Ik denk niet dat Putin zijn strategische arsenaal ooit in gaat zetten want dat betekent MAD... Maar de inzet van tactische nukes zou mij eerlijk gezegd niet verbazen. Niet tegen de NATO maar op het gevechtsveld.quote:Op woensdag 18 januari 2023 22:56 schreef phpmystyle het volgende:
Dat dus inderdaad.
Ben nu oprecht benieuwd naar hoe @:Achja hiertegen aankijkt.
Niks, dan hebben we allemaal verloren. Maar ik vind dat we ons niet moeten laten chanteren door Russische kernwapens. We moeten er zoveel mogelijk aan doen om Oekraïne te redden. Zoland we geen veldtocht richting Moskou gaan beginnen denk ik niet dat we bang moeten zijn voor een kernoorlog.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mogelijk.
Wat hebben we dan gewonnen als NEDERLAND zijnde?
Hij zou een veel betere BuZa guy zijn geweest dan MinPres.quote:Op woensdag 18 januari 2023 22:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, je kunt 'm wel om een boodschap sturen. Hoezeer ik wil dat 'opzout, hij is en blijft een briljant politicus in zijn presentatie.
Maar als het wel oorlog wordt tegen de navo?quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Putin zijn strategische arsenaal ooit in gaat zetten want dat betekent MAD... Maar de inzet van tactische nukes zou mij eerlijk gezegd niet verbazen. Niet tegen de NATO maar op het gevechtsveld.
Dat valt wel mee, bovendien zullen de andere Europese landen wel moeten terugslaan, anders is er geen EU en geen NAVO meer.quote:Op woensdag 18 januari 2023 22:55 schreef Confetti het volgende:
Nukes zijn zeker niet iets om lacherig over te doen. Nederland is sowieso een van de belangrijkste en eerste doelwitten van Rusland bij een gedeeltelijke escalatie. Het is goed om rekening te houden met eventueel ultiem verraad door onze bondgenoten.
Zeker de Europese bondgenoten zijn niet te vertrouwen.
Eens. Maat laat die leading rol lekker bij de Fransen of Duitsers.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:13 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Niks, dan hebben we allemaal verloren. Maar ik vind dat we ons niet moeten laten chanteren door Russische kernwapens. We moeten er zoveel mogelijk aan doen om Oekraïne te redden. Zoland we geen veldtocht richting Moskou gaan beginnen denk ik niet dat we bang moeten zijn voor een kernoorlog.
Neuh, ministers van BuZa stellen niets voor, die hebben geen status omdat ze, op het moment dat het er echt om gaat, altijd opzij worden geschoven en dan verschijnen de premiers (de echte grote jongens) ten tonele.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij zou een veel betere BuZa guy zijn geweest dan MinPres.
Nee, zijn we ook niet. De 1e Patriots komen uit de VS en ook de 1e zware NATO-rated "moderne" tanks bijv. komen uit de UK. Duitsland gaat waarschijnlijk ook Patriots leveren aan Oekraine en het kan inderdaad helpen dat zij dan kunnen stellen niet de 1e europese leverancier te zijn. Patriot heeft een groter bereik dan IRIS-T en NASSAM's dat al geleverd is en Patriot is verouderd en aan vervanging toe. De snelheid van de duitse wapenindustrie is die van een slak dus het uitleveren van volgende IRIS-T systemen aan Oekraine gaat nog jaren duren. Ik schat circa 2 systemen per jaar.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar is NL nou het land wat hierin voorop moet lopen?
Raket keert om, als het doel ten zuiden van de lanceerrichting ligt, en heeft vanwege het keren dus minder bereik.quote:Op woensdag 18 januari 2023 20:49 schreef slashdotter3 het volgende:
Wat bedoelen ze hier nou mee
https://en.wikipedia.org/wiki/Ground_Launched_Small_Diameter_Bomb
The GLSDB has a range of 93 mi (150 km), or can hit targets 43 mi (70 km) behind the launch vehicle
Ik denk dat het bij elkaar zoeken van wat er in zo'n levering komt al eerder is gedaan. En ze zullen nu wel beginnen met de longlist voor de volgende levering.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:30 schreef polderturk het volgende:
Dat de VS het grootste pakket tot nu toe gaat aankondigen laat naar mijn mening zien dat de geruchten van een nieuw en groot Russisch offensief tegen Kiev kloppen. De Amerikanen hebben goede bronnen in het Kremlin.
De situatie is voor de Oekrainers momenteel ook wat penibeler dan hier altijd wordt voorgedaan.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:30 schreef polderturk het volgende:
Dat de VS het grootste pakket tot nu toe gaat aankondigen laat naar mijn mening zien dat de geruchten van een nieuw en groot Russisch offensief tegen Kiev kloppen. De Amerikanen hebben goede bronnen in het Kremlin.
Ja, aangezien ze bijna allemaal een NATO lid zijn. Dat er zonder de VS een stuk minder gewicht in de schaal gegooid kan worden lijkt me evident.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:15 schreef phpmystyle het volgende:
Maar als het wel oorlog wordt tegen de navo?
Kunnen wij op onze EUROPESE bondgenoten rekenen als Nederland een (hybride) aanval te verduren krijgt of een aanval waar je over kan speculeren of het wel/niet de Russen zijn?
Een tactische kernwapen blijft gewoon een kernwapen. Ben wel benieuwd of de VS idd ingrijpt als Poetin de gok neemt.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Putin zijn strategische arsenaal ooit in gaat zetten want dat betekent MAD... Maar de inzet van tactische nukes zou mij eerlijk gezegd niet verbazen. Niet tegen de NATO maar op het gevechtsveld.
Het is al een jaar penibel voor Oekraïne. En dat blijft zo tot Rusland het land uit is getrapt.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De situatie is voor de Oekrainers momenteel ook wat penibeler dan hier altijd wordt voorgedaan.
Ze moeten wel. Anders geven ze Xi en Kim het signaal dat als zij ze gebruiken er niks gedaan zal worden.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Een tactische kernwapen blijft gewoon een kernwapen. Ben wel benieuwd of de VS idd ingrijpt als Poetin de gok neemt.
En misschien hebben we dat al binnen zien komen in Vlissingenquote:Op woensdag 18 januari 2023 23:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij elkaar zoeken van wat er in zo'n levering komt al eerder is gedaan. En ze zullen nu wel beginnen met de longlist voor de volgende levering.
Mwa, je voelt momenteel aan alles dat er een beetje paniek is en dat er angst heerst dat de Russen vrij snel aan het oprukken zijn. Ze worden natuurlijk ook wel efficienter in hun oorlogsvoering. Als Kiev zou vallen is het bovendien klaar, dan is Oekraine (met uitzondering van een stukje Lviv misschien) gewoon weer Rusland. Ik denk dat het maximaal haalbare een Oekraine zonder Krim en Luhansk is dat zich bij de NAVO kan aansluiten.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het is al een jaar penibel voor Oekraïne. En dat blijft zo tot Rusland het land uit is getrapt.
Zelfs bij iets relatiefs lulligs (vergeleken met oorlog) als Corona was het gelijk ieder voor zich, en God voor ons allen. Als het erop aankomt komt de nationalistische reflex altijd bovendrijven.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, bovendien zullen de andere Europese landen wel moeten terugslaan, anders is er geen EU en geen NAVO meer.
Waaruit blijkt die paniek volgens jou dan? Ja, ze hebben meer wapens nodig, maar dat is vooral omdat ze in de aanval willen gaan. Vooralsnog kan Rusland alleen maar met heel veel moeite wat terrein winnen door totaal niet te letten op hun eigen verliezen.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwa, je voelt momenteel aan alles dat er een beetje paniek is en dat er angst heerst dat de Russen vrij snel aan het oprukken zijn. Ze worden natuurlijk ook wel efficienter in hun oorlogsvoering. Als Kiev zou vallen is het bovendien klaar, dan is Oekraine (met uitzondering van een stukje Lviv misschien) gewoon weer Rusland. Ik denk dat het maximaal haalbare een Oekraine zonder Krim en Luhansk is dat zich bij de NAVO kan aansluiten.
Als Kiev valt, moeten de Russen nog maar een bezettingsmacht op de been houden om de stad, en het hele land, te bezetten. Dat is ook erg kostbaar.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:46 schreef -XOR- het volgende:
Mwa, je voelt momenteel aan alles dat er een beetje paniek is en dat er angst heerst dat de Russen vrij snel aan het oprukken zijn. Ze worden natuurlijk ook wel efficienter in hun oorlogsvoering. Als Kiev zou vallen is het bovendien klaar, dan is Oekraine (met uitzondering van een stukje Lviv misschien) gewoon weer Rusland.
https://www.businessinsid(...)ekraine-steden-kiev/quote:"Rusland heeft zo'n 150.000 soldaten naar Oekraïne gestuurd", zegt militair analist Seth Jones van het Amerikaanse Center for Strategic and International Studies tegen CNN. "Oekraïne heeft een bevolking van 44 miljoen, dat zijn dus 3,4 soldaten per 1.000 inwoners. Met die aantallen is het onwaarschijnlijk dat het Rusland lukt Oekraïense steden in te nemen en ze vervolgens voor langere tijd vast te houden."
Jones zegt dit op basis van oorlogen in het verleden waarbij er sprake was van een succesvolle invasie. "Neem bijvoorbeeld de geallieerde troepen die Duitsland bezetten in 1945, zij hadden 89,3 manschappen per 1.000 mensen of de NAVO-troepen in Bosnië in 1995, dat waren 17,5 manschappen per 1.000 inwoners."
Volgens Wallace zal het nog zwaarder worden voor de Russen als ze het voor elkaar krijgen daadwerkelijk de steden in te trekken. "Daar krijgen ze niet alleen te maken met soldaten, maar ook met burgers die met guerrillatechnieken, zoals molotovcocktails, zeer ernstige schade kunnen toebrengen aan de strijdkrachten."
"Ik was een voormalig soldaat, we hebben altijd geaccepteerd dat het aantal slachtoffers in steden hoger was dan daarbuiten en dat is dan ook precies het probleem waar Rusland nu voor staat."
Ook Jones denkt dat een guerrillaoorlog uitvechten in de Oekraïense steden niet in het voordeel van Rusland zal uitvallen. "Ze lopen dan groot gevaar door opstandelingen uit elkaar te worden gerukt."
Nope, geen foto.quote:Op woensdag 18 januari 2023 21:20 schreef theguyver het volgende:
[..]
Polen denk ik.
Heb je foto gemaakt? Filmpje?
Dat is uitgesloten. Dan krijgen ze Amerika tegen zich.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vooral het feit dat er zwaardere wapens geleverd gaan worden, waar men daar eerst bepaald niet happig op was zegt wel enigszins dat wat er eerst geleverd werd nu niet meer genoeg is. Verder bespeur ik qua toon bij analisten en politici veel meer een gevoel van acuut gevaar. Soledar en Bakhmut maken blijkbaar toch wel wat los.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waaruit blijkt die paniek volgens jou dan? Ja, ze hebben meer wapens nodig, maar dat is vooral omdat ze in de aanval willen gaan. Vooralsnog kan Rusland alleen maar met heel veel moeite wat terrein winnen door totaal niet te letten op hun eigen verliezen.
quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:55 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Nope, geen foto.
Normaal als je hier zo'n trein ziet richting Duitsland staan ze vol met meerdere soorten voertuigen, aanhangers etc. Nu waren het 45 exact dezelfde vrachtwagens en verder niks.
Zag er een beetje uit alsof ze net Almelo uit de opslag waren gehaald.
quote:Op woensdag 18 januari 2023 22:37 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Meneer zit straks veilig in een bunker en laat de Nederlandse bevolking massaal afslachten door een kernwapen omdat hij zo nodig oorlog wilde spelen met Rusland. Wat een moedige man.
Dat is logisch.quote:Op donderdag 19 januari 2023 00:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Vooral het feit dat er zwaardere wapens geleverd gaan worden, waar men daar eerst bepaald niet happig op was zegt wel enigszins dat wat er eerst geleverd werd nu niet meer genoeg is. Verder bespeur ik qua toon bij analisten en politici veel meer een gevoel van acuut gevaar. Soledar en Bakhmut maken blijkbaar toch wel wat los.
Onderzeeër, denk eerder cyber gedoe.quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Over land via Polen, dan Duitsland? Lijkt me toch wel lastig. Door de lucht idem. Dan over zee. Maar ja. Met welke schepen?
Omfg QFT.quote:Op donderdag 19 januari 2023 00:30 schreef ipa84 het volgende:
Die eeuwige kernwapen discussie wordt wel steeds vermoeiender. Vooral omdat ze niet gebruikt gaan worden. De opvallende kijker is het misschien al opgevallen maar vanuit het Kremlin is er nog amper kernwapen retoriek. Alleen maar dat het westen de oorlog verlengt met wapenleveranciers enzovoort. De kernwapen retoriek is vooral op de bekende propaganda kanalen en bij de ''privéleger leiders'' dus dat is alleen maar gericht voor de binnenlandse politiek.
De kernwapen retoriek is gestopt sinds de ontmoeting tussen Xi en Poetin. Dus China zal ook geen zin hebben in gegooi met kernwapens en als Poetin zijn laatste grote bondgenoot ook nog verliest is het helemaal klaar. Zeker als je kijkt naar de geschiedenis tussen China en de Sovjet-Unie hebben de Chinese ook nog wel wat claims zitten.
Ga je naar de band of bedoel je Ramstein de vliegbasis waar de naam Rammstein vandaan komt na een ongeluk bij een vliegshow?quote:Op donderdag 19 januari 2023 00:50 schreef oheng het volgende:
[..]
Omfg QFT.
Ik volg dagelijks het russische nieuws, en die stompzinnige NOEKS discussie iedere paar dagen hangt mij ook behoorlijk de keel uit. Vooral omdat het van figuren afkomstig is die niks weten, niks kunnen, en zelden met nuttige info komen.
Enfin, het weerbericht: de komende dagen ongeveer hetzelfde weer als hier: koud, maar niet koud genoeg.
Vrijdag is Rammstein.
Is niet verwonderlijk. Ik heb het al vaker geschreven maar in het verleden heeft Amerika vaker wapens aan landen gegeven die ze niet konden onderhouden. Dan hebben we het over technisch onderhoud maar ook onderdelen die te laat of niet aan komen vanwege de lange logistieke lijnen. Dan vallen die wapens gewoon stil en heb je er niks aan. Daarom zijn ze daar voorzichtiger mee geworden of ze sturen wapens die voor hun toch al afgeschreven zijn en geen zin meer hebben om ze zelf te onderhouden. Vallen die stil gaan ze kapot dan is het eigenlijk geen verlies voor de VS. Dat hebben ze tot nu toe ook gedaan met Oekraïne. Een paar Himars systemen is makkelijker dan een berg Abraham tanks. Er was hier een filmpje gepost over de Bradleys waar Oekraïne er 50 van krijgt. Maar om de Bradleys te kunnen onderhouden heb je 3 maanden training voor nodig terwijl het voor Abrahams rond een jaar training ligt. De VS kan niet die tanks zelf onderhouden want dan nemen ze actief deel aan de oorlog. Daarom zetten ze flinke druk op Europese landen omdat vooral hun logistieke lijnen veel korter zijn dan vanuit de VS.quote:
Polen heeft Abrams. Die logistiek kan via dat land lopen. Evenals onderhoud/reparatie.quote:Op donderdag 19 januari 2023 01:38 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Is niet verwonderlijk. Ik heb het al vaker geschreven maar in het verleden heeft Amerika vaker wapens aan landen gegeven die ze niet konden onderhouden. Dan hebben we het over technisch onderhoud maar ook onderdelen die te laat of niet aan komen vanwege de lange logistieke lijnen. Dan vallen die wapens gewoon stil en heb je er niks aan. Daarom zijn ze daar voorzichtiger mee geworden of ze sturen wapens die voor hun toch al afgeschreven zijn en geen zin meer hebben om ze zelf te onderhouden. Vallen die stil gaan ze kapot dan is het eigenlijk geen verlies voor de VS. Dat hebben ze tot nu toe ook gedaan met Oekraïne. Een paar Himars systemen is makkelijker dan een berg Abraham tanks. Er was hier een filmpje gepost over de Bradleys waar Oekraïne er 50 van krijgt. Maar om de Bradleys te kunnen onderhouden heb je 3 maanden training voor nodig terwijl het voor Abrahams rond een jaar training ligt. De VS kan niet die tanks zelf onderhouden want dan nemen ze actief deel aan de oorlog. Daarom zetten ze flinke druk op Europese landen omdat vooral hun logistieke lijnen veel korter zijn dan vanuit de VS.
Hoe zie jij het voor je dat Polen die tanks gaat onderhouden? Als ze onderhoud nodig heeft stuurt Oekraïne ze terug naar Polen en daar worden ze weer gemaakt? Dat kan niet dan zijn ze een legitiem doelwit. Zodra die tanks in Oekraïne zijn moet Oekraïne ze zelf kunnen onderhouden want anders is NAVO actief bezig in de oorlog. Dat is de reden waarom eerst al dat oude Sovjet spul gestuurd is uit voormalige Oostblok landen omdat Oekraïne er mee bekent is (of zelfs zelf gemaakt heeft).quote:Op donderdag 19 januari 2023 01:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Polen heeft Abrams. Die logistiek kan via dat land lopen. Evenals onderhoud/reparatie.
De Pzh2000's gaan naar Litouwen voor onderhoud en reparatie. Dus het kan gewoon.quote:Op donderdag 19 januari 2023 01:47 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hoe zie jij het voor je dat Polen die tanks gaat onderhouden? Als ze onderhoud nodig heeft stuurt Oekraïne ze terug naar Polen en daar worden ze weer gemaakt? Dat kan niet dan zijn ze een legitiem doelwit. Zodra die tanks in Oekraïne zijn moet Oekraïne ze zelf kunnen onderhouden want anders is NAVO actief bezig in de oorlog. Dat is de reden waarom eerst al dat oude Sovjet spul gestuurd is uit voormalige Oostblok landen omdat Oekraïne er mee bekent is (of zelfs zelf gemaakt heeft).
Volgens mij worden die gewoon in Oekraïne onderhouden. Ik heb nergens gelezen dat ze naar Litouwen gaan.quote:Op donderdag 19 januari 2023 01:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Pzh2000's gaan naar Litouwen voor onderhoud en reparatie. Dus het kan gewoon.
Zie mijn wijziging ik had het al gevonden. Maar als nog zit je met onderdelen enzovoort bij de Leopard tanks zitten de voorraden en de fabriek om de hoek voor de Abrams tanks niet. Aangezien Oekraïne in oorlog is hebben ze onderdelen dan ook nu nodig niet over 3 maanden. Daarom denk ik dat de VS liever ziet dat er Leopard tanks naar Oekraïne gaan dan Abrams tanks. Misschien in de toekomst is het anders maar de productie verhoog je ook niet ineens of kan je ineens in Europa maken. Maar goed morgen is er overleg in Ramstein dus misschien hangt de vlag daarna er weer anders bij.quote:Op donderdag 19 januari 2023 01:56 schreef Ulx het volgende:
https://en.defence-ua.com(...)the_others-4887.html
Geen gezeik van de Russen. Dus het kan.
Waarom blijf jij een jaar na dato deze onzin herhalen?quote:Op woensdag 18 januari 2023 23:00 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Oekraïne heeft juist in de afvallige regio's een genocide gepleegd en Rusland schiet deze mensen nu te hulp met een speciale militaire operatie.
Zal wel weer te makkelijk zijn.quote:Op donderdag 19 januari 2023 02:17 schreef Ulx het volgende:
De vs zal meer onderdelen op voorraad hebben. En ze hoeven er maar een stuk of tien te sturen. Die gewoon ergens in een wei parkeren, want ze zijn er alleen maar om te zorgen dat de Leo2's komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |