Klopt afgeslotrn doosjequote:Op dinsdag 10 januari 2023 07:55 schreef miss_sly het volgende:
Wel een afgesloten doosje? Hoe is de temperatuur in de keuken?
Maar inderdaad, vertrouw je neus in eerste instantie. Ruikt het nog goed, kun je een hapje proberen. Ruikt het muf of zit er een ondertoon van een Barr geur aan, zou ik het weggooien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Samequote:Op dinsdag 10 januari 2023 08:03 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik ook, maar ik ben vrij makkelijk in die dingen.
We hebben het niet over een geslacht varken dat al een dag in de zon ligt he.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 08:26 schreef Bargehassus het volgende:
Better safe then sorry. Ik zou het niet meer eten, maar ik ben dan ook redelijk voorzichtig met dat soort dingen. Zeker met vlees.
Dan zou je het normaal toch ook in de koelkast zetten?quote:Op dinsdag 10 januari 2023 08:38 schreef Tegan het volgende:
Vandaag kan echt zonder probleem hoor, het is hetzelfde aantal uur als 's ochtends vroeg koken en 's avonds pas eten.
Schimmel niet, wel bacteriegroei.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 08:35 schreef Farenji het volgende:
Dat idee dat verhit eten insta beschimmelt na een paar uur buiten de koelkast, dat is wel beetje wereldvreemd hoor.
Zoiets is trouwens altijd aan te raden. Als je alleen bent is het niet zo'n punt. Na een ongelukje (uitschieten met een kruid of chili) of iets te zijn vergeten, dan maar een boterham met kaas en een banaan. Maar als er meer eters zijn, heb ik altijd door mezelf gemaakte bakjes nasi en macaroni in de vriezer. Is al een paar keer goed uitgekomen. Zoiets gaat er altijd wel in, is mijn ervaring.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 08:02 schreef marc0871 het volgende:
En een alternatief achter de hand hebben.
Het is verhit, tot minimaal honderd graden. Het duurt wel een tijd voordat daar genoeg schadelijke bacteriėn op gaan groeien. Dat gebeurt echt niet binnen een paar uur. Tenzij je je vieze gele keukenlapje eroverheen haalt en het open op de verwarming zet.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 08:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Schimmel niet, wel bacteriegroei.
Ik zou het terug koelen en z.s.m. in de koelkast zetten.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:08 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het is verhit, tot minimaal honderd graden. Het duurt wel een tijd voordat daar genoeg schadelijke bacteriėn op gaan groeien. Dat gebeurt echt niet binnen een paar uur. Tenzij je je vieze gele keukenlapje eroverheen haalt en het open op de verwarming zet.
Sommige mensen denken dat, zeker de mensen die dit soort topics openen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou het terug koelen en z.s.m. in de koelkast zetten.
Ik snap trouwens niet waarom je over schimmel begint. Niemand had het over schimmel.
Mensen met weinig kennis van zaken kun je beter voorzien van de juiste informatie.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:30 schreef Farenji het volgende:
[..]
Sommige mensen denken dat, zeker de mensen die dit soort topics openen.
Het staat er al twee uur inquote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:35 schreef Molo het volgende:
Shocking wel hoeveel mensen zo snel al eten weggooien
Het is klaargemaakt eten, niks engs aan. Pleur het nu in de koelkast dan kun je vanavond en morgen gewoon lekker van eten zou ik zeggen
Ik vind het vooral shocking dat mensen adviseren dat je willens en wetens gerust je pas bereide warme maaltijd uren op het aanrecht kunt bewaren. Dus niet eens als ongelukje dus.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:35 schreef Molo het volgende:
Shocking wel hoeveel mensen zo snel al eten weggooien
Het is klaargemaakt eten, niks engs aan. Pleur het nu in de koelkast, dan kun je vanavond en morgen gewoon lekker van eten zou ik zeggen
Zou ik rustig doenquote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind het vooral shocking dat mensen adviseren dat je willens en wetens gerust je pas bereide warme maaltijd uren op het aanrecht kunt bewaren. Dus niet eens als ongelukje dus.
Ik vind dat heel onverstandig. Je neemt zo gewoon het risico op een voedselvergiftiging. En nee, dat is niet iets waar je immuunsysteem sterk van wordt. Want die komt ook altijd wel weer voorbij in dit soort topics.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:40 schreef Molo het volgende:
[..]
Zou ik rustig doen
* Molo kijkt naar pan soep van gisteren in koude keuken
Ja dat is duidelijk dat je dat vindt. En niks mis met in de koelkast zetten natuurlijk, alleen die was vol hier dus dan maar even zo.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat heel onverstandig. Je neemt zo gewoon het risico op een voedselvergiftiging. En nee, dat is niet iets waar je immuunsysteem sterk van wordt. Want die komt ook altijd wel weer voorbij in dit soort topics.
Bij twijfel gooi ik het liever weg dan het risico te lopen op een partij kotsen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja dat is duidelijk dat je dat vindt. En niks mis met in de koelkast zetten natuurlijk, alleen die was vol hier dus dan maar even zo.
Het is 12° hier 's nachts in de keuken en de soep warm ik vanmiddag op. Dat vind ik een laag risico.
Het is uiteraard wat anders als het een rauw tartaartje is wat er ligt, of klaargemaakte sushi in een warme keuken oid.
Ik kende iemand die boodschappen had gedaan en pakje ham was vergeten in de koelkast te leggen. Gooide het na twee uur weg, want zal wel bedorven zijn in de tussentijd.
Het is niet ideaal het buiten de koelkast te hebben natuurlijk, maar ik vind dat echt (fors) overdreven
Uiteraard maakt iedereen eigen keuzes maar we gooien zo gruwelijk veel eten weg allemaal, ook op deze wijze. Vind dat echt zonde.
Ik bén geļnformeerd, ik maak alleen een andere risicoafweging dan jijquote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij twijfel gooi ik het liever weg dan het risico te lopen op een partij kotsen.
Ik ageer echt tegen dat te makkelijke ‘als het nog goed ruikt, kan het geen kwaad’.
Wees beter geļnformeerd. Maak er een goede gewoonte van om er niet laks mee om te gaan.
Ik heb het niet over jou specifiek.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:52 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik bén geļnformeerd, ik maak alleen een andere risicoafweging dan jij
Dat doe ik toch? Ik zei toch "het gaat niet schimmelen"? Is gewoon correcte info.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mensen met weinig kennis van zaken kun je beter voorzien van de juiste informatie.
Wat een onzin, na een halve dag is het echt nog wel goed hoor.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 07:53 schreef Speedfight het volgende:
Ja even ruiken, beetje proeven.
Denk dat de kans groot is dat t niet meer zo fris is.
bijna 12 uur buiten de koelkast?quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:31 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat een onzin, na een dag is het echt nog wel goed hoor
Het zal ook niet spontaan in de brand vliegen. Ook correcte info. Maar ook niet relevant.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 10:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat doe ik toch? Ik zei toch "het gaat niet schimmelen"? Is gewoon correcte info.
Altijd knap hoe sommige mensen dit zelf niet kunnen bedenken.quote:
Zolang het geen rauw vlees of vis is en er geen honden of katten aan gesnuffeld hebben is er vrijwel zeker niks aan de hand.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:33 schreef Speedfight het volgende:
[..]
bijna 12 uur buiten de koelkast?
ik kan het al ruiken
Jij komt wel een beetje aangebrand over anders.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het zal ook niet spontaan in de brand vliegen. Ook correcte info. Maar ook niet relevant.
Ik wil het nog wel een keer herhalen. Niet alles wat jou een fikse voedselvergiftiging kan bezorgen kun je ruiken of proeven.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:35 schreef Ama het volgende:
[..]
Altijd knap hoe sommige mensen dit zelf niet kunnen bedenken.
Het is een serieus onderwerp.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jij komt wel een beetje aangebrand over anders.
Dan herhaal ik het ook nog een keer, het gaat om verhit eten dat een paar uur afgesloten buiten de koelkast heeft gestaan, niet om een rauw varken dat uren in de zon heeft gelegen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik wil het nog wel een keer herhalen. Niet alles wat jou een fikse voedselvergiftiging kan bezorgen kun je ruiken of proeven.
Nu durft Roos nooit meer iets te eten.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik wil het nog wel een keer herhalen. Niet alles wat jou een fikse voedselvergiftiging kan bezorgen kun je ruiken of proeven.
Het is altijd een kwestie van gradatie. De vuistregel die men hanteert is niet langer dan twee uur buiten de koelkast bewaren en van de producten die TS noemt, is de gehaktbal hetgene met meer risico.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:44 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dan herhaal ik het ook nog een keer, het gaat om verhit eten dat een paar uur afgesloten buiten de koelkast heeft gestaan, niet om een rauw varken dat uren in de zon heeft gelegen.
Ze zet het eten normaal gesproken dus wel in de koelkast, dus dat is prima.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:45 schreef Ama het volgende:
[..]
Nu durft Roos nooit meer iets te eten.
Ik ben een keer ziek geworden door eten uit de koelkast wat nog houdbaar was.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze zet het eten normaal gesproken dus wel in de koelkast, dus dat is prima.
Ja, dat kan. Maar het lijkt me geen reden om te denken dat je dan eten ook net zo goed buiten de koelkast kunt bewaren.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:48 schreef Ama het volgende:
[..]
Ik ben een keer ziek geworden door eten uit de koelkast wat nog houdbaar was.
Mwah. Er staat in mijn keuken geen verwarming aan dus durf dat best wel.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:50 schreef Lienekien het volgende:
Maar het lijkt me geen reden om te denken dat je dan eten ook net zo goed buiten de koelkast kunt bewaren.
Mwah.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:50 schreef Ama het volgende:
[..]
Mwah. Er staat in mijn keuken geen verwarming aan dus durf dat best wel.
Ja, grappig.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:54 schreef Farenji het volgende:
Ondertussen niks meer van @:roos94 gehoord. Ze is vast hartstikke morsdood overleden door alle bacteriėn in de gehaktbal.
Heb je een goede overlijdensrisicoverzekering?quote:Op dinsdag 10 januari 2023 07:41 schreef roos94 het volgende:
Man heeft gister gekookt voor vandaag en morgen. Aardappels broccoli en gehaktbal(rund) in van die mealprep doosjes.
Nu zijn we gisteravond dus vergeten (18.00ish) het in de koelkast te zetten.
Net gedaan..
Nog te eten of beter niet?
Doorgaans eet ik geen aardappel als ontbijtquote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:54 schreef Farenji het volgende:
Ondertussen niks meer van @:roos94 gehoord. Ze is vast hartstikke morsdood overleden door alle bacteriėn in de gehaktbal.
Als het goed ruikt dan proef je het. Als het goed smaakt dan eet je het. Verder gewoon je gezond verstand gebruiken, maar laten we alsjeblieft niet zo panisch doen (tenzij je een bijzonder zwakke gezondheid hebt).quote:Op dinsdag 10 januari 2023 09:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij twijfel gooi ik het liever weg dan het risico te lopen op een partij kotsen.
Ik ageer echt tegen dat te makkelijke ‘als het nog goed ruikt, kan het geen kwaad’.
Wees beter geļnformeerd. Maak er een goede gewoonte van om er niet laks mee om te gaan.
Het is niet ‘panisch doen’ als je buiten ruiken en proeven ook nog je verstand gebruikt.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 14:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als het goed ruikt dan proef je het. Als het goed smaakt dan eet je het. Verder gewoon je gezond verstand gebruiken, maar laten we alsjeblieft niet zo panisch doen (tenzij je een bijzonder zwakke gezondheid hebt).
Eten dat na bereiding een enkel nachtje buiten de koelkast gestaan heeft weggooien is nergens voor nodig.
ChatGPT.quote:Hoe lang kan ik bereid voedsel buiten de koelkast bewaren?
Het is belangrijk om te weten hoe lang je bereid voedsel buiten de koelkast kunt bewaren, om te voorkomen dat het bederft en om de veiligheid van het voedsel te waarborgen.
In generiek termen, het is aanbevolen om bereid voedsel niet langer dan twee uur buiten de koelkast te bewaren. Dit geldt vooral wanneer de temperatuur in de omgeving boven de 70 graden Fahrenheit is [21 graden Celcius]. Voedsel dat langer wordt bewaard bij een temperatuur boven de 70 graden Fahrenheit kan een grote hoeveelheid bacteriėn ontwikkelen en gevaarlijk zijn om te eten.
Als de temperatuur echter lager is, bijvoorbeeld tijdens een koude winterdag, kan het bereide voedsel langer bewaard worden. Maar bij twijfel, is het het beste om het voedsel weg te gooien. Bovendien heeft elk type voedsel andere regels, bijvoorbeeld voor vlees, vis, pasta's, salades en zo verder. Daarom is het verstandig om de juiste bereiding, opslag en bewaartijd te volgen als je recepten gebruikt, of anders een expert te raadplegen.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat als voedsel er ongewoon uitziet, ruikt of smaakt, het beter is om het weg te gooien. Het is het beste om veilig te zijn dan sorry.
Niemand beweert het tegendeel. Maar het is wel panisch doen wanneer je besluit je aardappelen en gehaktbal in de prullenbak te knikkeren omdat het een nachtje op het aanrecht gestaan heeft.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 14:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is niet ‘panisch doen’ als je buiten ruiken en proeven ook nog je verstand gebruikt.
Dat is jouw mening. Dat is geen feit.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 14:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niemand beweert het tegendeel. Maar het is wel panisch doen wanneer je besluit je aardappelen en gehaktbal in de prullenbak te knikkeren omdat het een nachtje op het aanrecht gestaan heeft.
ChatGPTquote:Ben je panisch als je bereid eten weggooit dat een nacht buiten de koelkast heeft gelegen?
Als je bereid voedsel weggooit dat een nacht buiten de koelkast heeft gelegen, is het belangrijk om de veiligheid van het voedsel in overweging te nemen. Bereid voedsel dat langer dan twee uur buiten de koelkast wordt bewaard kan de groei van bacteriėn bevorderen, wat het gevaarlijk kan maken om te eten.
Het is daarom verstandig om een aantal factoren in overweging te nemen, zoals de temperatuur van de omgeving, hoe het voedsel is bereid, welke ingrediėnten erin zitten en hoe het eruit ziet, ruikt of smaakt. Als het voedsel bijvoorbeeld gegeten is, of aanraakt is door ongewassen handen, dan is de kans groter dat het bedorven is. Als het voedsel er ongewoon uitziet, ruikt of smaakt, is het beter om het weg te gooien, vooral als het vlees, vis, kip of andere perishable items bevat.
Maar als de temperatuur in de omgeving laag is, bijvoorbeeld tijdens een koude winterdag, kan het voedsel een langere tijd veilig bewaard worden. Maar bij twijfel, is het het beste om het voedsel weg te gooien. Dit is omdat het beter is om veilig te zijn dan sorry. Het is echter beter om preventie te treffen, bijvoorbeeld door voedsel dat snel bederft binnen de aanbevolen 2 uur in de koelkast te bewaren.
Je hebt het over je verstand gebruiken en dan kom je als "onderbouwing" met chatgpt aan, serieus? Sinds wanneer geldt output van die bullshitmachine als argument?quote:Op dinsdag 10 januari 2023 14:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is niet ‘panisch doen’ als je buiten ruiken en proeven ook nog je verstand gebruikt.
[..]
ChatGPT.
CUL / Welk eten vind je zo smerig maar eet je vanwege gezondheid?quote:Op dinsdag 10 januari 2023 07:41 schreef roos94 het volgende:
Man heeft gister gekookt voor vandaag en morgen. Aardappels broccoli en gehaktbal(rund) in van die mealprep doosjes.
quote:
Ja enquote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:12 schreef golfer het volgende:
[..]
CUL / Welk eten vind je zo smerig maar eet je vanwege gezondheid?
[..]
Dat was een reactie op Isdatzo, die kreeg geen toegang tot ChatGPT. Ik wel.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 15:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je hebt het over je verstand gebruiken en dan kom je als "onderbouwing" met chatgpt aan, serieus? Sinds wanneer geldt output van die bullshitmachine als argument?
quote:Op dinsdag 10 januari 2023 14:04 schreef Isdatzo het volgende:
ChatGPT is overbelast ik kom hier later op terug.
Ik gok dat de reactie van Isdatzo ironisch bedoeld was, ik schat hem niet in als iemand die serieus in een discussie met chatgpt output aan zou komen zetten.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 17:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat was een reactie op Isdatzo, die kreeg geen toegang tot ChatGPT. Ik wel.
Doe es even rustig, kerel.
[..]
Ligt eraan. Als ik thuis ben het deel dat ik de komende dag ga eten doorgaans nietquote:Op dinsdag 10 januari 2023 08:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan zou je het normaal toch ook in de koelkast zetten?
Wassup met rijst danquote:Op dinsdag 10 januari 2023 22:26 schreef Postbus100 het volgende:
Bij rijst is dit een dikke nee, bij aardappels en pasta kan dit wel (in ieder geval één dag).
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bacillus_cereusquote:Op woensdag 11 januari 2023 05:33 schreef Het_Bokje het volgende:
Roos leeft nog!![]()
Maar toch oppassen met left-overs:
Wat is er mis met left-over rijst?
Er staat ook kijken bij.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat lijkt me de minst effectieve van de drie.quote:
Zo gaat het altijd is haar topics. Vragen en nooit terugkomen.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 11:54 schreef Farenji het volgende:
quote:Op woensdag 11 januari 2023 09:37 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Zo gaat het altijd is haar topics. Vragen en nooit terugkomen.
quote:Op dinsdag 10 januari 2023 12:28 schreef roos94 het volgende:
[..]
Doorgaans eet ik geen aardappel als ontbijt
Maar bedankt voor alle reacties.
quote:Op woensdag 11 januari 2023 03:35 schreef roos94 het volgende:
[..]
Wassup met rijst dan
Heb t iig rond 17.15 gegeten en nog geen klachten
quote:Op woensdag 11 januari 2023 09:04 schreef roos94 het volgende:
Net even het bakje opengedaan maar het ruikt nu raar dus deze porties gaan weg.
Broccoli ruikt na een dag altijd raarquote:Op woensdag 11 januari 2023 09:04 schreef roos94 het volgende:
Net even het bakje opengedaan maar het ruikt nu raar dus deze porties gaan weg.
Als je het op een manier bereidt anders dan tot pap koken is broccoli prima te hachelenquote:Op woensdag 11 januari 2023 10:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
Broccoli is sowieso niet te vreten. Of je het nou gelijk eet of na een dag
Ja, alleen met flink wat kaassausquote:Op woensdag 11 januari 2023 10:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als je het op een manier bereidt anders dan tot pap koken is broccoli prima te hachelen.
Bacteriėngroei waar je ziek van kan worden.quote:Op woensdag 11 januari 2023 03:35 schreef roos94 het volgende:
[..]
Wassup met rijst dan
Heb t iig rond 17.15 gegeten en nog geen klachten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |