Oh, sinds wanneer zijn leraren algemeen opvoedkundigen?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 21:00 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Neuh. Opvoeding op scholen wordt steeds belangrijker omdat ouders het laten afweten en niet met verandering om kunnen gaan.
Ik heb inderdaad nog nooit iemand een piemel zien af bijten, maar bijten in gevechten komt bij mensen vaker voor dan je denkt.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 20:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Apen bijten elkaar ook vingers en piemels af als ze ruzie hebben. Dat lijkt me geen reden om dergelijk gedrag onder mensen aan te moedigen.
Het pr budget van de insectenindustrie vs de vlees- en zuivelindustrie verhoudt zich als een mug tot een koe.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen snode 'men' of donkere, duistere complotten. Gewoon weer een aalgladde P.R.-campagne die de boel moet bepoedersuikeren.
Wees gewoon eerlijk. De vleesconsumptie zoals die nu is, is onhoudbaar. Dus of minder vlees vreten of aan de soja en de insecten. Maar bespaar ons s.v.p. dat "Het-is-best-lekker-hoor-moet-je-echt-eens-proberen" gedans om de hete brij heen.
Weipoeder bevat rond de 60-80 gram eiwit per honderd gram. Hoe kan het dan drie keer zoveel eiwit bevatten?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:14 schreef Za het volgende:
[..]
Zeker, het bevat 3x zoveel proteïne als wei poeder, dus in dat opzicht zal er voldoende belangstelling voor zijn.
En wat heeft dat te maken met deze wetgeving? Een producent van voedsel op basis van meelwormen vraagt goedkeuring aan, er wordt beoordeeld of dit acceptabel is in het kader van de voedselveiligheid e.d. en er wordt goedkeuring verleend.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen snode 'men' of donkere, duistere complotten. Gewoon weer een aalgladde P.R.-campagne die de boel moet bepoedersuikeren.
Wees gewoon eerlijk. De vleesconsumptie zoals die nu is, is onhoudbaar. Dus of minder vlees vreten of aan de soja en de insecten. Maar bespaar ons s.v.p. dat "Het-is-best-lekker-hoor-moet-je-echt-eens-proberen" gedans om de hete brij heen.
Geen grootschalige, misschien zelfs geen 'beïnvloedingscampagne', maar een campagne an sich herken je ook niet?quote:Op zaterdag 28 januari 2023 09:16 schreef Monolith het volgende:
Er is geen grootschalige beïnvloedingscampagne aan de gang omtrent het eten van insecten.
Dat is zo vaag dat er geen antwoord op te geven valt. Doen bedrijven die levensmiddelen op basis van insecten produceren aan marketing? Ja natuurlijk, dat doet elk bedrijf. Met vage insinuaties over politici die op snode wijze de consumptie van insecten door de strot van "de gewone burger" proberen te duwen terwijl ze zelf kilo's biefstuk naar binnen gorgelen heeft dat echter allemaal weinig van doen natuurlijk.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:02 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Geen grootschalige, misschien zelfs geen 'beïnvloedingscampagne', maar een campagne an sich herken je ook niet?
Het antwoord hierop is natuurlijk "Doe je eigen research!" en "Open je ogen!"quote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is zo vaag dat er geen antwoord op te geven valt. Doen bedrijven die levensmiddelen op basis van insecten produceren aan marketing? Ja natuurlijk, dat doet elk bedrijf. Met vage insinuaties over politici die op snode wijze de consumptie van insecten door de strot van "de gewone burger" proberen te duwen terwijl ze zelf kilo's biefstuk naar binnen gorgelen heeft dat echter allemaal weinig van doen natuurlijk.
Klopt die hoeveelheid van wei poeder is per shake (20 mg).quote:Op zaterdag 28 januari 2023 02:54 schreef Gimmick het volgende:
Weipoeder bevat rond de 60-80 gram eiwit per honderd gram. Hoe kan het dan drie keer zoveel eiwit bevatten?
En je kunt ook gewoon plantaardig eiwitpoeder gebruiken. Net zoveel eiwitten per honderd gram, goedkoper en fractie van de milieuimpact.
Ik heb niemand zien stuiteren.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:41 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Weten de mensen die zo gaan stuiteren hierover wel dat in de voeding van de beestjes die ze eten vaak al insecten zitten? Bewerkt en alles? (Voor eiwit en proteine) Los van die kip op het erf die met groot genot een lekkere kever eet?
100 gram krekels evenveel eiwit bevat als twee grote eieren.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 15:31 schreef theunderdog het volgende:
Wat zijn de verhoudingen van de voedingswaarde van insecten? hoeveel krekels moet je eten om aan gelijkwaardige voedingsstoffen te krijgen als het eten van 200 gram vlees per dag? en als je daarvoor veel kregels moet eten, ga je dat dan ook terug zien in de prijs?
Je hebt sowieso geen 200 gram vlees per dag nodig. Noch zou je het voedingsprofiel van vlees 1:1 willen kopiëren. Vlees bevat bijvoorbeeld vaak bovengemiddeld veel verzadigde vet. Je hoeft echt niet opzoek naar een vervanger dat ook veel verzadigd vet bevat.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 15:31 schreef theunderdog het volgende:
Wat zijn de verhoudingen van de voedingswaarde van insecten? hoeveel krekels moet je eten om aan gelijkwaardige voedingsstoffen te krijgen als het eten van 200 gram vlees per dag? en als je daarvoor veel kregels moet eten, ga je dat dan ook terug zien in de prijs?
Je gooit in de discussie zoveel grootheden door elkaar dat ik niet echt de indruk hebt dat je begrijpt waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 14:53 schreef Za het volgende:
[..]
Klopt die hoeveelheid van wei poeder is per shake.
Insecten poeder gaat puur de producten in, maar onderaan de streep komt dat op hetzelfde neer idd.
Ik kan me geen überhaupt geen reguliere reclames voor de geest maar wel promotiemateriaal van media ("Here are 10 reasons why we need to eat bugs", etc) en clubjes als WEF (uhu, bingo!).quote:Op zaterdag 28 januari 2023 10:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is zo vaag dat er geen antwoord op te geven valt. Doen bedrijven die levensmiddelen op basis van insecten produceren aan marketing? Ja natuurlijk, dat doet elk bedrijf. Met vage insinuaties over politici die op snode wijze de consumptie van insecten door de strot van "de gewone burger" proberen te duwen terwijl ze zelf kilo's biefstuk naar binnen gorgelen heeft dat echter allemaal weinig van doen natuurlijk.
Oh nee toch, niet een artikeltje in de media.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 17:18 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik kan me geen überhaupt geen reguliere reclames voor de geest maar wel promotiemateriaal van media ("Here are 10 reasons why we need to eat bugs", etc) en clubjes als WEF (uhu, bingo!).
Zie verduidelijking, was warrig geschreven idd, maar ik denk dat je precies begreep wat ik bedoelde.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 17:14 schreef Gimmick het volgende:
Je gooit in de discussie zoveel grootheden door elkaar dat ik niet echt de indruk hebt dat je begrijpt waar je het over hebt.
Het is "bedoeld".quote:Op zaterdag 28 januari 2023 16:02 schreef Za het volgende:
Maar goed, dit alles terzijde, het is bedoelt als additive, ik meen max 5%, niet om bv vlees geheel te vervangen door insecten.
Vandaar dat er op 100 scholen in Overijssel ineens 'uit het niets' wormen worden voorgeschoteld.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 09:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
En wat heeft dat te maken met deze wetgeving? Een producent van voedsel op basis van meelwormen vraagt goedkeuring aan, er wordt beoordeeld of dit acceptabel is in het kader van de voedselveiligheid e.d. en er wordt goedkeuring verleend.
Je leidt door Fok waarschijnlijk aan een enorme bias omdat hier disproportioneel veel topics zijn over de consumptie van insecten. Schijnt een volstrekte obsessie te zijn van sommige mensen. Er is geen grootschalige beïnvloedingscampagne aan de gang omtrent het eten van insecten. Het is zoeken naar vermeende opdringing omdat je het wilt vinden.
Of je kijkt gewoon naar precedenten. Zoals die roedel D66'ers die overal over het klimaat lopen te zeiken en ondertussen lustig doorvliegen (Kaag, Jetten).quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het antwoord hierop is natuurlijk "Doe je eigen research!" en "Open je ogen!"
Als dit echt zo is, dan heb ik weinig kritiek. Laat die insecten maar komen.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 16:02 schreef Za het volgende:
[..]
100 gram krekels evenveel eiwit bevat als twee grote eieren.
100 gram meelwormen bevat 24 gram eiwit, terwijl Atlantische zalm ‘slechts’ 20% eiwit bevat.
Echter, zoals uitgelegd door de Food and Agriculture Organization, is het eiwitgehalte van eetbare insecten afhankelijk van hun voeding. Insecten die gekweekt zijn op een dieet van voeding met grote hoeveelheden essentiële vetten zullen bijna twee keer zoveel eiwit bevatten.
2. Rijk aan voedingsstoffen
Insecten bevatten niet alleen veel proteïne, maar ze zijn ook rijk aan overige voedingsstoffen. De meerderheid van de insecten bevatten veel noodzakelijke voedingsstoffen die we nodig hebben, waaronder ijzer en kalium.
Meelwormen zijn bijvoorbeeld rijk aan natrium, kalium, ijzer en zink. Als dat je nog niet overtuigd heeft, zul je verrast zijn om te lezen dat Mopanewormen maar liefst 31 mg ijzer per 100 gram bevatten, terwijl rundvlees slechts 6 mg per 100 gram bevat. Ook krekels zijn rijk aan kalium. Deze kleine beestjes bevatten 374 mg kalium per 100 gram. Dat is slechts 11 mg minder dan een banaan.
https://www.rentokil.com/(...)-insectenrijk-dieet/
Maar goed, dit alles terzijde, het is bedoelt als additive, ik meen max 5%, niet om bv vlees geheel te vervangen door insecten.
Bij de Duitse insecten burger zie ik andere percentages btw:
https://world.openfoodfac(...)urger-bug-foundation
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |