De (155) Marine brigade van de Russen. Hun naam gaat zelfs terug naar de Russisch Zweedse oorlog. Het is een hele goede eenheid maar door incompetente bevelhebbers zijn ze van de kaart geveegd.quote:’Russen verliezen bataljon van 5000 man bij slag om Voehledar’
De Russische aanval op het stadje Voehledar is uitgelopen op een totale deceptie. Door meerdere tactische blunders zou het Russische leger daar meerdere tanks, pantservoertuigen en een bataljon van 5000 man hebben verloren. Dat bataljon zou aldus sommige bronnen zelfs een elite-bataljon zijn. Volgens experts zouden de Russische militairen als een soort kippen zonder kop zijn neergemaaid. Dat melden Britse media.
Russische tanks zouden door militair geklungel een mijnenveld zijn ingereden en er bleek amper coördinatie en communicatie te zijn tussen de verschillende Russische troepen, waardoor het voor de Oekraïense troepen makkelijk was om actie te ondernemen. Ondertussen meent de Russische staats-tv juist dat de 155e Marine Brigade juist bezig is met 'de overwinning' behalen in Voehledar. Russische critici stellen juist dat de soldaten niet meer dan kalkoenen waren op een schietbaan en dat vele kostbare materialen en troepen, mariniers en paratroopers, verloren zijn gegaan.
"Ze hebben niemand en niets meer om mee aan te vallen", zegt een Oekraïense persofficier tegen het online-kanaal Current Time.
quote:In January 2023, the 155th Guards Naval Infantry marines attempted a breakthrough assault in Vuhledar against the Ukrainian 72nd Mechanized Brigade but failed. The unit saw initial success, however, but according to former FSB colonel Igor Strelkov, their assault stagnated following heavy losses to infantry and lack of ammunition for their organic fire support, despite using their T-80 tanks in an indirect fire role, and ''in general-poor technical support for the attacking units and their low staffing.
Bron.
Klopt en dit is echt puur te danken aan geklungen en incompententheid van de bevelhebbers. De 155ste Marine Brigade zijn als eenheid goed getrained hebben een prima uitrusting maar dan moet je ze wel op de juiste manier inzetten en dat is niet gebeurd.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:36 schreef xpompompomx het volgende:
Ja, het was voor de oplettend volger van de oorlog al duidelijk dat het er voor in Rusland in de omgeving van Vuhledar niet bepaald rooskleurig aan toe gaat.![]()
Ik denk dat je hier wel vragen bij kan stellen eigenlijk. Want anders val je niet op een dergelijke manier aan. Maar goed, ik bekijk het wel met een westerse blik. Misschien dat in Rusland 'goed getrained' betekend dat je enkel goed bent in het blind opvolgen van bevelen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:45 schreef HSG het volgende:
[..]
Klopt en dit is echt puur te danken aan geklungen en incompententheid van de bevelhebbers. De 155ste Marine Brigade zijn als eenheid goed getrained hebben een prima uitrusting maar dan moet je ze wel op de juiste manier inzetten en dat is niet gebeurd.
Nee, TOPSHOWquote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:49 schreef Barbusse het volgende:
5000 goed getrainde troepen weg? Jezus man wat een clownshow
Denk het niet over de hele wereld zijn mariniers beter getraind dan de normale infanterie. Wat ik al zei dit is gewoon prutswerk van de bevelhebbers.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier wel vragen bij kan stellen eigenlijk. Want anders val je niet op een dergelijke manier aan. Maar goed, ik bekijk het wel met een westerse blik. Misschien dat in Rusland 'goed getrained' betekend dat je enkel goed bent in het blind opvolgen van bevelen.
Ze zijn al 2x eerder verslagen deze oorlog waardoor ze heel veel ervaring kwijt zijn geraakt. Vraag me af of het nog wel 'elite' was, behalve in naam.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:27 schreef HSG het volgende:
[..]
De (155) Marine brigade van de Russen. Hun naam gaat zelfs terug naar de Russisch Zweedse oorlog. Het is een hele goede eenheid maar door incompetente bevelhebbers zijn ze van de kaart geveegd.
[..]
Zijn hier nog beelden van te vinden?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:49 schreef Barbusse het volgende:
5000 goed getrainde troepen weg? Jezus man wat een clownshow
In Nederland, als ik het niet mis heb, rijden mariniers niet in tanks en dergelijke. Is een totaal ander soort gevechtseenheid dan hier gebruikt wordt bij Vulehdar.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:53 schreef HSG het volgende:
[..]
Denk het niet over de hele wereld zijn mariniers beter getraind dan de normale infanterie. Wat ik al zei dit is gewoon prutswerk van de bevelhebbers.
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:07 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Zijn hier nog beelden van te vinden?
Fijn de dag beginnen met blood and gore.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:07 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Zijn hier nog beelden van te vinden?
En jawel WEDEROM een nieuw hoofdstukje voor dit boek:quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:53 schreef HSG het volgende:
[..]
Denk het niet over de hele wereld zijn mariniers beter getraind dan de normale infanterie. Wat ik al zei dit is gewoon prutswerk van de bevelhebbers.
Ik denk dit idd ja. Als je zoiets als 10% verliest, houd je je esprit de corps nog wel overeind. Als je hele eenheid weggevaagd wordt dan is het enige wat je gemeen hebt met dat gedachtengoed de onderscheidingstekens op je uniform.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze zijn al 2x eerder verslagen deze oorlog waardoor ze heel veel ervaring kwijt zijn geraakt. Vraag me af of het nog wel 'elite' was, behalve in naam.
En dan is er nog de VDV, een eenheid van elite luchtlandingstroepen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze zijn al 2x eerder verslagen deze oorlog waardoor ze heel veel ervaring kwijt zijn geraakt. Vraag me af of het nog wel 'elite' was, behalve in naam.
Als het de enige elite brigade was, was het nog te overzien. Maar dit is al met meerdere brigades gebeurd. Ook al met een belangrijke tank brigade en met de belangrijkste parachutistenbrigade. Meestal worden ze daarna opnieuw opgevuld met recidivisten die veel minder training hebben of gemobiliseerde dus daarna zijn die brigades veel minder sterk.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:27 schreef HSG het volgende:
[..]
De (155) Marine brigade van de Russen. Hun naam gaat zelfs terug naar de Russisch Zweedse oorlog. Het is een hele goede eenheid maar door incompetente bevelhebbers zijn ze van de kaart geveegd.
[..]
Je zou het haast denken. Maar die brigades krijgen over het algemeen wel het nieuwste wapentuig om daar mee te oefenen en mee te spelen in het Russische leger. Dus op papier zouden ze het best getraind moeten zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier wel vragen bij kan stellen eigenlijk. Want anders val je niet op een dergelijke manier aan. Maar goed, ik bekijk het wel met een westerse blik. Misschien dat in Rusland 'goed getrained' betekend dat je enkel goed bent in het blind opvolgen van bevelen.
Met het nieuwste wapentuig spelen en goed getrained zijn, zijn twee hele verschillende dingen natuurlijkquote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:24 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Je zou het haast denken. Maar die brigades krijgen over het algemeen wel het nieuwste wapentuig om daar mee te oefenen en mee te spelen in het Russische leger. Dus op papier zouden ze het best getraind moeten zijn.
Kan zijn dat ze gebruikt werden als ondersteuning. Maar goed ieder land moet zelf weten hoe zij hun brigades gebruiken en bewapenen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
In Nederland, als ik het niet mis heb, rijden mariniers niet in tanks en dergelijke. Is een totaal ander soort gevechtseenheid dan hier gebruikt wordt bij Vulehdar.
Ja met de elite 1st Guards Tank leger. Ook bijna weggevaagd. Maar wat dacht je van de drie BTG's (Battalion tactical group) die bij het overstekenen van een revier door de Oekraïnse artillerie weggevaagd zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:19 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Als het de enige elite brigade was, was het nog te overzien. Maar dit is al met meerdere brigades gebeurd. Ook al met een belangrijke tank brigade en met de belangrijkste parachutistenbrigade. Meestal worden ze daarna opnieuw opgevuld met recidivisten die veel minder training hebben of gemobiliseerde dus daarna zijn die brigades veel minder sterk.
Daarom zeg ik ook op papier. Ik heb al zoveel gelezen over corruptie in het Russisch leger dat het gewoon betonrot is. Van tank trainingen dat er maar 1 tank beschikbaar is die rijdend is tot legerbasissen die de gas rekening niet eens kunnen betalen en gas is echt spotgoedkoop in Rusland. Al die defensiebudgetten van Rusland liggen nu ergens te dobberen in het Caribisch gebied.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:28 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Met het nieuwste wapentuig spelen en goed getrained zijn, zijn twee hele verschillende dingen natuurlijk![]()
En ook:
Hardop gelachen.quote:
Zo werkt dat in totalitaire systemen, loyaliteit is belangrijker dan capaciteiten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:53 schreef Confetti het volgende:
Als je ziet hoeveel blunders er zijn gemaakt lijkt het er toch op dat Poetin niet bij machte is om echte zuiveringen door te voeren in de top van het leger. Hij houdt zijn loyale honden toch het hand boven het hoofd.
En zo blijven de falers maar nieuwe kansen krijgen.
Ook dit is natuurlijk verschrikkelijk.quote:
Dit soort bizarre zooi die er uit ziet als de eerste wereldoorlog is gewoon te treurig voor woorden. Dit in 2023.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:26 schreef xpompompomx het volgende:
Klikken op eigen risico want veeeeeeel dode Russen:
[ twitter ]
Drie trollpost zijn achteraf verwijderd.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:09 schreef over_hedge het volgende:
Hoezo is dit topic niet meer bij de reeks. En had het vorige topic maar 297 post
Dan is er ergens wat geveegd.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:09 schreef over_hedge het volgende:
Hoezo is dit topic niet meer bij de reeks. En had het vorige topic maar 297 post
Ja. Dan zal wel. Alleen dit topic hoort ook niet bij de reeks. Dus niemand heeft dit topic in zijn Active topcis. Irritant welquote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Drie trollpost zijn achteraf verwijderd.
Dat waren niet de gehele VDV volgens mij maar alleen een bepaalde brigade/groep. En elite is maar net hoe je het noemt, luchtlandingstroepen zijn lichtbewapend, nu heb je meer aan gemechaniseerde troepen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dan is er nog de VDV, een eenheid van elite luchtlandingstroepen.
Die zijn in het begin, rond Hostomel, toen 80 procent van de troepen kwijtgeraakt.
Paar weken terug zijn ze nog eens 50% van hun resterende troepen kwijtgeraakt.
mooie opsomming van denktanks.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:35 schreef Raw85 het volgende:
Huberts Smeets veegt de vloer heerlijk aan met de zogenaamde realisten:
Eén jaar oorlog: de realistische school moet eens in de spiegel kijken (Raam op Rusland)
De facto is De Krim geïsoleerd als de landtoegang is afgesloten. Dan wordt de bevoorrading heel erg moeilijk. Door de lucht gaat het niet, en over de brug en met boten gaat het ook lastig worden. Er moeten niet alleen militaire goederen worden geleverd, maar ook civiele goederen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:36 schreef ExTec het volgende:
Als dit hem gaat worden is het geen gelijke strijd. Oekraine kan het prima leien om het aangegeven gebied te verliezen. rus niet, die zien dan hun landbrug verdampen, en 1 raket verder is krim dan geisoleerd.
[ afbeelding ]
Goed stuk.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:35 schreef Raw85 het volgende:
Huberts Smeets veegt de vloer heerlijk aan met de zogenaamde realisten:
Eén jaar oorlog: de realistische school moet eens in de spiegel kijken (Raam op Rusland)
Inderdaad, nieuwe gezichten kunnen zelf nieuwe ambitities hebben en dus een gevaar vormen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Zo werkt dat in totalitaire systemen, loyaliteit is belangrijker dan capaciteiten.
Is dat bij Voehledar? Ergens bevestigd?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:26 schreef xpompompomx het volgende:
[ twitter ]
Dat zou ik niet weten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Is dat bij Voehledar? Ergens bevestigd?
"Grootschalig offensief" gaat gepaard met grootschalige verliezen?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat zou ik niet weten.
Moet trouwens wel zeggen dat ik vandaag wel erg veel dooie Russen voorbij zie komen op de twitters en reddits. Ergens gaat er iets goed fout voor hun.
Beetje zoals ik met trollkloontjes bezig ben in het adminpanelquote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
"Grootschalig offensief" gaat gepaard met grootschalige verliezen?
Vrijwel het gehele Russische 155 Marine Brigade (elite) zou daar de afgelopen tijd vernietigd zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
"Grootschalig offensief" gaat gepaard met grootschalige verliezen?
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Beetje zoals ik met trollkloontjes bezig ben in het adminpanel
jij wel jaquote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jup 5000 man en meer dan 100 pantservoertuigen waaronder meer dan 40 tanks inclusief de T-80.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Vrijwel het gehele Russische 155 Marine Brigade (elite) zou daar de afgelopen tijd vernietigd zijn.
5000 man.
De Krimbrug is momenteel weer te gebruiken alleen je moet nogal een eind omrijden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
De facto is De Krim geïsoleerd als de landtoegang is afgesloten. Dan wordt de bevoorrading heel erg moeilijk. Door de lucht gaat het niet, en over de brug en met boten gaat het ook lastig worden. Er moeten niet alleen militaire goederen worden geleverd, maar ook civiele goederen.
Dit zit er wel uit als het resultaat van artilleryquote:Op dinsdag 14 februari 2023 10:26 schreef xpompompomx het volgende:
[ twitter ]
Nou ja, niets meer mee te maken? Officieel zijn de bedrijven van die oligarchen , maar in de praktijk pleurt de directie gewoon uit het raam als ze niet doen wat het Kremlin zegt.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:25 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Een communistische journalist uit Portugal. Terwijl het huidige Rusland niks meer met communisme te maken heeft... Het hoefijzermodel werkt zo goed deze oorlog.
WaArOm KrIJgt MoLdOvA GeEn LeOpArdS vAn ScHoLz?quote:
Daarom kan je als oligarch ook maar beter een privéleger beginnen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou ja, niets meer mee te maken? Officieel zijn de bedrijven van die oligarchen , maar in de praktijk pleurt de directie gewoon uit het raam als ze niet doen wat het Kremlin zegt.
Niet 5000 doden. Ze zouden niet meer operationeel zijn. De groep die aanvalt is neit de gehele 5000 man.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 11:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Vrijwel het gehele Russische 155 Marine Brigade (elite) zou daar de afgelopen tijd vernietigd zijn.
5000 man.
De eenheid is vernietigd. Of er nou 1500 dood zijn en 3000 in het ziekenhuis liggen (waarvan veel met een ledemaat minder) of 4-5k zijn doodgeschoten maakt geen fluit uit. Dat regiment bestaat niet meer.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:46 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Niet 5000 doden. Ze zouden niet meer operationeel zijn. De groep die aanvalt is neit de gehele 5000 man.
Dat is eigenlijk nog veel gunstiger, want prijziger voor Ruslandquote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
De eenheid is vernietigd. Of er nou 1500 dood zijn en 3000 in het ziekenhuis liggen (waarvan veel met een ledemaat minder) of 4-5k zijn doodgeschoten maakt geen fluit uit. Dat regiment bestaat niet meer.
Transnistrië, waar ze met plastic affiches betalenquote:
En het scheelt weer Lada'squote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk nog veel gunstiger, want prijziger voor Rusland
Was het niet deze eenheid die een paar weken geleden daar al flinke verliezen leed?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:27 schreef HSG het volgende:
[..]
[..]
Ja, maar er werd gesuggereerd dat er 5000 man vernietigd was. Wil het graag bij de feiten houden in dit topicquote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
De eenheid is vernietigd. Of er nou 1500 dood zijn en 3000 in het ziekenhuis liggen (waarvan veel met een ledemaat minder) of 4-5k zijn doodgeschoten maakt geen fluit uit. Dat regiment bestaat niet meer.
Jup. Een week geleden waren ze met het offensief begonnen en meteen ging het al mis.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Was het niet deze eenheid die een paar weken geleden daar al flinke verliezen leed?
Meer informatie over de mogelijke reden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:12 schreef Jojoke het volgende:
Het luchtruim boven Moldavië is tijdelijk gesloten.
[ twitter ]
[ twitter ]
Klinkt als de voorbereiding voor het invliegen van honderden Russische soldaten zoals vorig jaar ook bij Hostomel airportquote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Meer informatie over de mogelijke reden.
[ twitter ]
Enige mogelijkheid die ze hebben is het leger in transnistrie en mogelijk wat groepjes 'toeristen' die ze invliegen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:19 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Klinkt als de voorbereiding voor het invliegen van honderden Russische soldaten zoals vorig jaar ook bij Hostomel airport
Nu wil ik natuurlijk geen herhaling van MH17, maar als er een S300 in Odessa staat, en zo'n transportvliegtuig vliegt langs...quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:19 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Klinkt als de voorbereiding voor het invliegen van honderden Russische soldaten zoals vorig jaar ook bij Hostomel airport
Het kan 2 redenen hebben. Ten eerste heeft de president daar opgeroepen tot grote alertheid. Dus dan zullen er sneller meldingen over drones binnenkomen en zal de politie en luchtverkeersleiding sneller besluiten om grote stappen te nemen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:19 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Oekraïne heeft zijn luchtruim al tijden gesloten. Dus als het geen eigen vliegtuigen zijn wat ze weten zullen ze denk gewoon neergehaald worden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:24 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Nu wil ik natuurlijk geen herhaling van MH17, maar als er een S300 in Odessa staat, en zo'n transportvliegtuig vliegt langs...
Zou wat zijn als ze ook een battle front willen beginnen in Moldavië... nu er zoveel mannen sterven in Oekraine voor kleine stukjes land. Echter heeft Moldavië dan weer een leger van niks...quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:19 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
dan kunnen ze vanaf 3 fronten een offensief in oekraine beginnen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Zou wat zijn als ze ook een battle front willen beginnen in Moldavië... nu er zoveel mannen sterven in Oekraine voor kleine stukjes land. Echter heeft Moldavië dan weer een leger van niks...
'I'm 57 years old and pensioner for a long time' Pensioenleeftijd zo laag daar of was hij aan het rentenieren?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:15 schreef ExTec het volgende:
Ouwe oekrainse knar, over de leopard training.
[ twitter ]
Hoe bedoel je? Moldova is landlockedquote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dan kunnen ze vanaf 3 fronten een offensief in oekraine beginnen.
Moldavie is natuurlijk ook hierom bezet,zodat ze een zee kustlijn kunnen hebben.
Dat klopt half, Moldavië heeft een zeehaven in Giurgiulesti. Dat ligt overigens niet in Transnistrië.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:36 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Moldova is landlocked
Zeker. En redelijk ruk voor het thuisfront en de nieuwe rekruten. Het is confronterender.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk nog veel gunstiger, want prijziger voor Rusland
Die Sjoerd staat op een zwarte lijst van Rusland, mocht het land al lang niet meer in o.a. Al voor deze oorlog.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:50 schreef Confetti het volgende:
Putin heeft het voor elkaar gekregen dat zelfs D66 oproept tot een soort totale oorlog. Toch knap.
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:01 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Blijkbaar is het nu officieel en vraagt Oekraïne om F16's.
Vorige maand hadden ze al verklapt dat ze akkoord zijn. Dat gedraal is nu alleen voor de buhnequote:"We take this seriously. The issue will be discussed with the US behind closed doors," Ollongren added.
Dat plastic geld is een tourist trap. Ik ben er 2 jaar terug geweest, niemand betaalt met die rommel, het is voor toeristen. Als een soort souvenir.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 12:59 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Transnistrië, waar ze met plastic affiches betalen![]()
[ afbeelding ]
Ik gok eerder op formaliteiten regelen. Puntjes op de i zetten. Dat soort dingen. Je kunt dit soort vliegtuigen niet even doorgeven op basis van een uitspraak van iemand in een Youtube clip.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:17 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
[..]
Vorige maand hadden ze al verklapt dat ze akkoord zijn. Dat gedraal is nu alleen voor de buhne
Is er enige verificatie dan? Anders dan anders dus?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:42 schreef xpompompomx het volgende:
Damn, de plaatjes en filmpjes van stapels aan dode Russen blijven maar komen vandaag.
Als ik mij niet sterk vergis heeft Oekraïne al aangeboden te hulp te komen in dat geval.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Zou wat zijn als ze ook een battle front willen beginnen in Moldavië... nu er zoveel mannen sterven in Oekraine voor kleine stukjes land. Echter heeft Moldavië dan weer een leger van niks...
Rusland niet meer in mogen....wat een wrede straf.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:13 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Die Sjoerd staat op een zwarte lijst van Rusland, mocht het land al lang niet meer in o.a. Al voor deze oorlog.
Nou, je ziet dat het geen Oekraïners zijn en dat het geen voorjaar is.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Is er enige verificatie dan? Anders dan anders dus?
De Montenegrijnse economie drijft voor een groot deel op Russisch geld. Veel Russen hebben vastgoed aan de kust, vieren daar vakantie etc. Komt ook doordat Montenegro geen visumplicht voor Russen heeft, als een van de weinige landen in Europa.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:50 schreef slashdotter3 het volgende:
Is Montenegro net zo'n pro Russisch bolwerk als Servie?
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/02/14/7389226/
Belgrad demands Moldova to proof that "Kremlin plan" wanted to use saboteurs from Serbia
the Kremlin allegedly prepared military actions involving saboteurs with military training from outside the country; from Russia, Belarus, as well as Serbia and Montenegro.
hij kan dan in dat gedeelte naar zee oekraine afsluiten, en land locked maken.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 13:36 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Moldova is landlocked
Ook weer een nieuwe sledgehammer video van Wagner. Wat een gezellige club mensen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:42 schreef xpompompomx het volgende:
Damn, de plaatjes en filmpjes van stapels aan dode Russen blijven maar komen vandaag.
Zo van: 'Mama, waar is papa?'quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:09 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ook weer een nieuwe sledgehammer video van Wagner. Wat een gezellige club mensen.
Kunnen ze vergeten, de Moldavische verbinding met de Zwarte Zee loopt via de Donau. Die is gedeeld met Roemenië, dus wanneer de Russen dat doen hangen ze in de haren met Roemenië en dus NAVO. Geldt overigens ook voor een paar Oekraïense havens, waaronder Izmajil en Reni.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:04 schreef Korenfok het volgende:
[..]
hij kan dan in dat gedeelte naar zee oekraine afsluiten, en land locked maken.
Is dat Ihattaren, daar achteraan?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:13 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
Gaat nog wat worden in het olympisch dorp als de Russen ook mogen komen.
Wat gevreesd wordt in Moldavië lijkt een beetje op deze couppoging.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:50 schreef slashdotter3 het volgende:
Is Montenegro net zo'n pro Russisch bolwerk als Servie?
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/02/14/7389226/
Belgrad demands Moldova to proof that "Kremlin plan" wanted to use saboteurs from Serbia
the Kremlin allegedly prepared military actions involving saboteurs with military training from outside the country; from Russia, Belarus, as well as Serbia and Montenegro.
Hoe bedoel je deze zin? vallen ze dan Roemenie aan, of is de donau een no go zone?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:17 schreef J.B. het volgende:
[..]
Kunnen ze vergeten, de Moldavische verbinding met de Zwarte Zee loopt via de Donau. Die is gedeeld met Roemenië, dus wanneer de Russen dat doen hangen ze in de haren met Roemenië en dus NAVO. Geldt overigens ook voor een paar Oekraïense havens, waaronder Izmajil en Reni.
Tenzij Rusland erin slaagt heel Bessarabië in te nemen zullen Oekraïne noch Moldavië volledig een binnenstaat worden. Dat komt doordat de Russen daarvoor de Donau moeten blokkeren, en dat zal Roemenië (en de NAVO) als een oorlogsverklaring zien.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:28 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Hoe bedoel je deze zin? vallen ze dan Roemenie aan, of is de donau een no go zone?
Bijna alle Moldaviërs hebben ook een Roemeens paspoort, dus op het moment dat je het land aanvalt val je inherent ook Roemenen aan. Ik vraag me af wat voor consequenties dat heeft.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:31 schreef J.B. het volgende:
[..]
Tenzij Rusland erin slaagt heel Bessarabië in te nemen zullen Oekraïne noch Moldavië volledig een binnenstaat worden. Dat komt doordat de Russen daarvoor de Donau moeten blokkeren, en dat zal Roemenië (en de NAVO) als een oorlogsverklaring zien.
7e kunnen wel controle over de in en uitgang van de donau bewerkstellen lijkt me. daarbij ben ik benieuwd wat internationaal zal gebeuren er een geslaagde coup in Moldavie is, dat zal direct een verzal staat worden van Moskou en de vraag is dan wat gaat er gebeuren met servie etc.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:31 schreef J.B. het volgende:
[..]
Tenzij Rusland erin slaagt heel Bessarabië in te nemen zullen Oekraïne noch Moldavië volledig een binnenstaat worden. Dat komt doordat de Russen daarvoor de Donau moeten blokkeren, en dat zal Roemenië (en de NAVO) als een oorlogsverklaring zien.
Haha, maar dit is wel zo'n truc waar je achteraf goed om kan lachenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat plastic geld is een tourist trap. Ik ben er 2 jaar terug geweest, niemand betaalt met die rommel, het is voor toeristen. Als een soort souvenir.
In Moldavië zelf worden trouwens ook amper munten gebruikt, eigenlijk alleen het briefgeld omdat alles is afgerond op 1 Leu. In Wit-Rusland bestond voor de devaluatie van de Belaroebel überhaupt geen muntgeld. Je ziet het wel in meer van die ex-USSR-landen.
Er is, tenzij je van wijn houdt, werkelijk geen zak te beleven. Als onafhankelijk land slaat het ook nergens op, het is gewoon een arme versie van Roemenië.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:52 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Haha, maar dit is wel zo'n truc waar je achteraf goed om kan lachen
Is Moldavië wat als vakantieland?
Wie weet. Ooit, ruim na het einde van deze oorlog, zullen we veel meer weten. Het is in ieder geval verre van ondenkbaar.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:52 schreef MarkIII het volgende:
Oekraine is de vazalstaat van de VS.
De gelekte tekefoongesprekken van Victoria Nuland hebben al bewezen dat de CIA bepaalt wie er aan de macht kwam in Oekraine. En wie niet. So much for de zogenaamde soevereiniteit van Oekraine waar ons kabinet hardnekkig naar blijft verwijzen.
Zit het nou ook stampvol met Roma zigeuners?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:55 schreef J.B. het volgende:
[..]
Er is, tenzij je van wijn houdt, werkelijk geen zak te beleven. Als onafhankelijk land slaat het ook nergens op, het is gewoon een arme versie van Roemenië.
Zo van: "Rus In Pieces!" Hahaha!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:15 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Zo van: 'Mama, waar is papa?'
'Nou, zoon.. Zo eenvoudig is dat niet. Kijk, er ligt een stukje papa hier en een stukje papa daar.'
Vind het wel meevallen. Kwam regelmatig in Chisinau en het gebied erbuiten, niet zo spannend allemaal. Echt heel arm zou ik het niet noemen. Daarentegen is het wel ordelijk, schoon en veilig naar mijn idee.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:55 schreef J.B. het volgende:
[..]
Er is, tenzij je van wijn houdt, werkelijk geen zak te beleven. Als onafhankelijk land slaat het ook nergens op, het is gewoon een arme versie van Roemenië.
Ja, ik snap 'm.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:03 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Zo van: "Rus In Pieces!" Hahaha!
Snap je hem?
Gelukkig. Ik was al een beetje bang dat het woordgrapje misschien iets te hoog gegrepen was voor je. Wel een goeie hè?quote:
Denk dat het toch niet gaat gebeuren. Er zit enorm veel tech in die vliegtuigen waarvan je niet wilt dat het in Russische handen valt.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:27 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik gok eerder op formaliteiten regelen. Puntjes op de i zetten. Dat soort dingen. Je kunt dit soort vliegtuigen niet even doorgeven op basis van een uitspraak van iemand in een Youtube clip.
dat geeft heel veel moldaven de mogelijkheid om zich in Roemenie te vestigen. hoe het ook zou horen, ipv dat roemenie maldovie binnenvalt.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Bijna alle Moldaviërs hebben ook een Roemeens paspoort, dus op het moment dat je het land aanvalt val je inherent ook Roemenen aan. Ik vraag me af wat voor consequenties dat heeft.
Nee, het is wel een tijd geleden dat ik er geweest ben (2015) maar zigeuners zijn er niet zoveel. In Roemenië zie je ze een stuk vaker. Ik zag in Moldavië erg weinig potentie, qua landschap, architectuur en cultuur is het niet interessant en grondstoffen zitten er ook nauwelijks. Daarnaast waren er voor mijn gevoel weinig jongeren, iedereen die de mogelijkheid heeft vertrekt naar de EU of eventueel naar Rusland. Het is ook niet voor niks dat het het armste en minst bezochte land van Europa is. Het zou naar mijn mening gewoon weer deel van Roemenië moeten worden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:02 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Zit het nou ook stampvol met Roma zigeuners?
En heeft het potentie om een enorme economische groei mee te maken zoals de rest van de Oostblok landen nadat ze de EU gejoined hadden? Of is het niets en blijft het niets zelfs na een EU lidmaatschap?
Dit soort aftastingen worden altijd al gedaanquote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:47 schreef Barbusse het volgende:
Was dit al langsgekomen btw?
Dutch F-35s intercept three Russian military aircraft near Poland
Probeert Rusland wederom om de grenzen met de EU/NAVO af te tasten?
Das niet zo handig geplandquote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:13 schreef ipa84
het volgende:
[ twitter ]
Gaat nog wat worden in het olympisch dorp als de Russen ook mogen komen.
Dat tweede geeft mooi mijn klaagzang weer. Ze hadden ook een half jaar geleden kunnen beginnen met zorgen dat Rheinmetall een fabriek zou gaan bouwen.quote:
Was ik niet van op de hoogtequote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:54 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dit soort aftastingen worden altijd al gedaan
Zoals ik het lees plaatsen ze die bestelling bij Rheinmetall en oa daarom bouwen ze een nieuwe fabriek. En er staat dat de eerste levering al in juli kan zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:07 schreef Jojoke het volgende:
Ollongren heeft gezegd dat Nederland ook flink wat munitie gaat leveren. Ik ben benieuwd waar dat vandaan moet komen en hoe lang de levering duurt. Oekraïne en Europa (om de defensie te verstevigen) hebben een stroom aan munitie nodig. Niet elke keer een beetje.
Dat is goed nieuws en relatief snel.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Zoals ik het lees plaatsen ze die bestelling bij Rheinmetall en oa daarom bouwen ze een nieuwe fabriek. En er staat dat de eerste levering al in juli kan zijn.
Hangt er vanaf waarvoor je komt. Chisinau heeft niet de allure van een hoofdstad, het is meer een Oost-Europees provinciestadje met commieblocks zoals er honderden zijn. Toerisme is er eigenlijk niet. Er zijn mooie kloosters en kerkjes te vinden. Zoals @J.B. zegt, het is een arme versie van Roemenië. Als je de stad uit rijdt zijn er amper verharde wegen, paard en wagen is geen ongewone verschijning en veel dorpen hebben geen stromend water getuige de vele waterputten. De infrastructuur is erbarmelijk, waardoor je lastig langere afstanden kunt afleggen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:52 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Ik ken Moldavië vooral hiervan:quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:52 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Ik eigenlijk alleen van de grootste wijnkelder ter wereld.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:29 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik ken Moldavië vooral hiervan:
En van diverse legendarische ESF-inzendingenquote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:37 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik eigenlijk alleen van de grootste wijnkelder ter wereld.
Klopt, als songfestivalland maken ze best goede inzendingen, waaronder Zdob si Dzdob en de Epic Sax Guy. Ze doen het stuk beter dan hun grote broer Roemenië. Gewoon fun inzendingen zonder clownesk te worden of een basic pop nummer te sturen. Bij de selectie van dit jaar(nationale selectie shows) zit wel meer spanning en lading door de oorlog in Oekraïne. Een aantal pro EU kandidaten, maar ook een aantal uit Transnistrië die voor "onafhankelijkheid" zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En van diverse legendarische ESF-inzendingen
@:Momo
Ja echt hè. En de legendarische deurenact van Doredos. Altijd mooi hoe die gasten met no budget toch iets leuks weten neer te zetten. Soms een beetje geholpen door een nummer van Kirkorov, dat wel.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Klopt, als songfestivalland maken ze best goede inzendingen, waaronder Zdob si Dzdob en de Epic Sax Guy. Ze doen het stuk beter dan hun grote broer Roemenië. Gewoon fun inzendingen zonder clownesk te worden of een basic pop nummer te sturen. Bij de selectie van dit jaar(nationale selectie shows) zit wel meer spanning en lading door de oorlog in Oekraïne. Een aantal pro EU kandidaten, maar ook een aantal uit Transnistrië die voor "onafhankelijkheid" zijn.
Het gaat dit jaar weer tussen Pasha en Sunstroke Project. Ik denk dat Pasha dit jaar gaat. Al gaan we nu wel wat offtopicquote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja echt hè. En de legendarische deurenact van Doredos. Altijd mooi hoe die gasten met no budget toch iets leuks weten neer te zetten. Soms een beetje geholpen door een nummer van Kirkorov, dat wel.
Van het nummer van Pasha Parfeny hoorde ik jaren geleden eens een Nederlandstalige cover op een of andere regionale zender die op stond in een winkel. Maar die heb ik daarna nooit meer terug kunnen vinden
Als de Russische trollen zeggen dat er niks aan de hand is, dan moet je echt oppassen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 16:37 schreef inslagenreuring het volgende:
Best wel vermoeiend al dat oeverloze gespeculeer. Vooralsnog valt Rusland alleen Oekraïne aan en zijn ze helemaal niet bij machte om Moldavië/Finland/Letland/Polen of *insert ander willekeurig kutland* erbij te doen.
Ik zal het Moldavië topic in ESF eens even doorploegen. Ondanks de goede voornemens allemaal weer veel te weinig tijd om het allemaal bij te houden.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:55 schreef Momo het volgende:
[..]
Het gaat dit jaar weer tussen Pasha en Sunstroke Project. Ik denk dat Pasha dit jaar gaat. Al gaan we nu wel wat offtopic
Je tweet gaat over kiev, niet over de donbasquote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:10 schreef slashdotter3 het volgende:
Putin had toch de opdracht gegeven om heel Donbas in te nemen voor maart? Waar blijft het grote offensief?
[ twitter ]
Wat wil Vlad doen dan? Zijn generaal ontslaan? ............nogmaalsquote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:56 schreef etuiedelapiel het volgende:
Lees net in de Televaag dat Vlad een beetje boos is vanwege de verliezen.
Ze uitnodigen voor een kopje theequote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat wil Vlad doen dan? Zijn generaal ontslaan? ............nogmaals
Niks mis met een lekker kopje polonium thee.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:28 schreef TLC het volgende:
[..]
Ze uitnodigen voor een kopje thee
alleen ik zou er niet van drinken![]()
Straks valt zelfs Gerasimov uit het raam.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:56 schreef etuiedelapiel het volgende:
Oekraïne uit, altijd lastig.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 18:56 schreef etuiedelapiel het volgende:
Over de man gesproken.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Straks valt zelfs Gerasimov uit het raam.
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 17:48 schreef oheng het volgende:
Ik begin te twijfelen of Bakhmut wel veroverd kan worden door rusland.
Ik ben hierin in goed gezelschap van meneer Prigozhin. Tevens worden er overduidelijk offensieve acties uitgevoerd ten zuiden van Bakhmut. Hier een willekeurig voorbeeld. En ik denk dat iedereen de loopgraven nabij Bakhmut vol dooie russen wel gezien heeft vandaag.
Mmmm... Ik vind een offensief waarbij je 2 dorpjes inneemt in 2 weken nou niet echt overrulen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:55 schreef quirina het volgende:
Ja maar jammer dat de Russen nu overrulen.
Dat hoor ik wel vaker. Hoe is tijd in het voordeel van rusland? Hun economie wordt met de dag zwakker, en ook hun leger moeten ze oplappen met gevangenen en gedwongen mannen. En als je het over productie hebt: het is rusland plus wat productie van 3 gare landen tegen de 50 rijkste landen van de planeet.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:00 schreef Paganitzu het volgende:
Dat moet veranderen, tijd moet niet meer in het voordeel van Rusland zijn.
Alleen duurt dit opnieuw langer dan menig had verwacht.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:55 schreef quirina het volgende:
Naja het is maar wat je wil. Voor elke Oekraïner gaat er een Rus dood naarmate de tijd vordert. En opnieuw, en opnieuw, en opnieuw, terwijl er amper verandering ontstaat. Als dat standhouden is bereik je er ook niet zo veel mee. Dat is nou precies die patstelling. Denk ook dat daarom de VS gezegd heeft dat ze beter strategisch kunnen terugtrekken.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:54 schreef Mansjester het volgende:
Ik moet zeggen dat Bachmut nog goed stand houdt. Een week geleden ofzo dacht ik eerlijk gezegd nav alle updates en terreinwinst van de Russen dat het nu wel einde verhaal was,maar ze houden knap vol!
Volgens mij is die Austin juist tering lang.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:14 schreef Jojoke het volgende:
Ik wist niet dat Generaal Milley zo'n klein mannetje was. Kan hij een fantastische generaal zijn dus het doet er niet toe, maar hij ziet er zo schattig uit op deze foto.
[ afbeelding ]
https://twitter.com/SecDef/status/1625519378266456064
Hopelijk worden die dieren goed ontsmet.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:42 schreef xpompompomx het volgende:
Ik denk dat ik kan stoppen met het sponseren van een organisatie die zich inzet voor het redden van dieren die last hebben van de oorlog:
[ twitter ]
https://www.optilingo.com(...)0Romance%20languages.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:14 schreef Hatseflats22 het volgende:
Semi off topic, maar laatst vertelde een Rus mij op een feestje dat het Russisch en het Oekraïens praktisch gelijk zijn, op een kleine verschillen na. Dit naar aanleiding van een gesprek tussen deze Rus en iemand uit Oekraïne, waar ik als een derde wiel aan het wagen naast stond.
Dit riekt wat mij betreft naar nagekakel van propaganda en het achterliggende doel zal dan zijn te benadrukken dat Oekraïne een historisch deel van Rusland is...nou ja, de bekende doodenge genocide teksten die we al een jaar horen uit het Kremlin.
Maar met googlen kom ik er net niet helemaal uit, de verschillen lijken wel groter. Maar ik spreek geen van beide talen... Is het, voor mijn begrip, bijvoorbeeld te vergelijken met taalverschillen tussen Vlaanderen/Nederland?
Weet iemand hoe dit zo'n beetje zit?
Dit is dus meer verschil tussen Nederlands en Duits.quote:These two languages only share about 60 percent of the same vocabulary. In fact, Ukranian is closer to Belarusian than it is to Russia concerning vocabulary. In other words, there is a greater difference between Russian and Ukrainian in terms of vocabulary than there is between most of the Romance languages.
Dit valt in de categorie KONTPAPIER!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:49 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Over de man gesproken.
Dit is hoe hij denkt.
[ afbeelding ]
https://www.researchgate.(...)ry-of_fig1_329933852
[ afbeelding ]
https://www.researchgate.(...)-2013_fig2_329933852
Als je ook een organisatie steunt die de plaatselijke wolven eten geeft kan je ook meer stoppen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:42 schreef xpompompomx het volgende:
Ik denk dat ik kan stoppen met het sponseren van een organisatie die zich inzet voor het redden van dieren die last hebben van de oorlog:
[ twitter ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 15:52 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een goede vergelijking. Oekraïens klinkt "vierkant" en Russisch "rond"quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:54 schreef Qarrad het volgende:
[..]
https://www.optilingo.com(...)0Romance%20languages.
[..]
Dit is dus meer verschil tussen Nederlands en Duits.
Bedankt voor het meedenken. Dit soort gegevens had ik ook al gevonden, maar kreeg er nog geen gevoel bij (verschil tussen Duits en Nederlands lijkt mij qua woorden een stuk groter dan 60% namelijk).quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:54 schreef Qarrad het volgende:
[..]
[..]
quote:bSimilarities in Writing
Interestingly enough, because both Russian and Ukranian share the same alphabet, with only a few minor differences, the written form of the language is mutually intelligible. That is to say that a Russian stranger with no exposure to Ukranian could pick up a text, read it, and mostly understand it. Linguistically speaking, they share about 80 percent similarity in their writing.
Versta jij deze talen?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een goede vergelijking. Oekraïens klinkt "vierkant" en Russisch "rond"
Ik kan het niet beter uitleggen
Niks Ruslandtrollquote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:00 schreef The_End het volgende:
[..]
Als de Russische trollen zeggen dat er niks aan de hand is, dan moet je echt oppassen.
Als Rusland nu Polen binnen valt dan worden ze er op een vreselijke manier uit gegooidquote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Niks Ruslandtroll
'Straks valt Rusland Polen binnen, ,paniek!1!1!'
Beetje speculeren wie Ajax in de volgende ronde loot in de EL als ze 3-0 hebben verloren.
Oekraïns en vooral zelenski klinkt wel ontzettend kut. Russisch ook wel hoor, iets zachter vaak.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een goede vergelijking. Oekraïens klinkt "vierkant" en Russisch "rond"
Ik kan het niet beter uitleggen
Maakt niet uit, ze kunnen helemaal nergens binnen vallen. Gevoelsmatig ligt alle militaire effort in Oekraïne. Die kunnen andere avonturen er nu niet bij hebben.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als Rusland nu Polen binnen valt dan worden ze er op een vreselijke manier uit gegooid
Ze hebben praktisch niks aan Moldavië maar ik denk niet dat we uit kunnen sluiten dat Putin dat land binnenvalt enkel om een papieren overwinning te behalen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:45 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maakt niet uit, ze kunnen helemaal nergens binnen vallen. Gevoelsmatig ligt alle militaire effort in Oekraïne. Die kunnen andere avonturen er nu niet bij hebben.
Ook geen schubbenkuttendavië.
Dat is logistiek lastig. Maar daar gaan gallen houd de europese politiek wel weer weken bezig.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ze hebben praktisch niks aan Moldavië maar ik denk niet dat we uit kunnen sluiten dat Putin dat land binnenvalt enkel om een papieren overwinning te behalen.
Je kunt niks uitsluiten. Alles kan in theorie.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ze hebben praktisch niks aan Moldavië maar ik denk niet dat we uit kunnen sluiten dat Putin dat land binnenvalt enkel om een papieren overwinning te behalen.
Ik vond een map met afstanden tussen talen waaruit blijkt dat er meer verschil tussen Russisch een Oekraïens is dan tussen Nederlands en Duits.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:54 schreef Qarrad het volgende:
[..]
[..]
En het is geen NAVO dus hij kan daar zonder problemen wat raketjes op schieten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 21:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Valt wel mee, denkquote:Op dinsdag 14 februari 2023 19:55 schreef quirina het volgende:
Dat is gelul, Oekraïens lijkt meer op Wit-Russisch en Pools dan op Russisch. Vlaams/Nederlands is hetzelfde op een paar woorden na, ik denk eigenlijk dat Oekraïens verder van het Russisch verwijderd is dan Nederlands van Duits. Daaruit volgt dat ik denk dat Russen van gesproken Oekraïens weinig chocola kunnen maken.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:14 schreef Hatseflats22 het volgende:
Semi off topic, maar laatst vertelde een Rus mij op een feestje dat het Russisch en het Oekraïens praktisch gelijk zijn, op een kleine verschillen na. Dit naar aanleiding van een gesprek tussen deze Rus en iemand uit Oekraïne, waar ik als een derde wiel aan het wagen naast stond.
Dit riekt wat mij betreft naar nagekakel van propaganda en het achterliggende doel zal dan zijn te benadrukken dat Oekraïne een historisch deel van Rusland is...nou ja, de bekende doodenge genocide teksten die we al een jaar horen uit het Kremlin.
Maar met googlen kom ik er net niet helemaal uit, de verschillen lijken wel groter. Maar ik spreek geen van beide talen... Is het, voor mijn begrip, bijvoorbeeld te vergelijken met taalverschillen tussen Vlaanderen/Nederland?
Wachten tot beide groepen weinig munitie meer hadden en dan dank je wel zeggen hebben ze hopelijk wel gedaan?quote:
als dit echt waar is, dan is er een duidelijk patroon te zien van poetin trols;quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Valt wel mee, denk
[ twitter ][ twitter ]
Het verschil is een heel stuk groter dan Nederlands/Vlaams, het is meer te vergelijken met Nederlands-Duits of Nederlands-Engels. Oekraïens zitten tussen Russisch en Pools in, volgens mij nog iets dichter bij het Pools. Een willekeure Rus uit Moskou zal bij het horen van Oekraïens wat woorden herkennen en globaal begrijpen waar het over gaat, maar verstaat het niet.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:14 schreef Hatseflats22 het volgende:
Verstandig. Blijft wel billen knijpen voor de Baltische Staten vanwege Gotland. Maar misschien dat het EU-lidmaatschap Zweden voldoende helpt.quote:
Zouden ze voor het schrijven met een hamer op hun duim slaan zodat die nog wat dikker is om uit te zuigen?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:12 schreef oheng het volgende:
Het russische ministerie van idote leugens Defensie meldt:
Er zijn nu meer dan 25.000 Oekrainsche voertuigen vernietigd door het glorieuze russische leger, waaronder 7859 tanks.
Er wordt beweerd dat het mutually intelligble is. Dus een verschil zoals Bosnisch en Servisch.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:22 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is gelul, Oekraïens lijkt meer op Wit-Russisch en Pools dan op Russisch. Vlaams/Nederlands is hetzelfde op een paar woorden na, ik denk eigenlijk dat Oekraïens verder van het Russisch verwijderd is dan Nederlands van Duits. Daaruit volgt dat ik denk dat Russen van gesproken Oekraïens weinig chocola kunnen maken.
Verstandige move. Militair zit Zweden daarmee ook wel snor.quote:
Moeten ze ook eerst door Finland als ze Zweden aan willen vallen. Succes daarmee.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Verstandige move. Militair zit Zweden daarmee ook wel snor.
Wie beweert dat? Verschil is groter dan tussen Nederlands en Duits, en die zijn nauwelijks onderling verstaanbaar.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er wordt beweerd dat het mutually intelligble is. Dus een verschil zoals Bosnisch en Servisch.
Over je anti-held Rob de Wijk:quote:Eén jaar oorlog: de realistische school moet eens in de spiegel kijken
https://www.raamoprusland(...)in-de-spiegel-kijkenquote:'Groot risico op kernoorlog'
Te beginnen met Rob de Wijk, vaste tafelgast bij talkshows als Op1 en co-host van Boekestijn & De Wijk, vorig najaar de best beluisterde podcast van Nederland.
Anders dan Ankersmit vroeg De Wijk nooit en te nimmer om enige empathie voor Rusland. Hij zat vanaf het begin op de sombere lijn dat het altijd nog erger kan. 'Ga er maar van uit dat de oorlogsdreiging van tijd tot tijd oplaait. Met zijn hoge eisen kan Poetin diplomatiek alleen maar capituleren. Omdat dit voor hem onaanvaardbaar is, zal de oorlogsdreiging pas echt verdwijnen als er een gunstig onderhandelingsresultaat is. Dat duurt nog even', voorspelde hij medio januari 2022 in zijn column voor Trouw.
Tegelijkertijd ging Van Wijk er van uit het Kremlin zich volgens de handboeken zou blijven gedragen. Toen bleek dat Poetin zijn eigen leerstelligheden volgde – en niet die van Kissinger – stelde De Wijk aan president Zelensky voor dat die moest gaan onderhandelen om erger te voorkomen. 'Het zou een wonder zijn als Oekraïne deze oorlog wint. […] Tot het laatste moment geloofde ik niet dat Rusland Oekraïne zou binnenvallen. [...] Hij deed het toch, met dramatische gevolgen', schreef De Wijk half april in Trouw.
Toen de Oekraïense regering het hoofd niet boog, sterker nog, in de tegenaanval ging – mede dankzij militaire steun uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Europa – maakte De Wijk zijn lezers deelgenoot van een apocalyptisch angstbeeld. 'Omdat Poetin met de rug tegen de muur stond, moest hij zijn enige en belangrijkste troef, het kernwapen, wel op tafel leggen. […] Deze reactie is paradoxaal genoeg het directe gevolg van het succes van Westerse wapenleveranties en de vechtlust van het Oekraïense leger', aldus De Wijk eind september nadat de Oekraïense strijdkrachten ten oosten van Charkiv ongeveer achtduizend vierkante kilometer bezet gebied (een vijfde van Nederland) van de Russen hadden bevrijd. Het Westen had volgens hem nog maar 'drie opties: toegeven aan Moskou, Kyiv oproepen tot onderhandelingen of doorgaan met de wapenleveranties'. Het Westen zou voor de derde variant kiezen, voorzag De Wijk correct, maar met een 'groot risico op een kernwapenoorlog'.
Ik zie het gesprek bij de radar al voor me:quote:
Toch pik ik ondanks mijn vrij matige Russisch nog wel redelijk regelmatig de strekking uit Oekraiense tweets die ik hier wel eens voorbij zie komen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:22 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is gelul, Oekraïens lijkt meer op Wit-Russisch en Pools dan op Russisch. Vlaams/Nederlands is hetzelfde op een paar woorden na, ik denk eigenlijk dat Oekraïens verder van het Russisch verwijderd is dan Nederlands van Duits. Daaruit volgt dat ik denk dat Russen van gesproken Oekraïens weinig chocola kunnen maken.
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik zie het gesprek bij de radar al voor me:
"Er komt een raket aan"
"Koers?"
"270"
"Snelheid?"
"Windkracht drie"
Die zelfverklaarde realisten zijn misschien wel het grootste risico voor de Europese veiligheid.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 22:58 schreef capricia het volgende:
@:trein2000
Een interessant artikel van Raam op Rusland.
[..]
Over je anti-held Rob de Wijk:
[..]
https://www.raamoprusland(...)in-de-spiegel-kijken
Beetje lang artikel. Maar de realisten hebben tot nu toe niet perse gelijk gekregen.
Neh, maar ze lullen zoveel 1 kant op. Realistischer zou zijn als ze gewoon de opties noemen en dan misschien wat aan kansberekenen doen. Maar ze zullen wel meer aandacht krijgen als ze het in hun ogen meest logische scenario als een gegeven beschouwen.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die zelfverklaarde realisten zijn misschien wel het grootste risico voor de Europese veiligheid.
Lezen is denk ik ook wat makkelijker dan gesproken Oekraïens. Als ik met mijn matig Russisch Oekraïens hoor, pik ik af en toe een woordje op, maar begrijp er verder niks van.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Toch pik ik ondanks mijn vrij matige Russisch nog wel redelijk regelmatig de strekking uit Oekraiense tweets die ik hier wel eens voorbij zie komen.
Ah, dat geloof ik wel. Ik had trouwens het idee dat jij het Russisch wel redelijk machtig was.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:13 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Lezen is denk ik ook wat makkelijker dan gesproken Oekraïens. Als ik met mijn matig Russisch Oekraïens hoor, pik ik af en toe een woordje op, maar begrijp er verder niks van.
Het zijn ook allemaal bijna-bejaarden die de Koude Oorlog hebben meegemaakt. Die leven met een enorme angst. Alles wat de Koude Oorlog niet heeft meegemaakt, heeft gewoon niet zo'n angst voor kernbommen. Die denken: ach ja, we gaan toch allemaal eens dood. Het is een andere perceptie.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die zelfverklaarde realisten zijn misschien wel het grootste risico voor de Europese veiligheid.
Het is een stroming. Je moet het een beetje op waarde schatten. Toch?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Heerlijk nieuwsquote:Op dinsdag 14 februari 2023 09:27 schreef HSG het volgende:
[..]
[..]
Alleen het probleem is dat half Nederland dat niet kan. Ik hou van dwarse denkers hoor, dat heeft meerwaarde. Maar op het moment dat je die dwarse denkers ongefilterd hun dwaze boodschap laat verkondigen dan gaat het mis.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is een stroming. Je moet het een beetje op waarde schatten. Toch?
Mijn niveau zit ergens rond b1. Ik kan me iig 1 op 1 wel redelijk redden in een gesprek. Maar het is bij lange na nog niet vloeiend.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah, dat geloof ik wel. Ik had trouwens het idee dat jij het Russisch wel redelijk machtig was.
Dan is dat een klacht over het niveau van NL.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen het probleem is dat half Nederland dat niet kan. Ik hou van dwarse denkers hoor, dat heeft meerwaarde. Maar op het moment dat je die dwarse denkers ongefilterd hun dwaze boodschap laat verkondigen dan gaat het mis.
Die publiceren soms ook echt waar nieuws. Kan zomaar gebeuren dat het Kremlin zo af en toe niet liegt.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:19 schreef trein2000 het volgende:
En daar komt nog bij dat sommige van die zelfverklaarde realisten wel heel veel teksten uitkramen die je bij wijze van spreken een dag eerder op kremlin.ru kon lezen...
Ook, maar ook over weten wat je doet als je als 'prof. dr' of 'officier b.d.' of wat dan ook ergens gaat zitten. Bij een dergelijke titel hoort een verantwoordelijkheid die bepaalde types maar zeer beperkt waarmaken.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is dat een klacht over het niveau van NL.
Uhuh.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Die publiceren soms ook echt waar nieuws. Kan zomaar gebeuren dat het Kremlin zo af en toe niet liegt.
Een stilstaande klok geeft de juiste tijd ook twee maal per dag aan.quote:
Wie gaat er nog wel kopen de komende jaren ? Slechte reclame zo’n jaartje oorlog.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:29 schreef Ulx het volgende:
India schijnt gestopt te zijn met het praten met Rusland over aankoop van nieuwe straaljagers en helikopters.
Ze zijn imho gewoon vastgeroest in een zeker patroon, eentje waar de oude USSR nog steeds als een functionerende supermacht wordt gezien.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:12 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Neh, maar ze lullen zoveel 1 kant op. Realistischer zou zijn als ze gewoon de opties noemen en dan misschien wat aan kansberekenen doen. Maar ze zullen wel meer aandacht krijgen als ze het in hun ogen meest logische scenario als een gegeven beschouwen.
Misschien is het voor de oudere generaties even wennen dat ze het niet meer zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:52 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ze zijn imho gewoon vastgeroest in een zeker patroon, eentje waar de oude USSR nog steeds als een functionerende supermacht wordt gezien.
Bijna-bejaarden? Weet jij wel wanneer de Koude oorlog beëindigd is?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het zijn ook allemaal bijna-bejaarden die de Koude Oorlog hebben meegemaakt. Die leven met een enorme angst. Alles wat de Koude Oorlog niet heeft meegemaakt, heeft gewoon niet zo'n angst voor kernbommen. Die denken: ach ja, we gaan toch allemaal eens dood. Het is een andere perceptie.
Ik zie geen wit vlaggetje, dus niks mis mee.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[ twitter ]
Misschien niet een discussie om weer te starten, maar dit gaat toch wel naar de categorie oorlogsmisdaden.
Hehe uit eigen ervaring (pa van 3,4 of 65), zijn de mensen die tijdens de val van die muur jong volwassen waren ondertussen bijna bejaard inderdaad.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bijna-bejaarden? Weet jij wel wanneer de Koude oorlog beëindigd is?
En nee, die leven NIET met een enorme angst. Hoe kom je daarbij joh?![]()
Ja dit dus.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:52 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ze zijn imho gewoon vastgeroest in een zeker patroon, eentje waar de oude USSR nog steeds als een functionerende supermacht wordt gezien.
Ja, 4 granaten voor die stretcher is zonde van de granaten.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[ twitter ]
Misschien niet een discussie om weer te starten, maar dit gaat toch wel naar de categorie oorlogsmisdaden.
Nu ja, Putin is 100% een van die generatie, en dat laat deze oorlog duidelijk zien. Ik had alleen wel van de westerse experts wat meer flexibileit verwacht tbh.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Misschien is het voor de oudere generaties even wennen dat ze het niet meer zijn.
Oftewel hij gaat nu actief het Oekraïense leger dwarszitten omdat hij zo nodig een wapenstilstand wil.quote:
Ik zie niet dat deze soldaat zich overgeeft.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[ twitter ]
Yep. Musk gaat wel even vertellen tot hoever Oekraïne zich mag verdedigenquote:Op woensdag 15 februari 2023 00:03 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Oftewel hij gaat nu actief het Oekraïense leger dwarszitten omdat hij zo nodig een wapenstilstand wil.
Wat een landverrader
Wat is jongvolwassen en wat is bijna bejaard? Ik heb de val vd muur bewust meegemaakt en beschouw mezelf verre van "bijna-bejaard".quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:01 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Hehe uit eigen ervaring (pa van 3,4 of 65), zijn de mensen die tijdens de val van die muur jong volwassen waren ondertussen bijna bejaard inderdaad.
De val van de muur was in 1989.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:01 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Hehe uit eigen ervaring (pa van 3,4 of 65), zijn de mensen die tijdens de val van die muur jong volwassen waren ondertussen bijna bejaard inderdaad.
quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Misschien is het voor de oudere generaties even wennen dat ze het niet meer zijn.
Tja, het is nu eenmaal een baan waarin je maar moeilijk van je eigen mening afstapt, zeker wanneer je al het een en ander aan boeken hebt geschreven met diezelfde mening.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:03 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Nu ja, Putin is 100% een van die generatie, en dat laat deze oorlog duidelijk zien. Ik had alleen wel van de westerse experts wat meer flexibileit verwacht tbh.
quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Tja, het is nu eenmaal een baan waarin je maar moeilijk van je eigen mening afstapt, zeker wanneer je al het een en ander aan boeken hebt geschreven met diezelfde mening.
Zo hebben die dode Russische horigen toch nog nut.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 20:42 schreef xpompompomx het volgende:
[ twitter ]
Is dat zo? Is het nu echt zo moeilijk om toe te geven dat je analysis correct waren, maar dat je gezien de verandering van tijd en situaties je mening bij moet stellen?quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Tja, het is nu eenmaal een baan waarin je maar moeilijk van je eigen mening afstapt, zeker wanneer je al het een en ander aan boeken hebt geschreven met diezelfde mening.
Omdat jij @Jojoke bevestigd in haar onzinverhalen over de Koude Oorlog en er nog een schepje bovenop lijkt te doen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:11 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Haha waarom vraag je dat naar aanleiding van deze opmerking van mij?
De val van de Sovjetunie is zo'n 30 jaar geleden. Dus de jongvolwassenen die al een beetje vastgeroest waren, die zijn zo'n 60+. Kijk naar de Russische regering en je weet genoeg. Allemaal 60+. Kijk naar de Oekraïense regering en je weet ook genoeg. Dat zijn allemaal 40-ers die de USSR niet bewust hebben meegemaakt. Die schijten geen 99 kleuren bruin omdat ze bang zijn voor een kernbom, zoals ouderen als Van Wijk bijvoorbeeld nog steeds wel ondergaan. Misschien dat de ouderen ooit gelijk krijgen en dat er toch zo'n kernbom op ons gedropt wordt, maar wat is beter of slechter?quote:Op dinsdag 14 februari 2023 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bijna-bejaarden? Weet jij wel wanneer de Koude oorlog beëindigd is?
En nee, die leven NIET met een enorme angst. Hoe kom je daarbij joh?![]()
Dit heeft inderdaad niks met leeftijd te maken.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:13 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Is dat zo? Is het nu echt zo moeilijk om toe te geven dat je analysis correct waren, maar dat je gezien de verandering van tijd en situaties je mening bij moet stellen?
Dit is gewoon ego, dude. Zeker als het aankomt op de Wijk.
Eens.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:13 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Is dat zo? Is het nu echt zo moeilijk om toe te geven dat je analysis correct waren, maar dat je gezien de verandering van tijd en situaties je mening bij moet stellen?
Dat is volstrekte onzin. Sorry, maar het is echt zo.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De val van de Sovjetunie is zo'n 30 jaar geleden. Dus de jongvolwassenen die al een beetje vastgeroest waren, die zijn zo'n 60+. Kijk naar de Russische regering en je weet genoeg. Allemaal 60+. Kijk naar de Oekraïense regering en je weet ook genoeg. Dat zijn allemaal 40-ers die de USSR niet bewust hebben meegemaakt. Die schijten geen 99 kleuren bruin omdat ze bang zijn voor een kernbom, zoals ouderen als Van Wijk bijvoorbeeld nog steeds wel ondergaan. Misschien dat de ouderen ooit gelijk krijgen en dat er toch zo'n kernbom op ons gedropt wordt, maar wat is beter of slechter?
Het is een conflict gevoerd door een fossiel. Die koude oorlog is voor een groot gedeelte van die fossielen nooit afgelopen. En zolang die aan de macht zijn...quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:12 schreef capricia het volgende:
Sinds deze oorlog is voor heel veel mensen duidelijk dat voor ons de koude oorlog wel over was, maar voor Rusland kennelijk niet.
De koude (inmiddels warme) oorlog gaat gewoon door.
En het zal mij niet verbazen als er een nieuwe ijzeren gordijn komt.
Die koude oorlog na 1945 is nooit weg geweest, blijkt.
Van Wijk?quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De val van de Sovjetunie is zo'n 30 jaar geleden. Dus de jongvolwassenen die al een beetje vastgeroest waren, die zijn zo'n 60+. Kijk naar de Russische regering en je weet genoeg. Allemaal 60+. Kijk naar de Oekraïense regering en je weet ook genoeg. Dat zijn allemaal 40-ers die de USSR niet bewust hebben meegemaakt. Die schijten geen 99 kleuren bruin omdat ze bang zijn voor een kernbom, zoals ouderen als Van Wijk bijvoorbeeld nog steeds wel ondergaan. Misschien dat de ouderen ooit gelijk krijgen en dat er toch zo'n kernbom op ons gedropt wordt, maar wat is beter of slechter?
Hij diskwalificeert De Wijk juist in die post.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Die gast heeft ook jaren gewaarschuwd voor het uitkleden van defensie hè.
Waren we allemaal bij.
O vast ook ego ja. Daarom hoor ik ook liever de (oud) militairen. Die zijn van de feiten en afwegingen.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:13 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ze weet gewoon niet waar ze het over heeft. Kan gebeuren.quote:
Rusland streeft al sinds mensenheugenis het oud Russische rijk na. Idem met dat Molotov Ribbentrop pakt. Wat Poetin doet is niet nieuw.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:16 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het is een conflict gevoerd door een fossiel. Die koude oorlog is voor een groot gedeelte van die fossielen nooit afgelopen. En zolang die aan de macht zijn...
Dat "fosdiel zijn" heeft er verder wrinig mee te maken naar mijn mening.quote:Op woensdag 15 februari 2023 00:16 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het is een conflict gevoerd door een fossiel. Die koude oorlog is voor een groot gedeelte van die fossielen nooit afgelopen. En zolang die aan de macht zijn...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |