quote:Een opdracht voor het vak levensbeschouwing heeft voor ophef gezorgd op sociale media. Het gaat om een lijstje met vragen, bedoeld om het gesprek over seksuele geaardheid op gang te brengen. Op social media wordt de opdracht anders geïnterpreteerd. Eén school in Bergen op Zoom voelde zich genoodzaakt de ouders uitleg te geven: “Heel erg vervelend dat dit zo gegaan is.”
Een screenshot van de bewuste opdracht gaat al enige tijd rond op social media. Er zijn tien vragen te zien waarbij de lezer aangesproken wordt op zijn of haar heteroseksualiteit:
Het linkse onderwijs weer uit de bocht.quote:'100% brainwashing'
‘Wat een absurde vragen. Zijn er al ouders en leerlingen die klachten hebben ingediend?’, zo luidt een van de reacties op social media. Mensen zijn vooral boos omdat het lijkt alsof leerlingen aangevallen worden op hun heteroseksualiteit.
‘100% brainwashing van jonge kinderen die erg vatbaar zijn voor sterke suggesties van een autoriteit’, noemt iemand het. Ook maken mensen zich zorgen omdat door de vragenlijst pubers niet meer toe zouden durven te geven dat ze heteroseksueel zijn.
‘Onprettige toon’
Rector Tom Heijnen van de Roncalli Scholengemeenschap in Bergen op Zoom laat aan Omroep Brabant weten dat het bericht op social media tot veel reacties heeft geleid. Niet zozeer onder ouders of leerlingen van de school, maar vooral onder mensen die helemaal niets met de school van doen hebben. “Soms worden vragen gesteld, maar vaker wordt er een mening geventileerd. Die laatste categorie mails is niet altijd prettig qua toon en inhoud.”
Het maakte dat Heijnen zich genoodzaakt voelde maandag de leerlingen van zijn school en hun ouders in te lichten over de context van de opdracht. “Ook daarna zijn er weinig verdere vragen gekomen. Daar ben ik blij om en daar hecht ik ook de meeste waarde aan.”
'Steeds vaker'
Maar wat is die context dan? Pieter Fock van uitgeverij ThiemeMeulenhoff, bedenker van de methode, meldt dat de vragen prikkelend bedoeld zijn. Leerlingen kunnen zich zo inleven in homoseksuelen. De vraag 'Is het mogelijk dat je heteroseksualiteit een fase is?', wordt volgens hem vaak gesteld aan homo's. "Zo willen we het gesprek in de klas op gang te brengen, maar zonder context weet je dat niet."
Volgens Fock gebeurt het de laatste tijd vaker dat stukjes uit lesboeken voor woede op social media zorgen. “Dan schrijven we wit en vinden mensen dat het blank moet zijn, of andersom.” Vaak zijn het oude uitgaves die worden gedeeld, of fragmenten (zoals in dit geval) waar de context ontbreekt. Heel erg is dat volgens hem niet altijd: “Soms leren we er van, het dwingt tot nadenken.”
‘Erg veel tijd kwijt’
Maar rector Heijnen besteedt zijn tijd toch liever aan iets anders. “Het is een realiteit dat er tegenwoordig zaken snel uit hun verband worden getrokken, zeker op social media. Daar kun je als individu van alles van vinden. Ik persoonlijk vind het in ieder geval onwenselijk dat ik nu erg veel tijd kwijt ben met het managen van deze kwestie, waardoor ik even niet bezig ben met mijn kerntaak: het organiseren van onderwijs. En dat vind ik veel belangrijker.”
https://www.omroepbrabant(...)t-voor-boze-reacties
Wat narrowminded van je. Je gaat er niet dood aan hoor.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:53 schreef -Sigaartje het volgende:
Ok. Ik vreesde al, we moeten allemaal homo worden. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
Zoals vraag 5?quote:Op woensdag 16 november 2022 19:57 schreef -XOR- het volgende:
Mensen die niet snappen dat men hier wil laten zien met welke vooroordelen homoseksuelen vaak geconfronteerd worden
Oh. Dus homo zijn is abnormaal.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:59 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zoals vraag 5?
Wat een debiele vragen. Alsof het zijn van hetero abnormaal is, terwijl dat toch een soort van voortplanting verzorgd
Dat zeg ik dan ook helemaal niet.quote:
Waarom krijg ik deze vragen wel? Heb ze stuk voor stuk wel eens gekregen hoor (wel wat anders gesteld tho). Alsof homosexueel abnormaal is.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat zeg ik dan ook helemaal niet.
De vragen zijn sowieso debiel, ongeacht welke seksualiteit er beschreven wordt.
Een groot deel van de mensen die kinderen mishandelen is heteroseksueel. Dus jij mishandelt kinderen??quote:Op woensdag 16 november 2022 20:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Haha wanneer besloot je dat je hetero was. Moet je eens aan een lhbti vragen, wanneer hij "koos" om zo te zijn.
Verder zie ik niet zo snel wat de leeftijd van de kinderen in kwestie is, afhankelijk daarvan kan het bespreken van dit soort onderwerpen hardstikke goed zijn, maar niet op deze manier. Brainwashing wil ik het niet noemen, wel compleet wereldvreemd. Wat gewoon kut is, want zo word die discussie weer in het verdomhoekje gedrukt.
Je "wordt" geen homo. Laat staan dat je daar voor kiest.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:53 schreef -Sigaartje het volgende:
Ok. Ik vreesde al, we moeten allemaal homo worden. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
Wat wil je zeggen..quote:Op woensdag 16 november 2022 20:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een groot deel van de mensen die kinderen mishandelen is heteroseksueel. Dus jij mishandelt kinderen??
Probeer er maar niet onderuit te komen. Je zal wel bij de psychiater lopen en gescheiden zijn!
De vraag is: Waarom ben je hetero? Ja, kan ik er wat aan doen. Dus dan maar niet meer doen met vrouwen. Pik afsnijden misschien?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je "wordt" geen homo. Laat staan dat je daar voor kiest.
Achterlijk bang gezwam
Dit dusquote:Op woensdag 16 november 2022 19:57 schreef -XOR- het volgende:
Mensen die niet snappen dat men hier wil laten zien met welke vooroordelen homoseksuelen vaak geconfronteerd worden
Dat de vragen een héél klein beetje suggestief zijn.quote:
Wanneer je homo bent, wordt je ook wel als pedoseksueel aangezien. Daarom loop ik nu bij een psychiater en heb ik geen kinderen geadopteerd. Wegens trauma.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een groot deel van de mensen die kinderen mishandelen is heteroseksueel. Dus jij mishandelt kinderen??
Probeer er maar niet onderuit te komen. Je zal wel bij de psychiater lopen en gescheiden zijn!
Dat zeg ik, ik vind dit niet de manier om dit onderwerp aan te sneden of bespreken.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:04 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
De vraag is: Waarom ben je hetero? Ja, kan ik er wat aan doen. Dus dan maar niet meer doen met vrouwen. Pik afsnijden misschien?
Sterkte. Dit is precies waarom ik hier op aan sla. Verborgen leed waarvan de aanstichters zelf niet eens doorhebben dat ze het aanrichtenquote:Op woensdag 16 november 2022 20:05 schreef Rene het volgende:
[..]
Wanneer je homo bent, wordt je ook wel als pedoseksueel aangezien. Daarom loop ik nu bij een psychiater en heb ik geen kinderen geadopteerd. Wegens trauma.
Ik probeer het hier verdorie juist niet zo te laten zijnquote:Op woensdag 16 november 2022 20:06 schreef Aberkullie het volgende:
Straatcommando zet mijn post terug of ik haal mijn stem op jou weg.
Komt dat trauma omdat je bang bent van mensen van de andere sekse?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:05 schreef Rene het volgende:
[..]
Wanneer je homo bent, wordt je ook wel als pedoseksueel aangezien. Daarom loop ik nu bij een psychiater en heb ik geen kinderen geadopteerd. Wegens trauma.
Ik trek het even uit het verband om een punt aan te geven.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sterkte. Dit is precies waarom ik hier op aan sla. Verborgen leed waarvan de aanstichters zelf niet eens doorhebben dat ze het aanrichten
Huh wat? Dat ik bang ben voor vrouwen?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Komt dat trauma omdat je bang bent van mensen van de andere sekse?
Vind het wel verhelderend. Het is een reëel scenario.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:08 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik trek het even uit het verband om een punt aan te geven.
Ik ben persoonlijk niet in trauma hoor. Wellicht even een grove stellinginname.
Exact.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vind het wel verhelderend. Het is een reëel scenario.
Vraag 4quote:Op woensdag 16 november 2022 20:08 schreef Rene het volgende:
[..]
Huh wat? Dat ik bang ben voor vrouwen?
O zo. Ja... ik heb wellicht nooit de juiste vrouw ontmoet of een nare ervaring gehad met vrouwen.quote:
Omdat ik graag op je pik wil zuigen. Je weet niet wat je mist. Heternoobje.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:11 schreef Twiitch het volgende:
Wedervraag : waarom ben je hommotje dan?
Beetje als 'omdenken'. Het leert je op een andere manier je patroon aan te passen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:11 schreef MichaelScott het volgende:
Rare manier om een "discussie" aan te zwengelen. (Tussen aanhalingstekens omdat het nogal lastig discussiëren is als je de antwoorden voor jezelf houdt.)
Dat je ze krijgt maak je toch niet goed met iedereen dan maar met die onzin te bestoken. Zeker kinderen niet. Alsof dat iets oplost. Nee het vermeerdert enkel debiele onzinquote:Op woensdag 16 november 2022 20:02 schreef Rene het volgende:
[..]
Waarom krijg ik deze vragen wel? Heb ze stuk voor stuk wel eens gekregen hoor (wel wat anders gesteld tho). Alsof homosexueel abnormaal is.
Zeg maar hoe wat, 90% van Nederland er over denkt.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:16 schreef Haags het volgende:
Hoe komt het dat je hetero bent?
Nou omdat ik op vrouwen val.
Is er dan wat mis met homo´s?
Nee, iedereen moet lekker zijn en wezen wie die wil zijn.
Waarom nou weer meteen die focus op seks? Misschien maar beter dat je geen kinderen adopteert.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:12 schreef Rene het volgende:
[..]
Omdat ik graag op je pik wil zuigen. Je weet niet wat je mist. Heternoobje.
Je kan beter kinderen door stoerdoenerij en wellicht ook door ouders en familie in de kansarme wijken een mening laten vormen en deze later doen aanpassen. Beter dan in een leerproces op een wellicht confronterende(re) manier zelf een kijk op de wereld laten ontwikkelen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:18 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Dat je ze krijgt maak je toch niet goed met iedereen dan maar met die onzin te bestoken. Zeker kinderen niet. Alsof dat iets oplost. Nee het vermeerdert enkel debiele onzin
Hommootje is een verkeerde benaming monseigneur.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:20 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Waarom nou weer meteen die focus op seks? Misschien maar beter dat je geen kinderen adopteert.
Als je niet mee hebt gekregen dat dat homohaatprobleem steeds extremere vormen aanneemt heb je wel onder een steen geleefd hoor.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zeg maar hoe wat, 90% van Nederland er over denkt.
Maar kennelijk is er een enorm homohaatprobleem in Nederland.
Vooral vanuit bepaalde religieuze hoek, inderdaad.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:21 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Als je niet mee hebt gekregen dat dat homohaatprobleem steeds extremere vormen aanneemt heb je wel onder een steen geleefd hoor.
Die gaan ook gewoon naar school hequote:Op woensdag 16 november 2022 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooral vanuit bepaalde religieuze hoek, inderdaad.
Een mening laten vormen kan ook op een heel andere manierquote:Op woensdag 16 november 2022 20:20 schreef Rene het volgende:
[..]
Je kan beter kinderen door stoerdoenerij en wellicht ook door ouders en familie in de kansarme wijken een mening laten vormen en deze later doen aanpassen. Beter dan in een leerproces op een wellicht confronterende(re) manier zelf een kijk op de wereld laten ontwikkelen.
[..]
Hommootje is een verkeerde benaming monseigneur.
Nee. Daartoe beperkt het zich niet. Voetbalcultuir, kanswijken en de rechtspolitieke flanken.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooral vanuit bepaalde religieuze hoek, inderdaad.
... en die krijgen zo'n test en zeggen dan: "Oh ja nee, dan kap ik er ook mee" (excuses aan T. Maassen)quote:Op woensdag 16 november 2022 20:22 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Die gaan ook gewoon naar school he
Sure sure. Op een zoete broodjes manier. Kan. Zelf houd ik wel van deze manier. Maar wellicht ben ik een kinderhatende sadist hoor.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:22 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Een mening laten vormen kan ook op een heel andere manier
Een kringgesprek met hun peergroep schiet ook niet echt op he.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... en die krijgen zo'n test en zeggen dan: "Oh ja nee, dan kap ik er ook mee" (excuses aan T. Maassen)
Precies. Symboolpolitiek.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:26 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Een kringgesprek met hun peergroep schiet ook niet echt op he.
klopt. Denigrerend om zo te praten tegen een bepaalde doelgroep.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:28 schreef beantherio het volgende:
De schrijver van deze vragen heeft niet zo'n heel hoge pet op van de leerlingen die deze vragen zouden moeten beantwoorden. De neerbuigendheid druipt er vanaf.
Je zult wel wat verder moeten gaan dan wat regenboogvlaggetjes en woke lesmateriaal om eeuwenoude religieuze overtuigingen te beïnvloeden. En dat is dan ook precies het punt: is dat uberhaupt te doen?quote:
Dit hoort sowieso niet thuis bij levensbeschouwing, maar bij biologie.quote:
Besproken kunnen worden als onderdeel van evolutietheorie.quote:Andrea Camperio-Ciani, aan de Universiteit van Padua in Italië, ontdekte dat vrouwelijke familieleden van moederszijde van homoseksuele mannen meer kinderen krijgen dan vrouwelijke familieleden van heteromannen van moederszijde. De implicatie is dat er een onbekend mechanisme in het X-chromosoom van de genetische code van mannen zit dat vrouwen in het gezin helpt meer baby's te krijgen, maar kan leiden tot homoseksualiteit bij mannen. Deze resultaten zijn niet gerepliceerd in sommige etnische groepen - maar dat betekent niet dat ze ongelijk hebben met betrekking tot de Italiaanse bevolking in het onderzoek van Camperio-Ciani.
Dus educatie is niet nodig. De getroffen andersgeaarden worden voldoende beschermd door de wet. Tolerantie is een gemeengoed en kan je niet aan leren omdat het zinloos is.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je zult wel wat verder moeten gaan dan wat regenboogvlaggetjes en woke lesmateriaal om eeuwenoude religieuze overtuigingen te beïnvloeden. En dat is dan ook precies het punt: is dat uberhaupt te doen?
Vandaar zo fijn dat Nederland een zeer sterke grondwettelijke bescherming biedt aan haar burgers, waaronder homoseksuelen. Want ik vrees dat je die tolerantie er bij bepaalde groepen gewoon niet in gaat krijgen.
Je doet nu net alsof die educatie en campagnes omtrent tolerantie iets van de laatste weken is. Die is er al decennia, hetgeen er ook toe heeft geleid dat acceptatie van homoseksualiteit op IJsland na het hoogst in Nederland is.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:32 schreef Rene het volgende:
[..]
Dus educatie is niet nodig. De getroffen andersgeaarden worden voldoende beschermd door de wet. Tolerantie is een gemeengoed en je niet aan te leren omdat het zinloos is.
Tieners zijn geen mensen he, dat zijn pubers die je jouw wil moet opleggen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:28 schreef beantherio het volgende:
De schrijver van deze vragen heeft niet zo'n heel hoge pet op van de leerlingen die deze vragen zouden moeten beantwoorden. De neerbuigendheid druipt er vanaf.
De mensen die geen afkering hebben, gniffelen hierom en zullen niet de media berichten over het feit dat dit lesmateriaal nirt chill is.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof die educatie en campagnes omtrent tolerantie iets van de laatste weken is. Die is er al decennia, hetgeen er ook toe heeft geleid dat acceptatie van homoseksualiteit op IJsland na het hoogst in Nederland is.
https://www.scp.nl/public(...)rland-en-europa-2022
Door jan en alleman maar bij voorbaat te beschouwen als afkerig van homo's is verder natuurlijk weinig verheffend.
Tja. Ik houd wel van deze aanpak en stellingen. Maar ik ben dan ook hard gemaakt vanuit wat ervaringquote:
Gaan we dan ook paard en wagen noemen waar de homohaat vandaan komt?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:21 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Als je niet mee hebt gekregen dat dat homohaatprobleem steeds extremere vormen aanneemt heb je wel onder een steen geleefd hoor.
Not this shit againquote:Op woensdag 16 november 2022 20:39 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Gaan we dan ook paard en wagen noemen waar de homohaat vandaan komt?
De islamitische medelanders
Dat is dan ook mijn punt. Met dit soort zachte methodes (en gekleurde trappenhuizen, en vlaggetjes) ga je een verstokte homofoob echt niet overtuigen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:37 schreef Rene het volgende:
[..]
De mensen die geen afkering hebben, gniffelen hierom en zullen niet de media berichten over het feit dat dit lesmateriaal nirt chill is.
Je hebt hierin heus wel een punt hoor. Maar we kunnen niet alleen maar knuffelen.
Voetbal hooligansquote:Op woensdag 16 november 2022 20:39 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Gaan we dan ook paard en wagen noemen waar de homohaat vandaan komt?
De islamitische medelanders
Je dient de kinderen niet te leren tolerant te zijn, je dient ze te leren dat homoseksualiteit, net als heteroseksualiteit, een volkomen normaal natuurverschijnsel is en procreatieve functies heeft.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:32 schreef Rene het volgende:
[..]
Dus educatie is niet nodig. De getroffen andersgeaarden worden voldoende beschermd door de wet. Tolerantie is een gemeengoed en kan je niet aan leren omdat het zinloos is.
Ja ok. Nu vind ik júist deze benadering niet horen bij knuffelen maar juist op een originele manier een punt maken.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dan ook mijn punt. Met dit soort zachte methodes (en gekleurde trappenhuizen, en vlaggetjes) ga je een verstokte homofoob echt niet overtuigen.
Zet keiharde straffen op uitingen van homohaat, raak mensen in de portemonnee. Schors hele voetbalclubs en aanhang voor mijn part. Maar raak dan ook de mensen die het betreft en kap met dit hippie-gezwam en dat geforceerde inclusiegedram op macro-niveau, alsof we hier in een Mississippi anno 1890 vertoeven waar iedereen een giftig individu vol haat jegens 'anderen' zou zijn.
Die zijn dan wel geen fan van homo's. Maar schoppen ze niet in elkaar zoals onze islamitische vrienden doen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:41 schreef Rene het volgende:
[..]
Voetbal hooligans
Zwarte kousen kerk/Biblebelt/SGP
Achterstandswijken
Eens. Maar tolerantie is een mooie bijvangst wmbquote:Op woensdag 16 november 2022 20:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je dient de kinderen niet te leren tolerant te zijn, je dient ze te leren dat homoseksualiteit, net als heteroseksualiteit, een volkomen normaal natuurverschijnsel is en procreatieve functies heeft.
Zonder te weten wat die kinderen uberhaupt vinden van de materie.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:45 schreef Rene het volgende:
[..]
Ja ok. Nu vind ik júist deze benadering niet horen bij knuffelen maar juist op een originele manier een punt maken.
Hahahahahahahahahahaquote:Op woensdag 16 november 2022 20:45 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Die zijn dan wel geen fan van homo's. Maar schoppen ze niet in elkaar zoals onze islamitische vrienden doen.
Wrijving geeft glans (quote:Op woensdag 16 november 2022 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zonder te weten wat die kinderen uberhaupt vinden van de materie.
Didactisch zeer zwak.
Dit is overduidelijk een parodie op de vragen die niet-hetero's (zouden) krijgen voorgeschoteld.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:23 schreef Halcon het volgende:
Is dit een parodie, of is dit echt serieus?
En was er daar op school sprake van intolerantie jegens homo's? Dat er zeg maar een inventaris was gemaakt, of signalen waren gekomen vanuit het docententeam?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:47 schreef Lyrewyn het volgende:
[..]
Dit is overduidelijk een parodie op de vragen die niet-hetero's (zouden) krijgen voorgeschoteld.
Dit lijkt me evident. Sorry hoor, maar ik begrijp niet goed hoe je de vragen anders zou kunnen interpreteren als je een beetje onderlegd bent in begrijpend lezen? Niet zozeer aan jou gericht maar aan de hele ophef hierover.
Tja meeste homogeweld komt toch echt van die groep.quote:
https://www.coc.nl/wp-con(...)eld-in-Nederland.pdfquote:Op woensdag 16 november 2022 20:45 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Die zijn dan wel geen fan van homo's. Maar schoppen ze niet in elkaar zoals onze islamitische vrienden doen.
Uiteraard, vanuit het begrijpen van de biologische achtergrond kan zo'n verschil ook eerder als natuurlijk of normaal bezien worden. Je omzeilt het: "ik begrijp het niet dus het is raar".quote:Op woensdag 16 november 2022 20:46 schreef Rene het volgende:
[..]
Eens. Maar tolerantie is een mooie bijvangst wmb
Sorry vriend. Deze islam wending ga je niet winnen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:49 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Tja meeste homogeweld komt toch echt van die groep.
De groep die hier massaal welkom is in dit land mede door al die gure linkse woke figuren.
Bingo.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteraard, vanuit het begrijpen van de biologische achtergrond kan zo'n verschil ook eerder als natuurlijk of normaal bezien worden. Je omzeilt het: "ik begrijp het niet dus het is raar".
Later zou je er de sluier van onwetendheid van Rawls op kunnen toepassen.
Het centrale idee is dan meer, waarom is het een goed idee om tolerant te zijn, niet tolerantie aanleren als een doel an sich.
Het lijkt mij redelijk naïef om te denken dat mensen die van jongs af aan geleerd wordt vooral niet zelf na te denken en regels uit een boek te volgen dat door een anoniem schoolopdrachtje wel gaan doen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:12 schreef Rene het volgende:
[..]
Omdat ik graag op je pik wil zuigen. Je weet niet wat je mist. Heternoobje.
[..]
Beetje als 'omdenken'. Het leert je op een andere manier je patroon aan te passen.
op de basisschool? Spannend. Wel het onderzoeken waard wel.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteraard, vanuit het begrijpen van de biologische achtergrond kan zo'n verschil ook eerder als natuurlijk of normaal bezien worden. Je omzeilt het: "ik begrijp het niet dus het is raar".
Later zou je er de sluier van onwetendheid van Rawls op kunnen toepassen.
Het centrale idee is dan meer, waarom is het een goed idee om tolerant te zijn, niet tolerantie aanleren als een doel an sich.
quote:Op woensdag 16 november 2022 20:49 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Tja meeste homogeweld komt toch echt van die groep.
De groep die hier massaal welkom is in dit land mede door al die gure linkse woke figuren.
Sure. Maar ook redelijk sneu dat een schoolopdrachtje dat afwijkt zo opgeblazen wordt. Kennelijk toch minder sneu dan we dachten.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:51 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Het lijkt mij redelijk naïef om te denken dat mensen die van jongs af aan geleerd wordt vooral niet zelf na te denken en regels uit een boek te volgen dat door een anoniem schoolopdrachtje wel gaan doen.
Maar de uitgeverij heeft er wel weer even aandacht aan besteed, leuk voor de statistiekjes en promoteksten.
Vanaf de 3e generatie zijn ze Nederlands.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:52 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
‘Die’ groep? Die groep Nederlanders?
Dat is niet vanwege homohaat maar vanwege metaalmoeheid.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:53 schreef Rene het volgende:
[..]
Sure. Maar ook redelijk sneu dat een schoolopdrachtje dat afwijkt zo opgeblazen wordt. Kennelijk toch minder sneu dan we dachten.
Maar godzijdank wonen er veel minder Marokkanen in Nederland.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:49 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
36% met een Nederlandse achtergrond, 36% met een Marokkaanse achtergrond.
https://www.coc.nl/wp-con(...)eld-in-Nederland.pdf
Mijn god wat een sneu figuur ben jij.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:55 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Maar godzijdank wonen er veel minder Marokkanen in Nederland.
Dus verhoudingsgewijs
Ja sorry dat ik zo’n bagatelliserend onderzoek post terwijl we ook gewoon lekker asielzoekers kunnen bashen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat er overigens nog steeds nogal bagatelliserend wordt gedaan over de invloed van de conservatieve islam en toenemende intolerantie voor homo's is van een verbazingwekkende naïviteit.
Haal anders nog wat meer zaken door elkaar... "Asielzoekers"?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:59 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja sorry dat ik zo’n bagatelliserend onderzoek post terwijl we ook gewoon lekker asielzoekers kunnen bashen.
Refereerde naar die post van nicksanders.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Haal anders nog wat meer zaken door elkaar... "Asielzoekers"?
Van de 17,5 miljoen inwoners op 1 januari 2021 was 14,0 procent in het buitenland geboren.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:52 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Belangrijkere statistiek: praktisch al het homogeweld wordt door mannen gepleegd. Waarom hoor je daar niemand over schuimbekken?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:52 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ook goed; ik zou voorts nog even pagina 30 van dat onderzoek doornemen.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:00 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Refereerde naar die post van nicksanders.
Omdat de meeste mannen in Nederland geseculariseerd zijn, waarschijnlijk... net als vrouwen.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Belangrijkere statistiek: praktisch al het homogeweld wordt door mannen gepleegd. Waarom hoor je daar niemand over schuimbekken?
Daar heeft woke al iets op bedacht: Toxische masculiniteit.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Belangrijkere statistiek: praktisch al het homogeweld wordt door mannen gepleegd. Waarom hoor je daar niemand over schuimbekken?
Sowieso is het mannelijk deel van de samenleving gigantisch oververtegenwoordigd in zo'n beetje alle vormen van criminaliteit. Wat gaan we daaraan doen???
Ja bijna net zo sneu als islamieten die homo's in elkaar trappen?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:58 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Mijn god wat een sneu figuur ben jij.
Bah kom jij ook nog even stoken met je extreemlinkse ideologische gedachtengoed. Deze wereld is echt kapot.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sowieso is het mannelijk deel van de samenleving gigantisch oververtegenwoordigd in zo'n beetje alle vormen van criminaliteit. Wat gaan we daaraan doen???
Islamieten, roemenen, altright stumpers. Zo’n beetje wel ja.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:04 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Ja bijna net zo sneu als islamieten die homo's in elkaar trappen?
Dat weet ik niet. En van het tegendeel ook niet. Kennelijk vindt de school het inmiddels nodig om die context te geven. In eerste instantie lijkt me dat niet relevant: er zijn helaas genoeg scholen die een homofoob beleid voeren (door bijvoorbeeld ouders in te lichten over homoseksuele relaties) en ook de "homotherapieën" zingen in refo-gemeenten nog altijd rond. Tamelijk bizar vind ik dat, en ik vind het dan ook niet gek dat je deze spiegel laat zien, zelfs al zou je hier op school helemaal niet mee te maken hebben.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En was er daar op school sprake van intolerantie jegens homo's? Dat er zeg maar een inventaris was gemaakt, of signalen waren gekomen vanuit het docententeam?
Of is men maar a priori ervan uitgegaan dat dat het geval moest zijn?
Ja, ik denk alleen niet dat die scholen dit soort materiaal aanbieden, wel?quote:Op woensdag 16 november 2022 21:06 schreef Lyrewyn het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. En van het tegendeel ook niet. Kennelijk vindt de school het inmiddels nodig om die context te geven. In eerste instantie lijkt me dat niet relevant: er zijn helaas genoeg scholen die een homofoob beleid voeren (door bijvoorbeeld ouders in te lichten over homoseksuele relaties) en ook de "homotherapieën" zingen in refo-gemeenten nog altijd rond. Tamelijk bizar vind ik dat, en ik vind het dan ook niet gek dat je deze spiegel laat zien, zelfs al zou je hier op school helemaal niet mee te maken hebben.
Er worden ook lessen gegeven over racisme of andersoortige discriminatie terwijl dat op die specifieke scholen helemaal niet hoeft te spelen. Het leeft in de samenleving; dat is genoeg reden om er aandacht aan te besteden.
Nee maar wel het topic mee verpesten. Standaardritueel.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:50 schreef Rene het volgende:
[..]
Sorry vriend. Deze islam wending ga je niet winnen.
Ga je nu het tweede deel van mijn post geheel negeren? Er worden op scholen nu eenmaal ook lessen gegeven over dingen die op die scholen wellicht niet voor een probleem zorgen, maar maatschappelijk relevant zijn.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ik denk alleen niet dat die scholen dit soort materiaal aanbieden, wel?
"Een spiegel voorhouden" doe je doorgaans wanneer iemand wegens diens gedrag zichzelf op bepaalde wijze heeft gemanifesteerd; niet zomaar at random.
Ja Einstein, dat is dus precies waarom deze vragen gesteld worden.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Haha wanneer besloot je dat je hetero was. Moet je eens aan een lhbti vragen, wanneer hij "koos" om zo te zijn.
Hij is al op leeftijd, duurt gewoon iets langer voordat dan het kwartje valt.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja Einstein, dat is dus precies waarom deze vragen gesteld worden.
... en dat is iets nieuws?quote:Op woensdag 16 november 2022 21:12 schreef Lyrewyn het volgende:
[..]
Ga je nu het tweede deel van mijn post geheel negeren? Er worden op scholen nu eenmaal ook lessen gegeven over dingen die op die scholen wellicht niet voor een probleem zorgen, maar maatschappelijk relevant zijn.
Ja nogmaals, ben er helemaal voor maar ik vind de uitvoering nogal matigquote:Op woensdag 16 november 2022 21:13 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja Einstein, dat is dus precies waarom deze vragen gesteld worden.
... precies.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... en dat is iets nieuws?
Dat gebeurt al decennia.
Het blijft grappig opmerkelijk hoe men direct de fakkels en hooivorken wil pakken wanneer je op basis van etniciteit onderscheid kan maken, maar wanneer je met andere statistieken onderscheid kan maken op basis van geslacht, sociaaleconomische status, of iets anders, dan blijft er van die neiging weinig over.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar heeft woke al iets op bedacht: Toxische masculiniteit.
Binnenkort waarschijnlijk ook op kekke manier gepresenteerd op een basisschool in uw buurt.
Jaquote:Op woensdag 16 november 2022 20:00 schreef Rene het volgende:
[..]
Oh. Dus homo zijn is abnormaal.
(ja fuck it. Ik hap)
Doch meestal niet in een neerbuigend, beschuldigend toontje.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... en dat is iets nieuws?
Dat gebeurt al decennia.
Het is een spiegel, niet iedereen waardeert zijn eigen spiegelbeeld.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:45 schreef Nober het volgende:
‘Hoe komt het dat je hetero bent?’, schoolopdracht zorgt voor boze reacties
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Het linkse onderwijs weer uit de bocht.
Hetero's zijn niet normaal.
Dat onderscheid maken is de as waar het hele woke gezwam om draait.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het blijft grappig opmerkelijk hoe men direct de fakkels en hooivorken wil pakken wanneer je op basis van etniciteit onderscheid kan maken, maar wanneer er op basis van andere statistieken onderscheid te maken is op basis van geslacht, sociaaleconomische status, of iets anders, dan blijft er van die neiging weinig over.
Dat is mijn punt dan ook.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:17 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Doch meestal niet in een neerbuigend, beschuldigend toontje.
Hoe weet jij precies wat die kinderen dachten aleer zij getrakteerd werden op dit stukje 'bewustwording'?quote:Op woensdag 16 november 2022 21:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is een spiegel, niet iedereen waardeert zijn eigen spiegelbeeld.
Ah, je bent weer in zo'n "ik wil alleen maar janken over woke"-bui. Prima, tot de volgende keerquote:Op woensdag 16 november 2022 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat onderscheid maken is de as waar het hele woke gezwam om draait.
Ach. Jammer he, de winterstop. Kan je niet in je shirtje met andere maatjes op de tribune staan. Sterkte maat.quote:
Ho ho ✋🏼 vergeet de Islam niet.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah, je bent weer in zo'n "ik wil alleen maar janken over woke"-bui. Prima, tot de volgende keer.
Hmmja.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah, je bent weer in zo'n "ik wil alleen maar janken over woke"-bui. Prima, tot de volgende keer.
Jullie zijn zó voorspelbaar.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:23 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ho ho ✋🏼 vergeet de Islam niet.
Uuh oké.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:23 schreef Rene het volgende:
[..]
Ach. Jammer he, de winterstop. Kan je niet in je shirtje met andere maatjes op de tribune staan. Sterkte maat.
Woke. Msm. Schapen. Ruttekutte.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja.
Als je uitgangspunt intersectionaliteit behelst dan geef je al een beetje aan dat onderscheid en onderscheid maken je crux is. Anders heb je namelijk geen intersectionaliteit.
Verbazingwekkend hoe snel mensen hier in een stuip schieten wanneer men woke durft te benoemen voor wat het is. Verder is het geen janken, maar betreft het solide onderbouwingen waarom woke niet deugt.
Geen woord over media, schapen of Rutte gezegd, dus geen idee waar je dit vandaan haalt. Ik geef aan waar woke denken is op gebaseerd, namelijk het idee van intersectionaliteit, dat inherent en in zichzelf uit moet gaan van onderscheid en onderscheid maken.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:26 schreef Rene het volgende:
[..]
Woke. Msm. Schapen. Ruttekutte.
Makkelijk gezwam. Verzin es wat nieuws.
Je hebt het topic niet gelezen. Verbaast me niks. Vandaar dat je ook een inspiratieloze club aanhangt. Wanneer je geen smaak hebt kan je altijd nog uitwijken naar de hoofdstad. Groetjes van een homo.quote:
Het is een rage. Huilen over woke. Helaas (ik vind woke ook verschrikkelijk) is dit gewoon een onderwerp dat gaande is. Dat mag je woke vinden, maar c’est la vie.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen woord over media, schapen of Rutte gezegd, dus geen idee waar je dit vandaan haalt.
Ik reageer op de TS.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe weet jij precies wat die kinderen dachten aleer zij getrakteerd werden op dit stukje 'bewustwording'?
Waarom spreek je mij er dan op aan?quote:Op woensdag 16 november 2022 21:28 schreef Rene het volgende:
[..]
Het is een rage. Huilen over woke. Helaas (ik vind woke ook verschrikkelijk) is dit gewoon een onderwerp dat gaande is. Dat mag je woke vinden, maar c’est la vie.
Omdat alles wat past bij woke kennelijk jou doet spinnen. Mij normaliter ook. Maar dot gaat niet over milieu of veganisme maar over het accepteren dat mensen anders zijn. Je hoeft het niet eens te zijn met het gedachtengoed maar hooguit dogen dat het bestaat. Niets meer. En die acceptatie loopt terug en dat is de issue. Niet wokeywokey.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom spreek je mij er dan op aan?
Waaruit maak jij op dat ik tegen het accepteren dat mensen anders kunnen zijn zou zijn?quote:Op woensdag 16 november 2022 21:32 schreef Rene het volgende:
[..]
Omdat alles wat past bij woke kennelijk jou doet spinnen. Mij normaliter ook. Maar dot gaat niet over milieu of veganisme maar over het accepteren dat mensen anders zijn. Je hoeft het niet eens te zijn met het gedachtengoed maar hooguit dogen dat het bestaat. Niets meer. En die acceptatie loopt terug en dat is de issue. Niet wokeywokey.
Dat wordt niet gevraagd.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:23 schreef _Lily_ het volgende:
Wat een achterlijk gedoe. En zo’n school besteedt geen aandacht aan de kritiek “want ze kennen die internet-mensen niet”
Uhm: het feit dat je vraagt of heteroseksualiteit normaal is is al een belachelijke vraag. Laat die kinderen met rust joh
In zn algemeenheid iets wegschuiven onder woke doet de erkenning van het probleem weinig goeds. Dat is het punt.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waaruit maak jij op dat ik tegen het accepteren dat mensen anders kunnen zijn zou zijn?
Serieus; hoe kom je tot zo'n conclusie?
Eens met je edit hoor. Ik wil jou niet persoonlijk aanvallen hoorquote:Op woensdag 16 november 2022 21:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En ik heb ook aangegeven waarom die tolerantie afneemt, en ja, dat heeft voor een groot deel te maken met de opkomst van een nieuwe, conservatieve religieuze stroming in Nederland. Geen idee waarom dat niet gewoon gesteld mag worden. Een SGP kan gewoon bij de haren erbij gesleept worden in dit soort discussies, maar islamitische varianten... lastig... moeilijk...
Het probleem is niet woke, dat is de benadering ervan.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:38 schreef Rene het volgende:
[..]
In zn algemeenheid iets wegschuiven onder woke doet de erkenning van het probleem weinig goeds. Dat is het punt.
Ja. Je bedoelt het zelfnadenkend vermogen. Eigenlijk is dat ook wel waar ook.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het probleem is niet woke, dat is de benadering ervan.
Het is wel fijn wanneer je alles dat je niet bevalt op kan hangen aan zo'n kapstokconcept als 'woke'.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja.
Als je uitgangspunt intersectionaliteit behelst dan geef je al een beetje aan dat onderscheid en onderscheid maken je crux is. Anders heb je namelijk geen intersectionaliteit.
Verbazingwekkend hoe snel mensen hier in een stuip schieten wanneer men woke durft te benoemen voor wat het is. Verder is het geen janken, maar betreft het solide onderbouwingen waarom woke niet deugt.
Of het is gewoon lullig wanneer een linkse socialist buiten de kaders treedt. Gooit het hele schema in de war.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is wel fijn wanneer je alles dat je niet bevalt op kan hangen aan zo'n kapstokconcept als 'woke'.
Ik denk niet zo graag in hokjes.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of het is gewoon lullig wanneer een linkse socialist buiten de kaders treedt. Gooit het hele schema in de war.
Wat bedoel je precies met woke? En ging het daarvoor dan wel goed met diezelfde linkse partijen?quote:Gaat overigens enorm goed met de linkse partijen sinds ze woke hebben aangenomen, niet?
Wat nog het meest vermoeiend van alles is, is dat geveinsde "wat is dat, woke?"-geblèr.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik denk niet zo graag in hokjes.
[..]
Wat bedoel je precies met woke? En ging het daarvoor dan wel goed met diezelfde linkse partijen?
Als je dat niet concreet wil maken dan houd ik het voor gezien en wens ik je veel plezier met je schimmenstrijd.quote:Op woensdag 16 november 2022 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat nog het meest vermoeiend van alles is, is dat geveinsde "wat is dat, woke?"-geblèr.
zucht... nog vermoeiender is pretenderen dat dat niet is gedaan.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als je dat niet concreet wil maken dan houd ik het voor gezien en wens ik je veel plezier met je schimmenstrijd.
Ja de acceptatie loopt terug. Jammer inderdaad.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:01 schreef PzKpfw het volgende:
De maatschappij is ziek. Wat is er toch veel veranderd in de afgelopen 10 jaar...
Twee reacties aanhalen waarin je enerzijds een aanname maakt over wat mijn uitgangspunt zou zijn en anderzijds jezelf een slachtofferrol aanmeet maakt wat jij nou precies met woke bedoelt niet veel duidelijker hoor. Het zou zomaar kunnen dat we het deels eens zijn, maar als je er zo omheen blijft draaien dan zullen we het nooit weten.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
zucht... nog vermoeiender is pretenderen dat dat niet is gedaan.
Zie post 122 en 128.
Je kunt uiteraard ook de verzamelde werken van G. Wekker en J. Luyendijk tot je nemen. Ook pas 45 keer aangehaald.
Ik heb het nergens over 'jouw uitgangspunt', ik heb het over de betekenis van woke. Ik kan wel weer herhalen dat dat alles van doen heeft met intersectionaliteit en intersectioneel denken (het batshit insane gegeven waarmee dit allemaal begonnen is), concreter dan dat wordt het niet, want dat is de basis.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Twee reacties aanhalen waarin je enerzijds een aanname maakt over wat mijn uitgangspunt zou zijn en anderzijds jezelf een slachtofferrol aanmeet maakt wat jij nou precies met woke bedoelt niet veel duidelijker hoor. Het zou zomaar kunnen dat we het deels eens zijn, maar als je er zo omheen blijft draaien dan zullen we het nooit weten.
Juist die cultuur wil iedereen in een hokje plaatsen. Iemand een stempel opplakken. Ik ben daar sowieso veel te nuchter voor.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over 'jouw uitgangspunt', ik heb het over de betekenis van woke. Ik kan wel weer herhalen dat dat alles van doen heeft met intersectionaliteit en intersectioneel denken (het batshit insane gegeven waarmee dit allemaal begonnen is), concreter dan dat wordt het niet, want dat is de basis.
Nog een patroon: die 'slachtofferrol'... hoe kom je precies daarbij uit? Je kunt gewoon zelf dit topic - en overige topics - teruglezen en zien hoe snel men in de woke hoek overgaat tot het bombarderen van mensen met onwelgevallige meningen tot alles van homofoben en racisten tot conservatieven en "mensen die geen gelijke waarden voor iedereen willen". Is echt stelselmatig. Daar voel ik me ook niet door geslachtofferd, integendeel, het bevestigt vooral wat voor een cultisch fenomeen woke is geworden.
Logisch ook als je intersectionaliteit tot dogma hebt verheven.
Welke "cultuur"?quote:Op woensdag 16 november 2022 22:29 schreef Cherni het volgende:
[..]
Juist die cultuur wil iedereen in een hokje plaatsen. Iemand een stempel opplakken. Ik ben daar sowieso veel te nuchter voor.
Bestaat die uberhaupt wel eigenlijk?quote:
Ik vind van wel.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bestaat die uberhaupt wel eigenlijk?
Ik vind van niet. Of iig niet zo breed als er hiermee gesmeten wordt.quote:
Dan raad ik je aan 'de zeven vinkjes' van dhr. Luyendijk te lezen, of de (pseudo)wetenschappelijke werken van Gloria Wekker. Schimmelpenninck, ook leuk. Dan zie je precies wat woke behelst en hoe het de afgelopen jaren het politiek debat wel degelijk aan het beïnvloeden is, en daarmee ook de samenleving als geheel, zich uitend o.m. in onderwijs.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Of iig niet zo breed als er hiermee gesmeten wordt.
En nu?
Ik ga echt NIET met jou in discussie over "woke". Is jouw rode vlag/stokpaardje/hoe je het wil noemen. Prima, je goed recht. Leef je uit.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan raad ik je aan 'de zeven vinkjes' van dhr. Luyendijk te lezen, of de (pseudo)wetenschappelijke werken van Gloria Wekker. Schimmelpenninck, ook leuk. Dan zie je precies wat woke behelst en hoe het de afgelopen jaren het politiek debat wel degelijk aan het beïnvloeden is, en daarmee ook de samenleving als geheel, zich uitend o.m. in onderwijs.
Sommigen willen heel graag dat het een 'schim' is, een 'spookbeeld'. Dat komt omdat ze of niet weten waar het over gaat en ook verrekken zich in te lezen of die ideologie gewoon breeduit dragen en geen tegengeluid dulden.
Dat vervolgens eenieder die indruist tegen het woke verhaal in twee, drie stappen weggezet wordt als aartsconservatieve racist, getuigt enkel van geestelijke armoede en/of een bepaalde agenda.
Valt ook niets te bediscussiëren als je niet gelooft dat het bestaat.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ga echt NIET met jou in discussie over "woke". Is jouw rode vlag/stokpaardje/hoe je het wil noemen. Prima, je goed recht. Leef je uit.
Maar zonder mij.
Het plaatsen van mensen in hokjes vanwege je mening is je schijnbaar onbekend. Als er de laatste jaren iets enorm is toegenomen is het wel die hokjes mentaliteit vanuit die woke gedachte. Als je voor ZP bent zul je wel een racist zijn. Enfin dat is nog maar een voorbeeld.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Of iig niet zo breed als er hiermee gesmeten wordt.
En nu?
Geen idee waar je het in vredesnaam over hebtquote:Op woensdag 16 november 2022 22:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het plaatsen van mensen in hokjes vanwege je mening is je schijnbaar onbekend. Als er de laatste jaren iets enorm is toegenomen is het wel die hokjes mentaliteit vanuit dat woke gedachte. Als je voor ZP bent zul je wel een racist zijn. Enfin dat is nog maar een voorbeeld.
Gewoon om iets als aangeboren te zien en juist daardoor ontzettend veel accepteert is schijnbaar niet meer genoeg. Nee psychologie om kinderen bewust te maken dat niet iedereen gelijk kan zijn moet er aan te pas komen.
Want? Er staat bij dat je de antwoorden voor jezelf moet/mag houden. Het is zelfreflectie.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:04 schreef bijdehand het volgende:
Wat ben ik blij dat ik dit soort opdrachten niet gehad heb
Nadenken over vooroordelen. Een spiegel voorhouden.quote:Op woensdag 16 november 2022 22:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Geen idee waar je het in vredesnaam over hebt
En als het over het onderwerp van dit topic gaat: de bedoeling is boosheid op te wekken en daarmee een spiegel voor te houden. Te "prikkelen". Zodat mensen (leerlingen) gaan nadenken over hun eigen eventuele vooroordelen.
Ik vind daar weinig mis mee.
Ja, probeer het eensquote:Op woensdag 16 november 2022 23:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nadenken over vooroordelen. Een spiegel voorhouden.
In plaats van je aangevallen voelen door dit soort vragen, of los te gaan over "woke" kun je het ook gewoon eens proberen. Die zelfreflectiequote:Op woensdag 16 november 2022 23:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
Laat maar zitten want dan ga ik de flauwe kant op. En dat heeft weinig zin.
Ik dacht altijd dat ik hetero was. Totdat ik jou zag.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:24 schreef Harvest89 het volgende:
Dit zijn instinkervraagjes. Je kunt niet kiezen om hetero/homo te worden.
Nee, het zijn prikkelende spiegelvoorhoudende zelfreflectievragen.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:24 schreef Harvest89 het volgende:
Dit zijn instinkervraagjes. Je kunt niet kiezen om hetero/homo te worden.
Dat is dan wederzijds. Ik voel mij niet aangevallen. Daar ben ik te nuchter voor. Maar ik heb natuurijk wel een mening over onze huidige maatschappij en dat ik het niet eens ben om mensen in hokjes te plaatsen.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
In plaats van je aangevallen voelen ocer dit soort vragen, of los te gaan over "woke" kun je het ook gewoon erns proberen. Die zelfreflectie
Je plaatst mensen zélf in hokjes door ze als "woke" te identficerenquote:Op woensdag 16 november 2022 23:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is dan wederzijds. Ik voel mij niet aangevallen. Daar ben ik te nuchter voor. Maar ik heb natuurijk wel een mening over onze huidige maatschappij en dat ik het niet eens ben om mensen in hokjes te plaatsen.
quote:Op woensdag 16 november 2022 23:25 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat ik hetero was. Totdat ik jou zag.
ja ik moet eigenlijk wel slapen maar ben nog wokequote:Op woensdag 16 november 2022 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je plaatst mensen zélf in hokjes door ze als "woke" te identficeren
Woke is een gedachte die juist mensen in hokjes plaatst. Zij zouden zich eens een spiegel moeten voorhouden. Leven en laten leven. Maar schijnbaar is je dat niet duidelijkquote:Op woensdag 16 november 2022 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je plaatst mensen zélf in hokjes door ze als "woke" te identficeren
Helemaal niet (gevoelige snaar). Kennelijk snapt 1 van ons niet wat "woke" is. En misschien ben ik dat wel. Ik zie het iig ondertussen meer als een Fok!-scheldwoord dan wat anders.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Woke is een gedachte die juist mensen in hokjes plaatst. Zij zouden zich eens een spiegel moeten voorhouden. Leven en laten leven. Maar schijnbaar is je dat niet duidelijk
En dan zou ik mij een spiegel moeten voorhouden. Bovendien heb ik je persoonnlijk niet aangevallen als woke zijnde en heb ik het steeds over woke in zijn algemeenheid en niet over users. Schijnbaar raak ik een gevoelige snaar.
Tja, dan is men een wappie dan een xenofoob en dan weer een extreem linkse of rechtse rakker en in een andere discussie is men weer een racist. Allemaal stempels. Uiteraard bestaan die wel helaas.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Helemaal niet (gevoelige snaar). Kennelijk snapt 1 van ons niet wat "woke" is. En misschien ben ik dat wel. Ik zie het iig ondertussen meer als een Fok!-scheldwoord dan wat anders.
Dat klopt an sich, maar het zijn tegelijkertijd vragen die ik helemaal nooit aan iemand die homoseksueel is zou stellen.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:57 schreef -XOR- het volgende:
https://www.ad.nl/gezond/(...)%2Fduckduckgo.com%2Fquote:Op woensdag 16 november 2022 20:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je "wordt" geen homo. Laat staan dat je daar voor kiest.
Achterlijk bang gezwam
Hoe moet ik dat precies voor me zien?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:07 schreef Straatcommando. het volgende:
waarvan de aanstichters zelf niet eens doorhebben dat ze het aanrichten
90%quote:Op donderdag 17 november 2022 00:14 schreef Tanatos het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/gezond/(...)%2Fduckduckgo.com%2F
Voor wat het waard is, aangezien het sociale wetenschap is, en ik geen zin heb grondig onderzoek te doen naar repliceerbaarheid van dit onderzoek.
Jij stelt dit soort vragen aan homo's?quote:Op woensdag 16 november 2022 23:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, het zijn prikkelende spiegelvoorhoudende zelfreflectievragen.
quote:Op donderdag 17 november 2022 00:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij stelt dit soort vragen aan homo's?
Laat die vragen vooral beantwoorden door mensen die die domme vragen stellen.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Want? Er staat bij dat je de antwoorden voor jezelf moet/mag houden. Het is zelfreflectie.
En begrijpend lezen. Snappen waaróm deze vragen gesteld worden in deze opdracht.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)olking-naar-herkomstquote:Op woensdag 16 november 2022 20:52 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 16 november 2022 20:52 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Echte mannen worden gewoon om 5 uur wakker zonder wekker.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:32 schreef Tjacka het volgende:
[..]
ja ik moet eigenlijk wel slapen maar ben nog woke
moet 6:30 op
onder 45k leef
@:raptorix
In percentage een veel lager aandeel van de NL bevolking.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:41 schreef Rene het volgende:
[..]
Voetbal hooligans
Zwarte kousen kerk/Biblebelt/SGP
Achterstandswijken
Tel Marokkaanse en Nederlandse, Marokkaanse eens op en vergelijk dat als percentage van de totale bevolking en percentage aandeel in homogeweld. Tipje van de boerka: echt rooskleurig is het niet.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:52 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee het zijn denigrerende en sturende vragen waarbij de beantwoorder (een hetero) bij voorbaat al schuldig is.quote:Op woensdag 16 november 2022 23:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, het zijn prikkelende spiegelvoorhoudende zelfreflectievragen.
Ik begrijp dat.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:47 schreef Lyrewyn het volgende:
[..]
Dit is overduidelijk een parodie op de vragen die niet-hetero's (zouden) krijgen voorgeschoteld.
Dit lijkt me evident. Sorry hoor, maar ik begrijp niet goed hoe je de vragen anders zou kunnen interpreteren als je een beetje onderlegd bent in begrijpend lezen? Niet zozeer aan jou gericht maar aan de hele ophef hierover.
En gebeurt dat door kinderen een dag lang racistisch te bejegenen en dan aan het eind van de dag te stellenquote:Er worden ook lessen gegeven over racisme of andersoortige discriminatie terwijl dat op die specifieke scholen helemaal niet hoeft te spelen. Het leeft in de samenleving; dat is genoeg reden om er aandacht aan te besteden.
Jaaaaa lekker alles op een weegschaaltje leggen.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:57 schreef -XOR- het volgende:
Een spiegel voorhouden kan nooit kwaad natuurlijk.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:10 schreef HSG het volgende:
[..]
Jaaaaa lekker alles op een weegschaaltje leggen.
Met andere woorden: laten we hezelfde terug doen in plaats van het goede voorbeeld te geven.
Hoezo is lesmateriaal op school bedoeld om ouders iets te leren?quote:Op donderdag 17 november 2022 09:06 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik begrijp dat.
Jij begrijpt dat.
Maar valt dat kwartje bij 100% van die tieners ook? Hebben die allemaal de mate van inzicht en zelfreflectie die benodigd is om na die opdracht zelf tot de conclusie te komen 'goh, dit is dus waar niet-heteroseksuelen mee te dealen krijgen, en dat is niet tof'? Geen enkel kind waarbij het niet binnen komt en zich hierdoor aangevallen voelt? Gezien de reacties blijkbaar niet bij iedereen.
En moet dat dan per se in zo'n lesvorm? De docent mist de didactische vaardigheden om in een dialoog met die kinderen uit te leggen en te bespreken dat minderheidsgroepen qua seksuele geaardheid, met dit soort shit te maken krijgen? Dat kan alleen door ze hetzelfde voor de voeten te werpen in een 'deal with it' vorm?
Ik bedoel ... alleen al door de backlash wordt duidelijk dat dit dus een opdracht / manier van lesgeven is die niet meteen door iedereen begrepen wordt zoals het bedoeld is. En als je dan als rector uit moet gaan leggen hoe zo'n opdracht geïnterpreteerd moet worden en dat het tot zelfreflectie moet leiden, heb je dan al niet het complete doel (zelfreflectie door het voorhouden van een spiegel) van die opdracht gemist?
En ook hier weer ... juist de ouders en kinderen die dit wel zien voor wat het is, zijn dat de mensen die deze les nodig hebben? Zijn de kinderen waarbij dit niet aankomt, nou niet juist de kinderen die je poogde te bereiken?
Dus dan is de daadwerkelijke opdracht niet de te leren les. Die komt blijkbaar pas binnen na uitleg en verantwoording door de rector. Degenen die de opdracht meteen of snel zagen voor wat het is, kenden die te leren les dus al. Terwijl je bij de kinderen en ouders die er juist wat van kunnen leren, nu bereikt hebt dat een aantal de hakken in het zand zet.
Nutteloos voor degenen die het al wisten, contraproductief voor degenen die er juist van konden leren.
Het is bedoeld om kinderen iets te leren. Maar als enkele van die kinderen thuis komen en zeggen 'kijk nou eens wat voor een rare opdracht ik moet doen' en ouders daar vervolgens ophef over veroorzaken, wat vervolgens door de rector uitgelegd moet worden, dan bereik je bij die kinderen voor wie deze les wel eens van extra waarde kan zijn (want de rest heeft immers die zelfreflectie al om zo'n opdracht te zien voor wat het is) dus juist het tegenovergestelde van je beoogde doel; ze tot zelfinzicht laten komen.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoezo is lesmateriaal op school bedoeld om ouders iets te leren?
Dus doordat de ouders een laag iq hebben moet het lesmateriaal op school daarop zijn aangepast.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:31 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is bedoeld om kinderen iets te leren. Maar als enkele van die kinderen thuis komen en zeggen 'kijk nou eens wat voor een rare opdracht ik moet doen' en ouders daar vervolgens ophef over veroorzaken, dan bereik je bij die kinderen voor wie deze les wel eens van extra waarde kan zijn (want de rest heeft immers die zelfreflectie al om zo'n opdracht te zien voor wat het is) dus juist het tegenovergestelde van je beoogde doel.
Als sommige kinderen inderdaad het zelfinzicht nog niet hebben om de conclusies uit zon les te trekken die je ze graag mee wilt geven, dan is het inderdaad een dom idee om ze een opdracht te geven die alleen geleerd kan worden middels zelfreflectie, ja.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus doordat de ouders een laag iq hebben moet het lesmateriaal op school daarop zijn aangepast.
In een normale situatie zou ten eerste de leraar uitleg geven over de context van de opdracht aan de leerling, als die niet duidelijk is. En als de opdracht vragen oproept bij de ouders kunnen die ook contact opnemen met de onderwijzer hierover.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Als sommige kinderen inderdaad het zelfinzicht nog niet hebben om de conclusies uit zon les te trekken die je ze graag mee wilt geven, dan is het inderdaad een dom idee om ze een opdracht te geven die alleen geleerd kan worden middels zelfreflectie, ja.
Maar hej, gefeliciteerd school, ze hebben daar nu heel mooi kunnen identificeren welke kinderen (en ouders, want homofobie is niet aangeboren) niet te leren valt over homo-acceptatie middels zelfreflectie.
Vast niet, maar hetzelfde geldt voor wiskunde of Frans.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:06 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar valt dat kwartje bij 100% van die tieners ook? Hebben die allemaal de mate van inzicht en zelfreflectie die benodigd is om na die opdracht zelf tot de conclusie te komen 'goh, dit is dus waar niet-heteroseksuelen mee te dealen krijgen, en dat is niet tof'? Geen enkel kind waarbij het niet binnen komt en zich hierdoor aangevallen voelt? Gezien de reacties blijkbaar niet bij iedereen.
blijven oefenen maar dan!quote:Op donderdag 17 november 2022 09:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Als sommige kinderen inderdaad het zelfinzicht nog niet hebben om de conclusies uit zon les te trekken die je ze graag mee wilt geven, dan is het inderdaad een dom idee om ze een opdracht te geven die alleen geleerd kan worden middels zelfreflectie, ja.
nou wat raar zeg, dat een school af en toe toetst of een leerling al iets kan of iets begrijpt. echt een wereldschokkend concept voor een school.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:31 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is bedoeld om kinderen iets te leren. Maar als enkele van die kinderen thuis komen en zeggen 'kijk nou eens wat voor een rare opdracht ik moet doen' en ouders daar vervolgens ophef over veroorzaken, wat vervolgens door de rector uitgelegd moet worden, dan bereik je bij die kinderen voor wie deze les wel eens van extra waarde kan zijn (want de rest heeft immers die zelfreflectie al om zo'n opdracht te zien voor wat het is) dus juist het tegenovergestelde van je beoogde doel; ze tot zelfinzicht laten komen.
Fair point.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
nou wat raar zeg, dat een school af en toe toetst of een leerling al iets kan of iets begrijpt. echt een wereldschokkend concept voor een school.
Wat dus bij deze les niet kan. Als je als leraar eerst uitlegt dat deze opdracht bedoeld is om heteroseksuele kinderen zelf tot het inzicht te laten komen dat homoseksuelen met homofobie te maken krijgen, dan heb je de opdracht dus al bij voorbaat nutteloos gemaakt.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
In een normale situatie zou ten eerste de leraar uitleg geven over de context van de opdracht aan de leerling, als die niet duidelijk is. En als de opdracht vragen oproept bij de ouders kunnen die ook contact opnemen met de onderwijzer hierover.
Dat bedoel ik met IQ, je hebt wel enig verstandelijk vermogen hiervoor nodig..
tsja, ik ging ook regelmatig op m'n bek bij wiskunde omdat ik algebra maar niet onder de knie kreeg...quote:Op donderdag 17 november 2022 09:48 schreef probeer het volgende:
[..]
Fair point.
Lijkt me bij deze les alleen niet zo slim om dat te doen op een manier waarbij je de kinderen die het nog niet kunnen (middels het voorhouden van een spiegel kinderen zelf tot het inzicht laten komen) eerst op hun bek laat gaan.
Ligt imo wat anders dan bij een rijtje Franse woorden.
En je hebt toen meteen al bedacht 'goh, ik ben niet zo sterk in wiskunde, ik moet meer mijn best doen!', of kwamen daar toch ook genoeg 'wat een kutvak, dat wiskunde!' gedachten bij kijken?quote:Op donderdag 17 november 2022 09:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
tsja, ik ging ook regelmatig op m'n bek bij wiskunde omdat ik algebra maar niet onder de knie kreeg...
Nee dan kwam ik heel verward en verdrietig thuis en dan zei ik tegen mijn ouders "pap, mam kijk nu toch eens wat een rare sommen we krijgen! er staan allemaal letters van het alfabet in! dat hoort toch niet bij rekensommen of wel soms?" en dan schreef m'n vader heel boos een brief naar de krant waarin hij stelde dat hij belachelijk was dat zijn zoon werd blootgesteld aan sommen met letters erin. ‘100% brainwashing van jonge kinderen die erg vatbaar zijn voor sterke suggesties van een autoriteit' noemde hij dat.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:54 schreef probeer het volgende:
[..]
En je hebt toen meteen al bedacht 'goh, ik ben niet zo sterk in wiskunde, ik moet meer mijn best doen!', of kwamen daar toch ook genoeg 'wat een kutvak, dat wiskunde!' gedachten bij kijken?
quote:Op donderdag 17 november 2022 09:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee dan kwam ik heel verward en verdrietig thuis en dan zei ik tegen mijn ouders "pap, mam kijk nu toch eens wat een rare sommen we krijgen! er staan allemaal letters van het alfabet in! dat hoort toch niet bij rekensommen of wel soms?" en dan schreef m'n vader heel boos een brief naar de krant waarin hij stelde dat hij belachelijk was dat zijn zoon werd blootgesteld aan sommen met letters erin. ‘100% brainwashing van jonge kinderen die erg vatbaar zijn voor sterke suggesties van een autoriteit' noemde hij dat.
En na de opdracht vertrekt de leraar met Artemis naar de maan, en blijft de leerling tot het einde der tijden in het ongewisse...quote:Op donderdag 17 november 2022 09:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat dus bij deze les niet kan. Als je als leraar eerst uitlegt dat deze opdracht bedoeld is om heteroseksuele kinderen zelf tot het inzicht te laten komen dat homoseksuelen met homofobie te maken krijgen, dan heb je de opdracht dus al bij voorbaat nutteloos gemaakt.
Nee, want de ophef is bij de sneeuwvlokjes op social media.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:02 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal eens dat die ophef erg triest is.
Maar dat die ophef er is, is dus een teken dat je les niet het gewenste effect heeft bij juist de groep die er van had kunnen leren.
ben het niet met je eens dat je dat op basis van de ophef zo kan beoordelen. jij deelt de klas nu in twee groepen: leerlingen die het al snappen (en er daarom niets aan hebben) en leerlingen wiens ouders fophef veroorzaken. volgens mij kan daar prima nog een groep tussen zitten, namelijk leerlingen die er weldegelijk van hebben geleerd en nieuwe inzichten hebben opgedaan.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:02 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal eens dat die ophef erg triest is.
Maar dat die ophef er is, is dus een teken dat je les niet het gewenste effect heeft bij juist de groep die er van had kunnen leren.
Meh. Imo is het probleem dat mensen de betekenis van woorden gewoon niet meer begrijpen.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Haha wanneer besloot je dat je hetero was. Moet je eens aan een lhbti vragen, wanneer deze "koos" om zo te zijn.
Een besluit nemen is een optie van de mogelijkheden kiezen.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:15 schreef RetepV het volgende:
[..]
Meh. Imo is het probleem dat mensen de betekenis van woorden gewoon niet meer begrijpen.
Ik bedoel bijvoorbeeld: waarom doe jij alsof 'besluiten' en 'kiezen' hetzelfde betekenen?
Geen aanval hoor, maar het viel me op dat je dat deed, kennelijk zonder er zelfs bij stil te staan. Hoe komt dat?
Meer dan eens zijn die vooroordelen gewoon terecht. Dus als mensen dat niet willen is het wellicht ook dan een kwestie van je gedrag aanpassen. Mij zijn bijvoorbeeld weinig rare vragen gesteld eigenlijk, en deze verhalen hoor ik ook van andere LHB'ers die ik zoal ken. Nou ja, behalve één persoon dan, maar dat is ook gewoon iemand die echt te veel te koop loopt met zijn seksuele oriëntatie.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:57 schreef -XOR- het volgende:
Homoseksualiteit is een normale seksuele oriëntatie maar wel een afwijking van de norm inderdaad. De meeste mensen zijn heteroseksueel. Zie het een beetje zoals mensen met rood haar, dat blijft ook uniek omdat weinigen dit van nature hebben.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:00 schreef Rene het volgende:
[..]
Oh. Dus homo zijn is abnormaal.
(ja fuck it. Ik hap)
Dit is dus het grote probleem. Door dit soort verkrampte pogingen om lekker woke te doen wordt het beeld gecreëerd dat seksuele oriëntatie hartstikke belangrijk is, hartstikke bepalend ook. Echt een prominent onderdeel van je identiteit. En binnen veel progressieve kringen denkt men dan inderdaad ook zo. Niet alleen als het om seksuele oriëntatie gaat trouwens maar ook om geslacht en nog zorgwekkender: huidskleur. Want als je maar ontzettend veel nadruk op die onbelangrijke aspecten leggen, dan wordt de wereld rechtvaardiger ... of zo.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Haha wanneer besloot je dat je hetero was. Moet je eens aan een lhbti vragen, wanneer deze "koos" om zo te zijn.
Verder zie ik niet zo snel wat de leeftijd van de kinderen in kwestie is, afhankelijk daarvan kan het bespreken van dit soort onderwerpen hardstikke goed zijn, maar niet op deze manier. Brainwashing wil ik het niet noemen, wel compleet wereldvreemd. Wat gewoon kut is, want zo word die discussie weer in het verdomhoekje gedrukt.
Wanneer gaan we eens collectief handelen naar het idee dat je geaardheid helemaal niet uitmaakt of zo belangrijk is. Een utopie ben ik bang.
Klopt, daarnaast is zoiets altijd van context voorzien.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ben het niet met je eens dat je dat op basis van de ophef zo kan beoordelen. jij deelt de klas nu in twee groepen: leerlingen die het al snappen (en er daarom niets aan hebben) en leerlingen wiens ouders fophef veroorzaken. volgens mij kan daar prima nog een groep tussen zitten, namelijk leerlingen die er weldegelijk van hebben geleerd en nieuwe inzichten hebben opgedaan.
Wellicht ben ik daarin te pessimistisch ja.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ben het niet met je eens dat je dat op basis van de ophef zo kan beoordelen. jij deelt de klas nu in twee groepen: leerlingen die het al snappen (en er daarom niets aan hebben) en leerlingen wiens ouders fophef veroorzaken. volgens mij kan daar prima nog een groep tussen zitten, namelijk leerlingen die er weldegelijk van hebben geleerd en nieuwe inzichten hebben opgedaan.
Van woke mensen kunnen je alles verwachten, het zou mij daarom niet verbazen. Het zijn natuurlijk hier ook weer de usual suspects die zich eigenlijk wel kunnen vinden in deze lesmaterialen voor scholieren.quote:Op donderdag 17 november 2022 00:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij stelt dit soort vragen aan homo's?
Jij stelt dit soort vragen aan homo's?quote:Op donderdag 17 november 2022 09:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een spiegel voorhouden kan nooit kwaad natuurlijk.
Dat gebeurt wel vaker, alleen is seksuele oriëntatie nogal een gevoelig punt bij sommigen, waardoor dit ophef oplevert.
Hoe weten de lesontwikkelaars precies dat die kinderen uberhaupt dit soort vragen zouden stellen aan homo's?quote:Op donderdag 17 november 2022 09:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoezo is lesmateriaal op school bedoeld om ouders iets te leren?
Dit vat woke-isten inderdaad goed samen.quote:Op donderdag 17 november 2022 10:56 schreef nomina het volgende:
Ideologieën;
geef macht aan de dommen en slechten,
streef onhaalbare doelen na,
negeer ware problemen en ellende,
dram eindeloos om dit te rechtvaardigen,
breng schade toe aan de samenleving en geniet van het machtsgevoel dat je dat geeft.
Dit krijg je als er veel D66 en GroenLinks-stemmers bij de overheid werken. Het zou erg fijn zijn als deze mensen zo snel mogelijk minder grip krijgt op de bepalende instituten in de Westerse samenleving, want die heeft men voor een flink deel naar de eigen hand weten te zetten. En vanuit de universiteiten komen voor een groot deel meer van dit soort ideologen, die ook weer aan het werk gaan bij zulke instituten. En tegenwoordig zijn ze nog radicaler dan tien of twintig jaar geleden. Een zorgwekkende tendens. 'The long march through the institutions' zoals Rudi Dutschke dat ooit uit had gestippeld, is wat dat betreft erg goed gelukt.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:11 schreef nomina het volgende:
Nog een duidelijk voorbeeld van feiten verhullen
Voortaan is meer bepalend waar iemand zelf geboren is, en minder bepalend waar iemands ouders geboren zijn. Daarbij wordt het woord migratieachtergrond niet meer gebruikt. De hoofdindeling westers/niet-westers wordt vervangen door een indeling op basis van werelddelen en veelvoorkomende immigratielanden.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)olking-naar-herkomst
Het ligt er ook allemaal zo dik bovenop.
Vooral weer niet op de kern ingaan, Hex...quote:Op donderdag 17 november 2022 11:19 schreef Hexagon het volgende:
Oei, die is voor onzekere mannen wel een hele confronterende vraag. Laten we snel Safe Spaces inrichten.
Met onzekerheid heeft dit natuurlijk helemaal niets te maken. Maar misschien dat de begrijpelijke kritiek op dit soort lesmaterialen jou een beetje onzeker maakt? Dat zou natuurlijk heel erg goed kunnen. Dan moet je dat probleem zelf zien op te lossen en het niet op anderen projecteren. De realiteit is nu eenmaal dat veel mensen geen samenleving willen waar mensen constant tot hun onveranderlijke kenmerken worden gereduceerd, omdat dit aansluit bij het vermeend moreel superieure gedachtegoed van de intelligentsia.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:19 schreef Hexagon het volgende:
Oei, die is voor onzekere mannen wel een hele confronterende vraag. Laten we snel Safe Spaces inrichten.
Nee het is vooral heel onzeker door te gaan janken en "ophef" te maken over dit soort lesmateriaal. Ik kan geen enkele andere reden bedenken dan dat diegenen zich heel erg onzeker en bedreigd moeten voelen.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Met onzekerheid heeft dit natuurlijk helemaal niets te maken. Maar misschien dat de begrijpelijke kritiek op dit soort lesmaterialen jou een beetje onzeker maakt? Dat zou natuurlijk heel erg goed kunnen. Dan moet je dat probleem zelf zien op te lossen en het niet op anderen projecteren. De realiteit is nu eenmaal dat veel mensen geen samenleving willen waar mensen constant tot hun onveranderlijke kenmerken worden gereduceerd, omdat dit aansluit bij het vermeend moreel superieure gedachtegoed van de intelligentsia.
Hoe weet jij dat die kinderen een 'vastgekoekt wereldbeeld' hebben?quote:Op donderdag 17 november 2022 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee het is vooral heel onzeker door te gaan janken en "ophef" te maken over dit soort lesmateriaal. Ik kan geen enkele andere reden bedenken dan dat diegenen zich heel erg onzeker en bedreigd moeten voelen.
Maargoed, denkwijzen vanuit een bijzonder perspectief dat mag natuurlijk niet in de conservatieve dictatuur. Mensen zouden immers nog wel eens ideeen kunnen krijgen die niet in dat vastgekoekte wereldbeeld passen. Dat moeten we natuurlijk niet hebben.
Dat hebben ze (nog) niet. Maar al die conservatieve onderwijsverbeteraars hebben dat wel en willen dat graag in kinderhoofdjes pompen.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat die kinderen een 'vastgekoekt wereldbeeld' hebben?
Oh, waar zijn al die conservatieve homohatende docenten in Nederland die homofobie aanleren?quote:Op donderdag 17 november 2022 11:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat hebben ze (nog) niet. Maar al die conservatieve onderwijsverbeteraars hebben dat wel en willen dat graag in kinderhoofdjes pompen.
Sowieso, als je je kindere tot brave homofoobjes op wilt voeden dan is zo'n school die daar wat anders in staat natuurlijk maar lastig.
Het idee is juist dat scholen in een rol hebben om uit te leggen dat LBHT'ers ook mensen zijn en dat je daar normaal tegen moet doen. Dat hoort namelijk bij de normen en waarden die men wil zien. En die worden niet door alle ouders zo gedeeld.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, waar zijn al die conservatieve homohatende docenten in Nederland die homofobie aanleren?
Heb je voorbeelden van 'conservatief homofoob' lesmateriaal dat thans in Nederland geleerd wordt?
Of is dit ook weer zo'n woke 'speculatie'?
Ah, kijk. Jij kan geen andere reden bedenken, daar zit dus de denkfout.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee het is vooral heel onzeker door te gaan janken en "ophef" te maken over dit soort lesmateriaal. Ik kan geen enkele andere reden bedenken dan dat diegenen zich heel erg onzeker en bedreigd moeten voelen.
Maargoed, denkwijzen vanuit een bijzonder perspectief dat mag natuurlijk niet in de conservatieve dictatuur. Mensen zouden immers nog wel eens ideeen kunnen krijgen die niet in dat vastgekoekte wereldbeeld passen. Dat moeten we natuurlijk niet hebben.
Want dat deden scholen al niet? Want dat wordt niet aangeleerd thuis? Want kinderen hebben a priori al homofobe tendensen in zich?quote:Op donderdag 17 november 2022 11:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het idee is juist dat scholen in een rol hebben om uit te leggen dat LBHT'ers ook mensen zijn en dat je daar normaal tegen moet doen. Dat hoort namelijk bij de normen en waarden die men wil zien. En die worden niet door alle ouders zo gedeeld.
Onderwijsverbeteraars als HowardRoark willen dat liever zo snel mogelijk bruut de kop in gedrukt hebben. Kinderen opvoeden tot brave homofoobjes daar moet natuurlijk niet een of andere leraar hinderlijk in gaan zitten wezen.
Mensen reduceren tot overanderlijke kenmerken doen vooral degenen die kennelijk nog steeds moeite met het bestaan van homo's hebben. En wanneer je moeite gaat hebben andermans geaardheid moet je je wel heel onzeker en bedreigd voelen. Een rationele reden is er namelijk niet.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, kijk. Jij kan geen andere reden bedenken, daar zit dus de denkfout.
Misschien moet je eens realistisch kijken naar de situatie en leren begrijpen dat de kritiek op dit soort schoolmaterialen niet meer dan logisch is. Dat heeft niets te maken met onzekerheid of een conservatieve dictatuur (welke eigenlijk? We hebben het hier over Nederland, niet over bijv. Iran).
Dat jij een voorstander bent van het reduceren van mensen tot hun onveranderlijke kenmerken is naar mijn mening problematisch en schrikbarend, maar het staat je natuurlijk vrij dat te doen. Alleen dit hoeft niet de maatschappelijke norm te worden.
Haha, ben jij wel helemaal 100%? Ik val zelf binnen die groep. Er zijn zat LHBT'ers die geen voorstander zijn van dit soort onzin omdat velen het nu eenmaal niet leuk vinden om te worden gereduceerd tot hun seksuele oriëntatie. Stel je voor zeg, dat je mensen zou behandelen op basis van de inhoud van hun karakter en niet op basis van hun seksuele oriëntatie, geslacht of huidskleur.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het idee is juist dat scholen in een rol hebben om uit te leggen dat LBHT'ers ook mensen zijn en dat je daar normaal tegen moet doen. Dat hoort namelijk bij de normen en waarden die men wil zien.
Onderwijsverbeteraars als HowardRoark willen dat liever zo snel mogelijk bruut de kop in gedrukt hebben. Kinderen opvoeden tot brave homofoobjes daar moet natuurlijk niet een of andere leraar hinderlijk in gaan zitten wezen.
Nogmaals: op basis waarvan precies meen jij te weten dat die kinderen dat deden en derhalve dit soort debiel lesmateriaal nodig hebben?quote:Op donderdag 17 november 2022 11:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mensen reduceren tot overanderlijke kenmerken doen vooral degenen die kennelijk nog steeds moeite met het bestaan van homo's hebben. En wanneer je moeite gaat hebben andermans geaardheid moet je je wel heel onzeker en bedreigd voelen. Een rationele reden is er namelijk niet.
In veel huishoudens wordt dat inderdaad niet aangeleerd. Eerder het tegenovergestelde. Beetje wereldvreemd dit.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Want dat deden scholen al niet? Want dat wordt niet aangeleerd thuis? Want kinderen hebben a priori al homofobe tendensen in zich?
Waar baseer je dit op, precies?
Tja kennelijk voel je je direct aangesproken. Maar inderdaad, als je kinderen opvoed met het idee dat homo's slecht zijn, dan nemen ze dat vaak over. En daar wil het onderwijs een stokje voor steken door met een ander verhaal te komen.quote:Dat baseer je op dat woke gelul over hoe hetero's en dus ook hetero kinderen haast genetisch gedetermineerd zijn om homo-hatende 'potenrammers' te zijn. Hoort in dat woke narratief van daderschap.
De oproep is dat scholen geen tegengas mogen geven aan hobofobie.quote:Verder zie ik mensen hier nergens oproepen tot het aanleren van homofobie. Dat is weer je stokpaardje: gaan mensen in tegen je weerzinwekkende betweterige woke D66 nonsens omdat het hele groepen mensen reduceert tot hun identiteit, dan moeten het wel homofoben en racisten zijn. De ironie.
Kun je een voorbeeld geven van 'briesende domrechtse' users? Namen en rugnummers graag. En er is volgens mij ook nog geen user die in dit topic heeft gezegd dat hij of zij geen hetero meer zou mogen zijn. Misschien moet je het proberen zonder dit soort rare stropoppen. Jouw reactie toont vooral aan dat je veel posts hier niet hebt gelezen. Jammer, misschien heeft het dan weinig zin je in dit soort discussies te melden.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:49 schreef Intint het volgende:
Prachtig om te zien. Dit is duidelijk een gespreksstart die blootlegt hoe niet-hetero's jarenlang bejegend zijn en meteen komende de briesende domrechtse user erop af rennen met hun 'OMG WE MOGEN GEEN HETERO MEER ZIJN, WOKE BAD!' geschreeuw. Mooie bevestiging van waarom dit een thema is dat besproken moet blijven worden.
Stelden die kinderen dit soort vragen aan homo's? Waren ze uberhaupt bezig met wat anderen in hun slaapkamer uitvreten?quote:Op donderdag 17 november 2022 11:49 schreef Intint het volgende:
Prachtig om te zien. Dit is duidelijk een gespreksstart die blootlegt hoe niet-hetero's jarenlang bejegend zijn en meteen komende de briesende domrechtse user erop af rennen met hun 'OMG WE MOGEN GEEN HETERO MEER ZIJN, WOKE BAD!' geschreeuw. Mooie bevestiging van waarom dit een thema is dat besproken moet blijven worden.
Echt, hoe krijg je het voor elkaar.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In veel huishoudens wordt dat inderdaad niet aangeleerd. Eerder het tegenovergestelde. Beetje wereldvreemd dit.
[..]
Tja kennelijk voel je je direct aangesproken. Maar inderdaad, als je kinderen opvoed met het idee dat homo's slecht zijn, dan nemen ze dat vaak over. En daar wil het onderwijs een stokje voor steken door met een ander verhaal te komen.
[..]
De oproep is dat scholen geen tegengas mogen geven aan hobofobie.
In de praktijk betekent dat dus dat homofobe ouders ongestoord hu achterlijke denkbeelden bij hun kinderen kunnen inprenten zonder een lastige school die ineens wat anders zegt. Dat is precies hoe conservatieven het willen.
Welke ouders heb je het hier precies over? Volgens recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft in Nederland 76% van de ondervraagden een positief beeld over homo- en biseksualiteit, 20% is neutraal en slechts 4% heeft een uitgesproken negatief beeld.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In veel huishoudens wordt dat inderdaad niet aangeleerd. Eerder het tegenovergestelde. Beetje wereldvreemd dit.
[..]
Tja kennelijk voel je je direct aangesproken. Maar inderdaad, als je kinderen opvoed met het idee dat homo's slecht zijn, dan nemen ze dat vaak over. En daar wil het onderwijs een stokje voor steken door met een ander verhaal te komen.
[..]
De oproep is dat scholen geen tegengas mogen geven aan hobofobie.
In de praktijk betekent dat dus dat homofobe ouders ongestoord hu achterlijke denkbeelden bij hun kinderen kunnen inprenten zonder een lastige school die ineens wat anders zegt. Dat is precies hoe conservatieven het willen.
Dat is dan ook D66 eigen: elitair, wereldvreemd en denken dat de rest van Nederland uit lompe boeren bestaat die opgevoed moeten wordenquote:Op donderdag 17 november 2022 11:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke ouders heb je het hier precies over? Volgens recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft in Nederland 76% van de ondervraagden een positief beeld over homo- en biseksualiteit, 19% is neutraal en slechts 4% heeft een negatief beeld.
[ afbeelding ]
Bron
Ik denk dus niet zo zeer dat het aan de denkbeelden van ouders ligt, maar eerder aan jouw eigen achterlijke denkbeelden over de gemiddelde Nederlander. Je denkt het zelfs beter te weten dan LHBT'ers zelf.
Het staat letterlijk al in de eerste 2 posts. Verder dan dat hoefde ik niet te kijkenquote:Op donderdag 17 november 2022 11:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld geven van 'briesende domrechtse' users? Namen en rugnummers graag. En er is volgens mij ook nog geen user die in dit topic heeft gezegd dat hij of zij geen hetero meer zou mogen zijn. Misschien moet je het proberen zonder dit soort rare stropoppen. Jouw reactie toont vooral aan dat je veel posts hier niet hebt gelezen. Jammer, misschien heeft het dan weinig zin je in dit soort discussies te melden.
Kwestie van onderzoek doen.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe weten de lesontwikkelaars precies dat die kinderen uberhaupt dit soort vragen zouden stellen aan homo's?
Nee.quote:Dat weten ze dan ook niet.
Wat ze doen is de standaard tactiek: men weet wel dat het overgrote deel der mensheid, en dus ook kinderen, hetero is. En omdat dat zo is, wordt er direct van uitgegaan dat dat een toxisch perspectief op homoseksualiteit met zich meedraagt als een soort gepredestineerd gegeven.
Om eerlijk te zijn zie ik geen intolerantie in de vragenlijst in de opdracht.quote:Het is een op een vergelijkbaar met die kekke actie in Utrecht laatst waar men besloot om op straat mannen via speakers na te roepen en te beledigen, vanuit het idee dat alle mannen, en alleen mannen, vrouwen seksueel bejegenen op straat. Zonder stil te staan bij het gegeven dat man-zijn niet direct een sissende nafluiter van je maakt, zonder stil te staan bij het feit dat ook bepaalde mannen slachtoffer kunnen zijn geweest van seksueel geweld, gewoon vanuit dat ideologisch gegeven dat mannen nu eenmaal zo zijn.
https://nos.nl/artikel/24(...)en-straatintimidatie
Vertel mij eens hoe zoiets anders is dan de werkwijze van een KKK die stelt dat zwart-zijn een op een te koppelen is aan criminaliteit.
Het bespreekbaar maken van intolerantie jegens homo's of vrouwonvriendelijkheid en straatintimidatie is niet het probleem, het probleem is dat we een roedel ideologische hyper-progressieve beleidsmakers en onderwijsontwikkelaars hebben die hele volksstammen maar a priori wegzetten als inherent intolerant op basis van hun identiteit. DAT is het probleem.
Gelukkig staat die partij op een flink verlies in de meest recente peilingen, nog een zetel of tien minder zou een verademing zijn voor Nederland.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dan ook D66 eigen: elitair, wereldvreemd en denken dat de rest van Nederland uit lompe boeren bestaat die opgevoed moeten worden
Waar kunnen we dat onderzoek vinden?quote:Op donderdag 17 november 2022 11:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kwestie van onderzoek doen.
[..]
Nee.
Wat de vragen illustreren is dat iemand vanwege zijn seksualiteit niet anders is, maar gewoon normaal en zichzelf.
[..]
Om eerlijk te zijn zie ik geen intolerantie in de vragenlijst in de opdracht.
Nergens zeg ik "per definitie". Maar dat er homofobe milieus zijn is geen geheim. Dus wil men via het onderwijs dat onwenselijke fenomeen bestrijden.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Echt, hoe krijg je het voor elkaar.
Jij bent voorstander van het idee dat je hele volksstammen maar moet aanspreken op gedrag dat bij ze hoort, ook al heb je daar geen bewijs voor en is het geheel gefundeerd op je woke verhaaltje dat hetero's per definitie wel homofobie in zich moeten hebben, en ik ben degene die zich aangesproken voelt?
Geen flauw idee maar het zijn er genoeg om de school er een taak in te geven.quote:Kun je uberhaupt iets van cijfers geven over het aantal homofobe ouders in Nederland?
Nee, maar ik heb dan ook hoogopgeleide progressieve ouders.quote:En de belangrijkste vraag die je niet beantwoordt: Stel jij zelf vragen zoals in dat lesmateriaal aan homo's?
Die 4% kan het nog steeds heel vervelend maken. Geen reden om er mee te stoppen.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke ouders heb je het hier precies over? Volgens recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft in Nederland 76% van de ondervraagden een positief beeld over homo- en biseksualiteit, 20% is neutraal en slechts 4% heeft een uitgesproken negatief beeld.
[ afbeelding ]
Bron
Ik denk dus niet zo zeer dat het aan de denkbeelden van ouders ligt, maar eerder aan jouw eigen achterlijke denkbeelden over de gemiddelde Nederlander. Je denkt het zelfs beter te weten dan LHBT'ers zelf.
Wat is de onderbouwing hiervoor, dat de leerlingen van deze school uit een homofoob milieu komen?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:03 schreef Hexagon het volgende:
lesmateriaal voor kinderen uit homofobe milieus.
De dag waarvan ik dacht dat hij nooit zou komen. 100% eens met EttovanBelgië.quote:
Bovenstaande context/intentie is voor mij overduidelijk bij het lezen van de vragen, maar blijkbaar kunnen een hoop mensen niet begrijpend lezenquote:Maar wat is die context dan? Pieter Fock van uitgeverij ThiemeMeulenhoff, bedenker van de methode, meldt dat de vragen prikkelend bedoeld zijn. Leerlingen kunnen zich zo inleven in homoseksuelen. De vraag 'Is het mogelijk dat je heteroseksualiteit een fase is?', wordt volgens hem vaak gesteld aan homo's. "Zo willen we het gesprek in de klas op gang te brengen, maar zonder context weet je dat niet."
Hoe weet jij dat die kinderen uberhaupt homofobe tendensen hebben? Waar baseer je dat op? Omdat ze misschien geen 'hoogopgeleide progressieve ouders' hebben?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nergens zeg ik "per definitie". Maar dat er homofobe milieus zijn is geen geheim. Dus wil men via het onderwijs dat onwenselijke fenomeen bestrijden.
Maar als je niet homofoob bent dan hoef je jezelf niet aangesproken te voelen. Dus waarom dan stampij maken? Waarom wordt je boos en onzeker van lesmateriaal voor kinderen uit homofobe milieus.
[..]
Geen flauw idee maar het zijn er genoeg om de school er een taak in te geven.
[..]
Nee, maar ik heb dan ook hoogopgeleide progressieve ouders.
DAAR GAAT HET NIET OM.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:06 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Bovenstaande context/intentie is voor mij overduidelijk bij het lezen van de vragen, maar blijkbaar kunnen een hoop mensen niet begrijpend lezen. Fophef.
Dat blijkt inderdaad wel uit jouw eigen denkbeelden ja. Hooghartig jegens andersdenkenden en overtuigt van allerlei stereotypen als het om bepaalde groepen gaat.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nergens zeg ik "per definitie". Maar dat er homofobe milieus zijn is geen geheim. Dus wil men via het onderwijs dat onwenselijke fenomeen bestrijden.
Maar als je niet homofoob bent dan hoef je jezelf niet aangesproken te voelen. Dus waarom dan stampij maken? Waarom wordt je boos en onzeker van lesmateriaal voor kinderen uit homofobe milieus.
[..]
Geen flauw idee maar het zijn er genoeg om de school er een taak in te geven.
[..]
Nee, maar ik heb dan ook hoogopgeleide progressieve ouders.
Dus omdat 4% van Nederland een bepaalde mening heeft moet er in heel Nederland iets op school worden voorgeschoteld. Wat een lachwekkende redenatie.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die 4% kan het nog steeds heel vervelend maken. Geen reden om er mee te stoppen.
Wellicht gezien hun gedrag?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat die kinderen uberhaupt homofobe tendensen hebben? Waar baseer je dat op? Omdat ze misschien geen 'hoogopgeleide progressieve ouders' hebben?
Zelden zoveel D66 dedain in een post gezien.
Ben je zelf ook hoogopgeleid of heb je het vak argumenteren en logisch redeneren gewoon overgeslagen?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wellicht gezien hun gedrag?
Maar kennelijk ontken jij dat er nog homofobe milieus zijn. Weer wat mooie conservatieve propaganda.
Ohja, het eufemisme dat mensen die allerlei mensonvriendelijke rotzooi uitkramen zoals homofoben zielige "andersdenkenden zijn".quote:Op donderdag 17 november 2022 12:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat blijkt inderdaad wel uit jouw eigen denkbeelden ja. Hooghartig jegens andersdenkenden en overtuigt van allerlei stereotypen als het om bepaalde groepen gaat.
Aangezien anderen last hebben van die "mening" is dat inderdaad noodzakelijk. Maar jouw hele doel is die 4% te beschermen in hun middeleeuwse denkbeelden.quote:Dus omdat 4% van Nederland een bepaalde mening heeft moet er in heel Nederland iets op school worden voorgeschoteld. Wat een lachwekkende redenatie.
Oh, waar kan ik iets teruglezen over het gedrag van deze kinderen die het noodzakelijk maakt dat ze toegesproken worden als kwaadaardige homofoben?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar kennelijk ontken jij dat er nog homofobe milieus zijn. Weer wat mooie conservatieve propaganda.
Welke conservatieve propaganda?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:08 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welk conservatief propagandahandboek? Titel en schrijver graag? En waarom zou ik die 4% willen beschermen?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ohja, het eufemisme dat mensen die allerlei mensonvriendelijke rotzooi uitkramen zoals homofoben zielige "andersdenkenden zijn".
Direct uit het conservatieve propagandahandboek.
[..]
Aangezien anderen last hebben van die "mening" is dat inderdaad noodzakelijk. Maar jouw hele doel is die 4% te beschermen in hun middeleeuwse denkbeelden.
Ken anders wel wat homo's die dergelijke vragen wel eens krijgen. Vaak ook gewoon uit onwetendheid van de steller.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Stel jij zulke vragen aan homo's?
Je bedoelt dat het nut heeft wanneer je het ook aan lieden voorschotelt die zulke vragen uberhaupt stellen?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:13 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ken anders wel wat homo's die dergelijke vragen wel eens krijgen. Vaak ook gewoon uit onwetendheid van de steller.
Als die dan zelf dezelfde soort vragen voorgeschoteld krijgen kan ik me voorstellen dat ze wel het ongemak wat ze veroorzaken eens voelen.
Nouja supererg natuurlijk. Vooral weer #ophef om de #ophef. Over dingen zonder context.
Staat ook in het originele bericht trouwens, school, leerlingen en ouders hebben er geen problemen mee, maar mensen op de socials gaan los. Gewoon weer ragebait dus.
Blijven ontkennen, blijven ontkennenquote:Op donderdag 17 november 2022 12:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, waar kan ik iets teruglezen over het gedrag van deze kinderen die het noodzakelijk maakt dat ze toegesproken worden als kwaadaardige homofoben?
Bron? Iets?
Daar gaat het wél om.quote:
Dat het jou daar niet om gaat is een ander verhaal.quote:'100% brainwashing'
‘Wat een absurde vragen. Zijn er al ouders en leerlingen die klachten hebben ingediend?’, zo luidt een van de reacties op social media. Mensen zijn vooral boos omdat het lijkt alsof leerlingen aangevallen worden op hun heteroseksualiteit.
‘100% brainwashing van jonge kinderen die erg vatbaar zijn voor sterke suggesties van een autoriteit’, noemt iemand het. Ook maken mensen zich zorgen omdat door de vragenlijst pubers niet meer toe zouden durven te geven dat ze heteroseksueel zijn.
Geen idee, maar je wilt inspanningen van school om er wat aan te doen weg hebben. Dus dan neem je het in bescherming.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:12 schreef HowardRoark het volgende:
En waarom zou ik die 4% willen beschermen?
Dit incident in Amsterdam - waar we aantoonbaar gegevens over hebben uit welke hoek die homofobie komt - moet rechtvaardigen dat heel Nederland op een door D66 geakkoorde bijscholing over 'tolerantie' gaat? En wat hebben precies de kinderen in dit verhaal te maken met wat men in Amsterdam uitspookt? Kun je me ergens de logica hierachter aangeven?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blijven ontkennen, blijven ontkennen
https://www.ad.nl/binnenl(...)-probleem~a85160d63/
Nee, daar gaat het niet om.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Daar gaat het wél om.
[..]
Dat het jou daar niet om gaat is een ander verhaal.
Op wat extreme types na willen de meesten gewoon dat eerste. Je bent bang voor een kleine extreme minderheid wat je vervolgens uitvergroot en projecteert op de meerderheid.quote:Op donderdag 17 november 2022 11:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het bespreekbaar maken van intolerantie jegens homo's of vrouwonvriendelijkheid en straatintimidatie is niet het probleem, het probleem is dat we een roedel ideologische hyper-progressieve beleidsmakers en onderwijsontwikkelaars hebben die hele volksstammen maar a priori wegzetten als inherent intolerant op basis van hun identiteit. DAT is het probleem.
Stel jij zulke vragen aan homo's?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:19 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Op wat extreme types na willen de meesten gewoon dat eerste. Je bent bang voor een kleine extreme minderheid wat je vervolgens uitvergroot en projecteert op de meerderheid.
En zou dat wel moeten?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Iets zegt me overigens dat dit lesmateriaal weer niet gebruikt wordt op bepaalde scholen in Amsterdam.
Ja, in Amsterdam heb je wel wat bontkragen op een scooter die nog wel eens wat lelijks kunnen roepen richting homo's. Opvallend genoeg eigenlijk altijd van een culturele komaf waar jouw politiek affiliatie er maar al te graag meer van naar Nederland wil halen. Wat was het nu ook alweer, er moesten toch nog even 200,000 mensen uit Noord-Afrika komen?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blijven ontkennen, blijven ontkennen
https://www.ad.nl/binnenl(...)-probleem~a85160d63/
Daar waar daadwerkelijk aantoonbaar homofobie heerst lijkt me dat wel ja.quote:
Nee ik niet. Maar je moet ook niet aan mij vragen of ik dat vraag. Je moet aan homo's vragen of zij weleens dat soort vragen hebben gekregen. Het antwoord is waarschijnlijk ja, helemaal als ze uit conservatief religieuze kringen komen.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een spiegel voorhouden. Dat kun je wel op elke minderheid toepassen. Ook op een roodharige, of iemand met een ontzettend laag iq etc Dat worden oneindige lessen en vragen.quote:Op donderdag 17 november 2022 09:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een spiegel voorhouden kan nooit kwaad natuurlijk.
Dat gebeurt wel vaker, alleen is seksuele oriëntatie nogal een gevoelig punt bij sommigen, waardoor dit ophef oplevert.
Tot op heden dus nog niemand die dit soort vragen stelt aan homo's.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:22 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Nee ik niet. Maar je moet ook niet aan mij vragen of ik dat vraag. Je moet aan homo's vragen of zij weleens dat soort vragen hebben gekregen. Het antwoord is waarschijnlijk ja, helemaal als ze uit conservatief religieuze kringen komen.
Het onderstreepte gedeelte is waar deze vragenlijst bij hoort.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een spiegel voorhouden. Dat kun je wel op elke minderheid toepassen. Ook op een roodharige, of iemand met een ontzettend laag iq etc Dat worden oneindige lessen en vragen.
Empathie, je verplaatsen in een ander werd in het verleden geleerd vanuit thuis en deels op school geleerd zonder deze vorm van onderwijs en regenbogen.
Een empatisch persoon doet niets anders dan zich een spiegel voorhouden.
Weinig empathisch om ervan uit te gaan dat die kinderen uberhaupt dat soort vragen zouden stellen.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:26 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het onderstreepte gedeelte is waar deze vragenlijst bij hoort.
Het vetgedrukte gedeelte is een niet-bestaande projectie van het huidige onderwijs.
Het antwoord is voor velen 'nee'. En al zou er een vraag worden gesteld is belangrijk te kijken of dat gewoon uit nieuwsgierigheid en interesse is of niet. Als mensen geen slechte intentie hebben is er niets mis met vragen stellen.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:22 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Nee ik niet. Maar je moet ook niet aan mij vragen of ik dat vraag. Je moet aan homo's vragen of zij weleens dat soort vragen hebben gekregen. Het antwoord is waarschijnlijk ja, helemaal als ze uit conservatief religieuze kringen komen.
Dat vraag ik mij ook af.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Om dat te weten moet je aan homo's vragen of ze dit soort vragen hebben gekregen, ongeacht leeftijd van de vragensteller.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tot op heden dus nog niemand die dit soort vragen stelt aan homo's.
Het kan dat sommigen van die kinderen dat doen, maar dat hoeft niet en is ook niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt is dat sommige homo's die vragen krijgen (van leeftijdsgenoten, van ouderen, maakt niet uit) en met deze vragenlijst sta je eventjes in hun schoenen en ervaar je de absurdheid van die vragen en kweek je wellicht begrip/empathie of zie je wellicht een fout in je eigen denken als jij er wel conservatief/religieuze gedachten op nahoudt over dit onderwerp.quote:Vanwaar dan die zekerheid dat die kiddo's dat wel zouden doen? Waar is dit op gebaseerd?
Onhandige/rare vragen lijken me ook niet zozeer het gedrag dat de echte homofoben (dus de problematische groep waar het om gaat, of zou moeten gaan iig) vertonen. Althans, van wat ik heb gehoord beginnen de agressieve op straat rondhangende holbewonertjes meteen kankerhomo te schreeuwen, die zijn niet echt geinteresseerd in het stellen van vragen.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het antwoord is voor velen 'nee'. En al zou er een vraag worden gesteld is belangrijk te kijken of dat gewoon uit nieuwsgierigheid en interesse is of niet. Als mensen geen slechte intentie hebben is er niets mis met vragen stellen.
Goede of kwade intenties maakt niet uit in deze, het komt beide voort uit een denkbeeld waarin iemand anders kijkt naar homo's dan naar hetero's, waarin heteroseksualiteit anders wordt gezien (natuurlijk) dan homoseksualiteit (onnatuurlijk, afwijking, te veranderen).quote:Op donderdag 17 november 2022 12:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het antwoord is voor velen 'nee'. En al zou er een vraag worden gesteld is belangrijk te kijken of dat gewoon uit nieuwsgierigheid en interesse is of niet. Als mensen geen slechte intentie hebben is er niets mis met vragen stellen.
Dat werkt dus enkel wanneer je ervan uitgaat dat die kinderen dat soort vragen stellen of dat soort denkbeelden hebben. Daar heb je echter geen enkele bron voor. Hetgeen betekent dat dit een exercitie is voortgekomen uit een vooropgezet idee DAT kinderen die vragen stellen, simpelweg omdat het gros ervan, net als de rest der mensheid, hetero is. Er wordt a priori van uit gegaan dat men als hetero zijnde dat soort denkbeelden heeft, dat is de enige verklaring die er is om zo'n lijst te presenteren als nuttig lesmateriaal.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Om dat te weten moet je aan homo's vragen of ze dit soort vragen hebben gekregen, ongeacht leeftijd van de vragensteller.
[..]
Het kan dat sommigen van die kinderen dat doen, maar dat hoeft niet en is ook niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt is dat sommige homo's die vragen krijgen (van leeftijdsgenoten, van ouderen, maakt niet uit) en met deze vragenlijst sta je eventjes in hun schoenen en ervaar je de absurdheid van die vragen en kweek je wellicht begrip/empathie of zie je wellicht een fout in je eigen denken als jij er wel conservatief/religieuze gedachten op nahoudt over dit onderwerp.
Yes, en natuurlijk aan diegene die er (potentieel) naast staan en niet zozeer doorhebben hoe dit soort vragen eventueel aankomen.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het nut heeft wanneer je het ook aan lieden voorschotelt die zulke vragen uberhaupt stellen?
Nee hoor, iemand kan homoseksualiteit heel normaal vinden maar daar alsnog uit interesse vragen over stellen. Jij hangt er hier zelf een hele vreemde interpretatie aan waarbij vragen stellen meteen gelijk zou staan aan het hebben van een negatieve mening.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:36 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Goede of kwade intenties maakt niet uit in deze, het komt beide voort uit een denkbeeld waarin iemand anders kijkt naar homo's dan naar hetero's, waarin heteroseksualiteit anders wordt gezien (natuurlijk) dan homoseksualiteit (onnatuurlijk, afwijking, te veranderen).
Oh dus homofobe milieus met dito ouders bestaan ineens toch wel?quote:Op donderdag 17 november 2022 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit incident in Amsterdam - waar we aantoonbaar gegevens over hebben uit welke hoek die homofobie komt - moet rechtvaardigen dat heel Nederland op een door D66 geakkoorde bijscholing over 'tolerantie' gaat? En wat hebben precies de kinderen in dit verhaal te maken met wat men in Amsterdam uitspookt? Kun je me ergens de logica hierachter aangeven?
Iets zegt me overigens dat dit lesmateriaal weer niet gebruikt wordt op bepaalde scholen in Amsterdam.
Klopt, en dat wordt ook gedaan, en daar is geen ophef over.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een spiegel voorhouden. Dat kun je wel op elke minderheid toepassen.
Oh, dat weet hij ook wel, in diverse discussies op Fok komt dat wel naar voren.quote:Op donderdag 17 november 2022 12:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh dus homofobe milieus met dito ouders bestaan ineens toch wel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |