abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 juni 2023 @ 15:32:20 #126
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_209488794
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:29 schreef Metro2005 het volgende:
Hier ook heel veel buren die hun ramen wagenwijd open hebben staan. Het is toch niet zo'n heel ingewikkeld concept dat als het buiten 30 graden is dat het dan met het raam open binnen ook 30 graden wordt. In de winter zet je toch ook je ramen en deuren niet open om het op te warmen.
Ik probeer dat mijn ouders ook elk jaar aan hun verstand te krijgen.

Dit jaar lijkt het kwartje eindelijk gevallen te zijn.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:33:07 #127
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_209488802
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 10:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het weer ís al momenteel al extreem. Woensdag heeft het 33 dagen op rij niet geregend, een droogterecord. De verwachting is bovendien dat het ook komende week droog blijft, er wordt vooralsnog geen regen voorspeld.

En ik weet niet hoe goed jouw geheugen is, maar we hebben recentelijk al meerdere stikhete, kurkdroge zomers achter de rug. De voorspelling dat we daar ook de komende twee maanden weer mee te maken krijgen is dus niet zo vergezocht.
Ja klopt. En nu?

Adaptatie zal moeten. Het klimaat laat zich niet "managen" of "inregelen".

Aanpassen of doodgaan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_209488807
quote:
2s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:28 schreef Tijn het volgende:

[..]
Even het exorbitante energiegebruik daargelaten: in Spaanse huizen is airco niet de norm.
Het is maar wat je exorbitant noemt? Een split unit met inverter van een goed merk verbruikt relatief weinig.
Dat is me het comfort wel waard
  maandag 12 juni 2023 @ 15:34:44 #129
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_209488814
quote:
2s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:28 schreef Tijn het volgende:

[..]
Even het exorbitante energiegebruik daargelaten: in Spaanse huizen is airco niet de norm.
In publieke gebouwen wel zoals hotels en restaurants, kom niet bij het gemiddelde Spaanse gezin thuis natuurlijk.

Zie wel veel kasten aan de muur hangen overal, maar dat is een deelwaarneming. Exorbitant is nogal afhankelijk van of je zonnepanelen hebt.

Op dagen zoals deze kan ik airco, vaatwasser, trommels, etc etc laten draaien en toch nog terugleveren. En nog wat, airco's besparen ook energie omdat ze vaak ook gebruitk worden om te verwarmen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 12 juni 2023 @ 15:35:26 #130
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209488821
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:15 schreef Noek het volgende:

[..]
Mensen in Scandinavië zijn ook echt wit met lichte lokken en Schotland met z'n gingers. Altijd butt weer.
Beste bescherming tegen de zon is ook pigment dus ik denk dat er verband is.
Niet gebouwd voor het Mediterrane klimaat, denk ik. Ik ben donker en het kan me niet lang genoeg duren, de zomer.
Beste bescherming tegen de zon is deze op bepaalde tijdstippen te ontwijken en zonnebrand.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 12 juni 2023 @ 15:36:39 #131
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_209488839
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:31 schreef ZanneG het volgende:

[..]
dit is nog geen hittegolf hoor, gewoon lekker zomerweer
doe lekker een korte broek aan, drink een biertje en geniet er van
voor je het weet is het alweer voorbij

er is genoeg wind hier, dus ik begrijp dat wel dat mensen de ramen tegen elkaar open zetten, dan tocht het lekker door

ik weet niet waar jullie wonen maar hier is het prima zomerweer, lekker windje niks mis mee
Ehm:

Een hittegolf is een opeenvolging van in De Bilt minimaal 5 zomerse dagen (maximumtemperatuur 25,0 °C of hoger), waarvan er minimaal drie tropisch (maximumtemperatuur 30,0 °C of hoger) zijn.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/hittegolven

Nou weet ik niet hoe het in De Bilt is, maar waar ik woon is het nu al voor de 4e achtereenvolgende dag boven de 30 graden, en de dagen daarvoor waren ook boven de 25.

Waarmee het dus een hittegolf is.

Kijk ik naar mijn weerapp dan zie ik dat het tot en met zondag niet onder de 27 graden uit komt.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:37:03 #132
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209488845
quote:

[..]

er is genoeg wind hier, dus ik begrijp dat wel dat mensen de ramen tegen elkaar open zetten, dan tocht het lekker door

ik weet niet waar jullie wonen maar hier is het prima zomerweer, lekker windje niks mis mee
:') Is je domme voorkomen een act of?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 12 juni 2023 @ 15:37:48 #133
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_209488852
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:29 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
30+ graden is vrij abnormaal voor Nederland en rond deze tijd van het jaar zelfs 11 graden boven het gemiddelde.
En nee zo is het niet altijd geweest, hittegolven beginnen steeds eerder, komen vaker voor en duren steeds langer.
[..]
Hier ook heel veel buren die hun ramen wagenwijd open hebben staan. Het is toch niet zo'n heel ingewikkeld concept dat als het buiten 30 graden is dat het dan met het raam open binnen ook 30 graden wordt. In de winter zet je toch ook je ramen en deuren niet open om het op te warmen. 8)7
[..]
Maar die hebben ook geen debiel grote ramen zoals hier de norm is. Heb ik ook echt nooit begrepen, in de winter verlies je gigantisch veel energie naar buiten en in de zomer zit je in een kas.

Ondertussen al een maand ook geen regen gehad volgens mij. Niet alleen ben ik de stoepkrijt van de bloedjes ondertussen zat, maar de tuin word ook al zo droog als wat. Beetje zomer prima, maar je mist wel te tijd dat het weer beeld doorgaans kortere periodes hetzelfde bleef.
  maandag 12 juni 2023 @ 15:37:55 #134
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209488856
quote:

[..]

Als ik 5 minuten buiten ben ontploft mijn hoofd bijna van de hitte dus nee er is niets lekkers aan. En die wind is ook 30 graden dus ramen tegen elkaar open zetten zorgt er alleen maar sneller voor dat het binnen opwarmt.

30 graden met slechte luchtkwaliteit (had gisteren serieus moeite met ademnhalen) is allesbehalve lekker zomerweer :r
Dit is geen weer voor een blanke.

En 5 dagen of meer achtereen meer dan 25 graden is een hittegolf dus .. dit is een hittegolf.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 12 juni 2023 @ 15:38:02 #135
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_209488857
Van mij persoonlijk mag het ook allemaal wel een tandje minder qua hitte, 33 graden, hoog uv gehalte, hele witte huid, niet heel prettig.

Gewoon 26-27 met zo nu en dan een wolkje en een zuchtje wind.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Redactie Sport maandag 12 juni 2023 @ 15:39:41 #136
274204 crew  Mexicanobakker
pi_209488874
Als ik vrij heb vind ik het allemaal niet zo erg, maar ik werk niet echt lekker met dit weer.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_209488882
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:06 schreef Noek het volgende:

[..]
Ik stel een vraag. Een onschuldige vraag. :D
Maar kan er wel intens van genieten dat je daar zo van over de jank gaat. Het schijnt ook dat sommige mensen echt agressiever worden met warm weer. Doe rustaaaaag als je het verkeer in gaat en blijf smeren.
Ah de voorspelbare poging om de andere user emoties in de schoenen te schuiven. ;( Je draaiboek is weinig prikkelend maar wel aandoenlijk. Je hebt zeker ook een tribal tatoeage en een zoontje genaamd Delano? Misschien moet je nog een stoere opmerking maken om je geforceerde quasi-lakse houding te demonstreren. Je moet natuurlijk geen gezichtsverlies lijden.
pi_209488961
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
Als ik 5 minuten buiten ben ontploft mijn hoofd bijna van de hitte dus nee er is niets lekkers aan. En die wind is ook 30 graden dus ramen tegen elkaar open zetten zorgt er alleen maar sneller voor dat het binnen opwarmt.

30 graden met slechte luchtkwaliteit (had gisteren serieus moeite met ademnhalen) is allesbehalve lekker zomerweer :r
Dit is geen weer voor een blanke.

En 5 dagen of meer achtereen meer dan 25 graden is een hittegolf dus .. dit is een hittegolf.
Waar woon je?
en waar heb je het over?

ik was op het strand en nu zit ik in de tuin, met voldoende wind.
het is niet heet, het is geen hittegolf maar blijf je vooral veilig schuilen op je zolderkamer en tel de dagen tot het weer herfst is.

Overdreven gedoe hier
pi_209489029
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat, dagen met met temperaturen zonder wind maar wel een felle zon komen maar heel sporadisch voor.
Airco'tje is wel lekker.

Waarom zouden wij die ons hier ontzeggen terwijl wij rijker zijn dan de Spandaarden, en die hebben er wel een.
Gewoon uit de zon blijven tijdens de piekuren als het 30+ is, en je al helemaal niet inspannen. Airco is wel een must aan het worden tegenwoordig, zeker als je in een appartement zit midden in de stad.
blablablabla
  maandag 12 juni 2023 @ 15:54:52 #140
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209489060
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:47 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Waar woon je?
en waar heb je het over?
In Zuid holland en het is hier buiten 31 graden, het is intussen 4 dagen rond de 30 graden en de komende 10 (!) dagen komt het hier niet ONDER de 26 graden.
Dat heet een hittegolf.

quote:
het is niet heet, het is geen hittegolf maar blijf je vooral veilig schuilen op je zolderkamer en tel de dagen tot het weer herfst is.

Overdreven gedoe hier
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.
Dat JIJ het niet heet vindt betekent niet dat het niet heet is.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_209489108
Gelukkig maar dat ons kantoor gewoon altijd op 20 graden max staat poh
pi_209489119
Dit wordt de 6e (plaatselijke) hittegolf in juni sinds 1901. In mei hebben we er pas 1x eentje gehad (sinds de metingen), dat was in 1922.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 12 juni 2023 @ 16:01:09 #143
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_209489156
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:54 schreef Metro2005 het volgende:

[..]
In Zuid holland en het is hier buiten 31 graden, het is intussen 4 dagen rond de 30 graden en de komende 10 (!) dagen komt het hier niet ONDER de 26 graden.
Dat heet een hittegolf.
[..]
Morgen is het officieel een hittegolf en dat is zéér uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar. De laatste keer dat het zo warm was op deze dag is 104 jaar geleden.
Dat JIJ het niet heet vindt betekent niet dat het niet heet is.
Zolang je niks doet en wat bier drinkt is er geen hittegolf joh.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
  maandag 12 juni 2023 @ 16:05:06 #144
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_209489212
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:01 schreef Rabieluh het volgende:

[..]
Zolang je niks doet en wat bier drinkt is er geen hittegolf joh.
Dat vindt mijn baas niet goed
  maandag 12 juni 2023 @ 16:07:59 #145
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_209489253
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Gewoon uit de zon blijven tijdens de piekuren als het 30+ is, en je al helemaal niet inspannen. Airco is wel een must aan het worden tegenwoordig, zeker als je in een appartement zit midden in de stad.
Ja dat, tussen 12 en 1500 er niet in komen. En even je gezicht insmeren sochtends.

En je niet inspannen idd. Dan is het prima te doen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 12 juni 2023 @ 16:08:07 #146
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_209489255
Ben ook maar wat blij dat ik nu net vakantie heb en op mijn eigen tempo aan deze temperaturen kan wennen.

Er rijden geen treinen op mijn traject anders had ik iedere dag met de bus naar werk gemoeten. Zo'n rijdende kas vermijd ik liever met 30 graden :X
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_209489259
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 14:11 schreef Noek het volgende:

[..]

Ik ben zo’n halve tamme. In Zuidelijke landen denken ze dat ik één van hen ben en beginnen ze altijd in hun taal tegen me te brabbelen en hier gedraag ik me white privileged.
Als je Aziatisch bent, dan heb je een geluk. Aziaten hebben minder zweetklieren dan Kaukasoïden. Dus dan zou je minder zweten bij dit weer. :)

Ook hebben Aziaten droog oorsmeer en Kaukasoïden plakkerig oorsmeer. Maar dat helpt niet bij warmte, denk ik. :P

Ik heb ooit in Maleisië gewoond. Orang Belanda selalu berpeluh di bawah ketiaknya (Google translate, ik zeg het maar vast ;))
pi_209489269
Lekker hoor!
pi_209489284
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja dat, tussen 12 en 1500 er niet in komen. En even je gezicht insmeren sochtends.

En je niet inspannen idd. Dan is het prima te doen.
Om 15:00 is de zon ook nog heel sterk, het warmste moment van de dag is tussen 17:00 en 18:00.
blablablabla
pi_209489290
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:47 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Waar woon je?
en waar heb je het over?

Overdreven gedoe hier
Het is niet overdreven.
Waarom zou je geen voorzorgsmaatregelen treffen bij bovengemiddelde hitte?

Is echt niet voor niets dat in allerlei sectoren (van transport tot zorg) de hitteplannen in werking worden gesteld.

Zit daarbij ook nog wel wat tussen 'te warm/lees warmte met risico's voor bepaalde groepen' en 'ik verlang naar de herfst'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')