Ik vraag mij dus af of dat "alle" de doorslaggevende factor gaat zijn.quote:Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.
Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Dit laatste is natuurlijk de crux omdat ingrijpen en kijken achter iemands voordeur als ongewenst wordt gezien.quote:Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.
Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Eens. Maar tot en met halverwege 2025 is toegezegd meende ik.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:13 schreef Vallon het volgende:
Het zal imo niet lang duren dat bedrijven (en hun afnemers) niet langer willen opdraaien voor de saldering, stroom op zomerse spotgoedkoop zal zijn en in de winter fors betaald zal gaan worden.
Met de 'slimme' meter kan men straks prima per dag of zelfs per kwartier een verrekening gaan doen. Er zal natuurlijk de nodige weerstand zijn omdat een domme meter sws oncontroleerbaar qua gebruik/opwektijdstip icm saldering en hoge energieprijzen extreem gunstig zal uitpakken.
Met nu nog geroemd salderen, verrekenen paneelgebruikers hun opgewekte zomerstroom om die financieel in de winter te cashen dan geen extreem dure stroom te hoeven/gaan afnemen. Bij 5ct/kwh en in verhouding weinig huishoudens die panelen hebben, was dat nog niet van groot belang maar bij 85ct/kwh wordt dat significant en onhoudbaar. Zeker wanneer huishoudens elektrisch rijden/stoken en dan zomaar op een jaarverbruik uitkomen van 10.000kWh of meer.
In de winter zal echter die stroom als totaal wel ergens moeten worden opgewekt wat dan financieel wordt betaald door gebruikers die juist geen zonnepanelen kunnen/hebben als stroomspaarbuffer.
Om dit wat te verduidelijken.
Wie/wat gaat de energierekening in de winter betalen als - stel dat - iedereen zelf inmiddels zonnepanelen heeft die als gek in de zomer het gemiddelde jaarverbruik op de meter gaat opsparen ?
Salderen is sws een reinste leugen om bestwil die mensen - vooral de have's - graag omarmen omdat ze er voordeel van hebben.
Het moge duidelijk zijn dat het salderingsmodel een piramideconstructie is dat als kaartenhuis niet lang meer kan voortbestaan. Het zou mij niet verbazen dat sneller als voor mogelijk wordt gehouden, men het salderen wel moet schrappen omdat het simpelweg niet betaald kan worden.
Tot 1 januari 2025 mag je 100% salderen. Daarna 70% en afbouwend met 10% per jaar. Hoe dat ingevuld gaat worden is mij een raadsel.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens. Maar tot en met halverwege 2025 is toegezegd meende ik.
Klopt en vermoed dat het dan sws en mogelijk zelfs eerder, compleet over is.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens. Maar tot en met halverwege 2025 is toegezegd meende ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat natuurlijk overblijft is dat iemand met zonnepanelen heel erg "goed" en "passend" bezig is voor het sentiment van zelfdoen. Niets fijner dan je eigen groente, energie en producten; te cultiveren, ook al is het feitelijk minder van inhoud dan het (ooit zorgeloos) was.
[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 23-11-2022 21:13:21 ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
De aangekondigde verhogingen zijn al verdisconteerd in het prijsplafond van 2023 bestaande uit 40ct/kWh, ¤1,45/m³ en ¤47/GJ.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:31 schreef Arcee het volgende:
Energieprijzen gaan 1 januari weer drastisch omhoog. Om vervolgens 3 maanden later wellicht weer te dalen.
Gaan mensen door het prijsplafond dan wel iets merken van die verhoging van de eerste 3 maanden van volgend jaar? Tenzij iemand voor 1 april al over het basisverbruik heen gaat niet lijkt me.
Men krijgt toch niet elke maand een afrekening?quote:Op woensdag 23 november 2022 20:31 schreef Arcee het volgende:
Energieprijzen gaan 1 januari weer drastisch omhoog. Om vervolgens 3 maanden later wellicht weer te dalen.
Gaan mensen door het prijsplafond dan wel iets merken van die verhoging van de eerste 3 maanden van volgend jaar? Tenzij iemand voor 1 april al over het basisverbruik heen gaat niet lijkt me.
Het gaat ook niet om de afrekening, maar om de prijzen die voor het verbruik van dat moment gebruikt zullen worden (los van wanneer je die op je eindafrekening ziet).quote:Op woensdag 23 november 2022 21:56 schreef hangtime het volgende:
[..]
Men krijgt toch niet elke maand een afrekening?
Mijn contract is in ieder geval op basis van een jaar afrekening
Niet op de energierekening maar wel op Prinsjesdag...quote:Op woensdag 23 november 2022 20:31 schreef Arcee het volgende:
Ja en neequote:Op woensdag 23 november 2022 20:31 schreef Arcee het volgende:
Greenchoise hanteert ongeveer individuele prijzen. Het is altijd weer afwachten waar ze mee komen en het is voor iedereen anders.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:26 schreef Gerard-Joling het volgende:
Iemand die meer info heeft over de nieuwe tarieven van Greenchoice per 1 januari?
Ik ben juist recent overgestapt naar Vattenfall omdat Greenchoice verruit de duurste was. Nu gaan ze juist verlagen per 1 januari (voor klanten die in oktober de absurde verhoging kregen) en Vattenfall gaat juist weer omhoog.
Verkeerd gegokt dus wellicht, maar gelukkig is er het prijsplafond in 2023.
Zie nu ook dat Greenchoice weer variabele contracten aanbied voor best redelijke prijzen. Echt niet te volgen dit.
Vattenfall hun app is in ieder geval offline dit weekend ter voorbereiding op het prijsplafond. Het zegt niet alles, maar wel een goed teken dat men er nu al mee bezig is.quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:49 schreef Jaeger85 het volgende:
Ik moet nog maar zien of het prijsplafond er gaat komen. Het duurt allemaal wel erg lang en er gaan geluiden dat het in de huidige vorm mogelijk in strijd is met EU staatssteun regels.
Hoe zo zou het lang duren ?quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:49 schreef Jaeger85 het volgende:
Ik moet nog maar zien of het prijsplafond er gaat komen. Het duurt allemaal wel erg lang en er gaan geluiden dat het in de huidige vorm mogelijk in strijd is met EU staatssteun regels.
Zolang er aanbieders zijn waar je, ook vandaag, 0.15 cent per kWh betaalt, en aanbieders zijn waar je over de euro zit per kWh, en het plafond 0,40 is, dan maakt het natuurlijk nog wel uit waar je zit.quote:Op vrijdag 25 november 2022 12:51 schreef Vallon het volgende:
Het maakt feitelijk geen reet meer uit waar iemand zijn contract onderbrengt
Totaaltarief tot 23-11-2022 Totaaltarief per 23-11-2022quote:Op vrijdag 25 november 2022 09:26 schreef Gerard-Joling het volgende:
Iemand die meer info heeft over de nieuwe tarieven van Greenchoice per 1 januari?
Ik ben juist recent overgestapt naar Vattenfall omdat Greenchoice verruit de duurste was. Nu gaan ze juist verlagen per 1 januari (voor klanten die in oktober de absurde verhoging kregen) en Vattenfall gaat juist weer omhoog.
Verkeerd gegokt dus wellicht, maar gelukkig is er het prijsplafond in 2023.
Zie nu ook dat Greenchoice weer variabele contracten aanbied voor best redelijke prijzen. Echt niet te volgen dit.
Ik snap wat je zegt waarbij die vooroorlogse prijzen alleen nog maar in aflopende contracten te vinden zijn.quote:Op vrijdag 25 november 2022 13:19 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Zolang er aanbieders zijn waar je, ook vandaag, 0.15 cent per kWh betaalt, en aanbieders zijn waar je over de euro zit per kWh, en het plafond 0,40 is, dan maakt het natuurlijk nog wel uit waar je zit.
Eigenlijk verstoort het plafond de natuurlijke marktwerking. Volk zou anders meer vanzelf wel de goedkoopste leverancier zou gaan opzoeken, en die contractopenbrekers afstraffen dan nu al gebeurt.
Meteen maar daad bij het woord gevoegd en overgestapt. Gaat meteen morgen al inquote:Op vrijdag 25 november 2022 13:27 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik heb net eens gekeken en zowel greenchoice als Vandebron zitten met hun variabele contract nu (ver) onder wat ik bij Oxxio betaal momenteel (variabel, prijs per 20-11-22 verhoogd). Ik betaal nu ¤0.86177 per kWh normaaltarief en ¤0.69127 per kWh daltarief. ¤83.77 vaste leveringskosten. Bij Vandebron zou dat ¤0.68786 per kWh normaaltarief en ¤0.54641 per kWh daltarief zijn, en ¤67.56 vaste leveringskosten. Geen idee alleen of het al in zou kunnen gaan voor het prijsplafond, stel dat het per 1 dec zou kunnen scheelt dat toch al ¤20 voor die ene maand met mijn verbruik (+-130 kWh, ongeveer helft normaal helft dal). En als pas in kan gaan als prijsplafond al geldt alsnog +-¤16 per jaar voor de vaste leveringskosten.
Krijg net een mail binnen van Greenchoice:quote:Op vrijdag 25 november 2022 14:32 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Totaaltarief tot 23-11-2022 Totaaltarief per 23-11-2022
Stroom enkeltarief per kWh ¤ 0,31452 ¤ 0,46357
Stroom normaaltarief per kWh ¤ 0,33439 ¤ 0,52118
Stroom daltarief per kWh ¤ 0,29025 ¤ 0,39315
Vaste leveringskosten per dag (stroom) ¤ 0,18757 ¤ 0,18757
Netbeheerkosten stroom per dag ¤ 0,68038 ¤ 0,68038
Gas per m3 ¤ 1,41146 ¤ 2,66768
Vaste leveringskosten per dag (gas) ¤ 0,18757 ¤ 0,18757
Netbeheerkosten gas per dag ¤ 0,4941 ¤ 0,4941
Totaaltarief per 01-01-2023
Stroom enkeltarief per kWh ¤ 0,81738
Stroom normaaltarief per kWh ¤ 0,87266
Stroom daltarief per kWh ¤ 0,71475
Vaste leveringskosten per dag (stroom) ¤ 0,20822
Gas per m3 ¤ 2,55813
Vaste leveringskosten per dag (gas) ¤ 0,20822
Gas ca 11 ct goedkoper, echter elektriciteit ca 35 ct duurder!
Elektriciteit bijna verdubbeld!
@:Gerard-Joling
De eerste 2900kWh is natuurljk nog 'maar' 40ct (en dan weten dat dit een jaar geleden hooguit 21ct was)quote:Op vrijdag 25 november 2022 15:29 schreef MisChrartin het volgende:
Hier ook greenchoice en het gaat van 35 cent naar 87 cent. Echt een bizarre stijging van 248%.
Dus dat wordt het dak volgooien met zonnepanelen. En waarschijnlijk over een paar jaar een flinke accu in de schuur.
Het verbaast me niets als de tarieven in de volgende mail nog hoger zijn...quote:Op vrijdag 25 november 2022 17:01 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Krijg net een mail binnen van Greenchoice:
Je hebt rond 12:30u een e-mail van ons ontvangen over jouw variabele tarieven per 1 januari 2023. Per abuis is hier een verkeerde tekst in opgenomen. Je kunt deze e-mail als niet verzonden beschouwen. Zo spoedig mogelijk ontvang je de juiste e-mail.
De nieuwe tarieven schijnen dus niet helemaal te kloppen.
Ik denk dat de stroomprijzen niet kloppen en in de volgende mail lager zijn.quote:Op vrijdag 25 november 2022 17:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het verbaast me niets als de tarieven in de volgende mail nog hoger zijn...
in een kuub zit ca 10kWh energie waarmee dan ca 3,5kWh elektra en ca 5kWh=0,18GJ warmte is te maken.quote:
Dat wordt al jaren gezegd, eerst zien dan geloven. Eerst maar eens al die ferrarismeters (incl die van mij) vervangen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:24 schreef investeerdertje het volgende:
Met 2 jaar is volledig salderen klaar.
Dank je wel. Kom jij van 3,44 per kuub gas (verhoging oktober)?quote:Op vrijdag 25 november 2022 14:32 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Totaaltarief tot 23-11-2022 Totaaltarief per 23-11-2022
Stroom enkeltarief per kWh ¤ 0,31452 ¤ 0,46357
Stroom normaaltarief per kWh ¤ 0,33439 ¤ 0,52118
Stroom daltarief per kWh ¤ 0,29025 ¤ 0,39315
Vaste leveringskosten per dag (stroom) ¤ 0,18757 ¤ 0,18757
Netbeheerkosten stroom per dag ¤ 0,68038 ¤ 0,68038
Gas per m3 ¤ 1,41146 ¤ 2,66768
Vaste leveringskosten per dag (gas) ¤ 0,18757 ¤ 0,18757
Netbeheerkosten gas per dag ¤ 0,4941 ¤ 0,4941
Totaaltarief per 01-01-2023
Stroom enkeltarief per kWh ¤ 0,81738
Stroom normaaltarief per kWh ¤ 0,87266
Stroom daltarief per kWh ¤ 0,71475
Vaste leveringskosten per dag (stroom) ¤ 0,20822
Gas per m3 ¤ 2,55813
Vaste leveringskosten per dag (gas) ¤ 0,20822
Gas ca 11 ct goedkoper, echter elektriciteit ca 35 ct duurder!
Elektriciteit bijna verdubbeld!
@:Gerard-Joling
Nee, ik kwam van 2.66 per kuubquote:Op zaterdag 26 november 2022 08:46 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Dank je wel. Kom jij van 3,44 per kuub gas (verhoging oktober)?
Dan is de gasprijs wel flink gedaald. En bij Vattenfall gaat hij juist flink omhoog.
Er is dan ook al jaren de nodige "weerstand" omdat niemand, zeker nu met de extreme prijzen, zich dat "ferrari" voordeel zal willen laten ontnemen. Niets mooier dan over het hele jaar te salderen en je geen zorgen te (willen) maken over hoe dat zich laat (uit)betalen.quote:Op zaterdag 26 november 2022 00:19 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat wordt al jaren gezegd, eerst zien dan geloven. Eerst maar eens al die ferrarismeters (incl die van mij) vervangen.
Maar dat gaat nog wel een hele tijd duren toch voor je aan die 2900 kWh zit?quote:Op zaterdag 26 november 2022 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
helaas ik moet er ook aan geloven en ga per 1 januari ca 0,86 c per kwh betalen boven de 2900 kwh per jaar.
normaal verbruik ik netto ca 4200 kwh per jaar maar ik ga verhuizen in mei met een woning met gas en ik weet niet hoeveel energie ik dan ga verbruiken.quote:Op zaterdag 26 november 2022 14:44 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar dat gaat nog wel een hele tijd duren toch voor je aan die 2900 kWh zit?
Yep, die 2900kWh+1200m³ is ook wat uit de lucht gegrepen. Hier doen wij vooral veel op elektra en het zou ergens "rechtvaardiger" zijn dat het energiebudget kon (ver)delen tussen elektra, gas (en warmtewaarde).quote:Op zaterdag 26 november 2022 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
normaal verbruik ik netto ca 4200 kwh per jaar maar ik ga verhuizen in mei met een woning met gas en ik weet niet hoeveel energie ik dan ga verbruiken.
De 2900 kwh haal ik niet tot mei. Ik denk dat ik tot mei op ca 2000 kwh uitkom.
nu verbruik ik bruto ca 6000 kwh per jaar, waarvan ca 2200 kwh voor mijn warmtepomp, dus ik vermoed dat ik sowieso over die 2900 kwh per jaar ga.
ik heb helaas geen pv in mijn nieuwe huis. Als ik dat wel ga doen dan krijg ik het toch niet meer in 2023.quote:Op zaterdag 26 november 2022 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ik moet er volgend jaar op de helft van het jaar ook aan geloven. Dan houdt mijn vaste contract op en dan is er dus een plafond van 2900 kwh. Daar ga ik wel dik overheen. Echter, daar ik meer oplever dan ik verbruik is mijn verbruik negatief vanwege salderen, dus in principe komt het er voor 2023 en 2024 op neer dat het niet uitmaakt wat ze per kWh vragen, want de kWh die ik teruglever is net zoveel waard.
Per saldo zal ik dus voor 2023/2024 net zoveel terug krijgen als dit jaar, grofweg.
Dat is de reden waarom ik een nieuwe WP heb besteld. Die ik nu heb is aan het eind van zijn economische levensduur en hoewel hij misschien nog wel een paar jaar mee gaat zit ik wel te kijken als ie er mee ophoudt, want de levertijden zijn lang. Dan bestel ik liever in de huidige situatie 'te vroeg' dan te laat een nieuwe pomp.quote:Op zaterdag 26 november 2022 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb helaas geen pv in mijn nieuwe huis. Als ik dat wel ga doen dan krijg ik het toch niet meer in 2023.
Eerst maar eens een inductiekookplaat en een warmtepompboiler aanschaffen daar en al de keukenapparatuur vernieuwen omdat die zooi al 15 jaar oud is.
gohquote:Op zaterdag 26 november 2022 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ik moet er volgend jaar op de helft van het jaar ook aan geloven. Dan houdt mijn vaste contract op en dan is er dus een plafond van 2900 kwh. Daar ga ik wel dik overheen. Echter, daar ik meer oplever dan ik verbruik is mijn verbruik negatief vanwege salderen, dus in principe komt het er voor 2023 en 2024 op neer dat het niet uitmaakt wat ze per kWh vragen, want de kWh die ik teruglever is net zoveel waard.
Per saldo zal ik dus voor 2023/2024 net zoveel terug krijgen als dit jaar, grofweg.
Met een beetje mazzel is tegen de tijd dat je over de 2900 kWh heen gaat de prijs al weer een stuk(je) gedaald.quote:Op zaterdag 26 november 2022 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
normaal verbruik ik netto ca 4200 kwh per jaar maar ik ga verhuizen in mei met een woning met gas en ik weet niet hoeveel energie ik dan ga verbruiken.
nu verbruik ik bruto ca 6000 kwh per jaar, waarvan ca 2200 kwh voor mijn warmtepomp, dus ik vermoed dat ik sowieso over die 2900 kwh per jaar ga.
in juli worden inderdaad weer nieuwe tarieven vastgesteld. Dat was dit jaar in januari en juli namelijk ook.quote:Op zaterdag 26 november 2022 18:52 schreef Arcee het volgende:
[..]
Met een beetje mazzel is tegen de tijd dat je over de 2900 kWh heen gaat de prijs al weer een stuk(je) gedaald.
Benieuwd of de "mazzel" ergens anders op is gebaseerd dan hoop en biddenquote:Op zaterdag 26 november 2022 18:52 schreef Arcee het volgende:
[..]
Met een beetje mazzel is tegen de tijd dat je over de 2900 kWh heen gaat de prijs al weer een stuk(je) gedaald.
in maart en oktober ookquote:Op zaterdag 26 november 2022 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
in juli worden inderdaad weer nieuwe tarieven vastgesteld. Dat was dit jaar in januari en juli namelijk ook.
Het is volgens mij wel de verwachting dat de prijzen na een stijging per 1 januari later weer zullen dalen. Wat het op langere termijn gaat doen weet niemand.quote:Op zaterdag 26 november 2022 19:55 schreef Vallon het volgende:
Benieuwd of de "mazzel" ergens anders op is gebaseerd dan hoop en bidden.
Maar als de prijzen richting plafond gaan is dat vooralsnog voor de meesten een stuk lager dan de prijs per 1 januari.quote:Ik denk dat de kans op pech veel groter is dat de prijzen niet (en ws nooit) meer lager worden dan het plafond bedrag. Er is simpelweg een knopje bijgekomen waaraan door overheden kan worden gedraaid dat ons doen en laten laat regelen.
Niet precies Liander roept 40% voor elekra en 20% voor gas en impliciet (ivm NMDA; ook) stadsverwarming.quote:Op zaterdag 26 november 2022 20:56 schreef monkyyy het volgende:
Zijn de netbeheerderskosten voor 2023 al bekend?
Verzwaring van het netwerk tbv aanlevering zon/win, transitie, inflatie en verliezen moet immers betaald worden.quote:bron: liander
We verwachten dat de netbeheerkosten voor stroom in 2023 met circa 40% stijgen en voor gas met circa 20%. De kosten die Liander in rekening brengt bij huishoudens stijgen daarmee in 2023 gemiddeld met ¤ 127,- per jaar. Huishoudens betalen daardoor in 2023 gemiddeld ¤ 602,- per jaar aan netbeheerkosten.
Verwarm je heel je woning met 2200 kwh?quote:Op zaterdag 26 november 2022 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |