Dus als je tegen oorlog bent stuur je wapensquote:Op woensdag 15 februari 2023 17:33 schreef TheJanitor het volgende:
Nou, flink meer wapens erheen dus. Iedereen die tegen oorlog is moet Oekraine steunen. Rusland is de aggressor.
Volgens mij, maar denk dat ik redelijk zelfstandig na kan denken, is er nooit, maar dan ook echt nooit een argument valide genoeg om een land binnen te vallen en steden in puin te knallen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:16 schreef Ronald-Koeman het volgende: [..] Sommige mensen laten ook nu nog hun kritiek en wantrouwen ten aanzien van Westerse overheden hun mening over deze oorlog benvloeden. In het begin misschien te begrijpen... bijna iedereen moest zich nog goed inlezen en had vooroordelen gezien andere recente oorlogen... maar als je die blinde vlek een jaar na dato nog steeds hebt ben je wel echt rijkelijk laat. Het is klip en klaar wie hier de agressor en wie hier het slachtoffer is.
Deze oorlog stopt pas als Rusland verslagen is, dus ja.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:43 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dus als je tegen oorlog bent stuur je wapens
Ja, maar niet als je achterlijk bent natuurlijk. Dan laat je de Hitlers en Putins en Pings alles overnemen met oorlogen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:43 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik praat niks goed maar ben wel van mening dat het niet onze oorlog is, gewoon een flinke betonnen muur om de EU en klaar.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Volgens mij, maar denk dat ik redelijk zelfstandig na kan denken, is er nooit, maar dan ook echt nooit een argument valide genoeg om een land binnen te vallen en steden in puin te knallen.
Ik maak graag een vergelijking omdat het dan wat persoonlijker wordt.
Hypothetisch: ik (Rusland) en mijn ex (Oekrane) gaan uit elkaar.
Ze kan me na de scheiding het bloed onder de nagels vandaan halen maar als ik haar vermoord ga ik het gevang in.
Ze kan mijn kinderen zoveel pijn doen als ze wil, als ik haar vermoord ga ik het gevang in. In de beschaafde wereld gaat iedereen het gevang in wanneer hij/zij iemand vermoord.
Er zijn een paar derde wereld landen waar het normaal is je vrouw dood te beuken maar zelfs Rusland kent hogere normen en waarden. In geen enkele context valt het moedwillig vermoorden van een persoon te rechtvaardigen.
Ergo; onder alle omstandigheden is Rusland gewoon fout. Uitgelokte agressie bestaat niet. Wanneer je agressief wordt als je ex er met je grootste vijand vandoor gaat moet je eerst eens in de spiegel kijken, want blijkbaar was je zelf niet in staat een dusdanige relatie op te bouwen dat je ex de behoefte voelde je in de steek te laten.
Daarmee stel ik vast dat iedereen die de inval ook maar met een woord goed probeert te praten, niet binnen het kader van beschaafde normen en waarden past.
Definieer “verslagen”quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Deze oorlog stopt pas als Rusland verslagen is, dus ja.
Geen idee, kom net uit de file na een dag ploeteren.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:47 schreef Nebelwerfer het volgende:
Hebben jullie in 1 middag een heel topic vol gekregen met sappige gezever ?![]()
Er was een nieuwe troll, een volbloed, met teveel vrije tijd.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:47 schreef Nebelwerfer het volgende:
Hebben jullie in 1 middag een heel topic vol gekregen met sappige gezever ?![]()
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:35 schreef Raw85 het volgende:
Huberts Smeets veegt de vloer heerlijk aan met de zogenaamde realisten:
En jaar oorlog: de realistische school moet eens in de spiegel kijken (Raam op Rusland)
Zo af en toe is dat best lachen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:47 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik had bijna de wasmachine gewonnen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zo af en toe is dat best lachen.
Leuk is ook dat je al weet welke uitgekauwde argumenten er gaan komen.
Daar kun je nog over discussiren maar je ziet in ieder geval zelf in dat niks doen geen optie is. Want een betonnen muur om Europa doe je niet voor niets. Je wil de vijand buiten de deur houden. Of het dan wijs is om niks te doen durf ik te betwisten. Daarnaast rijst de vraag wat Europa dan precies is.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:48 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik praat niks goed maar ben wel van mening dat het niet onze oorlog is, gewoon een flinke betonnen muur om de EU en klaar.
Die is al gejat door Russen, samen met de wc-pot. Heb jij ff pechquote:Op woensdag 15 februari 2023 18:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik had bijna de wasmachine gewonnen.
quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die is al gejat door Russen, samen met de wc-pot. Heb jij ff pech
Tja, dat is eenmaal een beetje het nadeel van oorlog he; je wordt door de agressor gedwongen mee te doen. Want Poetin voert wel oorlog tegen onze manier van denken en leven.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:48 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik praat niks goed maar ben wel van mening dat het niet onze oorlog is, gewoon een flinke betonnen muur om de EU en klaar.
Jawel, toch wordt ik best verdrietig van zulke mensen. Vooral omdat ze zelf niet doorhebben hoe lachwekkend ze overkomen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zo af en toe is dat best lachen.
Leuk is ook dat je al weet welke uitgekauwde argumenten er gaan komen.
Hopelijk gaan ze de TV stations weer hackenquote:
Het is belangrijk voor de strategie om te bepalen wat men wil bereiken en tegen welke prijs.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:05 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Dat ze opgerot zijn uit Oekrane.
Hoe vaak moet dit nog herhaald worden?!
Hoezo vernederen?quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Kajsa laat zich vernederen door de Duitsers. Dit doe je toch niet
Wat men wil bereiken is vrijheid. En ja, dat kost levens.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is belangrijk voor de strategie om te bepalen wat men wil bereiken en tegen welke prijs.
Terwijl ik vanmiddag toch nog gehoord heb dat de Russische luchtmacht alles en iedereen kapoet gaat maken…quote:
Jij weet niet wat een patstelling betekend volgens mij. Want netto gaan er onder de streep gewoon heel veel levens verloren maar bereikt men verder vrij weinig.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat men wil bereiken is vrijheid. En ja, dat kost levens.
Of hadden we Hitler ook zijn gang moeten laten gaan want landen op Normandi kost heel veel levens.
Deze is wat positiever gestemd.quote:There are predictions aplenty that Russia's war on Ukraine will persist. But it could also end soon. Kremlin regime change, a Russian army collapse, or a Ukrainian win are possible. None of these contingencies should be ruled out.
The West has crossed many self-imposed red lines. It was once reluctant but now provides Ukraine with Stinger and IRIS-T low-altitude anti-air missiles, HIMARS rocket artillery, and Patriot high-altitude air defenses. The United States and Germany have said they will supply infantry fighting vehicles.
Despite this generous Western support and Ukraine's plucky military gains, pessimists are legion. Some foresee a frozen conflict. Some worry that Russian President Vladimir Putin will dig in his heels, viewing the fight as existential and denying Ukraine's identity. Some say he plans a long war or predict no one will win.
The conflict has lasted longer than many regional wars, and no victory or retreat is in sight.
Share on Twitter
The doubters may be right. The conflict has lasted longer than many regional wars, and no victory or retreat is in sight. Predictions merit only guarded confidence when so many have proven wrong, e.g., that Kyiv could fall within days or Russia would quickly gain air superiority over Ukraine.
Policymakers might be prudent, however, to consider not only possibilities of a long war but also how it might end sooner.
Putin Could Fall
Putin's ex-KGB cohort in the Kremlin could be in trouble. A surprise, poorly executed draft of several hundred thousand men has been unpopular. Defeats in Ukraine have sparked a torrent of hardline pro-war criticism. Some Kremlin insiders may be experiencing growing discontent. Putin could be pressured or ousted by renegade security forces, such as those led by hardliners Yevgeny Prigozhin (Wagner Group) or Chechen leader Ramzan Kadyrov.
Abrupt regime change could be risky. Russia might become ungovernable. If Moscow persisted in its war, the West may continue to arm Ukraine, enforce biting sanctions, and control some $300 billion in Russian financial assets. Only liberalizers who withdrew forces from Ukraine might relieve the pressure.
Russia's Army Could Collapse
In World War I, a poorly motivated and provisioned Russian army collapsed, helping bring down an out-of-touch czar. Today, Russia might face a similar risk. While Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy visits frontline troops, Putin is mostly hidden from view far from any fighting. No surprise that morale of Ukrainian soldiers is strong and that of Russians is weak. In some instances, enforcers shoot those who refuse to fight.
In October, a British intelligence chief said Russian forces in Ukraine were overstretched and exhausted. Troops train at dilapidated bases, fight with obsolete equipment, and lack medical supplies. Soldiers complain of being sent into a meat grinder. Some mutiny. During this winter some might freeze without warm clothing.
Ukraine's Army Could Win
It repelled early Russian lunges to seize Ukraine's three largest cities—Kyiv, Kharkiv, and Odessa. Recently, Ukrainian forces took back half the land in eastern and southern Ukraine, which Russians seized in the second invasion launched on February 24, including the only regional capital taken since then, Kherson.
If the ground freezes deep and long enough, Ukraine's army might conduct combined arms operations to push deeper into occupied areas. Even Crimea could be vulnerable if Ukrainians seized the rail hub of Melitopol. Such initiatives might take place before the Russian army could train and equip a large second echelon force, with the aim of conducting a renewed offensive against Kyiv or Kharkiv.
Policymakers ought not overlook contingencies that might seem unlikely but could end the war earlier.
Share on Twitter
Finally, there remains the specter that a desperate Kremlin might escalate the war, such as by direct attacks on supply and training bases in nearby NATO countries or even limited use of nuclear weapons. The former option might be unattractive because of NATO reinforcement of its eastern European flank and a lack of Russian long-range precision attack munitions. The latter might be deterred in part by NATO nuclear maneuvers or by Chinese, Indian, or other international opposition.
How this war ends remains uncertain. It does seem the West will continue to ensure that Ukrainian forces retain their qualitative lead in arms and access to Western intelligence information. A Russian mobilization of more conscripts, even if ill-trained and poorly equipped, could shore up Russian defenses.
The stage might be set for drawn-out, attritional warfare. But policymakers ought not overlook contingencies that might seem unlikely but could end the war earlier.
Peter A. Wilson is an adjunct senior international and defense researcher at the nonprofit, nonpartisan RAND Corporation and teaches a course on the history of military technological innovation at the Osher Lifelong Learning Institute. William Courtney is an adjunct senior fellow at RAND and was U.S. ambassador to Kazakhstan, Georgia, and the U.S.-USSR commission to implement the Threshold Test Ban Treaty.
This commentary originally appeared on The Hill on January 17, 2023. Commentary gives RAND researchers a platform to convey insights based on their professional expertise and often on their peer-reviewed research and analysis.
Heb je een samenvatting?quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Deze is wat positiever gestemd.
Zonder die 'patstelling' worden Oekraine en de Oekraners uitgeroeid dus nee, met deze patstelling wordt heel veel bereikt. Het houdt die kinderverkrachters uit dat duivelse land nog even weg van burgers.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Jij weet niet wat een patstelling betekend volgens mij. Want netto gaan er onder de streep gewoon heel veel levens verloren maar bereikt men verder vrij weinig.
Zijn de kisten te klein ofzo?quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:38 schreef xpompompomx het volgende:
Mensen wier contract met Wagner beindigd is:
[ twitter ]
Thomas C. Theiner heeft er aardig verstand van, lijkt mij.quote:russian tanks are defenseless against Western APFSDS rounds. Not even active protection systems can stop them.
However Western tanks have extremely dense armor, which will stop russian APFSDS rounds.
soms vecht je tegen vuur door meer vuur te gebruikenquote:Op woensdag 15 februari 2023 17:43 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
de wijk begrijpt het wel, maar zijn verklaring heeft wel telkens een voorspellend karakter, want waarom iets verklaren als je er niet van wil leren. Maar blijkbaar komt het idee nooit op bij de realisten dat rusland geen supermacht is, en het hele realisme verklaringsmodel niet toepasbaar is op Rusland.quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:55 schreef Raw85 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Onbegrijpelijk dat een hoogleraar niet begrijpt dat dat niet is waar het stuk van Smeets om draait.
Deze staat tussen de reacties:quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:38 schreef xpompompomx het volgende:
[ twitter ]
Het is wel ineens wat he die sponage ballonnenquote:Oekrane: zes Russische ballonnen boven Kiev, deel neergehaald
Boven Kiev zijn zes Russische ballonnen gezien, meldt het Oekraense leger. De meeste ballonnen zouden zijn neergehaald met luchtafweergeschut.
Het gaat mogelijk om spionageballonnen, zegt Oekrane, bedoeld om inlichtingen mee te verzamelen. Rusland heeft nog niet gereageerd op deze beschuldiging. Het is niet de eerste keer volgens Oekrane dat Rusland ballonnen gebruikt in de oorlog. Ze zouden afgelopen week ook op andere plekken zijn ingezet als afleiding voor luchtafweer.
Het gebruik van ballonnen staat internationaal in de schijnwerpers sinds de VS deze maand een Chinese 'spionageballon' neerhaalde. China zegt dat het ging om een afgedwaalde weerballon.
Die had nog niet doorgekregen dat zijn contract was beindigd.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Deze staat tussen de reacties:
[ afbeelding ]
WTF?
Churchill heeft studies laten uitvoeren naar de mogelijkheden hiervan en dit is operation unthinkable genoemd. In principe kwam men tot de conclusie dat de Russen vrij gemakkelijk west Europa (zonder Engeland) konden innemen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 08:36 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Er vanuit gaande je met "ze" de westerse geallieerden bedoeld was dat achteraf gezien waarschijnlijk beter geweest inderdaad. Eventueel had men de Russen met (dreigen met de) inzet van kernwapens (de Amerikanen hadden toen immers nog het monopolie op die wapens) kunnen dwingen Oost-Europa te verlaten.
quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:49 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Die had nog niet doorgekregen dat zijn contract was beindigd.
Er is een CNN filmpje (opgenomen telefoongesprek) van een Wagner die in het ziekenhuis ligt en z'n vrouw belt. Hij vertelt haar dat meer dan de helft van zijn group dood is en ze hem gaan ontvoeren en doodmaken.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:38 schreef xpompompomx het volgende:
[ twitter ]
Dat was een ondode wagnerzombie die vantevoren eerst nog zo'n berucht biolab had bezocht.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
WTF?
Misschien was het beter geweest als Amerika geen LendLease deed aan de USSR zodat de Nazi's de Russen konden uitmoorden. En dan na afloop de verzwakte Nazi's in de pan hakken.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Churchill heeft studies laten uitvoeren naar de mogelijkheden hiervan en dit is operation unthinkable genoemd. In principe kwam men tot de conclusie dat de Russen vrij gemakkelijk west Europa (zonder Engeland) konden innemen.
Latere studies wezen uit dat de hoeveelheden troepen niet zo ver uit elkaar lagen als men toendertijd dacht.
+/- 6 miljoen troepen aan geallieerde zijde versus 7 miljoen Soviet troepen.
Indien dit klopt is de volledige omsingeling van Bagmoet bijna voltooid.quote:
Nog lang niet. Alleen maar de zoveelste millimeter terrein winst.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Indien dit klopt is de volledige omsingeling van Bagmoet bijna voltooid.
Ik zeg functie eldersquote:Op woensdag 15 februari 2023 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Kajsa laat zich vernederen door de Duitsers. Dit doe je toch niet
Dat is ook bestudeerd en het probleem is dat een gebrek aan lend-lease en niet zozeer wapens maar eerder voedsel en kunstmest (ook gebruikt voor de productie van explosieven) tekorten zou opleveren en waarschijnlijk tot een hongersnood in 42-43 zou hebben gezorgd in de Soviet Unie.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:02 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Misschien was het beter geweest als Amerika geen LendLease deed aan de USSR zodat de Nazi's de Russen konden uitmoorden. En dan na afloop de verzwakte Nazi's in de pan hakken.
Vieze boekjes in de kistquote:Op woensdag 15 februari 2023 18:45 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
WTF?
Er zou dan ongeveer 5km open terrein over zijn ten westen van Bagmoet.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nog lang niet. Alleen maar de zoveelste millimeter terrein winst.
Ik vind het onbehoorlijk van Oekrane dat ze die militairen niet eerder terugtrekken. Hopelijk wordt het niet zo’n slagveld als de staalfabriekquote:Op woensdag 15 februari 2023 19:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er zou dan ongeveer 5km open terrein over zijn ten westen van Bagmoet.
Nou, nou, wat ben je toch begaan met de Oekraense militairen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind het onbehoorlijk van Oekrane dat ze die militairen niet eerder terugtrekken. Hopelijk wordt het niet zo’n slagveld als de staalfabriek
Disclaimer: ja een soeverein land binnenvallen is nog veel onbehoorlijker
Ja Russen moeten oprotten, Poetin moet verdwijnen etc. etc. etc.
De VS zegt dat ook... Ooit gehoord van strategisch terugtrekken?quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nou, nou, wat ben je toch begaan met de Oekraense militairen.
Het is een keuze h, Oekrane gaat er wellicht van uit dat men Bagmoet wel degelijk kan vasthouden. Het is een lastige keuze want je te snel terugtrekken betekent dat je erg veel terrein moet prijsgeven.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind het onbehoorlijk van Oekrane dat ze die militairen niet eerder terugtrekken. Hopelijk wordt het niet zo’n slagveld als de staalfabriek
Disclaimer: ja een soeverein land binnenvallen is nog veel onbehoorlijker
Ja Russen moeten oprotten, Poetin moet verdwijnen etc. etc. etc.
Nou ja ik vind het een slechte keus dan, je kunt ook boobytrappen en je op afstand hergroeperen voor een offensief.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is een keuze h, Oekrane gaat er wellicht van uit dat men Bagmoet wel degelijk kan vasthouden. Het is een lastige keuze want je te snel terugtrekken betekent dat je erg veel terrein moet prijsgeven.
Het grote gevaar is hier wel dat een deel van de Oekranse troepen nabij Bagmoet vast komt te zitten in de stad zelf.
Berkhivka betekent ook dat Oekranse troepen in Paraskoviivka omsingeld zijn.
Oekrane moet zich gewoon dood vechten. Snap dat nou. Niks strategisch terugtrekken.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja ik vind het een slechte keus dan, je kunt ook boobytrappen en je op afstand hergroeperen voor een offensief.
Denk ook niet dat al die laatste militairen daar nou zo vrijwillig doorvechten zonder redelijke kans.
Wat we hiermee bereiken is een precedent te scheppen door er in te rammen dat je niet ongestraft de na-oorlogse wereldorde kunt schenden aan die wij de afgelopen 75 jaar in relatieve vrede te danken hebben.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Jij weet niet wat een patstelling betekend volgens mij. Want netto gaan er onder de streep gewoon heel veel levens verloren maar bereikt men verder vrij weinig.
Dnitz wilde een Seperatfrieden met de Westelijke geallieerden, om gezamelijk de Russen weer terug de Oder of Wisla over te kicken. Maar dat was een brug te ver.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Churchill heeft studies laten uitvoeren naar de mogelijkheden hiervan en dit is operation unthinkable genoemd. In principe kwam men tot de conclusie dat de Russen vrij gemakkelijk west Europa (zonder Engeland) konden innemen.
Latere studies wezen uit dat de hoeveelheden troepen niet zo ver uit elkaar lagen als men toendertijd dacht.
+/- 6 miljoen troepen aan geallieerde zijde versus 7 miljoen Soviet troepen.
Die na-oorlogse wereldorde is natuurlijk wel veranderd met de val van de communistische staten en het uiteenvallen van de Sovjet-Unie......quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:42 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat we hiermee bereiken is een precedent te scheppen door er in te rammen dat je niet ongestraft de na-oorlogse wereldorde kunt schenden aan die wij de afgelopen 75 jaar in relatieve vrede te danken hebben.
Het is een keuze als je er zo over denkt, feit is wel dat mede dankzij Frau Merkel wij er behoorlijk afhankelijk van zijn geworden.quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Tja, dat is eenmaal een beetje het nadeel van oorlog he; je wordt door de agressor gedwongen mee te doen. Want Poetin voert wel oorlog tegen onze manier van denken en leven.
Wat heeft dit er nou weer mee te maken? Daar heb ik heb ik het toch niet over.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:42 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat we hiermee bereiken is een precedent te scheppen door er in te rammen dat je niet ongestraft de na-oorlogse wereldorde kunt schenden aan die wij de afgelopen 75 jaar in relatieve vrede te danken hebben.
Dat heeft er alles mee te maken. Als we vanwege een patstelling stoppen met wapens leveren, is het kennelijk lonend om je buurland binnen te vallen. Als dat signaal wordt afgegeven, is het wachten op de volgende.quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat heeft dit er nou weer mee te maken? Daar heb ik heb ik het toch niet over.
Net zolang terugtrekken totdat heel Oekraine er zo uitziet:quote:Op woensdag 15 februari 2023 19:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oekrane moet zich gewoon dood vechten. Snap dat nou. Niks strategisch terugtrekken.
Doodkist als procrustesbed. Wat hebben ze gedaan met de soldaat (soldaten?) waarvan de voeten over de rand staken? De Procrustesmethode?quote:Op woensdag 15 februari 2023 18:38 schreef xpompompomx het volgende:
[ twitter ]
https://www.independent.c(...)otests-b2282584.htmlquote:Russia general who led crackdown on dissent ‘kills himself’ after being fired by Putin
Vladimir Makarov described as main organiser in ‘hunt’ for Kremlin opponents
Als je dat denkt ben je echt oliedom. Waarom zou Oekrane dat doen? De VS heeft zelf gezegd dat Oekrane beter strategisch kan terugtrekken bij Bachmoet. Biden is volgens jou zeker ook een Poetin versteher?quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:07 schreef oheng het volgende:
[..]
Net zolang terugtrekken totdat heel Oekraine er zo uitziet:
[ twitter ]
En weer een dankbaar kind:
[ twitter ]
Het is een typisch kremlin talking point: Oekraine moet zich terugtrekken/overgeven om bloedvergieten te voorkomen.
Dit alles onder dekmantel van empathie.
Je kan ze niet uit het raam blijven gooien dus zorgen dat ze dit doen is ook wel een prettige optie.quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:24 schreef Hyperdude het volgende:
Weer dode generaalski. Kogel gekopt. Makarov, what's in a name?
[..]
https://www.independent.c(...)otests-b2282584.html
De VS doet dat op uitgebreide taktische en strategische informatie. Jij begint het al te roeptoeteren na het zien van 1 Tweet.quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als je dat denkt ben je echt oliedom. Waarom zou Oekrane dat doen? De VS heeft zelf gezegd dat Oekrane beter strategisch kan terugtrekken bij Bachmoet. Biden is volgens jou zeker ook een Poetin versteher?De VS zit in de broekzak van het Kremlin. Volgens jou logica wel. Echt heel slim van je.
https://www.reuters.com/w(...)-ukraine-2023-02-15/quote:BERLIN, Feb 15 (Reuters) - The Netherlands on Wednesday said it had not changed its stance on the possible delivery of Leopard 2 tanks to Ukraine, following a media report that it had withdrawn its support.
"The Netherlands doesn't own tanks," spokeswoman Sascha Louwhoff told Reuters.
"With Germany, it was decided that tanks from another battalion would be better suited to deliver to Ukraine. If Germany would have decided to send tanks from our bi-national battalion we would not have opposed this. Nor will we oppose if they decide to send them at a later moment."
Walgelijke luiquote:Op woensdag 15 februari 2023 20:41 schreef slashdotter3 het volgende:
EU beleidsmakers die het afpakken van Russisch geld goedkeuren moeten de rest van hun levens bang over hun schouder kijken dat ze niet ontvoerd worden naar Rusland om berecht te worden. Iedereen moet bang voor ons zijn.
[ twitter ]
Misschien zijn ze 'm al gepeerd.quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:33 schreef Perrin het volgende:
Waarom laten ze dat luikje open?
[ twitter ]
Wat is dat nou voor kneus.quote:
Pff die kleren, wat ontzettend sneu deze kinderen. En ik maar klagen in de supermarkt omdat ik een euro meer moet neerleggen voor wat belegquote:
Dacht ik ook. Lijken wel zelfgemaakte jassen uit WW2.quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:56 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Pff die kleren, wat ontzettend sneu deze kinderen. En ik maar klagen in de supermarkt omdat ik een euro meer moet neerleggen voor wat beleg.
Ik denk dat de kinderen die in Nederland rondhangen ook niet bepaald blij zullen zijn met een sinaasappel, die gooien hem tegen je auto en eisen vervolgens de nieuwste playstation.quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:56 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Pff die kleren, wat ontzettend sneu deze kinderen. En ik maar klagen in de supermarkt omdat ik een euro meer moet neerleggen voor wat beleg.
Eens, ik weet dat alles relatief is uiteindelijk. Maar zo nu en dan even stilstaan bij de hoeveelheid rijkdom die we in land hebben is wel goed.quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat de kinderen die in Nederland rondhangen ook niet bepaald blij zullen zijn met een sinaasappel, die gooien hem tegen je auto en eisen vervolgens de nieuwste playstation.
Hij maakt zo'n beetje de beste filmpjes als het over wapens en situaties in Oekrane gaat.quote:Op woensdag 15 februari 2023 21:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor kneus.
Ten eerste oliedom nep filmpje wat hij debunkt
Maar dat doet hij met de uitleg: waarom zouden ze een gat graven, soldaten zijn allemaal lui”
Russia gaat in de uitverkoop!quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:12 schreef slashdotter3 het volgende:
Rusland gaat het design van de Armata tank delen met India. Op die manier blijft India klant en partner ipv over te lopen naar het Westen.
https://www.reddit.com/r/(...)tle_tank_with_india/
Allemaal volgens het plan nog. 6D schaken op hoog niveau.quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:12 schreef slashdotter3 het volgende:
Rusland gaat het design van de Armata tank delen met India. Op die manier blijft India klant en partner ipv over te lopen naar het Westen.
Dit zou ik ook zeggen. Zelfde met die tank die met een granaat aan een touwtje werd gesloopt. Waarschijnlijk niet te bergen door Oekrane dus dan de fik er maar in.quote:
HAH, je had die russen moeten horen een paar dagen geleden toen het nieuws bekend werd gemaakt. Woedend waren zequote:Op woensdag 15 februari 2023 22:12 schreef slashdotter3 het volgende:
Nope.quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:12 schreef slashdotter3 het volgende:
Rus bied dus wat Z-Korea bied, je mag tanks niet alleen kopen maar ook licenseren.quote:“The Russian side is planning to participate in joint development of the Indian main battle tank with the use of modern Russian technology,” deputy director of the Russian Federal Service of Military-Technical Cooperation (FSVTS), Vladimir Drozhzhov was quoted as saying by RIA Novosti news agency.
During the Aero India 2023 expo in India’s Bengaluru, Drozhzhov further informed that India plans to launch an international tender for the new tank.
Zeker gemistquote:Reports say that Russian military have been using T-14 Armata tank in its operation in Ukraine.
Dit zou wel enorm jammer zijn.quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:24 schreef slashdotter3 het volgende:
Er zullen in 2023 rond de 200 GLSDBs arriveren en in 2024 iets van 2000. Dus verwacht er maar niet teveel van dat het een gamechanger zal zijn in de oorlog.
Even de brandende tankwrakken van vandaag doorscrollen..quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nope.
[..]
Rus bied dus wat Z-Korea bied, je mag tanks niet alleen kopen maar ook licenseren.
Goed idee. Ik weet zeker dat de blauwdrukken dan niet een dag later bij de CIA liggen ofzo.
Maar als ik een tank zou kopen die ik ook zelf mag maken, zou ik er wel een kopen... die werkt enzo. Die geen zwaar fundamentele issues heeft als een motor die not fit for purpose is. Je mag dan als india rus' fouten er uit halen. Leuk als het extreem goedkoop is anders niet.
Uit bron art:
[..]
Zeker gemist
Sjieker zo inderdaad !quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:49 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik ben zo erg blij dat mijn leven uit Teckels bestaat vandaag
@:Elan, ik zou jou zo erg willen begrijpen.
Maar helaas ik en velen met mij kunnen dit niet.
Je komt gewoonweg niet overtuigend over.
Oprotten dus uit Oekranequote:Op woensdag 15 februari 2023 18:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is belangrijk voor de strategie om te bepalen wat men wil bereiken en tegen welke prijs.
Lijkt te gaan om 97% van het professionele leger. Maar toch, als dit waar is, is dat een flink cijfer...quote:Ben Wallace told the BBC on Wednesday that Russia had not been able to amass a single force to "punch through" Ukrainian defenses.
"That has come at a huge cost to the Russian army. We now estimate 97% of the Russian army, the whole Russian army, is in Ukraine."
He also reiterated the 97% number as he defended the UK's military support for Ukraine, saying that "helping Ukraine defeat Russia in Ukraine actually adds to our own security at home."
"If 97% of the Russian army is now committed to Ukraine, with an attrition rate very, very high, and potentially their combat effectiveness depleted by 40%, and nearly two thirds of their tanks destroyed or broken, that has a direct impact on the security of Europe," he told the BBC.
Goed dat dit naar buiten komt, de belangrijkste manier om op langere termijn malversaties en fraude tegen te gaan is dit soort onderzoeksjournalistiek en leidinggevenden die maatregelen nemen.quote:
Al is het maar de helft, dan nogquote:Op woensdag 15 februari 2023 23:29 schreef Tokamak het volgende:
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
[..]
Lijkt te gaan om 97% van het professionele leger. Maar toch, als dit waar is, is dat een flink cijfer...
Ik vind dat percentage absurd hoog en maar moeilijk te geloven tbh.quote:Op woensdag 15 februari 2023 23:29 schreef Tokamak het volgende:
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
[..]
Lijkt te gaan om 97% van het professionele leger. Maar toch, als dit waar is, is dat een flink cijfer...
Wij vertalen army naar leger, maar moet eigenlijk zijn landmacht. Anders had hij het over the armed forces of russia.quote:Op woensdag 15 februari 2023 23:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Al is het maar de helft, dan nog
quote:Op woensdag 15 februari 2023 23:34 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik vind dat percentage absurd hoog en maar moeilijk te geloven tbh.
De troepenconcentraties zoals te zien bij dat bacterieachtig logo lijken ook een stuk geler dan eerder het geval was.quote:Op woensdag 15 februari 2023 23:34 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Er staat tank, enkelvoud. Dat is mogelijk.quote:
Ik ook eerlijk gezegd. Tegelijkertijd is het wel Business Insider dat Ben Wallace Quote.quote:Op woensdag 15 februari 2023 23:34 schreef Barbusse het volgende:
[..]
als die cijfers kloppen 97% van de landmacht is ingezet, alsnog bizar hoog,quote:Op woensdag 15 februari 2023 23:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wij vertalen army naar leger, maar moet eigenlijk zijn landmacht. Anders had hij het over the armed forces of russia.
Komt bij de beste voor. Hier legt een russische gouveneur uit waarom legerdrones sprekend lijken op drones die je van Aliexpress haalt.quote:
Tenzij het ontwerp niet goed is en de koepel vliegles krijgtquote:Op woensdag 15 februari 2023 22:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar als ik een tank zou kopen die ik ook zelf mag maken, zou ik er wel een kopen... die werkt enzo.
Gewoon duidelijk maken dat elke illegale Russische burger aangeklaagd en gedeporteerd zal worden. Etnisch zuiveren dat land.quote:Op woensdag 15 februari 2023 20:27 schreef slashdotter3 het volgende:
Vijandig volk deporteren en snel je eigen mensen daar neerzetten en de wereld voor een voldongen feit zetten.
[ twitter ]
Tijd om het Roemeens leger aan de Moldavische grens te zetten zodat een eventuele staatsgreep in de kiem gesmoord kan worden.quote:De Moldavische regering houdt serieus rekening met een staatsgreep. Volgens de pro-westerse president Sandu ligt er een Russisch plan om regeringsgebouwen te bestormen, bestuurders te gijzelen en een pro-Russisch bestuur te installeren. Deskundigen waarschuwen dat het land kwetsbaar is en zichzelf onvoldoende kan verdedigen tegen een mogelijke georkestreerde coup.
In documenten die door Oekrane zouden zijn onderschept, staat beschreven hoe buitenlandse 'saboteurs' het geweld moeten leiden. Het zou gaan om burgers uit Rusland, Belarus, Servi en Montenegro. Zij zouden worden begeleid door Moldavische veteranen, oud-politieagenten en figuren uit het criminele circuit.
Gewoon een bommetje laten ontploffen en ze gaan uit zichzelf weg:quote:Op donderdag 16 februari 2023 06:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Gewoon duidelijk maken dat elke illegale Russische burger aangeklaagd en gedeporteerd zal worden. Etnisch zuiveren dat land.
Wat is dat nou voor een redeneerlijn?quote:Op donderdag 16 februari 2023 07:29 schreef quirina het volgende:
Moldavi had zich gewoon moeten aansluiten bij Roemeni maar dat wilden ze zelf niet.
Als ze zich aangesloten hadden hadden ze bescherming gehad.
Die tank die nergens te bekennen is op het slagveld? Meer een showpaard dan een werkpaard..quote:Op woensdag 15 februari 2023 22:12 schreef slashdotter3 het volgende:
Die situaties zijn fundamenteel anders, Serven/Kosovaren (Albanezen) en Russen/Oekraeners zijn etnisch verschillende bevolkingsgroepen terwijl Roemenen/Moldavirs hetzelfde zijn. Sterker nog, de helft van het oorspronkelijke vorstendom Moldavi (met hoofdstad Iasi) ligt in Roemeni.quote:Op donderdag 16 februari 2023 07:57 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een redeneerlijn?
"Kosovo had zich gewoon bij Servi moeten aansluiten, dan hadden ze nu ook geen gedoe gehad"
"Oekrane had zich gewoon bij Rusland moeten aansluiten, dan hadden ze nu geen inval gehad"
De post van quirina komt over als "had ze maar geen kort rokje moeten dragen, eigen schuld"quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:32 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die situaties zijn fundamenteel anders, Serven/Kosovaren (Albanezen) en Russen/Oekraeners zijn etnisch verschillende bevolkingsgroepen terwijl Roemenen/Moldavirs hetzelfde zijn. Sterker nog, de helft van het oorspronkelijke vorstendom Moldavi (met hoofdstad Iasi) ligt in Roemeni.
De enige reden voor het bestaan van het land Moldavi zijn de Russen, die zijn daar in de 19e eeuw gestrand terwijl ze op weg waren naar Constantinopel. Na WOI werd Moldavi weer Roemeens, maar na Molotov-von Ribbentrop (daar zijn ze weer!) werd het weer deel van de Sovjet-Unie. Kortom, de parallel met Oost- en West-Duitsland ligt in het geval van Moldavi meer voor de hand
quote:Op donderdag 16 februari 2023 07:29 schreef quirina het volgende:
Moldavi had zich gewoon moeten aansluiten bij Roemeni maar dat wilden ze zelf niet.
Dat wilden ze wel. Maar daar is Rusland voor gaan liggen door een of andere clown zijn eigen boevenstaatje te laten uitroepen met een frozen conflict als gevolg.quote:Op donderdag 16 februari 2023 07:29 schreef quirina het volgende:
Zit ook ook wat spraakverwarring. Met leger bedoelt men waarschijnlijk nadrukkelijk landstrijdkrachten (waar menigeen "leger" verwart met "krijgsmacht") en dan met de verbijzondering dat het waarschijnlijk over de gevechtseenheden gaat en niet de support / logistiek. Anders gezegd 97% van de beschikbare gevechtskracht van de Russische landstrijdkrachten wordt ingezet in de UA.quote:Op woensdag 15 februari 2023 23:34 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat hoeft India niet te weten.quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die tank die nergens te bekennen is op het slagveld? Meer een showpaard dan een werkpaard..
Zo simpel is het. Je bent op geen enkele manier verplicht om kolonisten te tolereren als je het invasieleger van diezelfde kolonisten af hebt geslagen. Die kolonisten zijn dan simpelweg illegalen.quote:
In 1945 hebben we ook ALLE moffen eruit gegooidquote:Op donderdag 16 februari 2023 09:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zo simpel is het. Je bent op geen enkele manier verplicht om kolonisten te tolereren als je het invasieleger van diezelfde kolonisten af hebt geslagen. Die kolonisten zijn dan simpelweg illegalen.
Oh, dat denk ik ook hoor. Men bedoelt idd gevechtsklare troepen van de landmacht. En Finland rapporteerde ook dat veel Russische troepen aan hun grens waren verdwenen. Maar dan nog vind ik 97% absurd hoog.quote:Op donderdag 16 februari 2023 09:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zit ook ook wat spraakverwarring. Met leger bedoelt men waarschijnlijk nadrukkelijk landstrijdkrachten (waar menigeen "leger" verwart met "krijgsmacht") en dan met de verbijzondering dat het waarschijnlijk over de gevechtseenheden gaat en niet de support / logistiek. Anders gezegd 97% van de beschikbare gevechtskracht van de Russische landstrijdkrachten wordt ingezet in de UA.
Dat lijkt me gezien de resultaten op het slagveld niet ondenkbaar. Je hoort van de grenslanden ook al dat eenheden daar uitgekleed zijn. Dat rapporteren de Noren bijvoorbeeld over RU eenheden net over de grens bij hen.
Alle weet ik niet zeker, maar ladingen, in ieder gevalquote:Op donderdag 16 februari 2023 09:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
In 1945 hebben we ook ALLE moffen eruit gegooid
Gevoelsmatig mee eens, maar britse MOD gaat niet over een nacht ijsquote:Op donderdag 16 februari 2023 09:53 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Oh, dat denk ik ook hoor. Men bedoelt idd gevechtsklare troepen van de landmacht. En Finland rapporteerde ook dat veel Russische troepen aan hun grens waren verdwenen. Maar dan nog vind ik 97% absurd hoog.
Wat een omslachtige manier van zeggen dat Rusland dan 100% nukes gaat gebruiken.quote:A Ukrainian attempt to retake Crimea would be a red line for Vladimir Putin that could lead to a wider Russian response, Secretary of State Antony Blinken said in a Zoom call with a group of experts Wednesday.
Nee het is niet zomaar iemand die wat roept.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gevoelsmatig mee eens, maar britse MOD gaat niet over een nacht ijs
Zelfde verhaal dat we al sinds de zomer horenquote:Op donderdag 16 februari 2023 10:08 schreef slashdotter3 het volgende:
Daarom dus gewoon de landbrug doorsnijden en de Kerch brug kapotschieten en wachten totdat het kwartje valt bij Rusland.
[ twitter ]
Ja, en echt slecht om dit soort uitspraken uit het witte huis te moeten horen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:09 schreef Aether het volgende:
[..]
Zelfde verhaal dat we al sinds de zomer horen
Vandaag begint de nieuwe premier, die veiligheidsadviseur van de president was, dus het is te verwachten dat die meer slagvaardig rond veiligheid en defensie is.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:11 schreef Confetti het volgende:
Wat mij stoort aan Moldavi is dat ze maar gelaten afwachten en hopen dat het Westen ze gaat redden. Ga nou eens mobiliseren.
Hoe is het mogelijk dat een 'land' moet vrezen voor een coup omdat er een tiental anabolen-vreters het land misschien binnenkomen? Dan heb je simpelweg geen bestaansrecht en dat is geen kort-rokje argument. Je zult ook zelf wat moeten doen.
Dat dacht je een jaar geleden ook van Oekrane.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:11 schreef Confetti het volgende:
Wat mij stoort aan Moldavi is dat ze maar gelaten afwachten en hopen dat het Westen ze gaat redden. Ga nou eens mobiliseren.
Hoe is het mogelijk dat een 'land' moet vrezen voor een coup omdat er een tiental anabolen-vreters het land misschien binnenkomen? Dan heb je simpelweg geen bestaansrecht en dat is geen kort-rokje argument. Je zult ook zelf wat moeten doen.
quote:Op vrijdag 11 februari 2022 23:17 schreef BEFEM het volgende:
Waarom mobiliseren ze eigenlijk niet in Oekrane? Dadelijk zijn ze te laat.
En als de Oekraners niet 357 dagen geleden hadden laten zien wel degelijk tot het bittere eind te willen vechten, was “het westen” ze ook niet te hulp gekomen zoals nu het geval is.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 23:55 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat valt dus ook op. In 2018 werd om een paar verdwaalde Russen de staat van beleg afgekondigd terwijl ze nu nog steeds geen algehele mobilisatie hebben afgekondigd.
Ik vermoed dus dat ze vrij snel willen capituleren, alle stoere praat ten spijt. Vechten is volstrekt zinloos. Na de bezetting kun je dan nog een insurgency-oorlog proberen te voeren.
Wie moeten ze mobiliseren? Bijna de hele beroepsbevolking zit in het buitenland.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:11 schreef Confetti het volgende:
Als de Russen daadwerkelijk invallen in Moldavi moet ik nog zien of de Roemenen op hun handen blijven zitten.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:35 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dat dacht je een jaar geleden ook van Oekrane.
[..]
[..]
En als de Oekraners niet 357 dagen geleden hadden laten zien wel degelijk tot het bittere eind te willen vechten, was “het westen” ze ook niet te hulp gekomen zoals nu het geval is.
Ik maak me ongerust over de plannen na een staatsgreep. Snel gedwongen mobilisatie voor het Russische leger omdat de gevangenen niet meer bij hun dwangarbeid gemist kunnen worden en het Russische leger verse aanvoer nodig heeft?
Beschermen van (de belangen van) etnische Roemenen lijkt me een prima motivatie. Rol Transnistri ook meteen maar op dan.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de Russen daadwerkelijk invallen in Moldavi moet ik nog zien of de Roemenen op hun handen blijven zitten.
Lol das waarquote:Op donderdag 16 februari 2023 10:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wie moeten ze mobiliseren? Bijna de hele beroepsbevolking zit in het buitenland.
Kan alsnog geregeld worden natuurlijk…quote:Op donderdag 16 februari 2023 07:29 schreef quirina het volgende:
Ik ook. Er zijn zeer nauwe banden tussen de 2 landen. Bovendien is de bezetting van Moldavi een groot veiligheidsrisico voor Roemeni, dus dan maar beter om de ellende in de kiem te smoren.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de Russen daadwerkelijk invallen in Moldavi moet ik nog zien of de Roemenen op hun handen blijven zitten.
Wat Rusland hier doet is extreem cynisch natuurlijk. Door het gerommel met Transnistri (wat nuchter bezien natuurlijk geen enkel bestaansrecht heeft) gijzelt Rusland het staatje al 30 jaar. Alle zware industrie staat op het grondgebied van Transnistri, in de bodem zit niks en de economie stelt niks voor. Moldavi kan zich daardoor niet ontwikkelen en heeft geen enkele toekomst.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kan alsnog geregeld worden natuurlijk…
Hoeveel rode lijnen heeft Poetin nou al gehad? Niet geloofwaardig meer.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:08 schreef slashdotter3 het volgende:
Daarom dus gewoon de landbrug doorsnijden en de Kerch brug kapotschieten en wachten totdat het kwartje valt bij Rusland.
[ twitter ]
[ twitter ]
Ik vind het geen achterhoede gevecht om redenen hier boven genoemd. Het is zeer wel mogelijk dat als de Russen daadwerkelijk de macht overnemen in Moldavi de Roemenen dat niet gaan pikken. Dan heb je je NATO-Rusland confrontatie. Ik vind dat geen achterhoede maar iets dat de dynamiek wezenlijk kan veranderen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:45 schreef ExTec het volgende:
Heel moldavie is een achterhoede gevecht met zeer weinig kans op impact in de oorlog.
Maar het houd mensen wel bezig, ja, dus in dat opzicht aardig gedaan van het kremlin.
Ik vraag mij af of hij gaat reageren als ze een bommetje op zijn paleis in Sochi gooien.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoeveel rode lijnen heeft Poetin nou al gehad? Niet geloofwaardig meer.
Nee. Dan heb je Roemeni - Rusland confrontatie.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vind het geen achterhoede gevecht om redenen hier boven genoemd. Het is zeer wel mogelijk dat als de Russen daadwerkelijk de macht overnemen in Moldavi de Roemenen dat niet gaan pikken. Dan heb je je NATO-Rusland confrontatie. Ik vind dat geen achterhoede maar iets dat de dynamiek wezenlijk kan veranderen.
Ik zou niet verbaasd zijn als Roemeni dit als aanleiding voor artikel 5 ziet. Je valt letterlijk miljoenen Roemenen aan h.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nee. Dan heb je Roemeni - Rusland confrontatie.
Strikt genomen niet NAVO, want grondgebied van Roemeni zelf wordt niet bedreigd. En behalve wat verkleedde FSB'ers zie ik rus daar geen significante hoeveelheden troepen krijgen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vind het geen achterhoede gevecht om redenen hier boven genoemd. Het is zeer wel mogelijk dat als de Russen daadwerkelijk de macht overnemen in Moldavi de Roemenen dat niet gaan pikken. Dan heb je je NATO-Rusland confrontatie. Ik vind dat geen achterhoede maar iets dat de dynamiek wezenlijk kan veranderen.
Hoe dan? Het land is straatarm en de krijgsmacht stelt weinig voor. Dan kan je ook weinig he.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Strikt genomen niet NAVO, want grondgebied van Roemeni zelf wordt niet bedreigd. En behalve wat verkleedde FSB'ers zie ik rus daar geen significante hoeveelheden troepen krijgen.
Ben het wel eens met de eerdere opmerking mbt passiviteit. Snap weinig van dat ze daar als rendieren naar de opkomende auto lichten zitten te kijken.
Ik had die rus kakkerlakken allang afgemaakt, maar goed; ik ben dan ook maar een FOKker.
Nee is nog steeds Roe VS seperatisten rU. want maldovie is niet officieel van rusland, als ik het goed begrijp.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik zou niet verbaasd zijn als Roemeni dit als aanleiding voor artikel 5 ziet. Je valt letterlijk miljoenen Roemenen aan h.
Dan vraag je aan Roemeni of die je willen helpen. Dan ga je in op het aanbod van Oekrane om die kakkerlakken te vermorzelen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe dan? Het land is straatarm en de krijgsmacht stelt weinig voor. Dan kan je ook weinig he.
Achter de schermen zullen ze wel in gesprek zijn, dat kan niet anders.
Dat triggert zonder enige twijfel artikel 5.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:04 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee is nog steeds Roe VS seperatisten rU. want maldovie is niet officieel van rusland, als ik het goed begrijp.
en nee dat is geen art. 5, als Roemenie zelf aanvalt, anders is als Rusland Roemenie aanvalt. want feitelijk heb je dan een oekraine situatie. Veel sympathie, maar geen navo lid. Net als dat frankrijk in Malie een missie opzette, viel dit niet onder de navo vlag. Het lastige is natuurlijk, wat gebeurd er als een Roemenie zich er mee bemoeit, en worden compleet aangevallen door rusland. Dan kun je als navo, eu etc ook niet troostloos toekijken, hierom kan Roemenie ook bijna niet zich ermee bemoeien, want gedeelte van zo'n besluit zal via de navo lopen.
Tot dat het over is. Ik zie niet hoe rus daar ongemotiveerde mobiks kan droppen. Laat staan pantservoertuigen ofzo.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:12 schreef Barbusse het volgende:
Dat brengt dit conflict helaas wel verder Europa in.
Weet ik niet. Rusland mag wel iedereen sarren en bedreigen, maar wij doen niets behalve wapenleveranties. Het zou prima te verdedigen zijn als we een keer terug zouden slaan.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:12 schreef Barbusse het volgende:
Ik denk dat Moldavi bijzonder zwak staat in het geval van een staatsgreep, gezien de staat van het land. Maar het is wel letterlijk de achtertuin van Roemeni, dus ik denk niet dat de Roemenen niks gaan doen als dat gebeurt. Dat brengt dit conflict helaas wel verder Europa in.
Denk je? Ik doel de situatie dat Rusland Maldovie aanvalt en Roemenie valt dan rusland aan in maldovie, en rusland valt in reactie erop roemenie aan?quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat triggert zonder enige twijfel artikel 5.
quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Tot dat het over is. Ik zie niet hoe rus daar ongemotiveerde mobiks kan droppen. Laat staan pantservoertuigen ofzo.
Maar goed, dit is niet anders dan dat Georgie ook niet het lef heeft om de russen eruit te trappen. Iedereen zit te wachten op het moment dat we denken dat het veilig genoeg is om daar mee te beginnen.
Ik ben er dan ook wel voorstander van dat EU landen aanbieden om troepen te stationeren in Moldavi. Hoeft niet eens zoveel te zijn, het signaal alleen is voldoende. En trap die Russische troepen eruit, die hebben daar niks te zoeken. Kunnen ze mooi aansluiten bij de gehaktmolen in Bakhmut.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Weet ik niet. Rusland mag wel iedereen sarren en bedreigen, maar wij doen niets behalve wapenleveranties. Het zou prima te verdedigen zijn als we een keer terug zouden slaan.
Misschien een domme vraag, maar kan Moldavi niet een soort van vredesmacht uitnodigen?quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:12 schreef Barbusse het volgende:
Ik denk dat Moldavi bijzonder zwak staat in het geval van een staatsgreep, gezien de staat van het land. Maar het is wel letterlijk de achtertuin van Roemeni, dus ik denk niet dat de Roemenen niks gaan doen als dat gebeurt. Dat brengt dit conflict helaas wel verder Europa in.
Dat schijnt ingewikkeld te zijn omdat er in de grondwet staat dat Moldavi geen buitenlandse troepen toelaat. Maar dat lijkt me wel op te lossen met een noodtoestand of martial law.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:28 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag, maar kan Moldavi niet een soort van vredesmacht uitnodigen?
Als dat land vol staat met navo is het voor Rusland een keuze om aan te vallen.
Kosovo is het zoveelste geval van honderden jaren Islamisering waarna de moslims hun eigen land uitroepen. Net zoals ISIS in Irak en Syrie, Boko Haram en Al Shabaab in Afrika, moslimgroeperingen in Indonesie en de Filipijnen. En Chechnya en Dagestan in Rusland.quote:Op donderdag 16 februari 2023 07:57 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een redeneerlijn?
"Kosovo had zich gewoon bij Servi moeten aansluiten, dan hadden ze nu ook geen gedoe gehad"
"Oekrane had zich gewoon bij Rusland moeten aansluiten, dan hadden ze nu geen inval gehad"
quote:Before the Battle of Kosovo in 1389, the entire Balkan region had been Christianized by both the Western and Eastern Roman Empire
Until the sixteenth century the degree of Islamisation in Kosovo was minimal, and largely confined to urban centres. The pace of conversions to Islam only increased significantly in the second half of the sixteenth century, possibly because high taxes, Ottoman retaliations and forced conversions
In 1389 nog een Christelijk land, daarna veroverd door het Ottoman empire en vanaf de 16e eeuw door geweld en discriminatie (belasting op niet-moslims) razendsnel verislamiseerd naar de huidige 97.4%quote:Today, 97.4% of Kosovo's population are Muslims, most of whom are ethnic Albanians. There are also Slavic speaking Muslims, who define themselves as Bosniaks and Gorani, and Turks . Until the sixteenth century the degree of Islamisation in Kosovo was minimal, and largely confined to urban centres.
Precies en misschien vallen huurlingen niet onder buitenlandse troepen?quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat schijnt ingewikkeld te zijn omdat er in de grondwet staat dat Moldavi geen buitenlandse troepen toelaat. Maar dat lijkt me wel op te lossen met een noodtoestand of martial law.
Nood breekt wet lijkt me. En Moldavi is aantoonbaar niet in staat haar soevereiniteit (militair) te verdedigen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:30 schreef Jojoke het volgende:
Volgens mij staat in hun grondwet dat er geen buitenlandse troepen op hun grondgebied mogen komen. Neutraliteit staat ook in hun grondwet. Wel ironisch dat je een soort van gegijzeld wordt door je eigen grondwet.
Wettelijk gezien niet, maar zoals Spablauw214 zegt zullen daar vast wel loopholes voor te vinden zijn. Nood breekt wet. En ik ben ervan overtuigd dat Roemeni een pro-rus coup d'etat niet gaat accepteren.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:28 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag, maar kan Moldavi niet een soort van vredesmacht uitnodigen?
Als dat land vol staat met navo is het voor Rusland een keuze om aan te vallen.
Roemeni is militair gezien natuurlijk een vazalstaat van de VS zonder eigen wil. Met alle respect.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:33 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Wettelijk gezien niet, maar zoals Spablauw214 zegt zullen daar vast wel loopholes voor te vinden zijn. Nood breekt wet. En ik ben ervan overtuigd dat Roemeni een pro-rus coup d'etat niet gaat accepteren.
Er zijn ook Russische troepen op hun grondgebied.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:30 schreef Jojoke het volgende:
Volgens mij staat in hun grondwet dat er geen buitenlandse troepen op hun grondgebied mogen komen. Neutraliteit staat ook in hun grondwet. Wel ironisch dat je een soort van gegijzeld wordt door je eigen grondwet.
Het grote merendeel is voor aansluiting bij Europa, net zoals in Oekrane.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:32 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Precies en misschien vallen huurlingen niet onder buitenlandse troepen?
Grootste angst is milities van binnenuit lijkt me.
Ik neem aan dat de bevolking absoluut niet pro-Russisch is?
Leeuwendeel van de bevolking bestaat uit Roemenen. Verder zijn er nog Russische, Oekraense en Turkse minderheden. De consensus was altijd om zowel met de Roemeni/EU als met Rusland goede banden te hebben. Meeste inwoners zijn neutraal. Maar de mensen zijn zo arm dat het buitenlandbeleid volgens mij niet zo boeiend wordt gevonden.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:32 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Precies en misschien vallen huurlingen niet onder buitenlandse troepen?
Grootste angst is milities van binnenuit lijkt me.
Ik neem aan dat de bevolking absoluut niet pro-Russisch is?
Ik denk dat je nog het beste de Russen voor een moeilijke keuze kan zetten.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:33 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Wettelijk gezien niet, maar zoals Spablauw214 zegt zullen daar vast wel loopholes voor te vinden zijn. Nood breekt wet. En ik ben ervan overtuigd dat Roemeni een pro-rus coup d'etat niet gaat accepteren.
Dat kan, maar ik denk niet dat de VS Roemeni tegen zal houden in dit geval. Die willen ook niet dat het conflict zich uitbreid tot buiten Oekrane. En voor men het wilt beweren; als er een staatsgreep plaatsvind en Roemeni grijpt in: Rusland escaleert, niet Roemeni.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:34 schreef Confetti het volgende:
[..]
Roemeni is militair gezien natuurlijk een vazalstaat van de VS zonder eigen wil. Met alle respect.
Roemeni heeft wel ervaring met een fascistode onderdrukkingsregime dus die weten wel wat de Moldavirs te wachten staat als Rusland de toko overneemt.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:34 schreef Confetti het volgende:
[..]
Roemeni is militair gezien natuurlijk een vazalstaat van de VS zonder eigen wil. Met alle respect.
Dat hele escaleren is toch eigenlijk al geen ding meer toch? Rusland roept het toch al maanden en het westen zet vol in op verlies van de Russen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:38 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat kan, maar ik denk niet dat de VS Roemeni tegen zal houden in dit geval. Die willen ook niet dat het conflict zich uitbreid tot buiten Oekrane. En voor men het wilt beweren; als er een staatsgreep plaatsvind en Roemeni grijpt in: Rusland escaleert, niet Roemeni.
En:quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Roemeni heeft wel ervaring met een fascistode onderdrukkingsregime dus die weten wel wat de Moldavirs te wachten staat als Rusland de toko overneemt.
Ze hebben geen groot leger, maar slap is het niet. Die schoppen die coupplegers binnen 2 dagen het land uit als het moet.quote:Romania is ranked 47 of 145 out of the countries considered for the annual Global Firepower review.
Ja, sorteerde vast voor op de usual suspects die van mening zijn dat Oekrane maar op haar rug moet gaan liggen, samen met de EU en NAVO, om Rusland niet boos te maken. Je weet denk ik wel wie ik bedoelquote:Op donderdag 16 februari 2023 11:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat hele escaleren is toch eigenlijk al geen ding meer toch? Rusland roept het toch al maanden en het westen zet vol in op verlies van de Russen.
Enige escalatie die er toe doet nog is direct tussen navo en de Russen.
Ja die begreep ik, maar los daarvan, al vallen de Russen binnen. Ik vind dat niet echt meer escaleren ofzo.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:46 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ja, sorteerde vast voor op de usual suspects die van mening zijn Oekrane maar op haar rug moet gaan liggen, samen met de EU en NAVO, om Rusland niet boos te maken. Je weet denk ik wel wie ik bedoel
Dat ja.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Rusland mag continu een tandje bijzetten maar als er iemand op reageert dan is het een levensgevaarlijke escalatie. Hou op hoor
Plus wat te denken van Polen... Russische troepen aan de grens maakt Polen vanuit historisch perspectief bijzonder ongerust.quote:Op donderdag 16 februari 2023 10:59 schreef Simmertje het volgende:
Stel je voor we hadden helemaal niets gedaan voor Oekrane en stel je eens voor dat Trump voor vier jaar was herkozen. Als Baltische staten zijnde had ik enorm zenuwachtig geworden dan.
Mja, das een beetje subjectief natuurlijk. Ik persoonlijk vind wat dan in feite een 2e front verder Europa in is wel een escalatie.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:49 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja die begreep ik, maar los daarvan, al vallen de Russen binnen. Ik vind dat niet echt meer escaleren ofzo.
Waarom kun je Moldavi niet normaal schrijven elke keer?quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:23 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Denk je? Ik doel de situatie dat Rusland Maldovie aanvalt en Roemenie valt dan rusland aan in maldovie, en rusland valt in reactie erop roemenie aan?
Ik denk dat dit geen art. 5, omdat Roemenie dan de gene is die begonnen is.
Maar er wonen ook etnische Russen in Moldavi nu hebben ze recht om het hele land naar de tyfus te schieten!quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Rusland mag continu een tandje bijzetten maar als er iemand op reageert dan is het een levensgevaarlijke escalatie. Hou op hoor
Is het ook wel hoor. Het is ook meer mijn beleving naar de situatie. Een beetje als vlekken in je blouse, je moet toch al wassen, 1 vlek meer maakt dan ook niet meer uit.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:53 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Mja, das een beetje subjectief natuurlijk. Ik persoonlijk vind wat dan in feite een 2e front verder Europa in is wel een escalatie.
Als die retoriek zou kloppen dan hadden we echt een shitshow hier gehad in Baarle-Nassau en Baarle-Hertog.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar er wonen ook etnische Russen in Moldavi nu hebben ze recht om het hele land naar de tyfus te schieten!
#thierrymodusuit
Das wel een goede omschrijvingquote:Op donderdag 16 februari 2023 11:55 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Is het ook wel hoor. Het is ook meer mijn beleving naar de situatie. Een beetje als vlekken in je blouse, je moet toch al wassen, 1 vlek meer maakt dan ook niet meer uit.
Omdat ik dacht dat het Maldovie was ipv Moldaviquote:Op donderdag 16 februari 2023 11:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom kun je Moldavi niet normaal schrijven elke keer?
Maar kan Rusland veel meer aan? Er zijn ook een tijdje aan het roepen dat in Kazachstan nazi's wonen. Laatste gespartel of willen ze nog weer 1 miljoen Russen oproepen?quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:55 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Is het ook wel hoor. Het is ook meer mijn beleving naar de situatie. Een beetje als vlekken in je blouse, je moet toch al wassen, 1 vlek meer maakt dan ook niet meer uit.
En Forte11 bij De Krimquote:Op donderdag 16 februari 2023 11:59 schreef Hyperdude het volgende:
https://www.flightradar24.com/B350/2f376d52.
https://www.flightradar24.com/JAKE11/2f3770e2
B350 en Jake11 zijn aan het opletten.
Ik geloof het niet, maar ze hebben ook niet veel nodig natuurlijk. Ze zullen voor een coup gaan, maar of dat houdbaar is?quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar kan Rusland veel meer aan? Er zijn ook een tijdje aan het roepen dat in Kazachstan nazi's wonen. Laatste gespartel of willen ze nog weer 1 miljoen Russen oproepen?
En ook daar heeft Rusland al troepen zitten.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar kan Rusland veel meer aan? Er zijn ook een tijdje aan het roepen dat in Kazachstan nazi's wonen. Laatste gespartel of willen ze nog weer 1 miljoen Russen oproepen?
Er is een separatisten army in Transnistri. Volgens wikipedia in potentieel 25.000 man groot, dan kunnen de Russen misschien die gebruiken?quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:01 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik geloof het niet, maar ze hebben ook niet veel nodig natuurlijk. Ze zullen voor een coup gaan, maar of dat houdbaar is?
Het beruchte Baarle Liberation Front 😱quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:56 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Als die retoriek zou kloppen dan hadden we echt een shitshow hier gehad in Baarle-Nassau en Baarle-Hertog.
Als glaszetter kun je daar stinkend rijk worden.quote:
Vast. Zonder hulp is Moldavi niet veel.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Er is een separatisten army in Transnistri. Volgens wikipedia in potentieel 25.000 man groot, dan kunnen de Russen misschien die gebruiken?
Ze moeten daar in Rusland toch eens gaan kijken naar de veiligheid van die gebouwenquote:
Probleem voor de Russen is dat aanvoer of over navo-gebied of door UA moet….quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Er is een separatisten army in Transnistri. Volgens wikipedia in potentieel 25.000 man groot, dan kunnen de Russen misschien die gebruiken?
https://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Transnistriaquote:Op donderdag 16 februari 2023 12:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Probleem voor de Russen is dat aanvoer of over navo-gebied of door UA moet….
Vast. Maar die hebben ook brandstof/munitie/reservedelen/vervanging-als-kapoet nodig en dat kan Rusland niet aanvoeren.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:15 schreef Momo het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Transnistria
Zo te zien hebben ze wel zelf wat spul, 18 tanks onder andere
quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:58 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Omdat ik dacht dat het Maldovie was ipv Moldavi
Als ik wiki bekijk dan zijn het t-64 tanks. Als die op dezelfde manier zijn onderhouden hoe de Russen dat doen mogen ze blij zijn als er nog 6 rijdend zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vast. Maar die hebben ook brandstof/munitie/reservedelen/vervanging-als-kapoet nodig en dat kan Rusland niet aanvoeren.
Heb het gevoel dat "het grote offensief" met een "sisser" afloopt. Als een ballon die maar groter wordt en dreigt te knappen.quote:
We weten nog steeds niet of het grote offensief echt begonnen is. Sommige zeggen van wel andere zeggen dat het allemaal nog inleidende beschietingen zijn omdat bepaalde reserve troepen nog niet verplaats zijn. Maar als dit er wel onderdeel van was is het begin laten we zo zeggen behoorlijk zwak van de Russische kant. Maar de komende dagen heb je nog al wat symbolische datums zoals 18 februari begin Maidan revolutie en 23 februari einde Maidan revolutie en 24 februari 1 jaar oorlog. Dan verwachten veel mensen toch dat Rusland wat gaat ondernemen op 1 van die datums.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Heb het gevoel dat "het grote offensief" met een "sisser" afloopt. Als een ballon die maar groter wordt en dreigt te knappen.
Dan zijn ze net zo sterk als Nederland.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:15 schreef Momo het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_Transnistria
Zo te zien hebben ze wel zelf wat spul, 18 tanks onder andere
Dat wordt een nieuw Transnistrisch record koepel vliegenquote:Op donderdag 16 februari 2023 12:21 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Als ik wiki bekijk dan zijn het t-64 tanks. Als die op dezelfde manier zijn onderhouden hoe de Russen dat doen mogen ze blij zijn als er nog 6 rijdend zijn.
Roestige Sovjet T64's vs goed onderhouden hightech Leo'squote:Op donderdag 16 februari 2023 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan zijn ze net zo sterk als Nederland.
Tja we gaan het zien. Veel mensen/experts geven de indruk dat Rusland over onbeperkte middelen beschikt. Ik denk dat het allemaal meevalt, half de bevolking daar leeft in de modder.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:33 schreef ipa84 het volgende:
[..]
We weten nog steeds niet of het grote offensief echt begonnen is. Sommige zeggen van wel andere zeggen dat het allemaal nog inleidende beschietingen zijn omdat bepaalde reserve troepen nog niet verplaats zijn. Maar als dit er wel onderdeel van was is het begin laten we zo zeggen behoorlijk zwak van de Russische kant. Maar de komende dagen heb je nog al wat symbolische datums zoals 18 februari begin Maidan revolutie en 23 februari einde Maidan revolutie en 24 februari 1 jaar oorlog. Dan verwachten veel mensen toch dat Rusland wat gaat ondernemen op 1 van die datums.
Het is gewoon afwachten wat er gaat gebeuren.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tja we gaan het zien. Veel mensen/experts geven de indruk dat Rusland over onbeperkte middelen beschikt. Ik denk dat het allemaal meevalt, half de bevolking daar leeft in de modder.
Maargoed. Het verbaast me ook allemaal niet als die kabouter de 24ste officieel Oekraine de oorlog verklaart en ze na een miljoen doden pas realiseren dat ze deze oorlog niet kunnen gaan winnen. Of misschien nemen ze daar genoegen mee, paar miljoen Russen voor behoud van Donbas en de Krim. Als de bevolking beetje doorneukt heb je deze verliezen na een jaar of 40 wel terug.
Als het echt kritisch wordt, dan zal het daar wel op neerkomen. Ik las gisteren over een andere creatieve oplossing. De grootste politieke partij in Roemeni wil dat de president van Moldavi, die schijnbaar erg populair is in Roemeni, zich in 2024 kandidaat stelt als president van Roemeni.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nood breekt wet lijkt me. En Moldavi is aantoonbaar niet in staat haar soevereiniteit (militair) te verdedigen.
ISW en de Britse Intelligence zeggen dat dit het is. De Russen hebben niet langer genoeg materieel, mensen, training en organiserend vermogen om grootschalige gemechaniseerde maneuvres uit te voeren. Het blijft bij WWI--style human waves en het langzaam opvoeren van de druk aan het front totdat UA ergens breekt of de reserves op zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:33 schreef ipa84 het volgende:
[..]
We weten nog steeds niet of het grote offensief echt begonnen is. Sommige zeggen van wel andere zeggen dat het allemaal nog inleidende beschietingen zijn omdat bepaalde reserve troepen nog niet verplaats zijn. Maar als dit er wel onderdeel van was is het begin laten we zo zeggen behoorlijk zwak van de Russische kant. Maar de komende dagen heb je nog al wat symbolische datums zoals 18 februari begin Maidan revolutie en 23 februari einde Maidan revolutie en 24 februari 1 jaar oorlog. Dan verwachten veel mensen toch dat Rusland wat gaat ondernemen op 1 van die datums.
Volgens mij zien de meeste Roemenen Moldavi ook niet als het buitenland. Een beetje zoals Griekenland en Cyprus zeg maar.quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:46 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Als het echt kritisch wordt, dan zal het daar wel op neerkomen. Ik las gisteren over een andere creatieve oplossing. De grootste politieke partij in Roemeni wil dat de president van Moldavi, die schijnbaar erg populair is in Roemeni, zich in 2024 kandidaat stelt als president van Roemeni.
Nu met Wagnerquote:Op donderdag 16 februari 2023 13:13 schreef StateOfMind het volgende:
Toffe serie was dat, Sledgehammer
Het is dan ook van cruciaal belang dat er een derussificatieproces op gang komt. Niet alleen in Ruslands buurlanden, maar ook zeker in West-Europa.quote:Op donderdag 16 februari 2023 11:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Tot dat het over is. Ik zie niet hoe rus daar ongemotiveerde mobiks kan droppen. Laat staan pantservoertuigen ofzo.
Maar goed, dit is niet anders dan dat Georgie ook niet het lef heeft om de russen eruit te trappen. Iedereen zit te wachten op het moment dat we denken dat het veilig genoeg is om daar mee te beginnen.
Er is helemaal geen oppositie in Rusland. Die zitten allemaal achter de deur, zijn gevlucht of dood. De Duma zit vol met Jedinaya Rossiya (de partij die Putin steunt), wat andere partijen die de facto geen oppositie voeren en een stel partijloze jaknikkers.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:23 schreef Jojoke het volgende:
Dit bericht was mij even ontgaan, maar de beindiging van de 'democratie' in Rusland is nabij?
[ twitter ]
Eerdere bericht over de aangekondigde ontmoeting met de oppositie.
[ twitter ]
Als je dan naar de Doema kijkt, dan geeft de LDPR en SRZP/Just Russia nu al aan dat het een goed idee is om 1 partij te hebben. En de ontmoeting is ook met de Communisten, dus als die het ook een goed idee vinden, dan blijft er weinig oppositie over.
https://en.wikipedia.org/wiki/State_Duma
Hebben ze daar democratie dan? De hele oppositie is al vermoord of gevangen gezet.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:23 schreef Jojoke het volgende:
Dit bericht was mij even ontgaan, maar de beindiging van de 'democratie' in Rusland is nabij?
[ twitter ]
[ twitter ]
Als je dan naar de Doema kijkt, dan geeft de LDPR en SRZP/Just Russia nu al aan dat het een goed idee is om 1 partij te hebben. En de ontmoeting is ook met de Communisten, dus als die het ook een goed idee vinden, dan blijft er weinig oppositie over.
Die Duma was om het nog de schijn van democratie te geven, inclusief gecontroleerde oppositie.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hebben ze daar democratie dan? De hele oppositie is al vermoord of gevangen gezet.
MinFin zal binnenkort ook wel met bureaustoel en al het raam uit rijden.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:30 schreef Starhopper het volgende:
Waarde Russische roebel zakt naar laagste niveau sinds april
Maar de sancties werken niet hoor![]()
De SS Rosgvardia komt even bewapend in de zaal langs om dit te overzien…quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:23 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Bijzonder, want Russische toestellen mogen helemaal niet meer in het luchtruim van de EU komen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:33 schreef RegularOrange het volgende:
https://www.flightradar24.com/AZO802/2f37c959
Beetje verdwaald?
Huh? Wat doet een vlucht van Istanboel naar Moskou in Roemeni? En nu bijna boven De Krim?quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:33 schreef RegularOrange het volgende:
https://www.flightradar24.com/AZO802/2f37c959
Beetje verdwaald?
quote:Chaplinka, same story. In Skadovsk there is reportedly also explosions but we haven't seen visuals as of yet.
Die laatste gozer blijkt gewoon nog te leven.quote:
Klopt. Daarom is de kans erg groot dat Roemeni ingrijpt als Rusland Moldavi binnenvalt en/of daar de boel saboteert.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Volgens mij zien de meeste Roemenen Moldavi ook niet als het buitenland. Een beetje zoals Griekenland en Cyprus zeg maar.
Hij is nu van de radar verdwenen.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:38 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Huh? Wat doet een vlucht van Istanboel naar Moskou in Roemeni? En nu bijna boven De Krim?
Straks haalt het luchtafweer van Sevastopol hem neer
Waarschijnlijk geslagen met een diepvries pizza van Wagner danquote:Op donderdag 16 februari 2023 13:44 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Die laatste gozer blijkt gewoon nog te leven.
Waarschijnlijk oud nieuws, maar toch.
Ja!! Je was mij net voor.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hij is nu van de radar verdwenen.
Geen idee, afwachten maar.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:47 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja!! Je was mij net voor.Misschien gewoon de transponder uit voor een stiekeme landing op De Krim?
Ook mooi dat Rusland en Wagner elkaar aan het tegenspreken zijn.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kan worden toegevoegd aan het dossier van Russische oorlogsmisdaden.
Tja, 'targeted' of 'hit by'? Lastig te zeggen op basis van deze video.quote:
Aardig wat activiteit van bluswagens nu bij Chisinau Airport.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hij is nu van de radar verdwenen.
quote:Op donderdag 16 februari 2023 14:03 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
knappe vrouw die mag mij ook wel adpoteren
quote:
Dat klinkt hetzelfde als deze Armata op 1:43quote:Op donderdag 16 februari 2023 08:31 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
1 jaar oud inmiddels, deze klassieker
quote:Op donderdag 16 februari 2023 14:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat klinkt hetzelfde als deze Armata op 1:43![]()
Bezoek gekregen van de FSB.quote:
Na dat filmpje kreeg ik deze aangeraden.quote:Op donderdag 16 februari 2023 14:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat klinkt hetzelfde als deze Armata op 1:43![]()
Ben je tegen geweld en dus tegen wapens voor de politie? Heeft de politie geen wapens hebben boeven ze tenslotte ook niet nodig, nietwaar?quote:Op woensdag 15 februari 2023 17:43 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Beetje magertjes niet?quote:Op donderdag 16 februari 2023 14:03 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
knappe vrouw die mag mij ook wel adpoteren
Dit raakt kant nog walquote:Op donderdag 16 februari 2023 14:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ben je tegen geweld en dus tegen wapens voor de politie? Heeft de politie geen wapens hebben boeven ze tenslotte ook niet nodig, nietwaar?
quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is helemaal geen oppositie in Rusland. Die zitten allemaal achter de deur, zijn gevlucht of dood. De Duma zit vol met Jedinaya Rossiya (de partij die Putin steunt), wat andere partijen die de facto geen oppositie voeren en een stel partijloze jaknikkers.
“Democratie”
Daarom stond 'democratie' tussen haakjesquote:Op donderdag 16 februari 2023 13:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hebben ze daar democratie dan? De hele oppositie is al vermoord of gevangen gezet.
Ben je niet bang dat bewapende politie voor escalatie kan zorgen? Vorig jaar na die overval op dat geldtransport vlogen de kogels in het rond, en scheurde men met een noodgang door de bebouwde kom. Onschuldigen hadden geraakt kunnen worden, of overreden. Dan had de politie toch beter de boeven kunnen laten gaan?quote:
Ik heb jaren terug eens een filmpje gezien van een demonstratie van een of ander autonoom wapensysteem. Maar de uitvoer kwam niet verder dan een of ander hobbyproject dus echt indrukwekkend was het niet. Poetin was er ook bij en keek de hele tijd van "ik ben niet boos, maar teleurgesteld"quote:Op donderdag 16 februari 2023 14:35 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Na dat filmpje kreeg ik deze aangeraden.
Er wordt wel regelmatig vuur gebruikt om vuur te bestrijden.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |