quote:Een opdracht voor het vak levensbeschouwing heeft voor ophef gezorgd op sociale media. Het gaat om een lijstje met vragen, bedoeld om het gesprek over seksuele geaardheid op gang te brengen. Op social media wordt de opdracht anders geïnterpreteerd. Eén school in Bergen op Zoom voelde zich genoodzaakt de ouders uitleg te geven: “Heel erg vervelend dat dit zo gegaan is.”
Een screenshot van de bewuste opdracht gaat al enige tijd rond op social media. Er zijn tien vragen te zien waarbij de lezer aangesproken wordt op zijn of haar heteroseksualiteit:
Het linkse onderwijs weer uit de bocht.quote:'100% brainwashing'
‘Wat een absurde vragen. Zijn er al ouders en leerlingen die klachten hebben ingediend?’, zo luidt een van de reacties op social media. Mensen zijn vooral boos omdat het lijkt alsof leerlingen aangevallen worden op hun heteroseksualiteit.
‘100% brainwashing van jonge kinderen die erg vatbaar zijn voor sterke suggesties van een autoriteit’, noemt iemand het. Ook maken mensen zich zorgen omdat door de vragenlijst pubers niet meer toe zouden durven te geven dat ze heteroseksueel zijn.
‘Onprettige toon’
Rector Tom Heijnen van de Roncalli Scholengemeenschap in Bergen op Zoom laat aan Omroep Brabant weten dat het bericht op social media tot veel reacties heeft geleid. Niet zozeer onder ouders of leerlingen van de school, maar vooral onder mensen die helemaal niets met de school van doen hebben. “Soms worden vragen gesteld, maar vaker wordt er een mening geventileerd. Die laatste categorie mails is niet altijd prettig qua toon en inhoud.”
Het maakte dat Heijnen zich genoodzaakt voelde maandag de leerlingen van zijn school en hun ouders in te lichten over de context van de opdracht. “Ook daarna zijn er weinig verdere vragen gekomen. Daar ben ik blij om en daar hecht ik ook de meeste waarde aan.”
'Steeds vaker'
Maar wat is die context dan? Pieter Fock van uitgeverij ThiemeMeulenhoff, bedenker van de methode, meldt dat de vragen prikkelend bedoeld zijn. Leerlingen kunnen zich zo inleven in homoseksuelen. De vraag 'Is het mogelijk dat je heteroseksualiteit een fase is?', wordt volgens hem vaak gesteld aan homo's. "Zo willen we het gesprek in de klas op gang te brengen, maar zonder context weet je dat niet."
Volgens Fock gebeurt het de laatste tijd vaker dat stukjes uit lesboeken voor woede op social media zorgen. “Dan schrijven we wit en vinden mensen dat het blank moet zijn, of andersom.” Vaak zijn het oude uitgaves die worden gedeeld, of fragmenten (zoals in dit geval) waar de context ontbreekt. Heel erg is dat volgens hem niet altijd: “Soms leren we er van, het dwingt tot nadenken.”
‘Erg veel tijd kwijt’
Maar rector Heijnen besteedt zijn tijd toch liever aan iets anders. “Het is een realiteit dat er tegenwoordig zaken snel uit hun verband worden getrokken, zeker op social media. Daar kun je als individu van alles van vinden. Ik persoonlijk vind het in ieder geval onwenselijk dat ik nu erg veel tijd kwijt ben met het managen van deze kwestie, waardoor ik even niet bezig ben met mijn kerntaak: het organiseren van onderwijs. En dat vind ik veel belangrijker.”
https://www.omroepbrabant(...)t-voor-boze-reacties
Wat narrowminded van je. Je gaat er niet dood aan hoor.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:53 schreef -Sigaartje het volgende:
Ok. Ik vreesde al, we moeten allemaal homo worden. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
Zoals vraag 5?quote:Op woensdag 16 november 2022 19:57 schreef -XOR- het volgende:
Mensen die niet snappen dat men hier wil laten zien met welke vooroordelen homoseksuelen vaak geconfronteerd worden
Oh. Dus homo zijn is abnormaal.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:59 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zoals vraag 5?
Wat een debiele vragen. Alsof het zijn van hetero abnormaal is, terwijl dat toch een soort van voortplanting verzorgd
Dat zeg ik dan ook helemaal niet.quote:
Waarom krijg ik deze vragen wel? Heb ze stuk voor stuk wel eens gekregen hoor (wel wat anders gesteld tho). Alsof homosexueel abnormaal is.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat zeg ik dan ook helemaal niet.
De vragen zijn sowieso debiel, ongeacht welke seksualiteit er beschreven wordt.
Een groot deel van de mensen die kinderen mishandelen is heteroseksueel. Dus jij mishandelt kinderen??quote:Op woensdag 16 november 2022 20:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Haha wanneer besloot je dat je hetero was. Moet je eens aan een lhbti vragen, wanneer hij "koos" om zo te zijn.
Verder zie ik niet zo snel wat de leeftijd van de kinderen in kwestie is, afhankelijk daarvan kan het bespreken van dit soort onderwerpen hardstikke goed zijn, maar niet op deze manier. Brainwashing wil ik het niet noemen, wel compleet wereldvreemd. Wat gewoon kut is, want zo word die discussie weer in het verdomhoekje gedrukt.
Je "wordt" geen homo. Laat staan dat je daar voor kiest.quote:Op woensdag 16 november 2022 19:53 schreef -Sigaartje het volgende:
Ok. Ik vreesde al, we moeten allemaal homo worden. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.
Wat wil je zeggen..quote:Op woensdag 16 november 2022 20:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een groot deel van de mensen die kinderen mishandelen is heteroseksueel. Dus jij mishandelt kinderen??
Probeer er maar niet onderuit te komen. Je zal wel bij de psychiater lopen en gescheiden zijn!
De vraag is: Waarom ben je hetero? Ja, kan ik er wat aan doen. Dus dan maar niet meer doen met vrouwen. Pik afsnijden misschien?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je "wordt" geen homo. Laat staan dat je daar voor kiest.
Achterlijk bang gezwam
Dit dusquote:Op woensdag 16 november 2022 19:57 schreef -XOR- het volgende:
Mensen die niet snappen dat men hier wil laten zien met welke vooroordelen homoseksuelen vaak geconfronteerd worden
Dat de vragen een héél klein beetje suggestief zijn.quote:
Wanneer je homo bent, wordt je ook wel als pedoseksueel aangezien. Daarom loop ik nu bij een psychiater en heb ik geen kinderen geadopteerd. Wegens trauma.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Een groot deel van de mensen die kinderen mishandelen is heteroseksueel. Dus jij mishandelt kinderen??
Probeer er maar niet onderuit te komen. Je zal wel bij de psychiater lopen en gescheiden zijn!
Dat zeg ik, ik vind dit niet de manier om dit onderwerp aan te sneden of bespreken.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:04 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
De vraag is: Waarom ben je hetero? Ja, kan ik er wat aan doen. Dus dan maar niet meer doen met vrouwen. Pik afsnijden misschien?
Sterkte. Dit is precies waarom ik hier op aan sla. Verborgen leed waarvan de aanstichters zelf niet eens doorhebben dat ze het aanrichtenquote:Op woensdag 16 november 2022 20:05 schreef Rene het volgende:
[..]
Wanneer je homo bent, wordt je ook wel als pedoseksueel aangezien. Daarom loop ik nu bij een psychiater en heb ik geen kinderen geadopteerd. Wegens trauma.
Ik probeer het hier verdorie juist niet zo te laten zijnquote:Op woensdag 16 november 2022 20:06 schreef Aberkullie het volgende:
Straatcommando zet mijn post terug of ik haal mijn stem op jou weg.
Komt dat trauma omdat je bang bent van mensen van de andere sekse?quote:Op woensdag 16 november 2022 20:05 schreef Rene het volgende:
[..]
Wanneer je homo bent, wordt je ook wel als pedoseksueel aangezien. Daarom loop ik nu bij een psychiater en heb ik geen kinderen geadopteerd. Wegens trauma.
Ik trek het even uit het verband om een punt aan te geven.quote:Op woensdag 16 november 2022 20:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sterkte. Dit is precies waarom ik hier op aan sla. Verborgen leed waarvan de aanstichters zelf niet eens doorhebben dat ze het aanrichten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |