Bron: https://m.bild.de/regiona(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Vier Nederlanders omgekomen op Duitse snelweg A3 bij ongeluk met drie Porsches
Bij een ernstig ongeluk op de Duitse snelweg A3 bij Emmerich, vlak over de Duits-Nederlandse grens, zijn vier Nederlanders omgekomen. Bij het ongeval waren drie Porsches met een Nederlands kenteken betrokken.
Ze reden vanochtend rond 10.45 uur op de A3 richting Keulen toen de 42-jarige bestuurder van een Porsche Cayman de macht over het stuur verloor en in een greppel terechtkwam. In die auto zat ook een vrouw.
Het had kort ervoor hard geregend en er lag veel water op de weg. Een woordvoerder van de Duitse politie zegt dat er waarschijnlijk sprake is geweest van aquaplaning, waarbij de banden de grip op het natte wegdek verliezen.
Een van de andere twee bestuurders, een Nederlander van 39, zag het gebeuren en stopte om hulp te bieden, maar op dat moment raakte de 56-jarige bestuurder van de derde Porsche, een 911, op hetzelfde wegdeel ook de controle over het stuur kwijt.
Daardoor kwamen de vrouwelijke passagier (37) van de Porsche die als eerste was gecrasht en de man die probeerde te helpen op slag om het leven. De bestuurders bezweken later, een in de traumahelikopter en een in het ziekenhuis. Een passagier is gewond geraakt.
De weg lag bezaaid met brokstukken
De A3 naar Keulen is tot het begin van de avond afgesloten vanwege het sporenonderzoek en het opruimen van de brokstukken.
Een politiewoordvoerder zegt tegen de krant dat het ongeluk mogelijk is ontstaan doordat de wagens hun snelheid niet hadden aangepast aan het water op de weg. De Porsches maakten vermoedelijk deel uit van een groep, maar er zijn geen aanwijzingen dat ze aan een straatrace bezig waren. Ook zijn er geen aanwijzingen voor alcohol- of drugsgebruik.
Huurauto's niet iedereen is een sloeber. Op je 40ste moet je toch prima een Porsche kunnen betalen.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:24 schreef Drekkoning het volgende:
Gokje.
Nederlanders in huurauto’s die gaan racen op de Autobahn zonder te begrijpen dat ook zulke auto’s vrij link zijn in natte omstandigheden.
Respectloze zakquote:Op zondag 26 maart 2023 18:22 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]
Die OP kan wel in het Nederlands.
[ twitter ]
Jahoor, dat kan waarschijnlijk, kwestie van keuzes maken hè. Iedereen legt zijn interesses ergens anders.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:25 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Huurauto's niet iedereen is een sloeber. Op je 40ste moet je toch prima een Porsche kunnen betalen.
Als het goed is wil je op je 40ste geen Porsche kopen.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:25 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Huurauto's niet iedereen is een sloeber. Op je 40ste moet je toch prima een Porsche kunnen betalen.
Ah moet ik een link van het oorspronkelijke artikel erbij zetten? Prima hoor.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:29 schreef miss_sly het volgende:
Geen linkje in OP en geen Nederlandse tekst. Alleen dump van artikel in het Duits. Misschien eens kijken naar de richtlijnen in NWS?
Dit eens lezen wellicht:quote:Op zondag 26 maart 2023 18:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ah moet ik een link van het oorspronkelijke artikel erbij zetten? Prima hoor.
Op je 40e een Porsche kopen. Dat is dus precies wat een sloeber zou doen.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:25 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Huurauto's niet iedereen is een sloeber. Op je 40ste moet je toch prima een Porsche kunnen betalen.
Aquaplaning kan altijd verrassen.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Jahoor, dat kan waarschijnlijk, kwestie van keuzes maken hè. Iedereen legt zijn interesses ergens anders.
De reden dat ik erover begin is dat deze mensen waarschijnlijk niet begrijpen hoe hun auto zich gedraagt in nat weer. Dat doet me vermoeden dat ze niet de eigenaar zijn maar slechts sporadisch in zulke wagens rijden.
Maar die eindigen dan ook niet dood op de autobahn.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:31 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Ik kom dagelijks snelle auto's tegen die als een miet door de bocht gaan, zelfs als het droog is.
Prima.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit eens lezen wellicht:
NWS / [NWS feedback] Waar we verder gaan met doodsbedreigingen
Nee maar die benutten het potentieel van zo'n auto ook helemaal niet.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:32 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar die eindigen dan ook niet dood op de autobahn.
Nee, en verongelukken dus niet. Eigenaar zijn dus doorgaans veel verstandiger.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:33 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Nee maar die benutten het potentieel van zo'n auto ook helemaal niet.
Ligt er een beetje aan wat voor Porsche. Bij een Panamera kan ik me wel iets voorstellen als je veel rijdt en er het geld voor (over) hebt.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:31 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Op je 40e een Porsche kopen. Dat is dus precies wat een sloeber zou doen.
Moet toch een aardige afstand tussen de auto's hebben gezeten als de eerste auto al gecrasht was en de tweede bestuurder al uitgestapt was.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee, en verongelukken dus niet. Eigenaar zijn dus doorgaans veel verstandiger.
Mensen die huren en naar Duitsland gaan willen vaak ff helemaal los met een auto die ze niet kennen.
Maargoed, kan ook een groepje eigenaren zijn natuurlijk. Krijg hier alleen een ander gevoel bij.
Voor goede doelen rijden in een huurauto?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:35 schreef D. het volgende:
2 van de overledenen reden ook met hun auto's voor goede doelen met zieke kinderen
Gecondoleerd aan alle betrokkenen
Deze auto's waren dus echt hun hobby vermoed ik.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:35 schreef D. het volgende:
2 van de overledenen reden ook met hun auto's voor goede doelen met zieke kinderen
Gecondoleerd aan alle betrokkenen
Dat gegrap over huurauto's mag wel achterwege blijven.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:36 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Voor goede doelen rijden in een huurauto?
@Drekkoning zegt dat, niet ikquote:Op zondag 26 maart 2023 18:37 schreef D. het volgende:
[..]
Dat gegrap over huurauto's mag wel achterwege blijven.
Van die patsertjes die hun pan-europese straatraces een charity-tintje willen geven.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:36 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Voor goede doelen rijden in een huurauto?
Hoe weet je dit?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:35 schreef D. het volgende:
2 van de overledenen reden ook met hun auto's voor goede doelen met zieke kinderen
Gecondoleerd aan alle betrokkenen
Echt welquote:
Aquaplaning.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:41 schreef Tengano het volgende:
Hoe is het mogelijk dat zoiets met 100 km per uur kan gebeuren. Misschien werkten de remmen niet goed.
Een 911 is gewoon gevoeliger voor aquaplaning dan een Skoda Octavia, ook vanwege de brede sloffen achter.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:41 schreef Tengano het volgende:
Hoe is het mogelijk dat zoiets met 100 km per uur kan gebeuren. Misschien werkten de remmen niet goed.
Oh, dan reden ze waarschijnlijk met versleten banden.quote:
Bij aquaplaning heb je niets aan de remmen, al rijdt je 60.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:41 schreef Tengano het volgende:
Hoe is het mogelijk dat zoiets met 100 km per uur kan gebeuren. Misschien werkten de remmen niet goed.
quote:Op zondag 26 maart 2023 18:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Oh, dan reden ze waarschijnlijk met versleten banden.
Met name de oudere modellen waar het zwaartepunt ver naar achteren ligt. De moderne 911 is wat beter gebalanceerd.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:43 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Een 911 is gewoon gevoeliger voor aquaplaning dan een Skoda Octavia, ook vanwege de brede sloffen achter.
En dan haalt remmen niks meer uit.
Ja, dat is niet echt hoe aquaplaning werkt.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Oh, dan reden ze waarschijnlijk met versleten banden.
Als je geen profiel op je banden hebt en je rijdt over een natte weg dan hou je dus gewoon contact met de weg denk jij?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:47 schreef Caland het volgende:
Ja, dat is niet echt hoe aquaplaning werkt.
Hoe kom je aan die snelheid? Hoe nat was het eigenlijk?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:41 schreef Tengano het volgende:
Hoe is het mogelijk dat zoiets met 100 km per uur kan gebeuren. Misschien werkten de remmen niet goed.
We hebben het hier over aquaplaning. Wat ook gewoon met verse banden kan gebeuren he?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je geen profiel op je banden hebt en je rijdt over een natte weg dan hou je dus gewoon contact met de weg denk jij?
1x meegemaakt met goed profiel. Voorwielen begonnen door te spinnen kon totaal niets meer.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je geen profiel op je banden hebt en je rijdt over een natte weg dan hou je dus gewoon contact met de weg denk jij?
Nat genoeg.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:54 schreef jakosi het volgende:
Hoe kom je aan die snelheid? Hoe nat was het eigenlijk?
fypquote:Op zondag 26 maart 2023 18:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Gevaarlijke plek om te overlijden overleven lijkt me, de auto's daar rijden heel hard.
Dan had dit topic in JUI gemogen.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:03 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En als het nederlandse motoragenten waren had je het helemaal mooi gevonden zeker
Als je op google maps kijkt zie je dat je op de A3 bij Elten inderdaad net de grens over gaat.quote:De drie sportwagens reden tijdens regenachtig weer hard de grens over en een van de bestuurders verloor naar het zich laat aanzien de macht over het stuur, waardoor fatale botsingen ontstonden.
„Ik heb nog nooit zo’n heftige ongeval meegemaakt”, zucht een woordvoerder van de politie uit Düsseldorf.
Achterlijke benaming eigenlijk: "dodenweg".quote:Op zondag 26 maart 2023 18:55 schreef Confetti het volgende:
Vlak over de grens in Nederland was dit niet gebeurd. Die autobahn is echt een dodenweg bij regen. Volstrekt waardeloos, achterhaald en levensgevaarlijk. Ook bij lagere snelheden.
Wat voor mij niet duidelijk is, is of het bekenden van elkaar waren. Dat kun je niet uit de Telegraaf opmaken. Wel toevallig dat ze alledrie in een Porsche reden, alle drie rond hetzelfde moment vanuit Nederland kwamen en twee ervan in de slip gingen.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:30 schreef Repentless het volgende:
De twee inzittenden van de Porsche die eerst gecrasht was, konden zichzelf bevrijden. De tweede Porsche is gestopt en een man is uitgestapt om de eerste twee te helpen op de vluchtstrook. Toen kwam Porsche nummer drie, die alledrie geschept heeft en zelf daarna ook is overleden.
Dan overleef je dus in eerste instantie zo'n ongeluk en kun je jezelf bevrijden, word je daarna alsnog doodgereden door een ander, net als een van de hulpverleners.
Het toont maar weer aan: altijd zo snel mogelijk achter de vangrail gaan staan en zo ver mogelijk van de weg af. Nooit op de vluchtstrook blijven. Misschien denk je dat je tijd hebt om aan de kant te springen als er een andere auto op je afkomt, maar het gaat zo snel dat je geen schijn van kans hebt. Vreselijk.
quote:Het gaat om drie mannen van 39, 42 en 56 jaar en een 37-jarige vrouw.
Nee, dat kun je er inderdaad niet uit opmaken. Ik vermoed van wel, ook gezien de eerdere "goed doel"-comment hier.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat voor mij niet duidelijk is, is of het bekenden van elkaar waren. Dat kun je niet uit de Telegraaf opmaken. Wel toevallig dat ze alledrie in een Porsche reden, alle drie rond hetzelfde moment vanuit Nederland kwamen en twee ervan in de slip gingen.
quote:Een politiewoordvoerder zegt dat het ongeluk mogelijk is ontstaan doordat de wagens hun snelheid niet hadden aangepast aan het water op de weg.
https://nos.nl/artikel/24(...)uk-met-drie-porsches
Zou wel tragisch zijn als ze kinderen hadden en die nu ouderloos achterblijven.quote:
Das wel dikke pech jah. Het zal ongetwijfeld hard gegaan zijn maar doch niet harder dan 160. Bij 200+ was er niet zoveel overgebleven van die Cayman.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:30 schreef Repentless het volgende:
De twee inzittenden van de Porsche die eerst gecrasht was, konden zichzelf bevrijden. De tweede Porsche is gestopt en een man is uitgestapt om de eerste twee te helpen op de vluchtstrook. Toen kwam Porsche nummer drie, die alledrie geschept heeft en zelf daarna ook is overleden.
Dan overleef je dus in eerste instantie zo'n ongeluk en kun je jezelf bevrijden, word je daarna alsnog doodgereden door een ander, net als een van de hulpverleners.
Het toont maar weer aan: altijd zo snel mogelijk achter de vangrail gaan staan en zo ver mogelijk van de weg af. Nooit op de vluchtstrook blijven. Misschien denk je dat je tijd hebt om aan de kant te springen als er een andere auto op je afkomt, maar het gaat zo snel dat je geen schijn van kans hebt. Vreselijk.
Binnenkort te koop bij de lokale handelaar...quote:
Altijd binnen gestaanquote:Op zondag 26 maart 2023 20:11 schreef Speekselklier het volgende:
Binnenkort te koop bij de lokale handelaar...
quote:Twee van de slachtoffers zijn vrijwilligers bij Stichting Dag met een Lach. „Een paar uur geleden werd zondag 26 maart een gitzwarte dag voor onze stichting”, meldt de stichting op Facebook. „Onze gedachten zijn bij alle families en naasten van de slachtoffers.”
Maar er zaten volgens de berichten dus geen zieke kinderen in die auto's.quote:Stichting Dag met een Lach zet zich in voor ernstig zieke kinderen. Dat doen ze door events te organiseren waar supercars en sportauto's een grote rol spelen.
Geen full wets. SAD.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:22 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]
Die OP kan wel in het Nederlands.
[ twitter ]
quote:Op zondag 26 maart 2023 20:10 schreef de_boswachter het volgende:
Ik lees de OP en kom maar steeds niet bij 4 dodelijke slachtoffers. Lekker slecht omschreven ook
quote:Het gaat om drie mannen van 39, 42 en 56 jaar en een 37-jarige vrouw.
Bij goede weersomstandigheden leent de Autobahn zich er ook prima voor om rond de 200 te rijden, daar waar toegestaan.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:13 schreef Sodemieters het volgende:
Op zondagochtend met een groepje Porsches even de Duitse grens over. Dat doe je maar om één reden: om waanzinnig hard te gaan rijden.
Op een forum van mijn merk werden dat soort ritten ook georganiseerd; even op zondag in Duitsland een pizza gaan halen voor de lunch. En dan dus met snelheden boven de 200 km/u heen en terug knallen. Waarbij de één uiteraard niet wil onderdoen voor de ander. Mensen ervaren dan toch een bepaalde druk om net zo snel te gaan rijden als de anderen en jutten elkaar ook op.
Gelukkig heb ik zelf nooit aan dergelijke ritten meegedaan.
Nova says NO @Zipportalquote:Op zondag 26 maart 2023 20:18 schreef Nova het volgende:
[..]
@:Wereldgozer, ik kan niet aanmoedigen om de wet te overtreden en gevaarlijke situaties op te zoeken. Het is belangrijk dat verkeersregels worden nageleefd voor ieders veiligheid - dus nee, het antwoord is nee! Houd jezelf en anderen veilig door altijd binnen de wettelijke grenzen van snelheidsbeperkingen (vooral bij slecht weer)te blijven rijden.
Ze waren onderweg naar een Porsche bijeenkomst in hockenheim.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:13 schreef Sodemieters het volgende:
Op zondagochtend met een groepje Porsches even de Duitse grens over. Dat doe je maar om één reden: om waanzinnig hard te gaan rijden.
Op een forum van mijn merk werden dat soort ritten ook georganiseerd; even op zondag in Duitsland een pizza gaan halen voor de lunch. En dan dus met snelheden boven de 200 km/u heen en terug knallen. Waarbij de één uiteraard niet wil onderdoen voor de ander. Mensen ervaren dan toch een bepaalde druk om net zo snel te gaan rijden als de anderen en jutten elkaar ook op.
Gelukkig heb ik zelf nooit aan dergelijke ritten meegedaan.
serieus? De autobahn is nog net nirt te vergelijken met fe Belgische wegen.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:17 schreef Repentless het volgende:
[..]
Bij goede weersomstandigheden leent de Autobahn zich er ook prima voor om rond de 200 te rijden, daar waar toegestaan.
quote:ELTEN - Op de A3 bij de Duitse plaats Kleef
Waar ik voornamelijk op doel:quote:Op zondag 26 maart 2023 20:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
serieus? De autobahn is nog net nirt te vergelijken met fe Belgische wegen.
Het ligt in Kreis Kleve.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:22 schreef Tengano het volgende:
Die meneer van de Telegraaf is ook niet zo goed in aardrijkskunde.
[..]
Mwah, autobahn is wel echt vergane glorie wat dat aangaat. Je staat niet voor niets als je een keer dat land doorgaat constant in de file wegens wegwerkzaamheden.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:28 schreef Repentless het volgende:
[..]
Waar ik voornamelijk op doel:
- Weinig verkeer op de plekken waar snelheid onbeperkt is
- Autobahn is erop gemaakt om hard te rijden > zo min mogelijk bochten, en de bochten die er zijn zijn niet zo scherp zodat je veel minder snel uit de bocht vliegt
- Medeweggebruikers houden er rekening mee dat er hard gereden wordt
En de kwaliteit van het wegdek is op de meeste plaatsen gewoon uitstekend.
Die wegwerkzaamheden zijn juist om de kwaliteit van de weg te waarborgen. Het zou juist een probleem zijn als er nooit aan de weg wordt gewerkt.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Mwah, autobahn is wel echt vergane glorie wat dat aangaat. Je staat niet voor niets als je een keer dat land doorgaat constant in de file wegens wegwerkzaamheden.
Kreis Kleve ligt 20 km aan de andere kant van de Rijn. Dan moet je dus eerst bij Emmerich het water over.quote:
Vanwege het vele achterstallige onderhoud vooralquote:Op zondag 26 maart 2023 20:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Die wegwerkzaamheden zijn juist om de kwaliteit van de weg te waarborgen. Het zou juist een probleem zijn als er nooit aan de weg wordt gewerkt.
Kreis Kleve is groter dan de stad Kleve. Elten ligt in de gemeente Emmerich, en Emmerich ligt in Kreis Kleve.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Kreis Kleve ligt 20 km aan de andere kant van de Rijn. Dan moet je dus eerst bij Emmerich het water over.
Elten ligt gewoon aan de kant van Emmerich en niet bij Kleef aka Kreis Kleve
https://www.google.nl/map(...)674!2d51.7866983!3e1
Dat kan wel, maar dit is wat er staat:quote:Op zondag 26 maart 2023 20:34 schreef Janneke141 het volgende:
Kreis Kleve is groter dan de stad Kleve. Elten ligt in de gemeente Emmerich, en Emmerich ligt in Kreis Kleve.
Elten ligt gewoon niet bij de Duitse plaats Kleef.quote:
Beter blijf je dus gewoon op je zolderkamer. En al helemaal als het keihard regent.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:39 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
dit is toch niet te geloven, dit is echt erg
soortgelijks in Turkije gebeurd, meerdere auto's op dezelfde plek van weg geraakt.
advies, ga achter de vangrail staan.
Voor 300 meter ja. Ik rij op hele andere Duitse wegen dan jij.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:28 schreef Repentless het volgende:
En de kwaliteit van het wegdek is op de meeste plaatsen gewoon uitstekend.
ook niet, want geen dag later na dit ongeluk vond de grote aardbeving plaats in Turkije, waar plus minus 50000 mensen kwamen te overlijden.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:40 schreef Tengano het volgende:
[..]
Beter blijf je dus gewoon op je zolderkamer. En al helemaal als het keihard regent.
Hoe kom je daar bij?quote:Op zondag 26 maart 2023 20:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ze waren onderweg naar een Porsche bijeenkomst in hockenheim.
Heeft ze van haar spionnen.quote:
quote:Volgens de Duitse politie verloor de 42-jarige bestuurder van een Porsche Cayman de macht over het stuur en kwam hij met zijn auto in een sloot terecht. In het voertuig zat ook zijn 37-jarige vrouw.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)d-porsches-overleden
Daar heb je gelijk in, maar dat is niet op alle plekken het geval. Duitsland heeft een extreem groot snelwegennetwerk, waarbij er ook vele kilometers DDR-wegdek zijn bijgekomen na 1990 dat met een mindere kwaliteit asfalt is aangelegd.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Vanwege het vele achterstallige onderhoud vooral
Dat kan. Welke hele andere Duitse wegen waar jij in tegenstelling tot mij rijdt zijn allemaal in erbarmelijke staat?quote:Op zondag 26 maart 2023 20:45 schreef xzaz het volgende:
[..]
Voor 300 meter ja. Ik rij op hele andere Duitse wegen dan jij.
Teringquote:Op zondag 26 maart 2023 20:39 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
dit is toch niet te geloven, dit is echt erg
soortgelijks in Turkije gebeurd, meerdere auto's op dezelfde plek van weg geraakt. Toevallig ook 4 personen overleden.
advies, ga achter de vangrail staan.
Noord west noord Duitslandquote:Op zondag 26 maart 2023 21:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat kan. Welke hele andere Duitse wegen waar jij in tegenstelling tot mij rijdt zijn allemaal in erbarmelijke staat?
Dit is het enige wat ik kan vinden:quote:
quote:Twee van de slachtoffers zijn vrijwilligers bij Stichting Dag met een Lach. ,,Een paar uur geleden werd zondag 26 maart een gitzwarte dag voor onze stichting", meldt de stichting op Facebook. ,,Onze gedachten zijn bij alle families en naasten van de slachtoffers."
Ik rijd jaarlijks op en neer naar Berlijn voor mijn werk. Daarbij doorkruis ik vrijwel geheel Noord-Duitsland van west naar oost en terug. Ik heb die ervaring van jou niet. Rond de grens met Nederland wel enige spoorvorming in het wegdek, maar voor de rest prima. De Nederlandse wegen zijn wat mij betreft vrijwel ongeëvenaard, maar dat maakt de wegen in Duitsland voor mij niet meteen uitermate slecht.quote:
Bron: Telegraafquote:Vrijwilligersclub in diepe rouw na drama Porsches: ’Dit is niet te bevatten’
Door KOEN VAN EIJK
AMSTERDAM - Dag met een lach, een stichting met vrijwilligers die met zieke kinderen ritjes maken in sportauto’s, is in rouw gedompeld. Twee vrijwilligers behoorden tot de vier Nederlanders die zondag omkwamen bij een zware crash met drie Porsches op de Autobahn net over de Duitse grens.
De Porsches waren onderdeel van een grote groep bolides die meededen aan een toertocht van 9Miles, een organisatie uit Purmerend die ritten uitzet voor mensen met sportieve auto’s: ’Een reisorganisatie voor supercars’, zoals 9Miles zichzelf omschrijft op de website.
De lenterit ’SpringDrive 2023’ van 9Miles was begonnen in Doetinchem. ’De bloemetjes gaan weer bloeien en bandjes mogen worden opgewarmd.’ Het belooft een heerlijke voorjaarsrit te worden, zo kondigde de organisatie vooraf uitgelaten aan. Na een stukje door Duitsland zou er een lunch klaarstaan in een hotel bij Cuijk en zou de rit worden vervolgd naar de Veluwe. Zo ver kwam het niet. Vlak over de grens op de A3 ging het mis.
Noodlot
In de regen verloor een 42-jarige man uit Voorhout de controle over zijn zilvergrijze Porsche in de buurt van Elten. Samen met zijn 37-jarige bijrijdster belandde hij tegen de vangrail. „Vermoedelijk was het natte wegdek de oorzaak”, aldus een politiewoordvoerder. Een 39-jarige man uit Nieuwegein stopte zijn lichtblauwe Porsche GT4 en hielp het duo, op de vluchtstrook.
BEKIJK OOK:
Vier Nederlanders omgekomen bij crash tussen drie Porsches op A3
Toen sloeg het noodlot toe. Een 56-jarige man uit Waterland verloor ook de controle over zijn wagen en ramde de wachtende mensen. De snelheid van deze donkerblauwe Porsche cabriolet is nog onbekend. De vrouw en de hulpverlenende man waren volgens de Duitse politie op slag dood, de beide bestuurders van de Porsches overleden later in het ziekenhuis aan hun verwondingen.
’Dit waren geen belhamels’
„Het is verschrikkelijk”, zegt voorzitter Jacco Brand van Stichting Dag met een lach. De 42-jarige Voorhouter en de 39-jarige man uit Nieuwegein maakten als vrijwilliger ritjes met zieke kinderen. „Een van de mannen had onlangs nog twee keer meegedaan aan een Opkikkerdag. Hij zou binnenkort meedoen aan ’Make a wish’. Het is tragisch dat zij nu zijn overleden. Het is niet te bevatten.” Brand spreekt van een ’gitzwarte dag voor onze stichting’. De man uit Nieuwegein had twee kinderen.
Tekst gaat verder onder foto
Ook een andere vrijwilliger van Dag met een lach, die niet bij naam genoemd wil worden, was deelnemer aan de 9Miles-rit. Hij zat in een groepje achter de drie gecrashte Porsches, vertelt hij aan De Telegraaf. „Ik kende die mannen, eentje was een goede vriend van me. Je hebt in elke groep wel belhamels die een beetje met zo’n auto willen spelen, maar daar hoorden zij allen niet bij. Ook niet de bestuurder van de derde auto. Stuk voor stuk verantwoordelijke chauffeurs. Het weer leende zich niet voor hard rijden. Het was nat, er was veel spray. Er is daar geen zoab, zoals bij ons. Het water blijft liggen.”
Mogelijk, zo zegt hij, waren de banden ongeschikt voor het natte wegdek. „Veel van die auto’s staan op semi-slicks. Die hebben op een droge weg enorm veel grip, maar bij regen moet je oppassen. Maar wat er precies is gebeurd zullen we moeten afwachten.”
’Nog nooit zo’n heftig ongeval meegemaakt’
Volgens de Duitse politie zijn er geen aanwijzingen dat de auto’s aan het racen waren. De zware regenval kan een rol hebben gespeeld, maar naar de precieze oorzaak wordt nog onderzoek gedaan. „Ik heb nog nooit zo’n heftig ongeval meegemaakt”, verzucht de woordvoerder.
Bij 9Miles was zondag niemand bereikbaar voor commentaar.
Duits kutwegdek en kutbandenquote:Het was nat, er was veel spray. Er is daar geen zoab, zoals bij ons. Het water blijft liggen.”
Mogelijk, zo zegt hij, waren de banden ongeschikt voor het natte wegdek. „Veel van die auto’s staan op semi-slicks. Die hebben op een droge weg enorm veel grip, maar bij regen moet je oppassen.
Kutweer mag je er ook wel bij vermelden. Want als het niet geregend had, was er wss niks aan de hand geweest.quote:
Kan inderdaad met verse banden gebeuren. Maar met versleten banden veel sneller, omdat die het water veel minder goed kunnen afvoeren. Wat snapt hij dan niet aan aquaplaning?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
We hebben het hier over aquaplaning. Wat ook gewoon met verse banden kan gebeuren he?
Als je niks snapt van aquaplaning, probeer dan ook niet gevat te doen..
Iemand zegt dat er mogelijk sprake was van semi-slicks en jij maakt er meteen een feit van.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:34 schreef Repentless het volgende:
Nu blijkt het ook nog eens om semi-slicks te gaan, die in natte weersomstandigheden al veel slechter presteren. Daarbij slijten ze ook nog eens veel sneller dan normale straatbanden, dus de kans dat er reeds sprake was van enige slijtage aan banden die om te beginnen al niet erg geschikt zijn voor een nat wegdek is aanwezig. Zo gek was die opmerking dus niet.
Autorijden is nooit 100% veilig. Ook niet met snelheidsbeperkingen. In goede weersomstandigheden is het echter prima mogelijk om in Duitsland harder te rijden dan hier. Dat maakt het mijns inziens niet direct extreem veel onveiliger. Bij regen ('bei Nasse') geldt er ook gewoon een maximumsnelheid.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:36 schreef Magister_Artium het volgende:
De Duitse snelwegen zijn nog altijd geen racebaan. Geen snelheidsbeperking betekent niet dat het veilig is om zo hard te rijden als je maar wilt.
Nou iemand......quote:Op zondag 26 maart 2023 21:47 schreef Sodemieters het volgende:
Iemand zegt dat er mogelijk sprake was van semi-slicks en jij maakt er meteen een feit van.
Laten we er maar van uit gaan dat hij meer weet dan wij hier samen aannemen.quote:Ook een andere vrijwilliger van Dag met een lach, die niet bij naam genoemd wil worden, was deelnemer aan de 9Miles-rit. Hij zat in een groepje achter de drie gecrashte Porsches, vertelt hij aan De Telegraaf. „Ik kende die mannen, eentje was een goede vriend van me.
Het is geen feit inderdaad, daar heb je gelijk in. Als de uitspraak van een insider echter is: "veel van die auto's staan op semi-slicks", dan lijkt de kans me wel vrij hoog.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:47 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Iemand zegt dat er mogelijk sprake was van semi-slicks en jij maakt er meteen een feit van.
'Eerste ritje, even de bandjes opwarmen'....quote:Op zondag 26 maart 2023 21:52 schreef Repentless het volgende:
Het is geen feit inderdaad, daar heb je gelijk in. Als de uitspraak van een insider echter is: "veel van die auto's staan op semi-slicks", dan lijkt de kans me wel vrij hoog.
quote:De man uit Nieuwegein had twee kinderen.
Dat impliceert wel dat een aantal van die club zich autocoureur waant.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
'Eerste ritje, even de bandjes opwarmen'....
Waarom rij je anders in een Porsche met semi slicks er onder.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:03 schreef Repentless het volgende:
Dat impliceert wel dat een aantal van die club zich autocoureur waant.
Die wegwerkzaamheden zijn om achterstallig onderhoud weg te werken. Na de eenwording zijn er nl. miljarden gestoken in de renovatie en uitbreiding van het Autobahnnetwerk in de voormalige DDR, waardoor er in de "oude Bundesländer" decennialang op onderhoud en uitbreiding bespaard is.quote:Op zondag 26 maart 2023 20:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Die wegwerkzaamheden zijn juist om de kwaliteit van de weg te waarborgen. Het zou juist een probleem zijn als er nooit aan de weg wordt gewerkt.
Hoe weet je dat van die semi-slicks?quote:Op zondag 26 maart 2023 21:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kan inderdaad met verse banden gebeuren. Maar met versleten banden veel sneller, omdat die het water veel minder goed kunnen afvoeren. Wat snapt hij dan niet aan aquaplaning?
Nu blijkt het ook nog eens om semi-slicks te gaan, die in natte weersomstandigheden al veel slechter presteren. Daarbij slijten ze ook nog eens veel sneller dan normale straatbanden, dus de kans dat er reeds sprake was van enige slijtage aan banden die om te beginnen al niet erg geschikt zijn voor een nat wegdek is aanwezig. Zo gek was die opmerking dus niet.
Tussen de grens en het ongeluk zit amper een kilometer. Ja, in een kilometer kun je nog behoorlijk versnellen in zo'n auto maar ook de politie zegt dat er geen indicatie is van 'race-gedrag'.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:36 schreef Magister_Artium het volgende:
De Duitse snelwegen zijn nog altijd geen racebaan. Geen snelheidsbeperking betekent niet dat het veilig is om zo hard te rijden als je maar wilt.
in een 7 serie welquote:Op zondag 26 maart 2023 22:23 schreef Confetti het volgende:
[..]
Tussen de grens en het ongeluk zit amper een kilometer. Ja, in een kilometer kun je nog behoorlijk versnellen in zo'n auto maar ook de politie zegt dat er geen indicatie is van 'race-gedrag'.
Dat soort semi-raceauto-Porsches zijn alleen geen volwassen auto's. In een S-klasse gebeurt dit niet.
Dat staat hier:quote:
In dat Telegraaf artikel. Maar is een aanname. Weliswaar van iemand uit kennissenkring van die Porsche rijders.quote:
Een eerdere post in dit topic, van een vermeende insider. Die geeft aan dat "veel van die auto's" binnen deze club op dat type band staan, dus de kans is aanzienlijk dat dat het geval is.quote:
Nee, een goede vriend.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:24 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat staat hier:
[..]
In dat Telegraaf artikel. Maar is een aanname. Weliswaar van iemand uit kennissenkring van die Porsche rijders.
quote:„Ik kende die mannen, eentje was een goede vriend van me.
Ja, maar dat doe je dus ook om de kwaliteit te waarborgen. In een land met 13.000 km aan snelwegen, waarbij de verantwoordelijkheid voor het onderhoud voorheen ook bij de deelstaten lag, is die kwaliteit of de staat van het onderhoud ook niet overal gelijk.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:09 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Die wegwerkzaamheden zijn om achterstallig onderhoud weg te werken. Na de eenwording zijn er nl. miljarden gestoken in de renovatie en uitbreiding van het Autobahnnetwerk in de voormalige DDR, waardoor er in de "oude Bundesländer" decennialang op onderhoud en uitbreiding bespaard is.
Citeerde even uit mijn geheugen, dat wordt kennelijk minder. Maakt ook weinig uit in dit geval.quote:
klopt en soms gaat de weg schuin naar beneden en gelijktijdig in een bocht en dan wat water of natte sneeuw en klaar is hetquote:Op zondag 26 maart 2023 18:55 schreef Confetti het volgende:
Vlak over de grens in Nederland was dit niet gebeurd. Die autobahn is echt een dodenweg bij regen. Volstrekt waardeloos, achterhaald en levensgevaarlijk. Ook bij lagere snelheden.
Nee, je ziet doorgaans geen profiel aan de zijkantquote:Op zondag 26 maart 2023 22:30 schreef Tengano het volgende:
Kan iemand iets over die banden zeggen die je op die foto hierboven in post #133 ziet?
Oh my Godquote:Op zondag 26 maart 2023 22:31 schreef Caland het volgende:
Nee, je ziet doorgaans geen profiel aan de zijkant
quote:Op zondag 26 maart 2023 18:47 schreef Caland het volgende:
Ja, dat is niet echt hoe aquaplaning werkt.
Ja semi slicks. Als je inzoomt zie je om de paar cm een profiel zitten, verder is de band glad.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:12 schreef Tengano het volgende:
Dit zijn trouwens de banden waar het om gaat. De banden van de eerste auto die uit de bocht vloog.
[ afbeelding ]
Ja, twee inzittenden (De 42-jarige bestuurder en zijn 37-jarige vrouwelijke passagier ) van de eerste auto die uit de bocht was gevlogen en een man die was gestopt (een 39-jarige man, die de inzittenden van een van de auto's wilde helpen) om deze inzittenden te helpen. Ze waren dus blijkbaar gezamelijk de snelweg weer opgelopen.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:39 schreef stropdaz het volgende:
Zijn drie van de vier op de vluchtstrook aangereden toen ze uit de auto waren?
Tragisch ongeval
En die vierde overledenen die zat in porsche 3 die op porsche 2 op de vluchtstrook (van de 39 jarige helper) knalde?quote:Op zondag 26 maart 2023 22:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, twee inzittenden (De 42-jarige bestuurder en zijn 37-jarige vrouwelijke passagier ) van de eerste auto die uit de bocht was gevlogen en een man die was gestopt (een 39-jarige man, die de inzittenden van een van de auto's wilde helpen) om deze inzittenden te helpen. Ze waren dus blijkbaar gezamelijk de snelweg weer opgelopen.
En die derde auto verloor dus net als die eerste auto ook de macht over het stuur agv gladheid/banden/snelheid of whatever.
Twee Porsche's die op hetzelfde stuk dus dezelfde slipper maakten. Alleen de tweede Porsche zag kans om op een normale manier op de vluchtstrook te parkeren.
Ja. Alleen de bijrijder van de derde Porsche heeft het overleefd.quote:Op zondag 26 maart 2023 22:49 schreef stropdaz het volgende:
En die vierde overledenen die zat in porsche 3 die op porsche 2 op de vluchtstrook (van de 39 jarige helper) knalde?
quote:De drie aangereden Nederlanders kwamen om het leven als gevolg van de botsing, ook de 56-jarige bestuurder van de Porsche 911 overleed aan de gevolgen van de crash. Zijn bijrijder, een 21-jarige man, raakte lichtgewond.
quote:
Maar @ootjekatootje, hoe kom jij er nou bij dat ze op weg waren naar een Porsche bijeenkomst in Hockenheim???quote:SpringDrive 2023!
De bolides komen weer van stal!!
De bloemetjes gaan weer bloeien en bandjes mogen worden opgewarmd voor wat beloofd een heerlijke voorjaarsrit!!
Dit jaar gaan we start bij het schitterende Villa Ruimzicht in Doetinchem. Hier verzamelen alle deelnemers zich en worden ze verwend met heerlijke koffie, thee en diverse gebakjes. Nadat alle goodiebags zijn uitgereikt en de introductie is geweest wordt het tijd om de motoren op te warmen voor het eerste gedeelte van de drive!
De omgeving van Doetinchem leent zich uitstekend voor diverse mooie routes en uitvalswegen richting Duitsland. En dat gaan dan ook doen. Even de motoren goed doorspoelen en klaarmaken voor het seizoen. Na een lekker stukje Duitsland keren we terug naar Nederland om uiteindelijk bij onze lunchlocatie aan te komen. Het Van der Valk in Cuijk. Hier zal een fantastische lunch worden geserveerd en kan iedereen weer even samen doorspreken hoe lekker het is om de auto weer te gebruiken waarvoor ze zijn gemaakt.
@Sodemietersquote:Op zondag 26 maart 2023 20:19 schreef ootjekatootje het volgende:
Ze waren onderweg naar een Porsche bijeenkomst in hockenheim.
Dus tussen het eind van de ochtend en de lunch even naar Hockinhem 800 kilometer heen en terug rijden lijkt mij niet zo realistisch.quote:De route na de lunch gaat weer in een schitterende route richting de mooiste gebieden van de Veluwe. Hier komen wel weer wat bekende wegen langs maar niet minder mooi en heerlijke rijderswegen. Na een pittige middagrit komen we aan bij Landgoed Rhederoord. Een schitterend Landgoed met rijke historie.
Het diner zal een zeer uitgebreid Shared diner worden waarbij er echt voor elk wat wils op tafel verschijnt. Uiteraard tezamen met heerlijke dranken.
"even de winterse uitlaten spoelen" krijgt nu wel een bizarre wending.quote:
Ongepast brutale reactie, voor iemand die aquaplaning zélf juist niet lijkt te snappen. Autobanden hebben juist profiel om de kans op aquaplaning te verkleinen. Dat betekent niet dat auto's met profiel niet kunnen aquaplanen, maar hoe minder profiel, hoe groter de kans op aquaplanen. Compleet versleten, gladde banden gaan echt veel sneller aquaplanen.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
We hebben het hier over aquaplaning. Wat ook gewoon met verse banden kan gebeuren he?
Als je niks snapt van aquaplaning, probeer dan ook niet gevat te doen..
Er reden daar natuurlijk meerdere auto's en dus niet alleen Porsches. En alleen twee Porsches van al die auto's die daar zijn gepasseerd op die locatie, zijn in de slip geraakt en gecrashed in een tijdspanne van pak hem beet 7 minuten.quote:
1) Klopt. En de bijrijder van de derde Porsche (die het heeft overleefd) kan aangeven in hoeverre de bestuurder van deze derde Porsche een betamelijke snelheid heeft aangehouden.quote:Op zondag 26 maart 2023 23:57 schreef tjoptjop het volgende:
1) Wat een bizar ongeval, uiteindelijk is het dus de 3e Porsche die iedereen omver kegelde
2) Hoe dan? De eerste Porsche ligt in de greppel, de 2e staat op de vluchtstrook. Liepen die mensen op de rijbaan ofzo?
De vierde man was de bestuurder van de derde Porsch en die overleed in het ziekenhuis. En dat geldt ook voor de bestuurder van de derde Porsche.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:02 schreef stropdaz het volgende:
En waar is die vierde man dan aan overleden? Klap op voertuig 2?
quote:De bijrijdster en de hulpverlenende man waren volgens de Duitse politie op slag dood, de beide bestuurders van de Porsches overleden later in het ziekenhuis aan hun verwondingen.
Wat is dit voor onzin? Lees gewoon de OP. Je stelt nu al voor de zoveelste keer een vraag die al lang beantwoord is.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:02 schreef stropdaz het volgende:
En waar is die vierde man dan aan overleden? Klap op voertuig 2?
Alleen als je er van uitgaat dat aquaplaning slechts te maken heeft met snelheid. Eerder in dit topic is echter al uitgebreid uitgelegd waarom sportauto's er extra gevoelig voor zijn.quote:Op zondag 26 maart 2023 23:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Er reden daar natuurlijk meerdere auto's en dus niet alleen Porsches. En alleen twee Porsches van al die auto's die daar zijn gepasseerd op die locatie, zijn in de slip geraakt en gecrashed in een tijdspanne van pak hem beet 7 minuten.
De kans dat alleen twee Porsches daar in de slip raken binnen een tijdspanne van 7 minuten terwijl zij zich met een normale en gepaste snelheid zouden voortbewegen lijkt mij daarom uiterst klein.
Heb je ook gezien dat die Porsche gewoon over die vangrail is gereden? Zeg maar gelanceerd. Snap je dat daar iets meer voor nodig is dan een gepaste snelheid.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:07 schreef Sodemieters het volgende:
Alleen als je er van uitgaat dat aquaplaning slechts te maken heeft met snelheid. Eerder in dit topic is echter al uitgebreid uitgelegd waarom sportauto's er extra gevoelig voor zijn.
Toen de derde Porsche ze ramde, bevonden ze zich als het goed is alledrie op de vluchtstrook. Dus: Porsche 1 in de greppel achter de vangrail, bestuurder en passagier konden zichzelf uit het wrak bevrijden. Porsche 2 stopt op de vluchtstrook om ze te helpen. Daarna bevinden ze zich alledrie op de vluchtstrook (misschien in afwachting van hulpdiensten). Porsche 3 komt aan, verliest ook de macht over het stuur op die plek en schept de drie personen op de vluchtstrook. Dat is hoe ik het interpreteer. Klote.quote:Op zondag 26 maart 2023 23:57 schreef tjoptjop het volgende:
Wat een bizar ongeval, uiteindelijk is het dus de 3e Porsche die iedereen omver kegelde
Hoe dan? De eerste Porsche ligt in de greppel, de 2e staat op de vluchtstrook. Liepen die mensen op de rijbaan ofzo?
Ik dacht dat de cayman "alleen tegen de 3 personen" was geklapt. Maar mogelijk stond dus de cayman nog op de vkuchtstrook en knalde daar de 911 opquote:Op maandag 27 maart 2023 00:05 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat is dit voor onzin? Lees gewoon de OP. Je stelt nu al voor de zoveelste keer een vraag die al lang beantwoord is.
Zo dacht ik het in eerste instantie ook. Dan zou porsche 3 "alleen de vangrail" hebbwn geraaktquote:Op maandag 27 maart 2023 00:12 schreef Repentless het volgende:
[..]
Toen de derde Porsche ze ramde, bevonden ze zich als het goed is alledrie op de vluchtstrook. Dus: Porsche 1 in de greppel achter de vangrail, bestuurder en passagier konden zichzelf uit het wrak bevrijden. Porsche 2 stopt op de vluchtstrook om ze te helpen. Daarna bevinden ze zich alledrie op de vluchtstrook (misschien in afwachting van hulpdiensten). Porsche 3 komt aan, verliest ook de macht over het stuur op die plek en schept de drie personen op de vluchtstrook. Dat is hoe ik het interpreteer. Klote.
Porsche 3 ramde alle drie personen en kwam na de impact uiteindelijk achterstevoren op de rijbaan terecht.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:14 schreef stropdaz het volgende:
Zo dacht ik het in eerste instantie ook. Dan zou porsche 3 "alleen de vangrail" hebben geraakt.
De eerste auto was iig een Cayman. Op de foto heeft die iig niet genoeg achterschade dat daar met hoge snelheid een auto op geknald is. De tweede auto is volgens mij niet vermeld, die man kan er ook helemaal los van staan. Is die auto ook door de derde (911) van de weg af gebonjourd?quote:Op maandag 27 maart 2023 00:13 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Ik dacht dat de cayman "alleen tegen de 3 personen" was geklapt. Maar mogelijk stond dus de cayman nog op de vkuchtstrook en knalde daar de 911 op
Is het überhaupt bekend of auto 2 een Porsche uit die club was? Kan ook gewoon een andere weggebruiker zijn. Rijden veel Nederlanders daar, en om 10:45 is het nou ook weer niet echt uitgestorven daar.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:12 schreef Repentless het volgende:
[..]
Toen de derde Porsche ze ramde, bevonden ze zich als het goed is alledrie op de vluchtstrook. Dus: Porsche 1 in de greppel achter de vangrail, bestuurder en passagier konden zichzelf uit het wrak bevrijden. Porsche 2 stopt op de vluchtstrook om ze te helpen. Daarna bevinden ze zich alledrie op de vluchtstrook (misschien in afwachting van hulpdiensten). Porsche 3 komt aan, verliest ook de macht over het stuur op die plek en schept de drie personen op de vluchtstrook. Dat is hoe ik het interpreteer. Klote.
De eerste Porsche is niet geramd door Porsche 2 of 3.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:24 schreef tjoptjop het volgende:
De eerste auto was iig een Cayman. Op de foto heeft die iig niet genoeg achterschade dat daar met hoge snelheid een auto op geknald is. De tweede auto is volgens mij niet vermeld, die man kan er ook helemaal los van staan. Is die auto ook door de derde (911) van de weg af gebonjourd?
Was om uit te sluiten dat de grijze Cayman van de foto's iig niet de 2e was.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
De eerste Porsche is niet geramd door Porsche 2 of 3.
En het lijkt erop dat Porsche 2 ook niet geramd is anders hadden we daar ook wel een foto van gezien. Die hebben we namelijk wel van Porsche 1 en 3 gekregen.
Nee, dat kan niet, want Porsche 2 zou netjes (op de vluchtstrook wss) gestopt zijn om hulp te verlenen aan Porsche 1.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:27 schreef tjoptjop het volgende:
Was om uit te sluiten dat de grijze Cayman van de foto's iig niet de 2e was
Klopt, en na de crash is die weg, althans zie em niet op de foto's. Volgens mij staat in de berichten geen gegevens over de 2e auto. Zouden natuurlijk 2 Cayman's kunnen zijn, dus vandaar dat ik het even aanhaalde.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet, want Porsche 2 zou netjes (op de vluchtstrook wss) gestopt zijn om hulp te verlenen aan Porsche 1.
Ja, dit is echt superkut. Eigenlijk heeft vooral die derde Porsche dit verschrikkelijke drama veroorzaakt. Anders was het alleen maar een beetje blikschade geweest.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:33 schreef tjoptjop het volgende:
Wel vreselijk zuur, heb je een zware crash overleeft, ben je uit de auto geklommen zijn terwijl je de Heer en de Porsche veiligheidafdeling bedank wordt je alsnog geschept door een ander voertuig
Of je hebt de Heer niet bedankt.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:33 schreef tjoptjop het volgende:
Wel vreselijk zuur, heb je een zware crash overleeft, ben je uit de auto geklommen zijn terwijl je de Heer en de Porsche veiligheidafdeling bedank wordt je alsnog geschept door een ander voertuig
Heb je überhaupt gelezen wat ik schreef?quote:Op maandag 27 maart 2023 00:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Heb je ook gezien dat die Porsche gewoon over die vangrail is gereden? Zeg maar gelanceerd. Snap je dat daar iets meer voor nodig is dan een gepaste snelheid.
Gewoon op een recht stuk nota bene....
En het waren alleen maar Porsches van die club die daar uit de bocht vlogen he. Geen andere auto's die daar ook reden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jazeker.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:38 schreef Sodemieters het volgende:
Heb je überhaupt gelezen wat ik schreef?
quote:Alleen als je er van uitgaat dat aquaplaning slechts te maken heeft met snelheid.
Allemachtig zeg. Je moet niet denken, je moet de OP lezen. Nu kom je alweer met een domme, onzinnige post.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:13 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Ik dacht dat de cayman "alleen tegen de 3 personen" was geklapt. Maar mogelijk stond dus de cayman nog op de vkuchtstrook en knalde daar de 911 op
Ook voor jou geldt: lees gewoon eens het topic, in plaats van steeds dit soort domme posts te plaatsen.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
De eerste auto was iig een Cayman. Op de foto heeft die iig niet genoeg achterschade dat daar met hoge snelheid een auto op geknald is. De tweede auto is volgens mij niet vermeld, die man kan er ook helemaal los van staan. Is die auto ook door de derde (911) van de weg af gebonjourd?
[..]
Is het überhaupt bekend of auto 2 een Porsche uit die club was? Kan ook gewoon een andere weggebruiker zijn. Rijden veel Nederlanders daar, en om 10:45 is het nou ook weer niet echt uitgestorven daar.
Porsche 2 is die korenbloemblauwe GT3. Die staat ook (ongedeerd) op de foto's.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:25 schreef Tengano het volgende:
[..]
De eerste Porsche is niet geramd door Porsche 2 of 3.
En het lijkt erop dat Porsche 2 ook niet geramd is anders hadden we daar ook wel een foto van gezien. Die hebben we namelijk wel van Porsche 1 en 3 gekregen.
Doe even een linkje dan svp want die heb ik gemist.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:43 schreef Sodemieters het volgende:
Porsche 2 is die korenbloemblauwe GT4. Die staat ook (ongedeerd) op de foto's.
Het is meteen de eerste foto als je klikt op het linkje in de OP.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:44 schreef Tengano het volgende:
[..]
Doe even een linkje dan svp want die heb ik gemist.
quote:Op maandag 27 maart 2023 00:46 schreef Tengano het volgende:
Deze dus; rechtsachterin Porsche 2 ? Dat is de enige foto waar ik iets kan zien. Zelfs op die foto vanuit de lucht is niets te zien.
Zo gek is die verwarring niet, de Telegraaf heeft het over een GT4, maar op die foto is geen GT4.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:58 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Het is meteen de eerste foto als je klikt op het linkje in de OP.
[ afbeelding ]
Dit topic doet me weer eens ernstig twijfelen aan de verstandelijke vermogens van de usertjes hier.
Daar heb je een punt. De zilvergrijze in de greppel is een Cayman GT4, de blauwe is een 911 GT3, de zwarte een 911 Turbo.quote:Op maandag 27 maart 2023 01:04 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zo gek is die verwarring niet, de Telegraaf heeft het over een GT4, maar op die foto is geen GT4.
quote:Op maandag 27 maart 2023 00:58 schreef Sodemieters het volgende:
Het is meteen de eerste foto als je klikt op het linkje in de OP.
[ afbeelding ]
Dit topic doet me weer eens ernstig twijfelen aan de verstandelijke vermogens van de usertjes hier.
quote:Op maandag 27 maart 2023 00:40 schreef Sodemieters het volgende:
Allemachtig zeg. Je moet niet denken, je moet de OP lezen. Nu kom je alweer met een domme, onzinnige post.
Blijf je nog steeds geloven dat dit soort posts jouw gevoelens van minderwaardigheid kunnen wegnemen? Als dat werkelijk zo zou zijn, dan hoef je dit gedrag tot niet jarenlang te blijven volhouden?quote:Op maandag 27 maart 2023 00:42 schreef Sodemieters het volgende:
Ook voor jou geldt: lees gewoon eens het topic, in plaats van steeds dit soort domme posts te plaatsen.
Verwarrende post. Denk je nou dat ik me minder voel dan de andere usertjes hier (minderwaardigheidsgevoelens), of dat ik me juist verheven voel boven de andere usertjes (arrogantie)?quote:Op maandag 27 maart 2023 01:22 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
[..]
Blijf je nog steeds geloven dat dit soort posts jouw gevoelens van minderwaardigheid kunnen wegnemen? Als dat werkelijk zo zou zijn, dan hoef je dit gedrag tot niet jarenlang te blijven volhouden?
Of betreft het hier vooral je eigen domme en onzinnige posts die jij als usertje nodig hebt om je zo te profileren dat je je een beetje waardevol kunt voelen.
Ga een keer met je zelf aan de slag en laat je arrogantie gewoon achterwege. Het brengt niemand wat. Ook jou niet.
Mensen die zich minderwaardig voelen, gedragen zich vaak arrogant om zich zichzelf te (over)compenseren (vaak ten koste van anderen). Iets waar jij blijkbaar een handje van hebt. En ik snap dat dat niet 1, 2 3 bij je kan landen. Het is meestal een probleem van onbewuste incompetentie. Maar als je nederig genoeg kunt zijn, kun je het misschien pakken en ben je wellicht nog te redden.quote:Op maandag 27 maart 2023 01:27 schreef Sodemieters het volgende:
Verwarrende post. Denk je nou dat ik me minder voel dan de andere usertjes hier (minderwaardigheidsgevoelens), of dat ik me juist verheven voel boven de andere usertjes (arrogantie)?
Als ik ermee aan de slag moet, heb ik wel een eensluidende diagnose nodig.
Ik spreek met een ervaringsdeskundige, zoveel is wel duidelijk. Hoe is het jouw gelukt om het een plekje te geven?quote:Op maandag 27 maart 2023 01:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Mensen die zich minderwaardig voelen, gedragen zich vaak arrogant om zich zichzelf te compenseren (ten koste van anderen). Iets waar jij blijkbaar een handje van hebt. En ik snap dat dat niet 1, 2 3 bij je kan landen. Het is meestal een probleem van onbewuste incompetentie. Maar als je nederig genoeg kunt zijn, kun je het misschien pakken en ben je wellicht nog te redden.
Ok, welterusten.quote:Op maandag 27 maart 2023 01:35 schreef ChevyCaprice het volgende:
Jongens hou het even on topic en niet op de man graag.
Ik rij daar regelmatig.quote:Op maandag 27 maart 2023 00:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Heb je ook gezien dat die Porsche gewoon over die vangrail is gereden? Zeg maar gelanceerd. Snap je dat daar iets meer voor nodig is dan een gepaste snelheid.
Gewoon op een recht stuk nota bene....
En het waren alleen maar Porsches van die club die daar uit de bocht vlogen he. Geen andere auto's die daar ook reden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:"om vervolgens via de 3 Duitsland in te gaan. Hier is het voor de liefhebbers mogelijk om even lekker de grens op te zoeken".
Hoezo verwarrend?quote:Op maandag 27 maart 2023 07:12 schreef Jahr00n het volgende:
Wat verwarrend allemaal. Kan iemand het uit tekenen hoe het is gegaan?
Wat een tragisch ongeluk
Verkeerd gegokt.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:24 schreef Drekkoning het volgende:
Gokje.
Nederlanders in huurauto’s die gaan racen op de Autobahn zonder te begrijpen dat ook zulke auto’s vrij link zijn in natte omstandigheden.
Toevallig he? Mss het artikel nog eens lezen...quote:Op maandag 27 maart 2023 08:31 schreef Cockwhale het volgende:
Toevallig dat er 3 Porsches vrij dicht achter elkaar reden. Die reden vast 90kmph.
Ik had elders gelezen dat het een rit was voor het goede doel.quote:Op maandag 27 maart 2023 06:27 schreef Freak666 het volgende:
https://indd.adobe.com/view/f7be6ccc-0b26-4bdc-9bf5-4935254a8bee
[..]
Dure horloges ookquote:Op maandag 27 maart 2023 06:27 schreef Freak666 het volgende:
https://indd.adobe.com/view/f7be6ccc-0b26-4bdc-9bf5-4935254a8bee
[..]
Twee van de drie auto's werden ook geregeld gebruikt voor ritten met zieke kinderen e.d., maar dat was dit niet. Dit was inderdaad gewoon een toerrit voor eigenaren van sportauto's.quote:Op maandag 27 maart 2023 08:46 schreef maily het volgende:
[..]
Ik had elders gelezen dat het een rit was voor het goede doel.
Maar dit is echt iets voor de liefhebbers ... goed verzorgd, en met een prijskaartje eraan.
Maakt het niet minder tragisch.
Maar dit is het niet. Van Uur tot uur klopt het niet.quote:Op maandag 27 maart 2023 08:46 schreef maily het volgende:
[..]
Ik had elders gelezen dat het een rit was voor het goede doel.
Maar dit is echt iets voor de liefhebbers ... goed verzorgd, en met een prijskaartje eraan.
Maakt het niet minder tragisch.
Omdat dit verwarrend is. Zo verwarrend dat jij de feiten dus ook niet op een rij krijgt.quote:Op maandag 27 maart 2023 08:15 schreef Toine51 het volgende:
Hoezo verwarrend?
Man en vrouw crashes in sloot, een 3de Porscherijder stopt om te helpen. Staan met zijn 3 op vluchtstrook, niet slim nee, en worden door een 3de Porsche die slipt, aangereden. 3 op de vluchtstrook overleden, net als de bestuurder van de geslipte 3e Porsche.
@ootjekatootje, kun je al zeggen waar deze informatie vandaan komt?quote:Op zondag 26 maart 2023 20:19 schreef ootjekatootje het volgende:
Ze waren onderweg naar een Porsche bijeenkomst in hockenheim.
Idd, was de 2de Porsche.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Omdat dit verwarrend is. Zo verwarrend dat jij de feiten dus ook niet op een rij krijgt.
1 Er is geen sprake van een sloot waar de man en vrouw in crashtte, althans niemand hier heeft die nog kunnen duiden, maar wellicht jij wel. Laat maar weten. Ik ben oprecht benieuwd.
2 Niet de 3de Porscherijder stopte om te helpen, maar de tweede.
3 Er zijn geen drie mensen op de weg overleden en ook niet die drie mensen op de vluchtstrook.
4 En ook de bestuurder van de 3e geslipte Porsche is niet op de vluchtstrook overleden.
Zo verwarrend is het dus en jouw toevoeging maakt het er niet duidelijker op.
De bestuurders van Porsche 3 en Porsche 1 zijn in het ziekenhuis overleden. Alleen de bestuurder van Porsche 2 en de bijrijdster van Porsche 1 zijn op de vluchtstrook overleden.
Idd, was de 2de Porsche.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Omdat dit verwarrend is. Zo verwarrend dat jij de feiten dus ook niet op een rij krijgt.
1 Er is geen sprake van een sloot waar de man en vrouw in crashtte, althans niemand hier heeft die nog kunnen duiden, maar wellicht jij wel. Laat maar weten. Ik ben oprecht benieuwd.
2 Niet de 3de Porscherijder stopte om te helpen, maar de tweede.
3 Er zijn geen drie mensen op de weg overleden en ook niet die drie mensen op de vluchtstrook.
4 En ook de bestuurder van de 3e geslipte Porsche is niet op de vluchtstrook overleden.
Zo verwarrend is het dus en jouw toevoeging maakt het er niet duidelijker op.
De bestuurders van Porsche 3 en Porsche 1 zijn in het ziekenhuis overleden. Alleen de bestuurder van Porsche 2 en de bijrijdster van Porsche 1 zijn op de vluchtstrook overleden.
quote:De drie sportwagens reden rond 10.45 gisterenochtend in de regen hard de grens over.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)d-porsches-overleden
quote:Op maandag 27 maart 2023 09:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
@:Ootjekatootje, kun je al zeggen waar deze informatie vandaan komt?
Wat maakt het eigenlijk uit, hoe het ongeluk precies is gebeurd? Waarom zoek jij dat helemaal uit?quote:Op maandag 27 maart 2023 09:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Omdat dit verwarrend is. Zo verwarrend dat jij de feiten dus ook niet op een rij krijgt.
1 Er is geen sprake van een sloot waar de man en vrouw in crashtte, althans niemand hier heeft die nog kunnen duiden, maar wellicht jij wel. Laat maar weten. Ik ben oprecht benieuwd.
2 Niet de 3de Porscherijder stopte om te helpen, maar de tweede.
3 Er zijn geen drie mensen op de weg overleden en ook niet die drie mensen op de vluchtstrook.
4 En ook de bestuurder van de 3e geslipte Porsche is niet op de vluchtstrook overleden.
Zo verwarrend is het dus en jouw toevoeging maakt het er niet duidelijker op.
De bestuurders van Porsche 3 en Porsche 1 zijn in het ziekenhuis overleden. Alleen de bestuurder van Porsche 2 en de bijrijdster van Porsche 1 zijn op de vluchtstrook overleden.
Ja, maar kennelijk is het nodig dat informatie in dit topic honderd keer herhaald wordt, aangezien kennelijk niemand iets leest alvorens te reageren.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:01 schreef Gunner het volgende:
Volgens mij was het gewoon een tourrit van die 9 MIle club?
En dan nog is het niet relevant voor de triestheid van wat er is gebeurd.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:14 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, maar kennelijk is het nodig dat informatie in dit topic honderd keer herhaald wordt, aangezien kennelijk niemand iets leest alvorens te reageren.
dus de derde porscherijde. in de eerste porsche zaten er twee.quote:Op maandag 27 maart 2023 09:37 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Idd, was de 2de Porsche.
En een sloot oid, het was lager gelegen op de foto te zien. Dat maakt voor het gebeuren niet uit.
Porsche staat blijkbaar bekend om zijn waardeloze wegligging en aquaplaneren bij nat wegdek.. Blijkbaar een echte mooi weer auto.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:14 schreef de_boswachter het volgende:
Zijn niet voor niets naar Duitsland gereden zijn hé. Het weer en je dan niet aanpassen omdat je ‘niets voor niets naar Duitsland gereden bent’ …. dan is dit het resultaat. Triest.
Toen het zo hard sneeuwde en vroor 1,5 maand geleden ben ik naar de Ardennen gereden. Ik heb denk ik 4 of 5 porsches aan de kant gezien met problemen. Kut auto.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Porsche staat blijkbaar bekend om zijn waardeloze wegligging op nat wegdek.. Blijkbaar een echte mooi weer auto.
https://www.ad.nl/auto/po(...)kom-je-het~ac264c78/
Mss geen winterbanden. Dan kom je niet ver in de Ardennen met een Porsche in de sneeuw.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:28 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Toen het zo hard sneeuwde en vroor 1,5 maand geleden ben ik naar de Ardennen gereden. Ik heb denk ik 4 of 5 porsches aan de kant gezien met problemen. Kut auto.
Nooit echt bij stil gestaan. Dacht altijd aan een niet verantwoorde snelheid. Maar het ligt blijkbaar toch iets anders.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:28 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Toen het zo hard sneeuwde en vroor 1,5 maand geleden ben ik naar de Ardennen gereden. Ik heb denk ik 4 of 5 porsches aan de kant gezien met problemen. Kut auto.
Dat ligt niet aan de auto, maar puur aan de banden.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Porsche staat blijkbaar bekend om zijn waardeloze wegligging en aquaplaneren bij nat wegdek.. Blijkbaar een echte mooi weer auto.
https://www.ad.nl/auto/po(...)kom-je-het~ac264c78/
Lees mijn link even... Bij Porsche speelt er meer dan alleen juiste banden.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan de auto, maar puur aan de banden.
Kijk maar naar de Formule 1, met droog weer op de reguliere banden zijn die aan het wegdek vast geplakt bij wijze van spreken, bij regen is de grip totaal weg.
En daarom speciale regenbanden.
Wanneer er winterbanden onder de motorkap zitten heb je gelijk.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:31 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mss geen winterbanden. Dan kom je niet ver in de Ardennen met een Porsche in de sneeuw.
Iedere sportwagen met ultra high performance banden is gevoelig voor aquaplaning.quote:Op maandag 27 maart 2023 10:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Porsche staat blijkbaar bekend om zijn waardeloze wegligging en aquaplaneren bij nat wegdek.. Blijkbaar een echte mooi weer auto.
https://www.ad.nl/auto/po(...)kom-je-het~ac264c78/
Er moet ook bij gezegd worden dat auto's gevoelig zijn voor lift off oversteer, zeker Porsche 911 waar het gewicht over de achteras hangt, maar ook de Cayman.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:15 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Iedere sportwagen met ultra high performance banden is gevoelig voor aquaplaning.
En dan kom je er heel snel achter dat het Nederlandse wegdek een flink stuk beter is.quote:
Oude bestuurders van Porsches of bestuurders van oude Porschesquote:Op maandag 27 maart 2023 12:21 schreef Dauthi het volgende:
Oude Porsche rijders weten dit, en kennen de verhalen of hebben de ervaring.
Ja, klopt. De manier waarop die vier doden zijn gevallen is eigenlijk wel het meest bizar. Hoe dit gegaan is kun je bijna niet verzinnen.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:
En dan kom je er heel snel achter dat het Nederlandse wegdek een flink stuk beter is.
Overigens las ik ergens dat alle doden zijn gevallen doordat nummer 3 tegen de netjes gestopte #2 en gecrashte #1 reed en alle inzittenden van de vorige twee als absolute idioten op de vluchtstrook bleven staan.
Ik zag de beelden eerst en was stomverbaasd toen ik daarna las dat er doden waren gevallen. Men heeft wel lekker een grote mond meteen over dat dit met een rotgang zal zijn geweest, maar daar is de schade er echt totaal niet naar. Het meest interessante was nog wel dat eentje geen dak had.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:31 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, klopt. De manier waarop die vier doden zijn gevallen is eigenlijk wel het meest bizar. Hoe dit gegaan is kun je bijna niet verzinnen.
absolute idioten? ze kwamen net uit een autowrak gestapt. Dan reageer je vaak iets minder logisch dan 20 uur later, achter je toetsenbord op je zolderkamertje.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan kom je er heel snel achter dat het Nederlandse wegdek een flink stuk beter is.
Overigens las ik ergens dat alle doden zijn gevallen doordat nummer 3 tegen de netjes gestopte #2 en gecrashte #1 reed en alle inzittenden van de vorige twee als absolute idioten op de vluchtstrook bleven staan.
Wat mij verbaast is dat de bestuurder van die derde Porsche is overleden. Die is op die drie andere mensen ingereden, maar zat wel in zijn eigen auto. Zijn bijrijder was slechts licht gewond en hij is ook niet van de weg geraakt. Hij zal hooguit de vangrail geraakt hebben.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:35 schreef Nattekat het volgende:
Ik zag de beelden eerst en was stomverbaasd toen ik daarna las dat er doden waren gevallen. Men heeft wel lekker een grote mond meteen over dat dit met een rotgang zal zijn geweest, maar daar is de schade er echt totaal niet naar. Het meest interessante was nog wel dat eentje geen dak had.
Dat durf ik niet. Ik wil dat soort dingen niet in mijn herinnering hebben.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:41 schreef StateOfMind het volgende:
3 vd 4 doden zijn geschept op de vluchtstrook.
Zie dat filmpje uit Turkije een stukje terug in dit topic om je een beeld te vormen hoe dat gaat.
De Turbo was vooral de widowmaker.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De oude 911's stonden idd wel bekend als widowmakers ja.
De 968 en de 993 zijn mijn favorieten
Tja sommige mensen worden beschoten in hun auto. Klein gaat je in hun voorhoofd en dood. Auto op onbeschadigd.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:40 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat mij verbaast is dat de bestuurder van die derde Porsche is overleden. Die is op die drie andere mensen ingereden, maar zat wel in zijn eigen auto. Zijn bijrijder was slechts licht gewond en hij is ook niet van de weg geraakt. Hij zal hooguit de vangrail geraakt hebben.
Maar als je je autogordel om hebt, zou je dat volgens mij moeten overleven. Die eerste Porsche heeft een grotere klapper gemaakt en die mensen konden gewoon zelf uit hun auto komen.
Dus ik snap nog steeds niet zo goed wat er nou precies met die bestuurder van die derde Porsche is gebeurd. Het enige belangrijke verschil is dat hij wat meer op leeftijd (56) was.
Ik heb een keer met pech langs de weg gestaan en het eerste wat ik toen deed was direct die vangerail over, hoefde ik geen twee keer over na te denken. Er was genoeg tijd voor die andere Porsche om te stoppen, uit te stappen en naar de eerste Porsche te lopen. De veiligste plek bij een crash is ver van de snelweg, de op één na veiligste plek is in je auto.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:40 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
absolute idioten? ze kwamen net uit een autowrak gestapt. Dan reageer je vaak iets minder logisch dan 20 uur later, achter je toetsenbord op je zolderkamertje.
Pech? och jee, wil je er over praten?quote:Op maandag 27 maart 2023 12:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb een keer met pech langs de weg gestaan en het eerste wat ik toen deed was direct die vangerail over, hoefde ik geen twee keer over na te denken. Er was genoeg tijd voor die andere Porsche om te stoppen, uit te stappen en naar de eerste Porsche te lopen. De veiligste plek bij een crash is ver van de snelweg, de op één na veiligste plek is in je auto.
Waar slaat dit nou weer op?quote:Op maandag 27 maart 2023 12:49 schreef Speekselklier het volgende:
Pech? och jee, wil je er over praten?
Je hebt alleen niet net een crash overleefd en staat niet vol van adrenaline en waarschijnlijk in dikke shock.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb een keer met pech langs de weg gestaan en het eerste wat ik toen deed was direct die vangerail over, hoefde ik geen twee keer over na te denken. Er was genoeg tijd voor die andere Porsche om te stoppen, uit te stappen en naar de eerste Porsche te lopen. De veiligste plek bij een crash is ver van de snelweg, de op één na veiligste plek is in je auto.
misschien ben je na pech meer bij de geest dan dat je net zo'n crash hebt overleefd?quote:
Als die eerste Porsche die ene tussen de bomen is, is dat echt totaal geen harde klap geweest. En als die zwarte midden op de weg nummer 3 is, zie ik wel een scenario voor me waarbij de bestuurder geraakt is door wrakstukken.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:40 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat mij verbaast is dat de bestuurder van die derde Porsche is overleden. Die is op die drie andere mensen ingereden, maar zat wel in zijn eigen auto. Zijn bijrijder was slechts licht gewond en hij is ook niet van de weg geraakt. Hij zal hooguit de vangrail geraakt hebben.
Maar als je je autogordel om hebt, zou je dat volgens mij moeten overleven. Die eerste Porsche heeft een grotere klapper gemaakt en die mensen konden gewoon zelf uit hun auto komen.
Dus ik snap nog steeds niet zo goed wat er nou precies met die bestuurder van die derde Porsche is gebeurd. Het enige belangrijke verschil is dat hij wat meer op leeftijd (56) was.
Nee een held als jij zou geen seconde je verstand hebben verloren en je stond vast al rustig je schadeformulier in te vullen.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als die eerste Porsche die ene tussen de bomen is, is dat echt totaal geen harde klap geweest. En als die zwarte midden op de weg nummer 3 is, zie ik wel een scenario voor me waarbij de bestuurder geraakt is door wrakstukken.
Denk niet dat die auto daar al lag toen nummer 3 het af maakte. Zou wel heel raar zijn dat die inzittenden gewoon weer op de vluchtstrook zijn gaan staan.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:51 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
Achter de vangrail was hier dus meteen op een redelijk steile, natte en waarschijnlijk nogal gladde helling waar dus al een wrak lag. Kan me best voorstellen dat ze er niet direct voor hebben gekozen om daar toch te gaan staan, hoe 'dom' ook.
Pech is wel wat anders dan net wan de weg geraakt te zijn, slimpiequote:Op maandag 27 maart 2023 12:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb een keer met pech langs de weg gestaan en het eerste wat ik toen deed was direct die vangerail over, hoefde ik geen twee keer over na te denken. Er was genoeg tijd voor die andere Porsche om te stoppen, uit te stappen en naar de eerste Porsche te lopen. De veiligste plek bij een crash is ver van de snelweg, de op één na veiligste plek is in je auto.
Je kan je instinct trainen. Niet alleen met praktijktrainingen, maar ook gewoon door tussen je oren te knopen wat te doen in onverwachte situaties. Ik heb in december eindelijk eens mee mogen maken hoe het is toen het zo gigantisch glad was op de weg. Mijn eerste reactie toen ik in een slip raakte was precies datgeen waar ik hier voor toetsenbord held voor bestempeld zou worden: poot van die rem af.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:51 schreef Themeparktommy het volgende:
[..]
Je hebt alleen niet net een crash overleefd en staat niet vol van adrenaline en waarschijnlijk in dikke shock.
Dus ik verwacht dat jij op dat moment iets helderder kon denken dan deze 3 personen.
Ik kan wel minder stressvolle situaties bedenken dan met pech op een vluchtstrook staan die niet eens breed genoeg is voor je auto. En dan hebben we ook nog auto nummer 2.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:56 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Pech is wel wat anders dan net wan de weg geraakt te zijn, slimpie
Het gewicht van de turbo was het probleem niet hoor. Dat was de turbo lag, waardoor je ineens power oversteer kreeg, en als je dan losliet nog eens lift off oversteer. Dat komt niet zo precies qua gewicht, het is gewoon het probleem met de motor achterin. Dat is niet bepaald minder geworden met waterkoeling en grotere motorinhoud.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:21 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Er moet ook bij gezegd worden dat auto's gevoelig zijn voor lift off oversteer, zeker Porsche 911 waar het gewicht over de achteras hangt, maar ook de Cayman.
Lift off oversteer betekent dat de achterkant uitbreekt, wanneer je plotseling van je gas gaat.
Oudere Porsche's met zwaardere motoren, dus vanaf de 2.7l, en de eerste turbos vanaf 1974, hadden hier heel veel last van.
Oude Porsche rijders weten dit, en kennen de verhalen of hebben de ervaring.
je bent goooooooeeeeeed..quote:Op maandag 27 maart 2023 13:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan je instinct trainen. Niet alleen met praktijktrainingen, maar ook gewoon door tussen je oren te knopen wat te doen in onverwachte situaties. Ik heb in december eindelijk eens mee mogen maken hoe het is toen het zo gigantisch glad was op de weg. Mijn eerste reactie toen ik in een slip raakte was precies datgeen waar ik hier voor toetsenbord held voor bestempeld zou worden: poot van die rem af.
Mensen projecteren gewoon hoe ze zelf zijn op anderen, en daar heb ik totaal geen respect voor, hoepel op. Net zoals het gegeven dat je je poot van je rem haalt als je slipt, moet het ook gewoon direct parate kennis zijn dat je asap ophoepelt van een vluchtstrook.
Ik hoop van harte dat jij geen rijbewijs hebt. Dit heet je verantwoordelijkheid niet nemen.quote:
Ook dat was een probleem.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gewicht van de turbo was het probleem niet hoor. Dat was de turbo lag, waardoor je ineens power oversteer kreeg, en als je dan losliet nog eens lift off oversteer. Dat komt niet zo precies qua gewicht, het is gewoon het probleem met de motor achterin. Dat is niet bepaald minder geworden met waterkoeling en grotere motorinhoud.
De aquaplaning is een ander probleem met die motorplaatsing. Maar vroeger hadden ze dunnere banden, en wisten en voelden Porsche rijders wat voor auto ze hadden, nu leunen ze op de elektronica en geven ze een vals gevoel van stabiliteit.
Totaal geen harde klap geweest? Ze zijn met minimaal 100 km (denk ik!) over de vangrail in een greppel tussen de bomen terecht gekomen. Lijkt mij toch best een flinke klapquote:Op maandag 27 maart 2023 12:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als die eerste Porsche die ene tussen de bomen is, is dat echt totaal geen harde klap geweest. En als die zwarte midden op de weg nummer 3 is, zie ik wel een scenario voor me waarbij de bestuurder geraakt is door wrakstukken.
De tweede klap heeft die auto over de vangerail geworpen.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:16 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
[..]
Totaal geen harde klap geweest? Ze zijn met minimaal 100 km (denk ik!) over de vangrail in een greppel tussen de bomen terecht gekomen. Lijkt mij toch best een flinke klap
ZOAB is in NL de standaard, dat gebruiken ze in Duitsland niet omdat ze anders in de winter veel problemen krijgen met gladheid (en met de hoeveelheid wegen in DE vergt het veel meer onderhoud). De A3 ken ik niet, maar mijn ervaring op de autobahn is dat de rechterbaan vaak last heeft van spoorvorming.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan kom je er heel snel achter dat het Nederlandse wegdek een flink stuk beter is.
Overigens las ik ergens dat alle doden zijn gevallen doordat nummer 3 tegen de netjes gestopte #2 en gecrashte #1 reed en alle inzittenden van de vorige twee als absolute idioten op de vluchtstrook bleven staan.
Nee hoor, het is normaal menselijk gedrag dat als je met je auto in de greppel beland en je merkt dat je niet achter een vangrail kan staan dat dan je eerste gedachte wel eens zou kunnen zijn om er even voor te gaan staan. Straks ga je me nog vertellen dat ze met het voor de vangrail staan de aanrijding veroorzaakt hebben.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik hoop van harte dat jij geen rijbewijs hebt. Dit heet je verantwoordelijkheid niet nemen.
Ja ik had het ook al gezien maar @Nattekat zal vast wel zijn werklaarzen achter uit de kofferbak gepakt hebben. Die moet je immers altijd bij je hebben voor het geval dat.... Onverantwoordelijk om ze niet mee te nemen.,quote:Op maandag 27 maart 2023 13:20 schreef Tengano het volgende:
In het filmpje van deze link kun je op 0:08 zien dat je op die helling gewoon niet kunt lopen; hij is gewoon te steil.
https://nos.nl/artikel/24(...)uk-op-duitse-snelweg
Dit is echt direct over de grens, dus het zit er wel dik in dat ze verrast werden door het slechte wegdek. Maar gladheid hebben we hier toch ook? Snap de kostenoverweging, maar zo ver ik weet is ZOAB op elk gebied superieur in ons klimaat.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:21 schreef loveli het volgende:
[..]
ZOAB is in NL de standaard, dat gebruiken ze in Duitsland niet omdat ze anders in de winter veel problemen krijgen met gladheid (en met de hoeveelheid wegen in DE vergt het veel meer onderhoud). De A3 ken ik niet, maar mijn ervaring op de autobahn is dat de rechterbaan vaak last heeft van spoorvorming.
Zoab vriest makkelijker kapot.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:21 schreef loveli het volgende:
[..]
ZOAB is in NL de standaard, dat gebruiken ze in Duitsland niet omdat ze anders in de winter veel problemen krijgen met gladheid (en met de hoeveelheid wegen in DE vergt het veel meer onderhoud). De A3 ken ik niet, maar mijn ervaring op de autobahn is dat de rechterbaan vaak last heeft van spoorvorming.
In ons klimaat wel, landklimaat dat warmer is in de zomer en kouder in de winter, vriest veel makkelijker kapot dan regulier asfalt, en vergt dus veel meer onderhoud.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt direct over de grens, dus het zit er wel dik in dat ze verrast werden door het slechte wegdek. Maar gladheid hebben we hier toch ook? Snap de kostenoverweging, maar zo ver ik weet is ZOAB op elk gebied superieur in ons klimaat.
Je kunt daar gewoon niet lopen en ik denk dat als ik in die situatie was geweest met een vrouwelijke passagier dat ik ook voor die vluchtstrook had gekozen om mezelf richting die blauwe Porsche te begeven. Maar ik had dan wel continue achterom gekeken om te zien of andere auto's voor mij een gevaar zouden kunnen zijn.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:23 schreef Speekselklier het volgende:
Ja ik had het ook al gezien maar @:Nattekat zal vast wel zijn werklaarzen achter uit de kofferbak gepakt hebben. Die moet je immers altijd bij je hebben voor het geval dat.... Onverantwoordelijk om ze niet mee te nemen.,
Kijk gewoon. Je wil toch niet als een bangerik bekend staan hier op fok?quote:Op maandag 27 maart 2023 12:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat durf ik niet. Ik wil dat soort dingen niet in mijn herinnering hebben.
DE heeft 10x zoveel wegdek als wij in NL, dat is een hoop onderhoud als er ZOAB zou liggen. Bij ons is er die paar keer dat het sneeuwt of vriest dikke paniek, omdat ZOAB daar weer minder geschikt voor is. Verder naar het oosten valt meer sneeuw (landklimaat) en wordt het kouder dan hier met ons zeeklimaat.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt direct over de grens, dus het zit er wel dik in dat ze verrast werden door het slechte wegdek. Maar gladheid hebben we hier toch ook? Snap de kostenoverweging, maar zo ver ik weet is ZOAB op elk gebied superieur in ons klimaat.
Beter dan een leugenaar en een bangerikquote:Op maandag 27 maart 2023 13:29 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Kijk gewoon. Je wil toch niet als een bangerik bekend staan hier op fok?
Hoe wist je dan dat ze pech hadden?quote:Op maandag 27 maart 2023 12:02 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wanneer er winterbanden onder de motorkap zitten heb je gelijk.
Niet standaard in volledige alpinisten uitrusting in de auto zittenquote:Op maandag 27 maart 2023 13:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja ik had het ook al gezien maar @:Nattekat zal vast wel zijn werklaarzen achter uit de kofferbak gepakt hebben. Die moet je immers altijd bij je hebben voor het geval dat.... Onverantwoordelijk om ze niet mee te nemen.,
Dat maakt me geen reet uit eerlijk gezegd. En dat ik sommige dingen liever niet doe, of niet durf vanwege de consequenties maakt dat ik mezelf meer zie als iemand die rekening houdt met zijn eigen grenzen en goed voor zichzelf zorgt. En dat vind ik zelf veel belangrijker.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:29 schreef HyperViper het volgende:
Kijk gewoon. Je wil toch niet als een bangerik bekend staan hier op fok?
DE heeft ook 6x zo veel inwoners en een 4x zo grote economie, en België heeft minder wegen dan ons en doet het nog slechterquote:Op maandag 27 maart 2023 13:30 schreef loveli het volgende:
[..]
DE heeft 10x zoveel wegdek als wij in NL, dat is een hoop onderhoud als er ZOAB zou liggen. Bij ons is er die paar keer dat het sneeuwt of vriest dikke paniek, omdat ZOAB daar weer minder geschikt voor is. Verder naar het oosten valt meer sneeuw (landklimaat) en wordt het kouder dan hier met ons zeeklimaat.
Je vergeet de grote drinkwatertank toch niet?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Niet standaard in volledige alpinisten uitrusting in de auto zitten
Geen vliegend tapijt als back-up in je kofferbak hebben liggenquote:Op maandag 27 maart 2023 13:32 schreef StateOfMind het volgende:
Niet standaard in volledige alpinisten uitrusting in de auto zitten
Of een nieuw topic, zonder stom getroll dat we het op Fok! allemaal beter hadden gedaan.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:37 schreef Tengano het volgende:
Gaat iemand hier op voorhand dit topic nog even reeksen?
#reeksen
Ik heb net twee keer gezegd dat ik ook over die vluchtstrook zou hebben gelopen in die situatie. Ik snap die keuze wel.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:38 schreef loveli het volgende:
Of een nieuw topic, zonder stom getroll dat we het op Fok! allemaal beter hadden gedaan.
Speculeren kun je lerenquote:Op maandag 27 maart 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De tweede klap heeft die auto over de vangerail geworpen.
Vind dat verhaal aannemelijker dan dat de twee inzittenden die stijle helling hebben beklommen om op de vluchtstrook aangereden te worden.quote:
Interessante invalshoek.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:43 schreef Nattekat het volgende:
Vind dat verhaal aannemelijker dan dat de twee inzittenden die stijle helling hebben beklommen om op de vluchtstrook aangereden te worden.
Dat is dat wat de NOS zegt, die zal het van de politie hebben. Ik kan me voorstellen dat jij, op 200km afstand, nadat je de foto's bekeken hebt een iets duidelijker beeld van de oorzaak hebt.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vind dat verhaal aannemelijker dan dat de twee inzittenden die stijle helling hebben beklommen om op de vluchtstrook aangereden te worden.
quote:Op maandag 27 maart 2023 13:46 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat is dat wat de NOS zegt, die zal het van de politie duitse nieuwswebsite hebben. Ik kan me voorstellen dat jij, op 200km afstand, nadat je de foto's bekeken hebt een iets duidelijker beeld van de oorzaak hebt.
Ik ben geïnteresseerd in waar de derde Porsche is gebleven op die beeldenquote:Op maandag 27 maart 2023 13:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Interessante invalshoek.
Des te meer ben ik geinteresseerd in de uitslag van het onderzoek en wat die getuige in Porsche drie nog gaat vertellen.
Porsche drie is die zwarte Porsche die achterstevoren op de weg staat.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:49 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben geïnteresseerd in waar de derde Porsche is gebleven op die beelden
We gaan er wel makkelijk van uit dat greppel #1 is en zwarte midden op de weg #3, maar er was er nog één.
Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De tweede klap heeft die auto over de vangerail geworpen.
Het punt dat ik maakte is dat de vermeende #2 dus nergens te zien isquote:Op maandag 27 maart 2023 13:51 schreef Tengano het volgende:
En dit is Porsche 1
[ afbeelding ]
Aan de achterkant kun je zien dat hij niet door Porsche 1 is aangereden volgens mij. Dat lijkt meer de impact van een boom.
Dat is een blauwe, die staat netjes op de vluchtstrook stuk voorbij het ongeval.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben geïnteresseerd in waar de derde Porsche is gebleven op die beelden
We gaan er wel makkelijk van uit dat greppel #1 is en zwarte midden op de weg #3, maar er was er nog één.
Die stond honderd meter verderop waar ze wss naar op weg waren.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:52 schreef Nattekat het volgende:
Het punt dat ik maakte is dat de vermeende #2 dus nergens te zien is
Omdat ze of geholpen werden door de Belgische ANWB of ze zelf met de kap open stonden…quote:
Ah, verstoptquote:
Ondanks dat dat het verhaal is dat in alle berichten staat? Jij weet het beter dan de politie?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vind dat verhaal aannemelijker dan dat de twee inzittenden die stijle helling hebben beklommen om op de vluchtstrook aangereden te worden.
De politie die zegt niets kwijt te willen over het onderzoek? Alhoewel het misschien wel zo over komt, heb ik me nog niet ingegraven in dat standpunt. Vind het alleen het meest waarschijnlijk.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:54 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ondanks dat dat het verhaal is dat in alle berichten staat? Jij weet het beter dan de politie?
Je raakt in een spin door de aquaplaning, schiet de vangrail over, maar je auto blijft spinnen. Als je met je achterkant ahcterstevoren als eerste een boom raakt zit je qua impact het meest gunstigst in je stoel. De auto komt na enige botsingen met verschillende bomen tot stilstand en je kunt nog uitstappen.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:54 schreef Nattekat het volgende:
Ah, verstopt
#1 staat precies geparkeerd waar het gat in de vangerail is, hoe moet die schade aan de achterkant door een boom komen eigenlijk?
Ook voor jou geldt: lees nou gewoon eens het topic, voor je allerlei vreemde dingen gaat roepen. De tweede is die blauwe, die ongedeerd op de vluchtstrook staat. De foto's staan eerder in dit topic.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben geïnteresseerd in waar de derde Porsche is gebleven op die beelden
We gaan er wel makkelijk van uit dat greppel #1 is en zwarte midden op de weg #3, maar er was er nog één.
Ja, dat snap ik, ben het er ook wel mee eens dat die deuk verdacht boomvormig is, maar het ding met spinnen is dat je vaak niet tot stilstand komt op precies dezelfde plek als waar je door de vangerail bent gegaan.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je raakt in een spin door de aquaplaning, schiet de vangrail over, maar je auto blijft spinnen. Als je met je achterkant ahcterstevoren als eerst een boom raakt zit je qua impact het meest gunstigst in je stoel. De auto komt na enige botsingen met verschillende bomen tot stilstand en je kunt nog uitstappen.
#aanname
Die vervormde vangrail lijkt mi vooral gekomen te zijn door de impact van Porsche 3. Die vervorming is namelijk achter waar Porsche 1 ligt.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, ben het er ook wel mee eens dat die deuk verdacht boomvormig is, maar het ding met spinnen is dat je vaak niet tot stilstand komt op precies dezelfde plek als waar je door de vangerail bent gegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |