quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, die zijn wel degelijk geslonken. De verwachting is dat die van start 90%+ dalen naar circa 60%. Dat is een veel geringer daling dan gewoonlijk maar evengoed zal dat weer op een niveau teruggebracht moeten worden van circa 90% voor komende winter.
.quote:Zo zijn de opslaglocaties in Europa voor 83 procent gevuld, boven de Europese norm van 80 procent
Dat is anders dan mijn recente info van 64,5%quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:33 schreef michaelmoore het volgende:
Zo zijn de opslaglocaties in Europa voor 83 procent gevuld, boven de Europese norm van 80 procent
je krijgt van mij gelijk hoor als je dan beter slaaptquote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:45 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Aangezien je het op Nederland betrekt: nee dat is het niet. Het gas is niet goedkoper dan voor de oorlog. Verre van zelfs
[ afbeelding ]
Het enige wat ik wil aantonen is dat de LNG markt weinig elastisch is en europa erg kwetsbaar voor grote prijsfluctuaties vanwege de beperkte opslagcapaciteit en het feit dat China de weder-export van LNG richting europa kan verbieden als ze het zelf nodig hebben, ongeacht de marktprijs. China is nu eenmaal geen echte markt-economie. Een strenge winter zou wel degelijk erg slecht kunnen uitpakken voor europa.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 16:56 schreef michaelmoore het volgende:
overigens is US gas ook fors gedaald
https://finance.yahoo.com/quote/UNG?p=UNG&.tsrc=fin-srch
.
.ook termijn daalt dus zal het ook niet duurder worden
https://finance.yahoo.com(...)4.NYM&.tsrc=fin-srch
[..]
je krijgt van mij gelijk hoor als je dan beter slaapt
jij moet onmiddelijk in de gastermijnhandel gaanquote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het enige wat ik wil aantonen is dat de LNG markt weinig elastisch is en europa erg kwetsbaar voor grote prijsfluctuaties vanwege de beperkte opslagcapaciteit en het feit dat China de weder-export van LNG richting europa kan verbieden als ze het zelf nodig hebben, ongeacht de marktprijs. China is nu eenmaal geen echte markt-economie. Een strenge winter zou wel degelijk erg slecht kunnen uitpakken voor europa.
China heeft veel LNG wedergeexporteerd naar europa omdat ze zelf vanwege de corona en onroerendgoed implosie veel minder nodig hadden. Het is niet zeker of dat opnieuw gebeurt.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij moet onmiddelijk in de gastermijnhandel gaan
China heeft niets te zeggen in de gastermijn handel
Europa heeft zelf voldoende natural gas als je capaciteit van Shell meetelt
je bedoelt voor een habbecrats gekocht van Rusland en weer doorverkocht met vette winstquote:Op zaterdag 18 februari 2023 17:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
China heeft veel LNG wedergeexporteerd naar europa omdat ze zelf vanwege de corona en onroerendgoed implosie veel minder nodig hadden. Het is niet zeker of dat opnieuw gebeurt.
China's reduced LNG appetite eased Europe gas crisis
nee zeer fors met 85% gedaaldquote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:07 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat de gasprijs is gestegen.
Ja kloptquote:Op zaterdag 18 februari 2023 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee zeer fors met 85% gedaald
Dat is mijn probleem een beetje. Als je (zoals Jan modaal) nergens voor in aanmerking komt oogt al dat helikoptergeld wel wat vreemd. 1800 euro dat is voor mij 5 jaar aan energiekosten. En dat wordt nu gewoon een paar jaar uitgedeeld, no questions asked. Ik vraag me af of je die mensen er echt mee helpt.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 14:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De meeste mensen krijgen geen toeslag, die moeten gewoon werken voor hun geld
Er is weer een nieuwe gaspijp ook hequote:Op zaterdag 18 februari 2023 15:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik hoor daar verschillende signalen over. Er zit weinig rek in de LNG markt vanwege het liquifactie-probleem. Niet alleen is er meer liquifactie capaciteit nodig maar ook zijn er meer LNG tankers nodig en dat kost behalve veel investeringen ook veel tijd. Hopelelijk zijn de komende 2 winters ook relatief "warm" en remt de massa-migratie af zodat de bouwsector geen grote hoeveelheden aardgas vereist.
Dat heb jij toch aan jezelf te danken, had jij jouw stem maar moeten laten horen bij het vaststellen van de grens om in aanmerking te komen voor de energietoeslag.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 19:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is mijn probleem een beetje. Als je (zoals Jan modaal) nergens voor in aanmerking komt oogt al dat helikoptergeld wel wat vreemd. 1800 euro dat is voor mij 5 jaar aan energiekosten. En dat wordt nu gewoon een paar jaar uitgedeeld, no questions asked. Ik vraag me af of je die mensen er echt mee helpt.
Sorry ik was op die dag afwezig in de tweede kamerquote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:58 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat heb jij toch aan jezelf te danken, had jij jouw stem maar moeten laten horen bij het vaststellen van de grens om in aanmerking te komen voor de energietoeslag.
De EU verbruikt jaarlijks circa 400 miljard kuub. Dan is 3 tot 5 miljard kuub slechts 1% van dat verbruik. Dat is dus geen game-changer.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er is weer een nieuwe gaspijp ook he
van azerbadjaans aardgas
https://www.demorgen.be/s(...)%2Fwww.google.com%2F
quote:De pijpleiding tussen Bulgarije en Griekenland heeft een capaciteit van drie tot vijf miljard kubieke meter gas per jaar.
Op het noordelijk halfrond zitten we nu eenmaal met grote seizoens-invloed op de renewables zoals zon en wind -energie. Met accu's kan je dagelijkse schommelingen opvangen maar geen door seizoen veroorzaakte fluctuaties. Voorlopig blijft aardgas noodzakelijk om te "overwinteren". Ammoniak kan een oplossing worden in de verre toekomst geproduceerd met groene waterstof maar het Haber-Bosch process voor de huidige synthese is daarvoor te energie-intensief. De zoektocht naar een ander process is gaande en dat kan nog decennia duren.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 20:48 schreef Hyaenidae het volgende:
Straks wordt aardgas nog zo goedkoop dat het interessant wordt om elektriciteit om te wekken met behulp van gas.
Dan ben jij het toch zelf schuld dat jij niet in aanmerking komt voor de energietoeslag? Geen enkel excuus is daar goed genoeg voor.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
Sorry ik was op die dag afwezig in de tweede kamer
weest jij maar blij met je toeslagquote:Op zaterdag 18 februari 2023 22:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan ben jij het toch zelf schuld dat jij niet in aanmerking komt voor de energietoeslag? Geen enkel excuus is daar goed genoeg voor.
we gaan weer kerncentrales bouwen zegt de overheid , als er een stikstof vergunning komt uit de zelfde overheidquote:Op zaterdag 18 februari 2023 21:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Op het noordelijk halfrond zitten we nu eenmaal met grote seizoens-invloed op de renewables zoals zon en wind -energie. Met accu's kan je dagelijkse schommelingen opvangen maar geen door seizoen veroorzaakte fluctuaties. Voorlopig blijft aardgas noodzakelijk om te "overwinteren". Ammoniak kan een oplossing worden in de verre toekomst geproduceerd met groene waterstof maar het Haber-Bosch process voor de huidige synthese is daarvoor te energie-intensief. De zoektocht naar een ander process is gaande en dat kan nog decennia duren.
Voordat die in productie gaan is het minstens 2035 daarmee zijn we komende 2 tot 3 jaar niet gered. Kerncentales zijn daarnaast niet erg geschikt voor het opvangen van seizoensinvloeden, de franse versies zijn zelfs erg afhankelijk van beschikbaar koelwater gedurende de zomer. Vaak worden die al op een laag pitje gezet bij gebrek aan voldoende koelwater.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 22:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we gaan weer kerncentrales bouwen zegt de overheid , als er een stikstof vergunning komt uit de zelfde overheid
Zeker, we hebben vandaag de jaarafrekening gehad… ff ¤2500, bijbetalen…quote:Op zaterdag 18 februari 2023 13:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het voorschot bedrag wijzigt niet en de gasprijs daalt ook NIET
Ik heb ook 2 keer 190 euro gekregen , maar zal van het gasplafond niets merken
Ik denk wel dat de energieleveranciers slapend rijk worden , want de gasprijs voor de consument blijft hoog , in de tweede kamer hoor ik ook niemand erover
nou dat vind ik wel heel erg veelquote:Op zaterdag 18 februari 2023 23:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zeker, we hebben vandaag de jaarafrekening gehad… ff ¤2500, bijbetalen…
Wel veel minder gestookt en energie verbruikt dan vorig jaar.
Nu hadden we dat verwacht met twee huizen, maar ik vrees voor veel ellende bij velen.
Het komt hier vooral door de stijging van ¤0,80 naar ¤3,20 bij Eneco. Vooral van 1 november tot nu was bizar. En de stroomkosten die meestegen.quote:Op zaterdag 18 februari 2023 23:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat vind ik wel heel erg veel
ik sta nu alweer lager dan het reeds ingehouden voorschot en vorig jaar kreeg ik ook al terug
Ik doe er niets bijzonders voor
alhoewel, gebruik de wasmachine niet veel en de vaatwasser ook niet veel en overdag ben ik niet thuis
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |