Ik denk niet dat massatoerisme een rol speelt in het al dan niet optuigen van zo’n verbinding. Het werkt juist positief, want meer potentieel. Je zet de verbinding juist in richting een plek waar veel mensen heen willen.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:19 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
De NJ naar Zürich is in Duitsland als gewone IC ingelegd, dus dan hen je in de gebruikelijke stops in Duisburg, Düsseldorf, Köln, Bonn, Koblenz, Mainz, Frankfurt, Mannheim, Karlsruhe en Freiburg.
Barcelona is wel een bestemming die met dagtreinen nauwelijks bereiken is zonder een overnachting in Brussel of Lille. Dan biedt zo'n nachttrein wel meerwaarde, al vergroot een nachttrein naar Barcelona ook de toeristische druk op die stad die toch al enorm is.
daganiequote:Op woensdag 28 december 2022 18:09 schreef Spablauw214 het volgende:
Anders heb je straks de nachttrein naar Sarajevo ofzo. Of Tirana.
Scherpquote:Op woensdag 28 december 2022 18:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
daganie![]()
is niet aangesloten op een ander spoorwegnet.
Waar best iets voor te zeggen is. Vies stinkhol zonder noemenswaardige highlights. De rest van het land heeft daarentegen verrassend veel moois te bieden. En het kost allemaal geen reet.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:16 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Als je weg wil uit Tirana, neem dan gewoon de boot.
Je kunt op die manier wel makkelijk in 24 uur Barcelona bereiken, zonder over hoeven te stappen in Paris of een hotelovernachting onderweg te boeken. Zürich is makkelijk te bereiken met de EC9/EC8 of met de ICE. En als je vanuit Zürich rechtstreeks met de nachttrein naar Barcelona kan is dat wel een klimaatvriendelijk alternatief voor het vliegtuig.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:13 schreef James1988 het volgende:
Er staat per december 2024 een Nightjet Zürich - Barcelona gepland, dankzij samenwerking tussen SNCF en SBB. Of die gaat rijden moet ik nog maar zien. Beschikbaarheid van materieel dat naar Spanje mag en personeel met kennis van zaken lijkt me vrij schaars.
Gelukkig ligt er vanaf Perpignan tot in Barcelona ETCS, dus met een moderne meerspanningsloc (zoals een Vectron of Traxx) kom je een eind. Moet je alleen nog iets regelen voor Frankrijk...
Bij Wie is de Mol? Vorig jaar zijn beelden van Tirana opgenomen en ik vond de musea en andere historische bezienswaardigheden die ze lieten zien bij Wie is de Mol? In Tirana best interessant. Niet dat ik gelijk naar Tirana wil, maar misschien ooit in de toekomst dat ik Tirana nog wel wil bezichtigen.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waar best iets voor te zeggen is. Vies stinkhol zonder noemenswaardige highlights. De rest van het land heeft daarentegen verrassend veel moois te bieden. En het kost allemaal geen reet.
Samen met Chisinau en Skopje met afstand de minst boeiende Europese hoofdstad die ik heb bezocht, tbh.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:26 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Bij Wie is de Mol? Vorig jaar zijn beelden van Tirana opgenomen en ik vond de musea en andere historische bezienswaardigheden die ze lieten zien bij Wie is de Mol? In Tirana best interessant. Niet dat ik gelijk naar Tirana wil, maar misschien ooit in de toekomst dat ik Tirana nog wel wil bezichtigen.
Vind dat wel een hoop omslachtig gedoe alleen om een overstap in Parijs te omzeilen eigenlijk.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:23 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Je kunt op die manier wel makkelijk in 24 uur Barcelona bereiken, zonder over hoeven te stappen in Paris of een hotelovernachting onderweg te boeken. Zürich is makkelijk te bereiken met de EC9/EC8 of met de ICE. En als je vanuit Zürich rechtstreeks met de nachttrein naar Barcelona kan is dat wel een klimaatvriendelijk alternatief voor het vliegtuig.
Maar als je niet bij een van de opstapstations richting Duitsland in de buurt woont, is dat natuurlijk alsnog kut.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:03 schreef Erno-BE het volgende:
Die 12 uur naar Barcelona is toch enkel als je in Rotterdam of Amsterdam woont? En volgens mij moet je toch door Paris als je binnen één dag in Barcelona wil zijn. Als je Paris wil mijden moet je haast een overnachting plannen in Lille of eventueel Brussel.
Praag is veel makkelijker te bereiken. Of met IC naar Berlin en dan de EC naar Praag of eerst naar Duisburg, ICE naar Nürnberg, RE naar Cheb of Schwandorf en dan nog een sneltrein naar Praag.
Hier vanuit Twente is het volgens de railplanner app 13-14 uur. Moet je wel via Parijs, maar ik zie daar het probleem niet van. Dat is wel in een dag te doen.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:03 schreef Erno-BE het volgende:
Die 12 uur naar Barcelona is toch enkel als je in Rotterdam of Amsterdam woont? En volgens mij moet je toch door Paris als je binnen één dag in Barcelona wil zijn. Als je Paris wil mijden moet je haast een overnachting plannen in Lille of eventueel Brussel.
Praag is veel makkelijker te bereiken. Of met IC naar Berlin en dan de EC naar Praag of eerst naar Duisburg, ICE naar Nürnberg, RE naar Cheb of Schwandorf en dan nog een sneltrein naar Praag.
Waarom zou je in een nachttrein gaan zitten en heel slecht en kort slapen als je ook gewoon in 5 uurtjes met de dagtrein kan? Oprechte vraag, ik snap dat niet? Ik zou het zelf in ieder geval nooit doen.quote:Op woensdag 28 december 2022 14:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wow de tijden van die nieuwe nachttrein naar Berlijn zijn echt heel goed. 23:49 vertrek uit Deventer. Nice.
Er is een lijn via Maubeuge naar Parijs die geen HSL is. Daarna kan je afzakken via Clermont-Fd en zou je uiteindelijk in Nîmes moeten uitkomen.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:52 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me af via welke route zo'n European Sleeper van Amsterdam naar Perpignan/Barcelona eigenlijk zou moeten gaan rijden. Vanuit commercieel oogpunt wil je denk ik wel stoppen in Parijs, of er in ieder geval in de buurt komen, maar ik krijg het maar met moeite voor elkaar om zo'n route in elkaar te krijgen zonder over de hogesnelheidslijnen te gaan.
Dit is wat ik voor elkaar heb gekregen
kaart
Roodeschool-Madrid was enkele jaren geleden in een dag te doenquote:Op woensdag 28 december 2022 20:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hier vanuit Twente is het volgens de railplanner app 13-14 uur. Moet je wel via Parijs, maar ik zie daar het probleem niet van. Dat is wel in een dag te doen.
Als je maar kort tijd hebt voor een trip is vroeg aankomen wel lekker, want je hebt de hele dag nog. Alleen in het geval van Berlijn zou ik dan denk ik eerder voor de auto kiezen zeker als je met een groepje gaat en kan wisselen van chauffeur.quote:Op woensdag 28 december 2022 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom zou je in een nachttrein gaan zitten en heel slecht en kort slapen als je ook gewoon in 5 uurtjes met de dagtrein kan? Oprechte vraag, ik snap dat niet? Ik zou het zelf in ieder geval nooit doen.
Die 2e lijkt wel een goede optie en ook nog eens door een fraai landschap zeker na Clermont-Fd.quote:Op woensdag 28 december 2022 20:51 schreef James1988 het volgende:
Ik zie nu pas dat ik in mijn route per ongeluk toch deels HSL1 / LGV Nord heb meegepakt. Ik had 'm geprobeerd via Tournai te routeren maar daar heb ik dus iets fout gedaan
Ik heb nu een andere route geprobeerd en ik denk dat het is gelukt. Er wordt alleen geen grote Parijse terminal meer aangedaan, in plaats daarvan loopt de route via de Grande Ceinture en zou je Villeneuve-Saint-Georges hebben als Parijs station.
Route via Dijon-Lyon-Avignon:
route
Route via Clermont-Ferrand:
kaart
Er gaan maar twee treinen per dag tussen Paris en Barcelona, waarvan één slechts haalbaar is vanuit Nederland (V 14:54 Gare de Lyon, A 21:25 Barcelona, andere richting V 10:33 Barcelona, A 17:21 Gare de Lyon).quote:Op woensdag 28 december 2022 20:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hier vanuit Twente is het volgens de railplanner app 13-14 uur. Moet je wel via Parijs, maar ik zie daar het probleem niet van. Dat is wel in een dag te doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |