Dat.quote:Op zondag 12 februari 2023 15:40 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik vind een handbak fijner dan een slechte automaatbak, maar een goede automaatbak fijner dan een handbak. Ligt dus geheel aan het type auto dat je zoekt.
Die semi-automaten zijn echt de hel op aarde ja. Standaard een whiplash elke ritquote:Op zondag 12 februari 2023 15:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat.
Heb een tijd met Opel Astra H gereden, dat is een handbak met robotarm (dus geen echte automaat). Waardeloos ding.
Nu een Toyota Auris, dat is tenminste een echte automaat.
Auris met CVT? Dat vind ik zelf niet echt een fijne automaat.quote:Op zondag 12 februari 2023 15:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat.
Heb een tijd met Opel Astra H gereden, dat is een handbak met robotarm (dus geen echte automaat). Waardeloos ding.
Nu een Toyota Auris, dat is tenminste een echte automaat.
Dan vind ik juist een handbak leuk 😋quote:Op zondag 12 februari 2023 16:46 schreef etuiedelapiel het volgende:
Automaat is alleen leuk als je een beetje power under the hood hebt.
Ik vind hem fantastisch. Super zuinig en stil.quote:Op zondag 12 februari 2023 16:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Auris met CVT? Dat vind ik zelf niet echt een fijne automaat.
Ditquote:Op zondag 12 februari 2023 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik vind hem fantastisch. Super zuinig en stil.
Wat men meestal vervelend vindt, is dat als je het gas intrapt, hij gelijk hoog in de toeren schiet en daar monotoon blijft gieren. Maar dan heb je ook vol vermogen tot je beschikking. Overigens geldt dat met name voor autorecensenten, omdat die nou eenmaal rijden als debielen. Als je normaal rijdt, heb je er geen last van en is het een bijzonder stille en comfortabele aandrijflijn.
Automaat.quote:Op zondag 12 februari 2023 15:31 schreef Geitenkamp het volgende:
[poll=5138]
Ik moet een nieuw lease uitzoeken en twijfel tussen een automaat of handgeschakelde auto
Ik heb 1x automaat gereden en trapte toen de koppeling in wat de rem bleek te zijn, dan sta je echt snel stil zegmaar verder reed het wel lekker zeker in de file
Nu sta ik bijna nooit in de file maar toch
Wat adviseer jij mij?
Komt omdat iedereen met een cvt automaat verkeerd rijd .quote:Op zondag 12 februari 2023 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik vind hem fantastisch. Super zuinig en stil.
Wat men meestal vervelend vindt, is dat als je het gas intrapt, hij gelijk hoog in de toeren schiet en daar monotoon blijft gieren. Maar dan heb je ook vol vermogen tot je beschikking. Overigens geldt dat met name voor autorecensenten, omdat die nou eenmaal rijden als debielen. Als je normaal rijdt, heb je er geen last van en is het een bijzonder stille en comfortabele aandrijflijn.
Mijn ouders hebben een CVT. Het is inderdaad even wennen in het begin, vooral omdat je snelheid niet gekoppeld is aan je toeren, wat bij andere auto's wel altijd het geval is. Maar als je je daar overheen gezet hebt rijd het inderdaad gewoon goed.quote:Op zondag 12 februari 2023 18:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik vind hem fantastisch. Super zuinig en stil.
Wat men meestal vervelend vindt, is dat als je het gas intrapt, hij gelijk hoog in de toeren schiet en daar monotoon blijft gieren. Maar dan heb je ook vol vermogen tot je beschikking. Overigens geldt dat met name voor autorecensenten, omdat die nou eenmaal rijden als debielen. Als je normaal rijdt, heb je er geen last van en is het een bijzonder stille en comfortabele aandrijflijn.
Mooi man.quote:Op zondag 12 februari 2023 19:54 schreef Geitenkamp het volgende:
Ik ga woensdag een proefrit maken in een automaat, iedereen die daar aan heet geholpen enorm bedankt!
En je hand van de pook afblijven..quote:Op zondag 12 februari 2023 20:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Mooi man.
Zet je linker been helemaal links .
Of vouw deze achter je rechter been .
Dan kan je niet zomaar gebruiken om op de rem te trappen .
Zoek ook even tests van de betreffende auto/automaat combi. Je hebt goede en minder goede automaten, of er kan iets niet goed werken.quote:Op zondag 12 februari 2023 20:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
En je hand van de pook afblijven..
Kijk, hier zit geldquote:Op zondag 12 februari 2023 15:48 schreef capricia het volgende:
Rij een Audi met S-tronic (beetje gelijk aan DSG). Daar kan ik zelf kiezen of ie automatisch schakelt, of dat ik als bestuurder dat moet doen. Zeer tevreden over. Ook prettig dat je daarnaast uit Drive en Sport modus kunt kiezen.
En meestal staat ie gewoon op automatisch. Hooguit als ik optrek op ijzig/slipperig oppervlak wil ik hem nog wel eens handmatig zetten.
Ja, mijn Ford S-Max kan dat ook. Standaard automatisch, maar als ik die in de S (sport) mode zet kan ik ervoor kiezen handmatig te schakelen. Gebruik ik eigenlijk vrijwel nooit (de S mode wel trouwens )quote:Op zondag 12 februari 2023 15:48 schreef capricia het volgende:
Rij een Audi met S-tronic (beetje gelijk aan DSG). Daar kan ik zelf kiezen of ie automatisch schakelt, of dat ik als bestuurder dat moet doen. Zeer tevreden over. Ook prettig dat je daarnaast uit Drive en Sport modus kunt kiezen.
En meestal staat ie gewoon op automatisch. Hooguit als ik optrek op ijzig/slipperig oppervlak wil ik hem nog wel eens handmatig zetten.
Hmmmm is dit standaard?quote:Op maandag 13 februari 2023 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ben mijn nieuwe auto met DSG besteld maar moest ik een jaar op wachten, dus heb m nu met schakelbak
Dat was een jaar geleden wel zo, dat de wachttijden op bepaalde zaken ontzettend lang waren bij VAG auto’s. Misschien is het nu beter.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:24 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Hmmmm is dit standaard?
Ik ga proefrijden in een auto met DSG
Dit geeft dus aan dat je, net als ik, kiest voor de automaat boven handgeschakeld. Want we hebben beide de keuze.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:03 schreef Danny het volgende:
[..]
Ja, mijn Ford S-Max kan dat ook. Standaard automatisch, maar als ik die in de S (sport) mode zet kan ik ervoor kiezen handmatig te schakelen. Gebruik ik eigenlijk vrijwel nooit (de S mode wel trouwens )
Rijdt prima. DSG. Veel plezier!quote:Op maandag 13 februari 2023 18:24 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Hmmmm is dit standaard?
Ik ga proefrijden in een auto met DSG
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).quote:Op zondag 12 februari 2023 19:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Komt omdat iedereen met een cvt automaat verkeerd rijd .
Je rijd niet op je pk maar op je koppel van de motor.
De cvt zorgt dan voor de maximaal overdracht.
Dus ook jij rijd de cvt verkeert.
Zoek je motor op en kijk waar je koppel is en druk tot daar de gas pedaal in en houd het daar.
Gaat de wagen sneller weg dan vol gas
En is gelijk stiller.
Spreek uit ervaring .
Rijd een Honda hr-v awd met een cvt .
Maximaal koppel is ronde de 3400 toeren op mijn wagen. 135nm 105pk
Dit is een non vtec blok.
De wagen is ook met een vtec blok gelevert met 122pk en 144,nm.
Bijde wagens zijn net zo snel met optrekken van 0 naar 100.
De cvt heeft gewoon op bijde motor optimaal overbreng .
Ook al kan de vtec meer toeren draaien.
Meer gas geven is dus nutteloos .
Test het self en je zal merken dat het nog comfortabeler is .
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?quote:Op maandag 13 februari 2023 22:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).
Ik kan niet zien of hij bij hard accelereren bovenop de koppelcurve gaat zitten of juist het maximum vermogen kiest, maar dat maakt voor de bestuurder ook geen verschil. Wil je zuinig, dan is hij zuinig. Wil je hard, dan gaat hij hard.
Overigens is de CVT bij Toyota geen poelisysteem, zoals bij Honda. Bij Toyota is het een planetair tandwielsysteem, waarbij de overbrenging wordt gestuurd door de elektromotor.
quote:Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?
En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Nee, Toyota met Hybrid Synergy Drive heeft geen poelies.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?
En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Letterlijk de enige schok (nou ja, duwtje) die je voelt, is als hij vanuit EV-mode de brandstofmotor inschakelt.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, Toyota met Hybrid Synergy Drive heeft geen poelies.
Dat maakt het ook een stuk minder kwetsbaar.
Mooi systeem. Uiteraard wel een beetje vreemd om toeren te horen die niet overeenkomen met je versnelling maar dat went heel snel. En het werkt bijna geheel schokvrij, waar mijn Volvo V60 plug-in nog echt schakelt en je dus ook schakelmomenten voelt.
Ja, dat van die remmen klopt wel, dat ervaar ik bij de Volvo overigens ook een beetje.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:41 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Letterlijk de enige schok (nou ja, duwtje) die je voelt, is als hij vanuit EV-mode de brandstofmotor inschakelt.
Ik heb hem nu een halfjaar en het enige wat ik nog steeds wat onwennig vindt, is het echt vloeiend tot stilstand komen. De boordcomputer probeert zoveel mogelijk remenergie in de accu te rammen en regelt zelf het moment dat de remklauwen mee gaan doen, maar dat is steeds ietwat onberekenbaar.
Oke dat is een anderen systeem.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).
Ik kan niet zien of hij bij hard accelereren bovenop de koppelcurve gaat zitten of juist het maximum vermogen kiest, maar dat maakt voor de bestuurder ook geen verschil. Wil je zuinig, dan is hij zuinig. Wil je hard, dan gaat hij hard.
Overigens is de CVT bij Toyota geen poelisysteem, zoals bij Honda. Bij Toyota is het een planetair tandwielsysteem, waarbij de overbrenging wordt gestuurd door de elektromotor.
Ik herken dit nietquote:Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.
Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
Ik ook niet nee Wegrijden gaat prima.quote:
Ik probeer er aan te denken om de laatste (centi)meters de rem wat los te laten (dat helpt), maar vaak vergeet ik hetquote:Op maandag 13 februari 2023 22:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
De laatste 10 centimeter dat je remt lukt ook nooit helemaal vloeiend en gaat vaak met een lichte "kroeink" maar echt storend is het ook niet en meer automaten hebben daar last van.
Ik dat ook niet, maar ik ga er de eerstkomende keer wel op lettenquote:Op woensdag 15 februari 2023 13:49 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik ook niet nee Wegrijden gaat prima.
Dit herken ik dan weer wel:
[..]
Ik probeer er aan te denken om de laatste (centi)meters de rem wat los te laten (dat helpt), maar vaak vergeet ik het
Toyota C-HR rijdt als over een loper weg. De e-CVT-transmissie rijdt ook vlekkeloos.quote:Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.
Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
@D. komt om in de auto’s.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 00:17 schreef D. het volgende:
Ow, en zakelijk en privé ook nog een handbak, dus overstappen is soms nog even ‘schakelen’
Nu ga ik op edit klikken.quote:
Bedoel je een automaat uit jaren 2000 of ouder..quote:Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.
Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
Wat is een verlichte versnellingspook?quote:Op donderdag 23 februari 2023 20:45 schreef Martinello het volgende:
Ik had een Alfa Giulietta met een zogenaamde TCT-versnellingsbak, vergelijkbaar met DSG van VW. Op zichzelf een prima ding, zeker bij rustig rijden. Kon ook op een “handmatige” stand gezet worden, zodat je met de flippers of met een tik naar voren of naar achteren tegen de pook kon schakelen. Bij wat sportiever rijden voelde de auto minder vlot dan je zou verwachten met 170 pk. Bij drempels schakelt hij te snel terug wat geloei tot gevolg heeft. En het semi-handmatig schakelen voelde altijd wat artificieel. Al met al toch blij dat ik nu in mijn Volvo weer een handgeschakelde 6-bak heb. Met verlichte versnellingspook
Onzinquote:Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.
Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
En? Dat maakt de post niet minder onzinnig.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Audi heeft ook een ZF dacht ik
Hij zegt ZF bak is goed, jij zegt ik het Audi automaat (ZF) rijdt geweldig?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En? Dat maakt de post niet minder onzinnig.
Hij zegt " Eigenlijk hebben alleen .... en ZF als er een dikke V6 voor zit.."quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij zegt ZF bak is goed, jij zegt ik het Audi automaat (ZF) rijdt geweldig?
Daarbij is de PDK bak die bmw en porsche gebruikt mijn inziens beter. Daar kun je niet tegenop schakelen hoor.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hij zegt " Eigenlijk hebben alleen .... en ZF als er een dikke V6 voor zit.."
Het schakelpatroon op de pook is verlicht in het donker. Leuke gimmick.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is een verlichte versnellingspook?
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,quote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:55 schreef Martinello het volgende:
[..]
Het schakelpatroon op de pook is verlicht in het donker. Leuke gimmick.
Jij bent echt een zure ofnie?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,
Ik zeg toch leuke gimmick, zure zultkop.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,
Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel files of andere drukte tegenkomt onderweg, een automaat wel lekker is.quote:Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
Niet zo happen man.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:50 schreef Martinello het volgende:
[..]
Ik zeg toch leuke gimmick, zure zultkop.
Als je iedere dag in de file staat, stop and go, langzaam rijden, weer sneller, etc dan is het gewoon erg comfortabel.quote:Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.quote:Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
Tzt komt er voor oldtimerfanaten vast een ruilsysteem met vaten brandstof, waaruit ze hun auto's kunnen tanken mbv een voorzetpomp.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.
Gelukkig wordt alles elektrisch en zijn we hier over 20 jaar geheel van verlost, op een paar oldtimers na.
Tanken wordt wel spannend met zo'n oldtimer, aangezien het aantal tankstations sterk zal dalen.
Als verbranders maar een klein deel van het wagenpark zijn, zullen oliemaatschappijen er gewoon mee ophouden omdat het niet loont te raffineren. Benzine zal het eerste verdwijnen, diesel, vanwege de voordelen van dieselmotoren zal langer blijven imho.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:55 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Tzt komt er voor oldtimerfanaten vast een ruilsysteem met vaten brandstof, waaruit ze hun auto's kunnen tanken mbv een voorzetpomp.
Dit. Het maakt me echt niet uit waar ik in stap. Een automaat is vooral heel fijn bij file.quote:Op zondag 12 februari 2023 15:58 schreef Donna het volgende:
Jarenlang automaat gereden, nu weer handgeschakeld. Ik vind het beide prima, maar als ik MOEST kiezen, dan automaat denk ik.
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen. We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...quote:Op zondag 26 februari 2023 09:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.
Gelukkig wordt alles elektrisch en zijn we hier over 20 jaar geheel van verlost, op een paar oldtimers na.
Tanken wordt wel spannend met zo'n oldtimer, aangezien het aantal tankstations sterk zal dalen.
Het trieste is dat mensen met verstand daarvan daar al een jaar of 20 voor waarschuwen, ook omdat wind en zonneenergie een flinke belasting zijn op het net. Maar deze werden door mensen die dit ideologisch niet wilden weten overschreeuwd (daar zijn die goed in, schreeuwen) en de netwerk bedrijvers bleven maar "slimme meters" roepen als oplossing. Resultaat is dat we een jaar of 20 achterlopen met investeringen in het netwerk. Nu hebben we de ellende dus.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:08 schreef j669 het volgende:
[..]
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen. We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...
"Alles" is een groot woord maar rond 2028 zullen er in Nederland zo'n 150.000 EV's per jaar verkocht worden en vanaf 2035 zelfs 350.000 per jaar. Dat betekent dat we in 2045 op 99% EV's zitten.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:08 schreef j669 het volgende:
[..]
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen.
De opmars van de EV is pas 5 jaar op gang en begint nu duidelijk aan een S-curve, je kan de verkopen van de jaren ervoor amper meerekenen.quote:We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV
Ons stroomnet is niet overbelast door EV's.quote:, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...
Ik weet niet of je in het verkeerde topic zit of "EV's" bedoelt maar het is wel een belangrijk deel van de discussie.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Pff begint die discussie over botsauto’s weer
Jij zit in het verkeerde topic.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of je in het verkeerde topic zit of "EV's" bedoelt maar het is wel een belangrijk deel van de discussie.
EV's met een handgeschakelde bak zijn nu niet bepaald de standaard, dus automaten zullen in de toekomst de markt geheel overnemen.
Ja en nee.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Alles" is een groot woord maar rond 2028 zullen er in Nederland zo'n 150.000 EV's per jaar verkocht worden en vanaf 2035 zelfs 350.000 per jaar. Dat betekent dat we in 2045 op 99% EV's zitten.
Dus tenzij je nu heel oud bent of slechte genen hebt, maken we dat nog wel mee.
[..]
De opmars van de EV is pas 5 jaar op gang en begint nu duidelijk aan een S-curve, je kan de verkopen van de jaren ervoor amper meerekenen.
In Nederland worden 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht en zijn auto's zo'n 18 jaar oud voor ze op de schroothoop liggen, dus het is logisch dat het even duurt om 9.000.000 auto's te vervangen.
Momenteel stijgt de verkoop ieder jaar minimaal met 50% wereldwijd, in de praktijk ongeveer iedere 18 maanden een verdubbeling van de verkoopcijfers.
[ afbeelding ]
"Adoption curves" / S-curves gaan altijd sneller dan je denkt...
[ afbeelding ]
[..]
Ons stroomnet is niet overbelast door EV's.
Sowieso kan je niet stellen dat er sprake is van 1 probleem of oorzaak is op ons stroomnet. Er zijn gebieden waar het net prima toereikend is, er zijn gebieden waar uitbreiding of vernieuwing nodig is.
Het stroomnet op 1 hoop gooien is niet zo nuttig, je hebt verschillende hoogspanningen, transformators en uiteindelijk het lokale "laagspanningsnet". En de knelpunten zijn echt niet overal hetzelfde.
Er zijn zeker wel lokale problemen waardoor laadpalen plaatsen niet lukt, vooral in oudere wijken maar dat is achterstallig onderhoud door netbeheerders.
Er zijn ook gebieden waar geen zonneparken of industrie aangesloten kan worden op dit moment.
Maar ook dat komt niet door "al die EV's".
"Al die EV's" zijn momenteel verantwoordelijk voor zo'n 0,7% van het totale stroomverbruik, als dat een probleem zou zijn, zou een koude winterdag een veel groter probleem zijn.
Ik maak een geintje en dan ben ik zuur.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij zit in het verkeerde topic.
Dit gaat alleen over “automaat of handbak” in een gewone auto.
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logischquote:Op zondag 26 februari 2023 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik maak een geintje en dan ben ik zuur.
Moet je jou nu eens kijken. Azijnzeikert
Het gaat hier over handschakelen of automaat, en dan is een logisch gevolg dat er ook over plugin hybride, hybride en EV gesproken met wordt.
Ik maakte een geintje naar Martinello, daar moest jij je ook over opwinden net zoals jij je opwinden moet over EV. Zeikertquote:Op zondag 26 februari 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logisch
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?quote:Op zondag 26 februari 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logisch
Nou nou jongens, het topic is simpel, wat heb je liever, roeren aan een stok of automaat, je haalt er je punt bij dat de toekomst volledig electrisch wordt, daar gaat het gewoon niet over.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?
Ik ga uit van de kracht van EV's en heb dat niet nodig.
Ik heb alleen aangegeven dat de enige reden dat we schakelen is omdat brandstofmotoren niet in het toerenbereik efficiënt zijn, maar dat is gewoon een feit.
Dat is een reactie op een post van j669, die stelt dat we de overgang naar EV's nooit gaan meemaken.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou nou jongens, het topic is simpel, wat heb je liever, roeren aan een stok of automaat, je haalt er je punt bij dat de toekomst volledig electrisch wordt, daar gaat het gewoon niet over.
Niet echt, want er bestaan automaten en CVT's.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?
Ik ga uit van de kracht van EV's en heb dat niet nodig.
Ik heb alleen aangegeven dat de enige reden dat we schakelen is omdat brandstofmotoren niet in het gehele toerenbereik efficiënt zijn, maar dat is gewoon een feit.
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:18 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Niet echt, want er bestaan automaten.
Toch kies ik, en met mij blijkbaar anderen, voor zelf schakelen voor het plezier en het actieve rijden dat er bij hoort.
Ik had toen ik mijn laatste aankoop deed ook voor een automaat kunnen gaan. Heb ik niet gedaan en dat heeft niets met efficiëntie te maken. Dat is niet de enige factor.
Zie editquote:Op zondag 26 februari 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.
Zie ook editquote:
Het is ouderwets op de zelfde manier als paardrijden, lopen of elke andere bezigheid dat efficiënter en beter kan, maar waarbij men om allerlei redenen toch kiest om het 'ouderwets' te doen.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.
Een handbak is op dat vlak wel hopeloos ouderwets, je bent bij iedere start, stop en kruising weer opnieuw in de soep aan het roeren, terwijl dat al vele decennia automatisch kan
Tip: vervang je startmotor door een ouderwetse slinger op de voorkant, dat betrekt je nog meerquote:Op zondag 26 februari 2023 14:26 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Het is ouderwets op de zelfde manier als paardrijden, lopen of elke andere bezigheid dat efficiënter en beter kan, maar waarbij men om allerlei redenen toch kiest om het 'ouderwets' te doen.
Voor mij heeft zelf schakelen meerwaarde boven automaat, cvt of elektrisch omdat het me meer bij het rijden betrekt tijdens plezierritjes. Dat het automatisch kan of helemaal niet meer nodig is interesseert me verder niet.
Gaat niet passen vrees ikquote:Op zondag 26 februari 2023 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tip: vervang je startmotor door een ouderwetse slinger op de voorkant, dat betrekt je nog meer
Nou oké het is je vergeven.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een reactie op een post van j669, die stelt dat we de overgang naar EV's nooit gaan meemaken.
Als je daar geen interesse in hebt, kan je dat overslaan en verder gaan met je leven.
In plaats daarvan verkondig je iets over mijn aversie tegen fossiele brandstofmotoren.
Laat m'n V60 dat maar niet horen (ook al zit ook daar een stekker aan).
Ik snap het welquote:Op zondag 26 februari 2023 14:30 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Gaat niet passen vrees ik
Ga ik ook geen plezier aan beleven gok ik zo.
Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel
Ik vind in de file adaptive cruisecontrol wel heel chill en daar heb je wel een automaat voor nodig. Voor de speelritjes gebruik je de flippers. Juist bij een pdk kun je daar van die heerlijk harde knallen mee maken.quote:Op zondag 26 februari 2023 08:26 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel files of andere drukte tegenkomt onderweg, een automaat wel lekker is.
Buiten die situaties heb ik veel liever een handbak. Bij gewone ritjes gebeurt het schakelen haast automatisch, maar bij speelritjes is het genieten.
Bij lange ritten boeit het ook niet, dan zit je toch de hele tijd in de hoogste versnelling.
Dat joelen, wat hij natuurlijk wel doet als je het gas helemaal intrapt, komt niet door het versnellingssysteem, maar door het (gebrek aan) vermogen. De auris heeft maar 95 pk, en ook een handgeschakelde auto moet behoorlijk loeien als je daarmee tegen de berg op moet.quote:Op zondag 12 februari 2023 18:43 schreef Piles het volgende:
[..]
Dit
Ik las overal het 'joelen' van de motor, maar als je normaal rijdt (waar zo'n burgerbak voor bedoeld is), heb je nergens last van.
En traploze automaat is sowieso fijn natuurlijk, los van type motor.
Ook een Lexus-hybride blijft hoog in de toeren zitten als je het gaspedaal helemaal intrapt, want daar zit nou eenmaal het maximale vermogen.quote:Op maandag 27 februari 2023 21:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat joelen, wat hij natuurlijk wel doet als je het gas helemaal intrapt, komt niet door het versnellingssysteem, maar door het (gebrek aan) vermogen. De auris heeft maar 95 pk, en ook een handgeschakelde auto moet behoorlijk loeien als je daarmee tegen de berg op moet.
Als je daarentegen een Lexus hybride rijdt, met precies hetzelfde versnellingssysteem maar het dubbele of drievoudige vermogen, dan komt het traploze karakter nog beter tot zijn recht. Het „voelt“ alleen niet zo snel als het eigenlijk is, omdat het spektakel van een normale auto bij versnellen mist.
@Pisces29 komt voorbij in de auto(maat)quote:Op dinsdag 28 februari 2023 16:52 schreef Pisces29 het volgende:
Ik rijd sinds kort in een automaat en dat is toch wel een genot.
Schakel net zo lief, maar stiekem bevalt me dit wel erg goed.
Eeeejjjjjjjjquote:Op dinsdag 28 februari 2023 18:40 schreef D. het volgende:
[..]
@:pisces29 komt voorbij in de auto(maat)
quote:
Mensen die met links remmen zijn niet te helpenquote:Op zondag 12 februari 2023 20:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Mooi man.
Zet je linker been helemaal links .
Of vouw deze achter je rechter been .
Dan kan je niet zomaar gebruiken om op de rem te trappen .
Dat is nu precies mijn punt. Een auris hybride en een fiat panda maken beide flink herrie als je even het normale verkeer in wil halen. Een Lexus of een handgeschakelde auto met het dubbele vermogen niet.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 00:59 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ook een Lexus-hybride blijft hoog in de toeren zitten als je het gaspedaal helemaal intrapt, want daar zit nou eenmaal het maximale vermogen.
Dat je een stuk sneller op je snelheid zit en daardoor minder lang het gaspedaal volledig ingetrapt hoeft te houden, is een ander verhaal.
95pk is het vermogen van enkel de benzinemotor in de auris. Ik heb ook niks tegen een auris hybride hoor. Is een heerlijke zuinige auto, perfect voor het Nederlandse verkeer. Heb er zelf ook een. Maar de Lexus rx400h was een stuk stiller bij dezelfde rijstijl. Het meerverbruik ten opzichte van de auris was trouwens niet eens zo heel erg veel, dus bij de gs zal het ook niet zo dramatisch zijn.quote:Ik weet ook niet zo goed uit welke duim je die 95pk gezogen hebt. De Auris hybride levert volgens het boekje 136pk. Dat is nog steeds een fractie van wat bijvoorbeeld GS450h levert, maar goed een liter brandstof brengt een Auris dan ook 50% verder.
Dus een Ferrari is eigenlijk stiller dan een fiat.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:25 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is nu precies mijn punt. Een auris hybride en een fiat panda maken beide flink herrie als je even het normale verkeer in wil halen. Een Lexus of een handgeschakelde auto met het dubbele vermogen niet.
Een planetair tandwielstelsel heeft drie aansluitingen. De derde aansluiting is de optelsom van de andere twee. Dus als je aansluiting één een verbrandingsmotor hebt, en op aansluiting twee een elektromotor dan kan je met die twee de snelheid van je wielen op aansluiting drie regelen. Simpel gezegd is de snelheid van je wielen dus de optelsom van de snelheden van beide motoren.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?
En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Waar zit dan de derde aansluiting?quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
Een planetair tandwielstelsel heeft drie aansluitingen. De derde aansluiting is de optelsom van de andere twee. Dus als je aansluiting één een verbrandingsmotor hebt, en op aansluiting twee een elektromotor dan kan je met die twee de snelheid van je wielen op aansluiting drie regelen. Simpel gezegd is de snelheid van je wielen dus de optelsom van de snelheden van beide motoren.
En eigenlijk heeft de Toyota aandrijving nog een tweede elektromotor die direkt op de verbrandingsmotor zit en die meteen de rol van vliegwiel en startmotor over neemt. Die twee elektromotoren zorgen er samen voor dat de motor altijd optimaal kan draaien, en vooral dat hij in een Atkinson-cyclus kan draaien in plaats van een Otto-cyclus. En daarmee heb je ineens een veel hoger rendement van je benzinemotor zelf.
Op elke regel is een uitzondering te bedenken.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:27 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dus een Ferrari is eigenlijk stiller dan een fiat.
1. ring gearquote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waar zit dan de derde aansluiting?
[ afbeelding ]
Uhh nee? Een koppeling gaat over het algemeen korter mee dan een automaatbak. En al helemaal als 1 van de eerdere eigenaren een oud omatje was, want die kunnen niet schakelen en roken standaard de koppeling op bij het wegrijden.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Uitzonderingen daargelaten gaat een handgeschakelde bak langer mee.
Even mijn digitale handleiding gecheckt van mijn automaat auto uit 2012. Jep, in het serviceboekje staat dat de automaat olie lifetime is en nooit vervangen hoeft te worden.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij een handgeschakelde versnellingsbak zegt de fabrikant dat de vloeistof 'lifetime' is.
Toch heb ik daar mijn twijfels bij. Hoe lang is lifetime volgens de fabrikant.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Even mijn digitale handleiding gecheckt van mijn automaat auto uit 2012. Jep, in het serviceboekje staat dat de automaat olie lifetime is en nooit vervangen hoeft te worden.
Omdat die ook hun uurtjes en litertjes willen verkopen?quote:Op maandag 20 maart 2023 18:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
Waarom bevelen automonteurs alsnog aan om de vloeistof van automaatbakken te verversen bij hoge kilometerstand.
Of omdat die monteurs de ellende zien die je kan verwachten als je die olie nooit vervangtquote:Op maandag 20 maart 2023 19:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Omdat die ook hun uurtjes en litertjes willen verkopen?
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...quote:Op maandag 20 maart 2023 19:53 schreef Mano_ het volgende:
De garagehouder verdient aan die oliewissels, de monteur niet. Die krijgt gewoon zijn loon.
Dat is ook weer zo jaquote:Op maandag 20 maart 2023 19:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...
Als een garagebedrijf mij onzinnige behandelen wilt aansmeren dan kom ik daar niet meer. Dan heb je op slot geen klant meer over.quote:Op maandag 20 maart 2023 19:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...
Wat voor een automaat? Een “traditionele” automaat met koppelomvormer stelt hele andere eisen aan de olie dan een moderne automaat. Er zijn tegenwoordig zo veel soorten automaten, dat het bijna onmogelijk is om algemeen geldende uitspraken over verbruik of onderhoud te doen.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Toch heb ik daar mijn twijfels bij. Hoe lang is lifetime volgens de fabrikant.
Waarom bevelen automonteurs alsnog aan om de vloeistof van automaatbakken te verversen bij hoge kilometerstand.
het kan zijn dat de fabrikant 200.000 km ziet als lifetime
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?quote:Op maandag 20 maart 2023 20:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat voor een automaat? Een “traditionele” automaat met koppelomvormer stelt hele andere eisen aan de olie dan een moderne automaat. Er zijn tegenwoordig zo veel soorten automaten, dat het bijna onmogelijk is om algemeen geldende uitspraken over verbruik of onderhoud te doen.
Een autofabrikant wil auto's verkopen. Dat schiet niet op als ze met een beetje degelijk onderhoud een half miljoen kilometer en 20+ jaar heel blijven.quote:Op maandag 20 maart 2023 20:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?
Automatenfabrikant ZF heeft een eigen servicecentrum in Delfgauw en die geven 200.000 km op voor eerste service. Dus dat 'levenslang' blijkt toch niet echt levenslang.
Zelfs als de fabrikant van de auto zegt dat het geen onderhoud nodig heeft en levenslang meegaat, kun je alsnog de levensduur verlengen.
Daadwerkelijk onderhoudsvrij is niks natuurlijk, maar bijvoorbeeld de door jou genoemde 200.000km Interval is langer dan de service-interval die de meeste fabrikanten opgeven voor hun handgeschakelde versnellingsbak.quote:Op maandag 20 maart 2023 20:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?
Automatenfabrikant ZF heeft een eigen servicecentrum in Delfgauw en die geven 200.000 km op voor eerste service. Dus dat 'levenslang' blijkt toch niet echt levenslang.
Zelfs als de fabrikant van de auto zegt dat het geen onderhoud nodig heeft en levenslang meegaat, kun je alsnog de levensduur verlengen.
Klopt, die Toyota eCVT is misschien wel het mooiste ontwerp ooit voor een (hybride) automaat.quote:Op maandag 20 maart 2023 22:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daadwerkelijk onderhoudsvrij is niks natuurlijk, maar bijvoorbeeld de door jou genoemde 200.000km Interval is langer dan de service-interval die de meeste fabrikanten opgeven voor hun handgeschakelde versnellingsbak.
En daarnaast de al meermaals genoemde Toyota hybride “versnellingsbak”. En daar is versnellingsbak dus tussen aanhalingstekens omdat dat slechts één planetair tandwielstelsel is, en daarin eigenlijk niks echt schakelt en er dus niks is wat kapot kan gaan. Dat heeft zich ook al miljoenen keren in de praktijk bewezen.
Dit tegenargument heb ik nooit zo goed begrepen. Dat is bij elke traditionele automaat met koppelomvormer precies zo. Maar daar was het niet storend?quote:Op maandag 20 maart 2023 22:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Enige nadeel is dat het bij het optrekken je toerental niet echt aansluit bij je snelheid maar zodra je op snelheid bent stabiliseert zich dat vlot.
Ik vond het zelf niet storend.quote:Op maandag 20 maart 2023 22:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dit tegenargument heb ik nooit zo goed begrepen. Dat is bij elke traditionele automaat met koppelomvormer precies zo. Maar daar was het niet storend?
Nee, dat niet, maar je hoort de motor welquote:Op maandag 20 maart 2023 22:51 schreef DX11 het volgende:
In een automaat kijk je over het algemeen niet vaak naar de toerenteller..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |