abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 juli 2023 @ 12:39:11 #251
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_209927885
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
we gaan hier ook wolven afschieten , nu is het een boer , straks ligt er een klein meisje met een open buikje
we kunnen toch niet doogaan met kleine kinderen op te offeren voor wilde dieren te houden
Welke kinderen worden opgeofferd?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 15:14:43 #252
375570 crew  Cyan9
pi_209929955
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 12:39 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Welke kinderen worden opgeofferd?
Als we uitgaan van hoe vaak dat in dit topic al gezegd is, gaat het zeker over tientallen kinderen. Allemaal opgeofferd.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209934087
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:12 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik leg een relatie met Nederland, omdat het geplaatst wordt in een topic waarin de plaats van de wolf in NL bediscussieerd wordt. Het is mooi hoe de wolf floreert in Yellowstone Park en Yellowstone Park floreert door de aanwezigheid van de wolf, maar de situatie in een natuurgebied van 101x87 km in een toch al bosrijk gebied in Amerika, is niet 1 op 1 toepasbaar op een gebied van 9x9 km, waar dorpen, weides en akkers doorheen liggen... gelegen in een gebied vol dorpen, weides en akkers.

Dat de wolf een positieve invloed kan hebben op de biodiversiteit, wordt door mij niet ontkend. Ik beweer dat de natuur waar de wolf zich gevestigd heeft, onvoldoende groot is om de wolf in zijn behoeftes te kunnen voorzien.

Natuurmonumenten zegt letterlijk: "Duits onderzoek toont aan dat slechts 1% van het wolvenmenu uit schaap bestaat." en laat het daarbij.

Waarom zijn er in de eerste vijf maanden van dit jaar dan al 227 schapen gedood door toedoen van de wolven in het gebied rondom het Drents-Friese Wold?

Omdat de wolf een opportunistische jager is die zich op een spreekwoordelijke postzegel bevindt, omringd door snacks.

De schade in de omgeving door de hier aanwezige wolven, wordt gebagatelliseerd of gewoonweg genegeerd alsof verbeterde biodiversiteit een allesoverstijgend argument is. En dat is het niet.
Onzin. alleen een mannetje dat verstoten is en op zoek gaat naar een eigen territorium grijpt wat schapen. Eenmaal gesetteld op in een eigen territorium grijpt ie gewoon zwijnen, reeën etc.
De heer is mijn herder, maar honderd euro brengt me verder.
pi_209934197
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 19:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Er is best wel iets te zeggen voor de biodiversiteit, maar ik ben van mening dat de hoeveelheid bos te weinig is om wolven te kunnen onderhouden en dat vind je terug in de enorme schade die hier berokkend wordt.

De wolf is in Nederland als sinds 1880 uitgeroeid. We hebben in de achttiende eeuw ons eigen land enorm ontbost om aan de vraag naar hout te voldoen.

De hoeveelheid bos in Nederland neemt sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw gestaag toe, maar het is slechts 11% van het landoppervlak (en dat is natuurgebied, niet uitsluitend bos). Nu is de wolf wel weer terug, maar we hebben nog lang niet de bossen terug van toen de wolf nog in Nederland gevestigd was.

De Veluwe is een groot, redelijk aaneengesloten bosgebied. Het Drents-Friese Wold (waar Wapse aan ligt) is maar een vijftiende van dat oppervlak. Daarbij is de ligging van het bos als een soort klaver, waarbij er diepe inkepingen in het bos zijn met weilanden.

Het is voor de roedel in het Drents-Friese Wold dus heel lastig om binnen de grenzen van het bos te blijven en mede daardoor zie je hier dus ook vreselijk veel schade.

Op de website van Bij12 wordt de schade door wolven bijgehouden. Als ik kijk naar de schade tot eind mei (het duurt ongeveer zes weken voordat de DNA-resultaten gepubliceerd worden), dan staat de teller voor het gebied rond het Drents-Friese Wold inmiddels al op 233 dieren die bewezen door toedoen van wolven zijn gedood en/of door toedoen van wolven moesten worden afgemaakt.

229 schapen, twee koeien, drie pony's en een paard. In vijf maanden tijd. En dan is de schatting dat hier dus één roedel leeft.

Dus nee, ik vind niet dat er in het Drents-Friese Wold plek is voor de wolf. Hoewel ik er alle begrip voor heb dat een boswachter uit Noord-Holland er een enorme stijve piemie van krijgt dat de wolf in Nederland terugkeert, ben ik ook van mening dat iemand uit Noord-Holland gewoon zijn klep moet houden over de situatie aan de andere kant van het land. Hier in de omgeving, waar mensen er daadwerkelijk van heel dichtbij mee te maken krijgen, is er geen draagvlak.
quote:
Conclusie
Honden doden jaarlijks talloze schapen. Maar de schatting van 4 tot 13 duizend heeft niet alleen betrekking op honden maar ook op vossen. En ongeveer de helft van de schapen overleeft een aanval.
https://www.volkskrant.nl(...)pt-dit-wel~b404ff0c/

Maar honden zijn lief, toch?
pi_209934444
quote:
Volgens Jansman moeten we het gevaar van het dier wel nuanceren. Duits onderzoek naar 6500 keutels laat zien dat maar 1 procent van het voedsel van de wolf uit landbouwdieren bestaat. Voor de rest eet de wolf wilde dieren. ‘Wel moeten we hier de kanttekening bij maken dat de schapenhouders in Duitsland al vijftien jaar ervaring hebben met de wolf en dus ook meer maatregelen hebben getroffen om het dier buiten hun weilanden te houden. Ook zitten er in Duitsland veel gevestigde wolven, die minder vaak landbouwdieren aanvallen,’ vertelt Jansman.
https://pointer.kro-ncrv.(...)l-spelen-in-ons-land

zwaar overdreven die die angst voor de wolf.
pi_209935499
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
we gaan hier ook wolven afschieten , nu is het een boer , straks ligt er een klein meisje met een open buikje
we kunnen toch niet doorgaan met kleine kinderen op te offeren voor wilde dieren te houden
Waarom mag jij dit soort onzin nog steeds spuwen?

Er is geen boer aangevallen, de boer viel de wolf aan.

Nogmaals:
Honden zijn veel gevaarlijker. Vallen mensen bewust en vaak aan. Ook in verhouding.
Doden zelfs mensen.

Alle honden afschieten volgens michaelmoore!
  maandag 17 juli 2023 @ 22:27:40 #257
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209935517
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Er is geen boer aangevallen, de boer viel de wolf aan.

maar de boer heeft niet de wolf opgegeten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209935561
quote:

Dat de wolf een positieve invloed kan hebben op de biodiversiteit, wordt door mij niet ontkend. Ik beweer dat de natuur waar de wolf zich gevestigd heeft, onvoldoende groot is om de wolf in zijn behoeftes te kunnen voorzien.
Volgens alle studies door experts is er meer dan genoeg natuur in Nederland. Dat is dus zowel leefgebied als voedsel.

quote:
Natuurmonumenten zegt letterlijk: "Duits onderzoek toont aan dat slechts 1% van het wolvenmenu uit schaap bestaat." en laat het daarbij.

Waarom zijn er in de eerste vijf maanden van dit jaar dan al 227 schapen gedood door toedoen van de wolven in het gebied rondom het Drents-Friese Wold?
Waarom?
Dat zegt toch niets? Want weet jij hoeveel herten en andere dieren gedood zijn?
Misschien wel 22.700. (Is het niet, maar goed om jouw onzin aan te tonen).

quote:
Omdat de wolf een opportunistische jager is die zich op een spreekwoordelijke postzegel bevindt, omringd door snacks.
Elk roofdier is opportunistisch.
Ze vallen de zwakste aan. Daarom moet vee ook afgeschermd worden.

Dat gezegd hebbende heeft NL meer dan genoeg natuur, met veel prooidieren en vermijdt de wolf de mens.
Het zijn ook met name zwervende wolfen die heel opportunistisch zijn.

quote:
De schade in de omgeving door de hier aanwezige wolven, wordt gebagatelliseerd of gewoonweg genegeerd alsof verbeterde biodiversiteit een allesoverstijgend argument is. En dat is het niet.
Gebagatalliseerd?
Onzin. Wolven zorgen voor nagenoeg geen schade. Die paar stuks vee.
pi_209945303
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Volgens alle studies door experts is er meer dan genoeg natuur in Nederland. Dat is dus zowel leefgebied als voedsel.
noem eens twee studies.
quote:
Waarom?
Dat zegt toch niets? Want weet jij hoeveel herten en andere dieren gedood zijn?
Misschien wel 22.700. (Is het niet, maar goed om jouw onzin aan te tonen).
Precies. Er zijn geen 22700 herten gedood, want dan zouden we hier over de karkassen struikelen, dus zegt dat wel wat.
quote:
Elk roofdier is opportunistisch.
Ze vallen de zwakste aan. Daarom moet vee ook afgeschermd worden.
Ja, maar het helpt niet dat de wolf er met zijn neus bovenop zit. Daarbij zie je dat, zoals bij de boer in Vledder, er ondanks wolvenafscherming toch schapen worden aangevallen.
quote:
Dat gezegd hebbende heeft NL meer dan genoeg natuur, met veel prooidieren en vermijdt de wolf de mens.
Het zijn ook met name zwervende wolfen die heel opportunistisch zijn.
Dat is niet het beeld dat we hier zien. Zie ook https://www.rtvdrenthe.nl(...)enthe-verdrievoudigd waarbij de aanvallen worden gelinkt aan de gesettelde wolvenparen

Een wolf heeft volgens experts een leefgebied nodig van 200 vierkante kilometer. Dat is haalbaar op de Veluwe, hier niet.
quote:
Gebagatalliseerd?
Onzin. Wolven zorgen voor nagenoeg geen schade. Die paar stuks vee.
Een paar is twee, niet tweehonderdplus. En nogmaals, dat is alleen rond dit bos, hè.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jordy-B op 18-07-2023 20:18:57 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 18 juli 2023 @ 18:08:10 #260
323876 michaelmoore
pi_209945365
quote:

[..]
Ik leg een relatie met Nederland, omdat het geplaatst wordt in een topic waarin de plaats van de wolf in NL bediscussieerd wordt. Het is mooi hoe de wolf floreert in Yellowstone Park en Yellowstone Park floreert door de aanwezigheid van de wolf, maar de situatie in een natuurgebied van 101x87 km in een toch al bosrijk gebied in Amerika, is niet 1 op 1 toepasbaar op een gebied van 9x9 km, waar dorpen, weides en akkers doorheen liggen... gelegen in een gebied vol dorpen, weides en akkers.

schapen lopen niet hard en zijn een veel makkelijkere prooi

herten gaan vreselijk snel ,dat red de wolf niet
en wilde zwijnen hebben eeen veel te dikke huid
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209946566
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:57 schreef KlapMongeaul het volgende:

[..]
Onzin. alleen een mannetje dat verstoten is en op zoek gaat naar een eigen territorium grijpt wat schapen. Eenmaal gesetteld op in een eigen territorium grijpt ie gewoon zwijnen, reeën etc.
Je mag het onzin vinden, maar de werkelijkheid is anders.

In de lokale nieuwsberichten worden aanvallen op schapen ook gelinkt aan de gesettelde wolvenparen op basis van DNA-onderzoek, zoals: Aantal wolvenaanvallen in Drenthe verdrievoudigd

"Van de 53 bewezen wolvenaanvallen in Drenthe zijn er 30 toe te schrijven aan het wolvenpaar in het Drents-Friese Wold."

Dat is dus een gesettelde roedel en dit betreft het kwartaal van augustus t/m oktober 2022

quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 21:06 schreef KlapMongeaul het volgende:

[..]
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)pt-dit-wel~b404ff0c/

Maar honden zijn lief, toch?
Ik begrijp niet helemaal hoe dit verband houdt met de post waarop je reageert.

[ Bericht 18% gewijzigd door Jordy-B op 18-07-2023 20:13:15 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_209946944
Wolf heeft nog geen invloed op aantal reeën in Drenthe

quote:
De aanwezigheid van de wolf heeft nog geen invloed op het aantal reeën in Drenthe. Dat blijkt uit de meest recente reeëntelling. In maart zijn namelijk 10.605 reeën geteld in Drenthe en dat is in lijn met de tellingen van de afgelopen tien jaar.

Je zou verwachten dat het aantal reeën lager zou zijn gezien de aanwezigheid van de wolf in Drenthe, maar dat is dus niet het geval. Het is op basis van Duitse cijfers ook niet de verwachting dat de hoeveelheid reeën in Drenthe in de toekomst wordt beïnvloed door de wolf.

Hoe dat kan? Adviseur faunabeheer Sander Crasborn van IPC Groene Ruimte in Arnhem heeft daar wel een verklaring voor. "Het ree is niet het hoofdvoedsel van de wolf. Dat heeft te maken met de manier waarop de wolf jaagt. De wolf is een zichtjager die graag een wat meer open gebied heeft om te jagen. Reeën staan vaak maar 50 tot 100 meter bij dekking vandaan, zoals struikgewassen, waar ze snel in vluchten, uit het zicht van de wolf", zegt Crasborn.

[..]

De prooien van Duitse wolven bestaan voor ongeveer de helft uit ree; zo blijkt uit onderzoek van de keutels. Uit een steekproef van 37 wolvenkeutels uit de periode januari tot en met april 2021 blijkt dat het wilde zwijn op de Veluwe de voornaamste prooi van de wolf is (59 procent). De proef is te klein om conclusies uit te kunnen trekken.
Overigens is het wel een redelijk genuanceerd artikel, maar het haalt wel het argument onderuit dat de wolf de grazers gaat aanpakken, zodat het bos kan verjongen. We hebben in Zuid-West Drenthe alleen reeën.
pi_209947486
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 20:09 schreef Jordy-B het volgende:
Wolf heeft nog geen invloed op aantal reeën in Drenthe
[..]
Overigens is het wel een redelijk genuanceerd artikel, maar het haalt wel het argument onderuit dat de wolf de grazers gaat aanpakken, zodat het bos kan verjongen. We hebben in Zuid-West Drenthe alleen reeën.
Tja, als je reeën gaat schieten en zodoende het voedsel van de wolf weghaalt vraag je om problemen hè.

quote:
Het lijkt er op dat de provincie Drenthe door het afschotbeleid ook een verantwoordelijkheid draagt voor de vele aanvallen op schapen en andere landbouwdieren.
https://dvhn.nl/meningen/(...)olf-af-28532807.html
pi_209947524
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Je mag het onzin vinden, maar de werkelijkheid is anders.

In de lokale nieuwsberichten worden aanvallen op schapen ook gelinkt aan de gesettelde wolvenparen op basis van DNA-onderzoek, zoals: Aantal wolvenaanvallen in Drenthe verdrievoudigd

"Van de 53 bewezen wolvenaanvallen in Drenthe zijn er 30 toe te schrijven aan het wolvenpaar in het Drents-Friese Wold."

Dat is dus een gesettelde roedel en dit betreft het kwartaal van augustus t/m oktober 2022
[..]
Ik begrijp niet helemaal hoe dit verband houdt met de post waarop je reageert.
Zie bericht hierboven.

*edit:

Geen opzichzelfstaand verhaal overigens.

quote:
Als er meer reeën en herten voorhanden zijn als prooidier, kunnen mens en wolf makkelijker naast elkaar leven in Nederland. Wolven zullen dan minder geneigd zijn vee aan te vallen en de natuur knapt er van op.
Wolf in Friesland.
Wolf in Friesland. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE
Cor de Boer • 22 mei 2019, 12:18 • Drenthe
Tot die slotsom komt een internationaal wetenschappelijk team, waarin onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen samenwerken met collega’s uit Utrecht, Tilburg, Duitsland, Polen, Zweden en Zuid-Afrika. De groep analyseerde bestaande onderzoeken naar conflicten tussen mens en wolf en publiceerde deze week haar aanbevelingen in het tijdschrift Biological Conservation.
https://dvhn.nl/drenthe/D(...)n-zijn-24479145.html

Kortom, de mens is verantwoordelijk voor de aanvallen van wolven op schapen.

[ Bericht 8% gewijzigd door KlapMongeaul op 18-07-2023 21:13:07 ]
pi_209949245
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:03 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
noem eens twee studies.
[..]
Precies. Er zijn geen 22700 herten gedood, want dan zouden we hier over de karkassen struikelen, dus zegt dat wel wat.
[..]
Ja, maar het helpt niet dat de wolf er met zijn neus bovenop zit. Daarbij zie je dat, zoals bij de boer in Vledder, er ondanks wolvenafscherming toch schapen worden aangevallen.
[..]
Dat is niet het beeld dat we hier zien. Zie ook https://www.rtvdrenthe.nl(...)enthe-verdrievoudigd waarbij de aanvallen worden gelinkt aan de gesettelde wolvenparen

Een wolf heeft volgens experts een leefgebied nodig van 200 vierkante kilometer. Dat is haalbaar op de Veluwe, hier niet.
[..]
Een paar is twee, niet tweehonderdplus. En nogmaals, dat is alleen rond dit bos, hè.
Zo lastig is googlen voor die studies niet....
De WUR heeft er bv al wat.
NL kent zat natuur, ook Drenthe.
En Nederland kent geen roofdieren voor herten bv, oftewel een overschot aan prooi.

Weinig aanvallen op vee, boeit niet.
Wolvenraster plaatsen, waakhond. Helpt al veel.
Wolven horen hier.

Honden overigens? Zijn tamme dieren. Die horen niet in NL.
Vallen mensen aan. Doden mensen.
Afmaken allemaal.
pi_210091010
DNA doodgeschoten wolf Wapse op 103 dode schapen aangetroffen

Dus een wolf die geboren is in de gevestigde roedel was goed voor 103 dode schapen in een halfjaar tijd.
Vee wordt toch alleen door zwervende wolven gedood?
  zondag 30 juli 2023 @ 09:47:25 #267
323876 michaelmoore
pi_210091407
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 08:47 schreef Jordy-B het volgende:

Dus een wolf die geboren is in de gevestigde roedel was goed voor 103 dode schapen in een halfjaar tijd.
wolven afmaken
  zondag 30 juli 2023 @ 09:48:56 #268
323876 michaelmoore
pi_210091425
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 20:50 schreef KlapMongeaul het volgende:
Als er meer reeën en herten voorhanden zijn als prooidier, kunnen mens en wolf makkelijker naast elkaar leven in Nederland. Wolven zullen dan minder geneigd zijn vee aan te vallen en de natuur knapt er van op.
wolven zijn te lui om herten te pakken, een schaap is makkelijker en een wild zwijn heeft een te taaie huid
pi_210092327
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 09:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wolven zijn te lui om herten te pakken, een schaap is makkelijker en een wild zwijn heeft een te taaie huid
Drenthe (althans, Zuid-West Drenthe) heeft alleen maar reeën en die zijn te schuw, te snel en te klein om een interessant prooidier voor de wolf te vormen.

De wolf heeft in Drenthe geen positieve bijdrage. Ze hebben geen invloed op de wildstand. Wat ze aan effect zouden kunnen hebben (terugdringen van grazers), staat haaks op hoe de natuurgebieden beheerd worden. De Drentse natuurgebieden floreren juist door grazers, want zonder begrazing verdwijnen de karakteristieke heidevelden en zandverstuivingen.

Het is ook wel duidelijk waarom de wolf hier niet op zijn plek is, maar het is allemaal heel lastig voor de wolvenliefhebbers om dit onder ogen te zien.

Het is omgekeerde wereld om hier grootwild te gaan introduceren, zodat de wolf wat nuttigs te doen zou hebben. Letterlijk een probleem veroorzaken, zodat de wolf dat kan gaan oplossen.

De introductie van de wolf zou het middel moeten zijn om een doel te bereiken, maar het lijkt er vanaf het begin op dat de introductie van de wolf het doel is dat alle middelen heiligt.
  zondag 30 juli 2023 @ 11:11:32 #270
323876 michaelmoore
pi_210092420
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 11:03 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Drenthe (althans, Zuid-West Drenthe) heeft alleen maar reeën en die zijn te schuw, te snel en te klein om een interessant prooidier voor de wolf te vormen.

De wolf heeft in Drenthe geen positieve bijdrage. Ze hebben geen invloed op de wildstand. Wat ze aan effect zouden kunnen hebben (terugdringen van grazers), staat haaks op hoe de natuurgebieden beheerd worden. De Drentse natuurgebieden floreren juist door grazers, want zonder begrazing verdwijnen de karakteristieke heidevelden en zandverstuivingen.

Het is ook wel duidelijk waarom de wolf hier niet op zijn plek is, maar het is allemaal heel lastig voor de wolvenliefhebbers om dit onder ogen te zien.

Het is omgekeerde wereld om hier grootwild te gaan introduceren, zodat de wolf wat nuttigs te doen zou hebben. Letterlijk een probleem veroorzaken, zodat de wolf dat kan gaan oplossen.

De introductie van de wolf zou het middel moeten zijn om een doel te bereiken, maar het lijkt er vanaf het begin op dat de introductie van de wolf het doel is dat alle middelen heiligt.
als je de wolf loslaat in de oostvaarderplassen dan krijgt de wolf ze wel , die jagen de herten tegen het hek op en er ontstaat een ongekende massaslachting , dat de Telegraaf er weken lang bol van staat
pi_210092705
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 08:47 schreef Jordy-B het volgende:

Hij was geen deel meer van de gevestigde roedel.
Het roedel jaagt samen, hij was alleen.

Juist omdat hij alleen was heeft hij vee getarged.

Het is belangrijk om oa voor uit het nest vliegende roofdieren vee onaantrekkelijk te maken.
Goede afwering, ze de stuipen op het lijf jagen en ook afschot (laat het lijk maar even hangen)

Dit dier mocht niet meer op de normale jachtgronden jagen en had minder opties omdat hij alleen moest jagen.
Zorg dat zo'n dier vertrekt ipv in de buurt blijft hangen. Afschrikken dus, moeilijk maken. En werkt dat niet Dan doden en als voorbeeld stellen.
pi_210092725
Een rekensommetje over hoeveel vee en wild een wolf eet, is echt te kort door de bocht. Het gedrag van dieren verandert met de komst van een roofdier bovenin de voedselketen.

Als je denkt dat een ree zich laat opvreten omdat er een hek staat heb je er weinig van begrepen.

Je zou kunnen stellen dat de wolf wat vroeg komt, maar de ontwikkelingen in de Nederlandse natuur zijn wel zodanig dat je op termijn enkele wolven stabiel kunt dragen. En dan zal er ook zo nu en dan wel een schaap sneuvelen ja.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zondag 30 juli 2023 @ 12:20:36 #273
323876 michaelmoore
pi_210092960
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 11:45 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Hij was geen deel meer van de gevestigde roedel.
Het roedel jaagt samen, hij was alleen.

Juist omdat hij alleen was heeft hij vee getarged.

Het is belangrijk om oa voor uit het nest vliegende roofdieren vee onaantrekkelijk te maken.
Goede afwering, ze de stuipen op het lijf jagen en ook afschot (laat het lijk maar even hangen)

Dit dier mocht niet meer op de normale jachtgronden jagen en had minder opties omdat hij alleen moest jagen.
Zorg dat zo'n dier vertrekt ipv in de buurt blijft hangen. Afschrikken dus, moeilijk maken. En werkt dat niet Dan doden en als voorbeeld stellen.
ze moeten gewoon de schapen insmeren met een stinkend middel , chloor of zo
of met poep
  zondag 30 juli 2023 @ 12:23:46 #274
323876 michaelmoore
pi_210092982
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 11:47 schreef BlackLining het volgende:
Je zou kunnen stellen dat de wolf wat vroeg komt, maar de ontwikkelingen in de Nederlandse natuur zijn wel zodanig dat je op termijn enkele wolven stabiel kunt dragen. En dan zal er ook zo nu en dan wel een schaap sneuvelen ja.
wat vroeg, de wolf is 200 jaar weggeweest , na collectief afegschoten te zijn geweest

nu issie weer terug en jongt er op los , omdat ie beschermd is, dat gaat niet lang duren dat snap je
een beschermd roofdier, hoe gek wil je het hebben

Dan kun je ook wel wat krokodillen beschermd in de utrechtse gracht gooien
zal ie geregeld een stuk of wat kinderen de gracht intrekken nou ja, moet kunnen toch
pi_210093025
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 12:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat vroeg, de wolf is 200 jaar weggeweest , na collectief afegschoten te zijn geweest

nu issie weer terug en jongt er op los , omdat ie beschermd is, dat gaat niet lang duren dat snap je
een beschermd roofdier, hoe gek wil je het hebben

Dan kun je ook wel wat krokodillen beschermd in de utrechtse gracht gooien
zal ie geregeld een stuk of wat kinderen de gracht intrekken nou ja, moet kunnen toch
Vrij irrelevant allemaal.

We zijn bezig de stukken natuur die we nog hebben (en nee, geen oernatuur, de definitie is hier een stabiel functionerend ecosysteem) aan elkaar te koppelen. Dat vlot vrij aardig, ook in samenwerking met agrariërs. Als je genoeg van die gebieden aan elkaar weet te koppelen, vergroot je de draagkracht van een keer ecosysteem echt aanzienlijk. Heb je dat voor elkaar, dan kun je daar prima wolven in hebben zonder overlast voor de omgeving.

Links of rechtsom heeft een kind in het bos veel meer te vrezen voor wilde zwijnen dan voor wolven.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')