abonnement Unibet Coolblue
pi_208153585
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is een reactie op een post van j669, die stelt dat we de overgang naar EV's nooit gaan meemaken.

Als je daar geen interesse in hebt, kan je dat overslaan en verder gaan met je leven.

In plaats daarvan verkondig je iets over mijn aversie tegen fossiele brandstofmotoren.
Laat m'n V60 dat maar niet horen (ook al zit ook daar een stekker aan).
Nou oké het is je vergeven.
Vakman pur sang
pi_208153783
quote:
80s.gif Op zondag 26 februari 2023 14:30 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Gaat niet passen vrees ik :P
Ga ik ook geen plezier aan beleven gok ik zo.
Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel :)
Ik snap het wel ;)

Maar er zijn ook mensen die het idee hebben dat ze wat wordt afgenomen als auto's in de toekomst geen handschakelbak meer hebben.

Op m'n F1 sim schakel ik me overigens nog steeds suf, al is het maar omdat je flink wat extra rotatie kan genereren door op het juiste moment terug te schakelen.
Maar op de weg heb ik die rotatie niet zo nodig ;)
pi_208160349
quote:
80s.gif Op zondag 26 februari 2023 08:26 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel files of andere drukte tegenkomt onderweg, een automaat wel lekker is.
Buiten die situaties heb ik veel liever een handbak. Bij gewone ritjes gebeurt het schakelen haast automatisch, maar bij speelritjes is het genieten.
Bij lange ritten boeit het ook niet, dan zit je toch de hele tijd in de hoogste versnelling.
Ik vind in de file adaptive cruisecontrol wel heel chill en daar heb je wel een automaat voor nodig. Voor de speelritjes gebruik je de flippers. Juist bij een pdk kun je daar van die heerlijk harde knallen mee maken.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_208171460
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:43 schreef Piles het volgende:

[..]
Dit :)
Ik las overal het 'joelen' van de motor, maar als je normaal rijdt (waar zo'n burgerbak voor bedoeld is), heb je nergens last van.
En traploze automaat is sowieso fijn natuurlijk, los van type motor.
Dat joelen, wat hij natuurlijk wel doet als je het gas helemaal intrapt, komt niet door het versnellingssysteem, maar door het (gebrek aan) vermogen. De auris heeft maar 95 pk, en ook een handgeschakelde auto moet behoorlijk loeien als je daarmee tegen de berg op moet.

Als je daarentegen een Lexus hybride rijdt, met precies hetzelfde versnellingssysteem maar het dubbele of drievoudige vermogen, dan komt het traploze karakter nog beter tot zijn recht. Het „voelt“ alleen niet zo snel als het eigenlijk is, omdat het spektakel van een normale auto bij versnellen mist.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208173739
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 21:03 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat joelen, wat hij natuurlijk wel doet als je het gas helemaal intrapt, komt niet door het versnellingssysteem, maar door het (gebrek aan) vermogen. De auris heeft maar 95 pk, en ook een handgeschakelde auto moet behoorlijk loeien als je daarmee tegen de berg op moet.

Als je daarentegen een Lexus hybride rijdt, met precies hetzelfde versnellingssysteem maar het dubbele of drievoudige vermogen, dan komt het traploze karakter nog beter tot zijn recht. Het „voelt“ alleen niet zo snel als het eigenlijk is, omdat het spektakel van een normale auto bij versnellen mist.
Ook een Lexus-hybride blijft hoog in de toeren zitten als je het gaspedaal helemaal intrapt, want daar zit nou eenmaal het maximale vermogen.

Dat je een stuk sneller op je snelheid zit en daardoor minder lang het gaspedaal volledig ingetrapt hoeft te houden, is een ander verhaal.

Ik weet ook niet zo goed uit welke duim je die 95pk gezogen hebt. De Auris hybride levert volgens het boekje 136pk. Dat is nog steeds een fractie van wat bijvoorbeeld GS450h levert, maar goed een liter brandstof brengt een Auris dan ook 50% verder.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 28 februari 2023 @ 01:18:44 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208173756
grappig, jaren geleden had ik als een van de eerste Audi A3 plugin hybrides, menig Porscherijder was gobsmacked als ik (om hem te pesten) wegtrok bij het stoplicht. De combinatie van Elektromotor en Benzine geeft een prachtig hoeveelheid koppelverdeling. PK zijn leuk, maar koppel is geweldig.
pi_208179896
Ik rijd sinds kort in een automaat en dat is toch wel een genot.
Schakel net zo lief, maar stiekem bevalt me dit wel erg goed. _O_
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 18:40:24 #108
18653 crew  D.
pi_208181068
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 16:52 schreef Pisces29 het volgende:
Ik rijd sinds kort in een automaat en dat is toch wel een genot.
Schakel net zo lief, maar stiekem bevalt me dit wel erg goed. _O_
@Pisces29 komt voorbij in de auto(maat) :o

:P

[ Bericht 0% gewijzigd door D. op 28-02-2023 18:48:08 ]
pi_208181103
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 18:40 schreef D. het volgende:

[..]
@:pisces29 komt voorbij in de auto(maat) :o

:P
Eeeejjjjjjjj

Geen goeie grap. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door D. op 28-02-2023 18:48:17 ]
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  Moderator dinsdag 28 februari 2023 @ 18:48:34 #110
18653 crew  D.
pi_208181151
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 18:43 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Eeeejjjjjjjj

Geen goeie grap. :P
Aangepast :P

Al is het nu geen grap meer :D
pi_208181166
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 18:48 schreef D. het volgende:

[..]
Aangepast :P

Al is het nu geen grap meer :D
:*
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  dinsdag 28 februari 2023 @ 18:52:02 #112
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_208181196
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 20:23 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Mooi man.

Zet je linker been helemaal links .
Of vouw deze achter je rechter been .
Dan kan je niet zomaar gebruiken om op de rem te trappen .
Mensen die met links remmen zijn niet te helpen

Nu nog verbrandingsmotor leasen is ook niet te helpen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_208182914
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 00:59 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ook een Lexus-hybride blijft hoog in de toeren zitten als je het gaspedaal helemaal intrapt, want daar zit nou eenmaal het maximale vermogen.

Dat je een stuk sneller op je snelheid zit en daardoor minder lang het gaspedaal volledig ingetrapt hoeft te houden, is een ander verhaal.
Dat is nu precies mijn punt. Een auris hybride en een fiat panda maken beide flink herrie als je even het normale verkeer in wil halen. Een Lexus of een handgeschakelde auto met het dubbele vermogen niet.
quote:
Ik weet ook niet zo goed uit welke duim je die 95pk gezogen hebt. De Auris hybride levert volgens het boekje 136pk. Dat is nog steeds een fractie van wat bijvoorbeeld GS450h levert, maar goed een liter brandstof brengt een Auris dan ook 50% verder.
95pk is het vermogen van enkel de benzinemotor in de auris. Ik heb ook niks tegen een auris hybride hoor. Is een heerlijke zuinige auto, perfect voor het Nederlandse verkeer. Heb er zelf ook een. Maar de Lexus rx400h was een stuk stiller bij dezelfde rijstijl. Het meerverbruik ten opzichte van de auris was trouwens niet eens zo heel erg veel, dus bij de gs zal het ook niet zo dramatisch zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208182945
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 20:25 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat is nu precies mijn punt. Een auris hybride en een fiat panda maken beide flink herrie als je even het normale verkeer in wil halen. Een Lexus of een handgeschakelde auto met het dubbele vermogen niet.
Dus een Ferrari is eigenlijk stiller dan een fiat. :')
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_208183295
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 22:19 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar een planetair tandwielsysteem is toch geen veranderende overbrenging, maar juist een reduceer in toeren en verhoging van koppel?

En heeft toyota niet toch wel een poeliesysteem?
Een planetair tandwielstelsel heeft drie aansluitingen. De derde aansluiting is de optelsom van de andere twee. Dus als je aansluiting één een verbrandingsmotor hebt, en op aansluiting twee een elektromotor dan kan je met die twee de snelheid van je wielen op aansluiting drie regelen. Simpel gezegd is de snelheid van je wielen dus de optelsom van de snelheden van beide motoren.

En eigenlijk heeft de Toyota aandrijving nog een tweede elektromotor die direkt op de verbrandingsmotor zit en die meteen de rol van vliegwiel en startmotor over neemt. Die twee elektromotoren zorgen er samen voor dat de motor altijd optimaal kan draaien, en vooral dat hij in een Atkinson-cyclus kan draaien in plaats van een Otto-cyclus. En daarmee heb je ineens een veel hoger rendement van je benzinemotor zelf.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 28 februari 2023 @ 20:47:41 #116
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208183321
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 20:45 schreef knoopie het volgende:

[..]
Een planetair tandwielstelsel heeft drie aansluitingen. De derde aansluiting is de optelsom van de andere twee. Dus als je aansluiting één een verbrandingsmotor hebt, en op aansluiting twee een elektromotor dan kan je met die twee de snelheid van je wielen op aansluiting drie regelen. Simpel gezegd is de snelheid van je wielen dus de optelsom van de snelheden van beide motoren.

En eigenlijk heeft de Toyota aandrijving nog een tweede elektromotor die direkt op de verbrandingsmotor zit en die meteen de rol van vliegwiel en startmotor over neemt. Die twee elektromotoren zorgen er samen voor dat de motor altijd optimaal kan draaien, en vooral dat hij in een Atkinson-cyclus kan draaien in plaats van een Otto-cyclus. En daarmee heb je ineens een veel hoger rendement van je benzinemotor zelf.
Waar zit dan de derde aansluiting?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208183331
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 20:27 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Dus een Ferrari is eigenlijk stiller dan een fiat. :')
Op elke regel is een uitzondering te bedenken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208183351
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 20:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waar zit dan de derde aansluiting?
[ afbeelding ]
1. ring gear
2. carrier
3. Sun gear
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208183391
Doe mij een handgeschakelde auto. De aandrijflijn is bij handgeschakeld 1 op 1 vast.
Uitzonderingen daargelaten gaat een handgeschakelde bak langer mee.
Voor automatische versnellingsbakken is een hele markt voor revisie en onderhoud. Sporadisch komen daar hangeschakelde auto's binnen, echter is er altijd werk voor deze bedrijven van met name autos en busjes die worden ingezet als taxi.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208199906
Tegenwoordig automaat.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_208435458
Ik dacht ook altijd: waarom zou ik ooit een automaat willen, ben toch niet lui!

Totdat ik een huur auto reed met automaat. Ik was gelijk verkocht.

Mijn volgende auto werd een automaat en ik ga nooit meer terug. Al is het maar alleen voor de files.

Heb overigens ook een keer een huurauto gereden met nep-automaat (schakelbak met computer die het schakelen doet), wat een vreselijke klote uitvinding is dat zeg. Dat is echt helemaal bagger.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2023 20:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
Uitzonderingen daargelaten gaat een handgeschakelde bak langer mee.
Uhh nee? Een koppeling gaat over het algemeen korter mee dan een automaatbak. En al helemaal als 1 van de eerdere eigenaren een oud omatje was, want die kunnen niet schakelen en roken standaard de koppeling op bij het wegrijden.

Overigens heb ik het dan wel over 2010+ auto's. Auto's onder de 2010, en zeker onder de 2000, hebben veel gevoeligere automaten, de techniek was toen nog niet goed genoeg.

[ Bericht 38% gewijzigd door DX11 op 18-03-2023 21:13:44 ]
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_208468965
Het zijn juist de (moderne) automaatbakken die kwetsbare technieken aan boord hebben. versleten solenoids of opgehoopt vuil zorgt ervoor dat je vanaf 200.000 km schade kunt krijgen aan de bak.
Het advies is om de vloeistof van de automaatbak te verversen om de 80.000 km. de bakolie is op een bepaald moment verbrand en dient ververst te worden om het schakelen soepel te laten verlopen.

Bij een handgeschakelde versnellingsbak zegt de fabrikant dat de vloeistof 'lifetime' is.
Een koppeling kan lang meegaan als je er netjes mee omgaat. Met slippende koppeling rijden is slecht, maar ook het (verkeerd) optrekken met een trailer is funest. dat zie je als mensen een boot uit het water halen vanaf een trailerhelling.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208469026
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bij een handgeschakelde versnellingsbak zegt de fabrikant dat de vloeistof 'lifetime' is.
Even mijn digitale handleiding gecheckt van mijn automaat auto uit 2012. Jep, in het serviceboekje staat dat de automaat olie lifetime is en nooit vervangen hoeft te worden.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_208469074
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:14 schreef DX11 het volgende:

[..]
Even mijn digitale handleiding gecheckt van mijn automaat auto uit 2012. Jep, in het serviceboekje staat dat de automaat olie lifetime is en nooit vervangen hoeft te worden.
Toch heb ik daar mijn twijfels bij. Hoe lang is lifetime volgens de fabrikant.
Waarom bevelen automonteurs alsnog aan om de vloeistof van automaatbakken te verversen bij hoge kilometerstand.

het kan zijn dat de fabrikant 200.000 km ziet als lifetime :)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208470616
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
Waarom bevelen automonteurs alsnog aan om de vloeistof van automaatbakken te verversen bij hoge kilometerstand.
Omdat die ook hun uurtjes en litertjes willen verkopen?
  maandag 20 maart 2023 @ 19:53:19 #126
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208470815
quote:
10s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:44 schreef Piles het volgende:

[..]
Omdat die ook hun uurtjes en litertjes willen verkopen?
Of omdat die monteurs de ellende zien die je kan verwachten als je die olie nooit vervangt ;)
De garagehouder verdient aan die oliewissels, de monteur niet. Die krijgt gewoon zijn loon.

Op de totale kosten van het hebben van een auto is eens per paar jaar de bakolie (automaat of handbak) echt een druppel op een gloeiende plaat. Je weet dan wel zeker dat het goed is en het is een momentopname van de staat van de bak. Als er bij een oliewissel een spoortje van metaal te zien is ben je misschien op tijd om grote schade te voorkomen.
pi_208470894
quote:
80s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:53 schreef Mano_ het volgende:
De garagehouder verdient aan die oliewissels, de monteur niet. Die krijgt gewoon zijn loon.
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...
  maandag 20 maart 2023 @ 20:04:36 #128
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208471071
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:56 schreef Piles het volgende:

[..]
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...
Dat is ook weer zo ja ^O^
pi_208471170
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:56 schreef Piles het volgende:

[..]
Je zal inhoudelijk vast gelijk hebben, maar dit is natuurlijk onzin. Ik heb (toen ik ooit in een winkel werkte) ook dingen verkocht die wellicht niet nodig waren, maar wel gewenst vanuit leidinggevenden. Dus ik zie personeel niet perse als objectief. Sterker nog, wellicht hebben ze een bonusregeling...
Als een garagebedrijf mij onzinnige behandelen wilt aansmeren dan kom ik daar niet meer. Dan heb je op slot geen klant meer over.

Overigens is het mogelijk om een kleine hoeveelheid olie af te tappen van de automaatbak. Als dat dan bijvoorbeeld verbrand ruikt, of ernstig vervuild is, dan weet je genoeg. Zo'n oliewissel kost ook niet de wereld.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208471537
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:17 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Toch heb ik daar mijn twijfels bij. Hoe lang is lifetime volgens de fabrikant.
Waarom bevelen automonteurs alsnog aan om de vloeistof van automaatbakken te verversen bij hoge kilometerstand.

het kan zijn dat de fabrikant 200.000 km ziet als lifetime :)
Wat voor een automaat? Een “traditionele” automaat met koppelomvormer stelt hele andere eisen aan de olie dan een moderne automaat. Er zijn tegenwoordig zo veel soorten automaten, dat het bijna onmogelijk is om algemeen geldende uitspraken over verbruik of onderhoud te doen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208472000
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:24 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wat voor een automaat? Een “traditionele” automaat met koppelomvormer stelt hele andere eisen aan de olie dan een moderne automaat. Er zijn tegenwoordig zo veel soorten automaten, dat het bijna onmogelijk is om algemeen geldende uitspraken over verbruik of onderhoud te doen.
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?

Automatenfabrikant ZF heeft een eigen servicecentrum in Delfgauw en die geven 200.000 km op voor eerste service. Dus dat 'levenslang' blijkt toch niet echt levenslang.
Zelfs als de fabrikant van de auto zegt dat het geen onderhoud nodig heeft en levenslang meegaat, kun je alsnog de levensduur verlengen. 8)7
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 20 maart 2023 @ 20:58:40 #132
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208472085
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:53 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?

Automatenfabrikant ZF heeft een eigen servicecentrum in Delfgauw en die geven 200.000 km op voor eerste service. Dus dat 'levenslang' blijkt toch niet echt levenslang.
Zelfs als de fabrikant van de auto zegt dat het geen onderhoud nodig heeft en levenslang meegaat, kun je alsnog de levensduur verlengen. 8)7
Een autofabrikant wil auto's verkopen. Dat schiet niet op als ze met een beetje degelijk onderhoud een half miljoen kilometer en 20+ jaar heel blijven.
Als een auto de eerste eigenaar maar overleeft. Alles wat daarna gebeurt is af te schuiven op de eerste eigenaar, waardoor het beeld van betrouwbaarheid goeddeels blijft bestaan. 130-150dkm is dus wel genoeg, alles meer is weggegooid geld.
pi_208473424
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:53 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Kun je een bak noemen die daadwerkelijk onderhoudsvrij is?

Automatenfabrikant ZF heeft een eigen servicecentrum in Delfgauw en die geven 200.000 km op voor eerste service. Dus dat 'levenslang' blijkt toch niet echt levenslang.
Zelfs als de fabrikant van de auto zegt dat het geen onderhoud nodig heeft en levenslang meegaat, kun je alsnog de levensduur verlengen. 8)7
Daadwerkelijk onderhoudsvrij is niks natuurlijk, maar bijvoorbeeld de door jou genoemde 200.000km Interval is langer dan de service-interval die de meeste fabrikanten opgeven voor hun handgeschakelde versnellingsbak.
En daarnaast de al meermaals genoemde Toyota hybride “versnellingsbak”. En daar is versnellingsbak dus tussen aanhalingstekens omdat dat slechts één planetair tandwielstelsel is, en daarin eigenlijk niks echt schakelt en er dus niks is wat kapot kan gaan. Dat heeft zich ook al miljoenen keren in de praktijk bewezen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208473500
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 22:31 schreef knoopie het volgende:

[..]
Daadwerkelijk onderhoudsvrij is niks natuurlijk, maar bijvoorbeeld de door jou genoemde 200.000km Interval is langer dan de service-interval die de meeste fabrikanten opgeven voor hun handgeschakelde versnellingsbak.
En daarnaast de al meermaals genoemde Toyota hybride “versnellingsbak”. En daar is versnellingsbak dus tussen aanhalingstekens omdat dat slechts één planetair tandwielstelsel is, en daarin eigenlijk niks echt schakelt en er dus niks is wat kapot kan gaan. Dat heeft zich ook al miljoenen keren in de praktijk bewezen.
Klopt, die Toyota eCVT is misschien wel het mooiste ontwerp ooit voor een (hybride) automaat.
Schokvrij, naadloos, betrouwbaar en heel compact geïntegreerd met de elektromotoren.

Uiteraard iets wat we in het EV-tijdperk niet meer nodig hebben maar in een hybride veruit het mooiste systeem.

Enige nadeel is dat het bij het optrekken je toerental niet echt aansluit bij je snelheid maar zodra je op snelheid bent stabiliseert zich dat vlot.
pi_208473567
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 22:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Enige nadeel is dat het bij het optrekken je toerental niet echt aansluit bij je snelheid maar zodra je op snelheid bent stabiliseert zich dat vlot.
Dit tegenargument heb ik nooit zo goed begrepen. Dat is bij elke traditionele automaat met koppelomvormer precies zo. Maar daar was het niet storend?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_208473595
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 22:45 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dit tegenargument heb ik nooit zo goed begrepen. Dat is bij elke traditionele automaat met koppelomvormer precies zo. Maar daar was het niet storend?
Ik vond het zelf niet storend.
pi_208473610
In een automaat kijk je over het algemeen niet vaak naar de toerenteller..
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_208473631
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 22:51 schreef DX11 het volgende:
In een automaat kijk je over het algemeen niet vaak naar de toerenteller..
Nee, dat niet, maar je hoort de motor wel ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')