Ook dit jaar geheel volgens traditie al mijn aangeschafte of gekregen albums op volgorde gezet. Het waren er 55. En dan is dit er voor nu uitgerold:
55. BRUUT! -ZestBij het woord bruut denk ik altijd onbewust aan een wijnbar in Dordrecht en ook de muziek van de band Bruut! kan moeiteloos in dit soort horecagelegenheden gedraaid worden. Jazz, zonder echt jazzy te worden en toegankelijk genoeg om het publiek niet weg te jagen.
Favoriete track(s): Dur
54. MICH - NutsMICH valt gerust te betitelen als een all-starband, aangezien de leden ook in allerlei andere bands actief zijn. Met dit collectief richten ze zich vooral op punk, maar op deze plaat worden verrassend genoeg ook de nodige poppy noten gekraakt. Dat gaat ze ook behoorlijk af.
Favoriete track(s): Alexandra
53. STEVE FRENCH - DogsAls je achternaam Paris is, dan is het best geinig om in je artiestennaam te verwijzen naar Frankrijk. Zoiets moet Cees Paris gedacht hebben toen hij zijn band startte. Deze tweede plaat van Steve French is redelijk experimenteel van aard, maar nog altijd goed toegankelijk.
Favoriete track(s): Letters From Mom
52. HALLO VENRAY - Coffee And CakeDe dertiende plaat van de inmiddels wel als gitaarpopveteranen te omschrijven heren van Hallo Venray staat vol met 'happy sad songs', zoals ze dat zelf noemen. Het is zeker niet zo dat je de koffie en cake er zo bij kan serveren, daarvoor klinkt het toch te monter en vitaal. Goed dat ze er nog zijn!
Favoriete track(s): Can't Come In
51. VANWYCK - The Epic Tale Of The Stranded ManChristine Oele vertelt op dit conceptalbum in twaalf songs het verhaal van een verwarde en verdwaalde man, die door een eilandbewoonster wordt opgevangen en niet alleen wordt verzorgd, maar ook van alles te horen krijgt over het eiland. Een echte luisterplaat dus.
Favoriete track(s): Maybe, Maybe Not
50. BLUE FLAMINGO - MetropolyphonicaPlatenverzamelaar Ziya Ertekin is vooral bekend als DJ en samensteller van verzamelalbums. Nu komt hij met een plaat vol eigen werk, waarbij hij ondersteund door enkele interessante gasten laat horen hoe hij zelf klinkt. En dat is zeker niet verkeerd!
Favoriete track(s): Boom Nama Gan Gan
49. ELEPHANT - Big ThingDe Nederlandse band Elephant is muzikaal gezien zeker geen olifant die door een kast met porselein dendert. Ze maken melodieuze gitaarpop, die perfect bij de bekende sound van het Excelsior-label past. Degelijke plaat, al had er van mij soms wel een scherfje mogen ontstaan.
Favoriete track(s): Medicine
48. VARIOUS ARTISTS - Summer Of Soul - Original Motion Picture SoundtrackJe stelt je automatisch voor dat het een warme zomer was, die zomer in 1969 waarop het Harlem Cultural Festival plaatsvond. Een evenement dat als basis diende voor de film
Summer Of Soul. De soundtrack is een fraaie staalkaart van de soulmuziek eind jaren zestig.
Favoriete track(s): Aquarius / Let The Sunshine In (The Flesh Failures), My Girl, Oh Happy Day
47. INTERGALACTIC LOVERS - Liquid LoveDe sterke troef van het Belgische Intergalactic Lovers is zangeres Lara Chedraoui. Ook op deze vierde plaat speelt de band die weer uit. De formule is sowieso toch al amper gewijzigd. Prettige gitaarpop, al hebben ze betere platen gemaakt dan deze.
Favoriete track(s): Bobbi
46. FLEUR - Bouquet ChampêtreEen yéyé-zangeres uit Brabant. Kan dat? Fleur bewijst op haar debuutplaat van wel. Ze sluit daarop niet direct aan bij de bekende Franse zuchtmeisjes, maar zoekt het meer in de hoek van de zangeressen die echt willen zingen. Het smaakt naar meer, als een kaas of wijn die moet rijpen.
Favoriete track(s): L'Adieu
45. MOSS - HXEen plaat van Moss is nooit écht verrassend, maar een goed niveau is altijd gegarandeerd. Het zesde album vormt geen uitzondering op die regel. Melodieuze gitaarpop, waarnaar het aangenaam luisteren is. Deze mannen weten hoe ze een song moeten schrijven en kunnen nog jaren mee.
Favoriete track(s): Goodbye
44. MAVIS STAPLES & LEVON HELM - Carry Me HomeTijdens een van de 'midnight rambles' die Levon Helm organiseerde werd hij na 35 jaar herenigd met Mavis Staples. Helm was destijds al ziek en is nauwelijks zingend te horen op deze pas recent uitgebrachte opnamen, maar Staples is in topvorm. Muziek op z'n puurst.
Favoriete track(s): The Weight, This May Be The Last Time
43. TIM KNOL - Lightyears BetterDe albumtitel die Tim Knol voor deze plaat koos, verwijst ongetwijfeld naar de persoonlijke metamorfose die hij doormaakte. Gecombineerd met zijn toegenomen levenservaring is hij duidelijk gegroeid. Muzikaal gezien geldt dat ook, want de songs klinken weer net een stukje rijker.
Favoriete track(s): Lightyears Better
42. SOCCER MOMMY - Sometimes, ForeverOok op haar derde album bezingt Soccer Mommy haar persoonlijke leven op openhartige wijze, waardoor je wordt meegenomen op een muzikale reis door haar dagboek. Ze deelt ook de intieme momenten, maar schroomt niet om haar stem duidelijk te laten horen als de song daarom vraagt.
Favoriete track(s): Shotgun, Bones
41. LENNY KUHR - Self TitledDe inmiddels 72-jarige troubadour Lenny Kuhr kiest op dit album voor een aanpak die doet denken aan de 'American Recordings' van Johnny Cash: een collectie gedragen gezongen liedjes vol zeggingskracht, voorzien van een overwegend spaarzame muzikale omlijsting.
Favoriete track(s): In Mijn Boek, Het Komt Zoals Het Komt
40. HURRAY FOR THE RIFF RAFF - Life On EarthHurray for the Riff Raff is gespecialiseerd in ontspannen rammelrock, die vaak aan Courtney Barnett of zelfs Patti Smith doet denken. Maar er kan soms ook ineens een ballad voorbijkomen of een soort rapnummer. Die variatie is enerzijds de charme, maar maakt het soms ook lastig om echt in de plaat te komen.
Favoriete track: Rhodondendron, Pierced Arrows, Rosemary Tears
39. FKA TWIGS - CaprisongsFKA twigs presenteerde dit album aan het begin van het jaar als een mixtape. Zo klinkt het ook, maar ze maakt onveranderd indruk met haar hoge zangstem, die in tegenstelling tot voorgaande albums nu wat vaker op de voorgrond mag treden. Iets radiovriendelijker, maar nog spannend genoeg. Het blijft wel FKA twigs...
Favoriete track(s): Darjeeling, Tears In The Club
38. CAT POWER - CoversDerde coverplaat van de Amerikaanse, die net als op haar vorige twee coveralbums echt probeert een eigen draai aan andermans werk te geven. Als het nodig is, past ze zelfs de teksten wat aan, terwijl ze ook een oude eigen song in een nieuw jasje steekt.
Favoriete track(s): Pa Pa Power, Unhate
37. MEROL - TroostprijsDe eerste plaat van Merol bevat geen knallers, zoals de spraakmakende singles waarmee ze bekendheid verwierf. Dat is even wennen, zeker als je juist voor die kant van Merol bent gevallen. Ze is serieuzer, al neemt ze nog altijd geen blad voor de mond op een prettig klinkend plaatje.
Favoriete track(s): Huilen Om Niets, Betekenisloos, Pastel
36. JULIA JACKLIN - Pre PleasureHaar vorige album bracht de Australische Julia Jacklin de nodige bekendheid binnen de groeiende groep interessante jonge vrouwelijke singer-songwriters. Haar derde plaat borduurt hier naadloos op voort. Ze toont zich hiermee een blijvertje, al zal ze haar beste werk vermoedelijk nog gaan maken.
Favoriete track(s): Lydia Wears A Cross, Ignore Tenderness
35. WU-LU - LoggerheadMiles Romans-Hopcraft uit Londen is een multi-instrumentalist die net zoveel van gitaren als van hiphop of dance houdt. Als Wu-Lu mixt hij al die genres tot zijn eigen sound. Het resultaat is een eigentijds klinkend album, waarop Wu-Lu eerlijk verhaalt over opgroeien in een grote stad.
Favoriete track(s): Calo Paste, South, Broken Homes
34. NILÜFER YANYA - PainlessDe jonge Britse met Turkse roots liet op haar debuut in 2019 al horen een belofte te zijn. Dan staat er spanning op zo'n opvolger. In Nederland was haar politieke voornaamgenoot van Volt lange tijd veelbesproken, maar over de gitaarpop van Nilüfer Yanya zal niemand klagen. Zeker niet als ze, mét toestemming, knipoogt naar PJ Harvey.
Favoriete track(s): Stabilise, The Dealer
33. HET ZESDE METAAL - WachtenDe Vlaamse band Het Zesde Metaal bewijst al jaren dat het niet altijd nodig is om teksten van songs volledig te verstaan om ze toch te kunnen waarderen. Frontman Wannes Cappelle slaagt er ook in plat Vlaams altijd in om een bepaald gevoel over te brengen. Band om te koesteren.
Favoriete track(s): Houd Mie Dichte, Wachten
32. THE WEATHER STATION - How Is It That I Should Look At The StarsTamara Lindeman vaart op de opvolger van het goed ontvangen album
Ignorance een wat andere muzikale koers. Minder zwierige songs, maar kleiner en stemmiger. Op het weerstationnetje is de zomer herfst geworden, maar dat maakt het niet minder aangenaam.
Favoriete track(s): Sway, Ignorance
31. MELODY'S ECHO CHAMBER - Emotional EternalDe zomer is gevoelsmatig nooit ver weg als je Mélody Prochet hoort zingen. Ze klinkt als een zwoel zuchtmeisje uit Frankrijk, de verleiding ligt voortdurend op de loer. Alsof je in de zomervakantie ergens aan een strand ligt met een mysterieuze lokale vakantieliefde. Dat sfeertje. Fijn album!
Favoriete track(s): Pyramids In The Clouds, Where The Water Clears The Illusion
30. METRONOMY - Small WorldZet een plaat van Metronomy op en de zon begint meteen te schijnen. Ook op de zevende van de band rond Joseph Mount staan dus weer dansbare songs met pakkende refreintjes en prettige melodieën, die zich vlot in je hoofd nestelen en al snel vrolijk stemmen. Inclusief topbijdrage van Porridge Radio.
Favoriete track(s): Hold Me Tonight, Life And Death
29. SUDAN ARCHIVES - National Brown Prom QueenVioliste en zangeres Brittney Denise Parks lost op haar tweede plaat haar grote belofte in. Muzikaal gezien moet wat ze doet vooral in de urbanhoek worden gezocht, maar eigenlijk denkt en past Sudan Archives niet in hokjes. Het maakt haar op menig bal de koningin!
Favoriete track(s): Selfish Soul, OMG Britt, Ciara
28. VIAGRA BOYS - Cave WorldDe bandnaam van het Zweedse Viagra Boys nodigt natuurlijk eenvoudig uit om de conclusie te trekken dat hun derde album stijf staat van de pakkende songs. Hoe flauw en makkelijk ook, het is wel de waarheid. En de variatie is enorm. Een dansbaar nummer? Even flink doorrocken? Aanzetjes tot ska en rap? Check!
Favoriete track(s): Troglodyte, Big Boy, Baby Criminal
27. OLIVER SIM - Hideous BastardDe uit The xx bekende Oliver Sim werd op jonge leeftijd besmet met HIV. Het tekende zijn leven en zelfbeeld. Als prille dertiger rekent hij op deze plaat af met zijn verleden en angsten. Een sterk persoonlijk werkstuk met veel zeggingskracht en mooie songs. Hopelijk heeft hij er veel baat bij!
Favoriete track(s): Saccharine, GMT, Romance With A Memory
26. THEE SACRED SOULS - Self TitledThee Sacred Souls uit Californië zijn de nieuwste ontdekking van het befaamde Daptone-label. Ze maken soul zoals die vroeger werd gemaakt, maar die je tegenwoordig zelden nog hoort. Dat klinkt ontzettend lekker. Geweldige muziek, afkomstig recht uit het hart. Beste soulplaat van dit jaar!
Favoriete track(s): Weak For Your Love, Lady Love, Can I Call You Rose?
25. SHARON VAN ETTEN - We've Been Going About This All WrongIn het werk van Sharon Van Etten is enige duisternis nooit ver weg. Toch laat ze per plaat meer licht binnen en dat proces zet zich op haar zesde album onverminderd voort. Muzikaal gezien wisselt ze net zo makkelijk van een akoestisch, solo gebracht nummer naar een voller bandgeluid. En altijd goed.
Favoriete track(s): Come Back, Darkish, Anything
24. CHARLI XCX - CrashCharli XCX heeft voor de cover van deze plaat een krappe zwarte bikini uit de kast getrokken. Het oog wil ook wat, dat weet de Britse maar al te goed. Maar ook het oor krijgt weer meer dan genoeg. De catchy refreintjes stuiteren over elkaar heen. Charli XCX is nog lang niet gecrasht!
Favoriete track(s): Move Me, Lightning, Good Ones
23. HERCULES & LOVE AFFAIR - In AmberVoor het vijfde album besloot Andy Butler, de man achter
Hercules & Love Affair, maar weer eens de hulp in te roepen van Anohni. Een samenwerking die in het verleden al zeer succesvol was en ook nu weer goed werkt. Het zijn de beste momenten op een toch al sterke plaat.
Favoriete track(s): One, Killing His Family, Christian Prayers
22. WARHAUS - Ha Ha HeartbreakTussen al het werk met Balthazar door is Maarten Devoldere inmiddels al toe aan zijn derde soloplaat onder de naam Warhaus. Zoals de albumtitel suggereert verwerkt Devoldere een relatiebreuk, maar veel te lachen valt er niet. Hij is diep gegaan en mist haar nog steeds. Dat levert fraaie songs op.
Favoriete track(s): I'll Miss You Baby, It Had To Be You, Desire
21. BEYONCÉ - RenaissanceDe zevende studioplaat van wereldster Beyoncé is er één waarop plezier voorop lijkt te staan. Lekker uit je dak gaan, nu het na alle ellende rond de pandemie weer mag. Ze zoekt daarbij nadrukkelijk naar de sound van de clubs die ze in haar jeugd vermoedelijk bezocht. Lekkere plaat!
Favoriete track(s): Virgo's Groove, Cuff It, Church Girl
20. CAMILA CABELLO -FamiliaFamilie. In de cultuur van latin popzangeres Camila Cabello is die sowieso belangrijk, maar tijdens de pandemie ontdekte ze dit nog eens extra. Het vormt de rode draad op haar derde plaat, die spontaan de zon laat schijnen bij iedere draaibeurt. En de songs zijn nog altijd even catchy. Bam bam!
Favoriete track(s): Bam Bam, Quiet, Don't Go Yet
19. TAYLOR SWIFT - MidnightsNa haar twee folkplaten komt Taylor Swift op haar tiende album met een meer naar synthesizers en electronica neigend geluid. De songs verhalen over alles wat er met een mens kan gebeuren in het holst van de nacht. Ze maakt er wederom indruk mee.
Favoriete track(s): Karma, Maroon, Midnight Rain
18. PUSHA T - It's Almost DryPusha T baseerde de albumtitel naar eigen zeggen losjes op schilderen. Tijdens het creëren van een meesterwerk krijgen schilders immers vaak de vraag of het al af is. De verf is volgens de rapper bijna droog. Het resultaat is een kunstwerk waarin je toch steeds weer nieuwe dingen kunt ontdekken.
Favoriete track(s): Dreamin Of The Past, Diet Coke, Just So You Remember
17. MUNA - Self TitledDe dames van Muna maken popsongs, waaruit veel vreugde lijkt te spreken. Het sprankelt op de beste momenten op een manier zoals Haim dat kan. Thematisch brengen ze een ode aan 'queer love', maar nooit te opdringerig. Muziek staat op één. Probeer maar eens stil te blijven zitten!
Favoriete track(s): What I Want, Silk Chiffon, Kind Of Girl
16. BOB UIT ZUID - Self TitledHet Nederlandse antwoord op Beastie Boys zoekt het tekstueel in een onverwachte hoek. Weinig gepoch, maar knallers over karpervissen, een hond, de Ikea of een
Dyson stofzuiger. Het maakt het debuut van Bob uit Zuid, in tegenstelling tot een songtitel, wel degelijk een hit!
Favoriete track(s): Sint Bernard, Ik Huil Nooit, Karpervissen
15. CARSON MCHONE - Still LifeCarson McHone schakelt op dit door haar partner Daniel Romano geproduceerde album moeiteloos tussen country, folk, pop en rock. Daar past haar prettig zwierende stem prima bij, terwijl ze door de sfeer die de songs oproepen geregeld doet denken aan iemand als Frazey Ford.
Favoriete track(s): Fingernail Moon, Still Life, Hawks Don't Share
14. JOSS STONE - Never Forget My LoveJoss Stone pakt flink uit op haar achtste studioplaat. Strijkers en blazers zijn alom vertegenwoordigd. Dat past natuurlijk prima bij haar krachtige stem, waarmee ze op overtuigende wijze emoties kan overbrengen met een grandeur die soms doet denken aan Dusty Springfield.
Favoriete track(s): Does It Have To Be Today, Oh To Be Loved By You, Never Forget My Love
13. HEATHER NOVA - Other ShoresHeather Nova, een indiedarling uit de jaren negentig, is inmiddels de vijftig gepasseerd. Dat heeft duidelijk nog geen invloed op haar stembanden, zo laat 'de engel uit Bermuda' op deze coverplaat horen. Ze zet werk van anderen in de meeste gevallen op zeer smaakvolle wijze naar haar hand.
Favoriete track(s): Waiting For A Girl Like You, Fireproof, Like A Hurricane
12. ANGEL OLSEN - Big TimeAngel Olsen heeft een bewogen periode achter de rug. Niet alleen kwam ze uit de kast, ook had ze te maken met het verlies van dierbaren. Ze verwerkt het allemaal op haar zeer persoonlijke zesde plaat. Verandering, verlies en verdriet zijn de thema's van de in een countrysausje gegoten songs.
Favoriete track(s): Ghost On, Big Time, All The Good Times
11. NOAH CYRUS - The Hardest Part'Het zusje van' bewijst op haar eerste album dat ze echt niet in de schaduw van haar beroemde zus hoeft te staan. Sterker nog, haar sterke door country en soul gedragen songs tonen niet alleen haar talent, maar ook een stukje eigenzinnigheid. Ze laat horen dat pijn ook mooi kan klinken.
Favoriete track(s): I Just Want A Lover, Mr. Percocet, I Burned LA Down
10. CHARLOTTE ADIGÉRY & BOLIS PUPUL - Topical DancerCharlotte Adigéry en Bolis Pupul vangen op dit album de tijdgeest. Racisme, #metoo en de politiek zijn zomaar enkele thema's die de revue passeren. Klinkt zwaar op de hand, maar door het dansbare sausje dat over de muziek wordt gegoten, is dat nergens het geval.
Favoriete track(s): Hey, Making Sense Stop, Esperanto
9. AMANDA SHIRES - Take It Like A ManDe virtuoos op de fiddle spelende levenspartner van Jason Isbell heeft inmiddels ook al een rijk eigen oeuvre opgebouwd, maar zo goed als op haar achtste plaat klonk Amanda Shires nog nooit. Met een collectie ijzersterke, emotioneel beladen alt. countrysongs kruipt ze onder de huid. Prachtig album!
Favoriete track(s): Empty Cups, Fault Lines, Hawk For The Dove
8. SPOON - Lucifer On The SofaSpoon is op de tiende studioplaat ouderwets in vorm met een verzameling gitaarpopsongs vol hemelse melodielijnen. Na de eerste luisterbeurten turfde ik al weer minstens vijf 'instant classics' die moeiteloos op een verzamelaar met het beste uit hun oeuvre zouden passen.
Favoriete track(s): My Babe, The Devil & Mister Jones, The Hardest Cut
7. MITSKI - Laurel HellAlles aan deze plaat van Mitski schreeuwt om méér. Meer van die pakkende refreintjes, meer van die bijzondere zinnetjes, meer van die prettige melodieën, meer van die fijne zang en meer van het kleine vleugje oosterse mystiek dat om deze dame met Japanse roots zweeft. Alles klopt!
Favoriete track(s): Should've Been Me, Love Me More, Heat Lightning
6. KENDRICK LAMAR - Mr. Morale& The Big SteppersDe prijswinnende rapper rekent op zijn vijfde studioplaat in bijna vijf kwartier af met een flink aantal demonen. Het maakt dit album tot een intensieve luisterervaring, waarin zowel tekstueel als muzikaal van alles gebeurt. Een intrigerende slijtageslag van hoog niveau.
Favoriete track(s): Father Time, We Cry Together, Mother I Sober
5. JOCKSTRAP - I Love You Jennifer BHet Engelse duo Jockstrap blinkt uit in experiment zonder dat het vervelend wordt. De songs schieten soms alle kanten op, als de fluistervocalen van zangeres Georgia Ellery ineens worden weggevoerd door de muziek. Spannend en interessant, als The Fiery Furnaces in de beste dagen.
Favoriete track(s): Greatest Hits, Debra, Glasgow
4. PAOLO NUTINI - Last Night In The BittersweetOp de albumcover van zijn vierde plaat zit Paolo Nutini in zijn studio, bloedserieus achter een keyboard. Een perfect gekozen foto, want deze veelzijdige plaat is één grote ode aan muzikaal vakmanschap. Met die schuurpapieren stem van de Schot ruim een uur lang als fantastische troef.
Favoriete track(s): Through The Echoes, Everywhere, Julianne
3. BIG THIEF - Dragon New Warm Mountain I Believe In YouMet een lengte van 80 minuten mag de vijfde plaat van Big Thief zonder meer een ambitieus werkstuk worden genoemd. Het resultaat is een indrukwekkende staalkaart van Big Thiefs kunnen. Een fantastische en overtuigende ontdekkingstocht langs vele muzikale paden.
Favoriete track(s): Love Love Love, Simulation Swarm, Spud Infinity
2. ALDOUS HARDING - Warm ChrisOok de vierde plaat van de Nieuw-Zeelandse folkzangeres Aldous Harding is weer fantastisch. Deinende songs met stuwende ritmes, veelal met de piano als basis en dan natuurlijk haar zang, die zweeft tussen bijna verveeld en ronduit aanwezig. Geen zwak moment te bekennen.
Favoriete track(s): Passion Babe, Fever, Leathery Whip
1. ROSALÍA - MotomamiDe derde plaat van de Spaanse zangeres Rosalía is een fantastische mengelmoes. Traditie wordt vermengd met muziek die helemaal van nu is. Uiteenlopende genres komen samen op een onverwachte manier en het klinkt allemaal even goed. Verslavend sterke plaat!
Favoriete track(s): Delirio De Grandeza, La Fama, Hentai