Daar lijkt het wel op, misschien was het voortzetten van die ¤ 190 per maand toch een beter idee geweest, dan letten mensen beter op de tarieven die ze betalen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of maken ze alles nu expres lekker duur, want de overheid compenseert mensen wel.
Wie en waar zijn die graaiers precies ?quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:37 schreef Jor_Dii het volgende:
Al die graaiers zouden ze op moeten doeken..
Nee. De overheid wilde niet betalen voor jouw risico.quote:Op dinsdag 22 november 2022 08:45 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
Dat laatste hebben de traditionele leveranciers er mooi (voor hun) in weten te manoeuvreren.
Beter zoeken. Er zijn bedrijven die dit doen. Dat is alleen niet boeiend voor de consument.quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
Pcies en die schurende discussies hebben we vaker gevoerd. Er zijn dus twee insteken voor een discussie: wil iemand zonnepanelen of leveren ze geld op.
In de eerste plaats moet je iets willen en dat je dat dan gaat rechtvaardigen met ..vul-in... is iets anders dan het opdringen op grond van een verdienmodel. Iets dat ik vaker meemaakt met 'kansen' die i.c. neerkomen op gokken.
Wanneer een zonnekoning bij mij aan de deur komt dat ik veel geld kan verdienen met plaatsen van zonnepanelen, zeg ik; plaats ze zelf maar neer en geef mij 10-20% van de omzet. Tot op heden nog geen wannabe's gehad die hun voorgespiegelde winstmodelletje tot realiteit wilden brengen. Kennelijk willen die bedrijven geen geld verdienen maar wel hun zonnepanelen aan de man brengen.
Ik ben consument, doe mij maar een lijstje die dat willen en ik kan bellen dat ze op mij mogen investeren.quote:Op dinsdag 22 november 2022 12:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Beter zoeken. Er zijn bedrijven die dit doen. Dat is alleen niet boeiend voor de consument.
Ik heb best wel lang getwijfeld over panelen. Net op tijd besloten en heb ze nu anderhalf jaar. Voor ruim meer dan de helft is de investering al terug verdient. Als de saldering er af gaat dan zijn ze al verdient en heb ik nog steeds aanzienlijk minder energiekosten. Uiteraard heeft die korte terugverdientijd alles te maken met de extreme energie prijzen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:37 schreef Vallon het volgende:
Wanneer een zonnekoning bij mij aan de deur komt dat ik veel geld kan verdienen met plaatsen van zonnepanelen,
Ok dat snap ik van de stroomquote:Op maandag 21 november 2022 19:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je levert bij dynamische leveranciers terug voor het tarief wat dat uur voor stroom geld. Kan betekenen dat je betaald krijgt, of soms zelfs moet betalen.
Salderen gaat ook op uurtariefbasis. Dus in euros en niet in kwh.
De gasprijs word bij het prijsplafond gecapped op alle dagprijzen opgeteld/aantal dagen in de maand. Je betaald dan dus het gemiddelde tarief over de maand als max.
Verder is het fijn als je zegt wat je niet snapt
Je mag de m3 van de hele maand optellen en het hele bedrag van die maand optellen. Blijk je nu meer dan het prijsplafond per m3 betaald te hebben dan krijg je alsnog korting.quote:Op dinsdag 22 november 2022 16:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ok dat snap ik van de stroom
En het gas is dan stel in een ongunstige maand (even voor het gemak met 4 dagen geteld)
Dag 1: 1 euro
Dag 2: 2 euro
Dag 3: 2 euro
Dag 4: 5 euro
Dat is 10 euro totaal / 4 dagen = 2,50 gemiddeld
Dan betaal ik de eerste 3 dagen gewoon de dagprijs en op dag 4 maximaal 2,50/m3
Correct?
nee, ik zie nergens de prijscap staan van 1,45 euro per m3.quote:Op dinsdag 22 november 2022 16:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
En het gas is dan stel in een ongunstige maand (even voor het gemak met 4 dagen geteld)
Correct?
quote:Deze vier energieleveranciers hebben geen financiële buffers (en kunnen dus omvallen)
Vier energieleveranciers die in Nederland energie leveren kampen volgens de Vastelastenbond met een ‘negatieve solvabiliteit’, wat betekent dat ze ‘kwetsbaar zijn voor financiële tegenslagen’. Het gaat om DGB, Gulf Gas and Power, Mega Energie en Budget Energie.
Eind vorig jaar vielen zes energiebedrijven om die er niet goed voorstonden qua solvabiliteit.
...
Dus ja, energiebedrijven willen natuurlijk gebruik maken van het prijsplafond.quote:Elf energiebedrijven beschikken over een goede solvabiliteit. Dit zijn onder andere Eneco, Pure Energie, Greenchoice, Vattenfall, Powerpeers, Delta en Essent. Met een percentage tussen de twintig en zestig procent scoren deze energiebedrijven het hoogst op solvabiliteit.
Uiteindelijk werkt het dag model alleen als er genoeg vaste klanten bij de dure boeren blijven natuurlijk. Anders zijn er niet genoeg overschotten meer om op te kopen tochquote:Op dinsdag 22 november 2022 11:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op, misschien was het voortzetten van die ¤ 190 per maand toch een beter idee geweest, dan letten mensen beter op de tarieven die ze betalen.
Nee. Je betaald dan overal de max van 1.45. niet alleen voor dag 4quote:Op dinsdag 22 november 2022 16:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Correct?
Flex als in elke dag ander tarief? Hoe kan het dan enkel in je voordeel werken volgens je berekeningquote:Op dinsdag 22 november 2022 19:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Van hoe ik het begrijp heb je je verbruik per maand; even aangenomen dat je onder de max. zit. dat delen ze door de kosten van de hele maand, en wanneer dat meer is dan 1,45 dan is het sommetje van die maand m3 * 1.45
Als je nu 29 dagen gas hebt @ ,50 cent en elke dag 30m3 gebruikt is dat 0.50 * 30 * 29 = 435 eur. wanneer je nu op dag 30 ook 30m3 gebruikt maar de prijs 10 euro per m3 is, de rekensom wordt dan
30 * 30m3 /( (29 * 0.5 * 30) + (1 * 30 * 10) ) = 900 / 735 = 1,22 , en is er dus een maandprijs onder de 1,45, en betaal je gewoon 735 euro.
Stroom werkt hetzelfde.
Komt die berekening door verbruik wel boven de 1,45, dan betaal je 1,45 * m3 voor die maand.
De godsgruwelijke berg handwerk die dit vergt als je over het plafond heengaat in IT system die hier nooit op berekend zijn laat ik maar even in het midden
Een flex contract kan dus alleen maar in je voordeel werken, een variabel alleen als je een afspraak heb voor een prijs onder het plafond (en van wat ik nu zie bestaat dat niet, alle variabele ' vaste' contracten zitten op 1 a 2x plafond prijs. Daar gaat de overheid vast nog wel wat aan doen gok ik
Omdat je, als je binnen het max verbruik voor prijsplafond blijft, gemiddeld nooit méér dan het prijsplafond betaalt, maar mogelijk wel minder (als de gemiddelde prijs onder de prijsplafond-prijs ligt).quote:Op dinsdag 22 november 2022 19:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Flex als in elke dag ander tarief? Hoe kan het dan enkel in je voordeel werken volgens je berekening
Omdat die op dagen (vooralsnog altijd) onder het plafond zitten? Zolang je gemiddeld lager zit kom je onder de plafondprijzen uit. De andere kant op zal je nooit meer betalen dan de max. prijs.quote:Op dinsdag 22 november 2022 19:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Flex als in elke dag ander tarief? Hoe kan het dan enkel in je voordeel werken volgens je berekening
Totdat je 1 goed koude dag hebt waarin het dus idd aardig duurder is.quote:Op dinsdag 22 november 2022 20:00 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Omdat die op dagen (vooralsnog altijd) onder het plafond zitten? Zolang je gemiddeld lager zit kom je onder de plafondprijzen uit. De andere kant op zal je nooit meer betalen dan de max. prijs.
Maar door het plafond zijn die in het verleden behaalde resultaten toch gecappedquote:Op dinsdag 22 november 2022 20:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Totdat je 1 goed koude dag hebt waarin het dus idd aardig duurder is.
Je verhaal strookte niet met je berekening.
Verder wel eens, alhoewel het natuurlijk in het verleden behaalde resultaten.....
Wat strookt er aan het verhaal niet met de berekening dan?quote:Op dinsdag 22 november 2022 20:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Totdat je 1 goed koude dag hebt waarin het dus idd aardig duurder is.
Je verhaal strookte niet met je berekening.
Verder wel eens, alhoewel het natuurlijk in het verleden behaalde resultaten.....
Ja true.quote:Op dinsdag 22 november 2022 20:16 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Maar door het plafond zijn die in het verleden behaalde resultaten toch gecapped
Een potentieel probleem is wel als het plafond niet lukt, en er een fuck it we doen wel elke maand 190 euro komt. Dan kan het vervelend uitpakken met dagprijzen idd.
Ik neem aan dat de overheid wel richting het plafon wilt, het is ook gemakkelijker de leveranciers te knijpen motiveren om niet zo gek te doen met die prijzen. De verschillen tussen de leveranciers tonen mi. duidelijk aan dat er eea aan 'gekkigheid' op de lijn zit. Dat nivelleert de overheid er wel uit, goedschiks of kwaadschiks.quote:Op dinsdag 22 november 2022 20:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja true.
Nou, die mij sowieso maar elke maand die 190 🤣
Dan is dynamisch altijd voordeliger dan vaste tarievenquote:Op dinsdag 22 november 2022 18:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee. Je betaald dan overal de max van 1.45. niet alleen voor dag 4
Het prijsplafond is per maand.
Panelen heeft best veel invloed op je leveranciers keuze. Een leverancier die uur of dagprijzen hanteert is dan niet geschikt (naja, je krijgt geen fuck voor je geleverde energie).quote:Op dinsdag 22 november 2022 21:25 schreef vlindertje89 het volgende:
Aan de andere kant krijg ik dus als het goed is ergens komend jaar zonnepanelen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |