abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 november 2022 @ 11:58:17 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206774298
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:06 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ben ik nou gek of maken ze alles nu expres lekker duur, want de overheid compenseert mensen wel.
Daar lijkt het wel op, misschien was het voortzetten van die ¤ 190 per maand toch een beter idee geweest, dan letten mensen beter op de tarieven die ze betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 22 november 2022 @ 12:06:54 #202
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206774418
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:37 schreef Jor_Dii het volgende:
Al die graaiers zouden ze op moeten doeken..
Wie en waar zijn die graaiers precies ?

Lijkt mij niet een Vattenfall die geleverde energie ook duur moet inkopen/vermaken en het structureel voor het dubbele als omzet in de totale geldmolen moet persen om die te kunnen laten ronddraaien.

Elektra doet inkoop ca ¤0,30/kWh dat was 5 jaar geleden ¤0,03/kWh (excl heffingen, belastingen, levering).
Verkoop daarvan is nu ca ¤0,56 en destijds verkocht voor ca ¤0,06.

De kernoorzaak van stijgende prijzen is marktwerking tgv over ons zelf afgeroepen afleidingsmanoeuvres; zoals COK: Corona, Oekraïne en Klimaat.
De belangrijkste grondoorzaak is echter de bevolkingsexplosie die daartoe gestimuleerd, ook hun deel van de vette koek (willen) gaan hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206774573
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 08:45 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Dat laatste hebben de traditionele leveranciers er mooi (voor hun) in weten te manoeuvreren.
Nee. De overheid wilde niet betalen voor jouw risico.
pi_206774607
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:37 schreef Vallon het volgende:

[..]
Pcies en die schurende discussies hebben we vaker gevoerd. Er zijn dus twee insteken voor een discussie: wil iemand zonnepanelen of leveren ze geld op.

In de eerste plaats moet je iets willen en dat je dat dan gaat rechtvaardigen met ..vul-in... is iets anders dan het opdringen op grond van een verdienmodel. Iets dat ik vaker meemaakt met 'kansen' die i.c. neerkomen op gokken.

Wanneer een zonnekoning bij mij aan de deur komt dat ik veel geld kan verdienen met plaatsen van zonnepanelen, zeg ik; plaats ze zelf maar neer en geef mij 10-20% van de omzet. Tot op heden nog geen wannabe's gehad die hun voorgespiegelde winstmodelletje tot realiteit wilden brengen. Kennelijk willen die bedrijven geen geld verdienen maar wel hun zonnepanelen aan de man brengen.
Beter zoeken. Er zijn bedrijven die dit doen. Dat is alleen niet boeiend voor de consument.
  dinsdag 22 november 2022 @ 12:21:18 #205
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206774686
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 12:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Beter zoeken. Er zijn bedrijven die dit doen. Dat is alleen niet boeiend voor de consument.
Ik ben consument, doe mij maar een lijstje die dat willen en ik kan bellen dat ze op mij mogen investeren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206776138
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:37 schreef Vallon het volgende:
Wanneer een zonnekoning bij mij aan de deur komt dat ik veel geld kan verdienen met plaatsen van zonnepanelen,
Ik heb best wel lang getwijfeld over panelen. Net op tijd besloten en heb ze nu anderhalf jaar. Voor ruim meer dan de helft is de investering al terug verdient. Als de saldering er af gaat dan zijn ze al verdient en heb ik nog steeds aanzienlijk minder energiekosten. Uiteraard heeft die korte terugverdientijd alles te maken met de extreme energie prijzen.

Ik heb niet gewacht op een spontane aanbieding maar ben zelf gaan oriënteren en daar een bedrijf bij gezocht. De opbrengst is niet extreem veel lager dan me voorgerekend werd en zelfs iets meer dan ik zelf had berekend.

Niet voor niets heeft een kwart van NL panelen op het dak, als dat allemaal niet uit kon dan waren dat er veel minder.
pi_206778021
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 19:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je levert bij dynamische leveranciers terug voor het tarief wat dat uur voor stroom geld. Kan betekenen dat je betaald krijgt, of soms zelfs moet betalen.

Salderen gaat ook op uurtariefbasis. Dus in euros en niet in kwh.

De gasprijs word bij het prijsplafond gecapped op alle dagprijzen opgeteld/aantal dagen in de maand. Je betaald dan dus het gemiddelde tarief over de maand als max.

Verder is het fijn als je zegt wat je niet snapt :)
Ok dat snap ik van de stroom

En het gas is dan stel in een ongunstige maand (even voor het gemak met 4 dagen geteld)
Dag 1: 1 euro
Dag 2: 2 euro
Dag 3: 2 euro
Dag 4: 5 euro
Dat is 10 euro totaal / 4 dagen = 2,50 gemiddeld

Dan betaal ik de eerste 3 dagen gewoon de dagprijs en op dag 4 maximaal 2,50/m3

Correct?
pi_206778765
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 16:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ok dat snap ik van de stroom

En het gas is dan stel in een ongunstige maand (even voor het gemak met 4 dagen geteld)
Dag 1: 1 euro
Dag 2: 2 euro
Dag 3: 2 euro
Dag 4: 5 euro
Dat is 10 euro totaal / 4 dagen = 2,50 gemiddeld

Dan betaal ik de eerste 3 dagen gewoon de dagprijs en op dag 4 maximaal 2,50/m3

Correct?
Je mag de m3 van de hele maand optellen en het hele bedrag van die maand optellen. Blijk je nu meer dan het prijsplafond per m3 betaald te hebben dan krijg je alsnog korting.

Vergeet niet dat op dure dagen je verbruik ook altijd hoog is. Echter heb je in een goedkope maand zeer waarschijnlijk wel voordeel maar dan gebruik je ook niet zo veel natuurlijk.
pi_206778827
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 16:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ok dat snap ik van de stroom

En het gas is dan stel in een ongunstige maand (even voor het gemak met 4 dagen geteld)
Dag 1: 1 euro
Dag 2: 2 euro
Dag 3: 2 euro
Dag 4: 5 euro
Dat is 10 euro totaal / 4 dagen = 2,50 gemiddeld

Dan betaal ik de eerste 3 dagen gewoon de dagprijs en op dag 4 maximaal 2,50/m3

Correct?
nee, ik zie nergens de prijscap staan van 1,45 euro per m3.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 22 november 2022 @ 17:54:18 #210
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_206778918
https://dvhn.nl/economie/(...)vallen-28064776.html

quote:
Deze vier energieleveranciers hebben geen financiële buffers (en kunnen dus omvallen)

Vier energieleveranciers die in Nederland energie leveren kampen volgens de Vastelastenbond met een ‘negatieve solvabiliteit’, wat betekent dat ze ‘kwetsbaar zijn voor financiële tegenslagen’. Het gaat om DGB, Gulf Gas and Power, Mega Energie en Budget Energie.
Eind vorig jaar vielen zes energiebedrijven om die er niet goed voorstonden qua solvabiliteit.

...
quote:
Elf energiebedrijven beschikken over een goede solvabiliteit. Dit zijn onder andere Eneco, Pure Energie, Greenchoice, Vattenfall, Powerpeers, Delta en Essent. Met een percentage tussen de twintig en zestig procent scoren deze energiebedrijven het hoogst op solvabiliteit.
Dus ja, energiebedrijven willen natuurlijk gebruik maken van het prijsplafond.
Isn't it ironic, don't you think
  dinsdag 22 november 2022 @ 18:25:12 #211
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206779380
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 11:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Daar lijkt het wel op, misschien was het voortzetten van die ¤ 190 per maand toch een beter idee geweest, dan letten mensen beter op de tarieven die ze betalen.
Uiteindelijk werkt het dag model alleen als er genoeg vaste klanten bij de dure boeren blijven natuurlijk. Anders zijn er niet genoeg overschotten meer om op te kopen toch :)
Dum de dum
pi_206779710
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 16:28 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Ok dat snap ik van de stroom

En het gas is dan stel in een ongunstige maand (even voor het gemak met 4 dagen geteld)
Dag 1: 1 euro
Dag 2: 2 euro
Dag 3: 2 euro
Dag 4: 5 euro
Dat is 10 euro totaal / 4 dagen = 2,50 gemiddeld

Dan betaal ik de eerste 3 dagen gewoon de dagprijs en op dag 4 maximaal 2,50/m3

Correct?
Nee. Je betaald dan overal de max van 1.45. niet alleen voor dag 4

Het prijsplafond is per maand.
  dinsdag 22 november 2022 @ 19:44:59 #213
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206780842
Van hoe ik het begrijp heb je je verbruik per maand; even aangenomen dat je onder de max. zit. dat delen ze door de kosten van de hele maand, en wanneer dat meer is dan 1,45 dan is het sommetje van die maand m3 * 1.45

Als je nu 29 dagen gas hebt @ ,50 cent en elke dag 30m3 gebruikt is dat 0.50 * 30 * 29 = 435 eur. wanneer je nu op dag 30 ook 30m3 gebruikt maar de prijs 10 euro per m3 is, de rekensom wordt dan

30 * 30m3 /( (29 * 0.5 * 30) + (1 * 30 * 10) ) = 900 / 735 = 1,22 , en is er dus een maandprijs onder de 1,45, en betaal je gewoon 735 euro.

Stroom werkt hetzelfde.

Komt die berekening door verbruik wel boven de 1,45, dan betaal je 1,45 * m3 voor die maand.

De godsgruwelijke berg handwerk die dit vergt als je over het plafond heengaat in IT system die hier nooit op berekend zijn laat ik maar even in het midden :)

Een flex contract kan dus alleen maar in je voordeel werken, een variabel alleen als je een afspraak heb voor een prijs onder het plafond (en van wat ik nu zie bestaat dat niet, alle variabele ' vaste' contracten zitten op 1 a 2x plafond prijs. Daar gaat de overheid vast nog wel wat aan doen gok ik ;)
Dum de dum
pi_206781128
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Van hoe ik het begrijp heb je je verbruik per maand; even aangenomen dat je onder de max. zit. dat delen ze door de kosten van de hele maand, en wanneer dat meer is dan 1,45 dan is het sommetje van die maand m3 * 1.45

Als je nu 29 dagen gas hebt @ ,50 cent en elke dag 30m3 gebruikt is dat 0.50 * 30 * 29 = 435 eur. wanneer je nu op dag 30 ook 30m3 gebruikt maar de prijs 10 euro per m3 is, de rekensom wordt dan

30 * 30m3 /( (29 * 0.5 * 30) + (1 * 30 * 10) ) = 900 / 735 = 1,22 , en is er dus een maandprijs onder de 1,45, en betaal je gewoon 735 euro.

Stroom werkt hetzelfde.

Komt die berekening door verbruik wel boven de 1,45, dan betaal je 1,45 * m3 voor die maand.

De godsgruwelijke berg handwerk die dit vergt als je over het plafond heengaat in IT system die hier nooit op berekend zijn laat ik maar even in het midden :)

Een flex contract kan dus alleen maar in je voordeel werken, een variabel alleen als je een afspraak heb voor een prijs onder het plafond (en van wat ik nu zie bestaat dat niet, alle variabele ' vaste' contracten zitten op 1 a 2x plafond prijs. Daar gaat de overheid vast nog wel wat aan doen gok ik ;)
Flex als in elke dag ander tarief? Hoe kan het dan enkel in je voordeel werken volgens je berekening
pi_206781221
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Flex als in elke dag ander tarief? Hoe kan het dan enkel in je voordeel werken volgens je berekening
Omdat je, als je binnen het max verbruik voor prijsplafond blijft, gemiddeld nooit méér dan het prijsplafond betaalt, maar mogelijk wel minder (als de gemiddelde prijs onder de prijsplafond-prijs ligt).

Als je verbruik niet binnen prijsplafond-max blijft, kan het wel negatief uitpakken, als de prijzen dan hoger dan bij variabel zijn voor het deel dat er overheen gaat.
  dinsdag 22 november 2022 @ 20:00:42 #216
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206781248
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 19:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Flex als in elke dag ander tarief? Hoe kan het dan enkel in je voordeel werken volgens je berekening
Omdat die op dagen (vooralsnog altijd) onder het plafond zitten? Zolang je gemiddeld lager zit kom je onder de plafondprijzen uit. De andere kant op zal je nooit meer betalen dan de max. prijs.
Dum de dum
pi_206781618
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:00 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Omdat die op dagen (vooralsnog altijd) onder het plafond zitten? Zolang je gemiddeld lager zit kom je onder de plafondprijzen uit. De andere kant op zal je nooit meer betalen dan de max. prijs.
Totdat je 1 goed koude dag hebt waarin het dus idd aardig duurder is.

Je verhaal strookte niet met je berekening.

Verder wel eens, alhoewel het natuurlijk in het verleden behaalde resultaten.....
  dinsdag 22 november 2022 @ 20:16:29 #218
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206781667
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Totdat je 1 goed koude dag hebt waarin het dus idd aardig duurder is.

Je verhaal strookte niet met je berekening.

Verder wel eens, alhoewel het natuurlijk in het verleden behaalde resultaten.....
Maar door het plafond zijn die in het verleden behaalde resultaten toch gecapped :)

Een potentieel probleem is wel als het plafond niet lukt, en er een fuck it we doen wel elke maand 190 euro komt. Dan kan het vervelend uitpakken met dagprijzen idd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fe2O3 op 22-11-2022 20:22:55 ]
Dum de dum
pi_206781700
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Totdat je 1 goed koude dag hebt waarin het dus idd aardig duurder is.

Je verhaal strookte niet met je berekening.

Verder wel eens, alhoewel het natuurlijk in het verleden behaalde resultaten.....
Wat strookt er aan het verhaal niet met de berekening dan?
pi_206781852
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:16 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Maar door het plafond zijn die in het verleden behaalde resultaten toch gecapped :)

Een potentieel probleem is wel als het plafond niet lukt, en er een fuck it we doen wel elke maand 190 euro komt. Dan kan het vervelend uitpakken met dagprijzen idd.
Ja true.

Nou, die mij sowieso maar elke maand die 190 🤣
  dinsdag 22 november 2022 @ 20:27:23 #221
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206781922
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 20:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja true.

Nou, die mij sowieso maar elke maand die 190 🤣
Ik neem aan dat de overheid wel richting het plafon wilt, het is ook gemakkelijker de leveranciers te knijpen motiveren om niet zo gek te doen met die prijzen. De verschillen tussen de leveranciers tonen mi. duidelijk aan dat er eea aan 'gekkigheid' op de lijn zit. Dat nivelleert de overheid er wel uit, goedschiks of kwaadschiks.

190e de mnd en de huidige flexprijzen dan heb je zelfs zonder panelen een rekening van een paar tientjes als je een beetje redelijk stookt/verbruikt idd :')
Dum de dum
pi_206782248
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 18:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. Je betaald dan overal de max van 1.45. niet alleen voor dag 4

Het prijsplafond is per maand.
Dan is dynamisch altijd voordeliger dan vaste tarieven

Nu is mijn Nuon 3.20 (boven het plafond) vanaf 1 januari. Ik ga er niet overheen dus betaal 1.45 het hele jaar

Met easyenergie betaal ik of minder als de gasprijs gunstig is of Max 1.45 in een ongunstige maand

Dan is overstappen naar flexibel een no brainer als het om gas gaat

[ Bericht 1% gewijzigd door SnodeSnuiter op 22-11-2022 20:53:39 ]
pi_206782810
Ik twijfel ook om over te stappen, maar heb alleen elektra dus het prijsverschil is daarbij minder groot. En wat me nog tegenhoudt is vooral de situatie na komend jaar. Ik zit nu sinds augustus op variabel contract bij Oxxio, en mijn prijzen zijn beduidend lager dan als ik als nieuwe klant ergens heen moet. Als ik nu naar een flex iets ga, en ik kan ergens volgend jaar toch beter naar een variabel iets (bv ivm zonnepanelen die ergens komend jaar waarbij saldering per jaar gunstiger is, of omdat ik meer op kantoor moet gaan werken en daardoor minder flexibiliteit heb in het verbruiken buiten piekuren) dan kom ik daar dus met veel hogere prijzen dan nu. Dat is in 2023 dan nog geen probleem ivm plafond, maar voor daarna gaat dat natuurlijk wel spelen.

Aan de andere kant krijg ik dus als het goed is ergens komend jaar zonnepanelen (de bizar falende vastgoedmanager is daar al sinds afgelopen april mee bezig), en dat zijn er 8 op Zuid-Oost en mijn verbruik is zo'n 1650-1850 per jaar, dus de panelen zullen m'n verbruik dan geheel of voor een heel groot deel wel dekken denk ik. Dus dan is het risico niet zo heel groot, tenzij ik ergens volgend jaar een huis koop waar geen panelen liggen. Nou ja. Ik twijfel nog even verder.
  dinsdag 22 november 2022 @ 22:25:53 #224
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206783760
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:25 schreef vlindertje89 het volgende:
Aan de andere kant krijg ik dus als het goed is ergens komend jaar zonnepanelen
Panelen heeft best veel invloed op je leveranciers keuze. Een leverancier die uur of dagprijzen hanteert is dan niet geschikt (naja, je krijgt geen fuck voor je geleverde energie).

Maar er is niks wat je tegenhoud om nu goedkoper te gaan, en tzt weer te switchen?
Dum de dum
  dinsdag 22 november 2022 @ 23:13:58 #225
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206784297
Het zal imo niet lang duren dat bedrijven (en hun afnemers) niet langer willen opdraaien voor de saldering, stroom op zomerse spotgoedkoop zal zijn en in de winter fors betaald zal gaan worden.

Met de 'slimme' meter kan men straks prima per dag of zelfs per kwartier een verrekening gaan doen. Er zal natuurlijk de nodige weerstand zijn omdat een domme meter sws oncontroleerbaar qua gebruik/opwektijdstip icm saldering en hoge energieprijzen extreem gunstig zal uitpakken.

Met nu nog geroemd salderen, verrekenen paneelgebruikers hun opgewekte zomerstroom om die financieel in de winter te cashen dan geen extreem dure stroom te hoeven/gaan afnemen. Bij 5ct/kwh en in verhouding weinig huishoudens die panelen hebben, was dat nog niet van groot belang maar bij 85ct/kwh wordt dat significant en onhoudbaar. Zeker wanneer huishoudens elektrisch rijden/stoken en dan zomaar op een jaarverbruik uitkomen van 10.000kWh of meer.

In de winter zal echter die stroom als totaal wel ergens moeten worden opgewekt wat dan financieel wordt betaald door gebruikers die juist geen zonnepanelen kunnen/hebben als stroomspaarbuffer.

Om dit wat te verduidelijken.
Wie/wat gaat de energierekening in de winter betalen als - stel dat - iedereen zelf inmiddels zonnepanelen heeft die als gek in de zomer het gemiddelde jaarverbruik op de meter gaat opsparen ?

Salderen is sws een reinste leugen om bestwil die mensen - vooral de have's - graag omarmen omdat ze er voordeel van hebben.

Het moge duidelijk zijn dat het salderingsmodel een piramideconstructie is dat als kaartenhuis niet lang meer kan voortbestaan. Het zou mij niet verbazen dat sneller als voor mogelijk wordt gehouden, men het salderen wel moet schrappen omdat het simpelweg niet betaald kan worden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206784360
Met 2 jaar is volledig salderen klaar.
  dinsdag 22 november 2022 @ 23:59:03 #227
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206784521
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:24 schreef investeerdertje het volgende:
Met 2 jaar is volledig salderen klaar.
Ik verwacht eerder. Het is unfair en wmb onhoudbaar om in de zomer of overdag opgewekte energie, in de winter en de nacht te gebruiken; en dat financieel te laten betalen door hen die het feitelijk (per totaal saldo, rekentechnisch) afnemen.

Strikt genomen kan het niet anders dat salderen naar een model "per uur" en ws zelfs per 15minuten gaat.
Hoe snel is dan natuurlijk aan de politiek, onder druk van de markt van & door betrokkenen.

Voor het terugverdienmodel van nieuwe en oude zonnepanelen gaat dit de nodige impact hebben.

Panelen worden dan, alleen in de zomer & overdag, nog "rendabel en fors minder zinnig tot onzinnig in de winter/nacht.
Iemand met een jaarverbruik van zeg 3500kWh kan dat met zeg 16 panelen in de zomer & overdag wel (willen) opwekken maar zal daar zelf relatief weinig van gebruiken en het surplus voor marginaal tot niets kunnen terugleveren.

Met huidig salderen "verdient" iemand zonnedak van 3500kWh in zeg 4-5 jaar terug.
Met salderen per uur en feitelijk alleen in de zomer, wordt dat beperkt tot hooguit 2500kWh gespreid over 1250-1500 uur tegen dan een extreme lage terugleverprijs (immers velen wekken energie op) van hooguit 10% v/h normale tarief. Niet ongebruikelijk zal worden gebruikers geld toe krijgen als ze - ter stabilisatie van het netwerk - op die momenten energie gaan verbruiken.

Doorgerekend met een elektraprijs (Vattenfall) van 60ct/kwh krijg je dus qua saldering dan hooguit zeg 7ct/kwh terug en daarmee per jaar krap ¤200 (ipv nu financieel gerekend met zeg ¤1800) wordt terugverdiend.
De terugverdientijd van een zonnedak van zeg ¤6000 zal daarmee snel verwateren op het oude niveau van op zijn best 15; en all-in vanwege onderhoud en vervanging micro/converters zelfs langer.

Fijn is natuurlijk wel het gevoel dat men overdag in de zomer; goed en groen bezig is om het klimaat te redden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 november 2022 @ 07:06:02 #228
862 Arcee
Look closer
pi_206785049
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:59 schreef Vallon het volgende:

[..]
I
Doorgerekend met een elektraprijs (Vattenfall) van 60ct/kwh krijg je dus qua saldering dan hooguit zeg 7ct/kwh
Het voornemen is blijkbaar nog steeds 80% van de elektraprijs: https://solarmagazine.nl/(...)-stroom-zonnepanelen
pi_206785052
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:24 schreef investeerdertje het volgende:
Met 2 jaar is volledig salderen klaar.
Zolang netbeheerders een chronisch tekort aan digitale energiemeters hebben, is het fiscale gedeelte van salderen niet klaar.

Immers: de overheid moet iedereen gelijk behandelen. Als Jan met zijn ananloge terugdraaiende meter voor het berekenen van de energiebelasting gewoon alle geproduceerde energie mag aftrekken van de geleverde energie omdat er nog geen betere berekeningsmethode is voor zijn situatie, dan mag Piet met zijn 4-voudige digitale meter dat ook.

@Vallon:
Je vergeet een nogal belangrijke factor in je berekening: direct eigen verbruik. De kWh's voor direct eigen verbruik hebben de waarde van een kWh die je anders op dat moment zou moeten inkopen. In jouw berekening dus 60ct.

Overigens is op dit moment met volledig salderen tegen 60ct/kWh een PV installatie terugverdiend in ongeveer 2 jaar tijd. Uitgaande van 30% direct eigen verbruik en de prijzen voor levering en teruglevering die jij noemde, ga je naar een tvt van ongeveer 5 jaar als salderen volledig wordt afgeschaft.
Bij een doorsnee woonhuis met een stuk of 10-12 panelen op het dak en een beetje plannen van zaken als de was doen of het opwarmen van de elektrische (keuken)boiler, is 30% direct eigen verbruik makkelijk haalbaar. Apparatuur zoals de wasmachine en vaatwasser hebben de mogelijkheid om de start-tijd in te stellen en die boiler kun je op een tijdklok zetten.

[ Bericht 35% gewijzigd door Ivo1985 op 23-11-2022 07:16:16 ]
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 08:52:05 #230
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206785651
Vattenfall verhoogd tarief van 0,44 naar 0,84 per kWH binnen 3 maanden tijd met zielig verhaaltje erbij hoe hard de prijzen gestegen zijn laatste maanden.
  woensdag 23 november 2022 @ 11:10:04 #231
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206787141
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:06 schreef Arcee het volgende:

[..]
Het voornemen is blijkbaar nog steeds 80% van de elektraprijs: https://solarmagazine.nl/(...)-stroom-zonnepanelen
Zou en zal kunnen, maar onverlet is het financieel niet houdbaar (noch economisch verdedigbaar).

Iemand kan wel willen met al of niet een papieren wet, om 80% van de prijs terug te vergoeden maar het is niet haalbaar als dit op jaarbasis is en laat staan voor de periode (zomer e.d.) waarbij er een overvloed is aan mensen die willen leveren zonder dat dit op dat moment het - betaald - wordt afgenomen.

Economisch is het niet verdedigbaar dat mensen in de zomer hun energie-overschot getalsmatig opsparen om het in de winter op te namen dat financieel moet worden betaald door mensen die dat "tegoed" niet hebben.

Helaas is elektra geen communicerend vat dat als zeg aardappelen of productie is op te slaan. Om elektra op te slaan moet die gebufferd worden dat - hoe graag men het ook ziet, op schaal - simpelweg NU beschikbaar niet is.
Het enige gaatje dat er is, is die van waterstoftechnologie (wat voor wintergebruik is te bewaren) en als de sodemieter (bij)plaatsen van kerncentrales die dan garant staan voor een stabiele basislevering.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 23 november 2022 @ 11:45:39 #232
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206787619
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:07 schreef Ivo1985 het volgende:
@Vallon:
Je vergeet een nogal belangrijke factor in je berekening: direct eigen verbruik. De kWh's voor direct eigen verbruik hebben de waarde van een kWh die je anders op dat moment zou moeten inkopen. In jouw berekening dus 60ct.
Nee dat ben ik niet vergeten waarbij ik er vanuit ga dat het gros van nederland bedekt zal zijn onder de panelen en de marktprijs op zonnige moment extreem laag zal zijn.

Ik houd voor de simpelheid rekening met een huishoudelijk PV installatie, die op papier het eigen jaarverbruik van een huishouden zou moeten afdekken. Het verhaal voor commerciële uitnutting van zonnevelden - dwz zonder subsidie - is pessimistischer.

Het huishouden zal op moment productie, zelf (gokje) ca 1000kWh consumeren (gedurende de werkelijke marktprijs door aanbod elders, sws laag zal zijn). Een 3500-4000kWh installatie ca 16panelen kost nu all-in iets van ¤6500 en levert dan gedurende de zonnige momenten (3500*0,06ct) hooguit ¤225-250/jaar op.

Het is een idee-fixe als religie dat de werkelijke prijs per kWh in de zomer, waar iedereen stroom wil/gaat leveren, op een marktprijs van 60ct zou uitkomen. Laat staan om daarmee in die zomer dan surreëel die ¤2250 te kunnen (be)sparen.
Een paneelgebruiker mag dan blij zijn dat die 6ct/kwh gaat krijgen en loopt zelfs kans op een boete (of zelfs afschakeling) omdat die door aanlevering van ongebruikte elektra, het netwerk overlaadt.

Diezelfde gebruiker zal voor de periode dat het "donker" is, tegen de dan geldende prijs, zijn benodigde 2500kWh ergens moeten aankopen. Reken maar dat op dat moment die marktprijs fors/extreem is omdat iedereen dan moet/wil afnemen.

Waar het in denken van mensen fout gaat is dat zij vasthouden aan een papieren werkelijkheid van early-adopters dat nader beschouwd een piramide-model is. Een PV installatie kan op jaarbasis wel het vermogen leveren dat alleen niet op de momenten dat het zinnig is. Het is als een lamp aandoen terwijl de zon schijnt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206787735
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 12:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. De overheid wilde niet betalen voor jouw risico.
Welk risico precies? De overheid moet gegarandeerd veel meer bijbetalen voor mensen die bij een Eneco ed. zitten, dan dat ze mij eventueel zouden moeten bijbetalen. Die hebben bijna allemaal een stroomtarief die het vrijwel het dubbele van het prijsplafond is, in tegenstelling tot dynamisch, waar er bij uitzondering 2 of 3 uurtjes per dag boven het prijsplafond uitkomt, met een cent of 3,4. Zelfs de afgelopen dagen, met weinig zon en wind, en met vorst, is de prijs niet boven de 40 cent geweest.

Maar goed, mensen met een dynamisch contract, dat is inderdaad een enorm risico. :')

Doordat het prijsplafond nu over het gemiddelde stroomtarief over een maand gaat, ipv het normale rekentarief per uur, is er voor mensen bij een dynamisch aanbieder nu een potentieel een veel kleiner incentief om ook daadwerkelijk de goedkoopste uurtjes op te zoeken. En laat dat laatste nu net iets zijn waar het milieu (en dus Jetten zijn idealen) bij gebaat zou zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2022 13:14:31 ]
  woensdag 23 november 2022 @ 12:07:57 #234
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206787963
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 08:52 schreef Momo het volgende:
Vattenfall verhoogd tarief van 0,44 naar 0,84 per kWH binnen 3 maanden tijd met zielig verhaaltje erbij hoe hard de prijzen gestegen zijn laatste maanden.
Het is geen zielig verhaal en Vattenfall is wmb - gelukkig - de minste graaiende graaier.
Vergelijk de (termijn)prijzen maar met elders.
//--//
Opvallend is wel, dat sectorbreed, als kartel; iedereen op de 10voudig hogere marktprijzen zit dan die van 1-2 jaar geleden.

Ik nog niet kan achterhalen of bedenken wie dat prijsverschil in geld, waar(mee) en hoe dat precies weet binnen te harken zonder dat daarover vragen worden gesteld.
Wat ik wel weet dat net als vroeger, de inkoopprijs van elektra stelselmatig voor het 10voudige van de netto-inkoop wordt verkocht. Vroegûh was die langetermijninkoop* zeg ¤0,003/kWh dat op de termijnmarkt nu dan ¤0,03 is geworden.
Daarbovenop komt 50-75% aan overheidsheffingen incl. BTW, waarmee je uitkomt op een nu reële verkoopprijs voor consumenten van ca ¤0,50-0,60/kwh.
* Inzake die termijnmarkt is ook iets bijzonders te zeggen dat in tegenstelling tot producten die zijn te bewaren, dit bij elektra onmogelijk is en men dan toch vasthoudt of dat het een (termijn)product is.

Alles boven die zeg ¤0,60/kwh is sws graaien uit de ruif omdat het kan. Ook is er wmb een discussie denkbaar òf en op grond waarvan een bedrijf haar inkoopprijs stelselmatig vertienvoudigd. Vroeger maakte niemand zich druk om 10x de inkoop dat nu door extreem hogere inkoopprijzen een totaal andere uitwerking heeft.
Het lijkt erop dat energiebedrijven "gewoon" hun spreadsheet-winstmarge in procenten aanhouden (omdat het logisch klinkt en mensen - ook hier - het veelal als geheim, het toch niet kunnen narekenen).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206789227
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:06 schreef Arcee het volgende:

[..]
Het voornemen is blijkbaar nog steeds 80% van de elektraprijs: https://solarmagazine.nl/(...)-stroom-zonnepanelen
Van de prijs excl belasting etc.

quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 07:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zolang netbeheerders een chronisch tekort aan digitale energiemeters hebben, is het fiscale gedeelte van salderen niet klaar.

Immers: de overheid moet iedereen gelijk behandelen. Als Jan met zijn ananloge terugdraaiende meter voor het berekenen van de energiebelasting gewoon alle geproduceerde energie mag aftrekken van de geleverde energie omdat er nog geen betere berekeningsmethode is voor zijn situatie, dan mag Piet met zijn 4-voudige digitale meter dat ook.
Ik vraag mij af of ze dat gaan doen, maar dat gaat de toekomst bewijzen. Daarnaast vraag ik mij af over hoeveel analoge meters wij het nog hebben.

quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 11:52 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Welk risico precies? De overheid moet gegarandeerd veel meer bijbetalen voor mensen die bij een Eneco ed. zitten, dan dat ze mij eventueel zouden moeten bijbetalen. Die hebben bijna allemaal een stroomtarief die het vrijwel het dubbele van het prijsplafond is, in tegenstelling tot dynamisch, waar er bij uitzondering 2 of 3 uurtjes per dag boven het prijsplafond uitkomt, met een cent of 3,4. Zelfs de afgelopen dagen, met weinig zon en wind, en met vorst, is de prijs niet boven de 40 cent geweest.

Maar goed, mensen met een dynamisch contract, dat is inderdaad een enorm risico. :')

Doordat het prijsplafond nu over het gemiddelde stroomtarief over een maand gaat, ipv het normale rekentarief per uur, is er voor mensen bij een dynamisch aanbieder nu een potentieel een veel kleiner incentief om ook daadwerkelijk de goedkoopste uurtjes op te zoeken. En laat dat laatste nu net iets zijn waar het milieu (en dus Jetten zijn idealen) bij gebaat zou zijn.
Meer specifiek is de regeling aangepast voor het stroomtarief. Waar de overheid naar verwachting vaker zou moeten bijbetalen.

De Milieuwensen zijn leuk, maar amper relevant in tijden van problematiek.
pi_206789670
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:35 schreef investeerdertje het volgende:


[..]
Meer specifiek is de regeling aangepast voor het stroomtarief. Waar de overheid naar verwachting vaker zou moeten bijbetalen.

De Milieuwensen zijn leuk, maar amper relevant in tijden van problematiek.
De overheid zou naar verwachting vaker moeten bijbetalen bij een dynamisch contract tov. een traditioneel contract?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2022 14:14:14 ]
pi_206789688
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:11 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
De overheid zou naar verwachting vaker moeten bijbetalen bij een dynamisch contract tov. een traditioneel contract?
Lees een paar topics terug, was dit al gepost voor stroomtarieven.

Het probleem is niet het bijbetalen, het is dat het risico dan verlegd word. Je neemt risico voor goedkopere tarieven en laat dat door de overheid afdekken. Dat wilde de overheid (terecht) niet.
pi_206789746
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Lees een paar topics terug, was dit al gepost voor stroomtarieven.

Het probleem is niet het bijbetalen, het is dat het risico dan verlegd word. Je neemt risico voor goedkopere tarieven en laat dat door de overheid afdekken. Dat wilde de overheid (terecht) niet.
Ok, in dat opzicht is het enigszins te begrijpen.

Die toevoeging aan het prijsplafond komt de traditionele aanbieders wel heel goed uit.
pi_206789950
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik vraag mij af of ze dat gaan doen, maar dat gaat de toekomst bewijzen. Daarnaast vraag ik mij af over hoeveel analoge meters wij het nog hebben.
[..]
Ik vermoed eigenlijk dat ze het probleem gewoon bij de eigenaren van de analoge meters gaan neerleggen. Als je wil terugleveren dien je een slimme meter te hebben.
pi_206790158
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:33 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik vermoed eigenlijk dat ze het probleem gewoon bij de eigenaren van de analoge meters gaan neerleggen. Als je wil terugleveren dien je een slimme meter te hebben.
Terugleveren ja, maar salderen aantonen is wel een ding. Mogelijk een verbod op panelen bij analoge meter? Maar die gaat niet komen denk ik.

Denk voordeel schutter met de plicht mee te werken aan vervanging.
pi_206790618
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 13:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik vraag mij af of ze dat gaan doen, maar dat gaat de toekomst bewijzen. Daarnaast vraag ik mij af over hoeveel analoge meters wij het nog hebben.
Het feit dat er nog meters bij kleinverbruikers hangen zonder apart telwerk voor teruglevering is de reden dat het uitfaseren van de salderingsregeling al meermaals is uitgesteld. Het argument daartoe is de fiscale ongelijkheid die gecreëerd wordt. De tijd heeft het ons dus al uitgewezen.
quote:
[..]
Meer specifiek is de regeling aangepast voor het stroomtarief. Waar de overheid naar verwachting vaker zou moeten bijbetalen.

De Milieuwensen zijn leuk, maar amper relevant in tijden van problematiek.
Gezien de enorme risico opslag die de 'reguliere' energiebedrijven momenteel rekenen, is mijn verwachting dat zelfs als op uurbasis alles boven het prijsplafond alles vergoed wordt door de overheid, de overheid véél voordeliger uit is.
Al maanden zijn zelfs de hoogste uurtarieven per dag niet of nauwelijks hoger dan de variabele tarieven van de grootste energieleveranciers.

En wat betreft milieu en de problematiek: juist het zo gericht mogelijk gebruiken van elektriciteit beperkt de problematiek. Het verbruik waar mogelijk 'sturen' naar de momenten dat er overschotten van wind- en zonne-energie zijn zorgt er namelijk voor dat de wasmachine niet meer aan hoeft en de EV reeds volgeladen is als de zon ondergaat en de wind gaat liggen. Met als resultaat dat de fossiele centrales minder hard hoeven te draaien tijdens de uren dat er weinig groene elektriciteit geproduceerd wordt.
Milieuvriendelijk = besparing op fossiel = winst binnen de huidige korte termijn problematiek & lange termijn problematiek.
pi_206791102
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 15:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het feit dat er nog meters bij kleinverbruikers hangen zonder apart telwerk voor teruglevering is de reden dat het uitfaseren van de salderingsregeling al meermaals is uitgesteld. Het argument daartoe is de fiscale ongelijkheid die gecreëerd wordt. De tijd heeft het ons dus al uitgewezen.
[..]
Gezien de enorme risico opslag die de 'reguliere' energiebedrijven momenteel rekenen, is mijn verwachting dat zelfs als op uurbasis alles boven het prijsplafond alles vergoed wordt door de overheid, de overheid véél voordeliger uit is.
Al maanden zijn zelfs de hoogste uurtarieven per dag niet of nauwelijks hoger dan de variabele tarieven van de grootste energieleveranciers.

En wat betreft milieu en de problematiek: juist het zo gericht mogelijk gebruiken van elektriciteit beperkt de problematiek. Het verbruik waar mogelijk 'sturen' naar de momenten dat er overschotten van wind- en zonne-energie zijn zorgt er namelijk voor dat de wasmachine niet meer aan hoeft en de EV reeds volgeladen is als de zon ondergaat en de wind gaat liggen. Met als resultaat dat de fossiele centrales minder hard hoeven te draaien tijdens de uren dat er weinig groene elektriciteit geproduceerd wordt.
Milieuvriendelijk = besparing op fossiel = winst binnen de huidige korte termijn problematiek & lange termijn problematiek.
Maar hoe lang blijft dat het argument? Als er nog 5 laatkomers zijn?
  woensdag 23 november 2022 @ 16:34:34 #243
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206792044
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 14:33 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik vermoed eigenlijk dat ze het probleem gewoon bij de eigenaren van de analoge meters gaan neerleggen. Als je wil terugleveren dien je een slimme meter te hebben.
Dat gaat je dus niet lukken omdat de analoge meter niet aan de monitor ligt.

Ik trek het even door. Eén keer per jaar komt de meteropnemer langs en die constateert dat het huis met twee elektrische autoś voor de deur schijnbaar 'maar' 250kWh heeft afgenomen terwijl het bol staat van elektrische verwarmers, airco's en er een flink dak van 40panelen ligt. Dat huis spaart in de zomer pp[ de teller door die terug te draaien en consumeert in de winter om dat weer goed te maken.

Een manier om het 'eerlijk' het verbruik en teruglevering te controleren is dan een meter opnemer in de ochtend en de avond de stand te laten opnemen. Dan nog is er geen volledig zicht omdat voordat de meteropnemer komt, tussen 14:00 en 15:00 met 100A uit het netwerk wordt gehaal, om de auto nog FF te snelladen.

Ik zie maar één goede oplossing, die al wordt gebruikt, om op basis van satelliet foto's (dagelijks) te controleren waar wel en geen panelen liggen en analoge gebruikers op grond van aantal berekende panelen een voorheffing krijgen.
Het is verder aan die analoge gebruiker om aan te tonen dat de heffing niet correspondeert met wat ze zouden omzetten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206792666
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 15:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar hoe lang blijft dat het argument? Als er nog 5 laatkomers zijn?
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.

Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
  woensdag 23 november 2022 @ 17:32:26 #245
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206792844
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.

Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Och "uw meter is afgekeurd dus we gaan uw gebruik schatten. In ons voordeel hihi" en dat lost zichzelf ook wel op. Principes gaan rap overboord zodra de euros op tafel moeten :)
Dum de dum
pi_206792884
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.

Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Ik vraag mij dus af of dat "alle" de doorslaggevende factor gaat zijn.
  woensdag 23 november 2022 @ 18:09:03 #247
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206793220
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.

Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Dit laatste is natuurlijk de crux omdat ingrijpen en kijken achter iemands voordeur als ongewenst wordt gezien.

Bedrijven voeren wel tructjes uit. Klein voorbeeld, onder het mom van vervangen van mijn versleten warmtemeter (elekronisch LCD telwerk), heb ik nu een nieuw modellletje die deep-down-inside het gebruik blijkt bij te houden van/voor het verbruik van de afgelopen 20 jaar, 36 maanden per maand, dagverbruik over 460 dagen en in meer detail de afgelopen 1400 uur.
Die meter weigeren kon niet op grond van sws compleet afwezige (warmte)wetgeving en het een integraal onderdeel was/is van de warmtelevering. Ik ben hiermee wel "klaar" om straks per uur afgerekend te kunnen worden.

Maar goed dat zal met elektrameters imo ook niet heel erg lang duren omdat men kan verordonneren dat er een "slimme" en technische controleerbare meter moet zijn die dan een keurig (desnoods intern) een verbuikslogje bij gaat houden.
Dat het nog wel een jaar zo wat zal (ver)duren, is natuurlijk gunstig voor de analoge "gebruikers" die onder het mom van privacy, tot dat moment in het donker gebruik kunnen blijven maken van hun zonnige productie.

O ja nog wel een tip voor die wannabe stroomontduikers dat je niet je BTW hebt afgetrokken van de installatie want dan kan je op grond van je "bedrijfsvoering" alsnog worden onderzocht op je productie en je eventueel moet aantonen hoe die (wanneer) tot stand is gekomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 23-11-2022 18:16:11 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206795107
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 november 2022 23:13 schreef Vallon het volgende:
Het zal imo niet lang duren dat bedrijven (en hun afnemers) niet langer willen opdraaien voor de saldering, stroom op zomerse spotgoedkoop zal zijn en in de winter fors betaald zal gaan worden.

Met de 'slimme' meter kan men straks prima per dag of zelfs per kwartier een verrekening gaan doen. Er zal natuurlijk de nodige weerstand zijn omdat een domme meter sws oncontroleerbaar qua gebruik/opwektijdstip icm saldering en hoge energieprijzen extreem gunstig zal uitpakken.

Met nu nog geroemd salderen, verrekenen paneelgebruikers hun opgewekte zomerstroom om die financieel in de winter te cashen dan geen extreem dure stroom te hoeven/gaan afnemen. Bij 5ct/kwh en in verhouding weinig huishoudens die panelen hebben, was dat nog niet van groot belang maar bij 85ct/kwh wordt dat significant en onhoudbaar. Zeker wanneer huishoudens elektrisch rijden/stoken en dan zomaar op een jaarverbruik uitkomen van 10.000kWh of meer.

In de winter zal echter die stroom als totaal wel ergens moeten worden opgewekt wat dan financieel wordt betaald door gebruikers die juist geen zonnepanelen kunnen/hebben als stroomspaarbuffer.

Om dit wat te verduidelijken.
Wie/wat gaat de energierekening in de winter betalen als - stel dat - iedereen zelf inmiddels zonnepanelen heeft die als gek in de zomer het gemiddelde jaarverbruik op de meter gaat opsparen ?

Salderen is sws een reinste leugen om bestwil die mensen - vooral de have's - graag omarmen omdat ze er voordeel van hebben.

Het moge duidelijk zijn dat het salderingsmodel een piramideconstructie is dat als kaartenhuis niet lang meer kan voortbestaan. Het zou mij niet verbazen dat sneller als voor mogelijk wordt gehouden, men het salderen wel moet schrappen omdat het simpelweg niet betaald kan worden.
Eens. Maar tot en met halverwege 2025 is toegezegd meende ik.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206795580
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Eens. Maar tot en met halverwege 2025 is toegezegd meende ik.
Tot 1 januari 2025 mag je 100% salderen. Daarna 70% en afbouwend met 10% per jaar. Hoe dat ingevuld gaat worden is mij een raadsel.

Het aantal dagen dat er een tijdelijk overschot was aan stroom is op de vingers van één hand te tellen en sowieso alleen in het weekend. Wat particulieren hebben aan panelen is nog steeds maar een fractie van wat in totaal nodig is aan energie.

De salderingsregeling is gewoon een incentive geweest om panelen aan te schaffen, noem het een vorm van subsidie. Dat heeft prima gewerkt dus want echt veel huishoudens hebben panelen. Nu gaat de subsidie afgebouwd worden.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 november 2022 @ 20:31:29 #250
862 Arcee
Look closer
pi_206795848
Energieprijzen gaan 1 januari weer drastisch omhoog. Om vervolgens 3 maanden later wellicht weer te dalen.

Gaan mensen door het prijsplafond dan wel iets merken van die verhoging van de eerste 3 maanden van volgend jaar? Tenzij iemand voor 1 april al over het basisverbruik heen gaat niet lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')