abonnement Unibet Coolblue
pi_207580367
Vliegen, krekels en sprinkhanen hebben de toekomst, en de grootste kwekerij staat in Nederland

In Bergen op Zoom staat de grootste insectenkwekerij ter wereld. Vliegen, krekels en sprinkhanen hebben de toekomst, want ze zijn duurzamer dan vee, te vermalen als veevoer en te verwerken tot vleesvervanger voor de consument. ,,We beginnen pas net de voordelen van insecten te ontdekken.”

Daar zijn ze, honderden zwarte vliegen, als kleine spikkels onder een groene lamp. Elselina ­Battenberg, die de rondleiding voor haar rekening neemt, vertelt dat dit groepje maar een fractie is van alle vliegen in deze moderne fabriek van 15.000 vierkante ­meter, waar insecten worden gekweekt en vermalen. ,,We hebben miljoenen vliegen die miljarden eitjes leggen.” Ze tikt op het raampje waar een zwarte soldaatvlieg (Latijnse naam: hermetia illucens), een insect zo groot als een kwart vingerkootje, aan vastplakt. Als het om dieetwensen gaat, zijn ze de moeilijkste niet, vertelt Battenberg. Sterker nog: ,,Ze zijn echte alleseters.”

En dat is belangrijk voor het doel waarmee deze vliegen, en met name de larven, worden grootgebracht bij het bedrijf Protix in Bergen op Zoom: als voedsel voor dieren. De vliegen eten namelijk ook de reststromen uit de voedselindustrie, van bijvoorbeeld bier- en frietproducenten. En nog een belangrijke eigenschap: de omvang van de larve, die zichzelf vertienvoudigt binnen tien dagen. Op jaarbasis maken ze hier zo veel voer dat 12,5 miljoen kippen ermee gevoerd kunnen ­worden. En van de vermalen larven wordt ook honden- en kattenvoedsel gemaakt. Alles wat er overblijft – de uitwerpselen en de vervellingshuidjes – kan worden gebruikt als natuurlijke mest.

Protix heeft op een groot industrieterrein in Bergen op Zoom de grootste insectenfabriek van de wereld neergezet. In 2023 moet ergens in Europa of Noord-Amerika een tweede fabriek verrijzen. ­Onlangs behaalde het bedrijf 50 miljoen aan investeringsgelden binnen; de onderneming staat open voor financiële middelen op alle mogelijke manieren, aldus Battenberg. De insectenindustrie heeft de wind in de zeilen, blijkt ook uit een rapport van de Rabobank uit 2021, waarin te lezen valt dat de vraag naar insecten in 2030 groeit naar 500.000 ton, tegenover de 10.000 van twee jaar geleden.

Nog meer goed nieuws: een jaar geleden keurde de Europese ­Commissie sprinkhanen goed voor menselijke consumptie. En voor insecten zoals de huiskrekel en ook de zwarte soldatenvlieg zit dat er waarschijnlijk aan te komen.

Eiwitbron
Marcel Dicke, hoogleraar entomologie (insectkunde) van de Wageningen Universiteit, zegt dat ook hij ‘grote verwachtingen’ heeft. Met name vanwege het gebruik van insecten als duurzame eiwitbron. Mensen kunnen ze direct eten, maar ook indirect, door ­insecten aan dieren als varkens en kippen te voeren. Belangrijk daarbij is hoe ze worden gekweekt. Want qua productie zijn insecten veel duurzamer dan vee. In vergelijking met runderen, kippen of varkens is voor de kweek van insecten maar een fractie van de ruimte en grondstoffen nodig.

Meer hier:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-nederland~a1921f24/

In Duitsland is de insectenburger, waarin meelwormen verwerkt worden al 5 jaar een succes:



https://www.theguardian.c(...)gers-made-from-worms
https://www.test.de/Insek(...)ndfleisch-5336829-0/

En ook in Nederland zijn inmiddels talloze snacks voorhanden gemaakt van insecten:
https://krekerij.nl/

Ik wist eerlijk gezegd niet dat het al dergelijke vormen had aangenomen, al had ik wel gelezen dat kinderen op de lagere school insecten te eten hadden gekregen bij wijze van test oid.
In de supermarkt heb ik ze nog niet gezien, maar blijkbaar is het in Duitsland een succes, dus dan zal dat het hier ook wel worden.
Ik sta er niet positief tegenover, evenmin tegenover het eten van insecten door huisdieren of vee.
YOP, ga je dit proberen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 16-01-2023 07:29:14 ]
  maandag 16 januari 2023 @ 07:05:17 #2
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_207580371
Tis een mentaal dingetje maar ik sla ff over.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_207580376
You will eat ze bugs
pi_207580382
Lol Za gaat bugs eten.
pi_207580385
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:08 schreef weetjewel5 het volgende:
You will eat ze bugs
Kun je uitleggen hoe ik als gevaccineerde binnenkort dood ga aan hartfalen, maar wel over een paar jaar bugs kan eten?
pi_207580387
Ieder jaar is er dit bericht.
  maandag 16 januari 2023 @ 07:15:49 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_207580392
Sprinkhanen zijn geen dieren?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207580411
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:13 schreef potjecreme het volgende:
Ieder jaar is er dit bericht.
Maar dit niet:

Meelworm op het menu in lespakket honderd basisscholen in Overijssel
14 oktober 2022

Na een eerste aarzeling steken de leerlingen van basisschool de Octopus in Zwolle ze dan toch maar voorzichtig in hun mond: meelwormen. En als de smaakpapillen aan de slag gaan met het onbekende voedsel klaren sommige gezichten op: "het smaakt naar noten", zeggen ze. De schoolkinderen zijn vandaag blootgesteld aan een nieuwe eetervaring. Onderdeel van een lespakket over gezonde en duurzame voeding. Het is een beproefd middel: gedragsveranderingen via de (nog) onbevangen kinderen. Want, waarderen die het, dan heeft het toekomst.
Er stonden vandaag niet alleen meelwormen op het menu bij De Octopus. De leerlingen van groep 7 konden ook gerechten proeven die zijn gemaakt met lupinebonen en andere insecten. Het draaide allemaal om de 'Smaakmissie Avontuurlijke Eiwitten', onderdeel van de campagne Dutch Food Week van boeren en tuinders. Met medewerking van de Wageningen University & Research (WUR) is het lespakket ontwikkeld.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)cholen-in-overijssel
  maandag 16 januari 2023 @ 07:26:56 #9
22565 asco
Los in deze tent
pi_207580415
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:15 schreef daNpy het volgende:
Sprinkhanen zijn geen dieren?
Dat dus.
Belachelijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende levende wezens. Niet erg inclusief van Sterre en Maan.

En voor de rest steken ze die insecten maar waar ze willen maar ik zal ze nooit gaan vreten.
Achterlijke idioten. :r
pi_207580425
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:13 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Kun je uitleggen hoe ik als gevaccineerde binnenkort dood ga aan hartfalen, maar wel over een paar jaar bugs kan eten?
Wat heb je het over lul niet zo slap.
pi_207580489
bijvoorbeeld als vleesvervanger of als president van de VS.

[ Bericht 8% gewijzigd door Nielsch op 16-01-2023 08:02:02 ]
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_207580558
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:08 schreef weetjewel5 het volgende:
You will eat ze bugs
And you will drink from ze udders
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 16 januari 2023 @ 08:21:05 #13
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207580617
You will eat bugs and be happy.
pi_207580624
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:26 schreef asco het volgende:

[..]
Dat dus.
Belachelijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende levende wezens. Niet erg inclusief van Sterre en Maan.

En voor de rest steken ze die insecten maar waar ze willen maar ik zal ze nooit gaan vreten.
Achterlijke idioten. :r
Niet knuffelbaar. Zelfde reden dat we geen katten eten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207580758
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 07:26 schreef asco het volgende:

[..]
Dat dus.
Belachelijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende levende wezens. Niet erg inclusief van Sterre en Maan.

En voor de rest steken ze die insecten maar waar ze willen maar ik zal ze nooit gaan vreten.
Achterlijke idioten. :r
Jij maakt vast een hoop nieuwe avonturen mee in het leven met de instelling, 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet'.
pi_207580936
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 08:21 schreef BasEnAad het volgende:
You will eat bugs and be happy.
Wat een visionair is Klaus Schwab toch _O_
pi_207580945
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 08:41 schreef Hatseflats22 het volgende:

Jij maakt vast een hoop nieuwe avonturen mee in het leven met de instelling, 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet'.
Ik denk dat het normaal is om een weerzin te hebben tegen insecten als voedsel.

Ik heb nooit garnalen willen eten, omdat ik ze als een soort smerige insect zie.
  maandag 16 januari 2023 @ 08:59:11 #18
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207580946
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 08:58 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Wat een visionair is Klaus Schwab toch _O_
Reptielen eten ook graag insecten, 1+1 = 2
  maandag 16 januari 2023 @ 09:04:08 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207581009
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 08:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Niet knuffelbaar. Zelfde reden dat we geen katten eten.
Aja. Want konijntjes, lammetjes, hertjes en kalfjes zijn niet knuffelbaar natuurlijk.

Er is natuurlijk een reden dat katten zo goed als alleen in shithole countries of regios worden gegeten, en dan vaak simpelweg als roadkill, gestolen of zelf gevangen omdat het zo lekker goedkoop is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 16 januari 2023 @ 09:05:55 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207581034
Grappig, ik hoor en lees dit af en aan al zo'n 40 jaar (ja ik ben een ouwe lul), maar het zet nooit door.
pi_207581096
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 09:04 schreef Dven het volgende:

[..]
Aja. Want konijntjes, lammetjes, hertjes en kalfjes zijn niet knuffelbaar natuurlijk.

Er is natuurlijk een reden dat katten zo goed als alleen in shithole countries of regios worden gegeten, en dan vaak simpelweg als roadkill, gestolen of zelf gevangen omdat het zo lekker goedkoop is.
En dat is?

Want in Nederland is het verboden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_207581281
Zonder verder zelf stelling te nemen, ben ik oprecht geïnteresseerd in hoe vegetariërs / vegans tegen insecten als vleesvervangers aankijken. Enige vega(n) FoK!-ers die hun visie daarop willen delen?
"Pools are perfect for holding water"
pi_207581315
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 08:59 schreef Za het volgende:

[..]
Ik denk dat het normaal is om een weerzin te hebben tegen insecten als voedsel.

Ik heb nooit garnalen willen eten, omdat ik ze als een soort smerige insect zie.
Het probleem is, zo te lezen, dat je niet hebt opgelet bij biologie.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 16 januari 2023 @ 09:29:31 #24
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_207581318
alle wappies komen hier terug

insecten evenals mondkapjes zijn er al sinds de jaren 70 in azie
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  maandag 16 januari 2023 @ 09:33:17 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207581361
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 09:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
En dat is?

Want in Nederland is het verboden.
Het is in Nederland absoluut niet verboden om je kat op te eten. Vind een slager die het beest voor jou wil slachten en jij mag het met een gerust hart opeten.

Hoe dan ook, er komen bij de handel en consumptie van carnivoorvlees nogal wat gezondheidsrisico's kijken en het vlees wordt niet goed verteerd. Daarbij is opkweek niet efficiënt (daarom worden wilde/straatkatten gegeten, huisdieren gejat en ga zo maar door).
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')