Weer eentje van Serkan. Enige tijd geleden had ik 6 projecten van Serkan en die allemaal regulier of vervroegd afgelost.quote:Op zondag 25 december 2022 12:41 schreef obligataire het volgende:
[..]
Me too. Jammer dat het maar 2 jaar is.
Voor Serkan is 2 jaar lang, Heb een stuk of 6 projecten bij hem gehad met een gemiddelde looptijd van 12 maanden.quote:Op zondag 25 december 2022 12:41 schreef obligataire het volgende:
[..]
Me too. Jammer dat het maar 2 jaar is.
Ook Winterwijk meegenomen, zij het basisinleg,quote:Op zondag 25 december 2022 12:52 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Voor Serkan is 2 jaar lang, Heb een stuk of 6 projecten bij hem gehad met een gemiddelde looptijd van 12 maanden.. Mijn verwachting is dat als de maisonnette klaar is, dat die gelijk in de verkoop gaat. Maar van mij mag hij ook verhuren en na 2 jaar herfinancieren. Vermoedelijk heeft onze Serkan de afgelopen paar jaar aardig verdiend met zijn huizen handel en verwacht ik niet dat hij met de eerste tegenwind omvalt.
Idem in 1A. Zou bij deze dame niet in een hogere schaal willen investeren. Heb ik wel gedaan bij Serkan. Deze dame uit Almere Lijkt me iemand van vele ambachten en ............ Die nu haar geluk in het OG gaat beproeven om haar oude dag te financieren en niet in de gaten heeft dat ze eigenlijk net te laat is. Maar goed 1A lijkt hier een, zoals altijd bij SIG, veilige haven.quote:Op zondag 25 december 2022 13:01 schreef peterc het volgende:
[..]
Ook Winterwijk meegenomen, zij het basisinleg,
Grappig dat ze denk voor 7500 euro de boel op te knappen.quote:Op zondag 25 december 2022 13:12 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Idem in 1A. Zou bij deze dame niet in een hogere schaal willen investeren. Heb ik wel gedaan bij Serkan. Deze dame uit Almere Lijkt me iemand van vele ambachten en ............ Die nu haar geluk in het OG gaat beproeven om haar oude dag te financieren en niet in de gaten heeft dat ze eigenlijk net te laat is. Maar goed 1A lijkt hier een, zoals altijd bij SIG, veilige haven.
Dat is bij sig niet mijn ervaring, daar was het aflossing en lopende rente tot de dag van aflossing bij aflossing. Bij cre is het wel zo dat een maand later er meestal nog een stukje lopende rente komt.quote:Op zondag 25 december 2022 08:29 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
Ik doe nog niet zo heel lang mee bij SIG, maar volgens de betaalschema’s bij SIG komt de hoofdsom bij reguliere aflossing gedurende de maand terug en de laatste rente toch pas op de eerste van de volgende maand?
Ik vraag me af waarom iemand in deze tijd, een bakkerij wil overnemen. Een sector die zwaar te lijden heeft van hoge energieprijzen.quote:Op vrijdag 23 december 2022 18:16 schreef KrekelJapie het volgende:
Overname bakkerij
https://www.collincrowdfund.nl/c-braal-beheer-b-v/
1e hypotheek bedrijfspand.
Passie snap ik nog wel, maar het moet wel realistisch zijn inderdaad. Vanwege overname onderneming moet je zeer waarschijnlijk een nieuw energiecontract sluiten tegen hoge kosten. Ook een erg late financiering. Morgen waarschijnlijk online en een dag later moet deze al tot stand komen (vermoedelijk overdracht pand voor 1-1).quote:Op zondag 25 december 2022 23:01 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom iemand in deze tijd, een bakkerij wil overnemen. Een sector die zwaar te lijden heeft van hoge energieprijzen.
Dat klinkt bijna alsof ze het eerst elders hebben geprobeerd en dat dat is afgewezen.quote:Op maandag 26 december 2022 05:16 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Passie snap ik nog wel, maar het moet wel realistisch zijn inderdaad. Vanwege overname onderneming moet je zeer waarschijnlijk een nieuw energiecontract sluiten tegen hoge kosten. Ook een erg late financiering. Morgen waarschijnlijk online en een dag later moet deze al tot stand komen (vermoedelijk overdracht pand voor 1-1).
Ik zit via Collin Direct in de Versbakkerij Voorschoten. Een franchisenemer van Hessing, een gerenommeerde naam in Den Haag. Twee winkels en de bakkerij zelf in Voorburg gingen failliet, waardoor de winkel in Voorschoten geen producten meer aangeleverd kreeg. Winkel daar is dus al sinds september dicht, maar de rente en aflossing wordt gewoon doorbetaald. Ik had al met een afboeking rekening gehouden. Wellicht wil de franchisenemer de BV niet laten klappen omdat hij nog steeds hoopt op een doorstart. Bakkerijen zijn echt een moeilijk verhaal als je nu een nieuw energie contract moet afsluiten.quote:Op zondag 25 december 2022 23:01 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom iemand in deze tijd, een bakkerij wil overnemen. Een sector die zwaar te lijden heeft van hoge energieprijzen.
Het gaat hier om een activa-passiva overname dus dat doet idd vermoeden dat hij een nieuw energiecontract moet aangaan. Wat dat betreft was het misschien slimmer geweest om de hele BV over te nemen, dan had hij wellicht nog tijdelijk van een oud contract kunnen profiteren. Het hele verhaal ademt iets van een flinke midlife crisis want waarom zou je een winstgevend bedrijf (de verkochte aandelen hadden waarde) afstoten om een moeilijke toko te kopen alleen omdat je in je jeugdjaren ook in een bakkerij werkte. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de winst in 2023 net zo hoog zou zijn als in 2021, wat ze ons hier proberen wijs te maken.quote:Op maandag 26 december 2022 10:45 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
.......... Bakkerijen zijn echt een moeilijk verhaal als je nu een nieuw energie contract moet afsluiten.
Antwoord is ja (bij een bank).quote:Op maandag 26 december 2022 16:02 schreef Gustaf86 het volgende:
Zojuist zit ik het project "Herfinanciering beleggingspand Ve*nenda*l" bij Geldvoorelkaar te bekijken en er valt mij iets bijzonders op. Althans, bijzonder voor mij (en ik woon al tijden niet in NL en heb geen ervaring met NL vastgoed), dus ik wou even vragen of wat ik zie normaal is.
GVE probeert een bedrag van EUR 260K op te halen. De zekerheid die ze krijgen is een eerste recht van hypotheek, als zekerheid voor een bedrag van EUR 260K.
Dat lijkt mij onvoldoende. Waar ik woon zal een bank een hypotheek eisen voor 130% van het geleende bedrag. Niet alleen als zekerheid voor het geleende bedrag, maar ook voor de rente en alle kosten. Een executie en het traject daarnaartoe is immers niet goedkoop.
Is dit in Nederland ook gebruikelijk? Of zou je je daar als bank mee uit de markt prijzen?
Gebruikelijk is dat de inschrijving de hoogte van de hypotheek dekt (in dit geval 260k). In de hypotheekakte wordt vervolgens opgenomen dat er 30-40% opslag is voor rente en kosten. Misschien een iets andere vorm dan in jouw woonland, maar het komt op hetzelfde neer.quote:Op maandag 26 december 2022 16:02 schreef Gustaf86 het volgende:
Zojuist zit ik het project "Herfinanciering beleggingspand Ve*nenda*l" bij Geldvoorelkaar te bekijken en er valt mij iets bijzonders op. Althans, bijzonder voor mij (en ik woon al tijden niet in NL en heb geen ervaring met NL vastgoed), dus ik wou even vragen of wat ik zie normaal is.
GVE probeert een bedrag van EUR 260K op te halen. De zekerheid die ze krijgen is een eerste recht van hypotheek, als zekerheid voor een bedrag van EUR 260K.
Dat lijkt mij onvoldoende. Waar ik woon zal een bank een hypotheek eisen voor 130% van het geleende bedrag. Niet alleen als zekerheid voor het geleende bedrag, maar ook voor de rente en alle kosten. Een executie en het traject daarnaartoe is immers niet goedkoop.
Is dit in Nederland ook gebruikelijk? Of zou je je daar als bank mee uit de markt prijzen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het een gewone lening was geweest ik wellicht ook, maar met de Collin direct kosten vind ik het verschil met een minder riskante (imo) sig 1a te klein.quote:Op maandag 26 december 2022 12:17 schreef obligataire het volgende:
[..]
En dat met 8%. De tijden zijn veranderd. Ik pak deze mee met mijn basisbedrag.
Misschien nog een cafe of een frituur erbij??quote:Op dinsdag 27 december 2022 12:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Financieel consultant neemt een kapsalon over
https://www.collincrowdfund.nl/dgk-consulting-b-v/
Volledige lineaire aflossing en 2e hypotheek woonhuis met hoge 1e hypotheek
Nu zijn er niet veel vervroegde aflossingen bij hcn, maar kosten per maand is wel een vooruitgang ten opzichte van de kostenstructuur nu. Van de grotere platformen is alleen SIG nog niet over op kosteninhouding per maand?quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:43 schreef zeeland6 het volgende:
Horeca Crowdfunding verhoogd de kosten per 1-1-23.
0,035% van de initiele investering per maand.
68%-125% hoger als ik goed reken zonder rekening te houden met contant maken.
Afhankelijk van de looptijd. 68% is bij 48 maanden.
Kun je uitleggen wat je bedoelt met de opslag in de hypotheekakte vs de daadwerkelijke hypotheekinschrijving? Ik heb me namelijk ook al eens afgevraagd hoe dit zit en kwam net als gustaf tot de conclusie dat de verhaalkosten simpelweg niet hypothecair gedekt zijn bij een hypotheek van 100% van de lening...quote:Op maandag 26 december 2022 16:59 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Gebruikelijk is dat de inschrijving de hoogte van de hypotheek dekt (in dit geval 260k). In de hypotheekakte wordt vervolgens opgenomen dat er 30-40% opslag is voor rente en kosten. Misschien een iets andere vorm dan in jouw woonland, maar het komt op hetzelfde neer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |