abonnement Unibet Coolblue
pi_207735623
Wat heeft de Commissie in januari 2023 aangenomen?

De Commissie heeft toestemming gegeven voor het in de handel brengen van een vierde insect, Alphitobius diaperionus (kleine meelworm), als levensmiddel.

De term 'kleine meelworm' verwijst naar de larvale vorm van Alphitobius diaperinus, een insectensoort die behoort tot de familie van Tenebrionidae (donkere kevers).

Het nieuwe voedsel bestaat uit de bevroren, pasta, gedroogde en poedervormen van huiskrekel. Het is bedoeld om op de markt te worden gebracht als voedselingredint in een aantal voedingsproducten voor de algemene bevolking.

Bovendien heeft de Commissie voor het eerst toestemming gegeven voor het op de markt brengen van gedeeltelijk ontvet poeder dat is verkregen uit hele Acheta domesticus (huiskrekel) als nieuw voedingsmiddel.


De toelating van deze twee nieuwe voedingsmiddelen stelt de aanvragers in staat om deze insectensoort onder bepaalde gebruiksvoorwaarden op de EU-markt te brengen.

Wat er vandaag is gebeurd, is een van de laatste stappen in de procedure voor het toelaten van meelworm en gedeeltelijk ontvet poeder verkregen uit huiskrekel als nieuw voedingsmiddel. De lidstaten gaven de Commissie groen licht om een ​​exploitant van een levensmiddelenbedrijf, die om deze vergunningen had verzocht, toe te staan ​​het product op de EU-markt te brengen. De Commissie zal daartoe nu een rechtshandeling aannemen. Dit is al gebeurd met de gele meelworm, de treksprinkhaan en de huiskrekel.

https://food.ec.europa.eu(...)insect-novel-food_en

TT is onvolledig, maar ik had niet voldoende ruimte. Sommige insecten hadden al goedkeuring. Gehele artikel, plus Q&A in link.

Gezien het slechts meel of pasta van deze insecten betreft, zal het, indien gebruikt als additive in bv pizza's wellicht qua vermelding niet verder komen dan een bepaald nummer in het ingredinten toevoegingen overzicht. IMO
pi_207735647
Bovenstaande ter nuancering van bv tweets als deze:

twitter
pi_207735665
Opvallend veel insectentopics deze week van opvallend veel users die over andere onderwerpen ook opvallend vergelijkbare meningen hadden
pi_207735692
EU ^O^
pi_207735707
Prima plan. Het is de toekomst
pi_207735721
:Y) ^O^ :Y)
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_207735732
Ach dat ze het beschikbaar maken geen problemen mee, als mensen het willen eten ga je gang. Misschien dat ik wel eens wat ingredinten probeer, al eens wat insecten gegeten, niet vies maar ook niet dat je zegt dit wordt een vast recept. Maar kijken hoelang het duurt voordat een select groepje weer hysterisch gaat doen omdat ze het eten van insecten iedereen willen opdringen.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 16:13:22 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207735743
Topic nummer 100 over dit onderwerp.

:O
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_207735748
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:12 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Maar kijken hoelang het duurt voordat een select groepje weer hysterisch gaat doen omdat ze het eten van insecten iedereen willen opdringen.
Nee dan kun je beter vooraf al hysterisch anti zijn inderdaad
pi_207735754
quote:
Je oogst gaat mislukken, ik camoufleer me als een meelworm
Als een Egyptische plaag, predik in de haag
Gigantische kraag, reformeer van Praag tot aan Den Haag
Stille Willem _O_
pi_207735755
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:13 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Nee dan kun je beter vooraf al hysterisch anti zijn inderdaad
Je weet dat het gaat komen, je weet het gewoon. Let nu al eens op het aantal berichten over het eten van insecten in de media, er is een explosie aan berichten de laatste weken. Even het zaadje planten in de hoofdjes van de mensen.
pi_207735758
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:10 schreef Roellie80 het volgende:
Prima plan. Het is de toekomst
Zeker, het bevat 3x zoveel protene als wei poeder, dus in dat opzicht zal er voldoende belangstelling voor zijn.
pi_207735796
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:10 schreef Roellie80 het volgende:
Prima plan. Het is de toekomst
Het is ook al het verleden trouwens, rode voedselkleurstoffen (E120 bijvoorbeeld) worden al jaren uit insecten gewonnen zonder dat iemand er ook maar een halve seconde aandacht aan besteedde.
pi_207735797
Ach, het voedsel moet toch ergens vandaan komen. We vinden het misschien ranzig, maar bijvoorbeeld in kaas zit stremsel - dit haal je uit de lebmaag van een kalf. Gelatine komt van een varken.

Zolang ik geen gegrilde spinnenpoten hoef te eten, prima toch.
Google is your friend, abuse your friends
pi_207735813
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:13 schreef Harvest89 het volgende:
Topic nummer 100 over dit onderwerp.

:O
Zou een insect geen probleem mee moeten hebben.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 27 januari 2023 @ 16:19:47 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_207735817
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:01 schreef Za het volgende:
Gezien het slechts meel of pasta van deze insecten betreft, zal het, indien gebruikt als additive in bv pizza's wellicht qua vermelding niet verder komen dan een bepaald nummer in het ingredinten toevoegingen overzicht. IMO
Veel meer lijkt me ook niet nodig? :?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_207735846
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:14 schreef Za het volgende:

[..]
Zeker, het bevat 3x zoveel protene als wei poeder, dus in dat opzicht zal er voldoende belangstelling voor zijn.
Plus mensen met een koemelkallergie kunnen hun hart ophalen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_207735848
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:14 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]
Je weet dat het gaat komen, je weet het gewoon.
Nuh, je hoopt het gewoon. Dat is de vervolgings en onderdrukkings-fetish die praat.
Conscience do cost.
pi_207735858
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:19 schreef heywoodu het volgende:

Veel meer lijkt me ook niet nodig? :?
Nee, maar je krijgt dan dat het een soort geruisloos in allerlei producten van de algemene bevolking beland, ik weet niet of dat wenselijk is.
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 27 januari 2023 @ 16:23:30 #20
319979 Fok-it
All is well
pi_207735860
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:14 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]
Je weet dat het gaat komen, je weet het gewoon. Let nu al eens op het aantal berichten over het eten van insecten in de media, er is een explosie aan berichten de laatste weken. Even het zaadje planten in de hoofdjes van de mensen.
Explosie nog wel. Zie zelf nauwelijks berichten erover. Weer mooi stukje algoritme van de anti's die dit waarschijnlijk wekenlang f5-en en vervolgens klagen dat ze elke dag berichten voorbij zien komen

Hoe zou het toch komen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_207735862
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:22 schreef ems. het volgende:

[..]
Nuh, je hoopt het gewoon. Dat is de vervolgings en onderdrukkings-fetish die praat.
Hele dag doemscenario’s en zwartkijken zodat je een paar keer “ZIE JE WEL” kunt roepen
pi_207735929
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:22 schreef ems. het volgende:

[..]
Nuh, je hoopt het gewoon. Dat is de vervolgings en onderdrukkings-fetish die praat.
Hopen, geen idee. Zal je laten weten als ik een stijfje heb zodra het gebeurd.
pi_207735946
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:23 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Explosie nog wel. Zie zelf nauwelijks berichten erover. Weer mooi stukje algoritme van de anti's die dit waarschijnlijk wekenlang f5-en en vervolgens klagen dat ze elke dag berichten voorbij zien komen

Hoe zou het toch komen
Anti's?
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:12 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Ach dat ze het beschikbaar maken geen problemen mee, als mensen het willen eten ga je gang. Misschien dat ik wel eens wat ingredinten probeer, al eens wat insecten gegeten, niet vies maar ook niet dat je zegt dit wordt een vast recept.
Ik blijf mij verwonderen over de hersenspinsels die sommigen hier op FOK! hebben.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 16:36:09 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_207736025
Is dit het vervolg op jouw vorige topic hierover?
NWS / Sprinkhanen hebben de toekomst, bv als vleesvervanger.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! golfer
pi_207736066
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:13 schreef Harvest89 het volgende:
Topic nummer 100 over dit onderwerp.

:O
Het is toch interessante en actuele materie?

Mensen eten minder vlees, willen koolhydraat armer eten, en veel proteine, dan zijn sprinkhanen of krekels een alternatief voor velen.

Ik vermoed dat de sportwereld dit populair gaat maken.
pi_207736104
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:39 schreef Za het volgende:
Mensen eten minder vlees, willen koolhydraat armer eten, en veel proteine, dan zijn sprinkhanen of krekels een alternatief voor velen.
Insecten zijn net zo goed vlees als varken, koe of schaap dat zijn.
Het leeft en wij maken het dood voor consumptie. Er is geen verschil.
Google is your friend, abuse your friends
pi_207736118
Ik heb geen probleem met insecten eten maar ontvet poeder klinkt wel alsof het door 86 apparaten en chemicalin gaat en dat vind ik wat minder fijn.
pi_207736124
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:36 schreef golfer het volgende:
Is dit het vervolg op jouw vorige topic hierover?
NWS / Sprinkhanen hebben de toekomst, bv als vleesvervanger.
Nee want het betreft hier de larven van kevers (Alphitobius diaperinus).

pi_207736269
We moeten de EU bedanken dat ze dit toestaan voordat ze het eten van gewassen en vlees verbieden jongens.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207736286
Het is de bedoeling dat met het krekelmeel onder andere in brood, pasta, koekjes, bier en zelfs in chocolade kan worden verwerkt. Het groene licht kwam nadat de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid het nieuwe poeder heeft geverifieerd.

https://www.retaildetail.(...)ine-meelwormen-eten/
  Spellchecker vrijdag 27 januari 2023 @ 17:04:16 #31
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_207736302
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:14 schreef Za het volgende:

[..]
Zeker, het bevat 3x zoveel protene als wei poeder, dus in dat opzicht zal er voldoende belangstelling voor zijn.
Al die bodybuilders _O-
pi_207736492
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 17:01 schreef ludovico het volgende:
We moeten de EU bedanken dat ze dit toestaan voordat ze het eten van gewassen en vlees verbieden jongens.
:')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207736577
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 17:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
:')
Wat? Toch knap lullig, gaat iedereen dood aan de honger.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 27 januari 2023 @ 17:39:48 #34
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_207736665
Vreet anders ook gewoon hersenen en ingewanden op. Is ook lekker voedzaam en ga je verspilling tegen.

Roze koeken zijn lekker. Is ook gesquashde insecten. Maar ik zit er niet op te wachten om strakjes pootjes en lijfjes in mijn voedsel terug te zien. Of dat het deeg ophoud en pizza's met hoofdingredint van dat insectenmeel is.

Dan wordt het wel een beetje you will eat ze bugz.

*ding ding ding!!!! Winnaar!*
pi_207736728
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 17:39 schreef Rickocum het volgende:
you will eat ze bugz.
*O*
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_207737502
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 17:39 schreef Rickocum het volgende:
Vreet anders ook gewoon hersenen en ingewanden op. Is ook lekker voedzaam en ga je verspilling tegen.

Roze koeken zijn lekker. Is ook gesquashde insecten. Maar ik zit er niet op te wachten om strakjes pootjes en lijfjes in mijn voedsel terug te zien. Of dat het deeg ophoud en pizza's met hoofdingredint van dat insectenmeel is.

Dan wordt het wel een beetje you will eat ze bugz.

*ding ding ding!!!! Winnaar!*
Ook nog nooit een frikandel gegeten?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 27 januari 2023 @ 19:34:38 #37
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_207737986
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:23 schreef Za het volgende:

[..]
Nee, maar je krijgt dan dat het een soort geruisloos in allerlei producten van de algemene bevolking beland, ik weet niet of dat wenselijk is.
Als je het niet proeft/merkt maakt dat toch echt geen ene reet uit joh.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_207738104
quote:
4s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 17:03 schreef Za het volgende:
Het is de bedoeling dat met het krekelmeel onder andere in brood, pasta, koekjes, bier en zelfs in chocolade kan worden verwerkt. Het groene licht kwam nadat de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid het nieuwe poeder heeft geverifieerd.

https://www.retaildetail.(...)ine-meelwormen-eten/
Het werd ook godvergeten tijd. Nu wordt geruisloos allerlei viezige lichaamsgelei en organen van varkens en koeien vermomd als e-nummer gebruikt in snoep koekjes en pasta. Insecten klinken een stuk cleaner. Zeer wenselijk voor de bevolking en het milieu. Insecten zullen een stuk eenvoudiger te kweken zijn. ^O^
beter een knipoog dan een blauw oog
  Beste debater 2022 vrijdag 27 januari 2023 @ 20:10:13 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207738722
Gaat een Kaag ook wormen eten, of is dit meer bedoeld voor het klootjesvolk?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207739116
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gaat een Kaag ook wormen eten, of is dit meer bedoeld voor het klootjesvolk?
Waarom toch altijd dit soort infantiele reacties?
Het gaat hier simpelweg om het feit dat de EU, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS, zeer restrictief is in wat zij op de markt toestaat als levensmiddel. Effectief moet voor alles wat voor 1997 geen gebruikelijk voedingsmiddel was dergelijke toestemming verkregen worden.
Die toestemming is in dit geval verleend voor de kleine meelworm. Niets bijzonders aan, geen verplichting, niets van doen met elite en klootjesvolk en ga zo maar door.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Beste debater 2022 vrijdag 27 januari 2023 @ 20:34:52 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207739178
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:30 schreef Monolith het volgende:

[..]
Waarom toch altijd dit soort infantiele reacties?
Het gaat hier simpelweg om het feit dat de EU, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS, zeer restrictief is in wat zij op de markt toestaat als levensmiddel. Effectief moet voor alles wat voor 1997 geen gebruikelijk voedingsmiddel was dergelijke toestemming verkregen worden.
Die toestemming is in dit geval verleend voor de kleine meelworm. Niets bijzonders aan, geen verplichting, niets van doen met elite en klootjesvolk en ga zo maar door.
Dat dacht ik eerst ook, maar als men zelfs al een basisschool geronseld heeft om kiddo's meelwormen en ander spul voor te zetten, dan lijkt mij dat er wel wat meer speelt dan een simpele aanpassing van regels op voedingstoffen. Allemaal weer net iets te geforceerd, maar gelukkig wel gekoppeld aan de SDG's.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207739180
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 19:40 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Het werd ook godvergeten tijd. Nu wordt geruisloos allerlei viezige lichaamsgelei en organen van varkens en koeien vermomd als e-nummer gebruikt in snoep koekjes en pasta. Insecten klinken een stuk cleaner. Zeer wenselijk voor de bevolking en het milieu. Insecten zullen een stuk eenvoudiger te kweken zijn. ^O^
Waarom klinkt jou dat gezonder in de oren? Wat is er mis met organen bv? En waarom denk je dat insecten die niet hebben?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_207739242
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat dacht ik eerst ook, maar als men zelfs al een basisschool geronseld heeft om kiddo's meelwormen en ander spul voor te zetten, dan lijkt mij dat er wel wat meer speelt dan een simpele aanpassing van regels op voedingstoffen. Allemaal weer net iets te geforceerd, maar gelukkig wel gekoppeld aan de SDG's.
En over welke snode "men" hebben we het hier precies? Wie forceert wat? Wat heeft de EU te maken met een basisschool? Was het een beetje gezellig op de vrijdagmiddagborrel?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Beste debater 2022 vrijdag 27 januari 2023 @ 20:42:05 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207739291
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:38 schreef Monolith het volgende:

[..]
En over welke snode "men" hebben we het hier precies? Wie forceert wat? Wat heeft de EU te maken met een basisschool? Was het een beetje gezellig op de vrijdagmiddagborrel?
Geen snode 'men' of donkere, duistere complotten. Gewoon weer een aalgladde P.R.-campagne die de boel moet bepoedersuikeren.

Wees gewoon eerlijk. De vleesconsumptie zoals die nu is, is onhoudbaar. Dus of minder vlees vreten of aan de soja en de insecten. Maar bespaar ons s.v.p. dat "Het-is-best-lekker-hoor-moet-je-echt-eens-proberen" gedans om de hete brij heen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 27 januari 2023 @ 20:50:20 #45
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207739418
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen snode 'men' of donkere, duistere complotten. Gewoon weer een aalgladde P.R.-campagne die de boel moet bepoedersuikeren.

Wees gewoon eerlijk. De vleesconsumptie zoals die nu is, is onhoudbaar. Dus of minder vlees vreten of aan de soja en de insecten. Maar bespaar ons s.v.p. dat "Het-is-best-lekker-hoor-moet-je-echt-eens-proberen" gedans om de hete brij heen.
Waarom heb je er problemen mee?
Dat ze kinderen aanmoedigen om insecten te eten is trouwens logisch. Kinderen zijn kneedbaar, en als ze straks volwassen zijn is insecten eten dus normaal. Apen eten het trouwens ook.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Beste debater 2022 vrijdag 27 januari 2023 @ 20:54:26 #46
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207739491
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Waarom heb je er problemen mee?
Dat ze kinderen aanmoedigen om insecten te eten is trouwens logisch. Kinderen zijn kneedbaar, en als ze straks volwassen zijn is insecten eten dus normaal. Apen eten het trouwens ook.
Laat dat de ouders zelf bepalen, svp. En nog meer: de kinderen zelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207739521
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Waarom heb je er problemen mee?
Dat ze kinderen aanmoedigen om insecten te eten is trouwens logisch. Kinderen zijn kneedbaar, en als ze straks volwassen zijn is insecten eten dus normaal. Apen eten het trouwens ook.
Apen 'hebben' ook twee geslachten maar onze kinderen leren ze heel wat anders.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 27 januari 2023 @ 20:56:52 #48
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207739543
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Waarom heb je er problemen mee?
Dat ze kinderen aanmoedigen om insecten te eten is trouwens logisch. Kinderen zijn kneedbaar, en als ze straks volwassen zijn is insecten eten dus normaal. Apen eten het trouwens ook.
Apen bijten elkaar ook vingers en piemels af als ze ruzie hebben. Dat lijkt me geen reden om dergelijk gedrag onder mensen aan te moedigen.
pi_207739565
Andere apen*!
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  vrijdag 27 januari 2023 @ 21:00:02 #50
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207739607
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Laat dat de ouders zelf bepalen, svp.
Neuh. Opvoeding op scholen wordt steeds belangrijker omdat ouders het laten afweten en niet met verandering om kunnen gaan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Beste debater 2022 vrijdag 27 januari 2023 @ 21:01:10 #51
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207739627
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 21:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Neuh. Opvoeding op scholen wordt steeds belangrijker omdat ouders het laten afweten en niet met verandering om kunnen gaan.
Oh, sinds wanneer zijn leraren algemeen opvoedkundigen?

DIe hebben het niet al druk genoeg, inderdaad.

Wie gaat verder bepalen welke verandering wel en welke niet goed is en ingelast moet worden in het curriculum?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 27 januari 2023 @ 21:02:02 #52
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207739647
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:56 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Apen bijten elkaar ook vingers en piemels af als ze ruzie hebben. Dat lijkt me geen reden om dergelijk gedrag onder mensen aan te moedigen.
Ik heb inderdaad nog nooit iemand een piemel zien af bijten, maar bijten in gevechten komt bij mensen vaker voor dan je denkt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_207740724
Dat wordt verpakkingen lezen.
pi_207742840
USA

Ynsect plant Amerikaanse insectenkwekerij en werkt samen met Ardent Mills

Insecteneiwitbedrijf Ynsect is van plan een grootschalige boerderij in de VS te bouwen. De bouw zal eind 2023 beginnen, aldus het bedrijf.
Als onderdeel van de uitbreiding naar de VS gaat Ynsect samenwerken met meelfabriek Ardent Mills om nieuwe mogelijkheden voor voeding en ingredinten te verkennen.
Ynsect heeft twee insectenkwekerijen in Europa en bouwt in Frankrijk aan de grootste insectenkwekerij ter wereld. Het vestigde zich eerder dit jaar voor het eerst in de VS en voegde het meelwormbedrijf Jord Producers uit Nebraska toe aan zijn portfolio.

Leiders van Ynsect, het in Frankrijk gevestigde insecteneiwitbedrijf, hebben gezegd dat er een markt is voor insecteneiwitten voor voedsel in de VS. En om die te helpen vinden, breidt het bedrijf uit en start het hier. Ynsect zei in een e-mail dat de in de VS geproduceerde ingredinten eerst gericht zullen zijn op de markt voor diervoeding, maar dat zou kunnen worden uitgebreid.

Ynsect zei dat de nieuwe faciliteit tot 50.000 ton (55.115 ton) ingredinten per jaar zal produceren, waaronder frass, olie en eiwit. Er is geen locatie gekozen, maar gezien de samenwerking met Ardent Mills zei Ynsect dat het dicht bij de locatie van de maalgigant wil zijn. Ardent Mills, het grootste freesbedrijf van Noord-Amerika, heeft zijn hoofdkantoor in Colorado, maar heeft vestigingen in 21 andere staten.

Deze verkenning markeert het begin van mogelijke samenwerkingen tussen twee belangrijke spelers binnen de wereldwijde voedingsindustrie”, zei Antoine Hubert, CEO en mede-oprichter van Ynsect in een verklaring.

Ardent Mills is druk bezig geweest met overnames en nieuwe soorten ingredinten, meest recentelijk met de aankoop van glutenvrije producent Firebird Artisan Mills en kikkererwtenproducent Hinrichs Trading Company . Dit is het eerste uitstapje van Ardent Mills naar insecteneiwit.

“We zien veel synergien met Ynsect - omdat we er allebei naar streven de manier waarop de wereld wordt gevoed te transformeren”, zei Angie Goldberg, Chief Growth Officer van Ardent Mills, in een verklaring.

Deze week kondigde Ynsect zijn samenwerking aan met Ardent Mills en een soortgelijke in Mexico , door daar een productiefaciliteit te bouwen en een gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst te ondertekenen met het voedings- en ingredintenbedrijf Corporativo Kosmos.

In Mexico, waar insecten al eeuwenlang worden gegeten als onderdeel van het reguliere dieet, zal Ynsect waarschijnlijk niet veel wenkbrauwen doen fronsen. In de VS zal er waarschijnlijk veel meer aarzeling zijn.

Toch heeft Ynsect zijn zinnen gezet op menselijke voeding. Vorig jaar vertelde Hubert aan de Britse nieuwssite i dat Ynsect prototype hamburgers had die “erg leken op plantaardige eiwitten”. Het bedrijf is van plan samen te werken met fastfoodrestaurants in verschillende landen.

Eerder dit jaar zei Alain Revah , Chief Corporate Affairs van Ynsect, in een interview dat de overgang naar menselijke voeding in de VS zal beginnen in de eiwitpoedermarkt.

Afgelopen mei bleek uit onderzoek in het American Journal of Clinical Nutrition dat meelwormeiwit even goed presteerde als wei-eiwit na een training. Revah zei dat insecteneiwit dezelfde hoeveelheid eiwit bevat als een kilo rundvlees, maar 90% minder land en 50% minder hulpbronnen gebruikt. Het produceert ook 200 keer minder broeikasgas. Andere gezondheidsvoordelen die voortkomen uit het consumeren van insecteneiwitten, zei hij, zijn onder meer een vermindering van 60% van het cholesterol.


De voordelen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid zouden de consument zeker kunnen overtuigen. Met de nieuwe fabriek en de samenwerking met Ardent Mills zou Ynsect ook relatief makkelijk zijn ingredinten op de markt kunnen krijgen.

https://www.fooddive.com/(...)ardent-mills/638610/

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 28-01-2023 01:09:17 ]
  zaterdag 28 januari 2023 @ 02:39:35 #55
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207742960
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen snode 'men' of donkere, duistere complotten. Gewoon weer een aalgladde P.R.-campagne die de boel moet bepoedersuikeren.

Wees gewoon eerlijk. De vleesconsumptie zoals die nu is, is onhoudbaar. Dus of minder vlees vreten of aan de soja en de insecten. Maar bespaar ons s.v.p. dat "Het-is-best-lekker-hoor-moet-je-echt-eens-proberen" gedans om de hete brij heen.
Het pr budget van de insectenindustrie vs de vlees- en zuivelindustrie verhoudt zich als een mug tot een koe.
I am a black hole shitting into the void
  zaterdag 28 januari 2023 @ 02:54:01 #56
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207742969
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:14 schreef Za het volgende:

[..]
Zeker, het bevat 3x zoveel protene als wei poeder, dus in dat opzicht zal er voldoende belangstelling voor zijn.
Weipoeder bevat rond de 60-80 gram eiwit per honderd gram. Hoe kan het dan drie keer zoveel eiwit bevatten?

En je kunt ook gewoon plantaardig eiwitpoeder gebruiken. Net zoveel eiwitten per honderd gram, goedkoper en fractie van de milieuimpact.
I am a black hole shitting into the void
pi_207743718
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen snode 'men' of donkere, duistere complotten. Gewoon weer een aalgladde P.R.-campagne die de boel moet bepoedersuikeren.

Wees gewoon eerlijk. De vleesconsumptie zoals die nu is, is onhoudbaar. Dus of minder vlees vreten of aan de soja en de insecten. Maar bespaar ons s.v.p. dat "Het-is-best-lekker-hoor-moet-je-echt-eens-proberen" gedans om de hete brij heen.
En wat heeft dat te maken met deze wetgeving? Een producent van voedsel op basis van meelwormen vraagt goedkeuring aan, er wordt beoordeeld of dit acceptabel is in het kader van de voedselveiligheid e.d. en er wordt goedkeuring verleend.
Je leidt door Fok waarschijnlijk aan een enorme bias omdat hier disproportioneel veel topics zijn over de consumptie van insecten. Schijnt een volstrekte obsessie te zijn van sommige mensen. Er is geen grootschalige benvloedingscampagne aan de gang omtrent het eten van insecten. Het is zoeken naar vermeende opdringing omdat je het wilt vinden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207744196
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 09:16 schreef Monolith het volgende:
Er is geen grootschalige benvloedingscampagne aan de gang omtrent het eten van insecten.
Geen grootschalige, misschien zelfs geen 'benvloedingscampagne', maar een campagne an sich herken je ook niet?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_207744278
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:02 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Geen grootschalige, misschien zelfs geen 'benvloedingscampagne', maar een campagne an sich herken je ook niet?
Dat is zo vaag dat er geen antwoord op te geven valt. Doen bedrijven die levensmiddelen op basis van insecten produceren aan marketing? Ja natuurlijk, dat doet elk bedrijf. Met vage insinuaties over politici die op snode wijze de consumptie van insecten door de strot van "de gewone burger" proberen te duwen terwijl ze zelf kilo's biefstuk naar binnen gorgelen heeft dat echter allemaal weinig van doen natuurlijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator zaterdag 28 januari 2023 @ 11:36:44 #60
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207745391
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:07 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat is zo vaag dat er geen antwoord op te geven valt. Doen bedrijven die levensmiddelen op basis van insecten produceren aan marketing? Ja natuurlijk, dat doet elk bedrijf. Met vage insinuaties over politici die op snode wijze de consumptie van insecten door de strot van "de gewone burger" proberen te duwen terwijl ze zelf kilo's biefstuk naar binnen gorgelen heeft dat echter allemaal weinig van doen natuurlijk.
Het antwoord hierop is natuurlijk "Doe je eigen research!" en "Open je ogen!"
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_207745444
Weten de mensen die zo gaan stuiteren hierover wel dat in de voeding van de beestjes die ze eten vaak al insecten zitten? Bewerkt en alles? (Voor eiwit en proteine) Los van die kip op het erf die met groot genot een lekkere kever eet?
pi_207747812
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 02:54 schreef Gimmick het volgende:

Weipoeder bevat rond de 60-80 gram eiwit per honderd gram. Hoe kan het dan drie keer zoveel eiwit bevatten?

En je kunt ook gewoon plantaardig eiwitpoeder gebruiken. Net zoveel eiwitten per honderd gram, goedkoper en fractie van de milieuimpact.
Klopt die hoeveelheid van wei poeder is per shake (20 mg).
Insecten poeder (70 % proteine) gaat puur de producten in, maar onderaan de streep komt dat op hetzelfde neer idd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Za op 28-01-2023 19:05:03 ]
pi_207747883
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:41 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

Weten de mensen die zo gaan stuiteren hierover wel dat in de voeding van de beestjes die ze eten vaak al insecten zitten? Bewerkt en alles? (Voor eiwit en proteine) Los van die kip op het erf die met groot genot een lekkere kever eet?
Ik heb niemand zien stuiteren.

Een kip die op het erf hier en daar een insect eet, of een verdwaalde kever tussen de cacaobonen, of vliegje tussen de kruiden is niet gelijk als insecten poeder gemaakt van meelwormen en kevers als voedseladditive voor de algemene bevolking, voor brood, pasta, pizza, bier, chocolade etc.
pi_207748205
Wat zijn de verhoudingen van de voedingswaarde van insecten? hoeveel krekels moet je eten om aan gelijkwaardige voedingsstoffen te krijgen als het eten van 200 gram vlees per dag? en als je daarvoor veel kregels moet eten, ga je dat dan ook terug zien in de prijs?
pi_207748468
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 15:31 schreef theunderdog het volgende:

Wat zijn de verhoudingen van de voedingswaarde van insecten? hoeveel krekels moet je eten om aan gelijkwaardige voedingsstoffen te krijgen als het eten van 200 gram vlees per dag? en als je daarvoor veel kregels moet eten, ga je dat dan ook terug zien in de prijs?
100 gram krekels evenveel eiwit bevat als twee grote eieren.
100 gram meelwormen bevat 24 gram eiwit, terwijl Atlantische zalm ‘slechts’ 20% eiwit bevat.
Echter, zoals uitgelegd door de Food and Agriculture Organization, is het eiwitgehalte van eetbare insecten afhankelijk van hun voeding. Insecten die gekweekt zijn op een dieet van voeding met grote hoeveelheden essentile vetten zullen bijna twee keer zoveel eiwit bevatten.

2. Rijk aan voedingsstoffen
Insecten bevatten niet alleen veel protene, maar ze zijn ook rijk aan overige voedingsstoffen. De meerderheid van de insecten bevatten veel noodzakelijke voedingsstoffen die we nodig hebben, waaronder ijzer en kalium.

Meelwormen zijn bijvoorbeeld rijk aan natrium, kalium, ijzer en zink. Als dat je nog niet overtuigd heeft, zul je verrast zijn om te lezen dat Mopanewormen maar liefst 31 mg ijzer per 100 gram bevatten, terwijl rundvlees slechts 6 mg per 100 gram bevat. Ook krekels zijn rijk aan kalium. Deze kleine beestjes bevatten 374 mg kalium per 100 gram. Dat is slechts 11 mg minder dan een banaan.

https://www.rentokil.com/(...)-insectenrijk-dieet/

Maar goed, dit alles terzijde, het is bedoelt als additive, ik meen max 5%, niet om bv vlees geheel te vervangen door insecten.

Bij de Duitse insecten burger zie ik andere percentages btw:
https://world.openfoodfac(...)urger-bug-foundation
  zaterdag 28 januari 2023 @ 17:11:34 #66
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207749177
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 15:31 schreef theunderdog het volgende:
Wat zijn de verhoudingen van de voedingswaarde van insecten? hoeveel krekels moet je eten om aan gelijkwaardige voedingsstoffen te krijgen als het eten van 200 gram vlees per dag? en als je daarvoor veel kregels moet eten, ga je dat dan ook terug zien in de prijs?
Je hebt sowieso geen 200 gram vlees per dag nodig. Noch zou je het voedingsprofiel van vlees 1:1 willen kopiren. Vlees bevat bijvoorbeeld vaak bovengemiddeld veel verzadigde vet. Je hoeft echt niet opzoek naar een vervanger dat ook veel verzadigd vet bevat.
I am a black hole shitting into the void
  zaterdag 28 januari 2023 @ 17:14:18 #67
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207749211
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 14:53 schreef Za het volgende:

[..]
Klopt die hoeveelheid van wei poeder is per shake.
Insecten poeder gaat puur de producten in, maar onderaan de streep komt dat op hetzelfde neer idd.
Je gooit in de discussie zoveel grootheden door elkaar dat ik niet echt de indruk hebt dat je begrijpt waar je het over hebt.
I am a black hole shitting into the void
pi_207749268
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 10:07 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat is zo vaag dat er geen antwoord op te geven valt. Doen bedrijven die levensmiddelen op basis van insecten produceren aan marketing? Ja natuurlijk, dat doet elk bedrijf. Met vage insinuaties over politici die op snode wijze de consumptie van insecten door de strot van "de gewone burger" proberen te duwen terwijl ze zelf kilo's biefstuk naar binnen gorgelen heeft dat echter allemaal weinig van doen natuurlijk.
Ik kan me geen berhaupt geen reguliere reclames voor de geest maar wel promotiemateriaal van media ("Here are 10 reasons why we need to eat bugs", etc) en clubjes als WEF (uhu, bingo!).
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_207750033
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 17:18 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik kan me geen berhaupt geen reguliere reclames voor de geest maar wel promotiemateriaal van media ("Here are 10 reasons why we need to eat bugs", etc) en clubjes als WEF (uhu, bingo!).
Oh nee toch, niet een artikeltje in de media.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207750274
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 17:14 schreef Gimmick het volgende:

Je gooit in de discussie zoveel grootheden door elkaar dat ik niet echt de indruk hebt dat je begrijpt waar je het over hebt.
Zie verduidelijking, was warrig geschreven idd, maar ik denk dat je precies begreep wat ik bedoelde.

[ Bericht 10% gewijzigd door Za op 28-01-2023 19:06:18 ]
pi_207750373
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 16:02 schreef Za het volgende:

Maar goed, dit alles terzijde, het is bedoelt als additive, ik meen max 5%, niet om bv vlees geheel te vervangen door insecten.

Het is "bedoeld".
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_207750395
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 18:49 schreef OllieA het volgende:

Het is "bedoeld".
Het is zaterdag.

Fijne avond vrienden *O*
  Beste debater 2022 zaterdag 28 januari 2023 @ 19:21:06 #73
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207750723
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 09:16 schreef Monolith het volgende:

[..]
En wat heeft dat te maken met deze wetgeving? Een producent van voedsel op basis van meelwormen vraagt goedkeuring aan, er wordt beoordeeld of dit acceptabel is in het kader van de voedselveiligheid e.d. en er wordt goedkeuring verleend.
Je leidt door Fok waarschijnlijk aan een enorme bias omdat hier disproportioneel veel topics zijn over de consumptie van insecten. Schijnt een volstrekte obsessie te zijn van sommige mensen. Er is geen grootschalige benvloedingscampagne aan de gang omtrent het eten van insecten. Het is zoeken naar vermeende opdringing omdat je het wilt vinden.
Vandaar dat er op 100 scholen in Overijssel ineens 'uit het niets' wormen worden voorgeschoteld.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 28 januari 2023 @ 19:22:26 #74
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207750733
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 11:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het antwoord hierop is natuurlijk "Doe je eigen research!" en "Open je ogen!"
Of je kijkt gewoon naar precedenten. Zoals die roedel D66'ers die overal over het klimaat lopen te zeiken en ondertussen lustig doorvliegen (Kaag, Jetten).

Do as I say, en zulks.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207750780
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 16:02 schreef Za het volgende:

[..]
100 gram krekels evenveel eiwit bevat als twee grote eieren.
100 gram meelwormen bevat 24 gram eiwit, terwijl Atlantische zalm ‘slechts’ 20% eiwit bevat.
Echter, zoals uitgelegd door de Food and Agriculture Organization, is het eiwitgehalte van eetbare insecten afhankelijk van hun voeding. Insecten die gekweekt zijn op een dieet van voeding met grote hoeveelheden essentile vetten zullen bijna twee keer zoveel eiwit bevatten.

2. Rijk aan voedingsstoffen
Insecten bevatten niet alleen veel protene, maar ze zijn ook rijk aan overige voedingsstoffen. De meerderheid van de insecten bevatten veel noodzakelijke voedingsstoffen die we nodig hebben, waaronder ijzer en kalium.

Meelwormen zijn bijvoorbeeld rijk aan natrium, kalium, ijzer en zink. Als dat je nog niet overtuigd heeft, zul je verrast zijn om te lezen dat Mopanewormen maar liefst 31 mg ijzer per 100 gram bevatten, terwijl rundvlees slechts 6 mg per 100 gram bevat. Ook krekels zijn rijk aan kalium. Deze kleine beestjes bevatten 374 mg kalium per 100 gram. Dat is slechts 11 mg minder dan een banaan.

https://www.rentokil.com/(...)-insectenrijk-dieet/

Maar goed, dit alles terzijde, het is bedoelt als additive, ik meen max 5%, niet om bv vlees geheel te vervangen door insecten.

Bij de Duitse insecten burger zie ik andere percentages btw:
https://world.openfoodfac(...)urger-bug-foundation
Als dit echt zo is, dan heb ik weinig kritiek. Laat die insecten maar komen.
pi_207750800
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 17:11 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Je hebt sowieso geen 200 gram vlees per dag nodig. Noch zou je het voedingsprofiel van vlees 1:1 willen kopiren. Vlees bevat bijvoorbeeld vaak bovengemiddeld veel verzadigde vet. Je hoeft echt niet opzoek naar een vervanger dat ook veel verzadigd vet bevat.
Nog sterker: je hoeft helemaal niet elke dag te eten. Deze observatie is alleen volledig irrelevant. Het gaat erom hoe de meeste mensen eten. De meeste mensen eten altijd nog elke dag vlees. Dus insecten dienen die vervang te kunnen bieden.
pi_207750906
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vandaar dat er op 100 scholen in Overijssel ineens 'uit het niets' wormen worden voorgeschoteld.
Nogmaals, wat heeft dat te maken met het volgen van een gangbaar proces voor toelating tot de markt na aanvraag van een commercile partij?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Beste debater 2022 zaterdag 28 januari 2023 @ 19:38:49 #78
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207750946
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:35 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nogmaals, wat heeft dat te maken met het volgen van een gangbaar proces voor toelating tot de markt na aanvraag van een commercile partij?
Lijkt me helder: de boel vast warmdraaien, en natuurlijk vooral beginnen bij de kiddo's.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207752679
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Lijkt me helder: de boel vast warmdraaien, en natuurlijk vooral beginnen bij de kiddo's.
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag. Er is geen relatie tussen de twee tenzij je iets te lang met je neus boven het lijmpotje hebt gehangen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator zondag 29 januari 2023 @ 01:30:39 #80
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207759356
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Of je kijkt gewoon naar precedenten. Zoals die roedel D66'ers die overal over het klimaat lopen te zeiken en ondertussen lustig doorvliegen (Kaag, Jetten).

Do as I say, en zulks.
Tja, jouw ziekelijke haat voor D66 is inmiddels wel gedocumenteerd maar heeft totaal geen relevantie in deze context.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 zondag 29 januari 2023 @ 01:39:33 #81
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_207759444
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 01:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Tja, jouw ziekelijke haat voor D66 is inmiddels wel gedocumenteerd maar heeft totaal geen relevantie in deze context.
Het is geeneens haat; eerder een soort verbazing... zoveel dedain, arrogantie, betweterigheid, elitarisme, wereldvreemdheid, en toch echt denken dat je het 'goed voorhebt met het volk'.

Zou een onderzoek naar gedaan moeten worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_207759522
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 01:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Tja, jouw ziekelijke haat voor D66 is inmiddels wel gedocumenteerd maar heeft totaal geen relevantie in deze context.
:') _O-
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207759595
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nog sterker: je hoeft helemaal niet elke dag te eten. Deze observatie is alleen volledig irrelevant. Het gaat erom hoe de meeste mensen eten. De meeste mensen eten altijd nog elke dag vlees. Dus insecten dienen die vervang te kunnen bieden.
Je hoeft ook niet te werken. Ja ik eet vlees. Het is nogal een verschil om aan een verse konijnenbout goed klaargemaakt te peuzelen dan voedsel te eten dat vlees vervangt.
  zondag 29 januari 2023 @ 02:27:40 #84
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207759702
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 19:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nog sterker: je hoeft helemaal niet elke dag te eten. Deze observatie is alleen volledig irrelevant. Het gaat erom hoe de meeste mensen eten. De meeste mensen eten altijd nog elke dag vlees. Dus insecten dienen die vervang te kunnen bieden.
Mensen eten hoofdzakelijk elke dag zo veel vlees uit gewoonte en smaakvoorkeur. De voedingswaarde van insecten doen er dan helemaal niet toe. Het zal qua vorm en smaak op vlees moeten lijken.
I am a black hole shitting into the void
pi_207759857
twitter
pi_207760346
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gaat een Kaag ook wormen eten, of is dit meer bedoeld voor het klootjesvolk?
Waarom is dit ineens zo raar terwijl we al decennialang voor ons voedsel kleurstoffen halen uit insectenbloed, stremsel uit de maag van kalveren, gelatine uit de botten van varkens en we massaal sap drinken uit een koeienuier?

Of is dat ook allemaal D66 indoctrinatie?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_207760350
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 02:27 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Mensen eten hoofdzakelijk elke dag zo veel vlees uit gewoonte en smaakvoorkeur. De voedingswaarde van insecten doen er dan helemaal niet toe. Het zal qua vorm en smaak op vlees moeten lijken.
True. Een vervanging waar de voedingswaarde veel slechter is, is echt een goed idee.

Waar zit jij met je hoofd?
pi_207760356
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 02:00 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je hoeft ook niet te werken. Ja ik eet vlees. Het is nogal een verschil om aan een verse konijnenbout goed klaargemaakt te peuzelen dan voedsel te eten dat vlees vervangt.
Jij begrijpt mij verkeerd. Ik ben pro vlees eten.
pi_207761192
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gaat een Kaag ook wormen eten, of is dit meer bedoeld voor het klootjesvolk?
Voor het klootjesvolk uiteraard. En dan nog trots zijn op ons zelf dat we de verwarming op 18 zetten. Het gaat wat mij betreft niet om het eten van insecten. En inderdaad in veel product zijn nu al insecten in verwerkt. In stroop zijn ook wormen meegekookt die zich in rotte appels en peren bevinden.

Het gaat wat mij meer betreft om de jacht die men opend op de vleeseters, hoe slecht het wel niet is. Vlees moet zo duur worden dat het voor het klootjesvolk onbetaalbaar gaat worden. Zoals rokers aangepakt zijn gaat zich deze waanzin naar meer zaken ontwikkelen.
  zondag 29 januari 2023 @ 11:56:30 #90
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207762619
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 10:35 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor het klootjesvolk uiteraard. En dan nog trots zijn op ons zelf dat we de verwarming op 18 zetten. Het gaat wat mij betreft niet om het eten van insecten. En inderdaad in veel product zijn nu al insecten in verwerkt. In stroop zijn ook wormen meegekookt die zich in rotte appels en peren bevinden.

Het gaat wat mij meer betreft om de jacht die men opend op de vleeseters, hoe slecht het wel niet is. Vlees moet zo duur worden dat het voor het klootjesvolk onbetaalbaar gaat worden. Zoals rokers aangepakt zijn gaat zich deze waanzin naar meer zaken ontwikkelen.
Het doet er niet hoe hypocriet D66 al dan niet is. Er zijn voldoende rationale argumenten om de consumptie van dierlijke producten te verminderen:
• impact op het milieu
• dierenwelzijn
• gezondheid
• land- en watergebruik
• antibiotica resistentie
• risico op pandemien

De argumenten om niets aan ons eetpatroon te veranderen zijn een stuk emotioneler.
I am a black hole shitting into the void
pi_207764172
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 10:35 schreef Cherni het volgende:

Voor het klootjesvolk uiteraard. En dan nog ltrots zijn op ons zelf dat we de verwarming op 18 zetten. Het gaat wat mij betreft niet om het eten van insecten. En inderdaad in veel product zijn nu al insecten in verwerkt. In stroop zijn ook wormen meegekookt die zich in rotte appels en peren bevinden.

Het gaat wat mij meer betreft om de jacht die men opend op de vleeseters, hoe slecht het wel niet is. Vlees moet zo duur worden dat het voor het klootjesvolk onbetaalbaar gaat worden. Zoals rokers aangepakt zijn gaat zich deze waanzin naar meer zaken ontwikkelen.
Het is op zoveel gebied gaande, de energieprijzen, de voedselprijzen, het spaargeld wat staat te verdampen, niet meer bij een bank 10.000 euro kunnen opnemen, zonder vaccinatie geen toegang tot vertier, insecten meel in voedingsmiddelen voor de algemene bevolking, verplichte mindfulness vanuit werkgevers omdat het werknemers productiever zou maken, maar waar in feite hun weerstand wordt gebroken door het in opdracht likken aan een rozijn, geen vrijheid van meningsuiting meer etc, etc.

Ik ben blij wanneer de megastallen verdwenen zijn, wanneer we stoppen de grond en het grondwater te vervuilen met antibiotica residu, de natuur met plastic. Genoeg alternatieven.
Maar wat met de bevolking gebeurt vind ik minder, en er is geen verzet of besef.
pi_207764268
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 10:35 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor het klootjesvolk uiteraard. En dan nog trots zijn op ons zelf dat we de verwarming op 18 zetten. Het gaat wat mij betreft niet om het eten van insecten. En inderdaad in veel product zijn nu al insecten in verwerkt. In stroop zijn ook wormen meegekookt die zich in rotte appels en peren bevinden.

Het gaat wat mij meer betreft om de jacht die men opend op de vleeseters, hoe slecht het wel niet is. Vlees moet zo duur worden dat het voor het klootjesvolk onbetaalbaar gaat worden. Zoals rokers aangepakt zijn gaat zich deze waanzin naar meer zaken ontwikkelen.
Ik denk eerder dit dit soort zaken voor de 'elite' gaat zijn. Insecten kunnen nog helemaal niet concurreren met vlees qua prijs. In poedervorm is het een mooie toevoeging voor de voedingsmiddelenindustrie om nutriscores op te krikken en als je van die zwaar bewerkte troep eet proef je toch al lang niet meer wat je echt eet, dus daar zal het misschien z'n weg vinden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207764620
Goed nieuws

EU zegt niet dat je slechts 45 gram insecten per keer mag eten.

Volgens berichten op sociale media zou de EU hebben vastgelegd dat je slechts 45 gram insecten per keer zou mogen eten. Dat klopt niet: er is geen EU-regelgeving die dat zegt. De socialemediaberichten baseren zich op onjuiste informatie van een Nederlandse website met voedingsadvies, die ondertussen is verwijderd.

Zeer uitgebreide versie:
https://www.knack.be/fact(...)n-per-keer-mag-eten/
  zondag 29 januari 2023 @ 14:05:31 #94
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_207764658
Hoe zit het met aarsmaden en lintwormen?
pi_207765993
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 14:05 schreef damsco het volgende:
Hoe zit het met aarsmaden en lintwormen?
Stop je kop in je reet en doe je eigen research.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 29 januari 2023 @ 16:30:14 #96
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_207766974
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2023 15:24 schreef OllieA het volgende:

[..]
Stop je kop in je reet en doe je eigen research.
Maar mag het ook in voedsel gebruikt worden van de eu?
pi_207767100
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 16:02 schreef Za het volgende:

[..]
100 gram krekels evenveel eiwit bevat als twee grote eieren.
100 gram meelwormen bevat 24 gram eiwit, terwijl Atlantische zalm ‘slechts’ 20% eiwit bevat.
Echter, zoals uitgelegd door de Food and Agriculture Organization, is het eiwitgehalte van eetbare insecten afhankelijk van hun voeding. Insecten die gekweekt zijn op een dieet van voeding met grote hoeveelheden essentile vetten zullen bijna twee keer zoveel eiwit bevatten.

2. Rijk aan voedingsstoffen
Insecten bevatten niet alleen veel protene, maar ze zijn ook rijk aan overige voedingsstoffen. De meerderheid van de insecten bevatten veel noodzakelijke voedingsstoffen die we nodig hebben, waaronder ijzer en kalium.

Meelwormen zijn bijvoorbeeld rijk aan natrium, kalium, ijzer en zink. Als dat je nog niet overtuigd heeft, zul je verrast zijn om te lezen dat Mopanewormen maar liefst 31 mg ijzer per 100 gram bevatten, terwijl rundvlees slechts 6 mg per 100 gram bevat. Ook krekels zijn rijk aan kalium. Deze kleine beestjes bevatten 374 mg kalium per 100 gram. Dat is slechts 11 mg minder dan een banaan.

https://www.rentokil.com/(...)-insectenrijk-dieet/

[..]
Rijk aan natrium is niet meteen een voordeel, we krijgen al teveel binnen (zout)...

Wel grappig dat rentokil, de ongedierte verdelgers, een blog hebben waarin een insectenrijk dieet wordt aangeraden.
Ich glaube, dass es manchmal nicht gengend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schne Augen weinen
pi_207767213
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 16:41 schreef crystal_meth het volgende:

Rijk aan natrium is niet meteen een voordeel, we krijgen al teveel binnen (zout)...
Eerder een nadeel.

quote:
Wel grappig dat rentokil, de ongedierte verdelgers, een blog hebben waarin een insectenrijk dieet wordt aangeraden.
Dat vond ik ook zo opmerkelijk, wellicht zien ze doorverkoop mogelijkheden na bestrijding.

Rentokil ongedierte bar voor uw belangrijke voedingsstoffen.
  zondag 29 januari 2023 @ 17:05:50 #99
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207767374
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 16:41 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Rijk aan natrium is niet meteen een voordeel, we krijgen al teveel binnen (zout)...

Wel grappig dat rentokil, de ongedierte verdelgers, een blog hebben waarin een insectenrijk dieet wordt aangeraden.
Sowieso lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat het type vetzuur in het dieet impact heeft op de hoeveelheid protene van de insect. Je kunt waarschijnlijk de hoeveelheid gezonde vetten sturen (omega drie in het dieet verhoogd aandeel omega drie in de meelworm), maar het lijkt mij niet dat het percentage eiwit wordt verhoogd. Bodybuilders eten meer eiwit voor de spieropbouw, geen (gezonde) vetten.

Of de fysiologie van een insect werkt totaal anders. Ik ben geen expert.
I am a black hole shitting into the void
pi_207767651
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:56 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Het doet er niet hoe hypocriet D66 al dan niet is. Er zijn voldoende rationale argumenten om de consumptie van dierlijke producten te verminderen:
• impact op het milieu
• dierenwelzijn
• gezondheid
• land- en watergebruik
• antibiotica resistentie
• risico op pandemien

De argumenten om niets aan ons eetpatroon te veranderen zijn een stuk emotioneler.
Dit...

Je hoort vooral veel oU WiL EaT zE bUgs en ander WEF geneuzel maar ik hoor doorgaans weinig inhoudelijke argumenten tegen de consumptie van insecten.
  zondag 29 januari 2023 @ 17:34:06 #101
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_207767766
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 10:35 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor het klootjesvolk uiteraard. En dan nog trots zijn op ons zelf dat we de verwarming op 18 zetten. Het gaat wat mij betreft niet om het eten van insecten. En inderdaad in veel product zijn nu al insecten in verwerkt. In stroop zijn ook wormen meegekookt die zich in rotte appels en peren bevinden.

Het gaat wat mij meer betreft om de jacht die men opend op de vleeseters, hoe slecht het wel niet is. Vlees moet zo duur worden dat het voor het klootjesvolk onbetaalbaar gaat worden. Zoals rokers aangepakt zijn gaat zich deze waanzin naar meer zaken ontwikkelen.
Dit dus. En dan ook alcohol, suiker en alle andere dingen die de burger plezier opleveren worden gereguleerd en getaxeerd.

En nog steeds zijn er paupers die de overheden blijven verdedigen terwijl alles steeds meer ingeperkt blijft.
pi_207767991
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:34 schreef Rickocum het volgende:

[..]
Dit dus. En dan ook alcohol, suiker en alle andere dingen die de burger plezier opleveren worden gereguleerd en getaxeerd.

En nog steeds zijn er paupers die de overheden blijven verdedigen terwijl alles steeds meer ingeperkt blijft.
Zo meteen gaan de mensen nog wat beter op hun eigen gezondheid letten. Walgelijk!
  zondag 29 januari 2023 @ 18:00:41 #103
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207768159
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:49 schreef Intint het volgende:

[..]
Zo meteen gaan de mensen nog wat beter op hun eigen gezondheid letten. Walgelijk!
Terug naar de tijd waar onze dokters door Philip Morris betaald werd om te zeggen dat roken gezond was. ‘Ik rook zelf ook.’ Toen waren we tenminste nog vrij om verslaafd te zijn.
I am a black hole shitting into the void
pi_207768341
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 18:00 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Terug naar de tijd waar onze dokters door Philip Morris betaald werd om te zeggen dat roken gezond was. ‘Ik rook zelf ook.’ Toen waren we tenminste nog vrij om verslaafd te zijn.
Liever vroeg dood dan dat ik me door de overheid laat sturen om enigszins gezondere keuzes te maken!

:')
pi_207768502
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 18:00 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Terug naar de tijd waar onze dokters door Philip Morris betaald werd om te zeggen dat roken gezond was. ‘Ik rook zelf ook.’ Toen waren we tenminste nog vrij om verslaafd te zijn.
Vrij om je te laten hersenspoelen en verkankeren door propaganda van amorele megacorporaties die geld wilden verdienen over onze lijken, ja echt fantastisch was dat.
pi_207768902
Het is ook niet zo'n gekke gedachte om negatieve externaliteiten in een prijs mee te nemen. Bij voorkeur worden die verhaald op de producent, maar vaak gebeurt dat toch via de verkoopprijs omdat dat nou eenmaal makkelijk is.

Maar goed, dit topic gaat nog steeds gewoon over een goedgekeurde aanvraag van een producent van op insecten gebaseerde levensmiddelen, niet over n of andere grote gemene samenzwering die erop gericht is de arme hardwerkende Nederlander insecten als alternatief voor vlees door de strot te duwen. Daar hebben we BNW voor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207769020
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2023 18:26 schreef Farenji het volgende:

[..]
Vrij om je te laten hersenspoelen en verkankeren door propaganda van amorele megacorporaties die geld wilden verdienen over onze lijken, ja echt fantastisch was dat.
Gelukkig hebben we nu morele megecorporaties.

Euhm, wacht....
pi_207772111
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2023 17:05 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Sowieso lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat het type vetzuur in het dieet impact heeft op de hoeveelheid protene van de insect. Je kunt waarschijnlijk de hoeveelheid gezonde vetten sturen (omega drie in het dieet verhoogd aandeel omega drie in de meelworm), maar het lijkt mij niet dat het percentage eiwit wordt verhoogd. Bodybuilders eten meer eiwit voor de spieropbouw, geen (gezonde) vetten.
Ik dacht eerst dat ze essentile vetzuren met essentile aminozuren verwarden. Er zijn 10 aminozuren die voor insecten essentieel zijn (die ze zelf niet kunnen aanmaken). Maar blijkbaar hebben insecten bepaalde vetten in hun dieet nodig om hormonen (steroden) aan te maken, wat wel een invloed zou kunnen hebben op de hoeveelheid proteinen.
quote:
Fats (triglycerides) serve primarily as energy storage molecules. They can be broken down into glycerol and fatty acids by lipase enzymes in the midgut. The fatty acids may be further digested to acetyl by thiokinase enzymes in the mitochondria, and with the addition of co-enzyme A, processed through the Kreb’s cycle to yield energy in the form of ATP. Fatty acids also serve as building blocks for cuticular waxes and the glandular synthesis of certain pheromones and defensive compounds.

Most vertebrates (including humans) are able to synthesize steroids from acetyl-coA. Insects, however, appear to lack enzymes for this metabolic pathway and they must obtain steroid compounds (especially cholesterol) directly from their diet. Steroid building blocks are used to make hormones (e.g. ecdysteroids) and growth factors. Insects feeding on steroid-deficient diets generally survive as immatures but fail to molt properly into the adult stage.
https://genent.cals.ncsu.edu/bug-bytes/nutrition/
Ich glaube, dass es manchmal nicht gengend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schne Augen weinen
pi_207773388
Timmerfrans mag zijn torren lekker zelf op eten, ik ga gewoon vanavond dier van een boerderij eten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207773544
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 07:30 schreef raptorix het volgende:
Timmerfrans mag zijn torren lekker zelf op eten, ik ga gewoon vanavond dier van een boerderij eten.
En wat heeft die hier precies mee van doen?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207773555
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 08:12 schreef Monolith het volgende:

[..]
En wat heeft die hier precies mee van doen?
https://www.ad.nl/buitenl(...)-gaan-eten~a99707d5/
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 30 januari 2023 @ 08:54:27 #112
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207773879
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:39 schreef Za het volgende:

Mensen eten minder vlees, willen koolhydraat armer eten, en veel proteine, dan zijn sprinkhanen of krekels een alternatief voor velen sommigen.

Ik hoef geen alternatief voor een gebakken eitje met spek. :9
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207774229
quote:
Nogmaals, wat heeft die verder te maken met de goedkeuring van een aanvraag van een producent van insectenvoer?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207774963
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 07:30 schreef raptorix het volgende:
Timmerfrans mag zijn torren lekker zelf op eten, ik ga gewoon vanavond dier van een boerderij eten.
Je weet dat de kans zeer aanwezig is dat jouw stukje vlees veevoeder heeft gehad waar insectenmeel en insectenolie in zit?
  maandag 30 januari 2023 @ 10:41:37 #115
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_207775043
Wat heb jij mee voor de lunch vandaag?
Witte madenbolletjes met tarantula en honingmosterdsaus.
Ah mazzelaar, ik heb bruine boterhammen met meelwormpasta.
Hoelang moet jij nog werken?
Mijn dienst is vandaag maar 14 uur
Nice! Ik moet nog tot 16:00 morgenmiddag, waarom is die van jouw zo kort?
M'n moeder van 66 heeft vandaag haar onvrijwillige euthanasie gepland staan
Alvast gecondoleerd! Ik moet ervandoor. Heil de EC
Doeg! Heil de EC
pi_207775154
Wat een factfree geangsthaas hier zeg. Ik hoorde mijn moeder er ook al over, "ja en nu willen ze overal insectenmeel door ons brood gaan mengen, zonder dat we dat weten!!" Veel mensen lijken het wel lekker te vinden om zichzelf heel erg bang & boos te maken op basis van verzonnen onzin-dingen.
pi_207775567
quote:
11s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:41 schreef Twiitch het volgende:
Wat heb jij mee voor de lunch vandaag?
Witte madenbolletjes met tarantula en honingmosterdsaus.
Ah mazzelaar, ik heb bruine boterhammen met meelwormpasta.
Hoelang moet jij nog werken?
Mijn dienst is vandaag maar 14 uur
Nice! Ik moet nog tot 16:00 morgenmiddag, waarom is die van jouw zo kort?
M'n moeder van 66 heeft vandaag haar onvrijwillige euthanasie gepland staan
Alvast gecondoleerd! Ik moet ervandoor. Heil de EC
Doeg! Heil de EC
? gaat het ?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207775592
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:34 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Je weet dat de kans zeer aanwezig is dat jouw stukje vlees veevoeder heeft gehad waar insectenmeel en insectenolie in zit?
Mooi, kunnen we de discussie dat we insecten moeten eten ook stoppen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207775619
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:51 schreef Farenji het volgende:
Wat een factfree geangsthaas hier zeg. Ik hoorde mijn moeder er ook al over, "ja en nu willen ze overal insectenmeel door ons brood gaan mengen, zonder dat we dat weten!!" Veel mensen lijken het wel lekker te vinden om zichzelf heel erg bang & boos te maken op basis van verzonnen onzin-dingen.
Klopt, er hangt hier inderdaad ook al jaren een hele hardnekkige "Ze willuh muh alles afpakkuh / opdringuh!!!"-mentaliteit.
Marktpartijen willen primair gewoon omzet draaien en winst maken, niet consumenten zaken door hun strot drukken (zolang ze geen de facto monopolie hebben tenminste). Er zitten al allerlei additieven in veel bewerkte producten die veelal dienen als smaakversterker of conserveringsmiddel. In mindere mate zie je nu ook dat producenten zaken toevoegen om het gezondheidslabeltje te beinvloeden.
Kijk, je kunt natuurlijk al beginnen met weten wat je eet en niet al die bewerkte troep naar binnen prakken.
Niet-volkoren tarwemeel is natuurlijk ideaal voor producenten want er zit echt nauwelijks voedingswaarde in (afgezien van veel calorien) en de suikerpiek zorgt ervoor dat je veel meer eten naar binnenprakt (en dus de producent meer omzet). Veel gezondere alternatieven zijn eerder duurder dan goedkoper.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monolith op 30-01-2023 11:37:15 ]
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207775859
Alle wappies meteen janken, maar wel roze koeken vreten :')
  Moderator maandag 30 januari 2023 @ 13:14:01 #121
54278 crew  Tijger_m
42
pi_207777211
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mooi, kunnen we de discussie dat we insecten moeten eten ook stoppen.
Ja, inderdaad want dat moeten we helemaal niet, van niemand.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_207777364
quote:
11s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:41 schreef Twiitch het volgende:
Wat heb jij mee voor de lunch vandaag?
Witte madenbolletjes met tarantula en honingmosterdsaus.
Ah mazzelaar, ik heb bruine boterhammen met meelwormpasta.
Hoelang moet jij nog werken?
Mijn dienst is vandaag maar 14 uur
Nice! Ik moet nog tot 16:00 morgenmiddag, waarom is die van jouw zo kort?
M'n moeder van 66 heeft vandaag haar onvrijwillige euthanasie gepland staan
Alvast gecondoleerd! Ik moet ervandoor. Heil de EC
Doeg! Heil de EC
Straks even naar de Mac voor een McCricket :9~
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 30 januari 2023 @ 13:26:28 #123
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207777374
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:39 schreef OxygeneFRL het volgende:
Alle wappies meteen janken, maar wel roze koeken vreten :')
Factcheck: je weet dat in roze koeken niet daadwerkelijk insecten zitten, toch? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207777408
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Factcheck: je weet dat in roze koeken niet daadwerkelijk insecten zitten, toch? :')
Vertel
  maandag 30 januari 2023 @ 13:31:58 #125
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207777452
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Factcheck: je weet dat in roze koeken niet daadwerkelijk insecten zitten, toch? :')
De roze kleur komt van schildluis.

http://www.food-info.net/nl/e/e120.htm
I am a black hole shitting into the void
pi_207777486
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 11:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mooi, kunnen we de discussie dat we insecten moeten eten ook stoppen.
Moeten is dwang en huilen kindergezang.

Maar je eet dus via via al insecten. Dat vindt je alleen niet terug op de verpakking.
pi_207777493
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:34 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Moeten is dwang en huilen kindergezang.

Maar je eet dus via via al insecten. Dat vindt je alleen niet terug op de verpakking.
Jaja het prikje was ook geheel zonder dwang.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 30 januari 2023 @ 13:38:39 #128
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207777559
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:28 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Vertel
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:31 schreef Gimmick het volgende:

[..]
De roze kleur komt van schildluis.

http://www.food-info.net/nl/e/e120.htm
De kleurstof (karmozijn) wordt gemaakt met een vloeistof die wordt afgescheiden door de luis. Dus de luis gaat er niet in, alleen de vloeistof. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207777604
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Factcheck: je weet dat in roze koeken niet daadwerkelijk insecten zitten, toch? :')
Tegenwoordig worden de roze koeken inderdaad vaak gekleurd met rood uit bieten (E160) zodat het vegetarisch is, maar vroeger en nu nog steeds met goedkopere koeken en ander snoep wordt karmijnzuur of cochenillerood (E120) gebruikt, dat gewonnen wordt uit platgestampte schildluis.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Karmijnzuur
  maandag 30 januari 2023 @ 13:41:21 #130
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207777614
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:40 schreef Farenji het volgende:

[..]
Tegenwoordig worden de roze koeken inderdaad vaak gekleurd met rood uit bieten (E160) zodat het vegetarisch is, maar vroeger en nu nog steeds met goedkopere koeken en ander snoep wordt karmijnzuur of cochenillerood (E120) gebruikt, dat gewonnen wordt uit platgestampte schildluis.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Karmijnzuur
Zoals ik al zei:

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:


De kleurstof (karmozijn) wordt gemaakt met een vloeistof die wordt afgescheiden door de luis. Dus de luis gaat er niet in, alleen de vloeistof. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207777654
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Zoals ik al zei:
[..]

Ja zo kun je ook zeggen dat bloedworst geen dier bevat want het wordt gemaakt van de vloeistof die het dier uitscheidt als je er een mes in steekt.
  maandag 30 januari 2023 @ 13:45:50 #132
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207777686
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:43 schreef Farenji het volgende:

Ja zo kun je ook zeggen dat bloedworst geen dier bevat want het wordt gemaakt van de vloeistof die het dier uitscheidt als je er een mes in steekt.
Inderdaad. ^O^

Overigens gaat in bloedworst over het algemeen ook spek.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_207777704
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:43 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja zo kun je ook zeggen dat bloedworst geen dier bevat want het wordt gemaakt van de vloeistof die het dier uitscheidt als je er een mes in steekt.
In sommige Afrikaanse landen doen ze het praktischer, prikken ze gaatje in de koe en drinken het bloed :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 30 januari 2023 @ 14:04:44 #134
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_207778069
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
[..]
De kleurstof (karmozijn) wordt gemaakt met een vloeistof die wordt afgescheiden door de luis. Dus de luis gaat er niet in, alleen de vloeistof. :')
Dus eigenlijk is het gewoon luizenzuivel.
pi_207778829
quote:
11s.gif Op maandag 30 januari 2023 14:04 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dus eigenlijk is het gewoon luizenzuivel.
Van huisjesmelker naar luizenmelker
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 30 januari 2023 @ 14:54:05 #136
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207778887
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
[..]
De kleurstof (karmozijn) wordt gemaakt met een vloeistof die wordt afgescheiden door de luis. Dus de luis gaat er niet in, alleen de vloeistof. :')
Oh, je wist het dus wel maar wilde eigenwijzig doen. De luizen worden geplet. Daar komen echt wel stukjes luis mee.
I am a black hole shitting into the void
pi_207778934
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
[..]
De kleurstof (karmozijn) wordt gemaakt met een vloeistof die wordt afgescheiden door de luis. Dus de luis gaat er niet in, alleen de vloeistof. :')
pi_207779729
quote:
Die verkregen wordt uit het beestje dus er zitten ook stukjes beestje in
pi_207781451
Gelukkig zijn er ook nog mensen die niet aan paranode wanen lijden:
https://www.tijd.be/onder(...)impact/10443375.html
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207781918
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 18:08 schreef Monolith het volgende:
Gelukkig zijn er ook nog mensen die niet aan paranode wanen lijden:
https://www.tijd.be/onder(...)impact/10443375.html
Premium artikel, niet kunnen lezen.
pi_207782220
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2023 18:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Premium artikel, niet kunnen lezen.
Raar, voor mij gewoon gratis te lezen (op mobiel).
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207893531
'Mensen eten eerder insecten als ze voordelen kennen'

quote:
De meeste Nederlanders eten geen insecten, maar ze worden volgens Wageningse onderzoekers welwillender als ze zijn genformeerd over de duurzaamheidswinst die dat oplevert. De onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) hebben een groep van ruim duizend Nederlanders ondervraagd over hun kijk op entomofagie, zoals het eten van insecten ook wel wordt genoemd. Ze zien een "bescheiden, maar robuust effect" van voorlichting.

Insecten zijn een veel duurzamere bron van eiwitten dan het vlees dat mensen nu vooral eten. "Vergeleken met de veehouderij verbruikt een insectenboerderij veel minder water en land en ook de uitstoot van broeikasgassen en ammoniak is fors lager", vat de WUR de voordelen samen. "Insectenproductie past dus goed in de circulaire economie", stelt onderzoeker Hans Dagevos. Hij was benieuwd of dat inzicht insecten als voedsel acceptabeler maken voor mensen.

Eerdere onderzoeken duiden erop dat Westerse consumenten nog niet erg warmlopen voor insecten op het menu. Sterker nog: "Onder westerlingen roepen eetbare insecten vaak sterke reacties van walging op", vatten de onderzoekers het beeld samen. Ook in deze studie wees slechts een minderheid producten die op insecten zijn gebaseerd aan als iets dat ze waarschijnlijk zelf zouden kopen. Toen consumenten de vragenlijst na uitleg over de duurzaamheidsaspecten nog eens invulden, kozen ze over de hele linie wel significant vaker voor eten waar hele of vermalen insecten in zitten. Op het menu stonden bijvoorbeeld een insectenburger, een hamburger waarvan het broodje voor de helft uit insectenbloem bestaat of nuggets van kippen die zijn gevoerd met insecten. Voor alle achttien gerechten op de lijst steeg de animo dankzij informatie over de duurzaamheid.

Walgen
Opvallend is verder dat consumenten die zeggen veel bezig te zijn met duurzaamheid niet per se eerder kiezen voor het eten van insecten. Belangrijker is in hoeverre mensen bang zijn voor insecten of ervan walgen.


https://www.nationalezorg(...)oordelen-kennen.html
pi_207898053
Wat eten die beesten zelf, of worden ze gebruikt om afval te verteren?
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_207898662
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 13:34 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

Maar je eet dus via via al insecten. Dat vindt je alleen niet terug op de verpakking.
We eten via via ook uitwerpselen, maar dat is niet hetzelfde als het bewust toevoegen van een zeker percentage als voedsel additive of claimen dat men meer dan 40 gram per dag ervan kan nuttigen.
  Beste debater 2022 maandag 27 februari 2023 @ 08:33:44 #145
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208161528
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 00:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Volgens mij bepalen ze dat zelf gewoon en zijn er rare figuren online die overal een complot of dwang in zien, dat kan ook.
Hier maar, aangezien die andere dicht is...

Dat bepalen ze helemaal niet zelf gewoon.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)cholen-in-overijssel

Niet aan de leerlingen gevraagd, gewoon opgelegd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208161857
Laat Europa er maar eerst voor zorgen dat het weer beter gaat met de insectenpopulatie. In Nederland al is 40% verdwenen door o.a. landbouwgif.
mon citoyens vous serez unis.
pi_208162137
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 14:34 schreef Nober het volgende:
'Mensen eten eerder insecten als ze voordelen kennen'
[..]

Heel correct tijdens zo'n onderzoekje zeggen dat je er welwillend tegenover staat en het daadwerkelijk doen zijn wel twee heel verschillende dingen.

quote:
Opvallend is verder dat consumenten die zeggen veel bezig te zijn met duurzaamheid niet per se eerder kiezen voor het eten van insecten. Belangrijker is in hoeverre mensen bang zijn voor insecten of ervan walgen.
Oh, en dit telt niet echt imo. We zeggen toch ook niet dat mensen bereid zijn gras te eten omdat dat het menu is van dieren die in de wei staan:

quote:
Op het menu stonden bijvoorbeeld een insectenburger, een hamburger waarvan het broodje voor de helft uit insectenbloem bestaat of nuggets van kippen die zijn gevoerd met insecten.
pi_208164331
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 18:08 schreef Monolith het volgende:
Gelukkig zijn er ook nog mensen die niet aan wanen lijden:
https://www.tijd.be/onder(...)impact/10443375.html
Over welke paranode wanen heb je het?
pi_208363599
twitter
pi_208363874
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 21:02 schreef Za het volgende:

[..]
We eten via via ook uitwerpselen, maar dat is niet hetzelfde als het bewust toevoegen van een zeker percentage als voedsel additive of claimen dat men meer dan 40 gram per dag ervan kan nuttigen.
Als je het niet wilt eten, laat je die producten waar het inzit toch links liggen?
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  dinsdag 14 maart 2023 @ 07:22:17 #151
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208367811
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 20:37 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Als je het niet wilt eten, laat je die producten waar het inzit toch links liggen?
Ik ben dat dat een hele klus wordt. Ze draaien natuurlijk ook een deel door he gehaktballen.
Tot nooit .......
pi_208368191
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 07:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik ben dat dat een hele klus wordt. Ze draaien natuurlijk ook een deel door he gehaktballen.
Oh vast wel, maar ik vind het een beetje gejank om niks.. Voegen ze een keer iets natuurlijks toe i.p.v. chemisch is het weer niet goed.

Mij boeit het niet zoveel wat er in mijn eten is, als het maar veilig is en te nassen :)
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Redactie Sport dinsdag 14 maart 2023 @ 08:51:14 #153
274204 crew  Mexicanobakker
pi_208368363
Als het voedzaam en gezond is en niet smaakt alsof een cavia over je eten heeft gekotst snap ik het probleem niet zo.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 14 maart 2023 @ 09:24:41 #154
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208368683
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 08:51 schreef Mexicanobakker het volgende:
Als het voedzaam en gezond is en niet smaakt alsof een cavia over je eten heeft gekotst snap ik het probleem niet zo.
Nou ik vind het geen prettig idee dat er vlees in mijn eten zit van dieren die niet hebben geleden, die geen 1000 liter water hebben verbruikt die geen voortijdige pijnlijkje dood hebben gehad.
Tot nooit .......
pi_208368772
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 08:51 schreef Mexicanobakker het volgende:
Als het voedzaam en gezond is en niet smaakt alsof een cavia over je eten heeft gekotst snap ik het probleem niet zo.
Ja, maar als je straks alleen nog maar meelwormenmexicano's kan kopen, dan piep je wel anders!!!! :(
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Redactie Sport dinsdag 14 maart 2023 @ 09:43:25 #156
274204 crew  Mexicanobakker
pi_208368883
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 09:34 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja, maar als je straks alleen nog maar meelwormenmexicano's kan kopen, dan piep je wel anders!!!! :(
Great reset!
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_208574548
twitter


Met name dat insecten logo, prima plan.
pi_211117711
En hier een scanner voor de non liefhebber.

twitter
pi_211117734
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 01:43 schreef Za het volgende:
En hier een scanner voor de non liefhebber.

[ twitter ]
Goh, er zit schildluis in die producten....nou, nou.
Vraagje Za: eet je weleens chocola of pindakaas of drink je weleens koffie. Dan krijg je tientallen keren zoveel insecten binnen als wat je op jouw filmpje ziet. En nee, dat is geen onderdeel van het vermeende plan van het WEF.
Net zo als die producten uit jouw filmpje al heel lang zo gemaakt worden en geen onderdeel zijn van een groter plan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211117746
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 01:43 schreef Za het volgende:
En hier een scanner voor de non liefhebber.

[ twitter ]
Ziet er uit als een iPhone 12
pi_211117785
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 01:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:


Goh, er zit schildluis in die producten....nou, nou.
Je hebt eea niet bekeken scant ook op meelwormen, krekels en andere shit.
pi_211117789
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 02:27 schreef Za het volgende:

[..]
Je hebt eea niet bekeken scant ook op meelwormen, krekels en andere shit.
In jouw filmpje komen 2 producten met schellak voor en 5x schildluis.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211117795
Maar goed, dat is het belangrijkste punt niet eens. Als je gewoon sla eet of pindakaas of chocola of een kop
koffie drinkt of thee, dan krijg je vele malen meer insecten binnen. Al honderden jaren.

Heb je daar soms ook zoveel moeite mee?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211117801
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 02:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

In jouw filmpje komen 2 producten met schellak voor en 5x schildluis.
Check Insecten Scanner.
pi_211117815
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 02:36 schreef Za het volgende:

[..]
Check Insecten Scanner.
Waarom zou ik? Ik weet al heel wat jaren dat er E-nummers met onderdelen van insecten bestaan.
Ik weet verder ook dat het idee dat dat 1 groot complot is van een of ander machtig instituut belachelijk is.
Wij mensheid gebruik al eeuwen bacterin, insecten en dieren voor van alles en nog wat. Van het maken van wijn en honing tot medicijnen, kleurstoffen en industrile producten.

Wat is je hele punt nu eigenlijk met al je insectentopics?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211117819
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 02:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Maar goed, dat is het belangrijkste punt niet eens. Als je gewoon sla eet of pindakaas of chocola of een kop
koffie drinkt of thee, dan krijg je vele malen meer insecten binnen. Al honderden jaren.

Heb je daar soms ook zoveel moeite mee?
Welke moeite heb je gesignaleerd?

Voor jou als sporter is dit btw uitstekend nieuws, met deze app kun je alles scannen en je protene inname overal uithalen en hoef je niet naar de Rentokil bar.
pi_211117822
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 02:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Wat is je hele punt nu eigenlijk met al je insectentopics?
Het is nieuws.
Je hier het niet te lezen, sterker nog, je kunt er je voordeel mee doen, zie mijn post hierboven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')