abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 15 februari 2023 @ 13:50:37 #51
18653 crew  D.
pi_208006059
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 13:49 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik ook niet nee :? Wegrijden gaat prima.
Dit herken ik dan weer wel:
[..]
Ik probeer er aan te denken om de laatste (centi)meters de rem wat los te laten (dat helpt), maar vaak vergeet ik het :P
Ik dat ook niet, maar ik ga er de eerstkomende keer wel op letten :Y
pi_208016649
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.

Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
Toyota C-HR rijdt als over een loper weg. De e-CVT-transmissie rijdt ook vlekkeloos.

Ik zou niet meer willen schakelen, ook gezien de problemen met de koppelingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-02-2023 20:58:43 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 23 februari 2023 @ 20:45:45 #53
155387 Martinello
Pretty, Pretty, Pretty Good
pi_208117731
Ik had een Alfa Giulietta met een zogenaamde TCT-versnellingsbak, vergelijkbaar met DSG van VW. Op zichzelf een prima ding, zeker bij rustig rijden. Kon ook op een “handmatige” stand gezet worden, zodat je met de flippers of met een tik naar voren of naar achteren tegen de pook kon schakelen. Bij wat sportiever rijden voelde de auto minder vlot dan je zou verwachten met 170 pk. Bij drempels schakelt hij te snel terug wat geloei tot gevolg heeft. En het semi-handmatig schakelen voelde altijd wat artificieel. Al met al toch blij dat ik nu in mijn Volvo weer een handgeschakelde 6-bak heb. Met verlichte versnellingspook :)
Just remember, it’s not a lie if you believe it.
pi_208118120
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 00:17 schreef D. het volgende:
Ow, en zakelijk en privé ook nog een handbak, dus overstappen is soms nog even ‘schakelen’ :P
@D. komt om in de auto’s. :o

[ Bericht 0% gewijzigd door D. op 23-02-2023 22:20:28 ]
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  Moderator donderdag 23 februari 2023 @ 22:18:13 #55
18653 crew  D.
pi_208119769
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 21:00 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
@:D. komt om in de auto’s. :o
RIP aan de nabestaanden :o
pi_208119832
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 22:18 schreef D. het volgende:

[..]
RIP aan de nabestaanden :o
Nu ga ik op edit klikken. :+
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  Moderator donderdag 23 februari 2023 @ 22:20:38 #57
18653 crew  D.
pi_208119852
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 22:19 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Nu ga ik op edit klikken. :+
Te laat :+
pi_208121473
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.

Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
Bedoel je een automaat uit jaren 2000 of ouder..
De modernste automaat is juist chiller dan handbak. Dat je nog niet keer rond rijden....
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_208137292
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 20:45 schreef Martinello het volgende:
Ik had een Alfa Giulietta met een zogenaamde TCT-versnellingsbak, vergelijkbaar met DSG van VW. Op zichzelf een prima ding, zeker bij rustig rijden. Kon ook op een “handmatige” stand gezet worden, zodat je met de flippers of met een tik naar voren of naar achteren tegen de pook kon schakelen. Bij wat sportiever rijden voelde de auto minder vlot dan je zou verwachten met 170 pk. Bij drempels schakelt hij te snel terug wat geloei tot gevolg heeft. En het semi-handmatig schakelen voelde altijd wat artificieel. Al met al toch blij dat ik nu in mijn Volvo weer een handgeschakelde 6-bak heb. Met verlichte versnellingspook :)
Wat is een verlichte versnellingspook? :D
Vakman pur sang
  zaterdag 25 februari 2023 @ 10:31:35 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208137369
Ik rij Audi, en automaat. Ik heb jarenlang handbak gereden maar ik wil het niet meer. In de file tijdens de spits, of als je ook vaak langere afstanden rijd, ff naar Stuttgart, Hamburg, München of Bayreuth dan is het ook heerlijk. Vooral in combinatie met dynamic cruise control. Afstand instellen tot je voorganger en er gewoon achteraan rijden. Goddelijk in de file.
  zaterdag 25 februari 2023 @ 10:32:46 #61
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208137375
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2023 12:13 schreef Fer het volgende:
Nadeel van de meeste automaten is dat ze soms niet helemaal vloeiend wegrijden vanuit stilstand.

Eigenlijk hebben alleen Aisin, Mercedes dit goed voor elkaar en ZF als er een dikke V6 voor zit.
Onzin
pi_208137525
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Onzin
Audi heeft ook een ZF dacht ik
Vakman pur sang
  zaterdag 25 februari 2023 @ 10:54:45 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208137551
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Audi heeft ook een ZF dacht ik
En? Dat maakt de post niet minder onzinnig.
  zaterdag 25 februari 2023 @ 11:07:34 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208137688
De meeste Nederlanders die een nieuwe auto rijden, rijden lease van hun werk. Ik heb dan ook de indruk dat veel mensen daarbij besparen op de automaat want duurder, meer bijtelling, minder andere dingen voor het lease bedrag daar waar het verbranders betreft. Hybride en Elektrisch zijn allemaal automaat. Wat rijcomfort betreft is natuurlijk elektrisch top, en hybride zeer aangenaam (ten minste, de beteren) want de Elektromotor vult de verbrander aan en geeft een enorm koppel over de hele toerenrange.
pi_208138375
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En? Dat maakt de post niet minder onzinnig.
Hij zegt ZF bak is goed, jij zegt ik het Audi automaat (ZF) rijdt geweldig?
Vakman pur sang
  zaterdag 25 februari 2023 @ 12:23:00 #66
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208138386
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 12:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hij zegt ZF bak is goed, jij zegt ik het Audi automaat (ZF) rijdt geweldig?
Hij zegt " Eigenlijk hebben alleen .... en ZF als er een dikke V6 voor zit.."
pi_208138441
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 12:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hij zegt " Eigenlijk hebben alleen .... en ZF als er een dikke V6 voor zit.."
Daarbij is de PDK bak die bmw en porsche gebruikt mijn inziens beter. Daar kun je niet tegenop schakelen hoor.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  zaterdag 25 februari 2023 @ 21:55:16 #68
155387 Martinello
Pretty, Pretty, Pretty Good
pi_208146490
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 10:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat is een verlichte versnellingspook? :D
Het schakelpatroon op de pook is verlicht in het donker. Leuke gimmick.
Just remember, it’s not a lie if you believe it.
  zaterdag 25 februari 2023 @ 22:22:04 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208146979
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 21:55 schreef Martinello het volgende:

[..]
Het schakelpatroon op de pook is verlicht in het donker. Leuke gimmick.
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,
pi_208146989
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 22:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,
Jij bent echt een zure ofnie?
Vakman pur sang
  zaterdag 25 februari 2023 @ 22:50:38 #71
155387 Martinello
Pretty, Pretty, Pretty Good
pi_208147480
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 22:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Oh wow, je moet kijken op je pook naar waar welke versnelling zit? Zou dan ècht een automaat nemen,
Ik zeg toch leuke gimmick, zure zultkop.
Just remember, it’s not a lie if you believe it.
pi_208149686
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
Miata is always the answer
  zondag 26 februari 2023 @ 08:26:51 #73
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208149834
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel files of andere drukte tegenkomt onderweg, een automaat wel lekker is.
Buiten die situaties heb ik veel liever een handbak. Bij gewone ritjes gebeurt het schakelen haast automatisch, maar bij speelritjes is het genieten.
Bij lange ritten boeit het ook niet, dan zit je toch de hele tijd in de hoogste versnelling.
  zondag 26 februari 2023 @ 08:59:50 #74
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208149968
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2023 22:50 schreef Martinello het volgende:

[..]
Ik zeg toch leuke gimmick, zure zultkop.
Niet zo happen man.
  zondag 26 februari 2023 @ 09:01:37 #75
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208149982
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
Als je iedere dag in de file staat, stop and go, langzaam rijden, weer sneller, etc dan is het gewoon erg comfortabel.
pi_208150025
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 07:43 schreef j669 het volgende:
Ik heb zat goede (en trouwens ook een hoop slechte) automaten gereden, maar mijn voorkeur zal altijd uit gaan naar handgeschakeld. Ik snap niet dat sommigen het schakelen als zoiets belastend zien in het verkeer. Een goede handbak heeft een lichte koppeling met voldoende gevoel en fijne mechanische klik in de pook. En dan is handbak rijden gewoon echt een feest.
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.

Gelukkig wordt alles elektrisch en zijn we hier over 20 jaar geheel van verlost, op een paar oldtimers na.
Tanken wordt wel spannend met zo'n oldtimer, aangezien het aantal tankstations sterk zal dalen.
pi_208150355
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 09:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.

Gelukkig wordt alles elektrisch en zijn we hier over 20 jaar geheel van verlost, op een paar oldtimers na.
Tanken wordt wel spannend met zo'n oldtimer, aangezien het aantal tankstations sterk zal dalen.
Tzt komt er voor oldtimerfanaten vast een ruilsysteem met vaten brandstof, waaruit ze hun auto's kunnen tanken mbv een voorzetpomp.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 26 februari 2023 @ 10:04:16 #78
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208150451
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 09:55 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Tzt komt er voor oldtimerfanaten vast een ruilsysteem met vaten brandstof, waaruit ze hun auto's kunnen tanken mbv een voorzetpomp.
Als verbranders maar een klein deel van het wagenpark zijn, zullen oliemaatschappijen er gewoon mee ophouden omdat het niet loont te raffineren. Benzine zal het eerste verdwijnen, diesel, vanwege de voordelen van dieselmotoren zal langer blijven imho.
Maar goed, als het raffineren van olie stopt, zal er ook wat anders moeten komen voor de wegen, omdat asfalt uit bitumen gemaakt wordt, een bijproduct uit de aardolie productie. Zal dan wel beton worden. Dat betekend ook dat de vraag naar beton zal stijgen en daar heb je weer brandstof voor nodig om het te maken. Betonproductie is energie intensief.
pi_208150470
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 15:58 schreef Donna het volgende:
Jarenlang automaat gereden, nu weer handgeschakeld. Ik vind het beide prima, maar als ik MOEST kiezen, dan automaat denk ik.
Dit. Het maakt me echt niet uit waar ik in stap. Een automaat is vooral heel fijn bij file.
Alleen jammer dat een automaat meer brandstof verbruikt.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208150502
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 09:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De enige reden dat we schakelen is omdat een brandstofmotor een heel beperkte range heeft waarin hij efficiënt werkt.

Gelukkig wordt alles elektrisch en zijn we hier over 20 jaar geheel van verlost, op een paar oldtimers na.
Tanken wordt wel spannend met zo'n oldtimer, aangezien het aantal tankstations sterk zal dalen.
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen. We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...
Miata is always the answer
  zondag 26 februari 2023 @ 10:13:27 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208150549
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 10:08 schreef j669 het volgende:

[..]
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen. We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...
Het trieste is dat mensen met verstand daarvan daar al een jaar of 20 voor waarschuwen, ook omdat wind en zonneenergie een flinke belasting zijn op het net. Maar deze werden door mensen die dit ideologisch niet wilden weten overschreeuwd (daar zijn die goed in, schreeuwen) en de netwerk bedrijvers bleven maar "slimme meters" roepen als oplossing. Resultaat is dat we een jaar of 20 achterlopen met investeringen in het netwerk. Nu hebben we de ellende dus.
Bedrijven die laadpalen plaatsen en daarmee geld verdienen, vertellen het trouwens ook al jaren aan de netwerkbedrijven.
pi_208150748
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 10:08 schreef j669 het volgende:

[..]
Geloof maar niet dat jij en ik nog mee gaan maken dat echt alles elektrisch is, niet in Nederland en al helemaal niet in de meeste andere landen.
"Alles" is een groot woord maar rond 2028 zullen er in Nederland zo'n 150.000 EV's per jaar verkocht worden en vanaf 2035 zelfs 350.000 per jaar. Dat betekent dat we in 2045 op 99% EV's zitten.

Dus tenzij je nu heel oud bent of slechte genen hebt, maken we dat nog wel mee.

quote:
We zitten 10 - 15 jaar na de echte opmars van EV's nog steeds pas rond de 3% EV
De opmars van de EV is pas 5 jaar op gang en begint nu duidelijk aan een S-curve, je kan de verkopen van de jaren ervoor amper meerekenen.

In Nederland worden 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht en zijn auto's zo'n 18 jaar oud voor ze op de schroothoop liggen, dus het is logisch dat het even duurt om 9.000.000 auto's te vervangen.

Momenteel stijgt de verkoop ieder jaar minimaal met 50% wereldwijd, in de praktijk ongeveer iedere 18 maanden een verdubbeling van de verkoopcijfers.



"Adoption curves" / S-curves gaan altijd sneller dan je denkt...



quote:
, terwijl ons stroomnet nu al volledig overbelast is door al die EV's...
Ons stroomnet is niet overbelast door EV's.

Sowieso kan je niet stellen dat er sprake is van 1 probleem of oorzaak is op ons stroomnet. Er zijn gebieden waar het net prima toereikend is, er zijn gebieden waar uitbreiding of vernieuwing nodig is.

Het stroomnet op 1 hoop gooien is niet zo nuttig, je hebt verschillende hoogspanningen, transformators en uiteindelijk het lokale "laagspanningsnet". En de knelpunten zijn echt niet overal hetzelfde.

Er zijn zeker wel lokale problemen waardoor laadpalen plaatsen niet lukt, vooral in oudere wijken maar dat is achterstallig onderhoud door netbeheerders.

Er zijn ook gebieden waar geen zonneparken of industrie aangesloten kan worden op dit moment.

Maar ook dat komt niet door "al die EV's".
"Al die EV's" zijn momenteel verantwoordelijk voor zo'n 0,7% van het totale stroomverbruik, als dat een probleem zou zijn, zou een koude winterdag een veel groter probleem zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-02-2023 10:51:57 ]
pi_208150761
Pff begint die discussie over botsauto’s weer :{
Vakman pur sang
pi_208150814
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 10:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Pff begint die discussie over botsauto’s weer :{
Ik weet niet of je in het verkeerde topic zit of "EV's" bedoelt maar het is wel een belangrijk deel van de discussie.

EV's met een handgeschakelde bak zijn nu niet bepaald de standaard, dus automaten zullen in de toekomst de markt geheel overnemen.
pi_208150890
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet of je in het verkeerde topic zit of "EV's" bedoelt maar het is wel een belangrijk deel van de discussie.

EV's met een handgeschakelde bak zijn nu niet bepaald de standaard, dus automaten zullen in de toekomst de markt geheel overnemen.
Jij zit in het verkeerde topic.
Dit gaat alleen over “automaat of handbak” in een gewone auto.
Vakman pur sang
  zondag 26 februari 2023 @ 13:16:49 #86
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208152615
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Alles" is een groot woord maar rond 2028 zullen er in Nederland zo'n 150.000 EV's per jaar verkocht worden en vanaf 2035 zelfs 350.000 per jaar. Dat betekent dat we in 2045 op 99% EV's zitten.

Dus tenzij je nu heel oud bent of slechte genen hebt, maken we dat nog wel mee.
[..]
De opmars van de EV is pas 5 jaar op gang en begint nu duidelijk aan een S-curve, je kan de verkopen van de jaren ervoor amper meerekenen.

In Nederland worden 350.000 nieuwe auto's per jaar verkocht en zijn auto's zo'n 18 jaar oud voor ze op de schroothoop liggen, dus het is logisch dat het even duurt om 9.000.000 auto's te vervangen.

Momenteel stijgt de verkoop ieder jaar minimaal met 50% wereldwijd, in de praktijk ongeveer iedere 18 maanden een verdubbeling van de verkoopcijfers.

[ afbeelding ]

"Adoption curves" / S-curves gaan altijd sneller dan je denkt...

[ afbeelding ]
[..]
Ons stroomnet is niet overbelast door EV's.

Sowieso kan je niet stellen dat er sprake is van 1 probleem of oorzaak is op ons stroomnet. Er zijn gebieden waar het net prima toereikend is, er zijn gebieden waar uitbreiding of vernieuwing nodig is.

Het stroomnet op 1 hoop gooien is niet zo nuttig, je hebt verschillende hoogspanningen, transformators en uiteindelijk het lokale "laagspanningsnet". En de knelpunten zijn echt niet overal hetzelfde.

Er zijn zeker wel lokale problemen waardoor laadpalen plaatsen niet lukt, vooral in oudere wijken maar dat is achterstallig onderhoud door netbeheerders.

Er zijn ook gebieden waar geen zonneparken of industrie aangesloten kan worden op dit moment.

Maar ook dat komt niet door "al die EV's".
"Al die EV's" zijn momenteel verantwoordelijk voor zo'n 0,7% van het totale stroomverbruik, als dat een probleem zou zijn, zou een koude winterdag een veel groter probleem zijn.
Ja en nee.
Het stroomnet is niet overbelast, het zit op veel plekken echt vol. Dit heeft tot gevolg dat er minder oplaadpalen geplaatst worden dan de bedrijven die ze runnen eigenlijk zouden willen. Ook dat wijken waar veel PV ligt op zonnige dagen hun stroom niet in het net kunnen laden. Op andere plekken kunnen bedrijventerreinen niet ontsloten worden omdat er geen capaciteit is.
Dat EV "maar" een klein deel van de stroom gebruiken is geen goed argument, een groot deel van het stroomverbruik wordt gebruikt voor Industrie, Spoorwegen, Datacenters, Woningen. Deze hebben een voorspelbare capaciteitsafname en daar ligt capaciteit in Netwerk en Productie voor. Het aandeel EV komt erbij en dat verspreid over het land. Het is dus niet zo dat het verwaarloosbaar is, het is wel degelijk een capaciteits uitdaging. Bedrijf waar ik werkte in Amsterdam ZO moest stroombesparende maatregelen bedenken omdat ze niet meer stroom konden krijgen, het net zit vol, en dat al een jaar of 20. Daar kunnen dus ook geen laadpalen worden geplaatst.
EV is echter niet de enige uitdaging, regering besloot wel heel dapper, we gaan van het gas af, warmtepompen moeten er komen, maar dat is ook een flink extra verbruik, en het netwerk en productie hebben daar nog niet de capaciteit voor. Stroomproductie, distributie en netstabiliteit zijn hogere wetenschap, het probleem is dat mensen in de politiek die er over beslissen willen geen idee hebben waar ze het over hebben. Ken mensen bij bv Tennet, Aliander, maar ook bij laadpaal uitbaters, die geven allemaal aan dat hier een enorme uitdaging zit en er als de wiedeweerga gebouwt moet worden. Het is niet voor niets dat men TenneT Duitsland wil verkopen voor tientallen miljarden, dat geld is hard nodig voor de capaciteitsuitbouw.
  zondag 26 februari 2023 @ 13:20:30 #87
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208152657
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 10:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jij zit in het verkeerde topic.
Dit gaat alleen over “automaat of handbak” in een gewone auto.
Ik maak een geintje en dan ben ik zuur.
Moet je jou nu eens kijken. Azijnzeikert
Het gaat hier over handschakelen of automaat, en dan is een logisch gevolg dat er ook over plugin hybride, hybride en EV gesproken wordt.
pi_208152831
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik maak een geintje en dan ben ik zuur.
Moet je jou nu eens kijken. Azijnzeikert
Het gaat hier over handschakelen of automaat, en dan is een logisch gevolg dat er ook over plugin hybride, hybride en EV gesproken met wordt.
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logisch

[ Bericht 5% gewijzigd door Lospedrosa op 26-02-2023 13:41:31 ]
Vakman pur sang
  zondag 26 februari 2023 @ 13:55:27 #89
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208153109
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logisch
Ik maakte een geintje naar Martinello, daar moest jij je ook over opwinden net zoals jij je opwinden moet over EV. Zeikert
pi_208153326
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik het tegen fresh Prince, want die moet altijd zijn aversie tegen de fossiele brandstofmotor spuien, en nee dat is niet logisch
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?

Ik ga uit van de kracht van EV's en heb dat niet nodig.

Ik heb alleen aangegeven dat de enige reden dat we schakelen is omdat brandstofmotoren niet in het gehele toerenbereik efficiënt zijn, maar dat is gewoon een feit.
pi_208153351
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?

Ik ga uit van de kracht van EV's en heb dat niet nodig.

Ik heb alleen aangegeven dat de enige reden dat we schakelen is omdat brandstofmotoren niet in het toerenbereik efficiënt zijn, maar dat is gewoon een feit.
Nou nou jongens, het topic is simpel, wat heb je liever, roeren aan een stok of automaat, je haalt er je punt bij dat de toekomst volledig electrisch wordt, daar gaat het gewoon niet over.
Vakman pur sang
pi_208153368
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou nou jongens, het topic is simpel, wat heb je liever, roeren aan een stok of automaat, je haalt er je punt bij dat de toekomst volledig electrisch wordt, daar gaat het gewoon niet over.
Dat is een reactie op een post van j669, die stelt dat we de overgang naar EV's nooit gaan meemaken.

Als je daar geen interesse in hebt, kan je dat overslaan en verder gaan met je leven.

In plaats daarvan verkondig je iets over mijn aversie tegen fossiele brandstofmotoren.
Laat m'n V60 dat maar niet horen (ook al zit ook daar een stekker aan).
  zondag 26 februari 2023 @ 14:18:29 #93
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208153402
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waar spui ik in dit topic aversie tegen brandstofmotoren?

Ik ga uit van de kracht van EV's en heb dat niet nodig.

Ik heb alleen aangegeven dat de enige reden dat we schakelen is omdat brandstofmotoren niet in het gehele toerenbereik efficiënt zijn, maar dat is gewoon een feit.
Niet echt, want er bestaan automaten en CVT's.
Toch kies ik, en met mij blijkbaar anderen, voor zelf schakelen voor het plezier en het actieve rijden dat er bij hoort.
Ik had toen ik mijn laatste aankoop deed ook voor een automaat kunnen gaan. Heb ik niet gedaan en dat heeft niets met efficiëntie te maken. Dat is niet de enige factor.
pi_208153427
quote:
80s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:18 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Niet echt, want er bestaan automaten.
Toch kies ik, en met mij blijkbaar anderen, voor zelf schakelen voor het plezier en het actieve rijden dat er bij hoort.
Ik had toen ik mijn laatste aankoop deed ook voor een automaat kunnen gaan. Heb ik niet gedaan en dat heeft niets met efficiëntie te maken. Dat is niet de enige factor.
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.

Een handbak is op dat vlak wel hopeloos ouderwets, je bent bij iedere start, stop en kruising weer opnieuw in de soep aan het roeren, terwijl dat al vele decennia automatisch kan ;)
  zondag 26 februari 2023 @ 14:20:46 #95
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208153435
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.
Zie edit :P
pi_208153438
quote:
80s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:20 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Zie edit :P
Zie ook edit :P

Heb ook 21 jaar geschakeld, sinds een paar jaar automaat. Vind het een stuk relaxter rijden.
  zondag 26 februari 2023 @ 14:26:56 #97
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208153487
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, uiteraard, maar automaten "schakelen" uiteindelijk ook. Of beter gezegd: ze brengen het optimale toerengebied en benodigde trekkracht van de motor in lijn met die van je wielen.

Een handbak is op dat vlak wel hopeloos ouderwets, je bent bij iedere start, stop en kruising weer opnieuw in de soep aan het roeren, terwijl dat al vele decennia automatisch kan ;)
Het is ouderwets op de zelfde manier als paardrijden, lopen of elke andere bezigheid dat efficiënter en beter kan, maar waarbij men om allerlei redenen toch kiest om het 'ouderwets' te doen.
Voor mij heeft zelf schakelen meerwaarde boven automaat, cvt of elektrisch omdat het me meer bij het rijden betrekt tijdens plezierritjes. Dat het automatisch kan of helemaal niet meer nodig is interesseert me verder niet.
pi_208153519
quote:
80s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:26 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Het is ouderwets op de zelfde manier als paardrijden, lopen of elke andere bezigheid dat efficiënter en beter kan, maar waarbij men om allerlei redenen toch kiest om het 'ouderwets' te doen.
Voor mij heeft zelf schakelen meerwaarde boven automaat, cvt of elektrisch omdat het me meer bij het rijden betrekt tijdens plezierritjes. Dat het automatisch kan of helemaal niet meer nodig is interesseert me verder niet.
Tip: vervang je startmotor door een ouderwetse slinger op de voorkant, dat betrekt je nog meer :+
  zondag 26 februari 2023 @ 14:29:47 #99
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_208153531
Wij kwamen in een file terecht voor de Karawanken tunnel.

Wisten wij veel dat het zes uur zou duren voor we weer normaal zouden kunnen rijden, maar na een uur begon mijn koppelingsvoet toch wel pijnlijk voelbaar te worden, toen hadden we nog 5 uur te gaan.

Mijn god wat een ellende was dat, er kwam maar geen einde aan, en ik heb toen besloten nooit meer een auto met een handmatige versnellingsbak te kopen.

In het huidige normale verkeer is automatisch gewoon veel verstandiger.
  zondag 26 februari 2023 @ 14:30:25 #100
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208153543
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tip: vervang je startmotor door een ouderwetse slinger op de voorkant, dat betrekt je nog meer :+
Gaat niet passen vrees ik :P
Ga ik ook geen plezier aan beleven gok ik zo.
Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')