Eerste (m.i. foute) antwoord van Collin, dat ik wel verwacht had:quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:53 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Is ook weer zo. Dan dus ook geen significante bedragen in de wallets laten staan op 31 dec!
ik weet niet hoe CCF het doet maar vorig jaar had ik een jaaropgaaf van Seedrs waarin ze zelf een onderscheid maakten tussen overgemaakte gelden die daadwerkelijk waren geïnvesteerd en die nog niet doorgestort waren (omdat de campagne nog liep). De laatste werden als cash betiteld en heb ik ook alszodanig bij de fiscus opgegeven.quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:36 schreef zeeland6 het volgende:
Quizvraag
Tellen de investeringen bij CCF e.a. waarvoor je nu inschrijft en je geld moet overmaken en pas tot stand komen in januari 23 mee als belegging of als spaargeld (peildatum 1-1-23). ?
Ik had een tegenovergestelde vraag. Projecten met hypothecaire dekking die bij de notaris zijn afgelost op 28-12, maar pas op 3-1 worden bijgeschreven op het wallet/bankrekening. Deze zouden volgens SIG meetellen als vermogen, terwijl er geen lopende investering is op 1-1.quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:13 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
ik weet niet hoe CCF het doet maar vorig jaar had ik een jaaropgaaf van Seedrs waarin ze zelf een onderscheid maakten tussen overgemaakte gelden die daadwerkelijk waren geïnvesteerd en die nog niet doorgestort waren (omdat de campagne nog liep). De laatste werden als cash betiteld en heb ik ook alszodanig bij de fiscus opgegeven.
maar het is ook geen banktegoed op een eigen bankrekening. Ik ken de wettekst niet, maar kan me voorstellen dat alles dat geen cash of banktegoed op een eigen bankrekening als belegging wordt gezien en dat je een wallet of vordering op een crowdfundingplatform / derdenrekening niet als banktegoed mag rekenen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:16 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik had een tegenovergestelde vraag. Projecten met hypothecaire dekking die bij de notaris zijn afgelost op 28-12, maar pas op 3-1 worden bijgeschreven op het wallet/bankrekening. Deze zouden volgens SIG meetellen als vermogen, terwijl er geen lopende investering is op 1-1.
zijn dat geen 2 verschillende zaken? Als aflossing op 28-12 plaatsvindt is hij weg uit de portefeuille dus ook niet in de jaaropgave 2023. Wanneer SiG de vrijkomende gelden overmaakt staat daar los van, daar kan je pech mee hebben en in jouw voorbeeld misschien geluk want op 1 januari is het bedrag "onderweg" tenzij het in je wallet staat en dan ben je bij het oorspronkelijke probleem (spaargeld of niet)quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:16 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik had een tegenovergestelde vraag. Projecten met hypothecaire dekking die bij de notaris zijn afgelost op 28-12, maar pas op 3-1 worden bijgeschreven op het wallet/bankrekening. Deze zouden volgens SIG meetellen als vermogen, terwijl er geen lopende investering is op 1-1.
Cash geld (boven de vrijstelling) is ook Overig/belegging op 1-1-2023..........raar maar waar.quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:24 schreef obligataire het volgende:
De liquide middelen bij Binck (nu Saxo) worden ook apart vermeld en die komen ook als zodanig terug bij de vooringevulde gegevens bij de aangifte. Maar Binck is een bank en Collin en andere platformen hebben wel vergunningen maar niet zijnde bank. Dus ze kunnen het wel apart vermelden bij liquide middelen maar of het dat ook echt 'spaargeld' maakt is nog maar zeer de vraag.
Overigens denk ik dat iets sowieso een belegging is als men er een beleggingsrisico over loopt. Dus na storting van het geld. Op zich is er natuurlijk nog een kleine kans dat het project gecancelled wordt maar dan wordt het uiteraard teruggestort.
Die Peter heeft aardig vaak gelijk.quote:Op dinsdag 13 december 2022 10:42 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Geheel mee eens. Door zo een prijs aan deze club te geven maak je deze club geloofwaardiger voor de niet ervaren belegger. De koude douche of de gouden gevaren driehoek zou beter op zijn plaats zijn.
https://twitter.com/peter(...)-qtn86z_k3XCY7nMPAcw
Ik vind het raar dat de website met actieve leningen ook helemaal niet is bijgewerkt. Zo maar steekproef bij de 3 oudste actieve leningen:quote:Op dinsdag 13 december 2022 15:46 schreef Zlatan51 het volgende:
[..]
Die Peter heeft aardig vaak gelijk.
Als "ervaren bankier" zoals hij vaak roept zit hij bovengemiddeld in de problemen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 15:46 schreef Zlatan51 het volgende:
[..]
Die Peter heeft aardig vaak gelijk.
De meeste ervaring doe je nu eenmaal op door dingen die niet goed gingen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 17:47 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Als "ervaren bankier" zoals hij vaak roept zit hij bovengemiddeld in de problemen.
In de foto van pitch 2 lijkt die een beetje op een van die karakters uit de cartoon hotel transsylvania.quote:Op dinsdag 13 december 2022 14:08 schreef obligataire het volgende:
Lano Klussenbedrijf staat ook open voor wie wil.
Ik moet zeggen dat de profielfoto's (pitch 1 en 2) - afgezien van 's mans postuur - niet erg op elkaar lijken.
Als cash-contant dan volgens deze (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/content/box-3-inkomen-op-voorlopige-aanslag-2023) info van de belastingdienst niet, dan valt contant geld in dezelfde categorie als bank- en spaartegoeden. Het is wel de vraag waar tegoeden in wallets onder vallen, praktisch gezien zijn di direct opvraagbaar en toegankelijk. Ik voorspel nog de nodige bezwaarprocedures voor 2023 en verder, want het gehele is niet altijd even helder. Neem groenbeleggeningen bij een bank, zijn (technisch gezien) banktegoeden maar stonden tot 2022 onder het kopje beleggingen in de vooringevulde aangifte. Maar het is adviseerbaar de wallets uiterlijk eind van het jaar leeg te boeken naar een spaar relening, dan is er geen discussie. Zonder iemand nu op het verkeerde pad te sturen, zover ik weet wordt de info van crowfundingplatformen niet met de belastingdienst gedeeld, dus ik zou het invullen zoals het volgens mij verdedigbaar is en bij een correctie bezwaar maken en je keuzes uitleggen en onderbouwen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 13:15 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Cash geld (boven de vrijstelling) is ook Overig/belegging op 1-1-2023..........raar maar waar.
Ik zou geen fiscaal advies vragen aan Crowdfundplatformen.quote:Op dinsdag 13 december 2022 11:55 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Eerste (m.i. foute) antwoord van Collin, dat ik wel verwacht had:
"Bedankt voor uw bericht.
Deze gelden behoren tot spaargeld.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,"
More to come
De site lijkt niet goed bijgewerkt en ook de weergave van je portefeuille klopt mogelijk niet helemaal. Ik heb één afgeloste lening en die staat zowel op de site als in m'n portefeuille nog als actief. Of er ook daadwerkelijk achterstanden te melden zijn zoals Peter aangeeft weet ik niet, alle C*rb*lo leningen zijn namelijk op niet-aflossen gezet en rente achteraf te betalen bij aflossing en dat zonder einddatum zover ik heb begrepen. Tsja, zo heb je formeel dus ook geen achterstanden. De andere achterstanden gaan pas tellen als er meer dan 45 dagen achterstand is en verlengingen tellen ook niet mee. Tot die tijd zijn er dus geen formeel te melden achterstanden. Ik heb naast C*rb*lo nog een lening die inmiddels acher loopt eb regelamtig te laat betaalt, maar die achterstand is formeel nog geen 45 dagen dus telt niet als achterstand in de berekeningen van mcf, en zo zullen er best meer zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2022 17:05 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat de website met actieve leningen ook helemaal niet is bijgewerkt. Zo maar steekproef bij de 3 oudste actieve leningen:
Magdalenenstrassse Gelsenkirchen 06/21 15 maanden, Zutendaal 07/21 9 maanden, Myers Road Liverpool 08/21, 12 maanden.
Zouden allemaal wel actieve afgelost moeten zijn. Ik zit er niet in maar kan iemand hier de aflossing bevestigen? Is gewoon de website niet up to date? Het roept alleen maar vragen op.
Als je het zeker wilt weten: vooroverleg aanvragen met belastinginspecteur (en ook niet vertrouwen op belastingtelefoon)quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:42 schreef Gustaf86 het volgende:
[..]
Ik zou geen fiscaal advies vragen aan Crowdfundplatformen.
De foto van pitch 1 doet dan weer aan een blank broertje van Shrek denkenquote:Op dinsdag 13 december 2022 18:19 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
In de foto van pitch 2 lijkt die een beetje op een van die karakters uit de cartoon hotel transsylvania.
Excuus. Cash geld valt tot en met 2022 onder categorie "belegging'. Vanaf 1-1-2023 inderdaad onder spaargeld.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:04 schreef tnhb het volgende:
[..]
Als cash-contant dan volgens deze (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/content/box-3-inkomen-op-voorlopige-aanslag-2023) info van de belastingdienst niet, dan valt contant geld in dezelfde categorie als bank- en spaartegoeden. Het is wel de vraag waar tegoeden in wallets onder vallen, praktisch gezien zijn di direct opvraagbaar en toegankelijk. Ik voorspel nog de nodige bezwaarprocedures voor 2023 en verder, want het gehele is niet altijd even helder. Neem groenbeleggeningen bij een bank, zijn (technisch gezien) banktegoeden maar stonden tot 2022 onder het kopje beleggingen in de vooringevulde aangifte. Maar het is adviseerbaar de wallets uiterlijk eind van het jaar leeg te boeken naar een spaar relening, dan is er geen discussie. Zonder iemand nu op het verkeerde pad te sturen, zover ik weet wordt de info van crowfundingplatformen niet met de belastingdienst gedeeld, dus ik zou het invullen zoals het volgens mij verdedigbaar is en bij een correctie bezwaar maken en je keuzes uitleggen en onderbouwen.
Ik wel 🤣. De betaling van vandaag is inderdaad dubbel ontvangen op de bank.quote:Op dinsdag 13 december 2022 19:55 schreef Tjalala het volgende:
Ik wou even kijken bij gve of er nog updates stonden. Blijkt dat er heel wat staan die allemaal gelijk:
Mogelijk heeft u de uitbetaling van dit project dubbel ontvangen. Indien dit het geval is wordt u hier nader over geïnformeerd
Hebt niet bij de bank ingelogd om te kijken....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |