abonnement Unibet Coolblue
pi_208380603
Uit onderzoek blijkt dat er onder stemmers in Nederland vooral een hele scherpe scheiding ligt tussen links en rechts, en om specifiek te zijn tussen progressief en conservatief. Een D66-er gaat niet snel naar de VVD en een CDA-er gaat niet snel naar GroenLinks.

Ik merk dit ook in mijn omgeving. D66-ers peinzen er geen seconde over om over de rechtse drempel te stappen en zien enkel en alleen de PVDA of GroenLinks als serieus alternatief. Terwijl rechtse kiezers wellicht nog een stem willen wagen op JA21 als alternatief voor de VVD maar absoluut niet naar linkse partijen gaan.

Voor de duidelijkheid, voor we die discussie weer krijgen: Met links en rechts bedoel ik dus niet alleen het economische perspectief, maar vooral ook het culturele. Dus progressief versus conservatief.

Toch ben ik benieuwd of er hier overstappers zijn van mensen die ooit de overstap hebben gemaakt van links naar rechts of andersom. Zo ja, wanneer en waarom? Of ken je mensen die hierin radicaal veranderd zijn?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_208381073
Als je jong bent, stem je idealistisch (links).
Als je ouder bent, stem je conservatiever (rechts).

Oftewel: er zullen voldoende mensen zijn die flink gewijzigd zijn qua stemkeuze. Mij incluis.
pi_208381112
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 07:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een D66-er gaat niet snel naar de VVD
Dat was de tweede voedingspartij van nieuwe kiezers voor D66, dat lijkt me nou juist een aangewezen wisselpartij (voor de progressieve tak van de VVD, die vrij breed is).
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_208381142
Links en ook altijd links gestemd op 1 keer na uitgeweken naar de PVV daar had ik achteraf veel spijt van
pi_208381313
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 08:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat was de tweede voedingspartij van nieuwe kiezers voor D66, dat lijkt me nou juist een aangewezen wisselpartij (voor de progressieve tak van de VVD, die vrij breed is).
Wilde net zeggen. Zoveel verschil zit er niet tussen beide partijen. Alleen is D66 wel een stuk progressiever
  woensdag 15 maart 2023 @ 09:08:28 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208381399
Tussen VVD en D66 is zeker wel verkeer. Maar een D66'er zal niet snel naar FvD/PVV/JA21/BBB gaan en vice versa.
pi_208381429
Het meest 'rechts' wat ik ooit gestemd heb is D66.
Tails tell tales
  woensdag 15 maart 2023 @ 09:17:15 #8
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_208381495
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:11 schreef Forbry het volgende:
Het meest 'rechts' wat ik ooit gestemd heb is D66.
:')

Sterkte! Hopelijk nooit weer? :)
pi_208381506
Altijd rechts gestemd, meestal was dat VVD maar daar ben ik nu ook wel klaar mee... verdien niet zo goed meer :')
Facts don't care about your feelings
pi_208381507
Ik dacht altijd dat ik rechtser zou worden naarmate ik ouder en rijker zou worden maar dat blijkt vooralsnog totaal niet te kloppen.
  woensdag 15 maart 2023 @ 09:22:14 #11
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208381543
Tussen 1990 en 2010 stemde ik uitsluitend links en vrijwel uitsluitend GL. Daar kwam de boel in beweging en heb ik incidenteel wel eens VVD gestemd. Maar dat was (voor zover ik me kan herinneren) vooral uit irritatie over een bepaald links standpunt op een bepaald moment. Geen idee meer wat dat precies was.

Tegenwoordig stem ik blanco.
  Redactie Frontpage woensdag 15 maart 2023 @ 09:22:51 #12
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_208381550
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:18 schreef Farenji het volgende:
Ik dacht altijd dat ik rechtser zou worden naarmate ik ouder en rijker zou worden maar dat blijkt vooralsnog totaal niet te kloppen.
Je bent niet ouder en rijker geworden?

Serieus: hoezo is er geen verkeer tussen D66 en VVD ts? Volgens mij vindt er juist veel uitwisseling en springen stemmers veel tussen deze partijen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_208381556
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:22 schreef beantherio het volgende:

Tegenwoordig stem ik blanco.
Heb ook best wel vaak blanco gestemd ja... maar ja dat voelt ook weer zo nutteloos.
Facts don't care about your feelings
pi_208381575
Ik ben al sinds mijn 17e lid van de CU, alleen bij de waterschappen ben ik wel eens afgeweken van die partij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 15 maart 2023 @ 09:25:50 #15
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208381578
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:23 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Heb ook best wel vaak blanco gestemd ja... maar ja dat voelt ook weer zo nutteloos.
Stemmen is altijd nuttig ook als het blanco is. Een blanco stem is ook een stem tegen de huidige politieke partijen: dat is ook een belangrijk signaal.
pi_208381582
Vooralsnog kan ik mij niet voorstellen ooit op een rechtse partij te stemmen. Ik zie VVD nog als de meest normale rechtse partij, dat zegt genoeg hoe walgelijk de andere rechtse partijen zijn imo.
  woensdag 15 maart 2023 @ 09:26:27 #17
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_208381586
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 08:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Als je jong bent, stem je idealistisch (links).
Als je ouder bent, stem je conservatiever (rechts).

Oftewel: er zullen voldoende mensen zijn die flink gewijzigd zijn qua stemkeuze. Mij incluis.
Precies andersom hier eigenlijk.

Toen ik begon met studeren (en het begin van het tijdperk Rutte) nog redelijk naief rechts/conservatief ingesteld ook qua stemgedrag. Door de jaren heen steeds verder naar de linkerkant geschoven.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_208381593
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:17 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
:')

Sterkte! Hopelijk nooit weer? :)
Nee hoor, ik sluit niet uit ooit weer op de D66 te stemmen. Wat de nu enigszins relevante partijen betreft zijn de FvD, VVD, CDA en BBB denk ik de enige partijen waar ik van denk wel echt nooit op te zullen stemmen.
Tails tell tales
  woensdag 15 maart 2023 @ 09:27:15 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208381594
De eerste paar keer stemmen in 2002-2003 deed ik op de VVD. Sinds 2004 altijd D66.
pi_208381644
Qua waterschappen stem ik inmiddels wel links.
pi_208381665
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:26 schreef Caland het volgende:

[..]
Precies andersom hier eigenlijk.

Toen ik begon met studeren (en het begin van het tijdperk Rutte) nog redelijk naief rechts/conservatief ingesteld ook qua stemgedrag. Door de jaren heen steeds verder naar de linkerkant geschoven.
Ik ben met de jaren ook eerder linkser dan rechtser geworden. Vooral sociaal-economisch en wat dieren/milieu/klimaat betreft. Er zijn wel zaken waarin ik rechtser ben geworden (asielbeleid, rechtssysteem), maar nog geen enkele fatsoenlijke partij die dat vertegenwoordigt. Waar het progressief vs conservatief betreft, dan blijf ik vooralsnog een beetje in het midden hangen.
Tails tell tales
  woensdag 15 maart 2023 @ 09:35:36 #22
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208381684
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 08:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Als je jong bent, stem je idealistisch (links).
Als je ouder bent, stem je conservatiever (rechts).
Als je jong bent heb je niks en denk je dat je geen risico loopt. Je denk ook niet aan de tijd die je hebt. Als je ouder wordt realiseer je je meer wat je kunt verliezen. Dus wordt je ook behoudender: dat is begrijpelijk.
pi_208381702
Vorige keer dat ik stemde was op JA21. Net op SP gestemd.
  Beste/leukste mod 2022 woensdag 15 maart 2023 @ 09:37:56 #24
319979 Fok-it
All is well
pi_208381708
Grappig dat TS met dit topic, niet geheel onvoorspelbaar, probeert aan te tonen dat je als je jong bent nog 'vergeven' kan worden vanwege je idealistische naïeve linkse stem maar blijkt dat mensen ook gewoon naïef zijn geweest door als jonkie met het rechtse geluid mee te gaan.

Maar met 15 jaar stemrecht zit mijn stem altijd tussen links en midden in en heb ik nooit ook maar de behoefte gevoeld dat de andere kant op te schuiven
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_208381787
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:11 schreef Forbry het volgende:
Het meest 'rechts' wat ik ooit gestemd heb is D66.
Hier precies hetzelfde.

Al ben ik ook niet altijd even gecharmeerd van het linkse verhaal. Je zou zeggen er zijn genoeg aanknopingspunten waar je eens een mooi plan op kan schrijven en in plaats daarvan lijkt het of ze wat blijven hangen in oplossingen als het minimum loon omhoog en de belasting op bedrijven omhoog.

Niet alles hoeft te gaan om groei en ik denk dat je goed moet nadenken welke maatschappij ontwrichtende effecten groei kan hebben. Of dit nu gaat om de toerisme in Amsterdam, meer uitbuitende banen voor arbeidsmigranten of de verdozing van delen van Limburg.
Denk dat je overal bij na moet denken "moeten we dit nu hier willen".

Misschien moet ik maar PvdD stemmen:
quote:
De economie richt zich vooral op meer geld verdienen en groei. Terwijl groei van de economie niet de oplossing is, maar juist het probleem. Het zorgt voor schade aan de natuur en het milieu. En het maakt mensen niet gelukkiger. De Partij voor de Dieren wil een eerlijke economie waar we allemaal beter van worden. In een samenleving met gelijke kansen voor iedereen.
Maak plannen voor een eerlijke economie
Het welzijn van mens, dier en planeet is het belangrijkst. Ook bij het maken van plannen voor de economie. Elke provincie onderzoekt daarom welk effect het uitvoeren van een plan heeft: op de samenleving én op de Aarde.


[ Bericht 7% gewijzigd door KaheemSaid op 15-03-2023 09:55:25 ]
pi_208381875
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Hier precies hetzelfde.

Al ben ik ook niet altijd even gecharmeerd van het linkse verhaal. Je zou zeggen er zijn genoeg aanknopingspunten waar je eens een mooi plan op kan schrijven en in plaats daarvan lijkt het of ze wat blijven hangen in oplossingen als het minimum loon omhoog en de belasting op bedrijven omhoog.

Niet alles hoeft te gaan om groei en al zeker niet om meer uitbuit banen voor arbeidsmigranten. Misschien moet ik maar PvdD stemmen:
[..]

Ik stem op de PvdD. Al jaren nu (met een éénmalig uitstapje naar de Piratenpartij), nationaal en lokaal. In eerste instantie puur omdat ik de dieren een stem wil geven, maar ik kan mij ook wel in veel andere zaken van die partij vinden (zeer zeker ook in wat in die quote staat). Niet in álles, maar dat heb ik bij geen enkele partij.

[ Bericht 13% gewijzigd door Forbry op 15-03-2023 11:46:30 ]
Tails tell tales
pi_208382412
Ik stem altijd rechts. Ik kan me er niets bij voorstellen om op een linkse partij te stemmen. Die staan overal voor, waar ik niet voor sta.
  woensdag 15 maart 2023 @ 10:50:42 #28
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_208382483
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 08:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Als je jong bent, stem je idealistisch (links).
Als je ouder bent, stem je conservatiever (rechts).

Oftewel: er zullen voldoende mensen zijn die flink gewijzigd zijn qua stemkeuze. Mij incluis.
Bij mij andersom. Ik kom uit een extreem conservatief rechts nest en was vrij lang heilig overtuigd van het feit dat "als iedereen goed voor zichzelf zorgt, ervoor iedereen goed wordt gezorgd".

Tot ik zelf, vrij jong, in de rats kwam en geen sociaal vangnet had, en besefte dat er een HEEL grote groep is die helemaal niet voor zichzelf kán zorgen. Dat heeft mijn ogen wel geopend.

Ondertussen zijn we 10 jaar verder val ik precies in de groep mensen die niet echt meer vertegenwoordigd wordt door links (redelijk hoog (gezamenlijk) inkomen, en wat vermogen op papier waar ik nu niet bijkan) maar die wel moeite heeft om de eindjes aan elkaar te breien (een overprijste woning, studie die teringduur is geworden maar die wil ik graag inhalen, vorig jaar 5K aan G/W/L kwijt) . Dan lonkt een meer liberale partij soms heel even, aangezien die mijn belangen in principe meer vertegenwoordigt. Maar dan denk ik weer aan al die mensen die er nog veel beroerder bijzitten dan ik, en dan gaat dat gelukkig snel weer weg :) .
pi_208382669
Ik kom uit een links nest (vader > PvdA, maar op het einde van zijn leven wel heel rechts waar het asielzoekers/buitenlanders betrof, moeder > GL en "ik stem sowieso op een vrouw" :')), maar een 'VVD-broer' en ook best veel (hele goede) vrienden die uit een (heel) rijk VVD-milieu kwamen, dus daar kreeg ik ook wel veel van mee.
Overigens, qua progressiviteit/conservativiteit bijna allemaal wel een beetje ergens in het midden denk ik :D
Tails tell tales
pi_208384507
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 10:50 schreef Saboo het volgende:

[..]
Bij mij andersom. Ik kom uit een extreem conservatief rechts nest en was vrij lang heilig overtuigd van het feit dat "als iedereen goed voor zichzelf zorgt, ervoor iedereen goed wordt gezorgd".

Tot ik zelf, vrij jong, in de rats kwam en geen sociaal vangnet had, en besefte dat er een HEEL grote groep is die helemaal niet voor zichzelf kán zorgen. Dat heeft mijn ogen wel geopend.

Ondertussen zijn we 10 jaar verder val ik precies in de groep mensen die niet echt meer vertegenwoordigd wordt door links (redelijk hoog (gezamenlijk) inkomen, en wat vermogen op papier waar ik nu niet bijkan) maar die wel moeite heeft om de eindjes aan elkaar te breien (een overprijste woning, studie die teringduur is geworden maar die wil ik graag inhalen, vorig jaar 5K aan G/W/L kwijt) . Dan lonkt een meer liberale partij soms heel even, aangezien die mijn belangen in principe meer vertegenwoordigt. Maar dan denk ik weer aan al die mensen die er nog veel beroerder bijzitten dan ik, en dan gaat dat gelukkig snel weer weg :) .
Uiteindelijk is gewoon op basis van ideologie stemmen het beste. Als de linkse ideologie het beste bij je past, dan stem je dat. En andersom bij rechts. Ook als links geld lijkt weg te halen uit je vermogen door bepaalde wetgeving die ze graag zien, dan doet rechts hetzelfde op andere wijze. Links heeft niet genoeg mandaat om het geld echt van de rijken weg te halen en rechts beschermt de echt rijken nu eenmaal. Kortom, linksom of rechtsom, het geld wordt altijd weggehaald bij de grote middengroep. Van ons.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_208386543
Nee. Altijd zeer links gestemd, en zal dat ook blijven doen ongeacht mijn financiële positie.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 15 maart 2023 @ 15:24:53 #32
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208387054
Sinds ik me voldoende bewust ben van politiek en dergelijke om gefundeerd te stemmen, is het altijd een linkse stem geweest.

Bij het winnen van de Staatsloterij is niet ondenkbaar dat ik mezelf zo ontwikkel dat ik langzaamaan tot een D66'er transformeer, maar verder naar rechts zit er niet in. Dan beland je gewoon bij andere denkbeelden.

Had ik mezelf rond m'n achttiende al met politiek bezig gehouden, dan zou het destijds weleens anders geweest kunnen zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 15-03-2023 18:46:10 ]
pi_208387071
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 14:53 schreef probeer het volgende:
Nee. Altijd zeer links gestemd, en zal dat ook blijven doen ongeacht mijn financiële positie.
Uitkeringstrekker gespot.
  woensdag 15 maart 2023 @ 15:31:11 #34
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208387150
Altijd rechts gestemd , zal ook niet veranderen denk ik
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 15 maart 2023 @ 15:33:16 #35
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208387181
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:11 schreef Forbry het volgende:
Het meest 'rechts' wat ik ooit gestemd heb is D66.
Same. Maar dat is inmiddels wel 20 jaar geleden ofzo.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 15 maart 2023 @ 15:37:09 #36
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208387231
In 2019 heb ik FvD gestemd en was ik zelfs lid van FvD. In 2021 strategisch op D66 gestemd. En vandaag PvdD :Y
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208387251
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 15:25 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Uitkeringstrekker gespot.
VVD-er gespot
pi_208387291
quote:
84s.gif Op woensdag 15 maart 2023 15:37 schreef Starhopper het volgende:
In 2019 heb ik FvD gestemd en was ik zelfs lid van FvD. In 2021 strategisch op D66 gestemd. En vandaag PvdD :Y
Hoe ben je van de ene flank naar de andere gegaan? Wat trok je aan FvD en waarom zit nu bij PvdD? Die zijn in vrijwel alles tegenpolen.
pi_208387443
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 15:25 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Uitkeringstrekker gespot.
Ik verdien bovenmodaal.

Noem het 'idealen boven mijn portemonnee plaatsen'.

Probeer het ook eens, fucking weekdier.
"Pools are perfect for holding water"
pi_208387611
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 10:50 schreef Saboo het volgende:

[..]
Bij mij andersom. Ik kom uit een extreem conservatief rechts nest en was vrij lang heilig overtuigd van het feit dat "als iedereen goed voor zichzelf zorgt, ervoor iedereen goed wordt gezorgd".

Tot ik zelf, vrij jong, in de rats kwam en geen sociaal vangnet had, en besefte dat er een HEEL grote groep is die helemaal niet voor zichzelf kán zorgen. Dat heeft mijn ogen wel geopend.

Ondertussen zijn we 10 jaar verder val ik precies in de groep mensen die niet echt meer vertegenwoordigd wordt door links (redelijk hoog (gezamenlijk) inkomen, en wat vermogen op papier waar ik nu niet bijkan) maar die wel moeite heeft om de eindjes aan elkaar te breien (een overprijste woning, studie die teringduur is geworden maar die wil ik graag inhalen, vorig jaar 5K aan G/W/L kwijt) . Dan lonkt een meer liberale partij soms heel even, aangezien die mijn belangen in principe meer vertegenwoordigt. Maar dan denk ik weer aan al die mensen die er nog veel beroerder bijzitten dan ik, en dan gaat dat gelukkig snel weer weg :) .
Oprecht lovenswaardig
"Pools are perfect for holding water"
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 15 maart 2023 @ 16:01:14 #41
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_208387679
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 15:41 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoe ben je van de ene flank naar de andere gegaan? Wat trok je aan FvD en waarom zit nu bij PvdD? Die zijn in vrijwel alles tegenpolen.
Ik geloofde 100% in de praatjes van (extreem)rechts. Waarom? Ik denk omdat het makkelijk is anderen de schuld te geven van eigen tekortkomingen? Toen de uitslag van de verkiezingen die Trump verloor binnen druppelde kreeg ik een helder moment en zag ik in hoe compleet achterlijk die situatie was. En ook hoeveel leugens hij aan het verspreiden was. Ik ben ook het verkiezingsprogramma van FvD goed gaan lezen. Ik kwam er achter dat ze Nederland niet willen verbeteren en dat de plannen van FvD juist heel nadelig zijn voor mij.

Tijdens het inlezen van de programma's van linkse partijen begon mij links steeds meer aan te spreken. Past ook beter bij mijn situatie. Ik heb vandaag gekozen voor PvdD omdat:
- De SP wil onderhandelen met Poetin want het zijn pacifisten. Onderhandelen met Poetin zie ik als toegeven aan genocide.
- Groen Links valt af omdat ze met PvdA samenwerken.
- PvdA valt voor mij af omdat ik niet achter de klimaat/stikstofplannen sta. Ze willen bijvoorbeeld het vliegverkeer niet beperken en de intensieve veehouderij niet aanpakken.

En dan blijft PvdD als enige linkse partij over.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_208387701
Van PvdA naar sp en nu bbb
  woensdag 15 maart 2023 @ 16:46:49 #43
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_208388695
quote:
84s.gif Op woensdag 15 maart 2023 15:37 schreef Starhopper het volgende:
In 2019 heb ik FvD gestemd en was ik zelfs lid van FvD. In 2021 strategisch op D66 gestemd. En vandaag PvdD :Y
Dat is wel een heel bijzondere route van politieke voorkeuren. :o
  woensdag 15 maart 2023 @ 16:53:16 #44
3542 Gia
User under construction
pi_208388859
Nee, van rechts naar ander rechts. Ben geen Snollebolleke!
pi_208390659
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:11 schreef Forbry het volgende:
Het meest 'rechts' wat ik ooit gestemd heb is D66.
Het meest 'rechts' wat ik ooit gestemd heb is SP ;)
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 15 maart 2023 @ 18:28:33 #46
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208390763
Ik ben al mijn hele leven links, zoals het een intellectueel betaamt.
We have always been at war with Eastasia.
pi_208390859
Toen ik studeerde stemde ik rechts. Sinds ik werk stem ik altijd links.

Een stem voor rechtse partijen is een stem tegen je eigen belangen. Of je moet een miljonair of ondernemer zijn natuurlijk.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_208390874
quote:
16s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:21 schreef probeer het volgende:

[..]
Het meest 'rechts' wat ik ooit gestemd heb is SP ;)
Dat vermoeden had ik al :P
De PvdA, D66, Piratenpartij en PvdD zijn alle (landelijke) partijen waar ik in mijn leven ooit eens op heb gestemd (misschien GL ook eens, maar dat weet ik niet meer zeker en ik denk eigenlijk van niet).
Tails tell tales
  woensdag 15 maart 2023 @ 18:38:30 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208390908
quote:
16s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:21 schreef probeer het volgende:

[..]
Het meest 'rechts' wat ik ooit gestemd heb is SP ;)
Ook gelijk het meest linkse?
  woensdag 15 maart 2023 @ 18:39:00 #50
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208390914
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:35 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Toen ik studeerde stemde ik rechts. Sinds ik werk stem ik altijd links.

Een stem voor rechtse partijen is een stem tegen je eigen belangen. Of je moet een miljonair of ondernemer zijn natuurlijk.
Of minder minder minder mensen met een andere afkomst dan jijzelf om je heen willen zien.
pi_208390986
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ook gelijk het meest linkse?
Ik denk het wel maar sinds Bij1 weet ik het niet meer.

Edit:

Maar eh, nooit op een van de wellicht meer communistische? voorlopers. Niet oud genoeg voor. Mocht je daar op doelen.

[ Bericht 6% gewijzigd door probeer op 15-03-2023 18:50:59 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_208391003
Stemde voorheen altijd SP en heb ook weleens op de piratenpartij gestemd. Wilde ooit iemand voor mij laten stemmen op de partij van de toekomst, maar wist niet dat je een kopie van je ID-kaart moest meegeven dus dat feestje ging toen niet door.
Tegenwoordig stem ik VVD en zolang ik nog leef zal ik VVD blijven stemmen.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  woensdag 15 maart 2023 @ 18:55:47 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208391233
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:42 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik denk het wel maar sinds Bij1 weet ik het niet meer.

Edit:

Maar eh, nooit op een van de wellicht meer communistische? voorlopers. Niet oud genoeg voor. Mocht je daar op doelen.
Ja of wellicht een linkse splinterpartij die al in de vergetelheid is geraakt.
pi_208391251
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:33 schreef Forbry het volgende:

[..]
Ik ben met de jaren ook eerder linkser dan rechtser geworden. Vooral sociaal-economisch en wat dieren/milieu/klimaat betreft. Er zijn wel zaken waarin ik rechtser ben geworden (asielbeleid, rechtssysteem), maar nog geen enkele fatsoenlijke partij die dat vertegenwoordigt. Waar het progressief vs conservatief betreft, dan blijf ik vooralsnog een beetje in het midden hangen.
Ik heb precies hetzelfde. En inderdaad, geen enkele partij vertegenwoordigt ál mijn standpunten. Ik krijg altijd het volmacht van mijn man (die heeft hetzelfde probleem) dus er gaat één stem naar links (met name punten op gebied van dierenwelzijn en klimaat) en één stem naar rechts. Ik hoop dat er ooit nog een partij komt die dit vertegenwoordigd
Alius aliud dicit
  Moderator woensdag 15 maart 2023 @ 18:57:29 #55
249559 crew  Lavenderr
pi_208391265
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:43 schreef NaarMensje het volgende:
Stemde voorheen altijd SP en heb ook weleens op de piratenpartij gestemd. Wilde ooit iemand voor mij laten stemmen op de partij van de toekomst, maar wist niet dat je een kopie van je ID-kaart moest meegeven dus dat feestje ging toen niet door.
Tegenwoordig stem ik VVD en zolang ik nog leef zal ik VVD blijven stemmen.
Wat vind je zo geweldig aan de VVD?
pi_208391343
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 16:46 schreef beantherio het volgende:

[..]
Dat is wel een heel bijzondere route van politieke voorkeuren. :o
Soort omgekeerde Pim Fortuyn
  woensdag 15 maart 2023 @ 19:05:34 #57
224960 highender
Travellin' Light
pi_208391433
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:35 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Toen ik studeerde stemde ik rechts. Sinds ik werk stem ik altijd links.

Een stem voor rechtse partijen is een stem tegen je eigen belangen. Of je moet een miljonair of ondernemer zijn natuurlijk.
Anekdotisch, maar toch, ik ben inmiddels 34 jaar ondernemer, miljonair geweest, bijstandstrekker geweest, en weer een goede stap richting het miljoen aan het maken. Vroeger stemde ik VVD voor zo min mogelijk bemoeizucht, vervolgens D66 vanwege het recht op zelfbeschikking en hun enigszins antitheïstische houding, en - sinds dat ze bestaan - op de PvdD vanwege onze waardenloze omgang met dieren. PvdD is daarbij ook voor een liberaal softdrugsbeleid en voor zelfbeschikking, een kwestie van prioriteiten maar stuk voor stuk eigenbelang, ook al is het niet financieel.
  woensdag 15 maart 2023 @ 19:11:56 #58
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208391546
Vroeger tot m’n 28e of zo nooit echt gestemd. Had niks met politiek, heb me er nooit in verdiept. Toch een wat blind vertrouwen dat ze het wel goed zouden doen. Sinds kort voor Corona stem ik wel gewoon trouw. Meer in gaan lezen, en steeds meer zaken waar ik me aan stoor, en wil wel tegen mezelf kunnen zeggen dat ik in ieder geval m’n stem heb uitgebracht in de hoop dat sommige zaken wat veranderen. Ook vandaag weer op dezelfde partij gestemd als waar ik op stemde toen ik er mee begon een paar jaar terug. Denk ook niet dat dat heel snel gaat veranderen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_208391549
De Snollebollekes gaan van links naar rechts
pi_208391803
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Wat vind je zo geweldig aan de VVD?
Ze brengen Nederland precies naar waar ik het hebben wil.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  Beste debater 2022 woensdag 15 maart 2023 @ 19:24:37 #61
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208391818
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:23 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Ze brengen Nederland precies naar waar ik het hebben wil.
De afgrond?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 15 maart 2023 @ 19:26:01 #62
249559 crew  Lavenderr
pi_208391845
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:23 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Ze brengen Nederland precies naar waar ik het hebben wil.
Dus je bent een tevreden klant. Waar brengt Rutte je naartoe?
pi_208391872
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Dus je bent een tevreden klant. Waar brengt Rutte je naartoe?
Naar de klote
pi_208391913
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Dus je bent een tevreden klant. Waar brengt Rutte je naartoe?
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De afgrond?
Dit dus.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  Beste/leukste mod 2022 woensdag 15 maart 2023 @ 19:30:57 #65
319979 Fok-it
All is well
pi_208391960
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De afgrond?
Het ventje voelt zichzelf kut en dus mag de rest ook branden
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 woensdag 15 maart 2023 @ 19:31:26 #66
319979 Fok-it
All is well
pi_208391978
Ach, het verschilt niet eens heel veel van de egoïstische en gelukkige VVD'er though
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Moderator woensdag 15 maart 2023 @ 19:55:45 #67
249559 crew  Lavenderr
pi_208392667
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:23 schreef NaarMensje het volgende:

[..]
Ze brengen Nederland precies naar waar ik het hebben wil.
Maar waarom wil jij Nederland naar de afgrond hebben?
pi_208393094
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Maar waarom wil jij Nederland naar de afgrond hebben?
omdat die usert zelf dood wil en daarom de rest ook maar kapot wil zien gaan
  Moderator woensdag 15 maart 2023 @ 20:14:00 #69
249559 crew  Lavenderr
pi_208393209
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 20:10 schreef Raw85 het volgende:

[..]
omdat die usert zelf dood wil en daarom de rest ook maar kapot wil zien gaan
Apart wel.
  woensdag 15 maart 2023 @ 20:17:44 #70
223838 Adrenaline0182
The best is yet to come!
pi_208393297
Altijd rechts gestemd. Vandaag mijn stem op JA21 uitgebracht.
  Beste/leukste mod 2022 woensdag 15 maart 2023 @ 20:26:59 #71
319979 Fok-it
All is well
pi_208393511
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 20:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Apart wel.
Zie je wel vaker. Nihilistic rage.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  woensdag 15 maart 2023 @ 20:42:36 #72
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208393898
Ik beschouw D66 als rechtse partij en stemde daar vroeger op. Was de VVD niet zo'n kweekvijver van racisten geweest had ik die ook nog wel overwogen destijds. Inmiddels stem ik altijd links. Nu was ik in mijn rechtsere tijd ook wel kapitalismekritisch, maar ik meende dat Nederland de nadelen van het kapitalisme binnen de eigen grenzen goed onder controle had. Nu zie ik dat anders. Qua conservatief/progressief ben ik met de jaren progressiever geworden.
  woensdag 15 maart 2023 @ 20:52:19 #73
223838 Adrenaline0182
The best is yet to come!
pi_208394148
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 20:42 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik beschouw D66 als rechtse partij en stemde daar vroeger op. Was de VVD niet zo'n kweekvijver van racisten geweest had ik die ook nog wel overwogen destijds. Inmiddels stem ik altijd links. Nu was ik in mijn rechtsere tijd ook wel kapitalismekritisch, maar ik meende dat Nederland de nadelen van het kapitalisme binnen de eigen grenzen goed onder controle had. Nu zie ik dat anders. Qua conservatief/progressief ben ik met de jaren progressiever geworden.
Ongekende schizo redenering, gefeliciteerd.
pi_208394185
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:39 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Of minder minder minder mensen met een andere afkomst dan jijzelf om je heen willen zien.
In je sociale huurwoning bijvoorbeeld, in je tuin, in de camper of je oprijlaan, in het donker op straat groepsgewijs erg dicht om je heen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208398923
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 18:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja of wellicht een linkse splinterpartij die al in de vergetelheid is geraakt.
Nouja, ik stem SP en heb het papa marijnissen tijdperk maar kort stemgerechtigd meegemaakt. Dus hé.. ;)
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator donderdag 16 maart 2023 @ 00:28:09 #76
8781 crew  Frutsel
pi_208400254
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Maar waarom wil jij Nederland naar de afgrond hebben?
Dat wil die juist niet, daarom stemt hij/zij juist VVD :)
pi_208401496
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 20:26 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Zie je wel vaker. Nihilistic rage.
Ja hoor dokter, dat is het helemaal :')
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208401564
Qua aantal standpunten wel iets opgeschoven naar links, maar niet links genoeg geworden om op links te stemmen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  donderdag 16 maart 2023 @ 08:40:23 #79
416931 yats
(non) Average Joe
pi_208402171
quote:
6s.gif Op donderdag 16 maart 2023 00:28 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Dat wil die juist niet, daarom stemt hij/zij juist VVD :)
Dan zou ik toch maar eens buiten Wassenaar of Bloemendaal kijken. De feiten zijn gewoon hard. Onder leiderschap van Rutte en co met hun zogenaamde rechtse beleid is het aantal asielzoekers groter dan ooit en krijgen ze het voor elkaar om het aantal (werkende) armen in een economische boom met 1/5 te laten stijgen naar ruim een miljoen! Kun je nagaan hoe het gaat als de economie weer minder word?
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_208402445
Ik zal nóóit rechts stemmen.
Protège moi de mes désirs.
  Moderator donderdag 16 maart 2023 @ 09:04:35 #81
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208402459
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:40 schreef yats het volgende:

[..]
Dan zou ik toch maar eens buiten Wassenaar of Bloemendaal kijken. De feiten zijn gewoon hard. Onder leiderschap van Rutte en co met hun zogenaamde rechtse beleid is het aantal asielzoekers groter dan ooit en krijgen ze het voor elkaar om het aantal (werkende) armen in een economische boom met 1/5 te laten stijgen naar ruim een miljoen! Kun je nagaan hoe het gaat als de economie weer minder word?
Asielzoekers zijn niet de schuld van Rutte, he? Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Alle Europese landen hebben daarmee te maken en het maakt geen bal uit of de regering van een land rechts, links of midden is voor de aantallen die aanvragen doen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 16 maart 2023 @ 09:05:40 #82
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208402476
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 08:40 schreef yats het volgende:

[..]
Dan zou ik toch maar eens buiten Wassenaar of Bloemendaal kijken. De feiten zijn gewoon hard. Onder leiderschap van Rutte en co met hun zogenaamde rechtse beleid is het aantal asielzoekers groter dan ooit en krijgen ze het voor elkaar om het aantal (werkende) armen in een economische boom met 1/5 te laten stijgen naar ruim een miljoen! Kun je nagaan hoe het gaat als de economie weer minder word?
Zogenaamd rechts? Dat is toch gewoon waar rechtse mensen voor stemmen? Ons land verkopen aan multinationals?

En dan weer met zijn allen janken over een toeslagenschandaal, terwijl dat precies is waar men om vroeg: alles op alles zetten om profiteurs (alleen aan de onderkant natuurlijk) aan te pakken.
pi_208403305
Europees stem ik overigens linkser (D66) dan landelijk (VVD/JA21), omdat ik onder andere privacy bij uitstek een Europese aangelegenheid vind. Gemeentelijk is al helemaal een grabbelton afhankelijk van wat er ad-hoc gaat spelen: voor de landelijke partijen is het alleen maar een leerschool voor de ambitieuzen en je moet maar net een raadslid treffen die daadwerkelijk de tijd heeft die echt nodig is om zijn of haar rol goed te kunnen vervullen voor dat fooitje wat ze ervoor krijgen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_208403910
Jahier van SP naar Forum. Maar ik geloof niets van de uitslagen van gisteravond.
pi_208403967
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2023 09:02 schreef arvensis het volgende:
Ik zal nóóit rechts stemmen.
De linkse partijen houden tegenwoordig van oorlog in Oekraine en uitbuiting van kinderen in Afrika. Voor het mijnen van cobalt voor de electrische batterijen nodig voor rijke linkse politici en hun Tesla's :{
  donderdag 16 maart 2023 @ 11:00:55 #86
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_208403969
Ik ben altijd wat rechtser geweest en heb bijna altijd VVD gestemd (met een heel enkele keer D66). Gisteren wel een stukje naar links opgeschoven door op Volt te stemmen, maar in principe ben ik niet linkser geworden.

Mijn grootste probleem is dat ik niet echt een fatsoenlijk rechts alternatief zie. Een confessionele partij valt voor mij als diehard atheïst bij voorbaat al af, BBB is veel te veel one-issue en heeft over dat ene issue niet eens dezelfde mening als ik, FvD hoef ik niet uit te leggen waarom ik daar niet op stem hopelijk, PVV zou een alternatief kunnen zijn ware het niet dat ze Geert Wilders en een veel te extreme mening inzake immigratiebeleid hebben waardoor die ook afvallen, JA21 zie ik als afsplitsing van FvD....

Puntje bij paaltje vind ik VVD gewoon de enige fatsoenlijke rechtse partij, maar ik kan het inmiddels niet meer naar mezelf verantwoorden om nog op hen te stemmen na alle blunders van Rutte de afgelopen tijd met inactieve herinneringen enzo.
pi_208404004
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 11:00 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik ben altijd wat rechtser geweest en heb bijna altijd VVD gestemd (met een heel enkele keer D66). Gisteren wel een stukje naar links opgeschoven door op Volt te stemmen, maar in principe ben ik niet linkser geworden.

Mijn grootste probleem is dat ik niet echt een fatsoenlijk rechts alternatief zie. Een confessionele partij valt voor mij als diehard atheïst bij voorbaat al af, BBB is veel te veel one-issue en heeft over dat ene issue niet eens dezelfde mening als ik, FvD hoef ik niet uit te leggen waarom ik daar niet op stem hopelijk, PVV zou een alternatief kunnen zijn ware het niet dat ze Geert Wilders en een veel te extreme mening inzake immigratiebeleid hebben waardoor die ook afvallen, JA21 zie ik als afsplitsing van FvD....

Puntje bij paaltje vind ik VVD gewoon de enige fatsoenlijke rechtse partij, maar ik kan het inmiddels niet meer naar mezelf verantwoorden om nog op hen te stemmen na alle blunders van Rutte de afgelopen tijd met inactieve herinneringen enzo.
Niet alleen van de afgelopen tijd maar van de afgelopen decennia. En na alle rotzooi wat ze hebben uitgeehaald bleef je op ze stemmen. En een stem op D66 of Volt is ook een stem op VVD beleid. Want alsmaar dezelfde kliek.
pi_208469148
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 08:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Als je jong bent, stem je idealistisch (links).
Als je ouder bent, stem je conservatiever (rechts).

Oftewel: er zullen voldoende mensen zijn die flink gewijzigd zijn qua stemkeuze. Mij incluis.
Ook niet perse waar natuurlijk.

Ik heb volgens mij de eerste keer dat ik mocht stemmen ook op WIlders gestemd. Want ha ha lekker mensen belachelijk maken in de Kamer. Wist ik veel, was 18 en boos. HIj was toen ook net nieuw met z'n eigen partij dus hurhur "we" gaan winnen.

Ben me er later pas in gaan verdiepen en nu wissel ik afhankelijk van de verkiezing tussen D66 en GL. Sterker nog, ik merk dat ik hoe ouder hoe linkser wordt. Al kan ik dat wel verklaren: mijns inziens worden de problemen veroorzaakt door (centrum)rechtse regeringen in Nederland groter en groter, en moet je wel linkser en linkser te werk gaan om die puinhoop ooit nog op te kunnen ruimen. Zeker omdat voor een groot deel van de problemen er sprake is van tijdsdruk.

Jongeren zijn vooral makkelijk beïnvloedbaar, niet persé idealistisch.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_208470068
Sinds een jaar stem ik niet meer.. Heeft toch allemaal geen enkele zin.
Twee weken voor de verkiezingen komen ze buiten om te praten met het gewone volk. Maar daarna hoor of zie je ze niet meer..

SP is de enige partij die ik nog enigszins serieus kan nemen. Ook omdat ze een gewoon salaris hebben, en dus geen elite meer zijn.

De minimumlonen zijn bijvoorbeeld met 10% omhoog gegaan, maar voor mensen die 40u/w werken en net boven die minimumloon zaten geld dit niet. Waardoor zij nu minimum verdienen. Maar mensen die niet werken kunnen zoveel uitkeringen krijgen dat ze willen zodat ze netto meer verdienen dan mensen die wel werken..

Echt, hoepel dan maar op als regering/politiek.
  maandag 20 maart 2023 @ 19:27:04 #90
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_208470166
Ik ben eigenlijk van beiden geen 100% fan, maar ben steeds meer bewust van klassenstrijd, en het neoliberalisme en hyperkapitalisme heeft voor genoeg ellende gezorgd.

Links stemmen dan maar.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_208471950
Ik fluctueer altijd wel een beetje tussen links en rechts. Ik ben erg kritisch op migratie, geen fan van Islam (christendom net zo min trouwens :+ ) en het hele woke-gebeuren heb ik ook een broertje aan dood. Daartegenover ben ik wel in grote lijnen een liefhebber van natuur, milieu en tot op zekere hoogte cultuur.

En dat brengt mij dus vaak in een spagaat. Hoewel er misschien her en der raakvlakken zijn is het 'rechts progressieve' politieke landschap karig gevuld.

Mezelf links of rechts noemen vind ik vrij lastig. Als ik zou moeten dan zou ik toch denk ik iets meer de linkse kant op neigen, maar dan dus wel met kanttekeningen.
Conscience do cost.
pi_208482461
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:50 schreef ems. het volgende:
Ik fluctueer altijd wel een beetje tussen links en rechts. Ik ben erg kritisch op migratie, geen fan van Islam (christendom net zo min trouwens :+ ) en het hele woke-gebeuren heb ik ook een broertje aan dood. Daartegenover ben ik wel in grote lijnen een liefhebber van natuur, milieu en tot op zekere hoogte cultuur.

En dat brengt mij dus vaak in een spagaat. Hoewel er misschien her en der raakvlakken zijn is het 'rechts progressieve' politieke landschap karig gevuld.

Mezelf links of rechts noemen vind ik vrij lastig. Als ik zou moeten dan zou ik toch denk ik iets meer de linkse kant op neigen, maar dan dus wel met kanttekeningen.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:46 schreef Forbry het volgende:

[..]
Hier hetzelfde.

Asielbeleid graag iets 'rechtser' idd. Ook ben ik daarbij eerlijk in het feit dat ik extra problemen heb met het binnenhalen van - of te veel aanpassen aan - mensen van religieuze/Islamitische culturen.

Het rechtssysteem over het algemeen ook wat strenger wat mij betreft. Snellere straffen/(inkomensafhankelijke) boetes én hogere straffen/(inkomensafhankelijke) boetes.

Economisch graag iets 'linkser',waarbij ik vooral vind dat de kloof tussen arm en rijk kleiner moet en waarbij ik vind dat men veel meer oog moeten hebben voor de fraudeurs en profiteurs aan de bovenlaag dan voor die van de onderlaag.

Verder vind ik "wokisme" op zich best interessant (al weet ik daar verre van alle 'ins and outs' van) en ik heb er ook wel eens een mening over - soms zelfs vrij uitgesproken - maar politiek gezien boeit mij dat allemaal uiteindelijk niet zo. Uiteindelijk raakt mij dat hele gebeuren (vooralsnog) gewoon niet.

Het meest links ben ik op het gebied van de (andere) dieren en daarna ook op het gebied van milieu/klimaat en dat laatste is dan toch weer vooral omdat dat ook (onschuldige) dieren treft. Waar het tweede mensen betreft, vind ik dat vooral mensen met (klein)kinderen zich er heel druk over zouden moeten maken (maar die zie ik dat - iig relatief bezien - eigenlijk maar weinig doen :@ en daar sta ik wel echt van te kijken).

In het algemeen zijn dieren/milieu/klimaat, wonen, werken, voeding, privacy, onderwijs, invloed religie/cultuur (en daarbij momenteel dan vooral de Islamitische) en samenwerking binnen EU voor mij toch wel de belangrijkste speerpunten.
Met dit als reactie van @hollandia02:

quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:49 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Dan is er GEEN partij voor jou!
Nou ja, wel herkenbaar dus ;)
Tails tell tales
pi_208483319
vroeger was ik naief, wereldvreemd en groen achter de oren en daarom stemde ik rechts. Nu heb ik levenservaring en stem ik links, als ik zou stemmen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208484269
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:21 schreef Bjj1989 het volgende:
Sinds een jaar stem ik niet meer.. Heeft toch allemaal geen enkele zin.
Twee weken voor de verkiezingen komen ze buiten om te praten met het gewone volk. Maar daarna hoor of zie je ze niet meer..
Hoe kwam je ooit op die bizarre gedachte dat stemmen zin zou hebben? Het geeft je alleen de illusie dat je een soort van inspraak hebt gehad in de belangrijke beslissingen die worden genomen.

quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:27 schreef Harvest89 het volgende:
Ik ben eigenlijk van beiden geen 100% fan, maar ben steeds meer bewust van klassenstrijd, en het neoliberalisme en hyperkapitalisme heeft voor genoeg ellende gezorgd.

Links stemmen dan maar.
Heb je liever hyperkapitalisme of hypercommunisme?
Facts don't care about your feelings
pi_208486052
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:21 schreef Bjj1989 het volgende:
Sinds een jaar stem ik niet meer.. Heeft toch allemaal geen enkele zin.
Twee weken voor de verkiezingen komen ze buiten om te praten met het gewone volk. Maar daarna hoor of zie je ze niet meer..
Onzin. Er is in Nederland een erg zichtbaar maatschappelijk politiek debat. Burgers en politici mengen zich daarin via talkshows en social media.

Wat wil je dan? Dat die mensen de hele dag in het buurthuis koffie zitten te drinken met het volk? Dan krijg je geen werk gedaan.

Het mag wat mij betreft zelfs wel wat minder met het politieke debat.

quote:
SP is de enige partij die ik nog enigszins serieus kan nemen. Ook omdat ze een gewoon salaris hebben, en dus geen elite meer zijn.
Gezien de werkdruk is het salaris van een Kamerlid echt niet bijzonder.

quote:
De minimumlonen zijn bijvoorbeeld met 10% omhoog gegaan, maar voor mensen die 40u/w werken en net boven die minimumloon zaten geld dit niet. Waardoor zij nu minimum verdienen. Maar mensen die niet werken kunnen zoveel uitkeringen krijgen dat ze willen zodat ze netto meer verdienen dan mensen die wel werken..
Dit is simpelweg niet waar. En al helemaal niet als je extra (medische) zorg nodig hebt.

Onzin.

quote:
Echt, hoepel dan maar op als regering/politiek.
:')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_208491702
Ik zat nog even mijn eigen speerpunten na te lezen en ik zag dat ik 'gezondheidszorg' vergeten was. Vind ik ook een hele belangrijke 'pijler'!
Tails tell tales
pi_208492185
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 07:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Uit onderzoek blijkt dat er onder stemmers in Nederland vooral een hele scherpe scheiding ligt tussen links en rechts, en om specifiek te zijn tussen progressief en conservatief. Een D66-er gaat niet snel naar de VVD en een CDA-er gaat niet snel naar GroenLinks.
welk onderzoek bedoel je dan?

Als deze je deze stelling voor absolute werkelijkheid houd, verwacht ik wel minimale onderbouwing of argumenten dat dit ook daadwerkelijk zo is.
en bepaalde definities wat dan precies als 'links'of 'rechts' geld.
en of een politieke tweedeling werkelijk zo eenzijdig te zien valt.

Wat mij betreft is er eerder behoorlijk wat op af te dingen... zo heel zwart-wit is het helemaal niet...
sowieso is er al een flink verschil tussen 'actieve' partijleden van specifieke partijen... én gewoon mensen die ooit op een bepaalde partij gestemd hebben, maar verder geen langdurige commitment daaraan hangen.

zelfs bij partijleden merk je veelal dat er in iedere partij ook en verschil is tussen bepaalde vleugels...
soms vleugels die meer radikaal in een progressief of conservatieve richting gaan... of juist een radikalisme/isolationisme aanhangen of eerder een pragmatisch/compromisbereidheid hebben jegens andere ideologische bewegingen.
en tevens is er de tweedeling tussen een meer autoritaire, of een liberale ideologische interpretatie...

allemaal richtingen die niet zo eenvoudig als 'links' of 'rechts' te betitelen zijn...
zowel linksen kennen soms radikale, autoritaire stromingen, stellen zich soms progressiever en veranderings-willend op, of juist conservatiever-behoudender...
en hetzelfde is het geval bij rechtse ideologische bewegingen .

uit bv een analyse uit 2021 na de verkiezingen toen, bleek dat van de kiezers die op de FVD gestemd, en die eerder op een andere partij gestemd hadden, de grootste herkomst kwam van de VVD... maar als tweede grootste groep waren er mensen die voorheen op de SP gestemd hadden
https://www.ipsos.com/nl-(...)ig-maar-voorspelbaar

hier kun je bv zelf kijken waar kiezers die in 2021 op een partij gestemd hadden, de vorige verkiezing in 2017 op gestemd hadden
https://stukroodvlees.nl/(...)g-maar-voorspelbaar/
in bovenstaande link kun je ook op een aantal kwalificaties selecteren, dus hoger of lager opgeleide kiezers, op geslacht, op leeftijd, stedelijke/landelijke woon-omgeving, politieke interse en meer.

overall is het zo dat bij de meeste grote partijen het aantal 'zwevende' stemmers tussen de helft en een derde ligt, maar bij somige krimpende partijen zelfs hoger
verder lijken er ook bepaalde trends te zijn, alswel zijn er tusen bepaalde richtinggroepen wel meer overstappers, maar het is ook zeker niet dat dat er helemaal geen overstappers van links naar rechts bestaan..

kijk je bv naar 'stemmers in 2017 op Groenlinks:
kiest in 2021
- 31% weer groenlinks
- 20% D66
- 14% kiest niet (of wil niet zeggen)
- 8% PVDA
- 5% Partij vd Dieren
- 4% Volt
- 3% VVD
- 3% Denk
- 2% Forum voor Democratie
- 2% BIJ1
- 1% : CDA, PVV, ChristenUnie, 50Plus, BBB, JA21

al naar gelang welke partij je 'rechts' noemt, kom je bij een indeling van VVD, CDA, Denk, FVD, PVV, 50plus, CU, JA21 en BBB op 14% Groenlinks-stemmers in 2017 die 4 jaar later op en als 'rechts/conservatief'te classificeren partij zijn gaan stemmen

-
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208493151
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]
welk onderzoek bedoel je dan?

Als deze je deze stelling voor absolute werkelijkheid houd, verwacht ik wel minimale onderbouwing of argumenten dat dit ook daadwerkelijk zo is.
en bepaalde definities wat dan precies als 'links'of 'rechts' geld.
en of een politieke tweedeling werkelijk zo eenzijdig te zien valt.

Wat mij betreft is er eerder behoorlijk wat op af te dingen... zo heel zwart-wit is het helemaal niet...
sowieso is er al een flink verschil tussen 'actieve' partijleden van specifieke partijen... én gewoon mensen die ooit op een bepaalde partij gestemd hebben, maar verder geen langdurige commitment daaraan hangen.

zelfs bij partijleden merk je veelal dat er in iedere partij ook en verschil is tussen bepaalde vleugels...
soms vleugels die meer radikaal in een progressief of conservatieve richting gaan... of juist een radikalisme/isolationisme aanhangen of eerder een pragmatisch/compromisbereidheid hebben jegens andere ideologische bewegingen.
en tevens is er de tweedeling tussen een meer autoritaire, of een liberale ideologische interpretatie...

allemaal richtingen die niet zo eenvoudig als 'links' of 'rechts' te betitelen zijn...
zowel linksen kennen soms radikale, autoritaire stromingen, stellen zich soms progressiever en veranderings-willend op, of juist conservatiever-behoudender...
en hetzelfde is het geval bij rechtse ideologische bewegingen .

uit bv een analyse uit 2021 na de verkiezingen toen, bleek dat van de kiezers die op de FVD gestemd, en die eerder op een andere partij gestemd hadden, de grootste herkomst kwam van de VVD... maar als tweede grootste groep waren er mensen die voorheen op de SP gestemd hadden
https://www.ipsos.com/nl-(...)ig-maar-voorspelbaar

hier kun je bv zelf kijken waar kiezers die in 2021 op een partij gestemd hadden, de vorige verkiezing in 2017 op gestemd hadden
https://stukroodvlees.nl/(...)g-maar-voorspelbaar/
in bovenstaande link kun je ook op een aantal kwalificaties selecteren, dus hoger of lager opgeleide kiezers, op geslacht, op leeftijd, stedelijke/landelijke woon-omgeving, politieke interse en meer.

overall is het zo dat bij de meeste grote partijen het aantal 'zwevende' stemmers tussen de helft en een derde ligt, maar bij somige krimpende partijen zelfs hoger
verder lijken er ook bepaalde trends te zijn, alswel zijn er tusen bepaalde richtinggroepen wel meer overstappers, maar het is ook zeker niet dat dat er helemaal geen overstappers van links naar rechts bestaan..

kijk je bv naar 'stemmers in 2017 op Groenlinks:
kiest in 2021
- 31% weer groenlinks
- 20% D66
- 14% kiest niet (of wil niet zeggen)
- 8% PVDA
- 5% Partij vd Dieren
- 4% Volt
- 3% VVD
- 3% Denk
- 2% Forum voor Democratie
- 2% BIJ1
- 1% : CDA, PVV, ChristenUnie, 50Plus, BBB, JA21

al naar gelang welke partij je 'rechts' noemt, kom je bij een indeling van VVD, CDA, Denk, FVD, PVV, 50plus, CU, JA21 en BBB op 14% Groenlinks-stemmers in 2017 die 4 jaar later op en als 'rechts/conservatief'te classificeren partij zijn gaan stemmen

-
En dan rek je de definitie van rechts nog stevig op, als je Denk en CU eronder schaart.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_208493226
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:45 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En dan rek je de definitie van rechts nog stevig op, als je Denk en CU eronder schaart.
ten opzichte van welke andere definitie?

Volgens mij is er eerder juist erg 'vaag' gedaan over wat rechts zou zijn en ik heb dat aangesproken...

om zelf correct te zijn heb ik zelf aangegeven dat ik in dit geval een definitie van "rechts/conservatief" aanhoud waar dus DENK en ChristenUnie onder vallen...
Wat imho zeker geen al te rare definitie is, maar iig zulk een definitie en indeling openlijk aangeeft (beide partijen hebben een duidelijk conservatieve achterban.. DENK geld als voormalige PVDA afsplitsing bij velen snel als 'links'... een beetje zoals ook DS'70 ooit, maar heeft qua stemgedrag eerder ook een aantal 'rechtse' en vooral conservatieve kenmerken en een extreem behoudende kiezersgroep)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208493292
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
ten opzichte van welke andere definitie?

Volgens mij is er eerder juist erg 'vaag' gedaan over wat rechts zou zijn en ik heb dat aangesproken...

om zelf correct te zijn heb ik zelf aangegeven dat ik in dit geval een definitie van "rechts/conservatief" aanhoud waar dus DENK en ChristenUnie onder vallen...
Wat imho zeker geen al te rare definitie is, maar iig zulk een definitie en indeling openlijk aangeeft (beide partijen hebben een duidelijk conservatieve achterban.. DENK geld als voormalige PVDA afsplitsing bij velen snel als 'links'... een beetje zoals ook DS'70 ooit, maar heeft qua stemgedrag eerder ook een aantal 'rechtse' en vooral conservatieve kenmerken en een extreem behoudende kiezersgroep)
CU is zelfs niet meer conservatief en Denk is dat eigenlijk nooit geweest. Dus ja, je rekt de definitie enorm op door hen rechtsconservatief te noemen. Dat klopt eigenlijk alleen bij medisch-ethische kwesties.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 22 maart 2023 @ 13:04:38 #101
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_208493352
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
CU is zelfs niet meer conservatief en Denk is dat eigenlijk nooit geweest. Dus ja, je rekt de definitie enorm op door hen rechtsconservatief te noemen. Dat klopt eigenlijk alleen bij medisch-ethische kwesties.
Wat dus eigenlijk gewoon de speerpunten zijn voor de CU.
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
  woensdag 22 maart 2023 @ 13:06:52 #102
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208493379
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 19:41 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Heb je liever hyperkapitalisme of hypercommunisme?
Mensen die denken dat met leiders als Joe Biden, Justin Trudeau, Rishi Sunak, Emmanuel Macron, Olaf Scholz of Mark Rutte de wereld afstevent op "hypercommunisme" zijn niet serieus te nemen.
pi_208493428
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 13:04 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Wat dus eigenlijk gewoon de speerpunten zijn voor de CU.
Nee, echt niet. Wordt bij interne CU onderzoeken zelfs zelden bij de top 3 genoemd door de leden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 22 maart 2023 @ 13:21:26 #104
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208493530
Vroeger werd er altijd VVD gestemd bij mij thuis en dat heb ik in het begin ook gedaan. Ik ben van mening dat de politiek zich niet moet bemoeien en inmengen in de persoonlijke vrijheid van het individu. En dat gebeurt nu heel veel op rechts. Vooral de partijen FvD, PVV en JA21 zijn beperkend in je vrijheid. Graag vertellen ze wat jij wel en niet mag. (je mag geen moslim zijn, we moeten een traditioneel gezin nastreven, abortus mag niet, etc)

Ik snap dan ook de ophef niet over gelijke rechten en meer ruimte voor hoe iedereen zich kan uiten in de maatschappij, maar blijkbaar willen veel mensen andere mensen opleggen hoe ze zich moeten uiten. En je vind dat nu alleen bij de linkse partijen dat er ruimte is voor wie jij bent en je zo ook kunnen uiten.

Ik merk vooral dat mensen aan de rechterkant zich druk lijken te maken over hun rechten, terwijl ik nergens zie dat hun rechten worden beperkt, het is juist omgekeerd dat de rechten van mensen worden uitgebreid door meer jezelf te kunnen zijn. Dat je het niet eens bent met de richting van de maatschappij kan ik begrijpen maar dat is voor mij wel de toekomst. Dat iedereen vrij kan zijn en niet hoeft te houden aan restricties omdat anderen er zo tegen zijn.

Voor mij is de grens de wet, die gelijk moet zijn voor iedereen. Dat er uitzonderingen zijn voor bijvoorbeeld kinderen vind ik heel goed, want die kunnen zichzelf niet beschermen.

Ook merk ik dat in dit soort discussies mensen vergeten dat niet iedereen hetzelfde is en dat mensen andere meningen hebben, maar dat mag dan blijkbaar niet. Er wordt veel gericht op de uitzonderingen en niet de massa, graag worden er zaken uitgepikt die erg lijken maar weinig voorkomen. Zaken die veel voorkomen vergeten we dan maar en sneeuwen onder in de gewenste maatregelen.

Verder vind ik ook dat religie niet thuishoort in de politiek, niet verder dan dat iedereen de ruimte moet krijgen om religie te kunnen uitoefenen en belijden. Binnen de perken dat het niet anderen lastig valt.

Mensen hebben ook eigen verantwoordelijkheden, de maatschappij kan niet zonder regulering werken. Daar is de mens te opportunistisch voor, wat we de afgelopen jaren al meermaals hebben gezien. Zonder een gezonde overheid kan onze maatschappij niet zo welvarend zijn.

Onze welvaart groeit doordat we voor elkaar zorgen en dat moet in balans zijn.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_208493542
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 13:06 schreef Tijn het volgende:

[..]
Mensen die denken dat met leiders als Joe Biden, Justin Trudeau, Rishi Sunak, Emmanuel Macron, Olaf Scholz of Mark Rutte de wereld afstevent op "hypercommunisme" zijn niet serieus te nemen.
Dat zeg ik ook nergens. Maar als mensen zeggen dat het kapitalisme gefaald heeft dan zeg ik kijk naar de landen die het anders doen en dan zie je dat het daar ook faalt. Het maakt vrij weinig uit wat voor naam je het beestje geeft.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 13:21 schreef Herkauwer het volgende:
Vroeger werd er altijd VVD gestemd bij mij thuis en dat heb ik in het begin ook gedaan. Ik ben van mening dat de politiek zich niet moet bemoeien en inmengen in de persoonlijke vrijheid van het individu. En dat gebeurt nu heel veel op rechts. Vooral de partijen FvD, PVV en JA21 zijn beperkend in je vrijheid. Graag vertellen ze wat jij wel en niet mag. (je mag geen moslim zijn, we moeten een traditioneel gezin nastreven, abortus mag niet, etc)
Onzin natuurlijk, er is geen enkele partij die moslims wil verbieden. En als je mensen interviewt van diverse partijen dan zie je dat er best veel mensen geen nieuwe immigranten uit islamitische landen willen, geen nieuwe moskeeën willen en de cultuur van onze vrienden uit Marokko e.d. gewoon teveel verschilt en daardoor niet echt een verrijking is voor Nederland. En tegen abortus zijn de partijen die je noemt ook niet... dat zijn alleen de christelijke partijen.

quote:
Ik snap dan ook de ophef niet over gelijke rechten en meer ruimte voor hoe iedereen zich kan uiten in de maatschappij, maar blijkbaar willen veel mensen andere mensen opleggen hoe ze zich moeten uiten. En je vind dat nu alleen bij de linkse partijen dat er ruimte is voor wie jij bent en je zo ook kunnen uiten.

Ik merk vooral dat mensen aan de rechterkant zich druk lijken te maken over hun rechten, terwijl ik nergens zie dat hun rechten worden beperkt, het is juist omgekeerd dat de rechten van mensen worden uitgebreid door meer jezelf te kunnen zijn. Dat je het niet eens bent met de richting van de maatschappij kan ik begrijpen maar dat is voor mij wel de toekomst. Dat iedereen vrij kan zijn en niet hoeft te houden aan restricties omdat anderen er zo tegen zijn.
Ik denk dat weinig mensen het erg vinden dat mensen hunzelf mogen zijn. Wat men wel erg vindt is als je verplicht wordt om bijvoorbeeld een non-binair met hen/hun aan te spreken... en die kant gaan we wel op.

quote:
Voor mij is de grens de wet, die gelijk moet zijn voor iedereen. Dat er uitzonderingen zijn voor bijvoorbeeld kinderen vind ik heel goed, want die kunnen zichzelf niet beschermen.

Ook merk ik dat in dit soort discussies mensen vergeten dat niet iedereen hetzelfde is en dat mensen andere meningen hebben, maar dat mag dan blijkbaar niet. Er wordt veel gericht op de uitzonderingen en niet de massa, graag worden er zaken uitgepikt die erg lijken maar weinig voorkomen. Zaken die veel voorkomen vergeten we dan maar en sneeuwen onder in de gewenste maatregelen.
Precies. Als je tegen immigratie bent ben je een racist. Als je vindt dat vrouwen thuis horen bij de kinderen en de man werkt ben je een seksist. Als je vindt dat homo's e.d. niet normaal zijn ben je een homofoob. Als je vlees eet ben je voor dierenleed.

[ Bericht 39% gewijzigd door YoshiBignose op 22-03-2023 13:32:05 ]
Facts don't care about your feelings
  woensdag 22 maart 2023 @ 13:31:11 #106
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208493635
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 13:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook nergens. Maar als mensen zeggen dat het kapitalisme gefaald heeft dan zeg ik kijk naar de landen die het anders doen en dan zie je dat het daar ook faalt. Het maakt vrij weinig uit wat voor naam je het beestje geeft.
Het is een non-discussie. Ten eerste zijn er amper tot geen landen die echt communisme hebben gevoerd de afgelopen decennia. Ten tweede komen de huidige problemen vooral voort uit het feit dat de gevolgen van het op grote schaal verbranden van fossiele brandstoffen nooit serieus zijn genomen. Dat laatste geldt net zo goed voor communistische landen, het is niet alsof de Sovjetunie een ecologisch utopia vrij van vervuiling en uitstoot was ofzo.
pi_208493685
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 13:31 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het is een non-discussie. Ten eerste zijn er amper tot geen landen die echt communisme hebben gevoerd de afgelopen decennia. Ten tweede komen de huidige problemen vooral voort uit het feit dat de gevolgen van het op grote schaal verbranden van fossiele brandstoffen nooit serieus zijn genomen. Dat laatste geldt net zo goed voor communistische landen, het is niet alsof de Sovjetunie een ecologisch utopia vrij van vervuiling en uitstoot was ofzo.
Mensen die denken dat we een klimaatcrisis hebben zijn sowieso niet serieus te nemen.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:16:38 #108
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208494172
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 13:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook nergens. Maar als mensen zeggen dat het kapitalisme gefaald heeft dan zeg ik kijk naar de landen die het anders doen en dan zie je dat het daar ook faalt. Het maakt vrij weinig uit wat voor naam je het beestje geeft.
[..]
Onzin natuurlijk, er is geen enkele partij die moslims wil verbieden. En als je mensen interviewt van diverse partijen dan zie je dat er best veel mensen geen nieuwe immigranten uit islamitische landen willen, geen nieuwe moskeeën willen en de cultuur van onze vrienden uit Marokko e.d. gewoon teveel verschilt en daardoor niet echt een verrijking is voor Nederland. En tegen abortus zijn de partijen die je noemt ook niet... dat zijn alleen de christelijke partijen.
[..]
Ik denk dat weinig mensen het erg vinden dat mensen hunzelf mogen zijn. Wat men wel erg vindt is als je verplicht wordt om bijvoorbeeld een non-binair met hen/hun aan te spreken... en die kant gaan we wel op.
[..]
Precies. Als je tegen immigratie bent ben je een racist. Als je vindt dat vrouwen thuis horen bij de kinderen en de man werkt ben je een seksist. Als je vindt dat homo's e.d. niet normaal zijn ben je een homofoob. Als je vlees eet ben je voor dierenleed.

Letterlijk uit het partijprogramma van Wilders;
quote:
• De islam is geen godsdienst maar een totalitaire ideologie

• Verbod verspreiden islamitische ideologie (islamitische scholen, moskeeën, koran)

Bron

PVV spreekt zich niet uit over abortus en is wat mij betreft dan tegen. JA21 is nu ik het bekijk soepeler dan ik dacht, ik heb woorden van Eerdmans anders in mijn geheugen staan. FvD is gewoon een zwabber en die kani k helemaal nergens serieus nemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Herkauwer op 22-03-2023 14:22:43 ]
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_208494404
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:53 schreef RM-rf het volgende:

[..]
ten opzichte van welke andere definitie?

Volgens mij is er eerder juist erg 'vaag' gedaan over wat rechts zou zijn en ik heb dat aangesproken...

om zelf correct te zijn heb ik zelf aangegeven dat ik in dit geval een definitie van "rechts/conservatief" aanhoud waar dus DENK en ChristenUnie onder vallen...
Wat imho zeker geen al te rare definitie is, maar iig zulk een definitie en indeling openlijk aangeeft (beide partijen hebben een duidelijk conservatieve achterban.. DENK geld als voormalige PVDA afsplitsing bij velen snel als 'links'... een beetje zoals ook DS'70 ooit, maar heeft qua stemgedrag eerder ook een aantal 'rechtse' en vooral conservatieve kenmerken en een extreem behoudende kiezersgroep)
Beide partijen zijn op een handjevol onderwerpen conservatief, maar zeker niet over de gehele linie. Denk bijvoorbeeld bij immigratie bij Denk of klimaat bij CU.

Je kunt in de huidige regering ook gerust stellen dat CU de constructieve/progressieve partner van D66 is.

Ben het met je eens dat de definitie links en rechts behoorlijk kort door de bocht is hoor, maar zo'n enorme stap is het niet van GL naar CU of Denk. Ik verwacht dat aanzienlijk eerder dan naar de VVD of het CDA, die hebben helemaal niks op met progressief beleid.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_208494431
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:16 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Letterlijk uit het partijprogramma van Wilders;
[..]
Bron

Dat is nog steeds niet verbieden van de Islam. Wat je in je eigen huis wil aanbidden moet je zelf weten. Volgens mij krijg je dat ook nooit er doorheen... maar ik ben verder het er mee eens dat religie niets te zoeken heeft in de politiek en al helemaal niet in de wet. Als de ene persoon een hoofddoek mag dragen mag de ander een pet dragen, simpel zat.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:44:22 #111
208890 June.
Seriously?
pi_208494474
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:50 schreef ems. het volgende:
Ik fluctueer altijd wel een beetje tussen links en rechts. Ik ben erg kritisch op migratie, geen fan van Islam (christendom net zo min trouwens :+ ) en het hele woke-gebeuren heb ik ook een broertje aan dood. Daartegenover ben ik wel in grote lijnen een liefhebber van natuur, milieu en tot op zekere hoogte cultuur.

En dat brengt mij dus vaak in een spagaat. Hoewel er misschien her en der raakvlakken zijn is het 'rechts progressieve' politieke landschap karig gevuld.

Mezelf links of rechts noemen vind ik vrij lastig. Als ik zou moeten dan zou ik toch denk ik iets meer de linkse kant op neigen, maar dan dus wel met kanttekeningen.
Ik heb exact hetzelfde. Voor de provinciale verkiezingen kom ik meestal wel uit bij de lokale partijen, maar landelijk vind ik lastig.
Shine bright like a diamond.
pi_208494480
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Dat is nog steeds niet verbieden van de Islam. Wat je in je eigen huis wil aanbidden moet je zelf weten.
Als je de verkoop van het heilige boek verbied (waar moeten de mensen dan thuis uit lezen) en de gebedshuizen waar de religie wordt verspreid sluit, dan verbied je gewoon de religie. Simpel is dat.

Ook in China op zijn strengst een paar decennia geleden werd in het geheim uit de bijbel gelezen, maar dat maakt niet dat het christendom toen niet verboden was.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208495147
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 09:26 schreef Caland het volgende:

[..]
Precies andersom hier eigenlijk.

Toen ik begon met studeren (en het begin van het tijdperk Rutte) nog redelijk naief rechts/conservatief ingesteld ook qua stemgedrag. Door de jaren heen steeds verder naar de linkerkant geschoven.
Dat is leuk om te lezen, heb zelf ook die route gevolgd. Voor de TK verkiezingen althans.

In de jaren 80 stemde ik VVD en CDA maar daarna jarenlang links gestemd, eerst PVDA en later SP.
Ik heb een diepe afkeer van het pseudo links van D66 en GL, zij brengen het "links lullen en rechts vullen" in de praktijk op een ongeevenaarde manier, die stations heb ik dus over geslagen

In mijn hart ben ik sociaal democraat maar na het vertrek van Jan Marijnissen is het over links kommer en kwel, voornamelijk slapjanussen en het veelvuldig uitdelen van gratis geld. Zodra er hier een serieuze linkse partij zich volgens het deense model profileert ben ik aan boord.

Tot die tijd stem ik zo veel mogelijk anti establishment. Ik kijk nu al uit naar de volgende kamerverkiezingen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_208495415
Ik heb in het verleden VVD gestemd maar ook wel eens op de PvdD en Volt!

Verschilt ook per bestuurslaag. Voor de gemeente past de VVD echt goed bij me, provinciaall PvdD maar op landelijk niveau laatste keer op Volt! uitgekomen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 16:03:18 #115
249559 crew  Lavenderr
pi_208495467
Nee, ik blijf stemmen op de partij waar ik al jaren op stem. Al heb ik even getwijfeld of ikdit keer op BBB zou stemmen. Maar zonder mijn stemmetje heeft de BBB het meer dan prima gedaan.
pi_208498087
quote:
6s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:58 schreef Nielsch het volgende:
Ik heb in het verleden VVD gestemd maar ook wel eens op de PvdD en Volt!

Verschilt ook per bestuurslaag. Voor de gemeente past de VVD echt goed bij me, provinciaall PvdD maar op landelijk niveau laatste keer op Volt! uitgekomen.
Wat maakt dat PvdD bij je op provinciaal niveau past?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 maart 2023 @ 19:21:04 #117
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208498110
Ik ga met de verkiezing steeds linkser/progressiever stemmen :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 maart 2023 @ 22:14:01 #118
408813 crew  trein2000
pi_208500965
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, echt niet. Wordt bij interne CU onderzoeken zelfs zelden bij de top 3 genoemd door de leden.
Tot dat het een keer aan de orde komt, dan komen kreten als 'wij gaan dit niet meemaken' toch al heel snel boven ;)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208501001
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 22:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Tot dat het een keer aan de orde komt, dan komen kreten als 'wij gaan dit niet meemaken' toch al heel snel boven ;)
Dat klopt, maar dat maakt het geen speerpunt van de CU.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 23 maart 2023 @ 10:45:06 #120
375570 crew  Cyan9
pi_208504013
Stem eigenlijk altijd GL of PvdA, omdat die nog altijd het beste aansluiten bij wat ik belangrijk vind. Ik zie mezelf nooit rechts/conservatief stemmen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  maandag 27 maart 2023 @ 19:34:30 #121
500783 Hawk234
Groene Dictator
pi_208558879
In de jaren tussen mijn 18e en mijn 30 / 35e levensjaar heb ik soms rechts / soms links gestemd. Ik vond toen van Links dat ze zoveel immigranten binnen wilden laten, ik vond / vind Nederland veel te 'vol'. En daar gaf Rechts een 'antwoord' op. Echter toen ik zag dat Rechts het nou niet bepaald op had met de natuur vond ik dat een nadeel. Toen ik echter merkte dat het beperken van de immigranten stroom van Rechts nou niet bepaald om afname van de NL bevolking ging (arbeidsmigranten) voelde ik me verraden en ben ik vanaf dat moment links gaan stemmen met zo af en toe het centrum (D66 en later Volt).
Rechts heeft voor mij niks meer te bieden.
pi_208558945
Nee, altijd links geweest en altijd links gebleven. Rechts is voor de rijken en voor egoïsten.
pi_208558966
Volgens Schimmelpick is alles wat iets rechts is hartstikke dom.
twitter
Vakman pur sang
pi_208560032
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 19:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Volgens Schimmelpick is alles wat iets rechts is hartstikke dom.
[ twitter ]
Een man met verstand!
pi_208560339
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2023 19:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Volgens Schimmelpick is alles wat iets rechts is hartstikke dom.
[ twitter ]
Niet iedereen die rechts stemt is dom, maar domme mensen stemmen wel heel vaak rechts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')