Het gewicht van de turbo was het probleem niet hoor. Dat was de turbo lag, waardoor je ineens power oversteer kreeg, en als je dan losliet nog eens lift off oversteer. Dat komt niet zo precies qua gewicht, het is gewoon het probleem met de motor achterin. Dat is niet bepaald minder geworden met waterkoeling en grotere motorinhoud.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:21 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Er moet ook bij gezegd worden dat auto's gevoelig zijn voor lift off oversteer, zeker Porsche 911 waar het gewicht over de achteras hangt, maar ook de Cayman.
Lift off oversteer betekent dat de achterkant uitbreekt, wanneer je plotseling van je gas gaat.
Oudere Porsche's met zwaardere motoren, dus vanaf de 2.7l, en de eerste turbos vanaf 1974, hadden hier heel veel last van.
Oude Porsche rijders weten dit, en kennen de verhalen of hebben de ervaring.
je bent goooooooeeeeeed..quote:Op maandag 27 maart 2023 13:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan je instinct trainen. Niet alleen met praktijktrainingen, maar ook gewoon door tussen je oren te knopen wat te doen in onverwachte situaties. Ik heb in december eindelijk eens mee mogen maken hoe het is toen het zo gigantisch glad was op de weg. Mijn eerste reactie toen ik in een slip raakte was precies datgeen waar ik hier voor toetsenbord held voor bestempeld zou worden: poot van die rem af.
Mensen projecteren gewoon hoe ze zelf zijn op anderen, en daar heb ik totaal geen respect voor, hoepel op. Net zoals het gegeven dat je je poot van je rem haalt als je slipt, moet het ook gewoon direct parate kennis zijn dat je asap ophoepelt van een vluchtstrook.
Ik hoop van harte dat jij geen rijbewijs hebt. Dit heet je verantwoordelijkheid niet nemen.quote:
Ook dat was een probleem.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gewicht van de turbo was het probleem niet hoor. Dat was de turbo lag, waardoor je ineens power oversteer kreeg, en als je dan losliet nog eens lift off oversteer. Dat komt niet zo precies qua gewicht, het is gewoon het probleem met de motor achterin. Dat is niet bepaald minder geworden met waterkoeling en grotere motorinhoud.
De aquaplaning is een ander probleem met die motorplaatsing. Maar vroeger hadden ze dunnere banden, en wisten en voelden Porsche rijders wat voor auto ze hadden, nu leunen ze op de elektronica en geven ze een vals gevoel van stabiliteit.
Totaal geen harde klap geweest? Ze zijn met minimaal 100 km (denk ik!) over de vangrail in een greppel tussen de bomen terecht gekomen. Lijkt mij toch best een flinke klapquote:Op maandag 27 maart 2023 12:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als die eerste Porsche die ene tussen de bomen is, is dat echt totaal geen harde klap geweest. En als die zwarte midden op de weg nummer 3 is, zie ik wel een scenario voor me waarbij de bestuurder geraakt is door wrakstukken.
De tweede klap heeft die auto over de vangerail geworpen.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:16 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
[..]
Totaal geen harde klap geweest? Ze zijn met minimaal 100 km (denk ik!) over de vangrail in een greppel tussen de bomen terecht gekomen. Lijkt mij toch best een flinke klap
ZOAB is in NL de standaard, dat gebruiken ze in Duitsland niet omdat ze anders in de winter veel problemen krijgen met gladheid (en met de hoeveelheid wegen in DE vergt het veel meer onderhoud). De A3 ken ik niet, maar mijn ervaring op de autobahn is dat de rechterbaan vaak last heeft van spoorvorming.quote:Op maandag 27 maart 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan kom je er heel snel achter dat het Nederlandse wegdek een flink stuk beter is.
Overigens las ik ergens dat alle doden zijn gevallen doordat nummer 3 tegen de netjes gestopte #2 en gecrashte #1 reed en alle inzittenden van de vorige twee als absolute idioten op de vluchtstrook bleven staan.
Nee hoor, het is normaal menselijk gedrag dat als je met je auto in de greppel beland en je merkt dat je niet achter een vangrail kan staan dat dan je eerste gedachte wel eens zou kunnen zijn om er even voor te gaan staan. Straks ga je me nog vertellen dat ze met het voor de vangrail staan de aanrijding veroorzaakt hebben.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik hoop van harte dat jij geen rijbewijs hebt. Dit heet je verantwoordelijkheid niet nemen.
Ja ik had het ook al gezien maar @Nattekat zal vast wel zijn werklaarzen achter uit de kofferbak gepakt hebben. Die moet je immers altijd bij je hebben voor het geval dat.... Onverantwoordelijk om ze niet mee te nemen.,quote:Op maandag 27 maart 2023 13:20 schreef Tengano het volgende:
In het filmpje van deze link kun je op 0:08 zien dat je op die helling gewoon niet kunt lopen; hij is gewoon te steil.
https://nos.nl/artikel/24(...)uk-op-duitse-snelweg
Dit is echt direct over de grens, dus het zit er wel dik in dat ze verrast werden door het slechte wegdek. Maar gladheid hebben we hier toch ook? Snap de kostenoverweging, maar zo ver ik weet is ZOAB op elk gebied superieur in ons klimaat.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:21 schreef loveli het volgende:
[..]
ZOAB is in NL de standaard, dat gebruiken ze in Duitsland niet omdat ze anders in de winter veel problemen krijgen met gladheid (en met de hoeveelheid wegen in DE vergt het veel meer onderhoud). De A3 ken ik niet, maar mijn ervaring op de autobahn is dat de rechterbaan vaak last heeft van spoorvorming.
Zoab vriest makkelijker kapot.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:21 schreef loveli het volgende:
[..]
ZOAB is in NL de standaard, dat gebruiken ze in Duitsland niet omdat ze anders in de winter veel problemen krijgen met gladheid (en met de hoeveelheid wegen in DE vergt het veel meer onderhoud). De A3 ken ik niet, maar mijn ervaring op de autobahn is dat de rechterbaan vaak last heeft van spoorvorming.
In ons klimaat wel, landklimaat dat warmer is in de zomer en kouder in de winter, vriest veel makkelijker kapot dan regulier asfalt, en vergt dus veel meer onderhoud.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt direct over de grens, dus het zit er wel dik in dat ze verrast werden door het slechte wegdek. Maar gladheid hebben we hier toch ook? Snap de kostenoverweging, maar zo ver ik weet is ZOAB op elk gebied superieur in ons klimaat.
Je kunt daar gewoon niet lopen en ik denk dat als ik in die situatie was geweest met een vrouwelijke passagier dat ik ook voor die vluchtstrook had gekozen om mezelf richting die blauwe Porsche te begeven. Maar ik had dan wel continue achterom gekeken om te zien of andere auto's voor mij een gevaar zouden kunnen zijn.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:23 schreef Speekselklier het volgende:
Ja ik had het ook al gezien maar @:Nattekat zal vast wel zijn werklaarzen achter uit de kofferbak gepakt hebben. Die moet je immers altijd bij je hebben voor het geval dat.... Onverantwoordelijk om ze niet mee te nemen.,
Kijk gewoon. Je wil toch niet als een bangerik bekend staan hier op fok?quote:Op maandag 27 maart 2023 12:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat durf ik niet. Ik wil dat soort dingen niet in mijn herinnering hebben.
DE heeft 10x zoveel wegdek als wij in NL, dat is een hoop onderhoud als er ZOAB zou liggen. Bij ons is er die paar keer dat het sneeuwt of vriest dikke paniek, omdat ZOAB daar weer minder geschikt voor is. Verder naar het oosten valt meer sneeuw (landklimaat) en wordt het kouder dan hier met ons zeeklimaat.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt direct over de grens, dus het zit er wel dik in dat ze verrast werden door het slechte wegdek. Maar gladheid hebben we hier toch ook? Snap de kostenoverweging, maar zo ver ik weet is ZOAB op elk gebied superieur in ons klimaat.
Beter dan een leugenaar en een bangerikquote:Op maandag 27 maart 2023 13:29 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Kijk gewoon. Je wil toch niet als een bangerik bekend staan hier op fok?
Hoe wist je dan dat ze pech hadden?quote:Op maandag 27 maart 2023 12:02 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Wanneer er winterbanden onder de motorkap zitten heb je gelijk.
Niet standaard in volledige alpinisten uitrusting in de auto zittenquote:Op maandag 27 maart 2023 13:23 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja ik had het ook al gezien maar @:Nattekat zal vast wel zijn werklaarzen achter uit de kofferbak gepakt hebben. Die moet je immers altijd bij je hebben voor het geval dat.... Onverantwoordelijk om ze niet mee te nemen.,
Dat maakt me geen reet uit eerlijk gezegd. En dat ik sommige dingen liever niet doe, of niet durf vanwege de consequenties maakt dat ik mezelf meer zie als iemand die rekening houdt met zijn eigen grenzen en goed voor zichzelf zorgt. En dat vind ik zelf veel belangrijker.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:29 schreef HyperViper het volgende:
Kijk gewoon. Je wil toch niet als een bangerik bekend staan hier op fok?
DE heeft ook 6x zo veel inwoners en een 4x zo grote economie, en België heeft minder wegen dan ons en doet het nog slechterquote:Op maandag 27 maart 2023 13:30 schreef loveli het volgende:
[..]
DE heeft 10x zoveel wegdek als wij in NL, dat is een hoop onderhoud als er ZOAB zou liggen. Bij ons is er die paar keer dat het sneeuwt of vriest dikke paniek, omdat ZOAB daar weer minder geschikt voor is. Verder naar het oosten valt meer sneeuw (landklimaat) en wordt het kouder dan hier met ons zeeklimaat.
Je vergeet de grote drinkwatertank toch niet?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Niet standaard in volledige alpinisten uitrusting in de auto zitten
Geen vliegend tapijt als back-up in je kofferbak hebben liggenquote:Op maandag 27 maart 2023 13:32 schreef StateOfMind het volgende:
Niet standaard in volledige alpinisten uitrusting in de auto zitten
Of een nieuw topic, zonder stom getroll dat we het op Fok! allemaal beter hadden gedaan.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:37 schreef Tengano het volgende:
Gaat iemand hier op voorhand dit topic nog even reeksen?
#reeksen
Ik heb net twee keer gezegd dat ik ook over die vluchtstrook zou hebben gelopen in die situatie. Ik snap die keuze wel.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:38 schreef loveli het volgende:
Of een nieuw topic, zonder stom getroll dat we het op Fok! allemaal beter hadden gedaan.
Speculeren kun je lerenquote:Op maandag 27 maart 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De tweede klap heeft die auto over de vangerail geworpen.
Vind dat verhaal aannemelijker dan dat de twee inzittenden die stijle helling hebben beklommen om op de vluchtstrook aangereden te worden.quote:
Interessante invalshoek.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:43 schreef Nattekat het volgende:
Vind dat verhaal aannemelijker dan dat de twee inzittenden die stijle helling hebben beklommen om op de vluchtstrook aangereden te worden.
Dat is dat wat de NOS zegt, die zal het van de politie hebben. Ik kan me voorstellen dat jij, op 200km afstand, nadat je de foto's bekeken hebt een iets duidelijker beeld van de oorzaak hebt.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vind dat verhaal aannemelijker dan dat de twee inzittenden die stijle helling hebben beklommen om op de vluchtstrook aangereden te worden.
quote:Op maandag 27 maart 2023 13:46 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat is dat wat de NOS zegt, die zal het van de politie duitse nieuwswebsite hebben. Ik kan me voorstellen dat jij, op 200km afstand, nadat je de foto's bekeken hebt een iets duidelijker beeld van de oorzaak hebt.
Ik ben geïnteresseerd in waar de derde Porsche is gebleven op die beeldenquote:Op maandag 27 maart 2023 13:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Interessante invalshoek.
Des te meer ben ik geinteresseerd in de uitslag van het onderzoek en wat die getuige in Porsche drie nog gaat vertellen.
Porsche drie is die zwarte Porsche die achterstevoren op de weg staat.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:49 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben geïnteresseerd in waar de derde Porsche is gebleven op die beelden
We gaan er wel makkelijk van uit dat greppel #1 is en zwarte midden op de weg #3, maar er was er nog één.
Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De tweede klap heeft die auto over de vangerail geworpen.
Het punt dat ik maakte is dat de vermeende #2 dus nergens te zien isquote:Op maandag 27 maart 2023 13:51 schreef Tengano het volgende:
En dit is Porsche 1
[ afbeelding ]
Aan de achterkant kun je zien dat hij niet door Porsche 1 is aangereden volgens mij. Dat lijkt meer de impact van een boom.
Dat is een blauwe, die staat netjes op de vluchtstrook stuk voorbij het ongeval.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben geïnteresseerd in waar de derde Porsche is gebleven op die beelden
We gaan er wel makkelijk van uit dat greppel #1 is en zwarte midden op de weg #3, maar er was er nog één.
Die stond honderd meter verderop waar ze wss naar op weg waren.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:52 schreef Nattekat het volgende:
Het punt dat ik maakte is dat de vermeende #2 dus nergens te zien is
Omdat ze of geholpen werden door de Belgische ANWB of ze zelf met de kap open stonden…quote:
Ah, verstoptquote:
Ondanks dat dat het verhaal is dat in alle berichten staat? Jij weet het beter dan de politie?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vind dat verhaal aannemelijker dan dat de twee inzittenden die stijle helling hebben beklommen om op de vluchtstrook aangereden te worden.
De politie die zegt niets kwijt te willen over het onderzoek? Alhoewel het misschien wel zo over komt, heb ik me nog niet ingegraven in dat standpunt. Vind het alleen het meest waarschijnlijk.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:54 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ondanks dat dat het verhaal is dat in alle berichten staat? Jij weet het beter dan de politie?
Je raakt in een spin door de aquaplaning, schiet de vangrail over, maar je auto blijft spinnen. Als je met je achterkant ahcterstevoren als eerste een boom raakt zit je qua impact het meest gunstigst in je stoel. De auto komt na enige botsingen met verschillende bomen tot stilstand en je kunt nog uitstappen.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:54 schreef Nattekat het volgende:
Ah, verstopt
#1 staat precies geparkeerd waar het gat in de vangerail is, hoe moet die schade aan de achterkant door een boom komen eigenlijk?
Ook voor jou geldt: lees nou gewoon eens het topic, voor je allerlei vreemde dingen gaat roepen. De tweede is die blauwe, die ongedeerd op de vluchtstrook staat. De foto's staan eerder in dit topic.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben geïnteresseerd in waar de derde Porsche is gebleven op die beelden
We gaan er wel makkelijk van uit dat greppel #1 is en zwarte midden op de weg #3, maar er was er nog één.
Ja, dat snap ik, ben het er ook wel mee eens dat die deuk verdacht boomvormig is, maar het ding met spinnen is dat je vaak niet tot stilstand komt op precies dezelfde plek als waar je door de vangerail bent gegaan.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:56 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je raakt in een spin door de aquaplaning, schiet de vangrail over, maar je auto blijft spinnen. Als je met je achterkant ahcterstevoren als eerst een boom raakt zit je qua impact het meest gunstigst in je stoel. De auto komt na enige botsingen met verschillende bomen tot stilstand en je kunt nog uitstappen.
#aanname
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |