Je moet hem ook nog bouwen en testen op het circuit. En dan heb je nog de standaardkosten om alle races te rijden.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:32 schreef Tijger_m het volgende:
Om te illustreren wat het probleem is:
Windtunnel tijd is gelimiteerd tot 40 runs per team maar de plaats op de ranglijst bepaalt welk percentage van die 40 je mag doen.
Eerste worden betekent dat je 70% van die 40 runs mag doen (RBR dus), Mercedes als 3e mag 80% van de 40 runs doen. Williams mag 115% van die 40 runs doen.
Als je daarmee 2 verschillende prototypes wil testen en je auto van dit jaar wil ontwikkelen dan heb je volgens mij een nogal groot probleem.
Lijkt me toch wel mee te vallen parts produceer je toch voor je windtunnel of een echte auto.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:32 schreef Tijger_m het volgende:
Om te illustreren wat het probleem is:
Windtunnel tijd is gelimiteerd tot 40 runs per team maar de plaats op de ranglijst bepaalt welk percentage van die 40 je mag doen.
Eerste worden betekent dat je 70% van die 40 runs mag doen (RBR dus), Mercedes als 3e mag 80% van de 40 runs doen. Williams mag 115% van die 40 runs doen.
Als je daarmee 2 verschillende prototypes wil testen en je auto van dit jaar wil ontwikkelen dan heb je volgens mij een nogal groot probleem.
Oh god, Mercedes fan begint weer met verdachtmakingen als Mercedes niet kan winnen. Hoe voorspelbaar.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:55 schreef ChevyCaprice het volgende:
Hoe kan AM überhaupt zoveel zijn ingelopen terwijl ze niks veranderd hebben aan het uiterlijk van de auto. Dit blijft erg verdacht 🧐
Het feit dat ze met dit design zijn gekomen lijkt me omdat ze dachten dat dit het beste was, het lijkt me stug dat ze betere concepten hadden liggen, dus al die verhalen we gaan het helemaal anders doen klinken leuk maar anders hoeft niet beter te zijn.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:44 schreef nils7 het volgende:
[..]
Lijkt me toch wel mee te vallen parts produceer je toch voor je windtunnel of een echte auto.
Of dat nu een onderdeel is voor je 0-sidepod design of een design zoals Red Bull.
Ja het zal ze iets meer kosten qua tijd en productie meer dat ze nu tijd kwijt zijn aan een nieuw concept waar anderen hun huidige concept kunnen door ontwikkelen.
Dus kiezen voor een ander concept moet ze zo'n stap brengen dat ze de doorontwikkeling (deels) goed kunnen maken, anders zetten ze zich nog op een grotere achterstand.
Ik denk dat ze achter hun oren zijn gaan krabben na het succes van AM, toch dezelfde aandrijflijn en ophanging zelfs.
En die rijden er, met gemak zelfs, voor.
Als dat niet was wisten weet ik niet of ze het concept overboord gegooid zouden hebben.
Ach, het is wel grappig om te zien hoe de befaamde 'mercedes no blame culture' nu een luchtkasteel blijkt te zijn, en iedereen overelkaar heen valt om te vingerwijzen terwijl dat team implodeert.quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:51 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar het vingerwijzen binnen mercedes is niet chique naar mijn ogen, uiteindelijk maak je als directie een afweging om voor een concept te gaan maar als dat tegenvalt moet je als directie je verantwoordelijkheid pakken (in dit geval dus Toto) en niet wijzen naar 1 afdeling onder je.
Auto is toch nauwelijks anders dan 2022 sinds Barcelona? Dan is het nu wel opmerkelijk dat die ineens zo snel is. Enige wat ik zeg.quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh god, Mercedes fan begint weer met verdachtmakingen als Mercedes niet kan winnen. Hoe voorspelbaar.
Doe niet zo triest, man, AMR heeft zijn auto herontworpen in de lijn van de RB, Mercedes heeft een andere, doodlopende naar het lijkt, weg gekozen. Dat is het probleem, niet AMR
Volgens Dan Fallows is de auto voor 95% anders en dat moet ook haast wel want anders kan je moeilijk zoveel tijd winnen, hij is nog wel groen, dat heb je wel goed gezien.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Auto is toch nauwelijks anders dan 2022 sinds Barcelona? Dan is het nu wel opmerkelijk dat die ineens zo snel is. Enige wat ik zeg.
quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:55 schreef ChevyCaprice het volgende:
Hoe kan AM überhaupt zoveel zijn ingelopen terwijl ze niks veranderd hebben aan het uiterlijk van de auto. Dit blijft erg verdacht 🧐
Zou ik ook zeggen als ik die auto ontwierp. Maar hoe kan een auto zo fundamenteel verschillen als je te maken hebt met een costcap 🧐quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
Volgens Dan Fallows is de auto voor 95% anders en dat moet ook haast wel want anders kan je moeilijk zoveel tijd winnen, hij is nog wel groen, dat heb je wel goed gezien.
Dat is de auto wel anders zou de auto in 2022 met dezelfde motor, versnellingsbak en ophanging als Mercedes sneller zijn geweest dan de Mercedes in Barcelona 2022. Maar mischien hebben ze een flexi floor net als RBR die niet had?quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Auto is toch nauwelijks anders dan 2022 sinds Barcelona? Dan is het nu wel opmerkelijk dat die ineens zo snel is. Enige wat ik zeg.
Ja hallo, de cost cap is $135 miljoen ofzo, he. Het is niet alsof je daar alleen maar een APK voor kan doen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen als ik die auto ontwierp. Maar hoe kan een auto zo fundamenteel verschillen als je te maken hebt met een costcap 🧐
Omdat ze vorig seizoen feitelijk in de prullebak gegooid hebben en weinig tot niets meer aan de auto van vorig jaar gedaan hebben waarmee ze 7e werden. Kan Mercedes ook doen, dat heet keuzes maken.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen als ik die auto ontwierp. Maar hoe kan een auto zo fundamenteel verschillen als je te maken hebt met een costcap 🧐
Onderste foto is pre-Barcelona.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Om te beginnen is het natuurlijk niet waar dat-ie uiterlijk hetzelfde is. Maar verder snap jij ook wel dat het uiterlijk eigenlijk maar een klein deel van de performance bepaalt. Downforce wordt grotendeels door de vloer gegenereerd.
Als je weet waar je mee bezig bent en het raak is wat je ontwikkelt maakt dat niet zoveel uit en vorig jaar zijn ze heel laag geëindigd dus waarschijnlijk na die Barcelona upgrade weinig nog aan de 22 auto gedaan.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:08 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen als ik die auto ontwierp. Maar hoe kan een auto zo fundamenteel verschillen als je te maken hebt met een costcap 🧐
Natuurlijk wel verdacht dat de twee teams die de costcap hebben verbroken nu 1 en 2 zijn.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:11 schreef Tijger_m het volgende:
Ik weet het! AMR heeft stiekem een Honda motor in de auto zitten
Inderdaad. Als Mercedes en McLaren ook een half miljoen extra aan catering uit hadden gegeven, waren ze nu wereldkampioen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:13 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Natuurlijk wel verdacht dat de twee teams die de costcap hebben verbroken nu 1 en 2 zijn.
Groetjes,
Toto en Zack
Ja, er was zelfs jaren geleden een prijsvraag competitie om op de afdeling van Mclaren te werken.quote:Op woensdag 8 maart 2023 10:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jij denkt dat men vers van de universiteit meteen bij een F1 team wordt ingehuurd?
Niets menselijks is iemand vreemd, dat toont ieder bedrijf, iedere multinational, iedere captain of industry, iedere universiteit, iedere wetenschappelijke institutie, ngo, en organisatie iedere keer weer aan.quote:Ja, met dat ego kan je jezelf naar binnen lullen in de industrie, maar dat brengt je niet richting de meest elite teams.
En je punt is?quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het lijkt me toch dat er op directie niveau besloten is om door te gaan met het zero side pod concept?
Als eerste vorig jaar om ermee te beginnen, vervolgens halverwege vorig jaar om ermee door te gaan, vervolgens dit jaar om er alsnog nog een keer door mee te gaan.
En dan ligt het nu weer op tafel om halverwege het seizoen weer terug te gaan naar een traditioneel design?
Uiteindelijk is de keuze dus 3x gevallen op dit concept, en daar staat toch Toto ook achter.
Dit forum is wel iets voor je, waar de nerds trachten iedere millimeter van de auto's te analyseren:quote:Op woensdag 8 maart 2023 13:55 schreef ChevyCaprice het volgende:
Hoe kan AM überhaupt zoveel zijn ingelopen terwijl ze niks veranderd hebben aan het uiterlijk van de auto. Dit blijft erg verdacht 🧐
Hannah Schmitz, de strategy lead bij RBR is direct van Cambridge bij RBR begonnen volgens mij om er een te noemen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:15 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Ja, er was zelfs jaren geleden een prijsvraag competitie om op de afdeling van Mclaren te werken.
Ik zie Stroll geen WDC worden maar hij is ook geen Latifi hoewel hij wel momenten heeft waar je hele grote vraagtekens bij zet. Middelmatige F1 coureur, zeg maar.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:35 schreef Tarado het volgende:
Lance is op mijn respectmeter wel gestegen, wist niet dat hij het in zich had maar gewoon knap hoe hij van de operatietafel op tijd de auto instapt en ook nog eens een redelijk resultaat pakt.
Dat ik het niet chique vind van toto dat hij min of meer zijn ontwerp afdeling voor de bus gooit terwijl hij als baas van mercedes zelf direct betrokken is bij de keuze voor dit concept.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:23 schreef Dauthi het volgende:
[..]
En je punt is?
Toto Wolff en de directie zijn geen aerodynamicie, het zijn niet eens engineers. Ze krijgen data en tekeningen overhandigd met een pitch van het designteam, over de weg die het designteam willen inslaan (een soort van dragon's den).
Toto heeft dat maar te vertrouwen.
Hamilton spreekt zich uit dat het design team niet naar hem heeft geluisterd over wat de auto nodig heeft.
En Toto is inmiddels klaar met dit concept, noem het voortschrijdend inzicht.
Al het werk tot dit punt kan je zien als een sunk cost, niet meer terug te krijgen geld/tijd/energie.
De keuze die nu gemaakt moet worden is wat zal meer brengen in de toekomst, dit concept of een ander concept.
Vanuit de woorden van Toto liggen er meerdere concepten en zal er een nieuwe keuze gemaakt worden. Alhoewel al lijkt dat die keuze gemaakt is, er komt een nieuw concept.
We gaan het zien dit jaar, ik had altijd de indruk van hem dat hij het allemaal niet zo boeiend vond maar zo snel weer in de auto stappen zegt toch wat anders.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zie Stroll geen WDC worden maar hij is ook geen Latifi hoewel hij wel momenten heeft waar je hele grote vraagtekens bij zet. Middelmatige F1 coureur, zeg maar.
Omdat de grootste wijzigingen niet van buitenaf zichtbaar zijn?quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Auto is toch nauwelijks anders dan 2022 sinds Barcelona? Dan is het nu wel opmerkelijk dat die ineens zo snel is. Enige wat ik zeg.
Allison valt dan onder de top-3 personeel die niet onder de budget cap vallen. Misschien als vervanger van Vowles?quote:Op woensdag 8 maart 2023 11:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er wordt nu ook een hoop gemaakt van het gerucht dat James Allison terug zou zijn bij Mercedes (voorlopig alleen gerucht) maar dan is mijn vraag ook meteen "Wie wordt er ontslagen om plaats te maken ïn de budget cap voor zijn salaris?
De downforce wordt vrijwel volledig uit de vloer gewonnen. Knap dat jij kunt zien dat de auto nauwelijks veranderd is.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Auto is toch nauwelijks anders dan 2022 sinds Barcelona? Dan is het nu wel opmerkelijk dat die ineens zo snel is. Enige wat ik zeg.
De vloer en tunnels zien er naar mijn mening waarschijnlijk vrij inwisselbaar uit. Op dat vlak is er ook veel minder speelruimte om mee te onderscheiden en innoveren. Sidepods hebben ook een grote impact op je rijprestaties.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:45 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Omdat de grootste wijzigingen niet van buitenaf zichtbaar zijn?
Met name de vloer en venturitunnels is een van de grootste generatoren van downforce met deze auto's.
Gewoon vulling voor het veld, net als zoveel anderen. Niks mis mee.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zie Stroll geen WDC worden maar hij is ook geen Latifi hoewel hij wel momenten heeft waar je hele grote vraagtekens bij zet. Middelmatige F1 coureur, zeg maar.
Zie post #35. Hetgeen waarmee je je onderscheidt is juist het zichtbare deel van de auto.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:48 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
De downforce wordt vrijwel volledig uit de vloer gewonnen. Knap dat jij kunt zien dat de auto nauwelijks veranderd is.
Dan moet er dus iemand anders uit die top 3 plaats maken. Wat mijn punt was.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:46 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Allison valt dan onder de top-3 personeel die niet onder de budget cap vallen. Misschien als vervanger van Vowles?
Bij een race auto met grondeffect? Seriously?quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Zie post #35. Hetgeen waarmee je je onderscheidt is juist het zichtbare deel van de auto.
Hoe zou je je op performancevlak dan kunnen onderscheiden met de vloer?quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bij een race auto met grondeffect? Seriously?
quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:49 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
De vloer en tunnels zien er naar mijn mening waarschijnlijk vrij inwisselbaar uit. Op dat vlak is er ook veel minder speelruimte om mee te onderscheiden en innoveren. Sidepods hebben ook een grote impact op je rijprestaties.
Kijk maar naar de red Bull. Onder de sidepods heb je natuurlijk een grote luchtstroom. Die zorgt ervoor dat je auto automatisch al naar beneden wordt gedrukt. Mercedes heeft die luchtstroom al helemaal niet.
op dit moment heeft hij wel wat van Andrea de Cesaris. wisselt momenten van brilliantie af met totale blokkades of een gebrek aan ruimtelijk inzicht. enige jammere is dat pa stroll niet tevreden is met meerijden. zijn zoon moet de wereldkampioen worden en zijn vaders droom verwezenlijken. soms komt ie ook over alsof ie er helemaal niet bij is , of liever ergens anders is. daar heb ik dit weekend overigens niets van gezienquote:Op woensdag 8 maart 2023 14:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zie Stroll geen WDC worden maar hij is ook geen Latifi hoewel hij wel momenten heeft waar je hele grote vraagtekens bij zet. Middelmatige F1 coureur, zeg maar.
Oh ja, da's wel een leuke coureur om mee te vergelijkenquote:Op woensdag 8 maart 2023 15:05 schreef Sabata het volgende:
[..]
op dit moment heeft hij wel wat van Andrea de Cesaris. wisselt momenten van brilliantie af met totale blokkades of een gebrek aan ruimtelijk inzicht. enige jammere is dat pa stroll niet tevreden is met meerijden. zijn zoon moet de wereldkampioen worden en zijn vaders droom verwezenlijken. soms komt ie ook over alsof ie er helemaal niet bij is , of liever ergens anders is. daar heb ik dit weekend overigens niets van gezien
Is dit een serieuze vraag? Kom op man. De vloer is hét onderscheidende aspect. Waarom denk je dat Red Bull zo weinig drag heeft? Omdat ze veel downforce via de vloer generen. Meer dan Ferrari. Meer dan Mercedes. Daarom staan ze nu bovenaan.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hoe zou je je op performancevlak dan kunnen onderscheiden met de vloer?
Je zit grapjes te maken, hoop ik?quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hoe zou je je op performancevlak dan kunnen onderscheiden met de vloer?
Het is natuurlijk niet populair om te zeggen, maar zo slecht is Stroll niet. Hij is geen topper, begrijp me niet verkeerd, maar hij is ook geen Latifi of Mazepin. Hij is niet altijd de slimste en heeft vaak dingen niet door, maar hij kan best een aardig rondje racen.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:35 schreef Tarado het volgende:
Lance is op mijn respectmeter wel gestegen, wist niet dat hij het in zich had maar gewoon knap hoe hij van de operatietafel op tijd de auto instapt en ook nog eens een redelijk resultaat pakt.
Chevy snapt er dus net zo weinig van als Mercedes. Dat verrast me niet echt, maar hij staat wel giga voor lul nu.quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bij een race auto met grondeffect? Seriously?
Alles wat van onder aan downforce wordt gegenereerd correspondeert ook met de bovenkant. Het is één geheel.quote:Op woensdag 8 maart 2023 15:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dit een serieuze vraag? Kom op man. De vloer is hét onderscheidende aspect. Waarom denk je dat Red Bull zo weinig drag heeft? Omdat ze veel downforce via de vloer generen. Meer dan Ferrari. Meer dan Mercedes. Daarom staan ze nu bovenaan.
Hoe hij op die groepsfoto staat ook...quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:35 schreef Tarado het volgende:
Lance is op mijn respectmeter wel gestegen, wist niet dat hij het in zich had maar gewoon knap hoe hij van de operatietafel op tijd de auto instapt en ook nog eens een redelijk resultaat pakt.
Negeren vanaf nu mensen,quote:Op woensdag 8 maart 2023 14:53 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hoe zou je je op performancevlak dan kunnen onderscheiden met de vloer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |