TheStigsDutchCousin | woensdag 8 maart 2023 @ 13:28 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() › Hoe kiest Pirelli de compounds voor elk circuit? › Hoe kan je een F1 Super licentie krijgen? ![]() ![]() | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 8 maart 2023 @ 13:28 |
Sorry voor de kaap ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 13:32 |
Om te illustreren wat het probleem is: Windtunnel tijd is gelimiteerd tot 40 runs per team maar de plaats op de ranglijst bepaalt welk percentage van die 40 je mag doen. Eerste worden betekent dat je 70% van die 40 runs mag doen (RBR dus), Mercedes als 3e mag 80% van de 40 runs doen. Williams mag 115% van die 40 runs doen. Als je daarmee 2 verschillende prototypes wil testen en je auto van dit jaar wil ontwikkelen dan heb je volgens mij een nogal groot probleem. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 13:33:07 ] | |
nils7 | woensdag 8 maart 2023 @ 13:35 |
![]() ![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 13:39 |
Je moet hem ook nog bouwen en testen op het circuit. En dan heb je nog de standaardkosten om alle races te rijden. | |
nils7 | woensdag 8 maart 2023 @ 13:44 |
Lijkt me toch wel mee te vallen parts produceer je toch voor je windtunnel of een echte auto. Of dat nu een onderdeel is voor je 0-sidepod design of een design zoals Red Bull. Ja het zal ze iets meer kosten qua tijd en productie meer dat ze nu tijd kwijt zijn aan een nieuw concept waar anderen hun huidige concept kunnen door ontwikkelen. Dus kiezen voor een ander concept moet ze zo'n stap brengen dat ze de doorontwikkeling (deels) goed kunnen maken, anders zetten ze zich nog op een grotere achterstand. Ik denk dat ze achter hun oren zijn gaan krabben na het succes van AM, toch dezelfde aandrijflijn en ophanging zelfs. En die rijden er, met gemak zelfs, voor. Als dat niet was wisten weet ik niet of ze het concept overboord gegooid zouden hebben. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 13:55 |
Hoe kan AM überhaupt zoveel zijn ingelopen terwijl ze niks veranderd hebben aan het uiterlijk van de auto. Dit blijft erg verdacht 🧐 | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 13:58 |
Oh god, Mercedes fan begint weer met verdachtmakingen als Mercedes niet kan winnen. Hoe voorspelbaar. Doe niet zo triest, man, AMR heeft zijn auto herontworpen in de lijn van de RB, Mercedes heeft een andere, doodlopende naar het lijkt, weg gekozen. Dat is het probleem, niet AMR [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 13:59:39 ] | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 13:58 |
Het feit dat ze met dit design zijn gekomen lijkt me omdat ze dachten dat dit het beste was, het lijkt me stug dat ze betere concepten hadden liggen, dus al die verhalen we gaan het helemaal anders doen klinken leuk maar anders hoeft niet beter te zijn. | |
tripel7 | woensdag 8 maart 2023 @ 13:59 |
Ach, het is wel grappig om te zien hoe de befaamde 'mercedes no blame culture' nu een luchtkasteel blijkt te zijn, en iedereen overelkaar heen valt om te vingerwijzen terwijl dat team implodeert. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 14:04 |
Auto is toch nauwelijks anders dan 2022 sinds Barcelona? Dan is het nu wel opmerkelijk dat die ineens zo snel is. Enige wat ik zeg. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 14:06 |
Volgens Dan Fallows is de auto voor 95% anders en dat moet ook haast wel want anders kan je moeilijk zoveel tijd winnen, hij is nog wel groen, dat heb je wel goed gezien. | |
Tijn | woensdag 8 maart 2023 @ 14:08 |
![]() Om te beginnen is het natuurlijk niet waar dat-ie uiterlijk hetzelfde is. Maar verder snap jij ook wel dat het uiterlijk eigenlijk maar een klein deel van de performance bepaalt. Downforce wordt grotendeels door de vloer gegenereerd. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 14:08 |
Zou ik ook zeggen als ik die auto ontwierp. Maar hoe kan een auto zo fundamenteel verschillen als je te maken hebt met een costcap 🧐 | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 14:08 |
Dat is de auto wel anders zou de auto in 2022 met dezelfde motor, versnellingsbak en ophanging als Mercedes sneller zijn geweest dan de Mercedes in Barcelona 2022. Maar mischien hebben ze een flexi floor net als RBR die niet had? Een deel van wat een F1 auto met grondeffect snel(ler) maakt is niet zichtbaar met het blote oog maar er zijn websites die alle verschillen in detail weergeven, overigens. En dat zijn er best wel wat bij de AMR aan de buitenkant.. | |
Tijn | woensdag 8 maart 2023 @ 14:09 |
Ja hallo, de cost cap is $135 miljoen ofzo, he. Het is niet alsof je daar alleen maar een APK voor kan doen. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 14:10 |
Omdat ze vorig seizoen feitelijk in de prullebak gegooid hebben en weinig tot niets meer aan de auto van vorig jaar gedaan hebben waarmee ze 7e werden. Kan Mercedes ook doen, dat heet keuzes maken. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 14:10:35 ] | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 14:10 |
Onderste foto is pre-Barcelona. Deze is vanaf Barcelona. Dan is het ineens toch minder verschil zoals je duidelijk ziet. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 14:11 |
Ik weet het! AMR heeft stiekem een Honda motor in de auto zitten ![]() | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 14:11 |
Als je weet waar je mee bezig bent en het raak is wat je ontwikkelt maakt dat niet zoveel uit en vorig jaar zijn ze heel laag geëindigd dus waarschijnlijk na die Barcelona upgrade weinig nog aan de 22 auto gedaan. | |
Evenstar | woensdag 8 maart 2023 @ 14:13 |
Natuurlijk wel verdacht dat de twee teams die de costcap hebben verbroken nu 1 en 2 zijn. Groetjes, Toto en Zack | |
Tijn | woensdag 8 maart 2023 @ 14:14 |
Inderdaad. Als Mercedes en McLaren ook een half miljoen extra aan catering uit hadden gegeven, waren ze nu wereldkampioen. | |
Dauthi | woensdag 8 maart 2023 @ 14:15 |
Ja, er was zelfs jaren geleden een prijsvraag competitie om op de afdeling van Mclaren te werken. Niets menselijks is iemand vreemd, dat toont ieder bedrijf, iedere multinational, iedere captain of industry, iedere universiteit, iedere wetenschappelijke institutie, ngo, en organisatie iedere keer weer aan. Mensen zijn niet rationeel, mensen zijn niet perfect, mensen zijn emotioneel, mensen maken heel veel fouten. Blijkbaar denk jij dat wanneer je op een bepaald niveau komt mensen onfeilbare perfect functionerende Vulcans zijn. Ik laat je vanuit ervaring, wetenschappelijk studies en empirisch onderwijs zien dat het niet zo is. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 14:23 |
Wat je wel ziet bij de AM en ook bij RB is de bobbel boven de engine cover die waarschijnlijk meer downforce genereert aan de achterzijde. Dat is een belangrijke vernieuwing aan het concept. | |
Dauthi | woensdag 8 maart 2023 @ 14:23 |
En je punt is? Toto Wolff en de directie zijn geen aerodynamicie, het zijn niet eens engineers. Ze krijgen data en tekeningen overhandigd met een pitch van het designteam, over de weg die het designteam willen inslaan (een soort van dragon's den). Toto heeft dat maar te vertrouwen. Hamilton spreekt zich uit dat het design team niet naar hem heeft geluisterd over wat de auto nodig heeft. En Toto is inmiddels klaar met dit concept, noem het voortschrijdend inzicht. Al het werk tot dit punt kan je zien als een sunk cost, niet meer terug te krijgen geld/tijd/energie. De keuze die nu gemaakt moet worden is wat zal meer brengen in de toekomst, dit concept of een ander concept. Vanuit de woorden van Toto liggen er meerdere concepten en zal er een nieuwe keuze gemaakt worden. Alhoewel al lijkt dat die keuze gemaakt is, er komt een nieuw concept. | |
Dauthi | woensdag 8 maart 2023 @ 14:28 |
Dit forum is wel iets voor je, waar de nerds trachten iedere millimeter van de auto's te analyseren: https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=30908 https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=30211 | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 14:34 |
Hannah Schmitz, de strategy lead bij RBR is direct van Cambridge bij RBR begonnen volgens mij om er een te noemen. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 14:35 |
Lance is op mijn respectmeter wel gestegen, wist niet dat hij het in zich had maar gewoon knap hoe hij van de operatietafel op tijd de auto instapt en ook nog eens een redelijk resultaat pakt. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 14:39 |
Ik zie Stroll geen WDC worden maar hij is ook geen Latifi hoewel hij wel momenten heeft waar je hele grote vraagtekens bij zet. Middelmatige F1 coureur, zeg maar. | |
Kickinalfa | woensdag 8 maart 2023 @ 14:40 |
Dat ik het niet chique vind van toto dat hij min of meer zijn ontwerp afdeling voor de bus gooit terwijl hij als baas van mercedes zelf direct betrokken is bij de keuze voor dit concept. Het is geen "zij hebben een verkeerde auto ontworpen" maar "wij hebben gekozen voor het verkeerde concept" .En als het nu 1x gebeurt a la start seizoen 2022 ok, maar inmiddels zijn er 2 andere momenten geweest waarbij je dezelfde keuze hebt gemaakt, en dan nog twijfel je nog aan het feit of ze straks alsnog moeten wisselen qua concept danwel laat je ze (weer) meerdere concepten uitwerken. Dat is ook allemaal misschien nog wel te verantwoorden, maar je maakt hier als volledig team een keuze en niet "de ontwerp afdeling doet het fout". Ook vanuit Lewis is het niet netjes om dan in de media te gaan vertellen dat ze niet naar hem luisteren. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 14:44 |
We gaan het zien dit jaar, ik had altijd de indruk van hem dat hij het allemaal niet zo boeiend vond maar zo snel weer in de auto stappen zegt toch wat anders. Dit is geen kampioensauto maar wel eentje waar je misschien een paar races mee kan winnen en een paar podiums mee kan pakken, ik schat Alonso een stuk hoger in maar het is wel leuk om Stroll met Alonso te vergelijken. | |
Starflyer | woensdag 8 maart 2023 @ 14:45 |
Omdat de grootste wijzigingen niet van buitenaf zichtbaar zijn? Met name de vloer en venturitunnels is een van de grootste generatoren van downforce met deze auto's. | |
Starflyer | woensdag 8 maart 2023 @ 14:46 |
Allison valt dan onder de top-3 personeel die niet onder de budget cap vallen. Misschien als vervanger van Vowles? | |
WismutVeilchen83 | woensdag 8 maart 2023 @ 14:48 |
De downforce wordt vrijwel volledig uit de vloer gewonnen. Knap dat jij kunt zien dat de auto nauwelijks veranderd is. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 14:49 |
De vloer en tunnels zien er naar mijn mening waarschijnlijk vrij inwisselbaar uit. Op dat vlak is er ook veel minder speelruimte om mee te onderscheiden en innoveren. Sidepods hebben ook een grote impact op je rijprestaties. Kijk maar naar de red Bull. Onder de sidepods heb je natuurlijk een grote luchtstroom. Die zorgt ervoor dat je auto automatisch al naar beneden wordt gedrukt. Mercedes heeft die luchtstroom al helemaal niet. | |
TheStigsDutchCousin | woensdag 8 maart 2023 @ 14:50 |
Gewoon vulling voor het veld, net als zoveel anderen. Niks mis mee. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 14:50 |
Zie post #35. Hetgeen waarmee je je onderscheidt is juist het zichtbare deel van de auto. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 14:50 |
Dan moet er dus iemand anders uit die top 3 plaats maken. Wat mijn punt was. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 14:51 |
Bij een race auto met grondeffect? Seriously? ![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 14:53 |
Hoe zou je je op performancevlak dan kunnen onderscheiden met de vloer? | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 14:54 |
![]() The 2023 Red Bull floor illustrated, with the 2022 floor inset. The right-hand arrow shows a wing flag aft of the floor cut-out. The middle and left-hand arrows indicate where the floor has been cut away from the maximum width permitted in order to clear space behind the flap, allowing it to work harder. The low pressure on the underside of the flap will pull on the airflow at the front of the floor, speeding it up and thereby increasing downforce created by the underbody https://www.formula1.com/(...)FDnYok0wAZiS6Ur.html | |
Sabata | woensdag 8 maart 2023 @ 15:05 |
op dit moment heeft hij wel wat van Andrea de Cesaris. wisselt momenten van brilliantie af met totale blokkades of een gebrek aan ruimtelijk inzicht. enige jammere is dat pa stroll niet tevreden is met meerijden. zijn zoon moet de wereldkampioen worden en zijn vaders droom verwezenlijken. soms komt ie ook over alsof ie er helemaal niet bij is , of liever ergens anders is. daar heb ik dit weekend overigens niets van gezien | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 15:10 |
Oh ja, da's wel een leuke coureur om mee te vergelijken ![]() | |
Tijn | woensdag 8 maart 2023 @ 15:23 |
Is dit een serieuze vraag? Kom op man. De vloer is hét onderscheidende aspect. Waarom denk je dat Red Bull zo weinig drag heeft? Omdat ze veel downforce via de vloer generen. Meer dan Ferrari. Meer dan Mercedes. Daarom staan ze nu bovenaan. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 15:27 |
Je zit grapjes te maken, hoop ik? | |
Tijn | woensdag 8 maart 2023 @ 15:28 |
Het is natuurlijk niet populair om te zeggen, maar zo slecht is Stroll niet. Hij is geen topper, begrijp me niet verkeerd, maar hij is ook geen Latifi of Mazepin. Hij is niet altijd de slimste en heeft vaak dingen niet door, maar hij kan best een aardig rondje racen. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 15:29 |
Chevy snapt er dus net zo weinig van als Mercedes. Dat verrast me niet echt, maar hij staat wel giga voor lul nu. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 15:42 |
Alles wat van onder aan downforce wordt gegenereerd correspondeert ook met de bovenkant. Het is één geheel. | |
Knurft-Zork3 | woensdag 8 maart 2023 @ 15:42 |
Hoe hij op die groepsfoto staat ook... ![]() ![]() ![]() ![]() Overdosis pijnstillers naarbinnen gegooit? ![]() | |
Bonobo11 | woensdag 8 maart 2023 @ 15:46 |
Negeren vanaf nu mensen, ![]() | |
bloodymary1 | woensdag 8 maart 2023 @ 15:46 |
Op zijn badslippers. | |
Sabata | woensdag 8 maart 2023 @ 15:55 |
gelieve geen grillige Chevrolets te voeren. ze sleuren je mee naar hun dragstrip en kloppen je op ervaring | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 15:55 |
Gek genoeg kan niemand het beantwoorden. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 15:56 |
De ironie van de Mercedes saga is toch wel dit: Toen de team principals (zie DtS) tegen Wolff zeiden dat hij niet zo moest zeuren over porpoising en de rijhoogte van de auto moest verhogen om het te voorkomen en dat het zijn eigen team en beslissing was om porpoising toe te laten hadden ze gewoon gelijk. 2023, de auto's zijn 15 mm hoger van het wegdek en porpoising bij Mercedes is verdwenen. En de auto is langzamer (in Bahrein tov vorig jaar, zie https://the-race.com/form(...)-performance-swings/ ) Goh, wie had dat nu toch kunnen voorspellen...oh, iedereen. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 15:57 |
Kan wel maar ik zit hier niet om door jou getrolled te worden. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 16:00 |
Hoezo getrolled? Ik vraag me gewoon af hoe die vloer onderscheiden kan worden. En dan heb ik het niet over de zijkant maar de gehele vloer. | |
daNpy | woensdag 8 maart 2023 @ 16:00 |
De grap van Stroll is inderdaad dat hij een lekke voorband niet ziet, maar als het gaat regenen en het op stuurmanskunst aankomt, hij vrij ver vooraan rijdt, eender welke auto. Dat houd ie dan niet vol, helaas, maar ik lach me altijd een ongeluk als hij op het podium weet te komen ![]() | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 16:01 |
Het is ook al beantwoord maar hij leest niet. | |
Dauthi | woensdag 8 maart 2023 @ 16:02 |
Adrien Newey ook, hij was de aero afdeling. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 16:03 |
Dit inderdaad. Kei hard op de trommel slaan voor nieuwe regels om er vervolgens achter te komen dat het enige team dat er van profiteert het team is dat je wilde afremmen. Waarmee Toto zijdelings ook nog eens aantoont dat hij en zijn team echt HELEMAAL niets begrijpen van deze auto's. Prachtige karma. Jammer dat het waarschijnlijk een langdurige dominantie oplevert. Extra grappig wel dat het weer dankzij de Mercedes invloed bij de FIA is dat we met een beetje pech weer jarenlang naar voorspelbaarheid zitten te kijken. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 16:04 |
Fittipaldi F1 team wat nooit van de grond kwam, ja. Maar daarna was het minder F1 ![]() | |
Tijn | woensdag 8 maart 2023 @ 16:04 |
Uh wat? Adrian Newey was 48 toen-ie naar Red Bull ging en had toen al kampioenschapswinnende auto's bij Williams en McLaren ontworpen ![]() [edit] Oh je bedoelt F1 in het algemeen. Ik dacht al, ga je nou beweren dat Adrian Newey direct vanaf de universiteit bij Red Bull aan de slag ging haha | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 16:06 |
Wolff is geen engineer, natuurlijk, die bedenkt dit soort zaken niet zelf. Het verbaast mij meer dat zijn team hem zo slecht geadviseerd heeft hierover. | |
Tijn | woensdag 8 maart 2023 @ 16:08 |
Ze hebben bij Mercedes ook heel lang gedacht dat ze voorin mee konden komen, als ze dat porpoisen maar wisten op te lossen. Nu blijkt dat daar niks van klopt. De auto stuitert allang niet meer, maar hard gaat-ie ook niet. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 16:09 |
Hier zie je niet de hele vloer maar wel het verschil | |
Sabata | woensdag 8 maart 2023 @ 16:10 |
misschien doen ze dat wel maar luistert Wolff er niet meer naar. hij heeft ook geen tegengas meer sinds Niki Lauda is overleden | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 16:11 |
Ach joh, die vloer doet er helemaal niet toe. Het gaat om de vorm van de neus en de sidepods. Alleen dingen die je kunt zien zijn belangrijk! Die mooie kanalen onder de auto zijn puur voor als Max zijn auto weer op Hamilton zijn helm parkeert. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 16:16 |
Kijk dat is een duidelijker verschil. Red Bull ziet er wat vloeiender uit dan Mercedes 🧐. Maar goed, da's ook een close up en de Mercedes is zoom. Hopelijk komt een foto van de angle ook van de Mercedes ook een keer online. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 16:18 |
Dat zeg ik niet ![]() | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 16:23 |
Ja, dit is hoe dan ook dus totale onzin. En je bent echt vreselijk, vreselijk dom en je staat vreselijk voor lul als je denkt dat de vloer weinig ruimte biedt om je mee te onderscheiden. Niet een beetje, nee echt oneindig stupide. Maar goed, je krabbelt al terug, dus kennelijk gaat bovenstaande niet op voor jou. Gelukkig, anders zou het nog verwijderd kunnen worden voor op de man spelen. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 16:23 |
Dat lijkt me toch heel stug. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 maart 2023 @ 16:43 |
Zou wel invloed kunnen hebben op hoe het Mercedes vergaat. Niki zou misschien hebben gezegd kopieer de Red Bull. Hij had ook veel contact met Helmut Marko. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 16:48 |
Lauda gaf vooral wat tegengas op het ego en het narcisme bij Toto. Wellicht waren ze dan minder koppig geweest in het vasthouden aan hun mislukte concept en inderdaad zo slim geweest om een Aston Martintje te doen. | |
Nattekat | woensdag 8 maart 2023 @ 16:48 |
Ik zie de nieuwskoppen al voor me als Mercedes dat gedaan had ![]() | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 16:50 |
Maar om goed te kopieren moet je nog wel weten wat je doet, Aston Martin heeft de Red Bull van 2022 min of meer gekopieerd maar wel samen met Dan Fallows en nog 6 andere technici die van Red Bull over zijn genomen. Het gaat er nu om of zij ook stappen kunnen maken vanuit dit concept want anders was het wel leuk maar ga je het Red Bull en/of Ferrari het nog niet lastig maken. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 16:50 |
Die waren dan mede een reactie geweest op de 2021 ellende en ook dat jaar was heel anders verlopen qua vetes als Lauda er nog was geweest. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 16:58 |
De #2 op technisch vlak bij AMR is Eric Blandin, de voormalige top aero man van Mercedes. Kortom, het is niet alleen Fallows of RBR bij AMR. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 17:06 |
Maar ik denk wel dat dit concept van hem komt ![]() | |
Starflyer | woensdag 8 maart 2023 @ 17:15 |
Terwijl dat door het grondeffect de meeste downforce genereert. Al die verschillende vaantjes en tunnels onder de vloer maken juist het onderscheid. Edit: En ook hoe goed je de luchtstroom onder de auto kan houden, dus de zijkanten van de vloer kan afsluiten door de werveling van de lucht aan de zijkanten van de vloer. Vandaar al die sleuven, mini vleugeltjes e.d. [ Bericht 12% gewijzigd door Starflyer op 08-03-2023 18:12:31 ] | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 17:15 |
Dat is wel waarschijnlijk, denk ik. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 17:17 |
Kan niet, want je ziet ze niet eens. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 17:23 |
LTVDK | woensdag 8 maart 2023 @ 17:24 |
Ben ook wel fan van Stroll hoor ![]() ![]() | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 17:34 |
Mee eens, had wat mij betreft twee seizoenen terug zijn plek al verdiend in de F1. En afgelopen weekend echt indruk gemaakt onder die omstandigheden. Ben benieuwd waar hij eindigt dit jaar. | |
daNpy | woensdag 8 maart 2023 @ 17:37 |
Als het mee zit boven 1 Ferrari | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 17:41 |
Sowieso onder Fernando, want die schat ik toch echt veel hoger in dan Vettel. | |
Tarado | woensdag 8 maart 2023 @ 17:44 |
Ik ook hoor maar Vettel zat ook boven Stroll? | |
Red_85 | woensdag 8 maart 2023 @ 17:53 |
Whut? ![]() | |
daNpy | woensdag 8 maart 2023 @ 18:11 |
Leclerc, Sainz, Norris, Russel, Vettel, die zitten allemaal sowieso boven Stroll. Maar het is de Ferrari factor die Stroll wel eens een mooie kans kan geven dit jaar ![]() | |
Nieuwschierig | woensdag 8 maart 2023 @ 18:13 |
Misschien moet je even je taak neerleggen want je raaskalt. Ik quote je notabene. Je maakt team Mercedes verdacht door te stellen dat ze het salaris van Allison niet kunnen betalen. Want budget cap. Terwijl ze binnen de budgetcap net zoveel kunnen schuiven als ze zelf willen. Maar ja, omdat RB op de vingers getikt is moeten nu onze Duitse vrienden er aan geloven door elke uitgave verdacht te maken en daarmee te suggereren dat die boeven van RB door de FIA genaaid worden. | |
Whiskers2009 | woensdag 8 maart 2023 @ 18:18 |
Je bent niet heel geloofwaardig als je tijdens het iemand anders beschuldigen van framen zelf ah framen bent.. Just saying and just my 2 cents. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 18:18 |
Doe normaal, joh. Ik maak helemaal niets verdacht, ik geef een feit weer. Allison's positie binnen Mercedes is door iemand anders overgenomen, er zijn maar 3 mensen wiens salaris buiten de budgetcap valt en viel en voorheen was Allison daar een van. Als Allison terugkomt dan moet een van die mensen plaats maken. Mercedes heeft zelf aangegeven personeel ontslagen te hebben om onder de budget cap te komen overigens. De rest van je post raakt kant noch wal en als jij je wat beter inleest in F1, budget caps en personeelskosten dan snap je dat mischien ook, je rare verhaal over de FIA laat ik voor wat het is. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2023 18:19:12 ] | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 18:18 |
Ja, net aan. Maar Fernando gaat er verder boven eindigen. | |
Whiskers2009 | woensdag 8 maart 2023 @ 18:20 |
Glazen bol? Of gewoon een verwachting? | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 18:24 |
Verwachting. Ik schat de Alonso van nu gewoon veel hoger in dan Vettel de afgelopen jaren. Die liet in een enkele race nog wel wat zien, maar het lichtje was al even uit aan het gaan bij Vettel. Bij Alonso brandt het vuur als nooit te voren. Misschien was dat bij Vettel ook zo geweest met een competitieve auto, maar met de wagen die hij kreeg steeg hij nauwelijks boven Stroll uit. In ieder geval veel minder ver dan je van een oud-WDC mag verwachten. | |
Kleffe_Dop | woensdag 8 maart 2023 @ 18:32 |
Bovendien zit in het DNA van dit team ingeslepen om met mindere middelen toch met regelmaat een verrassende auto neer te zetten, die het op een goede dag de top teams lastig kan maken. Dat wisten ze voor elkaar te krijgen in hun tijd als Jordan GP en later ook als Force India/Racing Point. Dat is met een naamwissel naar AM echt niet ineens verdwenen. | |
Tijn | woensdag 8 maart 2023 @ 18:37 |
Dat denk ik ook. Net zoals het er bij Red Bull diep is ingesleten dat ze een superefficiënt chassis moeten bouwen, omdat ze jarenlang met een underpowered motor hebben gereden. | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 18:37 |
Dat tijdperk is wel voorbij, denk ik, AMR is nu net zo groot als Mercedes of RBR qua personeel, hebben topmensen van RB en Mercedes in huis gehaald en zitten, denkelijk, aan de cap qua uitgaven. Ik durf niet te zeggen hoeveel man er nog over zijn van het Racing Point team, overigens, en het is bepaald niet uit te sluiten dat ze toen hele goede mensen hadden die er nu nog zitten maar sinds Stroll zijn ze natuurlijk op de copy/paste toer gegaan, in 2021 was duidelijk dat die tactiek niet meer ging werken omdat je wel goed kan kopieren maar het niet goed gaat als je zelf moet begrijpen hoe het gekopieerde werkt en zijn ze overgegaan op het overnemen van personeel en wel zelf het ontwerp begrijpen. Ik vind het uitstekend overigens dat AMR bij de top mee draait, ik hoop dat het voor de rest van het seizoen ook zo blijft al was het alleen maar om de strijd om plek 2 lekker fel te houden ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 18:40 |
Ik ben het met de voorspelling wel eens, Alonso is veel beter dan Stroll als coureur naar mijn mening. Hoe veel hoger is moeilijk te zeggen maar als het om kwaliteit gaat zeg ik uit de losse pols dat Alonso gemiddeld 2-3 plaatsen boven Stroll finished. | |
Kleffe_Dop | woensdag 8 maart 2023 @ 18:46 |
Natuurlijk ik begrijp heel goed dat het financiële plaatje bij dat team er inmiddels heel anders uitziet. Maar de cost cap is de cost cap, en daar moet je het mee doen; binnen die grenzen moet men het beste eruit zien te halen. Dat is een compleet andere modus operandi dan de manier waarop de top teams van weleer het aanpakten; geld er tegenaan smijten en, in het geval van Ferrari, 300 dagen per jaar een bolide op het eigen circuit rond hebben rijden met 4 test coureurs op de pay roll. Het voormalige Jordan GP is sinds zijn ontstaan gewend om te werken met een beperkt budget. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 18:53 |
Dat soort dynamiek zit tot op bepaalde hoogte zelfs nog in teams ingebakken nadat iedereen is vervangen. | |
Peterselieman | woensdag 8 maart 2023 @ 19:05 |
Wolf is een narcist en dat is ook gelijk het probleem. Als het goed gaat is er niets aan de hand, maar als het mis gaat ligt het aan iedereen behalve ... Lauda had ieders respect en hij haalde de scherpe kantjes overal van af. Zo iemand missen ze meer dan dat ze denken. | |
Kleffe_Dop | woensdag 8 maart 2023 @ 19:23 |
Ach.. het is natuurlijk makkelijk praten over een no-blame-culture met de wind in de zeilen. En als er dan een keer een fuck-up plaats vond, dan volgde daarna 6 overwinningen op rij en was iedereen het alweer lang vergeten. Hell, stel dat die fuck-up tijdens de race een achterstand van 10 seconde opleverde dan reed Hamilton dat gat in 95% van de gevallen met twee vingers in de neus weer dicht tussen 2014 en 2020. Nu liggen ze onder een vergrootglas; ieder foutje levert pijn op ten opzichte van RB, Ferrari en als klap op de vuurpijl ook nog eens op een eigen klantenteam: Aston Martin. | |
George_of_the_Jungle | woensdag 8 maart 2023 @ 19:25 |
Er zijn enorm veel variabelen, en als meneer zo goed weet wat hij wilt en zoveel ervaring heeft, dan zal hij over veel van die variabelen iets te zeggen hebben, en weten hoe zij gerelateerd zijn tot het rijgedrag wat hij wilt, en tot bandenslijtage bijvoorbeeld. Als hij het echt zo goed weet, dan zou hij dat ook in simulaties op moeten pikken, en zeker in de simulator, maar als je aan het skien bent of aan het surfen ergens in de tropen, kun je niet in de simulator zitten in Brackley. En als het allemaal zo simpel was, dan hadden alle F1-teams niet een hele rits engineers in dienst. Ik denk dat Mercedes op dit moment tekort schiet in hun kennis en kunde wat betreft aerodynamica. Ze hadden een concept wat jarenlang goed werkte, en zijn toen niet echt gestimuleerd hun kennis bij te houden. Andere teams moesten hard werken om dichter bij te komen, en dat lukte mede door het verkrijgen van meer kennis van aerodynamica. Dat zie je bij RB vooral, en daardoor ook bij AM, die profiteren flink van wat aerodynamica kennis wat ze bij RB hebben losgeweekt. Het zou me niks verbazen als Toto een paar sleutelfiguren gaat vervangen, en dan vooral in het aerodynamica team. Maar of hij een geschikt persoon als vervanger gaat vinden is een andere vraag. Denk dat hij al snel buiten F1 moet kijken, de innige band met INEOS kan daar bij helpen, want die doen daar aardig wat mee met het zeilteam bijv. Overigens zie ik dat ze op dit moment vooral composite engineers zoeken, benieuwd wanneer dat verandert. | |
opgebaarde | woensdag 8 maart 2023 @ 19:33 |
Oei oei is Hamilton in de winterbreak gaan skiën!? Heeft hij vakantie gehad?! Nee joh dat kan echt niet!! Wat een lul zeg. En al die andere coureurs zeker wel 80 uur per week op de sim maken. Die Lewis, poh wat een schande. | |
Peterselieman | woensdag 8 maart 2023 @ 19:36 |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 19:41 |
Er wordt natuurlijk niet voor niets in de simulator gereden. Maar het lijkt me niet dat F1 coureurs niet meer op vakantie mogen omdat de baas een jaar daarvoor kut auto heeft laten ontwerpen. | |
Kleffe_Dop | woensdag 8 maart 2023 @ 19:44 |
Interessante opmerking van Karun Chandhok bij Sky. Tijdens de Braziliaanse GP eind vorig jaar sprak hij met iemand binnen Red Bull die hem vertelde dat ze als team wekelijks bezig zijn om engineers aan boord te houden die worden benaderd door Aston Martin of Alpine. Maar één teamnaam viel daarbij nooit; McLaren. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 8 maart 2023 @ 19:52 |
Nee, die shoppen alleen bij de Kwikfit. | |
trein2000 | woensdag 8 maart 2023 @ 22:35 |
https://www.tubantia.nl/s(...)geluisterd~ac3cb65a/ Als ze naar Hamilton hadden geluisterd was het allemaal anders gegaan ![]() | |
chufi | woensdag 8 maart 2023 @ 22:37 |
Gelooft ie het zelf ?! | |
Rianne84 | woensdag 8 maart 2023 @ 23:09 |
We win and lose as a team. Lekkere rel Lewis ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2023 @ 23:27 |
Ja, The Race had ook een artikel hierover. We win as a team en meer van die uitspraken gaan wel snel overboord als "we" niet meer winnen, lijkt het. Het is allemaal niet echt sterk en ook de uitspraken van Wolff zijn weer tenenkrommend te noemen. | |
Jane | woensdag 8 maart 2023 @ 23:36 |
Zeker als je hem hier ziet pre-race, tijdens het volkslied. Hij wil gewoon even z'n handen in z'n zij zetten, maar z'n hele gezicht vertrekt gelijk van de pijn. En dan toch nog de race rijden en finishen zoals hij deed, is best knap (ook al vind ik het nog steeds een beetje onverantwoord). Vanaf ongeveer 34 sec, mocht je niet het geduld hebben de hele video te kijken. | |
Evenstar | woensdag 8 maart 2023 @ 23:38 |
Ik vraag mij toch echt af wat hij dan bedoelt. Wat kan hij gezegd hebben behalve "ik voel X of Y bij Z". Is Lewis nu ook al een aero-expert, engineer en ontwerper? Ik vond hem aan het einde van de vorige race best netjes. Hij probeerde zijn team wat te steunen, gaf aan dat het niet goed genoeg was, maar dat ze er samen aan moesten werken. Ik dacht toen nog "dat is een volwassen reactie". Dit vind ik dan weer uitermate kinderachtig. Ja, tuurlijk mag hij zeggen dat die auto sucked, want dat doet het ook en Toto, Russell en iedereen zegt dat. Niks mis mee. Ik vind het wel belachelijk dat hij durft te roepen dat hij precies weet wat er mis was en hoe het opgelost moest worden, want daar komt zo'n uitspraak eigenlijk gewoon op neer. Lekker natrappen, terwijl die lui al down zijn. Goed bezig, prima voor sfeer ook. Ze struikelen lekker over elkaar heen daar bij Mercedes terwijl ze allemaal met hun vingertje wijzen. Lewis wist het allemaal, maar niemand luisterde. Toto geeft de ontwerpers op de kop, terwijl hij toch echt de leidinggevende is en er weinig zou gebeuren zonder zijn goedkeuring. Is er dan niemand volwassen genoeg? | |
Evenstar | woensdag 8 maart 2023 @ 23:42 |
Zow, goed gezien. Knap hoor, als dat al pijn doet in zo'n ding gaan zitten en een prima potje rijden. | |
Jane | woensdag 8 maart 2023 @ 23:54 |
Ik heb best lang moeten zoeken om het terug te vinden, want alle officiële kanalen (ik bedoel F1TV en het Formule 1 kanaal op YT) vinden het volkslied blijkbaar zo oninteressant dat ze het uit hun video's weglaten. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 9 maart 2023 @ 00:19 |
Ach, het is niks nieuws, natuurlijk, weten we nog hoe het ging in het jaar dat Rosberg de titel pakte? Hamilton die zijn eigen team (hetzelfde dus van we win together) beschuldigde hem opzettelijk te saboteren? Hij is heel goed in de PR praatjes zolang het goed gaat en zijn kant op beweegt maar na alle hosanna verhalen van Wolff en Russell dat ze het gat gedicht hadden in de winter en dat alles nu goed zou komen gaat het dus helemaal niet goed en zijn ze gewoon langzamer dan vorig jaar. Hamilton ziet zijn kans op die 8e titel aan de horizon verdwijnen en slaat om zich heen, ieder jaar dat hij niet wint is een jaar dat anderen beter en sterker worden (zie Verstappen, Max). Dat doet pijn en blijkbaar is hetzelfde team waar hij altijd zo samen mee is dan ineens de boosdoener. Tja. | |
vipergts | donderdag 9 maart 2023 @ 06:09 |
Dit is echt zoiets als dat ict gedoe van een paar jaar terug waar opstelten zijn ict team in de kamer voor de bus gooiden door te zeggen dat het niet mogelijk was om bepaalde info terug te krijgen. En een paar dagen later komt het opeens boven. Dat zie ik hier ook nog wel gebeuren een anonieme bron die even uitlegt waarom Lewis zijn ideeën niet werken. | |
daNpy | donderdag 9 maart 2023 @ 07:00 |
Verbaast je dat? Het is toch al jaren duidelijk dat wat er bij dat team naar buiten komt met een hele vrachtwagen zout te nemen is, als het al in de buurt lijkt te komen van iets dat op waarheid lijkt? "We win as a team" ligt sneller onder de bus als dat een F1 auto opschakelt. | |
daNpy | donderdag 9 maart 2023 @ 07:02 |
Uhm nee maar een goede F1 rijder weet ook wel wat van techniek en kan wel aangeven wat er verbeterd moet worden. Een Max en Vettel weten dat ook, het is meermaals in het nieuws geweest dat ze technisch goed onderlegd zijn. En zo wordt die auto het hele jaar niks, want niemand heeft er nog zin an. Go team spirit, lekker elders solliciteren ![]() | |
opgebaarde | donderdag 9 maart 2023 @ 07:52 |
Evenstar | donderdag 9 maart 2023 @ 08:43 |
Ja, maar dat is precies wat ik bedoel. Hij kan aangeven wat de auto doet, hoe het zich gedraagt, wat hij denkt te missen, wat niet goed gaat in de bochten etc. Dat is onderdeel van zijn werk. Als er dan vervolgens geen oplossing is gekomen wil niet zeggen dat men niet geluisterd heeft. Lewis doet nu net of hij precies wist wat er moest gebeuren, maar de engineers dachten "wat lult hij nou, wij weten het wel beter". Snap zijn doel ook niet echt. Enige wat hij hiermee bereikt is gezeik binnen zijn team en dat hij weer slachtoffer kan gaan spelen in de media. | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 09:00 |
Op de Formel Schmidt podcast van AMuS zeiden ze ook dat er ook min of meer een braindrain heeft plaats gevonden bij Mercedes, de 2 belangrijkste aero jongens zijn naar respectievelijk Red Bull en AM gegaan en dat in 21 dus net voor die omschakeling naar ground effect auto's. En inderdaad kan een beetje coureur echt wel aangeven wat hij mist maar daarmee is het nog niet opgelost en hiermee in de openbaarheid treden zegt meer over de situatie bij Mercedes, als je wint dan heb je vrienden. | |
Evenstar | donderdag 9 maart 2023 @ 09:08 |
Klopt ja, afgelopen twee jaar sowieso erg veel verschuivingen geweest van kennis tussen teams en ik denk dat Mercedes hier wel echt flinke tikken heeft gehad. Ik denk ook serieus dat dit komt door hun dominantie. Je kan de beste leidinggevende en de beste mensen hebben, maar als je 6-7 jaar lang dusdanig dominant bent gaan er op een gegeven moment gewoon dingen mis. De fouten die gemaakt worden doen niet zo'n pijn als je het op een andere manier kan compenseren. Als je dan ook een paar slimme mensen kwijt raakt ...... Red Bull had die luxe niet, Aston Martin al helemaal niet. Ferrari ook niet, maar dat blijft Ferrari. Als Red Bull een foutje maakte en ergens een tiende liet liggen dan was het meteen game over. Als Mercedes ergens drie tiende liet liggen dan konden ze gewoon de motor een minimaal standje hoger zetten om te compenseren. Nu kan dat niet meer. Nu heb je echt kennis en kunde nodig. Je hebt mensen nodig die informatie van de coureurs weten om te zetten naar een ontwerp. Je hebt coureurs nodig die dingen goed kunnen overbrengen en ook goed kunnen motiveren. Je hebt een leidinggevende nodig die de boel bij elkaar kan houden, zonder dingen te escaleren. Lewis en Russell zijn top coureurs, geen twijfel over mogelijk. De combinatie Toto, Lewis, Russell die met z'n allen tegelijk beginnen te schoppen naar de ontwerpers is niet hoe je uit zo'n situatie komt denk ik. | |
Nattekat | donderdag 9 maart 2023 @ 10:35 |
Hamilton is nooit echt een ontwikkelingscoureur geweest, getuige ook het feit dat ie nooit in een simulator zat. Russell heeft vooral zeepkistervaring, en is daarbovenop binnen Mercedes ook maar de tweede coureur, dus ik denk dat daar ook niet al te veel ontwikkeling vandaan komt. Verstappen is daar heel goed in, en Albon is naar het schijnt ook geen pannenkoek op dat gebied. Die twee hebben vast en zeker een behoorlijk aandeel gehad in de ontwikkeling van de 2022 auto, en als je dat mengt met de basis van Newey, krijg je waar we nu staan. Hamilton zal vast wel het nodige kunnen vertellen, maar het is veel meer dan dat. Dat alleen al is een gigantisch nadeel voor Mercedes als je net uit een kampioenschapstrijd komt. En tja.. dan hebben we het over coureurs met gigantische ego's die natuurlijk nooit naar zichzelf zullen wijzen, en wie zijn dan een makkelijk doelwit? Precies. | |
nils7 | donderdag 9 maart 2023 @ 11:02 |
Toto zit natuurlijk al bij Aston Martin Automerk ingekocht (niet het race team). Dus een verkoop aan INEOS zou ze niet eens pijn doen. Ik denk inderdaad dat Lewis zijn feedback wel heeft gegeven maar dat niet vertaald is (om wat voor reden dan ook) naar het circuit. Of dat met deze nieuwe regels ze denken de feedback van Lewis toegepast te hebben en dat niet hebben gedaan. Of ze een pad zijn ingeslagen en zijn feedback in de wind hebben geslagen en hij daardoor pissig is? | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 9 maart 2023 @ 11:07 |
Of zijn feedback lijkt nergens op voor mensen die wel weten hoe een auto werkt en ze denken 'laat maar lullen'. | |
#ANONIEM | donderdag 9 maart 2023 @ 11:09 |
Ik geloof best dat hij goede feedback gegeven heeft maar ik geloof niet dat hij exacte oplossingen gegeven heeft, daar heeft hij, en volgens mij alle F1 coureurs, veel te weinig kennis voor op dat gebied. | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 9 maart 2023 @ 11:14 |
Ja, dat bedoel ik ook. Hij zal best voelen dat hij meer of minder downforce nodig heeft en wat er aan de balans anders moet. Maar kennelijk heeft hij dat ook proberen te vertalen naar oplossingen en dat is een beetje als je oom die een mail stuurt naar de Postmaster om te vertellen dat hij het emailadres toch echt goed heeft getypt. | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 11:29 |
Met of zonder feedback van Lewis vind ik nog frappanter dat ze met een auto komen die voldoet aan hun verwachtingen maar dat die verwachtingen dus veel te laag zijn. | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 11:32 |
RIP zoon Ben Sulayem | |
daNpy | donderdag 9 maart 2023 @ 11:36 |
Hij heeft eind 2020 geleerd dat dat lucratief is. | |
#ANONIEM | donderdag 9 maart 2023 @ 11:47 |
Tja, het is natuurlijk wel een mooi staaltje expectation management ![]() | |
Tijn | donderdag 9 maart 2023 @ 11:49 |
Het is net alsof Mercedes niet verwacht dat de andere teams ook wat doen. | |
mikieu | donderdag 9 maart 2023 @ 11:50 |
Feedback: auto moet veel meer downforce maar minder drag. Dat is er niet, hadden ze maar geluisterd!!! Ik heb de oplossing gegeven. | |
#ANONIEM | donderdag 9 maart 2023 @ 12:00 |
RedBull is een goed voorbeeld. Vorig jaar was de RB 18 te zwaar, Max en Checo geven het aan, RedBull zegt "We gaan er wat aan doen", RB 19 is onder het minimum gewicht en heeft ballast. Max en Checo happy. Ik heb geen enkel idee hoe moeilijk of makkelijk het is om zo'n auto lichter te maken, overigens, maar gezien het feit dat ze er een jaar voor nodig hadden zal het niet simpel zijn maar ze doen het wel en geven de rijders wat ze vragen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2023 12:01:31 ] | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 12:08 |
Dat vind ik niet zo'n goed voorbeeld, ieder team probeert onder dat maximum gewicht te zitten, daar heb je geen coureur voor nodig om je daarop te wijzen. | |
daNpy | donderdag 9 maart 2023 @ 12:09 |
Precies wat ik dacht inderdaad. Je hoeft hem alleen maar op de schalen te zetten. Belangrijker is de gewichtsverdeling. | |
Starflyer | donderdag 9 maart 2023 @ 12:38 |
Als Mercedes de root cause van de problemen niet onder controle krijgt, gaat een nieuw concept ze ook niet helpen. Vorig jaar wisten ze niet waarom de auto het ene moment slecht presteerde en het andere moment goed. Als dat nog steeds zo is, klopt er iets niet met hun correlatie en gaat dat ook gevolgen hebben voor een nieuw concept. | |
Tijn | donderdag 9 maart 2023 @ 13:20 |
Ik heb ook het gevoel dat hun simulaties niet kloppen. Anders verschijn je toch ook niet aan de start van een nieuw seizoen met een auto die zo achter de feiten aanloopt, zou je denken. Tijdens de lancering was Toto nog vol hoop dat ze de strijd aan konden gaan voor het kampioenschap. En ook vorig jaar zeiden ze dat op papier hun auto ontzettend snel was, maar op de baan kwam het er nooit uit. Lijkt er dan toch sterk op dat wat ze berekenen niet matcht met de realiteit. | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 13:30 |
Het grote verschil met vorig jaar en dit jaar is dat de auto van vorig jaar nog een potentieel had wat er uiteindelijk nooit uit is gekomen, dit jaar voldoet de auto aan hun verwachtingen (en dus berekeningen) maar is eenvoudigweg niet goed genoeg. | |
Tijn | donderdag 9 maart 2023 @ 13:38 |
Vind ik toch wel moeilijk te geloven, hoor. De snelste kwalificatietijd van dit jaar is maar ongeveer een seconde sneller dan vorig jaar. Je kunt ervan uitgaan dat de concurrentie ook wel zoiets weet te vinden, dus als je daadwerkelijk naar voren wil zul je meer dan dat moeten verbeteren. | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 13:42 |
Ik vind het ook heel vreemd maar dat is wat ze zelf zeggen en is ook het probleem, ze hebben wel een upgrade gepland (ik meen voor Baku) die zo'n 2 a 3 tiende op gaat leveren maar dat is nu al te weinig. | |
Tijn | donderdag 9 maart 2023 @ 13:47 |
Ja, zeker omdat wederom de concurrentie ook niet stil zit. | |
Netsplitter | donderdag 9 maart 2023 @ 13:52 |
Ik denk dat er wel degelijk coureurs zijn die aardig wat kennis hebben van engineering. Schumacher bijvoorbeeld kon wel degelijk een motor beter maken omdat hij daar zeer veel kennis over had. | |
Tijn | donderdag 9 maart 2023 @ 13:52 |
Uiteindelijk is pure snelheid niet eens het grootste issue trouwens, want het hele veld zit ontzettend dicht op elkaar eigenlijk. Maar qua degradatie lijkt het wel behoorlijk uit elkaar te lopen. Dat is waarom Red Bull met twee vingers in de neus de race wint. Aston Martin lijkt dat ook beter voor elkaar te hebben dan Ferrari en Mercedes. | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 13:58 |
Dat lijkt me een fabeltje, ja zo'n tweetakt kart 1 cylinder, dat kon Jos ook maar dat is toch wat anders dan een Ferrari V10. | |
Zwoerd | donderdag 9 maart 2023 @ 13:59 |
Een motor wel, daar hebben ze vanaf hun kart-dagen al aan gesleuteld. Maar zaken als aërodynamica en hoe je een goede vloer maakt, gaat al een heel stuk verder. Ze kunnen feedback geven over wat wel of niet goed aanvoelt of welke aspecten er verbeterd kunnen worden, maar voor het puur technische gedeelte hebben ze denk ik de kennis niet. | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 9 maart 2023 @ 14:03 |
Hij zal ook best iets snappen van engine mapping ja. Maar het aero pakket van de eerste ground-effect F1 wagen waar hij ooit in gereden heeft? Dikke doei dat hij daar iets van begrijpt waarmee hij zijn engineers de oplossing kan bieden. | |
Knurft-Zork3 | donderdag 9 maart 2023 @ 14:19 |
Hadden we deze al besproken? Red Bull gebruikt blijkbaar "anti-marble" -spray op de auto. Oeieoeieoei, als dat maar niet verboden is... ![]() Toto is vast al aan het schuimbekken. Wel onhandig dat het zo'n stinkspul is dan ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Evenstar op 09-03-2023 14:21:36 ] | |
Netsplitter | donderdag 9 maart 2023 @ 14:20 |
Bewijs maar eens dat hij er niks van weet. ![]() | |
LTVDK | donderdag 9 maart 2023 @ 14:29 |
![]() | |
Black-Death | donderdag 9 maart 2023 @ 14:32 |
Toto is al druk bezig met het schrijven van een e-mail naar de FIA | |
Questular | donderdag 9 maart 2023 @ 14:34 |
Kan Toto voor de camera van Netflix iets roepen over veiligheid van het personeel. | |
#ANONIEM | donderdag 9 maart 2023 @ 14:52 |
Er is een heel, heel groot verschil tussen er iets van weten en in staat zijn om de juiste aerodynamische oplossing voor een F1 auto te ontwerpen vanuit de cockpit op basis van wat je voelt als coureur. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2023 14:52:45 ] | |
Dauthi | donderdag 9 maart 2023 @ 15:48 |
Edit: Het is ook ontzettend gevaarlijk om in te ademen. | |
Netsplitter | donderdag 9 maart 2023 @ 16:04 |
Maar dat is niet wat er gesteld werd. | |
Tijn | donderdag 9 maart 2023 @ 16:22 |
Daarom zitten ze ook allemaal buiten, niet omdat het stinkt natuurlijk. | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 16:22 |
Hoofd aero Ferrari gaat naar McLaren. | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 16:23 |
Het schijnt ook de andere auto's op afstand te houden dus dat is wel een voordeel. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 9 maart 2023 @ 17:37 |
Dat hij naar McLaren gaat is vooralsnog een gerucht. En mocht dat zo zijn, dan mag hij eerst een jaar gaan tuinieren. En hij was niet hoofd aero, maar Head of Vehicle Concept. | |
Mrs.Peel | donderdag 9 maart 2023 @ 17:37 |
![]() | |
Tarado | donderdag 9 maart 2023 @ 17:47 |
![]() | |
Dauthi | donderdag 9 maart 2023 @ 18:27 |
Als het alleen zou stinken zijn het een stel mietjes. Genoeg werk dat gedaan wordt in uiterst stinkende omstandigheden. Het inademen van vernevelde substanties is echt heel slecht voor je. Voor zulk soort werk zou een 3M versaflo oid verplicht moeten zijn. | |
Sally | donderdag 9 maart 2023 @ 19:17 |
Helaas doet de link het niet (meer?) - ook niet als ik ingelogd ben onder mijn Formula 1-account... Een snelle zoektocht levert op google wel een link op, maar ook die zegt: "We couldn't find the page you were looking for" . Ik dacht ook aan een Tech-Talkje over "F1 car Floors" - of zo ![]() | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 9 maart 2023 @ 19:23 |
Doe geen moeite. ![]() | |
Sally | donderdag 9 maart 2023 @ 19:25 |
@ChevyCaprice - hopelijk kan je dit filmpje kijken (of misschien nog op YouTube te vinden, maar ja: (dure) rechtenkwesties en zo....) https://f1tv.formula1.com(...)ar-de-perfecte-vloer Mss moet je een abo hebben voor de Formula 1-website om in te loggen en dat je het daarna pas kan kijken. TECH TALK - De zoektocht naar de perfecte vloer Onze experts geven je alle technische updates en inzichten van het 2022 Formula 1 seizoen. [plaatsingsdatum nnb - wel seizoen 2022] --- Edit: gelukkig ook op Youtube te vinden! ![]() ![]() https://www.youtube.com/r(...)inding+perfect+floor [ Bericht 25% gewijzigd door Sally op 09-03-2023 19:39:38 (youtube search erbij gezet - zelfde filmpje(s)) ] | |
Sally | donderdag 9 maart 2023 @ 19:27 |
Ach, ik zit er ook niet echt zó in wat de techniek betreft (zeker aerodynamica is een prut dingetje en ik was uitermate slecht in natuurkunde ![]() En dus vind ik de technische dingetjes ook altijd superleuk om te kijken. Ik gun een ander ook een moment(je) om iets te leren ![]() | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 9 maart 2023 @ 19:35 |
Wat een mooi en optimistisch mens ben jij. | |
Sally | donderdag 9 maart 2023 @ 19:36 |
Altijd! ![]()
| |
#ANONIEM | donderdag 9 maart 2023 @ 22:17 |
shiz | donderdag 9 maart 2023 @ 22:49 |
Misschien effectiever als 'ie het gewoon naar Masi emailt... ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 10 maart 2023 @ 15:34 |
![]() | |
Rianne84 | vrijdag 10 maart 2023 @ 17:28 |
ESF1Gamer | vrijdag 10 maart 2023 @ 17:52 |
Dus ook een Ford motor in de McLaren | |
rotaderp44 | vrijdag 10 maart 2023 @ 19:50 |
Mocht mercedes met een ander concept komen en opeens 1 seconde vind per ronde zou ik als FIA toch eens gaan zoeken of ze bij AM geen usb stickje vergeten zijn tijdens de runs in de windtunnel van MB. ik zie ze er wel voor aan | |
THEFXR | vrijdag 10 maart 2023 @ 22:48 |
dus omdat ze de helft van de auto van MB krijgen, gaan zij nu MB helpen om voor hun te eindigen? | |
rotaderp44 | zaterdag 11 maart 2023 @ 07:49 |
best een logische redenatie.....er zijn gekkere dingen gebeurd in de F1 | |
Tarado | zaterdag 11 maart 2023 @ 09:51 |
step by step inderdaad | |
heywoodu | zaterdag 11 maart 2023 @ 09:52 |
Een bericht naar 'our Mercedes Family', met als voornaamste doel zo te zien niet om 'our Mercedes Family' een hart onder de riem te steken, maar naar buiten te doen alsof ze heel goed voor hun 'Mercedes Family' zijn. Want anders zou je dit uiteraard intern doen. | |
Zorro | zaterdag 11 maart 2023 @ 09:52 |
Ach de PR-afdeling heeft hun zegje ook weer gedaan. | |
Tarado | zaterdag 11 maart 2023 @ 09:53 |
Ja grappig wel, ze moeten wat hè na het "they did not listen" van Lewis. | |
daNpy | zaterdag 11 maart 2023 @ 10:17 |
Is gewoon een HR/PR reactie na de reacties op Hamiltons gezeur dat ze niet luisteren. | |
tja77 | zaterdag 11 maart 2023 @ 10:59 |
Niet alleen dat ze niet luisteren, er doen steeds meer geruchten de ronde dat Hamilton zo graag z’n achtste titel wil pakken, dat hij dat best bereid is elders te doen. Alleen AM en Ferrari zitten volgend seizoen al vol, vette pech voor Lewis. | |
#ANONIEM | zaterdag 11 maart 2023 @ 11:01 |
Damage control dus. | |
Tarado | zaterdag 11 maart 2023 @ 11:03 |
Alsof die op hem zitten te wachten, al zou ik het wel leuk vinden hem volgend jaar in de Red Bull te zien. | |
tja77 | zaterdag 11 maart 2023 @ 11:31 |
Alsof Sainz zo’n geweldenaar is, schaal ik Hamilton toch hoger in. En ik betwijfel of Hamilton teamgenoot van Verstappen wil worden, die gaat gewoon 2e rijder worden. | |
THEFXR | zaterdag 11 maart 2023 @ 11:33 |
ze betalen gewoon die rekeningen die MB stuurt. | |
Tarado | zaterdag 11 maart 2023 @ 11:34 |
Maar dat is toch wat anders dan Hamilton nodig hebben, ik schat zowel Leclerc als Verstappen hoger in dan Hamilton en Stroll z'n stoeltje is wel verzekerd. | |
THEFXR | zaterdag 11 maart 2023 @ 11:35 |
is een grote afdeling, kost wat, kan best op bezuinig worden, kan dat weer naar het autobudget toe. | |
THEFXR | zaterdag 11 maart 2023 @ 11:36 |
Dat zou een hele grote motivatie zijn voor Max, om hem rechtstreeks helemaal te vernietigen. | |
daNpy | zaterdag 11 maart 2023 @ 11:59 |
Lol | |
daNpy | zaterdag 11 maart 2023 @ 12:00 |
Liever Alonso, die kan tenminste sturen. | |
rotaderp44 | zaterdag 11 maart 2023 @ 12:07 |
shots fired | |
loveislikeakiss | zaterdag 11 maart 2023 @ 12:09 |
Dan zou die opeens ook een pittig record in handen hebben, meeste jaren tussen gewonnen kampioenschappen | |
Tarado | zaterdag 11 maart 2023 @ 12:41 |
Die heeft nu een aardig stoeltje maar verder eens. | |
daNpy | zaterdag 11 maart 2023 @ 12:43 |
Daarvoor zou die dan wel Max moeten verslaan, dat zie ik nog niet 1-2-3 gebeuren. | |
tripel7 | zaterdag 11 maart 2023 @ 12:45 |
En dan Max die compleet de vloer met hem aanveegd😏 Als RB al een rijder van een ander team gaat poachen zou ik eerder inzetten op LeClerc of Norris, die zijn ook allebei hun huidige team spuugzat, maar nog niet fysiek en mentaal aan het aftakelen. [ Bericht 16% gewijzigd door tripel7 op 11-03-2023 12:54:47 ] | |
loveislikeakiss | zaterdag 11 maart 2023 @ 12:54 |
Ze hebben al zitten rekenen, als Max alles wint dan is hij kampioen bij de Zandvoort grand prix Als hij dan vakantie neemt en Ricciardo verder laat rijden, en ze doen alles verder 1 en 2tjes, dan heeft Red Bull de top 3 in handen met twee auto's | |
tja77 | zaterdag 11 maart 2023 @ 15:07 |
Als Sainz, Leclerc niet de backup kan geven die Leclerc nodig heeft, dan heeft Ferrari wellicht WEL baat bij een coureur die dichterbij Leclerc zit qua niveau. Ik schat Hamilton hoger in dan zowel Sainz als Perez. Al verwacht ik eerder Norris bij RedBull dan Hamilton. | |
Peterselieman | zaterdag 11 maart 2023 @ 16:15 |
Leuke zin die tegelijk dodelijk is | |
Peterselieman | zaterdag 11 maart 2023 @ 16:17 |
De vraag is of je hem binnen moet halen, want als hem het vuur aan de schenen gelegd wordt ontstaat haat en nijd ... | |
THEFXR | zaterdag 11 maart 2023 @ 16:30 |
waarom zit er 2 weken tussen? Jeddah is maar een dagje rijden vanaf Bahrain | |
Peterselieman | zaterdag 11 maart 2023 @ 16:42 |
Dit is wel een interessante video over de Merc: In optimale omstandigheden is die auto een kanon, maar het is vrijwel onmogelijk om die auto precies in dat gebied te krijgen. Daarom geven de windtunnel en sim hele andere resultaten dan op het circuit. | |
Rianne84 | zaterdag 11 maart 2023 @ 16:49 |
Misschien omdat ze twee weken geleden ook al testdagen hebben gehad. | |
tja77 | zaterdag 11 maart 2023 @ 16:54 |
True, echter heeft zowel Sainz als Leclerc al laten zien met een snelle auto toch nog fouten te moeten maken. Hamilton is ook niet foutloos gebleken maar toch wel stabieler dan Sainz en Leclerc. | |
Tijn | zaterdag 11 maart 2023 @ 16:58 |
Je zou het niet zeggen met de schema's van tegenwoordig, maar in principe is om de week een race de standaard. | |
Tokus | zaterdag 11 maart 2023 @ 17:20 |
oftewel: was de standaard. | |
Dazalbest1 | zaterdag 11 maart 2023 @ 17:32 |
Geef die gasten in je team een intranet pagina of e-mailadres en pleurt 't daarop, is veel persoonlijker...... ![]() | |
Tijn | zaterdag 11 maart 2023 @ 17:35 |
Kheb het idee dat ze het nog steeds wel proberen aan te houden als basis. Maar vervolgens schuift de hele boel in elkaar omdat het anders niet past. | |
tja77 | zaterdag 11 maart 2023 @ 18:09 |
23 Races om de twee weken kost je 45 weken, en hou je 7 weken winterstop over, dat is ECHT te weinig. Zeker wanneer je halverwege het seizoen ook nog een zomerstop erin wilt houden. Races bundelen qua regio, en vervolgens 3-4 races back2back zou beter zijn (en dan bijv. 2 weken geen race bij een intercontinentale verplaatsing. | |
TheStigsDutchCousin | zaterdag 11 maart 2023 @ 19:49 |
Hamilton bij Red Bull om daar de tweede viool te spelen? ![]() ![]() | |
Weltschmerz | zaterdag 11 maart 2023 @ 19:57 |
Ja, Hamilton maakt aldoor zeer zeldzame fouten namelijk. | |
Weltschmerz | zaterdag 11 maart 2023 @ 20:03 |
Dus hij heeft hartstikke goede downforce, behalve als je instuurt voor een bocht....? | |
Peterselieman | zaterdag 11 maart 2023 @ 20:30 |
Op lage snelheden werkt het ook prima, maar hogesnelheidsbochten zijn het probleem. Je kunt het wel fixen binnen het huidige concept, maar het maakt de auto alleen maar langzamer. Dat is waar ze tegenaan lopen. Wil je sneller worden dan zul je helemaal overnieuw moeten beginnen en dan loop je zomaar een paar jaar achter de feiten aan met de budgetlimiet Circuits als de Hungaroring en Zandvoort zullen de Merc prima liggen | |
THEFXR | zaterdag 11 maart 2023 @ 23:19 |
ik zag geruchten op YT, dat ze de B-versie zsm willen inzetten. | |
Tarado | zondag 12 maart 2023 @ 00:12 |
Ze kunnen van alles willen maar die hebben voor 25 geen auto die mee gaat doen om het kampioenschap. | |
Peterselieman | zondag 12 maart 2023 @ 00:31 |
Dat denk ik ook. Ze kunnen niet langer er honderden miljoenen extra tegenaan gooien | |
Peterselieman | zondag 12 maart 2023 @ 00:45 |
en nog een paar mooie vergelijkingen van vorig weekend: | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 12 maart 2023 @ 07:52 |
En RB gaat niet gebeuren. Als hij dat al zou willen. En het team waar hij naartoe gaat, moet ook zijn salaris willen betalen. | |
tja77 | zondag 12 maart 2023 @ 08:08 |
Ik zie RB eerder Perez wieberen (na dit seizoen of het seizoen erna) en dan voor Norris gaan. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 12 maart 2023 @ 08:17 |
Waarom zouden ze dat willen? Ze hebben al een wereldkampioen, Perez is goed genoeg om de constructeurstitel binnen te halen, maar niet om Max uit te dagen. Perfecte situatie. | |
tja77 | zondag 12 maart 2023 @ 08:35 |
Omdat er ook een wereld is NA Max Verstappen. Verstappen heeft al meerdermalen aangegeven dat het volle schema hem niet vrolijk maakt. Ik zie hem na einde contract wel afzwaaien (misschien wel eerder). Dan wil RedBull natuurlijk wel een coureur hebben die enigszins in de buurt komt van de huidige eerste rijder. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 12 maart 2023 @ 08:38 |
En als de RB dan nog steeds de beste auto is, hebben ze binnen no time een goede coureur in huis (zeker als de McLaren op dit niveau blijft). Overigens zie ik hem niet na dit contract vertrekken. Hij blijft nog wel even. | |
tja77 | zondag 12 maart 2023 @ 08:44 |
Ik zie hem echt wel vertrekken en Kelly bezwangeren. | |
Donna | zondag 12 maart 2023 @ 08:44 |
![]() ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 12 maart 2023 @ 08:46 |
Hij hoeft echt niet te stoppen met racen om dat te doen. Anyway, wij verschillen van mening. De toekomst zal het uitwijzen. | |
Sabata | zondag 12 maart 2023 @ 08:47 |
Arrows en Lotus hadden precies dat probleem met hun wingcars in .... 1979! Lotus gaf het halverwege het seizoen op en liet Andretti met zijn oude Lotus 79 het seizoen afmaken. Arrows gaf het na twee races al op. verschil is wel dat er toen nog weinig over windtunnels en aerodynamica bekend was ( ground effect werd ook per ongeluk ontdekt door een defect model) | |
Jan_Lul | zondag 12 maart 2023 @ 09:45 |
maar zij vertrekt zodra hij geen succes meer heeft. | |
tja77 | zondag 12 maart 2023 @ 09:54 |
Daniil, ben jij dit? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 12 maart 2023 @ 09:57 |
Dat alle vrouwen jou verlaten, betekent niet dat ze dat bij alle mannen doen. ![]() | |
Donna | zondag 12 maart 2023 @ 09:58 |
Wat een onzin. Zelfs al is het haar om geld te doen (wat ze zelf ook ruim voldoende heeft), dan kunnen ze nog wel even vooruit hoor na z'n pensioen. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 12 maart 2023 @ 09:59 |
WDC en WCC 2023 voor Max en RB confirmed. | |
Tarado | zondag 12 maart 2023 @ 09:59 |
Is er geen Shownieuws topic meer? | |
Donna | zondag 12 maart 2023 @ 10:00 |
Jawel hoor. Die heb ik toevallig vanochtend nog geupt | |
Tarado | zondag 12 maart 2023 @ 10:25 |
In SA zal Ferrari er wel dichter bij zitten, als ze heel blijven tenminste. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 12 maart 2023 @ 10:28 |
Oh, dat zal best, maar dit soort interne shit is meestal niet het recept om een kampioenschap binnen te halen. En helemaal niet als één van je technische toppers vertrekt. | |
Kleffe_Dop | zondag 12 maart 2023 @ 11:23 |
Als hij dat bezwangeren deel wil uitvoeren zou ik niet wachten totdat z'n contract afloopt. De biologische klok tikt al voor Kelly, eind 2028 is ze 40. | |
Weltschmerz | zondag 12 maart 2023 @ 13:22 |
Bizar he? Het is zo geavanceerd en zo primitief tegelijk. Ik ben geen techneut maar in de jaren 80 vroeg ik me al af waarom zet je in de windtunnel niet gewoon een weegschaal onder elk wiel? Waarom hebben ze er jarenlang zomaar wat velgen onder gezet? Nu zie ik ook weer zo'n windtunnel shot met de voorwielen rechtuit, waarom niet ingestuurd op de straal van de bocht waarvoor je de downforce wil? Ik snap dat als je modelletjes wil maken en alles wil doorgronden je alle andere variabelen wil wegnemen, maar zo'n Newey begint met zijn potloodje, vanuit voorstellingsvermogen. | |
ESF1Gamer | zondag 12 maart 2023 @ 13:27 |
Ik kon het niet laten om de FOK! chatgtp een vraag te stellen.Waardeloos ding als het niet de toekomst kan voorspellen | |
Adames | zondag 12 maart 2023 @ 13:29 |
Over 2021 kun je nog een aantal leuke dingen vragen | |
R-woud93 | zondag 12 maart 2023 @ 13:48 |
Dat deugt niet nee, wij weten het allemaal al wel wie er kampioen gaat worden. | |
Nattekat | zondag 12 maart 2023 @ 15:09 |
Lando ![]() | |
Sally | zondag 12 maart 2023 @ 15:20 |
Bahrein was toch ook volgens Mercedes (meen zelfs Wolff zelf in een pre-show) een slecht circuit voor de auto van het team? Dus gingen ze ervan uit dat daar nog niet écht de potentie van het nieuwe ontwerp (e.d.) te zien zou zijn - in de resultaten. Dus ook ik keek maar met een half oog naar hoe Merc het deed/ zou doen. 1 zwaluw maakt nog geen zomer, en dus ook 1 race nog niet. Mijn oordeel geef ik pas na een race of 3. Maar... Merc zelf gooit blijkbaar al de handdoek in de ring, na de testdagen (ook in Bahrein.... btw...) & Race 1... in Bahrein.... | |
tripel7 | zondag 12 maart 2023 @ 15:26 |
Opengelaten om te voorkomen dat Chevy en Klaas thuis niet de boel verbouwen wanneer ze niet het antwoord krijgen waarop ze hoopte. | |
Sally | zondag 12 maart 2023 @ 15:43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
TheStigsDutchCousin | zondag 12 maart 2023 @ 15:48 |
De Vries ![]() | |
Sally | zondag 12 maart 2023 @ 16:23 |
In his dreams... maybe... someday...?
| |
Sabata | zondag 12 maart 2023 @ 16:31 |
Die zal stiekem jaloers naar Sargent en Albon hebben gekeken vorige week ![]() | |
hole1988 | zondag 12 maart 2023 @ 20:00 |
Welke F1 coureur is dit? | |
tripel7 | zondag 12 maart 2023 @ 20:03 |
Lewis druk bezig met de wf14 te 'ontwikkelen' | |
Peterselieman | zondag 12 maart 2023 @ 20:36 |
We hebben ook pas één race gehad, dus ik snap dat Max nog een slag om de arm houdt | |
Knurft-Zork3 | zondag 12 maart 2023 @ 20:47 |
Ocherm, Charles. ![]() | |
WheeledWarrior | zondag 12 maart 2023 @ 21:10 |
Als die Ferrari in Saudi-Arabië weer de geest geeft dan zou ik de duikteams vast stand-by zetten. | |
Evenstar | zondag 12 maart 2023 @ 22:20 |
Ach, als de auto ook op andere circuits flop is kunnen ze zeggen "kijk, dat wisten wij al vanaf de eerste race". Als het straks op een andere circuit opeens heel goed gaat kunnen ze roepen "wij hebben 25 uur per dag gewerkt, we zijn geweldig, Lewis heeft het onmogelijke gedaan". Zo doen ze dat al de hele tijd bij Mercedes. | |
Tarado | zondag 12 maart 2023 @ 22:34 |
Klopt wel een beetje maar het zou mij verbazen als ze er in SA wel bijzitten, Ferrari schat ik wel hoger in daar als ze heel blijven. | |
ondeugend | maandag 13 maart 2023 @ 00:14 |
Raceweek! | |
Tijn | maandag 13 maart 2023 @ 00:38 |
Ik denk dat vooral Aston Martin het wat moeilijker gaat hebben in SA. | |
ESF1Gamer | maandag 13 maart 2023 @ 07:09 |
Raceweek | |
TheStigsDutchCousin | maandag 13 maart 2023 @ 08:18 |
WEERCAKE. | |
Abdus18 | maandag 13 maart 2023 @ 08:33 |
![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 13 maart 2023 @ 08:40 |
Gebaseerd op...? | |
Tarado | maandag 13 maart 2023 @ 08:42 |
Ze missen wat topsnelheid tov de andere 3, misschien dat Ferrari daardoor wel weer de 2e auto is deze race. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 13 maart 2023 @ 09:05 |
Het is waar dat Ferrari hoge topsnelheden lijkt te kunnen halen, maar kan ook een keuze geweest zijn van AM op Bahrain om niet voor de hoogste topsnelheden te gaan. Vind ik persoonlijk nog iets te mager om nu al aannames op te baseren. | |
opgebaarde | maandag 13 maart 2023 @ 09:06 |
Sowieso moeten we nog zien dat AM zich gedurende een jaar staande kan houden. Het (oude) team begon het seizoen wel vaker sterk om daarna helaas wat weg te zakken. We mogen hoop hebben want het lijkt er op dat zij tegenwoordig het maximale budget spenderen | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 13 maart 2023 @ 09:10 |
Agree. Meestrijden voor een podium of voor een kampioenschap zijn verschillende dingen. Alonso zei wel in de post-race-pressconference, dat dit hun 'begin'auto is en dat ze veel kunnen upgraden. En Alonso heeft natuurlijk wel echt voor kampioenschappen gestreden. Dat betekent ook wel wat. | |
THEFXR | maandag 13 maart 2023 @ 09:22 |
ik kan het niet meer uit mijn hoofd krijgen![]() | |
THEFXR | maandag 13 maart 2023 @ 09:24 |
als ze het makkelijker gaan hebben dan eindigen ze hoger dan P3? | |
rotaderp44 | maandag 13 maart 2023 @ 09:31 |
ik hoop dat russel dan sneller is...... | |
Luctor.et.Emergo | maandag 13 maart 2023 @ 10:37 |
![]() ![]() | |
Luctor.et.Emergo | maandag 13 maart 2023 @ 10:37 |
Vreemde TT trouwens. ![]() | |
chufi | maandag 13 maart 2023 @ 10:57 |
Ff snelle vol pleuren.. ![]() | |
Nattekat | maandag 13 maart 2023 @ 10:59 |
Gefixt ![]() | |
chufi | maandag 13 maart 2023 @ 11:13 |
Ah zo kan het ook ![]() | |
WheeledWarrior | maandag 13 maart 2023 @ 11:17 |
Lekker. | |
THEFXR | maandag 13 maart 2023 @ 11:21 |
Jenson Button to make NASCAR Cup debut at COTA best bijzonder, want jong is hij niet meer. | |
WismutVeilchen83 | maandag 13 maart 2023 @ 12:21 |
https://nl.motorsport.com(...)ender-2023/10442115/ Zou dit het einde betekenen meteen van Kyalami? | |
DjVero | maandag 13 maart 2023 @ 12:21 |
Vorig jaar hebben ze zich aardig ontwikkeld, toch? Vanaf de zomer heb ik het idee dat ze vaker in de top-10 reden. [Edit] Wikipedia even geraadpleegd voor de zekerheid. https://en.wikipedia.org/(...)onship#World_Drivers'_Championship_standings Wie is Oliver Goethe trouwens? ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door DjVero op 13-03-2023 12:27:33 ] | |
Starflyer | maandag 13 maart 2023 @ 12:45 |
Goethe is een F3 coureur die vorig jaar kampioen werd in de Euroformula Open. | |
DjVero | maandag 13 maart 2023 @ 12:47 |
Die staat in het verkeerde lijstje dan, dat moet Kevin Magnussen zijn ![]() | |
Nattekat | maandag 13 maart 2023 @ 12:52 |
Het blijft droevenis dat een bullshit plek als Las Vegas helemaal vergoed wordt door de F1, terwijl deze race in Afrika waar ik in de basis niks op tegen heb moet strijden voor een plek op de kalender samen met must-haves zoals Spa. | |
Sally | maandag 13 maart 2023 @ 12:58 |
| |
TearsoftheKingdom | maandag 13 maart 2023 @ 13:07 |
Is de naam van Louis Dekker al gevallen bij het onderzoek naar wangedrag bij NOS Sport? #durftevragen. | |
Nieuwschierig | maandag 13 maart 2023 @ 13:16 |
Dat is dat toch ook zo? Als ze deze auto bijna wekelijks op het podium weten te krijgen dan hebben ze iets voor elkaar gekregen wat niemand meer had verwacht. En zij zelf blijkbaar ook niet. | |
rotaderp44 | maandag 13 maart 2023 @ 13:52 |
oh oh: https://www.gpfans.com/nl(...)t-updates-voor-rb19/ | |
#ANONIEM | maandag 13 maart 2023 @ 14:30 |
![]() | |
Tarado | maandag 13 maart 2023 @ 14:47 |
Vorig jaar is dat best wel vaak gelukt door een falend Ferrari, nu met AM er nog tussen wordt dat wel een stuk moeilijker. | |
WheeledWarrior | maandag 13 maart 2023 @ 14:48 |
We gaan eerst nog even naar Miami met die nephaven ![]() | |
Tarado | maandag 13 maart 2023 @ 14:55 |
Was een botenshowroom, ik heb het ook liever alleen maar op de traditionele circuits maar het is wel knap hoe Liberty het eindelijk in de VS neerzet, commercieel gezien dan hè. | |
Nattekat | maandag 13 maart 2023 @ 14:57 |
Kijkend naar de kijkcijfers hebben ze nog een hele lange weg te gaan voor het ook maar in de schaduw van de populariteit in Europa staat. Nederland alleen al steekt boven de hele VS uit. | |
Tarado | maandag 13 maart 2023 @ 15:06 |
Je kan er niet zo goed tegen hè, verandering ![]() | |
Nattekat | maandag 13 maart 2023 @ 15:17 |
Moeilijk hè, feiten accepteren ![]() | |
Tarado | maandag 13 maart 2023 @ 15:29 |
Feiten interpreteren gaat het een beetje om ![]() | |
THEFXR | maandag 13 maart 2023 @ 15:49 |
Las Vegas=MONEY | |
THEFXR | maandag 13 maart 2023 @ 15:54 |
was wel de faal van 2022 qua circuits | |
TheStigsDutchCousin | maandag 13 maart 2023 @ 15:59 |
Deels eens. Het goed is dat ze het proberen, maar ik vraag me af of die Amerikanen echt doorhebben wat F1 is. | |
opgebaarde | maandag 13 maart 2023 @ 16:12 |
het wordt pas echt lachen als Monza Imola en de kwalificatie test 2023 besproken gaat worden ![]() | |
Tarado | maandag 13 maart 2023 @ 16:25 |
Gaat toch niet zoveel uitmaken, misschien een paar rondjes meer in Q1 en Q2. | |
Dauthi | maandag 13 maart 2023 @ 16:33 |
Charles weet eindelijk hoe Seb zich voelde. | |
Kickinalfa | maandag 13 maart 2023 @ 16:43 |
Crashen in Monaco, it is i, Leclerc |