abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208291937
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 18:46 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Natuurlijk ik begrijp heel goed dat het financiële plaatje bij dat team er inmiddels heel anders uitziet.
Maar de cost cap is de cost cap, en daar moet je het mee doen; binnen die grenzen moet men het beste eruit zien te halen.

Dat is een compleet andere modus operandi dan de manier waarop de top teams van weleer het aanpakten; geld er tegenaan smijten en, in het geval van Ferrari, 300 dagen per jaar een bolide op het eigen circuit rond hebben rijden met 4 test coureurs op de pay roll.
Het voormalige Jordan GP is sinds zijn ontstaan gewend om te werken met een beperkt budget.
Dat soort dynamiek zit tot op bepaalde hoogte zelfs nog in teams ingebakken nadat iedereen is vervangen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 maart 2023 @ 19:05:30 #102
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_208292075
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 16:10 schreef Sabata het volgende:

[..]
misschien doen ze dat wel maar luistert Wolff er niet meer naar. hij heeft ook geen tegengas meer sinds Niki Lauda is overleden
Wolf is een narcist en dat is ook gelijk het probleem. Als het goed gaat is er niets aan de hand, maar als het mis gaat ligt het aan iedereen behalve ...

Lauda had ieders respect en hij haalde de scherpe kantjes overal van af. Zo iemand missen ze meer dan dat ze denken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 8 maart 2023 @ 19:23:56 #103
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_208292302
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:59 schreef tripel7 het volgende:

[..]
Ach, het is wel grappig om te zien hoe de befaamde 'mercedes no blame culture' nu een luchtkasteel blijkt te zijn, en iedereen overelkaar heen valt om te vingerwijzen terwijl dat team implodeert.
Ach.. het is natuurlijk makkelijk praten over een no-blame-culture met de wind in de zeilen.
En als er dan een keer een fuck-up plaats vond, dan volgde daarna 6 overwinningen op rij en was iedereen het alweer lang vergeten.
Hell, stel dat die fuck-up tijdens de race een achterstand van 10 seconde opleverde dan reed Hamilton dat gat in 95% van de gevallen met twee vingers in de neus weer dicht tussen 2014 en 2020.

Nu liggen ze onder een vergrootglas; ieder foutje levert pijn op ten opzichte van RB, Ferrari en als klap op de vuurpijl ook nog eens op een eigen klantenteam: Aston Martin.
pi_208292316
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:27 schreef nils7 het volgende:

[..]
Wat voor feedback kan je geven?
Ik wil dat ie nog sneller accelereert, hogere top snelheid, later kunnen remmen, zuiniger, minder drag, meer front end grip :?
Er zijn enorm veel variabelen, en als meneer zo goed weet wat hij wilt en zoveel ervaring heeft, dan zal hij over veel van die variabelen iets te zeggen hebben, en weten hoe zij gerelateerd zijn tot het rijgedrag wat hij wilt, en tot bandenslijtage bijvoorbeeld. Als hij het echt zo goed weet, dan zou hij dat ook in simulaties op moeten pikken, en zeker in de simulator, maar als je aan het skien bent of aan het surfen ergens in de tropen, kun je niet in de simulator zitten in Brackley. En als het allemaal zo simpel was, dan hadden alle F1-teams niet een hele rits engineers in dienst.
Ik denk dat Mercedes op dit moment tekort schiet in hun kennis en kunde wat betreft aerodynamica. Ze hadden een concept wat jarenlang goed werkte, en zijn toen niet echt gestimuleerd hun kennis bij te houden. Andere teams moesten hard werken om dichter bij te komen, en dat lukte mede door het verkrijgen van meer kennis van aerodynamica. Dat zie je bij RB vooral, en daardoor ook bij AM, die profiteren flink van wat aerodynamica kennis wat ze bij RB hebben losgeweekt. Het zou me niks verbazen als Toto een paar sleutelfiguren gaat vervangen, en dan vooral in het aerodynamica team. Maar of hij een geschikt persoon als vervanger gaat vinden is een andere vraag. Denk dat hij al snel buiten F1 moet kijken, de innige band met INEOS kan daar bij helpen, want die doen daar aardig wat mee met het zeilteam bijv. Overigens zie ik dat ze op dit moment vooral composite engineers zoeken, benieuwd wanneer dat verandert.
pi_208292445
Oei oei is Hamilton in de winterbreak gaan skiën!? Heeft hij vakantie gehad?! Nee joh dat kan echt niet!! Wat een lul zeg.

En al die andere coureurs zeker wel 80 uur per week op de sim maken. Die Lewis, poh wat een schande.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 maart 2023 @ 19:36:00 #106
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_208292597
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:27 schreef nils7 het volgende:

[..]
Wat voor feedback kan je geven?
Ik wil dat ie nog sneller accelereert, hogere top snelheid, later kunnen remmen, zuiniger, minder drag, meer front end grip :?
Er wordt natuurlijk niet voor niets in de simulator gereden. Maar het lijkt me niet dat F1 coureurs niet meer op vakantie mogen omdat de baas een jaar daarvoor kut auto heeft laten ontwerpen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 19:44:32 #108
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_208292652
Interessante opmerking van Karun Chandhok bij Sky.
Tijdens de Braziliaanse GP eind vorig jaar sprak hij met iemand binnen Red Bull die hem vertelde dat ze als team wekelijks bezig zijn om engineers aan boord te houden die worden benaderd door Aston Martin of Alpine.
Maar één teamnaam viel daarbij nooit; McLaren.
pi_208292797
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 19:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Interessante opmerking van Karun Chandhok bij Sky.
Tijdens de Braziliaanse GP eind vorig jaar sprak hij met iemand binnen Red Bull die hem vertelde dat ze als team wekelijks bezig zijn om engineers aan boord te houden die worden benaderd door Aston Martin of Alpine.
Maar één teamnaam viel daarbij nooit; McLaren.
Nee, die shoppen alleen bij de Kwikfit.
pi_208295573
https://www.tubantia.nl/s(...)geluisterd~ac3cb65a/
Als ze naar Hamilton hadden geluisterd was het allemaal anders gegaan :')
zie email 27 oktober
  woensdag 8 maart 2023 @ 22:37:24 #111
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_208295588
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:35 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/s(...)geluisterd~ac3cb65a/
Als ze naar Hamilton hadden geluisterd was het allemaal anders gegaan :')
Gelooft ie het zelf ?!
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_208296015
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:35 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/s(...)geluisterd~ac3cb65a/
Als ze naar Hamilton hadden geluisterd was het allemaal anders gegaan :')
We win and lose as a team.

Lekkere rel Lewis :9
pi_208296186
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 22:35 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/s(...)geluisterd~ac3cb65a/
Als ze naar Hamilton hadden geluisterd was het allemaal anders gegaan :')
Ja, The Race had ook een artikel hierover.

We win as a team en meer van die uitspraken gaan wel snel overboord als "we" niet meer winnen, lijkt het. Het is allemaal niet echt sterk en ook de uitspraken van Wolff zijn weer tenenkrommend te noemen.
  woensdag 8 maart 2023 @ 23:36:07 #114
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_208296275
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:35 schreef Tarado het volgende:
Lance is op mijn respectmeter wel gestegen, wist niet dat hij het in zich had maar gewoon knap hoe hij van de operatietafel op tijd de auto instapt en ook nog eens een redelijk resultaat pakt.
Zeker als je hem hier ziet pre-race, tijdens het volkslied. Hij wil gewoon even z'n handen in z'n zij zetten, maar z'n hele gezicht vertrekt gelijk van de pijn. En dan toch nog de race rijden en finishen zoals hij deed, is best knap (ook al vind ik het nog steeds een beetje onverantwoord).

Vanaf ongeveer 34 sec, mocht je niet het geduld hebben de hele video te kijken.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 23:38:47 #115
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208296293
Ik vraag mij toch echt af wat hij dan bedoelt. Wat kan hij gezegd hebben behalve "ik voel X of Y bij Z". Is Lewis nu ook al een aero-expert, engineer en ontwerper?

Ik vond hem aan het einde van de vorige race best netjes. Hij probeerde zijn team wat te steunen, gaf aan dat het niet goed genoeg was, maar dat ze er samen aan moesten werken. Ik dacht toen nog "dat is een volwassen reactie".

Dit vind ik dan weer uitermate kinderachtig. Ja, tuurlijk mag hij zeggen dat die auto sucked, want dat doet het ook en Toto, Russell en iedereen zegt dat. Niks mis mee. Ik vind het wel belachelijk dat hij durft te roepen dat hij precies weet wat er mis was en hoe het opgelost moest worden, want daar komt zo'n uitspraak eigenlijk gewoon op neer.

Lekker natrappen, terwijl die lui al down zijn. Goed bezig, prima voor sfeer ook. Ze struikelen lekker over elkaar heen daar bij Mercedes terwijl ze allemaal met hun vingertje wijzen.

Lewis wist het allemaal, maar niemand luisterde. Toto geeft de ontwerpers op de kop, terwijl hij toch echt de leidinggevende is en er weinig zou gebeuren zonder zijn goedkeuring. Is er dan niemand volwassen genoeg?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2023 @ 23:42:23 #116
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208296328
quote:
2s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:36 schreef Jane het volgende:

[..]
Zeker als je hem hier ziet pre-race, tijdens het volkslied. Hij wil gewoon even z'n handen in z'n zij zetten, maar z'n hele gezicht vertrekt gelijk van de pijn. En dan toch nog de race rijden en finishen zoals hij deed, is best knap (ook al vind ik het nog steeds een beetje onverantwoord).

