Bron? Want dat is wel een gigantisch risico.quote:Op vrijdag 16 december 2022 18:48 schreef ozzietukker het volgende:
De levering van de nieuwe Patriots komt geen moment te laat. En hoewel vele het niet geloven, ja die zullen direct operationeel zijn, en nee niet met uitsluitend Oekrainsch personeel, er zullen ook wat vrijwilligers bijgeleverd worden.
Het is of dat, of zijn stiekem dus al maanden geleden aangevangen met de training. Er vanuit gaande dat ze zo snel verschijnen als dat er gezegd wordt, en niet half jaar later.quote:Op zaterdag 17 december 2022 00:58 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Bron? Want dat is wel een gigantisch risico.
Ja en dan worden er wat van die vrijwilligers krijgsgevangenen gemaakt. Dat lijkt me toch wel een riscootje.quote:Op zaterdag 17 december 2022 01:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is of dat, of zijn stiekem dus al maanden geleden aangevangen met de training. Er vanuit gaande dat ze zo snel verschijnen als dat er gezegd wordt, en niet half jaar later.
En risico is overdreven, heb je personeel wat feitelijk voor de duur van de missie een oekrains uniform aan wil doen/die nationaliteit wil aannemen, mss kun je putten uit veteranen die ervaring hebben met en die inhuren. Je gaat geen soldaten in VS uniform zien.
Groter risico dan bv deze brit die ik volg en die ook daar vrijwillig aan het matten is?quote:Op zaterdag 17 december 2022 01:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja en dan worden er wat van die vrijwilligers krijgsgevangenen gemaakt. Dat lijkt me toch wel een riscootje.
Ik ben niet tegen het leveren van zware wapens hè, laat dat duidelijk zijn. Wat mij betreft worden de raketten die het Kremlin kunnen raken morgen geleverd. Maar ik wijs er wel op dat het inzetten van westers militair personeel in Oekraïne tbv gevechtshandelingen een gigantische escalatie is. Veel meer dat het leveren van die patriots zelf.quote:Op zaterdag 17 december 2022 01:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Groter risico dan bv deze brit die ik volg en die ook daar vrijwillig aan het matten is?
[ twitter ]
Daarbij staan die dingen behoorlijk eind achter het front.
Ik krijg een beetje idee dat er langzaam begint in te dalen dat oekraine per theelepeltje wapentuig geven hem niet gaat worden. En als dit opschuift naar tanks en zeker vliegtuigen, gaan we veel meer ongedefinieerd volk daar zien rond lopen om hand en spandiensten te leveren.
Maar ook dat is historisch niets bijzonders. rus had gewoon openlijk bases in vietnam en korea tijdens de resp. oorlogen, waar gewoon rus in rus uniformen rondliepen.
Als Belarus dadelijk mee gaat doen, kan NAVO (of Polen) ook wel een stapje gaan bijzetten.quote:Op zaterdag 17 december 2022 02:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
... Maar ik wijs er wel op dat het inzetten van westers militair personeel in Oekraïne tbv gevechtshandelingen een gigantische escalatie is. Veel meer dat het leveren van die patriots zelf.
Er zijn natuurlijk allang 'instructeurs' of militairen in het vreemdelingenlegioen aanwezig die volop assistentie verlenen.quote:Op zaterdag 17 december 2022 02:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen het leveren van zware wapens hè, laat dat duidelijk zijn. Wat mij betreft worden de raketten die het Kremlin kunnen raken morgen geleverd. Maar ik wijs er wel op dat het inzetten van westers militair personeel in Oekraïne tbv gevechtshandelingen een gigantische escalatie is. Veel meer dat het leveren van die patriots zelf.
En toch heb ik begrepen via mijn militaire bronnen dat we er al zijn. In kleine aantallen maar toch.quote:Op zaterdag 17 december 2022 02:09 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen het leveren van zware wapens hè, laat dat duidelijk zijn. Wat mij betreft worden de raketten die het Kremlin kunnen raken morgen geleverd. Maar ik wijs er wel op dat het inzetten van westers militair personeel in Oekraïne tbv gevechtshandelingen een gigantische escalatie is. Veel meer dat het leveren van die patriots zelf.
Definieer ‘er zijn’ want dat er westerse militairen in Oekraïne zijn is niet geheim. Onderzoek naar oorlogsmisdaden + bescherming, bewaken van de ambassade etc. Maar actief deelnemen in de strijd? Betwijfel het.quote:Op dinsdag 20 december 2022 18:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En toch heb ik begrepen via mijn militaire bronnen dat we er al zijn. In kleine aantallen maar toch.
Overigens verbaasde mij dat zelf ook.
Meer trainen en idd geavanceerd wapentuig bedienen.quote:Op dinsdag 20 december 2022 18:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Definieer ‘er zijn’ want dat er westerse militairen in Oekraïne zijn is niet geheim. Onderzoek naar oorlogsmisdaden + bescherming, bewaken van de ambassade etc. Maar actief deelnemen in de strijd? Betwijfel het.
Ik heb het artikel zo niet paraat, maar er heeft wel eens wat in een grote Franse krant gestaan over special forces die een soort liason rol hadden mbt inlichtingen. Maar verder?
Er wordt nog gevochten maar beide partijen maken amper progressie. Ten zuiden van Bakhmut is Kurdiumivka ingenomen door de Russen een paar weken terug, verder zie ik, op wat gehuchten na, amper progressie.quote:Op zondag 25 december 2022 14:26 schreef Ouwesok het volgende:
Is het nou zo rustig aan het front of houden inmiddels beide partijen hun kaken op elkaar en wordt er nog steeds gevochten
De relatieve stilte plus de aanhoudende drone-aanvallen roepen wel de nodige vragen op.
Heeft Oekraïne bijvoorbeeld al zicht op een beter antwoord tegen die aanhoudende drone-aanvallen van de Russen. De Gepards halen er aardig wat uit de lucht net als een aantal andere middelen maar er blijven er nog genoeg over om schade mee te maken. Je zou verwachten dat er uiteindelijk ook wel iets in beeld moet komen waarmee de launch-sites van die drones effectief kunnen worden aangepakt zodat het voor de Russen al problematisch wordt om ze in de lucht te krijgen.
Daarnaast zou je je afvragen of bijvoorbeeld energiecentrales niet verdedigd zouden kunnen worden met een systeem als Goalkeeper ooit was voor marineschepen. Een snelvuurkanon dat zo ongeveer alles dat zich in de buurt door de lucht voortbeweegt in hele kleine reepjes schiet.
misschien niet echt een perfecte vraag maar ik ben dan ook geen defensiekennert/wapenexpert
We miskijken ons daar wel eens op. De frontlinie nu in Oekraine is langer dan het West-Front in WO 1 (dat van de Belgische kust tot in de Alpen liep)quote:Op zondag 25 december 2022 19:56 schreef BlaZ het volgende:
Oekraïne is enorm, je hebt dus ook enorm veel doelwitten en dus luchtafweersystemen nodig.
Rusland valt met de aanvallen in principe niet de energiecentales zelf meer aan, welke er nog over zijn, waren al goed verdedigd en zijn nu ook eenvoudig te verdedigen.quote:Op zondag 25 december 2022 14:26 schreef Ouwesok het volgende:
Is het nou zo rustig aan het front of houden inmiddels beide partijen hun kaken op elkaar en wordt er nog steeds gevochten
De relatieve stilte plus de aanhoudende drone-aanvallen roepen wel de nodige vragen op.
Heeft Oekraïne bijvoorbeeld al zicht op een beter antwoord tegen die aanhoudende drone-aanvallen van de Russen. De Gepards halen er aardig wat uit de lucht net als een aantal andere middelen maar er blijven er nog genoeg over om schade mee te maken. Je zou verwachten dat er uiteindelijk ook wel iets in beeld moet komen waarmee de launch-sites van die drones effectief kunnen worden aangepakt zodat het voor de Russen al problematisch wordt om ze in de lucht te krijgen.
Daarnaast zou je je afvragen of bijvoorbeeld energiecentrales niet verdedigd zouden kunnen worden met een systeem als Goalkeeper ooit was voor marineschepen. Een snelvuurkanon dat zo ongeveer alles dat zich in de buurt door de lucht voortbeweegt in hele kleine reepjes schiet.
misschien niet echt een perfecte vraag maar ik ben dan ook geen defensiekennert/wapenexpert
De russen hebben 200.000 mobiks in reserve in rusland zelf.quote:Op zondag 25 december 2022 14:26 schreef Ouwesok het volgende:
Zijn er nog signalen over hoe de eenheid in de Russiche troepenmacht op dit moment isquote:Op maandag 26 december 2022 23:38 schreef oheng het volgende:
[..]
De russen hebben 200.000 mobiks in reserve in rusland zelf.
Waarschijnlijk wachten beide partijen op het bevriezen van de grond, iets wat de komende dagen niet gaat gebeuren. Over hele frontlinie is het de komende dagen nog boven het vriespunt.
Russische bronnen melden wel meerdere problemen met artillerie munitie op bepaalde gedeeltes van het front, wat hun enige tactische kracht teniet doet. En het geld raakt ook op, en aangezien een gedeelte van de russen alleen voor geld vecht, is dat ook een enorme bedreiging.
Kremmina staat wel op het punt bevrijdt te worden door Oekraine. De directe verbinding tussen Svatove en Severodonetsk is al verbroken.
Tijd is de grootste vijand van rusland.
Nee, geen grootschalige incidenten tussen de verschillende legeronderdelen. Alleen her en der wat incidenten. En op Telegram is er een burgeroorlog gaande, waarbij verwijten over en weer vliegen. Iedereen krijgt de schuld behalve putin. Progozin komt in opvallend veel discussies bovendrijven.quote:Op maandag 26 december 2022 23:53 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zijn er nog signalen over hoe de eenheid in de Russiche troepenmacht op dit moment is
Eerder hoorde je verhalen dat de diverse delen (Wagner, FSB en wat we maar even het gewone leger noemen) ongeveer net zo fel tegen elkaar waren als tegen het Oekraïense leger.
Als zoiets door blijft sudderen heeft Rusland daar nog een klein uitdaginkje bij al zouden de huurlingen, als het geld op is de druk een beetje van de ketel kunnen halen door niet meer mee te doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het probleem is meer dat een overkoepelende strategie afwezig is. Iedereen kloot maar wat aan. Zie Wagner in Bakhmut; dat zou 7 maanden geleden de linker pincer moeten worden. Na de inname van Izium is Bakhmut relatief onbelangrijk geworden.
Strategisch gezien moet rusland haar lange afstandsbommenwerpers op de Engels luchthaven nu ophokken ergens richting Vladivostok, vanwege succesvolle aanvallen met lange afstand wapens. Dit betekent minder aanvallen met lange afstandswapens. Oekraine wil vooral haar energie neterk verdedigen, dus reken maar dat de Zwarte Zee Vloot de volgende is die een bezoekje krijgt.
[ Bericht 4% gewijzigd door oheng op 27-12-2022 00:56:20 ]
Er zijn 15 Divisies gevormd met de modernste pantservoertuigen w.o. T80, T90 en T14.quote:Op maandag 26 december 2022 23:53 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Zijn er nog signalen over hoe de eenheid in de Russiche troepenmacht op dit moment is
Eerder hoorde je verhalen dat de diverse delen (Wagner, FSB en wat we maar even het gewone leger noemen) ongeveer net zo fel tegen elkaar waren als tegen het Oekraïense leger.
Als zoiets door blijft sudderen heeft Rusland daar nog een klein uitdaginkje bij al zouden de huurlingen, als het geld op is de druk een beetje van de ketel kunnen halen door niet meer mee te doen.
Let je erop dat dit het tactisch/militaire analyse-topic is, dat allerlei feitenvrije toestanden hier niet gewenst zijn en dat er berouwbare bronnen voor beweringen worden verwacht?quote:Op woensdag 28 december 2022 10:42 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Er zijn 15 Divisies gevormd met de modernste pantservoertuigen w.o. T80, T90 en T14.
200.000 man wachten op het signaal voor een offensief wat sneller gaat komen dan je denkt.
Over de "geen Westerse" troepen: er zijn naar schatting tussen de 15.000 en 30.000 Polen al actief als "vrijwilliger en 20.000 huurlingen w.o. ook veel Roemenen.
Allemaal NATO getrained en behorende bij de NATO legermacht maar in Oekrainisch uniform.
Het Oekrainische leger bestaat op papier maar is niet veel meer, de meeste veteranen zijn al gedood.
En de desertie schijnt al flink hoog te zijn.
Tja als je leest als soldaat dat mevrouw Zelensky lekker aan het shoppen was voor 40.000 dollar in Parijs dan ga je wel 2 x nadenken om je leven in de waagschaal te zetten voor dat regime.
Overigens dat ene patriotje veranderd helemaal niets aan de uitkomst. (is toch een kut afweer systeem, veel te ingewikkeld)
De Russen gaan niet meer weg, de Donbass zijn de Oekrainiers kwijt en als ze door blijven gaan verliezen ze nog meer land.
En voor wat?
Een dom lidmaatschaps verzoek van de NATO.
Hoezo ben jij weer vrijgelaten om je feitenvrije onzin buiten BNW te posten?quote:Op woensdag 28 december 2022 10:42 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Er zijn 15 Divisies gevormd met de modernste pantservoertuigen w.o. T80, T90 en T14.
200.000 man wachten op het signaal voor een offensief wat sneller gaat komen dan je denkt.
Over de "geen Westerse" troepen: er zijn naar schatting tussen de 15.000 en 30.000 Polen al actief als "vrijwilliger en 20.000 huurlingen w.o. ook veel Roemenen.
Allemaal NATO getrained en behorende bij de NATO legermacht maar in Oekrainisch uniform.
Het Oekrainische leger bestaat op papier maar is niet veel meer, de meeste veteranen zijn al gedood.
Tja als je leest als soldaat dat mevrouw Zelensky lekker aan het shoppen was voor 40.000 dollar in Parijs dan ga je wel 2 x nadenken om je leven in de waagschaal te zetten voor dat regime.
Overigens dat ene patriotje veranderd helemaal niets aan de uitkomst. (is toch een kut afweer systeem, veel te ingewikkeld)
De Russen gaan niet meer weg, de Donbass zijn de Oekrainiers kwijt en als ze door blijven gaan verliezen ze nog meer land.
En voor wat?
quote:Op woensdag 28 december 2022 10:42 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
En voor wat?
Sorry, kan dat gewoon niet weg?quote:Op woensdag 28 december 2022 10:46 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Let je erop dat dit het tactisch/militaire analyse-topic is, dat allerlei feitenvrije toestanden hier niet gewenst zijn en dat er berouwbare bronnen voor beweringen worden verwacht?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zou dan dus juist zeggen: reageer er dan allemaal niet op. Ik heb hem gewezen op wat hier wel en niet kan, dus als het weer fout gaat, gaat het weg.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Sorry, kan dat gewoon niet weg?
Net als AnneX eigenlijk, lees ik hier graag periodiek omdat je hier een aantal mensen hebt die het zeer sec en netjes houden. Is een mooi contrast met het woelige NWS topic.
Ik waardeer dat je die BNW stamgast op de error of his ways wijst, maar niet verbazend betekent laten staan = reacties.
Dank voor je eventuele moeite
Dank voor je reactiequote:Op woensdag 28 december 2022 17:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zou dan dus juist zeggen: reageer er dan allemaal niet op. Ik heb hem gewezen op wat hier wel en niet kan, dus als het weer fout gaat, gaat het weg.
Tja mijn linkje werd snel verwijderd onder het mom "propaganda" waar toch duidelijk bovenstaande wordt bevestigd.quote:Op woensdag 28 december 2022 16:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hoezo ben jij weer vrijgelaten om je feitenvrije onzin buiten BNW te posten?
Ik ga niet eens meer beginnen om alles te tegenwerpen.
Wees maar niet bang.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik zou dan dus juist zeggen: reageer er dan allemaal niet op. Ik heb hem gewezen op wat hier wel en niet kan, dus als het weer fout gaat, gaat het weg.
Ja, we gaan t-14 armata's zien, zei je?quote:Op woensdag 28 december 2022 17:24 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Tja mijn linkje werd snel verwijderd onder het mom "propaganda" waar toch duidelijk bovenstaande wordt bevestigd.
Maakt niet uit.
Jullie merken vanzelf wel wat er zodirect gaat gebeuren...
Sorry mag niet meer reageren.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, we gaan t-14 armata's zien, zei je?
Dat zou dan best knap zijn, dat ze daar significante hoeveelheden van hebben kunnen maken, en letterlijk helemaal niemand in de wereld dat door heeft.
Maar er is een fins gezegde: alles in rusland is stront, behalve pis, dus ik persoonlijk maak me niet echt druk over hoe geweldig die tank zal zijn, maar ik weet wel dat de VS de eerste uitgebrande editie graag wil bestuderen.
Ik ben tot 1 minuut 9 gekomen.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:33 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Sorry mag niet meer reageren.
Is allemaal propaganda.![]()
![]()
Dat mag jij vinden.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik ben tot 1 minuut 9 gekomen.
Fijn dat kremlin propagandisten dit, dat zeggen, dat maakt het niet waar. En op de plaatjes is ook precies niks te zien, dus geolocatie onmogelijk.
Dus, precies wat je zegt, allemaal propaganda
Hoevel van de 5 grote steden van Oekraine, Lviv. Kyiv, Kharkov. Odessa en Kherson heeft Rusland in bezit op 1 januari 2022 en hoeveel op 1 januari 2023?quote:Op woensdag 28 december 2022 18:05 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden.
Ik heb deze draad eens bekeken en zie alleen maar onderbuik "feiten" vaak met Twitter als feitenbron.
En uiteraard allemaal zeer gunstig voor Oekraine en dodelijk voor de Russen.![]()
Ach ja...de massa moet toch tevreden worden gehouden met het "Oekraine gaat winnen" sprookje...
Hier is dit topic niet voor bedoeld, staat letterlijk boven je nog een paar voorbeelden. Ik (en anderen) irriteren ons rot aan dit soort monologen zonder bron/feiten. Doe dat lekker in NWS ofzo daar worden hele topics hiermee volgeluld.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:16 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Hoevel van de 5 grote steden van Oekraine, Lviv. Kyiv, Kharkov. Odessa en Kherson heeft Rusland in bezit op 1 januari 2022 en hoeveel op 1 januari 2023?
Die vraag beantwoorden is direct de vraag beantwoorden waarom Rusland dit conflict niet kan winnen.
Want hoe is het met de veiligheid op de Krim? Hoe is het met de uitbreiding van de NATO, heeft men meer of minder landsgrens direct aan de NATO.
Hoe is het met de economie in Rusland? Hoe is het met de terughoudendheid van het westen met het leveren van wapens aan Oekraine ondanks alle Russische beloften.
Rusland is door hun eigen acties volledig door de mand gevallen, schiet hun complete arsenaal aan kruisrakketen op civiele infrastructuur in Oekraine, zelfs reserve capaciteit wordt nu ingezet om maar de boodschap te blijven sturen dat men alles onder controle heeft.
Maar als je een invasie jarenlang voorbereid, daar de troepen dus ongehinderd voor aanvang op de juiste plek kan installeren tegen Oekraine die een aanval niet verwacht en het lukt niet om je doelen te halen, hoe goed gaat je nieuwe aanval in 2023 zijn met 200.000 gemobiliseerde soldaten met hardware van eerder gedecimeerde divisies tegen Oekraine die een aanval nu wel verwacht?
We bespreken meer het feitelijke front dan voorspellingen over de toekomstige operaties.quote:Op woensdag 28 december 2022 18:05 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden.
Ik heb deze draad eens bekeken en zie alleen maar onderbuik "feiten" vaak met Twitter als feitenbron.
En uiteraard allemaal zeer gunstig voor Oekraine en dodelijk voor de Russen.![]()
Ach ja...de massa moet toch tevreden worden gehouden met het "Oekraine gaat winnen" sprookje...
Kherson is slechts de 16e stad van Oekraïne. Rusland heeft de 5e, 10e, 11e, 14e, 15e en 22e grootste stad in bezit.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:16 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Hoevel van de 5 grote steden van Oekraine, Lviv. Kyiv, Kharkov. Odessa en Kherson heeft Rusland in bezit op 1 januari 2022 en hoeveel op 1 januari 2023?
Die vraag beantwoorden is direct de vraag beantwoorden waarom Rusland dit conflict niet kan winnen.
Ik heb het idee dat de constatering dat Rusland er niet in is geslaagd om sinds het begin van de oorlog geen enkele 'grootste' stad te veroveren niet fijn is om te lezen. Maakt het natuurlijk niet opeens minder waar.quote:Op woensdag 28 december 2022 19:23 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Hier is dit topic niet voor bedoeld, staat letterlijk boven je nog een paar voorbeelden. Ik (en anderen) irriteren ons rot aan dit soort monologen zonder bron/feiten. Doe dat lekker in NWS ofzo daar worden hele topics hiermee volgeluld.
Na maanden van terugtrekken gaan ze volgens de 30 pijltjes 5 weilanden terugveroveren. Ja de oorlog gaat goed voor Rusland hoor.quote:Op donderdag 29 december 2022 14:49 schreef Schaamlap het volgende:
[ Bakhmut-NiuYork Front Analysis ] Why Russia push West from Kurdyumivka/Ozarianivka: Kostyantynivka
Uitleg wat er gebeurd ( waarschijnlijk gaat gebeuren ) zuidelijk van Bahmut - analyses 29/12/2022
Zó rustig was ook weer niet de bedoeling!quote:Op donderdag 29 december 2022 21:59 schreef Viv het volgende:
Ik heb hier nog wat geveegd, en als het goed is is de rust al wedergekeerd.
Ik lees alleen maar mee eigenlijkquote:Op maandag 2 januari 2023 15:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Zó rustig was ook weer niet de bedoeling!![]()
De oorlog heeft niet stilgestaan dit weekend, of wel?
We wachten op de vorst. Dan moeten er toch wat dingen gebeurenquote:Op maandag 2 januari 2023 16:22 schreef Spanky78 het volgende:
Nou, Rusland is weer 1500+ man verloren en onbekend aantal gewond. Dat in één dag.
De Russische drones worden inmiddels vrijwel slkemaal uit de lucht geschoten en de Oekraïners vakken steeds vaker doelen op Russische grond aan (vliegvelden enz).
Het front lijkt grotendeels vast te zitten.
En die aanvallen vond ik eigenlijk best interessant. Als ze inderdaad een TU141 hebben gebruikt, toch een vrij grote verouderde drone dan weten we meteen hoe geweldig de verdediging van het Russische luchtruim is voor zover we daar nog geen beeld bij hadden.quote:Op maandag 2 januari 2023 16:22 schreef Spanky78 het volgende:
......en de Oekraïners vakken steeds vaker doelen op Russische grond aan (vliegvelden enz).
Na de inname van Kherson zijn er nog slechts kleine wijzigingen geweest. Het staat eigenlijk al weken stil. Pas in het voorjaar worden er nieuwe grootschaligere offensieven verwacht.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Zó rustig was ook weer niet de bedoeling!![]()
De oorlog heeft niet stilgestaan dit weekend, of wel?
Zouden de Russen ook al deels door hun s300 heen zijn, of zijn de Oekraïners zo goed geïnformeerd dat ze die s300’s weten te vermijden?quote:Op maandag 2 januari 2023 19:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
En die aanvallen vond ik eigenlijk best interessant. Als ze inderdaad een TU141 hebben gebruikt, toch een vrij grote verouderde drone dan weten we meteen hoe geweldig de verdediging van het Russische luchtruim is voor zover we daar nog geen beeld bij hadden.
Het grensgebied is van Utrecht tot Marseille en is daarom amper volledig te bedekken met luchtafweer. Aan beide kanten is het zoeken naar doelwitten die wel te raken zijn.quote:Op maandag 2 januari 2023 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zouden de Russen ook al deels door hun s300 heen zijn, of zijn de Oekraïners zo goed geïnformeerd dat ze die s300’s weten te vermijden?
Het grensgebied is zoals aangegeven heel groot, dus het is voor Rusland en ook voor Oekraine onmogelijk om de hele grens te bewaken met luchtafweer.quote:Op maandag 2 januari 2023 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zouden de Russen ook al deels door hun s300 heen zijn, of zijn de Oekraïners zo goed geïnformeerd dat ze die s300’s weten te vermijden?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)k-de-oorlog-oekrainequote:"De Russen denken: als we genoeg mensen sturen, dan komen we er wel. Ze denken dat ze op deze manier uiteindelijk kunnen winnen."
Geruchten over nieuw offensief
Er gaan volgens Colijn hardnekkige geruchten dat de Russen binnenkort opnieuw gaan mobiliseren. "De kans is dus groot dat we meer van dit soort beelden gaan zien. Er volgt dan een nieuw offensief, met mannen die in Rusland letterlijk van de straat zijn geplukt en naar Oekraïne worden gestuurd. Mannen die soms nog nooit een militaire training hebben gevolgd, laat staan een wapen hebben vastgehouden."
De mannen zijn kwetsbaar. "De aanvallende partij lijdt altijd meer verliezen", zegt André Gerrits, hoogleraar International Studies en Global Politics aan de Universiteit Leiden. "Als je een leger hebt dat aanvalt, dan geeft het zich bloot. De verdedigende partij kan zich verschansen, zoals de Oekraïners nu ook doen."
Waarom zo hard gestreden wordt om Bachmoet? "Het is een kruispunt van wegen, in die zin is het een belangrijke stad, maar een paar maanden geleden hadden we er nog nooit van gehoord. Het is ook zo: als je maar lang genoeg om iets vecht, krijgt het vanzelf een soort symbolische betekenis."
Wat een dom algemeen verhaaltjequote:Op maandag 9 januari 2023 23:45 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)k-de-oorlog-oekraine
In WO 1 had je zo duizenden en duizenden foto's kunnen nemen ... Dat is nu eenmaal een frontlinie in een loopgravenoorlog ...quote:Op maandag 9 januari 2023 23:45 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)k-de-oorlog-oekraine
Volgens mij eerder noodzaak dan luxe.quote:Op zondag 8 januari 2023 22:19 schreef Ouwesok het volgende:
Duitsland en Frankrijk hebben pantservoertuigen aan Oekraïne toegezegd zag ik de afgelopen week in diverse nieuwsvoorzieningen.
Gaan er nu nog dingen zijn die Oekraïne daarmee wel kan die ze tot voor kort nog niet of slechts met veel moeite konden
Ofwel, gaan die dingen aan het front veranderingen teweeg brengen zoals we dat bij de howitzers en de Himars zagen gebeuren of is het slechts aanvulling op wat er al was
ik denk ik vraag het even aan de kopstukken hier. van de praatprogramma-officieren horen we het pas laat achteraf
Dat was wel meer dan 100 jaar geleden he? Communicatie verliep via postduiven, vliegtuigen bombardeerde door met de hand granaten het vliegtuig uit te gooien, en de artillerie kon vaak het juiste dorp niet eens raken.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 00:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In WO 1 had je zo duizenden en duizenden foto's kunnen nemen ... Dat is nu eenmaal een frontlinie in een loopgravenoorlog ...
Haig jaagde er zo in Passendale en Verdun honderdduizenden de dood in. Maar ze wonnen wel ...
Die gaan niet naar oekraine.. die gingen naar polen en letland toch?quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:08 schreef chiren het volgende:
https://www.defensie.nl/a(...)rieel-door-nederland
Winning the "Hearts and Minds" lijkt niet echt aan de russen besteed. De russen hebben in het verleden bewezen dat ze bereid zijn miljoenen levens op te offeren voor een overwinning. Ook in Grozny en WW2 hebben ze de levens van nauwelijks getrainde soldaten opgeofferd voor weinig terreinwinst. Kennelijk is de Russische bevolking zo ongeïnteresseerd dat het ze weinig doet dat er tienduizenden jonge jongens de gehaktmolen ingaan, zonder dat ze zelf helemaal goed begrijpen waarvoor dit offer gemaakt moet worden.quote:Op woensdag 11 januari 2023 15:31 schreef Shotty het volgende:
In de eerste wereldoorlog voerde beide kanten dit soort aanvallen uit, en won Haig omdat hij meer mensen had.
Hedendaags voert alleen Rusland dit soort aanvallen uit, en slikt dus het merendeel van de verliezen.
De russen hebben wel meer mensen, maar verliezen ze met dit soort aanvallen ook sneller.
In zoverre is dit strategisch wel van belang, aangezien we nu kunnen zien hoe de Russen terreinwinst willen boeken. Eerst artillerie beschietingen, dan overdag slecht getrainde rekruten als kannonvlees naar voren sturen, en 's nachts beter getrainde troepen met betere uitrusting laten consolideren.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 08:57 schreef AgLarrr het volgende:
Ik zit overigens een beetje verlegen om kaartmateriaal van de strategische kant. Dit tactische geouwehoer in Soledar heeft nu heel veel aandacht, maar is strategisch volledig insignificant. De redenering is natuurlijk: Soldedar > Bakhmut > de Donbas, maar iedereen die dit conflict volgt weet dat dat niet één twee drie gaat gebeuren.
UA is ook nog wel bezig in het oosten van Charkiv maar daar lijkt het toch ook redelijk geconsoldieerd. Kortom - vreselijk veel beweging zit er op het moment allemaal niet in.
Twee vragen:
Waar gaan die paar honderdduizend mobniks op duiken dadelijk, Belarus of elders? - als ze al opduiken en niet domweg aan de bestaande assen worden 'gevoerd' of al zijn gevoerd.
Waar gaan we die 60k door de NAVO getrainde troepen in hun glanzende Bradleys en Marders terug zien - al dan niet met Leo's.. Mijn geld staat nog altijd op vanuit Zaporizja naar Tokmak en dan Melitopol / Berdjanks.
Ik verwacht een gehele nieuwe aanval, weer op Kiev bv.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 08:57 schreef AgLarrr het volgende:
Ik zit overigens een beetje verlegen om kaartmateriaal van de strategische kant. Dit tactische geouwehoer in Soledar heeft nu heel veel aandacht, maar is strategisch volledig insignificant. De redenering is natuurlijk: Soldedar > Bakhmut > de Donbas, maar iedereen die dit conflict volgt weet dat dat niet één twee drie gaat gebeuren.
UA is ook nog wel bezig in het oosten van Charkiv maar daar lijkt het toch ook redelijk geconsoldieerd. Kortom - vreselijk veel beweging zit er op het moment allemaal niet in.
Twee vragen:
Waar gaan die paar honderdduizend mobniks op duiken dadelijk, Belarus of elders? - als ze al opduiken en niet domweg aan de bestaande assen worden 'gevoerd' of al zijn gevoerd.
Waar gaan we die 60k door de NAVO getrainde troepen in hun glanzende Bradleys en Marders terug zien - al dan niet met Leo's.. Mijn geld staat nog altijd op vanuit Zaporizja naar Tokmak en dan Melitopol / Berdjanks.
Ik weet het niet hoor - alle berichten wijzen er toch op dat de Russen nooit genoeg organiserend vermogen meer hebben om iets voldoende combat power te generen om een succesvol grootschalig offensief te starten. Maar goed, dat wil niet zeggen dat ze het dan niet alsnog doen..quote:Op vrijdag 13 januari 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik verwacht een gehele nieuwe aanval, weer op Kiev bv.
Doe maar.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik verwacht een gehele nieuwe aanval, weer op Kiev bv.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |