abonnement Unibet Coolblue
pi_208600780
Diepe introductie in het stikstofdossier

quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2022 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Stikstof gehaltes zijn in nederland gevaarlijk hoog.
Hele gebieden zie je naar de kloten gaan je komt in het bos geen boom meer tegen.
De slangen, salamanders en boomklevers zijn met 50% afgenomen in waarneming.
Dit kan zo niet langer!

Gelukkig wordt er nu keihard ingegrepen met een minster van stikstof.

https://nos.nl/index.php/(...)rd-geen-andere-keuze
Stikstof in de lucht en bodem

Stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3) zijn schadelijk voor de natuur als er te veel van in de lucht, bodem of water terecht komt. Planten als bramen, brandnetels en gras gaan er harder door groeien en overwoekeren andere planten. Daardoor verdwijnen ook insecten, vlinders en vogels.

Ongeveer 80 procent van de lucht die we inademen, bestaat uit stikstof (N2). Dit is een onschadelijk gas. Maar er zijn ook verbindingen met stikstof die wél schadelijk kunnen zijn, zoals stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3). Te veel daarvan is ongezond en slecht voor de natuur.

Stikstofoxide (NOx) komt vooral in de lucht door het verkeer (uitlaatgassen) en de industrie. Ammoniak (NH3) komt vooral vrij uit de mest en urine van dieren. Veel mensen gebruiken kortweg het woord 'stikstof' als het over deze verbindingen gaat. Soms wordt het 'reactief stikstof' genoemd.

Wat zijn schadelijke stikstof verbindingen?
Ammoniak (NH3) komt vooral van de landbouw en veeteelt. Het komt uit de mest en urine van dieren. Een deel belandt rechtstreeks in de grond, bijvoorbeeld door uitrijden van mest of als dieren in de wei staan. Een deel verdampt en komt in de lucht terecht. Ammoniak blijft maar een paar uur in de lucht en komt meestal binnen een paar kilometer weer op de grond terecht. Zo belandt het in de natuur of natuurgebieden. Een deel van de ammoniak vormt fijnstof in de lucht en wordt door de wind verder verspreid.

Stikstofoxiden (NOx) komen vooral van het verkeer en de industrie. Bij hoge temperaturen (bijvoorbeeld in een brandstofmotor) reageert stikstof met zuurstof en komt het als NOx uit de uitlaat of schoorsteen. Vooral langs snelwegen en in steden is de hoeveelheid NOx groot. Op de kaart zie je waar vooral NO2 gemeten werd in 2017.

In de lucht reageert NOx verder met andere deeltjes en vormt dan fijnstof. Deze deeltjes kunnen honderden kilometers met de wind meewaaien voordat ze ergens neerslaan. Een deel waait daarom de grens over, maar ook een flink deel belandt ergens in Nederland op de bodem of in het water.

Waar komt de stikstof vandaan?
Niet alle stikstof die Nederland uitstoot, komt ook in Nederland op de grond terecht: het grootste deel waait naar het buitenland. Nederland is dan ook netto exporteur van stikstof. Van de stikstof die wél in Nederland neerslaat (dit noemen we stikstofdepositie) komt 46% van de Nederlandse landbouw, 32% uit het buitenland en 6% van het Nederlandse wegverkeer. Zie de afbeelding hieronder (bron: RIVM).



Te veel stikstof slecht voor natuur
Stikstof is onmisbaar voor de natuur, planten hebben het nodig. Maar te véél stikstof in de bodem is wél een probleem. Planten die van stikstof houden (zoals brandnetels, bramen en gras), groeien daardoor veel sneller en overwoekeren de planten die minder stikstof nodig hebben (bijvoorbeeld heide, maar ook zeldzame planten in natuurgebieden). Daardoor verdwijnen niet alleen die planten, maar ook de insecten en vlinders die van die planten leven. Te veel stikstof zorgt dus voor minder plant- en diersoorten: de biodiversiteit neemt af, de natuur 'verarmt'. Het evenwicht in de natuur (ecosysteem) raakt verstoord. In sloten, plassen en meren zorgt te veel stikstof voor veel algengroei, waardoor er minder zuurstof in het water zit en waterplanten en vissen dood gaan.

Vermesting en verzuring
Deze gevolgen voor de natuur wordt ook wel vermesting genoemd. Vermesting wil zeggen dat er te veel voedingsstoffen in de bodem komen, waardoor planten die van voedingsarme grond houden verdwijnen - en daarmee ook de insecten die van die planten afhankelijk zijn.

pi_208600823
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 10:58 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Bijzonder dat ergens dit stuk natuur wordt doorkruist inderdaad... Wel geeft deze variant de minste aantasting in het landschap.

[ afbeelding ]

https://www.borne.nl/file/vraag-en-antwoordpdf
Er is een alternatief langs het spoor, die minder natuur, weilanden en woongenot kost.
quote:
Daarnaast zou deze rondweg juist een positief effect hebben op een andere verbinding in de regio (N743) die ook diezelfde 'doorbraak' doorkruist en juist verkeersluwer wordt en daarmee beter in te passen zal zijn in het landschap. Ik vermoed dat dit het compromis is geworden?
Een positief effect voor de gemeente Borne, voor de gemeente Almelo is dat een ander verhaal.

Maargoed, we gaan nu compleet offtopic. Mijn punt was alleen dat ik hier voor weilanden naar natuur, industrieterreinen en zonneparken zie gaan. Niet natuur die ontgonnen word voor weiland.
pi_208601224
Bizar:

https://www.volkskrant.nl(...)stofbeleid~b9117ff8/

quote:
Eurocommissaris ontkent ongevraagde bemoeienis met Nederlands stikstofbeleid

Virginijus Sinkevičius, de Europees Commissaris voor Milieu, ontkent ongevraagde bemoeienis met het Nederlandse stikstofbeleid. De ophef over zijn brief aan minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) over dit onderwerp lijkt Haagse spin.
Waar komt die toevallig getimede brief vandaan?
pi_208601315
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:33 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
Bizar:

https://www.volkskrant.nl(...)stofbeleid~b9117ff8/
[..]
Waar komt die toevallig getimede brief vandaan?
:o

:wtf:
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208601328
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Malavita op 31-03-2023 12:43:38 ]
pi_208601355
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:43 schreef Malavita het volgende:

[..]
Betaalmuur :)
De kern staat in de kop.

Wordt steeds mooier dit.
Wie probeert wie te belazeren? Zijn dit de paniek sprongen van een kat in het nauw?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208601358
Maar het was niet bedoeld als waarschuwing, hoe was het dan wel bedoeld?
pi_208601372
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
De kern staat in de kop.

Wordt steeds mooier dit.
Wie probeert wie te belazeren? Zijn dit de paniek sprongen van een kat in het nauw?
ja en daaronder staat meer tekst al zie ik.

Maar de eu zegt het is geen waarschuwing, maar wat is het dan wel? De brief is toch vrij duidelijk? Het punt blijft toch dat uitstel van het beleid niet ok is?
  vrijdag 31 maart 2023 @ 12:47:12 #9
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208601376
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 11:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
In Brabant zien we vooral hoe, al jaren, vrijgekomen platteland helemaal niet 'teruggeven wordt aan de natuur' maar wordt verzwolgen door metaal, beton en asfalt.

En ja. Liever gras en weiland dan blokkendoosbedrijvenpark nummer tigtig.
Daar gaat het dan ook voornamelijk om; meer bouw mogelijkheden. Ze gaan er echt geen mooie natuur van maken.

quote:
2s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:33 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
Bizar:

https://www.volkskrant.nl(...)stofbeleid~b9117ff8/
[..]
Waar komt die toevallig getimede brief vandaan?
_O-
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 12:48:13 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208601381
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:45 schreef Malavita het volgende:
Maar het was niet bedoeld als waarschuwing, hoe was het dan wel bedoeld?
'we hebben even een steuntje nodig in de rug na de mega nederlaag, zou je misschien hier even kunnen tekenen? Dan doe ik hem wel even op de bus voordat ik weer terug ga naar den haag'.



Voor de rest denk ik dat het vrij duidelijk is. Wat politici ook willen en afspreken onder elkaar, als het electoraat het daar niet mee eens is, hebben de politici te volgen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208601455
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'we hebben even een steuntje nodig in de rug na de mega nederlaag, zou je misschien hier even kunnen tekenen? Dan doe ik hem wel even op de bus voordat ik weer terug ga naar den haag'.

[ afbeelding ]

Voor de rest denk ik dat het vrij duidelijk is. Wat politici ook willen en afspreken onder elkaar, als het electoraat het daar niet mee eens is, hebben de politici te volgen.
lekker suggestief. En volgens mij is er nog steeds een meerderheid voor de stikstofplannen als ik me niet vergis. Maar omdat bbb opeens groot is lijkt men in paniek en gaat met op zoek naar manieren om het eigen hachje te redden lijkt het wel. Gelukkig bestaan er ook wetten + rechters die die toetsen
pi_208601715
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'we hebben even een steuntje nodig in de rug na de mega nederlaag, zou je misschien hier even kunnen tekenen? Dan doe ik hem wel even op de bus voordat ik weer terug ga naar den haag'.

[ afbeelding ]

Voor de rest denk ik dat het vrij duidelijk is. Wat politici ook willen en afspreken onder elkaar, als het electoraat het daar niet mee eens is, hebben de politici te volgen.
Jij moet niet denken. Jij moet beter luisteren en lezen.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 13:56:40 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208602108
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'we hebben even een steuntje nodig in de rug na de mega nederlaag, zou je misschien hier even kunnen tekenen? Dan doe ik hem wel even op de bus voordat ik weer terug ga naar den haag'.

[ afbeelding ]

Voor de rest denk ik dat het vrij duidelijk is. Wat politici ook willen en afspreken onder elkaar, als het electoraat het daar niet mee eens is, hebben de politici te volgen.
Het electoraat, of het deel daarvan dat op het lobbyclubje voor de agrarische industrie gestemd heeft? En hoe ontslaat dat de overheid van haar zorgplicht?
Huilen dan.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 19:37:56 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208606118
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Jij moet niet denken. Jij moet beter luisteren en lezen.
Nog steeds zuur, jochie?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 31 maart 2023 @ 19:39:02 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208606134
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het electoraat, of het deel daarvan dat op het lobbyclubje voor de agrarische industrie gestemd heeft? En hoe ontslaat dat de overheid van haar zorgplicht?
Zorgplicht... hou op ajb.
Daar hebben ze zich nog nooit druk over gemaakt. In geen enkel dossier.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Beste debater 2022 vrijdag 31 maart 2023 @ 20:00:48 #16
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208606626
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 19:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zorgplicht... hou op ajb.
Daar hebben ze zich nog nooit druk over gemaakt. In geen enkel dossier.
Mooi he... nu, na 12 jaar afbraakbeleid waar ouderen, jongeren, werklozen, zieken, zeg maar de meest kwetsbaren van de samenleving, de dupe van zijn geweest en nog zijn, is het INEENS allemaal enorm problematisch, dat grootkapitaal en die lobby's en die grote industrieën, en zeker nadat BBB gewonnen heeft dient erop gewezen te worden, na 12 jaar neoliberaal genot, dat de overheid trouwens ook nog een zorgplicht heeft.

Hierom neem ik het gros van die doorgeslagen klimaatmensen en anti-BBB'ers totaal niet serieus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 31 maart 2023 @ 20:42:34 #17
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208607290
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mooi he... nu, na 12 jaar afbraakbeleid waar ouderen, jongeren, werklozen, zieken, zeg maar de meest kwetsbaren van de samenleving, de dupe van zijn geweest en nog zijn, is het INEENS allemaal enorm problematisch, dat grootkapitaal en die lobby's en die grote industrieën, en zeker nadat BBB gewonnen heeft dient erop gewezen te worden, na 12 jaar neoliberaal genot, dat de overheid trouwens ook nog een zorgplicht heeft.

Hierom neem ik het gros van die doorgeslagen klimaatmensen en anti-BBB'ers totaal niet serieus.
Exact.

Teentjes. Vooral hele lange.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 31 maart 2023 @ 21:36:05 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208608082
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 19:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zorgplicht... hou op ajb.
Daar hebben ze zich nog nooit druk over gemaakt. In geen enkel dossier.
Natuurlijk niet, maar de rechtbanken wel. Iedereen snapt dat de stikstofproblematiek alleen politiek relevant is geworden omdat dat de staat keer op keer werd teruggefloten door de rechters en de vergunningverlening op z'n gat lag.
Huilen dan.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 21:38:25 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208608120
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Mooi he... nu, na 12 jaar afbraakbeleid waar ouderen, jongeren, werklozen, zieken, zeg maar de meest kwetsbaren van de samenleving, de dupe van zijn geweest en nog zijn, is het INEENS allemaal enorm problematisch, dat grootkapitaal en die lobby's en die grote industrieën, en zeker nadat BBB gewonnen heeft dient erop gewezen te worden, na 12 jaar neoliberaal genot, dat de overheid trouwens ook nog een zorgplicht heeft.

Hierom neem ik het gros van die doorgeslagen klimaatmensen en anti-BBB'ers totaal niet serieus.
Ik loop dan ook al 12 jaar te kankeren op datzelfde afbraakbeleid en de gevolgen daarvan, en met mij het gros van die 'totaal doorgeslagen' klimaatmensen en anti-BBB'ers. Dus geen idee welk punt je nou eigenlijk denkt te maken.
Huilen dan.
  Beste debater 2022 vrijdag 31 maart 2023 @ 21:40:42 #20
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208608155
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 21:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik loop dan ook al 12 jaar te kankeren op datzelfde afbraakbeleid en de gevolgen daarvan, en met mij het gros van die 'totaal doorgeslagen' klimaatmensen en anti-BBB'ers. Dus geen idee welk punt je nou eigenlijk denkt te maken.
Dat waag ik te betwijfelen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 31 maart 2023 @ 23:35:47 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_208609520
Blijft vermakelijk hoe stikstof(verbindingen) synoniem zijn gemaakt & geworden om de kwaliteit van natuur te duiden. Natuur dat verder uitermate lastig is te definiëren en voor elke betrokkene, een ander inhoudswaarde heeft.

Benieuwd hoe men straks waterstof maken (waarvoor dis stikstof fabrieken nodig zijn) gaat kwalificeren wanneer bekend wordt (gemaakt) dat deze "groene" oplossing economisch/veilig alleen is te transporteren als ammonia(k)verbinding NH4 cq NH3.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_208609616
Heeft ditkabinet tot nu toe iets concreets gedaan eigenlijk behalve die 100 km/h per uur in maart 2020?

Dit systeem is op sterven na dood.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 23:51:20 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208609669
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 23:46 schreef Confetti het volgende:
Heeft ditkabinet tot nu toe iets concreets gedaan eigenlijk behalve die 100 km/h per uur in maart 2020?

Dit systeem is op sterven na dood.
Rutte doet alleen maar pappen en nathouden , bootje varen met Jort en trekt zich niets aan van de rest van Nederland
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 31 maart 2023 @ 23:52:22 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208609679
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:33 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
Bizar:

https://www.volkskrant.nl(...)stofbeleid~b9117ff8/
[..]
Waar komt die toevallig getimede brief vandaan?
heeft van de Wal zelf gefabriceerd
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208609750
Dit is politiek gezien wel een slimme zet van VVD en D66. Laat BBB en CDA de kaarten maar op tafel leggen en bewijzen dat het echt anders kan. Prettige wedstrijd. Ik snap wel dat Caroline hier niet blij van wordt, die schopt liever tegen beleid van Rutte aan en nu moet ze kleur bekennen....
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zaterdag 1 april 2023 @ 18:19:29 #26
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208617640
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 00:01 schreef TheVulture het volgende:
Dit is politiek gezien wel een slimme zet van VVD en D66. Laat BBB en CDA de kaarten maar op tafel leggen en bewijzen dat het echt anders kan. Prettige wedstrijd. Ik snap wel dat Caroline hier niet blij van wordt, die schopt liever tegen beleid van Rutte aan en nu moet ze kleur bekennen....
het enigste kabinet in de wereld met een stikstof en een tiktok probleem


en Rutte gaat versnellen en pauzeren om te blijven zitten, maar ik denk eerst een pauze en dan versnellen of andersom
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 2 april 2023 @ 09:55:23 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208626674
We zijn compleet doorgeslagen in het stikstof beleid, nu op WNL ^O^ ^O^ ^O^
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 2 april 2023 @ 09:59:10 #28
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208626718
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 09:55 schreef michaelmoore het volgende:
We zijn compleet doorgeslagen in het stikstof beleid, nu op WNL ^O^ ^O^ ^O^
Welk beleid?
Huilen dan.
  zondag 2 april 2023 @ 20:48:16 #29
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208635146
quote:
15s.gif Op zondag 2 april 2023 09:59 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Welk beleid?
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208636110
twitter
In Duitsland mag je 4000 keer zoveel stikstof uitstoten, in Denemarken 10.000(!) keer zoveel.

8)7
  zondag 2 april 2023 @ 22:13:19 #31
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208636256
quote:
10s.gif Op zondag 2 april 2023 22:00 schreef Regilio_ het volgende:
[ twitter ]In Duitsland mag je 4000 keer zoveel stikstof uitstoten, in Denemarken 10.000(!) keer zoveel.

8)7
nou een vogelpoepje is ook niet niks he, daar komt wel twee braamstruiken van of extra gras op onze arme natuur , want we hebben graag arme natuur , net als in Spanje en Portugal enzo
Met veel arme heide en veen en met wolven en beren en een ecologische strook en diereviaducten en de boeren moeten allemaal boswachters worden dan die wolven en dassen gaan bekijken met stadsche Groen Links menschen voor subsidie

met andere mensen van Groen Links, die alleen natuur kennen van de golfbaan

Rijke landbouwgrond >?? He Gatsie
Land-en Tuinbouw, nee dat is smerig , Rozen teelt ,Chrysanten ?? Fruitbomen ?/ Bah viespeuk
Stikstof mesten , he Bah zeg

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-04-2023 23:47:03 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 2 april 2023 @ 22:37:35 #32
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208636529
quote:
Ze is aan het kijken of de Oekraine ook zo een last van Stikstof heeft
Dan gaat ze daar ook een zwik koeien opruimen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208637467
Lekker NL met landen als Duitsland vergelijken :')
pi_208637500
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2023 06:29 schreef Malavita het volgende:
Lekker NL met landen als Duitsland vergelijken :')
Om over Denemarken maar te zwijgen, dat is immers nóg veel groter.

Oh nee wacht.
pi_208637653
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2023 06:29 schreef Malavita het volgende:
Lekker NL met landen als Duitsland vergelijken :')
Ja klopt we moeten stoppen met immigratie
pi_208637674
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2023 06:47 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Om over Denemarken maar te zwijgen, dat is immers nóg veel groter.

Oh nee wacht.
want je vergelijkt landen alleen op grootte :?
pi_208637676
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 07:40 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Ja klopt we moeten stoppen met immigratie
Ander topic Geert
  maandag 3 april 2023 @ 08:32:57 #38
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_208637940
quote:
10s.gif Op zondag 2 april 2023 22:00 schreef Regilio_ het volgende:
[ twitter ]In Duitsland mag je 4000 keer zoveel stikstof uitstoten, in Denemarken 10.000(!) keer zoveel.

8)7
Dat komt toch gewoon omdat wij de boel al zo lang verkloot hebben? Dan is het logisch omdat onze waardes al zo extreem hoog liggen.
pi_208638159
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2023 08:32 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Dat komt toch gewoon omdat wij de boel al zo lang verkloot hebben? Dan is het logisch omdat onze waardes al zo extreem hoog liggen.
Dat is blijkbaar te moeilijk om te begrijpen voor de mestsnuivers in dit topic.

Ik heb wel een nieuwe slogan voor de BBB bedacht. Geen stikstof gekloot, alles moet dood. :D
pi_208638168
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2023 08:32 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Dat komt toch gewoon omdat wij de boel al zo lang verkloot hebben? Dan is het logisch omdat onze waardes al zo extreem hoog liggen.
Ja maar dat vergeet men voor het gemak maar.
decennia uitzondering voor de mestregels gehad en ipv daar tijd mee te komen hebben we het probleem alleen maar verergerd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 3 april 2023 @ 09:33:09 #41
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_208638451
quote:
10s.gif Op zondag 2 april 2023 22:00 schreef Regilio_ het volgende:
[ twitter ]In Duitsland mag je 4000 keer zoveel stikstof uitstoten, in Denemarken 10.000(!) keer zoveel.

8)7
Je bedoelt dat wij als land de situatie eerst even flink hebben laten verslochteren en jarenlang relatief koploper zijn geweest in uitstoot waardoor wij nu strengere grenzen hebben tegenover anderen? Wauw, nu breekt warempel mijn klomp.
Put these foolish ambitions to rest.
  maandag 3 april 2023 @ 09:37:59 #42
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208638514
quote:
10s.gif Op zondag 2 april 2023 22:00 schreef Regilio_ het volgende:
[ twitter ]In Duitsland mag je 4000 keer zoveel stikstof uitstoten, in Denemarken 10.000(!) keer zoveel.

8)7
Hoe hoog of laag de normen in andere landen zijn doet niks af aan de daadwerkelijk waarneembare problemen die decennialang excessieve stikstofdepositie in ons land (heeft) veroorzaakt. Met andere woorden: lekker boeiend wat in Duitsland of Denemarken "mag".
Huilen dan.
pi_208640532
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 07:47 schreef Malavita het volgende:

[..]
want je vergelijkt landen alleen op grootte :?
Nee dat deed jij.
  woensdag 5 april 2023 @ 11:10:54 #44
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208665595
Nou het hele project/wijk met woningen waar ons nieuwe huis in zou komen is zojuist afgeschoten door de Raad van State vanwege stikstof.

Dankjewel boertjes voor het draconisch verergeren van de huizencrisis! ^O^
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_208665674
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 11:10 schreef nils7 het volgende:
Nou het hele project/wijk met woningen waar ons nieuwe huis in zou komen is zojuist afgeschoten door de Raad van State vanwege stikstof.

Dankjewel boertjes voor het draconisch verergeren van de huizencrisis! ^O^
Jankbek
pi_208665703
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 11:10 schreef nils7 het volgende:


Dankjewel boertjes overheid voor het draconisch verergeren van de huizencrisis! ^O^
  woensdag 5 april 2023 @ 11:21:50 #47
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208665760
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_208665776
https://www.nu.nl/economi(...)mag-niet-omlaag.html

Dit is volgens mij wat je dus gaat krijgen. Het is heel lastig om nieuwe activiteiten toe te staan, maar ook heel lastig om bestaande activiteiten te stoppen.
pi_208667035
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2023 12:47 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Nee dat deed jij.
Juist niet :)
  woensdag 5 april 2023 @ 17:41:02 #50
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208670147
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 11:10 schreef nils7 het volgende:
Nou het hele project/wijk met woningen waar ons nieuwe huis in zou komen is zojuist afgeschoten door de Raad van State vanwege stikstof.

Dankjewel boertjes voor het draconisch verergeren van de huizencrisis! ^O^
nou wat is nu woningbouw als je daarmee de natuur kunt redden

al dat lelijke raaigras in de weilanden dat moet ook weg
en de weilanden moeten blijven voor de koeien , we hebben al zo weinig natuur
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 5 april 2023 @ 17:49:42 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208670224
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 11:22 schreef Jojoke het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)mag-niet-omlaag.html

Dit is volgens mij wat je dus gaat krijgen. Het is heel lastig om nieuwe activiteiten toe te staan, maar ook heel lastig om bestaande activiteiten te stoppen.
men kan alles stoppen voor de stikstof om ze natuur te redden ,

de Groen Links die gaat ons redden en de wolven komen weer voor de ruimte die van hen is afgepakt door de boeren
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 5 april 2023 @ 17:50:46 #52
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208670234
quote:
7s.gif Op maandag 3 april 2023 09:37 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoe hoog of laag de normen in andere landen zijn doet niks af aan de daadwerkelijk waarneembare problemen die decennialang excessieve stikstofdepositie in ons land (heeft) veroorzaakt. Met andere woorden: lekker boeiend wat in Duitsland of Denemarken "mag".
In andere landen weten ze niet wat een ramp eraan komt als je de stikstof laat voortwoekeren, daar is de klimaat crisis helemaal niets bij , kinderspel

Wat een toestand he met die stikstof, het einde van de wereld is het denk ik,, zou men in Syria er al vanaf weten ??


Rutte regeer, of stap op , schiet 100.000 boeren dood of gooi die hele stikstof waanzin in de sloot maar doe wat
ga je nu vertragen of versnellen of allebei
Ga aaan het werk

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 05-04-2023 20:05:29 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 6 april 2023 @ 10:42:00 #53
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_208680310
Ik denk dat men eens wat meer aandacht voor mensen moet gaan krijgen, die lijken nu ondergeschikt gemaakt aan * de natuur *. Met zoveel mensen in een piepklein landje op de gekste plaatsten een even piepklein natuurgebied uitroepen en dan moeilijk gaan doen over stikstof gevolgen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_208680324
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:42 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat men eens wat meer aandacht voor mensen moet gaan krijgen, die lijken nu ondergeschikt gemaakt aan * de natuur *. Met zoveel mensen in een piepklein landje op de gekste plaatsten een even piepklein natuurgebied uitroepen en dan moeilijk gaan doen over stikstof gevolgen.
Het is juist al een jaar of 30 precies andersom.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208680474
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:42 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat men eens wat meer aandacht voor mensen moet gaan krijgen, die lijken nu ondergeschikt gemaakt aan * de natuur *. Met zoveel mensen in een piepklein landje op de gekste plaatsten een even piepklein natuurgebied uitroepen en dan moeilijk gaan doen over stikstof gevolgen.
De mens is onderdeel van de natuur alleen denken we alles naar onze hand te kunnen zetten en daarin overschatten we ons zelf nogal. Door voortschrijdend inzicht hebben we deze kennis bemachtigd waarom geen waarde daaraan hechten en maar doorgaan op de oude voet. Aan bijvoorbeeld het voortschrijdend inzicht dat asbest gevaarlijk voor ons was hebben we toch ook wat gedaan.
  donderdag 6 april 2023 @ 14:38:14 #56
3542 Gia
User under construction
pi_208682511
quote:
10s.gif Op zondag 2 april 2023 22:00 schreef Regilio_ het volgende:
[ twitter ]In Duitsland mag je 4000 keer zoveel stikstof uitstoten, in Denemarken 10.000(!) keer zoveel.

8)7
En dat waait voor een groot deel hierheen.
  donderdag 6 april 2023 @ 14:41:10 #57
3542 Gia
User under construction
pi_208682533
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 11:10 schreef nils7 het volgende:
Nou het hele project/wijk met woningen waar ons nieuwe huis in zou komen is zojuist afgeschoten door de Raad van State vanwege stikstof.

Dankjewel boertjes voor het draconisch verergeren van de huizencrisis! ^O^
Heb je nu geen dak meer boven je hoofd? Oh, wel, dan mag je niet janken in Nederland. Desnoods ga je nog maar even bij je ouders wonen.
  donderdag 6 april 2023 @ 14:43:05 #58
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208682547
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:42 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat men eens wat meer aandacht voor mensen moet gaan krijgen, die lijken nu ondergeschikt gemaakt aan * de natuur *. Met zoveel mensen in een piepklein landje op de gekste plaatsten een even piepklein natuurgebied uitroepen en dan moeilijk gaan doen over stikstof gevolgen.
Waarom is dat ‘piepkleine’ landje altijd een argument tegen natuurgebieden maar nooit tegen de huidige omvang van onze veestapel? 150 natuurgebieden? Nee, dat past echt niet hoor. 4 miljoen koeien, 12 miljoen varkens, 100 miljoen kippen: tuurlijk joh, geen probleem.
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 6 april 2023 @ 14:52:38 #59
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_208682621
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:43 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Waarom is dat ‘piepkleine’ landje altijd een argument tegen natuurgebieden maar nooit tegen de huidige omvang van onze veestapel? 150 natuurgebieden? Nee, dat past echt niet hoor. 4 miljoen koeien, 12 miljoen varkens, 100 miljoen kippen: tuurlijk joh, geen probleem.
Ik vind de natuurgebieden geen probleem wél het stikstof gezanik hierover. Het is immers niet zo dat er dan niks meer groeit en er geen natuurgebied meer is, alleen andere planten nemen dan de overhand. Da's dan jammer meer niet.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_208682628
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:38 schreef Gia het volgende:

[..]
En dat waait voor een groot deel hierheen.
Zeker nooit goed opgelet bij aardrijkskunde de heersende windrichting in nl is zuidwestelijk dus meestal zeewind. Het grootste gedeelte waait vanuit nl daar naar toe. :+
  donderdag 6 april 2023 @ 14:56:29 #61
3542 Gia
User under construction
pi_208682655
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zeker nooit goed opgelet bij aardrijkskunde de heersende windrichting in nl is zuidwestelijk dus meestal zeewind. Het grootste gedeelte waait vanuit nl daar naar toe. :+
Volgens het schema wat in de OP staat, komt 32 % uit het buitenland.
pi_208682671
quote:
10s.gif Op zondag 2 april 2023 22:00 schreef Regilio_ het volgende:
[ twitter ]In Duitsland mag je 4000 keer zoveel stikstof uitstoten, in Denemarken 10.000(!) keer zoveel.

8)7
Vind het altijd heel bijzonder wanneer dit aangehaald wordt. De grens was hier 1 mol en deze grens is door de Raad van State als niet wenselijk bevonden, terwijl deze grens in Duitsland nooit door de rechtelijke macht beoordeeld is.

In Monaco betaal je geen inkomstenbelasting, daar kun je niet eens een factor aanhangen, maar daar kun je in Nederland niks mee want dat zijn nou eenmaal de wetten van een ander land. Opteer je hiermee eigenlijk dat deze regels Europees vastgelegd moeten worden?

Daarnaast hoor je ze niet over dat in Duitsland:
47,6% landbouwareaal is, terwijl dit in Nederland 54% is.

En ook niet dat we in Nederland, per ha landbouwareaal:
1,72 koe, 5,2 varken en 45 kippen hebben terwijl dit in Duitsland:
0,11 koe, 0,62 varken en 5,22 kip is.*

En dan hebben we het nog niet over de stikstofuitstoot per ha:


Misschien konden we met die kengetallen ook we 21 mol als drempelwaarde aanhouden, of is de drempelwaarde in Duitsland te hoog omdat er geen rechtzaak over gevoerd is, wie zal het zeggen?

Kortom ik vind cherrypicking op drempelwaardes wat kort door de bocht!

*berekening
Koeien: 4,01 35,7 miljoen 0,11 3,8 2,2 miljoen 1,72
Varkens: 22,3 35,7 miljoen 0,62, 11,4 2,2 miljoen 5,2
Pluimvee: 186,3 35,7 5,22, 99,9 2,2 45
  donderdag 6 april 2023 @ 14:58:20 #63
3542 Gia
User under construction
pi_208682674
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:43 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Waarom is dat ‘piepkleine’ landje altijd een argument tegen natuurgebieden maar nooit tegen de huidige omvang van onze veestapel? 150 natuurgebieden? Nee, dat past echt niet hoor. 4 miljoen koeien, 12 miljoen varkens, 100 miljoen kippen: tuurlijk joh, geen probleem.
Als dan om te beginnen eens een quotum komt op het maximum aantal dieren dat een bedrijf mag hebben, dan zou dat al een heleboel schelen. Waarom zouden kleine boeren die nauwelijks vervuilen weg moeten, terwijl grote megastallen alleen maar hoeven te halveren en dan nog zo groot zijn als 10 boeren bij elkaar.
  donderdag 6 april 2023 @ 15:01:11 #64
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208682695
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:42 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat men eens wat meer aandacht voor mensen moet gaan krijgen, die lijken nu ondergeschikt gemaakt aan * de natuur *. Met zoveel mensen in een piepklein landje op de gekste plaatsten een even piepklein natuurgebied uitroepen en dan moeilijk gaan doen over stikstof gevolgen.
Bijna goed! Ik zal je een beetje helpen:

Ik denk dat men eens wat meer aandacht voor mensen en hun leefomgeving moet gaan krijgen, die lijken nu ondergeschikt gemaakt aan (de winsten van) de agrarische industrie. Met zoveel intensieve veehouderij, in een piepklein landje, waarvoor decennialang alles heeft moeten wijken en dan moeilijk gaan doen wanneer men veel en veel te laat tot het inzicht komt dat dat geen houdbaar landbouwmodel is.
Huilen dan.
pi_208682718
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:56 schreef Gia het volgende:

[..]
Volgens het schema wat in de OP staat, komt 32 % uit het buitenland.
En volgens diezelfde tabel produceren onze boeren 46% dat is alsnog 44% meer dan de stikstof uit het buitenland. :+
pi_208682721
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:42 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat men eens wat meer aandacht voor mensen moet gaan krijgen, die lijken nu ondergeschikt gemaakt aan * de natuur *. Met zoveel mensen in een piepklein landje op de gekste plaatsten een even piepklein natuurgebied uitroepen en dan moeilijk gaan doen over stikstof gevolgen.
Als ik de cijfers die ik net even bij elkaar heb gegoogled mag geloven, is ongeveer 9% van het landoppervlak in Nederland (landoppervlak ~33,7 duizend km2, ~17,85 miljoen inwoners) Natura 2000-gebied. In Noordrijn-Westfalen (landoppervlak ~34,1 duizend km2, ~17,93 miljoen inwoners) is dat dan ongeveer 8,5 % van het landoppervlak. Dat zou dan op zich redelijk te vergelijken lijken. (NL natuurlijk grotere wateroppervlakken die eventueel Natura2000 zijn dan NRW, die zijn niet meegenomen.) Maar het totaal aantal Natura 2000-gebieden in NRW lijkt een stuk groter (546 heb ik gevonden vs ~160 in NL), dus meer kleinere gebieden in NRW.

Ohja en in België hebben ze 310 Natura2000 gebieden.

Het probleem is niet deze gebieden, het probleem is dat we in Nederland gewoon echt enorm veel dieren hebben!
  donderdag 6 april 2023 @ 15:08:20 #67
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208682769
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:56 schreef Gia het volgende:

[..]
Volgens het schema wat in de OP staat, komt 32 % uit het buitenland.
We komen nog goed weg met dat buitenland, want netto waait er een stuk meer vanuit Nederland de grens over dan andersom. Iets met dominante windrichtingen en zo.
Huilen dan.
pi_208682847
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:52 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik vind de natuurgebieden geen probleem wél het stikstof gezanik hierover. Het is immers niet zo dat er dan niks meer groeit en er geen natuurgebied meer is, alleen andere planten nemen dan de overhand. Da's dan jammer meer niet.
Fijn dat jij het jammer vind, hier gaat het alleen niet om. Het gaat erom dat wij, als Europeanen, in de vogel en habitat richtlijnen hebben vastgesteld dat wij bepaalde vogels en planten beschermen en dit doen we in speciale beschermingszones (Habitatrichtlijngebieden) (de zogenaamde natura 2000 gebieden).

Op basis van deze afspraken(wetten nl. de wet natuurbescherming) doet de raad van state zijn uitspraken en op basis van deze afspraken hebben we nu een stikstofcrisis.

Ik kan het ook best jammer vinden als mijn werkgever mij verwacht op de tijden die ik met hem afgesproken heb, een collega kan mijn werk toch ook gewoon doen? Maar zo werkt het niet!
  donderdag 6 april 2023 @ 16:29:37 #69
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208683551
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:52 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik vind de natuurgebieden geen probleem wél het stikstof gezanik hierover. Het is immers niet zo dat er dan niks meer groeit en er geen natuurgebied meer is, alleen andere planten nemen dan de overhand. Da's dan jammer meer niet.
Brussel zal iedere mogelijkheid aangrijpen om macht te verkrijgen , is het niet via een verplichting om de natuur in goede staat te houden dan wel middels een beslag op de ruimtelijke ordening via landbouwsubsides


De stikstof stok hebben we zelf verzonnen om ons mee te laten slaan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208685251
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 16:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Brussel zal iedere mogelijkheid aangrijpen om macht te verkrijgen , is het niet via een verplichting om de natuur in goede staat te houden dan wel middels een beslag op de ruimtelijke ordening via landbouwsubsides
Denk je echt dat ze in Brussel handenwrijvend zitten na te denken over hoe ze ons nu weer gaan pesten? Nou ja misschien een beetje door Wopke Hoekstra's houding aldaar. Maar Europa heeft ons zelfs een ruimere 2014 en 2022 zelfs een ontheffing gegeven op de mest die we uit mochten rijden?
quote:
De stikstof stok hebben we zelf verzonnen om ons mee te laten slaan
Wie verzint deze dan? Volgens mij bedenken wij steeds geitenpaadjes die de RvS afschieten omdat we niet voldoen aan de vogel en habitatrichtlijnen in de natura 2000 gebieden? Kun je uitleggen welke sadomasochistische denktank die stikstof stok bedacht heeft?
  donderdag 6 april 2023 @ 19:20:47 #71
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208685280
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:18 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Denk je echt dat ze in Brussel handenwrijvend zitten na te denken over hoe ze ons nu weer gaan pesten? Nou ja misschien een beetje door Wopke Hoekstra's houding aldaar. Maar Europa heeft ons zelfs een ruimere 2014 en 2022 zelfs een ontheffing gegeven op de mest die we uit mochten rijden?
[..]
Wie verzint deze dan? Volgens mij bedenken wij steeds geitenpaadjes die de RvS afschieten omdat we niet voldoen aan de vogel en habitatrichtlijnen in de natura 2000 gebieden? Kun je uitleggen welke sadomasochistische denktank die stikstof stok bedacht heeft?
ga jij dit weekend ook kunstmest korrels kopen
en de boer moet het zonder kunstmest gaan doen ??

https://www.welkoop.nl/tu(...)dinXd58aAiVPEALw_wcB

brussel heeft Nederland bij de strot en dat is onze eigen schuld
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208685371
De boeren gewoon limieten opleggen in het vooruitzicht. Willen ze niet dan stoppen ze maar. Meteen ruimte voor andere boeren en beter voor het grondwater.
pi_208685502
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ga jij dit weekend ook kunstmest korrels kopen
en de boer moet het zonder kunstmest gaan doen ??

https://www.welkoop.nl/tu(...)dinXd58aAiVPEALw_wcB

brussel heeft Nederland bij de strot en dat is onze eigen schuld
Het is niet Brussel die de PAS, de externe saldering, de bouwvrijstelling en de emissie arme stallen afschoot, dat doet ons eigen Raad van State aan de hand van in Nederland geldende wetten (die vanuit Europa uitgerold zijn) bron.

Dat we hier steeds niet aan voldoen is inderdaad ons eigen schuld fijn dat je dat inziet!

En je wil het misschien niet geloven maar ook wij vinden het heel vervelend dat Nederland door die stikstof nu zo geblokeerd wordt!
  donderdag 6 april 2023 @ 20:29:22 #74
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208686425
https://www.telegraaf.nl/(...)erp?dicbo=v2-w4mpGMe

quote:
Aan de kiezers voorleggen
D66 als liberale partij dreigt in toenemende mate op een linkse partij te lijken, die de economische belangen verwaarloost en inruilt met nieuwe zelfverzonnen heilige onderwerpen zoals stikstofuitstoot.

D66 was altijd de partij voor de hogere middenklasse en hoogopgeleide mensen.
De woningnood raakt ook deze klasse.
De afgestudeerden kunnen geen huizen kopen.
Er is geen enkele garantie dat met minder boeren voor altijd minder stikstofuitstoot zou zijn.

De impasse hebben we onszelf in een onbewaakt ogenblik aangedaan door stikstofuitstoot als het absolute meetpunt te nemen.
Waar en hoe een natuurgebied wordt aangewezen en beschermd, zou ook op een andere wijze kunnen gebeuren.
Wil D66 de boerenstand halveren, dan moet D66 dit tijdens de Kamerverkiezingen aan de kiezers voorleggen.

D66 van vroeger zou nooit op een oneigenlijke manier een doel willen bereiken.
Omdat deze partij altijd loyaal was aan de rechtszekerheid. Kiezers moeten immers weten waarop ze stemmen.

Bestuurlijke instabiliteit
D66 was ook de partij van gematigdheid. Van Mierlo verweet juist PvdA en VVD van radicale bijna fundamentalistische uitgangspunten waardoor ze niet met elkaar en zonder CDA een kabinet konden vormen. Tussen de standpunten van BBB en D66 bestaat nog een wereld van nuance dat tot een aanvaardbare en legitieme doorbraak kan leiden.

Als D66 en andere partijen de gematigde politiek verlaten, vergroot dit de bestuurlijke instabiliteit. En uiteindelijk bestraft de kiezer genadeloos de radicalen.

Stikstof is het niet waard om daarover Kamerverkiezingen te houden.
D66; keer terug naar je wortels, de gematigde politiek.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 6 april 2023 @ 20:30:53 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208686444
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:26 schreef Chadi het volgende:
De boeren gewoon limieten opleggen in het vooruitzicht.
Willen ze niet dan stoppen ze maar.
Meteen ruimte voor andere boeren en beter voor het grondwater.
Dat zal niet gaan
Dan komt Nederland in opstand

Andere boeren bestaan alleen in de fantasie van Groen Links

Nederlandse boeren die boeren als boeren in Denemarken en niet zoals Groen Links een volkstuin runt
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 7 april 2023 @ 00:02:08 #76
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208688886
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:57 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Vind het altijd heel bijzonder wanneer dit aangehaald wordt. De grens was hier 1 mol en deze grens is door de Raad van State als niet wenselijk bevonden, terwijl deze grens in Duitsland nooit door de rechtelijke macht beoordeeld is.

In Monaco betaal je geen inkomstenbelasting, daar kun je niet eens een factor aanhangen, maar daar kun je in Nederland niks mee want dat zijn nou eenmaal de wetten van een ander land. Opteer je hiermee eigenlijk dat deze regels Europees vastgelegd moeten worden?

Daarnaast hoor je ze niet over dat in Duitsland:
47,6% landbouwareaal is, terwijl dit in Nederland 54% is.

En ook niet dat we in Nederland, per ha landbouwareaal:
1,72 koe, 5,2 varken en 45 kippen hebben terwijl dit in Duitsland:
0,11 koe, 0,62 varken en 5,22 kip is.*

En dan hebben we het nog niet over de stikstofuitstoot per ha:
[ afbeelding ]

Misschien konden we met die kengetallen ook we 21 mol als drempelwaarde aanhouden, of is de drempelwaarde in Duitsland te hoog omdat er geen rechtzaak over gevoerd is, wie zal het zeggen?

Kortom ik vind cherrypicking op drempelwaardes wat kort door de bocht!

*berekening
Koeien: 4,01 35,7 miljoen 0,11 3,8 2,2 miljoen 1,72
Varkens: 22,3 35,7 miljoen 0,62, 11,4 2,2 miljoen 5,2
Pluimvee: 186,3 35,7 5,22, 99,9 2,2 45
Ik heb dat filmpje gezien van die gast bij dat zondag ochtend programma.
En daar wordt ook aangehaald waar jij op quoot.

10.000x etc.

Maar wat mij opviel is, in dat clipje. Wordt gepraat over overschrijding. Wij hebben in NL 0,07 ofzo omdat het programma niet minder kan.
Terwijl dat in andere landen veel hoger is.
Maar nogmaals wat ik er van begrijp is dat de overschrijding.
Maar het limiet komt niet aan bod (althans niet wat ik van het clipje heb gezien)
En dan gaat de vergelijking ook al mank.
Want wij kunnen als land al veel eerder over het limiet zitten dan andere landen.
Kan ook wel zo zijn als wij export land nummer 2 van de gehele wereld zijn als het gaat om landbouw producten.

Om het proberen te begrijpen ga ik een vergelijking maken.
In Nederland mag je zeg eens 10 kippen hebben, dat is de limiet. Dus niet meer.
Dus 0 overschrijding.
In Duitsland en Denemarken is ook die limiet van 10 kippen.
Maar als iedereen daar maar 2 kippen heeft. Dan hebben ze nog een factor 5 aan kippen over eer dat ze aan het limiet zitten.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_208688917
Toen ik dit topic vorig jaar opende was stikstof nog maar marginaal in het nieuws.
Nu lijkt het alsof er niets anders is als je de nieuws media en politiek bekijkt.
Belachelijk dat het steeds hier om moet gaan.
Vakman pur sang
pi_208689082
quote:
Ik snap het niet.

Al 20 jaar zijn we in de Nederlandse regering oplossingen aan het zoeken met betrekking tot stikstof, eerst hadden we
Toetsingskader ammoniak en Natura 2000 (2007) en toen het Programma Aanpak Stikstof (2014).

Beide programma's zijn in respectievelijk 2009 en 2019 door de Raad van State afgekeurd. Ook de bouwvrijstelling werd in 2022 door de Raad van State afgekeurd omdat ze niet aan de vereisten voldeden.

Inmiddels geven ze in Brabant sinds 1 maart geen vergunningen meer af. Hebben we een partij die de grootstw geworden is in de eerste kamer door dit thema. Hebben we een enorm onderzoek van Remkes en hebben we een kabinetscrisis waar we gister een etmaal durend debat over hadden en wil Caroline zelfs met Timmermans praten over wat er kan.

Leg mij eens uit, is die Afshin Ellian dan zo veel slimmer dan de rest, of is de rest (waaronder onze rechtstaat) zo dom dat ze zich zo vast laten houden door: nieuwe zelfverzonnen heilige onderwerpen zoals stikstofuitstoot.

Of is Afshin gewoon graag aan het ontkennen dat Nederland zich met de vogel en habitatrichtlijnen in combinatie met onze landbouw wat in een lang voorziene (anders waren al die 20 jaar aan oplossingen niet nodig) impasse gestort hebben. En hoe zie jij dit Michael?
pi_208689985
Oplossing voor dit alles is simpel.
De EU negeren en door bouwen.
Vakman pur sang
pi_208690563
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 00:08 schreef Lospedrosa het volgende:
Toen ik dit topic vorig jaar opende was stikstof nog maar marginaal in het nieuws.
Nu lijkt het alsof er niets anders is als je de nieuws media en politiek bekijkt.
Belachelijk dat het steeds hier om moet gaan.
Heel belachelijk? Misschien moeten ze actief aan de slag, dan komt het niet zo negatief in het nieuws.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_208690864
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 april 2023 09:53 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Heel belachelijk? Misschien moeten ze actief aan de slag, dan komt het niet zo negatief in het nieuws.
Ja met stikstof?
Dus niet met afwikkelen van een aantal onderwerpen
Huisvesting
Milieu verbetering
Personeelstekort
Hoge inflatie
Energie verbetering
Openbaar vervoer
Zorg en onderwijs

Nee het ooit opgegeven aantal natura2000 gebieden en de marginale cijfers die nl ooit heeft opgegeven aan Brussel moet het land besturen?
Vakman pur sang
  vrijdag 7 april 2023 @ 10:36:28 #82
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_208690915
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja met stikstof?
Dus niet met afwikkelen van een aantal onderwerpen
Huisvesting
Milieu verbetering
Personeelstekort
Hoge inflatie
Energie verbetering
Openbaar vervoer
Zorg en onderwijs

Nee het ooit opgegeven aantal natura2000 gebieden en de marginale cijfers die nl ooit heeft opgegeven aan Brussel moet het land besturen?
Veel van jouw genoemde onderwerpen worden beinvloed door stikstofproblematiek.

Andere dingen zijn ze ook mee bezig in Den Haag. Er zijn meer ministers dan alleen Van der Wal he.

Nederland heeft bepaalde keuzes gemaakt in het verleden en heeft continu geweigerd om beleid te voeren waar ze nu vruchten van plukken. Zure vruchten dat wel. Maar het moest een keer gebeuren. Je komt, terecht, niet mee weg door alles maar af te schuiven.
  vrijdag 7 april 2023 @ 10:38:25 #83
3542 Gia
User under construction
pi_208690932
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 08:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Oplossing voor dit alles is simpel.
De EU negeren en door bouwen.
Doen we hier in Helmond wel. Hier wordt echt volop gebouwd en vernieuwd. Brandevoort groeit door, Suytkade is bijna volgebouwd, de hele binnenstad vernieuwd. Niks te merken van beperkingen.
pi_208690962
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja met stikstof?
Dus niet met afwikkelen van een aantal onderwerpen
Huisvesting
Milieu verbetering
Personeelstekort
Hoge inflatie
Energie verbetering
Openbaar vervoer
Zorg en onderwijs

Nee het ooit opgegeven aantal natura2000 gebieden en de marginale cijfers die nl ooit heeft opgegeven aan Brussel moet het land besturen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:36 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Veel van jouw genoemde onderwerpen worden beinvloed door stikstofproblematiek.

Andere dingen zijn ze ook mee bezig in Den Haag. Er zijn meer ministers dan alleen Van der Wal he.

Dit.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_208691023
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Doen we hier in Helmond wel. Hier wordt echt volop gebouwd en vernieuwd. Brandevoort groeit door, Suytkade is bijna volgebouwd, de hele binnenstad vernieuwd. Niks te merken van beperkingen.
Zo hoort het 👌🏻
Vakman pur sang
  vrijdag 7 april 2023 @ 10:52:51 #86
3542 Gia
User under construction
pi_208691070
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:36 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Veel van jouw genoemde onderwerpen worden beinvloed door stikstofproblematiek.

Andere dingen zijn ze ook mee bezig in Den Haag. Er zijn meer ministers dan alleen Van der Wal he.

Nederland heeft bepaalde keuzes gemaakt in het verleden en heeft continu geweigerd om beleid te voeren waar ze nu vruchten van plukken. Zure vruchten dat wel. Maar het moest een keer gebeuren. Je komt, terecht, niet mee weg door alles maar af te schuiven.
Maar waarom zoveel gebieden aanwijzen als Natura 2000? Heeft Nederland soms geld ontvangen per km2 natura 2000 gebied en daarom zoveel gebieden aangewezen?

https://www.vogelbescherm(...)-en-habitatrichtlijn
quote:
Gebiedsbescherming: Natura 2000

De Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn vereisen dat lidstaten speciale beschermingszones aanwijzen ten behoeve van het Europese Natura 2000-netwerk. Voor vogels moeten deze speciale beschermingszones worden aangewezen voor soorten die op Bijlage I van de Vogelrichtlijn staan (waaronder roerdomp, kleine zwaan, sneeuwuil en blauwborst) en “geregeld voorkomende trekvogels” die niet op Bijlage I staan.
Er wordt in deze link gesproken over voldoende leefgebied:

quote:
Daarnaast moeten de lidstaten alle nodige maatregelen nemen om voor deze vogels een 'voldoende gevarieerdheid van leefgebieden en een voldoende omvang ervan te beschermen, in stand te houden of te herstellen'.
Is minder natura 2000 gebied niet ook 'voldoende'. Hoeveel gebied is echt nodig?
Moeten die vogels maar overal mogen wonen, en wij, mensen, nergens?

Zo groot is Nederland niet, maar een aanzienlijk deel is nu aangewezen als natura 2000 gebied. Teveel, naar mijn idee.
  vrijdag 7 april 2023 @ 10:58:09 #87
3542 Gia
User under construction
pi_208691112
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zo hoort het 👌🏻
Heeft ook te maken met dat pfas gedoe van een paar jaar geleden. In Helmond was er een ongeluk geweest met een fabriek, waardoor in heel Helmond bodemonderzoek nodig was. Dit is uitgevoerd en in kaart gebracht. Toen dat pfas-verhaal begon, was Helmond hier, per ongeluk, al klaar voor. Dus, hier kon gewoon doorgebouwd worden.

Maar zoals overal gaan hier de meeste sociale huurwoningen naar nieuwe Nederlanders. Onze kinderen moeten maar bij de ouders blijven wonen tot ?? (heb er 1 van bijna 29 in huis), of tot ze een huis kunnen kopen.
pi_208691206
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:52 schreef Gia het volgende:Zo groot is Nederland niet, maar een aanzienlijk deel is nu aangewezen als natura 2000 gebied. Teveel, naar mijn idee.
20% van het nederlandse landoppervlak begreep ik. Richtlijn voor geheel Europa is 30% gemiddeld dus er hoeft hier niet persé bij te komen als andere landen een hoger percentage dan die 30% hebben. Het is echter wel zo dat bestaande natuurgebieden in stand en beschermd dienen te worden en landbouwgrond aanwijzen als natuurgebied gaat niet.
pi_208691472
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 11:09 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
20% van het nederlandse landoppervlak begreep ik. Richtlijn voor geheel Europa is 30% gemiddeld dus er hoeft hier niet persé bij te komen als andere landen een hoger percentage dan die 30% hebben. Het is echter wel zo dat bestaande natuurgebieden in stand en beschermd dienen te worden en landbouwgrond aanwijzen als natuurgebied gaat niet.
De Duitsers spuiten het stront nog centimeters hoog op de akkers maar waren slim en hebben alleen grote bossen opgegeven als natura 2000 gebied.
Daarom hebben ze daar geen probleem terwijl de praktijk nog slechter is dan hier, ansich

Stikstof is een farce, een papieren probleem :{
Vakman pur sang
pi_208691499
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 11:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De Duitsers spuiten het stront nog centimeters hoog op de akkers maar waren slim en hebben alleen grote bossen opgegeven als natura 2000 gebied.
Daarom hebben ze daar geen probleem terwijl de praktijk nog slechter is dan hier, ansich

Stikstof is een farce, een papieren probleem :{
Dit soort kletspraat ga ik niet op in.
pi_208691705
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 11:39 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Dit soort kletspraat ga ik niet op in.
Nee omdat het waar is maar ingaat tegen de flauwekul die verteld wordt
Vakman pur sang
  vrijdag 7 april 2023 @ 12:06:18 #92
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208691747
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:52 schreef Gia het volgende:
Moeten die vogels maar overal mogen wonen, en wij, mensen, nergens?
:')

Hoe krijg je het uit je toetsenbord.
Huilen dan.
  vrijdag 7 april 2023 @ 12:14:01 #93
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208691840
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 10:52 schreef Gia het volgende:
Zo groot is Nederland niet, maar een aanzienlijk deel is nu aangewezen als natura 2000 gebied. Teveel, naar mijn idee.
En heb je de moeite genomen om dat 'aanzienlijk deel' waarover je het hebt te kwantificeren? Alle Natura 2000-gebieden samen hebben opgeteld een oppervlakte van ongeveer 2,2 miljoen ha, waarvan 85% uit water bestaat.

Het landoppervlak van Nederland is 33.674 km2. Dat betekent dat het gaat over minder dan 10% van het landoppervlak. Om dat in perspectief te zetten: van de 33.674 km2 landoppervlak wordt ruim 22.000 km2 (dat is >65%) voor landbouw gebruikt.

Maar hey, volgens Gia op de foks hebben we helemaal niet veel landbouw en wel veel Natura 2000-gebieden :') .
Huilen dan.
pi_208691904
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 11:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De Duitsers spuiten het stront nog centimeters hoog op de akkers maar waren slim en hebben alleen grote bossen opgegeven als natura 2000 gebied.
Daarom hebben ze daar geen probleem terwijl de praktijk nog slechter is dan hier, ansich

Stikstof is een farce, een papieren probleem :{
Als ik de cijfers die ik net even bij elkaar heb gegoogled mag geloven, is ongeveer 9% van het landoppervlak in Nederland (landoppervlak ~33,7 duizend km2, ~17,85 miljoen inwoners) Natura 2000-gebied. In Noordrijn-Westfalen (landoppervlak ~34,1 duizend km2, ~17,93 miljoen inwoners) is dat dan ongeveer 8,5 % van het landoppervlak. Dat zou dan op zich redelijk te vergelijken lijken. (NL natuurlijk grotere wateroppervlakken die eventueel Natura2000 zijn dan NRW, die zijn niet meegenomen.) Maar het totaal aantal Natura 2000-gebieden in NRW lijkt een stuk groter (546 heb ik gevonden vs ~160 in NL), dus meer kleinere gebieden in NRW
pi_208691934
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 12:20 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als ik de cijfers die ik net even bij elkaar heb gegoogled mag geloven, is ongeveer 9% van het landoppervlak in Nederland (landoppervlak ~33,7 duizend km2, ~17,85 miljoen inwoners) Natura 2000-gebied. In Noordrijn-Westfalen (landoppervlak ~34,1 duizend km2, ~17,93 miljoen inwoners) is dat dan ongeveer 8,5 % van het landoppervlak. Dat zou dan op zich redelijk te vergelijken lijken. (NL natuurlijk grotere wateroppervlakken die eventueel Natura2000 zijn dan NRW, die zijn niet meegenomen.) Maar het totaal aantal Natura 2000-gebieden in NRW lijkt een stuk groter (546 heb ik gevonden vs ~160 in NL), dus meer kleinere gebieden in NRW
Duitsland heeft gewoon ontzettend veel meer ruimte. Zeker NRW.

NL en de toekomst van NL past niet meer bij het EU beleid.
Daarvoor zou de bevolkingsgroei gewoon moeten dalen. En dat gaat ook weer in tegen EU regels om vluchtelingen op te vangen.

9% is voor Nl ontzettend veel.
Gaat m niet worden. Als we zo sociaal door willen moet nl volgebouwd worden.

Of we moeten een insociaal beleid gaan voeren en als Denemarken er in gaan staan.

Vakman pur sang
  vrijdag 7 april 2023 @ 12:51:27 #96
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208692223
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 12:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Duitsland heeft gewoon ontzettend veel meer ruimte. Zeker NRW.

Zowel qua oppervlak, qua inwonertal, en qua Natura 2000-oppervlak is NRW vergelijkbaar met Nederland. Dus als ze zeker in NRW 'ontzettend veel meer ruimte' hebben, dan moeten ze vast minder boeren hebben.

Ik zie een Endlösung oplossing...
Huilen dan.
pi_208692234
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 april 2023 12:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Duitsland heeft gewoon ontzettend veel meer ruimte. Zeker NRW.

NL en de toekomst van NL past niet meer bij het EU beleid.
Daarvoor zou de bevolkingsgroei gewoon moeten dalen. En dat gaat ook weer in tegen EU regels om vluchtelingen op te vangen.

9% is voor Nl ontzettend veel.
Gaat m niet worden. Als we zo sociaal door willen moet nl volgebouwd worden.

Of we moeten een insociaal beleid gaan voeren en als Denemarken er in gaan staan.

[ afbeelding ]
Het merendeel van NL is helemaal niet bezet met natuur (9%) bebouwing(13%), het merendeel van NL is landbouwareaal(54%). Als Nederland ergens vol mee ligt is het bouw en grasland.



En inderdaad Nederland heeft een absurde bevolkings groei meegemaakt, eerst mede mogelijk gemaakt door de pastoor en later door gastarbeiders en vluchtelingen, maar nog beslaat alle bebouwing in Nederland nog geen vierde van het landbouwareaal. Daarnaast word er volgens mij zeer uitgebreid en gezocht naar oplossingen voor de vluchtelingenproblematiek, maar we hebben het hier over stikstof waarvan de landbouw de voornaamste bron is.

Nu we het toch over extreme groei hebben:

quote:
Nederland telde op 1 april 2016 ongeveer 12,5 miljoen varkens. In 1950 besloeg de varkensstapel iets minder dan 2 miljoen stuks

In de Nederlandse stallen stonden in 1956 nog zo’n 33 miljoen leghennen en 2,4 miljoen vleeskuikens. In 2016 was het aantal leghennen toegenomen tot 46 miljoen en was het aantal vleeskuikens meer dan vertwintigvoudigd tot 48 miljoen.
Als er geen ruimte is voor natuur en voor al die "gelukzoekers" is er dan wel ruimte voor een toename van 600% is het aantal varkens en 2000 % in het aantal vleeskuikens in 70 jaar tijd?

Ps. de plaatjes zijn de links naar de bronnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 07-04-2023 13:50:43 ]
pi_208692386
Even opgezocht hoe ik aan 20% natuurgebied kom. Natura2000 aan land is 9%, Natura2000 + Nederlands Natuurnetwerk aan land is 20%

https://www.clo.nl/indicatoren/nl1425-begrenzing-van-het-natuurnetwerk-en-natura-2000-gebieden
pi_208693156
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 13:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Even opgezocht hoe ik aan 20% natuurgebied kom. Natura2000 aan land is 9%, Natura2000 + Nederlands Natuurnetwerk aan land is 20%

https://www.clo.nl/indicatoren/nl1425-begrenzing-van-het-natuurnetwerk-en-natura-2000-gebieden
Het Nederlandse natuurnetwerk is toch onder andere weiland waar pas later op gemaaid mag worden en waar de boer dan subsidie voor krijgt?

quote:
10s.gif Op zondag 2 april 2023 22:00 schreef Regilio_ het volgende:
[ twitter ]In Duitsland mag je 4000 keer zoveel stikstof uitstoten, in Denemarken 10.000(!) keer zoveel.

8)7
In Denemarken zijn ze dan weer bezig mer een Methaan en CO2 taks ook voor boeren, dus in plaats van uitkopen bedrijven weg belasten. Misschien moeten we dat als voorbeeld nemen?
https://fd.nl/politiek/14(...)alhalla-ogd3aax9NsYL

[ Bericht 38% gewijzigd door KaheemSaid op 07-04-2023 14:24:23 ]
pi_208693356
Dubbel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')