De huidige records over de gehele wereldquote:Global heating will drive billions of people out of the “climate niche” in which humanity has flourished for millennia, a study has estimated, exposing them to unprecedented temperatures and extreme weather.
The world is on track for 2.7C of heating with current action plans and this would mean 2 billion people experiencing average annual temperatures above 29C by 2030, a level at which very few communities have lived in the past.
Up to 1 billion people could choose to migrate to cooler places, the scientists said, although those areas remaining within the climate niche would still experience more frequent heatwaves and droughts.
En kut roepen naar de buurvrouw, terwijl je met een halveliter in de hand, op een witte tuinstoel in de voortuin zit.quote:Op zondag 4 juni 2023 19:02 schreef smizy het volgende:
[..]
Precies dat. Eindelijk kan de BBQ eens aan.
Shifting baseline. Zoveel koeler dan het langjarige gemiddelde was het eigenlijk niet, en het is in ongeveer de helft van de gevallen koeler dan gemiddeld. Het was wel veel koeler dan de laatste 10 jaar ofzo, maar die waren allemaal flink warmer dan het langjarige gemiddelde.quote:Op zondag 4 juni 2023 20:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Mag ook wel eens, eerste 5 maanden van dit jaar ronduit bagger qua weer.
Ik heb geen idee hoe het werktquote:Op zondag 4 juni 2023 20:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Toevallig afgelopen weken de ghcnd data gedownload (https://www.ncei.noaa.gov/products/land-based-station/global-historical-climatology-network-daily). Dagelijkse min-max temps oa van zo'n 124.000 weerstations (sommigen gaan terug tot <1900). Data beetje schoongemaakt, en max temps per jaar per station geselecteerd. Inmiddels ook max per land gedaan, maar niet heel eerlijk voor Noord-Amerika (met maar een paar landen) en Europa (met tientallen landen). Dus ook top 5, 6, 10 en 25 landen opgedeeld per provincie/staat.
Max temp voor 1980 geselecteerd, precies om te kijken wat @:aloa zich afvraagt, hoe vaak, en hoe erg, en waar worden temperatuur-records gebroken.
Basic kaartjes heb ik al, maar finetunen kaartjes is het meeste werk, en deze week nogal druk, dus gaat nog wel een weekje duren voor ze klaar zijn.
Mooie dataset
Kolen erin smijten, de fik erin steken, pot bier pakken en geduldig een half uurtje wachten, vlees er op tiefen, nog een pot bier pakken, vlees omdraaien, bier opdrinken en smullen maar.quote:
Genoeg kansen voor de komende zomer...quote:Op maandag 5 juni 2023 17:49 schreef vosss het volgende:
[..]
Kolen erin smijten, de fik erin steken, pot bier pakken en geduldig een half uurtje wachten, vlees er op tiefen, nog een pot bier pakken, vlees omdraaien, bier opdrinken en smullen maar.
Gezien de zich ontwikkelende El Nino, vooral ook volgende zomer, dan komt er nog een tandje bij qua hitte.quote:
Ja kloptquote:Op maandag 5 juni 2023 23:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Gezien de zich ontwikkelende El Nino, vooral ook volgende zomer, dan komt er nog een tandje bij qua hitte.
Wet bulb temperature is iets waar nu weinig mensen nog van gehoord hebben, en waarvan over een paar jaar vrijwel iedereen weet wat het is.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:44 schreef DemonRage het volgende:
Hitte is één ding, maar een toename van "wet bulb events" maakt het nog extra dodelijk. Zie ook deze docu:
Vreemd om het die titel te geven. Het zou juist moeten zijn: KNMI heeft niet 16 hittegolven van vroeger weggemoffeld. In de jaren 1951 is men anders gaan meten, van beschutte plekken (die warmte vasthouden) naar open plekken. Die open plekken meten lagere temperaturen, en men kan vrij precies schatten hoeveel lager (dat heeft men ook getest). Op basis van die schattingen heeft men temperaturen gemeten op beschutte plekken (voor 1951) gecorrigeerd naar temperaturen op open plekken (die dus lager uitvallen).quote:
Het KNMI heeft bij de vervanging natuurlijk een hele tijd met beide opstellingen gemeten en die met elkaar vergeleken. Toen waren ze tevreden dat de metingen goed overeen kwamen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Vreemd om het die titel te geven. Het zou juist moeten zijn: KNMI heeft niet 16 hittegolven van vroeger weggemoffeld. In de jaren 1951 is men anders gaan meten, van beschutte plekken (die warmte vasthouden) naar open plekken. Die open plekken meten lagere temperaturen, en men kan vrij precies schatten hoeveel lager (dat heeft men ook getest). Op basis van die schattingen heeft men temperaturen gemeten op beschutte plekken (voor 1951) gecorrigeerd naar temperaturen op open plekken (die dus lager uitvallen).
We meten dus eigenlijk minder snel hittegolven dan vroeger. Zou wel geinig zijn als ze het ook eens de andere kant op corrigeren, dus naar de beschutte metingen van voor 1951, dan zou het aantal hittegolven voor 1951 gelijk blijven, maar zouden er sinds 1951 veel meer zijn.
Lees het artikel nog eens. Ze hebben niet overal parallemetingen gedaan tussen de twee verschillende meet-hutten, en ook niet voor verplaatsingen. Een onderzoek uit 2019 (zie hier) heeft daar meer inzicht in gegeven.quote:Op donderdag 15 juni 2023 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het KNMI heeft bij de vervanging natuurlijk een hele tijd met beide opstellingen gemeten en die met elkaar vergeleken. Toen waren ze tevreden dat de metingen goed overeen kwamen.
Een paar jaar geleden hebben ze echter besloten dat het eigenlijk toch fout was en de zaak "gecorrigeerd" aan de hand van het meest afwijkende meetstation. Conclusie: die metingen van 70 jaar geleden zaten er tot 1,9 graden Celsius naast. Ze konden toen niet meten en vergelijken, tegenwoordig kunnen we dat met terugwerkende kracht beter.
En het komt zo natuurlijk beter overeen met hun klimaatmodellen.
quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Lees het artikel nog eens. Ze hebben niet overal parallemetingen gedaan tussen de twee verschillende meet-hutten, en ook niet voor verplaatsingen. Een onderzoek uit 2019 (zie hier) heeft daar meer inzicht in gegeven.
Dat zeg ik, ze vinden nu dat ze toen niet konden meten en vergelijken. Toen waren het prutsers, nu professionals die uit een paar rapporten kunnen afleiden wat ze toen allemaal fout hebben gedaan.quote:De oude vergelijkende metingen tussen pagode en Stevenson hut vonden plaats in de periode 1947-1950
De plek van de metingen werd ook verschoven, en daar was geen rekening mee gehouden. En ja, er bestaat iets als ontwikkeling, voortschrijdend inzicht, vooruitgang.quote:Op donderdag 15 juni 2023 20:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
Dat zeg ik, ze vinden nu dat ze toen niet konden meten en vergelijken. Toen waren het prutsers, nu professionals die uit een paar rapporten kunnen afleiden wat ze toen allemaal fout hebben gedaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natteboltemperatuurquote:Op woensdag 14 juni 2023 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wet bulb temperature is iets waar nu weinig mensen nog van gehoord hebben, en waarvan over een paar jaar vrijwel iedereen weet wat het is.
Ja, zoals dat de NASA de temperatuur van hun satellietmetingen met +0.3 graden heeft bijgesteld, om het in lijn te brengen met de verwachtingen. Want er was natuurlijk nog geen benchmark.quote:Op donderdag 15 juni 2023 22:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De plek van de metingen werd ook verschoven, en daar was geen rekening mee gehouden. En ja, er bestaat iets als ontwikkeling, voortschrijdend inzicht, vooruitgang.
Svp. bewijs dat het ze hierom te doen was. Dus géén vage YouTube speelfilms van meer dan een uur die door de makers al lang weer zijn ingetrokken (en vergelijkbare zooi), maar serieus keihard bewijs.quote:Op donderdag 15 juni 2023 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
En het komt zo natuurlijk beter overeen met hun klimaatmodellen.
Misschien moet je de wetenschappelijke artikelen eens lezen, en dan lezen waarom ze soms metingen aanpassen, en of ze dat inderdaad aan de hand van verwachtingen doen, of aan de hand van andere dingen.quote:Op zondag 18 juni 2023 23:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, zoals dat de NASA de temperatuur van hun satellietmetingen met +0.3 graden heeft bijgesteld, om het in lijn te brengen met de verwachtingen. Want er was natuurlijk nog geen benchmark.
het gaat er maar om, dat iedereen hun metingen steeds aanpast om ze in lijn te brengen met de aangepaste metingen van alle anderen. Je moet ondertussen een heleboel "correcties" aanbrengen op iedere, historische dataset voordat je er iets mee kunt doen. En dat doet iedereen.
Het is een hellend vlak. Alle historische data moet aangepast worden, voordat die bruikbaar is. En die aanpassingen worden iedere keer "gecorrigeerd" naar de andere aanpassingen, die allemaal gebaseerd zijn op de computermodellen.
De zeespiegel stijgt tegenwoordig steeds sneller, omdat we de gemeten data corrigeren aan de hand van de verwachtingen, die gebaseerd zijn op onze computermodellen. En die steeds snellere stijging toont aan, dat die computermodellen kloppen!
Dat is geen wetenschap, dat is marketing.
"Lies, damn lies, and statistics!"
Stad met 55.000 inwoners.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik dacht eerst ff: 39.6C in de Sahara, dat valt toch wel mee?
's Nachts....wtf. En dat is nu niet echt een regio met veel airco's volgens mij, maar goed, ook niet zoveel mensen waarschijnlijk.
Pfff, ze hebben er gelukkig wel ervaring met hitte, dus ik hoop voor ze dat er toch redelijk wat airco's staan. Ik sliep regelmatig bij 40 graden tijdens mijn werk in Afrika. Vaak 's nachts werken, en dan overdag proberen te slapen. Natte doek over me heen, en ventilator er op gericht en dan was het wel te doen, tot de doek droog was, wat snel ging.quote:
Werkt wel idd. Ik doe vaak een natte pet op mijn hoofdquote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Pfff, ze hebben er gelukkig wel ervaring met hitte, dus ik hoop voor ze dat er toch redelijk wat airco's staan. Ik sliep regelmatig bij 40 graden tijdens mijn werk in Afrika. Vaak 's nachts werken, en dan overdag proberen te slapen. Natte doek over me heen, en ventilator er op gericht en dan was het wel te doen, tot de doek droog was, wat snel ging.
Dat wordt het in Phoenix meerdere keren per jaar? Niks bijzonders daarquote:Op zondag 9 juli 2023 09:58 schreef Basp1 het volgende:
Ook in het zuiden van de VS gaat het warm worden.
Ze voorspellen eind van de week 44 graden Celsius in phoenix arizona
En de zomer is eigenlijk nog maar net begonnen. Hele gebieden worden zo zomers onleefbaar.quote:
Eind juli/begin augustus is de warmste periode...gaan nog wel wat records sneuvelen ben ik bang.quote:Op maandag 10 juli 2023 20:26 schreef capricia het volgende:
[..]
En de zomer is eigenlijk nog maar net begonnen. Hele gebieden worden zo zomers onleefbaar.
Thuis werken waar het gewoon een nette 25 graden is en één dag vrij genomen om naar een bergtop te gaan. Daar een tx van slechts 23°Cquote:
Geen hitterecords in Bulgarije?quote:Op maandag 10 juli 2023 21:49 schreef Dven het volgende:
[..]
Thuis werken waar het gewoon een nette 25 graden is en één dag vrij genomen om naar een bergtop te gaan. Daar een tx van slechts 23°C
Daarvoor moet het ruim over de 45°C worden, dat zie ik niet gebeuren. Toch niet in het officiële meetnetwerk, en dat is niet zo uitgebreid.quote:Op maandag 10 juli 2023 21:57 schreef aloa het volgende:
[..]
Geen hitterecords in Bulgarije?
Ik zie het hier nog wel gebeuren.
Nou nee. Een keer is leuk, maar je krijgt dan echt het ovengevoel.quote:Op maandag 10 juli 2023 22:10 schreef Dven het volgende:
[..]
Daarvoor moet het ruim over de 45°C worden, dat zie ik niet gebeuren. Toch niet in het officiële meetnetwerk, en dat is niet zo uitgebreid.
Ruim over de 40°C in NL overigens ook niet.
Ook nergens voor nodig, daar wordt niemand blij van
Vraag is natuurlijk of het een uitzonderlijke situatie was of dat de toon is gezet voor een nieuwe reeks.quote:Op maandag 10 juli 2023 22:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Nou nee. Een keer is leuk, maar je krijgt dan echt het ovengevoel.
Record in Nederland was ook oud. Maar ik zie het wel weer een keer gebeuren.quote:Op maandag 10 juli 2023 22:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Vraag is natuurlijk of het een uitzonderlijke situatie was of dat de toon is gezet voor een nieuwe reeks.
Persoonlijk denk ik niet dat het weer heel snel zal gebeuren, maar de wind moet maar net een keertje goed staan
Record hier is al ruim 100 jaar oud dus dat zal wel eens verbroken moeten worden. Zeker gezien de records in de nabije omgeving.
Het zal absoluut weer eens gebeuren, daar twijfel ik niet aanquote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:42 schreef aloa het volgende:
[..]
Record in Nederland was ook oud. Maar ik zie het wel weer een keer gebeuren.
Ergens op aarde vast wel.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 08:46 schreef Dven het volgende:
Je hoort nu echter geregeld van mensen dat zij denken dat het nu ieder jaar wel 40 graden zal worden en dat is wel behoorlijk![]()
![]()
quote:Saharahitte in Zuid-Europa: ‘Neem paraplu mee en zet airco niet te laag’
Zuid-Europa krijgt de komende dagen te maken met hitte uit de Sahara. De temperaturen kunnen oplopen tot boven de 45 graden. Meteoroloog Wilfred Janssen van Weeronline noemt dat ‘heel bijzonder’. De ANWB geeft vakantiegangers tips om zich tegen de hitte te weren.
De warme luchtstromen die vanuit de Sahara Europa binnenkomen, blijven volgens Janssen warm boven zee en warmen verder op zodra ze land bereiken. Om boven de 45 graden uit te komen moet de lucht die uit Afrika komt om te beginnen al een heel hoge temperatuur hebben. En: ,,De lucht kan achter bergruggen op Sicilië bijvoorbeeld goed opwarmen, dat helpt mee.”
Met name in de zuidelijke gebieden van Spanje, Portugal en Italië wordt het uitzonderlijk heet. In Zuid-Spanje kunnen de temperaturen oplopen tot 47 graden. Ook Griekenland en Turkije staan heftige dagen te wachten, met temperaturen tussen de 35 en 40 graden. De Griekse regering heeft werkgevers opgeroepen mensen zo mogelijk vanuit huis te laten werken.
Europees hitterecord
Italianen moeten in tien steden uitkijken voor de aankomende hittegolf. In onder meer Rome, Florence en Bologna is sprake van een noodsituatie. Er bestaat zelfs een kans dat het Europees hitterecord van 48,8 graden gaat sneuvelen. Dat record leek vorig jaar al verbroken op Sicilië, maar omdat het weerstation daar niet goed werkte, werd het record vooralsnog uit de boeken geschrapt.
Extreme hitte kan volgens Janssen gevaarlijke gevolgen hebben. Zo verdampt er veel water. Als het weinig heeft geregend en er al een neerslagtekort is, neemt de kans op bos- en natuurbranden sterk toe. ,,In delen van Catalonië en elders in Spanje hebben hevige buien voor enige verlichting gezorgd, maar op lange termijn is in Spanje sprake van regionale droogte.” Of dat leidt tot problemen voor landbouwgewassen en oogsten is nog niet te voorspellen.
Hittegolven leiden regelmatig tot sterfgevallen en mensen die onwel worden. In Italië overleed donderdag een 44-jarige man nadat hij tijdens zijn werkzaamheden was ingestort. Hij was lang niet de enige die niet bestand was tegen de hitte: meerdere inwoners en bezoekers van het land kregen de afgelopen dagen een inzinking.
Nog een paar dagen dan is het weer er gewoon weer normaal.quote:Op zondag 16 juli 2023 14:45 schreef DemonRage het volgende:
Laatste run van GFS voor Italië/Griekenland/Tunesië:
[ afbeelding ]
Scorcio! 🔥
Let op die 50°C die heel even in Tunesië verschijnt.
Die 47 graden in Bulgarije die even verschijnt lijkt mij ook een beetje overdreven.quote:Op zondag 16 juli 2023 14:45 schreef DemonRage het volgende:
Laatste run van GFS voor Italië/Griekenland/Tunesië:
[ afbeelding ]
Scorcio! 🔥
Let op die 50°C die heel even in Tunesië verschijnt.
Voor Death Valley niets nieuws natuurlijk. Die van China is wel bijzonder.quote:Op zondag 16 juli 2023 20:06 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/metoffice/status/1680623149145096196
Lijkt me niet dat dat correct is. Er is in Iran ook wel eens 70 graden gemeten. Daar was toen ook wat mee, wat niet klopte.quote:
Mijn badwater is niet veel warmer geloof, en een stuk koeler dan dat als ik eruit kom...quote:Op zondag 16 juli 2023 13:27 schreef aloa het volgende:
Het water van de Perzische Golf is ook goed warm. Zit nu al tegen de 34 graden aan.
Tjah met deze kleuren lijkt het heel wat...quote:Op dinsdag 18 juli 2023 17:58 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
https://twitter.com/WxNB_/status/1681324727812468736
Vroeger hadden we ook niet wereldwijd zulke temperaturen. Helaas gaat de toekomst steeds minder op vroeger lijken wat betreft een leefbaar klimaat.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:21 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Vroeger heette het een Hoge druk systeem nu blijkbaar een Heat Dome.
De aarde neemt meer energie op (van de zon) dan dat het uitstraalt. De afgelopen 50 jaar is ongeveer de energie van 25 miljard Hiroshima-bommen opgenomen, 90% daarvan is de zee in gegaan. Maar het is wel opmerkelijk dat het nu ineens zoveel toeneemt. Ik zou geen iglo kopen, die smelten nogal snel met dit weer, en dan is je iglo weg.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 23:12 schreef Jojoke het volgende:
Die gigantische zeetemperatuur piek is wel opmerkelijk, want de oceaan is gigantisch en zo'n uitschieter is uitzonderlijk. Volgens mij is er gewoon ergens iets stuk gegaan in de circulatie. Ik ga alvast een iglo kopen.
In de VS kennen ze de woorden 'Hoge druk systeem' helemaal niet.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:21 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Vroeger heette het een Hoge druk systeem nu blijkbaar een Heat Dome.
Gelukkig valt het allemaal wel meequote:Op dinsdag 18 juli 2023 23:20 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Het is warmer klopt, veroorzaakt door de mens, zeker... Maar het wordt ook wel heel erg aangedikt hoor door de media. Helaas zijn mensen nogal gevoelig voor het erin stampen van de media.
Er zijn helaas ook veel positieve feedback-loops (niet positief voor ons helaas).. Methaan dat vrijkomt bij smeltende toendra en ijskap en warmer wordende moeraslanden wat verdere opwarming aanjaagt. Als dat eenmaal op gang komt..quote:Op woensdag 19 juli 2023 13:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Gelukkig valt het allemaal wel mee![]()
Dit proces valt niet meer te stoppen. Dit soort temperaturen...en dan moet El Nino nog op gang komen.
Als het maar warm genoeg wordt, dan wordt het vanzelf weer kouder.quote:Op woensdag 19 juli 2023 13:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn helaas ook veel positieve feedback-loops (niet positief voor ons helaas).. Methaan dat vrijkomt bij smeltende toendra en ijskap en warmer wordende moeraslanden wat verdere opwarming aanjaagt. Als dat eenmaal op gang komt..
Het sneeuwbaleffect...het begint met een klein balletje en eindigt in een niet te stoppen allesverwoestende lawine.quote:Op woensdag 19 juli 2023 13:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn helaas ook veel positieve feedback-loops (niet positief voor ons helaas).. Methaan dat vrijkomt bij smeltende toendra en ijskap en warmer wordende moeraslanden wat verdere opwarming aanjaagt. Als dat eenmaal op gang komt..
Ik zie echt geen andere tempraturen dan andere jaren. Sterker nog Noord-Italie vind ik een stuk koeler dan vorig jaar en het jaar ervoor.quote:Op woensdag 19 juli 2023 13:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Gelukkig valt het allemaal wel mee![]()
Dit proces valt niet meer te stoppen. Dit soort temperaturen...en dan moet El Nino nog op gang komen.
Dat de zee zo heet is, is inderdaad wel het meest opmerkelijke. Een hittegolf kan gebeuren, maar dat de oceaan zo opwarmt is echt bizar.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Gaat niet echt lekker zo, veel parameters zijn 3 of meer standaard deviaties van het gemiddelde, en dat is vooral de laatste maanden zo ontwikkeld. De noord Atlantische oceaan was nog nooit meer dan 1.0C boven het gemiddelde, en nu 1.7C, dat is een gigantisch verschil. De branden in Canada zijn gigantisch veel meer dan ooit, het zee-ijs in Antarctica is gigantisch veel minder dan het gemiddelde (het zee-ijs in de arctic gelukkig minder extreem, slechts de 13e laagste ooit, maar boven het gemiddelde van 2010-2020). De voorspellingen van het bleken koralen in de Caribbean en oost Pacific is dat het in grote delen met 100% zekerheid gaat gebeuren. De zee op plekken rond Florida is 32C. De 7ste warmste dagen in de laatste 100.000 jaar waren allemaal afgelopen week.
Het begint er meer en meer op te lijken dat verandering versnelt. Komende maanden, en zeker ook volgend jaar, wanneer we de effecten van El Nino gaan merken, gaat nog vele warmte-records opleveren.
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Ja dat is zeker alarmerend. en eigenlijk veel erger dan wat lokale land temperaturen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat de zee zo heet is, is inderdaad wel het meest opmerkelijke. Een hittegolf kan gebeuren, maar dat de oceaan zo opwarmt is echt bizar.
[ afbeelding ]
De hitte zit dan ook in het zuiden.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:09 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Ik zie echt geen andere tempraturen dan andere jaren. Sterker nog Noord-Italie vind ik een stuk koeler dan vorig jaar en het jaar ervoor.
Zeker het zuiden is altijd warmer, Maar 40+ temps zijn er niet uitzonderlijk.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:14 schreef aloa het volgende:
[..]
De hitte zit dan ook in het zuiden.
Vergeet ook niet dat het pas halverwege juli is.
In Rome? Daar is 40 graden echt niet normaal, hoor.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:18 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Zeker het zuiden is altijd warmer, Maar 40+ temps zijn er niet uitzonderlijk.
46 is wel uitzonderlijk.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:18 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Hittegolf Lucifer hebben de Italianen het nog over en dat is al wat jaartjes terug.
Maar het is er nu wel 40 graden. Rond het middellandse zeegebied is er gewoon een enorme hittegolf aan de gang. Beetje raar om dat af te doen als "niks aan de hand".quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:22 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Rome is dan ook net wel / net niet het zuiden.
Daar hebben ze het nog over omdat het zo uitzonderlijk was.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:18 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Hittegolf Lucifer hebben de Italianen het nog over en dat is al wat jaartjes terug.
Hittegolf zeker. "Niks aan de hand" nooit beweerd. Maar om te zeggen dat het allemaal doom en gloom is nou nee.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar het is er nu wel 40 graden. Rond het middellandse zeegebied is er gewoon een enorme hittegolf aan de gang. Beetje raar om dat af te doen als "niks aan de hand".
Ja die hittegolf, deze nou niet echt...quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:26 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Daar hebben ze het nog over omdat het zo uitzonderlijk was.
Waarom niet precies?quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:30 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Ja die hittegolf, deze nou niet echt...
Het is niet alleen die hittegolf in Zuid-Europa. De hele wereld heeft last van de hitte. Het is nota bene het warmste jaar ooit. En de trend is alleen maar opwaarts. Het mag best benoemd worden dat dat zorgwekkend is.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:27 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Hittegolf zeker. "Niks aan de hand" nooit beweerd. Maar om te zeggen dat het allemaal doom en gloom is nou nee.
40+ graden in Nederland dat was alarmerend toen.
Aug 1957: 45C all time highquote:Op woensdag 19 juli 2023 22:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
In Rome? Daar is 40 graden echt niet normaal, hoor.
En dat was niet eens tijdens Lucifer..quote:Op woensdag 19 juli 2023 23:08 schreef Lospedrosa het volgende:
In 2021:
https://www.ansa.it/engli(...)13-88fe19718bc8.html
Brekend: hoogste temp in Europa ooit in 2021 gemeten in Sicilië, 48,8C
Nu is het 43 en ligt men te janken.
Een patroon dus?quote:Op woensdag 19 juli 2023 23:08 schreef Lospedrosa het volgende:
In 2021:
https://www.ansa.it/engli(...)13-88fe19718bc8.html
Brekend: hoogste temp in Europa ooit in 2021 gemeten in Sicilië, 48,8C
Nu is het 43 en ligt men te janken.
Bring it on!quote:Op woensdag 19 juli 2023 23:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was in augustus.
Augustus moet nog komen.
Wat een paniek het is over de 40 graden in Zuid-Italie zeg... Nou nou en dat in de Zomer. Het moet niet gekker worden. maar goed de mazzel!quote:Op woensdag 19 juli 2023 23:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je moet toch wat aan je ogen doen als je niet tergende paniek ziet overal.
Kan overigens best samen gaan met hogere temperaturen daar niet van.
Het nieuws staat er vol mee tochquote:Op woensdag 19 juli 2023 23:47 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Wat een paniek het is over de 40 graden in Zuid-Italie zeg... Nou nou en dat in de Zomer. Het moet niet gekker worden. maar goed de mazzel!
Twitterprofessors.quote:Op woensdag 19 juli 2023 23:50 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Oke de laatste reactie op deze sneue bende
Het nieuws
Hoogleraar klimaatextremen.quote:
Keb geen idee waar hij zijn wijsheid vandaan haalt maar het klinkt allemaal net even een tandje te extreem om waarheid te zijn.quote:
Een Hoogleraar klimaatextremen gaat natuurlijk nooit zijn eigen beroep opheffen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 00:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Keb geen idee waar hij zijn wijsheid vandaan haalt maar het klinkt allemaal net even een tandje te extreem om waarheid te zijn.
Z'n papers staan op de website van de VU, waar-ie als hoogleraar werkt: https://research.vu.nl/en/persons/dim-coumouquote:Op donderdag 20 juli 2023 00:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Keb geen idee waar hij zijn wijsheid vandaan haalt
Raar hè, als je het hebt over 10x vaker hittegolven dan vroeger, 1x per jaar ipv 1x per 10 jaar.quote:Op donderdag 20 juli 2023 00:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Z'n papers staan op de website van de VU, waar-ie als hoogleraar werkt: https://research.vu.nl/en/persons/dim-coumou
Beetje raar om zo wantrouwend te zijn tegenover iemand die duidelijk een expert binnen z'n vakgebied is imho.
Wetenschappers die weer met klimaat verwarren.quote:Extreme hitte op drie continenten tegelijk. Volgens klimaatwetenschappers bevestigt dat waar ze al jaren voor waarschuwen
Tja, dat is wat de data toont, toch? Heeft-ie vast ook wel wat over gepubliceerd.quote:Op donderdag 20 juli 2023 00:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Raar hè, als je het hebt over 10x vaker hittegolven dan vroeger, 1x per jaar ipv 1x per 10 jaar.
Mweh lijkt me al stug, maar ok.quote:Op donderdag 20 juli 2023 00:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tja, dat is wat de data toont, toch? Heeft-ie vast ook wel wat over gepubliceerd.
Hij was ook al hoogleraar toen men nog weinig aandacht voor extremen had, en als er minder extremen zijn, dan is zijn werk misschien nog wel interessanter, want de gevallen zijn dan zeldzamer. En er zijn niet alleen hitte-extremen he. Maar als je zo bezig bent, ga je zeker ook nooit naar een arts, want die wilt je alleen maar ziek houden, toch?quote:Op donderdag 20 juli 2023 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Een Hoogleraar klimaatextremen gaat natuurlijk nooit zijn eigen beroep opheffen.
'Extremen? Ik zie geen extremen, zie jij extremen, waar dan?' zei geen enkele hoogleraar klimaatextremen ooit.![]()
Mensen die niet willen/ kunnen begrijpen dat het weer veroorzaakt wordt door de toestand van ons klimaat.quote:Op donderdag 20 juli 2023 00:17 schreef ludovico het volgende:
[ twitter ]
[..]
Wetenschappers die weer met klimaat verwarren.
Schonere lucht speelt een rol maar is niet de hoofdoorzaak van de opwarmingquote:Op donderdag 20 juli 2023 07:50 schreef Lospedrosa het volgende:
De reden is trouwens de (te) schone lucht. Dat het nu iets warmer is.
Meer zwavel verbranden zou een laag in de stratosfeer brengen die de zon wat blokt.
Maar waarom zou je dat doen? Tis nu lekker weer.
Klimaat veroorzaakt geen weer. Klimaat is een afgeleide van het weer, het 30 jaars gemiddelde. Het klimaat zegt wel iets over het weer dat we kunnen verwachten.quote:Op donderdag 20 juli 2023 06:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mensen die niet willen/ kunnen begrijpen dat het weer veroorzaakt wordt door de toestand van ons klimaat.
Ja ook co2 toename.quote:Op donderdag 20 juli 2023 07:52 schreef grimselman het volgende:
[..]
Schonere lucht speelt een rol maar is niet de hoofdoorzaak van de opwarming
Grote grap dit natuurlijk, is het een keertje koud "valt wel mee met die klimaatverandering" dan - terecht - wordt er gezegd "dat is weer, geen klimaat"quote:Op donderdag 20 juli 2023 06:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mensen die niet willen/ kunnen begrijpen dat het weer veroorzaakt wordt door de toestand van ons klimaat.
DE reden? De iets schonere lucht door het verminderen van zwavel in brandstoffen voor de zeevaart heeft iets geholpen. Maar het is nogal een vreemde redenering. Een vaak gehoord argument is dat CO2 weinig uitmaakt, omdat het maar een klein deel van de atmosfeer is, maar 400 parts per million. Hetzelfde kamp beweert nu dat zwavel wel veel uitmaakt, terwijl dat maar 15 parts per BILLION is. Dus kleine dingen kunnen veel invloed hebben? Maar hoe zit het dan met CO2?quote:Op donderdag 20 juli 2023 07:50 schreef Lospedrosa het volgende:
De reden is trouwens de (te) schone lucht. Dat het nu iets warmer is.
Meer zwavel verbranden zou een laag in de stratosfeer brengen die de zon wat blokt.
Maar waarom zou je dat doen? Tis nu lekker weer.
Wij verplaatsen ons ook iedere zomer naar het zuiden omdat wij kut zomers hebben, die visjes houden ook van een comfortabel klimaat, niks geks.quote:Op donderdag 20 juli 2023 08:40 schreef aloa het volgende:
Zeetemperatuur in Spanje breekt record: 'Hitte kan keten van effecten hebben'
De zware hittegolf in het zuiden van Europa heeft vergaande effecten op de temperatuur van de Middellandse Zee. De gemiddelde watertemperatuur bij de kust van Spanje ligt deze maand op 24,6 graden. Dat is 2,2 graden hoger dan normaal rond deze tijd van het jaar, meldt het Spaanse weerinstituut Aemet. Sinds het begin van de metingen in 1940 was het zeewater bij de Spaanse kust niet zo warm.
Het weerinstituut noemt de situatie zorgwekkend, ook omdat de zomer nog lang niet voorbij is. "De zee kan nog altijd verder opwarmen", zegt woordvoerder Ruben del Campo tegen persbureau AFP. Het is de derde hittegolf die Spanje dit jaar doormaakt.
Aemet meldt dat de huidige watertemperatuur niet een klein beetje, maar fors over het vorige record gaat. Dat record werd in 2015 gemeten, toen de gemiddelde watertemperatuur bij de kust op 24 graden lag. Vorig jaar werd dat record bijna gehaald, toen de gemiddelde watertemperatuur 23,7 graden was. Dit jaar gaat dat gemiddelde er dus ruimschoots overheen, met 24,6 graden.
Klimaatcrisis
Maar dat is niet het hele verhaal, zegt ecoloog Anieke van Leeuwen van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). "Als je alleen naar het gemiddelde kijkt, lijken het kleine waardes. Zo'n gemiddelde gaat omhoog omdat er meer dagen zijn met nog veel hogere temperaturen. En plekken die veel warmer zijn. Met de klimaatcrisis waar we nu inzitten, komen extremen steeds vaker voor. Dan gaat het dus niet alleen over gemiddeldes, maar juist ook maxima: hittegolven."
Ook bij Spanje zijn dat soort extremen nu te zien. In bijvoorbeeld het zuidoosten is de zeetemperatuur op sommige plaatsen opgelopen tot 28 graden. Bij een meetpunt bij de Balearen werd zelfs de 29 graden aangetikt. Door de hoge watertemperatuur koelt het ook 's nachts maar weinig af.
Verspreiding vissoorten
De impact van dit soort temperaturen op het leven in zee is groot, zegt Van Leeuwen. "Vissoorten, bijvoorbeeld, hebben verschillende optima: temperaturen die ze prettig vinden om in te leven. En bij hogere temperaturen kost het vissen meer energie om te overleven. Dan hebben ze minder energie voor bijvoorbeeld groei of voortplanting."
Zeker als het meerdere keren in een seizoen zo warm is als nu, kan dat gevolgen hebben voor de vispopulaties in de Middellandse Zee. "Een vis kan zich dus gaan verplaatsen, in dit geval naar de Atlantische Oceaan. Je kunt zeker verwachten dat je ook hierdoor echt een verspreiding krijgt van soorten. In de afgelopen tien jaar is al duidelijk gebleken dat soorten gewoon richting het noorden trekken als de optimale temperatuur wordt overschreden."
Van Leeuwen haalt daarbij onderzoek van het NIOZ in de Waddenzee aan. Die is vele malen ondieper dan de diepe Middellandse Zee, en daar waren dit soort verplaatsingen ook te zien. "In diepere systemen kunnen vissen ook makkelijker wegkomen, dus in die zin is de Waddenzee misschien ook wel een extreem systeem. Maar je kunt zo wel een blik werpen op een extreme versie van wat er gebeurt", legt ze uit.
https://nos.nl/collectie/(...)-van-effecten-hebben
De koude extremen worden dan ook steeds minder. De warmte daarentegen wordt steeds extremer.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grote grap dit natuurlijk, is het een keertje koud "valt wel mee met die klimaatverandering" dan - terecht - wordt er gezegd "dat is weer, geen klimaat"
Andersom weer steeds aangrijpen als klimaatverschijnsel werkt natuurlijk niet, het gaat over langere termijn patronen, als je weersextremen over 30 jaar pakt ofzo, sure, wordt het wetenschappelijk.
Iedere weersextreme individueel extrapoleren op klimaat is doempredikerij.
Wacht maar tot er een nieuwe ijstijd komtquote:Op donderdag 20 juli 2023 10:53 schreef aloa het volgende:
[..]
De koude extremen worden dan ook steeds minder. De warmte daarentegen wordt steeds extremer.
Op veel stukken van het noordelijk halfrond extreme hitte golven is natuurlijk niet zoals we gewend zijn en komt ook overeen met voorspellingen van klimaatwetenschappers dat we meer extremen gaan krijgen. Daar zou dan niemand over mogen praten omdat de sceptici dit als doem voorspellingen zien.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:50 schreef ludovico het volgende:
Andersom weer steeds aangrijpen als klimaatverschijnsel werkt natuurlijk niet, het gaat over langere termijn patronen, als je weersextremen over 30 jaar pakt ofzo, sure, wordt het wetenschappelijk.
Naja goed, je begint zelf over PPM hè, dus je bent hier vooral met jezelf in discussie.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
DE reden? De iets schonere lucht door het verminderen van zwavel in brandstoffen voor de zeevaart heeft iets geholpen. Maar het is nogal een vreemde redenering. Een vaak gehoord argument is dat CO2 weinig uitmaakt, omdat het maar een klein deel van de atmosfeer is, maar 400 parts per million. Hetzelfde kamp beweert nu dat zwavel wel veel uitmaakt, terwijl dat maar 15 parts per BILLION is. Dus kleine dingen kunnen veel invloed hebben? Maar hoe zit het dan met CO2?
Dan heb je het niet over weersobservaties, maar over langere periodes.quote:Op donderdag 20 juli 2023 10:53 schreef aloa het volgende:
[..]
De koude extremen worden dan ook steeds minder. De warmte daarentegen wordt steeds extremer.
Als jij dat wetenschappelijk kunt onderbouwen is dat leuk, anders is het pure verwarring weer/klimaat en propaganda.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:00 schreef Basp1 het volgende:
Op veel stukken van het noordelijk halfrond extreme hitte golven is natuurlijk niet zoals we gewend zijn en komt ook overeen met voorspellingen van klimaatwetenschappers dat we meer extremen gaan krijgen. Daar zou dan niemand over mogen praten omdat de sceptici dit als doem voorspellingen zien.
Denk je dat je mij overtuigd met dit type aantijgingen als ik non-stop doemverhaaltjes hoor die nooit onderbouwd worden met data, danwel een linkje naar het onderliggende rapport.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:00 schreef Basp1 het volgende:
Nou hebben wetenschappers die weerextremen ook allang in rapporten vastgelegd maar zie ik niemand van de sceptici ook maar enige moeite nemen om een rapport van deze wetenschappers door te lezen en daar inhoudelijke kritiek op te willen of kunnen geven. Het blijven wat slecht onderbouwde onderbuik verhaaltjes die jij ook hier weer neer zet.
Ludovico heb je hier al iets van gelezen?quote:Op donderdag 20 juli 2023 00:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Z'n papers staan op de website van de VU, waar-ie als hoogleraar werkt: https://research.vu.nl/en/persons/dim-coumou
.
Welk gaat specifiek dan over die 10x vaker hittegolf? Heb kort gescanned, ik heb er geen twijfel aan dat hij een gerespecteerde wetenschapper is.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ludovico heb je hier al iets van gelezen?
Het verschil tussen het klimaat en het weer idd. Het weer is jaargetijden gerelateerd. De klimaatverandering zorgt ervoor dat die jaargetijden steeds warmer worden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan heb je het niet over weersobservaties, maar over langere periodes.
Och we zitten nu op 1.2 graden opwarming sinds 1870 ofzo, nou nou, poe poe, het is echt onleefbaar nu in Nederland.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:43 schreef aloa het volgende:
[..]
Het verschil tussen het klimaat en het weer idd. Het weer is jaargetijden gerelateerd. De klimaatverandering zorgt ervoor dat die jaargetijden steeds warmer worden.
En die trein gaat steeds harder, steeds sneller rijden.
Gemiddeld 1.2 op jaarbasis, in de zomers zijn stukken van Europa al 3 graden warmer. Kijk jij niet de door jezelf geplaatst twitter filmpjes?quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och we zitten nu op 1.2 graden opwarming sinds 1870 ofzo, nou nou, poe poe, het is echt onleefbaar nu in Nederland.
1.2 graden stijging op jaarbasis sinds 1870 impliceert dat het nu 180 graden warmer is dan toen hè.quote:
Ik heb de data niet gezien. Geen idee hoe erg het kersenplukken is, dat er gebieden zijn met 3 graden opwarming zal mij overigens niet verbazen, de analyse dat dit opmerkelijk is, zonder context, deel ik niet, daar heb ik context voor nodig.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:16 schreef Basp1 het volgende:
in de zomers zijn stukken van Europa al 3 graden warmer. Kijk jij niet de door jezelf geplaatst twitter filmpjes?
quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och we zitten nu op 1.2 graden opwarming sinds 1870 ofzo, nou nou, poe poe, het is echt onleefbaar nu in Nederland.
Je hebt de data niet gezien maar je weet wel te melden dat het sinds 1870 gemiddeld 1,2 graden warmer is geworden. Komisch.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb de data niet gezien. Geen idee hoe erg het kersenplukken is, dat er gebieden zijn met 3 graden opwarming zal mij overigens niet verbazen, de analyse dat dit opmerkelijk is, zonder context, del ik niet.
quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:28 schreef grimselman het volgende:
Je hebt de data niet gezien maar je weet wel te melden dat het sinds 1870 gemiddeld 1,2 graden warmer is geworden. Komisch.
Wat lul je nou stom, ik krijg wel wat informatie tot mij hoor, dit soort globale informatie is heel wat anders dan kennis vergaren over specifieke onderzoeken, daarnaast was die 1.2 graden een schatting op basis van alle info die tot mij is gekomen "ofzo" en die komt praktisch overeen met de realiteit volgens de metingen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:10 schreef ludovico het volgende:
Och we zitten nu op 1.2 graden opwarming sinds 1870 ofzo
Nou dit haal je uit je dikke duim. Of het moet 0.8 graden warmer geweest zijn in 1870.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:28 schreef grimselman het volgende:
Die 1,2 klopt overigens niet. Sinds 1900 is de gemiddelde jaartemperatuur al met 2 graden gestegen. Dat maakt het niet direct onleefbaar maar gaat wel voor flinke problemen zorgen. Onleefbaar gaat het in sommige delen van de wereld wel snel worden, kijk maar eens naar de natteboltemperaturen in landen als India en Pakistan.
Dus geen data gezien maar wel hier het hoogste woord moeten hebben over halve wetenschap.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb de data niet gezien. Geen idee hoe erg het kersenplukken is, dat er gebieden zijn met 3 graden opwarming zal mij overigens niet verbazen, de analyse dat dit opmerkelijk is, zonder context, deel ik niet, daar heb ik context voor nodig.
Mijn hele punt is dat er vanalles wordt geroepen zonder onderbouwing!quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus geen data gezien maar wel hier het hoogste woord moeten hebben over halve wetenschap.
In India denken ze daar anders over.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jij roept van alles en post hier berichten waar weldegelijk bronnen genoemd worden en dan zou het onze taak zijn om de berichten voor jou nogmaals uit te gaan kauwen. Grapjas.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mijn hele punt is dat er vanalles wordt geroepen zonder onderbouwing!
Ik weet mijn god niet waar ik moet zoeken om de onderbouwing te vinden, waarom is dat mijn taak?
Gaan we het nog inhoudelijk hebben over de 10x meer hittegolven claim en 3 graden warmer in sommige gebieden claim? Waar zijn die papers? Waar moet ik zoeken? Nogmaals, zonder die context zegt het mij geen reet en zou het jou ook geen reet moeten zeggen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij roept van alles en post hier berichten waar weldegelijk bronnen genoemd worden en dan zou het onze taak zijn om de berichten voor jou nogmaals uit te gaan kauwen. Grapjas.
Wel eens van feedback loops gehoord?quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Naja goed, je begint zelf over PPM hè, dus je bent hier vooral met jezelf in discussie.
Overigens in een kas proefondervindelijk al aan te tonen dat CO2 niveaus warmte vasthouden. Dat CO2 een positieve relatie heeft met temperatuur is aannemelijk. Ook met allerhande andere metingen, dus die staat gewoon vast.
De vraag is in welke mate dat causaal is. En in welke mate correlatief. Warmere oceanen houden minder CO2 vast, hoeveel CO2 zit daar wel niet gebufferd? Warmer klimaat --> meer CO2,
Aangezien jij geregeld om context en onderbouwing vraagt: Geef eens wat onderbouwing, met bronnen, over de urban heating elementen die volgens jou schijnbaar de accuraatheid van metingen beinvloeden?quote:OK, de snelle stijging in CO2 nu in de atmosfeer, neem ik even aan, is redelijk uniek, maar we gaan naast meetbare hardere wetenschap, ook uit van allerhande 2e orde effecten dat het helemaal uit de hand escaleert, daarnaast hebben we problemen met onze metingen die niet 100% accuraat zijn die "urban heating" elementen vertonen.
Bias...of misschien hebben ze gelijk? Als 100 oncologen zeggen dat jij kanker hebt, en een zweefteef dat je het niet hebt, zijn al die oncologen dan biased, omdat ze gigantisch hebben geinvesteerd in hun opleiding tot oncoloog, en ervan overtuigd zijn dat er iets gedaan moet worden?quote:Daarnaast bestaat er een hevige bias van wetenschappers in deze tak van sport, ze zijn er gigantisch in geinvesteerd en hebben die overtuiging dat we er echt iets mee moeten doen asap.
Noem eens effecten die overschat worden? Kwantificeer die effecten, en onderbouw (daar is ie weer) je verwachtingen eens. En hoe zouden we het probleem kosten-effectief aan moeten pakken (met onderbouwing). Neem daarbij ook de kosten mee van niets doen.quote:In de realiteit verwacht ik dat de effecten nu enige mate overschat worden (dus zeker wel bestaan) en daarnaast dat we het probleem totaal niet kosten-effectief aanpakken.
Wie zegt dat die halve slavernij niet ook aangepakt moet en kan worden? En welke 'juiste instrumenten' heb je het over? En waarom zijn dat de 'juiste', kun je dat onderbouwen?quote:Zo snel mogelijk de juiste instrumenten invoeren is stap 1, en dat kost met CBAM al tot 2032, ondertussen stellen we onhaalbare doelstellingen en ligt ons elektriciteitsnetwerk al plat, in Zeeland mag er niks meer bij. Nu al.
En investeringen buiten de EU dan? Wat vinden we van andere onderwerpen zoals die halve slavernij in Kongo m.b.t. Kobalt voor onze accu's?
Klopt, het is complex. Denk ook aan de keinkinderen, die moeten ook nog een beetje kunnen leven. Klimaat heeft invloed op dat alles, en een warmer klimaat met meer extremen maar het niet makkelijker. Denk eens aan al die ouderen in hittegolven.quote:En onze ouderen? Onze welvaart? Er zijn zoveel facetten des levens die aandacht verdienen.
CO2 wordt niet gereduceerd, de uitstoot wordt omlaag gebracht. Helaas formuleren landen doelstellingen op zo'n manier dat ze niet bindend zijn, en vervolgens houden ze zich er ook niet aan. Dat zie je nu ook weer met de Europese natuurwet, uitgekleed tot iets waardoor doelen niet gehaald zullen worden.quote:Anyway, CO2 reduceren gebeurt nu sowieso niet doelmatig en die 2030 / 2050 doelstelling zorgen daar expliciet voor.
Jawel maar dat staat niet stevig.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wel eens van feedback loops gehoord?
In het boek van Crox is daarop ingezoomd, https://www.bol.com/nl/nl/f/de-staat-van-het-klimaat/37129331/quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Aangezien jij geregeld om context en onderbouwing vraagt: Geef eens wat onderbouwing, met bronnen, over de urban heating elementen die volgens jou schijnbaar de accuraatheid van metingen beinvloeden?
Beide, ik ontken niet dat CO2 effect heeft, de mate waarin, is de vraag.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Bias...of misschien hebben ze gelijk? Als 100 oncologen zeggen dat jij kanker hebt, en een zweefteef dat je het niet hebt, zijn al die oncologen dan biased, omdat ze gigantisch hebben geinvesteerd in hun opleiding tot oncoloog, en ervan overtuigd zijn dat er iets gedaan moet worden?
Feed-back loops worden niet goed begrepen, urban heating effect is present in meetreeksen, bias vanuit wetenschappers is logisch gezien allerhande factoren, daar kun je enorm over uitwijden verder maar ik hoop dat je daar zelf ook wat bij kunt voorstellen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Noem eens effecten die overschat worden? Kwantificeer die effecten, en onderbouw (daar is ie weer) je verwachtingen eens. En hoe zouden we het probleem kosten-effectief aan moeten pakken (met onderbouwing). Neem daarbij ook de kosten mee van niets doen.
Dus het cork boek is jou bijbel en IPCC de duivelse wetenschap. En het dan over bias hebben.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beide, ik ontken niet dat CO2 effect heeft, de mate waarin, is de vraag.
Waarbij het IPCC ook opvallende fouten maakt die altijd één kan op wijzen en critici (ook al vaak geciteerd en alom geprezen) worden er buiten gehouden. Wederom op basis van boek van Crok.
Jahoor het juiste instrument is beprijzen van CO2. Enige industriepolitiek zou je kunnen voeren met kerncentrales omdat dat grote stappen maakt, verder zie ik geen danwel weinig succes voor central planning.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wie zegt dat die halve slavernij niet ook aangepakt moet en kan worden? En welke 'juiste instrumenten' heb je het over? En waarom zijn dat de 'juiste', kun je dat onderbouwen?
Jij maakt er duivelse wetenschap van, dat heb ik niet gezegd.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus het cork boek is jou bijbel en IPCC de duivelse wetenschap. En het dan over bias hebben.
Wees jij maar lekker het boegbeeld van niet zelfstandig kunnen nadenken, wat jij wilt, geloof lekker dat ze het in India slechter hebben dan 50 jaar terug, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:47 schreef aloa het volgende:
[..]
Daar pas je wel. Ik zie net dat daar ook een topic loopt waar je je onzin kan gaan verkondigen.
O, wacht.. je post er al![]()
George_of_the_Jungle in BNW / Klimaat Hysteria#4 Alleen samen verslaan we climate change
Overigens zijn de extinction rebellion hypocrieten het daar ook geheel mee eens, kijk maar naar de vakantiefoto's van gemiddelde XR demonstrant.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wees jij maar lekker het boegbeeld van niet zelfstandig kunnen nadenken, wat jij wilt, geloof lekker dat ze het in India slechter hebben dan 50 jaar terug, bijvoorbeeld.
En het gros van de welvaartstoename hebben we te danken aan goedkope energie - die een opwarmend effect heeft op het klimaat ja. Maar er is echt geen twijfel mogelijk dat de baten van goedkope energie die kosten overtreffen.
Dat deed ik al nietquote:Op donderdag 20 juli 2023 13:56 schreef Basp1 het volgende:
Ludo praat nu zelfs tegen zichzelf door zijn hysterische emoties kunnen we hem nu echt niet meer serieus nemen.
Sommige feedback loops, of de impact ervan worden nog niet goed begrepen, en men is zich daarvan bewust. Andere feedback loops worden goed begrepen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Feed-back loops worden niet goed begrepen, urban heating effect is present in meetreeksen, bias vanuit wetenschappers is logisch gezien allerhande factoren, daar kun je enorm over uitwijden verder maar ik hoop dat je daar zelf ook wat bij kunt voorstellen.
Voor kosten/baten analyses met input van IPCC verwachtingen, zie Nordhaus.
Welke fouten? Licht er eens een uit en onderbouw. En dan echt onderbouwen, niet een verwijzing naar een heel boek. Pen gewoon de onderbouwing hier neer, of kopieer het desnoods.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beide, ik ontken niet dat CO2 effect heeft, de mate waarin, is de vraag.
Waarbij het IPCC ook opvallende fouten maakt die altijd één kan op wijzen en critici (ook al vaak geciteerd en alom geprezen) worden er buiten gehouden. Wederom op basis van boek van Crok.
Dus als ik het goed begrijp is je vraag:quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
In het boek van Crox is daarop ingezoomd, https://www.bol.com/nl/nl/f/de-staat-van-het-klimaat/37129331/
En natuurlijk beïnvloed dat de accuraatheid van metingen, bebouwing en omgeving beïnvloeden gemeten temperatuur. In NL heeft het KNMI meetreeksen in de beeld pre 1950 om die reden ook aangepast "homogenisatie".
Ik vraag hier 2 dingen volgens mij in dit topic, maak het nou niet steeds breder dan dat:
1. 3 graden warmer sommige plekken EU in de zomer.
2. 10x vaker hittegolven.
Je weet dat er al handel in carbon is? Ben je je ook bewust van de haken en ogen daaraan?quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jahoor het juiste instrument is beprijzen van CO2. Enige industriepolitiek zou je kunnen voeren met kerncentrales omdat dat grote stappen maakt, verder zie ik geen danwel weinig succes voor central planning.
Het gebrek aan capaciteit van ons stroomnet limiteert overigens de haalbaarheid van onze doelstellingen ook enorm, tenzij we leveringszekerheid niet meer van belang vinden. Dat gaat echt flink welvaart kosten.
Welke papers komt dat uit?quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp is je vraag:
1. 3 graden warmer sommige plekken EU in de zomer.
2. 10x vaker hittegolven.
Wat is de vraag precies?
Ja ga nog verder traineren, ondertussen wordt van mij wel verlangt dat als we energie tekort hebben over 10-20 jaar dat ik zonder energie moet zitten en mijn welvaart naar de knoppen gaat.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Je weet dat er al handel in carbon is? Ben je je ook bewust van de haken en ogen daaraan?
En een kerncentrale kan helpen, maar als je vandaag begint met bouwen, is die pas over 10-20 jaar klaar. Als je ook nog vergunningen moet aanvragen kun je er nog 10 jaar aan vast plakken. Ook niet echt een oplossing.
Zeg ik nergens.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Niet de fouten en zwaktes van het boek van Crok kunnen zien, maar wel alle klimaat-wetenschappers beschuldigen van bias
Doelen vastleggen in een wet kan, als de realiteit zich ontwikkelt, niet verstandig meer zijn.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
CO2 wordt niet gereduceerd, de uitstoot wordt omlaag gebracht. Helaas formuleren landen doelstellingen op zo'n manier dat ze niet bindend zijn, en vervolgens houden ze zich er ook niet aan. Dat zie je nu ook weer met de Europese natuurwet, uitgekleed tot iets waardoor doelen niet gehaald zullen worden.
Denk wel dat ik daar bovenmatig verstand van heb ja.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Je weet dat er al handel in carbon is? Ben je je ook bewust van de haken en ogen daaraan?
Niet zelfstandig kunnen nadenken...Daar zit de crux, iedereen kan dat natuurlijk, en ook iedereen wordt beinvloed door zijn omgeving. Maar veel mensen zijn alleen niet in staat om goed onderzoek van slecht onderzoek te onderscheiden. Men is niet getraind in het doen van onderzoek, men heeft geen ervaring met het beoordelen van onderzoek. Dus beoordeelt men dat met de riemen de ze hebben, die helaas niet geschikt zijn om onderzoek te beoordelen. Wat dan vaak leidend gaat zijn zijn vergelijkingen met wat er in de eigen omgeving gebeurd, welke natuurlijk helemaal niet representatief hoeft te zijn voor het hele fenomeen. Een andere leidraad die vaak gebruikt wordt om tot een oordeel te komen is de mogelijke impact van het werk op henzelf. En daarbij neigt men dan sterk naar voorkeur voor conclusies die een positieve invloed hebben, of waarbij er geen impact is op hoe men moet leven, of een directe bedreiging vormt op hun levensstandaard. Maar dus niet op hoe je onderzoek wel moet beoordelen. Is de juiste data verzamelt, op de juiste manier, past de methode van analyse bij de data, zijn de conclusies wel gestaafd door de analyses en de data. Sommigen gaan iets verder, die zoeken naar bronnen die de onderzoeken geanalyseerd hebben, maar selecteren dan vooral voor bronnen met conclusies zoals eerder genoemd (die vooral positief uitpakken voor henzelf).quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wees jij maar lekker het boegbeeld van niet zelfstandig kunnen nadenken, wat jij wilt, geloof lekker dat ze het in India slechter hebben dan 50 jaar terug, bijvoorbeeld.
En het gros van de welvaartstoename hebben we te danken aan goedkope energie - die een opwarmend effect heeft op het klimaat ja. Maar er is echt geen twijfel mogelijk dat de baten van goedkope energie die kosten overtreffen.
OK, niet alle....quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeg ik nergens.
Maar dat er bias is in die tak van wetenschap is logisch.
quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:01 schreef ludovico het volgende:
Daarnaast bestaat er een hevige bias van wetenschappers in deze tak van sport, ze zijn er gigantisch in geinvesteerd en hebben die overtuiging dat we er echt iets mee moeten doen asap.
Een topic openen en geen wereldbeelden verlangen die niet in lijn zijn met die van jou is naar mijn weten niet de bedoeling van dit subforum.quote:
Is dat geen waarheid?quote:
Ik vind het niet plausibel dat dit niet leidt tot bias.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
ze zijn er gigantisch in geinvesteerd en hebben die overtuiging dat we er echt iets mee moeten doen asap.
Dat zien we keer op keer met regeringen. In het verleden is besloten dat iets belangrijk is, vastgelegd in de wet. En nu houdt de overheid zich er niet aan en wordt de wet aangepast. Dat wilt niet zeggen dat iets minder belangrijk is/minder vervuilend is/minder invloed heeft. De overheid heeft het vooral laten afweten. Doelbewust beleid gemaakt en zich daar dan niet aan gehouden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Doelen vastleggen in een wet kan, als de realiteit zich ontwikkelt, niet verstandig meer zijn.
Jezus, gewoon op de zoeken op de website van het RIVM he?quote:
Beleid moet verstandig zijn, de baten moeten de kosten overstijgen, als je dit type doelen gaat nastreven kan dat doel allicht meer schade veroorzaken dan goed doen, dat is niet handig.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat zien we keer op keer met regeringen. In het verleden is besloten dat iets belangrijk is, vastgelegd in de wet. En nu houdt de overheid zich er niet aan en wordt de wet aangepast. Dat wilt niet zeggen dat iets minder belangrijk is/minder vervuilend is/minder invloed heeft. De overheid heeft het vooral laten afweten. Doelbewust beleid gemaakt en zich daar dan niet aan gehouden.
Ik denk niet dat je daar bovenmatig verstand van hebt. CBAM gaat misschien pas in in 2026, maar er wordt allang in carbon credits gehandeld. Ik weet niet over welk 'lek in het systeem' je het hebt, er zijn er namelijk velen. Maar ik ben wel benieuwd over welk lek je het hebt, dus benoem 'het lek' eens.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Denk wel dat ik daar bovenmatig verstand van heb ja.
CBAM wordt geintroduceerd vanaf 2026 tm 2032, dan wordt dat lek in dat systeem pas gedicht.
Daarnaast is CO2 rechten het verkeerde middel, het moet gewoon belasting worden.
En dan wordt het nog een lastig vraagstuk welke industriën er allemaal onder gaan vallen en hoe we het effectief en doelmatig kunnen belasten.
Dus de 3 graden warmer dan normaal gaat over Nederland? Die meneer in nieuwsuur had het over een veel groter gebied, en waarmee vergelijken we die temperaturen dan? 1870?quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:30 schreef June. het volgende:
[..]
Jezus, gewoon op de zoeken op de website van het RIVM he?
https://www.knmi.nl/over-(...)C%20in%201991%2D2020).
Zolang de wereldbeelden niet wereldvreemd zijn, vind ik het prima verder.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een topic openen en geen wereldbeelden verlangen die niet in lijn zijn met die van jou is naar mijn weten niet de bedoeling van dit subforum.
Als alle wiskundigen zeggen dat 1+1, 2 is, is dat dan bias of waarheid? Of moet dan de helft van een rapport aandacht gegeven worden aan die ene wiskundige die zegt dat het niet zo is? En Crok, kom op he, je kunt zijn foute redenaties toch wel doorzien, als zelfstandig denker?quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is dat geen waarheid?
[..]
Ik vind het niet plausibel dat dit niet leidt tot bias.
Daarnaast heeft Crok dus concrete voorbeelden waarom het IPCC niet helemaal fair gewicht verdeeld over verschillende wetenschappers (biased).
https://www.youtube.com/r(...)++crok+nieuwe+ewreld
Zie dat, + Staat van het klimaat, bijvoorbeeld.
Dat de baten de kosten moeten overstijgen is voor iedereen wel duidelijk, het gaat er vooral over hoe kosten en baten berekend moeten worden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beleid moet verstandig zijn, de baten moeten de kosten overstijgen, als je dit type doelen gaat nastreven kan dat doel allicht meer schade veroorzaken dan goed doen, dat is niet handig.
Nee iemand die zich inleest, een economische opleiding heeft afgerond, zal de kennis hebben van een leek. Wat denk je nou zelf.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je daar bovenmatig verstand van hebt. CBAM gaat misschien pas in in 2026, maar er wordt allang in carbon credits gehandeld. Ik weet niet over welk 'lek in het systeem' je het hebt, er zijn er namelijk velen. Maar ik ben wel benieuwd over welk lek je het hebt, dus benoem 'het lek' eens.
Wat moet je dan een zelfvertrouwen hebben he. Ondanks alle tegenslagen gewoon iederen blijven vertellen dat jij het beter weet.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:36 schreef Momo het volgende:
Ludovico wist het in COR ook al beter dan alle medisch experts, virologen, gedragsexperts, statistici, wat zou fok toch zonder hem moeten
Dat bepaal jij?quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:34 schreef aloa het volgende:
[..]
Zolang de wereldbeelden niet wereldvreemd zijn, vind ik het prima verder.
Die hebben geen bepaald belang, of vooringenomenheid, wat zijn zijn foute redenaties dan? Je doorziet ze blijkbaar? Vooralsnog wilt vooral niemand met hem in debat en cancellen ze hem liever.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als alle wiskundigen zeggen dat 1+1, 2 is, is dat dan bias of waarheid? Of moet dan de helft van een rapport aandacht gegeven worden aan die ene wiskundige die zegt dat het niet zo is? En Crok, kom op he, je kunt zijn foute redenaties toch wel doorzien, als zelfstandig denker?
Als dat voor iedereen duidelijk is giet je dit soort zaken niet in dwingende wetgeving.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat de baten de kosten moeten overstijgen is voor iedereen wel duidelijk, het gaat er vooral over hoe kosten en baten berekend moeten worden.
De statistieken en wat virologen zeiden / denken / dachten te hopen / en wat werd gemodelleerd kwamen nou niet bepaald met elkaar overeen hè.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:36 schreef Momo het volgende:
Ludovico wist het in COR ook al beter dan alle medisch experts, virologen, gedragsexperts, statistici, wat zou fok toch zonder hem moeten
Je neemt jezelf veel te serieus door even te denken te bepalen dat bepaalde wetenschappelijke stukken die peer reviewed zijn dan complete onzin zijn zonder ook maar enige relevante kennis van het vakgebied. Ook nu weer is iedereen maar een cult, maar een of andere knakworst die leuk boekjes wil verkopen heeft wel ineens gelijk in zijn YouTube video's.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
De statistieken en wat virologen zeiden / denken / dachten te hopen / en wat werd gemodelleerd kwamen nou niet bepaald met elkaar overeen hè.
Gedragsexperts wezen ook op de schadelijkheid van sluiten van scholen, is geen gehoor aan gegeven, en de analyse achteraf wordt daar ook straal genegeerd.
Je gooit een heel lijstje met titels op hier die vrij gespannen op elkaar stonden in die periode en je doet alsof ze universeel iets anders zeiden dan ik.
Als iets overduidelijk is/was is het het gebrek aan statistische onderbouwing.
Hoe gaat het met long-covid bijvoorbeeld ondertussen heb je al een paper kunnen vinden die dit in historische (laatste 10-20 jaar) context plaatst qua symptomen?
97% reductie in besmettelijkheid, groepsimmuniteit middels vaccinaties...... Wat meer. Statistisch bewezen flauwekul.
(Neehoor Covid verspreidt niet door de lucht, dan zou het veeel sneller moeten verspreiden)
Risico reductie om opgenomen te worden in het ziekenhuis op de IC schommelde in de UK zo rond de 80%, effect op de all-cause mortality is nooit gemeten. Dat is wel interessant, de mensen stierven nog steeds, maar aan iets anders, met minder druk op de IC blijkbaar.
Anyway, wat je ook vindt van wat ik hier dan ook zeg, naar mijn mening zou iedereen het erover eens moeten zijn dat het cruciaal is om alle kennis te vergaren die we uit de beschikbare data kunnen trekken.
Dat ook een parlementaire enquête belangrijk is.
Dat we de periode helemaal kapot moeten analyseren.
En dat we lessen moeten trekken.
Verder is dit off-topic, maar ok, je hebt me weer lekker kunnen framen als wappie![]()
Dat maak jij er van, ik zeg dat niet.quote:Op donderdag 20 juli 2023 15:08 schreef Momo het volgende:
[..]
Je neemt jezelf veel te serieus door even te denken te bepalen dat bepaalde wetenschappelijke stukken die peer reviewed zijn dan complete onzin zijn zonder ook maar enige relevante kennis van het vakgebied. Ook nu weer is iedereen maar een cult, maar een of andere knakworst die leuk boekjes wil verkopen heeft wel ineens gelijk in zijn YouTube video's.
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024quote:We analyze the evolution of the scientific consensus on anthropogenic global warming (AGW) in the peer-reviewed scientific literature, examining 11 944 climate abstracts from 1991–2011 matching the topics 'global climate change' or 'global warming'. We find that 66.4% of abstracts expressed no position on AGW, 32.6% endorsed AGW, 0.7% rejected AGW and 0.3% were uncertain about the cause of global warming. Among abstracts expressing a position on AGW, 97.1% endorsed the consensus position that humans are causing global warming. In a second phase of this study, we invited authors to rate their own papers. Compared to abstract ratings, a smaller percentage of self-rated papers expressed no position on AGW (35.5%). Among self-rated papers expressing a position on AGW, 97.2% endorsed the consensus. For both abstract ratings and authors' self-ratings, the percentage of endorsements among papers expressing a position on AGW marginally increased over time. Our analysis indicates that the number of papers rejecting the consensus on AGW is a vanishingly small proportion of the published research.
Dit is geen nieuwsitem, maar verslag van feiten die het KNMI heeft gemeten. Zie grafieken in het artikel.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dus de 3 graden warmer dan normaal gaat over Nederland? Die meneer in nieuwsuur had het over een veel groter gebied, en waarmee vergelijken we die temperaturen dan? 1870?
https://twitter.com/Nieuwsuur/status/1679945530992893952
Anyway, ik vraag om de onderbouwing, niet een nieuwsitem.
Paper / meetreeksen / input data.
mi mi mi mijn welvaart.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja ga nog verder traineren, ondertussen wordt van mij wel verlangt dat als we energie tekort hebben over 10-20 jaar dat ik zonder energie moet zitten en mijn welvaart naar de knoppen gaat.
Kernenergie is de grootste klappenmaker die we hebben als het gaat om CO2 reductie, weigering om dat in te zetten impliceert dat het gaat om welvaartsreductie i.p.v. CO2 reductie.
Ok wat ik werkelijk denk: De mensen kunnen het totaal niet overzien allemaal, en zeggen daarom incongruente dingen.
Ik vermoed dat nieuwsuur prof het over nu heeft, het weer, en wie weet dat het KNMI ook wat over Europa zegt, zal er dan in moeten duiken, die data van het KNMI verder over NL klopt sowieso.quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:00 schreef June. het volgende:
[..]
Dit is geen nieuwsitem, maar verslag van feiten die het KNMI heeft gemeten. Zie grafieken in het artikel.
Op de website van het KNMÏ zijn nog wel meer tabellen en grafieken te vinden, maar volgens mij wil jij gewoon roepen om het roepen.
Weet niet hoor maar als er Afrikanen aan honger overlijden vanwege gebrek aan welvaart lach je dan ook altijd zo?quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:11 schreef Basp1 het volgende:
mi mi mi mijn welvaart.
Na jou de zondvloed de rest van de aarde kan barsten een typische extreem kapitalistische instelling waarbij duidelijk de korte termijn visie getoond wordt.
Zonne energie gebruiken en deze technologieën rond de evenaar aanleggen waarbij hvdc lijnen voor stroomtransport is de meest duurzame en erg realistische optie.
Waar lach ik? Jij hebt het over jou welvaart en ik vermoed dat jij geen Bill Gates bent die een groot gedeelte van zijn vermogen onbaatzuchtig schenkt aan goede doelen schenkt dus ervoor zorgt dat er minder mensen aan honger en ziektes overlijden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Weet niet hoor maar als er Afrikanen aan honger overlijden vanwege gebrek aan welvaart lach je dan ook altijd zo?
Doe je ons even de groeten uit Italie in 2030 terwijl je zonder airco loopt te genieten van het uitzonderlijk mooie weer? Want zo werd het door de vakantieganger niet omschreven.quote:Op donderdag 20 juli 2023 07:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja ook co2 toename.
Maar whats the fuss about?
Mischien knalt er nog wel een grote vulkaan en is het wat jaren grauw en regenachtig.
Geniet er gewoon van dit uitzonderlijke mooie weer.
CBAM is niet het enige carbon credit systeem. Er wordt al jarenlang gehandeld in carbon credit, en op dit moment is dat een beetje een wilde westen eigenlijk. Maar goed, je weet er bovenmatig veel vanaf, hebt je ingelezen, dus dat is allemaal gesneden koek voor je, je had er alleen even geen actieve herinnering aan blijkbaar.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee iemand die zich inleest, een economische opleiding heeft afgerond, zal de kennis hebben van een leek. Wat denk je nou zelf.
Wordt geleidelijk ingevoerd vanaf 2026.
Lek in het systeem is dat we niet corrigeren aan de grens en dat de rechten gratis worden uitgedeeld.
Was het niet Ludovico die een jaar geleden ofzo beweerde dat sars-cov-2 snel weg zou zijn? Op dit moment schatten ze dat in het VK 60.000 besmettingen per dag zijn (op basis van testen). Best wel opvallend veel mensen die verkouden zijn, en ook mensen die ziek thuiszitten. Gelukkig heeft iedereen nu genoeg immuniteit dat het verder nauwelijks problemen geeft.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:36 schreef Momo het volgende:
Dat doet men dus ook niet, in veel wetgeving staan doelen, maar geen consequenties als die niet gehaald worden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:47 schreef ludovico het volgende:
Als dat voor iedereen duidelijk is giet je dit soort zaken niet in dwingende wetgeving.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan te bedenken dat deze zomer waarschijnlijk een van de koelste zal zijn van de rest van ons leven. Het warmt alleen maar verder op.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:21 schreef aloa het volgende:
Nu al 30 graden voor de Middelandse zee. En dan moet augustus gewoon nog beginnen.
[ twitter ]
Deze maand valt wel tegen, maar nog steeds warmer dan gemiddeld.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat deze zomer waarschijnlijk een van de koelste zal zijn van de rest van ons leven. Het warmt alleen maar verder op.
Wereldwijd is het vrij schokkend. Als de komende jaren dat nog verergertquote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:29 schreef aloa het volgende:
[..]
Deze maand valt wel tegen, maar nog steeds warmer dan gemiddeld.
Vraag me af wat de gemiddelde Italiaan van deze maand vindt.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wereldwijd is het vrij schokkend. Als de komende jaren dat nog verergert
Volgend jaar wordt nog erger...quote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wereldwijd is het vrij schokkend. Als de komende jaren dat nog verergert
Ligt er wel een beetje aan waar je woont. Bij ons kan het blijkbaar ook nog kouder worden.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat deze zomer waarschijnlijk een van de koelste zal zijn van de rest van ons leven. Het warmt alleen maar verder op.
Een redelijke El Nino zorgt normaliter voor ongeveer +0.2C, en dat zullen we volgend jaar pas merken. Maar nu is een veel groter deel van de oceaan een stuk warmer, dus zou me niets verbazen als volgend jaar +0.4-0.5C tov dit jaar is. En dan ga ik ervanuit dat El Nina ongeveer de temp ongeveer -0.2C verlaagde (afgelopen jaren) en dit jaar een tussenjaar is (wat betreft El Nino).quote:
Ja wereldwijd gezien idd.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 19:07 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ligt er wel een beetje aan waar je woont. Bij ons kan het blijkbaar ook nog kouder worden.
Dat bedoel ik inderdaad. Zo'n warme oceaan koelt ook niet heel snel af, dus je hebt al een voorsprong en dan komt El Nino er nog overheen.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 19:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Een redelijke El Nino zorgt normaliter voor ongeveer +0.2C, en dat zullen we volgend jaar pas merken. Maar nu is een veel groter deel van de oceaan een stuk warmer, dus zou me niets verbazen als volgend jaar +0.4-0.5C tov dit jaar is. En dan ga ik ervanuit dat El Nina ongeveer de temp ongeveer -0.2C verlaagde (afgelopen jaren) en dit jaar een tussenjaar is (wat betreft El Nino).
Dat worden in het najaar stevige medicanes.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:21 schreef aloa het volgende:
Nu al 30 graden voor de Middelandse zee. En dan moet augustus gewoon nog beginnen.
[ twitter ]
Dat zou heel goed kunnen idd. Watertemperatuur is er ideaal voor.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 21:20 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat worden in het najaar stevige medicanes.
Denk verder ook veeeel wateroverlast en wellicht ook landverschuivingen door overvloedige regen.
Maar kou wordt onwaarschijnlijker ook met zoveel warm water. Al is het in de arctic niet heel uitzonderlijk warm, volgens mij is de hoeveel ijs daar de 12de laagste ooit, maar boven het gemiddelde van de 2010's. Maar wel nog 2.2 miljoen vierkante kilometer onder het gemiddelde van de jaren 80, dat is ongeveer het landoppervlakte van de Democatrische Republiek van Congo, of Duitsland, Frankrijk, Italie, Zweden en Noorwegen samen.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 19:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat bedoel ik inderdaad. Zo'n warme oceaan koelt ook niet heel snel af, dus je hebt al een voorsprong en dan komt El Nino er nog overheen.
Of we moeten een hele koude winter krijgen op het noordelijk halfrond met zeer veel neerslag.
Uit het draadje:quote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:21 schreef aloa het volgende:
[ twitter ]
Volgens mij wel veel meer sneeuw de laatste jaren. Wat uiteraard ook weer te maken heeft met warmere water.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar kou wordt onwaarschijnlijker ook met zoveel warm water. Al is het in de arctic niet heel uitzonderlijk warm, volgens mij is de hoeveel ijs daar de 12de laagste ooit, maar boven het gemiddelde van de 2010's. Maar wel nog 2.2 miljoen vierkante kilometer onder het gemiddelde van de jaren 80, dat is ongeveer het landoppervlakte van de Democatrische Republiek van Congo, of Duitsland, Frankrijk, Italie, Zweden en Noorwegen samen.
quote:Hittegolven zoals in Zuid-Europa 'vrijwel onmogelijk' zonder klimaatverandering
2023 is nu al een jaar vol extreem weer. Hitterecords boven de 45 graden in Zuid-Europa, ellenlange hittegolven in Amerika en temperaturen boven de 50 graden in China. Welke rol speelt klimaatverandering daarin?
Over die vraag heeft een groep wetenschappers zich gebogen. Hun conclusie: zonder de opwarming van de aarde zou dit extreme weer in Amerika en Europa "vrijwel onmogelijk" zijn geweest. In China is de kans op zulk weer nu 50 keer groter dan toen het op aarde gemiddeld nog 1,2 graden kouder was. Inmiddels zijn deze weersextremen helemaal niet meer uitzonderlijk, luidt de conclusie.
Uit eerdere onderzoeken bleek al dat alle hittegolven inmiddels een link hebben met klimaatverandering. Ze worden langer, intenser en komen vaker voor. De wetenschappers bestudeerden in dit geval drie hittegolven in juli: de achttien dagen aanhoudende hittegolf in Amerika en Mexico, zeven dagen hitte in Zuid-Europa en meer dan veertien dagen in China.
In die tijd kregen miljoenen inwoners hittewaarschuwingen, vielen er hittedoden en waren er bosbranden. Om het onderzoek af te bakenen selecteerden de wetenschappers periodes en gebieden waar de impact van de hittegolven het grootst was.
Ook in juni was het heet, het was zelfs wereldwijd gezien de warmste maand ooit gemeten:
Juni 2023 was de warmste maand juni ooit gemeten
Voor de industrialisering waren zulke temperaturen eigenlijk ondenkbaar, zo blijkt uit de modellen. "De kans was één op duizend of nog kleiner, vandaar dat we deze bewoording hebben gekozen", vertelt klimaatonderzoekster Mariam Zachariah van het Imperial College London. Een hitteperiode zoals die in China was in pre-industriële tijden iets minder onwaarschijnlijk, daar was toen een kans op van één keer in de 250 jaar.
Dat beeld is nu heel anders: in Europa kunnen we een hittegolf als deze inmiddels één keer in de tien jaar verwachten. In Amerika is dat eens elke vijftien jaar en in China eens in de vijf jaar.
Zolang we niet stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen, blijft het klimaat opwarmen en worden hittegolven frequenter en intenser. Zo simpel is het.
Friedereke Otto, klimaatwetenschapper
De onderzoekers benadrukken dat ze de resultaten vanuit wetenschappelijk oogpunt niet verrassend vinden. "Dit valt allemaal binnen onze modellen", aldus Friedereke Otto, ook klimaatwetenschapper bij het Imperial College Londen. "Zolang we niet stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen, blijft het klimaat opwarmen en worden hittegolven frequenter en intenser. Zo simpel is het."
Dat de hittegolven tegelijkertijd plaatsvinden, vindt ze niet raar. "Vroeger waren dit zeldzame gebeurtenissen, nu niet meer. Omdat ze niet meer zo uitzonderlijk zijn, is het ook minder toevallig dat ze tegelijkertijd voorkomen", zegt Otto.
Opwarming speelt niet altijd een rol
Hoe weten de onderzoekers dat andere weerfenomenen, zoals El Niño, niet van invloed zijn geweest? "We hebben de rol van El Niño deze keer niet in onze berekeningen meegenomen. Maar we weten uit eerder onderzoek dat die rol klein is in vergelijking met de uitstoot van broeikasgassen."
Al eerder is in dit soort attributiestudies naar de rol van klimaatverandering bij extreem weer gekeken, zoals bij de overstromingen in Limburg, België en Duitsland. Daar speelde opwarming wel een rol. Soms is de rol van de opwarming beperkt. Zo bleek na onderzoek naar de overstromingen in Noord-Italië dat de kans daarop niet is toegenomen.
Benieuwd tot hoe diep de temperatuur-anomalie gaat.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:20 schreef aloa het volgende:
Bizar![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://twitter.com/ScottDuncanWX/status/1683873654621237248
Zoals er al staat, het maximum is meestal in augustus. De verwachting is dat het nog wel even verder gaat.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Benieuwd tot hoe die de temperatuur-anomalie gaat.
Argh, typo.. Ik bedoel de diepte.. De Middellandse zee is op sommige plekken echt enorm diep. Neem aan dat alleen het oppervlaktewater zo afwijkend warm is.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:29 schreef aloa het volgende:
[..]
Zoals er al staat, het maximum is meestal in augustus. De verwachting is dat het nog wel even verder gaat.
Dit soort temperaturen is fuel voor orkanen
Dit jaar zal het warmste jaar, of iig een van de warmste jaren zijn die we meegemaakt hebben. Tevens zal dit jaar een van de koelere jaren zijn die we nog mee gaan maken.quote:Op dinsdag 25 juli 2023 18:48 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb in de zomer van 1998 in Griekenland gewerkt, met name op Kreta.
Het was uitzonderlijk heet. Volgens de lokale kranten was het de heetste zomer in 1000 jaar.
Zie ook:
https://www.knmi.nl/over-(...)in-de-zomer-van-1998
25 jaar later kijken we er heel anders naar. Het viel wel mee vergeleken met nu.
Zolang we door blijven gaan met broeikasgassen in de atmosfeer pompen zal dat zo blijven helaas.quote:Op donderdag 27 juli 2023 23:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dit jaar zal het warmste jaar, of iig een van de warmste jaren zijn die we meegemaakt hebben. Tevens zal dit jaar een van de koelere jaren zijn die we nog mee gaan maken.
En mogelijk zelfs opwarmen zeewater: Warmer zeewater kan minder CO2 opnemen = meer CO2 in atmosfeer = warmere lucht = warmer zeewaterquote:Op donderdag 27 juli 2023 23:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zolang we door blijven gaan met broeikasgassen in de atmosfeer pompen zal dat zo blijven helaas.
Om het nog maar niet te hebben over door de opwarming getriggerde kantelpunten die dat proces op menselijke tijdschalen irreversibel verergeren zoals het smelten van ijskappen, het stoppen van golfstromen, het smelten van de permafrost en het afsterven van regenwouden.
Daar in Las Vegas en Phoenix moeten ze niet zo zeuren, deze steden zijn bewust gebouwd midden in de woestijn. Tja en als er dan een hittegolfje voorbij komt wordt het natuurlijk wat warmer dan elders, en maar klagen dat de hitte niet te harden is.quote:
quote:
Daar wonen ook geen miljoenen mensenquote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:58 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
In de Sahara klaagt niemand over de hitte.
There are about 2.5 million people who live in the Sahara Desert.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
[..]
Daar wonen ook geen miljoenen mensen
En waarom niet? Omdat het klimaat daar de mensheid nou niet echt gunstig gezind is.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
[..]
Daar wonen ook geen miljoenen mensen
Touché, had ik niet verwachtquote:Op zaterdag 29 juli 2023 14:05 schreef HeatWave het volgende:
[..]
There are about 2.5 million people who live in the Sahara Desert.
Uhm, laatst was het in een stad in het noorden van de Sahara bijna 40 graden 's nachts, daar werd echt wel geklaagd. En een temp record met een paar graden Celsius in een keer breken is ook echt wel opmerkelijk, waar het record ook gezet wordt.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 13:58 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Daar in Las Vegas en Phoenix moeten ze niet zo zeuren, deze steden zijn bewust gebouwd midden in de woestijn. Tja en als er dan een hittegolfje voorbij komt wordt het natuurlijk wat warmer dan elders, en maar klagen dat de hitte niet te harden is.
In de Sahara klaagt niemand over de hitte.
Tja klimaatverandering door invloed van de mens kan niet meer ontkent worden dan maar er aandacht aan schenken en hopen dat we als mensheid wat meer gaan nadenken over de gevolgen van onze leefstijl.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:51 schreef core2duo het volgende:
Er blijft wel erg veel media-aandacht voor. In Nederland verbaast het me niet zo, maar je ziet het ook in Frankrijk. Daar gaat het in Le Monde zelfs over hitte in Irak. Wat is daar het nut van? In Frankrijk bijvoorbeeld is het in grote delen van het land gewoon rotweer. Dan leeft die hitte in nota bene een land waar je niet eens normaal naar toe kan, toch niet?
Waar denk je dat die mensen op een gegeven moment naartoe vertrekken? Alles komt richting Europa.quote:Op zaterdag 29 juli 2023 16:51 schreef core2duo het volgende:
Er blijft wel erg veel media-aandacht voor. In Nederland verbaast het me niet zo, maar je ziet het ook in Frankrijk. Daar gaat het in Le Monde zelfs over hitte in Irak. Wat is daar het nut van? In Frankrijk bijvoorbeeld is het in grote delen van het land gewoon rotweer. Dan leeft die hitte in nota bene een land waar je niet eens normaal naar toe kan, toch niet?
quote:Turkije heeft een nieuw landelijk hitterecord in handen. Het werd dinsdag maar liefst 49,5 graden Celsius in de provincie Eskisehir. Zo'n hoge temperatuur werd nog nooit eerder in het land gemeten.
https://www.science.org/doi/10.1126/science.ade3535quote:Payments for carbon offsets routinely end up in the hands of middlemen instead of the conservationists they are designed to fund.
A joint investigation by Unearthed and SourceMaterial found brokers buying carbon credits from forestry projects in poorer countries and selling them on to consumers and companies, including airlines and oil firms, at inflated prices.
https://www.theguardian.com/environment/2023/aug/24/carbon-credit-speculators-could-lose-billions-as-offsets-deemed-worthless-aoequote:Reducing emissions from deforestation and forest degradation (REDD) projects are intended to decrease carbon emissions from forests to offset other carbon emissions and are often claimed as credits to be used in calculating carbon emission budgets. West et al. compared the actual effects of these projects with measurable baseline values and found that most of them have not reduced deforestation significantly, and those that did had benefits substantially lower than claimed (see the Perspective by Jones and Lewis). Thus, most REDD projects are less beneficial than is often claimed. —H. Jesse Smith
quote:The credits are often generated on the basis they are contributing to climate change mitigation such as stopping tropical deforestation, tree planting and creating renewable energy projects in developing countries. Proponents say they need to massively increase in size and scale to help meet the Paris agreement to limit global heating.
But repeated scandals about their true impact and a crackdown from regulators on claims of “carbon neutrality” have meant that demand and prices for offsetting have slumped, with signs that some carbon credit traders are writing off investments that would have been worth hundreds of millions of dollars as recently as last year.
quote:Japan experiences hottest September on record
Japan experienced its warmest September on record in 2023, with a national monthly temperature that was 2.66 °C (4.79 °F) higher than the standard. The record-breaking temperatures were particularly pronounced in the eastern and western regions of the country.
In September 2023, Japan recorded its hottest September in history, as confirmed by the Japan Meteorological Agency (JMA). The national monthly average temperature for September was 2.66 °C (4.79 °F) above the norm, greatly surpassing the previous record for September of 1.51 °C (2.72 °F) set in 2012. Notably, eastern and western regions of Japan also experienced their warmest September since records began in 1946.
The JMA characterized the extreme September temperatures as “unbelievably very rare.” The unusual heat was distributed across the country, but it was particularly intense in the eastern and western regions. In eastern Japan, the monthly average temperature anomaly for September was +3.1 °C (+5.58 °F), while it was +2.3 °C (+4.14 °F) in western Japan.
The Pacific side of western Japan witnessed lower-than-usual levels of precipitation in September, as it was less influenced by fronts and cyclones. This dry condition also contributed to the elevated temperatures.
In addition to the atmospheric temperatures, sea surface temperatures near the Japanese coast reached record levels for September. The confluence of these factors resulted in an unusually high national monthly average temperature for the month.
Ja dat moeten de komende maanden uitwijzen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 16:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als september daadwerkelijk 1.9C boven pre-industrial temperatures was, is dat dan de eerste maand ooit dat het boven de 1.5C zat? Ben wel benieuwd of dat nog vaker gaat gebeuren dan komende 12-18 maanden, en of het doel temperatuur-doel van het Parijs-akkoord dan nog wel haalbaar is.
Ik vind het een flutgrafiek waarmee de mensen die graag door blijven vervuilen kunnen zeggen dat we nog een flinke weg te gaan hebben om op de oppervlakte van eerdere pieken uit te komen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 23:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Deze grafiek gaan we nog veel zien de komende tijd.
[ afbeelding ]
[ twitter ]
Ik kijk goed maar vind het maar een vreemde afgeleide van de grafiek die hij daarboven plaatst. Waarbij het mijns inziens ook een vreemde vergelijking wordt, omdat bij het aflopen van de ijsttijd 20.000 jaar geleden natuurlijk het smeltpunt van ijs bepaalde dat het een hele tijd niet echt warmer werd, maar wel al deze warmte in het vele landijs is gaan zitten om dit te smelten is waardoor de zeespiegel 125 meter gestegen is.quote:Op zondag 22 oktober 2023 10:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Kijk eens goed naar de laatste piek in de eerste afbeelding. De hoogste piek lag onder de 0.3. De laatste 3 jaar is het gestegen tot 1.4.
Het gaat om de balans tussen energie die opgenomen wordt en uitgestraald/weerkaatst wordt, niet zozeer om de temperatuur (al is dat uiteindelijk wel waar die energie uiteindelijk ook naar toe gaat). Oftewel, er gaat nu ook veel meer energie in oa landijs zitten.quote:Op zondag 22 oktober 2023 10:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik kijk goed maar vind het maar een vreemde afgeleide van de grafiek die hij daarboven plaatst. Waarbij het mijns inziens ook een vreemde vergelijking wordt, omdat bij het aflopen van de ijsttijd 20.000 jaar geleden natuurlijk het smeltpunt van ijs bepaalde dat het een hele tijd niet echt warmer werd, maar wel al deze warmte in het vele landijs is gaan zitten om dit te smelten is waardoor de zeespiegel 125 meter gestegen is.
De zwarte lijntjes in figuur 7.6 bij het ipcc zijn toch de fout marges, bij het cooling effect van de aerosolen is dit flink , het zou wel een flinke bijdrage kunnen zijn. Verder zie ik die 1.5 graden als niets meer dan een politiek symbolisch iets om aan te geven dat we wel iets aan onze leefomgeving moeten doen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 11:44 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
. Volgens mij is die toename niet te verklaren met alleen aerosolen, en ook niet met minder zee-ijs, ook El Nino speelde geen rol afgelopen jaren. En zo'n plotselinge grote toename is niet natuurlijk. Dus waar komt het vandaan?
En uiteindelijk moet die energie ergens naar toe, dus hogere temperaturen, en dan kan men vergeten om onder +1.5C te kunnen blijven.
Dat is het punt ook van Simons, dat het cooling effect van de aerosolen schijnbaar heel groot was. Maar ik wist niet dat dat inderdaad zo groot was. Al zijn die sulfiden die nu uit de brandstoffen van de zeevaart zijn, ook niet de enige aerosolen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 12:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De zwarte lijntjes in figuur 7.6 bij het ipcc zijn toch de fout marges, bij het cooling effect van de aerosolen is dit flink , het zou wel een flinke bijdrage kunnen zijn. Verder zie ik die 1.5 graden als niets meer dan een politiek symbolisch iets om aan te geven dat we wel iets aan onze leefomgeving moeten doen.
Als we dat wel krijgen hebben we waarschijnlijk een koude records topic.quote:Op zondag 22 oktober 2023 15:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ben benieuwd wat we komend jaar gaan zien, maar geen elfstedentocht ben ik bang.
Geen elfstedentocht is niet te voorspellen. Veel elfstedentochten zijn gereden in winters die echt waardeloos waren, maar dan uiteindelijk nog een week of drie winter brachten.quote:Op zondag 22 oktober 2023 15:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is het punt ook van Simons, dat het cooling effect van de aerosolen schijnbaar heel groot was. Maar ik wist niet dat dat inderdaad zo groot was. Al zijn die sulfiden die nu uit de brandstoffen van de zeevaart zijn, ook niet de enige aerosolen.
En die 1.5C is niet helemaal uit de lucht gegrepen natuurlijk, maar is inderdaad wel vooral een politiek getal.
Aardig wat hitterecords deze week in Zuid Amerika.
Ook onderweg naar de natste oktober ooit in het VK, het record is van 1903. Kwam een post tegen die er op wees dat warme lucht veel meer vocht kan bevatten, dus buien zijn zwaarder, oftewel niet verwonderlijk dat ook dergelijke records worden gebroken.
Ben benieuwd wat we komend jaar gaan zien, maar geen elfstedentocht ben ik bang.
Er zit vast nog wel ergens een dag bij waarop nog geen matige kou is waargenomen in de gemeten geschiedenis omdat koudegolven die dag hebben weten te ontwijken en dan is er niet veel nodig om op die dag nog een nieuw kouderecord te vestigen.quote:Op zondag 22 oktober 2023 18:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we dat wel krijgen hebben we waarschijnlijk een koude records topic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |