abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218420072
quote:
Alles is exceptioneel en wordt exceptioneler met het draaien van de AMOC, dat al heeft plaatsgevonden. En het is niet meer de vraag óf, maar wanneer ons hele ecosysteem in elkaar dondert. Kan het nog tientallen jaren vooruit zo? Voedselproducenten weten nu al meer dan de consument weet.
pi_218422431
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 22:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Alles is exceptioneel en wordt exceptioneler met het draaien van de AMOC, dat al heeft plaatsgevonden. En het is niet meer de vraag óf, maar wanneer ons hele ecosysteem in elkaar dondert. Kan het nog tientallen jaren vooruit zo? Voedselproducenten weten nu al meer dan de consument weet.
De AMOC is regionaal, dit is wereldwijd. Ook is het stilvallen van de AMOC, en de impact ervan een proces van vele tientallen jaren, meer dan 100 geloof ik zelfs. Itt het opstarten, wat slechts 5-10 jaar nodig zou hebben. Deze temperatuurrecords, met records die met 10+ graden op elk continent wel ergens zijn gewoonweg het resultaat van klimaatverandering, wat weer vooral komt door meer broeikasgassen in de atmosfeer, die daar grotendeels door de mens ingepompt zijn.
pi_218422673
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De AMOC is regionaal, dit is wereldwijd. Ook is het stilvallen van de AMOC, en de impact ervan een proces van vele tientallen jaren, meer dan 100 geloof ik zelfs. Itt het opstarten, wat slechts 5-10 jaar nodig zou hebben. Deze temperatuurrecords, met records die met 10+ graden op elk continent wel ergens zijn gewoonweg het resultaat van klimaatverandering, wat weer vooral komt door meer broeikasgassen in de atmosfeer, die daar grotendeels door de mens ingepompt zijn.
Het omkeren van de Amoc is dankzij menselijke klimaatverandering veroorzaakt en moeilijk regionaal te noemen. De extreme 'flood rains' spanden van China tot de VS en Afrika en de nieuwe extremen qua temperaturen deze zomer schijnen er eveneens mee samen te hangen. Ierland ligt er oa tegenaan en is in de gevarenzone voor overmatige regenval, maar ook landen in de regio van de risicolanden krijgen er mee te maken. Dus is het lastig om het als alleen een regionaal probleem te zien.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 05-08-2025 09:44:33 ]
pi_218422927
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het omkeren van de Amoc is dankzij menselijke klimaatverandering veroorzaakt en moeilijk regionaal te noemen.
De amoc die omkeert heb je daar wat onderzoeken over? Voor zover mij bekend zwakt deze alleen af namelijk.
pi_218423826
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De amoc die omkeert heb je daar wat onderzoeken over? Voor zover mij bekend zwakt deze alleen af namelijk.
Ik loop achter.

Onderzoeken hadden het stilvallen of de omkering tussen 2025 en 2060 staan en met de recentere trend in fenomenen werd beweerd dat we al op dat punt waren aangekomen en legden dat in lijn met wat we wereldwijd als resultaat zagen.

Alles qua onderzoek mbt de Amoc en Smoc is eigenlijk nog in volle vaart en modellen varieeren. Met een recente paper (juni) is het omkeren in zn geheel kennelijk weer ontkracht. En ook het excuus van de host hier, maar het wordt er in het algemeen niet beter op.

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 05-08-2025 11:37:13 ]
pi_218429060
twitter
v
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')