abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209475337
https://www.rtlnieuws.nl/(...)m-wennen-spanje-tips

Dit weekend wacht ons stralend zomerweer met hoge temperaturen. Voor de één reden om uren op het strand te liggen, terwijl de ander liever de hele dag binnen bij de airco zit. Allebei geen goed idee, zeggen experts. En hoe doen ze dat eigenlijk in Spanje, waar het regelmatig loeiheet is?

Allereerst: hoe warm wordt het nou precies? Nou, behoorlijk warm dus, aldus Marc de Jong van Buienradar. "Vandaag wordt het op sommige plekken al 30 graden, en vooral zaterdag en zondag wordt het warm. Alleen op de Wadden is het koeler, een graad of 18."

Het is niet alleen heel warm, maar de zon straalt ook nog eens extra krachtig. De zonkracht is de komende dagen een 7 op de UV-index. Dat betekent dat onbeschermde huid al binnen 15 minuten kan verbranden.

Insmeren dus! In onderstaande video legt huidarts Marlies Wakkee uit waarom het belangrijk is dat je je goed insmeert, en hoe je dat het beste doet.

Goed insmeren helpt om je huid te beschermen, maar beschermt je natuurlijk niet tegen de hitte zelf. In Spanje, waar het nog veel vaker erg warm is dan bij ons, blijven mensen daarom het liefst uit de zon, ziet onze Spanje-correspondent Richard Hogenkamp.

Spanje
"Spanjaarden doen vooral geen erg inspannende dingen tussen 13:00 en 17:00 uur", zegt Hogenkamp vanuit Madrid. "De hele Spaanse maatschappij is daarop ingesteld, dat is natuurlijk anders dan in Nederland. Maar wat je wel kunt doen is op het heetst van de dag uit de zon blijven, net zoals de meeste Spanjaarden doen."

Waar de zomermaanden in Nederland volgepland zijn met evenementen en festivals, vinden die in Spanje juist eerder en later in het jaar plaats, om de ergste hitte te vermijden. "Vooral in juli en augustus vinden er hier eigenlijk geen evenementen plaats", zegt Hogenkamp. "En ook op het strand komen Spanjaarden in die maanden weinig. Dan liggen de stranden vol met toeristen."

Airco
Ook beschikken de meeste huizen in Spanje over airconditioning. Ook in Nederland neemt de populariteit van airco in huis toe, al zijn daar ook flinke bezwaren tegen. Airco's slurpen namelijk energie, en dat is slecht voor het klimaat én de portemonnee.

Daarnaast is de hele dag naast de airco zitten bij warm weer ook niet aan te raden. Dat zegt Maria Hopman, hoogleraar fysiologie aan de Radboud Universiteit.

Volgens Hopman is het juist goed om je nu bloot te stellen aan de hitte. "Dat het nu warm is overleef je wel, maar het is voor de komende zomer handig als je lichaam zich aanpast aan die warmte," zegt zij.

"Aanpassing krijg je alleen maar als je je aan de hitte blootstelt. Doe dus de komende dagen vooral de dingen die je normaal ook buiten doet. Als het straks in juli of augustus 35 of 40 graden is, is je lichaam al een beetje gewend en kun je dat ook aan."

Wennen
Volgens de hoogleraar kan ons lichaam de hoge temperaturen van de komende tijd prima verdragen, als we maar de tijd nemen om eraan te wennen.

"Wij zijn evolutionair gebouwd om ons aan te passen aan verschillende temperaturen, maar dat heeft wel wat tijd nodig. Je zweetklieren moeten weer wennen, zodat je sneller gaat transpireren en zo warmte kwijtraakt. Ook wordt je bloedvolume wat aangevuld."

Hopman waarschuwt er wel voor om niet te overdrijven. "Doe ook weer geen heel extreme dingen, en wees alert," adviseert ze.

"Zorg er sowieso voor dat je je goed insmeert. Je hoeft niet per se in de zon te zijn om je lichaam te laten wennen aan de hitte. Die 30 graden die voorspeld wordt is temperatuur in de schaduw. En je hoeft ook niet op het heetst van de dag naar buiten, maar onttrek je niet helemaal aan de hitte."

Niet mijn OP.
pi_209475422
Dat wennen klopt, decennia geleden in de kassen gewerkt het went snel, tot 43C is wel te doen
pi_209476037
Ik houd er van, niets mis mee.
We hebben lang op de zomer moeten wachten dus nu het eindelijk zomer is mag die nog wel even duren.

Mensen klagen altijd zo, dan is het te warm dan weer te koud.
Kleedt je lekker luchtig, drink genoeg en dan is er niets aan de hand.
pi_209476126
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:12 schreef ZanneG het volgende:
We hebben lang op de zomer moeten wachten dus nu het eindelijk zomer is mag die nog wel even duren.

De mensen die klagen over het te koude weer houden van warmte en omgekeerd.
  Moderator / Redactie FP zondag 11 juni 2023 @ 14:20:44 #5
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_209476156
quote:

Fijn dat jij het zo ervaart. Van mij mag het wel een tandje lager. 25 graden is meer dan genoeg.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_209476172
quote:
"Aanpassing krijg je alleen maar als je je aan de hitte blootstelt. Doe dus de komende dagen vooral de dingen die je normaal ook buiten doet. Als het straks in juli of augustus 35 of 40 graden is, is je lichaam al een beetje en kun je dat ook aan."
quote:
Spanje
"Spanjaarden doen vooral geen erg inspannende dingen tussen 13:00 en 17:00 uur", zegt Hogenkamp vanuit Madrid. "De hele Spaanse maatschappij is daarop ingesteld, dat is natuurlijk anders dan in Nederland. Maar wat je wel kunt doen is op het heetst van de dag uit de zon blijven, net zoals de meeste Spanjaarden doen."

Ja wat is het nou????
blablablabla
pi_209476219
Deze is ook leuk:

quote:
"Aanpassing krijg je alleen maar als je je aan de hitte blootstelt. Doe dus de komende dagen vooral de dingen die je normaal ook buiten doet. Als het straks in juli of augustus 35 of 40 graden is, is je lichaam al een beetje gewend en kun je dat ook aan."
Alsof die ene dag in de zoveel jaar dat het hier daadwerkelijk 35+ is je daarvoor uitgebreid moet wennen.
blablablabla
pi_209476264
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:25 schreef Elan het volgende:
Alsof die ene dag in de zoveel jaar dat het hier daadwerkelijk 35+ is je daarvoor uitgebreid moet wennen.
Zo veel dingen wennen. T-shirtje buiten in de winter went ook wel.

Beetje nietszeggend dat over gewenning. Je gaat er heus niet dood aan, maar het is niet alsof het ineens aangenaam wordt als je er aan gewend bent.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_209476365
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:29 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Zo veel dingen wennen. T-shirtje buiten in de winter went ook wel.

Beetje nietszeggend dat over gewenning. Je gaat er heus niet dood aan, maar het is niet alsof het ineens aangenaam wordt als je er aan gewend bent.
Maar los daar van komt het amper voor, een langere periode 25-30 graden is gewoon max NL zomer weer. Ook in juli en augustus .

Dat er er een keer een uitschieter qua temperatuur tussen zit soit maar daar hoef je niet aan te wennen of zo.
blablablabla
pi_209476386
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je moet realiseren dat je 'weer' en 'klimaat' grandioos door elkaar haalt.
Nee, ik ageer juist tegen dat klimaathysterische gelul over het weer.

quote:
Onafhankelijke metingen van individuele weerstations wereldwijd die over langere periode meten bevestigen de trend.

Metingen of op basis van modellen 'gecorrigeerde' data die als metingen gepresenteerd worden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209477194
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:20 schreef El_Thijs het volgende:

[..]
Fijn dat jij het zo ervaart. Van mij mag het wel een tandje lager. 25 graden is meer dan genoeg.
Serieus??

Het is niet eens heet, het is gewoon lekker zomerweer

Al die klagers als het net ietsje warmer is dan 20 graden pfffff

30 graden is heel normaal, vroeger was het ook heet dat is niet opeens van nu hoor.

We leven nu eenmaal in een land waar je klimaat verschil hebt.

Winters en zomers, niets aan te doen.
Zo is het altijd geweest.

We moesten maanden wachten tot het een beetje warmer werd, tot 2 weken geleden had ik nog steeds een dikkere jas aan.

We mogen blij zijn dat het eindelijk zomer is, dat het nog maar lang mag duren!
pi_209477243
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:44 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Serieus??

30 graden is heel normaal, vroeger was het ook heet dat is niet opeens van nu hoor.

We moesten maanden wachten tot het een beetje warmer werd, tot 2 weken geleden had ik nog steeds een dikkere jas aan.

In deel 1 van deze draad zijn al meerdere grafieken gepost waaruit blijkt dat 30 graden tegenwoordig veel vaker voorkomt dan vroeger.

Is het voor jou zo moeilijk voor te stellen dat er ook veel mensen zijn die niet goed tegen hitte kunnen en een hekel hebben aan dit weer? Daar lijkt het namelijk wel op. Je redeneert alleen vanuit jezelf. Jij vindt het lekker dus mogen mensen die het niet prettig vinden niet klagen.
  Moderator / Redactie FP zondag 11 juni 2023 @ 15:55:51 #13
Brabo Bastard
pi_209477349
quote:

[..]
Serieus??

Ja, serieus. Fijn dat jij het lekker vindt maar niet iedereen deelt die mening.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
pi_209477389
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:48 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
In deel 1 van deze draad zijn al meerdere grafieken gepost waaruit blijkt dat 30 graden tegenwoordig veel vaker voorkomt dan vroeger.

Is het voor jou zo moeilijk voor te stellen dat er ook veel mensen zijn die niet goed tegen hitte kunnen en een hekel hebben aan dit weer? Daar lijkt het namelijk wel op. Je redeneert alleen vanuit jezelf. Jij vindt het lekker dus mogen mensen die het niet prettig vinden niet klagen.
Ik vind mensen die klagen over te heet of te koud of te nat of te glad zeikerds ja.
Het is nu eenmaal zo, dan kan je lang of kort blijven klagen maar maak je liever niet druk en accepteer wat het is.

Als het nu nog heet was, maar het is niet eens heet!

Dit is heel normaal zomer weer

Niets extreems
pi_209477431
Ik vind op zich de buitentemperatuur niet zo erg, al is 30+ en 35+ té heet (al vind ik persoonlijk 20-25 graden ideaal).

De ellende is juist, dat afhankelijk van oa de ligging van je huis, het binnen op een gegeven moment snel op loopt.

In mijn vorige woning werd het binnen nooit echt warmer dan 28 graden einde zomer.

Mijn huidige woning uiteindelijk makkelijker 30.

Maar omdat het nu al zo vroeg warm is, is het nu al 27 graden binnen, waar dat voorheen pas eind juli zo warm was, in huis.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_209477472
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:58 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Ik vind mensen die klagen over te heet of te koud of te nat of te glad zeikerds ja.
Het is nu eenmaal zo, dan kan je lang of kort blijven klagen maar maak je liever niet druk en accepteer wat het is.

Niets extreems
Een hitte golf die meer dan twee weken lijkt te gaan duren in juni is zeer uitzonderlijk anders.
pi_209477526
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:58 schreef ZanneG het volgende:

[..]

Niets extreems
Wat nou als ik het wel ervaar als heet?
pi_209477705
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:06 schreef mootie het volgende:

[..]
Wat nou als ik het wel ervaar als heet?
Dan moet je daar niet zo over zeiken want dan gaat ZanneG zeiken of jouw zeiken.
pi_209477935
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, ik ageer juist tegen dat klimaathysterische gelul over het weer.
[..]
Metingen of op basis van modellen 'gecorrigeerde' data die als metingen gepresenteerd worden?
Het is alleen geen hysterie, dat is het hele punt.
  zondag 11 juni 2023 @ 16:42:13 #20
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_209478065
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:34 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Het is alleen geen hysterie, dat is het hele punt.
Wel hysterie, maar onnodig want het is niet man made. Aardse cyclus die als verdienmodel uitgewoond word.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_209478113
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:42 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Wel hysterie, maar onnodig want het is niet man made. Aardse cyclus die als verdienmodel uitgewoond word.
Als je er niets van weet en niets van snapt kun je beters niets zeggen :)
pi_209478149
quote:

Ik ga half dood met dit weer. Als er iemand langskomt die zo zegt van "lekker weer he?" moet ik de neiging onderdukken om hem of haar heel hard te slaan. Echt heel hard.
pi_209478275
quote:

[..]
Serieus??

Triggered :D
  zondag 11 juni 2023 @ 17:22:53 #24
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209478528
quote:

[..]

30 graden is heel normaal
De laatste jaren wel, ja. Maar tussen 1971 en 2000 was het gemiddeld slechts op 12 dagen warmer dan 20 graden in juni.

Hier een berichtje van vorig jaar over hoe juni tegenwoordig een stuk heter is dan het vroeger was: https://www.weer.nl/nieuw(...)mer-dan-gebruikelijk

[ Bericht 0% gewijzigd door Tijn op 11-06-2023 19:10:43 ]
pi_209478607
quote:
4s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:22 schreef Tijn het volgende:

[..]
De laatste jaren wel, ja. Maar tussen 1971 en 2000 en is het in totaal op 12 dagen warmer geweest dan 20 (!) graden.

Hier een berichtje van vorig jaar over hoe juni tegenwoordig een stuk heter is dan het vroeger was: https://www.weer.nl/nieuw(...)mer-dan-gebruikelijk
Niet in totaal, 12 dagen in de maand juni. Dus per jaargang gemiddeld 12 dagen 20+
blablablabla
  zondag 11 juni 2023 @ 17:38:15 #26
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209478682
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:30 schreef Elan het volgende:

[..]
Niet in totaal, 12 dagen in de maand juni. Dus per jaargang gemiddeld 12 dagen 20+
Oh je hebt gelijk, ik las over "gemiddeld" heen. Kheb het aangepast B-)

Eigenlijk is dit bericht ook relevanter: https://www.weer.nl/nieuw(...)opische-dag-van-2023

quote:
Eerste tropische dagen steeds vroeger
De eerste officiële tropische dag valt in het huidige klimaat gemiddeld op 29 juni. Dertig jaar geleden, in de klimaatperiode 1961-1990, viel de eerste tropische dag in De Bilt gemiddeld nog op 3 juli. Door de opwarming van het klimaat neemt de kans op tropische dagen toe, ook in het voor- en najaar.
Kortom, 11 juni is wat vroeg voor de eerste tropische dag van het jaar. Maar het past in de trend die we zien: het wordt steeds eerder warm.
  Moderator / Redactie FP zondag 11 juni 2023 @ 17:42:02 #27
Brabo Bastard
pi_209478717
quote:
14s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:38 schreef Tijn het volgende:

[..]

Eigenlijk is dit bericht ook relevanter: https://www.weer.nl/nieuw(...)opische-dag-van-2023
[..]
Kortom, 11 juni is wat vroeg voor de eerste tropische dag van het jaar. Maar het past in de trend die we zien: het wordt steeds eerder warm.
Als het dan ook weer eerder afkoelt is het geen probleem :P
"Omae wa mou shindeiru."
pi_209478719
quote:

[..]

[..]
Mee eens hoor het is ook gewoon idioot warm zo vroeg in het jaar, voordeel is wel je hoeft niet naar Spanje je kunt gewoon naar Costa Balcon of Achtertuinië
blablablabla
pi_209478783
Zuid-Balkonië of Gallerije *O*
A murky, forgotten land.
pi_209478805
Als verhuizen naar een ander land niet zo'n gedoe was geweest dan had ik het wel geweten; lekker emigreren naar iets als Schotland of Scandinavië. De kou in de winter maakt me niks uit, want daar kan je je tegen kleden; zomers zijn er gewoon ''lekker'' (voor mij dan, 20-25 is prima zat) en wat meer regen maakt me ook niet veel uit.
  zondag 11 juni 2023 @ 18:01:28 #31
405763 Schwein
Make that the cat wise
pi_209478863
quote:

[..]

[..]
Maar ja, de 1e zomerse dag viel juist weer laat..
pi_209479305
quote:
7s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
Als verhuizen naar een ander land niet zo'n gedoe was geweest dan had ik het wel geweten; lekker emigreren naar iets als Schotland of Scandinavië. De kou in de winter maakt me niks uit, want daar kan je je tegen kleden; zomers zijn er gewoon ''lekker'' (voor mij dan, 20-25 is prima zat) en wat meer regen maakt me ook niet veel uit.
Als de hitte afgewisseld wordt tussen regen en zware onweersbuien vind ik het heerlijk. Oh, wat kan ik genieten van onweer na zo'n zinderende hitte.
  Moderator / Redactie FP zondag 11 juni 2023 @ 18:44:01 #33
Brabo Bastard
pi_209479327
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:42 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Als de hitte afgewisseld wordt tussen regen en zware onweersbuien vind ik het heerlijk. Oh, wat kan ik genieten van onweer na zo'n zinderende hitte.
Idem hier, want onweer O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_209479409
Helaas laat de weer app tot iig zaterdag geen enkele druppel zien -O-
A murky, forgotten land.
pi_209479470
quote:

[..]
Serieus??

Ik bepaal zelf wel waar ik blij mee ben. Fuck de zomer. Winter is superieur.
  zondag 11 juni 2023 @ 18:57:55 #36
444624 Walterwhite64
pi_209479479
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Als je er niets van weet en niets van snapt kun je beters niets zeggen :)
Ik ben daar niet in afgestudeerd nee maar zie wel eens wat meer documenteires dan hetgeen je op de gevestigde kanalen ziet.
  zondag 11 juni 2023 @ 19:19:05 #37
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209479814
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:57 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Ik ben daar niet in afgestudeerd nee maar zie wel eens wat meer documenteires dan hetgeen je op de gevestigde kanalen ziet.
BNW is een deurtje verderop, Walter.
pi_209479853
quote:

[..]
Hoe weet je dan of hetgeen in de documentaires wordt verteld juist is?
  zondag 11 juni 2023 @ 19:43:48 #39
444624 Walterwhite64
pi_209480147
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:21 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoe weet je dan of hetgeen in de documentaires wordt verteld juist is?
Dat weet ik ook niet, maar daarom kan ik beide verhalen niet betwisten, net zoals ieder ander die niet afgestudeerd is op dit vlak. Gevoelsmatig zegt mij dat de soep niet zo heet word gegeten.
  zondag 11 juni 2023 @ 19:44:40 #40
444624 Walterwhite64
pi_209480167
quote:
82s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:19 schreef Tijn het volgende:

[..]
BNW is een deurtje verderop, Walter.
Ik ken de weg, maar toch bedankt Tijn.
pi_209480189
quote:

[..]
Serieus??

Ik kan mij niet herinneren dat het 50 jaar geleden zo vaak 30 graden werd.
  zondag 11 juni 2023 @ 20:08:09 #42
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_209480654
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 19:45 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ik kan mij niet herinneren dat het 50 jaar geleden zo vaak 30 graden werd.
als ik de statistieken erbij pak dan is het in de maand juni van 1940 tot 1959 8x boven de 30 gekomen 1960 tot 1979 6x boven de 30 gekomen van 1980 tot aan 2000 is het 4x boven de 30 gekomen en tussen 2001 en 2023 19x boven de 30 gekomen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_209481019
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:51 schreef StateOfMind het volgende:
Helaas laat de weer app tot iig zaterdag geen enkele druppel zien -O-
Gister een analyse gekeken waarin naar voren kwam dat het sowieso tot mid juli grotendeels droog zou blijven en dat we uit mogen gaan van temperaturen van 25+, meeste dagen richting of over de 30. Kan niet wachten.
  Moderator / Redactie FP zondag 11 juni 2023 @ 20:32:11 #44
Brabo Bastard
pi_209481033
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Gister een analyse gekeken waarin naar voren kwam dat het sowieso tot mid juli grotendeels droog zou blijven en dat we uit mogen gaan van temperaturen van 25+, meeste dagen richting of over de 30. Kan niet wachten.
Blegh.
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 11 juni 2023 @ 20:32:22 #45
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209481036
quote:

[..]
Elke dag 25 graden overleef ik nog wel, maar de tuin zou een beetje regen wel heel fijn vinden ;(
pi_209481043
quote:

[..]
Verschrikkelijk.
  zondag 11 juni 2023 @ 20:33:51 #47
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_209481053
en het is pas juni, de echte hete maanden moeten nog komen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_209481072
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 20:32 schreef Tijn het volgende:

[..]
Elke dag 25 graden overleef ik nog wel, maar de tuin zou een beetje regen wel heel fijn vinden ;(
Mijn tuin is nu al de Sahara.
  zondag 11 juni 2023 @ 20:36:37 #49
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209481080
quote:

[..]
Ja, als dat werkelijk zo is, dan gaat dat echt tot problemen leiden, dat is geen hysterie, dat zijn gewoon feiten.
pi_209482210
quote:

[..]
Hep ut op feesboek gezien!

:')
pi_209482508
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 20:36 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja, als dat werkelijk zo is, dan gaat dat echt tot problemen leiden, dat is geen hysterie, dat zijn gewoon feiten.
Nee, nee, heel normaal, want in 1976 was er ook een weekje met droog weer en 30 graden. Of zo.

Ik hoop echt dat het mee zal vallen, maar gok dat het een problematische droge zomer gaat worden in dit tempo.
  Moderator / Redactie FP zondag 11 juni 2023 @ 22:33:57 #52
Brabo Bastard
pi_209482637
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:23 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Nee, nee, heel normaal, want in 1976 was er ook een weekje met droog weer en 30 graden. Of zo.

Ik hoop echt dat het mee zal vallen, maar gok dat het een problematische droge zomer gaat worden in dit tempo.
Ik hoop het niet ;(
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 11 juni 2023 @ 22:43:35 #53
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209482720
quote:

[..]

En dan moet el niño nog goed op gang komen ;(
pi_209483105
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:43 schreef Tijn het volgende:

[..]
Hebben wij heel weinig last van in Europa las ik.
pi_209483206
quote:

[..]
The horror -O-
A murky, forgotten land.
  zondag 11 juni 2023 @ 23:54:16 #56
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209483274
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 23:27 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Hebben wij heel weinig last van in Europa las ik.
Ja, dat geloof ik ook. Maar het zal wel weer een paar jaar tot warme zomers leiden, gok ik zo.
pi_209483459
quote:

[..]
Want die voorspellingen komen weleens uit? Verder dan een week kijken is al lastig.
  maandag 12 juni 2023 @ 06:38:12 #58
444624 Walterwhite64
pi_209484096
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 21:57 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hep ut op feesboek gezien!

Je voelt je weer moreel verheven?
pi_209484250
quote:

[..]

Vorig jaar hadden we echt een laffe zomer, jaa r daarvoor viel het ook wel mee.

We hebben nu een weekje of 2 prima warm weer en het is meteen dat dit vaker gaat gebeuren. Dit roepen ze al jaren.

Zolang het in de winter koud is en in de zomer warm is het allemaal prima toch
pi_209484324
Ik wens de zomerweer haters wel sterkte hoor.
Als je er niet tegen kunt is het heel vervelend.
Mensen met hooikoorts hebben er vast ook extra veel last van en dat is niet leuk nee.

Maar niet getreurd nog maar 3 maanden en dan begint de herfst al weer.

Ik ga mij ondertussen vandaag vermaken op het strand en genieten vd zomer.

Fijne dag allemaal!
pi_209484370
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 07:30 schreef 111210 het volgende:

[..]
Vorig jaar hadden we echt een laffe zomer, jaa r daarvoor viel het ook wel mee.

We hebben nu een weekje of 2 prima warm weer en het is meteen dat dit vaker gaat gebeuren. Dit roepen ze al jaren.

Zolang het in de winter koud is en in de zomer warm is het allemaal prima toch
Het was de op twee na warmste zomer sinds 1901...

Ben je niet in de war met 2021?
pi_209484389
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:43 schreef Tijn het volgende:

[..]
Kan je ook weten wanneer die op gang komt?
pi_209484510
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 08:00 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Kan je ook weten wanneer die op gang komt?
Die is al begonnen. Je merkt het aan onstuimiger weer over de gehele wereld.
  maandag 12 juni 2023 @ 08:25:38 #64
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209484551
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 07:49 schreef ZanneG het volgende:
Ik wens de zomerweer haters wel sterkte hoor.
Als je er niet tegen kunt is het heel vervelend.
Mensen met hooikoorts hebben er vast ook extra veel last van en dat is niet leuk nee.

Maar niet getreurd nog maar 3 maanden en dan begint de herfst al weer.

Ik ga mij ondertussen vandaag vermaken op het strand en genieten vd zomer.

Fijne dag allemaal!
Tja natuurlijk is niet iedereen vrij om naar het strand te gaan en te badderen vandaag, het is gewoon een werkdag voor de meesten. Is niet raar dat mensen klagen over 30 graden, zeker mensen die buiten moeten werken.
pi_209484556
Hoe wen ik dan? Na 3 dagen 30+ gaat het opeens waaien en daalt de temperatuur of een paar klappen onweer en het is gedaan...
High in the clouds is no way to be free
pi_209484589
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 08:26 schreef Pietiserniet het volgende:
Hoe wen ik dan? Na 3 dagen 30+ gaat het opeens waaien en daalt de temperatuur of een paar klappen onweer en het is gedaan...
Het blijft nog minimaal twee weken en met een beetje pech tot half juli 26 - 30 graden.
pi_209484593
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 08:29 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het blijft nog minimaal twee weken en met een beetje pech tot half juli 26 - 30 graden.
Maar de meeste mensen hebben toch vooral last van 30+?
High in the clouds is no way to be free
pi_209484597
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 08:30 schreef Pietiserniet het volgende:

[..]
Maar de meeste mensen hebben toch vooral last van 30+?
Geen idee. Mensen zoals ik die niet goed tegen hitte kunnen hebben al last vanaf 25 graden.
pi_209484604
Moet zeggen dat de wind ook wel een grote rol speelt hoe dragelijk het is. Vond het zaterdag eigenlijk best lekker, maar gisteren was het echt niet te harden.
  maandag 12 juni 2023 @ 09:51:44 #70
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209485163
quote:

[..]
Weersverwachtingen voor vijf of zeven dagen worden al geregeld aangepast en bijgesteld. En jij gaat hier nu allerlei voorspellingen geven voor meer dan een maand? :')

Het doet mij denken aan sommige posts in WKN. Daar zie je ook dat hysterische gedoe rondom allerlei extreme voorspellingen voor de lange termijn, die dan natuurlijk uiteindelijk totaal anders uit blijken te pakken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209485278
Er zijn op dit moment buitenschilders bij mij. Ik heb medelijden met ze.

Wat ik echter niet helemaal begrijp is dat ze pas om 9:00 in de ochtend beginnen. Dat is toch echt een Nederlands dingetje.

Mensen aan de Middellandse zee zijn niet zo stom om zo laat te beginnen. Die beginnen met werken zodra het licht is, zodat het nog koel is. En dan stoppen ze wanneer het te heet wordt. Vaak een pauze, waarna ze later in de middag weer verder gaan, als het weer koeler wordt. En consequentieel eten ze ook pas later in de avond, wanneer het weer uit te houden is.

Het is raar dat Nederlanders zo vast blijven houden aan hun Nederlandse routine van 9-5, als het zo warm is. Starten om 9, stoppen om 5, en eten om 6. Werk dan van 7-1 en van 5-7, en ga dan om 8 pas eten.

Als bijvoorbeeld schilder dan, natuurlijk. Als kantoorpik kun je lekker in de airco van 9-5 blijven werken. Maar om 6 eten vind ikzelf dan nog steeds te vroeg. Zelf eet ik meestal pas om 8.

Je moet je aanpassen aan het weer. Andersom gaat echt niet gebeuren. Dus het weer als excuus opvoeren is zinloos.
pi_209485332
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2023 09:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Weersverwachtingen voor vijf of zeven dagen worden al geregeld aangepast en bijgesteld. En jij gaat hier nu allerlei voorspellingen geven voor meer dan een maand? :')

Het doet mij denken aan sommige posts in WKN. Daar zie je ook dat hysterische gedoe rondom allerlei extreme voorspellingen voor de lange termijn, die dan natuurlijk uiteindelijk totaal anders uit blijken te pakken.
Het weer ís al momenteel al extreem. Woensdag heeft het 33 dagen op rij niet geregend, een droogterecord. De verwachting is bovendien dat het ook komende week droog blijft, er wordt vooralsnog geen regen voorspeld.

En ik weet niet hoe goed jouw geheugen is, maar we hebben recentelijk al meerdere stikhete, kurkdroge zomers achter de rug. De voorspelling dat we daar ook de komende twee maanden weer mee te maken krijgen is dus niet zo vergezocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 12-06-2023 10:59:09 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_209485346
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 08:25 schreef Momo het volgende:

[..]
Tja natuurlijk is niet iedereen vrij om naar het strand te gaan en te badderen vandaag, het is gewoon een werkdag voor de meesten. Is niet raar dat mensen klagen over 30 graden, zeker mensen die buiten moeten werken.
Ik werk fulltime als hulpverlener in psychiatrie en dat is zonder airco en ik vind het prima om te werken hoor.
Van al dat geklaag krijg je het juist warm.

Ik werkte het weekend en dat was allemaal prima en nu ben ik 2 dagen vrij. Dus even vd zomer genieten en dan weer werken

Overigens raken mijn clienten met veel al ook een autistische stoornis ook altijd heel erg van slag van de zon.
Die zijn er ook obsessief mee bezig.

[ Bericht 15% gewijzigd door ZanneG op 12-06-2023 10:25:05 ]
  maandag 12 juni 2023 @ 10:44:34 #74
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209485658
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Ik ga half dood met dit weer. Als er iemand langskomt die zo zegt van "lekker weer he?" moet ik de neiging onderdukken om hem of haar heel hard te slaan. Echt heel hard.
Ik kan er ook slecht tegen, maar m'n (type 1-)diabetes zou nog invloed kunnen hebben. Dat de interne thermostaat wat minder werkt dan bij mensen die dat niet hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 12-06-2023 18:13:59 ]
pi_209485807
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2023 09:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Niet alsof het ver gezocht is; kijk maar naar de afgelopen zomers. Kijk maar naar de afgelopen 30 dagen. Regen in juni-augustus is vrij zeldzaam de afgelopen jaren.

Dat benoemen is niet meteen hysterisch.
  maandag 12 juni 2023 @ 11:52:57 #76
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209486522
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 07:30 schreef 111210 het volgende:

[..]

Vorig jaar hadden we echt een laffe zomer
Het was boven de 40 graden. Het was zo warm dat we hier in de tuin watermeloenen konden groeien. Als dat laf is, wil ik niet weten wat niet-laf is :X
pi_209486654
Voor de mensen die niks met de warmte hebben en de zomer het liefst hooguit een Pinksterweekend hebben..
Hebben jullie ook een witte/blanke/white privileged huidje? Verbranden jullie snel? Zijn jullie gewoon geen warmbloedige types?
Misschien is er een link. 8-)
Go hard or go home
pi_209486722
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:13 schreef Noek het volgende:
Voor de mensen die niks met de warmte hebben en de zomer het liefst hooguit een Pinksterweekend hebben..
Hebben jullie ook een witte/blanke/white privileged huidje? Verbranden jullie snel? Zijn jullie gewoon geen warmbloedige types?
Ahh daar is ze weer. Het stoertje van Fok!. Als ze haar kinderen niet de dood instuurt dan laat deze patser ze wel lekker wegbranden in de zon. Een toppert ben je.
pi_209486772
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:42 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Het vaker voorkomen van hittegolven is nu net het enige 'extreme weer' waar in het IPCC rapport overeenstemming over is dat het door menselijk handelen komt.

In Nederland is het natuurlijk geen probleem. Overigens is het ook nu toevallig Nederland waar het zo afwijkt. In Malta is het dan weer een hele frisse juni met veel regen.
  maandag 12 juni 2023 @ 12:25:37 #80
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209486776
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 10:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het weer ís al momenteel al extreem. Woensdag heeft het 33 dagen op rij niet geregeld, een droogterecord. De verwachting is bovendien dat het ook komende week droog blijft, er wordt vooralsnog geen regen voorspeld.

En ik weet niet hoe goed jouw geheugen is, maar we hebben recentelijk al meerdere stikhete, kurkdroge zomers achter de rug. De voorspelling dat we daar ook de komende twee maanden weer mee te maken krijgen is dus niet zo vergezocht.
Dat er binnen journalistieke kringen alweer een artikel is over een 'record' twijfel ik niet aan. Die schrijven daar het hele jaar door over sinds men zelf op orthodoxe wijze in een klimaat-apocalyps is gaan geloven. Het zegt daarom allemaal niet veel.

We weten immers dat er door het veranderende klimaat de zomers droger zullen worden. Daar staat weer tegenover dat we een natte winter en nat voorjaar hebben gehad. Grappig genoeg kwamen er toen ook weer allerlei hysterische artikelen.

En de ervaringen van de afgelopen zomers is ook niet relevant. Het is namelijk niet dat we daarom nu ineens maar kunnen vertrouwen op 30 of 40-daagse voorspellingen. Zo werkt het gewoon niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209486813
quote:

[..]
Top! Dat zou goed zijn voor de opbrengst van de paneeltjes.

Maar van de andere kant: het komt regelmatig voor dat ze zelf het actuele weer fout voorspellen. En dat lukt mij zonder enige opleiding ter zake met een succesrate van 100%, mits ik even naar buiten kan.
pi_209486836
quote:
14s.gif Op zondag 11 juni 2023 20:33 schreef cherrycoke het volgende:
en het is pas juni, de echte hete maanden moeten nog komen.
Maar het valt dan ook enorm mee, omdat het in de nacht nog goed afkoelt. Je kan beter zo'n periode nu hebben dan in augustus, als de nachten dan ook 20+ blijven. Dan koelt er niets meer af en ben je zonder airco (wat een keuze blijft...) wel de sjaak.
  maandag 12 juni 2023 @ 12:32:52 #83
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209486860
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het vaker voorkomen van hittegolven is nu net het enige 'extreme weer' waar in het IPCC rapport overeenstemming over is dat het door menselijk handelen komt.

In Nederland is het natuurlijk geen probleem. Overigens is het ook nu toevallig Nederland waar het zo afwijkt. In Malta is het dan weer een hele frisse juni met veel regen.
Als je jarenlang doet wat de mensen nu al doen met betrekking tot uitstoot gaat een planeet opwarmen. Daar is geen IPCC rapport voor nodig natuurlijk om dat te constateren. Ik vind het ook wat raar om altijd maar op religieuze wijze (niet dat jij dat nu doet hoor, maar ik benoem dit even in het algemeen) achter het narratief van minuscuul groepje wetenschappers aan te lopen.
pi_209486864
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 10:05 schreef RetepV het volgende:
Er zijn op dit moment buitenschilders bij mij. Ik heb medelijden met ze.

Wat ik echter niet helemaal begrijp is dat ze pas om 9:00 in de ochtend beginnen. Dat is toch echt een Nederlands dingetje.

Mijn huis hebben ze vorige maand geheel gedaan en ze begonnen toch echt al voor 8u. Wel maakten ze pas vanaf 9u herrie. Misschien dat je daardoor denkt dat ze er pas om 9u zijn?
pi_209486898
quote:

[..]
Het weer ís al momenteel al extreem. Woensdag heeft het 33 dagen op rij niet geregend, een droogterecord. De verwachting is bovendien dat het ook komende week droog blijft, er wordt vooralsnog geen regen voorspeld.

Het heeft afgelopen week op vrijdag of woensdag (een van de twee, ik stond op het schoolplein toen het begon te druppelen) anders nog geregend. Weinig. Maar toch.

Maar goed. Weer bestaat nu eenmaal per definitie ook uit extremen. Er zijn ook plekken waar het met +10 uitzonderlijk warm is. ;)
pi_209486957
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:36 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het heeft afgelopen week op vrijdag of woensdag (een van de twee, ik stond op het schoolplein toen het begon te druppelen) anders nog geregend. Weinig. Maar toch.

Maar goed. Weer bestaat nu eenmaal per definitie ook uit extremen. Er zijn ook plekken waar het met +10 uitzonderlijk warm is. ;)
Droogterecord slaat ook op de situatie in de Bilt. En hier - in Harderwijk - heeft het vrijdag ook niet geregend.
pi_209486973
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:25 schreef HowardRoark het volgende:

We weten immers dat er door het veranderende klimaat de zomers droger zullen worden.
Nee, dat weten we niet. Dat vermoeden we.

Overigens: in Nederland zijn er beleidsbeslissingen verantwoordelijk voor meer droogte. Daar zullen we (deels) van terug moeten gaan komen, of in ieder geval flankerende maatregelen moeten nemen.
pi_209487044
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je jarenlang doet wat de mensen nu al doen met betrekking tot uitstoot gaat een planeet opwarmen. Daar is geen IPCC rapport voor nodig natuurlijk om dat te constateren. Ik vind het ook wat raar om altijd maar op religieuze wijze (niet dat jij dat nu doet hoor, maar ik benoem dit even in het algemeen) achter het narratief van minuscuul groepje wetenschappers aan te lopen.
Niet precies duidelijk welk groepje wetenschappers je bedoelt. Het IPCC rapport (het echte, niet die flut samenvatting die politiek is, niet (geheel) in overeenstemming met de wetenschap en wat (slecht!) gelezen wordt door journalisten die er vervolgens clickbait van maken) is voor mij niet heilig, maar het is wel een prima houvast om wat nuance aan te brengen. Immers, je kan iemand moeilijk een klimaatontkenner (sowieso al een raar woord, klimaat ontkennen? huh?) noemen als deze zich beroept op hetgeen letterlijk in het IPCC rapport staat.

Nou ja... eigenlijk kan dat toch best makkelijk. Maar dan zet zo iemand zich toch voor paal.
pi_209487055
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:39 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Droogterecord slaat ook op de situatie in de Bilt. En hier - in Harderwijk - heeft het vrijdag ook niet geregend.
Westerse arrogantie!
pi_209487062
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je jarenlang doet wat de mensen nu al doen met betrekking tot uitstoot gaat een planeet opwarmen. Daar is geen IPCC rapport voor nodig natuurlijk om dat te constateren.
Blijkbaar was het ipcc rapport wel nodig want dat co2 een isolerende werking had wist de wetenschap al in 1861 dat we daarna flink wat co2 geproduceerd hebben en nog steeds doen is rationeel gezien dan erg vreemd. Maar door de emotionele verslaving aan het economisch dogma waarbij externaliteiten niet meegerekend blijven worden doen we als mensheid soms veel te weinig met zulke zaken.
pi_209487087
quote:

[..]
Dat er binnen journalistieke kringen alweer een artikel is over een 'record' twijfel ik niet aan. Die schrijven daar het hele jaar door over sinds men zelf op orthodoxe wijze in een klimaat-apocalyps is gaan geloven. Het zegt daarom allemaal niet veel.

We weten immers dat er door het veranderende klimaat de zomers droger zullen worden. Daar staat weer tegenover dat we een natte winter en nat voorjaar hebben gehad. Grappig genoeg kwamen er toen ook weer allerlei hysterische artikelen.

En de ervaringen van de afgelopen zomers is ook niet relevant. Het is namelijk niet dat we daarom nu ineens maar kunnen vertrouwen op 30 of 40-daagse voorspellingen. Zo werkt het gewoon niet.
Iets is wel heel snel hysterisch bij jou, he? Artikelen waarin records besproken worden zijn meteen hysterisch. Nee, het is gewoon nieuws. Er is een record. Het is erg droog. Dat is nieuws. Alleen in jouw hoofd is het dan meteen hysterisch.

Als er in die artikelen zou staan dat we er allemaal aan gaan binnen een paar jaar, of dat we allemaal dood neer gaan vallen door 40 graden dan zou ik dat ook wat hysterisch vinden. Rustig benoemen dat het heel droog is; er een record verbroken is en dat dat niet heel gunstig is voor de natuur komt niet eens in de buurt van hysterie.

quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Top! Dat zou goed zijn voor de opbrengst van de paneeltjes.

Maar van de andere kant: het komt regelmatig voor dat ze zelf het actuele weer fout voorspellen. En dat lukt mij zonder enige opleiding ter zake met een succesrate van 100%, mits ik even naar buiten kan.
Ik zeg ook niet dat het een zekerheid is. Maar gezien de afgelopen zomers en de afgelopen 30 dagen ook niet heel gek dat er voorspelt wordt dat het weerbeeld zo zal blijven de komende weken. Die kans is zeer aannemelijk.

Goed voor de paneeltjes ja; minder goed nieuws voor het klimaat; al die airco's die hard moeten draaien bij een warmere zomer. En kwetsbaren/oudjes die heel slecht tegen warm weer kunnen staan ook niet te juichen denk ik.

quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar het valt dan ook enorm mee, omdat het in de nacht nog goed afkoelt. Je kan beter zo'n periode nu hebben dan in augustus, als de nachten dan ook 20+ blijven. Dan koelt er niets meer af en ben je zonder airco (wat een keuze blijft...) wel de sjaak.
Het is hier 's nachts ook gewoon 20 graden gebleven. Dat valt dus niet mee. Juli en Augustus gaan leuk worden ja, nog warmere nachten.
pi_209487107
quote:

[..]

Als er sprake is van een droogterecord, dan is dat nou eenmaal nieuwswaardig. Heeft verder niets met 'apocalyptische' klimaatvoorspellingen te maken, het is gewoon een feitelijke, zeer opvallende (en verontrustende) constatering. En nee, het is niet zozeer verontrustend in die zin dat de wereld vergaat, maar te lange periodes van droogte zijn simpelweg nooit goed.

En natuurlijk kun je niet ver vooruit kijken. Maar jij leek te suggereren dat de voorspelling dat er een hete, kurkdroge zomer in het verschiet ligt op zichzelf al krankzinnig is. Dat is niet geval, zoals je zelf al opmerkt.

Dat het voorjaar kletsnat was, is hartstikke leuk. Het probleem is alleen dat die nattigheid inmiddels al bijna compleet teniet is gedaan door de aanhoudende droogte.

[ Bericht 0% gewijzigd door KoosVogels op 12-06-2023 13:35:50 ]
pi_209487151
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Blijkbaar was het ipcc rapport wel nodig want dat co2 een isolerende werking had wist de wetenschap al in 1861 dat we daarna flink wat co2 geproduceerd hebben en nog steeds doen is rationeel gezien dan erg vreemd. Maar door de emotionele verslaving aan het economisch dogma waarbij externaliteiten niet meegerekend blijven worden doen we als mensheid soms veel te weinig met zulke zaken.
O, kom op zeg. Had ik jou niet recentelijk duidelijk gemaakt dat we nog helemaal niet weten voor hoeveel opwarming CO2 zorgt?

En zelfs als we dat weten: als we onmiddellijk stoppen met fossiele brandstoffen hebben we veel grotere problemen dan het klimaat. Goedkope energie is waarom we ondanks het enorm uitdijen van de mensheid minder honger hebben, betere gezondheidszorg, betere leefomstandigheden, minder armoede, enz. enz.

Nog niet zo heel lang geleden dachten we dat de bevolking van India van de honger om zou gaan komen.

En nog iets: door meer CO2 is de landbouwopbrengst gestegen en de hoeveelheid groen op de planeet fors toegenomen.

Als je het volledige plaatje niet kent, ga dan gewoon voordat je gaat praten over externaliteiten eens wat meer jezelf verdiepen.
pi_209487178
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:38 schreef Walterwhite64 het volgende:

[..]
Je voelt je weer moreel verheven?
Nee, alleen jij komt met dingen aanzetten die niet waar zijn.
Oftewel als je iets van een docu gezien hebt zal dat gewoon een filmpje van een figuur op feesboek zijn.
pi_209487188
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:47 schreef AlwaysHappy het volgende:

Goed voor de paneeltjes ja; minder goed nieuws voor het klimaat; al die airco's die hard moeten draaien bij een warmere zomer. En kwetsbaren/oudjes die heel slecht tegen warm weer kunnen staan ook niet te juichen denk ik.
[..]
Het is hier 's nachts ook gewoon 20 graden gebleven. Dat valt dus niet mee. Juli en Augustus gaan leuk worden ja, nog warmere nachten.
Toevallig was het vannacht de warmste nacht. Maar de komende nachten worden frisser.

De meeropbrengst van de panelen laat bij mij de airco makkelijk draaien en then some... Het klimaat (in dezen) is mondiaal. Er is toevallig een piek in Nederland. In Zuid-Europa draaien de airco's weer minder hard.

Airco's zijn het probleem ook niet echt. Die draaien vooral als de panelen overschotten produceren. Voor het klimaat is een milde winter en een mooie zomer in Nederland een zegen.
pi_209487203
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
O, kom op zeg. Had ik jou niet recentelijk duidelijk gemaakt dat we nog helemaal niet weten voor hoeveel opwarming CO2 zorgt?

En zelfs als we dat weten: als we onmiddellijk stoppen met fossiele brandstoffen hebben we veel grotere problemen dan het klimaat. Goedkope energie is waarom we ondanks het enorm uitdijen van de mensheid minder honger hebben, betere gezondheidszorg, betere leefomstandigheden, minder armoede, enz. enz.

Nog niet zo heel lang geleden dachten we dat de bevolking van India van de honger om zou gaan komen.

En nog iets: door meer CO2 is de landbouwopbrengst gestegen en de hoeveelheid groen op de planeet fors toegenomen.

Als je het volledige plaatje niet kent, ga dan gewoon voordat je gaat praten over externaliteiten eens wat meer jezelf verdiepen.
Moeten we tot op de puntjes exact weten hoeveel CO2 doet dan?
Nee.....
We weten dat CO2 voor heel veel schade zorgt en dat moet dus ook opgelost worden.

Natuurlijk moeten bepaalde zaken met een beetje voorzichtigheid afgebouwd worden, maar bijna alles kun je vrij snel afbouwen zonder problemen.
Dat dingen dan misschien iets duurder worden, so be it.
pi_209487214
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat je mij duidelijk gemaakt hebt is dat je voornamelijk persoonlijke aanvallen plaatst en erg selectief aan cherry picking doet waardoor ik geen zin had om nog op je te reageren. :D
pi_209487277
quote:
Getint en heb het altijd al warm. Ben één van de weinige in mijn omgeving die in de winter de verwarming op max 17- 18 zet, want ik hou niet van vieze warmte.
Komt nog bij dat ik hier in huis een bejaarde kat heb die op zijn laatste dagen zit en de vieze warmte in huis zal het laatste versnelde zetje zijn. Ik twijfel tussen een spuitje geven of de natuur zijn gang laten gaan. Wat denk jij?
pi_209487289
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat je mij duidelijk gemaakt hebt is dat je voornamelijk persoonlijke aanvallen plaatst en erg selectief aan cherry picking doet waardoor ik geen zin had om nog op je te reageren. :D
Cherry picking? Je kwam zelf nota bene aanzetten met figuur 3.8 (uit mijn hoofd, je weet in ieder geval waar ik op doel), waarmee je onbedoeld liet zien dat wat ik had gezegd (dat er onzekerheid is over de precieze invloed van CO2 op de gemeten opwarming) exact klopt.

De reden dat je niet gereageerd hebt is omdat er nog maar 1 optie voor je was: mijn gelijk geven. En o boy... dat is altijd zo lastig.

Ik val jou ook niet persoonlijk aan. Ik val jouw stellingen aan. Omdat ze onwaar zijn.
pi_209487291
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:20 schreef HyperViper het volgende:

[..]
Ahh daar is ze weer. Het stoertje van Fok!. Als ze haar kinderen niet de dood instuurt dan laat deze patser ze wel lekker wegbranden in de zon. Een toppert ben je.
Ik stel een vraag. Een onschuldige vraag. :D
Maar kan er wel intens van genieten dat je daar zo van over de jank gaat. Het schijnt ook dat sommige mensen echt agressiever worden met warm weer. Doe rustaaaaag als je het verkeer in gaat en blijf smeren.
Go hard or go home
  maandag 12 juni 2023 @ 13:12:01 #101
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209487337
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:06 schreef Noek het volgende:

[..]
Maar kan er wel intens van genieten dat je daar zo van over de jank gaat. Het schijnt ook dat sommige mensen echt agressiever worden met warm weer. Doe rustaaaaag als je het verkeer in gaat en blijf smeren.
Ik ben wel zo bleek als een melkfles em wordt alleen rood en niet bruin. En veel mensen in mijn familie zijn ginger, denk dat daar wel een verband zit eventueel :D
pi_209487377
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik ben wel zo bleek als een melkfles em wordt alleen rood en niet bruin. En veel mensen in mijn familie zijn ginger, denk dat daar wel een verband zit eventueel :D
Mensen in Scandinavië zijn ook echt wit met lichte lokken en Schotland met z'n gingers. Altijd butt weer.
Beste bescherming tegen de zon is ook pigment dus ik denk dat er verband is.
Niet gebouwd voor het Mediterrane klimaat, denk ik. Ik ben donker en het kan me niet lang genoeg duren, de zomer.
Go hard or go home
pi_209487404
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Mijn huis hebben ze vorige maand geheel gedaan en ze begonnen toch echt al voor 8u. Wel maakten ze pas vanaf 9u herrie. Misschien dat je daardoor denkt dat ze er pas om 9u zijn?
Nope. Ik ben er om 8 uur al uit. Ze beginnen om 9 uur.

Misschien hebben andere bewoners dat gevraagd omdat twee er babies hebben.
pi_209487408
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Moeten we tot op de puntjes exact weten hoeveel CO2 doet dan?
Nee.....
We weten dat CO2 voor heel veel schade zorgt en dat moet dus ook opgelost worden.

Natuurlijk moeten bepaalde zaken met een beetje voorzichtigheid afgebouwd worden, maar bijna alles kun je vrij snel afbouwen zonder problemen.
Dat dingen dan misschien iets duurder worden, so be it.
De onzekerheid is meer dan een volle graad op de 1,2 graden die gemeten is. Dus ja, dat is relevant.

En de uitspraak dat het voor heel veel schade zorgt is ook niet waar. Sowieso zorgt het niet alleen maar voor veel meer schade. Nogmaals, de natuur en landbouw vaart er wel bij.

Dat we het gebruik van fossiele brandstoffen moeten gaan afbouwen is waar. En de juiste snelheid is daarbij van belang. Dat we in de EU nu gaat kiezen voor een te hoog tempo staat eigenlijk wel vast.

Zoals het al een beetje gebracht wordt 'de leveringszekerheid van elektriciteit kan in het geding komen tussen nu en 2035'. En in het plan voor Nederland tot 2050 staat ook gewoon dat als er onvoldoende energie beschikbaar is, dat we dan maar minder moeten gebruiken.

Met zijn allen aan de warmtepomp. Strenge winter. Weinig elektriciteit. Gaat u maar in de kou zitten.

Ja, ik vind dat geen sterk beleid. En dan te bedenken dat politici zich nog graag rijk rekenen ook.
pi_209487425
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De onzekerheid is meer dan een volle graad op de 1,2 graden die gemeten is. Dus ja, dat is relevant.

En de uitspraak dat het voor heel veel schade zorgt is ook niet waar. Sowieso zorgt het niet alleen maar voor veel meer schade. Nogmaals, de natuur en landbouw vaart er wel bij.
Zorgt wel voor veel schade.... Grapjas.

quote:
Met zijn allen aan de warmtepomp. Strenge winter. Weinig elektriciteit. Gaat u maar in de kou zitten.

Ja, ik vind dat geen sterk beleid. En dan te bedenken dat politici zich nog graag rijk rekenen ook.
Niet iedereen hoeft op een warmtepomp?
Er zijn ook alternatieven.
pi_209487530
quote:
Ik heb een ernstig witte huid en heb ook veel ginger in me (blond haar, rode baard). Ik heb een BMI van 20, vetpercentage volgens de weegschaal is 13%.

Ik kan moeilijk tegen warmte boven de 35 graden. Zeker als ik in de zon van 35 graden sta, begin ik na 5 minuten al echt problemen te krijgen, oververhitting. Verbranden doe ik relatief snel, maar met factor 20 kan ik het prima regelen en een beetje bruin worden zonder te verbranden.

Ik voel me niet bepaald privileged ofzo. Maar ik ben geëvolueerd voor het weertype hier rond deze breedtegraad. Mijn familielijn heeft zich blijkbaar al vele honderden jaren in deze contreien bewogen.

Maar ben jij dan lightbrown-privileged? En kan je daarom beter tegen de warmte?
pi_209487562
Mijn (schoon)ouders die de hele dag met de deur open zitten, omdat dat al 30 jaar zo gaat :')
pi_209487600
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Zorgt wel voor veel schade.... Grapjas.
[..]
Niet iedereen hoeft op een warmtepomp?
Er zijn ook alternatieven.
Onderbouw het maar die ‘veel’ schade.

Ik schreef niet ‘iedereen’.
pi_209487693
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ben je het wel eens dat de invloed van co2 op dit moment al minimaal 1 graad opwarming is maar twijfel je eraan of die +1 extra onzekerheid klopt?
  maandag 12 juni 2023 @ 13:46:14 #110
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209487714
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Geen ginger, wel zo'n beetje dezelfde reactie op zonlicht.

[ Bericht 16% gewijzigd door Eightyone op 12-06-2023 18:36:28 ]
pi_209487921
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ben je het wel eens dat de invloed van co2 op dit moment al minimaal 1 graad opwarming is maar twijfel je eraan of die +1 extra onzekerheid klopt?
Ik ben het ermee eens dat de invloed van alle broeikasgassen samen wordt ingeschat op 1-2 graden. Want dat is wat er letterlijk staat in het rapport.
  maandag 12 juni 2023 @ 14:06:32 #112
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_209487945
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:49 schreef KoosVogels het volgende:

Dat het voorjaar kletsnat was, is hartstikke leuk. Het probleem is alleen dat die nattigheid inmiddels al bijna compleet teniet is gedaan door de aanhoudende droogte.
Nee, dat is omdat we het allemaal weggepompt hebben. Het neerslagtekort vanaf april is nu 116 millimeter.

Neerslag januari 108 millimeter
Neerslag februari 21 millimeter
Neerslag maart 98 millimeter

We zouden dus nog 111 millimeter 'over moeten hebben'.
pi_209487958
Voor al diegenen die het te warm vinden:

hetiswarm.nl
pi_209487964
quote:
Nee, ik ben wit en cool als een ijsblok.

24/7 Zonnebrandcreme factor 50.
pi_209487969
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 14:06 schreef Zelva het volgende:

[..]
Nee, dat is omdat we het allemaal weggepompt hebben. Het neerslagtekort vanaf april is nu 116 millimeter.

Neerslag januari 108 millimeter
Neerslag februari 21 millimeter
Neerslag maart 98 millimeter

We zouden dus nog 111 millimeter 'over moeten hebben'.
Ook dat inderdaad.

Moet bekennen dat ik er het fijne niet van weet. Het is mij wel eens uitgelegd door een knakker van het waterschap, maar mijn hoofd hield die info net zo slecht vast als de Veluwse bodem het regenwater.
pi_209487998
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:31 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik heb een ernstig witte huid en heb ook veel ginger in me (blond haar, rode baard). Ik heb een BMI van 20, vetpercentage volgens de weegschaal is 13%.

Ik kan moeilijk tegen warmte boven de 35 graden. Zeker als ik in de zon van 35 graden sta, begin ik na 5 minuten al echt problemen te krijgen, oververhitting. Verbranden doe ik relatief snel, maar met factor 20 kan ik het prima regelen en een beetje bruin worden zonder te verbranden.

Ik voel me niet bepaald privileged ofzo. Maar ik ben geëvolueerd voor het weertype hier rond deze breedtegraad. Mijn familielijn heeft zich blijkbaar al vele honderden jaren in deze contreien bewogen.

Maar ben jij dan lightbrown-privileged? En kan je daarom beter tegen de warmte?
Misschien dat we uiteindelijk met het klimaat mee evolueren. Straks allemaal donkere types
Kan maar zo met de huidige asielstroom. Straks een volk wat alleen maar de zomer kan verdragen.
Worden zware winters dan.

Ik ben zo’n halve tamme. In Zuidelijke landen denken ze dat ik één van hen ben en beginnen ze altijd in hun taal tegen me te brabbelen en hier gedraag ik me white privileged.
Go hard or go home
pi_209488282
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 14:11 schreef Noek het volgende:

[..]
Misschien dat we uiteindelijk met het klimaat mee evolueren.
Huidskleur evolutie heeft niets met het klimaat te maken maar alles met de hoogtegraad waar de mens zich bevond. :+
pi_209488551
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 14:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Huidskleur evolutie heeft niets met het klimaat te maken maar alles met de hoogtegraad waar de mens zich bevond. :+
Jammer.
Maar toch, wat is jouw kleur en van welk klimaat ben jij een fan?
Go hard or go home
pi_209488581
quote:
5s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:05 schreef Bep-Vetklep het volgende:

[..]
Getint en heb het altijd al warm. Ben één van de weinige in mijn omgeving die in de winter de verwarming op max 17- 18 zet, want ik hou niet van vieze warmte.
Komt nog bij dat ik hier in huis een bejaarde kat heb die op zijn laatste dagen zit en de vieze warmte in huis zal het laatste versnelde zetje zijn. Ik twijfel tussen een spuitje geven of de natuur zijn gang laten gaan. Wat denk jij?
Hahaha, ik las net dat ik mn kinderen de dood injaag en ze nu laat verbranden in de zon. Het liefst in een dichte auto dus t zou een beetje gek zijn als ik je kat sowieso in leven laat maar misschien leeft je kat juist op van de warmte. Artrose beessies vinden de warmte heilzaam.
Go hard or go home
  maandag 12 juni 2023 @ 15:23:15 #120
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209488699
quote:

Ik trek die warmte echt slecht maar mij zul je dan weer niet snel horen klagen over kou. Ik hou van de winter en heb 100 keer liever 0 graden dan 30 graden.
Zit vandaag ook ziek thuis met koorts , vermoedelijk gisteren zonnesteek opgelopen :( En zo lang heb ik niet in de zon gezeten...
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 12 juni 2023 @ 15:25:37 #121
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209488728
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:25 schreef Elan het volgende:
Deze is ook leuk:
[..]
Dat, dagen met met temperaturen zonder wind maar wel een felle zon komen maar heel sporadisch voor.
Airco'tje is wel lekker.

Waarom zouden wij die ons hier ontzeggen terwijl wij rijker zijn dan de Spandaarden, en die hebben er wel een.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:26:46 #122
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209488739
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:15 schreef Noek het volgende:

[..]
Mensen in Scandinavië zijn ook echt wit met lichte lokken en Schotland met z'n gingers. Altijd butt weer.
Niet gebouwd voor het Mediterrane klimaat, denk ik. Ik ben donker en het kan me niet lang genoeg duren, de zomer.
Ik heb ook Scandinavische roots aan mijn vaders kant van de familie dus ja :D
  maandag 12 juni 2023 @ 15:28:57 #123
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209488759
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Waarom zouden wij die ons hier ontzeggen terwijl wij rijker zijn dan de Spandaarden, en die hebben er wel een.
Even het exorbitante energiegebruik daargelaten: in Spaanse huizen is airco niet de norm.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:29:43 #124
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209488767
quote:

[..]
Serieus??

30+ graden is vrij abnormaal voor Nederland en rond deze tijd van het jaar zelfs 11 graden boven het gemiddelde.
En nee zo is het niet altijd geweest, hittegolven beginnen steeds eerder, komen vaker voor en duren steeds langer.

quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:34 schreef byah het volgende:
Mijn (schoon)ouders die de hele dag met de deur open zitten, omdat dat al 30 jaar zo gaat :')
Hier ook heel veel buren die hun ramen wagenwijd open hebben staan. Het is toch niet zo'n heel ingewikkeld concept dat als het buiten 30 graden is dat het dan met het raam open binnen ook 30 graden wordt. In de winter zet je toch ook je ramen en deuren niet open om het op te warmen. 8)7

quote:
2s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:28 schreef Tijn het volgende:

[..]
Even het exorbitante energiegebruik daargelaten: in Spaanse huizen is airco niet de norm.
Maar die hebben ook geen debiel grote ramen zoals hier de norm is. Heb ik ook echt nooit begrepen, in de winter verlies je gigantisch veel energie naar buiten en in de zomer zit je in een kas.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_209488779
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:29 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
30+ graden is vrij abnormaal voor Nederland en rond deze tijd van het jaar zelfs 11 graden boven het gemiddelde.
En nee zo is het niet altijd geweest, hittegolven beginnen steeds eerder, komen vaker voor en duren steeds langer.
[..]
Hier ook heel veel buren die hun ramen wagenwijd open hebben staan. Het is toch niet zo'n heel ingewikkeld concept dat als het buiten 30 graden is dat het dan met het raam open binnen ook 30 graden wordt. In de winter zet je toch ook je ramen en deuren niet open om het op te warmen. 8)7
dit is nog geen hittegolf hoor, gewoon lekker zomerweer
doe lekker een korte broek aan, drink een biertje en geniet er van
voor je het weet is het alweer voorbij

er is genoeg wind hier, dus ik begrijp dat wel dat mensen de ramen tegen elkaar open zetten, dan tocht het lekker door

ik weet niet waar jullie wonen maar hier is het prima zomerweer, lekker windje niks mis mee
pi_209488794
quote:
Hier ook heel veel buren die hun ramen wagenwijd open hebben staan. Het is toch niet zo'n heel ingewikkeld concept dat als het buiten 30 graden is dat het dan met het raam open binnen ook 30 graden wordt. In de winter zet je toch ook je ramen en deuren niet open om het op te warmen.
Ik probeer dat mijn ouders ook elk jaar aan hun verstand te krijgen.

Dit jaar lijkt het kwartje eindelijk gevallen te zijn.
A murky, forgotten land.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:33:07 #127
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209488802
quote:

[..]

Ja klopt. En nu?

Adaptatie zal moeten. Het klimaat laat zich niet "managen" of "inregelen".

Aanpassen of doodgaan.
pi_209488807
quote:

[..]
Het is maar wat je exorbitant noemt? Een split unit met inverter van een goed merk verbruikt relatief weinig.
Dat is me het comfort wel waard
  maandag 12 juni 2023 @ 15:34:44 #129
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209488814
quote:

[..]
In publieke gebouwen wel zoals hotels en restaurants, kom niet bij het gemiddelde Spaanse gezin thuis natuurlijk.

Zie wel veel kasten aan de muur hangen overal, maar dat is een deelwaarneming. Exorbitant is nogal afhankelijk van of je zonnepanelen hebt.

Op dagen zoals deze kan ik airco, vaatwasser, trommels, etc etc laten draaien en toch nog terugleveren. En nog wat, airco's besparen ook energie omdat ze vaak ook gebruitk worden om te verwarmen.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:35:26 #130
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209488821
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:15 schreef Noek het volgende:

[..]
Beste bescherming tegen de zon is deze op bepaalde tijdstippen te ontwijken en zonnebrand.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209488839
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:31 schreef ZanneG het volgende:

[..]

er is genoeg wind hier, dus ik begrijp dat wel dat mensen de ramen tegen elkaar open zetten, dan tocht het lekker door

ik weet niet waar jullie wonen maar hier is het prima zomerweer, lekker windje niks mis mee
Ehm:

Een hittegolf is een opeenvolging van in De Bilt minimaal 5 zomerse dagen (maximumtemperatuur 25,0 °C of hoger), waarvan er minimaal drie tropisch (maximumtemperatuur 30,0 °C of hoger) zijn.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/hittegolven

Nou weet ik niet hoe het in De Bilt is, maar waar ik woon is het nu al voor de 4e achtereenvolgende dag boven de 30 graden, en de dagen daarvoor waren ook boven de 25.

Waarmee het dus een hittegolf is.

Kijk ik naar mijn weerapp dan zie ik dat het tot en met zondag niet onder de 27 graden uit komt.
A murky, forgotten land.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:37:03 #132
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209488845
quote:

[..]

:') Is je domme voorkomen een act of?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 12 juni 2023 @ 15:37:48 #133
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_209488852
quote:

[..]
[..]
[..]
Maar die hebben ook geen debiel grote ramen zoals hier de norm is. Heb ik ook echt nooit begrepen, in de winter verlies je gigantisch veel energie naar buiten en in de zomer zit je in een kas.

Ondertussen al een maand ook geen regen gehad volgens mij. Niet alleen ben ik de stoepkrijt van de bloedjes ondertussen zat, maar de tuin word ook al zo droog als wat. Beetje zomer prima, maar je mist wel te tijd dat het weer beeld doorgaans kortere periodes hetzelfde bleef.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:37:55 #134
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209488856
quote:

[..]

Als ik 5 minuten buiten ben ontploft mijn hoofd bijna van de hitte dus nee er is niets lekkers aan. En die wind is ook 30 graden dus ramen tegen elkaar open zetten zorgt er alleen maar sneller voor dat het binnen opwarmt.

30 graden met slechte luchtkwaliteit (had gisteren serieus moeite met ademnhalen) is allesbehalve lekker zomerweer :r
Dit is geen weer voor een blanke.

En 5 dagen of meer achtereen meer dan 25 graden is een hittegolf dus .. dit is een hittegolf.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:38:02 #135
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209488857
Van mij persoonlijk mag het ook allemaal wel een tandje minder qua hitte, 33 graden, hoog uv gehalte, hele witte huid, niet heel prettig.

Gewoon 26-27 met zo nu en dan een wolkje en een zuchtje wind.
  Redactie Sport maandag 12 juni 2023 @ 15:39:41 #136
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209488874
Als ik vrij heb vind ik het allemaal niet zo erg, maar ik werk niet echt lekker met dit weer.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_209488882
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:06 schreef Noek het volgende:

[..]
Ah de voorspelbare poging om de andere user emoties in de schoenen te schuiven. ;( Je draaiboek is weinig prikkelend maar wel aandoenlijk. Je hebt zeker ook een tribal tatoeage en een zoontje genaamd Delano? Misschien moet je nog een stoere opmerking maken om je geforceerde quasi-lakse houding te demonstreren. Je moet natuurlijk geen gezichtsverlies lijden.
pi_209488961
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Als ik 5 minuten buiten ben ontploft mijn hoofd bijna van de hitte dus nee er is niets lekkers aan. En die wind is ook 30 graden dus ramen tegen elkaar open zetten zorgt er alleen maar sneller voor dat het binnen opwarmt.

30 graden met slechte luchtkwaliteit (had gisteren serieus moeite met ademnhalen) is allesbehalve lekker zomerweer :r
Dit is geen weer voor een blanke.

En 5 dagen of meer achtereen meer dan 25 graden is een hittegolf dus .. dit is een hittegolf.
Waar woon je?
en waar heb je het over?

ik was op het strand en nu zit ik in de tuin, met voldoende wind.
het is niet heet, het is geen hittegolf maar blijf je vooral veilig schuilen op je zolderkamer en tel de dagen tot het weer herfst is.

Overdreven gedoe hier
pi_209489029
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat, dagen met met temperaturen zonder wind maar wel een felle zon komen maar heel sporadisch voor.
Airco'tje is wel lekker.

Gewoon uit de zon blijven tijdens de piekuren als het 30+ is, en je al helemaal niet inspannen. Airco is wel een must aan het worden tegenwoordig, zeker als je in een appartement zit midden in de stad.
blablablabla
  maandag 12 juni 2023 @ 15:54:52 #140
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209489060
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:47 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Waar woon je?
en waar heb je het over?
In Zuid holland en het is hier buiten 31 graden, het is intussen 4 dagen rond de 30 graden en de komende 10 (!) dagen komt het hier niet ONDER de 26 graden.
Dat heet een hittegolf.

quote:
het is niet heet, het is geen hittegolf maar blijf je vooral veilig schuilen op je zolderkamer en tel de dagen tot het weer herfst is.

Overdreven gedoe hier
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.
Dat JIJ het niet heet vindt betekent niet dat het niet heet is.
pi_209489108
Gelukkig maar dat ons kantoor gewoon altijd op 20 graden max staat poh
pi_209489119
Dit wordt de 6e (plaatselijke) hittegolf in juni sinds 1901. In mei hebben we er pas 1x eentje gehad (sinds de metingen), dat was in 1922.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 12 juni 2023 @ 16:01:09 #143
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_209489156
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:54 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
In Zuid holland en het is hier buiten 31 graden, het is intussen 4 dagen rond de 30 graden en de komende 10 (!) dagen komt het hier niet ONDER de 26 graden.
Dat heet een hittegolf.
[..]
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.
Zolang je niks doet en wat bier drinkt is er geen hittegolf joh.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  maandag 12 juni 2023 @ 16:05:06 #144
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209489212
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:01 schreef Rabieluh het volgende:

[..]
Zolang je niks doet en wat bier drinkt is er geen hittegolf joh.
Dat vindt mijn baas niet goed
  maandag 12 juni 2023 @ 16:07:59 #145
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209489253
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Gewoon uit de zon blijven tijdens de piekuren als het 30+ is, en je al helemaal niet inspannen. Airco is wel een must aan het worden tegenwoordig, zeker als je in een appartement zit midden in de stad.
Ja dat, tussen 12 en 1500 er niet in komen. En even je gezicht insmeren sochtends.

En je niet inspannen idd. Dan is het prima te doen.
  maandag 12 juni 2023 @ 16:08:07 #146
12172 Rabieluh
pi_209489255
Ben ook maar wat blij dat ik nu net vakantie heb en op mijn eigen tempo aan deze temperaturen kan wennen.

Er rijden geen treinen op mijn traject anders had ik iedere dag met de bus naar werk gemoeten. Zo'n rijdende kas vermijd ik liever met 30 graden :X
pi_209489259
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 14:11 schreef Noek het volgende:

[..]

Ik ben zo’n halve tamme. In Zuidelijke landen denken ze dat ik één van hen ben en beginnen ze altijd in hun taal tegen me te brabbelen en hier gedraag ik me white privileged.
Als je Aziatisch bent, dan heb je een geluk. Aziaten hebben minder zweetklieren dan Kaukasoïden. Dus dan zou je minder zweten bij dit weer. :)

Ook hebben Aziaten droog oorsmeer en Kaukasoïden plakkerig oorsmeer. Maar dat helpt niet bij warmte, denk ik. :P

Ik heb ooit in Maleisië gewoond. Orang Belanda selalu berpeluh di bawah ketiaknya (Google translate, ik zeg het maar vast ;))
pi_209489269
Lekker hoor!
pi_209489284
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja dat, tussen 12 en 1500 er niet in komen. En even je gezicht insmeren sochtends.

En je niet inspannen idd. Dan is het prima te doen.
Om 15:00 is de zon ook nog heel sterk, het warmste moment van de dag is tussen 17:00 en 18:00.
blablablabla
pi_209489290
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:47 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Waar woon je?
en waar heb je het over?

Overdreven gedoe hier
Het is niet overdreven.
Waarom zou je geen voorzorgsmaatregelen treffen bij bovengemiddelde hitte?

Is echt niet voor niets dat in allerlei sectoren (van transport tot zorg) de hitteplannen in werking worden gesteld.

Zit daarbij ook nog wel wat tussen 'te warm/lees warmte met risico's voor bepaalde groepen' en 'ik verlang naar de herfst'.
pi_209489323
quote:

[..]
Dat heet een hittegolf.
[..]
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar.
Nee, dat heet een weersvoorspelling, zodat je toch klimaathysterisch kan doen over een hittegolf ook als die er niet is.

quote:
De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.
Hoezo op deze dag? 104 jaar geleden was het een andere dag. Het zegt helemaal niks tenzij het heel vroeg in het jaar zou zijn, maar dan is dezelfde dag een onzinnig criterium. Deden ze vorig jaar ook, "De warmste 20 oktober sinds..." roepen terwijl er nog veel warmere novemberdagen zijn geweest. Dan zijn er ook nog de recent op basis van modellen aangepaste meting want men kon vroeger bij het KNMI geen thermometer aflezen blijkbaar, en het hele land doet er blijkbaar ook niet meer toe als we maar hittegolf kunnnen roepen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209489334
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:08 schreef Rabieluh het volgende:
Ben ook maar wat blij dat ik nu net vakantie heb en op mijn eigen tempo aan deze temperaturen kan wennen.

Er rijden geen treinen op mijn traject anders had ik iedere dag met de bus naar werk gemoeten. Zo'n rijdende kas vermijd ik liever met 30 graden :X
Net met de bus geweest maar het was heerlijk koel daarbinnen.
Incelfrikandel
pi_209489395
quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:40 schreef HyperViper het volgende:

[..]
Ah de voorspelbare poging om de andere user emoties in de schoenen te schuiven. ;( Je draaiboek is weinig prikkelend maar wel aandoenlijk. Je hebt zeker ook een tribal tatoeage en een zoontje genaamd Delano? Misschien moet je nog een stoere opmerking maken om je geforceerde quasi-lakse houding te demonstreren. Je moet natuurlijk geen gezichtsverlies lijden.
Ach, wat aandoenlijk. Je bent echt boos op me.
Nou, ga even door je brievenbus blazen. Misschien moet je nog even over mn kinderen beginnen of mn moeder als een echte aso betaamt om me proberen te raken wat niet lukt want..
Geen idee wie je bent en het zal me ook jeuken.
Go hard or go home
  maandag 12 juni 2023 @ 16:19:59 #154
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_209489423
Klimaat jankerts, airco's zijn EnErGiEsLuRpErs!!!!!!!!!!!! :')

Ze vergeten even dat er dit soort dagen een overschot aan energie is, als je zonnepanelen hebt dan komt die paar honderd watt rechtstreeks van het dak. Bek houden.
pi_209489699
Wat een acts komen hier voorbij zeg. Of mensen zijn gewoon dom.

Maar veel te warm om me druk te maken om acts, en ik denk niet dat er iemand ook maar echt zo dom is om te zeggen dat dit weer he-le-maal normaal is en dat het niet gaat om een hittegolf.
pi_209489701
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:19 schreef Revolution-NL het volgende:
Klimaat jankerts, airco's zijn EnErGiEsLuRpErs!!!!!!!!!!!! :')

Ze vergeten even dat er dit soort dagen een overschot aan energie is, als je zonnepanelen hebt dan komt die paar honderd watt rechtstreeks van het dak. Bek houden.
Het gebrek aan respect om een normale discussie te voeren is blijkbaar te moeilijk voor sommigen en daarom moet je maar bek houden schreeuwen. :')

Bij de meeste bedrijven waar de aircos full charge draaien heeft men nog geen zonnepanelen. En dan vergeet je nog dat velen overdag werken en pas savonds de airco aanzetten als je zonnepaneel niets meer oplevert, of ze zouden ook al een accupakket erbij moeten hebben. :+
  maandag 12 juni 2023 @ 16:44:21 #157
444624 Walterwhite64
pi_209489761
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 12:55 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee, alleen jij komt met dingen aanzetten die niet waar zijn.
Oftewel als je iets van een docu gezien hebt zal dat gewoon een filmpje van een figuur op feesboek zijn.
Niet bepaald, waarschijnlijk YouTube o.i.d.
  maandag 12 juni 2023 @ 16:45:08 #158
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209489766
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Om 15:00 is de zon ook nog heel sterk, het warmste moment van de dag is tussen 17:00 en 18:00.
Dat kan, niet opgezocht.

Maar het gaat mij om de UV, dat zorgt ervoor dat je verbrandt.
  maandag 12 juni 2023 @ 16:45:58 #159
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209489777
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:37 schreef AlwaysHappy het volgende:

Maar veel te warm om me druk te maken om acts, en ik denk niet dat er iemand ook maar echt zo dom is om te zeggen dat dit weer he-le-maal normaal is en dat het niet gaat om een hittegolf.
Ik was in Marrakech, de bewakers die voor het hotel stonden trokken een dikke trui met jas aan als het onder de 30 graden kwam :)
pi_209489829
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 14:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ben het ermee eens dat de invloed van alle broeikasgassen samen wordt ingeschat op 1-2 graden. Want dat is wat er letterlijk staat in het rapport.
En dat is in dit rapport. De realiteit haalt tot nu toe telkens al die rapporten in en blijkt het allemaal nog sneller en rampzaliger te verlopen te gaan dan eerder verwacht. Maar goed, ik begreep dat de wetenschappers in de meeste officiele klimaatrapporten altijd aan de voorzichtige kant zijn.
Een volgend rapport zal ongetwijfeld weer ernstiger zijn dat het huidige.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_209489883
quote:

Mensen moeten eens ophouden met doemdenken als de zon een paar dagen schijnt.
pi_209489891
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Het is al een maand gortdroog man :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_209489894
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Het is hier heel snel ''hysterisch'' of ''doemdenken'' als je feiten benoemt blijkbaar.

Denk dat de mensen die dat door hebben (dat we met feiten te maken hebben) niet zo zeer de mensen zijn die hysterisch bezig zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2023 16:58:12 ]
pi_209489928
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:57 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ach ja, lekker sproeien dat gazonnetje.
pi_209489948
quote:

[..]
En dat is nooit voorgekomen in de geschiedenis? En hebben we een thermostaat die we omhoog en omlaag kunnen zetten?
  maandag 12 juni 2023 @ 17:01:53 #166
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209489949
Gebrek aan kennis en relativeringsvermogen leidt er toe dat mensen onnodig angst ervaren en soms zelfs radicaliseren in sombere gedachten. Ik vind ook dat de media een taak heeft om nieuws wel zo te brengen dat mensen niet meteen zulke schrik ervaren.
  maandag 12 juni 2023 @ 17:02:30 #167
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209489966
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
En dat is nooit voorgekomen in de geschiedenis? En hebben we een thermostaat die we omhoog en omlaag kunnen zetten?
We hebben wel een politiek die de illusie creëert dat dat wél kan en dat je het gewoon kan managen.
pi_209490011
quote:

[..]
En dat is nooit voorgekomen in de geschiedenis?
Ja, maar het lijkt nu steeds vaker te gebeuren.
Цой жив
  maandag 12 juni 2023 @ 17:06:07 #169
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209490021
quote:

[..]
we krijgen een klimaat dat is goed voor toerisme , subtropisch klimaat met palmbomen aaan oinze noordezee kust
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209490031
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:05 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Ja, maar het lijkt nu steeds vaker te gebeuren.
We hebben alleen cijfers van de laatste paar 100 jaar. De rest van de 3,99999 miljard jaar zijn geen cijfers hooguit computermodellen (garbage in garbage out).
pi_209490082
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:07 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
We hebben alleen cijfers van de laatste paar 100 jaar. De rest van de 3,99999 miljard jaar zijn geen cijfers hooguit computermodellen (garbage in garbage out).
4 miljard jaar is niet zo relevant voor ons.
Цой жив
pi_209490093
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:12 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
4 miljard jaar is niet zo relevant voor ons.
Niet? Dus als er bepaalde cycli zijn die elke 10 duizend jaar voorkomen dan is dat niet relevant?
pi_209490095
quote:

[..]
De woorden doemdenken en hysterisch doen zijn een inflatie onderhevig...
  maandag 12 juni 2023 @ 17:15:16 #174
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_209490105
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Allemachtig zeg.

Hier kan ik dus slecht tegen. Ja het is warm. Nee je gaat er niet dood van.

Al die volwassen mensen die normaal zouden moeten kunnen functioneren en zich dan gedragen als een kleine bitch bij wat licht ongemak begrijp ik echt niet
Laffe huichelaar
pi_209490116
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:13 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Niet? Dus als er bepaalde cycli zijn die elke 10 duizend jaar voorkomen dan is dat niet relevant?
Jawel, maar het gaat om de tijdschaal waarin het klimaat verandert. Voor ons zijn schalen van jaren tot eeuwen relevant en geologische tijdsschalen van duizenden tot miljoenen jaren niet zo.
Цой жив
  maandag 12 juni 2023 @ 17:16:59 #176
12172 Rabieluh
pi_209490120
Ondanks dit helse weer kwamen er eerder vandaag nog twee jehovas aan de deur, lang niet gezien!
  Forum Admin maandag 12 juni 2023 @ 17:20:40 #177
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209490150
De mensheid stoot in 1 eeuw ongeveer voor miljoenen jaren aan opgeslagen co2(en andere vormen broeikasgassen) uit, maar het is echt niet onze schuld en het is een onderdeel van een normaal patroon.

Jezus wat intens dom.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209490186
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:20 schreef Straatcommando. het volgende:
De mensheid stoot in 1 eeuw ongeveer voor miljoenen jaren aan opgeslagen co2(en andere vormen broeikasgassen) uit, maar het is echt niet onze schuld en het is een onderdeel van een normaal patroon.

Jezus wat intens dom.
Sowieso snap ik de gedachte van 'het is misschien wel vaker gebeurd in de miljarden jaren geschiedenis van de Aarde, dus het is geen probleem' niet helemaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwoerd op 12-06-2023 17:29:52 ]
Цой жив
pi_209490197
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:35 schreef Dven het volgende:

[..]
Beste bescherming tegen de zon is deze op bepaalde tijdstippen te ontwijken en zonnebrand.
True
Alsnog is melanine (hoe meer pigment, hoe beter) een beschermer tegen de schadelijke UV stralen.
En SPF doet t ook leuk.

Dat vind ik zo’n gekke hype. De mensen die opeens anti zonnebrand zijn en dat als complot zien en roepen dat huidkanker van de zonnebrand crème komt.
Go hard or go home
  Forum Admin maandag 12 juni 2023 @ 17:26:47 #180
pi_209490211
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:24 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Sowieso snap ik de gedachte van 'het is misschien wel vaker gebeurd in de miljarden jaren geschiedis van de Aarde, dus het is geen probleem' niet helemaal.
Ook dat. We zijn als mensheid in staat om er wat tegen te doen, waarom dan gelaten toe staan kijken..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209490214
quote:
11s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:16 schreef Rabieluh het volgende:
Ondanks dit helse weer kwamen er eerder vandaag nog twee jehovas aan de deur, lang niet gezien!
Het einde der dagen is gekomen -O-
pi_209490223
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ook dat. We zijn als mensheid in staat om er wat tegen te doen, waarom dan gelaten toe staan kijken..
Omdat sommige mensen denken dat dit een politiek-ideologische kwestie is en geen kwestie van overleving.
Цой жив
  maandag 12 juni 2023 @ 17:28:15 #183
12172 Rabieluh
pi_209490229
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ze vroegen of bijbel in deze tijd nog een plek heeft. Ja bij mij niet maar vroeger ook al niet.
pi_209490250
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:28 schreef Rabieluh het volgende:

[..]
Ze vroegen of bijbel in deze tijd nog een plek heeft. Ja bij mij niet maar vroeger ook al niet.
Is hier zeker een plek voor; bij het vuilnis.
pi_209490270
quote:

[..]
Omdat wat doen verandering inhoudt.
pi_209490326
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Als ze dat nog pakweg 30 tot 35 jaar uit kunnen stellen O-)
A murky, forgotten land.
pi_209490338
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:36 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Als ze dat nog pakweg 30 tot 35 jaar uit kunnen stellen O-)
En we zijn weer terug ontopic :7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2023 17:37:57 ]
pi_209490653
quote:

[..]
Dat heet een hittegolf.
[..]
We zijn niets gewend.
Ik heb het nog geen seconde te heet gevonden, gewoon zoals de zomer hoort te zijn.
Heerlijk lekker de hele avond buiten zitten, overdag naar het strand of in de tuin zitten,
In die spaarzame vrije dagen er lekker wat van maken.
Ipv hele dagen te mekkeren hoe warm het wel niet is.

Ik zit ook in ZH en lekker in de schaduw is het heerlijk buiten, natuurlijk moet je ook niet in de volle zon gaan zitten.
Ik woon wel dicht bij het strand en er is altijd wel een lekker windje. Dat scheelt

Ik heb met je te doen hoor, als je er niet van houdt dan is het heel vervelend voor je.

Mijn clienten hebben ook veel last vd zon dus ik heb daar alle begrip voor.

Wat wel vervelend is is de droge tuin, is het goed om bij te sproeien of is dat aso in tijden van 'hittegolven' ?
pi_209490707
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:08 schreef ZanneG het volgende:

[..]
We zijn niets gewend.
Ik heb het nog geen seconde te heet gevonden, gewoon zoals de zomer hoort te zijn.
Heerlijk lekker de hele avond buiten zitten, overdag naar het strand of in de tuin zitten,
In die spaarzame vrije dagen er lekker wat van maken.
Ipv hele dagen te mekkeren hoe warm het wel niet is.

Ik zit ook in ZH en lekker in de schaduw is het heerlijk buiten, natuurlijk moet je ook niet in de volle zon gaan zitten.
Ik woon wel dicht bij het strand en er is altijd wel een lekker windje. Dat scheelt

Ik heb met je te doen hoor, als je er niet van houdt dan is het heel vervelend voor je.

Mijn clienten hebben ook veel last vd zon dus ik heb daar alle begrip voor.

Wat wel vervelend is is de droge tuin, is het goed om bij te sproeien of is dat aso in tijden van 'hittegolven' ?
Wat een denigrerende post :X
Bah.
pi_209490714
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:24 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Sowieso snap ik de gedachte van 'het is misschien wel vaker gebeurd in de miljarden jaren geschiedenis van de Aarde, dus het is geen probleem' niet helemaal.
Zeker niet aangezien ze dan met voorbeelden komen die niet zo heel leuk waren. Gepaard gingen met massale sterfte enzo.

Komen ze aan met zie je, geen probleem, het leven vindt wel weer een weg.
En dat is idd waar, maar echt, dat wordt niets en niemand blij van
Lekker een paar generaties afschuwelijk afzien, niks aan de hand joh! Is natoer.
pi_209490738
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:15 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Wat een denigrerende post :X
Bah.
Ik ben juist 1 en al begrip

Maar ik ben wel klaar met het gezucht gesteun en geklaag hier, tijd om uit te loggen en vd zomer te genieten.

Misschien tot in de winter weer
pi_209490744
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:18 schreef ZanneG het volgende:

[..]

Maar ik ben wel klaar met het gezucht gesteun en geklaag hier, tijd om uit te loggen en vd zomer te genieten.

Groot gelijk. ;)

De warmte slaat al op sommige mensen.
Vroeger was het lekker weer, nu hel en verdoemenis die op ons afkomt. Dat maakt het genieten ook wel wat lastiger
Vakman pur sang
pi_209490757
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:15 schreef timmmmm het volgende:
Al die volwassen mensen die normaal zouden moeten kunnen functioneren en zich dan gedragen als een kleine bitch bij wat licht ongemak begrijp ik echt niet
Verschilt echt per persoon. Ik zweet echt bijna nooit, dus ik kan m'n warmte veel minder goed kwijt dan een ander. Iedereen ervaart de warmte anders. Jij loopt misschien weer te huilen als het heel koud is.
pi_209490768
quote:

[..]

Nee dat ben je niet.

Toedeledokie verder.
  maandag 12 juni 2023 @ 18:24:51 #195
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209490795
Er is ongeveer 25 procent meer sterfte tijdens hittegolven, ja dat zijn ouderen en zieke mensen vooral, maar laat wel zien dat de hitte voor veel mensen wel een aanslag is op het lichaam.
  Forum Admin maandag 12 juni 2023 @ 18:24:55 #196
pi_209490797
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Omdat wat doen verandering inhoudt.
Vlak de "het komt van de tegenpartij af dus het moet wel onzin zijn" gedachtegang niet uit.
  Moderator / Redactie FP maandag 12 juni 2023 @ 18:25:26 #197
Brabo Bastard
pi_209490805
quote:

[..]

Eng he, andere meningen.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_209490816
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:07 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)antieke-waarnemingen
Maak er maar 300 jaar van, er zitten wel wat gaten in maar het is best redelijk gevuld. Het leuke is dat de waarnemingen dus al beginnen voor de industriële revolutie. Dus feitelijk voor het gebruik van kolen en olie.
pi_209490897
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)antieke-waarnemingen
Maak er maar 300 jaar van, er zitten wel wat gaten in maar het is best redelijk gevuld. Het leuke is dat de waarnemingen dus al beginnen voor de industriële revolutie. Dus feitelijk voor het gebruik van kolen en olie.
Hoe is dat gemeten dan zonder fatsoenlijke thermometers?
Vakman pur sang
pi_209490947
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:21 schreef Elan het volgende:

[..]
[..]
Ja wat is het nou????
Dingen doen en uit de zon blijven kan prima samen op zich :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_209490968
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:24 schreef Momo het volgende:
Er is ongeveer 25 procent meer sterfte tijdens hittegolven, ja dat zijn ouderen en zieke mensen vooral, maar laat wel zien dat de hitte voor veel mensen wel een aanslag is op het lichaam.
En de arme dieren die worden vervoerd en de koeien die hele dagen in een gloeiende zon staan.

Het feit dat je nu gewoon lekker buiten leeft vind ik echt O+

Flink hydrateren en zorg voor je elektrolyten anders loop je wel snel leeg en word je echt beroerd van de hitte.
Go hard or go home
pi_209491009
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:38 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Dingen doen en uit de zon blijven kan prima samen op zich :D
Ik ben serieus vanmiddag gaan werken want airco :')

Nu heb ik morgen niks te doen als ik echt moet werken :')
pi_209491022
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Vanaf wanneer waren er dan 'fatsoenlijke' thermometers?
Цой жив
  maandag 12 juni 2023 @ 18:51:08 #204
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209491113
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:43 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Vanaf wanneer waren er dan 'fatsoenlijke' thermometers?
1600
  maandag 12 juni 2023 @ 19:07:18 #205
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209491329
quote:

[..]
Je kan de metingen van die vroegere tijd ook staven met climate reanalysis, die van ECMWF (ERA5) gaat vanaf 1940 in hoge resolutie, lage resolutie vanaf 1836, vanaf wanneer ongeveer in de meeste landen meer gemeten werd. De Stevenson hut en methode bestaat al sinds 1864 om temperaturen te meten.
pi_209491344
quote:
Door kou gaan heel wat meer mensen dood dan door warmte. Dus eigenlijk is het goed dat de aarde opwarmt?
  maandag 12 juni 2023 @ 19:09:51 #207
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209491355
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Door kou gaan heel wat meer mensen dood dan door warmte. Dus eigenlijk is het goed dat de aarde opwarmt?
Wat? Is er in Nederland oversterfte doordat het in de winter vriest in Nederland?

pi_209491400
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:09 schreef Momo het volgende:

[..]
Wat? Is er in Nederland oversterfte doordat het in de winter vriest in Nederland?

[ afbeelding ]
Ik heb het over wereldwijd dat is meestal als het over het klimaat gaat.
  maandag 12 juni 2023 @ 19:14:45 #209
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_209491415
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:20 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Verschilt echt per persoon. Ik zweet echt bijna nooit, dus ik kan m'n warmte veel minder goed kwijt dan een ander. Iedereen ervaart de warmte anders. Jij loopt misschien weer te huilen als het heel koud is.
Nee want bij licht ongemak stel ik me niet aan, ook niet als het koud is.

Als jij gelooft dat de gequote user op dit moment werkelijk half dood is van de warmte, moet je dat zelf weten maar ik betwijfel dat ten zeerste. De mensen in het echte leven die klagen of ze iets heel verschrikkelijks moeten doorgaan omdat het warmer is dan men comfortabel vindt, stellen zich in ieder geval wel aan.

Je kan het best warm hebben en je kan het ook vervelend vinden, maar dramatische aanstellerij gaat er bij mij slecht in
Laffe huichelaar
pi_209491471
quote:

Hittegolven zijn normaal, dus het sluit elkaar niet uit.

Verder valt het op zich wel mee omdat de nachten nog goed afkoelen. Maar goed, het is ook maar wat je gewoon bent. Voor mij voelt dit als normale warmte, omdat dit in Malta ook echt normaal is voor de tijd van het jaar en in juli/aug/sept is het pas echt warm. ;)
pi_209491488
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:51 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
En dat is in dit rapport. De realiteit haalt tot nu toe telkens al die rapporten in en blijkt het allemaal nog sneller en rampzaliger te verlopen te gaan dan eerder verwacht. Maar goed, ik begreep dat de wetenschappers in de meeste officiele klimaatrapporten altijd aan de voorzichtige kant zijn.
Een volgend rapport zal ongetwijfeld weer ernstiger zijn dat het huidige.
Allemaal niet waar.
pi_209491514
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
we krijgen een klimaat dat is goed voor toerisme , subtropisch klimaat met palmbomen aaan oinze noordezee kust
Waar haal je die ‘wijsheid’ vandaan?
pi_209491538
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waar haal je die ‘wijsheid’ vandaan?
Wijsheid en michaelmoore gaan zo erg niet samen in één zin.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2023 19:25:57 ]
pi_209491553
quote:

[..]
We doen er al heel veel aan. Gelaten toekijken… Echt, onder welke steen lig je dan?
pi_209491569
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:07 schreef Momo het volgende:

[..]
Je kan de metingen van die vroegere tijd ook staven met climate reanalysis, die van ECMWF (ERA5) gaat vanaf 1940 in hoge resolutie, lage resolutie vanaf 1836, vanaf wanneer ongeveer in de meeste landen meer gemeten werd. De Stevenson hut en methode bestaat al sinds 1864 om temperaturen te meten.
Was pas veel later dat men in nederland de gegevens bijhield (zonder weg te gooien :P )

quote:
Nicolaus Cruquius

De waterbouwkundige en cartograaf Nicolaus Samuelis Cruquius begon imn 1705 in Delft driemaal daags temperatuur, luchtdruk, vocht en neerslag te meten. Hij was overtuigd van het nut van weerkundige waarnemingen om vast te stellen hoe ons land tegen het dreigende geweld van de zee, storm, en regen kon worden beschermd.

In 1725 diende hij bij de toenmalige regering, de Staten van Holland, een verzoek in voor financiële steun. Zijn aanvraag werd afgewezen, omdat hij niet serieus werd genomen. Ruim een eeuw later kwam Buys Ballot met een soortgelijk verzoek. Naar aanleiding hiervan is het KNMI opgericht.

Zwanenburg metingen

Vanaf 1735 werden er meteorologische metingen verricht op 'Huize Swanenburgh' in Zwanenburg. Dit zijn eigenlijk de eerst professionele metingen, gedaan door de wateropzieners. Omdat er een overlap is met de metingen in Utrecht op de Sonnenborgh is het mogelijk één lange reeks te maken die nu bijna drie eeuwen omvat. De Zwanenburg-Utrecht-De Bilt reeks wordt internationaal gebruikt voor klimaatonderzoek.
Vakman pur sang
pi_209491574
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:28 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Omdat sommige mensen denken dat dit een politiek-ideologische kwestie is en geen kwestie van overleving.
Als het niet politiek-ideologisch is, waarom worden dan de wetenschappelijke inzichten verdraaid en verder aangedikt?

Er zijn mensen, net als jij, die denken dat het om overleven gaat. Staat nergens in het wetenschappelijke rapport. Volledig verzonnen!
pi_209491603
quote:
De hogere temperaturen hebben inderdaad gezorgd voor sterfgevallen wegens hitte. Ze hebben er nog meer weten te voorkomen wegens koude.
pi_209491616
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hittegolven zijn normaal, dus het sluit elkaar niet uit.

Verder valt het op zich wel mee omdat de nachten nog goed afkoelen. Maar goed, het is ook maar wat je gewoon bent. Voor mij voelt dit als normale warmte, omdat dit in Malta ook echt normaal is voor de tijd van het jaar en in juli/aug/sept is het pas echt warm. ;)
We zitten in juni en de afgelopen nachten werd het hier niet kouder dan 20/21 graden. Komende nachten worden weer iets koeler, maar voor NL is dat in juni niet heel normaal hoor. Dat de nachten rond de 20 blijven hangen verwacht je eind juli of in augustus ergens, niet nu al.
pi_209491631
quote:

[..]
Goede vraag.

Hint: zo kwamen we aan de ‘hockeystick’.
pi_209491677
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:15 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Allemachtig zeg.

Hier kan ik dus slecht tegen. Ja het is warm. Nee je gaat er niet dood van.

Jij ook een hele fijne dag :)
pi_209491683
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:32 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
We zitten in juni en de afgelopen nachten werd het hier niet kouder dan 20/21 graden. Komende nachten worden weer iets koeler, maar voor NL is dat in juni niet heel normaal hoor. Dat de nachten rond de 20 blijven hangen verwacht je eind juli of in augustus ergens, niet nu al.
Het weer is bijna nooit gemiddeld. Maar dat maakt het niet abnormaal.

Hittegolven zijn normaal in Nederland. Ik kan ze in ieder geval niet meer tellen die ik in Nederland heb meegemaakt. En ik heb niet eens altijd in Nederland gewoond (en doe dat nu ook alleen nog maar part-time).
pi_209491712
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goede vraag.

Hint: zo kwamen we aan de ‘hockeystick’.
Ik heb het antwoord niet want ik heb het te warm om te Googlen of te AI-en maar nu wil ik wel graag weten hoe we aan de hockeystick zijn gekomen :@
pi_209491775
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:40 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik heb het antwoord niet want ik heb het te warm om te Googlen of te AI-en maar nu wil ik wel graag weten hoe we aan de hockeystick zijn gekomen :@
Verschillende datasets aan elkaar koppelen.

Wetenschappelijke compleet onverantwoord en sinds dat is ontmaskerd hoor je ook eigenlijk nooit meer wat over.

Overigens zou het mij niet verbazen dat je dat niet of nauwelijks kan googlen, want google onderdrukt heel veel informatie.
pi_209491798
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wetenschappelijke compleet onverantwoord en sinds dat is ontmaskerd hoor je ook eigenlijk nooit meer wat over.

Overigens zou het mij niet verbazen dat je dat niet of nauwelijks kan googlen, want google onderdrukt heel veel informatie.
Behalve dat die grafiek hier nog doodleuk gepost wordt.
Vakman pur sang
pi_209491806
quote:

[..]
Misschien was knmi weer creatief aan het boekhouden.
  Forum Admin maandag 12 juni 2023 @ 19:55:48 #226
pi_209491883
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
We doen er al heel veel aan. Gelaten toekijken… Echt, onder welke steen lig je dan?
Ik heb het over de mensen die het ontkennen en er niets aan willen doen. En dat zijn er nogal wat, ook getuige dit topic. Maar begrijpend lezen is lastig en misplaatste sneren uitdelen is veel leuker natuurlijk.
pi_209491940
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het weer is bijna nooit gemiddeld. Maar dat maakt het niet abnormaal.

Hittegolven zijn normaal in Nederland. Ik kan ze in ieder geval niet meer tellen die ik in Nederland heb meegemaakt. En ik heb niet eens altijd in Nederland gewoond (en doe dat nu ook alleen nog maar part-time).
Het hele punt van klimaatverandering is dat het vaker gebeurd. En steeds eerder. En extremer. Toen ik kind was hadden we geen zomers waarin we richting de 40 graden gingen. 30 was in juli en augustus al wat extreem toen. En ik ben nog jong. Maar het is hier nu al zo vaak uitgelegd.
  Forum Admin maandag 12 juni 2023 @ 20:01:07 #228
pi_209491960
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:59 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Het hele punt van klimaatverandering is dat het vaker gebeurd. En steeds eerder. En extremer. Toen ik kind was hadden we geen zomers waarin we richting de 40 graden gingen. 30 was in juli en augustus al wat extreem toen. En ik ben nog jong. Maar het is hier nu al zo vaak uitgelegd.
Weet je wat pas eng is, dat het in minder dan een mensenleven zo snel veranderd. Want een mensenleven is op de tijdschaal waar we over spreken letterlijk nog geen seconde. Ik ben begin 30 en ik merk het ook.
pi_209492006
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:14 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Nee want bij licht ongemak stel ik me niet aan, ook niet als het koud is.

Als jij gelooft dat de gequote user op dit moment werkelijk half dood is van de warmte, moet je dat zelf weten maar ik betwijfel dat ten zeerste. De mensen in het echte leven die klagen of ze iets heel verschrikkelijks moeten doorgaan omdat het warmer is dan men comfortabel vindt, stellen zich in ieder geval wel aan.

Je kan het best warm hebben en je kan het ook vervelend vinden, maar dramatische aanstellerij gaat er bij mij slecht in
Maar je snapt toch zelf ook wel het verschil tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik. Als iemand zegt dat ie half dood gaat betekend dat natuurlijk dat iemand het uitermate vervelend vind.
pi_209492065
Ik vind deze discussie uiterst vervelend dus ik ga naar de overburen waar airco is :7

Een beetje afkoelen O+
pi_209492078
Hond niet vergeten natuurlijk :@
  maandag 12 juni 2023 @ 20:18:32 #232
323876 michaelmoore
pi_209492183
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 20:09 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik vind deze discussie uiterst vervelend dus ik ga naar de overburen waar airco is :7

Een beetje afkoelen O+
kunt ook gewoon de vriezer half uurtje open zetten, dat kost even veel stroom

de warme lucht stijgt op en gaat dan vanzelf de afzuiging in
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209492286
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Weet je wat pas eng is, dat het in minder dan een mensenleven zo snel veranderd. Want een mensenleven is op de tijdschaal waar we over spreken letterlijk nog geen seconde. Ik ben begin 30 en ik merk het ook.
Vind het wel lekker. Niet meer de halve zomer regen, maar gewoon eens wat echte zomerdagen. Ook een stuk rustiger op straat, omdat een hoop mensen binnen onder de airco liggen te puffen.

In de winter ook niet altijd meer die klote sneeuw en ijzel.
pi_209492400
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Behalve dat die grafiek hier nog doodleuk gepost wordt.
Uiteraard.
  maandag 12 juni 2023 @ 20:37:11 #235
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209492401
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 17:28 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
'Overleving' :'). Dat is dus weer een mooi voorbeeld van hysterie.

Klimaatverandering is echt en door de mens gecreëerd en tegelijkertijd wordt het maar wat graag beetgegrepen en als het even kan zelfs aangedikt door bepaalde groepen voor politiek gewin en macht. Kortom, dit kan tegelijkertijd waar zijn. Dit is vooral zichtbaar bij de politieke partijen en stromingen die elke crisis als een kans zien voor een nieuw Paard van Troje.
pi_209492427
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik heb het over de mensen die het ontkennen en er niets aan willen doen. En dat zijn er nogal wat, ook getuige dit topic. Maar begrijpend lezen is lastig en misplaatste sneren uitdelen is veel leuker natuurlijk.
Begrijpend lezen is niet hetzelfde als iets uit tekst halen wat er totaal niet staat. Dat is gedachten lezen. En dat is een concept wat nog niet lijkt te bestaan.
pi_209492450
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:59 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ja, als de gemiddelde temperatuur toeneemt, dan zul je vaker de drempelwaarde behalen van een hittegolf.

In Nederland is dat alleen maar een zegen.
pi_209492464
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Weet jij wel wat de definitie is van klimaat?
  Forum Admin maandag 12 juni 2023 @ 20:49:34 #239
pi_209492557
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 20:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik weet heel goed wat het verschil tussen klimaat en milieu is en ik besef me dus ook dat mijn opmerking anekdotisch is.

Helaas ondersteunen meerdere onderzoeken mijn anekdotisch bewijs dat de winters steeds zachter en de zomers steeds heter en droger worden. En dat tijdens op mijn korte bestaan op aarde.
  Forum Admin maandag 12 juni 2023 @ 20:51:02 #240
pi_209492571
quote:

[..]
Ja, als de gemiddelde temperatuur toeneemt, dan zul je vaker de drempelwaarde behalen van een hittegolf.

In Nederland is dat alleen maar een zegen.
quote:

[..]
....
pi_209492849
quote:

[..]

Lulverhaal, de hockeystick theorie is bevestigd door meerdere bronnen inmiddels.

En de rest is BNW nivo, heel triest weer.
  maandag 12 juni 2023 @ 21:18:03 #242
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209492912
quote:

[..]

Stuur eens een link naar het wetenschappelijke stuk dat de hockeystick ontmaskerd. En nee niet een vaag artikel op een vage website.
pi_209492981
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Lulverhaal, de hockeystick theorie is bevestigd door meerdere bronnen inmiddels.

En de rest is BNW nivo niveau, heel triest weer.
pi_209493082
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:18 schreef Momo het volgende:

[..]
Stuur eens een link naar het wetenschappelijke stuk dat de hockeystick ontmaskerd. En nee niet een vaag artikel op een vage website.
pi_209493121
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 20:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik weet heel goed wat het verschil tussen klimaat en milieu is en ik besef me dus ook dat mijn opmerking anekdotisch is.

Helaas ondersteunen meerdere onderzoeken mijn anekdotisch bewijs dat de winters steeds zachter en de zomers steeds heter en droger worden. En dat tijdens op mijn korte bestaan op aarde.
Wat ik bedoel is dat klimaat periodes van 30 jaar zijn.

En ten aanzien van droogte is nog geen overeenstemming. Alleen ter zake van hittegolven.
pi_209493142
quote:

[..]
De hockeystick komt van Michael mann 1999.
Dat rapport zat vol (bewuste) fouten/overdrijvingen.
In 2006 een stuk in new scientist
https://www.newscientist.(...)s-been-proven-wrong/

Het stuk zegt niet dat er geen klimaat verandering gaande is.
Vakman pur sang
  maandag 12 juni 2023 @ 21:43:15 #247
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_209493181
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 20:05 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Maar je snapt toch zelf ook wel het verschil tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik. Als iemand zegt dat ie half dood gaat betekend dat natuurlijk dat iemand het uitermate vervelend vind.
Dat betekent dat iemand zich enorm aan aan het stellen is
Laffe huichelaar
pi_209493261
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En de rest is BNW nivo, heel triest weer.
https://judithcurry.com/2014/09/11/fraudulent-hockey-stick/?amp=1

https://climateaudit.org/2021/08/11/the-ipcc-ar6-hockeystick/
  maandag 12 juni 2023 @ 21:49:20 #249
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209493274
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Er staat letterlijk een oude en nieuwe versie van de hockey stick in je artikel. Dat Mann in 1999 dit zo voor het eerst maakte en niet perfect was is natuurlijk niet zo raar. Als wetenschap ben je bezig constant je eigen werk en van anderen te verbeteren.

Links 1999, rechts recente versie van de grafiek in 2021.

Hier verschillende schattingen over de temperatuur ontwikkeling door verschillende publicaties

pi_209493291
quote:

[..]
Ik vraag mij echt af hoe je het gemist kan hebben… maar goed, ik heb twee links geplaatst.

Judith Curry is een van de meest deskundigen op het gebied van klimaat. Ze is zo goed dat haar werk commercieel is, waar de meesten het moeten hebben van overheidsgeld.
pi_209493301
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dat laatste heb ik ook niet gezegd overigens.
pi_209493320
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:49 schreef Momo het volgende:

[..]
Er staat letterlijk een oude en nieuwe versie van de hockey stick in je artikel. Dat Mann in 1999 dit zo voor het eerst maakte en niet perfect was is natuurlijk niet zo raar. Als wetenschap ben je bezig constant je eigen werk en van anderen te verbeteren.

[ afbeelding ]
Links 1999, rechts recente versie van de grafiek in 2021.

Hier verschillende schattingen over de temperatuur ontwikkeling door verschillende publicaties

[ afbeelding ]
En wetenschappelijk is het onzin om reconstructed en observed door elkaar te gebruiken. De knik zit ook precies daar.

Overigens is er wel meer mis mee, maar goed.
  maandag 12 juni 2023 @ 21:57:08 #253
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209493364
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik vraag mij echt af hoe je het gemist kan hebben… maar goed, ik heb twee links geplaatst.

Judith Curry is een van de meest deskundigen op het gebied van klimaat. Ze is zo goed dat haar werk commercieel is, waar de meesten het moeten hebben van overheidsgeld.
Zelfs deze twee mensen zeggen niet dat er geen klimaatverandering is en er geen hockey stick vorm te zien zal zijn, ze zien alleen bepaalde zaken anders.
  maandag 12 juni 2023 @ 21:58:54 #254
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209493384
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En wetenschappelijk is het onzin om reconstructed en observed door elkaar te gebruiken. De knik zit ook precies daar.

Waarom maken deze mensen dan niet hun eigen papers waar ze deze methodes verbeteren? Oprechte vraag. Denk dat ook veel mensen dat wel zouden willen financieren want bepaalde zien niet graag dat klimaatverandering een probleem is.
pi_209493623
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:57 schreef Momo het volgende:

[..]
Zelfs deze twee mensen zeggen niet dat er geen klimaatverandering is en er geen hockey stick vorm te zien zal zijn, ze zien alleen bepaalde zaken anders.
Maar waar haal je vandaan dat ik klimaatverandering ontken? Dat heb ik helemaal niet gezegd. Sterker nog: er is een geobserveerde verandering in het klimaat en menselijk handelen is daar deels van invloed op.

Maar waar ik wel moeite mee heb is dat mensen denken dat we kunnen voorspellen hoe het klimaat zich naar het einde van de eeuw gaat ontwikkelen (kunnen we niet). Of dat de aarde onleefbaar wordt (staat nergens). Of dat de mensheid dreigt uit te sterven (van een paar graden meer gemiddeld??? En hoe dan ook: staat niet in het rapport).

Dat er gedaan wordt alsof de wetenschap er al uit is (integendeel, er is heel veel onzekerheid).

Allemaal niet waar. En daarbij baseer ik mij voor de volle 100% op het wetenschappelijke IPCC rapport.

Daarnaast is er nog veel meer heel interessant materiaal, maar daar zwijg ik maar over, aangezien dat tot welles nietus gaat leiden.
pi_209493642
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:58 schreef Momo het volgende:

[..]
Waarom maken deze mensen dan niet hun eigen papers waar ze deze methodes verbeteren? Oprechte vraag. Denk dat ook veel mensen dat wel zouden willen financieren want bepaalde zien niet
graag dat klimaatverandering een probleem is.
Wie denk jij dat zou willen dat klimaatverandering geen probleem is? De fossiele industrie? Die spinnen anders garen hierbij. Fossiel wordt alleen maar duurder en gaat langer mee. Het is niet alsof het onverkoopbaar wordt als de EU en de VS ermee stoppen.
pi_209493743
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:43 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Dat betekent dat iemand zich enorm aan aan het stellen is
Dat is helemaal niet aan jou om te bepalen. Stel dat jij je enkel breekt. Ik kan dan ook zeggen dat je je maar aanstelt. Pijn is ook maar mentaal.
  maandag 12 juni 2023 @ 22:47:05 #258
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_209494006
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:28 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat is helemaal niet aan jou om te bepalen. Stel dat jij je enkel breekt. Ik kan dan ook zeggen dat je je maar aanstelt. Pijn is ook maar mentaal.
Aan wie is het dan wel om te bepalen of ik vind dat iemand zich aanstelt? :?

En als ik mijn enkel breek en jou vertel dat ik dood aan het gaan ben, mag je me ook vertellen dat ik me niet zo aan moet stellen.

Een gebroken enkel is een gebroken enkel. Dat is kut en dat doet pijn. Maar het is niet het einde van de wereld.
Het warm hebben kan vervelend zijn, maar het is niet het einde van de wereld, hoe irritant het ook is.

Mensen die van een mug een olifant maken, die alles aangrijpen om te klagen, zitten hoog in mijn irritatiezone.
Laffe huichelaar
  maandag 12 juni 2023 @ 22:48:52 #259
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_209494014
Mensen die zeggen dat ze van hitte half dood gaan, zijn dezelfde types als die met een gebroken enkel maar zielig in een hoekje gaan zitten janken hoe zwaar het leven wel niet is in plaats van gewoon doen wat ze wel kunnen en er het beste van maken.

Met negativiteit kom je nergens in het leven
Laffe huichelaar
pi_209494080
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:47 schreef timmmmm het volgende:

Het warm hebben kan vervelend zijn, maar het is niet het einde van de wereld, hoe irritant het ook is.

Mensen die van een mug een olifant maken, die alles aangrijpen om te klagen, zitten hoog in mijn irritatiezone.
Een aantal mensen denken juist wel dat dat het einde van de wereld is :D
pi_209494162
quote:
Op maandag 12 juni 2023 20:18 schreef michaelmoore het volgende:

Je kunt ook gewoon de vriezer een half uurtje openzetten, dat kost evenveel stroom.

De warme lucht stijgt op en gaat dan vanzelf de afzuiging in.
Jij hebt niet opgelet bij natuurkunde. :D
pi_209494418
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:48 schreef timmmmm het volgende:
Mensen die zeggen dat ze van hitte half dood gaan, zijn dezelfde types als die met een gebroken enkel maar zielig in een hoekje gaan zitten janken hoe zwaar het leven wel niet is in plaats van gewoon doen wat ze wel kunnen en er het beste van maken.

Met negativiteit kom je nergens in het leven
Optimistische mensen springen lachend in een ravijn, dat zijn de ware sukkels.
J’ai faim.
  maandag 12 juni 2023 @ 23:54:52 #263
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_209494436
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:20 schreef etuiedelapiel het volgende:
Dat wennen klopt, decennia geleden in de kassen gewerkt het went snel, tot 43C is wel te doen
Toen was je een stuk jonger en ging dat veel makkelijker en sneller dan nu. Geldt voor mij ook. Zelfde verhaal. :)
Gevaccineerd.
pi_209494439
Anyways tis heerlijk weer.
Mag van mij nog maanden aanhouden. :9
Vakman pur sang
  maandag 12 juni 2023 @ 23:59:51 #265
472044 Ghost_Buster
pi_209494457
quote:

[..]
1 woord: politiek.
Gevaccineerd.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 00:02:13 #266
472044 Ghost_Buster
pi_209494459
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar waar haal je vandaan dat ik klimaatverandering ontken? Dat heb ik helemaal niet gezegd. Sterker nog: er is een geobserveerde verandering in het klimaat en menselijk handelen is daar deels van invloed op.

Maar waar ik wel moeite mee heb is dat mensen denken dat we kunnen voorspellen hoe het klimaat zich naar het einde van de eeuw gaat ontwikkelen (kunnen we niet). Of dat de aarde onleefbaar wordt (staat nergens). Of dat de mensheid dreigt uit te sterven (van een paar graden meer gemiddeld??? En hoe dan ook: staat niet in het rapport).

Dat er gedaan wordt alsof de wetenschap er al uit is (integendeel, er is heel veel onzekerheid).

Allemaal niet waar. En daarbij baseer ik mij voor de volle 100% op het wetenschappelijke IPCC rapport.

Daarnaast is er nog veel meer heel interessant materiaal, maar daar zwijg ik maar over, aangezien dat tot welles nietus gaat leiden.
Ik zou maar uitkijken met data van IPCC. Climategate, anyone? :Y)
Gevaccineerd.
pi_209494639
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is de beste manier die we hebben om de huidige opwarming te vergelijken met klimaatschommelingen uit het verleden.
Verder lijken sommige mensen te denken dat er 1 hockeystick figuur is: die van Mann. Maar er zijn talloze studies die allemaal wijzen op dat de huidige opwarming veel sneller verloopt dan wat er in de, pak 'm beet, laatste paar duizend jaar is geweest.
Цой жив
  dinsdag 13 juni 2023 @ 02:20:08 #268
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209494712
Wat een gezeik hier, het is gewoon heet.

Ik heb serieus medelijden met de mensen die nu nog extra moeten betalen voor de gasrekening van afgelopen winter. Die kunnen ook geen potje opbouwen om deze temperaturen buiten de deur te houden.

En dat zijn geen tokkies, huurders of zolderfokkers. De temperatuur stijgt, volgens sommigen vanwege ons menselijk gedrag. De Noordzee is op historisch gebied een hele jonge zee, zo’n 6000 jaren oud.
Klimaatgekken zetten dat gebied nu vol met windmolens. Ik las vandaag dat het plankton, het “kunstmest van de zeeen”, het slecht doet bij die molens.

Gaaf land, :r Zeeuwen weten al jaren dat die zooi de natuur ontregeld. En dat randstad maar stemmen op partijen die de hele natuur naar de klote helpen. Wel windmolens, das Utrecht maar in vooral niet in de achtertuin p, das Utrecht…. :r :r
  dinsdag 13 juni 2023 @ 05:30:56 #269
323876 michaelmoore
pi_209494902
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 23:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Anyways tis heerlijk weer.
Mag van mij nog maanden aanhouden. :9
Dat wel, maar schaatsen dat zal niet meer gaan helaas
  dinsdag 13 juni 2023 @ 05:32:06 #270
323876 michaelmoore
pi_209494906
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 01:46 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het is de beste manier die we hebben om de huidige opwarming te vergelijken met klimaatschommelingen uit het verleden.
Verder lijken sommige mensen te denken dat er 1 hockeystick figuur is: die van Mann. Maar er zijn talloze studies die allemaal wijzen op dat de huidige opwarming veel sneller verloopt dan wat er in de, pak 'm beet, laatste paar duizend jaar is geweest.
en ook veel warmer dan de oficiele cijfers met 0,8 C graad

het is wel 5 graden warmer dan 30 jaar gelden
pi_209494912
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 05:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en ook veel warmer dan de oficiele cijfers met 0,8 C graad

het is wel 5 graden warmer dan 30 jaar gelden
Ga jij nou maar gewoon voor je vriezer zitten met de deur open.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 05:43:15 #272
323876 michaelmoore
pi_209494918
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 05:34 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ga jij nou maar gewoon voor je vriezer zitten met de deur open.
Dat scheelt wel, met de achterdeur dicht dan , zodat er geen nieuwe warmte naar binnen kan , de warme lucht stijgt op en verdwijnt

probeer maar
niet zeggendat je dat van mij geleerd hebt
pi_209494933
pi_209495025
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 02:20 schreef ootjekatootje het volgende:

Gaaf land, :r Zeeuwen weten al jaren dat die zooi de natuur ontregeld. En dat randstad maar stemmen op partijen die de hele natuur naar de klote helpen. Wel windmolens, das Utrecht maar in vooral niet in de achtertuin p, das Utrecht…. :r :r
De dijken om Zeeland te beschermen hebben ook de natuur ontregeld daar horen we de Zeeuwen dan weer niet over klagen. :D

Heb je een linkje naar het windmolens zijn slecht voor plankton verhaal?
pi_209495036
-nee-

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2023 06:33:34 ]
J’ai faim.
pi_209495054
Ik heb dat hockeystick verhaal eens geprobeerd uit te zoeken en ik kwam hierop uit:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fourieranalyse

Fourieranalyse is een wiskundige techniek om functies van reële variabelen uit te drukken als een lineaire combinatie van functies die afkomstig zijn uit een collectie standaardfuncties. De techniek is genoemd naar de Franse natuurkundige Jean-Baptiste Joseph Fourier.

Fourieranalyse vindt toepassing voor onderscheidene klassen van functies. Een bekende toepassing is de fourierreeks, waarbij de geanalyseerde functie, mits deze periodiek en begrensd is, wordt uitgedrukt in termen van sinussen en cosinussen. Andere toepassingen zijn de continue en de discrete fouriertransformatie.
pi_209495057
Hier kan ik toch geen drol mee?
  dinsdag 13 juni 2023 @ 06:45:53 #278
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209495073
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 06:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De dijken om Zeeland te beschermen hebben ook de natuur ontregeld daar horen we de Zeeuwen dan weer niet over klagen. :D

Heb je een linkje naar het windmolens zijn slecht voor plankton verhaal?
Yep zoek hem ff voor je op, stond gisteren in de krant.

https://www.ad.nl/binnenl(...)e-noordzee~a448de67/

[ Bericht 13% gewijzigd door ootjekatootje op 13-06-2023 06:47:11 (Aanvulling ) ]
  dinsdag 13 juni 2023 @ 07:02:46 #279
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209495108
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 06:38 schreef mascara-klodder het volgende:
Hier kan ik toch geen drol mee?
Heb jij trouwens een ouderwetse rubberen kruik? Die gooide ik een uurtje of twee in de vriezer, en stopte die vervolgens in de mand van mijn teckel bij temperaturen boven de dertig graden.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 07:16:36 #280
22565 asco
Los in deze tent
pi_209495166
Maandag 26 juni 14 graden overdag met de hele dag regen.
Dan kan deze discussie weer de ijskast in. :W

pi_209495173
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:

[ afbeelding ]
Je moeder, die mag de ijskast in.
J’ai faim.
pi_209495179
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 07:18 schreef rododendronneke het volgende:

[..]
Je moeder, die mag de ijskast in.
Met de deur open.
pi_209495263
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 07:20 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Met de deur open.
En een bodywarmer aan.
Eentje met de tekst Ik Geloof Niet In Klimaat Hysterie op de rug geborduurd.
J’ai faim.
pi_209495347
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 07:38 schreef rododendronneke het volgende:

[..]
En een bodywarmer aan.
Eentje met de tekst Ik Geloof Niet In Klimaat Hysterie op de rug geborduurd.
Ik wil je nu trouwen!
pi_209496471
quote:

[ afbeelding ]
Vrijwel elke weer site geeft aan dat het hier gewoon 25 graden wordt op 26 juni. 14 graden overdag gelooft niemand natuurlijk, was t maar zo’n feest.
pi_209496481
quote:

[ afbeelding ]
Mijn weerapp en buienradar geven dan 27 c aan.
pi_209496529
quote:

[ afbeelding ]
2 weken, daar kan je weinig over zeggen.
Цой жив
pi_209496670
quote:

[ afbeelding ]
Dat ligt er maar net aan op welke weersite je kijkt ;)
Op die van mij staat 28 graden en 0 mm.

Nee, ik weet niet welke het goed heeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jacy-Jacy op 13-06-2023 11:05:52 ]
pi_209496818
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 10:55 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Dat ligt er maar net aan op welke weersite je kijkt ;)
Op die van mij staat 28 graden en 0 mm.

Nee, ik weet niet welke het goed heeft.

Met een beetje logisch nadenken weet iedereen wel welke temperatuur het dichtst bij de werkelijke temperatuur zal gaan zitten. 14 graden is gewoon niet realistisch in de zomer, die 27/28 zal gewoon correct zijn.
pi_209496829
Mijn weerapp geeft wel 14 graden aan voor 26 juni.

Als avond/nachttemperatuur :7
A murky, forgotten land.
pi_209496835
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 11:11 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Met een beetje logisch nadenken weet iedereen wel welke temperatuur het dichtst bij de werkelijke temperatuur zal gaan zitten. 14 graden is gewoon niet realistisch in de zomer, die 27/28 zal gewoon correct zijn.
Ja en die van mij staat op Gilze-Rijen, en daar is het altijd het warmst.

Daar woon ik.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 11:16:46 #292
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209496863

Dit is wat de verschillende modellen maken van de komende periode (De Bilt)
pi_209496865
quote:

[ afbeelding ]
Wel erg tegenstrijdig iemand die graag een klimaat discussie in de ijskast wil parkeren die dan wel weer het volste vertrouwen heeft in een weersvoorspelling van 14 dagen vooruit. :D
  dinsdag 13 juni 2023 @ 11:18:04 #294
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209496875
quote:

[ afbeelding ]
Waarom zet je jezelf zo graag voor aap? ;(
  dinsdag 13 juni 2023 @ 11:20:31 #295
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209496897
quote:

[ afbeelding ]
Dit is wel de koudste ensemble member uit 50 members van het GFS model
Zo te zien is dit model nog al in de war hoe 26 juni eruit komt te zien, max van 14 tot 30 graden.
pi_209496968
quote:

[ afbeelding ]
De discussie kan sowieso de vriezer in want men kan niet verder kijken dan 5 dagen vooruit. Laat staan 10, 50 of 100 jaar.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 11:31:12 #297
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_209497001
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 11:27 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
De discussie kan sowieso de vriezer in want men kan niet verder kijken dan 5 dagen vooruit. Laat staan 10, 50 of 100 jaar.
Weermodellen zijn wel verbeterd hoor in de laatste 25 jaar.

Wel grappig dat je zelf klimaat en weer door elkaar haalt hier gezien de werking van een weer en klimaat model compleet anders is. Het is niet alsof ze het weermodel 5 jaar laten doordraaien of dacht je dat wel?
pi_209497003
Hoho we hebben altijd weerman Roel nog :{w

(dit was een grapje)

twitter
pi_209497074
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 11:31 schreef Momo het volgende:

[..]
Weermodellen zijn wel verbeterd hoor in de laatste 25 jaar.
[ afbeelding ]
Wel grappig dat je zelf klimaat en weer door elkaar haalt hier gezien de werking van een weer en klimaat model compleet anders is. Het is niet alsof ze het weermodel 5 jaar laten doordraaien of dacht je dat wel?
Reinier van den Berg snapt er niks van.
pi_209497232
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 11:40 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Reinier van den Berg snapt er niks van.
Nou leg het publiek hier in deel 3 dan maar uit wat hij niet snapt en waarom jij het wel snapt. :D
  dinsdag 13 juni 2023 @ 12:09:58 #301
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209497298
Volgende week wel wat regen op de borden...

https://www.yr.no/en/fore(...)ands/De%20Bilt%20Aws
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')