Ik verwacht eerder. Het is unfair en wmb onhoudbaar om in de zomer of overdag opgewekte energie, in de winter en de nacht te gebruiken; en dat financieel te laten betalen door hen die het feitelijk (per totaal saldo, rekentechnisch) afnemen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:24 schreef investeerdertje het volgende:
Met 2 jaar is volledig salderen klaar.
Het voornemen is blijkbaar nog steeds 80% van de elektraprijs: https://solarmagazine.nl/(...)-stroom-zonnepanelenquote:Op dinsdag 22 november 2022 23:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
I
Doorgerekend met een elektraprijs (Vattenfall) van 60ct/kwh krijg je dus qua saldering dan hooguit zeg 7ct/kwh
Zolang netbeheerders een chronisch tekort aan digitale energiemeters hebben, is het fiscale gedeelte van salderen niet klaar.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:24 schreef investeerdertje het volgende:
Met 2 jaar is volledig salderen klaar.
Zou en zal kunnen, maar onverlet is het financieel niet houdbaar (noch economisch verdedigbaar).quote:Op woensdag 23 november 2022 07:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het voornemen is blijkbaar nog steeds 80% van de elektraprijs: https://solarmagazine.nl/(...)-stroom-zonnepanelen
Nee dat ben ik niet vergeten waarbij ik er vanuit ga dat het gros van nederland bedekt zal zijn onder de panelen en de marktprijs op zonnige moment extreem laag zal zijn.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:07 schreef Ivo1985 het volgende:
@Vallon:
Je vergeet een nogal belangrijke factor in je berekening: direct eigen verbruik. De kWh's voor direct eigen verbruik hebben de waarde van een kWh die je anders op dat moment zou moeten inkopen. In jouw berekening dus 60ct.
Welk risico precies? De overheid moet gegarandeerd veel meer bijbetalen voor mensen die bij een Eneco ed. zitten, dan dat ze mij eventueel zouden moeten bijbetalen. Die hebben bijna allemaal een stroomtarief die het vrijwel het dubbele van het prijsplafond is, in tegenstelling tot dynamisch, waar er bij uitzondering 2 of 3 uurtjes per dag boven het prijsplafond uitkomt, met een cent of 3,4. Zelfs de afgelopen dagen, met weinig zon en wind, en met vorst, is de prijs niet boven de 40 cent geweest.quote:Op dinsdag 22 november 2022 12:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee. De overheid wilde niet betalen voor jouw risico.
Het is geen zielig verhaal en Vattenfall is wmb - gelukkig - de minste graaiende graaier.quote:Op woensdag 23 november 2022 08:52 schreef Momo het volgende:
Vattenfall verhoogd tarief van 0,44 naar 0,84 per kWH binnen 3 maanden tijd met zielig verhaaltje erbij hoe hard de prijzen gestegen zijn laatste maanden.
Van de prijs excl belasting etc.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het voornemen is blijkbaar nog steeds 80% van de elektraprijs: https://solarmagazine.nl/(...)-stroom-zonnepanelen
Ik vraag mij af of ze dat gaan doen, maar dat gaat de toekomst bewijzen. Daarnaast vraag ik mij af over hoeveel analoge meters wij het nog hebben.quote:Op woensdag 23 november 2022 07:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zolang netbeheerders een chronisch tekort aan digitale energiemeters hebben, is het fiscale gedeelte van salderen niet klaar.
Immers: de overheid moet iedereen gelijk behandelen. Als Jan met zijn ananloge terugdraaiende meter voor het berekenen van de energiebelasting gewoon alle geproduceerde energie mag aftrekken van de geleverde energie omdat er nog geen betere berekeningsmethode is voor zijn situatie, dan mag Piet met zijn 4-voudige digitale meter dat ook.
Meer specifiek is de regeling aangepast voor het stroomtarief. Waar de overheid naar verwachting vaker zou moeten bijbetalen.quote:Op woensdag 23 november 2022 11:52 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
Welk risico precies? De overheid moet gegarandeerd veel meer bijbetalen voor mensen die bij een Eneco ed. zitten, dan dat ze mij eventueel zouden moeten bijbetalen. Die hebben bijna allemaal een stroomtarief die het vrijwel het dubbele van het prijsplafond is, in tegenstelling tot dynamisch, waar er bij uitzondering 2 of 3 uurtjes per dag boven het prijsplafond uitkomt, met een cent of 3,4. Zelfs de afgelopen dagen, met weinig zon en wind, en met vorst, is de prijs niet boven de 40 cent geweest.
Maar goed, mensen met een dynamisch contract, dat is inderdaad een enorm risico.
Doordat het prijsplafond nu over het gemiddelde stroomtarief over een maand gaat, ipv het normale rekentarief per uur, is er voor mensen bij een dynamisch aanbieder nu een potentieel een veel kleiner incentief om ook daadwerkelijk de goedkoopste uurtjes op te zoeken. En laat dat laatste nu net iets zijn waar het milieu (en dus Jetten zijn idealen) bij gebaat zou zijn.
De overheid zou naar verwachting vaker moeten bijbetalen bij een dynamisch contract tov. een traditioneel contract?quote:Op woensdag 23 november 2022 13:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Meer specifiek is de regeling aangepast voor het stroomtarief. Waar de overheid naar verwachting vaker zou moeten bijbetalen.
De Milieuwensen zijn leuk, maar amper relevant in tijden van problematiek.
Lees een paar topics terug, was dit al gepost voor stroomtarieven.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:11 schreef 2xHenk het volgende:
[..]
De overheid zou naar verwachting vaker moeten bijbetalen bij een dynamisch contract tov. een traditioneel contract?
Ok, in dat opzicht is het enigszins te begrijpen.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Lees een paar topics terug, was dit al gepost voor stroomtarieven.
Het probleem is niet het bijbetalen, het is dat het risico dan verlegd word. Je neemt risico voor goedkopere tarieven en laat dat door de overheid afdekken. Dat wilde de overheid (terecht) niet.
Ik vermoed eigenlijk dat ze het probleem gewoon bij de eigenaren van de analoge meters gaan neerleggen. Als je wil terugleveren dien je een slimme meter te hebben.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of ze dat gaan doen, maar dat gaat de toekomst bewijzen. Daarnaast vraag ik mij af over hoeveel analoge meters wij het nog hebben.
[..]
Terugleveren ja, maar salderen aantonen is wel een ding. Mogelijk een verbod op panelen bij analoge meter? Maar die gaat niet komen denk ik.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:33 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik vermoed eigenlijk dat ze het probleem gewoon bij de eigenaren van de analoge meters gaan neerleggen. Als je wil terugleveren dien je een slimme meter te hebben.
Het feit dat er nog meters bij kleinverbruikers hangen zonder apart telwerk voor teruglevering is de reden dat het uitfaseren van de salderingsregeling al meermaals is uitgesteld. Het argument daartoe is de fiscale ongelijkheid die gecreëerd wordt. De tijd heeft het ons dus al uitgewezen.quote:Op woensdag 23 november 2022 13:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of ze dat gaan doen, maar dat gaat de toekomst bewijzen. Daarnaast vraag ik mij af over hoeveel analoge meters wij het nog hebben.
Gezien de enorme risico opslag die de 'reguliere' energiebedrijven momenteel rekenen, is mijn verwachting dat zelfs als op uurbasis alles boven het prijsplafond alles vergoed wordt door de overheid, de overheid véél voordeliger uit is.quote:[..]
Meer specifiek is de regeling aangepast voor het stroomtarief. Waar de overheid naar verwachting vaker zou moeten bijbetalen.
De Milieuwensen zijn leuk, maar amper relevant in tijden van problematiek.
Maar hoe lang blijft dat het argument? Als er nog 5 laatkomers zijn?quote:Op woensdag 23 november 2022 15:13 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het feit dat er nog meters bij kleinverbruikers hangen zonder apart telwerk voor teruglevering is de reden dat het uitfaseren van de salderingsregeling al meermaals is uitgesteld. Het argument daartoe is de fiscale ongelijkheid die gecreëerd wordt. De tijd heeft het ons dus al uitgewezen.
[..]
Gezien de enorme risico opslag die de 'reguliere' energiebedrijven momenteel rekenen, is mijn verwachting dat zelfs als op uurbasis alles boven het prijsplafond alles vergoed wordt door de overheid, de overheid véél voordeliger uit is.
Al maanden zijn zelfs de hoogste uurtarieven per dag niet of nauwelijks hoger dan de variabele tarieven van de grootste energieleveranciers.
En wat betreft milieu en de problematiek: juist het zo gericht mogelijk gebruiken van elektriciteit beperkt de problematiek. Het verbruik waar mogelijk 'sturen' naar de momenten dat er overschotten van wind- en zonne-energie zijn zorgt er namelijk voor dat de wasmachine niet meer aan hoeft en de EV reeds volgeladen is als de zon ondergaat en de wind gaat liggen. Met als resultaat dat de fossiele centrales minder hard hoeven te draaien tijdens de uren dat er weinig groene elektriciteit geproduceerd wordt.
Milieuvriendelijk = besparing op fossiel = winst binnen de huidige korte termijn problematiek & lange termijn problematiek.
Dat gaat je dus niet lukken omdat de analoge meter niet aan de monitor ligt.quote:Op woensdag 23 november 2022 14:33 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik vermoed eigenlijk dat ze het probleem gewoon bij de eigenaren van de analoge meters gaan neerleggen. Als je wil terugleveren dien je een slimme meter te hebben.
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.quote:Op woensdag 23 november 2022 15:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar hoe lang blijft dat het argument? Als er nog 5 laatkomers zijn?
Och "uw meter is afgekeurd dus we gaan uw gebruik schatten. In ons voordeel hihi" en dat lost zichzelf ook wel op. Principes gaan rap overboord zodra de euros op tafel moetenquote:Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.
Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Ik vraag mij dus af of dat "alle" de doorslaggevende factor gaat zijn.quote:Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zolang nog niet alle (analoge) meters zonder apart telwerk voor teruglevering zijn afgekeurd door de netbeheerder en de weigeraars van een geschikte en goedgekeurde meter zijn afgesloten van elektriciteit.
Vooral dat laatste kan nog lang duren, want dat afsluiten omdat je een nieuwe meter weigert gaat best ver en daar zullen veel lokale bestuurders en Kamerleden van oppositiepartijen wel flink wat herrie over gaan maken.
Dit laatste is natuurlijk de crux omdat ingrijpen en kijken achter iemands voordeur als ongewenst wordt gezien.quote:Op woensdag 23 november 2022 17:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Eens. Maar tot en met halverwege 2025 is toegezegd meende ik.quote:Op dinsdag 22 november 2022 23:13 schreef Vallon het volgende:
Het zal imo niet lang duren dat bedrijven (en hun afnemers) niet langer willen opdraaien voor de saldering, stroom op zomerse spotgoedkoop zal zijn en in de winter fors betaald zal gaan worden.
Met de 'slimme' meter kan men straks prima per dag of zelfs per kwartier een verrekening gaan doen. Er zal natuurlijk de nodige weerstand zijn omdat een domme meter sws oncontroleerbaar qua gebruik/opwektijdstip icm saldering en hoge energieprijzen extreem gunstig zal uitpakken.
Met nu nog geroemd salderen, verrekenen paneelgebruikers hun opgewekte zomerstroom om die financieel in de winter te cashen dan geen extreem dure stroom te hoeven/gaan afnemen. Bij 5ct/kwh en in verhouding weinig huishoudens die panelen hebben, was dat nog niet van groot belang maar bij 85ct/kwh wordt dat significant en onhoudbaar. Zeker wanneer huishoudens elektrisch rijden/stoken en dan zomaar op een jaarverbruik uitkomen van 10.000kWh of meer.
In de winter zal echter die stroom als totaal wel ergens moeten worden opgewekt wat dan financieel wordt betaald door gebruikers die juist geen zonnepanelen kunnen/hebben als stroomspaarbuffer.
Om dit wat te verduidelijken.
Wie/wat gaat de energierekening in de winter betalen als - stel dat - iedereen zelf inmiddels zonnepanelen heeft die als gek in de zomer het gemiddelde jaarverbruik op de meter gaat opsparen ?
Salderen is sws een reinste leugen om bestwil die mensen - vooral de have's - graag omarmen omdat ze er voordeel van hebben.
Het moge duidelijk zijn dat het salderingsmodel een piramideconstructie is dat als kaartenhuis niet lang meer kan voortbestaan. Het zou mij niet verbazen dat sneller als voor mogelijk wordt gehouden, men het salderen wel moet schrappen omdat het simpelweg niet betaald kan worden.
Tot 1 januari 2025 mag je 100% salderen. Daarna 70% en afbouwend met 10% per jaar. Hoe dat ingevuld gaat worden is mij een raadsel.quote:Op woensdag 23 november 2022 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens. Maar tot en met halverwege 2025 is toegezegd meende ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |