abonnement Unibet Coolblue
pi_206689455
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 19:01 schreef Prego het volgende:

[..]
Hier sluit ik me helemaal bij aan. En eerlijk gezegd vind ik het gewoon triest dat dit in NL nog niet zo geregeld is. Over een paar weken is het 2023, niet 1973 :|W
Zeker, ik denk dat dat ook helpt tegen de loonkloof. Dus dat gelijktrekken en die loonkloof dichten; want het is inderdaad geen 1973 meer.
pi_206691635
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 18:20 schreef Alov het volgende:

[..]
Invloed uitoefenen (mannen discrimineren) om lonen voor vrouwen hoger te krijgen, wat ze wellicht (want het is maar de vraag of loondiscriminatie tegen vrouwen wel bestaat) helemaal niet verdienen. Top!
Invloed uitoefenen kan toch van alles betekenen? Dat kan bijvoorbeeld zitten in trainingen aan vrouwen bieden om salarisonderhandelingen strategischer te voeren of meer mogelijkheden aan mannen bieden om voor een pasgeborene te zorgen. Uit je reactie komen vooringenomenheid en hardvochtigheid naar voren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206692516
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 22:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Invloed uitoefenen kan toch van alles betekenen? Dat kan bijvoorbeeld zitten in trainingen aan vrouwen bieden om salarisonderhandelingen strategischer te voeren of meer mogelijkheden aan mannen bieden om voor een pasgeborene te zorgen. Uit je reactie komen vooringenomenheid en hardvochtigheid naar voren.
Je hebt gelijk dat ik er wat hard op in ga, dat is omdat ik niet blij ben met deze ontwikkeling. Je hebt gelijk dat invloed uitoefenen niet altijd discriminatie van mannen hoeft te betekenen, maar daar komt het vaak wel op neer. Bijvoorbeeld in de twee voorbeelden die je geeft, is de helft er al één van. Waarom onderhandelingstraining voor vrouwen en niet voor mannen?
pi_206692655
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 23:12 schreef Alov het volgende:

[..]
Je hebt gelijk dat ik er wat hard op in ga, dat is omdat ik niet blij ben met deze ontwikkeling. Je hebt gelijk dat invloed uitoefenen niet altijd discriminatie van mannen hoeft te betekenen, maar daar komt het vaak wel op neer. Bijvoorbeeld in de twee voorbeelden die je geeft, is de helft er al één van. Waarom onderhandelingstraining voor vrouwen en niet voor mannen?
Gewoon niet. Het probleem is niet dat de ene groep beter kan onderhandelen dan de ander, het probleem is dat onderhandelen blijkbaar van invloed is op je salaris in beroepen waar onderhandelskills helemaal geen onderdeel van de bepaling van salaris zou moeten zijn.
  woensdag 16 november 2022 @ 00:07:34 #105
451005 Grems
Clown World
pi_206692980
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 10:40 schreef adder het volgende:
15 november 2022 is het Equal Pay Day en Karien van Gennip (CDA) verkondigt net op TV dat "vrouwen eigenlijk vanaf vandaag voor niets werken".
De vraag blijft natuurlijk waarom al die bedrijven niet alle mannen ontslaan en inwisselen voor die goedkope vrouwen.
De vraag waar je nooit antwoord op zult krijgen.

Je zou denken dat het bedrijfsleven niets liever zou willen dan 1-5-10-15-20-30-50% besparen op hun loonkosten zonder ook maar iets in te leveren op welk ander vlak dan ook.

Je zou haast gaan denken dat er buiten het hebben van een penis en pure, onverdunde vrouwenhaat onder werkgevers wellicht andere redenen zijn dat mannen gemiddeld meer verdienen.
pi_206692986
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 23:24 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Gewoon niet. Het probleem is niet dat de ene groep beter kan onderhandelen dan de ander, het probleem is dat onderhandelen blijkbaar van invloed is op je salaris in beroepen waar onderhandelskills helemaal geen onderdeel van de bepaling van salaris zou moeten zijn.
Pertinent oneens. Historische vaardigheden zijn niet tot amper in objectieve maatstaven te vatten. Inschaling is hierdoor altijd afhankelijk van hoe je jezelf verkoopt.
pi_206693481
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 00:07 schreef Grems het volgende:

[..]
Je zou haast gaan denken dat er buiten het hebben van een penis en pure, onverdunde vrouwenhaat onder werkgevers wellicht andere redenen zijn dat mannen gemiddeld meer verdienen.
Dus omdat ze meer verdienen zal er wel een legitieme reden zijn dat ze meer verdienen?

Ik ben even kwijt hoe je hier op logische wijze op bent uitgekomen.
pi_206693509
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 00:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Pertinent oneens. Historische vaardigheden zijn niet tot amper in objectieve maatstaven te vatten. Inschaling is hierdoor altijd afhankelijk van hoe je jezelf verkoopt.
Probleem hiermee is inderdaad dat je bijna een soort communisme light krijgt. Ik ben opgegroeid met het idee dat je je omhoog kunt knokken als je goed je best doet. Er waren altijd gasten die dat beter leken te kunnen dan ik. Er waren jongens die op hun 15e al de halve klas hadden versierd, op hun 20ste rondreden in dure auto's. En er waren vrouwen die altijd werden gematst omdat ze er zo goed uitzagen en die nu nog steeds als prinsesjes rondlopen.

Maar dat hoort erbij en zelfs deze mensen krijgen op andere vlakken wel weer hun portie ellende. Sommige geluksvogels weten het onheil lang af te wenden maar zo werkt de wereld nou eenmaal.

Zo is het ook met dit salarisverhaal. Sommige vrouwen komen met hun mooie uiterlijk overal binnen. Hoorde pas nog een knappe vrouw die in haar leven 5 banen had gehad en altijd bij de eerste sollicitatie meteen was aangenomen, zij had nog nooit een sollicitatie gehad waar ze het niet was geworden.

Diezelfde vrouw heeft de mond vol over vrouwenrechten en gelijkheid en verdient nu een heerlijk salaris. De wereld is oneerlijk, daar heb je mee te dealen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  woensdag 16 november 2022 @ 07:38:44 #109
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206693704
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 00:07 schreef Grems het volgende:

[..]
De vraag waar je nooit antwoord op zult krijgen.

Je zou denken dat het bedrijfsleven niets liever zou willen dan 1-5-10-15-20-30-50% besparen op hun loonkosten zonder ook maar iets in te leveren op welk ander vlak dan ook.

Je zou haast gaan denken dat er buiten het hebben van een penis en pure, onverdunde vrouwenhaat onder werkgevers wellicht andere redenen zijn dat mannen gemiddeld meer verdienen.
Oa vooroordelen die maken dat men denkt dat in dit vb die vrouw niet de meest gunstige optie is.
Dat gaat van eigenschappen toekennen aan mannen of vrouwen tot die ongelijkheid in zwangerschapsverlof en de zorgtaak voor de kinderen.

Ook mannen kunnen nadelen van vooroordelen hebben. Dat er makkelijker gedacht wordt dat ze minder zorgzaam zijn, minder begripvol zijn, minder geduld hebben.
Wat natuurlijk op individueel niveau niet waar is.
Ook kunnen mannen meer druk ervaren zorgtaken opzij te schuiven, wat maakt dat ze meer moeten goochelen om een betrokken vader te zijn, of mantelzorg te verlenen. Of gewoonweg ook voldoende aan zichzelf te denken (provider zijn ten koste van jezelf, dat komt schrikbarend veel voor).

De vooroordelen waar mannen last van hebben zijn gemiddeld genomen minder afremmend voor de carrière. Niet dat ze minder kwalijk zijn, de druk op werkgebied is hoger en maakt het soms lastig om die werk en privé balans goed te houden.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 16 november 2022 @ 08:13:35 #110
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206693898
Ik ben wel eens benieuwd wat ik verdien in vergelijking met mijn mannelijke collega's. In theorie zou mijn salaris er met kop en schouders bovenuit moeten steken want veruit de grootste afdeling qua FTE en qua budget ook zo'n beetje de grootste.

Ik denk in de praktijk dat ik ergens onderaan bungel. De meeste van mijn collega's zijn 15 jaar ouder dan ik.
Resistance is futile.
pi_206693994
quote:
7s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:13 schreef Seven. het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd wat ik verdien in vergelijking met mijn mannelijke collega's. In theorie zou mijn salaris er met kop en schouders bovenuit moeten steken want veruit de grootste afdeling qua FTE en qua budget ook zo'n beetje de grootste.

Ik denk in de praktijk dat ik ergens onderaan bungel. De meeste van mijn collega's zijn 15 jaar ouder dan ik.
En wellicht dus ook evenzoveel meer ervaring? Dezelfde verantwoordelijkheid (hetzij met minder ondergeschikten en minder budget, maar nog altijd net zo hiërarchisch verantwoordelijk en budgetverantwoordelijk).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 16 november 2022 @ 08:35:28 #112
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206694041
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:28 schreef baskick het volgende:

[..]
En wellicht dus ook evenzoveel meer ervaring? Dezelfde verantwoordelijkheid (hetzij met minder ondergeschikten en minder budget, maar nog altijd net zo hiërarchisch verantwoordelijk en budgetverantwoordelijk).
Het vergelijken op fte en budget is nogal eenzijdig. Inhoudelijk kan het behoorlijk in complexiteit verschillen tussen afdelingen en daarmee ook het managen van. Bovendien zou wat een afdeling oplevert in mijn ogen relevanter zijn dan wat het kost. Zo lang het geen overheid betreft. Helaas worden deze opmerkingen als ronduit seksistisch gezien.
pi_206694140
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:28 schreef baskick het volgende:

[..]
En wellicht dus ook evenzoveel meer ervaring? Dezelfde verantwoordelijkheid (hetzij met minder ondergeschikten en minder budget, maar nog altijd net zo hiërarchisch verantwoordelijk en budgetverantwoordelijk).
Des te groter de prestatie dat zij met 15(!) jaar minder ervaring een grotere afdeling kan runnen en meer budgetverantwoordelijkheid aan kan dan haar mannelijke collega's.

Ze moet wel een uitzonderlijk talent zijn, of haar mannelijke collega's ontzettend veel trager in leren en ervaring op doen. Kun je nagaan waar ze in 15 jaar moet staan; daar zou ik als organisatie maar op gaan voorsoorteren.
pi_206694172
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:35 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Het vergelijken op fte en budget is nogal eenzijdig. Inhoudelijk kan het behoorlijk in complexiteit verschillen tussen afdelingen en daarmee ook het managen van. Bovendien zou wat een afdeling oplevert in mijn ogen relevanter zijn dan wat het kost. Zo lang het geen overheid betreft. Helaas worden deze opmerkingen als ronduit seksistisch gezien.
Nee hoor, althans ik kan me niet voorstellen dat dit sexistisch zou kunnen worden opgevat. Eigenlijk jammer dat je het aankaart, wat het is niet nodig en maakt je argumentatie zwakker terwijl je inhoudelijk eigenlijk een verdomd goed punt aankaart!

Het lastige is om complexiciteit objectief te maken. Daarom zie je vaak dat budgetten worden gebruikt om als meeteenheid om dit aan te tonen. Heel erg gedacht vauit een CFO mindset en vanuit het eeuwig moeten groeien, dat zou inderdaad wel eens anders kunnen worden de komende jaren.
pi_206694183
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:52 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Des te groter de prestatie dat zij met 15(!) jaar minder ervaring een grotere afdeling kan runnen en meer budgetverantwoordelijkheid aan kan dan haar mannelijke collega's.

Ze moet wel een uitzonderlijk talent zijn, of haar mannelijke collega's ontzettend veel trager in leren en ervaring op doen. Kun je nagaan waar ze in 15 jaar moet staan; daar zou ik als organisatie maar op gaan voorsoorteren.
Welnee, ze heeft dit vast te danken aan haar looks, of ze heeft zich omhoog geneukt. Heeft niets met haar kwaliteiten als manager te maken, natuurlijk. Kom op, dat kan gewoon niet.

/s
Dat weet @Seven wel
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206694226
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:35 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Het vergelijken op fte en budget is nogal eenzijdig. Inhoudelijk kan het behoorlijk in complexiteit verschillen tussen afdelingen en daarmee ook het managen van. Bovendien zou wat een afdeling oplevert in mijn ogen relevanter zijn dan wat het kost. Zo lang het geen overheid betreft. Helaas worden deze opmerkingen als ronduit seksistisch gezien.
Ik vergelijk juist niet puur op fte en budget.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206694235
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:52 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Des te groter de prestatie dat zij met 15(!) jaar minder ervaring een grotere afdeling kan runnen en meer budgetverantwoordelijkheid aan kan dan haar mannelijke collega's.

Ze moet wel een uitzonderlijk talent zijn, of haar mannelijke collega's ontzettend veel trager in leren en ervaring op doen. Kun je nagaan waar ze in 15 jaar moet staan; daar zou ik als organisatie maar op gaan voorsoorteren.
Is het daadwerkelijk complexer om 10 direct reports te hebben dan 5?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206694455
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 23:12 schreef Alov het volgende:

[..]
Je hebt gelijk dat ik er wat hard op in ga, dat is omdat ik niet blij ben met deze ontwikkeling. Je hebt gelijk dat invloed uitoefenen niet altijd discriminatie van mannen hoeft te betekenen, maar daar komt het vaak wel op neer. Bijvoorbeeld in de twee voorbeelden die je geeft, is de helft er al één van. Waarom onderhandelingstraining voor vrouwen en niet voor mannen?
Uit onderzoek komt naar voren dat daar mogelijk de loonkloof uit voortkomt: een vastgeroeste rolverdeling thuis en vrouwen die minder goed onderhandelen of minder serieus worden genomen als ze onderhandelen. Dat kun je gericht aanpakken, maar ik ben het met je eens dat zulke trainingen ook prima aan mannen kunnen worden aangeboden.

Bewustzijn helpt denk ik al voor een groot deel, zodat stellen zich samen inspannen voor een gelijkere verdeling van zorgtaken (als ze dat willen) en vrouwen bewuster met hun carrières bezig zijn. Ik geef zelf bijvoorbeeld niet veel om geld, maar heb wel werk gemaakt van mijn salarisonderhandeling omdat ik besef dat ik (gelijke) waardering wel degelijk belangrijk vind.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 16 november 2022 @ 09:48:56 #119
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206694672
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 09:02 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik vergelijk juist niet puur op fte en budget.
Ik onderschrijf dan ook wat je zegt
  woensdag 16 november 2022 @ 10:03:37 #120
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206694762
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 08:56 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Nee hoor, althans ik kan me niet voorstellen dat dit sexistisch zou kunnen worden opgevat. Eigenlijk jammer dat je het aankaart, wat het is niet nodig en maakt je argumentatie zwakker terwijl je inhoudelijk eigenlijk een verdomd goed punt aankaart!

Het lastige is om complexiciteit objectief te maken. Daarom zie je vaak dat budgetten worden gebruikt om als meeteenheid om dit aan te tonen. Heel erg gedacht vauit een CFO mindset en vanuit het eeuwig moeten groeien, dat zou inderdaad wel eens anders kunnen worden de komende jaren.
Dank voor het compliment. Helaas staat elk puntje van kritiek van een man op 1 van de grotere feministische onderwerpen niet alleen hier maar in onze maatschappij vrijwel gelijk aan seksisme. Het is regelmatig uit den boze om daar iets van te vinden. Terwijl er in mijn ogen hele opmerkelijke dingen gebeuren op dat gebied. Zoals met "positieve" discriminatie.

Dat opmerken zou opzich niet het andere argument onderuit moeten halen. Beide argumenten staan voor zich. Ik zou niet weten waarom we het seksime punt niet mogen adresseren. Ik vind het een relevant punt bij dit onderwerp.

Dan nu inhoudelijk: complexiteit is lastig in variabelen te vatten, dat klopt. Maar sec het aantal fte en hoogte van budget is wel een hele smalle benadering om afdelingen onderling te vergelijken. Naast de zaken die ik noemde kun je bijvoorbeeld ook nog vergelijken met het opleidingsniveau van de medewerkers. Waarbij hoger opgeleiden een stuk lastiger te managen zijn, in mijn ervaring. En zo is er met een uurtje brainstormen vast een mooie set aan variabelen te onderscheiden.
  woensdag 16 november 2022 @ 10:17:39 #121
451005 Grems
Clown World
pi_206694846
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 06:24 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Dus omdat ze meer verdienen zal er wel een legitieme reden zijn dat ze meer verdienen?

Ik ben even kwijt hoe je hier op logische wijze op bent uitgekomen.
Jij denkt dat het onverdunde, bikkelharde vrouwenhaat is?
pi_206695123
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:17 schreef Grems het volgende:

[..]
Jij denkt dat het onverdunde, bikkelharde vrouwenhaat is?
Je polariseert de discussie op voorhand door over vrouwenhaat te beginnen.

Als je constateert dat er een loonkloof is, is het interessant om te onderzoeken wat daar de redenen voor zijn. Daar zijn deels goede redenen voor, de zogenaamde 'verklaarde loonkloof'. Die komt bijvoorbeeld voort uit meer werkervaring hebben. En dan blijft na correctie voor diverse variabelen een deel mysterieus, de zogenaamde 'onverklaarde loonkloof'. Die kan (maar hoeft niet te) duiden op beloningsdiscriminatie. En die discriminatie kan weer allerlei oorzaken hebben, waar 'onverdunde, bikkelharde vrouwenhaat' maar één mogelijke verklaring voor is.

Die verklaring hoor ik overigens zelden. Veel vaker gaat het om subtiele vormen van seksisme. En vrouwen hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Zo luidt een verklaring dat vrouwen even ambitieus zijn als mannen wanner zij aan hun carrière beginnen, maar gaandeweg minder ambitieus worden. Daar speelt de omgeving mogelijk een rol in, maar ook dat vrouwen andere zaken gaan waarderen als ze kinderen krijgen. Als je zelf je carrière minder waardeert, dan is het niet zo gek dat je werkgever dat ook doet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206695448
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:50 schreef Claudia_x het volgende:
Daar speelt de omgeving mogelijk een rol in, maar ook dat vrouwen andere zaken gaan waarderen als ze kinderen krijgen. Als je zelf je carrière minder waardeert, dan is het niet zo gek dat je werkgever dat ook doet.
Dit kan net zo goed spelen bij mannen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206695946
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 11:27 schreef baskick het volgende:

[..]
Dit kan net zo goed spelen bij mannen.
Het is een generalisering, dat moge duidelijk zijn. Bij ons thuis is er ook een loonkloof maar de andere kant op, want ik ga met mijn nieuwe baan meer verdienen dan mijn vriend. Dat is een verklaarde loonkloof: ik ben hoger opgeleid, ambitieuzer en wissel vaker van baan.

Ik heb zelf in mijn leven sowieso weinig gemerkt van discriminatie op de arbeidsmarkt. Ik heb wel eens een baan niet gekregen en daarbij vermoed dat het kwam doordat de old boys liever een opvolger hadden die op hen leek, maar het is moeilijk om zulke indrukken hard te maken. En daar staat tegenover dat ik veel kansen heb gehad. You win some, you lose some.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206695975
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 11:27 schreef baskick het volgende:

[..]
Dit kan net zo goed spelen bij mannen.
Zeker.
Emancipatie voor beide, man en vrouw, is dan ook nodig om iets als een loonkloof weg te werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206696015
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:17 schreef Grems het volgende:

[..]
Jij denkt dat het onverdunde, bikkelharde vrouwenhaat is?
Nee dat is de conclusie die jij trekt. Je moet niet doen alsof ik die conclusie trek omdat ik je redenatie niet volg.
pi_206696127
Wat ik nog steeds niet begrijp, is, als de reden van de loonkloof waarschijnlijk is dat vrouwen nou eenmaal niet zo ambitieus op geld zijn als mannen, toch koste wat kost die loonkloof weggewerkt moet worden? Laat die vrouwen toch (en die mannen). Ieder zijn eigen meug.
pi_206696277
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:35 schreef Alov het volgende:
Wat ik nog steeds niet begrijp, is, als de reden van de loonkloof waarschijnlijk is dat vrouwen nou eenmaal niet zo ambitieus op geld zijn als mannen, toch koste wat kost die loonkloof weggewerkt moet worden? Laat die vrouwen toch (en die mannen). Ieder zijn eigen meug.
Het is één mogelijke verklaring. Bovendien is het interessant om te weten wat eraan ten grondslag ligt. Als vrouwen bijvoorbeeld gaandeweg minder ambitieus worden omdat ze zien dat het voor hen moeilijker is om op te klimmen, omdat ze weinig rolmodellen hebben of minder ruimte krijgen voor hun carrière vanwege zorgtaken die onevenredig zijn verdeeld, dan is dat kwalijker dan wanneer ze het prima vinden om een stap terug te doen.

Wat ik overigens (ook) een probleem vind, is de vanzelfsprekendheid waarmee mannen veelal tot kostwinner worden gemaakt. Ik zou niet weten waarom een vrouw a priori minder verantwoordelijk is voor gezinsfinanciën.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206696539
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206697071
quote:
Dus moeten mannen daar mee leren omgaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206697179
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is één mogelijke verklaring. Bovendien is het interessant om te weten wat eraan ten grondslag ligt. Als vrouwen bijvoorbeeld gaandeweg minder ambitieus worden omdat ze zien dat het voor hen moeilijker is om op te klimmen, omdat ze weinig rolmodellen hebben of minder ruimte krijgen voor hun carrière vanwege zorgtaken die onevenredig zijn verdeeld, dan is dat kwalijker dan wanneer ze het prima vinden om een stap terug te doen.

Wat ik overigens (ook) een probleem vind, is de vanzelfsprekendheid waarmee mannen veelal tot kostwinner worden gemaakt. Ik zou niet weten waarom een vrouw a priori minder verantwoordelijk is voor gezinsfinanciën.
Klinkt mooi, en ben het er ook helemaal mee eens om bijvoorbeeld succesvolle vrouwen als rolmodel in het zonnetje te zetten. Maar is die loonkloof (zolang het niet komt door discriminatie) het ook waard om (een milde vorm van) apartheid te normaliseren? Want in de praktijk komt het vaak neer op: "Hoewel je de beste kandidaat bent, kunnen we je niet aannemen want we hebben een quota te vervullen (slegs voor blanke vrouwen)".

[ Bericht 1% gewijzigd door Alov op 16-11-2022 14:19:41 (.) ]
pi_206697410
quote:
7s.gif Op woensdag 16 november 2022 14:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dus moeten mannen daar mee leren omgaan.
Je denkt niet dat dat er ook iets is aan de zijde van de vrouw? Dat ze heus geen respect verliezen voor de man?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206697425
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 14:40 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Je denkt niet dat dat er ook iets is aan de zijde van de vrouw? Dat ze heus geen respect verliezen voor de man?
euh, nee. Waarom in hemelsnaam?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206697584
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 14:18 schreef Alov het volgende:

[..]
Klinkt mooi, en ben het er ook helemaal mee eens om bijvoorbeeld succesvolle vrouwen als rolmodel in het zonnetje te zetten. Maar is die loonkloof (zolang het niet komt door discriminatie) het ook waard om (een milde vorm van) apartheid te normaliseren? Want in de praktijk komt het vaak neer op: "Hoewel je de beste kandidaat bent, kunnen we je niet aannemen want we hebben een quota te vervullen (slegs voor blanke vrouwen)".
Ik volg je redenering niet, want je hebt het nu niet meer over beloningsdiscriminatie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206697596
quote:
7s.gif Op woensdag 16 november 2022 14:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dus moeten mannen daar mee leren omgaan.
Luckily, recent reports suggest that the link between female breadwinners and divorce is weakening.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206697614
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat ik overigens (ook) een probleem vind, is de vanzelfsprekendheid waarmee mannen veelal tot kostwinner worden gemaakt. Ik zou niet weten waarom een vrouw a priori minder verantwoordelijk is voor gezinsfinanciën.
Omdat ze dat zelf willen dus. Ik probeer vrouwen in mijn omgeving, jong en oud, altijd duidelijk te maken dat het heel belangrijk is om financieel onafhankelijk te zijn. Maar dat vinden ze onzin.
pi_206697676
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 15:03 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Omdat ze dat zelf willen dus. Ik probeer vrouwen in mijn omgeving, jong en oud, altijd duidelijk te maken dat het heel belangrijk is om financieel onafhankelijk te zijn. Maar dat vinden ze onzin.
Wat ze willen is doorgaans een uitkomst van allerlei socialisatieprocessen. En cultuur is veranderlijk, dus die zogenaamd individuele wil ook.

Maar sommige veranderingen gaan niet zo snel, getuige de vrouwen in datingprogramma's die vinden dat een man moet betalen voor een etentje of op de bank moet slapen omdat het nu eenmaal zo heurt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206697721
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 14:40 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Je denkt niet dat dat er ook iets is aan de zijde van de vrouw? Dat ze heus geen respect verliezen voor de man?
Whut? :o
Vraag je je dit serieus af?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 16 november 2022 @ 15:22:24 #139
414785 sirdanilot
pi_206697758
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 15:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar sommige veranderingen gaan niet zo snel, getuige de vrouwen in datingprogramma's die vinden dat een man moet betalen voor een etentje of op de bank moet slapen omdat het nu eenmaal zo heurt.
En als je vervolgens dat soort types vraagt om te koken is het antwoord ' GA MAAR LEKKER ZELF NAAR DE SNACKBAR WE LEVEN NIET IN DE JAREN 50 !' :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206698115
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 15:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Whut? :o
Vraag je je dit serieus af?
Huh wat? Wat bedoel je precies? Dat vrouwen respect verliezen voor hun man als deze minder verdient? Denk dat dat over het algemeen hele intelligente vrouwen zijn die niet zo bekrompen denken nee. Ik bijvoorbeeld.
pi_206698462
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 16:13 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Huh wat? Wat bedoel je precies? Dat vrouwen respect verliezen voor hun man als deze minder verdient? Denk dat dat over het algemeen hele intelligente vrouwen zijn die niet zo bekrompen denken nee. Ik bijvoorbeeld.
Dat ik me afvraag hoe je überhaupt op het idee kan komen.
Was dat echt zo onduidelijk?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206698602
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 17:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat ik me afvraag hoe je überhaupt op het idee kan komen.
Was dat echt zo onduidelijk?
Ja, het leek of je het juist andersom bedoelde. Dat het iets vanzelfsprekends zou zijn.
Maar dat het totaal niet bestaat denk ik ook weer zeker niet.
  woensdag 16 november 2022 @ 18:45:47 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206699389
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 09:03 schreef baskick het volgende:

[..]
Is het daadwerkelijk complexer om 10 direct reports te hebben dan 5?
Ja, zeker als die direct reports zelf verschillende teams aansturen op meerdere locaties.
Resistance is futile.
  zaterdag 19 november 2022 @ 08:16:15 #144
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206730202
Het staat ook vrij voor dames om te werekn als mijndelver en loodgieter hoor
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206734713
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2022 08:16 schreef corehype het volgende:
Het staat ook vrij voor dames om te werekn als mijndelver en loodgieter hoor
Mijndelver?

Serieus?

1974 belde of je toevallig het nieuws hebt meegekregen dat ze zojuist de laatste mijn hebben gesloten
pi_206735373
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:35 schreef Alov het volgende:
Wat ik nog steeds niet begrijp, is, als de reden van de loonkloof waarschijnlijk is dat vrouwen nou eenmaal niet zo ambitieus op geld zijn als mannen, toch koste wat kost die loonkloof weggewerkt moet worden? Laat die vrouwen toch (en die mannen). Ieder zijn eigen meug.
Stukje ongelijkheid komt prevalent naar voren na de zwangerschap, en die emancipatie hangt af van het aantal vrije dagen van mannen blijkt uit onderzoek... Dusss, het is ook een stukje "hoe richt je de maatschappij in"

Dit gaat allemaal onbewust, is niet goed of fout, maar het is wel een knop waar je aan kan draaien zonder iemand te dwingen.

Daarnaast is 2 dagen vaderschapsverlof ook totaal uit de tijd, ja, cadeautjes geven als samenleving is niet verkeerd, het is van belang voor het kind ook en ook de moeder dat de vader er de eerste dagen wel bij is.

Daar zullen vast ook statistisch te onderbouwen argumenten voor te zijn.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 19 november 2022 @ 16:36:42 #147
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206735688
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2022 15:15 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Mijndelver?

Serieus?

1974 belde of je toevallig het nieuws hebt meegekregen dat ze zojuist de laatste mijn hebben gesloten
dan word je stratenmaker
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  zaterdag 19 november 2022 @ 16:44:16 #148
338319 ZarB
Piña colada
pi_206735772
Branches zonder cao één grote joke. Heb je een leuk babbeltje, klik met degene die over je salaris gaat en huppetee, je hebt er wat bij. Moet je niet eens in willen werken. Bullshit jobs meestal.

Branches met een cao is al wat meer gelijk. De ene schaal hoort nou eenmaal bij die ene functie. Kun je als man op je kop gaan staan, maar je krijgt er niks bij. Vrouwen werken meestal nog parttime (vooral na kindere. Wel roepen, niks doen. Ja sorry, maar dan gewoon mond houden.

Ik kan me er niet druk om maken.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Vis een optie? zaterdag 19 november 2022 @ 17:14:20 #149
70532 loveli
N
pi_206736116
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2022 16:44 schreef ZarB het volgende:
Branches zonder cao één grote joke. Heb je een leuk babbeltje, klik met degene die over je salaris gaat en huppetee, je hebt er wat bij. Moet je niet eens in willen werken. Bullshit jobs meestal.

Branches met een cao is al wat meer gelijk. De ene schaal hoort nou eenmaal bij die ene functie. Kun je als man op je kop gaan staan, maar je krijgt er niks bij. Vrouwen werken meestal nog parttime (vooral na kindere. Wel roepen, niks doen. Ja sorry, maar dan gewoon mond houden.

Ik kan me er niet druk om maken.
Vrouwen in de zorg of het onderwijs duperen mensen als ze staken en voelen zich er niet goed bij.

Mannen in de bouw of kleinmetaal staken zonder blikken of blozen.

Wie krijgt de betere cao-loonsverhoging?
crap in = crap out
pi_206740089
ik kan dit niet serieus nemen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')