abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207973318
Juist bij handgeschakelde auto's ben je meer met het verkeer bezig.

Bij automaat heb je een hand vrij en vrijwel altijd is die er voor een mobieltje.

Neem een handgeschakelde. Bedank mij later.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Admin maandag 13 februari 2023 @ 17:43:18 #27
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_207983384
Mij maakt het geen moer uit eigenlijk, maar als het koud is houd ik mijn rechterhand vaak onder mijn been. Stoelverwarming, dus lekker warm handje :)
In de file is het verder wel relaxed.

Nooit problemen met vasthouden van een mobieltje zoals @spectrumanalyser hierboven zegt. Die zit in mijn jaszak en het geluid staat uit. In het verkeer blijf ik van dat ding af, ongeacht waar ik in of op rij (of loop).

Denk overigens wel dat mijn volgende auto ook weer een automaat gaat worden. Dus stiekem toch een voorkeur voor automaat.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_207983551
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:48 schreef capricia het volgende:
Rij een Audi met S-tronic (beetje gelijk aan DSG). Daar kan ik zelf kiezen of ie automatisch schakelt, of dat ik als bestuurder dat moet doen. Zeer tevreden over. Ook prettig dat je daarnaast uit Drive en Sport modus kunt kiezen.

En meestal staat ie gewoon op automatisch. Hooguit als ik optrek op ijzig/slipperig oppervlak wil ik hem nog wel eens handmatig zetten.
Kijk, hier zit geld :9
Vakman pur sang
  Admin maandag 13 februari 2023 @ 18:03:21 #29
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_207983631
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:48 schreef capricia het volgende:
Rij een Audi met S-tronic (beetje gelijk aan DSG). Daar kan ik zelf kiezen of ie automatisch schakelt, of dat ik als bestuurder dat moet doen. Zeer tevreden over. Ook prettig dat je daarnaast uit Drive en Sport modus kunt kiezen.

En meestal staat ie gewoon op automatisch. Hooguit als ik optrek op ijzig/slipperig oppervlak wil ik hem nog wel eens handmatig zetten.
Ja, mijn Ford S-Max kan dat ook. Standaard automatisch, maar als ik die in de S (sport) mode zet kan ik ervoor kiezen handmatig te schakelen. Gebruik ik eigenlijk vrijwel nooit (de S mode wel trouwens ;))
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  maandag 13 februari 2023 @ 18:04:13 #30
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_207983646
Kan allebei, ik denk niet bewust na als ik schakel.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_207983679
Ik ben mijn nieuwe auto met DSG besteld maar moest ik een jaar op wachten, dus heb m nu met schakelbak :9
Vakman pur sang
pi_207983928
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik ben mijn nieuwe auto met DSG besteld maar moest ik een jaar op wachten, dus heb m nu met schakelbak :9
Hmmmm is dit standaard?

Ik ga proefrijden in een auto met DSG :(
pi_207984153
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 18:24 schreef Geitenkamp het volgende:

[..]
Hmmmm is dit standaard?

Ik ga proefrijden in een auto met DSG :(
Dat was een jaar geleden wel zo, dat de wachttijden op bepaalde zaken ontzettend lang waren bij VAG auto’s. Misschien is het nu beter.
Ik had wat ik had besteld zien staan nieuw bij een dealer, exact hetzelfde maar dan met handbak en had deze binnen een week.

Je kunt ook voor het bestellen kijken naar voorraad auto’s

Bv mijn dealer:
https://www.huiskes-kokke(...)urces=voorraad-nieuw
Vakman pur sang
  maandag 13 februari 2023 @ 19:26:56 #34
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_207984862
PDK is wel lekker, met die dikke klappen, maar eigenlijk heb ik 90% van de tijd liever een automaat die zijn werk onopvallend maar zorgvuldig doet.

Vermakelijk YT-kanaal btw. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_207984909
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 18:03 schreef Danny het volgende:

[..]
Ja, mijn Ford S-Max kan dat ook. Standaard automatisch, maar als ik die in de S (sport) mode zet kan ik ervoor kiezen handmatig te schakelen. Gebruik ik eigenlijk vrijwel nooit (de S mode wel trouwens ;))
Dit geeft dus aan dat je, net als ik, kiest voor de automaat boven handgeschakeld. Want we hebben beide de keuze.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207984916
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 18:24 schreef Geitenkamp het volgende:

[..]
Hmmmm is dit standaard?

Ik ga proefrijden in een auto met DSG :(
Rijdt prima. DSG. Veel plezier!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_207984921
21 jaar schakelauto gereden, toen een automaat gekocht.
Inmiddels m'n 2e automaat.

Volgende wordt elektrisch, dus sowieso automaat.
pi_207988124
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 19:27 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Komt omdat iedereen met een cvt automaat verkeerd rijd .
Je rijd niet op je pk maar op je koppel van de motor.

De cvt zorgt dan voor de maximaal overdracht.
Dus ook jij rijd de cvt verkeert.

Zoek je motor op en kijk waar je koppel is en druk tot daar de gas pedaal in en houd het daar.
Gaat de wagen sneller weg dan vol gas
En is gelijk stiller.

Spreek uit ervaring .
Rijd een Honda hr-v awd met een cvt .
Maximaal koppel is ronde de 3400 toeren op mijn wagen. 135nm 105pk
Dit is een non vtec blok.

De wagen is ook met een vtec blok gelevert met 122pk en 144,nm.
Bijde wagens zijn net zo snel met optrekken van 0 naar 100.
De cvt heeft gewoon op bijde motor optimaal overbreng .
Ook al kan de vtec meer toeren draaien.

Meer gas geven is dus nutteloos .

Test het self en je zal merken dat het nog comfortabeler is .
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).
Ik kan niet zien of hij bij hard accelereren bovenop de koppelcurve gaat zitten of juist het maximum vermogen kiest, maar dat maakt voor de bestuurder ook geen verschil. Wil je zuinig, dan is hij zuinig. Wil je hard, dan gaat hij hard.

Overigens is de CVT bij Toyota geen poelisysteem, zoals bij Honda. Bij Toyota is het een planetair tandwielsysteem, waarbij de overbrenging wordt gestuurd door de elektromotor.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 13 februari 2023 @ 22:19:37 #39
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207988231
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:12 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).
Ik kan niet zien of hij bij hard accelereren bovenop de koppelcurve gaat zitten of juist het maximum vermogen kiest, maar dat maakt voor de bestuurder ook geen verschil. Wil je zuinig, dan is hij zuinig. Wil je hard, dan gaat hij hard.

Overigens is de CVT bij Toyota geen poelisysteem, zoals bij Honda. Bij Toyota is het een planetair tandwielsysteem, waarbij de overbrenging wordt gestuurd door de elektromotor.
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?

En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_207988330
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?

En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Vakman pur sang
pi_207988346


Er zit een kettingoverbrenging in, maar daar wordt niet de verhouding van de overbrenging naar de wielen mee geregeld. Het is geen traditionele CVT met een band over twee conische poelies.

[ Bericht 17% gewijzigd door Jordy-B op 13-02-2023 22:35:51 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_207988428
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?

En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Nee, Toyota met Hybrid Synergy Drive heeft geen poelies.
Dat maakt het ook een stuk minder kwetsbaar.

Mooi systeem. Uiteraard wel een beetje vreemd om toeren te horen die niet overeenkomen met je versnelling maar dat went heel snel. En het werkt bijna geheel schokvrij, waar mijn Volvo V60 plug-in nog echt schakelt en je dus ook schakelmomenten voelt.

Ik kreeg alleen rugklachten in de Corolla (ligt aan mij, ben 1m98 en wat rugklachten van jongs af aan) op lange ritten, dus maar weer naar Volvo gegaan.
pi_207988489
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, Toyota met Hybrid Synergy Drive heeft geen poelies.
Dat maakt het ook een stuk minder kwetsbaar.

Mooi systeem. Uiteraard wel een beetje vreemd om toeren te horen die niet overeenkomen met je versnelling maar dat went heel snel. En het werkt bijna geheel schokvrij, waar mijn Volvo V60 plug-in nog echt schakelt en je dus ook schakelmomenten voelt.
Letterlijk de enige schok (nou ja, duwtje) die je voelt, is als hij vanuit EV-mode de brandstofmotor inschakelt.

Ik heb hem nu een halfjaar en het enige wat ik nog steeds wat onwennig vind, is het echt vloeiend tot stilstand komen. De boordcomputer probeert zoveel mogelijk remenergie in de accu te rammen en regelt zelf het moment dat de remklauwen mee gaan doen, maar dat is steeds ietwat onberekenbaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jordy-B op 13-02-2023 22:58:06 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_207988675
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:41 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Letterlijk de enige schok (nou ja, duwtje) die je voelt, is als hij vanuit EV-mode de brandstofmotor inschakelt.

Ik heb hem nu een halfjaar en het enige wat ik nog steeds wat onwennig vindt, is het echt vloeiend tot stilstand komen. De boordcomputer probeert zoveel mogelijk remenergie in de accu te rammen en regelt zelf het moment dat de remklauwen mee gaan doen, maar dat is steeds ietwat onberekenbaar.
Ja, dat van die remmen klopt wel, dat ervaar ik bij de Volvo overigens ook een beetje.
Het is blijkbaar lastig om die overgang heel vloeiend te krijgen.
Niet dat het op enig moment onveilig voelt maar het is niet zo lineair als bij een auto zonder elektromotor.

De laatste 10 centimeter dat je remt lukt ook nooit helemaal vloeiend en gaat vaak met een lichte "kroeink" maar echt storend is het ook niet en meer automaten hebben daar last van.

Het comfort van niet meer hoeven schakelen en het lage brandstofverbruik compenseren ruimschoots.

Nog 1,5 tot 2 jaar met deze bak rijden en dan ga ik eens kijken wat er aan elektrische auto's te krijgen is.
Misschien Tesla, misschien ook wel Volvo.
pi_207988964
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:12 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Een Toyota hybride heeft geen toerenteller, maar een soort zuinigheidsmeter. De computer regelt zelf het meest geschikte toerental voor de situatie (te bepalen door hoe diep je het gaspedaal intrapt en rijomstandigheden).
Ik kan niet zien of hij bij hard accelereren bovenop de koppelcurve gaat zitten of juist het maximum vermogen kiest, maar dat maakt voor de bestuurder ook geen verschil. Wil je zuinig, dan is hij zuinig. Wil je hard, dan gaat hij hard.

Overigens is de CVT bij Toyota geen poelisysteem, zoals bij Honda. Bij Toyota is het een planetair tandwielsysteem, waarbij de overbrenging wordt gestuurd door de elektromotor.
Oke dat is een anderen systeem.

Ik heb een cvt systeem die met olie druk geregeld kan worden.
Door de olie druk systeem word het maximaal overgebracht .

Verder mijn 4x4 systeem
De achterwielen worden door een oliepomp aangestuurd.

Een van de reden dat deze wagen erg zuinig is met 1op 13 als verbruik.
Voor een 4x4 systeem.

Werking zie link.
https://m.awdwiki.com/en/honda/#How_Honda_s_Dual_Pump_4WD_works


De nieuwe Honda cr-v (grote broer)
Heeft ook wel een unieke cvt automaat systeem.

https://www.carthrottle.c(...)make-your-head-hurt/
  Moderator dinsdag 14 februari 2023 @ 00:07:55 #46
18653 crew  D.
pi_207989186
Ik ben altijd pro-handbak geweest, vond dat dat hoorde bij sportieve auto’s, maar sinds afgelopen jaar een automaat en dat is toch wel genieten!

Heb een zwakke rug, dus dit is veel vriendelijker, en met flippers aan het stuur valt er nog prima sportief te rijden.

Ik was niet specifiek op zoek naar een automaat, maar denk nu dat het de betere ‘keus’ was :Y
  Moderator dinsdag 14 februari 2023 @ 00:17:55 #47
18653 crew  D.
pi_207989234
Ow, en zakelijk en privé ook nog een handbak, dus overstappen is soms nog even ‘schakelen’ :P
pi_208004689
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.

Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
.
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 13:45:29 #49
18653 crew  D.
pi_208005989
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.

Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
Ik herken dit niet :N
pi_208006046
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 13:45 schreef D. het volgende:

[..]
Ik herken dit niet :N
Ik ook niet nee :? Wegrijden gaat prima.
Dit herken ik dan weer wel:
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
De laatste 10 centimeter dat je remt lukt ook nooit helemaal vloeiend en gaat vaak met een lichte "kroeink" maar echt storend is het ook niet en meer automaten hebben daar last van.
Ik probeer er aan te denken om de laatste (centi)meters de rem wat los te laten (dat helpt), maar vaak vergeet ik het :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')