Ik dat ook niet, maar ik ga er de eerstkomende keer wel op lettenquote:Op woensdag 15 februari 2023 13:49 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik ook niet nee Wegrijden gaat prima.
Dit herken ik dan weer wel:
[..]
Ik probeer er aan te denken om de laatste (centi)meters de rem wat los te laten (dat helpt), maar vaak vergeet ik het
Toyota C-HR rijdt als over een loper weg. De e-CVT-transmissie rijdt ook vlekkeloos.quote:Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.
Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
@D. komt om in de auto’s.quote:Op dinsdag 14 februari 2023 00:17 schreef D. het volgende:
Ow, en zakelijk en privé ook nog een handbak, dus overstappen is soms nog even ‘schakelen’
Nu ga ik op edit klikken.quote:
Bedoel je een automaat uit jaren 2000 of ouder..quote:Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.
Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
Wat is een verlichte versnellingspook?quote:Op donderdag 23 februari 2023 20:45 schreef Martinello het volgende:
Ik had een Alfa Giulietta met een zogenaamde TCT-versnellingsbak, vergelijkbaar met DSG van VW. Op zichzelf een prima ding, zeker bij rustig rijden. Kon ook op een “handmatige” stand gezet worden, zodat je met de flippers of met een tik naar voren of naar achteren tegen de pook kon schakelen. Bij wat sportiever rijden voelde de auto minder vlot dan je zou verwachten met 170 pk. Bij drempels schakelt hij te snel terug wat geloei tot gevolg heeft. En het semi-handmatig schakelen voelde altijd wat artificieel. Al met al toch blij dat ik nu in mijn Volvo weer een handgeschakelde 6-bak heb. Met verlichte versnellingspook
Onzinquote:Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.
Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
En? Dat maakt de post niet minder onzinnig.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Audi heeft ook een ZF dacht ik
Hij zegt ZF bak is goed, jij zegt ik het Audi automaat (ZF) rijdt geweldig?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En? Dat maakt de post niet minder onzinnig.
Hij zegt " Eigenlijk hebben alleen .... en ZF als er een dikke V6 voor zit.."quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij zegt ZF bak is goed, jij zegt ik het Audi automaat (ZF) rijdt geweldig?
Daarbij is de PDK bak die bmw en porsche gebruikt mijn inziens beter. Daar kun je niet tegenop schakelen hoor.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hij zegt " Eigenlijk hebben alleen .... en ZF als er een dikke V6 voor zit.."
Het schakelpatroon op de pook is verlicht in het donker. Leuke gimmick.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is een verlichte versnellingspook?
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,quote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:55 schreef Martinello het volgende:
[..]
Het schakelpatroon op de pook is verlicht in het donker. Leuke gimmick.
Jij bent echt een zure ofnie?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,
Ik zeg toch leuke gimmick, zure zultkop.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,
Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel files of andere drukte tegenkomt onderweg, een automaat wel lekker is.quote:Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
Niet zo happen man.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:50 schreef Martinello het volgende:
[..]
Ik zeg toch leuke gimmick, zure zultkop.
Als je iedere dag in de file staat, stop and go, langzaam rijden, weer sneller, etc dan is het gewoon erg comfortabel.quote:Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.quote:Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
Tzt komt er voor oldtimerfanaten vast een ruilsysteem met vaten brandstof, waaruit ze hun auto's kunnen tanken mbv een voorzetpomp.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.
Gelukkig wordt alles elektrisch en zijn we hier over 20 jaar geheel van verlost, op een paar oldtimers na.
Tanken wordt wel spannend met zo'n oldtimer, aangezien het aantal tankstations sterk zal dalen.
Als verbranders maar een klein deel van het wagenpark zijn, zullen oliemaatschappijen er gewoon mee ophouden omdat het niet loont te raffineren. Benzine zal het eerste verdwijnen, diesel, vanwege de voordelen van dieselmotoren zal langer blijven imho.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:55 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Tzt komt er voor oldtimerfanaten vast een ruilsysteem met vaten brandstof, waaruit ze hun auto's kunnen tanken mbv een voorzetpomp.
Dit. Het maakt me echt niet uit waar ik in stap. Een automaat is vooral heel fijn bij file.quote:Op zondag 12 februari 2023 15:58 schreef Donna het volgende:
Jarenlang automaat gereden, nu weer handgeschakeld. Ik vind het beide prima, maar als ik MOEST kiezen, dan automaat denk ik.
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen. We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...quote:Op zondag 26 februari 2023 09:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.
Gelukkig wordt alles elektrisch en zijn we hier over 20 jaar geheel van verlost, op een paar oldtimers na.
Tanken wordt wel spannend met zo'n oldtimer, aangezien het aantal tankstations sterk zal dalen.
Het trieste is dat mensen met verstand daarvan daar al een jaar of 20 voor waarschuwen, ook omdat wind en zonneenergie een flinke belasting zijn op het net. Maar deze werden door mensen die dit ideologisch niet wilden weten overschreeuwd (daar zijn die goed in, schreeuwen) en de netwerk bedrijvers bleven maar "slimme meters" roepen als oplossing. Resultaat is dat we een jaar of 20 achterlopen met investeringen in het netwerk. Nu hebben we de ellende dus.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:08 schreef j669 het volgende:
[..]
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen. We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...
"Alles" is een groot woord maar rond 2028 zullen er in Nederland zo'n 150.000 EV's per jaar verkocht worden en vanaf 2035 zelfs 350.000 per jaar. Dat betekent dat we in 2045 op 99% EV's zitten.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:08 schreef j669 het volgende:
[..]
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen.
De opmars van de EV is pas 5 jaar op gang en begint nu duidelijk aan een S-curve, je kan de verkopen van de jaren ervoor amper meerekenen.quote:We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV
Ons stroomnet is niet overbelast door EV's.quote:, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...
Ik weet niet of je in het verkeerde topic zit of "EV's" bedoelt maar het is wel een belangrijk deel van de discussie.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Pff begint die discussie over botsauto’s weer
Jij zit in het verkeerde topic.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of je in het verkeerde topic zit of "EV's" bedoelt maar het is wel een belangrijk deel van de discussie.
EV's met een handgeschakelde bak zijn nu niet bepaald de standaard, dus automaten zullen in de toekomst de markt geheel overnemen.
Ja en nee.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Alles" is een groot woord maar rond 2028 zullen er in Nederland zo'n 150.000 EV's per jaar verkocht worden en vanaf 2035 zelfs 350.000 per jaar. Dat betekent dat we in 2045 op 99% EV's zitten.
Dus tenzij je nu heel oud bent of slechte genen hebt, maken we dat nog wel mee.
[..]
De opmars van de EV is pas 5 jaar op gang en begint nu duidelijk aan een S-curve, je kan de verkopen van de jaren ervoor amper meerekenen.
In Nederland worden 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht en zijn auto's zo'n 18 jaar oud voor ze op de schroothoop liggen, dus het is logisch dat het even duurt om 9.000.000 auto's te vervangen.
Momenteel stijgt de verkoop ieder jaar minimaal met 50% wereldwijd, in de praktijk ongeveer iedere 18 maanden een verdubbeling van de verkoopcijfers.
[ afbeelding ]
"Adoption curves" / S-curves gaan altijd sneller dan je denkt...
[ afbeelding ]
[..]
Ons stroomnet is niet overbelast door EV's.
Sowieso kan je niet stellen dat er sprake is van 1 probleem of oorzaak is op ons stroomnet. Er zijn gebieden waar het net prima toereikend is, er zijn gebieden waar uitbreiding of vernieuwing nodig is.
Het stroomnet op 1 hoop gooien is niet zo nuttig, je hebt verschillende hoogspanningen, transformators en uiteindelijk het lokale "laagspanningsnet". En de knelpunten zijn echt niet overal hetzelfde.
Er zijn zeker wel lokale problemen waardoor laadpalen plaatsen niet lukt, vooral in oudere wijken maar dat is achterstallig onderhoud door netbeheerders.
Er zijn ook gebieden waar geen zonneparken of industrie aangesloten kan worden op dit moment.
Maar ook dat komt niet door "al die EV's".
"Al die EV's" zijn momenteel verantwoordelijk voor zo'n 0,7% van het totale stroomverbruik, als dat een probleem zou zijn, zou een koude winterdag een veel groter probleem zijn.
Ik maak een geintje en dan ben ik zuur.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij zit in het verkeerde topic.
Dit gaat alleen over “automaat of handbak” in een gewone auto.
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logischquote:Op zondag 26 februari 2023 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik maak een geintje en dan ben ik zuur.
Moet je jou nu eens kijken. Azijnzeikert
Het gaat hier over handschakelen of automaat, en dan is een logisch gevolg dat er ook over plugin hybride, hybride en EV gesproken met wordt.
Ik maakte een geintje naar Martinello, daar moest jij je ook over opwinden net zoals jij je opwinden moet over EV. Zeikertquote:Op zondag 26 februari 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logisch
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?quote:Op zondag 26 februari 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logisch
Nou nou jongens, het topic is simpel, wat heb je liever, roeren aan een stok of automaat, je haalt er je punt bij dat de toekomst volledig electrisch wordt, daar gaat het gewoon niet over.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?
Ik ga uit van de kracht van EV's en heb dat niet nodig.
Ik heb alleen aangegeven dat de enige reden dat we schakelen is omdat brandstofmotoren niet in het toerenbereik efficiënt zijn, maar dat is gewoon een feit.
Dat is een reactie op een post van j669, die stelt dat we de overgang naar EV's nooit gaan meemaken.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou nou jongens, het topic is simpel, wat heb je liever, roeren aan een stok of automaat, je haalt er je punt bij dat de toekomst volledig electrisch wordt, daar gaat het gewoon niet over.
Niet echt, want er bestaan automaten en CVT's.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?
Ik ga uit van de kracht van EV's en heb dat niet nodig.
Ik heb alleen aangegeven dat de enige reden dat we schakelen is omdat brandstofmotoren niet in het gehele toerenbereik efficiënt zijn, maar dat is gewoon een feit.
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:18 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Niet echt, want er bestaan automaten.
Toch kies ik, en met mij blijkbaar anderen, voor zelf schakelen voor het plezier en het actieve rijden dat er bij hoort.
Ik had toen ik mijn laatste aankoop deed ook voor een automaat kunnen gaan. Heb ik niet gedaan en dat heeft niets met efficiëntie te maken. Dat is niet de enige factor.
Zie editquote:Op zondag 26 februari 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.
Zie ook editquote:
Het is ouderwets op de zelfde manier als paardrijden, lopen of elke andere bezigheid dat efficiënter en beter kan, maar waarbij men om allerlei redenen toch kiest om het 'ouderwets' te doen.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.
Een handbak is op dat vlak wel hopeloos ouderwets, je bent bij iedere start, stop en kruising weer opnieuw in de soep aan het roeren, terwijl dat al vele decennia automatisch kan
Tip: vervang je startmotor door een ouderwetse slinger op de voorkant, dat betrekt je nog meerquote:Op zondag 26 februari 2023 14:26 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Het is ouderwets op de zelfde manier als paardrijden, lopen of elke andere bezigheid dat efficiënter en beter kan, maar waarbij men om allerlei redenen toch kiest om het 'ouderwets' te doen.
Voor mij heeft zelf schakelen meerwaarde boven automaat, cvt of elektrisch omdat het me meer bij het rijden betrekt tijdens plezierritjes. Dat het automatisch kan of helemaal niet meer nodig is interesseert me verder niet.
Gaat niet passen vrees ikquote:Op zondag 26 februari 2023 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tip: vervang je startmotor door een ouderwetse slinger op de voorkant, dat betrekt je nog meer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |