Wat was toen de reden dat hij teruggetrokken is?quote:Op vrijdag 9 december 2022 14:41 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Klopt deze is eerder terug getrokken
https://investeren.sameni(...)lelystad-bastion-171
Toch weer nodig om de wekker te zetten. Is een tijdje geleden.quote:Op vrijdag 9 december 2022 15:02 schreef leolinedance het volgende:
APOC in 1 minuut vol![]()
Ik zit er wel in
Bron: https://www.rijksoverheid(...)zoek-volgens-de-wwftquote:Hoe de instelling het cliëntenonderzoek wil uitvoeren, bepaalt zij voor een groot deel zelf. Dit is afhankelijk van de cliënt en de risico’s die de instelling ziet.
quote:Met trots kunnen wij melden dat Kapitaal op Maat als één van de eerste crowdfundingdienstverleners de Europese Vergunning (ECSPR) van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft verkregen.
De afgelopen maanden is een intensief traject doorlopen met de toezichthouder en is door het hele team van Kapitaal op Maat hard gewerkt om aan alle eisen en randvoorwaarden te voldoen die de Europese regelgeving stelt. De vergunning is een beloning voor al het harde werk en een kwaliteitskeurmerk dat beleggers en MKB-ondernemers het vertrouwen geeft om via het platform van Kapitaal op Maat te beleggen en/of financiering te verkrijgen.
Een van de belangrijkste toevoegingen aan het platform is de integratie van betaaldienstverlener GoCredible. Onder de vergunning verloopt al het betalingsverkeer via de derdengelden rekening van GoCredible. Onder de Europese regelgeving zal Kapitaal op Maat bijdragen aan een transparante kapitaalmarkt, die voor zoveel mogelijk geldgevers en geldvragers beschikbaar blijft.
Met vriendelijke groet,
Team Kapitaal op Maat
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 9 december 2022 16:35 schreef Gustaf86 het volgende:
Nou, we gaan het zien hoe MAX incommunicado wanbetalers aanpakt:Dat ze dat met Corbelo ook maar doen. Die gast is in mijn ogen niet te vertrouwen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanaf mei niks meer ontvangen,
Eerste aflossingen zouden begin september komen,
Toen in november,
En nu inmiddels nog niks.
Max moet hier nu op doorpakken, en die jongen niet op zijn blaauwe ogen met gladde praatjes geloven. Hij heeft iedere keer weer een andere smoes, het lijkt inmiddels wel of hij familiebanden met Valtentino Meerzorg heeft.
Laat die Corbelo gast die aanbetaling die zij ontvingen naar aflossen op de leningen. Dat geld zal nu wel ‘verdwijnen’ .quote:Op vrijdag 9 december 2022 17:01 schreef quepos het volgende:
[..]
Dat ze dat met Corbelo ook maar doen. Die gast is in mijn ogen niet te vertrouwen.
Vanaf mei niks meer ontvangen,
Eerste aflossingen zouden begin september komen,
Toen in november,
En nu inmiddels nog niks.
Max moet hier nu op doorpakken, en die jongen niet op zijn blaauwe ogen met gladde praatjes geloven. Hij heeft iedere keer weer een andere smoes, het lijkt inmiddels wel of hij familiebanden met Valtentino Meerzorg heeft.
quote:Voor het project 26333 | Comfort Projectontwikkeling IV hebben wij u in november geïnformeerd over het uitblijven van de rentebetaling op het project.
Voor de termijnen 1 en 2 is inmiddels het depot gebruikt. Het depot is hiermee volledig op gebruikt.
Deze financiering is aangegaan voor het project in Nunspeet.
De benodigde vergunningen zijn voor dit project inmiddels verleend. Voor dit project hebben zich mogelijke geïnteresseerden gemeld. Dit traject neemt meer tijd in beslag dan wenselijk is. De verwachting is dat er over deze verkoop in week 50 meer bekend wordt.
Zodra er meer bekend is over dit dossier, informeren wij u daarover.
we weten helemaal niet om welk bedrag het gaat, wat is gebruikelijk in zo,n situatiequote:Op vrijdag 9 december 2022 17:19 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Laat die Corbelo gast die aanbetaling die zij ontvingen naar aflossen op de leningen. Dat geld zal nu wel ‘verdwijnen’ .
Daar heb ik toevallig over gebeld. Maar daar hebben zij geen inspraak op. Dat ligt aan de notaris. Tevens zouden, zullen er ook nog een aantal projecten vroegtijdig afgelost worden is mij verteld.quote:Op zondag 11 december 2022 07:39 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik verwacht dit jaar nog 7 reguliere aflossingen van SiG waarvan de meeste in de laatste paar dagen van het jaar. De kans dat de aflossingen voor 1-1-23 allemaal op mijn bankrekening of wallet staan lijkt me klein. Hoe zouden deze op de jaaropgave van SiG terecht komen voor VRH?
Ik zat ook in VB2 deel 1. Die was destijds met 2 maanden alweer vertrokken met 3 maandjes extra rente.quote:Op vrijdag 9 december 2022 22:31 schreef obligataire het volgende:
Investeringslink v*b*2 bv
https://www.collincrowdfu(...)67cbee875617ce17b7fa
daarom neem ik deze niet mee.quote:Op zondag 11 december 2022 11:28 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik zat ook in VB2 deel 1. Die was destijds met 2 maanden alweer vertrokken met 3 maandjes extra rente.
Leuk als je het omrekent naar een jaarrendement maar zonde van mijn tijd.
Werkelijk rendement is toch met aftrek van de kosten.quote:Op zondag 11 december 2022 11:57 schreef samlood het volgende:
als in 2025 het werkelijke rendemend wordt belast , wordt dan de fee van gve en collin aftrekbaar van je rendemend????
1e lening (6,5%) is zeer moeizaam vol gekomen. Nu 9,5%. Dit is vragen om moeilijkheden volgens mij.quote:Op vrijdag 9 december 2022 19:34 schreef KrekelJapie het volgende:
9,5% voor een schutting bouwer
https://www.collincrowdfund.nl/lano-klussenbedrijf-b-v-2/
1e hypotheek bedrijfswoning, 2e rang
100% lineaire aflossing
Recensies geven mij ook niet echt vertrouwen.quote:Op zondag 11 december 2022 12:08 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
1e lening (6,5%) is zeer moeizaam vol gekomen. Nu 9,5%. Dit is vragen om moeilijkheden volgens mij.
De praatjes zijn even glad als het kapsel van Dennis.quote:Op zondag 11 december 2022 12:20 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Recensies geven mij ook niet echt vertrouwen.
Volgens mij niet, dat wordt normaal altijd wel door Collin vermeld als dat zo is.quote:Op zondag 11 december 2022 12:03 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
daarom neem ik deze niet mee.
VD Tillart ziet er goed uit. Liep de 1e lening (die geherfinancierd wordt) ook via collin ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Publicatie: Maandag 12 december 12:00 uur
Dat denk ik ook. Ik vermoed overigens dat deze transactie is ingegeven om over 2023 onder de heffingsvrije grens box 3 te blijven. Dankzij de hoge financiering lukt dat waarschijnlijk net, anders wordt de heffing volgens de overgangsregeling redelijk fors.quote:Op zondag 11 december 2022 12:38 schreef obligataire het volgende:
[..]
Volgens mij niet, dat wordt normaal altijd wel door Collin vermeld als dat zo is.
Vind overigens wel dat die knaap veel schuld op zijn porto heeft. Die overwaarde is zo weg als het een beetje tegenzit. Voor ons (deel)project maakt dat niet zoveel uit nu daar een vrij lage LTV op zit.
Heb hem voor mijn standaardinleg meegenomen, als hij toch problemen krijgt met de fiscus wil ik er niet te fors inzitten.quote:Op zondag 4 december 2022 10:43 schreef zeeland6 het volgende:
Ter lering (en geen vermaak).
Hoe bizar box 3 kan uitpakken.
https://www.taxlive.nl/nl(...)-box-3-kan-uitpakken
Staat inmiddels open.quote:Op vrijdag 9 december 2022 14:12 schreef KrekelJapie het volgende:
VRH project SiG
https://investeren.sameningeld.nl/project/lelystad-bastion-171
[..]
Zo te zien aan de foto's hebben ze eerst opgeknapt. En daarna nogmaals bij SIG. in de etalage gezet.quote:Op zondag 11 december 2022 14:43 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Staat inmiddels open.
Meegenomen.
Ik ben maar een leek, maar als je leent met je BV is het toch box 2 en geen box 3? En geld lenen zorgt voor extra schuld, maar ook voor extra liquide middelen, dus dat heeft toch geen invloed op de heffingsvrije grens? Hoogstens helpt het voor een lager percentage waar tegen het vermogen boven die heffingsvrije voet wordt belast.quote:Op zondag 11 december 2022 14:24 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Ik vermoed overigens dat deze transactie is ingegeven om over 2023 onder de heffingsvrije grens box 3 te blijven. Dankzij de hoge financiering lukt dat waarschijnlijk net, anders wordt de heffing volgens de overgangsregeling redelijk fors.
Beetje zoals voorbeeld 3 in dit verhaal:
[..]
Heb hem voor mijn standaardinleg meegenomen, als hij toch problemen krijgt met de fiscus wil ik er niet te fors inzitten.
Ik ben ook geen expert, maar kan me voorstellen dat een zakelijke hypothecaire lening met je eigen bv toch box 3 kan zijn. En de nieuwe lening levert prive geen liquide middelen op, want hij betaalt er de panden mee. Wanneer de fiscale waarde van de gekochte panden lager is dan de betaalde koopsom kan zijn fiscaal vermogen toch afnemen door deze transactie.quote:Op zondag 11 december 2022 19:47 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
Ik ben maar een leek, maar als je leent met je BV is het toch box 2 en geen box 3? En geld lenen zorgt voor extra schuld, maar ook voor extra liquide middelen, dus dat heeft toch geen invloed op de heffingsvrije grens? Hoogstens helpt het voor een lager percentage waar tegen het vermogen boven die heffingsvrije voet wordt belast.
Lenen aan je eigen BV is doorgaans volgens mij juist box1 maar speelt weer wel een 12% vrijstelling op het rendement (zie o.a. https://www.navigator.nl/thema/1018/de-terbeschikkingstellingsregelingen en https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/ter_beschikking_stellen_van_bezittingen/). Bij lenen van je eigen bv kan zowel box1 als box3 van toepassing zijn en is het afhankelijk van het doel (bijv. eigen woning).quote:Op maandag 12 december 2022 02:01 schreef Bobby100 het volgende:
in principe is een lening van de eigen BV box 3 en soms box 1 (eigen woning of voor je onderneming of als dus je vastgoedportefeuille in box 1 valt als het als onderneming wordt gekwalificeerd). Een lening aan je BV is doorgaans box 2 via de terbeschikkingstelling regeling.
Verhoogd van 7% naar 8%quote:Op zondag 11 december 2022 11:28 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik zat ook in VB2 deel 1. Die was destijds met 2 maanden alweer vertrokken met 3 maandjes extra rente.
Leuk als je het omrekent naar een jaarrendement maar zonde van mijn tijd.
Ze zagen waarschijnlijk dat Thilla*rt veel sneller vol liep en er werd meteen ingegrepenquote:
Linkje:quote:Op vrijdag 9 december 2022 19:34 schreef KrekelJapie het volgende:
9,5% voor een schutting bouwer
https://www.collincrowdfund.nl/lano-klussenbedrijf-b-v-2/
1e hypotheek bedrijfswoning, 2e rang
100% lineaire aflossing
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 12 december 2022 13:34 schreef KrekelJapie het volgende:
Renovatieproject tegen 9% rente
https://www.collincrowdfu(...)p-c-van-hooft-box-3/
1e hypotheek
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Teveel gedoe wat mij betreft rondom deze ondernemers
Die verhandelbaarheid lijkt mij ook een issue inderdaad. Dividend is voor mij de enige reden om in niet beurs-genoteerde clubs te handelen. Daar zeggen ze, mogelijk wijselijk, helemaal niets over.quote:Op dinsdag 6 december 2022 10:57 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
mogelijk maar het lijkt mij een andere doelgroep. Ik investeer wel in hun projecten maar niet in hun struktuur. Moet er wel bijzeggen dat de reden daarvoor vooral twijfels aan de verhandelbaarheid is. Ze zeggen het geld voor een belangrijk deel nodig te hebben voor een Europese vergunning om verder te kunnen uitrollen.
Verder kijk ik met spanning uit naar de deadline van 8 december. Veel verwacht ik er niet van want de beloofde info van de C*rb*l*cowboy is er ook nog steeds niet
Inmiddels ook een mail van MAX ontvangen over de aandelenuitgifte. Ze hebben eerst degenen die al eerder investeerden benaderd, naar eigen zeggen thans 50% gefund daarmee (van de ¤ 750.000,-)quote:Op maandag 12 december 2022 18:14 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
Die verhandelbaarheid lijkt mij ook een issue inderdaad. Dividend is voor mij de enige reden om in niet beurs-genoteerde clubs te handelen. Daar zeggen ze, mogelijk wijselijk, helemaal niets over.
Dat had je vrijdag ook al gemeld. Laten we de communicatie van MCF afwachten voor we hier paniekerig gaan doen. Volgens de laatste mail van MCF waren er bankproblemen waardoor de betaling later is. Geen indicaties dat er cashflowproblemen zijn. En de volgende executie? Die zijn er (nog) niet geweest bij MCF.quote:Op maandag 12 december 2022 18:20 schreef Crowdmeister het volgende:
B*d Honn*f bij MCF ter grootte van 1.3 mio nog steeds geen rente betaald. Ik vrees voor de volgende executie, op het totaal geleende bedrag dat bij MCF uitstaat, is dit een hele grote.
In de tijd van inschrijving heb ik volgens mij een bedrag van 300k voorbij zien komen.
Vrijdag werd er al melding gedaan van een andere geldnemer, en niet Corbelo. Maar we gaan het allemaal zien de komende weken.quote:Op maandag 12 december 2022 22:14 schreef eXistence het volgende:
[..]
Dat had je vrijdag ook al gemeld. Laten we de communicatie van MCF afwachten voor we hier paniekerig gaan doen. Volgens de laatste mail van MCF waren er bankproblemen waardoor de betaling later is. Geen indicaties dat er cashflowproblemen zijn. En de volgende executie? Die zijn er (nog) niet geweest bij MCF.
Hier een recent voorbeeld hoe Estateguru omging met een vertraagd project, leek mij een aardige illustratiequote:Op maandag 12 december 2022 22:31 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Vrijdag werd er al melding gedaan van een andere geldnemer, en niet Corbelo. Maar we gaan het allemaal zien de komende weken.
Volgens mij is dat gewoon spaargeld.quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:36 schreef zeeland6 het volgende:
Quizvraag
Tellen de investeringen bij CCF e.a. waarvoor je nu inschrijft en je geld moet overmaken en pas tot stand komen in januari 23 mee als belegging of als spaargeld (peildatum 1-1-23). ?
+1quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:38 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat gewoon spaargeld.
Nee want Collin is geen bank, vordering dus 'belegging'.quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:38 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat gewoon spaargeld.
Lijkt mij ook, wachten wat Collin als antwoord geeft op de quizvraag.quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:41 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nee want Collin is geen bank, vordering dus 'belegging'.
Is ook weer zo. Dan dus ook geen significante bedragen in de wallets laten staan op 31 dec!quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:41 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nee want Collin is geen bank, vordering dus 'belegging'.
Eerste (m.i. foute) antwoord van Collin, dat ik wel verwacht had:quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Is ook weer zo. Dan dus ook geen significante bedragen in de wallets laten staan op 31 dec!
ik weet niet hoe CCF het doet maar vorig jaar had ik een jaaropgaaf van Seedrs waarin ze zelf een onderscheid maakten tussen overgemaakte gelden die daadwerkelijk waren geïnvesteerd en die nog niet doorgestort waren (omdat de campagne nog liep). De laatste werden als cash betiteld en heb ik ook alszodanig bij de fiscus opgegeven.quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:36 schreef zeeland6 het volgende:
Quizvraag
Tellen de investeringen bij CCF e.a. waarvoor je nu inschrijft en je geld moet overmaken en pas tot stand komen in januari 23 mee als belegging of als spaargeld (peildatum 1-1-23). ?
Ik had een tegenovergestelde vraag. Projecten met hypothecaire dekking die bij de notaris zijn afgelost op 28-12, maar pas op 3-1 worden bijgeschreven op het wallet/bankrekening. Deze zouden volgens SIG meetellen als vermogen, terwijl er geen lopende investering is op 1-1.quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:13 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
ik weet niet hoe CCF het doet maar vorig jaar had ik een jaaropgaaf van Seedrs waarin ze zelf een onderscheid maakten tussen overgemaakte gelden die daadwerkelijk waren geïnvesteerd en die nog niet doorgestort waren (omdat de campagne nog liep). De laatste werden als cash betiteld en heb ik ook alszodanig bij de fiscus opgegeven.
maar het is ook geen banktegoed op een eigen bankrekening. Ik ken de wettekst niet, maar kan me voorstellen dat alles dat geen cash of banktegoed op een eigen bankrekening als belegging wordt gezien en dat je een wallet of vordering op een crowdfundingplatform / derdenrekening niet als banktegoed mag rekenen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:16 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik had een tegenovergestelde vraag. Projecten met hypothecaire dekking die bij de notaris zijn afgelost op 28-12, maar pas op 3-1 worden bijgeschreven op het wallet/bankrekening. Deze zouden volgens SIG meetellen als vermogen, terwijl er geen lopende investering is op 1-1.
zijn dat geen 2 verschillende zaken? Als aflossing op 28-12 plaatsvindt is hij weg uit de portefeuille dus ook niet in de jaaropgave 2023. Wanneer SiG de vrijkomende gelden overmaakt staat daar los van, daar kan je pech mee hebben en in jouw voorbeeld misschien geluk want op 1 januari is het bedrag "onderweg" tenzij het in je wallet staat en dan ben je bij het oorspronkelijke probleem (spaargeld of niet)quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:16 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik had een tegenovergestelde vraag. Projecten met hypothecaire dekking die bij de notaris zijn afgelost op 28-12, maar pas op 3-1 worden bijgeschreven op het wallet/bankrekening. Deze zouden volgens SIG meetellen als vermogen, terwijl er geen lopende investering is op 1-1.
Cash geld (boven de vrijstelling) is ook Overig/belegging op 1-1-2023..........raar maar waar.quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:24 schreef obligataire het volgende:
De liquide middelen bij Binck (nu Saxo) worden ook apart vermeld en die komen ook als zodanig terug bij de vooringevulde gegevens bij de aangifte. Maar Binck is een bank en Collin en andere platformen hebben wel vergunningen maar niet zijnde bank. Dus ze kunnen het wel apart vermelden bij liquide middelen maar of het dat ook echt 'spaargeld' maakt is nog maar zeer de vraag.
Overigens denk ik dat iets sowieso een belegging is als men er een beleggingsrisico over loopt. Dus na storting van het geld. Op zich is er natuurlijk nog een kleine kans dat het project gecancelled wordt maar dan wordt het uiteraard teruggestort.
Die Peter heeft aardig vaak gelijk.quote:Op dinsdag 13 december 2022 10:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Geheel mee eens. Door zo een prijs aan deze club te geven maak je deze club geloofwaardiger voor de niet ervaren belegger. De koude douche of de gouden gevaren driehoek zou beter op zijn plaats zijn.
https://twitter.com/peter(...)-qtn86z_k3XCY7nMPAcw
Ik vind het raar dat de website met actieve leningen ook helemaal niet is bijgewerkt. Zo maar steekproef bij de 3 oudste actieve leningen:quote:Op dinsdag 13 december 2022 15:46 schreef Zlatan51 het volgende:
[..]
Die Peter heeft aardig vaak gelijk.
Als "ervaren bankier" zoals hij vaak roept zit hij bovengemiddeld in de problemen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 15:46 schreef Zlatan51 het volgende:
[..]
Die Peter heeft aardig vaak gelijk.
De meeste ervaring doe je nu eenmaal op door dingen die niet goed gingen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 17:47 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Als "ervaren bankier" zoals hij vaak roept zit hij bovengemiddeld in de problemen.
In de foto van pitch 2 lijkt die een beetje op een van die karakters uit de cartoon hotel transsylvania.quote:Op dinsdag 13 december 2022 14:08 schreef obligataire het volgende:
Lano Klussenbedrijf staat ook open voor wie wil.
Ik moet zeggen dat de profielfoto's (pitch 1 en 2) - afgezien van 's mans postuur - niet erg op elkaar lijken.
Als cash-contant dan volgens deze (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/content/box-3-inkomen-op-voorlopige-aanslag-2023) info van de belastingdienst niet, dan valt contant geld in dezelfde categorie als bank- en spaartegoeden. Het is wel de vraag waar tegoeden in wallets onder vallen, praktisch gezien zijn di direct opvraagbaar en toegankelijk. Ik voorspel nog de nodige bezwaarprocedures voor 2023 en verder, want het gehele is niet altijd even helder. Neem groenbeleggeningen bij een bank, zijn (technisch gezien) banktegoeden maar stonden tot 2022 onder het kopje beleggingen in de vooringevulde aangifte. Maar het is adviseerbaar de wallets uiterlijk eind van het jaar leeg te boeken naar een spaar relening, dan is er geen discussie. Zonder iemand nu op het verkeerde pad te sturen, zover ik weet wordt de info van crowfundingplatformen niet met de belastingdienst gedeeld, dus ik zou het invullen zoals het volgens mij verdedigbaar is en bij een correctie bezwaar maken en je keuzes uitleggen en onderbouwen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 13:15 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Cash geld (boven de vrijstelling) is ook Overig/belegging op 1-1-2023..........raar maar waar.
Ik zou geen fiscaal advies vragen aan Crowdfundplatformen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:55 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Eerste (m.i. foute) antwoord van Collin, dat ik wel verwacht had:
"Bedankt voor uw bericht.
Deze gelden behoren tot spaargeld.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,"
More to come
De site lijkt niet goed bijgewerkt en ook de weergave van je portefeuille klopt mogelijk niet helemaal. Ik heb één afgeloste lening en die staat zowel op de site als in m'n portefeuille nog als actief. Of er ook daadwerkelijk achterstanden te melden zijn zoals Peter aangeeft weet ik niet, alle C*rb*lo leningen zijn namelijk op niet-aflossen gezet en rente achteraf te betalen bij aflossing en dat zonder einddatum zover ik heb begrepen. Tsja, zo heb je formeel dus ook geen achterstanden. De andere achterstanden gaan pas tellen als er meer dan 45 dagen achterstand is en verlengingen tellen ook niet mee. Tot die tijd zijn er dus geen formeel te melden achterstanden. Ik heb naast C*rb*lo nog een lening die inmiddels acher loopt eb regelamtig te laat betaalt, maar die achterstand is formeel nog geen 45 dagen dus telt niet als achterstand in de berekeningen van mcf, en zo zullen er best meer zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2022 17:05 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat de website met actieve leningen ook helemaal niet is bijgewerkt. Zo maar steekproef bij de 3 oudste actieve leningen:
Magdalenenstrassse Gelsenkirchen 06/21 15 maanden, Zutendaal 07/21 9 maanden, Myers Road Liverpool 08/21, 12 maanden.
Zouden allemaal wel actieve afgelost moeten zijn. Ik zit er niet in maar kan iemand hier de aflossing bevestigen? Is gewoon de website niet up to date? Het roept alleen maar vragen op.
Als je het zeker wilt weten: vooroverleg aanvragen met belastinginspecteur (en ook niet vertrouwen op belastingtelefoon)quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:42 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
Ik zou geen fiscaal advies vragen aan Crowdfundplatformen.
De foto van pitch 1 doet dan weer aan een blank broertje van Shrek denkenquote:Op dinsdag 13 december 2022 18:19 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
In de foto van pitch 2 lijkt die een beetje op een van die karakters uit de cartoon hotel transsylvania.
Excuus. Cash geld valt tot en met 2022 onder categorie "belegging'. Vanaf 1-1-2023 inderdaad onder spaargeld.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:04 schreef tnhb het volgende:
[..]
Als cash-contant dan volgens deze (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/content/box-3-inkomen-op-voorlopige-aanslag-2023) info van de belastingdienst niet, dan valt contant geld in dezelfde categorie als bank- en spaartegoeden. Het is wel de vraag waar tegoeden in wallets onder vallen, praktisch gezien zijn di direct opvraagbaar en toegankelijk. Ik voorspel nog de nodige bezwaarprocedures voor 2023 en verder, want het gehele is niet altijd even helder. Neem groenbeleggeningen bij een bank, zijn (technisch gezien) banktegoeden maar stonden tot 2022 onder het kopje beleggingen in de vooringevulde aangifte. Maar het is adviseerbaar de wallets uiterlijk eind van het jaar leeg te boeken naar een spaar relening, dan is er geen discussie. Zonder iemand nu op het verkeerde pad te sturen, zover ik weet wordt de info van crowfundingplatformen niet met de belastingdienst gedeeld, dus ik zou het invullen zoals het volgens mij verdedigbaar is en bij een correctie bezwaar maken en je keuzes uitleggen en onderbouwen.
Ik wel 🤣. De betaling van vandaag is inderdaad dubbel ontvangen op de bank.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:55 schreef Tjalala het volgende:
Ik wou even kijken bij gve of er nog updates stonden. Blijkt dat er heel wat staan die allemaal gelijk:
Mogelijk heeft u de uitbetaling van dit project dubbel ontvangen. Indien dit het geval is wordt u hier nader over geïnformeerd
Hebt niet bij de bank ingelogd om te kijken....
Ik heb geen dubbele betaling ontvangen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 21:44 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik wel 🤣. De betaling van vandaag is inderdaad dubbel ontvangen op de bank.
Later vandaag een e-mailtje met uitleg en excuses. Vooral niet terugstorten, ze verrekenen het met de eerst aankomende termijnen (voor de projecten die dit betreft)
Ccf heeft er een nachtje over geslapen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:55 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Eerste (m.i. foute) antwoord van Collin, dat ik wel verwacht had:
"Bedankt voor uw bericht.
Deze gelden behoren tot spaargeld.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,"
More to come
quote:Update 14 december 2022: Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, wordt de rente verhoogd naar 8%. Deze aanpassing is bij het tabblad Financieel doorgerekend. De wijziging heeft geen invloed op de risicoclassificatie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit project betreft een herpublicatie van project 26619. Het project is voor u aantrekkelijker gemaakt door de rente te verhogen naar 7% en de looptijd te verkorten van 60 naar 24 maanden.
Wat ik niet begrijp is dat men niet gelijk aangeeft dat project pas in januari afgeschreven wordt en en tot stand komt. Bovendien zou de looptijd terug gebracht moeten worden tot 23 maanden. Men maakt dan optimaal gebruik van de belasting peildagen. Kost niets maar haalt misschien wel x aantal investeerders over de streep. Levert Box 3 investeerder nl een paar procent extra op.quote:Op woensdag 14 december 2022 10:57 schreef KrekelJapie het volgende:
2e renteverhoging:
U heeft recent geïnvesteerd in project 26923 - Aankoop bedrijfspand Nieuwegein. De ondernemers danken u voor het vertrouwen. De ondernemers verhogen de rente naar 8%, om deze aanvraag nog aantrekkelijker voor u te maken.
Wilt u naar aanleiding van dit bericht uw investeringsbedrag ophogen? Login op uw account en ga naar ‘Mijn projecten’. Selecteer project 26923 en klik op ‘Nu investeren’. Vul het gewenste bedrag in, hiermee wordt uw huidige investering overschreven. Klik hier voor het project. Werkt de link niet? Plaats dan de volgende url in uw browser: https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=26923
[..]
Hoe ben jij aan die incentive gekomen?quote:Op dinsdag 13 december 2022 21:45 schreef obligataire het volgende:
Afgelopen weekend hebben we Veera in Eindhoven bezocht, in het kader van de incentive die deze maand voor het laatst gebruikt kon worden. Het heeft even geduurd, de verbouwing, maar het resultaat is er naar, bijzonder sfeervol en mooi ingericht. We werden vriendelijk ontvangen en het eten was heerlijk. Parkeren kon vlak voor de deur, ook handigDe eigenaar zelf hebben we gemist maar dat komt misschien nog wel een keer bij een toekomstig te openen restaurant
Ik zag veel medegasten waarvan ik vermoedde dat ze zelf uit India komen, dat is op die locatie in en rondom Eindhoven niet heel vreemd natuurlijk met al die high tech bedrijven daar.
Gewoon via de mail. De incentive was in eerste instantie t/m augustus geldig maar is later verlengd vanwege de vertraging bij de bouw.quote:Op woensdag 14 december 2022 12:23 schreef escortmk2 het volgende:
[..]
Hoe ben jij aan die incentive gekomen?
Ik zie het in de project omschrijving wel staan maar heb nooit een mail gehad, zie m ook niet onder mijn HCN-account staan terwijl ik het vinkje wel op “aan” heb staan en ik heb ook nergens gezien dat de incentive voor een bepaalde termijn gebruikt moest worden…
Wat bij betaling 1 t/m 5 wel lukte, kan ineens niet meer bij termijn 6? Wat een kulverhaal.quote:Op woensdag 14 december 2022 10:02 schreef InVestEerder het volgende:
Zelfde leningnummer maar andere omschrijving. Waarschijnlijk om het overzichtelijk te houden![]()
![]()
Op 30-11 mail van MCF
Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in lening #884887 – Bad Honnef, Germany van KM Liegenschaften GmbH. Op 24 november hadden wij een rentebetaling moeten ontvangen van de ontwikkelaar, echter hebben zij aangegeven dat ze bankproblemen ervaren. Wij hebben contact gehad met de ontwikkelaar en zij hebben gemeld dat de rentebetaling vόόr 7 december naar de Escrow zal worden overgemaakt. Onze excuses voor de vertraging
Op 13-12 mail van MCF
Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in lening #884887 Severinstraße 87, 50678, Köln, Germany van KM Liegenschaften.
Op 24/11 had je rentebetaling periode 6 van lening #884887 moeten onvangen, maar wij hebben de betaling helaas nog niet van de projectontwikkelaar ontvangen. De projectontwikkelaar heeft aangegeven problemen te hebben met de bank en dat hij de betaling hierdoor nog niet heeft kunnen overmaken. Deze problemen hebben te maken met de betaling overmaken van de Duitse bank naar onze rekening, hij heeft zover wij weten dus geen cashflowproblemen.
Het geld klotst bij ons tegen de plinten omhoog, maar helaas werkt de bank niet mee om onze betaalopdrachten uit te voeren....![]()
Geld overmaken vanuit Duitsland naar Nederland; héél complex idd tegenwoordig met IBAN systeem![]()
![]()
Dit zelfde smoesje hebben we ook al een paar keer te horen gekregen vanuit UK.
Heeft misschien met respect te maken naar de nabestaanden toe!quote:Op woensdag 14 december 2022 12:52 schreef SOG het volgende:
Mag je geen vragen stellen hier als een crowdfundlener zelfmoord pleegt. Zit kim jong un hier aan de knoppen
Waarom zou dat niet mogen?quote:Op woensdag 14 december 2022 12:52 schreef SOG het volgende:
Mag je geen vragen stellen hier als een crowdfundlener zelfmoord pleegt. Zit kim jong un hier aan de knoppen
Dat zo'n platform die onzin maar als zoete koek sliktquote:Op woensdag 14 december 2022 12:57 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Wat bij betaling 1 t/m 5 wel lukte, kan ineens niet meer bij termijn 6? Wat een kulverhaal.
quote:Op woensdag 14 december 2022 12:52 schreef SOG het volgende:
Uiteraard mag je hier altijd vragen stellen maar het is de toon die de muziek maakt. In dit geval is m.i. een beetje respect wel gewenst. Het is voor de nabestaanden al triest genoeg.quote:Op woensdag 14 december 2022 13:55 schreef quepos het volgende:
[..]
Heeft misschien met respect te maken naar de nabestaanden toe!
Dat is standaard bij MaxCF. Zojuist weer een mailtje ontvangenquote:Op woensdag 14 december 2022 14:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zo'n platform die onzin maar als zoete koek slikt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
Ik heb mijn twijfels. Zit vrij comfortabel in het eerste project door die 2e hypotheek. Kan niet veel redenen bedenken om aan de tweede mee te doen. Best zwaar gefinancierd met niet al te veel overwaarde.quote:Op woensdag 14 december 2022 16:24 schreef KrekelJapie het volgende:
U heeft eerder in de investeringskans van H. Sediqi geïnvesteerd. Opnieuw heeft de onderneemster een investeringskans. Vandaar ontvangt u dit bericht. Graag attenderen wij u op een nieuwe investeringskans van H. Sediqi.
Het betreft een financiering van H. Sediqi (box 3) 2 ter grootte van ¤ 195.000,-, welke naar verwachting vrijdag (16-12) live zal gaan. De investeringskans heeft de volgende kenmerken:
✓ 8,5% rente over de hele looptijd;
✓ De looptijd is 36 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing en een slottermijn ter hoogte van ¤ 170.000,-;
✓ De debiteur is mevrouw H. Sediqi. Vanwege de gekozen rechtsvorm is de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. De waarde van de hoofdelijke aansprakelijkheid is materieel van aard en bestaat uit de overwaarde in de vastgoedportefeuille en haar inkomsten als tandarts;
✓ Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 195.000,- op het te herfinancieren woonhuis aan de Voltalaan 11, 8451 CJ te Oudeschoot, kadastraal bekend als sectie B nummer 5056 te Knijpe verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 21 november 2022 heeft het onderpand een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 195.000,-. De waarde in verhuurde staat na verbouwing is ¤ 207.500,- op basis van ditzelfde taxatierapport;
✓ De (huidige en toekomstige) huurpenningen van het woonhuis met als adres: Voltalaan 11, 8451 CJ te Oudeschoot, kadastraal bekend als sectie B nummer 5056 te Knijpe worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund;
✓ Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 200.000,- op het woonhuis met als adres: Ganimedesstraat 34, 1562 ZM te Krommenie, kadastraal bekend als sectie B nummer 7376 te Krommenie, welke is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 258.000,- en een openstaande schuld van ¤ 180.000,- (na aftrek van de kapitaalverzekering ter hoogte van ¤ 78.000,-). De investeerders van deze financiering komen als tweede in rang achter de investeerders van de eerste financiering. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 462.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 21 juli 2022;
✓ De overall Collin Credit Score is Goed.
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: https://url42.collincrowd(...)FBGpwCGQ8gFnBA-3D-3D
https://www.google.com/se(...)enschutte&aqs=chrome..69i57j0i30l5j0i5i30j69i60.319j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#lrd=0x47c78ab05186ff07:0xba19ab1dc23b73ac,1,,,quote:Op woensdag 14 december 2022 16:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:
En nog een collin investerings linkje. https://www.collincrowdfu(...)eb90016a970cbd72d0d1
De tandarts koop/herfinanciert pandjes alsof het schoenen in de uitverkoop zijn. Sediqi-3, in #2 aangekondigd als "later dit jaar" staat ook al bij de aankomende projecten:quote:Op woensdag 14 december 2022 16:24 schreef KrekelJapie het volgende:
U heeft eerder in de investeringskans van H. Sediqi geïnvesteerd. Opnieuw heeft de onderneemster een investeringskans. Vandaar ontvangt u dit bericht. Graag attenderen wij u op een nieuwe investeringskans van H. Sediqi.
Het betreft een financiering van H. Sediqi (box 3) 2 ter grootte van ¤ 195.000,-, welke naar verwachting vrijdag (16-12) live zal gaan. De investeringskans heeft de volgende kenmerken:
✓ 8,5% rente over de hele looptijd;
✓ De looptijd is 36 maanden met een maandelijkse lineaire aflossing en een slottermijn ter hoogte van ¤ 170.000,-;
✓ De debiteur is mevrouw H. Sediqi. Vanwege de gekozen rechtsvorm is de ondernemer hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele leenbedrag. De waarde van de hoofdelijke aansprakelijkheid is materieel van aard en bestaat uit de overwaarde in de vastgoedportefeuille en haar inkomsten als tandarts;
✓ Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 195.000,- op het te herfinancieren woonhuis aan de Voltalaan 11, 8451 CJ te Oudeschoot, kadastraal bekend als sectie B nummer 5056 te Knijpe verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 21 november 2022 heeft het onderpand een marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 195.000,-. De waarde in verhuurde staat na verbouwing is ¤ 207.500,- op basis van ditzelfde taxatierapport;
✓ De (huidige en toekomstige) huurpenningen van het woonhuis met als adres: Voltalaan 11, 8451 CJ te Oudeschoot, kadastraal bekend als sectie B nummer 5056 te Knijpe worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund;
✓ Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 200.000,- op het woonhuis met als adres: Ganimedesstraat 34, 1562 ZM te Krommenie, kadastraal bekend als sectie B nummer 7376 te Krommenie, welke is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 258.000,- en een openstaande schuld van ¤ 180.000,- (na aftrek van de kapitaalverzekering ter hoogte van ¤ 78.000,-). De investeerders van deze financiering komen als tweede in rang achter de investeerders van de eerste financiering. Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 462.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 21 juli 2022;
✓ De overall Collin Credit Score is Goed.
Via de volgende link kunt u de gehele pitch bekijken en vanaf nu al investeren: https://url42.collincrowd(...)FBGpwCGQ8gFnBA-3D-3D
Deze kreeg ik vanmiddag:quote:Op woensdag 14 december 2022 14:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zo'n platform die onzin maar als zoete koek slikt
.quote:Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in lening #627576 Heifeskamp 2-4 Mülheim an der Ruhr 45475 Germany van Acici Immobilien GmbH.
Op 22/11 zou rentebetaling periode 12 van lening #627576 uitbetaald worden, maar de projectontwikkelaar heeft te weinig geld overgemaakt waardoor wij de rentebetaling nog niet kunnen uitbetalen. Ons debiteurenbeheer staat in contact met de projectontwikkelaar, en wij verwachten dat deze betaling ieder moment binnen kan komen.
Onze excuses voor het ongemak.
Omdat de betaling al meer dan 15 dagen achterloopt hebben wij de boeteprocedure gestart.
Mochten er naar aanleiding van deze mail nog vragen zijn, dan kun je reageren op deze mail of bellen naar +31 10 307 0948
Tja en dan allerlei prijzen winnen, ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen. Volgensmij iedereen die er klant is stemt niet op Maxcrowdfund.quote:Op woensdag 14 december 2022 18:57 schreef Aster1X het volgende:
[..]
Deze kreeg ik vanmiddag:
[..]
.
Slikt het platform ze als zoete koek of doen wij als investeerders dat? 3 berichten op dezelfde dag van 3 verschillende leningnemers vind ik wel verdacht toevallig.
herfinan vd SIGjes / denk nog ff na over een evt inleg maar deze zal kleiner zijn dan bij haar SIGjes)quote:Op woensdag 14 december 2022 18:54 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
De tandarts koop/herfinanciert pandjes alsof het schoenen in de uitverkoop zijn. Sediqi-3, in #2 aangekondigd als "later dit jaar" staat ook al bij de aankomende projecten:
https://www.collincrowdfund.nl/h-sediqi-box-3-3/
Ik zie meer comfort tegen vergelijkbare zekerheden en rente in het project van de hekken man.
Het lijkt ook wel alsof MCF de stap niet durft te nemen om hard in te grijpen bij meerdere geldnemers. Kost 'ons' geld, maar het zou een goed signaal zijn. Ik krijg steeds meer het idee dat MCF, maar dus ook de investeerders, flink aan het lijntje worden gehouden. Te late rentebetalingen zijn usance op dit platform.quote:Op woensdag 14 december 2022 19:26 schreef quepos het volgende:
[..]
Tja en dan allerlei prijzen winnen, ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen. Volgensmij iedereen die er klant is stemt niet op Maxcrowdfund.
Nu van de 17 projecten,
1 afgelost,
7 betalen sinds mei al geen rente meer,
6 betalen wel rente, maar flink door verlengd,
1 project(Omni) betaald ook sinds oktober geen rente meer,
1 project uit Duitsland betaald sinds november niks meer,
1 project uit Duitsland betaald nog wel rente.
Dus het beste crowdplatform met de meeste problemen, waar op dit moment dus meer dan 88% van mijn projecten niks meer betaald, of zwaar achterloopt.
Wordt tijd dat de AFM hier iets mee gaat doen, voordat er nog meer geld opgehaald wordt bij onwetende nieuwe crowdfunders, en wat dan ook weer in een bodemloze pot verdwijnt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |