Kijk, hier zit geldquote:Op zondag 12 februari 2023 15:48 schreef capricia het volgende:
Rij een Audi met S-tronic (beetje gelijk aan DSG). Daar kan ik zelf kiezen of ie automatisch schakelt, of dat ik als bestuurder dat moet doen. Zeer tevreden over. Ook prettig dat je daarnaast uit Drive en Sport modus kunt kiezen.
En meestal staat ie gewoon op automatisch. Hooguit als ik optrek op ijzig/slipperig oppervlak wil ik hem nog wel eens handmatig zetten.
Ja, mijn Ford S-Max kan dat ook. Standaard automatisch, maar als ik die in de S (sport) mode zet kan ik ervoor kiezen handmatig te schakelen. Gebruik ik eigenlijk vrijwel nooit (de S mode wel trouwensquote:Op zondag 12 februari 2023 15:48 schreef capricia het volgende:
Rij een Audi met S-tronic (beetje gelijk aan DSG). Daar kan ik zelf kiezen of ie automatisch schakelt, of dat ik als bestuurder dat moet doen. Zeer tevreden over. Ook prettig dat je daarnaast uit Drive en Sport modus kunt kiezen.
En meestal staat ie gewoon op automatisch. Hooguit als ik optrek op ijzig/slipperig oppervlak wil ik hem nog wel eens handmatig zetten.
Hmmmm is dit standaard?quote:Op maandag 13 februari 2023 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ben mijn nieuwe auto met DSG besteld maar moest ik een jaar op wachten, dus heb m nu met schakelbak
Dat was een jaar geleden wel zo, dat de wachttijden op bepaalde zaken ontzettend lang waren bij VAG auto’s. Misschien is het nu beter.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:24 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Hmmmm is dit standaard?
Ik ga proefrijden in een auto met DSG
Dit geeft dus aan dat je, net als ik, kiest voor de automaat boven handgeschakeld. Want we hebben beide de keuze.quote:Op maandag 13 februari 2023 18:03 schreef Danny het volgende:
[..]
Ja, mijn Ford S-Max kan dat ook. Standaard automatisch, maar als ik die in de S (sport) mode zet kan ik ervoor kiezen handmatig te schakelen. Gebruik ik eigenlijk vrijwel nooit (de S mode wel trouwens)
Rijdt prima. DSG. Veel plezier!quote:Op maandag 13 februari 2023 18:24 schreef Geitenkamp het volgende:
[..]
Hmmmm is dit standaard?
Ik ga proefrijden in een auto met DSG
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).quote:Op zondag 12 februari 2023 19:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Komt omdat iedereen met een cvt automaat verkeerd rijd .
Je rijd niet op je pk maar op je koppel van de motor.
De cvt zorgt dan voor de maximaal overdracht.
Dus ook jij rijd de cvt verkeert.
Zoek je motor op en kijk waar je koppel is en druk tot daar de gas pedaal in en houd het daar.
Gaat de wagen sneller weg dan vol gas
En is gelijk stiller.
Spreek uit ervaring .
Rijd een Honda hr-v awd met een cvt .
Maximaal koppel is ronde de 3400 toeren op mijn wagen. 135nm 105pk
Dit is een non vtec blok.
De wagen is ook met een vtec blok gelevert met 122pk en 144,nm.
Bijde wagens zijn net zo snel met optrekken van 0 naar 100.
De cvt heeft gewoon op bijde motor optimaal overbreng .
Ook al kan de vtec meer toeren draaien.
Meer gas geven is dus nutteloos .
Test het self en je zal merken dat het nog comfortabeler is .
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?quote:Op maandag 13 februari 2023 22:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).
Ik kan niet zien of hij bij hard accelereren bovenop de koppelcurve gaat zitten of juist het maximum vermogen kiest, maar dat maakt voor de bestuurder ook geen verschil. Wil je zuinig, dan is hij zuinig. Wil je hard, dan gaat hij hard.
Overigens is de CVT bij Toyota geen poelisysteem, zoals bij Honda. Bij Toyota is het een planetair tandwielsysteem, waarbij de overbrenging wordt gestuurd door de elektromotor.
quote:Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?
En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Nee, Toyota met Hybrid Synergy Drive heeft geen poelies.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?
En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Letterlijk de enige schok (nou ja, duwtje) die je voelt, is als hij vanuit EV-mode de brandstofmotor inschakelt.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, Toyota met Hybrid Synergy Drive heeft geen poelies.
Dat maakt het ook een stuk minder kwetsbaar.
Mooi systeem. Uiteraard wel een beetje vreemd om toeren te horen die niet overeenkomen met je versnelling maar dat went heel snel. En het werkt bijna geheel schokvrij, waar mijn Volvo V60 plug-in nog echt schakelt en je dus ook schakelmomenten voelt.
Ja, dat van die remmen klopt wel, dat ervaar ik bij de Volvo overigens ook een beetje.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:41 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Letterlijk de enige schok (nou ja, duwtje) die je voelt, is als hij vanuit EV-mode de brandstofmotor inschakelt.
Ik heb hem nu een halfjaar en het enige wat ik nog steeds wat onwennig vindt, is het echt vloeiend tot stilstand komen. De boordcomputer probeert zoveel mogelijk remenergie in de accu te rammen en regelt zelf het moment dat de remklauwen mee gaan doen, maar dat is steeds ietwat onberekenbaar.
Oke dat is een anderen systeem.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).
Ik kan niet zien of hij bij hard accelereren bovenop de koppelcurve gaat zitten of juist het maximum vermogen kiest, maar dat maakt voor de bestuurder ook geen verschil. Wil je zuinig, dan is hij zuinig. Wil je hard, dan gaat hij hard.
Overigens is de CVT bij Toyota geen poelisysteem, zoals bij Honda. Bij Toyota is het een planetair tandwielsysteem, waarbij de overbrenging wordt gestuurd door de elektromotor.
Ik herken dit nietquote:Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.
Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
Ik ook niet neequote:
Ik probeer er aan te denken om de laatste (centi)meters de rem wat los te laten (dat helpt), maar vaak vergeet ik hetquote:Op maandag 13 februari 2023 22:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
De laatste 10 centimeter dat je remt lukt ook nooit helemaal vloeiend en gaat vaak met een lichte "kroeink" maar echt storend is het ook niet en meer automaten hebben daar last van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |