SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Ah doelde op de luchtvochtigheid.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het komt uit het zuidwesten. In het noorden is het gewoon nog koud.
Ik ook. Maar kijk eens omhoogquote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ah doelde op de luchtvochtigheid.
[ afbeelding ]
Als ik hier serieus op zou gaan reageren zou je gehoopt hebben mij deze vraag nooit gesteld te hebben!quote:Op zaterdag 17 juni 2023 09:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hebbie die van je ma's facebook pagina?
hier in Elsloo, Limburgquote:Op zaterdag 17 juni 2023 16:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ah doelde op de luchtvochtigheid.
[ afbeelding ]
Vraag me af waar het het uiteindelijk het warmst aanvoelt. Zal wel ergens in het midden zijn.
Ik keek heel snel en dacht even dat dit temperaturen warenquote:Op zaterdag 17 juni 2023 18:12 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
De luchtvochtigheid is wel hoger geworden in het westen ondertussen
Dat is wel erg drastisch om je daar voor te cremerenquote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:35 schreef cherrycoke het volgende:
staat nu weer veel regen op voor maandag, ik laat mij verassen
En uiteindelijk valt er weer amper watquote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:35 schreef cherrycoke het volgende:
staat nu weer veel regen op voor maandag, ik laat mij verassen
quote:Op zaterdag 17 juni 2023 18:25 schreef Jor_Dii het volgende:
Schuift het nu weer op? De regen voor morgennacht lijkt nu ook al uit de kaarten..
Plantjes kunnen het goed gebruikenquote:Op zaterdag 17 juni 2023 18:50 schreef Momo het volgende:
Dagen daarna zit wel genoeg neerslag op de kaarten
Wij mensen ook met die giga hoeveelheid pollen from hell.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 19:04 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Plantjes kunnen het goed gebruiken
ik heb mijn ogen er nog niet uitgekrabt, desloratadine werkt prima gelukkigquote:Op zaterdag 17 juni 2023 19:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wij mensen ook met die giga hoeveelheid pollen from hell.
Dat worden leuke kringetjes op de auto's met dit stoffige weer.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 18:31 schreef Rabieluh het volgende:
Nou, toch zeker wel een stuk of 70 regendruppels gehad net in Zeeland.
Jaquote:
quote:Op zondag 18 juni 2023 10:14 schreef Nattekat het volgende:
Op de buienradar zie ik de buien gewoon oplossen vlak voor ze mij bereiken
Maandgemiddelde is nu 18.8 en dat is al 0.6 warmer dan de warmste maand. Eindgemiddelde kan wel boven de 19 graden komen als je de pluim bekijkt.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:07 schreef Elan het volgende:
Juni gaat alle warmterecords breken, na een periode van afkoeling weer warm volgend weekend
En dan net zoals na die warmste maand vrolijk weer de herfst in in juliquote:Op zondag 18 juni 2023 11:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Maandgemiddelde is nu 18.8 en dat is al 0.6 warmer dan de warmste maand. Eindgemiddelde kan wel boven de 19 graden komen als je de pluim bekijkt.
Na juni begint de zomer pas goed.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan net zoals na die warmste maand vrolijk weer de herfst in in juli
In 2021 hadden we ook zo'n juni, maar vervolgens hadden we een gemiddelde zomer over alle drie de zomermaanden genomen. En om zo'n warme droge start naar het gemiddelde te trekken, moet je wel echt je best doen.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:27 schreef aloa het volgende:
[..]
Na juni begint de zomer pas goed.
De herfst begint pas in oktober.
Het is nu 2023, dat heeft niks te maken met 2021.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In 2021 hadden we ook zo'n juni, maar vervolgens hadden we een gemiddelde zomer over alle drie de zomermaanden genomen. En om zo'n warme droge start naar het gemiddelde te trekken, moet je wel echt je best doen.
Wat ik zeg is dat het helemaal geen gegeven is. Het kan heel goed alsnog een trieste zomer worden.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:31 schreef aloa het volgende:
[..]
Het is nu 2023, dat heeft niks te maken met 2021.
Geloof er geen flikker van. Wil er niet eens aan denken wat voor temperaturen er bij horen als je deze setting in juli of augustus hebt.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan net zoals na die warmste maand vrolijk weer de herfst in in juli
Ik zal ook niet gek staan te kijken als we een paar 40'ers gaan halen in Augustusquote:Op zondag 18 juni 2023 11:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Geloof er geen flikker van. Wil er niet eens aan denken wat voor temperaturen er bij horen als je deze setting in juli of augustus hebt.
Lijkt wel heel veel regen aan te komenquote:Op zondag 18 juni 2023 11:45 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik wilde ook naar het zwembad gaan. Ik kan het weer helemaal niet volgen.
Lage dertigers en los van die paar graden extra niet heel erg anders dan wat we nu hadden eigenlijk. Deze warmte kwam doordat de wind lange tijd droge polaire lucht uit Rusland hierheen bracht, en die lucht werd alleen opgewarmd door de zon die in deze tijd van het jaar extra krachtig is. Echte hitte, het type dat ons 40 graden heeft gebracht, is alleen mogelijk met aanvoer direct uit de Sahara.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:33 schreef Elan het volgende:
[..]
Geloof er geen flikker van. Wil er niet eens aan denken wat voor temperaturen er bij horen als je deze setting in juli of augustus hebt.
Daar ga je vandaag niet gelukkig worden. Zon komt er niet doorheen.quote:
Het is hier nu 23 graden, van mij mag het zo blijven.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:50 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De voorspelling van vandaag klopt niet. Het is bewolkt en benauwd in Den Haag. Ik kan me niet voorstellen dat het nog 27 graden wordt.
Hopelijk komt er dan regen. Lekker chillen en FOK!enquote:Op zondag 18 juni 2023 11:47 schreef Haags het volgende:
[..]
Daar ga je vandaag niet gelukkig worden. Zon komt er niet doorheen.
Het is nu al 24/25 graden op de thermometer in de regio, 27 graden ongeveer gaat het wel worden denk ik.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:50 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De voorspelling van vandaag klopt niet. Het is bewolkt en benauwd in Den Haag. Ik kan me niet voorstellen dat het nog 27 graden wordt.
Hier ook al 24 graden.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Het is nu al 24/25 graden op de thermometer in de regio, 27 graden ongeveer gaat het wel worden denk ik.
Polaire wind met 32 graden vorige week vind ik anders warm genoeg. GFS oppert alweer zuidelijke bakhitte, mark my words we komen hier tot september niet meer vanaf.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Lage dertigers en los van die paar graden extra niet heel erg anders dan wat we nu hadden eigenlijk. Deze warmte kwam doordat de wind lange tijd droge polaire lucht uit Rusland hierheen bracht, en die lucht werd alleen opgewarmd door de zon die in deze tijd van het jaar extra krachtig is. Echte hitte, het type dat ons 40 graden heeft gebracht, is alleen mogelijk met aanvoer direct uit de Sahara.
Ik hoop dat na juni de winter begint. Ben er nu al klaar mee.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:27 schreef aloa het volgende:
[..]
Na juni begint de zomer pas goed.
De herfst begint pas in oktober.
Dat kan idd.quote:Op zondag 18 juni 2023 11:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat ik zeg is dat het helemaal geen gegeven is. Het kan heel goed alsnog een trieste zomer worden.
Dan krijg je het nog zwaar denk ikquote:Op zondag 18 juni 2023 12:33 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik hoop dat na juni de winter begint. Ben er nu al klaar mee.
Eventjes de 25,1 aangetiktquote:
Het kan nog steeds.quote:Op zondag 18 juni 2023 12:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Eventjes de 25,1 aangetiktDe reeks zomerse dagen is nog heel
Blijf in uwen kot. @monkyyyquote:Op zondag 18 juni 2023 13:03 schreef Wereldgozer het volgende:
Overal regen behalve hier
Lekker Oud-Hollandsch je hut uitzweten. Heerlijk, dat geeft de burger energie @:rambodirk
29 juni, niet as donderdagquote:Op zondag 18 juni 2023 13:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Voor de donderdag. Benieuwd of het uitkomt.
[ afbeelding ]
KNMI Guidancequote:Modelbeoordeling:
De stratus en mist in het noorden en noordoosten van de FIR ontbreken nog steeds grotendeels in alle uitvoer. HAP1 komt nog het dichtste in de duurt, maar dat is omdat dit model toevallig een keer goed zit.
Nee. Ik niet.quote:Op zondag 18 juni 2023 13:28 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben meer een fan van dit soort plaatjes. Heel veel regen in het hoge CAPE gebied, dus we weten allemaal wat dat betekent
Terreirbuien. Hoge CAPE = veel potentiële energie voor onweersbuien.quote:
Inderdaad, niet meer dan een paar druppels helaasquote:Op zondag 18 juni 2023 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:
Die regen op de radar stelt niks voor, er valt amper iets
Idd, dit kan weer zomaar een droge dag worden.quote:Op zondag 18 juni 2023 13:45 schreef Jor_Dii het volgende:
Die regen op de radar stelt niks voor, er valt amper iets
Als je veel regen verwachtte, werd je altijd wel teleurgesteldquote:Op zondag 18 juni 2023 14:07 schreef AdVictoriamN7 het volgende:
De meeste regen voor de komende dagen wat voorspeld was is ook alweer weg. Gaat gewoon weer tegenvallen.
In maart en april nietquote:Op zondag 18 juni 2023 14:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als je veel regen verwachtte, werd je altijd wel teleurgesteld
Is er wel genoeg vocht in de lucht om de buien te laten ontstaan?quote:Op zondag 18 juni 2023 14:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Terreirbuien. Hoge CAPE = veel potentiële energie voor onweersbuien.
CAPE hangt heel erg af van de dauwpuntstemperatuur. Zonder vocht geen CAPE, dus het is er altijd wel. Of al die potentiele energie vervolgens ook daadwerkelijk vrij komt hangt van meer factoren af. Dus ja, er is genoeg vocht.quote:Op zondag 18 juni 2023 14:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Is er wel genoeg vocht in de lucht om de buien te laten ontstaan?
Ik kan mij die enorm hoge CAPE in 2018 nog herinneren. Toen gebeurde er niets want te weinig vocht in de lucht
Ooh ik wist niet dat de CAPE samenhangt met vocht. Ik ga mij eens beter inlezenquote:Op zondag 18 juni 2023 14:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
CAPE hangt heel erg af van de dauwpuntstemperatuur. Zonder vocht geen CAPE, dus het is er altijd wel. Of al die potentiele energie vervolgens ook daadwerkelijk vrij komt hangt van meer factoren af. Dus ja, er is genoeg vocht.
En in de weerkaarten staat regen ingetekend, dus we gaan er van uit dat er wel iets is.
Ik verlang weer naar dit soort plaatjes (deze is uit 2012):quote:Op zondag 18 juni 2023 13:28 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben meer een fan van dit soort plaatjes. Heel veel regen in het hoge CAPE gebied, dus we weten allemaal wat dat betekent
quote:Op zondag 18 juni 2023 14:58 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik verlang weer naar dit soort plaatjes (deze is uit 2012):
[ afbeelding ]
Dat begint toch een zeldzaamheid te worden tegenwoordig.
Stel je voor dat je een klein pakketje lucht hebt aan de oppervlakte. CAPE komt overeen met hoe veel energie dat pakketje kan verzamelen naarmate het opstijgt doordat het pakketje warmer is dan de omgeving. Beetje hetzelfde idee als een heteluchtballon. Naarmate het pakketje stijgt, koelt het ook af, want de omgeving is kouder. Als het dauwpunt heel hoog ligt, raakt het pakketje sneller verzadigd met vocht, en is het moeilijker om dat pakketje af te koelen. En een warm pakketje gaat harder de lucht in.quote:Op zondag 18 juni 2023 14:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh ik wist niet dat de CAPE samenhangt met vocht. Ik ga mij eens beter inlezen
Nog een leuk weetje: vochtige lucht is lichter dan droge lucht bij dezelfde temperatuur.quote:Op zondag 18 juni 2023 15:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Stel je voor dat je een klein pakketje lucht hebt aan de oppervlakte. CAPE komt overeen met hoe veel energie dat pakketje kan verzamelen naarmate het opstijgt doordat het pakketje warmer is dan de omgeving. Beetje hetzelfde idee als een heteluchtballon. Naarmate het pakketje stijgt, koelt het ook af, want de omgeving is kouder. Als het dauwpunt heel hoog ligt, raakt het pakketje sneller verzadigd met vocht, en is het moeilijker om dat pakketje af te koelen. En een warm pakketje gaat harder de lucht in.
Hier geen druppel, puur bedrog weer. Ons beflikkeren.quote:
Noorden krijgt nooit wat.quote:Op zondag 18 juni 2023 16:01 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hier geen druppel, puur bedrog weer. Ons beflikkeren.
Dan gaat het nog harderquote:Op zondag 18 juni 2023 15:33 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Nog een leuk weetje: vochtige lucht is lichter dan droge lucht bij dezelfde temperatuur.
In vochtige lucht worden (voornamelijk) stikstofmoleculen (N2 met massa 14x2 = 28) verdrongen door watermoleculen (H2O met massa 1x2+16 = 18).
Er ploft wel wat daar:quote:Op zondag 18 juni 2023 16:18 schreef Momo het volgende:
Stuur die bak water ellende uit Noord-Frankrijk maar 200-300 km door naar boven richting Nederland.
quote:Op zondag 18 juni 2023 16:18 schreef Momo het volgende:
Stuur die bak water ellende uit Noord-Frankrijk maar 200-300 km door naar boven richting Nederland.
Ja en dus kan ik wel een regenperiode gebruiken na 40 dagen niks. Ik sproei me de tyfus hier, maar dat mag binnenkort ook zeker weer niet.quote:
Aan de droogte?quote:Op zondag 18 juni 2023 17:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dan maak ik er vandaag nog een eind aan
wou zeggen. Oktober t/m maart in het herfst halfjaar 80% van de tijd nat en grijsquote:
Aan mezelf.quote:Op zondag 18 juni 2023 17:52 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Aan de droogte?
Kwestie van ff buiten pissen.
Want er zit niks in tussen dagelijkse plensbuien en 40 dagen droogte icm flink wat verschroeiende hittedagen?quote:Op zondag 18 juni 2023 17:52 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
wou zeggen. Oktober t/m maart in het herfst halfjaar 80% van de tijd nat en grijs
Verschroeiende hitte dagen hebben we nog niet echt gehad. Een enkele was wel wat warmer, maar verschroeiend? Niet zo overdrijvenquote:Op zondag 18 juni 2023 18:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Want er zit niks in tussen dagelijkse plensbuien en 40 dagen droogte icm flink wat verschroeiende hittedagen?
Flink wat dikke 30ers. Voor mij best verschroeiend.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Verschroeiende hitte dagen hebben we nog niet echt gehad. Een enkele was wel wat warmer, maar verschroeiend? Niet zo overdrijven
Dat ervaart een ieder weer anders uiteraard.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Verschroeiende hitte dagen hebben we nog niet echt gehad. Een enkele was wel wat warmer, maar verschroeiend? Niet zo overdrijven
Vast een troll-wolk.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:22 schreef Nattekat het volgende:
Ik begin toch wel een beetje te twijfelen aan de buienradar nu. Het is echt donker wat er hier aan komt
Heb ook een moestuin, en er is geen water tegenaan te geven inderdaad. Maakt het allemaal een stuk minder leuk. Gewoon zes dagen droog en niet al te warm weer, en de zevende dag een dagje gestage regen. Dat zou ideaal zijn.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:02 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Aan mezelf.
Het enige fijne aan de zomer is dat het de prime van de moestuin is. Maar met dit pokkeweer is dat echt niet fijn om aan te werken dag in dag uit.
Ik trek warmte en te lange droogte slecht. Begin dan langzaam melodramatisch te worden. De vrouw hoopt alleen daarom al op een fikse bui met afkoeling, wel zo gezellig
Ik heb het bij 20+ al gauw warm. Vanaf 25+ begin ik aardig te steunen en kreunen. Bij 30+ raak ik psychisch in de war en bij 35+ dreig ik serieuze klachten te krijgen.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:20 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat ervaart een ieder weer anders uiteraard.
Je woont in het zuiden dan zeker?quote:Op zondag 18 juni 2023 18:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik heb het bij 20+ al gauw warm. Vanaf 25+ begin ik aardig te steunen en kreunen. Bij 30+ raak ik psychisch in de war en bij 35+ dreig ik serieuze klachten te krijgen.
Bij de 40 graden dagen een aantal jaar geleden heb ik ook een hitte-uitputting gehad. Best heftig was dat, gebeurde me ook niet eens op het warmst van de dag.. maar de opeenstapeling van werd mijn lijf toen te veel. Raar gevoel dat je steeds maar warmer aanloopt en stopt met zweten.. dacht eerst of hehe ik zweet niet meer.. nou toen begon de ellende dus 🤔
Hier ook. Het water rolt gewoon vrolijk van het zand afquote:Op zondag 18 juni 2023 18:31 schreef Twieki het volgende:
[..]
Heb ook een moestuin, en er is geen water tegenaan te geven inderdaad. Maakt het allemaal een stuk minder leuk. Gewoon zes dagen droog en niet al te warm weer, en de zevende dag een dagje gestage regen. Dat zou ideaal zijn.
Maar nee hoor, we gaan van een schamele 16 graden met dag in dag uit regen en met windkracht 5 direct naar 30+ wat gewoon niet fijn moestuinieren is. Maar ja, weinig aan te doen.
Ja het voorjaar was vrij ruk qua oogst. De voorgezaaide planten hebben ook veel te lang binnen en in de kas gestaan. Meeste heeft wel wat vertraging.. wat dat betreft hopen op een lange nazomer dat we uiteindelijk nog nette opbrengst hebben.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:31 schreef Twieki het volgende:
[..]
Heb ook een moestuin, en er is geen water tegenaan te geven inderdaad. Maakt het allemaal een stuk minder leuk. Gewoon zes dagen droog en niet al te warm weer, en de zevende dag een dagje gestage regen. Dat zou ideaal zijn.
Maar nee hoor, we gaan van een schamele 16 graden met dag in dag uit regen en met windkracht 5 direct naar 30+ wat gewoon niet fijn moestuinieren is. Maar ja, weinig aan te doen.
Het heeft gewoon praktisch geen zin om water te geven, 80% verdampt gewoon waar je bij staat, en de resterende 20% trekt de grond niet in, dus de wortels van je (moestuin-) planten hebben er ook niks aan. Mijn uien staan er halfbruin bij en groeien nauwelijks, ze zijn praktisch niet veel groter dan plantuitjes.quote:Op zondag 18 juni 2023 18:36 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Hier ook. Het water rolt gewoon vrolijk van het zand afook al kom je elke dag, maakt geen flikker uit.
Het zet geen zoden aan de dijk idd..quote:Op zondag 18 juni 2023 18:58 schreef Arizona het volgende:
Nou we hebben toch wel een paar regendruppels gehad hier in Twente. Letterlijk druppels op een gloeiende plaat
Dat kan ik bevestigen. Ik had nog een sprankje hoop dat er wat regen zou vallen uit die wolk die over Lelystad is gegaan, maar zojuist de tuin maar weer gesproeid. Is dat ook weer gedaan voordat de F1 begint. En 't is nu bewolkt en niet zo heel warm, dus hopelijk trekt dat water wat de grond in.quote:Op zondag 18 juni 2023 19:15 schreef Nattekat het volgende:
Veel radarruis. Dus waarschijnlijk regent het wel, maar bereikt het de grond niet
Dezelfde wolk die ik net zag waarschijnlijk. Heel onheilspellend, maar je merkt er niets van.quote:Op zondag 18 juni 2023 19:19 schreef Twieki het volgende:
[..]
Dat kan ik bevestigen. Ik had nog een sprankje hoop dat er wat regen zou vallen uit die wolk die over Lelystad is gegaan, maar zojuist de tuin maar weer gesproeid. Is dat ook weer gedaan voordat de F1 begint. En 't is nu bewolkt en niet zo heel warm, dus hopelijk trekt dat water wat de grond in.
Ik heb niks onheilspellends gezien hoor. Het is gewoon zwaar bewolkt, meer niet.quote:Op zondag 18 juni 2023 19:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dezelfde wolk die ik net zag waarschijnlijk. Heel onheilspellend, maar je merkt er niets van.
Dan zal het hem wel niet geweest zijn. Hier was het heel donker in de verte.quote:Op zondag 18 juni 2023 19:34 schreef Twieki het volgende:
[..]
Ik heb niks onheilspellends gezien hoor. Het is gewoon zwaar bewolkt, meer niet.
Zo, ik zag het ook al!quote:Op zondag 18 juni 2023 19:55 schreef Frutsel het volgende:
wel een heel mooi en dik lijntje in noord Frankrijk
Hopelijk houdt het stand.quote:Op zondag 18 juni 2023 19:55 schreef Frutsel het volgende:
Welke website geeft de meest betrouwbare voorspelling?quote:Op zondag 18 juni 2023 19:55 schreef Frutsel het volgende:
Als je naar de modelvoorspelling van ECMWF kijkt dan lost dit lijntje ongeveer 23:00 op rond de Belgisch-Nederlandse grens.quote:Op zondag 18 juni 2023 20:17 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Welke website geeft de meest betrouwbare voorspelling?
Op https://www.meteo.be/nl/mechelen is het een brede regenzone die naar het Noorden blijft bewegen, zou bij mij rond 23:10 of iets later overkomen, op https://www.buienradar.nl/nederland/neerslag/buienradar/8uurs beweegt de zone trager en verdwijnt ze voordat Mechelen bereikt wordt.
Als het vannacht serieus gaat regenen, sta ik op en ga ik erin staan.quote:Op zondag 18 juni 2023 22:44 schreef Nattekat het volgende:
Wat ruikt de eerste regen in weken toch lekker
Geosmin, een stofje uitgescheiden door Streptomyces bacteriënquote:Op zondag 18 juni 2023 22:44 schreef Nattekat het volgende:
Wat ruikt de eerste regen in weken toch lekker
Blijft niks van over.quote:Op zondag 18 juni 2023 22:58 schreef Nattekat het volgende:
Dat lijntje boven Zeeland zag er 1,5 uur geleden veel enger uit.
verdamptquote:Op zondag 18 juni 2023 22:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
Volgens de radar komt er wel flink wat aan richting Limburg
Doe eens niet steeds pret bedervenquote:
Die kaartjes zien er wel spann0nd uit.quote:Op maandag 19 juni 2023 00:13 schreef Houtenbeen het volgende:
Dinsdag wordt de dag
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik kijk heel erg uit naar dinsdagquote:Op maandag 19 juni 2023 00:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Doe eens niet steeds pret bederven
En daar moet ik dwars door heen richting Emmerichquote:Op maandag 19 juni 2023 00:13 schreef Houtenbeen het volgende:
Dinsdag wordt de dag
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Regen/onweer is prima, maar donderdag/vrijdag zit ik net in de Biesbosch.quote:Op maandag 19 juni 2023 09:28 schreef INViCTuS het volgende:
Hopelijk niet alleen prijs in Deutschland! Wil wel weer eens zwaar onweer hebben
[ twitter ]
[ twitter ]
Dat heeft voor de natuur nauwelijks effect. Daarvoor moet het gewoon weer twee weken aan een stuk regenen.quote:Op maandag 19 juni 2023 08:02 schreef INViCTuS het volgende:
Vooruitzichten zijn wel ongekend zomers. Alleen maar 25-30 graden. Wat een start van de zomer. Geen winter gehad en amper lente, maar de zomer doet vooralsnog goed z'n best.
Morgen en donderdag regen of terreur buien en dan kan de natuur ook weer aansterken
NRW.. dan moet ik ook wat krijgen.. anders trollt het weer met me.quote:Op maandag 19 juni 2023 11:01 schreef INViCTuS het volgende:
Morgenmiddag en avond geht es loss
[ twitter ]
Zet ff een plaatsnaambordje 'De Bilt' in de tuin aubquote:Op maandag 19 juni 2023 11:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hier niet hoor. Heb alweer 24.7 staan in de tuin en loopt op
Haha ja.. mja. Hier houden de hittegolven altijd wat langer aan (als De Bilt al een hittegolf heeft..). Beginnen eerder, eindigen later. Ik kijk eigenlijk niet zo naar De Bilt. Nou nou, zie je in het nieuws 'Hittegolf een feit', zweet ik me al twee weken de ballen uit de broek ofzoquote:Op maandag 19 juni 2023 11:14 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zet ff een plaatsnaambordje 'De Bilt' in de tuin aub
Excuses ik heb vakantie. Ik denk dat er statisch verband is tussen mijn vakantie en slecht weer...quote:Op maandag 19 juni 2023 12:14 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
GFS control heeft er zin in...
... in de herfst
Aan mijn energierekening te zien was mei ongeveer gelijk qua aircogebruik als vorig jaar hierzo, dus als juni er plots ruim bovenuit steekt, weten we waar dat aan lagquote:Op maandag 19 juni 2023 12:17 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Excuses ik heb vakantie. Ik denk dat er statisch verband is tussen mijn vakantie en slecht weer...
Normaal gesproken iets ieder vakantie, ben iets van 1 a 2 weken later.
Dan moeten we met zijn allen voor volgend jaar bepalen wanneer ik vakantie heb dan.quote:Op maandag 19 juni 2023 12:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Aan mijn energierekening te zien was mei ongeveer gelijk qua aircogebruik als vorig jaar hierzo, dus als juni er plots ruim bovenuit steekt, weten we waar dat aan lag
Schuld van Ruttequote:Op maandag 19 juni 2023 12:11 schreef Haags het volgende:
Code geel, dan zitten we hier weer de hele dag in de zon en valt er geen drup regen. @:nattekat
Gaap. Enorme bloemkolen, rolwolken, terreurbuien en lichtflitsen willen we zienquote:
Uitjes stinken, je komt zeker uit Zeeland met je uitjes?quote:Op maandag 19 juni 2023 14:46 schreef Rabieluh het volgende:
Dat geleuter altijd over harde buien die bijna niks doen als het erg droog is, misschien op een kale helling of een gortdroge akker met wat uitjes. In een bos is het prima.
Het is gewoon in volume veel en veel te weinig. Ook zo'n dikke bui.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:46 schreef Rabieluh het volgende:
Dat geleuter altijd over harde buien die bijna niks doen als het erg droog is, misschien op een kale helling of een gortdroge akker met wat uitjes. In een bos is het prima.
Correct en inderdaad, ik heb anderhalve week lang bijna iedere dag 2 uur gefietst en meer dan eens kwam er boerderijmeur op mijn pad, of van stalllen of van een berg mest die ergens ligt te dampen.quote:Op maandag 19 juni 2023 14:49 schreef quirina het volgende:
[..]
Uitjes stinken, je komt zeker uit Zeeland met je uitjes?
in de bossen, dat is het belangrijkste voor het grondwaterpeil, voor de riviertjes, beekjes dat die weer voldoende water krijgen en niet te uitdrogenquote:Op maandag 19 juni 2023 14:46 schreef Rabieluh het volgende:
Helaas nietquote:
tornadogodenquote:Op maandag 19 juni 2023 16:21 schreef Jor_Dii het volgende:
Krijgen we weer van dat extreme weer met onweer, windstoten en hagelKrijg je weer van die reportages met trampolines die door de wijk waaien etc.
[ afbeelding ]
Bij @Nattekat en mij gaat het hoogstwaarschijnlijk om een omgewaaide tuinstoel.quote:Op maandag 19 juni 2023 16:21 schreef Jor_Dii het volgende:
Krijgen we weer van dat extreme weer met onweer, windstoten en hagelKrijg je weer van die reportages met trampolines die door de wijk waaien etc.
[ afbeelding ]
Niet tussen 18:00 en 20:00 svpquote:Op maandag 19 juni 2023 16:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
Lekker man. Meeste dagen hadden weinig LV, dus gewoon prima vol te houden zomer weerquote:
Vast niet.quote:
Kijk dat bedoel ik, de horrorquote:Op maandag 19 juni 2023 17:16 schreef Haags het volgende:
[..]
Bij @:nattekat en mij gaat het hoogstwaarschijnlijk om een omgewaaide tuinstoel.
Kan niet uitgesloten worden. Er staan behoorlijk wat seinen op groen voor een supercell.quote:
Het is een elk geval eene bijzonder heftige setting op de Harmonie. Zelfs als het in de praktijk tegenvalt zou het aardig kunnen spokenquote:Op maandag 19 juni 2023 19:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kan niet uitgesloten worden. Er staan behoorlijk wat seinen op groen voor een supercell.
Het zegt ook wel wat over het klimaatprobleem.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:27 schreef INViCTuS het volgende:
het is wel uitermate fijn dat het daarna gewoon lekker aangenaam blijft met 25+ temperaturen. vaak genoeg zomers gehad waarbij het warm was en er vervolgens terreur buien met een KF kwamen en het daarna een paar dagen 17-21 graden was met nog meer buien. gewoon een beetje regen en onweer en daarna verder met de zomer
Morgen gaat het losquote:Op maandag 19 juni 2023 19:33 schreef Nattekat het volgende:
Het is nu echt afschuwelijk benauwd, ben blij toe dat dit afgestraft lijkt te gaan worden met goed onweer.
Sowieso, maar wat ik nu zie in de kaarten gaat het wel goed komenquote:Op maandag 19 juni 2023 19:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Als je de verwachtingen te groot maakt, kan het alleen maar tegenvallen
Voorlopig is het nog vooral Harmonie dat er helemaal zin in heeft. GFS is echt een pretverpester wat dat betreftquote:
Het gaat de laatste jaren in de zomers wel erg makkelijk, inderdaad. Maar het is puur en alleen de zomer die echt heter wordt. Winters zijn niet meer koud, maar echt koude heb ik zelden meegemaakt. Lang is het nooit, maar met zeeklimaat sowieso moeilijk. Op jaarbasis heeft de Bilt rond de 100 dagen van 20 graden of meer. Ik vind dat nog best wel meevallen. Het herfst halfjaar vind ik nog altijd erg tegenvallen.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:33 schreef aloa het volgende:
[..]
Het zegt ook wel wat over het klimaatprobleem.
De 25+ worden steeds minder zeldzaam...
GFS moet je niet kijken.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voorlopig is het nog vooral Harmonie dat er helemaal zin in heeft. GFS is echt een pretverpester wat dat betreft
Niet overal, denk ik. Overigens donderdag ook goed in de gaten houden.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Sowieso, maar wat ik nu zie in de kaarten gaat het wel goed komen![]()
We gaan het zien
De zomers en winters worden alleen maar warmer en warmer.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:42 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Het gaat de laatste jaren in de zomers wel erg makkelijk, inderdaad. Maar het is puur en alleen de zomer die echt heter wordt. Winters zijn niet meer koud, maar echt koude heb ik zelden meegemaakt. Lang is het nooit, maar met zeeklimaat sowieso moeilijk. Op jaarbasis heeft de Bilt rond de 100 dagen van 20 graden of meer. Ik vind dat nog best wel meevallen. Het herfst halfjaar vind ik nog altijd erg tegenvallen.
Waarbij de zomers wel steeds langere en hetere uitschieters hebben. Winters nog wel minder omdat simpelweg de zon gewoon niet lang genoeg schijnt. Keer 12-15 graden rond oud en nieuw duurt dan een dag of 2/3, maar komt verder niet vaak voor. 30+ steeds vaker en makkelijker.quote:Op maandag 19 juni 2023 19:44 schreef aloa het volgende:
[..]
De zomers en winters worden alleen maar warmer en warmer.
Nog zo eentje...quote:
Wellicht voor het oosten, maar denk het niet.quote:
quote:Op maandag 19 juni 2023 21:43 schreef viagraap het volgende:
Voor morgen houdt Estofex het zuinig in Nederland dus ik haal de theedoeken niet perse van het wasrek op het keukenbalkonnetje.
mag wel weer een keerquote:
Daar zeg je wat, scherp. Ik zit teveel met de KNMI pluim-update tijden in mijn hoofd denk ik.quote:Op maandag 19 juni 2023 21:44 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze is tot morgenochtend he, nieuwe komt pas vanavond laat waarschijnlijk.
Ik kan me de laatste rake level 3 nog herinnerenquote:
quote:Op maandag 19 juni 2023 21:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik kan me de laatste rake level 3 nog herinneren
Ik niet eensquote:Op maandag 19 juni 2023 21:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik kan me de laatste rake level 3 nog herinneren
Ik begin morgen express extra vroeg, hahaquote:Op maandag 19 juni 2023 23:05 schreef Nattekat het volgende:
Lokaal 36mm regen in een hele korte tijd
In de volle avondspits, dus misschien sowieso wel geen strak plan om de stormen achterna te gaan.
Lekker koel buiten nu.quote:
Ik heb net gefietst, heel langzaam, en ik kwam bezweet thuis. Niks lekker koel, het is verschrikkelijk.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |