Vergeleken met toen wel. Maar dat we nog steeds machinisten nodig hebben toont al aan dat de overheid nog steeds te veel de hand boven het hoofd houdt bij de NS.quote:
Dat heeft totaal niets met NS te maken. Iedere vervoerder heeft machinisten nodig. De infra is er tot op heden totaal niet geschikt voor. Maw dat staat allemaal los van een vervoerder.quote:Op maandag 20 februari 2023 10:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vergeleken met toen wel. Maar dat we nog steeds machinisten nodig hebben toont al aan dat de overheid nog steeds te veel de hand boven het hoofd houdt bij de NS.
Wat ik ervan begrijp is dat Prorail ermee bezig is maar dat we er niet bij voorop lopen. Lastig ook als de kostenbesparing met minder machinisten bij NS terechtkomt terwijl Prorail de kosten moet maken. Begrijpelijk dat het dan geen sneltreinvaart loopt.quote:Op maandag 20 februari 2023 13:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat heeft totaal niets met NS te maken. Iedere vervoerder heeft machinisten nodig. De infra is er tot op heden totaal niet geschikt voor. Maw dat staat allemaal los van een vervoerder.
Lijkt me wel. Het effect zal alleen geringer zijn dan afgelopen jaren voor de oorlog in Oekraine, althans in europa. De prijs van pipeline gas zou dan flink kelderen en dat zal in de VS mogelijk ook gaande zijn. Europa heeft nu een totaal andere dynamiek gekregen omdat men massaal overstapt op o.a. kolen en LNG. De LNG markt is weinig elastisch en omdat europa maar erg beperkte opslag capaciteit heeft voor aardgas is dat een recept voor enorme prijsschommelingen.quote:Op maandag 20 februari 2023 16:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Is het niet normaal dat na de helft van de winter met grote gasvoorraadvulling de mondiale gasprijs laag is?
NS is een vervoerder. Dat staat los van de infra. Zo kan ik als automobilist ook niet bepalen waar nieuwe wegen worden aangelegd.quote:Op maandag 20 februari 2023 15:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wat ik ervan begrijp is dat Prorail ermee bezig is maar dat we er niet bij voorop lopen. Lastig ook als de kostenbesparing met minder machinisten bij NS terechtkomt terwijl Prorail de kosten moet maken. Begrijpelijk dat het dan geen sneltreinvaart loopt.
In spite of sanctions, overall Russian LNG exports actually rose year-on-year in 2022, with roughly volumes flowing to Asia and Europe, according to seaborne trade data. In fact,quote:Russian gas company Novatek is open to accepting payments in Indian rupees for any LNG term deal it signs with Indian gas entities, its chairman Leonid Mikhelson said on the sidelines of the Indian Energy Week on Feb. 6.
Daar zit dus een groot probleem voor het russische regime want Australie is al langer bezig zijn productie van LNG flink vergroten en dan is Japan het meest in hun visier om aan te leveren. En Japan zal dan wegvallen als grote afnemer van russisch LNG. Sowieso zal Japan graag afwillen van russisch LNG op korte termijn. Het is een bondgenoot in de coalitie tegen het russische regime na de inval van Oekraine.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:00 schreef michaelmoore het volgende:
en blijft maar zakken, Poetin kan er maar beter mee ophouden, en ook met dat affakkelen
https://finance.yahoo.com/quote/NG=F?p=NG=F&.tsrc=fin-srch
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
[..]
Japan was the single largest importer of Russian LNG
[ afbeelding ]
Was gister ook een item over bij radar. Andere monopolist ergens.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 21:55 schreef michaelmoore het volgende:
Mooi he die private warmtenetten die maar mogen vragen wat ze maar willen
echt marktwerking , prima hoor, lekker warm met houtstook
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ansluiting-warmtenet
Toch zie ik hier op het forum regelmatig de roep om staatsgefinancierde monopolisten terugkomen. Als goede regulering ontbreekt is dat geen goede oplossing mijnsinziens. De regulering verbeteren is dan eerder aan de orde om machtsmisbruik te voorkomen en ja dat doet dus personeel dat werkt bij staatsgefinancierde ondernemingen die monopolist zijn en niet alleen de bobos die daar werken.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:13 schreef Gunner het volgende:
[..]
Was gister ook een item over bij radar. Andere monopolist ergens.
https://radar.avrotros.nl(...)-73-procent-stijgen/
staatsgefinancierde monopolisten zijn onderhevig aan gedegen controle en hebben geen winstuitkering aan aandeelhouders i.t.t. tot biomassacentralesquote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Toch zie ik hier op het forum regelmatig de roep om staatsgefinancierde monopolisten terugkomen. Als goede regulering ontbreekt is dat geen goede oplossing mijnsinziens. De regulering verbeteren is dan eerder aan de orde om machtsmisbruik te voorkomen en ja dat doet dus personeel dat werkt bij staatsgefinancierde ondernemingen die monopolist zijn en niet alleen de bobos die daar werken.
Praat me niet van de PTT, wat drama, weken wachten en smeken voor een telefoonverbinding riante salarissen en benefits maar de service was kut. Ik had er een oom werken, die lachte zich letterlijk de ballen uit zijn broek.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
staatsgefinancierde monopolisten zijn onderhevig aan gedegen controle en hebben geen winstuitkering aan aandeelhouders i.t.t. tot biomassacentrales
monoopolisten als het waterbedrijf , de PTT en het leger bedoel je
Ja dat is bij het spoor ook , maar toch heeft dat meer vertrouwen dan malafide biomassa verbranders die mogen vragen wat ze willen onder het mom van marktwerkingquote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Praat me niet van de PTT, wat drama, weken wachten en smeken voor een telefoonverbinding riante salarissen en benefits maar de service was kut. Ik had er een oom werken, die lachte zich letterlijk de ballen uit zijn broek.
quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:28 schreef Digi2 het volgende:
Praat me niet van de PTT, wat drama, weken wachten en smeken voor een telefoonverbinding riante salarissen en benefits maar de service was kut. Ik had er een oom werken, die lachte zich letterlijk de ballen uit zijn broek.
Nu ja, ik was student in de jaren 80 die gebruik moest maken van de NS vergeleken met nu is dat behoorlijk verbeterd bovendien is er nu ook enige marktwerking op het spoor, de NS is niet langer de enige aanbieder.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat is bij het spoor ook , maar toch heeft dat meer vertrouwen dan malafide biomassa verbranders die mogen vragen wat ze willen onder het mom van marktwerking
Hij is ze nog aan't zoeken.quote:
enige marktwerking, proforma marktwerkingquote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nu ja, ik was student in de jaren 80 die gebruik moest maken van de NS vergeleken met nu is dat behoorlijk verbeterd bovendien is er nu ook enige marktwerking op het spoor, de NS is niet langer de enige aanbieder.
Putje graven, Tentje bouwen , Tukkie doen,quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:28 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het aanbod van LNG is inderdaad weinig elastisch omdat het cryogene techniek betreft. Het bouwen van dergelijke fabrieken en de benodigde tankers voor het transport is erg kostbaar en duurt jaren. 1 zwaluw maakt nog geen zomer. De spotprijs voor aardgas is nu circa 40 cent per kuub maar die kan nog rap stijgen en de inflatie opnieuw aanjagen.quote:Topman van TotalEnergies waarschuwt dat gascrisis in Europa nog niet voorbij is
De gascrisis in Europa is nog lang niet voorbij. Daarvoor waarschuwt topman Patrick Pouyanné van het Franse olie- en gasbedrijf TotalEnergies. Het aanbod van aardgas is volgens hem nog altijd krap.
"Het idee dat Europa dit probleem heeft opgelost, klopt niet", zegt Pouyanné. "We hebben een aanbodtekort."
De topman waarschuwt onder meer dat de toelevering van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) tot 2026 niet zal toenemen, omdat er jarenlang te weinig zou zijn geïnvesteerd in infrastructuur voor de import en export van deze brandstof.
"Meer betalen is voor Europa de enige manier om aan lng te komen. Dat is de realiteit van vraag en aanbod", zegt Pouyanné. Bovendien moeten Europese landen steeds meer concurreren op een wereldwijde markt, waarbij bijvoorbeeld ook de behoefte aan energie in China meespeelt.
https://finance.yahoo.com/quote/NG=F?p=NG=F&.tsrc=fin-srchquote:Op donderdag 13 april 2023 20:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het aanbod van LNG is inderdaad weinig elastisch omdat het cryogene techniek betreft. Het bouwen van dergelijke fabrieken en de benodigde tankers voor het transport is erg kostbaar en duurt jaren. 1 zwaluw maakt nog geen zomer. De spotprijs voor aardgas is nu circa 40 cent per kuub maar die kan nog rap stijgen en de inflatie opnieuw aanjagen.
Het opnieuw aanvullen van de gasreserve gebeurde voorheen vooral met russisch pipeline aardgas. De komende maanden zullen die reserve voorraden opnieuw aangevuld moeten worden tot circa 90%. Als men te lang wacht met aankopen dan kunnen er opnieuw paniek-aankopen plaatsvinden zoals in de zomer van 2022 en dan stijgen de prijzen van LNG buitenproportioneel. Laten we hopen dat het bij een eenmalig fenomeen blijft en niet in herhaling vallenquote:Op donderdag 13 april 2023 20:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://finance.yahoo.com/quote/NG=F?p=NG=F&.tsrc=fin-srch
die man praat naar het omhoog houden van de eigen winst
LNG Gas is nu weer op niveau van begin van de oorlog
https://ycharts.com/indic(...)m%20one%20year%20ago.
misschien is er voldoende LNG gas beschikbaar dit jaarquote:Op donderdag 13 april 2023 20:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het opnieuw aanvullen van de gasreserve gebeurde voorheen vooral met russisch pipeline aardgas. De komende maanden zullen die reserve voorraden opnieuw aangevuld moeten worden tot circa 90%. Als men te lang wacht met aankopen dan kunnen er opnieuw paniek-aankopen plaatsvinden zoals in de zomer van 2022 en dan stijgen de prijzen van LNG buitenproportioneel. Laten we hopen dat het bij een eenmalig fenomeen blijft en niet in herhaling vallen
Dat gaat vooral om terminals die de LNG omzetten naar gasvormig, dat is binnen een jaar te doen. Een cryogene LNG fabriek bouwen die het gas juist vloeibaar maakt duurt 4 tot 6 jaar om te bouwen. Daar zit met name de flessenhals, ook moeten er voldoende LNG tankers beschikbaar zijn om die extra productie te kunnen vervoeren en ik schat dat het circa 2 jaar duurt zo'n tanker te bouwen.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
misschien is er voldoende LNG gas beschikbaar dit jaar
veel nieuw LNG faciliteiten zijn er nu bijgekomen'
bij shell oa
Dat probleem heeft Poetin dus nu ookquote:Op donderdag 13 april 2023 21:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat gaat vooral om terminals die de LNG omzetten naar gasvormig, dat is binnen een jaar te doen. Een cryogene LNG fabriek bouwen die het gas juist vloeibaar maakt duurt 4 tot 6 jaar om te bouwen. Daar zit met name de flessenhals, ook moeten er voldoende LNG tankers beschikbaar zijn om die extra productie te kunnen vervoeren en ik schat dat het circa 2 jaar duurt zo'n tanker te bouwen.
Yep, vooral het bouwen van zo'n cryogene fabriek is High Tech en laten de brains nu net massaal het land ontvlucht zijnquote:Op donderdag 13 april 2023 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat probleem heeft Poetin dus nu ook
dus die kan voorlopig doorgaan met affakkelen van zijn rijkdomquote:Op donderdag 13 april 2023 21:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, vooral het bouwen van zo'n cryogene fabriek is High Tech en laten de brains nu net massaal het land ontvlucht zijn
High tech? Men gebruikt nog steeds dezelfde methodes als 100 jaar geleden. Grootschalige liquifaction van methaan begon in 1918, voor de produktie van helium voor Britse "dirigibles" (zeppelins). Aardgas bevat (zo'n 1%) helium, na liquifaction van butaan, propaan, CO2 en tenslotte methaan (bij -161°C) is helium het enige element dat in gasvorm overblijft. Het geproduceerde LNG was een ongewenst bijprodukt, het werd meteen weer verdampt om als gewoon aardgas te gebruiken.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, vooral het bouwen van zo'n cryogene fabriek is High Tech en laten de brains nu net massaal het land ontvlucht zijn
quote:Gasprijzen, gasverbruik en gasreserves in cijfers
90% vulling gasvoorraden
(+2,42% ten opzichte van 1 week eerder)
Cijfers van donderdag 3 augustus 2023.
quote:Moederbedrijf Essent waarschuwt voor dure energie bij koude winter
Hoewel energie nu veel goedkoper is dan vorig najaar, kunnen prijzen bij een koude winter weer snel oplopen. Daarvoor waarschuwt E.ON, het Duitse moederbedrijf van Essent en Energiedirect. "De energiecrisis is nog niet helemaal voorbij", zegt bestuurder Leonhard Birnbaum.
De energiecrisis is volgens de E.ON-bestuurder nog niet helemaal voorbij. "Energieprijzen kunnen deze winter opnieuw pieken als de gasvoorraad sneller opraakt dan verwacht, in combinatie met een koude winter."
Het Internationaal Energieagentschap zei in een rapport vorige maand al dat spanningen op de markt makkelijk kunnen toenemen als het een koude winter wordt. Die kans bestaat vooral als Russische gasleveringen aan Europa vroeg in het stookseizoen helemaal stoppen.
De verwachting is dat de prijs stabiel blijft?quote:Op woensdag 9 augustus 2023 14:35 schreef Digi2 het volgende:
Ondanks dat de aardgas reserves goed zijn aangevuld kan een strenge winter evengoed tot veel hoger energieprijzen leiden. Vanaf volgend jaar zal er meer LNG liquifactie en LNG vervoerscapaciteit bijkomen en is de verwachting dat de grote volatiliteit van de aardgasmarkt af gaat nemen.
[..]
Nee, een strenge winter kan tot snel stijgende energieprijzen leiden.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 14:47 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
De verwachting is dat de prijs stabiel blijft?
Haha ze hebben weer een verhaaltje bedacht om de prijzen hoog te houdenquote:Op woensdag 9 augustus 2023 14:35 schreef Digi2 het volgende:
Ondanks dat de aardgas reserves goed zijn aangevuld kan een strenge winter evengoed tot veel hoger energieprijzen leiden. Vanaf volgend jaar zal er meer LNG liquifactie en LNG vervoerscapaciteit bijkomen en is de verwachting dat de grote volatiliteit van de aardgasmarkt af gaat nemen.
[..]
Ik heb hem gisteren vastgezet!quote:
Bij een gemiddelde winter...quote:Op woensdag 9 augustus 2023 14:47 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
De verwachting is dat de prijs stabiel blijft?
Precies. De gasbuffers in europa puilen uit er kan nauwelijks nog wat bij.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 18:21 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Haha ze hebben weer een verhaaltje bedacht om de prijzen hoog te houden
De gasbuffers zijn niet groot genoeg om de winter door te komen. Als het echt flink koud wordt zijn die in januari leeg en vragen diezelfde LNG tankers torenhoge prijzen.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 20:34 schreef quo_ het volgende:
[..]
Precies. De gasbuffers in europa puilen uit er kan nauwelijks nog wat bij.
Als die LNG tankers hun handel niet kwijt kunnen schiet de prijs weer naar beneden.
Daarbij komt dat de "prijsplafond" regeling volgend jaar vervalt, dus 2 of 3 euro per kuub valt dan binnen de mogelijkheden.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 20:52 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De gasbuffers zijn niet groot genoeg om de winter door te komen. Als het echt flink koud wordt zijn die in januari leeg en vragen diezelfde LNG tankers torenhoge prijzen.
Misschien moet bij jou deze winter het gas maar gewoon eens een paar weken afgesloten worden.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:58 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat heb jij toch aan jezelf te danken, had jij jouw stem maar moeten laten horen bij het vaststellen van de grens om in aanmerking te komen voor de energietoeslag.
Jij gunt mij wel wat hè?quote:Op woensdag 9 augustus 2023 23:55 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Misschien moet bij jou deze winter het gas maar gewoon eens een paar weken afgesloten worden.
1 zwaluw maakt nog geen zomer en 1 warme winter nog geen einde aan de europese energieproblemen.quote:Energiecrisis is nog niet voorbij: 'Als het tegenzit, kunnen prijzen hard stijgen'
De crisis is volgens energie-expert Hans van Cleef van consultancybureau Publieke Zaken zeker nog niet voorbij. Deze week gingen de prijzen voor gas in Nederland nog hard omhoog, omdat er een staking dreigde in Australië. "En het vloeibare gas (lng) dat wij gebruiken, komt helemaal niet uit Australië", benadrukt Van Cleef. "Dat geeft aan hoe nerveus de markt is. Als het even tegenzit, kunnen de prijzen hard omhooggaan."
Hoe de prijzen zich de komende winter zullen ontwikkelen, hangt af van verschillende factoren. Als het bijvoorbeeld heel koud wordt in Azië, zullen Aziatische landen ook veel lng nodig hebben. "Dan neemt de concurrentie op de energiemarkt toe en wordt het ook duurder voor ons", legt Van Cleef uit. "Er is niet genoeg voor iedereen. Wij moeten dan de hoofdprijs betalen als we het hierheen willen krijgen."
Volgens Van den Beukel blijft de energiemarkt naar verwachting nog wel een paar jaar zo. "Rond 2026 komt er veel meer capaciteit op de markt, doordat de lng-fabrieken die nu gebouwd worden dan af zijn. Dan zal ook de markt weer wat afkoelen."
Maar wat de prijs van energie in de toekomst precies gaat doen, weten we nog niet. "Ik ga niets voorspellen", zegt Van den Beukel. "Maar de kans is klein dat de prijzen weer zo hoog worden als in 2022. Aan de andere kant zullen we de komende jaren waarschijnlijk ook nog niet teruggaan naar de energieprijzen van voor de crisis."
Ik gun je wel een warme deken hoorquote:
Neem België als voorbeeld, het heeft voor 12 dagen aardgas reservecapaciteitquote:Op woensdag 9 augustus 2023 20:52 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De gasbuffers zijn niet groot genoeg om de winter door te komen. Als het echt flink koud wordt zijn die in januari leeg en vragen diezelfde LNG tankers torenhoge prijzen.
quote:https://www.tijd.be/onder(...)serves/10338732.html
In Europa heerst ongerustheid of er wel genoeg gas zal zijn om de winter door te komen. België heeft reserves om 12 dagen in de eigen behoefte te voorzien. Het is daarmee afhankelijker van constante toevoer dan buurlanden Duitsland, Nederland en Frankrijk.
Het hele jaar warm vind ik zelf niet zo prettig, maar een relatief warme winter zoals afgelopen winter is je gegundquote:Op maandag 14 augustus 2023 12:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Gun jij mij ook warme dagen het hele jaar, zodat ik het gas niet meer nodig heb?
Op koude dagen zet jij verwarming dus niet op 23 of 24 graden?quote:Op maandag 14 augustus 2023 12:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het hele jaar warm vind ik zelf niet zo prettig, maar een relatief warme winter zoals afgelopen winter is je gegund
Nee, ik stook al jaren de CV niet meer, dus mij maakt het niet uit. Gas gebruik ik voor het douchen van okt tot maart/april. De rest van het jaar douche ik met koud water. Voor het koken gebruik ik minder dan 1 kuub gas per maand. Wanneer de stroom goedkoop of gratis is (dynamisch contract) dan kook, of braad ik elektrisch. Mijn totale kosten aan gas& licht zijn gemiddeld 16 euro, All In per maand.quote:Op maandag 14 augustus 2023 14:05 schreef torentje het volgende:
[..]
Op koude dagen zet jij verwarming dus niet op 23 of 24 graden?
Waarom nog een gas aansluiting hebben voor zo weinig gasverbruik. Dan kan je beter alles elektrisch doen.quote:Op maandag 14 augustus 2023 14:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, ik stook al jaren de CV niet meer, dus mij maakt het niet uit. Gas gebruik ik voor het douchen van okt tot maart/april. De rest van het jaar douche ik met koud water. Voor het koken gebruik ik minder dan 1 kuub gas per maand. Wanneer de stroom goedkoop of gratis is (dynamisch contract) dan kook, of braad ik elektrisch. Mijn totale kosten aan gas& licht zijn gemiddeld 16 euro, All In per maand.
Was ik ook van plan maar een rechter heeft recent het gratis laten afsluiten verboden. De procedures waren niet volgens de regels gelopen, het moet nu opnieuw. Dat zal op het bordje komen van de regering na de verkiezingen.quote:Op maandag 14 augustus 2023 15:43 schreef Brembo het volgende:
[..]
Waarom nog een gas aansluiting hebben voor zo weinig gasverbruik. Dan kan je beter alles elektrisch doen.
Om je gas op te zeggen en geen kosten meer te betalen, hoef je je gasaansluiting niet te laten verwijderen. Gewoon je gascontract opzeggen (en natuurlijk de hoofdkraan dicht draaien) is genoeg.quote:Op maandag 14 augustus 2023 16:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Was ik ook van plan maar een rechter heeft recent het gratis laten afsluiten verboden. De procedures waren niet volgens de regels gelopen, het moet nu opnieuw. Dat zal op het bordje komen van de regering na de verkiezingen.
Gratis gasaansluiting verwijderen? Niet meer, zegt de rechter
nee prima , daar wor je oud vanquote:Op maandag 14 augustus 2023 18:22 schreef Gunner het volgende:
Het leven is te kort om koud te douchen hoor. Wat een zelfkastijding
goeie tipquote:Op maandag 14 augustus 2023 18:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Om je gas op te zeggen en geen kosten meer te betalen, hoef je je gasaansluiting niet te laten verwijderen. Gewoon je gascontract opzeggen (en natuurlijk de hoofdkraan dicht draaien) is genoeg.
Bovendien klopt de titel van het bericht waarnaar je verwijst niet. De rechter heeft het gratis gasaansluiting verwijderen niet verboden.
De rechter heeft slechts de regeling verboden waarmee de netbeheerders de kosten voor verwijderen direct mochten doorberekenen aan klanten die nog gebruik maken van hun gasaansluiting. Een heel wijs besluit van de rechter.
Eerder hebben rechters ook al wikze besluiten genomen, namelijk dat de netbeheerders géén kosten in rekening mogen brengen wanneer je geen aanvraag doet voor verwijdering van de gasaansluiting. Én ook dat je gewoon je gascontract mag opzeggen zonder dat je eerst (of daarna) een verzoek bij de netbeheerder moet indienen voor verwijdering van de gasaansluiting.
Helaas liegt vrijwel de hele energie branche nog altijd dat je verplicht bent om een gascontract te hebben als je een gasaansluiting hebt. Die verplichting bestaat echter niet en heeft (in elk geval sinds de liberalisatie van de energiemarkt) ook nooit bestaan.
Bij ons zit de gasaansluiting er ook nog steeds. We hebben al bijna anderhalf jaar geen gascontract meer.
En in ons vorige huis is Liander hem uiteindelijk komen verwijderen, maar dat heeft in tegenstelling tot wat alles en iedereen beweerde ons niets gekost omdat we geen opdracht hebben gegeven voor die verwijdering.
Yup, zal nagenoeg 100% worden, tenzij het in september al relatief koud wordt waardoor het stookseizoen eerder dan gebruikelijk start.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 19:44 schreef Digi2 het volgende:
De aardgasreserve is nu tot 93% aangevuld. 93% was de maximale vulstand die vorig jaar werd bereikt maar dat was pas in begin Oktober. Dit jaar zullen we vermoedelijk hoger uitkomen, tot bijna maximale vulstand schat ik zo in.
Gasprijzen, gasverbruik en gasreserves in cijfers
Probleem is dat het niet "onze" gasvoorraad is. Energiebedrijven uit andere landen mogen op die reserves bieden. Het is dus niet zo dat het specifiek gereserveerd is voor de nederlandse gebruikers. Belgie heeft reserve voor 12 dagen en die kunnen dus opnieuw flink gaan lurken aan die reserves.quote:Op donderdag 17 augustus 2023 17:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het moet raar lopen willen we komende winter niet genoeg hebben aan onze gas voorraad.
TTF EU Natural Gasquote:
moet die vertragende factor een jaar duren dan??quote:Op zaterdag 18 februari 2023 13:39 schreef Confetti het volgende:
Populistisch gelul. Toen de prijzen omhoog knalden gingen de prijzen voor consumenten ook niet van de ene op de andere dag omhoog.
Er zit altijd een vertragende factor in.
Prijzen liggen toch al lager dan het plafond?quote:Op maandag 18 december 2023 07:32 schreef NgInE het volgende:
Zodra het prijsplafond er af gaat gaan de prijzen ook omlaag lijkt mij. Dan moeten energie bedrijven opeens weer concureren namelijk.
Dat klopt, voor zover ik weet had deze maatregel het kabinet een stuk minder gekost dan begrootquote:Op maandag 18 december 2023 07:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Prijzen liggen toch al lager dan het plafond?
Boetes zijn toch hoger tegenwoordig?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 04:50 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)zee?dicbo=v2-XaHzPIx
Het aardgas blijft maar goedkoper worden ondanks dat er LNG schepen vastliggen bij Jemen
https://finance.yahoo.com/quote/NG%3DF?p=NG%3DF
ben inmiddels weer overgestapt ondanks 50 euro boete, toch zeer rendabel nu
https://finance.yahoo.com/quote/TTF%3DF/
Hangt af van de resterende contract duurquote:Op dinsdag 16 januari 2024 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Boetes zijn toch hoger tegenwoordig?
met jou nog heel veel mensenquote:Op dinsdag 16 januari 2024 09:42 schreef onlogisch het volgende:
Zo. Eindelijk maar weer eens een vast contractje afgesloten
quote:Uit de cijfers blijkt dat vooral relatief nieuwe partijen profiteerden.
Zo groeide het klantenbestand van ANWB Energie en Vandebron met zo'n 6% het meest.
Ook Greenchoice (+4%) kan terugkijken op een positief jaar.
Grootste leveranciers
Gevestigde namen verloren juist terrein. Eneco (-6%) en Essent (-5%) zagen de meeste klanten weglopen.
Vattenfall blijft met bijna 1,5 miljoen klanten de grootste energieleverancier van Nederland.
Mijn nieuwe is net ingegaan. Wel lekker dat dalen van je maandlasten. En met dat gasloos zijn hoeven we minder op het verwarmen te letten.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 09:42 schreef onlogisch het volgende:
Zo. Eindelijk maar weer eens een vast contractje afgesloten
Niet zo gek, dat gas kwam toch al niet of nauwelijks meer deze kant op.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:58 schreef michaelmoore het volgende:
OOk het inde fik steken van de Russische LNG installatie bij St petersburg doet de gasprijs niet stijgen
https://finance.yahoo.com/quote/TTFG24.NYM?p=TTFG24.NYM
quote:The White House has paused all future liquified natural gas export projects. Environmental activists and scientists think it's the right move - LNG is a fossil fuel and has huge environmental consequences. But Biden’s critics say the decision is a catastrophe, made only to pander to young Democratic voters ahead of national elections. His opponents argue that the decision threatens U.S. jobs and energy security in countries like Germany, which rely on U.S. LNG as a transition fuel while vamping up renewable energy.
Jij beweert dat het nu de laagste prijs in de afgelopen 20 jaar is. Dat is gewoon aantoonbaar onjuist.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee die is fors gedaald
kijk een eens op de site van je energieleverancier en de contract prijzen
Dat klopt, als je het relateert aan de inflatie misschien dan?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 16:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij beweert dat het nu de laagste prijs in de afgelopen 20 jaar is. Dat is gewoon aantoonbaar onjuist.
Dan nog steeds niet.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 16:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat klopt, als je het relateert aan de inflatie misschien dan?
https://finance.yahoo.com/quote/TTFH24.NYM
[ afbeelding ]
De huidige aardgasprijs in europa die ondertussen grotendeels op LNG berust is niet zodanig hoog dat het voor huishoudens onbetaalbaar is gezien de meerjarige trend. Voor huishoudens bepaald energiebelasting grotendeels de prijs. Voor met name de chemische industrie in Europa lijkt mij vooral het verschil met de VS groot en problematisch.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan nog steeds niet.
Het is wel een stuk gedaald tov de piek.
EU-natural-gasquote:No recovery in sight in 2024 for Europe's crisis-ridden chemical industry
BASF announced in February 2023 that by the end of 2024 it would close plants making ammonia, caprolactam, toluene diisocyanate and other key products at the company's Ludwigshafen, Germany, complex in an effort to address higher costs in Europe, including natural gas prices.
Chemical production volumes in Europe have dropped by 6.6% in 2023, a sharp reverse from 5.1% growth in 2022, and output is forecast to make only a fragile recovery in 2024, according to the American Chemistry Council (ACC). Output of chemicals in Europe will grow 1.9% in 2024, ACC said.
Cefic noted in its latest monthly report that the EU is losing competitiveness on global markets due to high energy and feedstock costs. Cefic estimates the EU's 2023 fall in chemical output at 8%. Confidence in the industry remains low and there is "no sign of a strong recovery," the Cefic report said.
Dat is iets anders. Door een aantal zeer domme besluiten binnen de EU (en met name Duitsland) wordt de industrie in Europa de nek omgedraaid. Europa zal de komende decennia afglijden naar een arm continent op deze manier.quote:Op zondag 3 maart 2024 07:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De huidige aardgasprijs in europa die ondertussen grotendeels op LNG berust is niet zodanig hoog dat het voor huishoudens onbetaalbaar is gezien de meerjarige trend. Voor huishoudens bepaald energiebelasting grotendeels de prijs. Voor met name de chemische industrie in Europa lijkt mij vooral het verschil met de VS groot en problematisch.
Pipeline aardgas VS:
1 MWh = 3.412142 MMBTU x $1.8343 = $6.26 : 1.0837 = 5.78 euro
Aardgas Europa TTF
25.81 euro per MWh
25.81 : 5.78 = 4.47 factor
Dus voor bijv. de chemische industrie is aardgas in europa nu circa 4.5 x zo duur als in de VS.
Op middellange termijn zijn de vooruitzichten voor Europa in dit opzicht ongunstig.
[..]
EU-natural-gas
US-natural-gas
Ik vind het belangrijk om het verschil tussen huishoudens en industrie met duidelijke cijfers te kunnen aanduiden. Binnen de bevolking (huishoudens) kan de indruk ontstaan dat het allemaal wel meevalt met de energieprijzen. Echter de gevolgen ervan voor de industrie kunnen daardoor ernstig onderschat worden. Met renewables neemt de kwetsbaarheid van Europa ook toe omdat China bijna alle zonnepanelen levert en bijna alle Neodymium dat onmisbaar is voor de generatoren bovenin de windmolens vanwege de enorme gewichtsbesparing die het oplevert en noodzakelijk is met steeds groter en hoger windmolens (hefboomeffect krachtsverhouding).quote:Op zondag 3 maart 2024 09:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is iets anders. Door een aantal zeer domme besluiten binnen de EU (en met name Duitsland) wordt de industrie in Europa de nek omgedraaid. Europa zal de komende decennia afglijden naar een arm continent op deze manier.
ja dat moet je ook niet doenquote:Op zondag 3 maart 2024 10:42 schreef HSG het volgende:
Ondertussen is van het gas af gaan kost honderden Euro's meer.
https://www.telegraaf.nl/(...)dat-was-niet-beloofd
Staat achter de betaalmuur, minimuminkomens kunnen die link dus niet lezen en eventueel daarop reageren, want dat doet pijn in de portemonnee.quote:Op zondag 3 maart 2024 10:42 schreef HSG het volgende:
Paupers kunnen toch ook wel overweg met archive.is?quote:Op zondag 3 maart 2024 10:52 schreef torentje het volgende:
[..]
Staat achter de betaalmuur, minimuminkomens kunnen die link dus niet lezen en eventueel daarop reageren, want dat doet pijn in de portemonnee.
Dank je wel voor de link, maar de journalisten kunnen hun bevindingen toch gratis doorgeven aan geïnteresseerde lezers met een minimuminkomen?quote:Op zondag 3 maart 2024 12:08 schreef damsco het volgende:
[..]
Paupers kunnen toch ook wel overweg met archive.is?
https://archive.is/F2kYt
met een woning A gebruik je haast geen gasquote:Op zondag 3 maart 2024 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Energiebelasting op aardgas is inmiddels al ¤0,71 per m³ in 2024, dat is ~¤0,20 meer dan vorig jaar en dat willen ze nog verder opschroeven.
De energiebelasting op stroom is juist verlaagd met ¤0,02 naar ¤0,13 per kWh.
De energiebelasting op aardgas is nu hoger dan wat ik in 2018 totaal per m³ betaalde.
Dus daarom alleen al loont het om gasloos te worden, zeker als je veel gas verbruikt.
Ja leuk, totdat ze weer aan de energieknoppen gaan draaien.quote:Op zondag 3 maart 2024 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Energiebelasting op aardgas is inmiddels al ¤0,71 per m³ in 2024, dat is ~¤0,20 meer dan vorig jaar en dat willen ze nog verder opschroeven.
De energiebelasting op aardgas is nu hoger dan wat ik in 2018 totaal per m³ betaalde.
Dus daarom alleen al loont het om gasloos te worden, zeker als je veel gas verbruikt.
Huilartikel omdat het over de belachelijk inefficiënte en dure stadsver(w)arming gaat.quote:Op zondag 3 maart 2024 10:42 schreef HSG het volgende:
Veel "energielabel A" woningen zijn bij de bouw ook niet aangesloten op gas, dus dan gebruik je idd geen gas.quote:Op zondag 3 maart 2024 12:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
met een woning A gebruik je haast geen gas
Aangezien we de gaswinning in Groningen hebben afgebouwd en de contacten met Rusland voorlopig ook wel verstoord zijn, zie ik geen comeback voor goedkoop aardgas.quote:Op zondag 3 maart 2024 13:00 schreef damsco het volgende:
[..]
Ja leuk, totdat ze weer aan de energieknoppen gaan draaien.
En toch is per kWh energie inhoud de belasting op elektriciteit bijna twee keer zo hoog als de belasting op gas!quote:Op zondag 3 maart 2024 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |