abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 6 april 2023 @ 12:28:14 #151
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208681369
quote:
13s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is inderdaad altijd het patroon dat zich maar blijft herhalen. Palestijnen halen weer iets uit, daar is min of meer geen berichtgeving over in het nieuws. De reactie daarentegen, die natuurlijk wel. En als je dan geluk hebt staat er ergens in de derde of vierde alinea van zo'n artikel dan dat het om een 'vergeldingsactie' ging.

Maar dit geeft natuurlijk een totaal vertekend beeld van de realiteit en dit is ook de reden dat veel jonge mensen in het Westen zich hebben laten meeslepen in dit conflict op een wijze die uitgesproken pro-Palestijnen en anti-Israël is. In bepaalde kringen speelt het dan ook nog eens mee dat moslims als vermeend 'onderdrukt' worden gezien, waar Joden zogenaamde 'privileges' zouden hebben.
Zouden hebben? Dat is ook gewoon aan de orde helaas. De wetgeving voor Palestijnen verloopt veelal via militair recht en je hoeft als Palestijn niet net zoals de joodse Israëlische kolonisten in je hoofd te halen om ergens een leuk nederzettinkje te stichten want je wordt meteen van je land getrokken, soms zelfs als het je eigen land is, door hetzelfde leger dat soms eens voor de vorm wat joodse nederzettingen ontruimd maar de rest gedoogt of actief beschermt.

Daarnaast lijden de Palestijnen onder wanbestuur van hun eigen politieke of paramilitaire broeders die niet echt constructief bezig zijn of perspectief bieden voor een oplossing waarbij niet elke jood eruit gejaagd wordt maar dat is een ander verhaal.
  donderdag 6 april 2023 @ 13:29:25 #152
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208682009
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:28 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Zouden hebben? Dat is ook gewoon aan de orde helaas. De wetgeving voor Palestijnen verloopt veelal via militair recht en je hoeft als Palestijn niet net zoals de joodse Israëlische kolonisten in je hoofd te halen om ergens een leuk nederzettinkje te stichten want je wordt meteen van je land getrokken, soms zelfs als het je eigen land is, door hetzelfde leger dat soms eens voor de vorm wat joodse nederzettingen ontruimd maar de rest gedoogt of actief beschermt.

Daarnaast lijden de Palestijnen onder wanbestuur van hun eigen politieke of paramilitaire broeders die niet echt constructief bezig zijn of perspectief bieden voor een oplossing waarbij niet elke jood eruit gejaagd wordt maar dat is een ander verhaal.
Nee hoor, moslims zijn niet onderdrukt en Joden hebben ook geen privileges. En ik blijf mij sowieso nog altijd afvragen wat nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever. Met het laatste heb je wel gelijk, verder komen dan wat aanslagen plegen en raketten afvuren komt men niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208682235
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  donderdag 6 april 2023 @ 14:03:52 #154
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208682241
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 13:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, moslims zijn niet onderdrukt en Joden hebben ook geen privileges. En ik blijf mij sowieso nog altijd afvragen wat nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever. Met het laatste heb je wel gelijk, verder komen dan wat aanslagen plegen en raketten afvuren komt men niet.
Welles. Wat heb jij meer aan argumenten dan "nee hoor"?
https://www.theguardian.c(...)rights-watchdog-says
https://international-rev(...)files/irrc_866_9.pdf
https://www.hrw.org/repor(...)heid-and-persecution
pi_208682401
quote:
13s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is inderdaad altijd het patroon dat zich maar blijft herhalen. Palestijnen halen weer iets uit, daar is min of meer geen berichtgeving over in het nieuws. De reactie daarentegen, die natuurlijk wel. En als je dan geluk hebt staat er ergens in de derde of vierde alinea van zo'n artikel dan dat het om een 'vergeldingsactie' ging.

Maar dit geeft natuurlijk een totaal vertekend beeld van de realiteit en dit is ook de reden dat veel jonge mensen in het Westen zich hebben laten meeslepen in dit conflict op een wijze die uitgesproken pro-Palestijnen en anti-Israël is. In bepaalde kringen speelt het dan ook nog eens mee dat moslims als vermeend 'onderdrukt' worden gezien, waar Joden zogenaamde 'privileges' zouden hebben.
helaas gaat het zo
  donderdag 6 april 2023 @ 14:39:31 #156
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 6 april 2023 @ 14:48:29 #157
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208682586
Wanneer gaan ze nou eens Iron Beam daadwerkelijk inzetten? Het heeft zichzelf toch al definitief bewezen een jaar geleden? Waar blijft het?
  donderdag 6 april 2023 @ 14:52:02 #158
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208682611
twitter

UNIFIL stands for United Nations Interim Force in Lebanon. It is a peacekeeping mission established by the United Nations in 1978 to oversee the withdrawal of Israeli forces from Lebanon and to confirm the cessation of hostilities between Israel and Lebanon.

The mission is carried out by a multinational force composed of troops from different countries, including France, Italy, Ireland, Spain, and others. UNIFIL's main tasks include monitoring the cessation of hostilities, ensuring that the area between the Blue Line (the border between Israel and Lebanon) and the Litani River is free of armed personnel, weapons, and any other military equipment, and facilitating humanitarian assistance to the civilian population.

UNIFIL has played an important role in maintaining stability in southern Lebanon, reducing tensions between Israel and Lebanon, and helping to prevent the outbreak of new conflicts. The mission's mandate has been renewed regularly by the United Nations Security Council, most recently in August 2020.
pi_208682630
@slashdotter3

Laat me je helpen om wat meer berichten te vinden :Y)
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  donderdag 6 april 2023 @ 14:54:05 #160
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208682632
Het is gerelateerd aan de 4~5 Israeli airstrikes van de afgelopen maand in Syrie en niet perse aan de rellen bij de Al Aqsa moskee van de afgelopen dagen
twitter
pi_208682651
twitter
pi_208682664
twitter
  donderdag 6 april 2023 @ 14:57:29 #163
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208682666
Hezbollah ontkent alles? 🤔
Das wel interessant, als Israel hun aanvalt terwijl het Hamas is dan doen ze precies wat Hamas wilt, niet handig...
Daarintegen als Hezbollah het toestaat dat Hamas raketten afvuurt dan zijn ze medeplichtig...
twitter
pi_208682684
twitter
pi_208682741
twitter
  donderdag 6 april 2023 @ 15:37:20 #166
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208683129
quote:
The Guardian, haha, als je het nu over een outlet hebt die niet objectief in deze kwestie staat, kom je al snel uit bij die outlet. Hetzelfde geldt voor organisaties activistische groepen zoals HRW en Amnesty. Zij beginnen bij de conclusie, niet met een onpartijdige benadering. En natuurlijk ook weer meteen beginnen over een zogenaamd apartheid. Het is zo voorspelbaar.

Ik vind vooral een stukje in het rapport van het Rode Kruis opmerkelijk:
quote:
The principle of equality of arms, inherent to any fair trial process, acquires a physical dimension in the Israeli military courtroom in the occupied territories. Arms are present all around – with the numerous soldiers on guard, military prosecutors and judges in uniform. They are almost everywhere, apart from the place reserved for the defence. Here the only arm is a lawyer, who for the most part hardly speaks Hebrew, has limited knowledge of Israeli law and has even less trust in Israeli military justice.
Dit getuigt van onbekwaamheid aan Palestijnse kant, iets dat we in wel meer situaties zien. Daar heerst nogal een tendens waar de nadruk ligt op snel getriggered zijn, uitdagen, aanslagen plegen, raketten afvuren en vervolgens het slachtoffer spelen bij een vergeldingsactie.

Ik blijft daarom bij mijn vraag, wat is nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever? Waarom zouden daar geen Joden mogen wonen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 6 april 2023 @ 15:59:58 #167
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208683326
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 15:37 schreef HowardRoark het volgende:
wat is nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever? Waarom zouden daar geen Joden mogen wonen?
Dit dus. Het is historisch Joods gebied. De WestBank is de naam die Jordanie aan het gebied heeft gegeven nadat ze het in 1948 hebben veroverd. Maar oorspronkelijk heet het gewoon Judea en Samaria, de historische naam voor het gebied waar de Joden duizenden jaren hebben gewoond voordat het door de Romeinen werd veroverd.

=== ChatGPT ===
The Jews lost the area of Judea and Samaria, which is now known as the West Bank, to the Roman army in a series of wars known collectively as the Jewish-Roman Wars. The first war began in 66 CE, when Jewish rebels revolted against Roman rule. The Romans ultimately crushed the rebellion and destroyed the Second Temple in Jerusalem in 70 CE.

A second Jewish revolt broke out in 132 CE, led by a man named Simon Bar Kokhba. The rebels were initially successful in pushing the Romans out of the area, but the Roman Emperor Hadrian eventually sent a large army to crush the rebellion. After three years of fighting, the Romans regained control of the region and expelled the Jews from Jerusalem.

Following the Bar Kokhba revolt, the Romans renamed the region "Syria Palaestina" and banned Jews from living in Jerusalem. This marked the beginning of a long period of Jewish exile from the land of Israel, which lasted until the modern State of Israel was established in 1948.

The Jewish people have a long and complex history in the area of Judea and Samaria, which is now known as the West Bank. The exact length of time that Jews have lived in the region is difficult to determine, but it is believed to date back thousands of years.

The Jewish people first established a kingdom in the region during biblical times, with King David and King Solomon ruling over a united Israel from their capital in Jerusalem. After the kingdom split into two separate states, the Kingdom of Israel in the north and the Kingdom of Judah in the south, Judea became the center of Jewish life and worship.

The area continued to be an important center of Jewish life and culture throughout the centuries, even after the Jewish people were expelled from Jerusalem by the Romans in 70 CE. Jews continued to live in the region, and the area remained an important center of Jewish learning and scholarship.
  donderdag 6 april 2023 @ 16:03:31 #168
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208683343
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 15:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
The Guardian, haha, als je het nu over een outlet hebt die niet objectief in deze kwestie staat, kom je al snel uit bij die outlet. Hetzelfde geldt voor organisaties activistische groepen zoals HRW en Amnesty. Zij beginnen bij de conclusie, niet met een onpartijdige benadering. En natuurlijk ook weer meteen beginnen over een zogenaamd apartheid. Het is zo voorspelbaar.

Ik vind vooral een stukje in het rapport van het Rode Kruis opmerkelijk:
[..]
Je keurt dus alleen mijn bronnen af en levert zelf niks. Helder.
quote:
Dit getuigt van onbekwaamheid aan Palestijnse kant, iets dat we in wel meer situaties zien. Daar heerst nogal een tendens waar de nadruk ligt op snel getriggered zijn, uitdagen, aanslagen plegen, raketten afvuren en vervolgens het slachtoffer spelen bij een vergeldingsactie.
Ja dat stip gedrag stip ik hierboven ook aan.
quote:
Ik blijft daarom bij mijn vraag, wat is nu het vermeende probleem is met die nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever? Waarom zouden daar geen Joden mogen wonen?
Het "vermeende" probleem is dat er illegaal gebouwd en gewoond wordt op grote schaal (als in bijna een kwart miljoen mensen) en dat elke regering deze hete aardappel voor zich uit schuift en beurtelings voor de vorm wat nederzettingen ontruimt of probeert te legaliseren en dat daarbij Palestijnen onteigend of de facto afgesloten worden van hun eigen grond, getreiterd en belaagd worden en vaak nergens terecht kunnen.

Een ander niet vermeend probleem is dat de Palestijnse bewoners de joodse kolonisten of legale bewoners belagen, treiteren etc.
  donderdag 6 april 2023 @ 18:01:07 #169
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208684376
Het gedoe in de Al Aqsa gaat dus erover dat een grote groep van 100en Palestijnen de nacht wilde doorbrengen in de moskee met hoogstwaarschijnlijk als bedoeling om de grote groep Joden die de volgende ochtend zouden komen te bekogelen met de stenen en vuurwerk zoals we in de filmpjes hebben gezien.

De politie verwijderde de groep uit de moskee en de stenen en vuurwerk werden op de agenten gebruikt.

Wederom dus gewoon een poging van moslims om de tempelberg voor zichzelf te claimen en de Joden die de volgende dag zouden komen bidden weg te pesten.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-tempelberg-a4161502
Vuurwerk en flitsgranaten tijdens de ramadan op de Tempelberg
Tempelberg Tijdens de ramadan is het opnieuw onrustig op de Tempelberg in Jeruzalem. De steeds grotere groepen joodse bezoekers leiden tot spanningen met moslims, tot in de Gazastrook.

• There were violent clashes between Israeli police and Palestinians on the Temple Mount in Jerusalem during Ramadan.
• The Palestinians wanted to spend the night in the Al Aqsa mosque, but the police did not allow it until the last ten days of Ramadan.
• The police also expected Jewish visitors on the Temple Mount, where they have been allowed to pray in recent years, causing tensions with Muslims.
• The police intervention triggered rocket attacks from Gaza and Lebanon, and protests in other Palestinian areas. Israel retaliated with air strikes and artillery fire.
pi_208684862
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 18:01 schreef slashdotter3 het volgende:

Wederom dus gewoon een poging van moslims om de tempelberg voor zichzelf te claimen en de Joden die de volgende dag zouden komen bidden weg te pesten.

Het zijn altijd de moslims weer :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 6 april 2023 @ 19:08:43 #171
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208685111
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 16:03 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Je keurt dus alleen mijn bronnen af en levert zelf niks. Helder.
[..]
Ja dat stip gedrag stip ik hierboven ook aan.
[..]
Het "vermeende" probleem is dat er illegaal gebouwd en gewoond wordt op grote schaal (als in bijna een kwart miljoen mensen) en dat elke regering deze hete aardappel voor zich uit schuift en beurtelings voor de vorm wat nederzettingen ontruimt of probeert te legaliseren en dat daarbij Palestijnen onteigend of de facto afgesloten worden van hun eigen grond, getreiterd en belaagd worden en vaak nergens terecht kunnen.

Een ander niet vermeend probleem is dat de Palestijnse bewoners de joodse kolonisten of legale bewoners belagen, treiteren etc.
Waarom zouden Joden daar geen huizen mogen bouwen dan? Het blijft erg opmerkelijk te noemen dat Israël een melting pot moet zijn naar Westerse maatstaven, met een liberale democratie en allerlei rechten voor minderheden. Daarentegen is er meteen ophef als er ook maar één Jood op de Westelijke Jordaanoever woont, die gebieden moet schijnbaar etnisch totaal homogeen blijven. Dit geeft een hele rare dubbele standaard.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 6 april 2023 @ 19:14:09 #172
408813 crew  trein2000
pi_208685181
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom zouden Joden daar geen huizen mogen bouwen dan? Het blijft erg opmerkelijk te noemen dat Israël een melting pot moet zijn naar Westerse maatstaven, met een liberale democratie en allerlei rechten voor minderheden. Daarentegen is er meteen ophef als er ook maar één Jood op de Westelijke Jordaanoever woont, die gebieden moet schijnbaar etnisch totaal homogeen blijven. Dit geeft een hele rare dubbele standaard.
Als de Duitse overheid morgen huizen gaat bouwen in Nederland zonder dat wij daar toestemming voor hebben gegeven dan vinden we toch ook dat ze heel snel moeten kappen daar mee? Dat betekent toch niet dat er geen Duitser in Nederland mag wonen? Dat zijn twee hele verschillende dingen. Beetje raar om dat zo aan elkaar te knopen.

Resolutie 446, ook Israel moet zich aan het recht houden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 6 april 2023 @ 19:14:28 #173
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  donderdag 6 april 2023 @ 19:17:14 #174
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208685229
Het is de verantwoordelijkheid van UNIFIL en de Lebanese Army die in die omgeving moeten zijn om dit te voorkomen.

twitter

twitter
  donderdag 6 april 2023 @ 19:29:58 #175
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208685434
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 18:48 schreef Slayage het volgende:

[..]
Het zijn altijd de moslims weer :')
Het zijn altijd moslims die mensen pesten, aanvallen, of dingen laten ontploffen.

Zijn het geen aanslagen op mensen, dan wel op bankautomaten waar onze Marokkaanse landgenoten wekelijks druk mee bezig zijn. Er is totaal een gebrek aan opvoeding onder dit volk.
pi_208685450
Shit is aan *O*

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_208685474
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:29 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Het zijn altijd moslims die mensen pesten, aanvallen, of dingen laten ontploffen.

Zijn het geen aanslagen op mensen, dan wel op bankautomaten waar onze Marokkaanse landgenoten wekelijks druk mee bezig zijn. Er is totaal een gebrek aan opvoeding onder dit volk.
Tuig van de richel!
-Rabia Al-Basri
pi_208685514
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:14 schreef trein2000 het volgende:

ook Israel moet zich aan het recht houden.
Waarom zou Israël zich aan het recht houden als ze weten dat ze toch weg zullen komen met alles wat doen?
-Rabia Al-Basri
  donderdag 6 april 2023 @ 20:15:24 #179
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208686251
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:29 schreef BMW1993 het volgende:

[..]

Het valt inderdaad op dat een een hoog aantal barbaarse en ongeciviliseerde aspecten wel disproportioneel aanwezig zijn in de culturen van sommige moslimland en volkeren. Maar dit mag je niet benoemen want dat is zogenaamd dan 'racisme' of 'stigmatisering'.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:34 schreef Slayage het volgende:

[..]
Waarom zou Israël zich aan het recht houden als ze weten dat ze toch weg zullen komen met alles wat doen?
Israël komt nergens mee weg, Israël handelt gewoon op een juiste manier. Sterker nog, Israël wordt in de Westerse media aan de lopende band zwart gemaakt aan de hand van selectief samengestelde narratieven en halve waarheden.
  donderdag 6 april 2023 @ 20:33:59 #180
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208686491
'... omdat "gemaskerde relschoppers" zich in de moskee zouden hebben opgesloten.'
'Dat is dan ook waar veel Palestijnen bang voor zijn ...'
'Palestijnen zijn bang dat ...'
'De Al-Aqsamoskee is voor moslims de heiligste plek in Jeruzalem ...'

Och, altijd weer genieten met de NOS.
quote:
Gewelddadige ramadan op Tempelberg: drie vragen over de invallen bij Al-Aqsa

Al twee nachten op rij is het onrustig op de Tempelberg in Jeruzalem. Bij de Al-Aqsamoskee botste de Israëlische politie afgelopen nacht opnieuw met Palestijnse moslims. Meerdere Palestijnen raakten gewond bij Israëlische invallen in de moskee. Israël noemde de inval noodzakelijk omdat "gemaskerde relschoppers" zich in de moskee zouden hebben opgesloten.

De afgelopen paar jaar is er geen ramadan geweest zonder geweld op de voor moslims heiligste plek in Jeruzalem. Drie vragen over dit geweld.

Wat is de oorsprong van de spanningen?

Het gebied waar de Al-Aqsamoskee staat, boven op de Tempelberg, is sinds 1967 in handen van Israël. Toen veroverde het Israëlische leger Oost-Jeruzalem, tegelijk met een deel van de Westelijke Jordaanoever. Israël beschouwt het deel van Oost-Jeruzalem als onderdeel van Israël, ook al ziet het grootste deel van de wereld dat niet zo.

Rond de Al-Aqsamoskee geldt sindsdien een aantal afspraken. De plek is namelijk voor zowel moslims als joden een heilige plek. Een van de afspraken is dat alleen moslims mogen bidden op de Tempelberg. Niet-moslims mogen de plek wel bezoeken op specifieke tijden. Palestijnen die in bezet gebied wonen kunnen de moskee niet betreden zonder langs Israëlische checkpoints te gaan voor controles. Ook waren er periodes dat het verboden was voor mannen tussen de 12 en 40 om de moskee te betreden.

Voor een groot deel van de joodse gemeenschap is er te leven met de afspraken. Maar een joodse minderheid probeert te bidden op de Tempelberg en wil er zelfs een nieuwe tempel bouwen. Een kleine radicale groep joden wil ook dieren offeren op de Tempelberg. Dat is dan ook waar veel Palestijnen bang voor zijn: dat ook de Tempelberg door Israël wordt vrijgesteld voor joodse gelovigen. En dat de regels die al zo lang gelden rond de moskee zullen veranderen: dat niet-moslims er ook mogen bidden of rituelen mogen uitvoeren.

Vanwege strenge gebiedsregels voor moslims en de angst voor overname van het gebied, is er altijd spanning rond de berg geweest. In 2014 kwam die spanning echter op tot een hoogtepunt. Toen viel de Israëlische politie de moskee voor het eerst binnen, nadat er geweld was uitgebroken toen autoriteiten niet-moslims de Tempelberg lieten bezoeken buiten de toegestane tijdstippen.

Sindsdien valt de politie vaker binnen bij de Al-Aqsamoskee. In 2021 raakten honderden Palestijnen gewond bij invallen tijdens de ramadan. Verklaring van Israël was toen dat het "een kwestie van orde en gezag" was omdat volgens hen Palestijnse jongeren met stenen gooiden naar Israeliërs. Toen er vorig jaar geruchten waren dat joodse gelovigen lammeren wilden offeren op de Tempelberg, blokkeerden Palestijnen het terrein van de moskee. Israëlische ordetroepen vielen toen binnen en er braken gevechten uit. De politie schoot met traangas en flitsgranaten, waardoor bijna 200 Palestijnen verwondingen opliepen.

Over de inval van gisteren zegt de Israëlische politie tegen Al Jazeera dat agenten "mensen vreedzaam wilden wegsturen, maar toen dat niet gebeurde ze de Al-Aqsamoskee binnenvielen". Volgens Palestijnse autoriteiten viel de politie onterecht binnen en moet dat worden veroordeeld als een misdadige actie.

Waarom specifiek in de ramadan?

Tijdens de ramadan is het altijd extra druk in de Al-Aqsamoskee omdat meer Palestijnen dan normaal er gaan bidden en soms zelfs de nacht doorbrengen. Tegelijkertijd zet Israël extra ordetroepen in. Het land zegt daarmee ongeregeldheden te willen voorkomen. Maar regelmatig loopt het tussen die ordetroepen en Palestijnen dus uit op geweld. Daar komt bij dat ramadan dit keer, net als vorig jaar, in dezelfde periode valt als het joodse Pesach.

Correspondent Nasrah Habiballah:

"Palestijnen ervaren die ordetroepen niet als een veiligheidsmaatregel. Ze zien die troepen juist als onderdeel van de Israëlische bezetting. En Palestijnen zijn bang dat het gebied rond de moskee door Israël geheel of deels wordt toegewezen aan joodse gelovigen. Daarom loopt het dus regelmatig uit op geweld tussen Palestijnen en de ordetroepen. Met dus invallen in de moskee als gevolg.

De Al-Aqsamoskee is voor moslims de heiligste plek in Jeruzalem en zo'n inval ligt daarom dus extra gevoelig. Zeker tijdens de ramadan. Veel Palestijnen zien het daarom als een provocatie van Israël. En daardoor lopen de spanningen weer verder op."

Hoe worden de invallen ervaren?

Niet alleen bij Palestijnen, maar bij moslims over de hele wereld wordt verontwaardiging gevoeld. In Turkije gingen demonstranten de straat op bij de Fatih Moskee in Istanbul om steun te betuigen voor de Palestijnen.

Volgens de nieuwswebsite The Times of Israel zijn er bij de moskee 350 mensen aangehouden. De Israëlische politie meldt dat een agent gewond is geraakt aan zijn been. Palestijnse autoriteiten melden ruim 400 arrestanten en zeggen dat tientallen mensen gewond zijn geraakt, schrijft Al Jazeera.
  donderdag 6 april 2023 @ 21:30:22 #181
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208687336
Het heeft 10 jaar geduurd maar de Sinai is eindelijk vrij van terroristen 👍

https://www.jpost.com/middle-east/article-738593
Egypt sees progress in ‘freeing Sinai’ from terror threats
The defeat has been accomplished through local reform, confronting extremist ideas in religious institutions and also shifting educational priorities.
  donderdag 6 april 2023 @ 21:33:22 #182
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_208687391
Het blijft fascinerend om te zien hoe sommige extreem rechtse figuren er altijd als de kippen bij zijn om het op te nemen voor Israël. :)

Het zou me niets verbazen als ze dit slechts doen om een soort van 'alibi' voor zichzelf te creëren waar ze naar kunnen verwijzen wanneer ze erop aangesproken worden als ze hun ranzige haatkanker weer eens uit lopen te zaaien als het om andere bevolkingsgroepen gaat.

Hihi, honk-honk.
Discussies aangaan met deze user is zinloos en zonde van je tijd, want dit figuur liegt letterlijk over alles!
pi_208687393
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Israël komt nergens mee weg, Israël handelt gewoon op een juiste manier. Sterker nog, Israël wordt in de Westerse media aan de lopende band zwart gemaakt aan de hand van selectief samengestelde narratieven en halve waarheden.
Sorry hoor maar hier sla je de plank volledig mis }:|
  donderdag 6 april 2023 @ 21:55:30 #184
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  Beste debater 2022 donderdag 6 april 2023 @ 22:04:59 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208687949
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 21:33 schreef kladderadatsch het volgende:
Het blijft fascinerend om te zien hoe sommige extreem rechtse figuren er altijd als de kippen bij zijn om het op te nemen voor Israël. :)

Het zou me niets verbazen als ze dit slechts doen om een soort van 'alibi' voor zichzelf te creëren waar ze naar kunnen verwijzen wanneer ze erop aangesproken worden als ze hun ranzige haatkanker weer eens uit lopen te zaaien als het om andere bevolkingsgroepen gaat.

Hihi, honk-honk.
Nu ben ik niet 100% kritiekloos op wat Israël als staat allemaal doet, maar als LINKSE RAKKER heb ik wel een enorme voorliefde en sympathie voor dat land en volk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 6 april 2023 @ 22:32:03 #186
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208688309
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 19:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dik 700k mensen hè.
En ja, als Fatah en Hamas het voor elkaar zou krijgen zouden dat er 0 zijn, maar het feit is dat de gebieden jaar na haar verder onomkeerbaar gekoloniseerd wordt door Israeli's.

Dat zijn op hun beurt ook niet allemaal hele leuke mensen die ook maar één Palestijn als buren willen maar er zitten er ook zat tussen die uit economische motieven daar zijn gaan wonen.
pi_208688796
twitter
pi_208688921
twitter
pi_208689029
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:15 schreef HowardRoark het volgende:

Israël komt nergens mee weg,
Hoe lang bezet, koloniseert onderdrukt Israël de West bank en Gaza? Zo lang komen ze ermee wee weg...

Wanneer Putin "historische Russische grond" bezet is het een probleem voor het westen. Wanneer zionisten "historisch Joodse grond" bezetten is het geen enkele probleem.
-Rabia Al-Basri
pi_208689057
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 21:33 schreef kladderadatsch het volgende:

Hihi, honk-honk.
Het wel bekende "vijand van mijn vijand is mijn vriend". "Moslims zijn kut. Israël onderdrukt moslims, dus Israël is mijn vriend".
-Rabia Al-Basri
pi_208689076
quote:
In de Islam zeggen we "het is beter om Abel te zijn dan Kaïn". Maar dat is een spirituele kijk dat seculiere mensen niet kunnen begrijpen, omdat het materiële het enige is wat ze zien.
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 7 april 2023 @ 00:45:16 #192
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 7 april 2023 @ 07:10:48 #193
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_208689514
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 00:40 schreef Slayage het volgende:

[..]
In de Islam zeggen we "het is beter om Abel te zijn dan Kaïn". Maar dat is een spirituele kijk dat seculiere mensen niet kunnen begrijpen, omdat het materiële het enige is wat ze zien.
Onzin. Seculier (niet-religieus) gaat over het niets hebben met een god. Spiritualiteit kan ook gaan over verbinding met jezelf. Dus je kunt ook seculier én spiritueel zijn. En dat in meer of mindere mate, het is niet zo zwart/wit en generaliserend als jij schetst.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_208689682
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:33 schreef HowardRoark het volgende:
'... omdat "gemaskerde relschoppers" zich in de moskee zouden hebben opgesloten.'
'Dat is dan ook waar veel Palestijnen bang voor zijn ...'
'Palestijnen zijn bang dat ...'
'De Al-Aqsamoskee is voor moslims de heiligste plek in Jeruzalem ...'

Och, altijd weer genieten met de NOS.
[..]

Er zijn ook andere beelden:

twitter
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 7 april 2023 @ 09:43:02 #195
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_208690483
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 22:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nu ben ik niet 100% kritiekloos op wat Israël als staat allemaal doet, maar als LINKSE RAKKER heb ik wel een enorme voorliefde en sympathie voor dat land en volk.
Deze nuance zal deze user geen boodschap hebben. 'Everything I don't like or disagree with is far-right' is makkelijker.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 22:32 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dik 700k mensen hè.
En ja, als Fatah en Hamas het voor elkaar zou krijgen zouden dat er 0 zijn, maar het feit is dat de gebieden jaar na haar verder onomkeerbaar gekoloniseerd wordt door Israeli's.

Dat zijn op hun beurt ook niet allemaal hele leuke mensen die ook maar één Palestijn als buren willen maar er zitten er ook zat tussen die uit economische motieven daar zijn gaan wonen.
Okee, en nu? Er wonen bijna twee miljoen Palestijnen/Arabieren in Israël.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 00:29 schreef Slayage het volgende:

[..]
Hoe lang bezet, koloniseert onderdrukt Israël de West bank en Gaza? Zo lang komen ze ermee wee weg...

Wanneer Putin "historische Russische grond" bezet is het een probleem voor het westen. Wanneer zionisten "historisch Joodse grond" bezetten is het geen enkele probleem.
Nee hoor, er is geen sprake van structurele onderdrukking. Er wonen Joden in de Westelijke Jordaanoever, that's it.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 00:34 schreef Slayage het volgende:

[..]
Het wel bekende "vijand van mijn vijand is mijn vriend". "Moslims zijn kut. Israël onderdrukt moslims, dus Israël is mijn vriend".
Hmm, dit klopt niet. Moslims zijn om te beginnen namelijk niet 'kut'. Je zult mij ook niet zien stemmen op een partij als de PVV. Maar wel ben ik kritisch op de culturen binnen sommige moslimlanden. Dat is een belangrijk verschil. Ik denk dat er meer dan genoeg moslims zijn die geen vlieg kwaad doen, maar ook meer dan genoeg die heel snel naar schrikbarend barbaarse en ongeciviliseerde 'oplossingen' grijpen voor politieke problemen, onenigheden of meningsverschillen.

En het mag duidelijk zijn dat ik niet de enige ben die deze mening heeft. De kritieken die er in het Westen is jegens bepaalde culturen in of afkomstig van zulke landen, komen namelijk ook niet uit de lucht komen vallen. Dit roepen die mensen toch echt keer op keer over zichzelf af met hun gedrag. Zowel in het Westen als in de landen van herkomst.
  vrijdag 7 april 2023 @ 12:04:55 #196
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208691733
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 08:05 schreef Montagui het volgende:

[..]
Er zijn ook andere beelden:

[ twitter ]
Het vervelende is dat deze beelden nooit voet aan de grond zullen krijgen bij de mensen die je zou willen bereiken. Deze manier van stoken is ontzettend effectief want het bevestigt het beeld dat er toch al was bij de mensen die de andere lezingen maar al te graag aannemen.
  vrijdag 7 april 2023 @ 14:54:20 #197
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 7 april 2023 @ 16:53:00 #198
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208694799
Israel kan wel alles om hun heen bombarderen, maar uiteindelijk zitten we hier in Europa met de gebakken peren, die lui komen uiteindelijk net als al die Syriërs in Ter Apel terecht, en krijgen daarna een sociale huurwoning.

'ik Palestijn ik niks hebben' , en dat is altijd met oorlogen zo, Amerika valt Irak aan, en uiteindelijk zit Europa vol met Irakezen bijvoorbeeld.. Daarom kunnen mensenrechten en een stabiel continent niet samen gaan, Europa veranderd spoedig in een onleefbaar continent.
  vrijdag 7 april 2023 @ 21:14:58 #199
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208697915
Daar komt de aap uit de mouw, Erdogan deed de afgelopen jaren weer even vriendelijk maar hij kan z'n haat nooit lang verbergen.

https://www.msn.com/en-us(...)-s-raisi/ar-AA19B64s
Muslim world must unite against Israel, Erdogan says to Iran's Raisi
Turkish president Recep Tayyip Erdogan told his Iranian counterpart Ebrahim Raisi over the phone that the "Islamic world should be united against Israel's attacks in Palestine," Turkish media reported.

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 07-04-2023 21:27:13 ]
  vrijdag 7 april 2023 @ 21:26:35 #200
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208698085
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 april 2023 16:53 schreef BMW1993 het volgende:
Israel kan wel alles om hun heen bombarderen, maar uiteindelijk zitten we hier in Europa met de gebakken peren, die lui komen uiteindelijk net als al die Syriërs in Ter Apel terecht, en krijgen daarna een sociale huurwoning.

'ik Palestijn ik niks hebben' , en dat is altijd met oorlogen zo, Amerika valt Irak aan, en uiteindelijk zit Europa vol met Irakezen bijvoorbeeld.. Daarom kunnen mensenrechten en een stabiel continent niet samen gaan, Europa veranderd spoedig in een onleefbaar continent.
Ik kan je deze video aanraden. Uiteindelijk is het allemaal de schuld van Engeland en Frankrijk die expres de landgrenzen in het MiddenOosten zo hebben getrokken dat verschillende bevolkingsgroepen met elkaar in een land worden geforceerd wat voor conflicten zorgt waardoor ze zich nooit zullen verenigen tegen hun Westerse meesters. Dat geldt voor Irak, Syrie, Iran, Libanon, Turkije en ook Palestine/Israel

Op een gegeven moment hield het kolonisatie tijdperk op en waren de UK en FR opgehoepeld maar de landgrenzen waren al vastgelegd en konden niet meer veranderd worden. Zie hier de oorzaak voor de oorlogen.

[ Bericht 3% gewijzigd door slashdotter3 op 07-04-2023 21:44:43 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')