Ik denk niet dat massatoerisme een rol speelt in het al dan niet optuigen van zo’n verbinding. Het werkt juist positief, want meer potentieel. Je zet de verbinding juist in richting een plek waar veel mensen heen willen.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De NJ naar Zürich is in Duitsland als gewone IC ingelegd, dus dan hen je in de gebruikelijke stops in Duisburg, Düsseldorf, Köln, Bonn, Koblenz, Mainz, Frankfurt, Mannheim, Karlsruhe en Freiburg.
Barcelona is wel een bestemming die met dagtreinen nauwelijks bereiken is zonder een overnachting in Brussel of Lille. Dan biedt zo'n nachttrein wel meerwaarde, al vergroot een nachttrein naar Barcelona ook de toeristische druk op die stad die toch al enorm is.
daganiequote:Op woensdag 28 december 2022 18:09 schreef Spablauw214 het volgende:
Anders heb je straks de nachttrein naar Sarajevo ofzo. Of Tirana.
Scherpquote:Op woensdag 28 december 2022 18:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
daganie![]()
is niet aangesloten op een ander spoorwegnet.
Waar best iets voor te zeggen is. Vies stinkhol zonder noemenswaardige highlights. De rest van het land heeft daarentegen verrassend veel moois te bieden. En het kost allemaal geen reet.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Als je weg wil uit Tirana, neem dan gewoon de boot.
Je kunt op die manier wel makkelijk in 24 uur Barcelona bereiken, zonder over hoeven te stappen in Paris of een hotelovernachting onderweg te boeken. Zürich is makkelijk te bereiken met de EC9/EC8 of met de ICE. En als je vanuit Zürich rechtstreeks met de nachttrein naar Barcelona kan is dat wel een klimaatvriendelijk alternatief voor het vliegtuig.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:13 schreef James1988 het volgende:
Er staat per december 2024 een Nightjet Zürich - Barcelona gepland, dankzij samenwerking tussen SNCF en SBB. Of die gaat rijden moet ik nog maar zien. Beschikbaarheid van materieel dat naar Spanje mag en personeel met kennis van zaken lijkt me vrij schaars.
Gelukkig ligt er vanaf Perpignan tot in Barcelona ETCS, dus met een moderne meerspanningsloc (zoals een Vectron of Traxx) kom je een eind. Moet je alleen nog iets regelen voor Frankrijk...
Bij Wie is de Mol? Vorig jaar zijn beelden van Tirana opgenomen en ik vond de musea en andere historische bezienswaardigheden die ze lieten zien bij Wie is de Mol? In Tirana best interessant. Niet dat ik gelijk naar Tirana wil, maar misschien ooit in de toekomst dat ik Tirana nog wel wil bezichtigen.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waar best iets voor te zeggen is. Vies stinkhol zonder noemenswaardige highlights. De rest van het land heeft daarentegen verrassend veel moois te bieden. En het kost allemaal geen reet.
Samen met Chisinau en Skopje met afstand de minst boeiende Europese hoofdstad die ik heb bezocht, tbh.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:26 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Bij Wie is de Mol? Vorig jaar zijn beelden van Tirana opgenomen en ik vond de musea en andere historische bezienswaardigheden die ze lieten zien bij Wie is de Mol? In Tirana best interessant. Niet dat ik gelijk naar Tirana wil, maar misschien ooit in de toekomst dat ik Tirana nog wel wil bezichtigen.
Vind dat wel een hoop omslachtig gedoe alleen om een overstap in Parijs te omzeilen eigenlijk.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:23 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Je kunt op die manier wel makkelijk in 24 uur Barcelona bereiken, zonder over hoeven te stappen in Paris of een hotelovernachting onderweg te boeken. Zürich is makkelijk te bereiken met de EC9/EC8 of met de ICE. En als je vanuit Zürich rechtstreeks met de nachttrein naar Barcelona kan is dat wel een klimaatvriendelijk alternatief voor het vliegtuig.
Maar als je niet bij een van de opstapstations richting Duitsland in de buurt woont, is dat natuurlijk alsnog kut.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:03 schreef Erno-BE het volgende:
Die 12 uur naar Barcelona is toch enkel als je in Rotterdam of Amsterdam woont? En volgens mij moet je toch door Paris als je binnen één dag in Barcelona wil zijn. Als je Paris wil mijden moet je haast een overnachting plannen in Lille of eventueel Brussel.
Praag is veel makkelijker te bereiken. Of met IC naar Berlin en dan de EC naar Praag of eerst naar Duisburg, ICE naar Nürnberg, RE naar Cheb of Schwandorf en dan nog een sneltrein naar Praag.
Hier vanuit Twente is het volgens de railplanner app 13-14 uur. Moet je wel via Parijs, maar ik zie daar het probleem niet van. Dat is wel in een dag te doen.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:03 schreef Erno-BE het volgende:
Die 12 uur naar Barcelona is toch enkel als je in Rotterdam of Amsterdam woont? En volgens mij moet je toch door Paris als je binnen één dag in Barcelona wil zijn. Als je Paris wil mijden moet je haast een overnachting plannen in Lille of eventueel Brussel.
Praag is veel makkelijker te bereiken. Of met IC naar Berlin en dan de EC naar Praag of eerst naar Duisburg, ICE naar Nürnberg, RE naar Cheb of Schwandorf en dan nog een sneltrein naar Praag.
Waarom zou je in een nachttrein gaan zitten en heel slecht en kort slapen als je ook gewoon in 5 uurtjes met de dagtrein kan? Oprechte vraag, ik snap dat niet? Ik zou het zelf in ieder geval nooit doen.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wow de tijden van die nieuwe nachttrein naar Berlijn zijn echt heel goed. 23:49 vertrek uit Deventer. Nice.
Er is een lijn via Maubeuge naar Parijs die geen HSL is. Daarna kan je afzakken via Clermont-Fd en zou je uiteindelijk in Nîmes moeten uitkomen.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:52 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me af via welke route zo'n European Sleeper van Amsterdam naar Perpignan/Barcelona eigenlijk zou moeten gaan rijden. Vanuit commercieel oogpunt wil je denk ik wel stoppen in Parijs, of er in ieder geval in de buurt komen, maar ik krijg het maar met moeite voor elkaar om zo'n route in elkaar te krijgen zonder over de hogesnelheidslijnen te gaan.
Dit is wat ik voor elkaar heb gekregen
kaart
Roodeschool-Madrid was enkele jaren geleden in een dag te doenquote:Op woensdag 28 december 2022 20:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hier vanuit Twente is het volgens de railplanner app 13-14 uur. Moet je wel via Parijs, maar ik zie daar het probleem niet van. Dat is wel in een dag te doen.
Als je maar kort tijd hebt voor een trip is vroeg aankomen wel lekker, want je hebt de hele dag nog. Alleen in het geval van Berlijn zou ik dan denk ik eerder voor de auto kiezen zeker als je met een groepje gaat en kan wisselen van chauffeur.quote:Op woensdag 28 december 2022 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom zou je in een nachttrein gaan zitten en heel slecht en kort slapen als je ook gewoon in 5 uurtjes met de dagtrein kan? Oprechte vraag, ik snap dat niet? Ik zou het zelf in ieder geval nooit doen.
Die 2e lijkt wel een goede optie en ook nog eens door een fraai landschap zeker na Clermont-Fd.quote:Op woensdag 28 december 2022 20:51 schreef James1988 het volgende:
Ik zie nu pas dat ik in mijn route per ongeluk toch deels HSL1 / LGV Nord heb meegepakt. Ik had 'm geprobeerd via Tournai te routeren maar daar heb ik dus iets fout gedaan
Ik heb nu een andere route geprobeerd en ik denk dat het is gelukt. Er wordt alleen geen grote Parijse terminal meer aangedaan, in plaats daarvan loopt de route via de Grande Ceinture en zou je Villeneuve-Saint-Georges hebben als Parijs station.
Route via Dijon-Lyon-Avignon:
route
Route via Clermont-Ferrand:
kaart
Er gaan maar twee treinen per dag tussen Paris en Barcelona, waarvan één slechts haalbaar is vanuit Nederland (V 14:54 Gare de Lyon, A 21:25 Barcelona, andere richting V 10:33 Barcelona, A 17:21 Gare de Lyon).quote:Op woensdag 28 december 2022 20:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hier vanuit Twente is het volgens de railplanner app 13-14 uur. Moet je wel via Parijs, maar ik zie daar het probleem niet van. Dat is wel in een dag te doen.
Terugweg is wel drama ja. Alhoewel het op zich wel kan voor vakantie, hoe veel mensen zitten wel niet 12-13 uur in de auto vanaf het Gardameer? Voor zakenreizen of korte tripjes is het minder interessant inderdaad.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:06 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Er gaan maar twee treinen per dag tussen Paris en Barcelona, waarvan één slechts haalbaar is vanuit Nederland (V 14:54 Gare de Lyon, A 21:25 Barcelona, andere richting V 10:33 Barcelona, A 17:21 Gare de Lyon).
De Thalys die erop aansluit vertrekt om 10:15 uit Amsterdam en komt om 22:44 aan in Amsterdam. Is je vertrekstation Anrhem is het vertrek om 8:39 en de aankomst 23:58.
Dat zijn echt wel reistijden die enkel weggelegd zijn voor die-hards.
Dan is zelfs een treinreis naar Warschau nog beter te behappen. Dan kun je om 19:34 in Warschau aankomen als je uit Amsterdam om 7:00 vertrekt en mocht in Berlin de overstap misgaan dan kun je nog de trein van twee uur later pakken. Terugweg moet je wel om 8:27 vertrekken uit Warschawa Centralna en kom je om 21:00 aan in Amsterdam.
Een voordeel; ze rijden in Frankrijk substantieel harder door de boggies.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:07 schreef James1988 het volgende:
Ik heb OpenRailwayMap er eens op nageslagen, ten zuiden van Clermont-Ferrand zijn de baanvaksnelheden volgens die kaart om te huilen. Je mag blij zijn als je 80 rijdt. Dat wordt 'm niet, denk ik
Ik had laatst de indruk dat er vooral overal camera's zijn nadat ik in één week vier crashes op overwegen zag vanuit allemaal minstens 2 verschillende perspectieven.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:15 schreef b2py het volgende:
Ligt het aan mij of gebeuren er de laatste maanden/jaren meer ongevallen met voertuigen op overwegen dan daarvoor?
Las net dat de te laat sluitende spoorbomen bij Tienray de schuld kregen van het ongeval bij Tienray eerder vandaagquote:Op woensdag 28 december 2022 21:15 schreef b2py het volgende:
Ligt het aan mij of gebeuren er de laatste maanden/jaren meer ongevallen met voertuigen op overwegen dan daarvoor?
De TGV Paris-Barcelona heeft helaas geen symmetrie om 14:00, wat internationaal wel gebruikelijk is.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Terugweg is wel drama ja. Alhoewel het op zich wel kan voor vakantie, hoe veel mensen zitten wel niet 12-13 uur in de auto vanaf het Gardameer? Voor zakenreizen of korte tripjes is het minder interessant inderdaad.
Wat bedoel je daar mee?quote:Op woensdag 28 december 2022 21:23 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De TGV Paris-Barcelona heeft helaas geen symmetrie om 14:00, wat internationaal wel gebruikelijk is.
Dat wel, maar in het holst van de nacht 400 km afleggen met max 80 km/u schiet alsnog niet op als je helemaal naar Barcelona wilquote:Op woensdag 28 december 2022 21:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Een voordeel; ze rijden in Frankrijk substantieel harder door de boggies.
In Duitsland en de meeste andere landen geldt voor dagtreinen een symmetrie rond 14:00. De EC9 van Hamburg naar Zürich vertrekt in Karlsruhe om 13:49. De tegenovergestelde EC8 van Zürich naar Hamburg vertrekt in Karlsruhe om 14:12. De symmetrie ligt rond de 14:00.quote:
In 12 uur naar het Gardameer, dan moet je nog flink doortrappen ook zeker met kleine kinderen. Als je overdag dan gemiddeld 85-90 kan rijden is het al snel.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Terugweg is wel drama ja. Alhoewel het op zich wel kan voor vakantie, hoe veel mensen zitten wel niet 12-13 uur in de auto vanaf het Gardameer? Voor zakenreizen of korte tripjes is het minder interessant inderdaad.
Hangt ook een beetje af van waar in Italië en waar in Nederland je moet zijn natuurlijk.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In 12 uur naar het Gardameer, dan moet je nog flink doortrappen ook zeker met kleine kinderen. Als je overdag dan gemiddeld 85-90 kan rijden is het al snel.
Ik spreek uit ervaring
Maar je hebt wel een punt. Mensen rijden ook naar Spanje of vliegen naar Bali. Duurt ook 15-16 uur, hoor je niemand over zeiken. Maar met de trein is het ineens te lang. Waar zou dat aan liggen vraag ik me dan af.quote:Op woensdag 28 december 2022 21:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hangt ook een beetje af van waar in Italië en waar in Nederland je moet zijn natuurlijk.
Dat is zeker een deel van de verklaring (overstappen is gewoon stressmoment, zeker met een gezin). Maar ik denk wel dat er meer elementen zijn, variëren van een imagoprobleem/onbekend maakt onbemind tot prijs/kwaliteitverhouding die zeker voor gezinnen echt wel doorslaat naar de auto. En dan hebben we het nog niet gehad over het enorm ingewikkelde boekingssyteem en de onzekerheid die daar bij hoort (alhoewel dat wel raakt aan wat jij al zegt natuurlijk)quote:Op woensdag 28 december 2022 22:04 schreef James1988 het volgende:
Ik denk dat dat voornamelijk aan twee dingen ligt:
1- Overstappen brengen onzekerheid met zich mee. "Wat als mijn trein vertraging heeft, is de volgende trein er dan nog wel?" Bij een auto speelt dat niet, want als je i.p.v. 15 minuten een uur pauzeert staat je auto er nog altijd.
2- Non-stop reis. Een lange vlucht is niet geweldig, maar je bent onderweg en je kunt je ogen sluiten zonder dat je bang hoeft te zijn dat je spullen gejat worden. Een trein stopt vaker en je bagage ligt minder veilig.
De Nightjets doen het daarentegen goed, ondanks dat het een lange rit is. De behoefte is er dus wel degelijk.
Het verschil tussen de theorie en de praktijk is dat ze in theorie hetzelfde zijn en in de praktijk nietquote:Op woensdag 28 december 2022 21:22 schreef DeaDLocK2K het volgende:
"Dat gebeurt vaker."
Discrepantie tussen theorie en praktijk...
[ afbeelding ]
Praktisch dat die filmpjes gewoon public worden gezet, net als de rest van zijn filmpjesquote:
Waar rijdt de DM90 is Polen dan, welke trajecten? Als je geen Pools kan is de informatievoorziening behoorlijk beperkt.quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:44 schreef Peterselieman het volgende:
DM'90 heeft in Polen in een nieuwe kleurstelling proefgereden. Dit gaat om stel 3429, aldus de buren van Somda
https://kurier-kolejowy.p(...)stowych-w-jasle.html
Er bestaat zoiets als Google Translate. Heel handig, daarmee kun je o.a. Pools naar Nederlands vertalen....quote:Op zondag 1 januari 2023 09:04 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Waar rijdt de DM90 is Polen dan, welke trajecten? Als je geen Pools kan is de informatievoorziening behoorlijk beperkt.
quote:Niewykluczone, że pojazdy typu DM90 będą w niedalekiej przyszłości obsługiwać połączenie kolejowe z Zagórza do Krakowa i Kłodzka. Warto zaznaczyć, że połączenie realizowane przez SKPL Cargo na zlecenie PKP Intercity, o którym mowa, cieszy się sporym zainteresowaniem podróżnych, w tym mieszkańców Jasła i okolicznych miejscowości.
De inbouw van airconditioning en gesloten toiletten in die apparaten is echt een enorme vooruitgang:quote:Op zaterdag 31 december 2022 16:44 schreef Peterselieman het volgende:
DM'90 heeft in Polen in een nieuwe kleurstelling proefgereden. Dit gaat om stel 3429, aldus de buren van Somda
https://kurier-kolejowy.p(...)stowych-w-jasle.html
quote:The vehicles were equipped with air conditioning. There are also toilets with a closed system.
Was er al bang voor. Wel ellende, een uur extra reistijd voor zo’n korte omleiding.quote:Op maandag 2 januari 2023 13:47 schreef James1988 het volgende:
Ja, in Münster keert de trein van rijrichting.
Voor Praag kun je waarschijnlijk beter over Nürnberg, echter rijden de ICE's tussen RheinRuhr en Nürnberg/München aanstaande zomer tussen Würzburg en Nürnberg via Ansbach wat 35 minuten extra reistijd oplevert en de aansluiting op de RE naar Cheb (CZ) bedraagt door de omleiding via Ansbach slechts enkele minuten.quote:Op maandag 2 januari 2023 13:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Was er al bang voor. Wel ellende, een uur extra reistijd voor zo’n korte omleiding.
Misschien toch maar via Arnhem/Duisburg met de ICE. Even puzzelen nog tot de tickets in de verkoop gaan en ik de tarieven kan zien. Reis gaat naar Praag. Ben eens benieuwd.
Verbinding via Beieren heb ik ook naar zitten kijken maar al die krappe overstappen maken het tot een weinig aantrekkelijke optie imo.quote:Op maandag 2 januari 2023 14:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Voor Praag kun je waarschijnlijk beter over Nürnberg, echter rijden de ICE's tussen RheinRuhr en Nürnberg/München aanstaande zomer tussen Würzburg en Nürnberg via Ansbach wat 35 minuten extra reistijd oplevert en de aansluiting op de RE naar Cheb (CZ) bedraagt door de omleiding via Ansbach slechts enkele minuten.
De IC Amsterdam-Berlin rijdt aanstaande zomer via Münster en dat levert 60 tot 90 minuten extra reistijd op.
Via Beieren kan je wel voor 2 tientjes ongeveer vanuit Aken in Praag komen.quote:Op maandag 2 januari 2023 14:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Verbinding via Beieren heb ik ook naar zitten kijken maar al die krappe overstappen maken het tot een weinig aantrekkelijke optie imo.
Via Duisburg lijkt wel een goed alternatief te zijn, ik kan dan anderhalf uur later uit Utrecht vertrekken (ipv de 5:40 uit Amersfoort), in Berlijn nog een paar uur rondhangen en fatsoenlijk eten en dan de EC179 nemen. Dan is het wel een lange dag, maar ik denk in the end beter te behappen dan non-stop treinen, zeker vanwege de onderbreking in Berlijn.
Je kan ook Kopenhagen Stockholm Helsinki Tallinn Vilnius Warschau doen en daar de trein naar Praag pakken.quote:Op maandag 2 januari 2023 14:58 schreef James1988 het volgende:
Een andere optie is om de Nightjet naar Wenen te pakken en vanaf daar een trein richting Praag te nemen. Zowel ÖBB als RegioJet rijden op die route, treinen te over.
Ook als je de overstap van een uur plant in Nürnberg?quote:Op maandag 2 januari 2023 14:41 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Via Beieren kan je wel voor 2 tientjes ongeveer vanuit Aken in Praag komen.
dan neem je 1 intercity later in Cheb of 1 RE later in Nurnberg, die ruimte heb je wel.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:03 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ook als je de overstap van een uur plant in Nürnberg?
De overstap in Cheb (CZ) gaat meestal wel goed. Overstap in Nürnberg vanuit de ICE op de RE naar Cheb (CZ) is een groot vraagteken, mede door de omleiding via Ansbach.
https://www.bahn.de/servi(...)news/grossbaustellen
Overigens zijn ook tussen Berlin en Dresden en tussen Hannover en Leipzig grootschalige werkzaamheden en worden de EC's Berlin-Praag en IC's Köln-Dresden omgeleid met langere reistijden tot gevolg.
Als je in Nürnberg de RE naar Cheb (CZ) mist, mag je volgens mij niet over Schwandorf reizen en de RE Nürnberg-Cheb (CZ) rijdt niet iedere twee uur (er zitten enkele gaten in).quote:Op maandag 2 januari 2023 15:07 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
dan neem je 1 intercity later in Cheb of 1 RE later in Nurnberg, die ruimte heb je wel.
Ik krijg een reisoptie met dezelfde route voor 0939 en 1139 met vertrek uit Aken dus ik snap niet waarom je de route niet kunt hervatten zoals de latere optie als bij die eerste optie iets fout gaat maar misschien denk ik te gemakkelijk.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:23 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je in Nürnberg de RE naar Cheb (CZ) mist, mag je volgens mij niet over Schwandorf reizen en de RE Nürnberg-Cheb (CZ) rijdt niet iedere twee uur (er zitten enkele gaten in).
Dit is volgens mij wel een hele dure route en ook behoorlijk tijdrovend. Wien-Praha is circa 4 uur.quote:Op maandag 2 januari 2023 14:58 schreef James1988 het volgende:
Een andere optie is om de Nightjet naar Wenen te pakken en vanaf daar een trein richting Praag te nemen. Zowel ÖBB als RegioJet rijden op die route, treinen te over.
Maar dan kom je ook in Wenenquote:Op maandag 2 januari 2023 15:35 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Dit is volgens mij wel een hele dure route en ook behoorlijk tijdrovend. Wien-Praha is circa 4 uur.
Als je in Nürnberg de RE naar Cheb (CZ) mist moet je wel twee uur wachten in Nürnberg. Je mag namelijk niet over Schwandorf naar Praag.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:27 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik krijg een reisoptie met dezelfde route voor 0939 en 1139 met vertrek uit Aken dus ik snap niet waarom je de route niet kunt hervatten zoals de latere optie als bij die eerste optie iets fout gaat maar misschien denk ik te gemakkelijk.
Het probleem met Aken is wel een beetje dat het vanuit het midden van het land al ruim 3 uur kost om er te komen hčquote:Op maandag 2 januari 2023 15:27 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik krijg een reisoptie met dezelfde route voor 0939 en 1139 met vertrek uit Aken dus ik snap niet waarom je de route niet kunt hervatten zoals de latere optie als bij die eerste optie iets fout gaat maar misschien denk ik te gemakkelijk.
Ja bij al dit geneuzel met grenspunten en intervallen haak ik dus altijd een beetje af. Ik ben geen student meer en het hoeft niet meer allemaal voor 3 knaken, dan betaal ik liever wat meer en neem de ICE in plaats van allerlei gehannes met boemeltjes ergens achterin Duitsland.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:54 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je in Nürnberg de RE naar Cheb (CZ) mist moet je wel twee uur wachten in Nürnberg. Je mag namelijk niet over Schwandorf naar Praag.
Kun je even lekker lunchen met een flinke worst en echt goed Frankisch bier.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:54 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je in Nürnberg de RE naar Cheb (CZ) mist moet je wel twee uur wachten in Nürnberg. Je mag namelijk niet over Schwandorf naar Praag.
Aken is een mooi stadje!quote:Op maandag 2 januari 2023 15:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het probleem met Aken is wel een beetje dat het vanuit het midden van het land al ruim 3 uur kost om er te komen hč
Zelfs voor mij als Bredanaar duurt het al 2,5 uur om in Aken te komen.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het probleem met Aken is wel een beetje dat het vanuit het midden van het land al ruim 3 uur kost om er te komen hč
O dat geloof ik meteen. Ik wilde nog een keer een Klassiek Motorstel pakken voordat ze aan de kant gaan dus wellicht een mooie gelegenheid om eens in Aken te gaan kijken, want dat is een van de weinige plekken waar ze in het weekend nog komen.quote:
Ja ik wou ergens de komende maanden een keer gaan. Beluxtrains is nog niet helemaal bijgewerkt, maar ze worden nog maar zeer beperkt ingezet, zeker als je een dagje op en neer wil vanuit Nederland. Ik wil best naar Noorderkempen ofzo rijden of naar Limburg afzakken maar ik heb ook geen zin om helemaal ergens achter Charleroi of Bergen te moeten komen voor zo’n Klassiekje, dat is me wat te gortigquote:Op maandag 2 januari 2023 16:10 schreef James1988 het volgende:
Dan moet je niet al te lang wachten, de Klassiekskes gaan eruit wanneer de Belgen overstappen op ETCS only en dat is tegen 2025 het geval.
Ja waarschijnlijk wordt dat het gewoon. De NMBS is ook niet erg scheutig met goedkope dag- of actiekaarten dus beter gewoon op safe spelen ipv voor een vermogen Wallonië rondrijden en geen AM66 treffenquote:Op maandag 2 januari 2023 16:18 schreef James1988 het volgende:
Aken is je beste gok want daar mag voor zover mij bekend niets anders Belgisch komen.
Tussen Nürnberg en Cheb (CZ) rijden deze treinen:quote:Op maandag 2 januari 2023 16:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja bij al dit geneuzel met grenspunten en intervallen haak ik dus altijd een beetje af. Ik ben geen student meer en het hoeft niet meer allemaal voor 3 knaken, dan betaal ik liever wat meer en neem de ICE in plaats van allerlei gehannes met boemeltjes ergens achterin Duitsland.
Hoewel het natuurlijk wel z’n charme heeft.
Neem hem mee. Over een paar weken start de ticketverkoop, laat nog wel weten wat het geworden isquote:Op maandag 2 januari 2023 16:23 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Tussen Nürnberg en Cheb (CZ) rijden deze treinen:
[ afbeelding ]
Behoorlijk snelle dieseltreinen en in de eerste klas is behoorlijk comfortabel.
Tussen Cheb en Praha rijden deze treinen:
[ afbeelding ]
Ook rijtuigen met een hoog comfort. Tussen Plzen en Praha wordt non-stop gereden (uur reistijd).
Dus niet echt boemeltjes te noemen. Al zijn het geen ICE's.
Je kunt hiervoor trouwens beter bij Arriva kijkenquote:Op maandag 2 januari 2023 16:23 schreef James1988 het volgende:
Wellicht heb je dan nog wat aan het Euregioticket?
https://www.ns.nl/producten/overige-kaartjes/p/euregio
Het verschil? Hij is overal ¤20?quote:Op maandag 2 januari 2023 16:28 schreef James1988 het volgende:
[..]
Je kunt hiervoor trouwens beter bij Arriva kijken
https://www.arriva.nl/lim(...)-1/euregioticket.htm
Ben best aan het genieten.quote:Dit is het schema:
26/12 Nederland: Zutphen - Winterswijk (sneeuw)
27/12 Italië-Sardinië: Cagliari - Mandas-Arbatax
28/12 Oostenrijk: Ampflwang - Timelkam + Lambach - Gmunden
29/12 Noorwegen: Oslo - Myrdal - Flĺm
30/12 Noorwegen: Myrdal - Bergen
31/12 Zwitserland: Chur- Arosa (herhaling)
01/01 Frankrijk: Orléans - Nantes - Le Croisic (om 20:10 i.p.v. 19:50)
02/01 Oostenrijk: Steyr - Grünburg + St.Wolfgang - Schafberg
03/01 Ierland: Kilmeadan - Waterford - Limerick
04/01 Polen: Krakau - Tarnów - Krynica Zdrój
05/01 Frankrijk: Estivareilles - Craponne sA + Langeac - Langogne
Indien de tickets van CD nog altijd hetzelfde zijn: De RE van Neurenberg naar Cheb heeft Zugbindung, de treinen daarvoor en erna niet. Kortom, je moet vroeger richting Neurenberg vertrekken als je daar een uurtje wil rondlopen.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:07 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
dan neem je 1 intercity later in Cheb of 1 RE later in Nurnberg, die ruimte heb je wel.
Volgens de Wiki 8 stuks. Maar uiteindelijk moet de trein toch ook gaan rijden naar Luik? Dan heb je aan 8 stellen sowieso onvoldoende. Afgelopen zomer heeft er ook wekenlang niks of veel minder gereden vanwege werkzaamheden en gezeik met tekort aan machinisten. Station Heerlen De Kissel zou tijdelijk gesloten zijn maar dat is met stille trom een permanente sluiting geworden. Het scheelt dat er ook een aardige busverbinding is tussen Heerlen en Aken want op de trein zou ik het niet zo snel meer gokken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:03 schreef J.B. het volgende:
Arriva heeft blijkbaar problemen met het rollend materieel tussen Heerlen en Aachen, er rijden inmiddels al vier dagen geen treinen en de dagen daarvoor was het ook bal:
Vandaag:
[ twitter ]
2 januari:
[ twitter ]
1 januari:
[ twitter ]
31 december:
[ twitter ]
30 december:
Teveel tweets, maar ook een groot deel van de treinen uitgevallen.
29 december:
[ twitter ]
Hoeveel van die Drielandentreinen heeft Arriva überhaupt? Het kan toch niet zijn dat ze er maar een of twee hebben? Normaal zou het me niet opvallen, maar ik moest nu toevallig retour met de trein naar Duitsland wat ik uiteindelijk maar via Venlo gedaan heb.
De tweede kerstdag zat ik in die trein (waarvan de ritten naar Aachen hBf toen wel doorgingen maar die naar Herzogenrath niet.) De bestuurder verzocht in Heerlen de reizigers naar een ander treinstel ervoor over te stappen, zodat hij met de trein terug naar Aken kon. Zou dus ook een personeelsprobleem kunnen zijn vanwege onvoldoende tweetalige machinisten. Dat lijkt me op dit moment een stuk aannemelijker.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:03 schreef J.B. het volgende:
Arriva heeft blijkbaar problemen met het rollend materieel tussen Heerlen en Aachen, er rijden inmiddels al vier dagen geen treinen en de dagen daarvoor was het ook bal:
Vandaag:
[ twitter ]
2 januari:
[ twitter ]
1 januari:
[ twitter ]
31 december:
[ twitter ]
30 december:
Teveel tweets, maar ook een groot deel van de treinen uitgevallen.
29 december:
[ twitter ]
Hoeveel van die Drielandentreinen heeft Arriva überhaupt? Het kan toch niet zijn dat ze er maar een of twee hebben? Normaal zou het me niet opvallen, maar ik moest nu toevallig retour met de trein naar Duitsland wat ik uiteindelijk maar via Venlo gedaan heb.
Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar Duits en plat Limburgs is toch bijna hetzelfdequote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De tweede kerstdag zat ik in die trein (waarvan de ritten naar Aachen hBf toen wel doorgingen maar die naar Herzogenrath niet.) De bestuurder verzocht in Heerlen de reizigers naar een ander treinstel ervoor over te stappen, zodat hij met de trein terug naar Aken kon. Zou dus ook een personeelsprobleem kunnen zijn vanwege onvoldoende tweetalige machinisten. Dat lijkt me op dit moment een stuk aannemelijker.
8 stuks is genoeg voor Luik - Maastricht - Heerlen - Aken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Volgens de Wiki 8 stuks. Maar uiteindelijk moet de trein toch ook gaan rijden naar Luik? Dan heb je aan 8 stellen sowieso onvoldoende.
Personele problemen hebben ze in de afgelopen week ook gehad:quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Volgens de Wiki 8 stuks. Maar uiteindelijk moet de trein toch ook gaan rijden naar Luik? Dan heb je aan 8 stellen sowieso onvoldoende. Afgelopen zomer heeft er ook wekenlang niks of veel minder gereden vanwege werkzaamheden en gezeik met tekort aan machinisten.
Er lopen volgens mij een paar dingen door elkaar heen. Ten eerste heeft Arriva Limburg een tekort aan personeel en ten tweede is Arriva bezig met de inbouw van ECTS in de treinstellen. Die hebben volgens mij daardoor een nieuwe toelating nodig.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:35 schreef James1988 het volgende:
[..]
8 stuks is genoeg voor Luik - Maastricht - Heerlen - Aken.
Luik - Maastricht duurt 34 minuten, Maastricht - Heerlen - Aken 48 minuten. Zelfs als je de huidige tijden aanhoudt (en daardoor 11 minuten in Maastricht staat) ben je maar 93 minuten onderweg. Met 4 stellen kun je een uurdienst op de hele route rijden, met ruime kering in Luik en Aken.
Voor een pendeldienst tussen Heerlen en Aken heb je maar 1 of 2 stellen nodig (afhankelijk van hoe krap/ruim je je keringen kunt doen). Als zelfs dat op dit moment niet mogelijk is betekent dat waarschijnlijk dat de hele vloot aan de kant staat. Wellicht is er een toelating verlopen?
Maar is die ECTS ook de reden dat er nog niet naar Luik gereden wordt?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Er lopen volgens mij een paar dingen door elkaar heen. Ten eerste heeft Arriva Limburg een tekort aan personeel en ten tweede is Arriva bezig met de inbouw van ECTS in de treinstellen. Die hebben volgens mij daardoor een nieuwe toelating nodig.
Zeker. Daarom is de toelating in België nog niet rond, al kan de DVIS altijd wel wat nieuws verzinnen natuurlijkquote:Op dinsdag 3 januari 2023 21:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar is die ECTS ook de reden dat er nog niet naar Luik gereden wordt?
hoe? ik vraag dit voor mezelf.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:02 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Je kan ook Kopenhagen Stockholm Helsinki Tallinn Vilnius Warschau doen en daar de trein naar Praag pakken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |