Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Volgens mij is CRE nergens beticht van crimineel gedrag of fraude. Wel dat ze er soms dubieuze praktijken op na houden. Zelf zit ik niet bij deze club maar als ik het hier een beetje volg klopt dat dubieuze wel.
Er werd gesproken over "dubieuze projecten waarbij niet het hele verhaal verteld werd". Daarop kwam de vraag "welke projecten?" aangezien ik geen specifiek projecten ken die aan die beschuildiging voldoen. Daarop kwam geen feitelijk project(en) maar meer een algemeen gedraagsverhaal en een opmerking "CRE is niet volledig over de projecten en welke ondernemers er achter zitten. Dat geeft mij geen vertrouwen en vind ik dubieuze praktijken. Zou er fraude zijn, dan zou ik het crimineel noemen." Dat is volgens echt iets anders dan "dubieuze projecten" en met die betiteling wordt, ondanks alle bedenkingen, een platform tekort gedaan. Als je iemand ergens van beschuldigd dan vervolgens ook verifieerbaar de feiten melden die niet kloppen en projecten benoemen. (en dan niet over het verlengen beginnen, dat staat gewoon in de voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan).
Maar mogelijk is er al veel te veel aandacht hieraan gegeven en is het groter gemaakt dan het is.
[..] Er werd gesproken over "dubieuze projecten waarbij niet het hele verhaal verteld werd", dat haal ik daar niet onomstotelijk uit, wel dat er ruimte is voor interpretatie van de informatie. Bij dubieuze projecten denk ik aan opzettelijke fraude etc.
quote:
Op vrijdag 23 december 2022 23:36 schreef obligataire het volgende: Ik vraag me af waarom je dit soort teksten hier plaatst. Het is nogal wat wat je hier beweert.. Voorlopig is er gewoon weer betaald en staan we op nul komma nul default bij CRE. Dat lijkt me de hoofdzaak, maar wie ben ik.
Volgens mij is CRE nergens beticht van crimineel gedrag of fraude. Wel dat ze er soms dubieuze praktijken op na houden. Zelf zit ik niet bij deze club maar als ik het hier een beetje volg klopt dat dubieuze wel.
Misschien dat mijn reactie verkeerd gelezen werd. Dit was een reactie op tnhb, waarin hij iets pas dubieus noemt als er opzettelijke fraude is. In mijn reactie sprak ik fraude juist tegen. En probeerde ik aan te geven dat ik fraude als iets heel anders zie dan dubieus. Zo zie ik als dubieus bijvoorbeeld belangrijke informatie die nadelig is voor investeerders niet delen. Fraude ben ik bij CRE niet tegen gekomen en heb daar ook niemand van beticht. Hopelijk zo weer allemaal ok?
Tenzij er ook al aanstoot wordt genomen omdat ik sommige projecten wat dubieus vind...
[..] Ben toch benieuwd wie deze investeerders zijn??? Er is op dit forum toch niemand die daar meer investeert, of heb ik het fout?
om die reden postte ik het ook, veel -terechte- kritiek op MAX hier. kan me niet voorstellen dat er nog steeds FOK-ers zijn die daar investeren. Maar wie dan wel? Bezwaar is natuurlijk dat MAX geen druk tot verbetering ervaart nu de projecten toch wel vol komen
Ik zit er zelf (natuurlijk) niet in. Maar voor de continuïteit van het platform is het prettig dat er geld binnen blijft komen. Dan kan er ook slagkracht blijven/komen om achter (eventuele) achterstanden aan te gaan.
[..] om die reden postte ik het ook, veel -terechte- kritiek op MAX hier. kan me niet voorstellen dat er nog steeds FOK-ers zijn die daar investeren. Maar wie dan wel? Bezwaar is natuurlijk dat MAX geen druk tot verbetering ervaart nu de projecten toch wel vol komen
Ik leg mijn ontvangen rente en aflossing weer in nieuwe projecten in bij MAX. Ook met het idee dat dit mijn risico spreidt.
10% rente is hoog en daar hoort een risico bij. Maar we hebben wel zekerheden in de vorm van hypotheken. Voordat je die gaat executeren ben je een heel traject verder. In dat traject zitten nu een aantal projecten. Dat is wat je van MAX kan en mag verwachten.
Wat nu volgens mij het probleem is, is dat MAX niet heel gediversificeerd is. Teveel corbellos en blue touch oid.
Hou goed bij wat er daadwerkelijk uitstaat trouwens. Van mijn verlopen verwachte rentebetalingen heb ik er een aantal wel ontvangen (direct op mijn bankrekening). Volgens mij klopt het overzicht op de website waaruit mijn achterstanden blijken niet.
Maar goed, ik heb zelfs certificaten gekocht dus technisch heb ik nu een belang in MAX, dus neem mijn mening voor wat het is: de mening van een willekeurige vent op het internet.
[..] Ik leg mijn ontvangen rente en aflossing weer in nieuwe projecten in bij MAX. Ook met het idee dat dit mijn risico spreidt.
10% rente is hoog en daar hoort een risico bij. Maar we hebben wel zekerheden in de vorm van hypotheken. Voordat je die gaat executeren ben je een heel traject verder. In dat traject zitten nu een aantal projecten. Dat is wat je van MAX kan en mag verwachten.
Wat nu volgens mij het probleem is, is dat MAX niet heel gediversificeerd is. Teveel corbellos en blue touch oid.
Hou goed bij wat er daadwerkelijk uitstaat trouwens. Van mijn verlopen verwachte rentebetalingen heb ik er een aantal wel ontvangen (direct op mijn bankrekening). Volgens mij klopt het overzicht op de website waaruit mijn achterstanden blijken niet.
Maar goed, ik heb zelfs certificaten gekocht dus technisch heb ik nu een belang in MAX, dus neem mijn mening voor wat het is: de mening van een willekeurige vent op het internet.
Heb je belangen ofzo? Alles wat nu terugkomt investeer ik daar echt niet meer.
[..] Ik leg mijn ontvangen rente en aflossing weer in nieuwe projecten in bij MAX. Ook met het idee dat dit mijn risico spreidt.
ik heb al eerder gepost dat je MAX vanwege die hoge rente moet vergelijken met Estateguru e d en niet met bv SiG: meer kans op defaults maar vooral achterstanden, zeker in het VK. Maar dat is nog geen reden voor een administratieve puinhoop, zeker niet als je je beroept op blockchain. En de Corbelos lopen allemaal fors achter, er zijn er nu een paar afgelost maar er zijn er nog ca 35 over, dat is geen goede zaak ook al zit je niet in die projecten. Anderzijds worden de alternatieven ook minder en je moet toch wat. Ik stap pas weer in als (vrijwel) alle Corbelos/Blue Touch zijn afgelost en dan waarschijnlijk niet meer in het VK
[..] om die reden postte ik het ook, veel -terechte- kritiek op MAX hier. kan me niet voorstellen dat er nog steeds FOK-ers zijn die daar investeren. Maar wie dan wel? Bezwaar is natuurlijk dat MAX geen druk tot verbetering ervaart nu de projecten toch wel vol komen
Wellicht nieuwe investeerders die MAX hebben gevonden door de bekendheid van de crowdfund awards die MAX dit jaar heeft gewonnen?
Vorig jaar heb ik meegedaan met de lening via CCF voor vakantiepark Kampina Staete. Als incentive mocht je met korting/gratis een nachtje op het park verblijven. Hier deze week op de valreep gebruik van gemaakt. En het mag gezegd worden, het is een prachtige plek worden! De lening is goed benut.
Ook leuk om uit het gesprek met de eigenaresse te merken dat er veel vraag is naar een overnachting. Veel bedrijven combineren een boeking van de cottages met de vergaderruimte. Als je ook hebt geïnvesteerd en nog geen gebruik hebt gemaakt van je incentive: het kan komende week nog (incentive is geldig t/m 31-12-2022).
Op zaterdag 24 december 2022 23:43 schreef djtiesto8 het volgende: Vorig jaar heb ik meegedaan met de lening via CCF voor vakantiepark Kampina Staete. Als incentive mocht je met korting/gratis een nachtje op het park verblijven. Hier deze week op de valreep gebruik gemaakt. En het mag gezegd worden, het is een prachtige plek worden! De lening is goed benut.
Ook leuk om uit het gesprek met de eigenaresse te merken dat er veel vraag is naar een overnachting. Veel bedrijven combineren een boeking van de cottages met de vergaderruimte. Als je ook hebt geïnvesteerd en nog geen gebruik hebt gemaakt van je incentive: het kan komende week nog (incentive is geldig t/m 31-12-2022).
Heb nu een investeringsstop ivm vermogensrendementsheffing. Vanaf januari ga ik zeker weer investeren in projecten van Max. Maar ik houd het wel beperkt tot 10% van mijn crowdfund portefeuille. En van mijn investeringen bij Max mag maximaal 25% in het UK zijn. Daarnaast is bij mij de regel niet meer dan 2,5% van mijn uitgeleende geld aan 1 partij worden uitgeleend. Door deze regels zit ik niet uitgebreid in de UK of in 1 investeerder.
Max is er bij mij bijgekomen als vervanger van Funding Circle. Het bruto rendement is slechts een procentje of 10 (tegenover 15% bij FNC). Maar veel meer zekerheden en tot nog toe veel minder defaults dan FNC.
[..] Heb nu een investeringsstop ivm vermogensrendementsheffing. Vanaf januari ga ik zeker weer investeren in projecten van Max. Maar ik houd het wel beperkt tot 10% van mijn crowdfund portefeuille. En van mijn investeringen bij Max mag maximaal 25% in het UK zijn. Daarnaast is bij mij de regel niet meer dan 2,5% van mijn uitgeleende geld aan 1 partij worden uitgeleend. Door deze regels zit ik niet uitgebreid in de UK of in 1 investeerder.
Max is er bij mij bijgekomen als vervanger van Funding Circle. Het bruto rendement is slechts een procentje of 10 (tegenover 15% bij FNC). Maar veel meer zekerheden en tot nog toe veel minder defaults dan FNC.
Ook de betaling op sommige Duitse leningen loopt niet of moeizamer. De B*d Honnef is er een van 1.3 mio, wellicht de grootste lening die bij MCF uitstaat op een totaal van 38 mio? (Volgens hun website). Het betekent niet alleen dat ik mijn rente niet krijg, maar MCF pakt zelf ook geen admin fee. Dat is toch een substantieel deel van het verdienmodel.
Omdat SiG met vakantie is: Project Oudeschoot Voltalaan 11 is deze week regulier afgelost. Ik zie geen rentebetaling vanaf 1 december tot datum aflossing in het wallet.
Hebben meer investeerders dit en zou deze rente niet gewoon verschuldigd zijn?
Op zondag 25 december 2022 06:48 schreef KrekelJapie het volgende: Omdat SiG met vakantie is: Project Oudeschoot Voltalaan 11 is deze week regulier afgelost. Ik zie geen rentebetaling vanaf 1 december tot datum aflossing in het wallet.
Hebben meer investeerders dit en zou deze rente niet gewoon verschuldigd zijn?
Ik doe nog niet zo heel lang mee bij SIG, maar volgens de betaalschema’s bij SIG komt de hoofdsom bij reguliere aflossing gedurende de maand terug en de laatste rente toch pas op de eerste van de volgende maand?
[..] Ik doe nog niet zo heel lang mee bij SIG, maar volgens de betaalschema’s bij SIG komt de hoofdsom bij reguliere aflossing gedurende de maand terug en de laatste rente toch pas op de eerste van de volgende maand?
Dat is nieuw voor mij. Bij andere projecten die zijn afgelost, wordt wel gelijk de rente betaald.
Op zaterdag 24 december 2022 23:43 schreef djtiesto8 het volgende: Vorig jaar heb ik meegedaan met de lening via CCF voor vakantiepark Kampina Staete. Als incentive mocht je met korting/gratis een nachtje op het park verblijven. Hier deze week op de valreep gebruik van gemaakt. En het mag gezegd worden, het is een prachtige plek worden! De lening is goed benut.
Hier hebben we ook afgelopen week op de valreep van deze incentive gebruik gemaakt. Zelfde ervaring!Ben zeker niet bang dat hier het geld niet terug komt.
Op zaterdag 24 december 2022 23:43 schreef djtiesto8 het volgende: Vorig jaar heb ik meegedaan met de lening via CCF voor vakantiepark Kampina Staete. Als incentive mocht je met korting/gratis een nachtje op het park verblijven. Hier deze week op de valreep gebruik van gemaakt. En het mag gezegd worden, het is een prachtige plek worden! De lening is goed benut.
Leuk om te lezen! Dit was mijn tweede investering pas dus ik aarzelde en heb wel geïnvesteerd, maar onder het bedrag van de incentive. Had al snel daarna spijt dat ik niet groter was ingestapt. Voelde toen al heel solide aan.
Leuk dat het jullie allemaal goed is bevallen en leuk om de eigenaresse ook even te spreken. Leuke projecten dit.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
Voor Serkan is 2 jaar lang, Heb een stuk of 6 projecten bij hem gehad met een gemiddelde looptijd van 12 maanden. . Mijn verwachting is dat als de maisonnette klaar is, dat die gelijk in de verkoop gaat. Maar van mij mag hij ook verhuren en na 2 jaar herfinancieren. Vermoedelijk heeft onze Serkan de afgelopen paar jaar aardig verdiend met zijn huizen handel en verwacht ik niet dat hij met de eerste tegenwind omvalt.
[..] Voor Serkan is 2 jaar lang, Heb een stuk of 6 projecten bij hem gehad met een gemiddelde looptijd van 12 maanden. . Mijn verwachting is dat als de maisonnette klaar is, dat die gelijk in de verkoop gaat. Maar van mij mag hij ook verhuren en na 2 jaar herfinancieren. Vermoedelijk heeft onze Serkan de afgelopen paar jaar aardig verdiend met zijn huizen handel en verwacht ik niet dat hij met de eerste tegenwind omvalt.
[..] Ook Winterwijk meegenomen, zij het basisinleg,
Idem in 1A. Zou bij deze dame niet in een hogere schaal willen investeren. Heb ik wel gedaan bij Serkan. Deze dame uit Almere Lijkt me iemand van vele ambachten en ............ Die nu haar geluk in het OG gaat beproeven om haar oude dag te financieren en niet in de gaten heeft dat ze eigenlijk net te laat is. Maar goed 1A lijkt hier een, zoals altijd bij SIG, veilige haven.
[..] Idem in 1A. Zou bij deze dame niet in een hogere schaal willen investeren. Heb ik wel gedaan bij Serkan. Deze dame uit Almere Lijkt me iemand van vele ambachten en ............ Die nu haar geluk in het OG gaat beproeven om haar oude dag te financieren en niet in de gaten heeft dat ze eigenlijk net te laat is. Maar goed 1A lijkt hier een, zoals altijd bij SIG, veilige haven.
Grappig dat ze denk voor 7500 euro de boel op te knappen.
[..] Ik doe nog niet zo heel lang mee bij SIG, maar volgens de betaalschema’s bij SIG komt de hoofdsom bij reguliere aflossing gedurende de maand terug en de laatste rente toch pas op de eerste van de volgende maand?
Dat is bij sig niet mijn ervaring, daar was het aflossing en lopende rente tot de dag van aflossing bij aflossing. Bij cre is het wel zo dat een maand later er meestal nog een stukje lopende rente komt.
Ik had niet verwacht dat de SIG projecten op deze kerstdag zo snel vol zouden lopen. Investeerders zijn 365 dagen per jaar op zoek naar zo goed mogelijke projecten.
[..] Ik vraag me af waarom iemand in deze tijd, een bakkerij wil overnemen. Een sector die zwaar te lijden heeft van hoge energieprijzen.
Passie snap ik nog wel, maar het moet wel realistisch zijn inderdaad. Vanwege overname onderneming moet je zeer waarschijnlijk een nieuw energiecontract sluiten tegen hoge kosten. Ook een erg late financiering. Morgen waarschijnlijk online en een dag later moet deze al tot stand komen (vermoedelijk overdracht pand voor 1-1).
[..] Passie snap ik nog wel, maar het moet wel realistisch zijn inderdaad. Vanwege overname onderneming moet je zeer waarschijnlijk een nieuw energiecontract sluiten tegen hoge kosten. Ook een erg late financiering. Morgen waarschijnlijk online en een dag later moet deze al tot stand komen (vermoedelijk overdracht pand voor 1-1).
Dat klinkt bijna alsof ze het eerst elders hebben geprobeerd en dat dat is afgewezen.
[..] Ik vraag me af waarom iemand in deze tijd, een bakkerij wil overnemen. Een sector die zwaar te lijden heeft van hoge energieprijzen.
Ik zit via Collin Direct in de Versbakkerij Voorschoten. Een franchisenemer van Hessing, een gerenommeerde naam in Den Haag. Twee winkels en de bakkerij zelf in Voorburg gingen failliet, waardoor de winkel in Voorschoten geen producten meer aangeleverd kreeg. Winkel daar is dus al sinds september dicht, maar de rente en aflossing wordt gewoon doorbetaald. Ik had al met een afboeking rekening gehouden. Wellicht wil de franchisenemer de BV niet laten klappen omdat hij nog steeds hoopt op een doorstart. Bakkerijen zijn echt een moeilijk verhaal als je nu een nieuw energie contract moet afsluiten.
[..] .......... Bakkerijen zijn echt een moeilijk verhaal als je nu een nieuw energie contract moet afsluiten.
Het gaat hier om een activa-passiva overname dus dat doet idd vermoeden dat hij een nieuw energiecontract moet aangaan. Wat dat betreft was het misschien slimmer geweest om de hele BV over te nemen, dan had hij wellicht nog tijdelijk van een oud contract kunnen profiteren. Het hele verhaal ademt iets van een flinke midlife crisis want waarom zou je een winstgevend bedrijf (de verkochte aandelen hadden waarde) afstoten om een moeilijke toko te kopen alleen omdat je in je jeugdjaren ook in een bakkerij werkte. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de winst in 2023 net zo hoog zou zijn als in 2021, wat ze ons hier proberen wijs te maken.
Misschien, kan hij de bakkerij nu kopen tegen een prijs die een stuk lager is dan wat hij een jaar geleden nog zou hebben betaald en gokt hij er op dat de energieprijzen wel weer zullen dalen en dat de bakkerij daardoor méér waard zou worden. Ook al doordat er concurrentie is weggevallen. De mooiste bloempjes bloeien langs het ravijn
Anderzijds is de zekerheid redelijk met een 1e hyp, 71% LTV, en wat ook prettig is, Di*a*ber tekent mee en die maakt (als je het mag geloven) in 1 jaar genoeg winst om deze financiering ineens af te lossen
En dat met 8%. De tijden zijn veranderd. Ik pak deze mee met mijn basisbedrag.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 26-12-2022 12:22:20 ]
Zojuist zit ik het project "Herfinanciering beleggingspand Ve*nenda*l" bij Geldvoorelkaar te bekijken en er valt mij iets bijzonders op. Althans, bijzonder voor mij (en ik woon al tijden niet in NL en heb geen ervaring met NL vastgoed), dus ik wou even vragen of wat ik zie normaal is.
GVE probeert een bedrag van EUR 260K op te halen. De zekerheid die ze krijgen is een eerste recht van hypotheek, als zekerheid voor een bedrag van EUR 260K.
Dat lijkt mij onvoldoende. Waar ik woon zal een bank een hypotheek eisen voor 130% van het geleende bedrag. Niet alleen als zekerheid voor het geleende bedrag, maar ook voor de rente en alle kosten. Een executie en het traject daarnaartoe is immers niet goedkoop.
Is dit in Nederland ook gebruikelijk? Of zou je je daar als bank mee uit de markt prijzen?
[ Bericht 0% gewijzigd door Gustaf86 op 26-12-2022 16:11:50 (anonimisering) ]
Op maandag 26 december 2022 16:02 schreef Gustaf86 het volgende: Zojuist zit ik het project "Herfinanciering beleggingspand Ve*nenda*l" bij Geldvoorelkaar te bekijken en er valt mij iets bijzonders op. Althans, bijzonder voor mij (en ik woon al tijden niet in NL en heb geen ervaring met NL vastgoed), dus ik wou even vragen of wat ik zie normaal is.
GVE probeert een bedrag van EUR 260K op te halen. De zekerheid die ze krijgen is een eerste recht van hypotheek, als zekerheid voor een bedrag van EUR 260K.
Dat lijkt mij onvoldoende. Waar ik woon zal een bank een hypotheek eisen voor 130% van het geleende bedrag. Niet alleen als zekerheid voor het geleende bedrag, maar ook voor de rente en alle kosten. Een executie en het traject daarnaartoe is immers niet goedkoop.
Is dit in Nederland ook gebruikelijk? Of zou je je daar als bank mee uit de markt prijzen?
Antwoord is ja (bij een bank). Uiteraard kun je zelf ook kiezen voor een hoger ingeschreven bedrag, dan hoef je niet meer terug naar de notaris als je het bedrag wilt ophogen.
Op maandag 26 december 2022 16:02 schreef Gustaf86 het volgende: Zojuist zit ik het project "Herfinanciering beleggingspand Ve*nenda*l" bij Geldvoorelkaar te bekijken en er valt mij iets bijzonders op. Althans, bijzonder voor mij (en ik woon al tijden niet in NL en heb geen ervaring met NL vastgoed), dus ik wou even vragen of wat ik zie normaal is.
Gebruikelijk is dat de inschrijving de hoogte van de hypotheek dekt (in dit geval 260k). In de hypotheekakte wordt vervolgens opgenomen dat er 30-40% opslag is voor rente en kosten. Misschien een iets andere vorm dan in jouw woonland, maar het komt op hetzelfde neer.
[..] En dat met 8%. De tijden zijn veranderd. Ik pak deze mee met mijn basisbedrag.
Als het een gewone lening was geweest ik wellicht ook, maar met de Collin direct kosten vind ik het verschil met een minder riskante (imo) sig 1a te klein.
Op dinsdag 27 december 2022 13:43 schreef zeeland6 het volgende: Horeca Crowdfunding verhoogd de kosten per 1-1-23. 0,035% van de initiele investering per maand.
68%-125% hoger als ik goed reken zonder rekening te houden met contant maken. Afhankelijk van de looptijd. 68% is bij 48 maanden.
Nu zijn er niet veel vervroegde aflossingen bij hcn, maar kosten per maand is wel een vooruitgang ten opzichte van de kostenstructuur nu. Van de grotere platformen is alleen SIG nog niet over op kosteninhouding per maand?
[..] Gebruikelijk is dat de inschrijving de hoogte van de hypotheek dekt (in dit geval 260k). In de hypotheekakte wordt vervolgens opgenomen dat er 30-40% opslag is voor rente en kosten. Misschien een iets andere vorm dan in jouw woonland, maar het komt op hetzelfde neer.
Kun je uitleggen wat je bedoelt met de opslag in de hypotheekakte vs de daadwerkelijke hypotheekinschrijving? Ik heb me namelijk ook al eens afgevraagd hoe dit zit en kwam net als gustaf tot de conclusie dat de verhaalkosten simpelweg niet hypothecair gedekt zijn bij een hypotheek van 100% van de lening...
Aflossing CRE nieuwbouw Halen is onderweg. (staat op 27 december, en het bedrag staat al bij de betalingen op de site). Mijn bank is meestal laat met de bijboekingen van CRE (ja dat verschilt echt per bank), staat er meestal pas in de middag na 16/17u op. Morgen kan natuurlijk ook nog.
Op dinsdag 27 december 2022 14:28 schreef lykkefund het volgende: Aflossing CRE nieuwbouw Halen is onderweg. (staat op 27 december, en het bedrag staat al bij de betalingen op de site). Mijn bank is meestal laat met de bijboekingen van CRE (ja dat verschilt echt per bank), staat er meestal pas in de middag na 16/17u op. Morgen kan natuurlijk ook nog.
[..] Kun je uitleggen wat je bedoelt met de opslag in de hypotheekakte vs de daadwerkelijke hypotheekinschrijving? Ik heb me namelijk ook al eens afgevraagd hoe dit zit en kwam net als gustaf tot de conclusie dat de verhaalkosten simpelweg niet hypothecair gedekt zijn bij een hypotheek van 100% van de lening...
Bovenop het hypotheekbedrag komen 30-40% voor rente en kosten In dit voorbeeld is de hypotheek inschrijving 65.000, maar kan er 91.000 uitgewonnen worden.
[..] Bovenop het hypotheekbedrag komen 30-40% voor rente en kosten [ afbeelding ] In dit voorbeeld is de hypotheek inschrijving 65.000, maar kan er 91.000 uitgewonnen worden.
dank voor heldere toelichting Hopelijk is het bij de Corbelo's ook -in principe- zo geregeld
[..] Kun je uitleggen wat je bedoelt met de opslag in de hypotheekakte vs de daadwerkelijke hypotheekinschrijving? Ik heb me namelijk ook al eens afgevraagd hoe dit zit en kwam net als gustaf tot de conclusie dat de verhaalkosten simpelweg niet hypothecair gedekt zijn bij een hypotheek van 100% van de lening...
De inschrijving tegene het leenbedrag met aanvullend stand aard een opslag is in Nederland heel gebruikelijk / standaard. Pak bijvoorbeeld een kopieakte die je als investeerder bij sig kunt downloaden, daar staat dan in de akte als hypotheekbedrag het geleende bedrag "te vermeerderen met rente en kosten, welke rente en kosten tezamen worden begroot op een bedrag van ..." en in dat geval is dat dan dus 40% opslag tov het basis bedrag. Het komt ook voor dat de inschrijving hoger is dan het geleende bedrag, bijvoorbeeld om later zonder nieuwe notariskosten het geleende bedrag te verhogen, bij dezelfde geldverstrekker, voor bijvoorbeeld een verbouwing.
Bij sommige platforms kun je op verzoek een kopie van de akte krijgen (o.a. cre, ccf verstrekt(e) ze niet op verzoek en van de anderen weet ik het niet) en je kunt ze ook bij het kadaster opvragen tegen betaling van iets van ca. 15 euro per stuk. Zo kun je in theorie van elk onroerendgoed in nederland, indien aanwezig, de hypotheekakte opvragen, je weet dan uiteraard niet wat de schuld is, alleen voor welke bedrag het onroerendgoed als onderpand is ingezet.
[..] dank voor heldere toelichting Hopelijk is het bij de Corbelo's ook -in principe- zo geregeld
Dat is even de vraag want die inschrijving is niet naar nederlands recht maar een inschrijving in de UK en daar zijn (heb ik recent hier geleerd!) mogelijk toch weer andere regels op van toepassing, bijvoorbeeld voor de uitwinning.
[..] Gebruikelijk is dat de inschrijving de hoogte van de hypotheek dekt (in dit geval 260k). In de hypotheekakte wordt vervolgens opgenomen dat er 30-40% opslag is voor rente en kosten. Misschien een iets andere vorm dan in jouw woonland, maar het komt op hetzelfde neer.
Dank!
Ik hoop er binnenkort een keer goed voor te gaan zitten en uit te zoeken wat er nou precies gebeurt en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn.
[..] Dat is even de vraag want die inschrijving is niet naar nederlands recht maar een inschrijving in de UK en daar zijn (heb ik recent hier geleerd!) mogelijk toch weer andere regels op van toepassing, bijvoorbeeld voor de uitwinning.
[..] Bovenop het hypotheekbedrag komen 30-40% voor rente en kosten [ afbeelding ] In dit voorbeeld is de hypotheek inschrijving 65.000, maar kan er 91.000 uitgewonnen worden.
Volgens mij staat hier letterlijk dat ze dit hypotheekrecht tot maximaal 91k kunnen uitwinnen.
Mij lijkt dat die 91k het bedrag is dat ingeschreven moet worden in de openbare registers.
Dat lijkt GVE niet te doen. Althans, ze communiceren dat ze slechts voor het leenbedrag gaan.
[..] Nu zijn er niet veel vervroegde aflossingen bij hcn, maar kosten per maand is wel een vooruitgang ten opzichte van de kostenstructuur nu. Van de grotere platformen is alleen SIG nog niet over op kosteninhouding per maand?
[..] Nu zijn er niet veel vervroegde aflossingen bij hcn, maar kosten per maand is wel een vooruitgang ten opzichte van de kostenstructuur nu. Van de grotere platformen is alleen SIG nog niet over op kosteninhouding per maand?
Ik heb 7 jaar geleden mijn eerste investering gedaan bij HCN. Sindsdien zijn er bij mij 27 afgerond volgens plan en 21 vervroegd afgelost, dat komt dus nog best vaak voor.
(En slechts 3% van de projecten waar wat probleempjes mee zijn maar dat betekent in mijn geval dan meestal alleen wat vertraging, vrijwel geen afschrijving)
De nieuwe kostenstructuur vind ik prima, al zouden ze om kosten te besparen van mij ook mogen overgaan op bijv wekelijkse verzamelbetalingen.
Op dinsdag 27 december 2022 13:43 schreef zeeland6 het volgende: Horeca Crowdfunding verhoogt de kosten per 1-1-23. 0,035% van de initiele investering per maand.
68%-125% hoger als ik goed reken zonder rekening te houden met contant maken. Afhankelijk van de looptijd. 68% is bij 48 maanden.
Die 68% bij 48 maanden, daar kom ik ook op uit. Een flinke verhoging dus.
[..] Ik zit bepaald niet op dubbele kosten te wachten.
Het nieuwe tarief geldt voor projecten vanaf 1-1-23.
quote:
Het nieuwe tarief gaat in bij alle investeringen die vanaf 1 januari 2023 worden toegezegd. Voor investeringen die u toezegt in december 2022 geldt uiteraard het bestaande tarief.
[ Bericht 12% gewijzigd door KrekelJapie op 27-12-2022 17:41:26 ]
[..] Volgens mij staat hier letterlijk dat ze dit hypotheekrecht tot maximaal 91k kunnen uitwinnen.
Mij lijkt dat die 91k het bedrag is dat ingeschreven moet worden in de openbare registers.
Dat lijkt GVE niet te doen. Althans, ze communiceren dat ze slechts voor het leenbedrag gaan.
65k staat in de openbare registers omdat dit de leensom betreft. Dit staat los van de voorwaarde in de akte dat er tot 91k kan worden uitgewonnen. Het verschil tussen 91k en 65k betreft rente en kosten. Dit is niet het geleende bedrag en staat niet in de openbare registers.
Morgen twee halfjaarsprojecten bij CRE voor wie er vertrouwen in heeft. Appartementen in Hamburg 6.85% voor een 2derangs hypotheek en recreatieappartementen in Lübeck-Travemünde, 6.5%, 1e hypotheek. Ikzelf blijf denk ik liever voor iets minder rente binnen Nederland.
[..] 65k staat in de openbare registers omdat dit de leensom betreft. Dit staat los van de voorwaarde in de akte dat er tot 91k kan worden uitgewonnen. Het verschil tussen 91k en 65k betreft rente en kosten. Dit is niet het geleende bedrag en staat niet in de openbare registers.
Ik wist niet dat dit zo werkte.
Dat lijkt me raar en vervelend voor een derde schuldeiser die beslag wil leggen. Die kan dan nog moeilijker een inschatting maken van de overwaarde van het object. 20 of 40 procent voor rente en kosten scheelt nogal.
Dank, weer wat geleerd. Vooral een eye-opener voor me dat het risico van een tweede (of hogere) hypotheek daarmee aanzienlijk hoger is dan het op basis van de inschrijvingen lijkt.
[ Bericht 15% gewijzigd door Wiedanwel op 28-12-2022 00:14:08 ]
Over bakkers gesproken, gisteren weer eens in Drachten en liep daar langs CCF Jaap. Die was dicht met een briefje op de deur dat ze tijdelijk alleen donderdag tm zaterdag beperkt open zijn (zie ook fb 13-12). Volgens mij dat de hoofdvestiging wel gewoon open was.
SIG stuurt nu ook mailtjes aan klanten die niet in het project zitten.
Helmond Mierloseweg 32 C Aflossing deel lening
Beste investeerders, De verbouwing is veel minder hoog aan kosten uitgevallen dan nodig was volgens de taxatie. Wel is alles wat in de taxatie benoemd is werkelijk ook uitgevoerd voor zover wij dat hebben kunnen nagaan aan de hand van bonnen en foto's. Omdat de kosten veel lager blijken te zijn is schijf 3 vervroegd afgelost zodat de restant lening ook een betere LTV heeft. Met vriendelijke groet, Het SamenInGeld Team.
Verduurzaming en uitbreiding vastgoedportefeuille (27071)
Introductie ondernemer: “Ik ben directeur van meerdere ondernemingen en daarnaast ben ik ook actief in het vastgoed. Ik heb een goed gediversifieerde portefeuille, bestaande uit winkelpanden en residentieel vastgoed. U kent mij al van eerdere projecten. Ik heb meerdere leningen afgelost, dan wel lopen via dit platform en graag wend ik mij wederom tot u. De lening wil ik enerzijds gebruiken om panden uit mijn portefeuille te verduurzamen, anderzijds om nieuwe panden te kunnen aankopen”.
De belangrijkste kenmerken van het project zijn: • Kredietbedrag: ¤ 450.000,- • Rente: 7,5% • Looptijd: 36 maanden • Risicoclassificatie: 1 • Belangrijkste zekerheden: - Tweede hypothecaire inschrijving op het woonhuis aan de Duinweg 14 te Wassenaar
Net zulke prutsers als MaxCF. Hebben hun IT-zaakjes absoluut niet voor elkaar.... Als zichzelf respecterende investeerder kun je eigenlijk je spaargeld niet aan deze clubs toevertrouwen.
Introductie ondernemer: “Ik ben directeur van meerdere ondernemingen en daarnaast ben ik ook actief in het vastgoed. Ik heb een goed gediversifieerde portefeuille, bestaande uit winkelpanden en residentieel vastgoed. U kent mij al van eerdere projecten. Ik heb meerdere leningen afgelost, dan wel lopen via dit platform en graag wend ik mij wederom tot u. De lening wil ik enerzijds gebruiken om panden uit mijn portefeuille te verduurzamen, anderzijds om nieuwe panden te kunnen aankopen”.
De belangrijkste kenmerken van het project zijn: • Kredietbedrag: ¤ 450.000,- • Rente: 7,5% • Looptijd: 36 maanden • Risicoclassificatie: 1 • Belangrijkste zekerheden: - Tweede hypothecaire inschrijving op het woonhuis aan de Duinweg 14 te Wassenaar
Risicoclassificatie 1 bij een 2e hypotheek en een LTV van 91%.... "Doe maar eens gek, het is eind van het jaar" hebben ze waarschijnlijk gedacht bij GVE....
[..] Risicoclassificatie 1 bij een 2e hypotheek en een LTV van 91%.... "Doe maar eens gek, het is eind van het jaar" hebben ze waarschijnlijk gedacht bij GVE....
LTV van 91% als je uitgaat van de getaxeerde waarde, maar de woz ligt nog een stukje lager
Peildatum WOZ-waarde 01-01-2021 2.269.000 euro 01-01-2020 2.581.000 euro 01-01-2019 2.485.000 euro
Op dinsdag 27 december 2022 18:30 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Morgen twee halfjaarsprojecten bij CRE voor wie er vertrouwen in heeft. Appartementen in Hamburg 6.85% voor een 2derangs hypotheek en recreatieappartementen in Lübeck-Travemünde, 6.5%, 1e hypotheek. Ikzelf blijf denk ik liever voor iets minder rente binnen Nederland.
Mooi dat we de investering van deze lening van GvE dit jaar nog uitbetaald krijgen. Ik zit er flink in dus dat scheelt heel wat belasting.
Geachte heer,
De aflossing van lening 23315 | APOC Leasing III is door ons ontvangen, termijn 24 wordt nog deze week aan u uitbetaald. Deze lening is hiermee volledig afgelost.
Op woensdag 28 december 2022 16:19 schreef Collin63 het volgende: Mooi dat we de investering van deze lening van GvE dit jaar nog uitbetaald krijgen. Ik zit er flink in dus dat scheelt heel wat belasting.
Geachte heer,
De aflossing van lening 23315 | APOC Leasing III is door ons ontvangen, termijn 24 wordt nog deze week aan u uitbetaald. Deze lening is hiermee volledig afgelost.
Eventueel ook nog weer te investeren dit jaar.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Net zulke prutsers als MaxCF. Hebben hun IT-zaakjes absoluut niet voor elkaar.... Als zichzelf respecterende investeerder kun je eigenlijk je spaargeld niet aan deze clubs toevertrouwen.
Dat je deze vergelijking werkelijk durft te maken!!!
Op woensdag 28 december 2022 16:19 schreef Collin63 het volgende: Mooi dat we de investering van deze lening van GvE dit jaar nog uitbetaald krijgen. Ik zit er flink in dus dat scheelt heel wat belasting.
Geachte heer,
Waarom zou dat belasting schelen? Spaargeld telt toch net zo goed mee voor je vermogen als een uitstaande vordering?
[..] Bank-&spaartegoeden hebben een andere en lagere heffing vr box 3 dan de categorie beleggingen waar CF onder valt.
Aandachtspuntje: ik weet niet of de fiscus onderscheid gaat maken tussen uitstaande Crowdfund leningen en een ewalletsaldo bij een platform. Ik heb alvast al mijn ewallets (bijvoorbeeld bij SIG en Max) helemaal leeg gehaald. Dan weet ik zeker dat het als suf (spaar)geld wordt belast.
[..] Aandachtspuntje: ik weet niet of de fiscus onderscheid gaat maken tussen uitstaande Crowdfund leningen en een ewalletsaldo bij een platform. Ik heb alvast al mijn ewallets (bijvoorbeeld bij SIG en Max) helemaal leeg gehaald. Dan weet ik zeker dat het als suf (spaar)geld wordt belast.
aangezien een e-wallet geen spaargeld is kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het belast wordt als andere bezitting (ergo hoog tarief).
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Dit jaar zamelt 3FM Serious Request vanuit het Glazen Huis in Amersfoort geld in voor Het Vergeten Kind.
Nederlandse kinderen behoren tot de gelukkigste kinderen ter wereld, zo blijkt uit onderzoeken. Maar helaas geldt dit geluk niet voor alle kinderen in ons land. Nog te vaak gaat het fout, soms zelfs heel erg fout.
Één van de manieren om in actie te komen voor deze Stichting is het kopen van kerstkaarten via 3FM Serious Request.
Met de aankoop van ruim 2000 kerstkaarten voor de investeerders die in de afgelopen jaren via ons platform hebben geïnvesteerd, steunt Kapitaal op Maat deze actie.
[..] Net zulke prutsers als MaxCF. Hebben hun IT-zaakjes absoluut niet voor elkaar.... Als zichzelf respecterende investeerder kun je eigenlijk je spaargeld niet aan deze clubs toevertrouwen.
Ik ga zelf alle achterstallige leningen van 3 maanden Bij Max afboeken.
[..] Bank-&spaartegoeden hebben een andere en lagere heffing vr box 3 dan de categorie beleggingen waar CF onder valt.
Ik geef CF niet op als belegging, maar als 'overige vorderingen' (of zoiets). Hoe dan ook een goed punt, ik had er nooit bij stilgestaan dat niet al je vermogen tegen hetzelfde tarief belast wordt.
[..] Ik geef CF niet op als belegging, maar als 'overige vorderingen' (of zoiets). Hoe dan ook een goed punt, ik had er nooit bij stilgestaan dat niet al je vermogen tegen hetzelfde tarief belast wordt.
Beleggingen of vorderingen maakt idd niet uit. Beide tegen het hogere tarief belast. Alleen spaargelden en deposito's worden tegen het lage tarief belast.
Vanochtend in de Telegraaf: gemiddeld aankoophypotheekbedrag in december 13% gedaald t o v dec vorig jaar. Dat is andere koek dan de paar % daling van de huizenprijzen die de meeste banken aangeven
[..] was ik ook van plan, ben dus niet de enige die er zo over denkt. Die paar recente aflossingen waren zoethoudertjes
Ik heb de discussie een beetje gevolgd over de VRH arbitrage einde jaar, maar dat heb je niet helemaal zelf in de hand toch? Voorbeeld: morgen zouden bij MCF 5 Gelsenkirchen leningen moeten aflossen. Indien dit zou gebeuren, kan je het geld van de wallet halen en wordt het voor de heffing spaargeld. Maar ik vrees dat die leningen ook wel weer uitstel zullen hebben tot in het nieuwe jaar, waardoor het een belegging blijft voor VRH. Of zie ik dit verkeerd?
[..] Ik geef CF niet op als belegging, maar als 'overige vorderingen' (of zoiets). Hoe dan ook een goed punt, ik had er nooit bij stilgestaan dat niet al je vermogen tegen hetzelfde tarief belast wordt.
Wel pas boven ¤114.000,- hè. En welk deel zit er dan eerst boven, spaargeld of CF/beleggingen?
[..] Ik heb de discussie een beetje gevolgd over de VRH arbitrage einde jaar, maar dat heb je niet helemaal zelf in de hand toch? Voorbeeld: morgen zouden bij MCF 5 Gelsenkirchen leningen moeten aflossen. Indien dit zou gebeuren, kan je het geld van de wallet halen en wordt het voor de heffing spaargeld. Maar ik vrees dat die leningen ook wel weer uitstel zullen hebben tot in het nieuwe jaar, waardoor het een belegging blijft voor VRH. Of zie ik dit verkeerd?
dat is -of was- voor mij 1 van de de redenen om in kortlopende projecten te gaan en MAX heeft er een heleboel van maar bijna al die Corbelos en Blue Touch zijn zover uitgelopen dat aflossen vóór 1-1-23 niet gehaald wordt