abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209881578
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 18:53 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Misschien moet je de definitie van bagatelliseren eens opzoeken?
Insgelijks.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 13 juli 2023 @ 19:11:44 #202
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_209881631
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juli 2023 19:06 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Insgelijks.
Vreselijk jongen, al die schapen en die levensgevaarlijke verwondingen van die hobbyboer. Vertel wanneer is de stille tocht?
  donderdag 13 juli 2023 @ 19:51:52 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_209882286
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:22 schreef Cyan9 het volgende:
Ook genoeg mensen hier in Noord-Nederland die het prima vinden dat de wolf er is. :s)
Jazeker. Dat zijn de lieden die misschien hooguit een goudvisje in een kommetje hebben. Of nog niet eens. Totdat ze een ponyveulen/schaap/ kalf zouden zien liggen dat nog wel leeft, maar half afgekloven ledematen heeft en van pijn, ellende en stress in doodsangst schreeuwt. Dan wil ik die stoere grootbekken wel eens weer horen. En het argument" die schapen worden toch geslacht"..dat is iets wat onwetende domoren zeggen.
pi_209883439
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:07 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Jazeker. Dat zijn de lieden die misschien hooguit een goudvisje in een kommetje hebben. Of nog niet eens. Totdat ze een ponyveulen/schaap/ kalf zouden zien liggen dat nog wel leeft, maar half afgekloven ledematen heeft en van pijn, ellende en stress in doodsangst schreeuwt. Dan wil ik die stoere grootbekken wel eens weer horen. En het argument" die schapen worden toch geslacht"..dat is iets wat onwetende domoren zeggen.
Oja want alleen de mens mag hier voor het leed van andere zoogdieren zorgen.
  donderdag 13 juli 2023 @ 21:20:12 #206
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_209883517
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:16 schreef Intint het volgende:

[..]
Sommigen begrijpen de natuur niet zo goed moet je maar denken. Wonderlijk genoeg vaak dezelfde figuren die goedkope slachthuizen waar varkens en koeien doodgeknuppeld en kippen levend gevild worden een prima idee vinden, want alles voor de kiloknallers
pi_209883879
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:16 schreef Intint het volgende:

[..]
Dat maak je er zelf van, domme stemmingmakerij. Ik heb ten eerste gruwelijk de pest aan mensen die dierenleed veroorzaken. Maar dat idiote gezwets van mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben komt op een goede 2e plaats.
  Moderator donderdag 13 juli 2023 @ 22:10:07 #208
375570 crew  Cyan9
pi_209884520
quote:

[..]
Praten vanuit de emotionele onderbuik kunnen we allemaal. :s)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209884597
quote:

[..]
We hebben het over boeren he.
Niet over oma die is opgegeten. Boeren die biggen dood tegen een muur flikkeren. Die dieren naar een slachthuis brengt als ze nog niet eens in de bloei van hun leven zijn.

Lul niet zo dom.
Je hebt geen alleenrecht op dode dieren als vreten.
Go hard or go home
pi_209885435
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:37 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dat maak je er zelf van, domme stemmingmakerij. Ik heb ten eerste gruwelijk de pest aan mensen die dierenleed veroorzaken. Maar dat idiote gezwets van mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben komt op een goede 2e plaats.
Dus je bent veganist?
pi_209886133
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 23:09 schreef Intint het volgende:

[..]
Dus je bent veganist?
:') Ik dacht al, wanneer komt het.
Ben jij veganist? :s)

[ Bericht 4% gewijzigd door Seeburg54 op 14-07-2023 06:11:50 ]
pi_209886134
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:10 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Praten vanuit de emotionele onderbuik kunnen we allemaal. :s)
Dat blijkt.
pi_209886141
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:15 schreef Noek het volgende:

[..]
We hebben het over boeren he.
Niet over oma die is opgegeten. Boeren die biggen dood tegen een muur flikkeren. Die dieren naar een slachthuis brengt als ze nog niet eens in de bloei van hun leven zijn.

Lul niet zo dom.
Je hebt geen alleenrecht op dode dieren als vreten.
Jij lult dom. Oliedom zelfs als je echt denkt dat álle boeren zo in elkaar zitten. Vergis je niet, ik woon tussen boeren en ja, daar zitten enorme klootzakken bij. Maar ook boeren die al jaren vergeefs proberen biologisch te worden maar door alle regelgeving lukt het ze niet. Dat soort boeren zijn schaars, geef die een kans en flikker ze niet op de bult met de etterbakken die slecht omgaan met (hun) dieren. Types zoals jij hebben maar één waarheid, en dat is datgene wat ze zelf bedacht hebben. Verstandslozen zijn er zat in dit land.
pi_209886342
quote:
7s.gif Op zondag 9 juli 2023 13:25 schreef Seven. het volgende:
Dat de wolf hier een plaats heeft, is wel duidelijk. Het dier kiest er zelf voor om hier te zijn dus het ecosysteem kan het aan.
Hoewel ik blij ben met de wolf, is dit wel heel kort door de bocht he.

Het ecosysteem biedt genoeg voedsel, daarom kan een wolf hier verblijven. Of het ecosysteem dat duurzaam áankan moet nog blijken. Populaties van grazers hebben veel invloed op de flora en die heeft weer invloed op insecten en vogels en dergelijke.

In mijn tuin kan ook Japanse Duizendknoop overleven. Of het bestaande ecosysteem dat trekt, is maar zeer de vraag.

Maar goed. Wolven _O_
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  vrijdag 14 juli 2023 @ 08:14:16 #215
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209886611
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 07:35 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Hoewel ik blij ben met de wolf, is dit wel heel kort door de bocht he.

Het ecosysteem biedt genoeg voedsel, daarom kan een wolf hier verblijven. Of het ecosysteem dat duurzaam áankan moet nog blijken. Populaties van grazers hebben veel invloed op de flora en die heeft weer invloed op insecten en vogels en dergelijke.

In mijn tuin kan ook Japanse Duizendknoop overleven. Of het bestaande ecosysteem dat trekt, is maar zeer de vraag.

Maar goed. Wolven _O_
Ik beweer dan ook nergens dat er een plaats is voor miljoenen wolven. Hoeveel wel, dat moet nog blijken en is inderdaad een kwestie van de balans zoeken.

Hier een filmpje over hoe de wolf het ecosysteem in Yellowstone beïnvloed:

Resistance is futile.
pi_209886761
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:14 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik beweer dan ook nergens dat er een plaats is voor miljoenen wolven. Hoeveel wel, dat moet nog blijken en is inderdaad een kwestie van de balans zoeken.

Hier een filmpje over hoe de wolf het ecosysteem in Yellowstone beïnvloed:

Oh ja, Yellowstone park. Dat natuurgebied dat qua oppervlak groter is dan de drie noordelijke provincies.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 09:44:00 #217
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209887645
Dubbel
Resistance is futile.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 09:44:43 #218
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209887652
Er
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Oh ja, Yellowstone park. Dat natuurgebied dat qua oppervlak groter is dan de drie noordelijke provincies.
Er staat dan ook hoe het ecosysteem in Yellowstone wordt beïnvloedt, ik snap niet waarom jij daar een relatie met Nederland legt.

Nu de link toch gelegd is: experts zijn het er wel over eens zijn dat wolven een positieve invloed zullen hebben op de biodiversiteit in Nederland.
Resistance is futile.
pi_209888796
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 09:44 schreef Seven. het volgende:
Er
[..]
Er staat dan ook hoe het ecosysteem in Yellowstone wordt beïnvloedt, ik snap niet waarom jij daar een relatie met Nederland legt.

Nu de link toch gelegd is: experts zijn het er wel over eens zijn dat wolven een positieve invloed zullen hebben op de biodiversiteit in Nederland.
Ik leg een relatie met Nederland, omdat het geplaatst wordt in een topic waarin de plaats van de wolf in NL bediscussieerd wordt. Het is mooi hoe de wolf floreert in Yellowstone Park en Yellowstone Park floreert door de aanwezigheid van de wolf, maar de situatie in een natuurgebied van 101x87 km in een toch al bosrijk gebied in Amerika, is niet 1 op 1 toepasbaar op een gebied van 9x9 km, waar dorpen, weides en akkers doorheen liggen... gelegen in een gebied vol dorpen, weides en akkers.

Dat de wolf een positieve invloed kan hebben op de biodiversiteit, wordt door mij niet ontkend. Ik beweer dat de natuur waar de wolf zich gevestigd heeft, onvoldoende groot is om de wolf in zijn behoeftes te kunnen voorzien.

Natuurmonumenten zegt letterlijk: "Duits onderzoek toont aan dat slechts 1% van het wolvenmenu uit schaap bestaat." en laat het daarbij.

Waarom zijn er in de eerste vijf maanden van dit jaar dan al 227 schapen gedood door toedoen van de wolven in het gebied rondom het Drents-Friese Wold?

Omdat de wolf een opportunistische jager is die zich op een spreekwoordelijke postzegel bevindt, omringd door snacks.

De schade in de omgeving door de hier aanwezige wolven, wordt gebagatelliseerd of gewoonweg genegeerd alsof verbeterde biodiversiteit een allesoverstijgend argument is. En dat is het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 14-07-2023 11:17:44 ]
  Vis een optie? vrijdag 14 juli 2023 @ 11:27:52 #220
70532 loveli
N
pi_209888953
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Maar he, wij hebben de Oostvaardersplassen.
crap in = crap out
  vrijdag 14 juli 2023 @ 12:01:10 #221
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209889295
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:12 schreef Jordy-B het volgende:

Waarom zijn er in de eerste vijf maanden van dit jaar dan al 227 schapen gedood door toedoen van de wolven in het gebied rondom het Drents-Friese Wold?

Dat is een erg specifiek getal, een getal dat ik vreemd genoeg niet terug kan vinden. Kan jij me op weg helpen :)

Het is overigens misschien wel slim om de locatie van schapen wat meer wolfwerend te maken. Dat is nu bij zo'n 5% van de locaties mogelijk geregeld. Dat kan beter.

Lukt de herders hier over het algemeen overigens ook prima, al eeuwenlang. En dat tussen ruim 1000 wolven en 700 beren. Want hier zorgen ze wél dat de schapen 's avonds binnen staan en/of vergezeld worden door kuddebeschermingshonden.

Ook in Frankrijk zijn ze daar inmiddels achter.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209889305
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:27 schreef loveli het volgende:

[..]
Maar he, wij hebben de Oostvaardersplassen.
Ja, maar daar zitten ze (nog) niet en het is een gebied dat in oppervlakte nog iets kleiner is dan het Drents-Friese Wold, maar een wolf zal weinig schade kunnen doen aan de westkant.

Het is alleen lastig voor de wolf om bij de Oostvaardersplassen te komen, want het ligt relatief afgelegen, in een compleet kunstmatig ontstaan gebied. En de Oostvaardersplassen is een gebied waar al veel over te doen geweest is en waar ook de publieke opinie geleid heeft tot vreemde acties. Het publiek vindt het niet leuk als we de populatie grote grazers op natuurlijke wijze (verhongering) op het niveau laten komen wat daadwerkelijk door het gebied ondersteund kan worden, want dan gaan we ze bijvoeren. Maar men vindt het ook niet leuk als de populatie actief in toom gehouden wordt door jagers. Dus de wolf zou daar best een rol in kunnen spelen.

Maar het is wel een goed voorbeeld van hoe de aanjagers van het biodiversiteit-argument compleet lijken te vergeten dat onze natuurgebieden actief beheerd worden.

Het voornaamste argument voor de aanwezigheid van de wolf, dat deze het aantal grazers in toom houdt, zodat het bos de gelegenheid krijgt om zich te verjongen. En als bijkomstigheid, blijven er karkassen liggen, wat dan weer leuk is voor de opruimers.

De Oostvaardersplassen heeft juist grazers om verjonging van het bos tegen te gaan en het gebied open te houden. Dus de aanwezigheid van de wolf zou daar haaks staan op hoe het gebied beheerd wordt. Niemand geeft je een garantie dat de wolf de grazer-populatie op het gewenste niveau houdt voor het behoud van het natuurgebied.

In Drenthe en Friesland hebben we naast gewoon bos ook veel heidevelden, zandverstuivingen en strubben en ook die worden in stand gehouden door ze juist actief te laten verschralen en te laten begrazen door schapen, geiten en Hooglanders. Het verschralen zorgt ervoor dat hier flora en fauna voorkomt die uniek is voor de regio. Dus ook hier is het zo dat de verbeterde biodiversiteit die de wolf zou brengen, haaks staat op hoe de natuur in Drenthe en Friesland beheerd wordt. En dan kan je je dus afvragen in hoeverre de biodiversiteit erbij gebaat is dat de wolf hier rondloopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 14-07-2023 13:24:45 ]
  vrijdag 14 juli 2023 @ 12:23:31 #223
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209889525
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:12 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik leg een relatie met Nederland, omdat het geplaatst wordt in een topic waarin de plaats van de wolf in NL bediscussieerd wordt. Het is mooi hoe de wolf floreert in Yellowstone Park en Yellowstone Park floreert door de aanwezigheid van de wolf, maar de situatie in een natuurgebied van 101x87 km in een toch al bosrijk gebied in Amerika, is niet 1 op 1 toepasbaar op een gebied van 9x9 km, waar dorpen, weides en akkers doorheen liggen... gelegen in een gebied vol dorpen, weides en akkers.

Dat de wolf een positieve invloed kan hebben op de biodiversiteit, wordt door mij niet ontkend. Ik beweer dat de natuur waar de wolf zich gevestigd heeft, onvoldoende groot is om de wolf in zijn behoeftes te kunnen voorzien.

Natuurmonumenten zegt letterlijk: "Duits onderzoek toont aan dat slechts 1% van het wolvenmenu uit schaap bestaat." en laat het daarbij.

Omdat de wolf een opportunistische jager is die zich op een spreekwoordelijke postzegel bevindt, omringd door snacks.

De schade in de omgeving door de hier aanwezige wolven, wordt gebagatelliseerd of gewoonweg genegeerd alsof verbeterde biodiversiteit een allesoverstijgend argument is. En dat is het niet.
Het dikgedrukte vind ik wel een zinnig argument. Biodiversiteit vind ik overigens niet allesoverstijgend.

Wat is jouw oplossing voor de wolf?
Resistance is futile.
pi_209889530
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 12:01 schreef Dven het volgende:

[..]
Dat is een erg specifiek getal, een getal dat ik vreemd genoeg niet terug kan vinden. Kan jij me op weg helpen :)
Ja hoor.

https://www.bij12.nl/onde(...)olf/schademeldingen/

Hier op de website van Bij12 staat een overzicht van alle gemelde schade door toedoen van wolven. De meldingen in en om het Drents-Friese Wold heb ik even in een spreadsheetje gezet. Het zijn meldingen van dit jaar, tot eind mei (het duurt ongeveer 6 weken totdat DNA-resultaten verwerkt zijn). Daarbij heb ik gekeken naar de meldingen in de cirkel Makkinga, Appelscha, Hoogersmilde, Dwingeloo, Wapserveen, Vledder, Zandhuizen. Dat is het Drents-Friese Wold en ongeveer vijf kilometer omtrek.

Er zijn meldingen in wijdere omgeving, maar omdat de DNA-resultaten niet aan een specifieke wolf gekoppeld worden (althans, dat wordt niet publiek gedeeld), leek een cirkel met deze omtrek wel een redelijk compromis.
pi_209890162
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 12:23 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het dikgedrukte vind ik wel een zinnig argument. Biodiversiteit vind ik overigens niet allesoverstijgend.

Wat is jouw oplossing voor de wolf?
Ik ben van mening dat we niet realistisch zijn over onze verwachtingen van de wolf in Nederland en dat de wens voor het goede wat de wolf zou kunnen brengen, ervoor zorgt dat men blind is voor het slechte dat de wolf al brengt. We kunnen wel heel veel willen en wensen, maar we hebben in Nederland niet de natuur die de wolf nodig heeft om tot zijn recht te komen. En daardoor is er heel veel overlast. Die mate van overlast wordt veelal weggewuifd, om maar vooral niet in de weg te staan van de wens om de wolf in Nederland te hebben.

En daar speelt landelijke opinie een enorm grote rol in, terwijl de overlast uiteraard een lokaal probleem is. Daarom heb ik er ook zo bijzonder veel moeite mee dat de stem van iemand op een flatje in Amsterdam blijkbaar net zo zwaar meetelt als iemand die daadwerkelijk de wolven als buren heeft.

Buiten Artis om, zal er naar alle waarschijnlijkheid nooit een wolf in Amsterdam komen, maar ik word er meerdere keren per maand mee geconfronteerd. Het zijn mijn buren die hun dieren dood of dodelijk verwond aantreffen. Het is in mijn straat waar een wolf om half acht 's ochtends door de tuin loopt. Het is binnen vijfhonderd meter van mijn huis waar een amazone doodsangsten uitstaat, omdat ze door een wolf gevolgd wordt.

En dan begrijp ik heus wel dat een wolf uit instinct handelt, maar dat neemt niet de gevolgen weg.

En de gevolgen zijn groot. Hier in het bos woont een roedel van 3 à 5 wolven. (Ik weet niet wat de huidige samenstelling van de roedel is, want het is bijvoorbeeld niet bekendgemaakt of de in januari bij Hoogersmilde aangereden wolf onderdeel van de roedel was). Maar een handvol wolven is dus verantwoordelijk voor de dood van honderden schapen in nog geen halfjaar tijd.

Mijn verwachting is dat naarmate de wolvenpopulatie groeit en verder naar het westen trekt, de overlast alleen maar verder gaat toenemen en er vanzelf een kentering komt in de publieke opinie. Je kan de overlast immers niet ontkennen als het voor je neus gebeurt. En dat beeld zie je nu al ontstaan. In Drenthe en Friesland, waar de wolven gevestigd zijn en de overlast groot is, zijn er meer tegenstanders dan voorstanders.
Helaas zullen de landelijke beleidsmakers de laatsten zijn die de wolf zelf op de stoep krijgen.

We komen vanzelf op het punt aan dat we wolven gaan afschieten. Ik ben ervan overtuigd dat dat onvermijdbaar is. En als dat het toekomstbeeld is, ben ik van mening dat je beter eerder kan beginnen als het slechts tientallen wolven zijn in plaats van te wachten tot het er honderden zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 14-07-2023 13:39:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')