Vanaf ongeveer 34 sec, mocht je niet het geduld hebben de hele video te kijken.

Zow, goed gezien. Knap hoor, als dat al pijn doet in zo'n ding gaan zitten en een prima potje rijden.
  woensdag 8 maart 2023 @ 23:54:30 #117
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_208296417
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:42 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Zow, goed gezien. Knap hoor, als dat al pijn doet in zo'n ding gaan zitten en een prima potje rijden.
Ik heb best lang moeten zoeken om het terug te vinden, want alle officiële kanalen (ik bedoel F1TV en het Formule 1 kanaal op YT) vinden het volkslied blijkbaar zo oninteressant dat ze het uit hun video's weglaten. B-)
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_208296532
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:38 schreef Evenstar het volgende:

Lekker natrappen, terwijl die lui al down zijn. Goed bezig, prima voor sfeer ook. Ze struikelen lekker over elkaar heen daar bij Mercedes terwijl ze allemaal met hun vingertje wijzen.

Lewis wist het allemaal, maar niemand luisterde. Toto geeft de ontwerpers op de kop, terwijl hij toch echt de leidinggevende is en er weinig zou gebeuren zonder zijn goedkeuring. Is er dan niemand volwassen genoeg?
Ach, het is niks nieuws, natuurlijk, weten we nog hoe het ging in het jaar dat Rosberg de titel pakte? Hamilton die zijn eigen team (hetzelfde dus van we win together) beschuldigde hem opzettelijk te saboteren?

Hij is heel goed in de PR praatjes zolang het goed gaat en zijn kant op beweegt maar na alle hosanna verhalen van Wolff en Russell dat ze het gat gedicht hadden in de winter en dat alles nu goed zou komen gaat het dus helemaal niet goed en zijn ze gewoon langzamer dan vorig jaar.

Hamilton ziet zijn kans op die 8e titel aan de horizon verdwijnen en slaat om zich heen, ieder jaar dat hij niet wint is een jaar dat anderen beter en sterker worden (zie Verstappen, Max). Dat doet pijn en blijkbaar is hetzelfde team waar hij altijd zo samen mee is dan ineens de boosdoener. Tja.
pi_208296980
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:38 schreef Evenstar het volgende:
Ik vraag mij toch echt af wat hij dan bedoelt. Wat kan hij gezegd hebben behalve "ik voel X of Y bij Z". Is Lewis nu ook al een aero-expert, engineer en ontwerper?

Ik vond hem aan het einde van de vorige race best netjes. Hij probeerde zijn team wat te steunen, gaf aan dat het niet goed genoeg was, maar dat ze er samen aan moesten werken. Ik dacht toen nog "dat is een volwassen reactie".

Dit vind ik dan weer uitermate kinderachtig. Ja, tuurlijk mag hij zeggen dat die auto sucked, want dat doet het ook en Toto, Russell en iedereen zegt dat. Niks mis mee. Ik vind het wel belachelijk dat hij durft te roepen dat hij precies weet wat er mis was en hoe het opgelost moest worden, want daar komt zo'n uitspraak eigenlijk gewoon op neer.

Lekker natrappen, terwijl die lui al down zijn. Goed bezig, prima voor sfeer ook. Ze struikelen lekker over elkaar heen daar bij Mercedes terwijl ze allemaal met hun vingertje wijzen.

Lewis wist het allemaal, maar niemand luisterde. Toto geeft de ontwerpers op de kop, terwijl hij toch echt de leidinggevende is en er weinig zou gebeuren zonder zijn goedkeuring. Is er dan niemand volwassen genoeg?
Dit is echt zoiets als dat ict gedoe van een paar jaar terug waar opstelten zijn ict team in de kamer voor de bus gooiden door te zeggen dat het niet mogelijk was om bepaalde info terug te krijgen. En een paar dagen later komt het opeens boven. Dat zie ik hier ook nog wel gebeuren een anonieme bron die even uitlegt waarom Lewis zijn ideeën niet werken.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  donderdag 9 maart 2023 @ 07:00:24 #120
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208297085
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, The Race had ook een artikel hierover.

We win as a team en meer van die uitspraken gaan wel snel overboord als "we" niet meer winnen, lijkt het. Het is allemaal niet echt sterk en ook de uitspraken van Wolff zijn weer tenenkrommend te noemen.
Verbaast je dat?
Het is toch al jaren duidelijk dat wat er bij dat team naar buiten komt met een hele vrachtwagen zout te nemen is, als het al in de buurt lijkt te komen van iets dat op waarheid lijkt?

"We win as a team" ligt sneller onder de bus als dat een F1 auto opschakelt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 9 maart 2023 @ 07:02:28 #121
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208297089
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:38 schreef Evenstar het volgende:
Ik vraag mij toch echt af wat hij dan bedoelt. Wat kan hij gezegd hebben behalve "ik voel X of Y bij Z". Is Lewis nu ook al een aero-expert, engineer en ontwerper?
Uhm nee maar een goede F1 rijder weet ook wel wat van techniek en kan wel aangeven wat er verbeterd moet worden. Een Max en Vettel weten dat ook, het is meermaals in het nieuws geweest dat ze technisch goed onderlegd zijn.

quote:
Ik vond hem aan het einde van de vorige race best netjes. Hij probeerde zijn team wat te steunen, gaf aan dat het niet goed genoeg was, maar dat ze er samen aan moesten werken. Ik dacht toen nog "dat is een volwassen reactie".

Dit vind ik dan weer uitermate kinderachtig. Ja, tuurlijk mag hij zeggen dat die auto sucked, want dat doet het ook en Toto, Russell en iedereen zegt dat. Niks mis mee. Ik vind het wel belachelijk dat hij durft te roepen dat hij precies weet wat er mis was en hoe het opgelost moest worden, want daar komt zo'n uitspraak eigenlijk gewoon op neer.

Lekker natrappen, terwijl die lui al down zijn. Goed bezig, prima voor sfeer ook. Ze struikelen lekker over elkaar heen daar bij Mercedes terwijl ze allemaal met hun vingertje wijzen.

Lewis wist het allemaal, maar niemand luisterde. Toto geeft de ontwerpers op de kop, terwijl hij toch echt de leidinggevende is en er weinig zou gebeuren zonder zijn goedkeuring. Is er dan niemand volwassen genoeg?
En zo wordt die auto het hele jaar niks, want niemand heeft er nog zin an. Go team spirit, lekker elders solliciteren _O_
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208297299
twitter
  Moderator / Redactie Sport donderdag 9 maart 2023 @ 08:43:28 #123
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208297624
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 07:02 schreef daNpy het volgende:

[..]
Uhm nee maar een goede F1 rijder weet ook wel wat van techniek en kan wel aangeven wat er verbeterd moet worden. Een Max en Vettel weten dat ook, het is meermaals in het nieuws geweest dat ze technisch goed onderlegd zijn.
[..]
En zo wordt die auto het hele jaar niks, want niemand heeft er nog zin an. Go team spirit, lekker elders solliciteren _O_
Ja, maar dat is precies wat ik bedoel. Hij kan aangeven wat de auto doet, hoe het zich gedraagt, wat hij denkt te missen, wat niet goed gaat in de bochten etc. Dat is onderdeel van zijn werk.

Als er dan vervolgens geen oplossing is gekomen wil niet zeggen dat men niet geluisterd heeft. Lewis doet nu net of hij precies wist wat er moest gebeuren, maar de engineers dachten "wat lult hij nou, wij weten het wel beter". Snap zijn doel ook niet echt. Enige wat hij hiermee bereikt is gezeik binnen zijn team en dat hij weer slachtoffer kan gaan spelen in de media.
  donderdag 9 maart 2023 @ 09:00:59 #124
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208297756
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 08:43 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Ja, maar dat is precies wat ik bedoel. Hij kan aangeven wat de auto doet, hoe het zich gedraagt, wat hij denkt te missen, wat niet goed gaat in de bochten etc. Dat is onderdeel van zijn werk.

Als er dan vervolgens geen oplossing is gekomen wil niet zeggen dat men niet geluisterd heeft. Lewis doet nu net of hij precies wist wat er moest gebeuren, maar de engineers dachten "wat lult hij nou, wij weten het wel beter". Snap zijn doel ook niet echt. Enige wat hij hiermee bereikt is gezeik binnen zijn team en dat hij weer slachtoffer kan gaan spelen in de media.
Op de Formel Schmidt podcast van AMuS zeiden ze ook dat er ook min of meer een braindrain heeft plaats gevonden bij Mercedes, de 2 belangrijkste aero jongens zijn naar respectievelijk Red Bull en AM gegaan en dat in 21 dus net voor die omschakeling naar ground effect auto's.

En inderdaad kan een beetje coureur echt wel aangeven wat hij mist maar daarmee is het nog niet opgelost en hiermee in de openbaarheid treden zegt meer over de situatie bij Mercedes, als je wint dan heb je vrienden.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 9 maart 2023 @ 09:08:20 #125
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_208297818
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 09:00 schreef Tarado het volgende:

[..]
Op de Formel Schmidt podcast van AMuS zeiden ze ook dat er ook min of meer een braindrain heeft plaats gevonden bij Mercedes, de 2 belangrijkste aero jongens zijn naar respectievelijk Red Bull en AM gegaan en dat in 21 dus net voor die omschakeling naar ground effect auto's.

En inderdaad kan een beetje coureur echt wel aangeven wat hij mist maar daarmee is het nog niet opgelost en hiermee in de openbaarheid treden zegt meer over de situatie bij Mercedes, als je wint dan heb je vrienden.
Klopt ja, afgelopen twee jaar sowieso erg veel verschuivingen geweest van kennis tussen teams en ik denk dat Mercedes hier wel echt flinke tikken heeft gehad. Ik denk ook serieus dat dit komt door hun dominantie. Je kan de beste leidinggevende en de beste mensen hebben, maar als je 6-7 jaar lang dusdanig dominant bent gaan er op een gegeven moment gewoon dingen mis. De fouten die gemaakt worden doen niet zo'n pijn als je het op een andere manier kan compenseren. Als je dan ook een paar slimme mensen kwijt raakt ......

Red Bull had die luxe niet, Aston Martin al helemaal niet. Ferrari ook niet, maar dat blijft Ferrari. Als Red Bull een foutje maakte en ergens een tiende liet liggen dan was het meteen game over. Als Mercedes ergens drie tiende liet liggen dan konden ze gewoon de motor een minimaal standje hoger zetten om te compenseren.

Nu kan dat niet meer. Nu heb je echt kennis en kunde nodig. Je hebt mensen nodig die informatie van de coureurs weten om te zetten naar een ontwerp. Je hebt coureurs nodig die dingen goed kunnen overbrengen en ook goed kunnen motiveren. Je hebt een leidinggevende nodig die de boel bij elkaar kan houden, zonder dingen te escaleren. Lewis en Russell zijn top coureurs, geen twijfel over mogelijk. De combinatie Toto, Lewis, Russell die met z'n allen tegelijk beginnen te schoppen naar de ontwerpers is niet hoe je uit zo'n situatie komt denk ik.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 9 maart 2023 @ 10:35:14 #126
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208298729
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 09:08 schreef Evenstar het volgende:
Lewis en Russell zijn top coureurs, geen twijfel over mogelijk. De combinatie Toto, Lewis, Russell die met z'n allen tegelijk beginnen te schoppen naar de ontwerpers is niet hoe je uit zo'n situatie komt denk ik.
Hamilton is nooit echt een ontwikkelingscoureur geweest, getuige ook het feit dat ie nooit in een simulator zat. Russell heeft vooral zeepkistervaring, en is daarbovenop binnen Mercedes ook maar de tweede coureur, dus ik denk dat daar ook niet al te veel ontwikkeling vandaan komt. Verstappen is daar heel goed in, en Albon is naar het schijnt ook geen pannenkoek op dat gebied. Die twee hebben vast en zeker een behoorlijk aandeel gehad in de ontwikkeling van de 2022 auto, en als je dat mengt met de basis van Newey, krijg je waar we nu staan. Hamilton zal vast wel het nodige kunnen vertellen, maar het is veel meer dan dat.

Dat alleen al is een gigantisch nadeel voor Mercedes als je net uit een kampioenschapstrijd komt. En tja.. dan hebben we het over coureurs met gigantische ego's die natuurlijk nooit naar zichzelf zullen wijzen, en wie zijn dan een makkelijk doelwit? Precies.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:02:29 #127
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208298957
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 19:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er zijn enorm veel variabelen, en als meneer zo goed weet wat hij wilt en zoveel ervaring heeft, dan zal hij over veel van die variabelen iets te zeggen hebben, en weten hoe zij gerelateerd zijn tot het rijgedrag wat hij wilt, en tot bandenslijtage bijvoorbeeld. Als hij het echt zo goed weet, dan zou hij dat ook in simulaties op moeten pikken, en zeker in de simulator, maar als je aan het skien bent of aan het surfen ergens in de tropen, kun je niet in de simulator zitten in Brackley. En als het allemaal zo simpel was, dan hadden alle F1-teams niet een hele rits engineers in dienst.
Ik denk dat Mercedes op dit moment tekort schiet in hun kennis en kunde wat betreft aerodynamica. Ze hadden een concept wat jarenlang goed werkte, en zijn toen niet echt gestimuleerd hun kennis bij te houden. Andere teams moesten hard werken om dichter bij te komen, en dat lukte mede door het verkrijgen van meer kennis van aerodynamica. Dat zie je bij RB vooral, en daardoor ook bij AM, die profiteren flink van wat aerodynamica kennis wat ze bij RB hebben losgeweekt. Het zou me niks verbazen als Toto een paar sleutelfiguren gaat vervangen, en dan vooral in het aerodynamica team. Maar of hij een geschikt persoon als vervanger gaat vinden is een andere vraag. Denk dat hij al snel buiten F1 moet kijken, de innige band met INEOS kan daar bij helpen, want die doen daar aardig wat mee met het zeilteam bijv. Overigens zie ik dat ze op dit moment vooral composite engineers zoeken, benieuwd wanneer dat verandert.
Toto zit natuurlijk al bij Aston Martin Automerk ingekocht (niet het race team).
Dus een verkoop aan INEOS zou ze niet eens pijn doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:38 schreef Evenstar het volgende:
Ik vraag mij toch echt af wat hij dan bedoelt. Wat kan hij gezegd hebben behalve "ik voel X of Y bij Z". Is Lewis nu ook al een aero-expert, engineer en ontwerper?

Ik vond hem aan het einde van de vorige race best netjes. Hij probeerde zijn team wat te steunen, gaf aan dat het niet goed genoeg was, maar dat ze er samen aan moesten werken. Ik dacht toen nog "dat is een volwassen reactie".

Dit vind ik dan weer uitermate kinderachtig. Ja, tuurlijk mag hij zeggen dat die auto sucked, want dat doet het ook en Toto, Russell en iedereen zegt dat. Niks mis mee. Ik vind het wel belachelijk dat hij durft te roepen dat hij precies weet wat er mis was en hoe het opgelost moest worden, want daar komt zo'n uitspraak eigenlijk gewoon op neer.

Lekker natrappen, terwijl die lui al down zijn. Goed bezig, prima voor sfeer ook. Ze struikelen lekker over elkaar heen daar bij Mercedes terwijl ze allemaal met hun vingertje wijzen.

Lewis wist het allemaal, maar niemand luisterde. Toto geeft de ontwerpers op de kop, terwijl hij toch echt de leidinggevende is en er weinig zou gebeuren zonder zijn goedkeuring. Is er dan niemand volwassen genoeg?
Ik denk inderdaad dat Lewis zijn feedback wel heeft gegeven maar dat niet vertaald is (om wat voor reden dan ook) naar het circuit.
Of dat met deze nieuwe regels ze denken de feedback van Lewis toegepast te hebben en dat niet hebben gedaan.

Of ze een pad zijn ingeslagen en zijn feedback in de wind hebben geslagen en hij daardoor pissig is?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_208299012
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:02 schreef nils7 het volgende:

[..]
Toto zit natuurlijk al bij Aston Martin Automerk ingekocht (niet het race team).
Dus een verkoop aan INEOS zou ze niet eens pijn doen.
[..]
Ik denk inderdaad dat Lewis zijn feedback wel heeft gegeven maar dat niet vertaald is (om wat voor reden dan ook) naar het circuit.
Of dat met deze nieuwe regels ze denken de feedback van Lewis toegepast te hebben en dat niet hebben gedaan.

Of ze een pad zijn ingeslagen en zijn feedback in de wind hebben geslagen en hij daardoor pissig is?
Of zijn feedback lijkt nergens op voor mensen die wel weten hoe een auto werkt en ze denken 'laat maar lullen'.
pi_208299020
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:07 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Of zijn feedback lijkt nergens op voor mensen die wel weten hoe een auto werkt en ze denken 'laat maar lullen'.
Ik geloof best dat hij goede feedback gegeven heeft maar ik geloof niet dat hij exacte oplossingen gegeven heeft, daar heeft hij, en volgens mij alle F1 coureurs, veel te weinig kennis voor op dat gebied.
pi_208299060
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik geloof best dat hij goede feedback gegeven heeft maar ik geloof niet dat hij exacte oplossingen gegeven heeft, daar heeft hij, en volgens mij alle F1 coureurs, veel te weinig kennis voor op dat gebied.
Ja, dat bedoel ik ook. Hij zal best voelen dat hij meer of minder downforce nodig heeft en wat er aan de balans anders moet. Maar kennelijk heeft hij dat ook proberen te vertalen naar oplossingen en dat is een beetje als je oom die een mail stuurt naar de Postmaster om te vertellen dat hij het emailadres toch echt goed heeft getypt.
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:29:53 #131
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208299187
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ja, dat bedoel ik ook. Hij zal best voelen dat hij meer of minder downforce nodig heeft en wat er aan de balans anders moet. Maar kennelijk heeft hij dat ook proberen te vertalen naar oplossingen en dat is een beetje als je oom die een mail stuurt naar de Postmaster om te vertellen dat hij het emailadres toch echt goed heeft getypt.
Met of zonder feedback van Lewis vind ik nog frappanter dat ze met een auto komen die voldoet aan hun verwachtingen maar dat die verwachtingen dus veel te laag zijn.
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:32:40 #132
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208299220
twitter


RIP zoon Ben Sulayem
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:36:38 #133
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208299265
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 08:43 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Als er dan vervolgens geen oplossing is gekomen wil niet zeggen dat men niet geluisterd heeft. Lewis doet nu net of hij precies wist wat er moest gebeuren, maar de engineers dachten "wat lult hij nou, wij weten het wel beter". Snap zijn doel ook niet echt. Enige wat hij hiermee bereikt is gezeik binnen zijn team en dat hij weer slachtoffer kan gaan spelen in de media.
Hij heeft eind 2020 geleerd dat dat lucratief is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208299384
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:29 schreef Tarado het volgende:

[..]
Met of zonder feedback van Lewis vind ik nog frappanter dat ze met een auto komen die voldoet aan hun verwachtingen maar dat die verwachtingen dus veel te laag zijn.
Tja, het is natuurlijk wel een mooi staaltje expectation management :D
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:49:13 #135
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208299395
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:29 schreef Tarado het volgende:

[..]
Met of zonder feedback van Lewis vind ik nog frappanter dat ze met een auto komen die voldoet aan hun verwachtingen maar dat die verwachtingen dus veel te laag zijn.
Het is net alsof Mercedes niet verwacht dat de andere teams ook wat doen.
pi_208299408
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik geloof best dat hij goede feedback gegeven heeft maar ik geloof niet dat hij exacte oplossingen gegeven heeft, daar heeft hij, en volgens mij alle F1 coureurs, veel te weinig kennis voor op dat gebied.
Feedback: auto moet veel meer downforce maar minder drag.

Dat is er niet, hadden ze maar geluisterd!!! Ik heb de oplossing gegeven.
pi_208299463
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:49 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het is net alsof Mercedes niet verwacht dat de andere teams ook wat doen.
RedBull is een goed voorbeeld. Vorig jaar was de RB 18 te zwaar, Max en Checo geven het aan, RedBull zegt "We gaan er wat aan doen", RB 19 is onder het minimum gewicht en heeft ballast. Max en Checo happy.

Ik heb geen enkel idee hoe moeilijk of makkelijk het is om zo'n auto lichter te maken, overigens, maar gezien het feit dat ze er een jaar voor nodig hadden zal het niet simpel zijn maar ze doen het wel en geven de rijders wat ze vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-03-2023 12:01:31 ]
  donderdag 9 maart 2023 @ 12:08:39 #138
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208299504
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 12:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
RedBull is een goed voorbeeld. Vorig jaar was de RB 18 te zwaar, Max en Checo geven het aan, RedBull zegt "We gaan er wat aan doen", RB 19 is onder het minimum gewicht en heeft ballast. Max en Checo happy.

Ik heb geen enkel idee hoe moeilijk of makkelijk het is om zo'n auto lichter te maken, overigens, maar gezien het feit dat ze er een jaar voor nodig hadden zal het niet simpel zijn maar ze doen het wel en geven de rijders wat ze vragen.
Dat vind ik niet zo'n goed voorbeeld, ieder team probeert onder dat maximum gewicht te zitten, daar heb je geen coureur voor nodig om je daarop te wijzen.
  donderdag 9 maart 2023 @ 12:09:07 #139
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208299506
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 12:08 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dat vind ik niet zo'n goed voorbeeld, ieder team probeert onder dat maximum gewicht te zitten, daar heb je geen coureur voor nodig om je daarop te wijzen.
Precies wat ik dacht inderdaad. Je hoeft hem alleen maar op de schalen te zetten.
Belangrijker is de gewichtsverdeling.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 9 maart 2023 @ 12:38:12 #140
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_208299710
Als Mercedes de root cause van de problemen niet onder controle krijgt, gaat een nieuw concept ze ook niet helpen.

Vorig jaar wisten ze niet waarom de auto het ene moment slecht presteerde en het andere moment goed. Als dat nog steeds zo is, klopt er iets niet met hun correlatie en gaat dat ook gevolgen hebben voor een nieuw concept.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:20:30 #141
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208300098
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 12:38 schreef Starflyer het volgende:
Als Mercedes de root cause van de problemen niet onder controle krijgt, gaat een nieuw concept ze ook niet helpen.

Vorig jaar wisten ze niet waarom de auto het ene moment slecht presteerde en het andere moment goed. Als dat nog steeds zo is, klopt er iets niet met hun correlatie en gaat dat ook gevolgen hebben voor een nieuw concept.
Ik heb ook het gevoel dat hun simulaties niet kloppen. Anders verschijn je toch ook niet aan de start van een nieuw seizoen met een auto die zo achter de feiten aanloopt, zou je denken. Tijdens de lancering was Toto nog vol hoop dat ze de strijd aan konden gaan voor het kampioenschap. En ook vorig jaar zeiden ze dat op papier hun auto ontzettend snel was, maar op de baan kwam het er nooit uit. Lijkt er dan toch sterk op dat wat ze berekenen niet matcht met de realiteit.
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:30:43 #142
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208300200
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:20 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik heb ook het gevoel dat hun simulaties niet kloppen. Anders verschijn je toch ook niet aan de start van een nieuw seizoen met een auto die zo achter de feiten aanloopt, zou je denken. Tijdens de lancering was Toto nog vol hoop dat ze de strijd aan konden gaan voor het kampioenschap. En ook vorig jaar zeiden ze dat op papier hun auto ontzettend snel was, maar op de baan kwam het er nooit uit. Lijkt er dan toch sterk op dat wat ze berekenen niet matcht met de realiteit.
Het grote verschil met vorig jaar en dit jaar is dat de auto van vorig jaar nog een potentieel had wat er uiteindelijk nooit uit is gekomen, dit jaar voldoet de auto aan hun verwachtingen (en dus berekeningen) maar is eenvoudigweg niet goed genoeg.
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:38:02 #143
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208300305
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:30 schreef Tarado het volgende:

[..]

dit jaar voldoet de auto aan hun verwachtingen (en dus berekeningen) maar is eenvoudigweg niet goed genoeg.
Vind ik toch wel moeilijk te geloven, hoor. De snelste kwalificatietijd van dit jaar is maar ongeveer een seconde sneller dan vorig jaar. Je kunt ervan uitgaan dat de concurrentie ook wel zoiets weet te vinden, dus als je daadwerkelijk naar voren wil zul je meer dan dat moeten verbeteren.
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:42:48 #144
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208300371
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:38 schreef Tijn het volgende:

[..]
Vind ik toch wel moeilijk te geloven, hoor. De snelste kwalificatietijd van dit jaar is maar ongeveer een seconde sneller dan vorig jaar. Je kunt ervan uitgaan dat de concurrentie ook wel zoiets weet te vinden, dus als je daadwerkelijk naar voren wil zul je meer dan dat moeten verbeteren.
Ik vind het ook heel vreemd maar dat is wat ze zelf zeggen en is ook het probleem, ze hebben wel een upgrade gepland (ik meen voor Baku) die zo'n 2 a 3 tiende op gaat leveren maar dat is nu al te weinig.
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:47:19 #145
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208300427
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:42 schreef Tarado het volgende:

[..]
Ik vind het ook heel vreemd maar dat is wat ze zelf zeggen en is ook het probleem, ze hebben wel een upgrade gepland (ik meen voor Baku) die zo'n 2 a 3 tiende op gaat leveren maar dat is nu al te weinig.
Ja, zeker omdat wederom de concurrentie ook niet stil zit.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 9 maart 2023 @ 13:52:19 #146
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208300490
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ja, dat bedoel ik ook. Hij zal best voelen dat hij meer of minder downforce nodig heeft en wat er aan de balans anders moet. Maar kennelijk heeft hij dat ook proberen te vertalen naar oplossingen en dat is een beetje als je oom die een mail stuurt naar de Postmaster om te vertellen dat hij het emailadres toch echt goed heeft getypt.
Ik denk dat er wel degelijk coureurs zijn die aardig wat kennis hebben van engineering.
Schumacher bijvoorbeeld kon wel degelijk een motor beter maken omdat hij daar zeer veel kennis over had.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:52:59 #147
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208300495
Uiteindelijk is pure snelheid niet eens het grootste issue trouwens, want het hele veld zit ontzettend dicht op elkaar eigenlijk. Maar qua degradatie lijkt het wel behoorlijk uit elkaar te lopen. Dat is waarom Red Bull met twee vingers in de neus de race wint. Aston Martin lijkt dat ook beter voor elkaar te hebben dan Ferrari en Mercedes.
  donderdag 9 maart 2023 @ 13:58:22 #148
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208300559
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:
Schumacher bijvoorbeeld kon wel degelijk een motor beter maken omdat hij daar zeer veel kennis over had.
Dat lijkt me een fabeltje, ja zo'n tweetakt kart 1 cylinder, dat kon Jos ook maar dat is toch wat anders dan een Ferrari V10.
pi_208300576
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ik denk dat er wel degelijk coureurs zijn die aardig wat kennis hebben van engineering.
Schumacher bijvoorbeeld kon wel degelijk een motor beter maken omdat hij daar zeer veel kennis over had.
Een motor wel, daar hebben ze vanaf hun kart-dagen al aan gesleuteld. Maar zaken als aërodynamica en hoe je een goede vloer maakt, gaat al een heel stuk verder. Ze kunnen feedback geven over wat wel of niet goed aanvoelt of welke aspecten er verbeterd kunnen worden, maar voor het puur technische gedeelte hebben ze denk ik de kennis niet.
Цой жив
pi_208300623
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:52 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ik denk dat er wel degelijk coureurs zijn die aardig wat kennis hebben van engineering.
Schumacher bijvoorbeeld kon wel degelijk een motor beter maken omdat hij daar zeer veel kennis over had.
Hij zal ook best iets snappen van engine mapping ja.

Maar het aero pakket van de eerste ground-effect F1 wagen waar hij ooit in gereden heeft? Dikke doei dat hij daar iets van begrijpt waarmee hij zijn engineers de oplossing kan bieden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')