Zojuist bijgeschreven op mijn bankrekening INGquote:Op dinsdag 27 december 2022 14:28 schreef lykkefund het volgende:
Aflossing CRE nieuwbouw Halen is onderweg. (staat op 27 december, en het bedrag staat al bij de betalingen op de site). Mijn bank is meestal laat met de bijboekingen van CRE (ja dat verschilt echt per bank), staat er meestal pas in de middag na 16/17u op. Morgen kan natuurlijk ook nog.
Wel mooi dat deze dan ook is afgerond voor 31/12.
Bovenop het hypotheekbedrag komen 30-40% voor rente en kostenquote:Op dinsdag 27 december 2022 14:06 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Kun je uitleggen wat je bedoelt met de opslag in de hypotheekakte vs de daadwerkelijke hypotheekinschrijving? Ik heb me namelijk ook al eens afgevraagd hoe dit zit en kwam net als gustaf tot de conclusie dat de verhaalkosten simpelweg niet hypothecair gedekt zijn bij een hypotheek van 100% van de lening...
dank voor heldere toelichtingquote:Op dinsdag 27 december 2022 14:36 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Bovenop het hypotheekbedrag komen 30-40% voor rente en kosten
[ afbeelding ]
In dit voorbeeld is de hypotheek inschrijving 65.000, maar kan er 91.000 uitgewonnen worden.
De inschrijving tegene het leenbedrag met aanvullend stand aard een opslag is in Nederland heel gebruikelijk / standaard. Pak bijvoorbeeld een kopieakte die je als investeerder bij sig kunt downloaden, daar staat dan in de akte als hypotheekbedrag het geleende bedrag "te vermeerderen met rente en kosten, welke rente en kosten tezamen worden begroot op een bedrag van ..." en in dat geval is dat dan dus 40% opslag tov het basis bedrag. Het komt ook voor dat de inschrijving hoger is dan het geleende bedrag, bijvoorbeeld om later zonder nieuwe notariskosten het geleende bedrag te verhogen, bij dezelfde geldverstrekker, voor bijvoorbeeld een verbouwing.quote:Op dinsdag 27 december 2022 14:06 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Kun je uitleggen wat je bedoelt met de opslag in de hypotheekakte vs de daadwerkelijke hypotheekinschrijving? Ik heb me namelijk ook al eens afgevraagd hoe dit zit en kwam net als gustaf tot de conclusie dat de verhaalkosten simpelweg niet hypothecair gedekt zijn bij een hypotheek van 100% van de lening...
Dat is even de vraag want die inschrijving is niet naar nederlands recht maar een inschrijving in de UK en daar zijn (heb ik recent hier geleerd!) mogelijk toch weer andere regels op van toepassing, bijvoorbeeld voor de uitwinning.quote:Op dinsdag 27 december 2022 14:50 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
dank voor heldere toelichtingHopelijk is het bij de Corbelo's ook -in principe- zo geregeld
Dank!quote:Op maandag 26 december 2022 16:59 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Gebruikelijk is dat de inschrijving de hoogte van de hypotheek dekt (in dit geval 260k). In de hypotheekakte wordt vervolgens opgenomen dat er 30-40% opslag is voor rente en kosten. Misschien een iets andere vorm dan in jouw woonland, maar het komt op hetzelfde neer.
precies datquote:Op dinsdag 27 december 2022 14:55 schreef tnhb het volgende:
[..]
Dat is even de vraag want die inschrijving is niet naar nederlands recht maar een inschrijving in de UK en daar zijn (heb ik recent hier geleerd!) mogelijk toch weer andere regels op van toepassing, bijvoorbeeld voor de uitwinning.
Volgens mij staat hier letterlijk dat ze dit hypotheekrecht tot maximaal 91k kunnen uitwinnen.quote:Op dinsdag 27 december 2022 14:36 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
In dit voorbeeld is de hypotheek inschrijving 65.000, maar kan er 91.000 uitgewonnen worden.
Ik zit bepaald niet op dubbele kosten te wachten.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:58 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Nu zijn er niet veel vervroegde aflossingen bij hcn, maar kosten per maand is wel een vooruitgang ten opzichte van de kostenstructuur nu. Van de grotere platformen is alleen SIG nog niet over op kosteninhouding per maand?
Ik heb 7 jaar geleden mijn eerste investering gedaan bij HCN. Sindsdien zijn er bij mij 27 afgerond volgens plan en 21 vervroegd afgelost, dat komt dus nog best vaak voor.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:58 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Nu zijn er niet veel vervroegde aflossingen bij hcn, maar kosten per maand is wel een vooruitgang ten opzichte van de kostenstructuur nu. Van de grotere platformen is alleen SIG nog niet over op kosteninhouding per maand?
Die 68% bij 48 maanden, daar kom ik ook op uit.quote:Op dinsdag 27 december 2022 13:43 schreef zeeland6 het volgende:
Horeca Crowdfunding verhoogt de kosten per 1-1-23.
0,035% van de initiele investering per maand.
68%-125% hoger als ik goed reken zonder rekening te houden met contant maken.
Afhankelijk van de looptijd. 68% is bij 48 maanden.
Het nieuwe tarief geldt voor projecten vanaf 1-1-23.quote:Op dinsdag 27 december 2022 17:17 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ik zit bepaald niet op dubbele kosten te wachten.
quote:Het nieuwe tarief gaat in bij alle investeringen die vanaf 1 januari 2023 worden toegezegd. Voor investeringen die u toezegt in december 2022 geldt uiteraard het bestaande tarief.
65k staat in de openbare registers omdat dit de leensom betreft. Dit staat los van de voorwaarde in de akte dat er tot 91k kan worden uitgewonnen. Het verschil tussen 91k en 65k betreft rente en kosten. Dit is niet het geleende bedrag en staat niet in de openbare registers.quote:Op dinsdag 27 december 2022 16:57 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
Volgens mij staat hier letterlijk dat ze dit hypotheekrecht tot maximaal 91k kunnen uitwinnen.
Mij lijkt dat die 91k het bedrag is dat ingeschreven moet worden in de openbare registers.
Dat lijkt GVE niet te doen. Althans, ze communiceren dat ze slechts voor het leenbedrag gaan.
In de GVE hypotheekaktes die ik gezien heb, staat ook een opslag van 40% (voor rente, kosten, e.d.).quote:Op dinsdag 27 december 2022 16:57 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
Volgens mij staat hier letterlijk dat ze dit hypotheekrecht tot maximaal 91k kunnen uitwinnen.
Mij lijkt dat die 91k het bedrag is dat ingeschreven moet worden in de openbare registers.
Dat lijkt GVE niet te doen. Althans, ze communiceren dat ze slechts voor het leenbedrag gaan.
Ik wist niet dat dit zo werkte.quote:Op dinsdag 27 december 2022 17:37 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
65k staat in de openbare registers omdat dit de leensom betreft. Dit staat los van de voorwaarde in de akte dat er tot 91k kan worden uitgewonnen. Het verschil tussen 91k en 65k betreft rente en kosten. Dit is niet het geleende bedrag en staat niet in de openbare registers.
Met een bordeel erbij méér synergiequote:Op dinsdag 27 december 2022 12:55 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Misschien nog een cafe of een frituur erbij??
Dank, weer wat geleerd. Vooral een eye-opener voor me dat het risico van een tweede (of hogere) hypotheek daarmee aanzienlijk hoger is dan het op basis van de inschrijvingen lijkt.quote:Op dinsdag 27 december 2022 14:36 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |