Het is weer zo ver. Ik ben niet meer zo into treinen de laatste jaren eigenlijk, maar ik reis wel graag en dan kom ik alsnog overal treinen tegen. Dus ook voor 2022 zijn er weer 12 min of meer leuke plaatjes van treinen.
1. Deventer, 1 januari 2022. Loc 9902 op het toen nog bestaande spoor 2. Dit spoor is afgelopen oktober opgebroken en niemand weet welk probleem daarmee opgelost is. Ik stond hier te wachten op de intercity naar Arnhem om mijn ouders te gaan bezoeken. Normaal doe ik dat met kerstmis maar dat ging vanwege gladdigheid niet door.
2. Ergens tussen Hessle en Ferriby, Engeland, 26 februari 2022. Het eerste snoepreisje van het jaar bracht één van mijn vaste travelmaten en mijzelf naar het Engelse Hull. We hadden nog vouchers van P&O maar vanwege corona was de reis al 2 of 3 keer uitgesteld. Zodra het kon gingen we alsnog. Enkele weken later ontsloeg P&O Ferries de helft van zijn personeel. Hier komt treinstel 158787 uit het struikgewas tevoorschijn onderweg naar Brough. Direct rechts ligt het brede estuarium van de Humber River.
3. Deventer, 13 maart 2022. Bij gebrek aan beter: een vierbaks koploper komt binnen op spoor 4 voor een rit naar Apeldoorn en verder naar Schiphol. Bij het instappen ging ik door mijn enkel dus ik ben in Apeldoorn omgedraaid. Het geplande bezoek aan
@liesje1979 werd pas eind juli ingehaald.
4. Westerland (Sylt), Duitsland, 21 april 2022. De PTA Treinentopic Nieuwjaarsronde bracht ons naar de Duitse Waddeneilanden en Denemarken. Hier staat treinstel 928 521 als SyltShuttlePlus te wachten om te vertrekken naar Niebüll. De SyltShuttlePlus is een volstrekt belachelijke trein, niemand weet waarom die rijdt. Hij is duurder en langzamer dan het alternatief. In
dit duitstalige filmpje wordt alles mooi uitgelegd voor wie het echt wil weten.
5. Pasila / Bole, Finland, 31 mei 2022. Onderweg naar de Noordkaap namen we voor het traject Pasila - Rovaniemi de autoslaaptrein. De auto hebben we zojuist op een zij-terminal op een autowagon gereden. Hier staan we te wachten tot de rest van de trein binnen komt vanuit Helsinki, even verderop. Ondertussen komen er allerlei stoptreinen langs, zoals deze tweebaks
Class S4 EMU met nummer 6426 op weg naar Helsinki.
6. Jönköping Central, Zweden, 19 juni 2022. Op de terugweg van de vakantie hadden we in Zweden nog een kleine stopover. Bij die gelegenheid heb ik nog een ritje gemaakt vanuit Smĺlands Taberg naar Jönköping met dit dieseltreinstel 1401, een
Bombardier Itino. Hier zojuist aangekomen op het eindpunt.
7. Den Haag Centraal, 23 juli 2022. Enorm hippe tram 5060a van R-net op weg naar Leidschendam. Dit was de dag dat ik alsnog naar
@liesje1979 ging.
8. Veenendaal-De Klomp, 6 augustus 2022. Een hele sliert VIRM loopt binnen op weg naar Arnhem. Ik was even bij mijn ouders op bezoek geweest in verband met de verjaardag van mijn vader, die op 9 augustus 76 geworden is.
9. Harwich Town, Engeland, 24 september 2022. Normaal mag ik in de herfst graag nog een weekje een zonnig oord opzoeken. Helaas was dat dit jaar om allerlei werkplanningtechnische redenen niet mogelijk, maar eind september vond ik nog een lang weekendje. En omdat het Sauerland wel erg bekend was besloot ik naar Ipswich te gaan. Best leuk, hoop te zien, lekker gezwommen. Op de terugweg bracht ik nog een bezoek aan Harwich, waar dit
treinstel Class 720 met nummer 588 net binnen loopt om mij via Dovercourt naar Harwich international te brengen voor de boot terug naar Hoek van Holland.
10. Schiphol Airport, 7 oktober 2022. VIRM stel 9524. Wat moet je er verder van zeggen.
11. Deventer, 2 november 2022. In het ochtendzonnetje staat loc 1765 met de inmiddels welbekende Pimpel-expres te wachten op vertrek naar Duitsland. Hier is goed te zien dat spoor 2 inmiddels opgebroken is en vervangen door helemaal niks.
12. Münster (Westfalen) Hbf, Duitsland. Ik was samen met
@Cat-astrophe een weekendje naar de Kerstmarkten geweest, en zit hier te wachten op het boemeltje terug naar Enschede. De sluitseinen van de Dosto-IC naar Norddeich Mole doen het. Zie het maar als een symbolische afsluiting van dit spoorjaar
![12.jpg]()
Fijne dagen nog allen en tot volgend jaar maar weer
Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021