Bedankt voor alle updates.quote:Op maandag 19 juni 2023 15:39 schreef ikweethetookniet het volgende:
[...]
Puinhoop is dus nog veel groterGoh dat had ik niet verwacht
![]()
Waarom post je deze tweet? Je ziet zelf toch ook wel dat die vol staat met onzin? Ten eerste klopt het bedrag niet, ten tweede lopen de rechtszaken nog, dus hoezo niet strafbaar? Ten derde is het niet het zittende kabinet dat je hierop aan moet kijken.quote:
Jij hebt echt een ongezonde obsessie met Hugo de jonge. Maar echt.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 22:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wat een timing weer![]()
Uitslag over de verkiezingen heen getild en Hugo ook weer voorlopig gered.
Dus als Sywerth eindelijk Hugo erbij lapt dan is hij al geen minister meer en cda al dood
En Dylan is ook van een lastig probleem af als min van justitie
Nieuw kabinet gaat alle ramen open zetten en dat gaat behoorlijk waaien en stinken
Sywerth kan makkelijk hangen, Hugo pas als hij helemaal afgeserveerd is
En met Hoekstra. En nog een aantal. Kan allemaal maar gewoon. Jarenlang hele topics volbaggeren me je eigen volkomen doorgeslagen waanideeënquote:Op donderdag 19 oktober 2023 22:56 schreef koemleit het volgende:
[..]
Jij hebt echt een ongezonde obsessie met Hugo de jonge. Maar echt.
https://fd.nl/samenleving(...)n-lienden?gift=RpAYRquote:Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een bijeenkomst met journalisten afgeluisterd in het strafrechtelijk onderzoek naar de mondkapjesdeal van Sywert van Lienden. Dit bevestigt Han Jahae, advocaat van Sywerts zakenpartner Bernd Damme, op vragen van het FD.
Het afluisteren vond volgens de advocaat vorig jaar maart plaats in een kasteel in de Gelderse gemeente Vorden. In het kasteel Hackfort hadden drie medewerkers van journalistiek platform De Correspondent, onder wie de hoofdredacteur Rob Wijnberg, afgesproken met Van Lienden en zijn medeverdachten Bernd Damme en Camille van Gestel.
Volgehangen met afluisterapparatuur
‘Het was de bedoeling dat zij tijdens de bijeenkomst hun verhaal aan de journalisten van De Correspondent zouden vertellen. De afspraak met de journalisten werd telefonisch gemaakt. Zodoende is de afspraak via een telefoontap bekend geraakt bij de opsporingsdienst’, aldus Jahae. ‘In de nacht voorafgaand aan de bijeenkomst is de locatie vervolgens van binnen en van buiten volgehangen met afluisterapparatuur’. Volgens de advocaat is er van het afgeluisterde gesprek een verslag van 181 pagina’s gemaakt.
Jahae noemt het afluisteren van de bijeenkomst met journalisten ‘schokkend en buiten iedere proportie’.
‘Het lijkt wel alsof hier gejaagd wordt op staatsvijand nummer één. Journalisten moeten vrijelijk kunnen afspreken met een verdachte zonder dat de staat meeluistert. De politiek jammert over het gebrek aan persvrijheid in Polen en Hongarije, maar zie wat hier gebeurt’, zegt Jahae.
Hoofdredacteur Rob Wijnberg, die ook bij het afgeluisterde gesprek aanwezig was, is geschokt. Hij zegt: 'Ik kan bevestigen dat wij dit ook hebben vernomen.' Inhoudelijk wil hij er verder niks over kwijt op dit moment. 'Wij moeten nog een standpunt formuleren. Dat doen wij in overleg met onze advocaat.'
Het OM had vrijdagochtend nog geen reactie op vragen van het FD over de afluisterpraktijken. Het is opsporingsdiensten niet toegestaan om gesprekken tussen journalisten en hun bronnen af te luisteren, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat wel te doen. De regels zijn aangescherpt en sinds oktober 2018 is er een wet die journalisten moet beschermen tegen het inzetten van afluisterapparatuur. Voor het toepassen van dwangmiddelen is sindsdien eerst toestemming van de rechter-commissaris (rc) nodig. Uit het strafdossier blijkt niet dat de rc bij deze actie toestemming heeft verleend, stelt advocaat Jahae.
Doodzonde
Mediarechtadvocaat Jens van den Brink (Kennedy Van der Laan), niet betrokken bij de zaak, spreekt van 'een doodzonde.' Waarheidsvinding is belangrijk zegt hij. 'Maar een vrije pers is belangrijker. Bronnen moeten vrij met journalisten kunnen praten. Alleen zo kunnen misstanden aan de kaak worden gesteld. Als dit echt is gebeurd, is dat ongelooflijk.'
Eerder was al bekend dat de drie oprichters, onder wie Van Lienden, van de Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA) worden verdacht van oplichting, witwassen en verduistering. De zakenpartners verdienden tijdens de coronacrisis miljoenen met de verkoop van mondkapjes aan de overheid. Van Lienden zei dit zonder winstoogmerk te doen, maar later bleek dat hij samen met zijn compagnons de besloten vennootschap Relief Goods Alliance (RGA) had opgericht die ze gebruikten bij de inkoop en verkoop van mondkapjes.
Daarmee maakten ze volgens het OM een winst van ruim ¤28,5 mln. Verder factureerde RGA diverse andere zorginstellingen voor de levering van medische hulpmiddelen die aanvankelijk bij de Stichting zijn besteld. Een groot deel van de door RGA gegenereerde winst is door verdachten overgemaakt naar hun persoonlijke holdings, stelt het OM.
wtfquote:Op vrijdag 20 oktober 2023 12:41 schreef nostra het volgende:
[..]
https://fd.nl/samenleving(...)n-lienden?gift=RpAYR
Ja, het zou ook positief zijn als het OM weet wat er tussen advocaat en verdachte besproken wordt, maar dat gaan we ook niet afluisteren mag ik hopen.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:42 schreef Pleun2011 het volgende:
Dubbel hierover. Aan de ene kant is het wel positief dat het OM weet wat er is besproken. Aan de andere kant wordt journalistiek bedrijven een lastig verhaal wanneer je bronnen niet meer kan beschermen. Dan zullen minder mensen er happig op zijn om journalisten van informatie te voorzien.
Als miljonair ga je niet in een Bastion afspreken hè.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:50 schreef Timwonnacott het volgende:
Waarom moet zoiets besproken worden in een kasteel ook echt.
Maakt dat echt zoveel uit, of je nou in het ene of het andere verdedigingswerk afspreekt?quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Als miljonair ga je niet in een Bastion afspreken hè.
Voor een wannabe alfamannetje als Sywert? Denk ik wel.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 01:38 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Maakt dat echt zoveel uit, of je nou in het ene of het andere verdedigingswerk afspreekt?
Ja, dubbel. Aan de ene kant wordt een cruciaal aspect van een democratie doorgezaagd: vrije journalistiek.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:42 schreef Pleun2011 het volgende:
Dubbel hierover. Aan de ene kant is het wel positief dat het OM weet wat er is besproken. Aan de andere kant wordt journalistiek bedrijven een lastig verhaal wanneer je bronnen niet meer kan beschermen. Dan zullen minder mensen er happig op zijn om journalisten van informatie te voorzien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
De aandacht afleiden van het werkelijke probleem inderdaad. En Hugoshenko buiten schot houden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 13:52 schreef nostra het volgende:
Het is van de zotten natuurlijk en toont eens temeer wat voor prestigeproject het OM van dit (relatief) futiele feit maakt, want media-aandacht. Waar de échte focus op zou moeten liggen (bijvoorbeeld hoe het in godsnaam mogelijk is dat zo'n contract vanuit de zijde van VWS blind getekend wordt met allerlei andere BV's als wederpartij) en waar de miljarden aan ontraceerbaar geld zijn gebleven, is bijzaak en "part and parcel van onder zulke druk werken".
quote:Op maandag 6 november 2023 12:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ twitter ]Duur schilderij in z'n kantoor van z'n "om niet" stichting. Wat een plaat voor z'n kop heeft die gast. Totaal wereldvreemd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
Vermoeiende actquote:Op maandag 6 november 2023 13:44 schreef Zipportal het volgende:
[..]
[ twitter ]
Floris ook in de COMMANDS. @:Wereldgozer @:Nober SCOOOOOOOOOOOOOP
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De twee civiele zaken worden op verzoek van het ministerie behandeld door dezelfde rechter, maar naar het zich laat aanzien blijven het wel twee aparte procedures. De eerste zitting staat gepland in april 2024.
https://fd.nl/samenleving(...)pjesstichting-sywert
Dit is beter nieuws voor Sywert![]()
![]()
![]()
quote:Op zaterdag 11 november 2023 14:14 schreef recursief het volgende:
Dat van die stichting snap ik en dat vind ik een hele slimme zet.
quote:Op zaterdag 11 november 2023 13:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
Minister op ramkoers met voormalige mondkapjesstichting Sywert van Lienden
Het ministerie van Volksgezondheid en de Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA) eisen allebei het geld op dat Sywert van Lienden en zijn zakenpartners verdienden aan de mondkapjesdeal.
In de dagvaardingen die het ministerie en SHA hebben uitgebracht, maken beide partijen aanspraak op de winst van ¤21 mln die Relief Goods Alliance (RGA) maakte.
Volgens de betrokken advocaat is dat niet mogelijk: ‘Het kan niet zo zijn dat cliënten straks twee keer hetzelfde moeten betalen.’De stichting zonder winstoogmerk hoeft de winst niet te krijgen , lijkt me logisch, om toekomstige activiteiten te financieren kan men het geld later eventueel lenenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De twee civiele zaken worden op verzoek van het ministerie behandeld door dezelfde rechter, maar naar het zich laat aanzien blijven het wel twee aparte procedures. De eerste zitting staat gepland in april 2024.
https://fd.nl/samenleving(...)pjesstichting-sywert
Dit is beter nieuws voor Sywert![]()
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Dat is niet de redenatie. De stichting, waar Sywert en zijn maten uit het bestuur zijn gezet, zegt dat het commerciele bedrijf RGA de naam van de stichting SHA misbruikt heeft om de opdracht binnen te halen, en dat daarom de opdracht (plus het risico maar ook de inkomsten) eigenlijk aan de stichting toevalt. Eigenlijk beweren ze dat RGA de opdracht gestolen heeft van SHA.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 04:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
De stichting zonder winstoogmerk hoeft de winst niet te krijgen , lijkt me logisch, om toekomstige activiteiten te financieren kan men het geld later eventueel lenen
hoe dan ook er is toch niets meer over, mede door alle zeer dure advocaten, op de villa van sywert ena en de zal wel zwaar belast zijnquote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:24 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is niet de redenatie. De stichting, waar Sywert en zijn maten uit het bestuur zijn gezet, zegt dat het commerciele bedrijf RGA de naam van de stichting SHA misbruikt heeft om de opdracht binnen te halen, en dat daarom de opdracht (plus het risico maar ook de inkomsten) eigenlijk aan de stichting toevalt. Eigenlijk beweren ze dat RGA de opdracht gestolen heeft van SHA.
quote:Op maandag 6 november 2023 12:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ twitter ]Die gast heeft echt geen geweten...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
dan wordt Hugo geen burgemeester van Rotterdamquote:
Nou nee. Als hij is vastgehouden aan een geheimhoudingsplicht, maar hij heeft bewijs dat hij gedwongen is vanuit het Haagsche om commercieel te gaan, dan moet hij dat maar publiceren. Hij heeft ook kinderen hè? En hij is niet bepaald aan het eind van zijn leven, hij moet nog een waardig leven kunnen leiden. Dit schemergebied van geen straf en dus wel de rest van je leven uitgekotst worden, verdient niemand. Dan kun je nog beter formeel levenslang hebben.quote:Op vrijdag 5 april 2024 07:35 schreef Pizzakoppo het volgende:
Sywert moet toch wel de ongelukkigste Nederlander zijn lijkt mij. Bijna weggekomen met miljoenenfraude, betrapt en ontmaskerd worden als oplichter in het openbaar, vervolgens alles kwijt raken en dan blijven volharden in het feit dat alles een misverstand is om erin te verzuren. Laat toch gaan man.
Hij is inderdaad aardig aan het verzuren. Als ie gewoon eerlijk was geweest was hadden nog steeds een hoop mensen hem een lul gevonden maar dan had ie al lang met een paar miljoen in Zwitserland kunnen zitten.quote:Op vrijdag 5 april 2024 07:35 schreef Pizzakoppo het volgende:
Sywert moet toch wel de ongelukkigste Nederlander zijn lijkt mij. Bijna weggekomen met miljoenenfraude, betrapt en ontmaskerd worden als oplichter in het openbaar, vervolgens alles kwijt raken en dan blijven volharden in het feit dat alles een misverstand is om erin te verzuren. Laat toch gaan man.
Dat heeft hij zelf in de hand. Heb nog weinig zelfreflectie gezien bij de beste man gluiperdquote:Op vrijdag 5 april 2024 07:56 schreef Andromache het volgende:
[..]
Dit schemergebied van geen straf en dus wel de rest van je leven uitgekotst worden, verdient niemand.
Civiele zaak Staat tegen Sywert en kornuiten begint 22 april. Strafzaak weet ik niet. Dan is er ook nog de stichting Hulptroepen Alliantie waar Sywert & co uit het bestuur zijn gezet en die een zaak voorbereiden tegen de BV omdat de BV deals gefactureerd zou hebben die de stichting zouden toekomen (lees: onderhandeld als stichting "om niet", gefactureerd door de BV om een vette winstuitkering op te kunnen strijken). Met name die laatste zaak vind ik bijzonder interessant.quote:Op vrijdag 5 april 2024 07:56 schreef Andromache het volgende:
[..]
Nou nee. Als hij is vastgehouden aan een geheimhoudingsplicht, maar hij heeft bewijs dat hij gedwongen is vanuit het Haagsche om commercieel te gaan, dan moet hij dat maar publiceren. Hij heeft ook kinderen hè? En hij is niet bepaald aan het eind van zijn leven, hij moet nog een waardig leven kunnen leiden. Dit schemergebied van geen straf en dus wel de rest van je leven uitgekotst worden, verdient niemand. Dan kun je nog beter formeel levenslang hebben.
Die kunnen altijd nog uit huis geplaatst worden.quote:Op vrijdag 5 april 2024 07:56 schreef Andromache het volgende:
[..]
Nou nee. Als hij is vastgehouden aan een geheimhoudingsplicht, maar hij heeft bewijs dat hij gedwongen is vanuit het Haagsche om commercieel te gaan, dan moet hij dat maar publiceren. Hij heeft ook kinderen hè? En hij is niet bepaald aan het eind van zijn leven, hij moet nog een waardig leven kunnen leiden. Dit schemergebied van geen straf en dus wel de rest van je leven uitgekotst worden, verdient niemand. Dan kun je nog beter formeel levenslang hebben.
Er is nog iemand anders bij betrokken die absoluut betrokkenhe8d heeft gehad en toch niet betrokken was, volgens hemzelf.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat heeft hij zelf in de hand. Heb nog weinig zelfreflectie gezien bij de beste man gluiperd
U vraagt, wij draaienquote:Op vrijdag 5 april 2024 09:58 schreef Red_85 het volgende:
Er is nog iemand anders bij betrokken die absoluut betrokkenheid heeft gehad en toch niet betrokken was, volgens hemzelf.
Hopelijk trekt sywert hem mee in zijn val.
Deze beslissing leidde tot interne discussies en meerdere gesprekken met Grant Thornton. Uit de communicatie blijkt, onthult NRC, dat het ministerie vooral vreesde dat de deal daarmee in de openbaarheid zou kunnen komen. Uiteindelijk werd besloten het onderzoek niet uit te breiden, waardoor de mogelijke winst die Van Lienden en zijn partners hadden gemaakt buiten beschouwing bleef.quote:Het ministerie had aanvankelijk het onderzoeksbureau Grant Thornton opdracht gegeven om de transactie te onderzoeken, maar toen er voorstellen kwamen om het onderzoek uit te breiden naar de winstmarges en de financiële aspecten van de deal, werd daar geen toestemming voor gegeven.
Dank, dit had ik niet helder voor ogen. Ben erg benieuwd wat de drie heren voor verdediging hebben.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:47 schreef recursief het volgende:
[..]
Civiele zaak Staat tegen Sywert en kornuiten begint 22 april. Strafzaak weet ik niet. Dan is er ook nog de stichting Hulptroepen Alliantie waar Sywert & co uit het bestuur zijn gezet en die een zaak voorbereiden tegen de BV omdat de BV deals gefactureerd zou hebben die de stichting zouden toekomen (lees: onderhandeld als stichting "om niet", gefactureerd door de BV om een vette winstuitkering op te kunnen strijken). Met name die laatste zaak vind ik bijzonder interessant.
Het is dus niet zo dat Sywert tot het einde der tijden iets aan zich heeft kleven zonder dat hij zich kan verdedigen.
Heel sneu allemaal. Ik wil er best in meegaan dat hij het niet om niet mocht doen van VWS maar als hij na alle ophef afstand had gedaan van die miljoenenwinst was er niks aan de hand geweest.quote:Op vrijdag 12 april 2024 07:13 schreef nostra het volgende:
Longread interview met Sywert:
'Sywert van Lienden: de boosheid van een paria'
https://fd.nl/politiek/15(...)p-android&gift=zxuo8 (gratis te lezen)
Zijn hebzucht weegt zwaarder dan zijn tranen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 08:35 schreef alpeko het volgende:
[..]
Heel sneu allemaal. Ik wil er best in meegaan dat hij het niet om niet mocht doen van VWS maar als hij na alle ophef afstand had gedaan van die miljoenenwinst was er niks aan de hand geweest.
Ik ook niet maar VWS gaat ook niet vrijuit. Van een ander ministerie ken ik ook de verhalen dat het offertebedrag omhoog moest om een serieuzere kans te maken. Het werkt soms ook echt zo krom als Siewert hier lult maar dat neemt niet weg dat Sywert flink wat afslagen heeft gemist en wel degelijk dollar tekens voor de ogen kreeg en daar naar andere partijen niet eerlijk over was. En tot slot ook nooit spijt heeft betuigd, al zegt ie dat het niet aan hem lag dat het geld niet is teruggegeven. Hij heeft wel overal een weerwoord op en weinig zelfreflectie.quote:Op vrijdag 12 april 2024 08:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zijn hebzucht weegt zwaarder dan zijn tranen.
Kortom: 0,0 medelijden met deze eikel
Dat gevoel bleef bij mij ook achter, al kan ik me voorstellen dat het lastig is om jezelf te verdedigen als iedereen zo vooringenomen is. Ik wil best aannemen dat zijn hele leven compleet overhoop ligt (en daar ook wel medelijden voor voelen), maar hij doet in interviews of op X regelmatig uitspraken die zijn zaak voor de publieke opinie geen goed doen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 08:59 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb het artikel gelezen en mijn mening over Sywert verandert totaal niet. Op simpele en logische vragen geeft hij steeds omslachtige en wollige antwoorden.
Vreemde snuiter.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |