Nou oké het is je vergeven.quote:Op zondag 26 februari 2023 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een reactie op een post van j669, die stelt dat we de overgang naar EV's nooit gaan meemaken.
Als je daar geen interesse in hebt, kan je dat overslaan en verder gaan met je leven.
In plaats daarvan verkondig je iets over mijn aversie tegen fossiele brandstofmotoren.
Laat m'n V60 dat maar niet horen (ook al zit ook daar een stekker aan).
Ik snap het welquote:Op zondag 26 februari 2023 14:30 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Gaat niet passen vrees ik
Ga ik ook geen plezier aan beleven gok ik zo.
Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel
Ik vind in de file adaptive cruisecontrol wel heel chill en daar heb je wel een automaat voor nodig. Voor de speelritjes gebruik je de flippers. Juist bij een pdk kun je daar van die heerlijk harde knallen mee maken.quote:Op zondag 26 februari 2023 08:26 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel files of andere drukte tegenkomt onderweg, een automaat wel lekker is.
Buiten die situaties heb ik veel liever een handbak. Bij gewone ritjes gebeurt het schakelen haast automatisch, maar bij speelritjes is het genieten.
Bij lange ritten boeit het ook niet, dan zit je toch de hele tijd in de hoogste versnelling.
Dat joelen, wat hij natuurlijk wel doet als je het gas helemaal intrapt, komt niet door het versnellingssysteem, maar door het (gebrek aan) vermogen. De auris heeft maar 95 pk, en ook een handgeschakelde auto moet behoorlijk loeien als je daarmee tegen de berg op moet.quote:Op zondag 12 februari 2023 18:43 schreef Piles het volgende:
[..]
Dit
Ik las overal het 'joelen' van de motor, maar als je normaal rijdt (waar zo'n burgerbak voor bedoeld is), heb je nergens last van.
En traploze automaat is sowieso fijn natuurlijk, los van type motor.
Ook een Lexus-hybride blijft hoog in de toeren zitten als je het gaspedaal helemaal intrapt, want daar zit nou eenmaal het maximale vermogen.quote:Op maandag 27 februari 2023 21:03 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat joelen, wat hij natuurlijk wel doet als je het gas helemaal intrapt, komt niet door het versnellingssysteem, maar door het (gebrek aan) vermogen. De auris heeft maar 95 pk, en ook een handgeschakelde auto moet behoorlijk loeien als je daarmee tegen de berg op moet.
Als je daarentegen een Lexus hybride rijdt, met precies hetzelfde versnellingssysteem maar het dubbele of drievoudige vermogen, dan komt het traploze karakter nog beter tot zijn recht. Het „voelt“ alleen niet zo snel als het eigenlijk is, omdat het spektakel van een normale auto bij versnellen mist.
@Pisces29 komt voorbij in de auto(maat)quote:Op dinsdag 28 februari 2023 16:52 schreef Pisces29 het volgende:
Ik rijd sinds kort in een automaat en dat is toch wel een genot.
Schakel net zo lief, maar stiekem bevalt me dit wel erg goed.
Eeeejjjjjjjjquote:Op dinsdag 28 februari 2023 18:40 schreef D. het volgende:
[..]
@:pisces29 komt voorbij in de auto(maat)
quote:
Mensen die met links remmen zijn niet te helpenquote:Op zondag 12 februari 2023 20:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Mooi man.
Zet je linker been helemaal links .
Of vouw deze achter je rechter been .
Dan kan je niet zomaar gebruiken om op de rem te trappen .
Dat is nu precies mijn punt. Een auris hybride en een fiat panda maken beide flink herrie als je even het normale verkeer in wil halen. Een Lexus of een handgeschakelde auto met het dubbele vermogen niet.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 00:59 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ook een Lexus-hybride blijft hoog in de toeren zitten als je het gaspedaal helemaal intrapt, want daar zit nou eenmaal het maximale vermogen.
Dat je een stuk sneller op je snelheid zit en daardoor minder lang het gaspedaal volledig ingetrapt hoeft te houden, is een ander verhaal.
95pk is het vermogen van enkel de benzinemotor in de auris. Ik heb ook niks tegen een auris hybride hoor. Is een heerlijke zuinige auto, perfect voor het Nederlandse verkeer. Heb er zelf ook een. Maar de Lexus rx400h was een stuk stiller bij dezelfde rijstijl. Het meerverbruik ten opzichte van de auris was trouwens niet eens zo heel erg veel, dus bij de gs zal het ook niet zo dramatisch zijn.quote:Ik weet ook niet zo goed uit welke duim je die 95pk gezogen hebt. De Auris hybride levert volgens het boekje 136pk. Dat is nog steeds een fractie van wat bijvoorbeeld GS450h levert, maar goed een liter brandstof brengt een Auris dan ook 50% verder.
Dus een Ferrari is eigenlijk stiller dan een fiat.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:25 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is nu precies mijn punt. Een auris hybride en een fiat panda maken beide flink herrie als je even het normale verkeer in wil halen. Een Lexus of een handgeschakelde auto met het dubbele vermogen niet.
Een planetair tandwielstelsel heeft drie aansluitingen. De derde aansluiting is de optelsom van de andere twee. Dus als je aansluiting één een verbrandingsmotor hebt, en op aansluiting twee een elektromotor dan kan je met die twee de snelheid van je wielen op aansluiting drie regelen. Simpel gezegd is de snelheid van je wielen dus de optelsom van de snelheden van beide motoren.quote:Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?
En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Waar zit dan de derde aansluiting?quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
Een planetair tandwielstelsel heeft drie aansluitingen. De derde aansluiting is de optelsom van de andere twee. Dus als je aansluiting één een verbrandingsmotor hebt, en op aansluiting twee een elektromotor dan kan je met die twee de snelheid van je wielen op aansluiting drie regelen. Simpel gezegd is de snelheid van je wielen dus de optelsom van de snelheden van beide motoren.
En eigenlijk heeft de Toyota aandrijving nog een tweede elektromotor die direkt op de verbrandingsmotor zit en die meteen de rol van vliegwiel en startmotor over neemt. Die twee elektromotoren zorgen er samen voor dat de motor altijd optimaal kan draaien, en vooral dat hij in een Atkinson-cyclus kan draaien in plaats van een Otto-cyclus. En daarmee heb je ineens een veel hoger rendement van je benzinemotor zelf.
Op elke regel is een uitzondering te bedenken.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:27 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Dus een Ferrari is eigenlijk stiller dan een fiat.
1. ring gearquote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waar zit dan de derde aansluiting?
[ afbeelding ]
Uhh nee? Een koppeling gaat over het algemeen korter mee dan een automaatbak. En al helemaal als 1 van de eerdere eigenaren een oud omatje was, want die kunnen niet schakelen en roken standaard de koppeling op bij het wegrijden.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 20:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Uitzonderingen daargelaten gaat een handgeschakelde bak langer mee.
Even mijn digitale handleiding gecheckt van mijn automaat auto uit 2012. Jep, in het serviceboekje staat dat de automaat olie lifetime is en nooit vervangen hoeft te worden.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij een handgeschakelde versnellingsbak zegt de fabrikant dat de vloeistof 'lifetime' is.
Toch heb ik daar mijn twijfels bij. Hoe lang is lifetime volgens de fabrikant.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Even mijn digitale handleiding gecheckt van mijn automaat auto uit 2012. Jep, in het serviceboekje staat dat de automaat olie lifetime is en nooit vervangen hoeft te worden.
Omdat die ook hun uurtjes en litertjes willen verkopen?quote:Op maandag 20 maart 2023 18:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
Waarom bevelen automonteurs alsnog aan om de vloeistof van automaatbakken te verversen bij hoge kilometerstand.
Of omdat die monteurs de ellende zien die je kan verwachten als je die olie nooit vervangtquote:Op maandag 20 maart 2023 19:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Omdat die ook hun uurtjes en litertjes willen verkopen?
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...quote:Op maandag 20 maart 2023 19:53 schreef Mano_ het volgende:
De garagehouder verdient aan die oliewissels, de monteur niet. Die krijgt gewoon zijn loon.
Dat is ook weer zo jaquote:Op maandag 20 maart 2023 19:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...
Als een garagebedrijf mij onzinnige behandelen wilt aansmeren dan kom ik daar niet meer. Dan heb je op slot geen klant meer over.quote:Op maandag 20 maart 2023 19:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...
Wat voor een automaat? Een “traditionele” automaat met koppelomvormer stelt hele andere eisen aan de olie dan een moderne automaat. Er zijn tegenwoordig zo veel soorten automaten, dat het bijna onmogelijk is om algemeen geldende uitspraken over verbruik of onderhoud te doen.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Toch heb ik daar mijn twijfels bij. Hoe lang is lifetime volgens de fabrikant.
Waarom bevelen automonteurs alsnog aan om de vloeistof van automaatbakken te verversen bij hoge kilometerstand.
het kan zijn dat de fabrikant 200.000 km ziet als lifetime
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?quote:Op maandag 20 maart 2023 20:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat voor een automaat? Een “traditionele” automaat met koppelomvormer stelt hele andere eisen aan de olie dan een moderne automaat. Er zijn tegenwoordig zo veel soorten automaten, dat het bijna onmogelijk is om algemeen geldende uitspraken over verbruik of onderhoud te doen.
Een autofabrikant wil auto's verkopen. Dat schiet niet op als ze met een beetje degelijk onderhoud een half miljoen kilometer en 20+ jaar heel blijven.quote:Op maandag 20 maart 2023 20:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?
Automatenfabrikant ZF heeft een eigen servicecentrum in Delfgauw en die geven 200.000 km op voor eerste service. Dus dat 'levenslang' blijkt toch niet echt levenslang.
Zelfs als de fabrikant van de auto zegt dat het geen onderhoud nodig heeft en levenslang meegaat, kun je alsnog de levensduur verlengen.
Daadwerkelijk onderhoudsvrij is niks natuurlijk, maar bijvoorbeeld de door jou genoemde 200.000km Interval is langer dan de service-interval die de meeste fabrikanten opgeven voor hun handgeschakelde versnellingsbak.quote:Op maandag 20 maart 2023 20:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?
Automatenfabrikant ZF heeft een eigen servicecentrum in Delfgauw en die geven 200.000 km op voor eerste service. Dus dat 'levenslang' blijkt toch niet echt levenslang.
Zelfs als de fabrikant van de auto zegt dat het geen onderhoud nodig heeft en levenslang meegaat, kun je alsnog de levensduur verlengen.
Klopt, die Toyota eCVT is misschien wel het mooiste ontwerp ooit voor een (hybride) automaat.quote:Op maandag 20 maart 2023 22:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daadwerkelijk onderhoudsvrij is niks natuurlijk, maar bijvoorbeeld de door jou genoemde 200.000km Interval is langer dan de service-interval die de meeste fabrikanten opgeven voor hun handgeschakelde versnellingsbak.
En daarnaast de al meermaals genoemde Toyota hybride “versnellingsbak”. En daar is versnellingsbak dus tussen aanhalingstekens omdat dat slechts één planetair tandwielstelsel is, en daarin eigenlijk niks echt schakelt en er dus niks is wat kapot kan gaan. Dat heeft zich ook al miljoenen keren in de praktijk bewezen.
Dit tegenargument heb ik nooit zo goed begrepen. Dat is bij elke traditionele automaat met koppelomvormer precies zo. Maar daar was het niet storend?quote:Op maandag 20 maart 2023 22:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Enige nadeel is dat het bij het optrekken je toerental niet echt aansluit bij je snelheid maar zodra je op snelheid bent stabiliseert zich dat vlot.
Ik vond het zelf niet storend.quote:Op maandag 20 maart 2023 22:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dit tegenargument heb ik nooit zo goed begrepen. Dat is bij elke traditionele automaat met koppelomvormer precies zo. Maar daar was het niet storend?
Nee, dat niet, maar je hoort de motor welquote:Op maandag 20 maart 2023 22:51 schreef DX11 het volgende:
In een automaat kijk je over het algemeen niet vaak naar de toerenteller..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |