Na de inname van Kherson zijn er nog slechts kleine wijzigingen geweest. Het staat eigenlijk al weken stil. Pas in het voorjaar worden er nieuwe grootschaligere offensieven verwacht.quote:Op maandag 2 januari 2023 15:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Zó rustig was ook weer niet de bedoeling!![]()
De oorlog heeft niet stilgestaan dit weekend, of wel?
Zouden de Russen ook al deels door hun s300 heen zijn, of zijn de Oekraïners zo goed geïnformeerd dat ze die s300’s weten te vermijden?quote:Op maandag 2 januari 2023 19:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
En die aanvallen vond ik eigenlijk best interessant. Als ze inderdaad een TU141 hebben gebruikt, toch een vrij grote verouderde drone dan weten we meteen hoe geweldig de verdediging van het Russische luchtruim is voor zover we daar nog geen beeld bij hadden.
Het grensgebied is van Utrecht tot Marseille en is daarom amper volledig te bedekken met luchtafweer. Aan beide kanten is het zoeken naar doelwitten die wel te raken zijn.quote:Op maandag 2 januari 2023 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zouden de Russen ook al deels door hun s300 heen zijn, of zijn de Oekraïners zo goed geïnformeerd dat ze die s300’s weten te vermijden?
Het grensgebied is zoals aangegeven heel groot, dus het is voor Rusland en ook voor Oekraine onmogelijk om de hele grens te bewaken met luchtafweer.quote:Op maandag 2 januari 2023 19:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zouden de Russen ook al deels door hun s300 heen zijn, of zijn de Oekraïners zo goed geïnformeerd dat ze die s300’s weten te vermijden?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)k-de-oorlog-oekrainequote:"De Russen denken: als we genoeg mensen sturen, dan komen we er wel. Ze denken dat ze op deze manier uiteindelijk kunnen winnen."
Geruchten over nieuw offensief
Er gaan volgens Colijn hardnekkige geruchten dat de Russen binnenkort opnieuw gaan mobiliseren. "De kans is dus groot dat we meer van dit soort beelden gaan zien. Er volgt dan een nieuw offensief, met mannen die in Rusland letterlijk van de straat zijn geplukt en naar Oekraïne worden gestuurd. Mannen die soms nog nooit een militaire training hebben gevolgd, laat staan een wapen hebben vastgehouden."
De mannen zijn kwetsbaar. "De aanvallende partij lijdt altijd meer verliezen", zegt André Gerrits, hoogleraar International Studies en Global Politics aan de Universiteit Leiden. "Als je een leger hebt dat aanvalt, dan geeft het zich bloot. De verdedigende partij kan zich verschansen, zoals de Oekraïners nu ook doen."
Waarom zo hard gestreden wordt om Bachmoet? "Het is een kruispunt van wegen, in die zin is het een belangrijke stad, maar een paar maanden geleden hadden we er nog nooit van gehoord. Het is ook zo: als je maar lang genoeg om iets vecht, krijgt het vanzelf een soort symbolische betekenis."
Wat een dom algemeen verhaaltjequote:Op maandag 9 januari 2023 23:45 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)k-de-oorlog-oekraine
In WO 1 had je zo duizenden en duizenden foto's kunnen nemen ... Dat is nu eenmaal een frontlinie in een loopgravenoorlog ...quote:Op maandag 9 januari 2023 23:45 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)k-de-oorlog-oekraine
Volgens mij eerder noodzaak dan luxe.quote:Op zondag 8 januari 2023 22:19 schreef Ouwesok het volgende:
Duitsland en Frankrijk hebben pantservoertuigen aan Oekraïne toegezegd zag ik de afgelopen week in diverse nieuwsvoorzieningen.
Gaan er nu nog dingen zijn die Oekraïne daarmee wel kan die ze tot voor kort nog niet of slechts met veel moeite konden
Ofwel, gaan die dingen aan het front veranderingen teweeg brengen zoals we dat bij de howitzers en de Himars zagen gebeuren of is het slechts aanvulling op wat er al was
ik denk ik vraag het even aan de kopstukken hier. van de praatprogramma-officieren horen we het pas laat achteraf
Dat was wel meer dan 100 jaar geleden he? Communicatie verliep via postduiven, vliegtuigen bombardeerde door met de hand granaten het vliegtuig uit te gooien, en de artillerie kon vaak het juiste dorp niet eens raken.quote:Op dinsdag 10 januari 2023 00:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In WO 1 had je zo duizenden en duizenden foto's kunnen nemen ... Dat is nu eenmaal een frontlinie in een loopgravenoorlog ...
Haig jaagde er zo in Passendale en Verdun honderdduizenden de dood in. Maar ze wonnen wel ...
Die gaan niet naar oekraine.. die gingen naar polen en letland toch?quote:Op woensdag 11 januari 2023 17:08 schreef chiren het volgende:
https://www.defensie.nl/a(...)rieel-door-nederland
Winning the "Hearts and Minds" lijkt niet echt aan de russen besteed. De russen hebben in het verleden bewezen dat ze bereid zijn miljoenen levens op te offeren voor een overwinning. Ook in Grozny en WW2 hebben ze de levens van nauwelijks getrainde soldaten opgeofferd voor weinig terreinwinst. Kennelijk is de Russische bevolking zo ongeïnteresseerd dat het ze weinig doet dat er tienduizenden jonge jongens de gehaktmolen ingaan, zonder dat ze zelf helemaal goed begrijpen waarvoor dit offer gemaakt moet worden.quote:Op woensdag 11 januari 2023 15:31 schreef Shotty het volgende:
In de eerste wereldoorlog voerde beide kanten dit soort aanvallen uit, en won Haig omdat hij meer mensen had.
Hedendaags voert alleen Rusland dit soort aanvallen uit, en slikt dus het merendeel van de verliezen.
De russen hebben wel meer mensen, maar verliezen ze met dit soort aanvallen ook sneller.
In zoverre is dit strategisch wel van belang, aangezien we nu kunnen zien hoe de Russen terreinwinst willen boeken. Eerst artillerie beschietingen, dan overdag slecht getrainde rekruten als kannonvlees naar voren sturen, en 's nachts beter getrainde troepen met betere uitrusting laten consolideren.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 08:57 schreef AgLarrr het volgende:
Ik zit overigens een beetje verlegen om kaartmateriaal van de strategische kant. Dit tactische geouwehoer in Soledar heeft nu heel veel aandacht, maar is strategisch volledig insignificant. De redenering is natuurlijk: Soldedar > Bakhmut > de Donbas, maar iedereen die dit conflict volgt weet dat dat niet één twee drie gaat gebeuren.
UA is ook nog wel bezig in het oosten van Charkiv maar daar lijkt het toch ook redelijk geconsoldieerd. Kortom - vreselijk veel beweging zit er op het moment allemaal niet in.
Twee vragen:
Waar gaan die paar honderdduizend mobniks op duiken dadelijk, Belarus of elders? - als ze al opduiken en niet domweg aan de bestaande assen worden 'gevoerd' of al zijn gevoerd.
Waar gaan we die 60k door de NAVO getrainde troepen in hun glanzende Bradleys en Marders terug zien - al dan niet met Leo's.. Mijn geld staat nog altijd op vanuit Zaporizja naar Tokmak en dan Melitopol / Berdjanks.
Ik verwacht een gehele nieuwe aanval, weer op Kiev bv.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 08:57 schreef AgLarrr het volgende:
Ik zit overigens een beetje verlegen om kaartmateriaal van de strategische kant. Dit tactische geouwehoer in Soledar heeft nu heel veel aandacht, maar is strategisch volledig insignificant. De redenering is natuurlijk: Soldedar > Bakhmut > de Donbas, maar iedereen die dit conflict volgt weet dat dat niet één twee drie gaat gebeuren.
UA is ook nog wel bezig in het oosten van Charkiv maar daar lijkt het toch ook redelijk geconsoldieerd. Kortom - vreselijk veel beweging zit er op het moment allemaal niet in.
Twee vragen:
Waar gaan die paar honderdduizend mobniks op duiken dadelijk, Belarus of elders? - als ze al opduiken en niet domweg aan de bestaande assen worden 'gevoerd' of al zijn gevoerd.
Waar gaan we die 60k door de NAVO getrainde troepen in hun glanzende Bradleys en Marders terug zien - al dan niet met Leo's.. Mijn geld staat nog altijd op vanuit Zaporizja naar Tokmak en dan Melitopol / Berdjanks.
Ik weet het niet hoor - alle berichten wijzen er toch op dat de Russen nooit genoeg organiserend vermogen meer hebben om iets voldoende combat power te generen om een succesvol grootschalig offensief te starten. Maar goed, dat wil niet zeggen dat ze het dan niet alsnog doen..quote:Op vrijdag 13 januari 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik verwacht een gehele nieuwe aanval, weer op Kiev bv.
Doe maar.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik verwacht een gehele nieuwe aanval, weer op Kiev bv.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |