De mensen die klagen over het te koude weer houden van warmte en omgekeerd.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:12 schreef ZanneG het volgende:
Ik houd er van, niets mis mee.
We hebben lang op de zomer moeten wachten dus nu het eindelijk zomer is mag die nog wel even duren.
Mensen klagen altijd zo, dan is het te warm dan weer te koud.
Kleedt je lekker luchtig, drink genoeg en dan is er niets aan de hand.
Fijn dat jij het zo ervaart. Van mij mag het wel een tandje lager. 25 graden is meer dan genoeg.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:12 schreef ZanneG het volgende:
We hebben lang op de zomer moeten wachten dus nu het eindelijk zomer is mag die nog wel even duren.
quote:"Aanpassing krijg je alleen maar als je je aan de hitte blootstelt. Doe dus de komende dagen vooral de dingen die je normaal ook buiten doet. Als het straks in juli of augustus 35 of 40 graden is, is je lichaam al een beetje en kun je dat ook aan."
Ja wat is het nou????quote:Spanje
"Spanjaarden doen vooral geen erg inspannende dingen tussen 13:00 en 17:00 uur", zegt Hogenkamp vanuit Madrid. "De hele Spaanse maatschappij is daarop ingesteld, dat is natuurlijk anders dan in Nederland. Maar wat je wel kunt doen is op het heetst van de dag uit de zon blijven, net zoals de meeste Spanjaarden doen."
Alsof die ene dag in de zoveel jaar dat het hier daadwerkelijk 35+ is je daarvoor uitgebreid moet wennen.quote:"Aanpassing krijg je alleen maar als je je aan de hitte blootstelt. Doe dus de komende dagen vooral de dingen die je normaal ook buiten doet. Als het straks in juli of augustus 35 of 40 graden is, is je lichaam al een beetje gewend en kun je dat ook aan."
Zo veel dingen wennen. T-shirtje buiten in de winter went ook wel.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:25 schreef Elan het volgende:
Alsof die ene dag in de zoveel jaar dat het hier daadwerkelijk 35+ is je daarvoor uitgebreid moet wennen.
Maar los daar van komt het amper voor, een langere periode 25-30 graden is gewoon max NL zomer weer. Ook in juli en augustus .quote:Op zondag 11 juni 2023 14:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zo veel dingen wennen. T-shirtje buiten in de winter went ook wel.
Beetje nietszeggend dat over gewenning. Je gaat er heus niet dood aan, maar het is niet alsof het ineens aangenaam wordt als je er aan gewend bent.
Nee, ik ageer juist tegen dat klimaathysterische gelul over het weer.quote:Op zondag 11 juni 2023 08:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je moet realiseren dat je 'weer' en 'klimaat' grandioos door elkaar haalt.
Metingen of op basis van modellen 'gecorrigeerde' data die als metingen gepresenteerd worden?quote:Onafhankelijke metingen van individuele weerstations wereldwijd die over langere periode meten bevestigen de trend.
Serieus??quote:Op zondag 11 juni 2023 14:20 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Fijn dat jij het zo ervaart. Van mij mag het wel een tandje lager. 25 graden is meer dan genoeg.
In deel 1 van deze draad zijn al meerdere grafieken gepost waaruit blijkt dat 30 graden tegenwoordig veel vaker voorkomt dan vroeger.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:44 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Serieus??
Het is niet eens heet, het is gewoon lekker zomerweer
Al die klagers als het net ietsje warmer is dan 20 graden pfffff
30 graden is heel normaal, vroeger was het ook heet dat is niet opeens van nu hoor.
We leven nu eenmaal in een land waar je klimaat verschil hebt.
Winters en zomers, niets aan te doen.
Zo is het altijd geweest.
We moesten maanden wachten tot het een beetje warmer werd, tot 2 weken geleden had ik nog steeds een dikkere jas aan.
We mogen blij zijn dat het eindelijk zomer is, dat het nog maar lang mag duren!
Ja, serieus. Fijn dat jij het lekker vindt maar niet iedereen deelt die mening.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:44 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Serieus??
30 graden is heel normaal, vroeger was het ook heet dat is niet opeens van nu hoor.
We moesten maanden wachten tot het een beetje warmer werd, tot 2 weken geleden had ik nog steeds een dikkere jas aan.
Ik vind mensen die klagen over te heet of te koud of te nat of te glad zeikerds ja.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
In deel 1 van deze draad zijn al meerdere grafieken gepost waaruit blijkt dat 30 graden tegenwoordig veel vaker voorkomt dan vroeger.
Is het voor jou zo moeilijk voor te stellen dat er ook veel mensen zijn die niet goed tegen hitte kunnen en een hekel hebben aan dit weer? Daar lijkt het namelijk wel op. Je redeneert alleen vanuit jezelf. Jij vindt het lekker dus mogen mensen die het niet prettig vinden niet klagen.
Een hitte golf die meer dan twee weken lijkt te gaan duren in juni is zeer uitzonderlijk anders.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:58 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Ik vind mensen die klagen over te heet of te koud of te nat of te glad zeikerds ja.
Het is nu eenmaal zo, dan kan je lang of kort blijven klagen maar maak je liever niet druk en accepteer wat het is.
Als het nu nog heet was, maar het is niet eens heet!
Dit is heel normaal zomer weer
Niets extreems
Wat nou als ik het wel ervaar als heet?quote:Op zondag 11 juni 2023 15:58 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Ik vind mensen die klagen over te heet of te koud of te nat of te glad zeikerds ja.
Het is nu eenmaal zo, dan kan je lang of kort blijven klagen maar maak je liever niet druk en accepteer wat het is.
Als het nu nog heet was, maar het is niet eens heet!
Dit is heel normaal zomer weer
Niets extreems
Dan moet je daar niet zo over zeiken want dan gaat ZanneG zeiken of jouw zeiken.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:06 schreef mootie het volgende:
[..]
Wat nou als ik het wel ervaar als heet?
Het is alleen geen hysterie, dat is het hele punt.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik ageer juist tegen dat klimaathysterische gelul over het weer.
[..]
Metingen of op basis van modellen 'gecorrigeerde' data die als metingen gepresenteerd worden?
Wel hysterie, maar onnodig want het is niet man made. Aardse cyclus die als verdienmodel uitgewoond word.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:34 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het is alleen geen hysterie, dat is het hele punt.
Als je er niets van weet en niets van snapt kun je beters niets zeggenquote:Op zondag 11 juni 2023 16:42 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Wel hysterie, maar onnodig want het is niet man made. Aardse cyclus die als verdienmodel uitgewoond word.
Ik ga half dood met dit weer. Als er iemand langskomt die zo zegt van "lekker weer he?" moet ik de neiging onderdukken om hem of haar heel hard te slaan. Echt heel hard.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:12 schreef ZanneG het volgende:
Triggeredquote:Op zondag 11 juni 2023 15:44 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Serieus??
De laatste jaren wel, ja. Maar tussen 1971 en 2000 was het gemiddeld slechts op 12 dagen warmer dan 20 graden in juni.quote:
Niet in totaal, 12 dagen in de maand juni. Dus per jaargang gemiddeld 12 dagen 20+quote:Op zondag 11 juni 2023 17:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
De laatste jaren wel, ja. Maar tussen 1971 en 2000 en is het in totaal op 12 dagen warmer geweest dan 20 (!) graden.
Hier een berichtje van vorig jaar over hoe juni tegenwoordig een stuk heter is dan het vroeger was: https://www.weer.nl/nieuw(...)mer-dan-gebruikelijk
Oh je hebt gelijk, ik las over "gemiddeld" heen. Kheb het aangepastquote:Op zondag 11 juni 2023 17:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet in totaal, 12 dagen in de maand juni. Dus per jaargang gemiddeld 12 dagen 20+
Kortom, 11 juni is wat vroeg voor de eerste tropische dag van het jaar. Maar het past in de trend die we zien: het wordt steeds eerder warm.quote:Eerste tropische dagen steeds vroeger
De eerste officiële tropische dag valt in het huidige klimaat gemiddeld op 29 juni. Dertig jaar geleden, in de klimaatperiode 1961-1990, viel de eerste tropische dag in De Bilt gemiddeld nog op 3 juli. Door de opwarming van het klimaat neemt de kans op tropische dagen toe, ook in het voor- en najaar.
Als het dan ook weer eerder afkoelt is het geen probleemquote:Op zondag 11 juni 2023 17:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Oh je hebt gelijk, ik las over "gemiddeld" heen. Kheb het aangepast
Eigenlijk is dit bericht ook relevanter: https://www.weer.nl/nieuw(...)opische-dag-van-2023
[..]
Kortom, 11 juni is wat vroeg voor de eerste tropische dag van het jaar. Maar het past in de trend die we zien: het wordt steeds eerder warm.
Mee eens hoor het is ook gewoon idioot warm zo vroeg in het jaar, voordeel is wel je hoeft niet naar Spanje je kunt gewoon naar Costa Balcon of Achtertuiniëquote:Op zondag 11 juni 2023 17:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eigenlijk is dit bericht ook relevanter: https://www.weer.nl/nieuw(...)opische-dag-van-2023
[..]
Kortom, 11 juni is wat vroeg voor de eerste tropische dag van het jaar. Maar het past in de trend die we zien: het wordt steeds eerder warm.
Maar ja, de 1e zomerse dag viel juist weer laat..quote:Op zondag 11 juni 2023 17:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
[..]
Als de hitte afgewisseld wordt tussen regen en zware onweersbuien vind ik het heerlijk. Oh, wat kan ik genieten van onweer na zo'n zinderende hitte.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
Als verhuizen naar een ander land niet zo'n gedoe was geweest dan had ik het wel geweten; lekker emigreren naar iets als Schotland of Scandinavië. De kou in de winter maakt me niks uit, want daar kan je je tegen kleden; zomers zijn er gewoon ''lekker'' (voor mij dan, 20-25 is prima zat) en wat meer regen maakt me ook niet veel uit.
Idem hier, want onweerquote:Op zondag 11 juni 2023 18:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als de hitte afgewisseld wordt tussen regen en zware onweersbuien vind ik het heerlijk. Oh, wat kan ik genieten van onweer na zo'n zinderende hitte.
Ik bepaal zelf wel waar ik blij mee ben. Fuck de zomer. Winter is superieur.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:44 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Serieus??
Ik ben daar niet in afgestudeerd nee maar zie wel eens wat meer documenteires dan hetgeen je op de gevestigde kanalen ziet.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als je er niets van weet en niets van snapt kun je beters niets zeggen
BNW is een deurtje verderop, Walter.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:57 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Ik ben daar niet in afgestudeerd nee maar zie wel eens wat meer documenteires dan hetgeen je op de gevestigde kanalen ziet.
Hoe weet je dan of hetgeen in de documentaires wordt verteld juist is?quote:Op zondag 11 juni 2023 18:57 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Ik ben daar niet in afgestudeerd nee maar zie wel eens wat meer documenteires dan hetgeen je op de gevestigde kanalen ziet.
Dat weet ik ook niet, maar daarom kan ik beide verhalen niet betwisten, net zoals ieder ander die niet afgestudeerd is op dit vlak. Gevoelsmatig zegt mij dat de soep niet zo heet word gegeten.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hoe weet je dan of hetgeen in de documentaires wordt verteld juist is?
Ik ken de weg, maar toch bedankt Tijn.quote:
Ik kan mij niet herinneren dat het 50 jaar geleden zo vaak 30 graden werd.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:44 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Serieus??
als ik de statistieken erbij pak dan is het in de maand juni van 1940 tot 1959 8x boven de 30 gekomen 1960 tot 1979 6x boven de 30 gekomen van 1980 tot aan 2000 is het 4x boven de 30 gekomen en tussen 2001 en 2023 19x boven de 30 gekomen.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:45 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik kan mij niet herinneren dat het 50 jaar geleden zo vaak 30 graden werd.
Gister een analyse gekeken waarin naar voren kwam dat het sowieso tot mid juli grotendeels droog zou blijven en dat we uit mogen gaan van temperaturen van 25+, meeste dagen richting of over de 30. Kan niet wachten.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:51 schreef StateOfMind het volgende:
Helaas laat de weer app tot iig zaterdag geen enkele druppel zien
Blegh.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Gister een analyse gekeken waarin naar voren kwam dat het sowieso tot mid juli grotendeels droog zou blijven en dat we uit mogen gaan van temperaturen van 25+, meeste dagen richting of over de 30. Kan niet wachten.
Elke dag 25 graden overleef ik nog wel, maar de tuin zou een beetje regen wel heel fijn vindenquote:Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Gister een analyse gekeken waarin naar voren kwam dat het sowieso tot mid juli grotendeels droog zou blijven en dat we uit mogen gaan van temperaturen van 25+, meeste dagen richting of over de 30. Kan niet wachten.
Verschrikkelijk.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Mijn tuin is nu al de Sahara.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Elke dag 25 graden overleef ik nog wel, maar de tuin zou een beetje regen wel heel fijn vinden
Ja, als dat werkelijk zo is, dan gaat dat echt tot problemen leiden, dat is geen hysterie, dat zijn gewoon feiten.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hep ut op feesboek gezien!quote:Op zondag 11 juni 2023 18:57 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Nee, nee, heel normaal, want in 1976 was er ook een weekje met droog weer en 30 graden. Of zo.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja, als dat werkelijk zo is, dan gaat dat echt tot problemen leiden, dat is geen hysterie, dat zijn gewoon feiten.
Ik hoop het nietquote:Op zondag 11 juni 2023 22:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nee, nee, heel normaal, want in 1976 was er ook een weekje met droog weer en 30 graden. Of zo.
Ik hoop echt dat het mee zal vallen, maar gok dat het een problematische droge zomer gaat worden in dit tempo.
En dan moet el niño nog goed op gang komenquote:Op zondag 11 juni 2023 22:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nee, nee, heel normaal, want in 1976 was er ook een weekje met droog weer en 30 graden. Of zo.
Ik hoop echt dat het mee zal vallen, maar gok dat het een problematische droge zomer gaat worden in dit tempo.
Hebben wij heel weinig last van in Europa las ik.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
En dan moet el niño nog goed op gang komen
The horrorquote:Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik ook. Maar het zal wel weer een paar jaar tot warme zomers leiden, gok ik zo.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hebben wij heel weinig last van in Europa las ik.
Want die voorspellingen komen weleens uit? Verder dan een week kijken is al lastig.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Vorig jaar hadden we echt een laffe zomer, jaa r daarvoor viel het ook wel mee.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het was de op twee na warmste zomer sinds 1901...quote:Op maandag 12 juni 2023 07:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Vorig jaar hadden we echt een laffe zomer, jaa r daarvoor viel het ook wel mee.
We hebben nu een weekje of 2 prima warm weer en het is meteen dat dit vaker gaat gebeuren. Dit roepen ze al jaren.
Zolang het in de winter koud is en in de zomer warm is het allemaal prima toch
Kan je ook weten wanneer die op gang komt?quote:Op zondag 11 juni 2023 22:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
En dan moet el niño nog goed op gang komen
Die is al begonnen. Je merkt het aan onstuimiger weer over de gehele wereld.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:00 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Kan je ook weten wanneer die op gang komt?
Tja natuurlijk is niet iedereen vrij om naar het strand te gaan en te badderen vandaag, het is gewoon een werkdag voor de meesten. Is niet raar dat mensen klagen over 30 graden, zeker mensen die buiten moeten werken.quote:Op maandag 12 juni 2023 07:49 schreef ZanneG het volgende:
Ik wens de zomerweer haters wel sterkte hoor.
Als je er niet tegen kunt is het heel vervelend.
Mensen met hooikoorts hebben er vast ook extra veel last van en dat is niet leuk nee.
Maar niet getreurd nog maar 3 maanden en dan begint de herfst al weer.
Ik ga mij ondertussen vandaag vermaken op het strand en genieten vd zomer.
Fijne dag allemaal!
Het blijft nog minimaal twee weken en met een beetje pech tot half juli 26 - 30 graden.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:26 schreef Pietiserniet het volgende:
Hoe wen ik dan? Na 3 dagen 30+ gaat het opeens waaien en daalt de temperatuur of een paar klappen onweer en het is gedaan...
Maar de meeste mensen hebben toch vooral last van 30+?quote:Op maandag 12 juni 2023 08:29 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het blijft nog minimaal twee weken en met een beetje pech tot half juli 26 - 30 graden.
Geen idee. Mensen zoals ik die niet goed tegen hitte kunnen hebben al last vanaf 25 graden.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:30 schreef Pietiserniet het volgende:
[..]
Maar de meeste mensen hebben toch vooral last van 30+?
Weersverwachtingen voor vijf of zeven dagen worden al geregeld aangepast en bijgesteld. En jij gaat hier nu allerlei voorspellingen geven voor meer dan een maand?quote:Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het weer ís al momenteel al extreem. Woensdag heeft het 33 dagen op rij niet geregend, een droogterecord. De verwachting is bovendien dat het ook komende week droog blijft, er wordt vooralsnog geen regen voorspeld.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Weersverwachtingen voor vijf of zeven dagen worden al geregeld aangepast en bijgesteld. En jij gaat hier nu allerlei voorspellingen geven voor meer dan een maand?
Het doet mij denken aan sommige posts in WKN. Daar zie je ook dat hysterische gedoe rondom allerlei extreme voorspellingen voor de lange termijn, die dan natuurlijk uiteindelijk totaal anders uit blijken te pakken.
Ik werk fulltime als hulpverlener in psychiatrie en dat is zonder airco en ik vind het prima om te werken hoor.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Tja natuurlijk is niet iedereen vrij om naar het strand te gaan en te badderen vandaag, het is gewoon een werkdag voor de meesten. Is niet raar dat mensen klagen over 30 graden, zeker mensen die buiten moeten werken.
Ik kan er ook slecht tegen, maar m'n (type 1-)diabetes zou nog invloed kunnen hebben. Dat de interne thermostaat wat minder werkt dan bij mensen die dat niet hebben.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik ga half dood met dit weer. Als er iemand langskomt die zo zegt van "lekker weer he?" moet ik de neiging onderdukken om hem of haar heel hard te slaan. Echt heel hard.
Niet alsof het ver gezocht is; kijk maar naar de afgelopen zomers. Kijk maar naar de afgelopen 30 dagen. Regen in juni-augustus is vrij zeldzaam de afgelopen jaren.quote:Op maandag 12 juni 2023 09:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Weersverwachtingen voor vijf of zeven dagen worden al geregeld aangepast en bijgesteld. En jij gaat hier nu allerlei voorspellingen geven voor meer dan een maand?
Het doet mij denken aan sommige posts in WKN. Daar zie je ook dat hysterische gedoe rondom allerlei extreme voorspellingen voor de lange termijn, die dan natuurlijk uiteindelijk totaal anders uit blijken te pakken.
Het was boven de 40 graden. Het was zo warm dat we hier in de tuin watermeloenen konden groeien. Als dat laf is, wil ik niet weten wat niet-laf isquote:Op maandag 12 juni 2023 07:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Vorig jaar hadden we echt een laffe zomer
Ahh daar is ze weer. Het stoertje van Fok!. Als ze haar kinderen niet de dood instuurt dan laat deze patser ze wel lekker wegbranden in de zon. Een toppert ben je.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:13 schreef Noek het volgende:
Voor de mensen die niks met de warmte hebben en de zomer het liefst hooguit een Pinksterweekend hebben..
Hebben jullie ook een witte/blanke/white privileged huidje? Verbranden jullie snel? Zijn jullie gewoon geen warmbloedige types?
Misschien is er een link.
Het vaker voorkomen van hittegolven is nu net het enige 'extreme weer' waar in het IPCC rapport overeenstemming over is dat het door menselijk handelen komt.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:42 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Wel hysterie, maar onnodig want het is niet man made. Aardse cyclus die als verdienmodel uitgewoond word.
Dat er binnen journalistieke kringen alweer een artikel is over een 'record' twijfel ik niet aan. Die schrijven daar het hele jaar door over sinds men zelf op orthodoxe wijze in een klimaat-apocalyps is gaan geloven. Het zegt daarom allemaal niet veel.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het weer ís al momenteel al extreem. Woensdag heeft het 33 dagen op rij niet geregeld, een droogterecord. De verwachting is bovendien dat het ook komende week droog blijft, er wordt vooralsnog geen regen voorspeld.
En ik weet niet hoe goed jouw geheugen is, maar we hebben recentelijk al meerdere stikhete, kurkdroge zomers achter de rug. De voorspelling dat we daar ook de komende twee maanden weer mee te maken krijgen is dus niet zo vergezocht.
Top! Dat zou goed zijn voor de opbrengst van de paneeltjes.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:30 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar het valt dan ook enorm mee, omdat het in de nacht nog goed afkoelt. Je kan beter zo'n periode nu hebben dan in augustus, als de nachten dan ook 20+ blijven. Dan koelt er niets meer af en ben je zonder airco (wat een keuze blijft...) wel de sjaak.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:33 schreef cherrycoke het volgende:
en het is pas juni, de echte hete maanden moeten nog komen.
Als je jarenlang doet wat de mensen nu al doen met betrekking tot uitstoot gaat een planeet opwarmen. Daar is geen IPCC rapport voor nodig natuurlijk om dat te constateren. Ik vind het ook wat raar om altijd maar op religieuze wijze (niet dat jij dat nu doet hoor, maar ik benoem dit even in het algemeen) achter het narratief van minuscuul groepje wetenschappers aan te lopen.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het vaker voorkomen van hittegolven is nu net het enige 'extreme weer' waar in het IPCC rapport overeenstemming over is dat het door menselijk handelen komt.
In Nederland is het natuurlijk geen probleem. Overigens is het ook nu toevallig Nederland waar het zo afwijkt. In Malta is het dan weer een hele frisse juni met veel regen.
Mijn huis hebben ze vorige maand geheel gedaan en ze begonnen toch echt al voor 8u. Wel maakten ze pas vanaf 9u herrie. Misschien dat je daardoor denkt dat ze er pas om 9u zijn?quote:Op maandag 12 juni 2023 10:05 schreef RetepV het volgende:
Er zijn op dit moment buitenschilders bij mij. Ik heb medelijden met ze.
Wat ik echter niet helemaal begrijp is dat ze pas om 9:00 in de ochtend beginnen. Dat is toch echt een Nederlands dingetje.
Het heeft afgelopen week op vrijdag of woensdag (een van de twee, ik stond op het schoolplein toen het begon te druppelen) anders nog geregend. Weinig. Maar toch.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het weer ís al momenteel al extreem. Woensdag heeft het 33 dagen op rij niet geregend, een droogterecord. De verwachting is bovendien dat het ook komende week droog blijft, er wordt vooralsnog geen regen voorspeld.
En ik weet niet hoe goed jouw geheugen is, maar we hebben recentelijk al meerdere stikhete, kurkdroge zomers achter de rug. De voorspelling dat we daar ook de komende twee maanden weer mee te maken krijgen is dus niet zo vergezocht.
Droogterecord slaat ook op de situatie in de Bilt. En hier - in Harderwijk - heeft het vrijdag ook niet geregend.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het heeft afgelopen week op vrijdag of woensdag (een van de twee, ik stond op het schoolplein toen het begon te druppelen) anders nog geregend. Weinig. Maar toch.
Maar goed. Weer bestaat nu eenmaal per definitie ook uit extremen. Er zijn ook plekken waar het met +10 uitzonderlijk warm is.
Nee, dat weten we niet. Dat vermoeden we.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
We weten immers dat er door het veranderende klimaat de zomers droger zullen worden.
Niet precies duidelijk welk groepje wetenschappers je bedoelt. Het IPCC rapport (het echte, niet die flut samenvatting die politiek is, niet (geheel) in overeenstemming met de wetenschap en wat (slecht!) gelezen wordt door journalisten die er vervolgens clickbait van maken) is voor mij niet heilig, maar het is wel een prima houvast om wat nuance aan te brengen. Immers, je kan iemand moeilijk een klimaatontkenner (sowieso al een raar woord, klimaat ontkennen? huh?) noemen als deze zich beroept op hetgeen letterlijk in het IPCC rapport staat.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je jarenlang doet wat de mensen nu al doen met betrekking tot uitstoot gaat een planeet opwarmen. Daar is geen IPCC rapport voor nodig natuurlijk om dat te constateren. Ik vind het ook wat raar om altijd maar op religieuze wijze (niet dat jij dat nu doet hoor, maar ik benoem dit even in het algemeen) achter het narratief van minuscuul groepje wetenschappers aan te lopen.
Westerse arrogantie!quote:Op maandag 12 juni 2023 12:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Droogterecord slaat ook op de situatie in de Bilt. En hier - in Harderwijk - heeft het vrijdag ook niet geregend.
Blijkbaar was het ipcc rapport wel nodig want dat co2 een isolerende werking had wist de wetenschap al in 1861 dat we daarna flink wat co2 geproduceerd hebben en nog steeds doen is rationeel gezien dan erg vreemd. Maar door de emotionele verslaving aan het economisch dogma waarbij externaliteiten niet meegerekend blijven worden doen we als mensheid soms veel te weinig met zulke zaken.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je jarenlang doet wat de mensen nu al doen met betrekking tot uitstoot gaat een planeet opwarmen. Daar is geen IPCC rapport voor nodig natuurlijk om dat te constateren.
Iets is wel heel snel hysterisch bij jou, he? Artikelen waarin records besproken worden zijn meteen hysterisch. Nee, het is gewoon nieuws. Er is een record. Het is erg droog. Dat is nieuws. Alleen in jouw hoofd is het dan meteen hysterisch.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat er binnen journalistieke kringen alweer een artikel is over een 'record' twijfel ik niet aan. Die schrijven daar het hele jaar door over sinds men zelf op orthodoxe wijze in een klimaat-apocalyps is gaan geloven. Het zegt daarom allemaal niet veel.
We weten immers dat er door het veranderende klimaat de zomers droger zullen worden. Daar staat weer tegenover dat we een natte winter en nat voorjaar hebben gehad. Grappig genoeg kwamen er toen ook weer allerlei hysterische artikelen.
En de ervaringen van de afgelopen zomers is ook niet relevant. Het is namelijk niet dat we daarom nu ineens maar kunnen vertrouwen op 30 of 40-daagse voorspellingen. Zo werkt het gewoon niet.
Ik zeg ook niet dat het een zekerheid is. Maar gezien de afgelopen zomers en de afgelopen 30 dagen ook niet heel gek dat er voorspelt wordt dat het weerbeeld zo zal blijven de komende weken. Die kans is zeer aannemelijk.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Top! Dat zou goed zijn voor de opbrengst van de paneeltjes.
Maar van de andere kant: het komt regelmatig voor dat ze zelf het actuele weer fout voorspellen. En dat lukt mij zonder enige opleiding ter zake met een succesrate van 100%, mits ik even naar buiten kan.
Het is hier 's nachts ook gewoon 20 graden gebleven. Dat valt dus niet mee. Juli en Augustus gaan leuk worden ja, nog warmere nachten.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar het valt dan ook enorm mee, omdat het in de nacht nog goed afkoelt. Je kan beter zo'n periode nu hebben dan in augustus, als de nachten dan ook 20+ blijven. Dan koelt er niets meer af en ben je zonder airco (wat een keuze blijft...) wel de sjaak.
Als er sprake is van een droogterecord, dan is dat nou eenmaal nieuwswaardig. Heeft verder niets met 'apocalyptische' klimaatvoorspellingen te maken, het is gewoon een feitelijke, zeer opvallende (en verontrustende) constatering. En nee, het is niet zozeer verontrustend in die zin dat de wereld vergaat, maar te lange periodes van droogte zijn simpelweg nooit goed.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat er binnen journalistieke kringen alweer een artikel is over een 'record' twijfel ik niet aan. Die schrijven daar het hele jaar door over sinds men zelf op orthodoxe wijze in een klimaat-apocalyps is gaan geloven. Het zegt daarom allemaal niet veel.
We weten immers dat er door het veranderende klimaat de zomers droger zullen worden. Daar staat weer tegenover dat we een natte winter en nat voorjaar hebben gehad. Grappig genoeg kwamen er toen ook weer allerlei hysterische artikelen.
En de ervaringen van de afgelopen zomers is ook niet relevant. Het is namelijk niet dat we daarom nu ineens maar kunnen vertrouwen op 30 of 40-daagse voorspellingen. Zo werkt het gewoon niet.
O, kom op zeg. Had ik jou niet recentelijk duidelijk gemaakt dat we nog helemaal niet weten voor hoeveel opwarming CO2 zorgt?quote:Op maandag 12 juni 2023 12:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Blijkbaar was het ipcc rapport wel nodig want dat co2 een isolerende werking had wist de wetenschap al in 1861 dat we daarna flink wat co2 geproduceerd hebben en nog steeds doen is rationeel gezien dan erg vreemd. Maar door de emotionele verslaving aan het economisch dogma waarbij externaliteiten niet meegerekend blijven worden doen we als mensheid soms veel te weinig met zulke zaken.
Nee, alleen jij komt met dingen aanzetten die niet waar zijn.quote:Op maandag 12 juni 2023 06:38 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Je voelt je weer moreel verheven?
Toevallig was het vannacht de warmste nacht. Maar de komende nachten worden frisser.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:47 schreef AlwaysHappy het volgende:
Goed voor de paneeltjes ja; minder goed nieuws voor het klimaat; al die airco's die hard moeten draaien bij een warmere zomer. En kwetsbaren/oudjes die heel slecht tegen warm weer kunnen staan ook niet te juichen denk ik.
[..]
Het is hier 's nachts ook gewoon 20 graden gebleven. Dat valt dus niet mee. Juli en Augustus gaan leuk worden ja, nog warmere nachten.
Moeten we tot op de puntjes exact weten hoeveel CO2 doet dan?quote:Op maandag 12 juni 2023 12:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, kom op zeg. Had ik jou niet recentelijk duidelijk gemaakt dat we nog helemaal niet weten voor hoeveel opwarming CO2 zorgt?
En zelfs als we dat weten: als we onmiddellijk stoppen met fossiele brandstoffen hebben we veel grotere problemen dan het klimaat. Goedkope energie is waarom we ondanks het enorm uitdijen van de mensheid minder honger hebben, betere gezondheidszorg, betere leefomstandigheden, minder armoede, enz. enz.
Nog niet zo heel lang geleden dachten we dat de bevolking van India van de honger om zou gaan komen.
En nog iets: door meer CO2 is de landbouwopbrengst gestegen en de hoeveelheid groen op de planeet fors toegenomen.
Als je het volledige plaatje niet kent, ga dan gewoon voordat je gaat praten over externaliteiten eens wat meer jezelf verdiepen.
Wat je mij duidelijk gemaakt hebt is dat je voornamelijk persoonlijke aanvallen plaatst en erg selectief aan cherry picking doet waardoor ik geen zin had om nog op je te reageren.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, kom op zeg. Had ik jou niet recentelijk duidelijk gemaakt dat we nog helemaal niet weten voor hoeveel opwarming CO2 zorgt?
Getint en heb het altijd al warm. Ben één van de weinige in mijn omgeving die in de winter de verwarming op max 17- 18 zet, want ik hou niet van vieze warmte.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:13 schreef Noek het volgende:
Voor de mensen die niks met de warmte hebben en de zomer het liefst hooguit een Pinksterweekend hebben..
Hebben jullie ook een witte/blanke/white privileged huidje? Verbranden jullie snel? Zijn jullie gewoon geen warmbloedige types?
Cherry picking? Je kwam zelf nota bene aanzetten met figuur 3.8 (uit mijn hoofd, je weet in ieder geval waar ik op doel), waarmee je onbedoeld liet zien dat wat ik had gezegd (dat er onzekerheid is over de precieze invloed van CO2 op de gemeten opwarming) exact klopt.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat je mij duidelijk gemaakt hebt is dat je voornamelijk persoonlijke aanvallen plaatst en erg selectief aan cherry picking doet waardoor ik geen zin had om nog op je te reageren.
Ik stel een vraag. Een onschuldige vraag.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:20 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ahh daar is ze weer. Het stoertje van Fok!. Als ze haar kinderen niet de dood instuurt dan laat deze patser ze wel lekker wegbranden in de zon. Een toppert ben je.
Ik ben wel zo bleek als een melkfles em wordt alleen rood en niet bruin. En veel mensen in mijn familie zijn ginger, denk dat daar wel een verband zit eventueelquote:Op maandag 12 juni 2023 13:06 schreef Noek het volgende:
[..]
Ik stel een vraag. Een onschuldige vraag.![]()
Maar kan er wel intens van genieten dat je daar zo van over de jank gaat. Het schijnt ook dat sommige mensen echt agressiever worden met warm weer. Doe rustaaaaag als je het verkeer in gaat en blijf smeren.
Mensen in Scandinavië zijn ook echt wit met lichte lokken en Schotland met z'n gingers. Altijd butt weer.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben wel zo bleek als een melkfles em wordt alleen rood en niet bruin. En veel mensen in mijn familie zijn ginger, denk dat daar wel een verband zit eventueel
Nope. Ik ben er om 8 uur al uit. Ze beginnen om 9 uur.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mijn huis hebben ze vorige maand geheel gedaan en ze begonnen toch echt al voor 8u. Wel maakten ze pas vanaf 9u herrie. Misschien dat je daardoor denkt dat ze er pas om 9u zijn?
De onzekerheid is meer dan een volle graad op de 1,2 graden die gemeten is. Dus ja, dat is relevant.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Moeten we tot op de puntjes exact weten hoeveel CO2 doet dan?
Nee.....
We weten dat CO2 voor heel veel schade zorgt en dat moet dus ook opgelost worden.
Natuurlijk moeten bepaalde zaken met een beetje voorzichtigheid afgebouwd worden, maar bijna alles kun je vrij snel afbouwen zonder problemen.
Dat dingen dan misschien iets duurder worden, so be it.
Zorgt wel voor veel schade.... Grapjas.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De onzekerheid is meer dan een volle graad op de 1,2 graden die gemeten is. Dus ja, dat is relevant.
En de uitspraak dat het voor heel veel schade zorgt is ook niet waar. Sowieso zorgt het niet alleen maar voor veel meer schade. Nogmaals, de natuur en landbouw vaart er wel bij.
Niet iedereen hoeft op een warmtepomp?quote:Met zijn allen aan de warmtepomp. Strenge winter. Weinig elektriciteit. Gaat u maar in de kou zitten.
Ja, ik vind dat geen sterk beleid. En dan te bedenken dat politici zich nog graag rijk rekenen ook.
Ik heb een ernstig witte huid en heb ook veel ginger in me (blond haar, rode baard). Ik heb een BMI van 20, vetpercentage volgens de weegschaal is 13%.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:13 schreef Noek het volgende:
Onderbouw het maar die ‘veel’ schade.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zorgt wel voor veel schade.... Grapjas.
[..]
Niet iedereen hoeft op een warmtepomp?
Er zijn ook alternatieven.
Ben je het wel eens dat de invloed van co2 op dit moment al minimaal 1 graad opwarming is maar twijfel je eraan of die +1 extra onzekerheid klopt?quote:Op maandag 12 juni 2023 13:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De onzekerheid is meer dan een volle graad op de 1,2 graden die gemeten is. Dus ja, dat is relevant.
Geen ginger, wel zo'n beetje dezelfde reactie op zonlicht.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben wel zo bleek als een melkfles em wordt alleen rood en niet bruin. En veel mensen in mijn familie zijn ginger, denk dat daar wel een verband zit eventueel
Ik ben het ermee eens dat de invloed van alle broeikasgassen samen wordt ingeschat op 1-2 graden. Want dat is wat er letterlijk staat in het rapport.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ben je het wel eens dat de invloed van co2 op dit moment al minimaal 1 graad opwarming is maar twijfel je eraan of die +1 extra onzekerheid klopt?
Nee, dat is omdat we het allemaal weggepompt hebben. Het neerslagtekort vanaf april is nu 116 millimeter.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:49 schreef KoosVogels het volgende:
Dat het voorjaar kletsnat was, is hartstikke leuk. Het probleem is alleen dat die nattigheid inmiddels al bijna compleet teniet is gedaan door de aanhoudende droogte.
Nee, ik ben wit en cool als een ijsblok.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:13 schreef Noek het volgende:
Ook dat inderdaad.quote:Op maandag 12 juni 2023 14:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat is omdat we het allemaal weggepompt hebben. Het neerslagtekort vanaf april is nu 116 millimeter.
Neerslag januari 108 millimeter
Neerslag februari 21 millimeter
Neerslag maart 98 millimeter
We zouden dus nog 111 millimeter 'over moeten hebben'.
Misschien dat we uiteindelijk met het klimaat mee evolueren. Straks allemaal donkere typesquote:Op maandag 12 juni 2023 13:31 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik heb een ernstig witte huid en heb ook veel ginger in me (blond haar, rode baard). Ik heb een BMI van 20, vetpercentage volgens de weegschaal is 13%.
Ik kan moeilijk tegen warmte boven de 35 graden. Zeker als ik in de zon van 35 graden sta, begin ik na 5 minuten al echt problemen te krijgen, oververhitting. Verbranden doe ik relatief snel, maar met factor 20 kan ik het prima regelen en een beetje bruin worden zonder te verbranden.
Ik voel me niet bepaald privileged ofzo. Maar ik ben geëvolueerd voor het weertype hier rond deze breedtegraad. Mijn familielijn heeft zich blijkbaar al vele honderden jaren in deze contreien bewogen.
Maar ben jij dan lightbrown-privileged? En kan je daarom beter tegen de warmte?
Huidskleur evolutie heeft niets met het klimaat te maken maar alles met de hoogtegraad waar de mens zich bevond.quote:Op maandag 12 juni 2023 14:11 schreef Noek het volgende:
[..]
Misschien dat we uiteindelijk met het klimaat mee evolueren.
Jammer.quote:Op maandag 12 juni 2023 14:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Huidskleur evolutie heeft niets met het klimaat te maken maar alles met de hoogtegraad waar de mens zich bevond.
Hahaha, ik las net dat ik mn kinderen de dood injaag en ze nu laat verbranden in de zon. Het liefst in een dichte auto dus t zou een beetje gek zijn als ik je kat sowieso in leven laat maar misschien leeft je kat juist op van de warmte. Artrose beessies vinden de warmte heilzaam.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:05 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Getint en heb het altijd al warm. Ben één van de weinige in mijn omgeving die in de winter de verwarming op max 17- 18 zet, want ik hou niet van vieze warmte.
Komt nog bij dat ik hier in huis een bejaarde kat heb die op zijn laatste dagen zit en de vieze warmte in huis zal het laatste versnelde zetje zijn. Ik twijfel tussen een spuitje geven of de natuur zijn gang laten gaan. Wat denk jij?
Ik trek die warmte echt slecht maar mij zul je dan weer niet snel horen klagen over kou. Ik hou van de winter en heb 100 keer liever 0 graden dan 30 graden.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:12 schreef ZanneG het volgende:
Dat, dagen met met temperaturen zonder wind maar wel een felle zon komen maar heel sporadisch voor.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:25 schreef Elan het volgende:
Deze is ook leuk:
[..]
Alsof die ene dag in de zoveel jaar dat het hier daadwerkelijk 35+ is je daarvoor uitgebreid moet wennen.
Ik heb ook Scandinavische roots aan mijn vaders kant van de familie dus jaquote:Op maandag 12 juni 2023 13:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Mensen in Scandinavië zijn ook echt wit met lichte lokken en Schotland met z'n gingers. Altijd butt weer.
Beste bescherming tegen de zon is ook pigment dus ik denk dat er verband is.
Niet gebouwd voor het Mediterrane klimaat, denk ik. Ik ben donker en het kan me niet lang genoeg duren, de zomer.
Even het exorbitante energiegebruik daargelaten: in Spaanse huizen is airco niet de norm.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom zouden wij die ons hier ontzeggen terwijl wij rijker zijn dan de Spandaarden, en die hebben er wel een.
30+ graden is vrij abnormaal voor Nederland en rond deze tijd van het jaar zelfs 11 graden boven het gemiddelde.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:44 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Serieus??
Hier ook heel veel buren die hun ramen wagenwijd open hebben staan. Het is toch niet zo'n heel ingewikkeld concept dat als het buiten 30 graden is dat het dan met het raam open binnen ook 30 graden wordt. In de winter zet je toch ook je ramen en deuren niet open om het op te warmen.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:34 schreef byah het volgende:
Mijn (schoon)ouders die de hele dag met de deur open zitten, omdat dat al 30 jaar zo gaat
Maar die hebben ook geen debiel grote ramen zoals hier de norm is. Heb ik ook echt nooit begrepen, in de winter verlies je gigantisch veel energie naar buiten en in de zomer zit je in een kas.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Even het exorbitante energiegebruik daargelaten: in Spaanse huizen is airco niet de norm.
dit is nog geen hittegolf hoor, gewoon lekker zomerweerquote:Op maandag 12 juni 2023 15:29 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
30+ graden is vrij abnormaal voor Nederland en rond deze tijd van het jaar zelfs 11 graden boven het gemiddelde.
En nee zo is het niet altijd geweest, hittegolven beginnen steeds eerder, komen vaker voor en duren steeds langer.
[..]
Hier ook heel veel buren die hun ramen wagenwijd open hebben staan. Het is toch niet zo'n heel ingewikkeld concept dat als het buiten 30 graden is dat het dan met het raam open binnen ook 30 graden wordt. In de winter zet je toch ook je ramen en deuren niet open om het op te warmen.
Ik probeer dat mijn ouders ook elk jaar aan hun verstand te krijgen.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:29 schreef Metro2005 het volgende:
Hier ook heel veel buren die hun ramen wagenwijd open hebben staan. Het is toch niet zo'n heel ingewikkeld concept dat als het buiten 30 graden is dat het dan met het raam open binnen ook 30 graden wordt. In de winter zet je toch ook je ramen en deuren niet open om het op te warmen.
Ja klopt. En nu?quote:Op maandag 12 juni 2023 10:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het weer ís al momenteel al extreem. Woensdag heeft het 33 dagen op rij niet geregend, een droogterecord. De verwachting is bovendien dat het ook komende week droog blijft, er wordt vooralsnog geen regen voorspeld.
Het is maar wat je exorbitant noemt? Een split unit met inverter van een goed merk verbruikt relatief weinig.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Even het exorbitante energiegebruik daargelaten: in Spaanse huizen is airco niet de norm.
In publieke gebouwen wel zoals hotels en restaurants, kom niet bij het gemiddelde Spaanse gezin thuis natuurlijk.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Beste bescherming tegen de zon is deze op bepaalde tijdstippen te ontwijken en zonnebrand.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:15 schreef Noek het volgende:
[..]
Mensen in Scandinavië zijn ook echt wit met lichte lokken en Schotland met z'n gingers. Altijd butt weer.
Beste bescherming tegen de zon is ook pigment dus ik denk dat er verband is.
Niet gebouwd voor het Mediterrane klimaat, denk ik. Ik ben donker en het kan me niet lang genoeg duren, de zomer.
Ehm:quote:Op maandag 12 juni 2023 15:31 schreef ZanneG het volgende:
[..]
dit is nog geen hittegolf hoor, gewoon lekker zomerweer
doe lekker een korte broek aan, drink een biertje en geniet er van
voor je het weet is het alweer voorbij
er is genoeg wind hier, dus ik begrijp dat wel dat mensen de ramen tegen elkaar open zetten, dan tocht het lekker door
ik weet niet waar jullie wonen maar hier is het prima zomerweer, lekker windje niks mis mee
quote:Op maandag 12 juni 2023 15:31 schreef ZanneG het volgende:
[..]
er is genoeg wind hier, dus ik begrijp dat wel dat mensen de ramen tegen elkaar open zetten, dan tocht het lekker door
ik weet niet waar jullie wonen maar hier is het prima zomerweer, lekker windje niks mis mee
Ondertussen al een maand ook geen regen gehad volgens mij. Niet alleen ben ik de stoepkrijt van de bloedjes ondertussen zat, maar de tuin word ook al zo droog als wat. Beetje zomer prima, maar je mist wel te tijd dat het weer beeld doorgaans kortere periodes hetzelfde bleef.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:29 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
30+ graden is vrij abnormaal voor Nederland en rond deze tijd van het jaar zelfs 11 graden boven het gemiddelde.
En nee zo is het niet altijd geweest, hittegolven beginnen steeds eerder, komen vaker voor en duren steeds langer.
[..]
[..]
Maar die hebben ook geen debiel grote ramen zoals hier de norm is. Heb ik ook echt nooit begrepen, in de winter verlies je gigantisch veel energie naar buiten en in de zomer zit je in een kas.
Als ik 5 minuten buiten ben ontploft mijn hoofd bijna van de hitte dus nee er is niets lekkers aan. En die wind is ook 30 graden dus ramen tegen elkaar open zetten zorgt er alleen maar sneller voor dat het binnen opwarmt.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:31 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Ah de voorspelbare poging om de andere user emoties in de schoenen te schuiven.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:06 schreef Noek het volgende:
[..]
Ik stel een vraag. Een onschuldige vraag.![]()
Maar kan er wel intens van genieten dat je daar zo van over de jank gaat. Het schijnt ook dat sommige mensen echt agressiever worden met warm weer. Doe rustaaaaag als je het verkeer in gaat en blijf smeren.
Waar woon je?quote:Op maandag 12 juni 2023 15:37 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als ik 5 minuten buiten ben ontploft mijn hoofd bijna van de hitte dus nee er is niets lekkers aan. En die wind is ook 30 graden dus ramen tegen elkaar open zetten zorgt er alleen maar sneller voor dat het binnen opwarmt.
30 graden met slechte luchtkwaliteit (had gisteren serieus moeite met ademnhalen) is allesbehalve lekker zomerweer![]()
Dit is geen weer voor een blanke.
En 5 dagen of meer achtereen meer dan 25 graden is een hittegolf dus .. dit is een hittegolf.
Gewoon uit de zon blijven tijdens de piekuren als het 30+ is, en je al helemaal niet inspannen. Airco is wel een must aan het worden tegenwoordig, zeker als je in een appartement zit midden in de stad.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat, dagen met met temperaturen zonder wind maar wel een felle zon komen maar heel sporadisch voor.
Airco'tje is wel lekker.
Waarom zouden wij die ons hier ontzeggen terwijl wij rijker zijn dan de Spandaarden, en die hebben er wel een.
In Zuid holland en het is hier buiten 31 graden, het is intussen 4 dagen rond de 30 graden en de komende 10 (!) dagen komt het hier niet ONDER de 26 graden.quote:
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.quote:ik was op het strand en nu zit ik in de tuin, met voldoende wind.
het is niet heet, het is geen hittegolf maar blijf je vooral veilig schuilen op je zolderkamer en tel de dagen tot het weer herfst is.
Overdreven gedoe hier
Zolang je niks doet en wat bier drinkt is er geen hittegolf joh.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In Zuid holland en het is hier buiten 31 graden, het is intussen 4 dagen rond de 30 graden en de komende 10 (!) dagen komt het hier niet ONDER de 26 graden.
Dat heet een hittegolf.
[..]
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.
Dat JIJ het niet heet vindt betekent niet dat het niet heet is.
Dat vindt mijn baas niet goedquote:Op maandag 12 juni 2023 16:01 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Zolang je niks doet en wat bier drinkt is er geen hittegolf joh.
Ja dat, tussen 12 en 1500 er niet in komen. En even je gezicht insmeren sochtends.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Gewoon uit de zon blijven tijdens de piekuren als het 30+ is, en je al helemaal niet inspannen. Airco is wel een must aan het worden tegenwoordig, zeker als je in een appartement zit midden in de stad.
Als je Aziatisch bent, dan heb je een geluk. Aziaten hebben minder zweetklieren dan Kaukasoïden. Dus dan zou je minder zweten bij dit weer.quote:Op maandag 12 juni 2023 14:11 schreef Noek het volgende:
[..]
Ik ben zo’n halve tamme. In Zuidelijke landen denken ze dat ik één van hen ben en beginnen ze altijd in hun taal tegen me te brabbelen en hier gedraag ik me white privileged.
Om 15:00 is de zon ook nog heel sterk, het warmste moment van de dag is tussen 17:00 en 18:00.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat, tussen 12 en 1500 er niet in komen. En even je gezicht insmeren sochtends.
En je niet inspannen idd. Dan is het prima te doen.
Het is niet overdreven.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:47 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Waar woon je?
en waar heb je het over?
ik was op het strand en nu zit ik in de tuin, met voldoende wind.
het is niet heet, het is geen hittegolf maar blijf je vooral veilig schuilen op je zolderkamer en tel de dagen tot het weer herfst is.
Overdreven gedoe hier
Nee, dat heet een weersvoorspelling, zodat je toch klimaathysterisch kan doen over een hittegolf ook als die er niet is.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In Zuid holland en het is hier buiten 31 graden, het is intussen 4 dagen rond de 30 graden en de komende 10 (!) dagen komt het hier niet ONDER de 26 graden.
Dat heet een hittegolf.
[..]
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar.
Hoezo op deze dag? 104 jaar geleden was het een andere dag. Het zegt helemaal niks tenzij het heel vroeg in het jaar zou zijn, maar dan is dezelfde dag een onzinnig criterium. Deden ze vorig jaar ook, "De warmste 20 oktober sinds..." roepen terwijl er nog veel warmere novemberdagen zijn geweest. Dan zijn er ook nog de recent op basis van modellen aangepaste meting want men kon vroeger bij het KNMI geen thermometer aflezen blijkbaar, en het hele land doet er blijkbaar ook niet meer toe als we maar hittegolf kunnnen roepen.quote:De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.
Net met de bus geweest maar het was heerlijk koel daarbinnen.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:08 schreef Rabieluh het volgende:
Ben ook maar wat blij dat ik nu net vakantie heb en op mijn eigen tempo aan deze temperaturen kan wennen.
Er rijden geen treinen op mijn traject anders had ik iedere dag met de bus naar werk gemoeten. Zo'n rijdende kas vermijd ik liever met 30 graden
Ach, wat aandoenlijk. Je bent echt boos op me.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:40 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ah de voorspelbare poging om de andere user emoties in de schoenen te schuiven.Je draaiboek is weinig prikkelend maar wel aandoenlijk. Je hebt zeker ook een tribal tatoeage en een zoontje genaamd Delano? Misschien moet je nog een stoere opmerking maken om je geforceerde quasi-lakse houding te demonstreren. Je moet natuurlijk geen gezichtsverlies lijden.
Het gebrek aan respect om een normale discussie te voeren is blijkbaar te moeilijk voor sommigen en daarom moet je maar bek houden schreeuwen.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:19 schreef Revolution-NL het volgende:
Klimaat jankerts, airco's zijn EnErGiEsLuRpErs!!!!!!!!!!!!![]()
Ze vergeten even dat er dit soort dagen een overschot aan energie is, als je zonnepanelen hebt dan komt die paar honderd watt rechtstreeks van het dak. Bek houden.
Niet bepaald, waarschijnlijk YouTube o.i.d.quote:Op maandag 12 juni 2023 12:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, alleen jij komt met dingen aanzetten die niet waar zijn.
Oftewel als je iets van een docu gezien hebt zal dat gewoon een filmpje van een figuur op feesboek zijn.
Dat kan, niet opgezocht.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Om 15:00 is de zon ook nog heel sterk, het warmste moment van de dag is tussen 17:00 en 18:00.
Ik was in Marrakech, de bewakers die voor het hotel stonden trokken een dikke trui met jas aan als het onder de 30 graden kwamquote:Op maandag 12 juni 2023 16:37 schreef AlwaysHappy het volgende:
Wat een acts komen hier voorbij zeg. Of mensen zijn gewoon dom.
Maar veel te warm om me druk te maken om acts, en ik denk niet dat er iemand ook maar echt zo dom is om te zeggen dat dit weer he-le-maal normaal is en dat het niet gaat om een hittegolf.
En dat is in dit rapport. De realiteit haalt tot nu toe telkens al die rapporten in en blijkt het allemaal nog sneller en rampzaliger te verlopen te gaan dan eerder verwacht. Maar goed, ik begreep dat de wetenschappers in de meeste officiele klimaatrapporten altijd aan de voorzichtige kant zijn.quote:Op maandag 12 juni 2023 14:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat de invloed van alle broeikasgassen samen wordt ingeschat op 1-2 graden. Want dat is wat er letterlijk staat in het rapport.
Mensen moeten eens ophouden met doemdenken als de zon een paar dagen schijnt.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:37 schreef AlwaysHappy het volgende:
Maar veel te warm om me druk te maken om acts, en ik denk niet dat er iemand ook maar echt zo dom is om te zeggen dat dit weer he-le-maal normaal is en dat het niet gaat om een hittegolf.
Het is al een maand gortdroog manquote:Op maandag 12 juni 2023 16:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Mensen moeten eens ophouden met doemdenken als de zon een paar dagen schijnt.
Het is hier heel snel ''hysterisch'' of ''doemdenken'' als je feiten benoemt blijkbaar.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Mensen moeten eens ophouden met doemdenken als de zon een paar dagen schijnt.
En dat is nooit voorgekomen in de geschiedenis? En hebben we een thermostaat die we omhoog en omlaag kunnen zetten?quote:
We hebben wel een politiek die de illusie creëert dat dat wél kan en dat je het gewoon kan managen.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
En dat is nooit voorgekomen in de geschiedenis? En hebben we een thermostaat die we omhoog en omlaag kunnen zetten?
Ja, maar het lijkt nu steeds vaker te gebeuren.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
En dat is nooit voorgekomen in de geschiedenis?
we krijgen een klimaat dat is goed voor toerisme , subtropisch klimaat met palmbomen aaan oinze noordezee kustquote:Op maandag 12 juni 2023 17:01 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
En dat is nooit voorgekomen in de geschiedenis? En hebben we een thermostaat die we omhoog en omlaag kunnen zetten?
We hebben alleen cijfers van de laatste paar 100 jaar. De rest van de 3,99999 miljard jaar zijn geen cijfers hooguit computermodellen (garbage in garbage out).quote:Op maandag 12 juni 2023 17:05 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ja, maar het lijkt nu steeds vaker te gebeuren.
4 miljard jaar is niet zo relevant voor ons.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:07 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
We hebben alleen cijfers van de laatste paar 100 jaar. De rest van de 3,99999 miljard jaar zijn geen cijfers hooguit computermodellen (garbage in garbage out).
Niet? Dus als er bepaalde cycli zijn die elke 10 duizend jaar voorkomen dan is dat niet relevant?quote:Op maandag 12 juni 2023 17:12 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
4 miljard jaar is niet zo relevant voor ons.
Allemachtig zeg.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:48 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik ga half dood met dit weer. Als er iemand langskomt die zo zegt van "lekker weer he?" moet ik de neiging onderdukken om hem of haar heel hard te slaan. Echt heel hard.
Jawel, maar het gaat om de tijdschaal waarin het klimaat verandert. Voor ons zijn schalen van jaren tot eeuwen relevant en geologische tijdsschalen van duizenden tot miljoenen jaren niet zo.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:13 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Niet? Dus als er bepaalde cycli zijn die elke 10 duizend jaar voorkomen dan is dat niet relevant?
Sowieso snap ik de gedachte van 'het is misschien wel vaker gebeurd in de miljarden jaren geschiedenis van de Aarde, dus het is geen probleem' niet helemaal.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:20 schreef Straatcommando. het volgende:
De mensheid stoot in 1 eeuw ongeveer voor miljoenen jaren aan opgeslagen co2(en andere vormen broeikasgassen) uit, maar het is echt niet onze schuld en het is een onderdeel van een normaal patroon.
Jezus wat intens dom.
Truequote:Op maandag 12 juni 2023 15:35 schreef Dven het volgende:
[..]
Beste bescherming tegen de zon is deze op bepaalde tijdstippen te ontwijken en zonnebrand.
Ook dat. We zijn als mensheid in staat om er wat tegen te doen, waarom dan gelaten toe staan kijken..quote:Op maandag 12 juni 2023 17:24 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Sowieso snap ik de gedachte van 'het is misschien wel vaker gebeurd in de miljarden jaren geschiedis van de Aarde, dus het is geen probleem' niet helemaal.
Het einde der dagen is gekomenquote:Op maandag 12 juni 2023 17:16 schreef Rabieluh het volgende:
Ondanks dit helse weer kwamen er eerder vandaag nog twee jehovas aan de deur, lang niet gezien!
Omdat sommige mensen denken dat dit een politiek-ideologische kwestie is en geen kwestie van overleving.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ook dat. We zijn als mensheid in staat om er wat tegen te doen, waarom dan gelaten toe staan kijken..
Ze vroegen of bijbel in deze tijd nog een plek heeft. Ja bij mij niet maar vroeger ook al niet.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Het einde der dagen is gekomen
Is hier zeker een plek voor; bij het vuilnis.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:28 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Ze vroegen of bijbel in deze tijd nog een plek heeft. Ja bij mij niet maar vroeger ook al niet.
Omdat wat doen verandering inhoudt.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ook dat. We zijn als mensheid in staat om er wat tegen te doen, waarom dan gelaten toe staan kijken..
Als ze dat nog pakweg 30 tot 35 jaar uit kunnen stellenquote:Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Het einde der dagen is gekomen
En we zijn weer terug ontopicquote:Op maandag 12 juni 2023 17:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als ze dat nog pakweg 30 tot 35 jaar uit kunnen stellen
We zijn niets gewend.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat heet een hittegolf.
[..]
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.
Dat JIJ het niet heet vindt betekent niet dat het niet heet is.
Wat een denigrerende postquote:Op maandag 12 juni 2023 18:08 schreef ZanneG het volgende:
[..]
We zijn niets gewend.
Ik heb het nog geen seconde te heet gevonden, gewoon zoals de zomer hoort te zijn.
Heerlijk lekker de hele avond buiten zitten, overdag naar het strand of in de tuin zitten,
In die spaarzame vrije dagen er lekker wat van maken.
Ipv hele dagen te mekkeren hoe warm het wel niet is.
Ik zit ook in ZH en lekker in de schaduw is het heerlijk buiten, natuurlijk moet je ook niet in de volle zon gaan zitten.
Ik woon wel dicht bij het strand en er is altijd wel een lekker windje. Dat scheelt
Ik heb met je te doen hoor, als je er niet van houdt dan is het heel vervelend voor je.
Mijn clienten hebben ook veel last vd zon dus ik heb daar alle begrip voor.
Wat wel vervelend is is de droge tuin, is het goed om bij te sproeien of is dat aso in tijden van 'hittegolven' ?
Zeker niet aangezien ze dan met voorbeelden komen die niet zo heel leuk waren. Gepaard gingen met massale sterfte enzo.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:24 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Sowieso snap ik de gedachte van 'het is misschien wel vaker gebeurd in de miljarden jaren geschiedenis van de Aarde, dus het is geen probleem' niet helemaal.
Ik ben juist 1 en al begripquote:Op maandag 12 juni 2023 18:15 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Wat een denigrerende post![]()
Bah.
Groot gelijk.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:18 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Ik ben juist 1 en al begrip
Maar ik ben wel klaar met het gezucht gesteun en geklaag hier, tijd om uit te loggen en vd zomer te genieten.
Misschien tot in de winter weer
Verschilt echt per persoon. Ik zweet echt bijna nooit, dus ik kan m'n warmte veel minder goed kwijt dan een ander. Iedereen ervaart de warmte anders. Jij loopt misschien weer te huilen als het heel koud is.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:15 schreef timmmmm het volgende:
Al die volwassen mensen die normaal zouden moeten kunnen functioneren en zich dan gedragen als een kleine bitch bij wat licht ongemak begrijp ik echt niet
Nee dat ben je niet.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:18 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Maar ik ben wel klaar met het gezucht gesteun en geklaag hier, tijd om uit te loggen en vd zomer te genieten.
Vlak de "het komt van de tegenpartij af dus het moet wel onzin zijn" gedachtegang niet uit.quote:
Eng he, andere meningen.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:18 schreef ZanneG het volgende:
[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)antieke-waarnemingenquote:Op maandag 12 juni 2023 17:07 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
We hebben alleen cijfers van de laatste paar 100 jaar. De rest van de 3,99999 miljard jaar zijn geen cijfers hooguit computermodellen (garbage in garbage out).
Hoe is dat gemeten dan zonder fatsoenlijke thermometers?quote:Op maandag 12 juni 2023 18:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
https://www.knmi.nl/neder(...)antieke-waarnemingen
Maak er maar 300 jaar van, er zitten wel wat gaten in maar het is best redelijk gevuld. Het leuke is dat de waarnemingen dus al beginnen voor de industriële revolutie. Dus feitelijk voor het gebruik van kolen en olie.
Dingen doen en uit de zon blijven kan prima samen op zichquote:
En de arme dieren die worden vervoerd en de koeien die hele dagen in een gloeiende zon staan.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:24 schreef Momo het volgende:
Er is ongeveer 25 procent meer sterfte tijdens hittegolven, ja dat zijn ouderen en zieke mensen vooral, maar laat wel zien dat de hitte voor veel mensen wel een aanslag is op het lichaam.
Ik ben serieus vanmiddag gaan werken want aircoquote:Op maandag 12 juni 2023 18:38 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Dingen doen en uit de zon blijven kan prima samen op zich
Vanaf wanneer waren er dan 'fatsoenlijke' thermometers?quote:Op maandag 12 juni 2023 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe is dat gemeten dan zonder fatsoenlijke thermometers?
1600quote:Op maandag 12 juni 2023 18:43 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Vanaf wanneer waren er dan 'fatsoenlijke' thermometers?
Je kan de metingen van die vroegere tijd ook staven met climate reanalysis, die van ECMWF (ERA5) gaat vanaf 1940 in hoge resolutie, lage resolutie vanaf 1836, vanaf wanneer ongeveer in de meeste landen meer gemeten werd. De Stevenson hut en methode bestaat al sinds 1864 om temperaturen te meten.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Door kou gaan heel wat meer mensen dood dan door warmte. Dus eigenlijk is het goed dat de aarde opwarmt?quote:Op maandag 12 juni 2023 18:24 schreef Momo het volgende:
Er is ongeveer 25 procent meer sterfte tijdens hittegolven, ja dat zijn ouderen en zieke mensen vooral, maar laat wel zien dat de hitte voor veel mensen wel een aanslag is op het lichaam.
Wat? Is er in Nederland oversterfte doordat het in de winter vriest in Nederland?quote:Op maandag 12 juni 2023 19:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Door kou gaan heel wat meer mensen dood dan door warmte. Dus eigenlijk is het goed dat de aarde opwarmt?
Ik heb het over wereldwijd dat is meestal als het over het klimaat gaat.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat? Is er in Nederland oversterfte doordat het in de winter vriest in Nederland?
[ afbeelding ]
Nee want bij licht ongemak stel ik me niet aan, ook niet als het koud is.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Verschilt echt per persoon. Ik zweet echt bijna nooit, dus ik kan m'n warmte veel minder goed kwijt dan een ander. Iedereen ervaart de warmte anders. Jij loopt misschien weer te huilen als het heel koud is.
Hittegolven zijn normaal, dus het sluit elkaar niet uit.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:37 schreef AlwaysHappy het volgende:
Allemaal niet waar.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:51 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En dat is in dit rapport. De realiteit haalt tot nu toe telkens al die rapporten in en blijkt het allemaal nog sneller en rampzaliger te verlopen te gaan dan eerder verwacht. Maar goed, ik begreep dat de wetenschappers in de meeste officiele klimaatrapporten altijd aan de voorzichtige kant zijn.
Een volgend rapport zal ongetwijfeld weer ernstiger zijn dat het huidige.
Waar haal je die ‘wijsheid’ vandaan?quote:Op maandag 12 juni 2023 17:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we krijgen een klimaat dat is goed voor toerisme , subtropisch klimaat met palmbomen aaan oinze noordezee kust
Wijsheid en michaelmoore gaan zo erg niet samen in één zin.quote:
We doen er al heel veel aan. Gelaten toekijken… Echt, onder welke steen lig je dan?quote:Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Was pas veel later dat men in nederland de gegevens bijhield (zonder weg te gooienquote:Op maandag 12 juni 2023 19:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Je kan de metingen van die vroegere tijd ook staven met climate reanalysis, die van ECMWF (ERA5) gaat vanaf 1940 in hoge resolutie, lage resolutie vanaf 1836, vanaf wanneer ongeveer in de meeste landen meer gemeten werd. De Stevenson hut en methode bestaat al sinds 1864 om temperaturen te meten.
quote:Nicolaus Cruquius
De waterbouwkundige en cartograaf Nicolaus Samuelis Cruquius begon imn 1705 in Delft driemaal daags temperatuur, luchtdruk, vocht en neerslag te meten. Hij was overtuigd van het nut van weerkundige waarnemingen om vast te stellen hoe ons land tegen het dreigende geweld van de zee, storm, en regen kon worden beschermd.
In 1725 diende hij bij de toenmalige regering, de Staten van Holland, een verzoek in voor financiële steun. Zijn aanvraag werd afgewezen, omdat hij niet serieus werd genomen. Ruim een eeuw later kwam Buys Ballot met een soortgelijk verzoek. Naar aanleiding hiervan is het KNMI opgericht.
Zwanenburg metingen
Vanaf 1735 werden er meteorologische metingen verricht op 'Huize Swanenburgh' in Zwanenburg. Dit zijn eigenlijk de eerst professionele metingen, gedaan door de wateropzieners. Omdat er een overlap is met de metingen in Utrecht op de Sonnenborgh is het mogelijk één lange reeks te maken die nu bijna drie eeuwen omvat. De Zwanenburg-Utrecht-De Bilt reeks wordt internationaal gebruikt voor klimaatonderzoek.
Als het niet politiek-ideologisch is, waarom worden dan de wetenschappelijke inzichten verdraaid en verder aangedikt?quote:Op maandag 12 juni 2023 17:28 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen denken dat dit een politiek-ideologische kwestie is en geen kwestie van overleving.
De hogere temperaturen hebben inderdaad gezorgd voor sterfgevallen wegens hitte. Ze hebben er nog meer weten te voorkomen wegens koude.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:24 schreef Momo het volgende:
We zitten in juni en de afgelopen nachten werd het hier niet kouder dan 20/21 graden. Komende nachten worden weer iets koeler, maar voor NL is dat in juni niet heel normaal hoor. Dat de nachten rond de 20 blijven hangen verwacht je eind juli of in augustus ergens, niet nu al.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hittegolven zijn normaal, dus het sluit elkaar niet uit.
Verder valt het op zich wel mee omdat de nachten nog goed afkoelen. Maar goed, het is ook maar wat je gewoon bent. Voor mij voelt dit als normale warmte, omdat dit in Malta ook echt normaal is voor de tijd van het jaar en in juli/aug/sept is het pas echt warm.
Goede vraag.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij ook een hele fijne dagquote:Op maandag 12 juni 2023 17:15 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Allemachtig zeg.
Hier kan ik dus slecht tegen. Ja het is warm. Nee je gaat er niet dood van.
Al die volwassen mensen die normaal zouden moeten kunnen functioneren en zich dan gedragen als een kleine bitch bij wat licht ongemak begrijp ik echt niet
Het weer is bijna nooit gemiddeld. Maar dat maakt het niet abnormaal.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:32 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
We zitten in juni en de afgelopen nachten werd het hier niet kouder dan 20/21 graden. Komende nachten worden weer iets koeler, maar voor NL is dat in juni niet heel normaal hoor. Dat de nachten rond de 20 blijven hangen verwacht je eind juli of in augustus ergens, niet nu al.
Ik heb het antwoord niet want ik heb het te warm om te Googlen of te AI-en maar nu wil ik wel graag weten hoe we aan de hockeystick zijn gekomenquote:Op maandag 12 juni 2023 19:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goede vraag.
Hint: zo kwamen we aan de ‘hockeystick’.
Verschillende datasets aan elkaar koppelen.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:40 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik heb het antwoord niet want ik heb het te warm om te Googlen of te AI-en maar nu wil ik wel graag weten hoe we aan de hockeystick zijn gekomen
Behalve dat die grafiek hier nog doodleuk gepost wordt.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Verschillende datasets aan elkaar koppelen.
Wetenschappelijke compleet onverantwoord en sinds dat is ontmaskerd hoor je ook eigenlijk nooit meer wat over.
Overigens zou het mij niet verbazen dat je dat niet of nauwelijks kan googlen, want google onderdrukt heel veel informatie.
Misschien was knmi weer creatief aan het boekhouden.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb het over de mensen die het ontkennen en er niets aan willen doen. En dat zijn er nogal wat, ook getuige dit topic. Maar begrijpend lezen is lastig en misplaatste sneren uitdelen is veel leuker natuurlijk.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We doen er al heel veel aan. Gelaten toekijken… Echt, onder welke steen lig je dan?
Het hele punt van klimaatverandering is dat het vaker gebeurd. En steeds eerder. En extremer. Toen ik kind was hadden we geen zomers waarin we richting de 40 graden gingen. 30 was in juli en augustus al wat extreem toen. En ik ben nog jong. Maar het is hier nu al zo vaak uitgelegd.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het weer is bijna nooit gemiddeld. Maar dat maakt het niet abnormaal.
Hittegolven zijn normaal in Nederland. Ik kan ze in ieder geval niet meer tellen die ik in Nederland heb meegemaakt. En ik heb niet eens altijd in Nederland gewoond (en doe dat nu ook alleen nog maar part-time).
Weet je wat pas eng is, dat het in minder dan een mensenleven zo snel veranderd. Want een mensenleven is op de tijdschaal waar we over spreken letterlijk nog geen seconde. Ik ben begin 30 en ik merk het ook.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het hele punt van klimaatverandering is dat het vaker gebeurd. En steeds eerder. En extremer. Toen ik kind was hadden we geen zomers waarin we richting de 40 graden gingen. 30 was in juli en augustus al wat extreem toen. En ik ben nog jong. Maar het is hier nu al zo vaak uitgelegd.
Maar je snapt toch zelf ook wel het verschil tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik. Als iemand zegt dat ie half dood gaat betekend dat natuurlijk dat iemand het uitermate vervelend vind.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:14 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nee want bij licht ongemak stel ik me niet aan, ook niet als het koud is.
Als jij gelooft dat de gequote user op dit moment werkelijk half dood is van de warmte, moet je dat zelf weten maar ik betwijfel dat ten zeerste. De mensen in het echte leven die klagen of ze iets heel verschrikkelijks moeten doorgaan omdat het warmer is dan men comfortabel vindt, stellen zich in ieder geval wel aan.
Je kan het best warm hebben en je kan het ook vervelend vinden, maar dramatische aanstellerij gaat er bij mij slecht in
kunt ook gewoon de vriezer half uurtje open zetten, dat kost even veel stroomquote:Op maandag 12 juni 2023 20:09 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik vind deze discussie uiterst vervelend dus ik ga naar de overburen waar airco is
Een beetje afkoelen
Vind het wel lekker. Niet meer de halve zomer regen, maar gewoon eens wat echte zomerdagen. Ook een stuk rustiger op straat, omdat een hoop mensen binnen onder de airco liggen te puffen.quote:Op maandag 12 juni 2023 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weet je wat pas eng is, dat het in minder dan een mensenleven zo snel veranderd. Want een mensenleven is op de tijdschaal waar we over spreken letterlijk nog geen seconde. Ik ben begin 30 en ik merk het ook.
Uiteraard.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Behalve dat die grafiek hier nog doodleuk gepost wordt.
'Overleving'quote:Op maandag 12 juni 2023 17:28 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen denken dat dit een politiek-ideologische kwestie is en geen kwestie van overleving.
Begrijpend lezen is niet hetzelfde als iets uit tekst halen wat er totaal niet staat. Dat is gedachten lezen. En dat is een concept wat nog niet lijkt te bestaan.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb het over de mensen die het ontkennen en er niets aan willen doen. En dat zijn er nogal wat, ook getuige dit topic. Maar begrijpend lezen is lastig en misplaatste sneren uitdelen is veel leuker natuurlijk.
Ja, als de gemiddelde temperatuur toeneemt, dan zul je vaker de drempelwaarde behalen van een hittegolf.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het hele punt van klimaatverandering is dat het vaker gebeurd. En steeds eerder. En extremer. Toen ik kind was hadden we geen zomers waarin we richting de 40 graden gingen. 30 was in juli en augustus al wat extreem toen. En ik ben nog jong. Maar het is hier nu al zo vaak uitgelegd.
Weet jij wel wat de definitie is van klimaat?quote:Op maandag 12 juni 2023 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Weet je wat pas eng is, dat het in minder dan een mensenleven zo snel veranderd. Want een mensenleven is op de tijdschaal waar we over spreken letterlijk nog geen seconde. Ik ben begin 30 en ik merk het ook.
Ik weet heel goed wat het verschil tussen klimaat en milieu is en ik besef me dus ook dat mijn opmerking anekdotisch is.quote:Op maandag 12 juni 2023 20:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Weet jij wel wat de definitie is van klimaat?
quote:Op maandag 12 juni 2023 20:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, als de gemiddelde temperatuur toeneemt, dan zul je vaker de drempelwaarde behalen van een hittegolf.
In Nederland is dat alleen maar een zegen.
....quote:Op maandag 12 juni 2023 20:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Weet jij wel wat de definitie is van klimaat?
Lulverhaal, de hockeystick theorie is bevestigd door meerdere bronnen inmiddels.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wetenschappelijke compleet onverantwoord en sinds dat is ontmaskerd hoor je ook eigenlijk nooit meer wat over.
Overigens zou het mij niet verbazen dat je dat niet of nauwelijks kan googlen, want google onderdrukt heel veel informatie.
Stuur eens een link naar het wetenschappelijke stuk dat de hockeystick ontmaskerd. En nee niet een vaag artikel op een vage website.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 12 juni 2023 21:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lulverhaal, de hockeystick theorie is bevestigd door meerdere bronnen inmiddels.
En de rest is BNW nivo niveau, heel triest weer.
quote:Op maandag 12 juni 2023 21:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Stuur eens een link naar het wetenschappelijke stuk dat de hockeystick ontmaskerd. En nee niet een vaag artikel op een vage website.
Wat ik bedoel is dat klimaat periodes van 30 jaar zijn.quote:Op maandag 12 juni 2023 20:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet heel goed wat het verschil tussen klimaat en milieu is en ik besef me dus ook dat mijn opmerking anekdotisch is.
Helaas ondersteunen meerdere onderzoeken mijn anekdotisch bewijs dat de winters steeds zachter en de zomers steeds heter en droger worden. En dat tijdens op mijn korte bestaan op aarde.
De hockeystick komt van Michael mann 1999.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Stuur eens een link naar het wetenschappelijke stuk dat de hockeystick ontmaskerd. En nee niet een vaag artikel op een vage website.
Dat betekent dat iemand zich enorm aan aan het stellen isquote:Op maandag 12 juni 2023 20:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar je snapt toch zelf ook wel het verschil tussen letterlijk en figuurlijk taalgebruik. Als iemand zegt dat ie half dood gaat betekend dat natuurlijk dat iemand het uitermate vervelend vind.
https://judithcurry.com/2014/09/11/fraudulent-hockey-stick/?amp=1quote:Op maandag 12 juni 2023 21:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lulverhaal, de hockeystick theorie is bevestigd door meerdere bronnen inmiddels.
En de rest is BNW nivo, heel triest weer.
Er staat letterlijk een oude en nieuwe versie van de hockey stick in je artikel. Dat Mann in 1999 dit zo voor het eerst maakte en niet perfect was is natuurlijk niet zo raar. Als wetenschap ben je bezig constant je eigen werk en van anderen te verbeteren.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De hockeystick komt van Michael mann 1999.
Dat rapport zat vol (bewuste) fouten/overdrijvingen.
In 2006 een stuk in new scientist
https://www.newscientist.(...)s-been-proven-wrong/
Het stuk zegt niet dat er geen klimaat verandering gaande is.
Ik vraag mij echt af hoe je het gemist kan hebben… maar goed, ik heb twee links geplaatst.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik ook niet gezegd overigens.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De hockeystick komt van Michael mann 1999.
Dat rapport zat vol (bewuste) fouten/overdrijvingen.
In 2006 een stuk in new scientist
https://www.newscientist.(...)s-been-proven-wrong/
Het stuk zegt niet dat er geen klimaat verandering gaande is.
En wetenschappelijk is het onzin om reconstructed en observed door elkaar te gebruiken. De knik zit ook precies daar.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:49 schreef Momo het volgende:
[..]
Er staat letterlijk een oude en nieuwe versie van de hockey stick in je artikel. Dat Mann in 1999 dit zo voor het eerst maakte en niet perfect was is natuurlijk niet zo raar. Als wetenschap ben je bezig constant je eigen werk en van anderen te verbeteren.
[ afbeelding ]
Links 1999, rechts recente versie van de grafiek in 2021.
Hier verschillende schattingen over de temperatuur ontwikkeling door verschillende publicaties
[ afbeelding ]
Zelfs deze twee mensen zeggen niet dat er geen klimaatverandering is en er geen hockey stick vorm te zien zal zijn, ze zien alleen bepaalde zaken anders.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vraag mij echt af hoe je het gemist kan hebben… maar goed, ik heb twee links geplaatst.
Judith Curry is een van de meest deskundigen op het gebied van klimaat. Ze is zo goed dat haar werk commercieel is, waar de meesten het moeten hebben van overheidsgeld.
Waarom maken deze mensen dan niet hun eigen papers waar ze deze methodes verbeteren? Oprechte vraag. Denk dat ook veel mensen dat wel zouden willen financieren want bepaalde zien niet graag dat klimaatverandering een probleem is.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En wetenschappelijk is het onzin om reconstructed en observed door elkaar te gebruiken. De knik zit ook precies daar.
Overigens is er wel meer mis mee, maar goed.
Maar waar haal je vandaan dat ik klimaatverandering ontken? Dat heb ik helemaal niet gezegd. Sterker nog: er is een geobserveerde verandering in het klimaat en menselijk handelen is daar deels van invloed op.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:57 schreef Momo het volgende:
[..]
Zelfs deze twee mensen zeggen niet dat er geen klimaatverandering is en er geen hockey stick vorm te zien zal zijn, ze zien alleen bepaalde zaken anders.
Wie denk jij dat zou willen dat klimaatverandering geen probleem is? De fossiele industrie? Die spinnen anders garen hierbij. Fossiel wordt alleen maar duurder en gaat langer mee. Het is niet alsof het onverkoopbaar wordt als de EU en de VS ermee stoppen.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom maken deze mensen dan niet hun eigen papers waar ze deze methodes verbeteren? Oprechte vraag. Denk dat ook veel mensen dat wel zouden willen financieren want bepaalde zien niet
graag dat klimaatverandering een probleem is.
Dat is helemaal niet aan jou om te bepalen. Stel dat jij je enkel breekt. Ik kan dan ook zeggen dat je je maar aanstelt. Pijn is ook maar mentaal.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:43 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat betekent dat iemand zich enorm aan aan het stellen is
Aan wie is het dan wel om te bepalen of ik vind dat iemand zich aanstelt?quote:Op maandag 12 juni 2023 22:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet aan jou om te bepalen. Stel dat jij je enkel breekt. Ik kan dan ook zeggen dat je je maar aanstelt. Pijn is ook maar mentaal.
Een aantal mensen denken juist wel dat dat het einde van de wereld isquote:Op maandag 12 juni 2023 22:47 schreef timmmmm het volgende:
Het warm hebben kan vervelend zijn, maar het is niet het einde van de wereld, hoe irritant het ook is.
Mensen die van een mug een olifant maken, die alles aangrijpen om te klagen, zitten hoog in mijn irritatiezone.
Jij hebt niet opgelet bij natuurkunde.quote:Op maandag 12 juni 2023 20:18 schreef michaelmoore het volgende:
Je kunt ook gewoon de vriezer een half uurtje openzetten, dat kost evenveel stroom.
De warme lucht stijgt op en gaat dan vanzelf de afzuiging in.
Optimistische mensen springen lachend in een ravijn, dat zijn de ware sukkels.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:48 schreef timmmmm het volgende:
Mensen die zeggen dat ze van hitte half dood gaan, zijn dezelfde types als die met een gebroken enkel maar zielig in een hoekje gaan zitten janken hoe zwaar het leven wel niet is in plaats van gewoon doen wat ze wel kunnen en er het beste van maken.
Met negativiteit kom je nergens in het leven
Toen was je een stuk jonger en ging dat veel makkelijker en sneller dan nu. Geldt voor mij ook. Zelfde verhaal.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:20 schreef etuiedelapiel het volgende:
Dat wennen klopt, decennia geleden in de kassen gewerkt het went snel, tot 43C is wel te doen
1 woord: politiek.quote:Op maandag 12 juni 2023 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zou maar uitkijken met data van IPCC. Climategate, anyone?quote:Op maandag 12 juni 2023 22:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar waar haal je vandaan dat ik klimaatverandering ontken? Dat heb ik helemaal niet gezegd. Sterker nog: er is een geobserveerde verandering in het klimaat en menselijk handelen is daar deels van invloed op.
Maar waar ik wel moeite mee heb is dat mensen denken dat we kunnen voorspellen hoe het klimaat zich naar het einde van de eeuw gaat ontwikkelen (kunnen we niet). Of dat de aarde onleefbaar wordt (staat nergens). Of dat de mensheid dreigt uit te sterven (van een paar graden meer gemiddeld??? En hoe dan ook: staat niet in het rapport).
Dat er gedaan wordt alsof de wetenschap er al uit is (integendeel, er is heel veel onzekerheid).
Allemaal niet waar. En daarbij baseer ik mij voor de volle 100% op het wetenschappelijke IPCC rapport.
Daarnaast is er nog veel meer heel interessant materiaal, maar daar zwijg ik maar over, aangezien dat tot welles nietus gaat leiden.
Het is de beste manier die we hebben om de huidige opwarming te vergelijken met klimaatschommelingen uit het verleden.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En wetenschappelijk is het onzin om reconstructed en observed door elkaar te gebruiken. De knik zit ook precies daar.
Overigens is er wel meer mis mee, maar goed.
Dat wel, maar schaatsen dat zal niet meer gaan helaasquote:Op maandag 12 juni 2023 23:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Anyways tis heerlijk weer.
Mag van mij nog maanden aanhouden.
en ook veel warmer dan de oficiele cijfers met 0,8 C graadquote:Op dinsdag 13 juni 2023 01:46 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Het is de beste manier die we hebben om de huidige opwarming te vergelijken met klimaatschommelingen uit het verleden.
Verder lijken sommige mensen te denken dat er 1 hockeystick figuur is: die van Mann. Maar er zijn talloze studies die allemaal wijzen op dat de huidige opwarming veel sneller verloopt dan wat er in de, pak 'm beet, laatste paar duizend jaar is geweest.
Ga jij nou maar gewoon voor je vriezer zitten met de deur open.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 05:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en ook veel warmer dan de oficiele cijfers met 0,8 C graad
het is wel 5 graden warmer dan 30 jaar gelden
Dat scheelt wel, met de achterdeur dicht dan , zodat er geen nieuwe warmte naar binnen kan , de warme lucht stijgt op en verdwijntquote:Op dinsdag 13 juni 2023 05:34 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ga jij nou maar gewoon voor je vriezer zitten met de deur open.
De dijken om Zeeland te beschermen hebben ook de natuur ontregeld daar horen we de Zeeuwen dan weer niet over klagen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 02:20 schreef ootjekatootje het volgende:
Gaaf land,Zeeuwen weten al jaren dat die zooi de natuur ontregeld. En dat randstad maar stemmen op partijen die de hele natuur naar de klote helpen. Wel windmolens, das Utrecht maar in vooral niet in de achtertuin p, das Utrecht….
![]()
Yep zoek hem ff voor je op, stond gisteren in de krant.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 06:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De dijken om Zeeland te beschermen hebben ook de natuur ontregeld daar horen we de Zeeuwen dan weer niet over klagen.![]()
Heb je een linkje naar het windmolens zijn slecht voor plankton verhaal?
Heb jij trouwens een ouderwetse rubberen kruik? Die gooide ik een uurtje of twee in de vriezer, en stopte die vervolgens in de mand van mijn teckel bij temperaturen boven de dertig graden.quote:
Je moeder, die mag de ijskast in.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
Maandag 26 juni 14 graden overdag met de hele dag regen.
Dan kan deze discussie weer de ijskast in.![]()
[ afbeelding ]
Met de deur open.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:18 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Je moeder, die mag de ijskast in.
En een bodywarmer aan.quote:
Ik wil je nu trouwen!quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:38 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
En een bodywarmer aan.
Eentje met de tekst Ik Geloof Niet In Klimaat Hysterie op de rug geborduurd.
Vrijwel elke weer site geeft aan dat het hier gewoon 25 graden wordt op 26 juni. 14 graden overdag gelooft niemand natuurlijk, was t maar zo’n feest.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn weerapp en buienradar geven dan 27 c aan.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
[ afbeelding ]
2 weken, daar kan je weinig over zeggen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
[ afbeelding ]
Dat ligt er maar net aan op welke weersite je kijktquote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
[ afbeelding ]
Met een beetje logisch nadenken weet iedereen wel welke temperatuur het dichtst bij de werkelijke temperatuur zal gaan zitten. 14 graden is gewoon niet realistisch in de zomer, die 27/28 zal gewoon correct zijn.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 10:55 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan op welke weersite je kijkt
Op die van mij staat 28 graden en 0 mm.
Nee, ik weet niet welke het goed heeft.
Ja en die van mij staat op Gilze-Rijen, en daar is het altijd het warmst.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 11:11 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Met een beetje logisch nadenken weet iedereen wel welke temperatuur het dichtst bij de werkelijke temperatuur zal gaan zitten. 14 graden is gewoon niet realistisch in de zomer, die 27/28 zal gewoon correct zijn.
Wel erg tegenstrijdig iemand die graag een klimaat discussie in de ijskast wil parkeren die dan wel weer het volste vertrouwen heeft in een weersvoorspelling van 14 dagen vooruit.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom zet je jezelf zo graag voor aap?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is wel de koudste ensemble member uit 50 members van het GFS modelquote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
[ afbeelding ]
De discussie kan sowieso de vriezer in want men kan niet verder kijken dan 5 dagen vooruit. Laat staan 10, 50 of 100 jaar.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 07:16 schreef asco het volgende:
[ afbeelding ]
Weermodellen zijn wel verbeterd hoor in de laatste 25 jaar.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 11:27 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
De discussie kan sowieso de vriezer in want men kan niet verder kijken dan 5 dagen vooruit. Laat staan 10, 50 of 100 jaar.
Reinier van den Berg snapt er niks van.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 11:31 schreef Momo het volgende:
[..]
Weermodellen zijn wel verbeterd hoor in de laatste 25 jaar.
[ afbeelding ]
Wel grappig dat je zelf klimaat en weer door elkaar haalt hier gezien de werking van een weer en klimaat model compleet anders is. Het is niet alsof ze het weermodel 5 jaar laten doordraaien of dacht je dat wel?
Nou leg het publiek hier in deel 3 dan maar uit wat hij niet snapt en waarom jij het wel snapt.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 11:40 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Reinier van den Berg snapt er niks van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |