abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 5 maart 2023 @ 19:47:25 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208256644
quote:
Waarom het conflict tussen Isral en de Palestijnen (weer) escaleert

De dagenlange onrust in Jeruzalem en de Gazastrook bereikte maandagavond een kookpunt, toen Isral en de Palestijnse Hamasbeweging elkaar met raketten beschoten. Wat is er aan de hand in het gebied? En waarom is het juist nu weer onrustig?

De oorzaken voor het escalerende geweld zijn een lastig te ontwarren kluwen. In de kern komt het erop neer dat de huidige protesten worden aangejaagd door Palestijnse jongeren. Zij hebben weinig op met de gevestigde orde in de Palestijnse gebieden, waardoor de Palestijnse autoriteiten weinig grip op hen hebben.

De crisis van de afgelopen week begon met gewelddadige protesten in Jeruzalem. Die worden genspireerd door een slepende juridische strijd over de woninguitzettingen van zestig Palestijnse gezinnen in de oostelijke wijk Sheikh Jarrah. Joodse kolonisten claimen de grond waarop hun woningen staan. De kwestie ligt nu bij het Isralisch Hooggerechtshof, maar dat buigt zich er voorlopig niet over, vanwege het geweld.

Jeruzalem is formeel gescheiden in een westelijk Isralisch deel en een oostelijk Palestijns deel. In de praktijk is het oostelijke deel een lappendeken van Palestijnse gebiedjes en Joodse nederzettingen. Op de Tempelberg in de Oude Stad liggen joodse en islamitische heiligdommen, waar spanningen met grote regelmaat tot uitbarsting komen.

De protesten worden voornamelijk gecordineerd via sociale media en de beweging heeft geen duidelijke leiders. Dat maakt het verminderen van de spanningen lastig: de Isralische regering kan de Palestijnse Autoriteit (PA) wel bellen om te praten, maar als Palestijnse jongeren die negeren heeft dat weinig zin.

Tegelijkertijd probeert de terroristische groepering Hamas, die de scepter zwaait in de Gazastrook, de spanningen juist op te zwepen. Raketaanvallen op Isralisch grondgebied vanuit Gaza worden beantwoord met Isralische bombardementen.

Er wordt gevreesd voor een derde Intifada, een term voor brede volksopstanden tegen de Isralische bezetting in de Palestijnse gebieden. Hamas en Iran (waarover later meer) zien dat wel zitten, maar voor de andere belangrijke spelers in het conflict is zo'n opstand een minder aantrekkelijk vooruitzicht.

LEES VERDER BIJ BRON

https://www.nu.nl/buitenl(...)-weer-escaleert.html

Iron Dome missiles on the left and rockets fired from Gaza on the right.

quote:
Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv in antwoord op Isralische luchtaanval

Palestijnen hebben raketten afgevuurd op de Isralische hoofdstad Tel Aviv en omgeving. Volgens de Palestijnse beweging Hamas ging het om zo'n 130 projectielen.

In Tel Aviv gingen de sirenes af en waren explosies te horen. Een Isralische zender meldde zeker een dode. Ook is er sprake van gewonden. In Holon, pal ten zuiden van de stad, werd een bus geraakt. Alle vluchten vanaf luchthaven Ben Gurion in Tel Aviv zijn opgeschort.

Volgens Hamas was de actie bedoeld als vergelding voor een luchtaanval kort daarvoor van Isral op de Palestijnse Gazastrook. Daarbij stortte een torenflat in waarin een kantoor van Hamas was gevestigd. De personen in het appartementencomplex waren voor de aanval gewaarschuwd.

Het geweld tussen Isral en de Palestijnen is sinds enkele dagen opgelaaid omdat de Isralirs tientallen Palestijnen uit hun woningen in bezet Oost-Jeruzalem willen zetten om daar Joodse kolonisten te vestigen. De Palestijnen bestookten Isral al met honderden raketten. Isral op zijn beurt neemt Hamas-doelwitten in de dichtbevolkte Gazastrook onder vuur.

De jongste escalatie kostte al enkele tientallen mensen het leven, vooral aan Palestijnse kant.
https://www.nu.nl/buitenl(...)che-luchtaanval.html
  zondag 5 maart 2023 @ 19:49:03 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208258755
De reacties die ik in de vorige reeks kreeg, hebben wel weer bewezen dat de discussie in dit conflict meestal worden gevoerd door intellectueel-uitgedaagde.
  zondag 5 maart 2023 @ 21:55:00 #4
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 5 maart 2023 @ 21:58:16 #5
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 5 maart 2023 @ 22:05:31 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 5 maart 2023 @ 22:10:14 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208261467
https://www.nytimes.com/2(...)archResultPosition=2

Michael Bloomberg. Groot supporter van Israel, over de huidige ontwikkelingen in het land.
  maandag 6 maart 2023 @ 11:37:45 #9
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208263283
Interessant, maar er wordt wel weer vooruitgelopen op de feiten met claims als deze:
quote:
Under the new coalition’s proposal, a simple majority of the Knesset could overrule the nation’s Supreme Court and run roughshod over individual rights, including on matters such as speech and press freedoms, equal rights for minorities and voting rights.
En Bloomberg mag dat wel pro-Isral zijn, maar zou in de Isralische politieke context waarschijnlijk in lijn vallen met iemand als Lapid, misschien nog iets links daarvan zelfs.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208265953
quote:
14s.gif Op maandag 6 maart 2023 11:37 schreef HowardRoark het volgende:
Interessant, maar er wordt wel weer vooruitgelopen op de feiten met claims als deze:
[..]
En Bloomberg mag dat wel pro-Isral zijn, maar zou in de Isralische politieke context waarschijnlijk in lijn vallen met iemand als Lapid, misschien nog iets links daarvan zelfs.
1: Er wordt per definitie vooruitgelopen. Want als je niet meer vooruitloopt op iets, dan is het al gaande. En misschien wel te laat.

2: Inderdaad. Verstandig man. Alles rechts van Lapid brengen Israel naar de vernietiging. En alles extreem links van Lapid overigens ook.
pi_208266679
Thread

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
pi_208266887
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 16:22 schreef Slayage het volgende:
Thread

[ twitter ]
Is verwijderd.
pi_208267639
Netanyahu is dus bezig met een soort regime change. Zozo.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 10:56:54 #14
16715 Mylene
*schatje*
pi_208274937
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 17:41 schreef Slayage het volgende:
Netanyahu is dus bezig met een soort regime change. Zozo. [ twitter ]
De uiterst rechtse en de extreem nationalistische en ultraorthodoxe regering van Netanyahu wil de onafhankelijkheid van het hooggerechtshof aantasten. De politiek moet de rechters benoemen en het parlement kan de hoogste rechters overrulen. Een meerderheid van het volk is tegen en tienduizenden Israli’s demonstreren er al weken tegen. Ze denken dat Netanyahu de hervormingen doorvoert om weg te komen aan de vervolging van corruptie. Dat was ook zijn motivatie waarom hij met zo’n extreme regering in zee ging.

Intern geruzie voor het eerst dreigender voor Isral dan boze buitenwereld

De uitgebrande zwarte gevels auto’s geven Huwara een macaber aanzicht. Het Palestijnse dorp likt zijn wonden na een ongekende wraakactie van Joodse kolonisten. De inwoners van het dorp denken dat het nooit meer goed komt. De derde intifada komt er aan.
Een Isralische parlementslid stond bij de toegang tot het dorp en plaatste een foto op Twitter, waarbij ze haar steun betuigde voor de gewelddadige actie, die op dat moment in volle gang was. Een andere volksvertegenwoordiger, eveneens van een regeringspartij. Een gesloten en afgebrand Huwara, dat wil ik zien.
De gruwelijke gebeurtenissen laten het ware gezicht zien van een deel van de Isralische regering. Minister van Financin Bezalel Smotrich wond er geen doekjes om. Hij wil niet dat de kolonisten, maar de regering zelf Huwara wegvaagt.

Palestijns dorpje Huwara likt zijn wonden; ’Het komt nooit meer goed’

Beide artikelen bewerkt want premium Telegraaf.
pi_208275670
Ik hoop van harte dat de Juridische hervorming doorgaat. Gezien dat weer verandering kan brengen in geopolitieke context. En veranderingen zijn leuk.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:14:19 #16
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208275757
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2023 17:41 schreef Slayage het volgende:
Netanyahu is dus bezig met een soort regime change. Zozo. [ twitter ]
Als je dit soort tweets moet geloven inderdaad wel. Bijzonder ook de vergelijking met Hongarije en Polen wat compleet andere situaties betrof. Het is ook interessant om te zien dat sommigen het idee willen wekken dat heel Isral de straat op gaat, terwijl het voornamelijk betreft het stemmers van de partijen die in de recente verkiezingen naast de macht hebben gegrepen. Met andere woorden, partijen die over het algemeen links van het politieke centrum vallen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:56 schreef Mylene het volgende:

[..]
De uiterst rechtse en de extreem nationalistische en ultraorthodoxe regering van Netanyahu wil de onafhankelijkheid van het hooggerechtshof aantasten. De politiek moet de rechters benoemen en het parlement kan de hoogste rechters overrulen. Een meerderheid van het volk is tegen en tienduizenden Israli’s demonstreren er al weken tegen. Ze denken dat Netanyahu de hervormingen doorvoert om weg te komen aan de vervolging van corruptie. Dat was ook zijn motivatie waarom hij met zo’n extreme regering in zee ging.
'Uiterst rechtse en de extreem nationalistische en ultraorthodoxe'. Dat zijn weer een paar mooie termen die wel wat onderbouwing zouden verdienen. Maar die komt er natuurlijk niet omdat demoniseren het enige doel is.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:56 schreef Mylene het volgende:
De uitgebrande zwarte gevels auto’s geven Huwara een macaber aanzicht. Het Palestijnse dorp likt zijn wonden na een ongekende wraakactie van Joodse kolonisten. De inwoners van het dorp denken dat het nooit meer goed komt. De derde intifada komt er aan.
Een Isralische parlementslid stond bij de toegang tot het dorp en plaatste een foto op Twitter, waarbij ze haar steun betuigde voor de gewelddadige actie, die op dat moment in volle gang was. Een andere volksvertegenwoordiger, eveneens van een regeringspartij. Een gesloten en afgebrand Huwara, dat wil ik zien.
De gruwelijke gebeurtenissen laten het ware gezicht zien van een deel van de Isralische regering. Minister van Financin Bezalel Smotrich wond er geen doekjes om. Hij wil niet dat de kolonisten, maar de regering zelf Huwara wegvaagt.

Palestijns dorpje Huwara likt zijn wonden; ’Het komt nooit meer goed’
Een tenenkrommend artikel, het blijft opvallend hoe men altijd een narratief moet creren waarin Palestijnen de eigenlijke slachtoffers zijn. In het Westen kwam de aanslag die hiertoe heeft geleid en in Palestijnse kringen uitbundig werd gevierd, eigenlijk niet eens in hert nieuws. Maar zodra er een vergeldingsactie komt staat de media er bol van. Selectieve berichtgeving heet zoiets, uiteraard op basis van de eigen confirmation bias.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208275814
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:14 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je dit soort tweets moet geloven inderdaad wel. Bijzonder ook de vergelijking met Hongarije en Polen wat compleet andere situaties betrof. Het is ook interessant om te zien dat sommigen het idee willen wekken dat heel Isral de straat op gaat, terwijl het voornamelijk betreft het stemmers van de partijen die in de recente verkiezingen naast de macht hebben gegrepen. Met andere woorden, partijen die over het algemeen links van het politieke centrum vallen.
[..]
'Extreem nationalistische'. Dat is een mooie demoniserende term die wel wat onderbouwing zou verdienen.
[..]
Een tenenkrommend artikel, het blijft opvallend hoe men altijd een narratief moet creren waarin Palestijnen de eigenlijke slachtoffers zijn. In het Westen kwam de aanslag die hiertoe heeft geleid en in Palestijnse kringen uitbundig werd gevierd, eigenlijk niet eens in hert nieuws. Maar zodra er een vergeldingsactie komt staat de media er bol van. Selectieve berichtgeving heet zoiets, uiteraard op basis van de eigen confirmation bias.
Mag ik vragen waarom jij constant links tot liberaal-Israel verdacht maakt, en opkomt voor radicaal tot extreem rechts in Israel?

Vanwaar de wil om van Israel een soort Joodse Iran te maken?
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:30:15 #18
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208275921
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Mag ik vragen waarom jij constant links tot liberaal-Israel verdacht maakt, en opkomt voor radicaal tot extreem rechts in Israel?

Vanwaar de wil om van Israel een soort Joodse Iran te maken?
Van verdachtmaking is geen sprake, ik benoem slechts hoe de vork in de steel zit. Isral hoeft van mij geen Iran te worden en dat gaat ook helemaal niet gebeuren. In een partij als Likud kan ik mij uitstekend vinden, Shas heb ook niets op tegen, maar de Smotrich's en Ben-Gvir's van deze wereld gaan mij te ver. Dat is allemaal in lijn met het gedachtegoed van Kahane. En het is juist vreemd dat omdat er een handjevol van dat soort ideologen nu in de Isralische regering zit, de hele regering op die manier wordt afgeschilderd. Wederom doelbewuste beeldvorming van bepaalde (Westerse) media.
pi_208276078
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Van verdachtmaking is geen sprake, ik benoem slechts hoe de vork in de steel zit. Isral hoeft van mij geen Iran te worden en dat gaat ook helemaal niet gebeuren. In een partij als Likud kan ik mij uitstekend vinden, Shas heb ook niets op tegen, maar de Smotrich's en Ben-Gvir's van deze wereld gaan mij te ver. Dat is allemaal in lijn met het gedachtegoed van Kahane. En het is juist vreemd dat omdat er een handjevol van dat soort ideologen nu in de Isralische regering zit, de hele regering op die manier wordt afgeschilderd. Wederom doelbewuste beeldvorming van bepaalde (Westerse) media.
Smotrich heeft flinke bevoegdheden gekregen over de WestBank. Het gaat niet om een 'handje vol'. Sinds de moord op Rabin, hebben dit soort messiaanse ideologen steeds meer invloed gekregen.

Maar het is mij duidelijk. U wil de vernietiging van de enige Joodse staat ter wereld. Hoe noem je zo'n iemand? een antise...
pi_208276095
https://twitter.com/BarakRavid/status/1632242105853550592

Het frustreren van de band met je beste bondgenoot. Smotrich doet het. Deze regering voert de wens van BDS uit. Er is nog nooit een regering en/of groep geweest die zo effectief is geweest in het boycotten van Israel.

Lekker gewerkt, pik.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 12:54:58 #21
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208276186
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Smotrich heeft flinke bevoegdheden gekregen over de WestBank. Het gaat niet om een 'handje vol'. Sinds de moord op Rabin, hebben dit soort messiaanse ideologen steeds meer invloed gekregen.

Maar het is mij duidelijk. U wil de vernietiging van de enige Joodse staat ter wereld. Hoe noem je zo'n iemand? een antise...
Welke vreemde conclusies je aan mijn duidelijke uiteenzetting wilt verbinden, moet je verder zelf weten. Het benadrukt vooral dat je er erg weinig van lijkt te begrijpen. En 'Messiaanse' ideologen? Dat is een term te zijn die je hier te pas en te onpas gebruikt voor iedereen waar je niet mee eens bent. Ik zou de daadwerkelijke definitie er eens van opzoeken.
pi_208276246
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Welke vreemde conclusies je aan mijn duidelijke uiteenzetting wilt verbinden, moet je verder zelf weten. Het benadrukt vooral dat je er erg weinig van lijkt te begrijpen. En 'Messiaanse' ideologen? Dat is een term te zijn die je hier te pas en te onpas gebruikt voor iedereen waar je niet mee eens bent. Ik zou de daadwerkelijke definitie er eens van opzoeken.
De conclusie is volstrekt helder. Deze regering is er enkel voor de radicale kolonisten op de WestBank. Progressieve, liberale Isralirs hebben het nakijken. Economisch gaat het een ramp worden.

Maar goed, jij maakte zelfs een groot Israel-supporter als Bloomberg verdacht. Dus het is mij wel duidelijk aan welke kant je staat.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 14:22:00 #23
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208277070
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De conclusie is volstrekt helder. Deze regering is er enkel voor de radicale kolonisten op de WestBank. Progressieve, liberale Isralirs hebben het nakijken. Economisch gaat het een ramp worden.
Er zijn meer dan genoeg normale burgers die voor Likud of Shas hebben gestemd. Dat progressieve Isralirs het nakijken hebben is toch echt hun eigen schuld. Als je meer belangen hecht aan het zwaaien met regenboogvlaggetjes, het promoten van quasi secularisme en het opkomen voor de vermeend onderdrukte Palestijnen, gaat dat gevolgen hebben en zullen de strenger praktiserende Joden op een gegeven moment een overtal vormen. En we weten allemaal dat je in een grote stad als Tel-Aviv nogal veel mensen zult vinden die in de eerste categorie geschaard kunnen worden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 12:59 schreef theunderdog het volgende:
Maar goed, jij maakte zelfs een groot Israel-supporter als Bloomberg verdacht. Dus het is mij wel duidelijk aan welke kant je staat.
Een vraagteken zetten bij een claim die iemand maakt heeft weinig te maken met deze 'verdacht' maken. Ten slotte valt het op dat je constant de user ter discussie probeert te stellen in plaats van inhoudelijk op diens argumenten te reageren.
pi_208280433
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 14:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er zijn meer dan genoeg normale burgers die voor Likud of Shas hebben gestemd. Dat progressieve Isralirs het nakijken hebben is toch echt hun eigen schuld. Als je meer belangen hecht aan het zwaaien met regenboogvlaggetjes, het promoten van quasi secularisme en het opkomen voor de vermeend onderdrukte Palestijnen, gaat dat gevolgen hebben en zullen de strenger praktiserende Joden op een gegeven moment een overtal vormen. En we weten allemaal dat je in een grote stad als Tel-Aviv nogal veel mensen zult vinden die in de eerste categorie geschaard kunnen worden.
[..]
Een vraagteken zetten bij een claim die iemand maakt heeft weinig te maken met deze 'verdacht' maken. Ten slotte valt het op dat je constant de user ter discussie probeert te stellen in plaats van inhoudelijk op diens argumenten te reageren.
1: Je haalt van alles door elkaar. De Joodse-Israeli's die met Palestijnse vlaggen zwaaien, zijn linkse Israeliers. maar de aversie tegen de huidige regering is veel breder. Zo ongeveer uit elke hoek is er flinke kritiek. De plannen van de regering gaan een ramp zijn voor de economie en het democratische karakter van het land.

Iedereen die niet van israel een soort Iran wil maken, komt in verzet (op welke manier dan ook).

2: De verdachtmaking zit hem in het feit dat jij het nodig vindt om te zeggen dat hij links van Lapid zou staan, als hij in Israel zou wonen.

En met die verdachtmakingen, laat je zien dat je zelf dus vrij rechts zou zijn als je in Israel zou wonen. Het is allemaal erg helder, hoor.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:41:56 #25
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208282000
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 19:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Je haalt van alles door elkaar. De Joodse-Israeli's die met Palestijnse vlaggen zwaaien, zijn linkse Israeliers. maar de aversie tegen de huidige regering is veel breder. Zo ongeveer uit elke hoek is er flinke kritiek. De plannen van de regering gaan een ramp zijn voor de economie en het democratische karakter van het land.

Iedereen die niet van israel een soort Iran wil maken, komt in verzet (op welke manier dan ook).
Dat valt eigenlijk wel mee, ja er is zeker uit elke hoek kritiek. Dat mag en moet ook, dat houdt de politiek scherp. En daarnaast zal er na de politieke instabiliteit bij elke politieke affiliatie een gezonde scepsis aanwezig zijn. Maar de protesten die we momenteel zien komen voornamelijk uit linkse hoek. Dit wordt bijvoorbeeld ook onderschreven door onderzoek van het IDI.

Daarnaast creer je echt een veel te zwart-wit beeld. Isral wordt geen Iran. Likud is nog altijd een centrumrechtse tot rechtse partij en in de huidige regering komen slechts zes van de 32 ministers uit ultraorthodoxe hoek. Dat is een absolute minderheid.
pi_208282171
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat valt eigenlijk wel mee, ja er is zeker uit elke hoek kritiek. Dat mag en moet ook, dat houdt de politiek scherp. En daarnaast zal er na de politieke instabiliteit bij elke politieke affiliatie een gezonde scepsis aanwezig zijn. Maar de protesten die we momenteel zien komen voornamelijk uit linkse hoek. Dit wordt bijvoorbeeld ook onderschreven door onderzoek van het IDI.

[ afbeelding ]
Daarnaast creer je echt een veel te zwart-wit beeld. Isral wordt geen Iran. Likud is nog altijd een centrumrechtse tot rechtse partij en in de huidige regering komen slechts zes van de 32 ministers uit ultraorthodoxe hoek. Dat is een absolute minderheid.
Natuurlijk. Lekker de boel blijven bagatelliseren. Dan nu de feiten, neem de gevolgen voor de high tech in israel.

De hightech-export bedroeg in 2021 67 miljard dollar. Ongeveer 54% van de totale Isralische export. Denk nu eens aan een daling van slechts ongeveer 10% in hightech-export als gevolg van het Levin-plan, dat een waarde heeft van ongeveer 24 miljard NIS, wat ongeveer de helft is van het jaarlijkse budget van het ministerie van Volksgezondheid!.

Lekker man. Ik zei het al: deze regering doet alles waar BDS van droomt.
pi_208282338
Yuval Diskin, hoofd van Shin Bet begrijpt het wel:

https://twitter.com/talshalev1/status/1633096571792310273
  dinsdag 7 maart 2023 @ 21:31:05 #28
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208282708
5:50 De VS had al tijdens de 1956 Suez Crisis het plan om Egypte (en daarmee het midden oosten) naar het kamp van het Westen te lokken en ze uit het communistische kamp te houden.

Nasser was niet happy met de VS en klopte alsnog aan bij de USSR die hun wapens leverde

[ Bericht 5% gewijzigd door slashdotter3 op 07-03-2023 21:36:30 ]
pi_208285249
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:04 schreef theunderdog het volgende:

Begrijpt wat wel? Ik kan dat niet lezen...
pi_208285806
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2023 08:43 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Begrijpt wat wel? Ik kan dat niet lezen...
#boomerweetnietdatjetweetskanvertalen
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:37:05 #31
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 8 maart 2023 @ 12:59:26 #32
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208287889
Opvallend hoe dat tuig toch altijd weer aan dat soort wapens komt. Sommige Westerse media waren er trouwens ook meteen weer bij zie ik. Immers vormt dit weer eens uitgelezen kans om een bepaald gewenst narratief te smeden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 21:04 schreef theunderdog het volgende:

En dit vind jij een goed idee? Diskin bepaald niet met wie Likud wel en niet zal samenwerken. De centrumlinkse liberalen hebben hun eigen glazen ingegooid, hadden Gantz en Lapid maar wat minder moeten bekvechten en zich druk maken over Bibi en wat meer moeten collaboreren. Tezamen had men bijvoorbeeld meer stemmen gehad dan Likud.
pi_208287928
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 12:59 schreef HowardRoark het volgende:
Opvallend hoe dat tuig toch altijd weer aan dat soort wapens komt. Sommige Westerse media waren er trouwens ook meteen weer bij zie ik. Immers vormt dit weer eens uitgelezen kans om een bepaald gewenst narratief te smeden.
[..]
En dit vind jij een goed idee? Diskin bepaald niet met wie Likud wel en niet zal samenwerken. De centrumlinkse liberalen hebben hun eigen glazen ingegooid, hadden Gantz en Lapid maar wat minder moeten bekvechten en zich druk maken over Bibi en wat meer moeten collaboreren. Tezamen had men bijvoorbeeld meer stemmen gehad dan Likud.
Ja, dit is een uitstekend idee. Smotrich en Ben Gvir zijn radicale idioten, zonder enig pragmatisch inzicht. Ze zijn een gevaar voor het land Israel.
  woensdag 8 maart 2023 @ 13:51:19 #34
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208288540
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, dit is een uitstekend idee. Smotrich en Ben Gvir zijn radicale idioten, zonder enig pragmatisch inzicht. Ze zijn een gevaar voor het land Israel.
Dat kun je natuurlijk vinden, maar dat is gewoon niet hoe een democratie werkt. En als je wil dat bepaalde politici geen macht kunnen vergaren, zul je eerst moeten zorgen dat dergelijke partijen geen bestaansrecht hebben. De huidige regering is eenvoudigweg het resultaat van democratische verkiezingen en het falen van progressief links en de centrumlinkse liberalen.
pi_208288745
In tegenstelling tot Palestina is Israel wel een democratie.

de laatste verkiezingen in Palestina dateren al van 2006, dus 17 jaar (!) geleden. En onbekend wanneer ze wel worden gehouden. Feitelijk dus een dictatuur geworden. Was eigenlijk altijd al een semi-dictatuur. Hoor je niets over de in de Nederlandse media. Homorechten bestaan ook nog steeds niet in Palestina.
  woensdag 8 maart 2023 @ 16:31:14 #36
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208290430
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:02 schreef Homey het volgende:

de laatste verkiezingen in Palestina dateren al van 2006, dus 17 jaar (!) geleden. En onbekend wanneer ze wel worden gehouden. Feitelijk dus een dictatuur geworden. Was eigenlijk altijd al een semi-dictatuur. Hoor je niets over de in de Nederlandse media. Homorechten bestaan ook nog steeds niet in Palestina.
Natuurlijk niet, je kunt moslims toch niet in een negatief daglicht zetten zo vindt men. Het benadrukt weer de dubbele standaarden die er binnen bepaalde Westerse kringen spelen. En dit is ook deels de verklaring waarom het conflict in Isral door een bepaalde lens wordt bekeken. Isral rekent men tot het Westen, de Palestijnen niet. Je hebt dus eigenlijk twee sets van standaarden hoe je beide moet beoordelen.

Dat er in de Palestijnse gebieden een corrupte, terroristische dictatuur is, vrouwen onder tafelkleden worden gestopt en homo's worden onthoofd, dat is onfortuinlijk, maar het zou tot stigmatisering leiden als daar te veel aandacht aan wordt besteed. Deze mensen bedoelen het goed, echt waar hoor, maar ze worden gewoon zo "onderdrukt" door Isral.
pi_208290587
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 09:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
#boomerweetnietdatjetweetskanvertalen
:@
pi_208291060
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 13:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat kun je natuurlijk vinden, maar dat is gewoon niet hoe een democratie werkt. En als je wil dat bepaalde politici geen macht kunnen vergaren, zul je eerst moeten zorgen dat dergelijke partijen geen bestaansrecht hebben. De huidige regering is eenvoudigweg het resultaat van democratische verkiezingen en het falen van progressief links en de centrumlinkse liberalen.
Dat is wel degelijk een democratie werkt. Ben Gvir is een kahanist. Dat was verboden in Israel, en dat moet snel weer verboden worden. Voor het te laat is.
pi_208291075
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 14:02 schreef Homey het volgende:

Dus je houdt Israel langs de meetlat van een van de meest corrupte beleidsmakers op de wereld.

Lekker man.
pi_208291113
Israel is een democratie, vergeleken Noord Korea. Dus dat met Ben Gvir, Smotrich kan nog wel even doorgaan.
  woensdag 8 maart 2023 @ 21:22:16 #41
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208294535
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat is wel degelijk een democratie werkt. Ben Gvir is een kahanist. Dat was verboden in Israel, en dat moet snel weer verboden worden. Voor het te laat is.
Kahanisme is niet verboden, Kach was verboden. Otzma Yehudit heeft elementen van het Kahanisme, maar het is geen terreurbeweging die betrokken is bij aanslagen en rept over het pertinent willen verwijderen van bepaalde bevolkingsgroepen uit Isral op basis van etniciteit. Dat zijn belangrijke verschillen waardoor Otzma Yehudit zich nu gewoon aan de wet houdt.
pi_208295080
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2023 21:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kahanisme is niet verboden, Kach was verboden. Otzma Yehudit heeft elementen van het Kahanisme, maar het is geen terreurbeweging die betrokken is bij aanslagen en rept over het pertinent willen verwijderen van bepaalde bevolkingsgroepen uit Isral op basis van etniciteit. Dat zijn belangrijke verschillen waardoor Otzma Yehudit zich nu gewoon aan de wet houdt.
Ben Gvir is hetzelfde laken in pak als Baruch Goldstein. Israel had na de moord op Rabin, heel die bende moeten zuiveren. Dan was er nog iets van het land te maken.
pi_208295277
https://www.haaretz.com/i(...)tm_medium=iOS_Native

'Isral zal geen operationele luchtmacht hebben als Netanyahu radicale wetgeving nastreeft. Vertegenwoordigers van de meeste squadrons vertelden de stafchef van de IDF dat "een aanzienlijke meerderheid van hun leden niet zal blijven vliegen als de hervorming in de huidige vorm wordt doorgevoerd".

Deze regering geeft elke anti-zionist een natte droom.
pi_208295318
https://twitter.com/NTarnopolsky/status/1633537609329696787

Lekker man. Echt, was ik een rijke gast met een hart voor de Palestijnse zaak, zou ik Ben Gvir en Smotrich financieel supporten.
pi_208296178
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 17:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dus je houdt Israel langs de meetlat van een van de meest corrupte beleidsmakers op de wereld.

Lekker man.
Nee, ik beoordeel Palestina voor wat het is en betoog dat zij weinig recht van spreken hebben met dat vingertje wijzen naar anderen, als zij van hun eigen gebied een mensenrechtenloze corrupte democratieloze zooi maken.
  donderdag 9 maart 2023 @ 10:07:23 #46
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208298387
Vandaag speelt men blokkeerfriesje in Kanan. Massale demonstraties waarbij wegen worden geblokkeerd. Ze proberen nu Ben Gurion Airport ook te blokkeren zodat Netanyahu zijn vliegtuig naar Itali mist. Politie heeft in de chaos 15 man kunnen arresteren (teller loopt).

Iets verkeerd ingeschat, het verzet tegen de wetswijziging.

https://www.timesofisrael(...)oughout-the-country/

Dit is nog van gisteren, kan zo snel geen Engelse recente verslaggeving vinden.
pi_208298991
Het is wel opvallend om te zien uit welke hoek er weer eens gewelddadig wordt geprotesteerd. En je zult natuurlijk geen media nu horen over dat 'de democratie in gevaar' is. Dat is natuurlijk alleen de norm als het van een andere kant komt.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 21:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ben Gvir is hetzelfde laken in pak als Baruch Goldstein. Israel had na de moord op Rabin, heel die bende moeten zuiveren. Dan was er nog iets van het land te maken.
Zuiveren nog wel, dat soort bizarre uitspraken doe ik niet aan mee.
pi_208299339
Ook noemenswaardig: Palestijnen hebben amper rechten in buurlanden Jordani en Egypte. Tweederangs burgers. Toch vreemd voor een 'broedervolk'.
  donderdag 9 maart 2023 @ 12:28:41 #49
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208299642
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:42 schreef Homey het volgende:
Ook noemenswaardig: Palestijnen hebben amper rechten in buurlanden Jordani en Egypte. Tweederangs burgers. Toch vreemd voor een 'broedervolk'.
Ja dat klopt en nee dat breit niet recht dat er in Isral misstanden zijn op dat punt.
pi_208300048
quote:
14s.gif Op donderdag 9 maart 2023 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
Het is wel opvallend om te zien uit welke hoek er weer eens gewelddadig wordt geprotesteerd. En je zult natuurlijk geen media nu horen over dat 'de democratie in gevaar' is. Dat is natuurlijk alleen de norm als het van een andere kant komt.
[..]
Zuiveren nog wel, dat soort bizarre uitspraken doe ik niet aan mee.
Begrijp ik. Jij wil van Israel een Orthodox-religieuze, Iran2.0 maken.

Ik niet.
pi_208300054
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2023 23:26 schreef Homey het volgende:

[..]
Nee, ik beoordeel Palestina voor wat het is en betoog dat zij weinig recht van spreken hebben met dat vingertje wijzen naar anderen, als zij van hun eigen gebied een mensenrechtenloze corrupte democratieloze zooi maken.
Wat heeft dit met israel te maken?
pi_208300106
En dit is dus precies de reden waarom het woord 'apartheid' telkens wordt gebruikt. Het is niets meer dan demoniseren.
twitter
pi_208300135
quote:
14s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:21 schreef HowardRoark het volgende:
En dit is dus precies de reden waarom het woord 'apartheid' telkens wordt gebruikt. Het is niets meer dan demoniseren.
[ twitter ]
De slechtste propaganda is klagen dat een andere propagandist, propaganda-achtige tactieken gebruikt.

Hij zegt het zelf al. El Kurd is een pro-Palestijnse activist. Natuurlijk is hij niet geheel 'eerlijk'. Net zoals pro-Israel activisten dat ook niet zijn.

Duhh
pi_208300202
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De slechtste propaganda is klagen dat een andere propagandist, propaganda-achtige tactieken gebruikt.

Hij zegt het zelf al. El Kurd is een pro-Palestijnse activist. Natuurlijk is hij niet geheel 'eerlijk'. Net zoals pro-Israel activisten dat ook niet zijn.

Duhh
Benoemen waarom een bepaalde term met een erg negatieve connotatie veelvuldig ten onrechte wordt gebruikt in de context van een bepaald conflict, heeft niets te maken met 'klagen' of 'propaganda'. Isral is geen apartheid.
pi_208300270
quote:
14s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Benoemen waarom een bepaalde term met een erg negatieve connotatie veelvuldig ten onrechte wordt gebruikt in de context van een bepaald conflict, heeft niets te maken met 'klagen' of 'propaganda'. Isral is geen apartheid.
Je moet uitgaan van je eigen kracht. Analyseer het eens op micro-niveau. Als een groep mensen zeggen dat jij een racist bent, terwijl je dat niet bent. Is het zinnig om daar eerst nog tegen in verzet te komen, maar als die mensen niet voor rede vatbaar zijn, is het productiever om jezelf te verkopen zonder dat je constant in een soort 'nouhou, ik ben geen racist !!' situatie komt.

Dit conflict heeft een van de slechtste propagandisten die ik ooit heb gezien. Aan beide kanten. Aan de Palestijnse kant met hun pallywood, en aan pro-Israelische zijde met constant slachtoffer gejank.

Je moet naar boven klimmen. Daar waar de verse vruchten zijn :)
pi_208300944
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 13:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Wat heeft dit met israel te maken?

Whataboutism. De kern is hier de mensenrechtenschendingen in Palestina en het feit dat zij daardoor geen recht van spreken hebben. Eerst eigen huis op orde.
pi_208302000
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 14:34 schreef Homey het volgende:

[..]
Whataboutism. De kern is hier de mensenrechtenschendingen in Palestina en het feit dat zij daardoor geen recht van spreken hebben. Eerst eigen huis op orde.
Zijn jij en ik Palestijnen?

Je bent een beetje een raar figuur.
pi_208302798
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 15:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Zijn jij en ik Palestijnen?

Je bent een beetje een raar figuur.
Na een whataboutism een jij-bak. Intussen blijven Palestijnen mensenrechten schenden.
pi_208303630
Artikel beschrijft gedetailleerd, dat er eigenlijk niks nieuws onder de horizon is. Dat de hate speech richting de Palestijnen, de pogroms, de annexaties al decennialang gaande zijn gesteund door mainstream Isralische politici van links tot rechts.

"Smotrich’s biggest offence is not that he called for the destruction of Huwwara, or even that he fuels the crimes committed by his fascist settlers' allies. It is that he highlights a little too clearly what has been going on for more than five decades in the occupied territories - and before it, inside Israel.

His crime is offering the unvarnished truth. His transgression is to be seeking to intensify and speed up a state policy of violence and ethnic cleansing that has until now been conducted a little more discreetly and incrementally - a policy of “creeping annexation” that dates back to the Labor politicians and generals Moshe Dayan and Yigal Allon."

https://www.middleeasteye(...)not-only-responsible
pi_208303991
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 18:53 schreef Slayage het volgende:

Artikel beschrijft gedetailleerd, dat er eigenlijk niks nieuws onder de horizon is. Dat de hate speech richting de Isralirs, de pogroms, de aanslagen al decennialang gaande zijn gesteund door alle Palestijnse politici.

[b]
Zo klopt ie.
pi_208304965
twitter
  donderdag 9 maart 2023 @ 23:04:10 #62
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208308202
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 20:01 schreef myShizzle het volgende:
[ twitter ]
Yep, zwaargewonde in kritieke toestand en twee lichter gewonden tot nu toe.

Schutter is van Hamas
https://www.reuters.com/w(...)fficials-2023-03-09/
pi_208309664
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 17:20 schreef Homey het volgende:

[..]
Na een whataboutism een jij-bak. Intussen blijven Palestijnen mensenrechten schenden.
Ja, dat is toch evident?

En daarom mag ik als Nederlander niet ook kritiek hebben op Israel?
pi_208309671
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2023 23:04 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Yep, zwaargewonde in kritieke toestand en twee lichter gewonden tot nu toe.

Schutter is van Hamas
https://www.reuters.com/w(...)fficials-2023-03-09/
Yoo
  vrijdag 10 maart 2023 @ 14:42:18 #65
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208313280
In ander MiddenOosten nieuws, Iran en Saudi Arabie gaan de banden aanhalen, voor het eerst sinds de Iraanse revolutie van 1979

https://www.msn.com/en-us(...)tensions/ar-AA18snAj
Regional rivals Iran and Saudi Arabia agree to restore ties after years of tensions

twitter
  vrijdag 10 maart 2023 @ 20:40:43 #66
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208318392
https://www.jpost.com/middle-east/article-733960
Saudi-Iran deal destroys Israel’s defense wall against Iran, Lapid charges
Former defense minister Benny Gantz said that he believes Netanyahu has abandoned the security of Israel and its citizens.
pi_208323659
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 08:42 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, dat is toch evident?

En daarom mag ik als Nederlander niet ook kritiek hebben op Israel?
De oorzaak van dat conflict is de mensenrechten situatie in Palestina zelf, veroorzaakt door de Palestijnen. Joden hebben geen enkele rechten in Palestina. Homo’s evenmin. Zwarte mensen ook niet. Zolang die bikkelharde racistische mono-cultuur in stand blijft, kan er geen oplossing komen voor dat conflict.
pi_208323753
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 10:53 schreef Homey het volgende:

[..]
De oorzaak van dat conflict is de mensenrechten situatie in Palestina zelf, veroorzaakt door de Palestijnen. Joden hebben geen enkele rechten in Palestina. Homo’s evenmin. Zwarte mensen ook niet. Zolang die bikkelharde racistische mono-cultuur in stand blijft, kan er geen oplossing komen voor dat conflict.
Nogmaals: ik heb met beide landen geen enkele band. Dus ik ben bij geen van beide emotioneel betrokken, want het gemakkelijk maakt om op beide landen/volkeren kritiek te hebben.
pi_208324468
Veeel zeggend dit.

twitter
pi_208340006
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 11:59 schreef Slayage het volgende:
Veeel zeggend dit.

[ twitter ]
Wat is er precies 'veelzeggend'?
  zondag 12 maart 2023 @ 09:38:20 #71
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_208340573
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 10:53 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat is niet echt de oorzaak van het conflict. Inmiddels is de oorzaak van het conflict eerder dat er al decennia lang een conflict is en beide partijen dat als een gegeven zien en kut naar elkaar doen.
pi_208340655
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 09:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is niet echt de oorzaak van het conflict. Inmiddels is de oorzaak van het conflict eerder dat er al decennia lang een conflict is en beide partijen dat als een gegeven zien en kut naar elkaar doen.
Mag je niet zeggen. Je moet van hem de smegma van Ben Gvir kunnen proeven.
pi_208355736
Weet je wat gelukkig minder erg is dat een paar dode Palestijnen en/of Israliers...

https://www.counterpunch.(...)or-yemen-resolution/

quote:
Since March 2015, the Saudi Arabia and /UAE)-led bombing and blockade of Yemen have killed hundreds of thousands of people and wreaked havoc on the country, creating one of the largest humanitarian crises in the world. 17 million people in Yemen are food insecure and 500,000 children are experiencing severe wasting.
Hoewel dat al in zeven jaar tijd 10x meer doden zijn dan 70 jaar Isral - Palestina conflict is dat echt minder erg hoor.
mon citoyens vous serez unis.
pi_208391266
Er gebeurt weer van alles daar in die regio
Kan iemand mij een korte samenvatting geven over de recente ontwikkelingen?
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_208391274
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_208391491
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2023 17:20 schreef Homey het volgende:

[..]
Oh en Isral niet?
pi_208399086
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:09 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Oh en Isral niet?
Whataboutism
  donderdag 16 maart 2023 @ 01:53:54 #78
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208400868
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 23:14 schreef Homey het volgende:

[..]
Whataboutism
Ja bye bye
  donderdag 16 maart 2023 @ 11:16:36 #80
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208404465
Is er al vrede?
pi_208405966
twitter
  donderdag 16 maart 2023 @ 15:15:09 #83
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 16 maart 2023 @ 15:15:56 #84
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 16 maart 2023 @ 15:55:39 #85
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208408401
Offtopic (maar het speelt zich wel in buurland Syrie af) maar wel superinteressant, waarom Turkije vreest voor het domino effect als Noord Syrie een Koerdische staat wordt.
pi_208408589
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:09 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Oh en Isral niet?
Dat klopt inderdaad, Isral over het algemeen niet. Dat is een geciviliseerd en democratisch land waar veel omringende landen en volkeren een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 13:10 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
Dit soort dingen is natuurlijk precies wat ze bij media CNN graag willen horen. Desalniettemin blijft het bijzonder dat het probleem hier alleen bij Isral wordt gezocht. Het valt echt op hoe sommigen, waaronder zelfs Isralirs zelf, zich hebben mee laten slepen in de narratieven over de schuld die zogenaamd altijd en alleen bij Isral zelf kan liggen.
pi_208408808
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:15 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us
Golda Meir.

Ben Gvir, Smotrich hadden grote aversie tegenover haar gehad. En andersom.
pi_208409141
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 16:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Golda Meir.

Ben Gvir, Smotrich hadden grote aversie tegenover haar gehad. En andersom.
Misschien, misschien niet. Het zou waarschijnlijk wel botsen op het vlak van religieuze en culturele kwesties. Maar het is lastig zulke claims te maken in een politiek landschap dat compleet anders is dan zestig jaar geleden.
pi_208409735
quote:
14s.gif Op donderdag 16 maart 2023 16:10 schreef HowardRoark het volgende:

Desalniettemin blijft het bijzonder dat het probleem hier alleen bij Isral wordt gezocht. Het valt echt op hoe sommigen, waaronder zelfs Isralirs zelf, zich hebben mee laten slepen in de narratieven over de schuld die zogenaamd altijd en alleen bij Isral zelf kan liggen.
Daar is niks bijzonders aan. Alles wat gebeurt in de bezette gebieden is Isral en het Isralische beleid verantwoordelijk voor. Wanneer een Rus wordt opgeblazen in bezet Oekrans gebied daar is Rusland verantwoordelijk voor. Wanneer een Israeli IDF of kolonist wordt afgeknald in bezet gebied, daar is Isral verantwoordelijk voor.

Sommige Isralisch snappen dat anderen niet.
pi_208409749
quote:
14s.gif Op donderdag 16 maart 2023 16:53 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Misschien, misschien niet. Het zou waarschijnlijk wel botsen op het vlak van religieuze en culturele kwesties. Maar het is lastig zulke claims te maken in een politiek landschap dat compleet anders is dan zestig jaar geleden.
Het politieke landschap is niet zo anders.
pi_208409751
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:55 schreef slashdotter3 het volgende:
Offtopic (maar het speelt zich wel in buurland Syrie af) maar wel superinteressant, waarom Turkije vreest voor het domino effect als Noord Syrie een Koerdische staat wordt.
Zolang Erdoğan geen toestemming krijgt van Putin gaat dit niet gebeuren. En het ziet er ook niet uit dat Putin Erdogan toestemming zal geven.
pi_208409763
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:15 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us
Maw het is de schuld van de Arabieren dat er geen vrede is :O
pi_208409783
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 17:43 schreef Slayage het volgende:

[..]
Daar is niks bijzonders aan. Alles wat gebeurt in de bezette gebieden is Isral en het Isralische beleid verantwoordelijk voor. Wanneer een Rus wordt opgeblazen in bezet Oekrans gebied daar is Rusland verantwoordelijk voor. Wanneer een Israeli IDF of kolonist wordt afgeknald in bezet gebied, daar is Isral verantwoordelijk voor.

Sommige Isralisch snappen dat anderen niet.
En jij snapt dan weer niet dat iemand dit volledig kan beamen, maar desalniettemin Israel steunt. Vanuit eigen belang.
pi_208410502
De tweede tweet is genieten geblazen

twitter
pi_208410921
twitter
pi_208412405
quote:
10s.gif Op donderdag 16 maart 2023 19:01 schreef Slayage het volgende:
[ twitter ]
Dus?

Hij was getrouwd met een Joodse dame, en is toen tot het Jodendom bekeerd. Je verontwaardiging was terecht geweest als hij daadwerkelijk op de WestBank Palestijnen van hun huis ging verjagen. Maar hij is gewoon in Jeruzalem. Mag dat niet?

Ik ben geen Jood en geen Palestijn, en ga deze zomer waarschijnlijk een Jordanie - Israel reis doen.
pi_208412440
quote:
10s.gif Op donderdag 16 maart 2023 18:38 schreef Slayage het volgende:
De tweede tweet is genieten geblazen

[ twitter ]
Meestal zijn dat anti-terreur operaties.
pi_208413224
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 19:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dus?

Hij was getrouwd met een Joodse dame, en is toen tot het Jodendom bekeerd. Je verontwaardiging was terecht geweest als hij daadwerkelijk op de WestBank Palestijnen van hun huis ging verjagen. Maar hij is gewoon in Jeruzalem. Mag dat niet?

Ik ben geen Jood en geen Palestijn, en ga deze zomer waarschijnlijk een Jordanie - Israel reis doen.
Ik zie ook niet dat deze man in die tweet zou claimen dat hij echt uit Jerusalem komt. Maar ja, pro-Palestijnse activisten op social media, die pakken alles beet met betrekking tot Isral en het Jodendom te demoniseren. Zo zit dat type mens helaas in elkaar. Vaak betreft dat ook een stel Westerse twintigers met kleurrijk haar, die niet weten wat hun geslacht of seksuele orintatie is en iets te veel Westerse media vanuit een links en progressief/anti-Isral perspectief tot zich hebben genomen.
pi_208413307
Haha, dit is de achtergrond op die desbetreffende Twitter. Och, wat is het toch weer voorspelbaar _O-. Misschien moet iemand zulke fantasten eens vertellen hoe ze in de Palestijnse gebieden denken over dingen zoals 'feminisme' en 'queer' zijn.

pi_208413372
quote:
10s.gif Op donderdag 16 maart 2023 20:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik zie ook niet dat deze man in die tweet zou claimen dat hij echt uit Jerusalem komt. Maar ja, pro-Palestijnse activisten op social media, die pakken alles beet met betrekking tot Isral en het Jodendom te demoniseren. Zo zit dat type mens helaas in elkaar. Vaak betreft dat ook een stel Westerse twintigers met kleurrijk haar, die niet weten wat hun geslacht of seksuele orintatie is en iets te veel Westerse media vanuit een links en progressief/anti-Isral perspectief tot zich hebben genomen.
Pro-Israel activisten hebben niet zelden hetzelfde karakter.
pi_208413409
quote:
10s.gif Op donderdag 16 maart 2023 20:38 schreef HowardRoark het volgende:
Haha, dit is de achtergrond op die desbetreffende Twitter. Och, wat is het toch weer voorspelbaar _O-. Misschien moet iemand zulke fantasten eens vertellen hoe ze in de Palestijnse gebieden denken over dingen zoals 'feminisme' en 'queer' zijn.

[ afbeelding ]
Gebaseerd. Ik ben pro Palestina nu.
  donderdag 16 maart 2023 @ 21:07:04 #102
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208413925
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 20:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Pro-Israel activisten hebben niet zelden hetzelfde karakter.
Dat betreft tegenwoordig juist meer de weldenkende mensen uit (centrum)rechts en conservatieve hoek.
pi_208414019
quote:
14s.gif Op donderdag 16 maart 2023 21:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat betreft tegenwoordig juist meer de weldenkende mensen uit (centrum)rechts en conservatieve hoek.
Integendeel. Ook debieltjes.
pi_208417447
[quote]14s.gif Op donderdag 16 maart 2023 16:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat klopt inderdaad, Isral over het algemeen niet. Dat is een geciviliseerd en democratisch land waar veel omringende landen en volkeren een voorbeeld aan zouden kunnen nemen.

_O-
  vrijdag 17 maart 2023 @ 21:05:04 #105
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208428417
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:05 schreef slashdotter3 het volgende:
Palestijnen wonen al sinds 1918 in El Salvador en er zijn zelfs meerdere politieke partijen en presidentskandidaten met roots.
Lekker ontopic.
  vrijdag 17 maart 2023 @ 22:51:20 #107
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208429835
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:05 schreef slashdotter3 het volgende:
Palestijnen wonen al sinds 1918 in El Salvador en er zijn zelfs meerdere politieke partijen en presidentskandidaten met roots.
Interessant, wellicht kan dat land een uitkomst bieden voor meer Palestijnen. Dan kan men ook eens stoppen met al die aanslagen en bombardementen en kan Isral iets doen met alle vrijgekomen stukken grond. Klinkt als een prima oplossing.
pi_208437073
twitter
  zaterdag 18 maart 2023 @ 22:35:26 #109
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208443838
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2023 21:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Lekker ontopic.
Het gaat over Palestijnen...

Lijkt mij redelijk on-topic, toch?
  zondag 19 maart 2023 @ 00:01:03 #111
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208445188
Die gast die op de grond door z'n hoofd werd geschoten houdt er nogal van om met wapens te poseren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Discussie of ie nou wel of niet een senior PIJ commander was
https://www.reddit.com/r/(...)nin_likely_were_not/

Factional affiliation is very loose these days. Hamas, Islamic Jihad and Fatah's Al-Aqsa Brigades are all better understood as weekend warrior-type gangs for disaffected, idle young men who want to go out in a blaze of glory, than as ideological WWII-type "underground resistance movements" that their admirers see them as.

Many of them study engineering specifically to learn how to build IEDs. And they don't care to hide from social media because the fame of martyrdom is their goal. They want to be seen and known. Often the same guy will "rep" multiple factions' insignia just to look cool, and multiple factions will claim their death as a victory. Only in this respect do they differ from your average gang or clique on e.g. the south side of Chicago, though they still do sometimes fight each other for esoteric reasons.

================================

Outside of pure speculation based on a desire to exonerate Khazem and demonise Israel, let's focus on what we know:

[*]Khazem regularly posed with weapons.
[*]A highly specialised ISF unit conducted a high risk mission in the middle of Jenin in order to assassinate him.
[*]Shin Bet claimed he was involved in "significant terrorist activity".
[*]PIJ lionised him, calling him a field commander in their Jenin Brigade.

In order for your theory to be true, we must accept the following:

[*]PIJ lied about their claiming of Khazem as a member.
[*]Shin Bet lied about their intelligence assessment.
[*]Israel authorised a high risk mission involving specialist underover operators to assassinate someone on the basis that they had some guns on Facebook.

On a preponderance of the evidence, it is not likely that the necessary assumptions required for your theory to be true. You would need to establish that:
[*]Shin Bet deliberately publishes false intelligence assessments.
[*]PIJ claims people as members (in this case senior member) without it being the case.
[*]Israel greenlights these operations based on essentially nothing.
[*]None of this has been established here.

[ Bericht 16% gewijzigd door slashdotter3 op 19-03-2023 00:08:17 ]
pi_208448933
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 22:47 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Het gaat over Palestijnen...

Lijkt mij redelijk on-topic, toch?
Het gaat om het conflict. Niet of er ook Palestijnen buiten Palestijnse gebieden wonen.
  zondag 19 maart 2023 @ 21:31:17 #113
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 19 maart 2023 @ 21:43:33 #114
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208459751
Superinteressante docu:
- Kennedy wilde Israel's nuke programma stoppen. Er is misschien geen verband met zijn dood maar iig was zijn opvolger een stuk vriendelijker tov Israel.
- USSR beloofde in 1965 de Arabische landen dat als Israel hun zou nuken dat zij op hun beurt weer Israel zouden terugnuken.
- de Hawk missiles die Israel ooit van de VS heeft gekregen en nu weigert te leveren aan Ukraine werden destijds gebruikt om de Dimona reactor te beschermen tegen bommenwerpers van de USSR
- de bedoeling was om Israel uit te lokken een oorlog (Six Day War) te beginnen waardoor zij de agressor zouden zijn wat de Sovjets als excuus zouden gebruiken om Dimona te bombarderen. Maar Israel was zo succesvol dat ze alle Egyptische landingsbanen ook hadden vernietigd waardoor de Sovjet bommenwerpers niet konden landen/opstijgen.
- 34:38 dat Amerikaanse schip dat door Israel werd gebombardeerd tijdens de Six Day War was een gezamelijke false flag van de VS en Israel. De bedoeling was dat iedereen uitgemoord zou worden en Egypte aangewezen werd als schuldige waarna Amerika hun zou nuken.

[ Bericht 7% gewijzigd door slashdotter3 op 19-03-2023 22:08:15 ]
  zondag 19 maart 2023 @ 23:00:57 #115
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 19 maart 2023 @ 23:37:49 #116
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208460827
https://www.msn.com/en-us(...)his-life/ar-AA18PgEl
‘I felt the hate’: German tourist mobbed by Palestinians says he feared for his life

quote:
An Arab Israeli man then signaled the pair to follow him and led the way out of the city through smaller streets. After they escaped the city, the Arab Israeli gave the pair a ride, because their rental car was so damaged.
quote:
The spokesman said the tourists had been rescued by a Palestinian police officer who helped them exit the city center, while Seibert thanked "the Palestinian Israeli citizen who saved them."
Ze worden gered door een Arab Israeli maar een spokesman van de PA verdraaid de feiten en zegt dat het een Palestinian police officer is _O-
  zondag 19 maart 2023 @ 23:54:34 #117
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208466489
quote:
Waar slaat deze analyse op? Duitsland is de meest pro-Israel land van de EU.

Het verschil qua steun tussen de VS en israel en Duitsland en Israel, is dat de VS de stront opeet tijdens het baffen.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 15:43:14 #119
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  dinsdag 21 maart 2023 @ 17:31:22 #120
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208482143
Afhankelijk zijn van Amerika voor de meest belangrijke militaire operatie ooit lijkt me niet verstandig. Je moet dan met ze afstemmen, goedkeuring krijgen, veto's.

En er is kans dat informatie lekt:
• Russische spionnen binnen de CIA oid die info doorspelen aan Iran
• topsecret dossiers opgeslagen die door Trump mee naar huis genomen worden.
• Een nieuwe Snowden achtige 'rebel'
• Informatie kan na 50 jaar worden vrijgegeven aan het publiek
• Trump had in 2017 een enorme blunder gemaakt met informatie over laptopbommen waarna er een informant die superhoog in de boom zat in het Kremlin geevacueerd moest worden. Schijnt dat hij zo'n vertrouwelijke positie had dat hij bij het bureau van Putin kon komen.

En elke keer dat Israel aan het winnen is worden ze teruggefloten door Amerika. 1956 Suez crisis, 1967 Six Day War, 1973 Yom Kippur, 1982 PLO oorlog in Libanon. Beter doen ze eerst hun ding
twitter

[ Bericht 19% gewijzigd door slashdotter3 op 21-03-2023 17:52:27 ]
  dinsdag 21 maart 2023 @ 18:07:45 #121
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208482686
Wanneer Azerbaijan gaat vechten met Armenie dan gaat Iran zich ermee bemoeien en dan gaat Israel zich er weer mee bemoeien...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 22% gewijzigd door slashdotter3 op 21-03-2023 18:17:30 ]
  woensdag 22 maart 2023 @ 09:12:03 #122
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208490053
1982 oorlog

YT comment:
The major reason the war started was Lebanon had a large number of PLO terrorists in Lebanon and then it became a massive invasion of PLO terrorists after the Jordanians evicted them for killing civilians and setting up roadblocks for thievery in Jordan.

They wound up in Lebanon who it's politicians were obviously bribed by the Gulf States and KSA.
They started where they left off in Jordan, killing Lebanese civilians and soldiers and then started a civil war to make Lebanon their own country and a base to attack Israel.

In the Middle East these terrorists are now being seen for what they truly are, murdering fascists hence the agreements and peace treaties with Israel.
The PLO/Fatah and assorted terrorists have killed more Lebanese civilians than Israel will in a lifetime.
For a reference watch "Road to war Lebanon 1969 by the BBC" this is before Black September when the major invasion took place after their defeat in Jordan.

Why the Lebanese Government thought that they could control another population explosion of terrorists in Lebanon in the early 70s is beyond me if they couldn't control the smaller population in the late 60s. Someone got rich off of peoples misery.

=========================

[ Bericht 34% gewijzigd door slashdotter3 op 22-03-2023 09:21:28 ]
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:24:43 #123
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 22 maart 2023 @ 16:37:14 #124
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 29 maart 2023 @ 10:14:59 #125
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208576493
Iraanse aanslag op Joods restaurant verijdeld door Mossad. Maar het blijkt slechts een klein onderdeel te zijn van een veel groter internationaal Iraans terroristen netwerk

https://www.msn.com/en-us(...)-of-life/ar-AA19c1FL
Mossad thwarts 'imminent' attack on Jewish restaurant in Greece, 'extensive' loss of life
  vrijdag 31 maart 2023 @ 14:48:09 #126
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208635716
Nog onbevestigd, mocht het waar zijn dan ben ik benieuwd wat Iran gaan doet

twitter
pi_208635768
Dit is wat er aan vooraf ging

twitter
  Beste debater 2022 zondag 2 april 2023 @ 21:37:51 #129
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208635805
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 21:43 schreef slashdotter3 het volgende:
Superinteressante docu:
- Kennedy wilde Israel's nuke programma stoppen. Er is misschien geen verband met zijn dood maar iig was zijn opvolger een stuk vriendelijker tov Israel.
- USSR beloofde in 1965 de Arabische landen dat als Israel hun zou nuken dat zij op hun beurt weer Israel zouden terugnuken.
- de Hawk missiles die Israel ooit van de VS heeft gekregen en nu weigert te leveren aan Ukraine werden destijds gebruikt om de Dimona reactor te beschermen tegen bommenwerpers van de USSR
- de bedoeling was om Israel uit te lokken een oorlog (Six Day War) te beginnen waardoor zij de agressor zouden zijn wat de Sovjets als excuus zouden gebruiken om Dimona te bombarderen. Maar Israel was zo succesvol dat ze alle Egyptische landingsbanen ook hadden vernietigd waardoor de Sovjet bommenwerpers niet konden landen/opstijgen.
- 34:38 dat Amerikaanse schip dat door Israel werd gebombardeerd tijdens de Six Day War was een gezamelijke false flag van de VS en Israel. De bedoeling was dat iedereen uitgemoord zou worden en Egypte aangewezen werd als schuldige waarna Amerika hun zou nuken.
Laat dat misschien maar weg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208637798
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 21:35 schreef Ali_boo het volgende:
Dit is wat er aan vooraf ging

[ twitter ]
Dit is een apart topic waard. Een oorlog tussen Azerbeidzjan en Isral enerzijds en Armeni en Iran anderzijds kan gemakkelijk escaleren. Turkije steunt Azerbeidzjan en Rusland Armeni. Bovendien hebben de eerste vier genoemde landen baat bij een oorlog met een externe vijand vanwege binnenlandse onrusten.
pi_208640368
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 08:07 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Dit is een apart topic waard. Een oorlog tussen Azerbeidzjan en Isral enerzijds en Armeni en Iran anderzijds kan gemakkelijk escaleren. Turkije steunt Azerbeidzjan en Rusland Armeni. Bovendien hebben de eerste vier genoemde landen baat bij een oorlog met een externe vijand vanwege binnenlandse onrusten.
Mee eens hoor, China en Rusland staan btw ook aan de kant van Iran, ik weet niet wat er zal gebeuren, maar het heeft de potentie op flink te escaleren

Help je mee om een mooie OP te maken?

Ik zal op mijn beurt jou voorzien van relevante links
pi_208640415
quote:
14s.gif Op maandag 3 april 2023 12:30 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Mee eens hoor, China en Rusland staan btw ook aan de kant van Iran, ik weet niet wat er zal gebeuren, maar het heeft de potentie op flink te escaleren

Help je mee om een mooie OP te maken?

Ik zal op mijn beurt jou voorzien van relevante links
Ja is goed. Ik ga een topic maken.
  dinsdag 4 april 2023 @ 20:01:21 #133
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208665022
Gaan we weer -O-

twitter
pi_208665162
twitter
pi_208665306
twitter
pi_208665372
twitter
  woensdag 5 april 2023 @ 12:42:52 #138
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208666902
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2023 10:57 schreef Ali_boo het volgende:
[ twitter ]
Ah, het is weer tijd voor het jaarlijkse welles-nietes-festijn, Al Aqsa-editie.
De Palestijnen: Ze vallen zomaar onschuldige biddende mensen aan!
De Israeli's: Nietes! Ze barricadeerden zichzelf en gooiden met vuurwerk en relden!

En ondertussen gooien de gebruikelijke broodmongolen olie op het vuur.
quote:
Flyers have circulated in recent days calling on activists to bring a lamb onto the Temple Mount for the traditional pre-Passover sacrifice, and promising a financial reward for those arrested by police while making an attempt.
Bron
twitter
  woensdag 5 april 2023 @ 12:47:01 #139
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208666959
quote:
2s.gif Op woensdag 5 april 2023 10:43 schreef Ali_boo het volgende:
[ twitter ]
Ik denk dat een agent in Mobiele Eenheid uitrusting (helm, plastic vizier, dik pak, handschoenen) erom lacht als hij met wat siervuurwerk wordt bestookt. Het ziet er fancy uit maar doet verder weinig.

Al lijkt het me niet verstandig om je daarom maar te laten beschieten
pi_208667433
Is het een idee voor de media om dat conflict eens een paar jaar volledig te negeren? De nieuwswaarde van oplaaiend geweld is echt 0,0.

Focus eens op andere gebieden in de wereld waar we amper iets over horen. Ik noem wat landen in Afrika, of India of Zuid-Amerika. Genoeg ontwikkelingen in die landen, ook positieve, waar we hier amper iets van meekrijgen.

Over aandacht geven gesproken, vond ik het NOS journaal gisteren weer zo typerend. Voor de zoveelste keer een minutenlange item over Trump, maar over de medische doorbraak van een vaccin tegen dengue kreeg maar 5 seconden air time.
  woensdag 5 april 2023 @ 15:07:01 #141
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208668562
https://www.reddit.com/r/(...)ocket_in_an_israeli/
Moment of Impact of Hamas Rocket in an Israeli Chips and Snacks Factory - Close Call for a Dozen Civilians

This factory is in Sderot. It's practically bordering Gaza and seen probably the most rockets out of all other communities in Israel. The shit part about it, is that they have between 10 to 15 seconds from the warning siren to find shelter. They are very well trained on what to do and where is the nearest shelter located.

[ Bericht 34% gewijzigd door slashdotter3 op 05-04-2023 15:15:37 ]
pi_208668679
quote:
Het conflict bestaat al sinds de oprichting van Isral en de Arabisch-Isralische Oorlog van 1948 en draait sindsdien om de grenzen van de staat Isral in Palestina en de situatie van de Palestijnse bevolking.

De mensen die daar nu leven weten niet beter. Dit is niet echt nieuws te noemen.
  woensdag 5 april 2023 @ 15:19:40 #143
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 5 april 2023 @ 15:19:49 #144
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 5 april 2023 @ 15:45:27 #145
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208668937
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 13:23 schreef Homey het volgende:
Is het een idee voor de media om dat conflict eens een paar jaar volledig te negeren? De nieuwswaarde van oplaaiend geweld is echt 0,0.

Focus eens op andere gebieden in de wereld waar we amper iets over horen. Ik noem wat landen in Afrika, of India of Zuid-Amerika. Genoeg ontwikkelingen in die landen, ook positieve, waar we hier amper iets van meekrijgen.

Over aandacht geven gesproken, vond ik het NOS journaal gisteren weer zo typerend. Voor de zoveelste keer een minutenlange item over Trump, maar over de medische doorbraak van een vaccin tegen dengue kreeg maar 5 seconden air time.
Ja maar dengue overkomt alleen tropische mensen en wie boeit dat? Een decennium of meer geleden was het dodental van het conflict in Oost-Congo al 5 miljoen mensen. Ook zo'n klein artikeltje om de zoveel tijd. Of neem Darfur; als dat in Polen had gelegen dan waren er nu nog tribunalen met dagelijkse nieuwsuitzendingen.

Dat is ook hier aan de hand maar dan omgekeerd: alles wat er in Isral gebeurt wordt enorm uitvergroot en aan alle kanten gexploiteerd, zeker als je het vergelijkt met wat er 100 kilometer verderop gebeurt in alle richtingen.

Dat wil niet zeggen dat het geen aandacht verdient. Mijn punt is dat het buitenproportioneel veel aandacht krijgt.
  woensdag 5 april 2023 @ 15:48:38 #146
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208668959
quote:
Is er al nieuws ook over de jaarlijkse Al Aqsa-voetbalcompetitie trouwens?

twitter

Is er al bekend of er hier ook drinkmomenten zijn voor het breken van de vast?
pi_208678113
twitter
pi_208678222
dat je maar wel even ziet hoe dat weer gaat; die gasten lokken geweld uit en vervolgens wordt alles gespamd met berichtjes dat de israelische politie onschuldig biddende mensen aftuigt.
pi_208678237
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 15:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja maar dengue overkomt alleen tropische mensen en wie boeit dat? Een decennium of meer geleden was het dodental van het conflict in Oost-Congo al 5 miljoen mensen. Ook zo'n klein artikeltje om de zoveel tijd. Of neem Darfur; als dat in Polen had gelegen dan waren er nu nog tribunalen met dagelijkse nieuwsuitzendingen.

Dat is ook hier aan de hand maar dan omgekeerd: alles wat er in Isral gebeurt wordt enorm uitvergroot en aan alle kanten gexploiteerd, zeker als je het vergelijkt met wat er 100 kilometer verderop gebeurt in alle richtingen.

Dat wil niet zeggen dat het geen aandacht verdient. Mijn punt is dat het buitenproportioneel veel aandacht krijgt.
komt omdat het joden zijn. die moeten de grond in geboord worden, altijd. kennelijk.
  donderdag 6 april 2023 @ 12:21:57 #150
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208681318
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 00:57 schreef pokkerdepok het volgende:
dat je maar wel even ziet hoe dat weer gaat; die gasten lokken geweld uit en vervolgens wordt alles gespamd met berichtjes dat de israelische politie onschuldig biddende mensen aftuigt.
Dit is inderdaad altijd het patroon dat zich maar blijft herhalen. Palestijnen halen weer iets uit, daar is min of meer geen berichtgeving over in het nieuws. De reactie daarentegen, die natuurlijk wel. En als je dan geluk hebt staat er ergens in de derde of vierde alinea van zo'n artikel dan dat het om een 'vergeldingsactie' ging.

Maar dit geeft natuurlijk een totaal vertekend beeld van de realiteit en dit is ook de reden dat veel jonge mensen in het Westen zich hebben laten meeslepen in dit conflict op een wijze die uitgesproken pro-Palestijnen en anti-Isral is. In bepaalde kringen speelt het dan ook nog eens mee dat moslims als vermeend 'onderdrukt' worden gezien, waar Joden zogenaamde 'privileges' zouden hebben.
  donderdag 6 april 2023 @ 12:28:14 #151
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208681369
quote:
13s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is inderdaad altijd het patroon dat zich maar blijft herhalen. Palestijnen halen weer iets uit, daar is min of meer geen berichtgeving over in het nieuws. De reactie daarentegen, die natuurlijk wel. En als je dan geluk hebt staat er ergens in de derde of vierde alinea van zo'n artikel dan dat het om een 'vergeldingsactie' ging.

Maar dit geeft natuurlijk een totaal vertekend beeld van de realiteit en dit is ook de reden dat veel jonge mensen in het Westen zich hebben laten meeslepen in dit conflict op een wijze die uitgesproken pro-Palestijnen en anti-Isral is. In bepaalde kringen speelt het dan ook nog eens mee dat moslims als vermeend 'onderdrukt' worden gezien, waar Joden zogenaamde 'privileges' zouden hebben.
Zouden hebben? Dat is ook gewoon aan de orde helaas. De wetgeving voor Palestijnen verloopt veelal via militair recht en je hoeft als Palestijn niet net zoals de joodse Isralische kolonisten in je hoofd te halen om ergens een leuk nederzettinkje te stichten want je wordt meteen van je land getrokken, soms zelfs als het je eigen land is, door hetzelfde leger dat soms eens voor de vorm wat joodse nederzettingen ontruimd maar de rest gedoogt of actief beschermt.

Daarnaast lijden de Palestijnen onder wanbestuur van hun eigen politieke of paramilitaire broeders die niet echt constructief bezig zijn of perspectief bieden voor een oplossing waarbij niet elke jood eruit gejaagd wordt maar dat is een ander verhaal.
  donderdag 6 april 2023 @ 13:29:25 #152
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208682009
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:28 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Zouden hebben? Dat is ook gewoon aan de orde helaas. De wetgeving voor Palestijnen verloopt veelal via militair recht en je hoeft als Palestijn niet net zoals de joodse Isralische kolonisten in je hoofd te halen om ergens een leuk nederzettinkje te stichten want je wordt meteen van je land getrokken, soms zelfs als het je eigen land is, door hetzelfde leger dat soms eens voor de vorm wat joodse nederzettingen ontruimd maar de rest gedoogt of actief beschermt.

Daarnaast lijden de Palestijnen onder wanbestuur van hun eigen politieke of paramilitaire broeders die niet echt constructief bezig zijn of perspectief bieden voor een oplossing waarbij niet elke jood eruit gejaagd wordt maar dat is een ander verhaal.
Nee hoor, moslims zijn niet onderdrukt en Joden hebben ook geen privileges. En ik blijf mij sowieso nog altijd afvragen wat nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever. Met het laatste heb je wel gelijk, verder komen dan wat aanslagen plegen en raketten afvuren komt men niet.
pi_208682235
twitter
  donderdag 6 april 2023 @ 14:03:52 #154
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208682241
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 13:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, moslims zijn niet onderdrukt en Joden hebben ook geen privileges. En ik blijf mij sowieso nog altijd afvragen wat nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever. Met het laatste heb je wel gelijk, verder komen dan wat aanslagen plegen en raketten afvuren komt men niet.
Welles. Wat heb jij meer aan argumenten dan "nee hoor"?
https://www.theguardian.c(...)rights-watchdog-says
https://international-rev(...)files/irrc_866_9.pdf
https://www.hrw.org/repor(...)heid-and-persecution
pi_208682401
quote:
13s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

helaas gaat het zo
  donderdag 6 april 2023 @ 14:39:31 #156
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 6 april 2023 @ 14:48:29 #157
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208682586
Wanneer gaan ze nou eens Iron Beam daadwerkelijk inzetten? Het heeft zichzelf toch al definitief bewezen een jaar geleden? Waar blijft het?
  donderdag 6 april 2023 @ 14:52:02 #158
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208682611
twitter

UNIFIL stands for United Nations Interim Force in Lebanon. It is a peacekeeping mission established by the United Nations in 1978 to oversee the withdrawal of Israeli forces from Lebanon and to confirm the cessation of hostilities between Israel and Lebanon.

The mission is carried out by a multinational force composed of troops from different countries, including France, Italy, Ireland, Spain, and others. UNIFIL's main tasks include monitoring the cessation of hostilities, ensuring that the area between the Blue Line (the border between Israel and Lebanon) and the Litani River is free of armed personnel, weapons, and any other military equipment, and facilitating humanitarian assistance to the civilian population.

UNIFIL has played an important role in maintaining stability in southern Lebanon, reducing tensions between Israel and Lebanon, and helping to prevent the outbreak of new conflicts. The mission's mandate has been renewed regularly by the United Nations Security Council, most recently in August 2020.
pi_208682630
@slashdotter3

Laat me je helpen om wat meer berichten te vinden :Y)
  donderdag 6 april 2023 @ 14:54:05 #160
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208682632
Het is gerelateerd aan de 4~5 Israeli airstrikes van de afgelopen maand in Syrie en niet perse aan de rellen bij de Al Aqsa moskee van de afgelopen dagen
twitter
pi_208682651
twitter
pi_208682664
twitter
  donderdag 6 april 2023 @ 14:57:29 #163
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208682666
Hezbollah ontkent alles? 🤔
Das wel interessant, als Israel hun aanvalt terwijl het Hamas is dan doen ze precies wat Hamas wilt, niet handig...
Daarintegen als Hezbollah het toestaat dat Hamas raketten afvuurt dan zijn ze medeplichtig...
twitter
pi_208682684
twitter
pi_208682741
twitter
  donderdag 6 april 2023 @ 15:37:20 #166
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208683129
quote:
The Guardian, haha, als je het nu over een outlet hebt die niet objectief in deze kwestie staat, kom je al snel uit bij die outlet. Hetzelfde geldt voor organisaties activistische groepen zoals HRW en Amnesty. Zij beginnen bij de conclusie, niet met een onpartijdige benadering. En natuurlijk ook weer meteen beginnen over een zogenaamd apartheid. Het is zo voorspelbaar.

Ik vind vooral een stukje in het rapport van het Rode Kruis opmerkelijk:
quote:
The principle of equality of arms, inherent to any fair trial process, acquires a physical dimension in the Israeli military courtroom in the occupied territories. Arms are present all around – with the numerous soldiers on guard, military prosecutors and judges in uniform. They are almost everywhere, apart from the place reserved for the defence. Here the only arm is a lawyer, who for the most part hardly speaks Hebrew, has limited knowledge of Israeli law and has even less trust in Israeli military justice.
Dit getuigt van onbekwaamheid aan Palestijnse kant, iets dat we in wel meer situaties zien. Daar heerst nogal een tendens waar de nadruk ligt op snel getriggered zijn, uitdagen, aanslagen plegen, raketten afvuren en vervolgens het slachtoffer spelen bij een vergeldingsactie.

Ik blijft daarom bij mijn vraag, wat is nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever? Waarom zouden daar geen Joden mogen wonen?
  donderdag 6 april 2023 @ 15:59:58 #167
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208683326
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 15:37 schreef HowardRoark het volgende:
wat is nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever? Waarom zouden daar geen Joden mogen wonen?
Dit dus. Het is historisch Joods gebied. De WestBank is de naam die Jordanie aan het gebied heeft gegeven nadat ze het in 1948 hebben veroverd. Maar oorspronkelijk heet het gewoon Judea en Samaria, de historische naam voor het gebied waar de Joden duizenden jaren hebben gewoond voordat het door de Romeinen werd veroverd.

=== ChatGPT ===
The Jews lost the area of Judea and Samaria, which is now known as the West Bank, to the Roman army in a series of wars known collectively as the Jewish-Roman Wars. The first war began in 66 CE, when Jewish rebels revolted against Roman rule. The Romans ultimately crushed the rebellion and destroyed the Second Temple in Jerusalem in 70 CE.

A second Jewish revolt broke out in 132 CE, led by a man named Simon Bar Kokhba. The rebels were initially successful in pushing the Romans out of the area, but the Roman Emperor Hadrian eventually sent a large army to crush the rebellion. After three years of fighting, the Romans regained control of the region and expelled the Jews from Jerusalem.

Following the Bar Kokhba revolt, the Romans renamed the region "Syria Palaestina" and banned Jews from living in Jerusalem. This marked the beginning of a long period of Jewish exile from the land of Israel, which lasted until the modern State of Israel was established in 1948.

The Jewish people have a long and complex history in the area of Judea and Samaria, which is now known as the West Bank. The exact length of time that Jews have lived in the region is difficult to determine, but it is believed to date back thousands of years.

The Jewish people first established a kingdom in the region during biblical times, with King David and King Solomon ruling over a united Israel from their capital in Jerusalem. After the kingdom split into two separate states, the Kingdom of Israel in the north and the Kingdom of Judah in the south, Judea became the center of Jewish life and worship.

The area continued to be an important center of Jewish life and culture throughout the centuries, even after the Jewish people were expelled from Jerusalem by the Romans in 70 CE. Jews continued to live in the region, and the area remained an important center of Jewish learning and scholarship.
  donderdag 6 april 2023 @ 16:03:31 #168
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208683343
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 15:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
The Guardian, haha, als je het nu over een outlet hebt die niet objectief in deze kwestie staat, kom je al snel uit bij die outlet. Hetzelfde geldt voor organisaties activistische groepen zoals HRW en Amnesty. Zij beginnen bij de conclusie, niet met een onpartijdige benadering. En natuurlijk ook weer meteen beginnen over een zogenaamd apartheid. Het is zo voorspelbaar.

Ik vind vooral een stukje in het rapport van het Rode Kruis opmerkelijk:
[..]
Je keurt dus alleen mijn bronnen af en levert zelf niks. Helder.
quote:
Dit getuigt van onbekwaamheid aan Palestijnse kant, iets dat we in wel meer situaties zien. Daar heerst nogal een tendens waar de nadruk ligt op snel getriggered zijn, uitdagen, aanslagen plegen, raketten afvuren en vervolgens het slachtoffer spelen bij een vergeldingsactie.
Ja dat stip gedrag stip ik hierboven ook aan.
quote:
Ik blijft daarom bij mijn vraag, wat is nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever? Waarom zouden daar geen Joden mogen wonen?
Het "vermeende" probleem is dat er illegaal gebouwd en gewoond wordt op grote schaal (als in bijna een kwart miljoen mensen) en dat elke regering deze hete aardappel voor zich uit schuift en beurtelings voor de vorm wat nederzettingen ontruimt of probeert te legaliseren en dat daarbij Palestijnen onteigend of de facto afgesloten worden van hun eigen grond, getreiterd en belaagd worden en vaak nergens terecht kunnen.

Een ander niet vermeend probleem is dat de Palestijnse bewoners de joodse kolonisten of legale bewoners belagen, treiteren etc.
  donderdag 6 april 2023 @ 18:01:07 #169
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208684376
Het gedoe in de Al Aqsa gaat dus erover dat een grote groep van 100en Palestijnen de nacht wilde doorbrengen in de moskee met hoogstwaarschijnlijk als bedoeling om de grote groep Joden die de volgende ochtend zouden komen te bekogelen met de stenen en vuurwerk zoals we in de filmpjes hebben gezien.

De politie verwijderde de groep uit de moskee en de stenen en vuurwerk werden op de agenten gebruikt.

Wederom dus gewoon een poging van moslims om de tempelberg voor zichzelf te claimen en de Joden die de volgende dag zouden komen bidden weg te pesten.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-tempelberg-a4161502
Vuurwerk en flitsgranaten tijdens de ramadan op de Tempelberg
Tempelberg Tijdens de ramadan is het opnieuw onrustig op de Tempelberg in Jeruzalem. De steeds grotere groepen joodse bezoekers leiden tot spanningen met moslims, tot in de Gazastrook.

• There were violent clashes between Israeli police and Palestinians on the Temple Mount in Jerusalem during Ramadan.
• The Palestinians wanted to spend the night in the Al Aqsa mosque, but the police did not allow it until the last ten days of Ramadan.
• The police also expected Jewish visitors on the Temple Mount, where they have been allowed to pray in recent years, causing tensions with Muslims.
• The police intervention triggered rocket attacks from Gaza and Lebanon, and protests in other Palestinian areas. Israel retaliated with air strikes and artillery fire.
pi_208684862
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 18:01 schreef slashdotter3 het volgende:

Wederom dus gewoon een poging van moslims om de tempelberg voor zichzelf te claimen en de Joden die de volgende dag zouden komen bidden weg te pesten.

Het zijn altijd de moslims weer :')
  donderdag 6 april 2023 @ 19:08:43 #171
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208685111
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 16:03 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Je keurt dus alleen mijn bronnen af en levert zelf niks. Helder.
[..]
Ja dat stip gedrag stip ik hierboven ook aan.
[..]
Het "vermeende" probleem is dat er illegaal gebouwd en gewoond wordt op grote schaal (als in bijna een kwart miljoen mensen) en dat elke regering deze hete aardappel voor zich uit schuift en beurtelings voor de vorm wat nederzettingen ontruimt of probeert te legaliseren en dat daarbij Palestijnen onteigend of de facto afgesloten worden van hun eigen grond, getreiterd en belaagd worden en vaak nergens terecht kunnen.

Een ander niet vermeend probleem is dat de Palestijnse bewoners de joodse kolonisten of legale bewoners belagen, treiteren etc.
Waarom zouden Joden daar geen huizen mogen bouwen dan? Het blijft erg opmerkelijk te noemen dat Isral een melting pot moet zijn naar Westerse maatstaven, met een liberale democratie en allerlei rechten voor minderheden. Daarentegen is er meteen ophef als er ook maar n Jood op de Westelijke Jordaanoever woont, die gebieden moet schijnbaar etnisch totaal homogeen blijven. Dit geeft een hele rare dubbele standaard.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 6 april 2023 @ 19:14:09 #172
408813 crew  trein2000
pi_208685181
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom zouden Joden daar geen huizen mogen bouwen dan? Het blijft erg opmerkelijk te noemen dat Isral een melting pot moet zijn naar Westerse maatstaven, met een liberale democratie en allerlei rechten voor minderheden. Daarentegen is er meteen ophef als er ook maar n Jood op de Westelijke Jordaanoever woont, die gebieden moet schijnbaar etnisch totaal homogeen blijven. Dit geeft een hele rare dubbele standaard.
Als de Duitse overheid morgen huizen gaat bouwen in Nederland zonder dat wij daar toestemming voor hebben gegeven dan vinden we toch ook dat ze heel snel moeten kappen daar mee? Dat betekent toch niet dat er geen Duitser in Nederland mag wonen? Dat zijn twee hele verschillende dingen. Beetje raar om dat zo aan elkaar te knopen.

Resolutie 446, ook Israel moet zich aan het recht houden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 6 april 2023 @ 19:14:28 #173
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 6 april 2023 @ 19:17:14 #174
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208685229
Het is de verantwoordelijkheid van UNIFIL en de Lebanese Army die in die omgeving moeten zijn om dit te voorkomen.

twitter

twitter
  donderdag 6 april 2023 @ 19:29:58 #175
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208685434
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 18:48 schreef Slayage het volgende:

[..]
Het zijn altijd de moslims weer :')
Het zijn altijd moslims die mensen pesten, aanvallen, of dingen laten ontploffen.

Zijn het geen aanslagen op mensen, dan wel op bankautomaten waar onze Marokkaanse landgenoten wekelijks druk mee bezig zijn. Er is totaal een gebrek aan opvoeding onder dit volk.
pi_208685450
Shit is aan *O*

twitter
pi_208685474
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:29 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Het zijn altijd moslims die mensen pesten, aanvallen, of dingen laten ontploffen.

Zijn het geen aanslagen op mensen, dan wel op bankautomaten waar onze Marokkaanse landgenoten wekelijks druk mee bezig zijn. Er is totaal een gebrek aan opvoeding onder dit volk.
Tuig van de richel!
pi_208685514
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:14 schreef trein2000 het volgende:

ook Israel moet zich aan het recht houden.
Waarom zou Isral zich aan het recht houden als ze weten dat ze toch weg zullen komen met alles wat doen?
  donderdag 6 april 2023 @ 20:15:24 #179
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208686251
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:29 schreef BMW1993 het volgende:

[..]

Het valt inderdaad op dat een een hoog aantal barbaarse en ongeciviliseerde aspecten wel disproportioneel aanwezig zijn in de culturen van sommige moslimland en volkeren. Maar dit mag je niet benoemen want dat is zogenaamd dan 'racisme' of 'stigmatisering'.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:34 schreef Slayage het volgende:

[..]
Waarom zou Isral zich aan het recht houden als ze weten dat ze toch weg zullen komen met alles wat doen?
Isral komt nergens mee weg, Isral handelt gewoon op een juiste manier. Sterker nog, Isral wordt in de Westerse media aan de lopende band zwart gemaakt aan de hand van selectief samengestelde narratieven en halve waarheden.
  donderdag 6 april 2023 @ 20:33:59 #180
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208686491
'... omdat "gemaskerde relschoppers" zich in de moskee zouden hebben opgesloten.'
'Dat is dan ook waar veel Palestijnen bang voor zijn ...'
'Palestijnen zijn bang dat ...'
'De Al-Aqsamoskee is voor moslims de heiligste plek in Jeruzalem ...'

Och, altijd weer genieten met de NOS.
quote:
Gewelddadige ramadan op Tempelberg: drie vragen over de invallen bij Al-Aqsa

Al twee nachten op rij is het onrustig op de Tempelberg in Jeruzalem. Bij de Al-Aqsamoskee botste de Isralische politie afgelopen nacht opnieuw met Palestijnse moslims. Meerdere Palestijnen raakten gewond bij Isralische invallen in de moskee. Isral noemde de inval noodzakelijk omdat "gemaskerde relschoppers" zich in de moskee zouden hebben opgesloten.

De afgelopen paar jaar is er geen ramadan geweest zonder geweld op de voor moslims heiligste plek in Jeruzalem. Drie vragen over dit geweld.

Wat is de oorsprong van de spanningen?

Het gebied waar de Al-Aqsamoskee staat, boven op de Tempelberg, is sinds 1967 in handen van Isral. Toen veroverde het Isralische leger Oost-Jeruzalem, tegelijk met een deel van de Westelijke Jordaanoever. Isral beschouwt het deel van Oost-Jeruzalem als onderdeel van Isral, ook al ziet het grootste deel van de wereld dat niet zo.

Rond de Al-Aqsamoskee geldt sindsdien een aantal afspraken. De plek is namelijk voor zowel moslims als joden een heilige plek. Een van de afspraken is dat alleen moslims mogen bidden op de Tempelberg. Niet-moslims mogen de plek wel bezoeken op specifieke tijden. Palestijnen die in bezet gebied wonen kunnen de moskee niet betreden zonder langs Isralische checkpoints te gaan voor controles. Ook waren er periodes dat het verboden was voor mannen tussen de 12 en 40 om de moskee te betreden.

Voor een groot deel van de joodse gemeenschap is er te leven met de afspraken. Maar een joodse minderheid probeert te bidden op de Tempelberg en wil er zelfs een nieuwe tempel bouwen. Een kleine radicale groep joden wil ook dieren offeren op de Tempelberg. Dat is dan ook waar veel Palestijnen bang voor zijn: dat ook de Tempelberg door Isral wordt vrijgesteld voor joodse gelovigen. En dat de regels die al zo lang gelden rond de moskee zullen veranderen: dat niet-moslims er ook mogen bidden of rituelen mogen uitvoeren.

Vanwege strenge gebiedsregels voor moslims en de angst voor overname van het gebied, is er altijd spanning rond de berg geweest. In 2014 kwam die spanning echter op tot een hoogtepunt. Toen viel de Isralische politie de moskee voor het eerst binnen, nadat er geweld was uitgebroken toen autoriteiten niet-moslims de Tempelberg lieten bezoeken buiten de toegestane tijdstippen.

Sindsdien valt de politie vaker binnen bij de Al-Aqsamoskee. In 2021 raakten honderden Palestijnen gewond bij invallen tijdens de ramadan. Verklaring van Isral was toen dat het "een kwestie van orde en gezag" was omdat volgens hen Palestijnse jongeren met stenen gooiden naar Israelirs. Toen er vorig jaar geruchten waren dat joodse gelovigen lammeren wilden offeren op de Tempelberg, blokkeerden Palestijnen het terrein van de moskee. Isralische ordetroepen vielen toen binnen en er braken gevechten uit. De politie schoot met traangas en flitsgranaten, waardoor bijna 200 Palestijnen verwondingen opliepen.

Over de inval van gisteren zegt de Isralische politie tegen Al Jazeera dat agenten "mensen vreedzaam wilden wegsturen, maar toen dat niet gebeurde ze de Al-Aqsamoskee binnenvielen". Volgens Palestijnse autoriteiten viel de politie onterecht binnen en moet dat worden veroordeeld als een misdadige actie.

Waarom specifiek in de ramadan?

Tijdens de ramadan is het altijd extra druk in de Al-Aqsamoskee omdat meer Palestijnen dan normaal er gaan bidden en soms zelfs de nacht doorbrengen. Tegelijkertijd zet Isral extra ordetroepen in. Het land zegt daarmee ongeregeldheden te willen voorkomen. Maar regelmatig loopt het tussen die ordetroepen en Palestijnen dus uit op geweld. Daar komt bij dat ramadan dit keer, net als vorig jaar, in dezelfde periode valt als het joodse Pesach.

Correspondent Nasrah Habiballah:

"Palestijnen ervaren die ordetroepen niet als een veiligheidsmaatregel. Ze zien die troepen juist als onderdeel van de Isralische bezetting. En Palestijnen zijn bang dat het gebied rond de moskee door Isral geheel of deels wordt toegewezen aan joodse gelovigen. Daarom loopt het dus regelmatig uit op geweld tussen Palestijnen en de ordetroepen. Met dus invallen in de moskee als gevolg.

De Al-Aqsamoskee is voor moslims de heiligste plek in Jeruzalem en zo'n inval ligt daarom dus extra gevoelig. Zeker tijdens de ramadan. Veel Palestijnen zien het daarom als een provocatie van Isral. En daardoor lopen de spanningen weer verder op."

Hoe worden de invallen ervaren?

Niet alleen bij Palestijnen, maar bij moslims over de hele wereld wordt verontwaardiging gevoeld. In Turkije gingen demonstranten de straat op bij de Fatih Moskee in Istanbul om steun te betuigen voor de Palestijnen.

Volgens de nieuwswebsite The Times of Israel zijn er bij de moskee 350 mensen aangehouden. De Isralische politie meldt dat een agent gewond is geraakt aan zijn been. Palestijnse autoriteiten melden ruim 400 arrestanten en zeggen dat tientallen mensen gewond zijn geraakt, schrijft Al Jazeera.
  donderdag 6 april 2023 @ 21:30:22 #181
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208687336
Het heeft 10 jaar geduurd maar de Sinai is eindelijk vrij van terroristen 👍

https://www.jpost.com/middle-east/article-738593
Egypt sees progress in ‘freeing Sinai’ from terror threats
The defeat has been accomplished through local reform, confronting extremist ideas in religious institutions and also shifting educational priorities.
  donderdag 6 april 2023 @ 21:33:22 #182
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_208687391
Het blijft fascinerend om te zien hoe sommige extreem rechtse figuren er altijd als de kippen bij zijn om het op te nemen voor Isral. :)

Het zou me niets verbazen als ze dit slechts doen om een soort van 'alibi' voor zichzelf te creren waar ze naar kunnen verwijzen wanneer ze erop aangesproken worden als ze hun ranzige haatkanker weer eens uit lopen te zaaien als het om andere bevolkingsgroepen gaat.

Hihi, honk-honk.
“Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind” ~ George Orwell
pi_208687393
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Isral komt nergens mee weg, Isral handelt gewoon op een juiste manier. Sterker nog, Isral wordt in de Westerse media aan de lopende band zwart gemaakt aan de hand van selectief samengestelde narratieven en halve waarheden.
Sorry hoor maar hier sla je de plank volledig mis }:|
  donderdag 6 april 2023 @ 21:55:30 #184
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  Beste debater 2022 donderdag 6 april 2023 @ 22:04:59 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208687949
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 21:33 schreef kladderadatsch het volgende:
Het blijft fascinerend om te zien hoe sommige extreem rechtse figuren er altijd als de kippen bij zijn om het op te nemen voor Isral. :)

Het zou me niets verbazen als ze dit slechts doen om een soort van 'alibi' voor zichzelf te creren waar ze naar kunnen verwijzen wanneer ze erop aangesproken worden als ze hun ranzige haatkanker weer eens uit lopen te zaaien als het om andere bevolkingsgroepen gaat.

Hihi, honk-honk.
Nu ben ik niet 100% kritiekloos op wat Isral als staat allemaal doet, maar als LINKSE RAKKER heb ik wel een enorme voorliefde en sympathie voor dat land en volk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 6 april 2023 @ 22:32:03 #186
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208688309
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dik 700k mensen h.
En ja, als Fatah en Hamas het voor elkaar zou krijgen zouden dat er 0 zijn, maar het feit is dat de gebieden jaar na haar verder onomkeerbaar gekoloniseerd wordt door Israeli's.

Dat zijn op hun beurt ook niet allemaal hele leuke mensen die ook maar n Palestijn als buren willen maar er zitten er ook zat tussen die uit economische motieven daar zijn gaan wonen.
pi_208688796
twitter
pi_208688921
twitter
pi_208689029
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:15 schreef HowardRoark het volgende:

Isral komt nergens mee weg,
Hoe lang bezet, koloniseert onderdrukt Isral de West bank en Gaza? Zo lang komen ze ermee wee weg...

Wanneer Putin "historische Russische grond" bezet is het een probleem voor het westen. Wanneer zionisten "historisch Joodse grond" bezetten is het geen enkele probleem.
pi_208689057
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 21:33 schreef kladderadatsch het volgende:

Hihi, honk-honk.
Het wel bekende "vijand van mijn vijand is mijn vriend". "Moslims zijn kut. Isral onderdrukt moslims, dus Isral is mijn vriend".
pi_208689076
quote:
In de Islam zeggen we "het is beter om Abel te zijn dan Kan". Maar dat is een spirituele kijk dat seculiere mensen niet kunnen begrijpen, omdat het materile het enige is wat ze zien.
  vrijdag 7 april 2023 @ 00:45:16 #192
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 7 april 2023 @ 07:10:48 #193
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_208689514
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 00:40 schreef Slayage het volgende:

[..]
In de Islam zeggen we "het is beter om Abel te zijn dan Kan". Maar dat is een spirituele kijk dat seculiere mensen niet kunnen begrijpen, omdat het materile het enige is wat ze zien.
Onzin. Seculier (niet-religieus) gaat over het niets hebben met een god. Spiritualiteit kan ook gaan over verbinding met jezelf. Dus je kunt ook seculier n spiritueel zijn. En dat in meer of mindere mate, het is niet zo zwart/wit en generaliserend als jij schetst.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_208689682
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:33 schreef HowardRoark het volgende:
'... omdat "gemaskerde relschoppers" zich in de moskee zouden hebben opgesloten.'
'Dat is dan ook waar veel Palestijnen bang voor zijn ...'
'Palestijnen zijn bang dat ...'
'De Al-Aqsamoskee is voor moslims de heiligste plek in Jeruzalem ...'

Och, altijd weer genieten met de NOS.
[..]

Er zijn ook andere beelden:

twitter
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 7 april 2023 @ 09:43:02 #195
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208690483
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 22:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nu ben ik niet 100% kritiekloos op wat Isral als staat allemaal doet, maar als LINKSE RAKKER heb ik wel een enorme voorliefde en sympathie voor dat land en volk.
Deze nuance zal deze user geen boodschap hebben. 'Everything I don't like or disagree with is far-right' is makkelijker.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 22:32 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dik 700k mensen h.
En ja, als Fatah en Hamas het voor elkaar zou krijgen zouden dat er 0 zijn, maar het feit is dat de gebieden jaar na haar verder onomkeerbaar gekoloniseerd wordt door Israeli's.

Dat zijn op hun beurt ook niet allemaal hele leuke mensen die ook maar n Palestijn als buren willen maar er zitten er ook zat tussen die uit economische motieven daar zijn gaan wonen.
Okee, en nu? Er wonen bijna twee miljoen Palestijnen/Arabieren in Isral.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 00:29 schreef Slayage het volgende:

[..]
Hoe lang bezet, koloniseert onderdrukt Isral de West bank en Gaza? Zo lang komen ze ermee wee weg...

Wanneer Putin "historische Russische grond" bezet is het een probleem voor het westen. Wanneer zionisten "historisch Joodse grond" bezetten is het geen enkele probleem.
Nee hoor, er is geen sprake van structurele onderdrukking. Er wonen Joden in de Westelijke Jordaanoever, that's it.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 00:34 schreef Slayage het volgende:

[..]
Het wel bekende "vijand van mijn vijand is mijn vriend". "Moslims zijn kut. Isral onderdrukt moslims, dus Isral is mijn vriend".
Hmm, dit klopt niet. Moslims zijn om te beginnen namelijk niet 'kut'. Je zult mij ook niet zien stemmen op een partij als de PVV. Maar wel ben ik kritisch op de culturen binnen sommige moslimlanden. Dat is een belangrijk verschil. Ik denk dat er meer dan genoeg moslims zijn die geen vlieg kwaad doen, maar ook meer dan genoeg die heel snel naar schrikbarend barbaarse en ongeciviliseerde 'oplossingen' grijpen voor politieke problemen, onenigheden of meningsverschillen.

En het mag duidelijk zijn dat ik niet de enige ben die deze mening heeft. De kritieken die er in het Westen is jegens bepaalde culturen in of afkomstig van zulke landen, komen namelijk ook niet uit de lucht komen vallen. Dit roepen die mensen toch echt keer op keer over zichzelf af met hun gedrag. Zowel in het Westen als in de landen van herkomst.
  vrijdag 7 april 2023 @ 12:04:55 #196
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208691733
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 08:05 schreef Montagui het volgende:

[..]
Er zijn ook andere beelden:

[ twitter ]
Het vervelende is dat deze beelden nooit voet aan de grond zullen krijgen bij de mensen die je zou willen bereiken. Deze manier van stoken is ontzettend effectief want het bevestigt het beeld dat er toch al was bij de mensen die de andere lezingen maar al te graag aannemen.
  vrijdag 7 april 2023 @ 14:54:20 #197
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 7 april 2023 @ 16:53:00 #198
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208694799
Israel kan wel alles om hun heen bombarderen, maar uiteindelijk zitten we hier in Europa met de gebakken peren, die lui komen uiteindelijk net als al die Syrirs in Ter Apel terecht, en krijgen daarna een sociale huurwoning.

'ik Palestijn ik niks hebben' , en dat is altijd met oorlogen zo, Amerika valt Irak aan, en uiteindelijk zit Europa vol met Irakezen bijvoorbeeld.. Daarom kunnen mensenrechten en een stabiel continent niet samen gaan, Europa veranderd spoedig in een onleefbaar continent.
  vrijdag 7 april 2023 @ 21:14:58 #199
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208697915
Daar komt de aap uit de mouw, Erdogan deed de afgelopen jaren weer even vriendelijk maar hij kan z'n haat nooit lang verbergen.

https://www.msn.com/en-us(...)-s-raisi/ar-AA19B64s
Muslim world must unite against Israel, Erdogan says to Iran's Raisi
Turkish president Recep Tayyip Erdogan told his Iranian counterpart Ebrahim Raisi over the phone that the "Islamic world should be united against Israel's attacks in Palestine," Turkish media reported.

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 07-04-2023 21:27:13 ]
  vrijdag 7 april 2023 @ 21:26:35 #200
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208698085
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 16:53 schreef BMW1993 het volgende:
Israel kan wel alles om hun heen bombarderen, maar uiteindelijk zitten we hier in Europa met de gebakken peren, die lui komen uiteindelijk net als al die Syrirs in Ter Apel terecht, en krijgen daarna een sociale huurwoning.

'ik Palestijn ik niks hebben' , en dat is altijd met oorlogen zo, Amerika valt Irak aan, en uiteindelijk zit Europa vol met Irakezen bijvoorbeeld.. Daarom kunnen mensenrechten en een stabiel continent niet samen gaan, Europa veranderd spoedig in een onleefbaar continent.
Ik kan je deze video aanraden. Uiteindelijk is het allemaal de schuld van Engeland en Frankrijk die expres de landgrenzen in het MiddenOosten zo hebben getrokken dat verschillende bevolkingsgroepen met elkaar in een land worden geforceerd wat voor conflicten zorgt waardoor ze zich nooit zullen verenigen tegen hun Westerse meesters. Dat geldt voor Irak, Syrie, Iran, Libanon, Turkije en ook Palestine/Israel

Op een gegeven moment hield het kolonisatie tijdperk op en waren de UK en FR opgehoepeld maar de landgrenzen waren al vastgelegd en konden niet meer veranderd worden. Zie hier de oorzaak voor de oorlogen.

[ Bericht 3% gewijzigd door slashdotter3 op 07-04-2023 21:44:43 ]
pi_208698167
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:34 schreef Slayage het volgende:

[..]
Omdat aan alles een eind komt. Israel is de propaganda-oorlog al jaren aan het verliezen.
  vrijdag 7 april 2023 @ 21:45:11 #202
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208698315
https://www.timesofisrael.com/liveblog-april-7-2023/
IDF avoids counterstrikes on Hezbollah, fearing war

Israel has avoided attacking Lebanon’s Hezbollah terror group in the latest round of fighting, to avoid a wider-scale conflict, Channel 12 reports.

The IDF has focused its counterstrikes on the Hamas terror group, including Hamas targets in Lebanon.

Senior security officials have told government ministers that Hezbollah was taking measures to show it was not involved.

Mossad chief David Barnea, however, supported counterattacks against Hezbollah, the report says.

The Axios and Walla news sites also report that Israel is trying to avoid escalating hostilities with Hezbollah, fearing the fighting could broaden into precision strikes on Israeli cities and outright war with Hezbollah.

The reports also say the IDF and Mossad differed in their approach, with the Mossad favoring action against Hezbollah as well as against Hamas.

Government ministers supported the IDF’s position of focusing on Hamas, Axios reports.

The report says Hezbollah communicated to Israel through international mediators that it wasn’t involved in rocket fire from Lebanon.
pi_208698331
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 22:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je weet dat Israel in verband brengen met 'het Joodse volk' volgens de IHRA definitie antisemitisch is??
  Beste debater 2022 vrijdag 7 april 2023 @ 21:55:04 #204
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208698485
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 21:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je weet dat Israel in verband brengen met 'het Joodse volk' volgens de IHRA definitie antisemitisch is??
Nee, en dat boeit me ook niet.

Al helemaal omdat dat de definitie niet is:

"Antisemitisme is een bepaalde perceptie van Joden die tot uiting kan komen als een gevoel van haat jegens Joden. Retorische en fysieke uitingen van antisemitisme zijn gericht tegen Joodse of niet-Joodse personen en/of hun eigendom en tegen instellingen en religieuze voorzieningen van de Joodse gemeenschap."

Hier nog wat meer:

"De gedaante die antisemitisme tegenwoordig aanneemt in de openbare ruimte, in de media, op scholen, op het werk en in religieuze context kan algemeen beschouwd neerkomen op - maar is niet beperkt tot - de volgende voorbeelden:

Oproepen tot, bijdragen aan of het rechtvaardigen van het doden van of schade toebrengen aan Joden in naam van een radicale ideologie of een extremistische opvatting van religie.

Leugenachtige, ontmenselijkende, demoniserende of stereotiepe opmerkingen maken over Joden als zodanig of over de macht van de Joden als collectief geheel. Hierbij gaat het onder meer - maar niet uitsluitend - over de mythe van een wereldwijde Joodse samenzwering of de mythe dat Joden de media, de economie, regeringen of andere maatschappelijke instellingen controleren.

Joden als volk ervan beschuldigen verantwoordelijk te zijn voor rele of ingebeelde vergrijpen die zijn gepleegd door n enkel Joods individu of n enkele Joodse groep, of zelfs voor daden die zijn gepleegd door niet-Joden.

Ontkenning van het feit, de omvang, de mechanismen (bv. de gaskamers) of de doelmatigheid van de genocide op het Joodse volk door het nationaalsocialistische Duitsland en zijn aanhangers en medeplichtigen tijdens de Tweede Wereldoorlog (de Holocaust).

De Joden als volk of Isral als staat ervan beschuldigen de Holocaust te hebben verzonnen of te overdrijven.

Joodse burgers ervan beschuldigen zich loyaler op te stellen ten aanzien van Isral of de vermeende prioriteiten van de Joden wereldwijd, dan ten aanzien van de belangen van hun eigen natie.

Het Joodse volk het recht op zelfbeschikking ontzeggen, bv. door te beweren dat het bestaan van de Staat Isral is ingegeven door racistische overwegingen.

Met twee maten meten, in die zin dat van de Staat Isral een bepaald gedrag wordt geist dat niet van andere democratische naties wordt verwacht of verlangd.

De symbolen en de beeldtaal gebruiken die bij het klassieke antisemitisme horen (bv. de bewering dat Jezus werd vermoord door de Joden of het bloedsprookje) om Isral of de Israli's te typeren.

Het huidige beleid van Isral vergelijken met het beleid van de nazi's.

De Joden collectief verantwoordelijk stellen voor de daden van de Staat Isral."

https://www.holocaustreme(...)emitisme-van-de-ihra

Hoor graag welke definitie jij hanteert.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208698501
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, en dat boeit me ook niet.
Dat begrijp ik. Ik weet namelijk vanuit welke hoek jij komt.
  Beste debater 2022 vrijdag 7 april 2023 @ 21:56:53 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208698504
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 21:56 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Ik weet namelijk vanuit welke hoek jij komt.
Welke hoek mag dat zijn?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208698737
  Beste debater 2022 vrijdag 7 april 2023 @ 22:16:16 #208
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208698776
quote:
Jij hebt wel die definitie van underdog gevonden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208699209
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jij hebt wel die definitie van underdog gevonden?
Moet je aan @theunderdog vragen :wtf:
  Beste debater 2022 vrijdag 7 april 2023 @ 22:48:16 #210
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208699218
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 22:47 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Moet je aan @:theunderdog vragen :wtf:
Waarom like je z'n post dan?

En underdog reageert niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 7 april 2023 @ 23:22:49 #211
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 7 april 2023 @ 23:33:57 #212
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208699751
Volgende keer maar eens een feestje houden en wat snoep uitdelen wanneer er Palestijnen dood gaan... 8)7
twitter
  vrijdag 7 april 2023 @ 23:44:42 #213
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zaterdag 8 april 2023 @ 00:30:46 #214
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208700109
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 21:26 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Ik kan je deze video aanraden. Uiteindelijk is het allemaal de schuld van Engeland en Frankrijk die expres de landgrenzen in het MiddenOosten zo hebben getrokken dat verschillende bevolkingsgroepen met elkaar in een land worden geforceerd wat voor conflicten zorgt waardoor ze zich nooit zullen verenigen tegen hun Westerse meesters. Dat geldt voor Irak, Syrie, Iran, Libanon, Turkije en ook Palestine/Israel

Op een gegeven moment hield het kolonisatie tijdperk op en waren de UK en FR opgehoepeld maar de landgrenzen waren al vastgelegd en konden niet meer veranderd worden. Zie hier de oorzaak voor de oorlogen.
Toch zou je denken dat er na zoveel jaren assimilatie plaats kan vinden, maar dat gebeurt nauwelijks in het Midden Oosten, ik zie het ook gebeuren op mijn werk, mijn Koerdische baas is met een Koerdisch Iraakse vrouw getrouwd, hij zou nooit bijvoorbeeld met een Surinaamse gaan... Enkel en alleen om de Koerdische cultuur voort te zetten in zijn kinderen.

En dat is het grootste probleem in het Midden Oosten, het niet samen kunnen leven met elkaar.

Verder heb je 100% gelijk, 'De Syrir' bestaat niet.. Of het zijn Koerden, in Latakia hebben ze wat meer weg van Grieken, en Libanezen, in oost Syri gaan ze meer richting de Golf Arabieren... etc.
pi_208701387
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 21:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Welke hoek mag dat zijn?
Filosemitisme.
pi_208701392
Het laatste nieuws is hoopgevend. Misschien dat er langzaam een pad wordt gecreerd richting vrede.
  Beste debater 2022 zaterdag 8 april 2023 @ 10:38:24 #217
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208701774
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 09:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Filosemitisme.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208702060
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 09:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Filosemitisme.
Denk eens niet in extremen.

Het is niet dat als je ergens je eigen mening over hebt dat je dan meteen of pro of anti bent. Dat je dan meteen in een hokje geplaatst moet worden.

Ik neig bv zelf meer naar pro Israel, maar heb bv ook een hekel aan de hardline kolonisatie politiek van Joodse extremisten.

Er zijn internationale afspraken gemaakt m.b.t. de staat Israel. En ik vind dat dan ook iedereen die afspraken dient te respecteren, en dat geldt ook voor Isral.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 8 april 2023 @ 11:22:22 #219
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208702065
Och, was het weer een keer tijd voor een paar aanslagen? Je verwacht het niet. Hamas die het weer proberen te rechtvaardigen. En dat is dan de groepering die door een grote meerderheid van de Palestijnen wordt gesteund.
  zaterdag 8 april 2023 @ 11:34:46 #220
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208702161
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 21:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Omdat aan alles een eind komt. Israel is de propaganda-oorlog al jaren aan het verliezen.
Je bedoelt dat alle terreurgroeperingen die Isral kwaad willen doen min of meer gedoogd worden in sommige Westerse kringen en in veel Westerse media ook een anti-Isral sentiment wordt aangewakkerd op basis van selectieve berichtgeving vol met halve waarheden? Dat klopt inderdaad helaas.

Maar dat ligt niet aan Isral zelf, wel aan een groot aantal activistische fantasten in het Westen zonder enig historisch besef, die zich voornamelijk binnen 'progressieve' sferen bevinden. Ik zei het al eerder in dit topic, elk weldenkend en geciviliseerd mens kan inzien dat Isral een ontwikkeld en democratisch land is. Een voorbeeld voor de omringende landen in de regio.
  zaterdag 8 april 2023 @ 11:58:00 #221
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208702337
Ik heb altijd het idee dat Palestijnen heel veel weg hebben van Marokkaantjes.

Snel boos, agressief, ruzie zoeken, rellen, in grote groepen mensen lastig vallen.
Dat maakt het voor mij al alleen moeilijk om ooit aan de kant van de Palestijnen te staan. Sowieso denk ik dat vrijwel alleen moslims pro Palestina zijn, en natuurlijk wat leden van de WOKE community.
pi_208703805
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 11:21 schreef Montagui het volgende:

[..]
Denk eens niet in extremen.

Het is niet dat als je ergens je eigen mening over hebt dat je dan meteen of pro of anti bent. Dat je dan meteen in een hokje geplaatst moet worden.

Ik neig bv zelf meer naar pro Israel, maar heb bv ook een hekel aan de hardline kolonisatie politiek van Joodse extremisten.

Er zijn internationale afspraken gemaakt m.b.t. de staat Israel. En ik vind dat dan ook iedereen die afspraken dient te respecteren, en dat geldt ook voor Isral.
Ik denk niet in extreme. Dat doet Etto. Ik ben gewoon voor recht van de sterkste in geopolitiek context.
pi_208703828
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 april 2023 11:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je bedoelt dat alle terreurgroeperingen die Isral kwaad willen doen min of meer gedoogd worden in sommige Westerse kringen en in veel Westerse media ook een anti-Isral sentiment wordt aangewakkerd op basis van selectieve berichtgeving vol met halve waarheden? Dat klopt inderdaad helaas.

Maar dat ligt niet aan Isral zelf, wel aan een groot aantal activistische fantasten in het Westen zonder enig historisch besef, die zich voornamelijk binnen 'progressieve' sferen bevinden. Ik zei het al eerder in dit topic, elk weldenkend en geciviliseerd mens kan inzien dat Isral een ontwikkeld en democratisch land is. Een voorbeeld voor de omringende landen in de regio.
Grappig. Je vult gewoon even in wat ik bedoel, om vervolgens op je eigen invulling te reageren.

Doe je dat in het echt ook??
  zondag 9 april 2023 @ 10:49:53 #224
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208712870
Dat moeten belangrijke figuren zijn geweest...

https://www.timesofisrael(...)killed-in-syria-nyt/
Iran plans to attack Israeli-owned vessels to avenge advisors killed in Syria
Tehran said planning drone hits after Revolutionary Guards members killed in strikes blamed on Israel; US announces it sent nuclear-powered submarine to region amid tensions

Iran is preparing to attack Israeli-owned trading vessels to avenge two Revolutionary Guards advisors killed in alleged Israeli airstrikes in Syria last month
pi_208712907
Het elke dag terroriseren van Palestijnen is per definitie een continu escalatie.
  zondag 9 april 2023 @ 11:30:24 #226
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208713203
https://www.msn.com/en-us(...)ed-again/ar-AA19DzMR
Jordan warns Israel of ‘catastrophic consequences’ if al-Aqsa mosque stormed again

Maar geen woord over waarom er werd bestormd _O-
- niets over de afspraak om daar niet te overnachten _O-
- niets over die groep Palestijnen die een grotere groep gijzelden (deuren barrikaderen en niemand mag weg) _O-
- niets over de stenen en vuurwerk die ze hadden om de volgende ochtend een groep biddende Joden te bekogelen _O-
- niets over het genegeerde verzoek aan de Jordaanse Waqf guards om die lui te verwijderen _O-

twitter

[ Bericht 21% gewijzigd door slashdotter3 op 09-04-2023 12:13:36 ]
  zondag 9 april 2023 @ 11:39:07 #227
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208713291
Het is altijd de vergeldingsactie die wordt belicht, niet de initile aanleiding. En zoals we weten begint het negen van de tien keer bij de Palestijnen. Bijzondere grootspraak ook van Jordani trouwens, wat willen die gaan doen dan?
  zondag 9 april 2023 @ 12:16:31 #228
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 9 april 2023 @ 12:29:25 #229
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208713750
AI, Big Data, data mining, satellieten en drones hebben ervoor gezorgd dat ze sinds 2019 veel meer informatie kunnen verwerken.

Voorheen konden ze niets met een omschrijving zoals 'terrorist bij een green and orange wall' maar nu wel.

https://www.jpost.com/israel-news/article-738623
A new kind of ‘bank’: Meet the IDF’s new intel target bank center
CYBER AFFAIRS: The Jerusalem Post recently visited the IDF’s new secret intelligence target bank headquarters and was given a deep and detailed debriefing about how one elite unit functions in 2023.

==================
For example, before, no one would follow up on a vague piece of intelligence to locate a lower-level Hamas terrorist in Gaza who can be found near a partially concealed and small "green and orange wall." The chances of finding him were so small and resources were so limited that it just would not be worth investing anything to follow up to locate such an individual
==================
AI started to actually be able to efficiently conquer all of that big data in a smart, educated and automatic fashion.

This means not only a jump in the quantity of intelligence, but also in the quality of making diverse connections between seemingly separate data points. At a practical level, it means being able to incriminate a new target in three minutes which before would have taken 24 hours. This means that AI is laying out all of the mines of data for intelligence analysts neatly, succinctly and at high speed.

It also means that AI can be taught to look for tiny data points like a "white closed porch." If, before, different IDF intelligence collection mechanisms had picked up separately on activities by Hamas's leading R&D experts and separately about movements of Zebeda, who was responsible for that R&D, it might have taken too long to put the pieces together, such that they would no longer be relevant.

But moving from 24 hours to connect the dots to minutes could be decisive in thrusting the IDF's effectiveness forward against someone like Zebeda and those working for him.

[ Bericht 14% gewijzigd door slashdotter3 op 09-04-2023 13:27:19 ]
  zondag 9 april 2023 @ 13:54:26 #230
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_208714466
ook dat is dan weer overdreven. jordanie zei:
quote:
The Jordanian Foreign Ministry warned on Saturday night of "catastrophic consequences" if police forces go into al-Aqsa to remove Palestinians, stressing that such a move would push the situation "towards more tension and violence, for which everyone will pay the price."
https://www.jpost.com/israel-news/article-738749

andere punten:
de jordaanse troepen in de moskee kunnen die taak niet aan en worden overlopen door hamas aanhangers.
en dit alles is bedoelt om de joodse passover te verstoren en zo aandacht en conflict te genereren. dat komt puur vanuit palestijnse extremistische hoek. en israel hapt, zoals altijd, gretig toe.
pi_208714932
Interesting plot twist :9

twitter
  zondag 9 april 2023 @ 14:52:07 #232
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208715094
Ik zou het niet zo verbazingwekkend vinden eigenlijk. Net zoals instanties als de CIA en de FBI in de VS, zal ook Mossad door de jaren heen ideologischer zijn geworden. Dat zal trouwens voor meer veel meer overheidsinstanties in het Westen het geval zijn, veelal zitten daar hoogopgeleide, seculiere, liberale en progressief georinteerden. Als je dan in een land met een rechtse en conservatieve regering komt te zitten, krijg je al snel frictie.
  zondag 9 april 2023 @ 19:16:09 #233
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208717990
Palestijn verteld over z'n ervaringen met Israel ivm andere Palestijnen

SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 09-04-2023 19:21:59 ]
pi_208722459
Men is kennelijk niet zo tevreden met Netanyahu momenteel

twitter
pi_208722953
quote:
14s.gif Op zondag 9 april 2023 14:52 schreef HowardRoark het volgende:
Ik zou het niet zo verbazingwekkend vinden eigenlijk. Net zoals instanties als de CIA en de FBI in de VS, zal ook Mossad door de jaren heen ideologischer zijn geworden. Dat zal trouwens voor meer veel meer overheidsinstanties in het Westen het geval zijn, veelal zitten daar hoogopgeleide, seculiere, liberale en progressief georinteerden. Als je dan in een land met een rechtse en conservatieve regering komt te zitten, krijg je al snel frictie.
Als je dat uit Polen bent gaan zitten omdat je denkt dat je recht hebt op dat stuk land vanwege je geloof dan is er ideologisch sowieso niets wat verenigbaar is met moreel ethische normen.
De grootste groep criticasters komt van inheemse joden die het als de Palestijnse moslims en christenen slachtoffer zijn geworden van dit zionistisch monster.
  dinsdag 11 april 2023 @ 16:27:59 #236
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  dinsdag 11 april 2023 @ 16:30:53 #237
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208740079
quote:
11s.gif Op zondag 9 april 2023 19:16 schreef slashdotter3 het volgende:
Palestijn verteld over z'n ervaringen met Israel ivm andere Palestijnen

SPOILER
Wat een verhaal... :o
pi_208743602
nouja eeuwen gelurkt hier dan voor het eerst posten:

Wat een ellende daar in die hoek, ik kan me niet voorstellen dat dat ooit eens ophoud zolang de Palestijnen en de Israeliers zich en elkaar als andere volkern beschouwen blijft.

Ik zou er erg graag meer over willen weten hoe dit to stnad gekomen ist, ik ben zelf halfjood maar weet weinig van de geschiedenis van het moderne Israel en het Conflict tussen de Israeliers en de Palestijnen. is er een goed (zo neutraal mogelijk boek) over de moderne geschiedenis van Israel?

Ik ben er klaar mee dat mensen willen weten wat ik ervan vind als ze mijn familieachtergrond weten zonder dat ik me al te veel hiermee bezig gehouden heb.
  woensdag 12 april 2023 @ 13:41:11 #240
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208752346
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 00:43 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:

Wat een ellende daar in die hoek, ik kan me niet voorstellen dat dat ooit eens ophoud zolang de Palestijnen en de Israeliers zich en elkaar als andere volkern beschouwen blijft.

Ik zou er erg graag meer over willen weten hoe dit to stnad gekomen ist, ik ben zelf halfjood maar weet weinig van de geschiedenis van het moderne Israel en het Conflict tussen de Israeliers en de Palestijnen. is er een goed (zo neutraal mogelijk boek) over de moderne geschiedenis van Israel?

Ik ben er klaar mee dat mensen willen weten wat ik ervan vind als ze mijn familieachtergrond weten zonder dat ik me al te veel hiermee bezig gehouden heb.
Ik heb zelf het boek van Bernard Lewis gelezen; "het Midden-Oosten". Misschien is dat een goed begin? :)
  woensdag 12 april 2023 @ 21:40:58 #242
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208754044
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2023 12:16 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
Er is de gebruikelijke groepen weer alles aan gelegen om de boel verder op te stoken. Bah.
  woensdag 12 april 2023 @ 21:59:09 #243
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208754267
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 00:43 schreef HoofdZonderEinde69 het volgende:

- we zitten nu op topic 16, neem de voorgaande delen door en je komt genoeg yt filmpjes van mij iig tegen :)
- Youtube is een goudmijn, zoek wat videos over de oorlogen en je krijgt vanzelf een hele berg achtergrond info mee
- Quora is ook een goudmijn qua topics, er zitten veel Israeliers die antwoord geven
- RealLifeLore is een waanzinnig goed documentaire kanaal

[ Bericht 6% gewijzigd door slashdotter3 op 12-04-2023 23:42:13 ]
  woensdag 12 april 2023 @ 23:35:46 #244
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208755133
Fuck die 900k Palestijnse vluchtelingen, ik wil m'n salarisverhoging _O_

https://www.jpost.com/international/article-739052
UN Palestinian refugee agency urges West Bank workers to end strike
The United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East (UNRWA) said the West Bank Area Staff Union (ASU) had issued threats and intimidated employees
pi_208760558
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 21:40 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Er is de gebruikelijke groepen weer alles aan gelegen om de boel verder op te stoken. Bah.
Het is veel cynischer. Er wordt niets 'opgestookt'. Dit is wekelijkse kost.

Die Palestijnse boeren zijn dit allang gewend.
  vrijdag 14 april 2023 @ 22:52:54 #246
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208775303
De Iron Dome verdediging gaat meer gericht worden op de Libanon grens ter voorbereiding op een 2024 oorlog met Iran. De verwachting is dat er oorlog gevoerd gaat worden met 3 partijen tegelijk, Gaza, Hezbollah in Libanon en Iran/Hezbollah in Syrie.

De Iron Beam verdediging is dan ondertussen ook wel in massa productie en massaal langs de grens geinstalleerd

=================================
Israel seeks US support for IDF buildup as expert predicts Iran strike
The IDF’s Military Intelligence Directorate informed the upper echelon on Thursday that Israel was closer to war than to a restoration of calm.

“We held important meetings to promote significant projects focused on force buildup in the face of emerging security challenges – first and foremost, the Iranian nuclear program,” Defense Ministry Director-General Maj.-Gen. (ret.) Eyal Zamir said.

He spoke after a meeting with US Under Secretary of Defense for Policy Colin Kahl in Washington, which took place as Israel remains in danger of an immediate war on one or all of three borders – Gaza, Lebanon, and Syria – after rockets were launched during the last week against Israel from all three fronts.

The IDF’s Military Intelligence Directorate informed the upper echelon on Thursday that Israel was closer to war than to a restoration of calm, according to a report in Walla.

KAN News reported that the IDF is strengthening its air defense systems throughout the country, but that in an unusual way, it was orienting Iron Dome batteries in the direction of Lebanon and Syria, rather than keeping them focused more primarily on Gaza.

lees verder: https://www.jpost.com/israel-news/article-739186
pi_208776996
Misschien moeten ze land terug geven en hun etnische zuiveringen erkennen en mensen schadeloos stellen. Lucht verdediging is snel uit te putten met die goedkope drones. Militair komt er een dag dat je niet meer opgewassen bent en dan heb je meer aan duurzame vrede.
pi_208780119
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 06:54 schreef Chadi het volgende:
Misschien moeten ze land terug geven en hun etnische zuiveringen erkennen en mensen schadeloos stellen. Lucht verdediging is snel uit te putten met die goedkope drones. Militair komt er een dag dat je niet meer opgewassen bent en dan heb je meer aan duurzame vrede.
Je gaat nogal van hak op de tak in deze post.

1: Land teruggeven? welk land bedoel je dan?

2: Militair komt die dag enkel als Israel geen steun meer krijgt van een land als de VS. En ja, als Israel zo doorgaat zal die dag komen.
pi_208780130
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 22:52 schreef slashdotter3 het volgende:
De Iron Dome verdediging gaat meer gericht worden op de Libanon grens ter voorbereiding op een 2024 oorlog met Iran. De verwachting is dat er oorlog gevoerd gaat worden met 3 partijen tegelijk, Gaza, Hezbollah in Libanon en Iran/Hezbollah in Syrie.

De Iron Beam verdediging is dan ondertussen ook wel in massa productie en massaal langs de grens geinstalleerd

=================================
Israel seeks US support for IDF buildup as expert predicts Iran strike
The IDF’s Military Intelligence Directorate informed the upper echelon on Thursday that Israel was closer to war than to a restoration of calm.

“We held important meetings to promote significant projects focused on force buildup in the face of emerging security challenges – first and foremost, the Iranian nuclear program,” Defense Ministry Director-General Maj.-Gen. (ret.) Eyal Zamir said.

He spoke after a meeting with US Under Secretary of Defense for Policy Colin Kahl in Washington, which took place as Israel remains in danger of an immediate war on one or all of three borders – Gaza, Lebanon, and Syria – after rockets were launched during the last week against Israel from all three fronts.

The IDF’s Military Intelligence Directorate informed the upper echelon on Thursday that Israel was closer to war than to a restoration of calm, according to a report in Walla.

KAN News reported that the IDF is strengthening its air defense systems throughout the country, but that in an unusual way, it was orienting Iron Dome batteries in the direction of Lebanon and Syria, rather than keeping them focused more primarily on Gaza.

lees verder: https://www.jpost.com/israel-news/article-739186
Als men dit werkelijk verwacht in Israel, dan mag dat land wel eens gaan opschieten met een beter afweersysteem. Want de Iron Dome is niet bestand tegen serieuze raketten.