abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206792884
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.

Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Ik vraag mij dus af of dat "alle" de doorslaggevende factor gaat zijn.
  woensdag 23 november 2022 @ 18:09:03 #247
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206793220
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.

Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Dit laatste is natuurlijk de crux omdat ingrijpen en kijken achter iemands voordeur als ongewenst wordt gezien.

Bedrijven voeren wel tructjes uit. Klein voorbeeld, onder het mom van vervangen van mijn versleten warmtemeter (elekronisch LCD telwerk), heb ik nu een nieuw modellletje die deep-down-inside het gebruik blijkt bij te houden van/voor het verbruik van de afgelopen 20 jaar, 36 maanden per maand, dagverbruik over 460 dagen en in meer detail de afgelopen 1400 uur.
Die meter weigeren kon niet op grond van sws compleet afwezige (warmte)wetgeving en het een integraal onderdeel was/is van de warmtelevering. Ik ben hiermee wel "klaar" om straks per uur afgerekend te kunnen worden.

Maar goed dat zal met elektrameters imo ook niet heel erg lang duren omdat men kan verordonneren dat er een "slimme" en technische controleerbare meter moet zijn die dan een keurig (desnoods intern) een verbuikslogje bij gaat houden.
Dat het nog wel een jaar zo wat zal (ver)duren, is natuurlijk gunstig voor de analoge "gebruikers" die onder het mom van privacy, tot dat moment in het donker gebruik kunnen blijven maken van hun zonnige productie.

O ja nog wel een tip voor die wannabe stroomontduikers dat je niet je BTW hebt afgetrokken van de installatie want dan kan je op grond van je "bedrijfsvoering" alsnog worden onderzocht op je productie en je eventueel moet aantonen hoe die (wanneer) tot stand is gekomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 23-11-2022 18:16:11 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 23 november 2022 @ 20:05:38 #248
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_206795107
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:13 schreef Vallon het volgende:
Het zal imo niet lang duren dat bedrijven (en hun afnemers) niet langer willen opdraaien voor de saldering, stroom op zomerse spotgoedkoop zal zijn en in de winter fors betaald zal gaan worden.

Met de 'slimme' meter kan men straks prima per dag of zelfs per kwartier een verrekening gaan doen. Er zal natuurlijk de nodige weerstand zijn omdat een domme meter sws oncontroleerbaar qua gebruik/opwektijdstip icm saldering en hoge energieprijzen extreem gunstig zal uitpakken.

Met nu nog geroemd salderen, verrekenen paneelgebruikers hun opgewekte zomerstroom om die financieel in de winter te cashen dan geen extreem dure stroom te hoeven/gaan afnemen. Bij 5ct/kwh en in verhouding weinig huishoudens die panelen hebben, was dat nog niet van groot belang maar bij 85ct/kwh wordt dat significant en onhoudbaar. Zeker wanneer huishoudens elektrisch rijden/stoken en dan zomaar op een jaarverbruik uitkomen van 10.000kWh of meer.

In de winter zal echter die stroom als totaal wel ergens moeten worden opgewekt wat dan financieel wordt betaald door gebruikers die juist geen zonnepanelen kunnen/hebben als stroomspaarbuffer.

Om dit wat te verduidelijken.
Wie/wat gaat de energierekening in de winter betalen als - stel dat - iedereen zelf inmiddels zonnepanelen heeft die als gek in de zomer het gemiddelde jaarverbruik op de meter gaat opsparen ?

Salderen is sws een reinste leugen om bestwil die mensen - vooral de have's - graag omarmen omdat ze er voordeel van hebben.

Het moge duidelijk zijn dat het salderingsmodel een piramideconstructie is dat als kaartenhuis niet lang meer kan voortbestaan. Het zou mij niet verbazen dat sneller als voor mogelijk wordt gehouden, men het salderen wel moet schrappen omdat het simpelweg niet betaald kan worden.
Eens. Maar tot en met halverwege 2025 is toegezegd meende ik.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_206795580
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tot 1 januari 2025 mag je 100% salderen. Daarna 70% en afbouwend met 10% per jaar. Hoe dat ingevuld gaat worden is mij een raadsel.

Het aantal dagen dat er een tijdelijk overschot was aan stroom is op de vingers van één hand te tellen en sowieso alleen in het weekend. Wat particulieren hebben aan panelen is nog steeds maar een fractie van wat in totaal nodig is aan energie.

De salderingsregeling is gewoon een incentive geweest om panelen aan te schaffen, noem het een vorm van subsidie. Dat heeft prima gewerkt dus want echt veel huishoudens hebben panelen. Nu gaat de subsidie afgebouwd worden.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 november 2022 @ 20:31:29 #250
862 Arcee
Look closer
pi_206795848
Energieprijzen gaan 1 januari weer drastisch omhoog. Om vervolgens 3 maanden later wellicht weer te dalen.

Gaan mensen door het prijsplafond dan wel iets merken van die verhoging van de eerste 3 maanden van volgend jaar? Tenzij iemand voor 1 april al over het basisverbruik heen gaat niet lijkt me.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 23 november 2022 @ 20:53:59 #251
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206796375
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt en vermoed dat het dan sws en mogelijk zelfs eerder, compleet over is.

Los van salderen zal er een ei gelegd wordt wat de energieprijs wordt op tijdstippen dat elektra rijkelijk vloeit en op andere momenten schrijnend tekort schiet. Denk hier ook aan windmolens en EU maatregelen om piekverbruikers te dempen. Voor nu, tenminste 2023, hebben we geldverslindende energieplafond.

Energiebedrijven kunnen imo niet gedwongen worden om - laat staan nu nog op jaarbasis - op te draaien voor het salderen en vaste energieprijzen te garanderen. Dat verdienmodel is nu definitief doorgeprikt.
Zo ja ze door de overheid daartoe gedwongen worden, kan het niet anders dan dat ze de (on)kosten afwentelen op overheid en welzeker de consumenten die - vooral zonder zonnepanelen - het gelag dwars zullen gaan betalen.

Wat mensen as-we-speak door zonnekoningen ook wordt voorgespiegeld, het salderingsmodel is (en was, 15 jaar geleden feitelijk al) onhoudbaar omdat het de mensen die geen zonnepanelen hebben, laat betalen voor de afgenomen energie ( als zg in de zomer zou zijn opgespaard door paneelhouders).

Het salderen van zeg netto 5ct en bruto 19ct/kwH met zeg 100.000 huishoudens is met wat wegkijken nog wel te verteren. Echter niet niet wanneer nu al 1.5Miljoen en (versneld) de komende periode er nog eens 1-2Miljoen pragmatici bijkomen en straks nog eens 2 miljoen de aanhakers.
Deze laatste twee groepen groep aangelokt door forst gestegen energieprijzen, zal qua terugverdienen flink naast het net vissen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat natuurlijk overblijft is dat iemand met zonnepanelen heel erg "goed" en "passend" bezig is voor het sentiment van zelfdoen. Niets fijner dan je eigen groente, energie en producten; te cultiveren, ook al is het feitelijk minder van inhoud dan het (ooit zorgeloos) was.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 23-11-2022 21:13:21 ]
  woensdag 23 november 2022 @ 21:02:46 #252
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206796501
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:31 schreef Arcee het volgende:
Energieprijzen gaan 1 januari weer drastisch omhoog. Om vervolgens 3 maanden later wellicht weer te dalen.

Gaan mensen door het prijsplafond dan wel iets merken van die verhoging van de eerste 3 maanden van volgend jaar? Tenzij iemand voor 1 april al over het basisverbruik heen gaat niet lijkt me.
De aangekondigde verhogingen zijn al verdisconteerd in het prijsplafond van 2023 bestaande uit 40ct/kWh, ¤1,45/m³ en ¤47/GJ.

Van (andere) verhogingen (en ook verlagingen) zullen plafondgebruikers dus niets merken. Het is nog de vraag of en hoe het plafond uitwerkt bij groepsaansluitingen en/of überhaupt kan worden opgelegd wanneer qua periode al of niet halverwege overstapt.
Alles doordenkend is en wordt het plafond vooral een prijsravijn van puntige obstakels.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 23-11-2022 21:12:45 ]
pi_206797488
quote:

Men krijgt toch niet elke maand een afrekening?
Mijn contract is in ieder geval op basis van een jaar afrekening
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 november 2022 @ 22:22:47 #254
862 Arcee
Look closer
pi_206797810
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 21:56 schreef hangtime het volgende:

[..]
Men krijgt toch niet elke maand een afrekening?
Mijn contract is in ieder geval op basis van een jaar afrekening
Het gaat ook niet om de afrekening, maar om de prijzen die voor het verbruik van dat moment gebruikt zullen worden (los van wanneer je die op je eindafrekening ziet).
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_206798620
quote:

Niet op de energierekening maar wel op Prinsjesdag...
  donderdag 24 november 2022 @ 09:00:32 #256
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206799514
quote:

Ja en nee

Tenzij de overheid een doos geld vind in een hoekje gaan we dit allemaal met elkaar betalen natuurlijk ...
Dum de dum
  vrijdag 25 november 2022 @ 09:26:43 #257
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206812058
Iemand die meer info heeft over de nieuwe tarieven van Greenchoice per 1 januari?

Ik ben juist recent overgestapt naar Vattenfall omdat Greenchoice verruit de duurste was. Nu gaan ze juist verlagen per 1 januari (voor klanten die in oktober de absurde verhoging kregen) en Vattenfall gaat juist weer omhoog.

Verkeerd gegokt dus wellicht, maar gelukkig is er het prijsplafond in 2023.

Zie nu ook dat Greenchoice weer variabele contracten aanbied voor best redelijke prijzen. Echt niet te volgen dit.
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_206812198
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:26 schreef Gerard-Joling het volgende:
Iemand die meer info heeft over de nieuwe tarieven van Greenchoice per 1 januari?

Ik ben juist recent overgestapt naar Vattenfall omdat Greenchoice verruit de duurste was. Nu gaan ze juist verlagen per 1 januari (voor klanten die in oktober de absurde verhoging kregen) en Vattenfall gaat juist weer omhoog.

Zie nu ook dat Greenchoice weer variabele contracten aanbied voor best redelijke prijzen. Echt niet te volgen dit.
Greenchoise hanteert ongeveer individuele prijzen. Het is altijd weer afwachten waar ze mee komen en het is voor iedereen anders.
pi_206812295
Ik moet nog maar zien of het prijsplafond er gaat komen. Het duurt allemaal wel erg lang en er gaan geluiden dat het in de huidige vorm mogelijk in strijd is met EU staatssteun regels.
  vrijdag 25 november 2022 @ 12:43:04 #260
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206814007
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:49 schreef Jaeger85 het volgende:
Ik moet nog maar zien of het prijsplafond er gaat komen. Het duurt allemaal wel erg lang en er gaan geluiden dat het in de huidige vorm mogelijk in strijd is met EU staatssteun regels.
Vattenfall hun app is in ieder geval offline dit weekend ter voorbereiding op het prijsplafond. Het zegt niet alles, maar wel een goed teken dat men er nu al mee bezig is.
  vrijdag 25 november 2022 @ 12:51:40 #261
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206814152
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:49 schreef Jaeger85 het volgende:
Hoe zo zou het lang duren ?
Het is nog lang geen 2023 en een stuk van het prijsplafond heeft menigeen al kunnen incasseren nl. die ¤190 in november en straks december. Ik heb van mijn leverancier bericht gehad wat ik per 1/1/23 moet gaan betalen, ¤0,40kWh-2900 & ¤ 1,45m³-1200 &| ¤47,31/GJ-37.
//--//
Dat die afspraak, formeel en juridisch in strijd is met de oude staatssteunregels en het fundament onder marktconcurrentie vernietigd, ben ik met je eens. Het maakt feitelijk geen reet meer uit waar iemand zijn contract onderbrengt, ook omdat kortingen en klantbinding er totaal niets meer toedoet. Veel veel weemoed denk ik terug aan de laatste die mij als persoon (er)kende, de verzekeringsadviseur die spijt betoonde dat de inleg niet gaat geworden wat hij er van beloofde.

Volgens jaar ga ik zelf(s) ook meezeilen in de race naar de afgrond. Veel structurele abbo's incl energie gaan op de helling en ik neem alleen het allergoedkoopste van wat moet.

Helaas is de EU als "wasxit" wanneer het aankomt om nog te kunnen bouwen op zekerheden en solidariteit. Offtopic, denk aan boeren, visserij, industrie, immigratie, oorlog, geld(waarde) en ook inspraak.
  vrijdag 25 november 2022 @ 13:19:46 #262
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206814622
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 12:51 schreef Vallon het volgende:
Het maakt feitelijk geen reet meer uit waar iemand zijn contract onderbrengt
Zolang er aanbieders zijn waar je, ook vandaag, 0.15 cent per kWh betaalt, en aanbieders zijn waar je over de euro zit per kWh, en het plafond 0,40 is, dan maakt het natuurlijk nog wel uit waar je zit.

Eigenlijk verstoort het plafond de natuurlijke marktwerking. Volk zou anders meer vanzelf wel de goedkoopste leverancier zou gaan opzoeken, en die contractopenbrekers afstraffen dan nu al gebeurt.
Dum de dum
pi_206814697
Ik heb net eens gekeken en zowel greenchoice als Vandebron zitten met hun variabele contract nu (ver) onder wat ik bij Oxxio betaal momenteel (variabel, prijs per 20-11-22 verhoogd). Ik betaal nu ¤0.86177 per kWh normaaltarief en ¤0.69127 per kWh daltarief. ¤83.77 vaste leveringskosten. Bij Vandebron zou dat ¤0.68786 per kWh normaaltarief en ¤0.54641 per kWh daltarief zijn, en ¤67.56 vaste leveringskosten. Geen idee alleen of het al in zou kunnen gaan voor het prijsplafond, stel dat het per 1 dec zou kunnen scheelt dat toch al ¤20 voor die ene maand met mijn verbruik (+-130 kWh, ongeveer helft normaal helft dal) :o . En als pas in kan gaan als prijsplafond al geldt alsnog +-¤16 per jaar voor de vaste leveringskosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 25-11-2022 14:10:40 ]
pi_206815576
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:26 schreef Gerard-Joling het volgende:

Totaaltarief tot 23-11-2022 Totaaltarief per 23-11-2022
Stroom enkeltarief per kWh ¤ 0,31452 ¤ 0,46357
Stroom normaaltarief per kWh ¤ 0,33439 ¤ 0,52118
Stroom daltarief per kWh ¤ 0,29025 ¤ 0,39315
Vaste leveringskosten per dag (stroom) ¤ 0,18757 ¤ 0,18757
Netbeheerkosten stroom per dag ¤ 0,68038 ¤ 0,68038
Gas per m3 ¤ 1,41146 ¤ 2,66768
Vaste leveringskosten per dag (gas) ¤ 0,18757 ¤ 0,18757
Netbeheerkosten gas per dag ¤ 0,4941 ¤ 0,4941

Totaaltarief per 01-01-2023
Stroom enkeltarief per kWh ¤ 0,81738
Stroom normaaltarief per kWh ¤ 0,87266
Stroom daltarief per kWh ¤ 0,71475
Vaste leveringskosten per dag (stroom) ¤ 0,20822
Gas per m3 ¤ 2,55813
Vaste leveringskosten per dag (gas) ¤ 0,20822

Gas ca 11 ct goedkoper, echter elektriciteit ca 35 ct duurder!
Elektriciteit bijna verdubbeld!
@Gerard-Joling
  vrijdag 25 november 2022 @ 14:38:43 #265
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206815683
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:19 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Zolang er aanbieders zijn waar je, ook vandaag, 0.15 cent per kWh betaalt, en aanbieders zijn waar je over de euro zit per kWh, en het plafond 0,40 is, dan maakt het natuurlijk nog wel uit waar je zit.

Eigenlijk verstoort het plafond de natuurlijke marktwerking. Volk zou anders meer vanzelf wel de goedkoopste leverancier zou gaan opzoeken, en die contractopenbrekers afstraffen dan nu al gebeurt.
Ik snap wat je zegt waarbij die vooroorlogse prijzen alleen nog maar in aflopende contracten te vinden zijn.
Het gros had/heeft een variabel contract en de rest komt tzt vanzelf aan de beurt om de sneeuwbal te laten exploderen. Dit nog los dat bij warmtenetten er geen keuze is.
pi_206815740
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 13:27 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik heb net eens gekeken en zowel greenchoice als Vandebron zitten met hun variabele contract nu (ver) onder wat ik bij Oxxio betaal momenteel (variabel, prijs per 20-11-22 verhoogd). Ik betaal nu ¤0.86177 per kWh normaaltarief en ¤0.69127 per kWh daltarief. ¤83.77 vaste leveringskosten. Bij Vandebron zou dat ¤0.68786 per kWh normaaltarief en ¤0.54641 per kWh daltarief zijn, en ¤67.56 vaste leveringskosten. Geen idee alleen of het al in zou kunnen gaan voor het prijsplafond, stel dat het per 1 dec zou kunnen scheelt dat toch al ¤20 voor die ene maand met mijn verbruik (+-130 kWh, ongeveer helft normaal helft dal) :o . En als pas in kan gaan als prijsplafond al geldt alsnog +-¤16 per jaar voor de vaste leveringskosten.
Meteen maar daad bij het woord gevoegd en overgestapt. Gaat meteen morgen al in *) scheelt me tot 1 januari waarschijnlijk iets meer dan ¤20. Niet veel, maar toch fijn.
pi_206816464
Hier ook greenchoice en het gaat van 35 cent naar 87 cent. Echt een bizarre stijging van 248%.

Dus dat wordt het dak volgooien met zonnepanelen. En waarschijnlijk over een paar jaar een flinke accu in de schuur.
pi_206817716
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 14:32 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Gas per m3 ¤ 2,55813

@:Gerard-Joling
Krijg net een mail binnen van Greenchoice:

Je hebt rond 12:30u een e-mail van ons ontvangen over jouw variabele tarieven per 1 januari 2023. Per abuis is hier een verkeerde tekst in opgenomen. Je kunt deze e-mail als niet verzonden beschouwen. Zo spoedig mogelijk ontvang je de juiste e-mail.

De nieuwe tarieven schijnen dus niet helemaal te kloppen.
  vrijdag 25 november 2022 @ 17:11:49 #269
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206817987
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 15:29 schreef MisChrartin het volgende:
Hier ook greenchoice en het gaat van 35 cent naar 87 cent. Echt een bizarre stijging van 248%.

Dus dat wordt het dak volgooien met zonnepanelen. En waarschijnlijk over een paar jaar een flinke accu in de schuur.
De eerste 2900kWh is natuurljk nog 'maar' 40ct (en dan weten dat dit een jaar geleden hooguit 21ct was)
Panelen en welzeker accu zullen ook vele duizenden gaan onderhouden.
  vrijdag 25 november 2022 @ 17:16:56 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206818105
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:01 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Krijg net een mail binnen van Greenchoice:

Je hebt rond 12:30u een e-mail van ons ontvangen over jouw variabele tarieven per 1 januari 2023. Per abuis is hier een verkeerde tekst in opgenomen. Je kunt deze e-mail als niet verzonden beschouwen. Zo spoedig mogelijk ontvang je de juiste e-mail.

De nieuwe tarieven schijnen dus niet helemaal te kloppen.
Het verbaast me niets als de tarieven in de volgende mail nog hoger zijn...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206818208
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 17:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het verbaast me niets als de tarieven in de volgende mail nog hoger zijn...
Ik denk dat de stroomprijzen niet kloppen en in de volgende mail lager zijn.
pi_206820110
Net nieuwe mail binnen, echter prijzen hetzelfde.

Gas per m3 ¤ 2,55813

Stroom is tov gas relatief duur.
Anyway, blijf ruim onder het prijsplafond dus zal er niets van merken.
  vrijdag 25 november 2022 @ 20:10:40 #273
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206822028
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 18:40 schreef Klepper272 het volgende:
Stroom is tov gas relatief duur.
in een kuub zit ca 10kWh energie waarmee dan ca 3,5kWh elektra en ca 5kWh=0,18GJ warmte is te maken.
Wordt de reeds ontstane warmte hergebruikt in de centrale, is uiteindelijk ca 7kWh (ca 70% rendement) uit een kuub te trekken.

Consumentenprijs van 1 kuub gas per 2023 is ca ¤2,87 vattenfall en na omzetting in elektra en verwarming wordt dit ¤3,58 (3,5*72ct/kWh elektra en 0,018*¤59/GJ). De kosten en heffingen zijn dan ¤0,71 ( ¤3,58-¤2,87) per kuub gas om het om te zetten naar consumenten.
*NB in de berekeningen hou ik rekening met ca 10-20% energie & omzet verliezen.

Die ¤0,71ct/m³ is best wel veel geld voor iets dat een bedrijf voorheen toch als deed en vermeerderd zomaar schijnbare kosten om door te werken aan consumenten.
Voor de oorlog was de waardevermeerdering van ca 0,55ct/m³ naar elektra/verwarming ¤1,13 is en ontstond een bedrag ¤0,58/kuub zijnde kosten/heffingenverschil om energie te vermaken.

Het maakt (mij) duidelijk dat ergens in onveranderlijke fysische processen en vooral oncontroleerbare inkoop, er kennelijk en-passant ook een flinke stijging is doorgevoerd om de energie te maken en om te zetten.
Voorheen was dit 0,55ct/m³ wat nu dus 0,71ct/m³ gaat zijn. Met wat natte vingerwerk is extra winst van 30% bewerkstelligd (voor aandeelhouders en overheid).
Nu klinkt ¤0,13 extra niet veel maar wel enorm bedrag wanneer je dit landelijk omslaat en dan in orde van vele miljarden gaat lopen.

Uit mijn berekening maak ik ook op dat het voor een bedrijf & overheid vele malen interessanter is om laagwaardig gas naar hoogwaardig elektra om te zetten. Die kuub gas van ¤2,45/m³ geeft 7kWh elektra en is dan zomaar ¤5,04 waard. Iets om te onthouden als we spreken over de kosten van een (zg) schoner milieu.
  zaterdag 26 november 2022 @ 00:19:12 #274
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206825082
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:24 schreef investeerdertje het volgende:
Met 2 jaar is volledig salderen klaar.
Dat wordt al jaren gezegd, eerst zien dan geloven. Eerst maar eens al die ferrarismeters (incl die van mij) vervangen.
  zaterdag 26 november 2022 @ 08:46:56 #275
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206825635
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 14:32 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Gas per m3 ¤ 2,55813

@:Gerard-Joling
Dank je wel. Kom jij van 3,44 per kuub gas (verhoging oktober)?

Dan is de gasprijs wel flink gedaald. En bij Vattenfall gaat hij juist flink omhoog.
pi_206828005
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 08:46 schreef Gerard-Joling het volgende:

[..]
Dank je wel. Kom jij van 3,44 per kuub gas (verhoging oktober)?

Dan is de gasprijs wel flink gedaald. En bij Vattenfall gaat hij juist flink omhoog.
Nee, ik kwam van 2.66 per kuub
  zaterdag 26 november 2022 @ 14:11:56 #277
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206828037
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 00:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dat wordt al jaren gezegd, eerst zien dan geloven. Eerst maar eens al die ferrarismeters (incl die van mij) vervangen.
Er is dan ook al jaren de nodige "weerstand" omdat niemand, zeker nu met de extreme prijzen, zich dat "ferrari" voordeel zal willen laten ontnemen. Niets mooier dan over het hele jaar te salderen en je geen zorgen te (willen) maken over hoe dat zich laat (uit)betalen.

De vraag is hoe lang dat nog zal voortracen omdat het piramidemodel van salderen simpelweg en onvermijdelijk gaat crashen. Hoe meer paneelgebruikers er bijkomen hoe sneller dat gaat plaatsvinden. We zien inmiddels de eerste barstjes op de weg die het berijden daarvan gaat verstoren.
pi_206828363
helaas ik moet er ook aan geloven en ga per 1 januari ca 0,86 c per kwh betalen boven de 2900 kwh per jaar.... het is tot 1 januari ca 0.36 c per kwh.

Ach ja, het moest er een keer van komen. :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 november 2022 @ 14:44:34 #279
862 Arcee
Look closer
pi_206828467
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
helaas ik moet er ook aan geloven en ga per 1 januari ca 0,86 c per kwh betalen boven de 2900 kwh per jaar.
Maar dat gaat nog wel een hele tijd duren toch voor je aan die 2900 kWh zit?
pi_206828956
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 14:44 schreef Arcee het volgende:

[..]
Maar dat gaat nog wel een hele tijd duren toch voor je aan die 2900 kWh zit?
normaal verbruik ik netto ca 4200 kwh per jaar maar ik ga verhuizen in mei met een woning met gas en ik weet niet hoeveel energie ik dan ga verbruiken.
De 2900 kwh haal ik niet tot mei. Ik denk dat ik tot mei op ca 2000 kwh uitkom.

nu verbruik ik bruto ca 6000 kwh per jaar, waarvan ca 2200 kwh voor mijn warmtepomp, dus ik vermoed dat ik sowieso over die 2900 kwh per jaar ga.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 26 november 2022 @ 15:49:13 #281
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206829249
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
normaal verbruik ik netto ca 4200 kwh per jaar maar ik ga verhuizen in mei met een woning met gas en ik weet niet hoeveel energie ik dan ga verbruiken.

nu verbruik ik bruto ca 6000 kwh per jaar, waarvan ca 2200 kwh voor mijn warmtepomp, dus ik vermoed dat ik sowieso over die 2900 kwh per jaar ga.
Yep, die 2900kWh+1200m³ is ook wat uit de lucht gegrepen. Hier doen wij vooral veel op elektra en het zou ergens "rechtvaardiger" zijn dat het energiebudget kon (ver)delen tussen elektra, gas (en warmtewaarde).
(2900kWh + 1200*9kWh/m³ = 13700kWh en als energieberekening zullen de slimmerikken van de overheid dat anders duiden.)

Mijn buren verbruiken flink minder elektra en zagen er wel wat in om met een snoertje binnendoor in ruil voor internet/streaming, mij dan voor 40ct/kwh hun elektrabudget af te leveren. Simpel door aan beide kanten een energiestekker te zetten voor in-uit. Nog maar zien of dit iets gaat worden, het schept ook weer gedoe.

Hiermee wachten of, wanneer en hoe het plafondbudget precies wordt gehandhaafd zoals met verhuizing van o.a. contracten. De korting die "we" nu hebben van Vattenfall blijkt immers ook niet veel meer waard.
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 16:23:59 #282
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206829501
Ik moet er volgend jaar op de helft van het jaar ook aan geloven. Dan houdt mijn vaste contract op en dan is er dus een plafond van 2900 kwh. Daar ga ik wel dik overheen. Echter, daar ik meer oplever dan ik verbruik is mijn verbruik negatief vanwege salderen, dus in principe komt het er voor 2023 en 2024 op neer dat het niet uitmaakt wat ze per kWh vragen, want de kWh die ik teruglever is net zoveel waard.

Per saldo zal ik dus voor 2023/2024 net zoveel terug krijgen als dit jaar, grofweg.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206829668
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
Ik moet er volgend jaar op de helft van het jaar ook aan geloven. Dan houdt mijn vaste contract op en dan is er dus een plafond van 2900 kwh. Daar ga ik wel dik overheen. Echter, daar ik meer oplever dan ik verbruik is mijn verbruik negatief vanwege salderen, dus in principe komt het er voor 2023 en 2024 op neer dat het niet uitmaakt wat ze per kWh vragen, want de kWh die ik teruglever is net zoveel waard.

Per saldo zal ik dus voor 2023/2024 net zoveel terug krijgen als dit jaar, grofweg.
ik heb helaas geen pv in mijn nieuwe huis. Als ik dat wel ga doen dan krijg ik het toch niet meer in 2023.
Eerst maar eens een inductiekookplaat en een warmtepompboiler aanschaffen daar en al de keukenapparatuur vernieuwen omdat die zooi al 15 jaar oud is.
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 16:47:53 #284
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206829696
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb helaas geen pv in mijn nieuwe huis. Als ik dat wel ga doen dan krijg ik het toch niet meer in 2023.
Eerst maar eens een inductiekookplaat en een warmtepompboiler aanschaffen daar en al de keukenapparatuur vernieuwen omdat die zooi al 15 jaar oud is.
Dat is de reden waarom ik een nieuwe WP heb besteld. Die ik nu heb is aan het eind van zijn economische levensduur en hoewel hij misschien nog wel een paar jaar mee gaat zit ik wel te kijken als ie er mee ophoudt, want de levertijden zijn lang. Dan bestel ik liever in de huidige situatie 'te vroeg' dan te laat een nieuwe pomp.

Voordeel daarvan ook is dat die pomp efficiënter is én dat die nieuwe pomp moduleert, waar de oude pomp aan/uit is. Ik heb dus het vermoeden dat mijn verbruik iets zal dalen, al weet ik dat niet zeker.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206829725
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 16:23 schreef CoolGuy het volgende:

goh
pi_206829732
- Zoek PM of DM maar op als je iets duidelijk wil maken, maar in dit topic is dat niet nodig -

[ Bericht 89% gewijzigd door CoolGuy op 26-11-2022 17:23:03 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 november 2022 @ 18:52:34 #287
862 Arcee
Look closer
pi_206831491
quote:

[..]

Met een beetje mazzel is tegen de tijd dat je over de 2900 kWh heen gaat de prijs al weer een stuk(je) gedaald. :)
pi_206832243
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 18:52 schreef Arcee het volgende:

[..]
Met een beetje mazzel is tegen de tijd dat je over de 2900 kWh heen gaat de prijs al weer een stuk(je) gedaald. :)
in juli worden inderdaad weer nieuwe tarieven vastgesteld. Dat was dit jaar in januari en juli namelijk ook.
  zaterdag 26 november 2022 @ 19:55:06 #289
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206832489
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 18:52 schreef Arcee het volgende:

[..]
Benieuwd of de "mazzel" ergens anders op is gebaseerd dan hoop en bidden ;) .

Ik denk dat de kans op pech veel groter is dat de prijzen niet (en ws nooit) meer lager worden dan het plafond bedrag. Er is simpelweg een knopje bijgekomen waaraan door overheden kan worden gedraaid dat ons doen en laten laat regelen.

Er is ook geen reden voor lagere prijzen dan dat iemand ineens een energievorm (uit)vindt die goedkoper is dan een product dat nu beschikbaar en/of een toereikend alternatief is.

Alternatieven zijn ontoereikend, omdat zon/wind zelf onvoldoende stabiel beschikbaar is om continuiteit te bieden. Helaas is ook kernenergie, structureel, jarenlang door de politiek uitgeschakeld als optie. Zelfs als men de handen op elkaar gaat krijgen en (be)drogredenen negeert, is kernstroom-voorziening pas op z'n vroegst over 10-15 jaar op enige zinnige schaal toepasbaar.

Voor zekerheid van stroombeschikbaarheid is een opslagsysteem nodig in de vorm van (accu)buffers en conversie naar een houdbaar en transportabel medium zoals waterstof.
De kans dat we in huizen waterstof of auto's zullen krijgen aangevoerd, acht ik nihil. Net als de kans dat Rusland ineens tot inzicht komt en als een gek ons weer gaat toelachen. Dat in de zomer, stroom goedkoop zal zijn (wat moet je er anders mee dan voor een airco of auto) acht ik wel aanwezig.
Accu's en waterstof als ontwikkeling staan nog in de kinderschoenen, zullen extreem duur blijken en alleen voor een niche betaalbaar zijn. De rest zal kunnen omzien naar afzien in prijsmomenten of gedragsaanpassing om het te ondergaan.
pi_206832646
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
in juli worden inderdaad weer nieuwe tarieven vastgesteld. Dat was dit jaar in januari en juli namelijk ook.
in maart en oktober ook
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 november 2022 @ 20:22:42 #291
862 Arcee
Look closer
pi_206832991
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 november 2022 19:55 schreef Vallon het volgende:
Benieuwd of de "mazzel" ergens anders op is gebaseerd dan hoop en bidden ;) .
Het is volgens mij wel de verwachting dat de prijzen na een stijging per 1 januari later weer zullen dalen. Wat het op langere termijn gaat doen weet niemand.

quote:
Ik denk dat de kans op pech veel groter is dat de prijzen niet (en ws nooit) meer lager worden dan het plafond bedrag. Er is simpelweg een knopje bijgekomen waaraan door overheden kan worden gedraaid dat ons doen en laten laat regelen.
Maar als de prijzen richting plafond gaan is dat vooralsnog voor de meesten een stuk lager dan de prijs per 1 januari.

Maar goed, niemand weet het, maar ik ga niet helemaal mee in jouw doemscenario's. ;)
  zaterdag 26 november 2022 @ 20:56:05 #292
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206833624
Zijn de netbeheerderskosten voor 2023 al bekend?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 26 november 2022 @ 22:44:37 #293
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206835360
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 20:56 schreef monkyyy het volgende:
Zijn de netbeheerderskosten voor 2023 al bekend?
Niet precies Liander roept 40% voor elekra en 20% voor gas en impliciet (ivm NMDA; ook) stadsverwarming.

quote:
bron: liander
We verwachten dat de netbeheerkosten voor stroom in 2023 met circa 40% stijgen en voor gas met circa 20%. De kosten die Liander in rekening brengt bij huishoudens stijgen daarmee in 2023 gemiddeld met ¤ 127,- per jaar. Huishoudens betalen daardoor in 2023 gemiddeld ¤ 602,- per jaar aan netbeheerkosten.
Verzwaring van het netwerk tbv aanlevering zon/win, transitie, inflatie en verliezen moet immers betaald worden.
  zondag 27 november 2022 @ 01:17:38 #294
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206836443
quote:

[..]

Verwarm je heel je woning met 2200 kwh?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')