Wel een heel pessimistisch beeld.quote:Op vrijdag 16 december 2022 21:09 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vrees ook dat de uitputtingsoorlog, die kant op lijkt te gaan.
Er zijn meer dan genoeg Russen en de voorraden aan de andere kant raken inmiddels wel wat op. Je kan je blijven verdedigen met schildjes, generatoren en klamme dekentjes maar dat slaat de aanhouder niet weg van de poort.
Het is mij duidelijk dat Puting de aloude tacktiek toepast van de boel uit laten zitten (doven). He moge ook duiidelijk gaan zijn dat de sancties geen ene reet meer hebben uitgehaald dan onszelf op 19°C (als dat al kan) en inflatie laten aanwakkeren tot 20%.
Het zal mij niks verbazen, net als voorig jaar dat Oekraïne opnieuw half Februari kan gaan verwelkomen als voortgezette neverending story. Ik krijg zelfs een wangedachte dat het zo ook de opzet was wanneer het de eerste keer niet gaat lukken. Het verschil is dat Oekraïne met het Westen inmiddels wel half lam en koud is geslagen.
Ik neem aan dat de Russen ook wel kunnen bedenken dat wie Kiev heeft, de rest een aftocht neemt naar de uitgang.
Daarom moet er ook echt gezocht worden naar mogelijkheden om de Oekraïners in staat te stellen Russische tu-95's en 160's te vernietigen of op zijn minst onherstelbaar te beschadigen. Het zij door drones/kruisraketten of in Rusland opererende sabotage eenheden.quote:Op vrijdag 16 december 2022 21:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is alleen wel dieptriest dat daar zoveel onschuldige Oekraïense burgers voor moeten sneuvelen.
Die frustratie herken ik en heb ik al een tijdje. Wat we geven is een doekje tegen het bloeden. Fuck die bedreigingen met nukes en pak die teringratten gewoon 1 keer goed aan. Dit kost onnodig veel doden omdat we te laf zijn in te grijpen.quote:Op vrijdag 16 december 2022 10:36 schreef fjs het volgende:
[..]
Begin ook een beetje pist te worden. Allemaal gelul over we steunen we helpen etc. Maar ondertussen zorg je ervoor dat Oekraïne met één hand op zijn rug vecht. Geef het nu eens een keer massaal goede offensieve wapen.
Zoniet houdt dan op met dat slappe gelul van 'Oekraïne moet winnen, zij vechten voor ons, ze mogen niet verliezen'.
DOE DAN IETS!!
(sorry beetje frustratie)
Dat vuile "spel", Oekraïne uit westerse verdragsorganisaties houden, doet Putin al sinds de verkiezingen 2014 waar toen Viktor Janoekovytsj - Putin's puppet*, terug naar zijn Donetsk-origine was gestuurd.quote:Op vrijdag 16 december 2022 21:18 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als het uiteindelijk uitdraait op een bevroren conflict dan vraag ik mij af Oekraïne niet alsnog delen van Luhansk/Donbass/Crimea gaat opgeven. Een land dat in oorlog is kan zich niet bij de NAVO voegen, dus het zou Poetin goed uitkomen om als het blijft door rommelen.
Dan moeten Biden en Poetin dat maar achter de schermen met elkaar afspreken. Dan is het prima.quote:Op vrijdag 16 december 2022 21:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Hij heeft juist liever dat die tegen de NAVO komt zodat die een reden heeft om terug te trekken. Van de NAVO verliezen is geen schande, ook in Rusland niet, maar van Oekraïne wel.
Dit, geloof er ook weinig van.quote:Op vrijdag 16 december 2022 16:40 schreef sp3c het volgende:
Denk dat je kogels de energie niet hebben om zo'n raket te beschadigen alstie naar beneden komt zeilen
Naast dat je wel echt een puike schutter moet zijn
klinkt als dat verhaal met die Apache helikopter die door zo'n Iraakse boer met zijn opa's geweer werd neergehaald
Doe eens normaal johquote:Op vrijdag 16 december 2022 22:14 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ga solliciteren bij de NAVO joh, klaploper. Gelukkig neemt iemand als Biden wat je zegt totaal en totaal niet serieus. Ben je 18 ofzo met een Gucci tasje?
We zijn tot helemaal niks verplicht, wanneer ga je dat nou eens beseffen?quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:04 schreef Starhopper het volgende:
Die frustratie herken ik en heb ik al een tijdje. Wat we geven is een doekje tegen het bloeden. Fuck die bedreigingen met nukes en pak die teringratten gewoon 1 keer goed aan. Dit kost onnodig veel doden omdat we te laf zijn in te grijpen.
En dan moet ik mij nog enorm inhouden...
Verplicht niet nee. Maar een besluit tot ingrijpen om de oorlog (en de genocide en misdaden tegen de menselijkheid) te beëindigen zou ik prima te verdedigen vinden.quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
We zijn tot helemaal niks verplicht, wanneer ga je dat nou eens beseffen?
Ook alleen maar omdat Pearl Harbor gebombardeerd werd. Anders had de VS geen reet gedaan.quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Doe eens normaal joh
Rusland is een veroveringsoorlog gestart in Oekraïne en pleegt daar genocide. Waarom zouden wij Oekraïne niet mogen helpen de Russen uit hun land te gooien? Dat wij dat niet doen is een zuiver politieke keuze.
Uiteindelijk is WOII hier ook geëindigd doordat Duitsland uit Nederland werd gegooid he? Het is niet zo dat ze vrijwillig zijn vertrokken ofzo.
Ik denk dat er weinig stikstofruimte is in het CO2 model om dat biodiversief als klimaat aan te pakken.quote:Op vrijdag 16 december 2022 21:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel een heel pessimistisch beeld.
Er is een verhouding ( ik ken die verhouding niet, ik doe maar een gok) dat elke euro economische schade die wij toebrengen aan Rusland kost ons 3 euro. Gelukkig hebben we wel wat meer euro's dan Rusland.
Of we de oorlog kunnen blijven voorzien van wapens en munititie is mijn inziens een politieke keuze en geen natuurverschijnsel of een rekensom in excel, je kan ervoor kiezen om als de moeder wapens te gaan produceren en munitie.
Tot hier toe houdt de EU en VS haar eigen bevolking redelijk kalm ondanks de uit hand gelopen inflatie (inflatie was er ook al door ECB beleid en corona lockdowns).
Bron?quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook alleen maar omdat Pearl Harbor gebombardeerd werd. Anders had de VS geen reet gedaan.
Dat het westen uitput is natuurlijk onzin. Wat wel klopt is dat "geschikt" materiaal voor Oekraine wel op raakt, dan moet je moderner spul gaan sturen op een gegeven moment.quote:Op vrijdag 16 december 2022 21:09 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vrees ook dat de uitputtingsoorlog, die kant op lijkt te gaan.
Er zijn meer dan genoeg Russen en de voorraden aan de andere kant raken inmiddels wel wat op. Je kan je blijven verdedigen met schildjes, generatoren en klamme dekentjes maar dat slaat de aanhouder niet weg van de poort.
Het is mij duidelijk dat Puting de aloude tacktiek toepast van de boel uit laten zitten (doven). He moge ook duiidelijk gaan zijn dat de sancties geen ene reet meer hebben uitgehaald dan onszelf op 19°C (als dat al kan) en inflatie laten aanwakkeren tot 20%.
Het zal mij niks verbazen, net als voorig jaar dat Oekraïne opnieuw half Februari kan gaan verwelkomen als voortgezette neverending story. Ik krijg zelfs een wangedachte dat het zo ook de opzet was wanneer het de eerste keer niet gaat lukken. Het verschil is dat Oekraïne met het Westen inmiddels wel half lam en koud is geslagen.
Ik neem aan dat de Russen ook wel kunnen bedenken dat wie Kiev heeft, de rest een aftocht neemt naar de uitgang.
Dat is wat anders. De beide Golfoorlogen zijn imo ook prima te verdedigen maar toch is het gros het daar niet mee eens en mocht de VS niet de politieagent van de wereld gaan spelen.quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:21 schreef Spablauw214 het volgende:
Verplicht niet nee. Maar een besluit tot ingrijpen om de oorlog (en de genocide en misdaden tegen de menselijkheid) te beëindigen zou ik prima te verdedigen vinden.
Wie is "wij"? De NATO?quote:Ik ben het wel met @:Starhopper eens dat wij prima bij machte zijn het conflict te helpen stoppen maar dat niet aandurven, met onnodige doden als gevolg.
quote:
Wikiquote:Het feit dat Japan en Amerika nu in oorlog waren was voor Hitler reden om op de vierde dag na de aanval de oorlog aan de Amerikanen te verklaren. De Verenigde Staten raakten zo nogmaals betrokken bij een Europese oorlog (de eerste keer was de Eerste Wereldoorlog), die ze liever hadden vermeden.
We zijn tot niets verplicht. Maar dan moeten onze leiders ook maar gewoon de ballen hebben om te zeggen "FUCK UKRAINE". Wat ze nu doen is gewoon kansloos. Beetje ouwe rotzooi sturen zodat ze stand kunnen houden, meer doen ze niet.quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
We zijn tot helemaal niks verplicht, wanneer ga je dat nou eens beseffen?
Er zijn genoeg stukken en verhalen die duidelijk maken dat de pijnlijke vernedering van Pearl Harbor de uiteindelijke trigger was dat de USA daar aan de andere kant van de wereld (ook) all-in ging.quote:
Kan de NAVO zijn of een gelegenheidscoalitie.quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is wat anders. De beide Golfoorlogen zijn imo ook prima te verdedigen maar toch is het gros het daar niet mee eens en mocht de VS niet de politieagent van de wereld gaan spelen.
[..]
Wie is "wij"? De NATO?
En dan vooral "de anderen" zeker?quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:32 schreef Spablauw214 het volgende:
Kan de NAVO zijn of een gelegenheidscoalitie.
Dat maakt me niet zo veel uit. Ik ben ook niet degene die het hier voor het zeggen heeft. Maar dat er genocide plaatsvindt in een Europees land en dat wij behalve wat wapens en sancties wegkijken en zeggen “dit is niet onze oorlog los het maar zelf op”, daar vind ik wel wat van.quote:
Je kunt je er natuurlijk heel boos om maken omdat het lekker dicht bij huis is maar wat er in bv Jemen gebeurt interesseert je geen reet. Het is niet onze oorlog en de NATO is een defensieve organisatie.quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:31 schreef Starhopper het volgende:
We zijn tot niets verplicht. Maar dan moeten onze leiders ook maar gewoon de ballen hebben om te zeggen "FUCK UKRAINE". Wat ze nu doen is gewoon kansloos. Beetje ouwe rotzooi sturen zodat ze stand kunnen houden, meer doen ze niet.
Ondertussen blijft Poetin vrolijk TU95's de lucht in sturen, vanuit diep in Rusland, om Oekrainse burgers te vermoorden. Geef dan verdomme shit om die teringzooi kapot te bombarderen.
Wat maakt het volgens jouw "natuurlijk onzin" en hoe denk je dat waar en wat aan materiaal hebben die zoals jezelf ook zegt.... dan voldoende effectief inzetbaar zijn ?quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:30 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat het westen uitput is natuurlijk onzin. Wat wel klopt is dat "geschikt" materiaal voor Oekraine wel op raakt, dan moet je moderner spul gaan sturen op een gegeven moment.
Sowieso de genoemde aantallen gaat Oekraine ook wel tegen houden. Het gaat alleen ontzettend veel levens kosten. Uiteindelijk is er geen winnaar. Rusland heeft geen of weinig succes gehaald ten opzichte van februari. Dan gaat het er ook niet meer van komen, ze hebben de mogelijkheden niet.
De afstand tot het conflict is natuurlijk wel degelijk relevant, dus die hele hypocrisiekaart slaat nergens op. Als er in het IJsselmeer een veerboot zinkt dan heeft dat ook meer nieuwswaarde dan een zinkende boot in Maleisië.quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt je er natuurlijk heel boos om maken omdat het lekker dicht bij huis is maar wat er in bv Jemen gebeurt interesseert je geen reet. Het is niet onze oorlog en de NATO is een defensieve organisatie.
Zolang er geen NATO grondgebied wordt aangevallen is het niet onze oorlog, simpel zat. Dat kan men leuk vinden of niet maar zo liggen de kaarten nou eenmaal.quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:35 schreef Spablauw214 het volgende:
Dat maakt me niet zo veel uit. Ik ben ook niet degene die het hier voor het zeggen heeft. Maar dat er genocide plaatsvindt in een Europees land en dat wij behalve wat wapens en sancties wegkijken en zeggen “dit is niet onze oorlog los het maar zelf op”, daar vind ik wel wat van.
Want we moeten vooral niet escaleren. En Rusland niet teveel vernederen. En Putin een gouden brug bieden.
Is dat niet het onvermijdelijke uitstellen, wachten tot ze ff de sulwaki corridor dichtzetten, en dan moet jij alsnog?quote:Op vrijdag 16 december 2022 22:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt je er natuurlijk heel boos om maken omdat het lekker dicht bij huis is maar wat er in bv Jemen gebeurt interesseert je geen reet. Het is niet onze oorlog en de NATO is een defensieve organisatie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |