Als ik met 2 a 3 kWh uit zou komen dan zou dat idd ook geen probleem zijn, maar mijn huis is all electric dus met 2 a 3 kWh ben ik nergens, als ik nu een accu zou moeten kiezen dan zou ik minstens voor 7,5 kWh gaan, maar liever voor 10.quote:Op zondag 20 november 2022 12:23 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Lithium accu is relatief brandgevaarlijk, dat is de reden dat ik het niet in huis wil. Kwa formaat zal het wel meevallen, twee a drie kwh is optimaal voor mij, Dat zou zelfs nog bijna in de meterkast of anders in de kruipruimte passen. Maar ik wil het niet in huis dus wordt het waarschijnlijk ergens in de tuin een kastje annex zitbank.
Die twee a drie KWh is wat ik in de zomer in een nacht gebruik of in de winter maximaal terug lever op een dag. Alles wat je meer kan opslaan gebruik je zo weinig dat het toch geen zin heeft daar in te investeren.
Ik ben ook all electric maar in de zomer is het verbruik vrijwel geheel als de panelen produceren, alleen later op de avond wat lampen en de tv aan kost niet zo veel. In de winter kan je toch niet meer opslaan dan je panelen opwekken en je niet direct gebruikt. In die zin kan ik vaak met vrij weinig toe. Als je twintig plus panelen hebt zal de batterij wel iets groter moeten zijn.quote:Op zondag 20 november 2022 12:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik met 2 a 3 kWh uit zou komen dan zou dat idd ook geen probleem zijn, maar mijn huis is all electric dus met 2 a 3 kWh ben ik nergens, als ik nu een accu zou moeten kiezen dan zou ik minstens voor 7,5 kWh gaan, maar liever voor 10.
Als ik echter min of meer onbeperkte opslag kan creëren dan zou dat rustig een stuk meer mogen zijn.
Even los van het feit dat ik sowieso een voorkeur heb voor zoutwater accu's.
Nou ja, gisteren hebben mijn panelen 26,54 kWh geproduceerd, waarvan ik er 17,72 teruggeleverd heb, dus een direct verbruik van 9 kWh.quote:Op zondag 20 november 2022 13:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik ben ook all electric maar in de zomer is het verbruik vrijwel geheel als de panelen produceren, alleen later op de avond wat lampen en de tv aan kost niet zo veel. In de winter kan je toch niet meer opslaan dan je panelen opwekken en je niet direct gebruikt. In die zin kan ik vaak met vrij weinig toe. Als je twintig plus panelen hebt zal de batterij wel iets groter moeten zijn.
Die zoutwaterbatterij beloofde ook wel handig te zijn. Hoor er niet zo veel meer over maar ik heb me er nog niet zo erg in verdiept. Er was toen zelfs de suggestie dat de batterij als een grote zak in de kruipruimte zou passen. Mocht de KWh prijs dan erg goedkoop zijn dan kan het mogelijk wel uit wat meer capaciteit te hebben. De tijd zal het leren. Voorlopig nog twee jaar salderen en daarna even de markt tot rust laten komen voor ik een batterij koop.
Tja, ik ben maar een klein mannetje. Dat is toch wel een heel andere orde van grootte.quote:Op zondag 20 november 2022 14:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, gisteren hebben mijn panelen 26,54 kWh geproduceerd, waarvan ik er 17,72 teruggeleverd heb, dus een direct verbruik van 9 kWh.
Daarentegen heb ik ook 20,11 kWh afgenomen, wat het saldo (afname minus teruglevering) 2,39 kWh maakt, maar ik ben dus nergens met een accu van een paar kWh.
[ afbeelding ]
Over de hele maand tot en met gisteren zit ik nu op 281 geproduceerd, 186 teruggeleverd, en 215 afgenomen, dus netto qua meter 29 kWh "verbruik", in werkelijkheid dus 310 kWh verbruikt.
Ja klopt, het is lastig vergelijken, behalve dat onze afname ongeveer factor 3 is.quote:Op zondag 20 november 2022 14:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Tja, ik ben maar een klein mannetje. Dat is toch wel een heel andere orde van grootte.
[ afbeelding ]
Productie was 2.8 KWh
Tering wat een verschil met mij. Wel nieuwe pomp besteld, want mijn huidige pomp doet aan uit, en jij hebt een veel gelijkmatiger verloop, dus ik gok dat ik dat straks ook zo ga hebben.quote:Op zondag 20 november 2022 14:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, gisteren hebben mijn panelen 26,54 kWh geproduceerd, waarvan ik er 17,72 teruggeleverd heb, dus een direct verbruik van 9 kWh.
Daarentegen heb ik ook 20,11 kWh afgenomen, wat het saldo (afname minus teruglevering) 2,39 kWh maakt, maar ik ben dus nergens met een accu van een paar kWh.
[ afbeelding ]
Over de hele maand tot en met gisteren zit ik nu op 281 geproduceerd, 186 teruggeleverd, en 215 afgenomen, dus netto qua meter 29 kWh "verbruik", in werkelijkheid dus 310 kWh verbruikt.
Ik heb de instelling van een aantal thermostaten wel aangepast trouwens, met 2 graden verschil tussen de dagtemperatuur en de nachttemperatuur, en in een aantal kamers staat hij dusdanig laag dat hij sowieso niet zou moeten aanslaan.quote:Op zondag 20 november 2022 15:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tering wat een verschil met mij. Wel nieuwe pomp besteld, want mijn huidige pomp doet aan uit, en jij hebt een veel gelijkmatiger verloop, dus ik gok dat ik dat straks ook zo ga hebben.
En de optie om je thermostaten een twee graden warmer te zetten als je zoveel terug stuurt? Dan zou je verbruik ook omhoog gaan, maar snachts omlaag, er vanuit gaande dat je nu niet om max vermogen werkt.quote:Op zondag 20 november 2022 15:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb de instelling van een aantal thermostaten wel aangepast trouwens, met 2 graden verschil tussen de dagtemperatuur en de nachttemperatuur, en in een aantal kamers staat hij dusdanig laag dat hij sowieso niet zou moeten aanslaan.
Gebeurt af en toe wel trouwens, plus dat de verwarming primair ingesteld is op de buitentemperatuur, dus de thermostaten zullen beperkt effect hebben.
Als de installateur weer eens komt zal ik vragen of hij het opwarmen van de boiler rond de middag kan laten plaatsvinden ipv rond middernacht, vooral met oog op de toekomst en omdat dat een deel van de tijd sowieso een moment is dat de zonnepanelen wat doen.
Je bedoelt als de zonnepanelen zoveel stroom leveren?quote:Op zondag 20 november 2022 16:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En de optie om je thermostaten een twee graden warmer te zetten als je zoveel terug stuurt? Dan zou je verbruik ook omhoog gaan, maar snachts omlaag, er vanuit gaande dat je nu niet om max vermogen werkt.
Hehe, maar als het dan door de zon 22 is, kan je het toch mooi naar 24 stoken :pquote:Op zondag 20 november 2022 16:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bedoelt als de zonnepanelen zoveel stroom leveren?
Dat is nou net het moment dat de zon ook volle bak op het zuiden door de ramen schijnt, dus dan gebeurt er sowieso niet zoveel
En neuh, ik denk niet dat de warmtepomp hier op vol vermogen werkt, ongeacht het moment zeg maar.
Hoeveel van die dingen heb je wel niet liggen? Hier 72 met een dagopbrengst vandaag van maar 4 kWhquote:Op zondag 20 november 2022 14:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
21 van 330 Wp.quote:Op zondag 20 november 2022 19:41 schreef Papabear het volgende:
[..]
Hoeveel van die dingen heb je wel niet liggen? Hier 72 met een dagopbrengst vandaag van maar 4 kWh
Hier zijn ze gemeenschappelijk trouwens, voor de algemene voorzieningen, dus niet van mij persoonlijk.
Zuidwest hier. Maar dat is best een knap resultaat dan, 72 vs. 21quote:Op zondag 20 november 2022 20:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
21 van 330 Wp.
Vol zuid, geen schaduw... nou ja, in dit seizoen rond 16.00 uur kennelijk wel schaduw van de schoorsteen facade van de buren, maar dat maakt niet echt uit
Vandaag had ik ook maar 4 kWh opbrengst, maar gisteren was een prachtige dag.
Ik weet niet wat het aantal Wp van jullie panelen is en of de hellingshoek net zo gunstig is (dat kan vrijwel niet met gezamenlijke panelen), en dan natuurlijk het weer van gisteren nog.quote:Op zondag 20 november 2022 20:35 schreef Papabear het volgende:
[..]
Zuidwest hier. Maar dat is best een knap resultaat dan, 72 vs. 21
Ik heb werkelijk geen flauw idee, maar hoogzomer leveren ze op een dag wel ruim 100 kWh op. Dat wordt (na aftrek algemene voorzieningen) verdeelt over de 18 woningen.quote:Op zondag 20 november 2022 20:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet wat het aantal Wp van jullie panelen is en of de hellingshoek net zo gunstig is (dat kan vrijwel niet met gezamenlijke panelen), en dan natuurlijk het weer van gisteren nog.
Oh, een schuin dak had ik dan weer niet verwacht met zoveel gezamenlijke panelen.quote:Op zondag 20 november 2022 20:41 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee, maar hoogzomer leveren ze op een dag wel ruim 100 kWh op. Dat wordt (na aftrek algemene voorzieningen) verdeelt over de 18 woningen.
Het is een schuin dak met dakpannen, hellingshoek geen idee, maar best wel redelijk stijl.
Nee, snap ik hoor. Het is nieuwbouw, best wel een bijzonder project. 55+ met onderwoningen (alles gelijkvloers), maar de bovenwoningen zijn volwaardige eengezinswoningen met tweede verdieping.quote:Op zondag 20 november 2022 21:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, een schuin dak had ik dan weer niet verwacht met zoveel gezamenlijke panelen.
Ik kom op een goede zomerse dag niet boven de 50 uit, volgens mij is 47 het maximum wat er gehaald is.
Ook prima trouwens, ik klaag niet
Ik ben sowieso heel tevreden, want met 21*330 Wp= 6.930 is de opbrengst dit jaar tot en met vandaag al 8.058,9 kWh dus dat is waanzinnig, met nog ruim een maand te gaan voor het jaar rond is.quote:Op zondag 20 november 2022 21:22 schreef Papabear het volgende:
[..]
Nee, snap ik hoor. Het is nieuwbouw, best wel een bijzonder project. 55+ met onderwoningen (alles gelijkvloers), maar de bovenwoningen zijn volwaardige eengezinswoningen met tweede verdieping.
Is eind 2017 opgeleverd.
En tot 50 kWh is zéker netjes!
De panelen die ik in november 2015 bij ons oude huis heb laten leggen waren 265 Wp, deze zijn hetzelfde formaat, en zijn ruim 5 jaar nieuwer en zijn 330 Wpquote:Op zondag 20 november 2022 22:02 schreef Papabear het volgende:
Eigenlijk best wel verontrustend hoe snel die techniek gaat. Spul is 5 jaar geleden gelegd en nu alweer verouderd.
Ja, best wel bizar. Als je een niet al te groot budget hebt wil je natuurlijk op het juiste moment zonnepanelen laten leggen, maar dat juiste moment is altijd een paar jaar laterquote:Op zondag 20 november 2022 22:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
De panelen die ik in november 2015 bij ons oude huis heb laten leggen waren 265 Wp, deze zijn hetzelfde formaat, en zijn ruim 5 jaar nieuwer en zijn 330 Wp
Dat is 24,5% meer op hetzelfde aantal m².
Als dat zo door blijft gaan heb je in 2026 panelen van 100*170 die 415 Wp zijn... en ik denk dat die er wel eerder zijn.
Nee. Het juiste moment is altijd nu 🤷♂️quote:Op zondag 20 november 2022 22:14 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ja, best wel bizar. Als je een niet al te groot budget hebt wil je natuurlijk op het juiste moment zonnepanelen laten leggen, maar dat juiste moment is altijd een paar jaar later
Ik heb ze begin 2022 besteld en die zijn 360wp. 400wp kon ook maar die waren groter, dus dezelfde wp/m2quote:Op zondag 20 november 2022 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben sowieso heel tevreden, want met 21*330 Wp= 6.930 is de opbrengst dit jaar tot en met vandaag al 8.058,9 kWh dus dat is waanzinnig, met nog ruim een maand te gaan voor het jaar rond is.
Niet dat ik nog heel veel van december verwacht, maar de opbrengst voor dit jaar kan sowieso al niet meer stuk, mede dankzij een bizar goede maand maart.
Mijn panelen zijn van begin 2021, ik verwacht dat die 72 die op jouw complex liggen een wat lager aantal Wp hebben, want 2017.
Nah, het maakt niet uit, ondertussen had je de helft alweer terugverdiend dus wachten levert uiteindelijk niets op.quote:Op zondag 20 november 2022 22:14 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ja, best wel bizar. Als je een niet al te groot budget hebt wil je natuurlijk op het juiste moment zonnepanelen laten leggen, maar dat juiste moment is altijd een paar jaar later
Terugleveren is op tariefbasis, niet uurbasis. Energieplafond is op basis van gemiddelde maandprijs.quote:Op maandag 21 november 2022 17:57 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als ik over zou stappen naar een uur/dag prijs geld dan het energie plafond ook? (Easy energy, Frank energy etc die werken met een dag of uur prijs)
Ik gebruik minder gas en stroom dan het plafond
Betaal ik dan op goedkope inkoop dagen bv 1 euro voor een kuub gas en op dure dagen als het eigenlijk 2 euro moet kosten de maximale plafond prijs van 1,45?
En hoe zit het dan als ik stroom terug lever in de zomer van mijn zonnepanelen?
Ik snap niet helemaal wat je nu zegt?quote:Op maandag 21 november 2022 18:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Terugleveren is op tariefbasis, niet uurbasis. Energieplafond is op basis van gemiddelde maandprijs.
Je levert bij dynamische leveranciers terug voor het tarief wat dat uur voor stroom geld. Kan betekenen dat je betaald krijgt, of soms zelfs moet betalen.quote:Op maandag 21 november 2022 19:38 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je nu zegt?
Per 1-1.quote:Op maandag 21 november 2022 21:13 schreef Malavita het volgende:
Is die prijsplafond nou wel definitief? Vattenfall verhoogd gewoon de prijzen van .44 naar .83 per kwhgas van 2 naar 3.2
Prijsplafondquote:Op maandag 21 november 2022 21:16 schreef Malavita het volgende:
[..]
prijsplafond bedoel je ook? Tarieven idd per 1-1
Yep met dank aan de markt die dat mogelijk maakt.quote:Op maandag 21 november 2022 21:13 schreef Malavita het volgende:
Is die prijsplafond nou wel definitief? Vattenfall verhoogd gewoon de prijzen van .44 naar .83 per kwhgas van 2 naar 3.2
Je kan, meestal, ook perfect zelf je slimme meters uitlezen ...quote:Op dinsdag 22 november 2022 00:48 schreef r3gi3boy het volgende:
Is het een ingecalculeerde 'foutmelding' dat Vattenfall nu, toevallig wanneer het extra koud is, zogenaamd al 4 dagen de slimme meterstanden niet kan weergeven in hun app?
Ik heb voor het eerst de verwarming aan en zou graag willen weten op uurbasis hoe vaak hij aanslaat/verbruikt.
Gemiddeld is de energie instraling op onze 36° noorderbreedte bij mooi weer per m² ca 1250Watt waarbij de omzettingsefficiëntie beperkt is tot 15-20%. Ik zie niet 123 hoe dat significant verbeterd kan worden.quote:Op zondag 20 november 2022 22:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
De panelen die ik in november 2015 bij ons oude huis heb laten leggen waren 265 Wp, deze zijn hetzelfde formaat, en zijn ruim 5 jaar nieuwer en zijn 330 Wp
Dat is 24,5% meer op hetzelfde aantal m².
Als dat zo door blijft gaan heb je in 2026 panelen van 100*170 die 415 Wp zijn... en ik denk dat die er wel eerder zijn.
Verdienen begint voor mij pas het geval als de investering kan worden gedaan en eerst is terugverdiend.quote:Op zondag 20 november 2022 22:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, het maakt niet uit, ondertussen had je de helft alweer terugverdiend dus wachten levert uiteindelijk niets op.
Nagenoeg alle bedrijven hebben afbouw saldering al in hun tvt berekeningen geplaatst. Verder is het inderdaad pas verdienen/vermogen opbouw zodra je ze terugverdiend hebt, maar dat is imho amper relevant voor de vraag of je het zou moeten willen.quote:Op dinsdag 22 november 2022 02:24 schreef Vallon het volgende:
[..]
Verdienen begint voor mij pas het geval als de investering kan worden gedaan en eerst is terugverdiend.
Nu een paneelinstallatie aanschaffen die zeg ¤8K kost voor zeg 3500kW/jaar, neemt met de huidig prijzen; zeg 4 jaar (zonder dat zeker is hoe zich dat rekentechnisch op termijn gaat uitwerken).
De salderingsgedachte die verplakt zit in berekeningen, is wmb niet lang(er) houdbaar omdat die energie fysiek niet lang(durig) kan worden bewaard voor perioden zonder zon.
We gaan ws naar een systeem dat mensen op zonnige dagen met elkaar uiterst goedkope energie gaan verrekenen om in de donkere periode, extreem dure energie (marktwerking) uit/van elders te gaan afnemen.
Het terugverdienmodel - meestal gebaseerd op zomers salderen - en winstkans van eigen zonnepanelen, zal daarmee onder druk komen te staan.
Het is wel zo dat iemand het geld 'nutteloos' heeft liggen, dit altijd beter tot zijn recht komt voor verbetering isolatie (ook tbv comfort) en plaatsing van o.a. zonnepanelen die ook een prima gevoel als beleving geven.
Nog niet.quote:
En zoals Essent ook al aangeven in april weer naar verwachting te kunnen verlagen omdat dan goedkoper ingekocht gas gebruikt zal worden. (Lees: we zijn eindelijk begonnen met stoken)quote:Op dinsdag 22 november 2022 06:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nog niet.
Voorlopig zijn het slechts voorstellen en is er nog géén akkoord bereikt.
Juist het feit hoeveel de overheid aan de energieleverancier moet gaan vergoeden is nog een discussiepunt. En dat punt zal niet verdwijnen nu, ondanks sterk gedaalde prijzen op de termijnmarkt, veel energieleveranciers de prijzen juist flink verhogen vanaf het moment dat het prijsplafond in moet gaan.
Dat laatste hebben de traditionele leveranciers er mooi (voor hun) in weten te manoeuvreren.quote:Op maandag 21 november 2022 18:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Terugleveren is op tariefbasis, niet uurbasis. Energieplafond is op basis van gemiddelde maandprijs.
Ben ik nou gek of maken ze alles nu expres lekker duur, want de overheid compenseert mensen wel.quote:Op dinsdag 22 november 2022 10:59 schreef AnneX het volgende:
En hoppa: mailtje van V’fall met tarieven m.i.v. 1-1-23
“Van provider wisselen ‘mag’, zonder opzegtermijn”
Nettoprijzen: Gas van 2,01 naar 3,21
En Electra van 0,35 naar 0,66 ( met 25% reductie)
En ik maar denken, dat het ging meevallen
Edit: er was nog een pagina:
Toelichting prijsoverzicht
De tarieven in dit overzicht gelden vanaf 1 januari 2023 alleen voor de energie die u verbruikt boven de grens van het prijsplafond. Die grens is nu vastgesteld op 2.900 kWh stroom en 1.200 m3 gas per jaar.
Onder deze grens betaalt u straks ¤ 0,40 per kWh stroom en ¤ 1,45 per m3 gas (inclusief btw en overheidsheffingen).
Goed om te weten: toen we dit overzicht maakten werd het plan voor het prijsplafond nog uitgewerkt. De verbruiksgrens en tarieven kunnen in de tussentijd dus gewijzigd zijn. Kijk voor de laatste informatie op vattenfall.nl/prijsplafond.
De btw gaat per 1 januari 2023 weer omhoog van 9% naar 21%.
De overheidsheffingen moeten nog definitief worden vastgesteld. De werkelijke overheidsheffingen ziet u vanaf 1 januari 2023 in Mijn Vattenfall.
Netbeheerkosten: de nieuwe netbeheerkosten zijn nu nog niet bekend. U vindt ze vanaf 1 januari 2023 in Mijn Vattenfall.
Uw Blijven Loont-korting is opgelopen tot 25%. We waarderen klanten die bij ons blijven. Daar zetten we dus graag iets tegenover met Blijven Loont.
Wij hebben dit overzicht gemaakt met de informatie die bij ons bekend was op
9 november 2022. Als er daarna nog iets gewijzigd is, dan ziet u dat niet terug in dit overzicht.
Dit was toch voorspelbaar tot en met of niet?quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of maken ze alles nu expres lekker duur, want de overheid compenseert mensen wel.
Pcies en die schurende discussies hebben we vaker gevoerd. Er zijn dus twee insteken voor een discussie: wil iemand zonnepanelen of leveren ze geld op.quote:Op dinsdag 22 november 2022 05:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nagenoeg alle bedrijven hebben afbouw saldering al in hun tvt berekeningen geplaatst. Verder is het inderdaad pas verdienen/vermogen opbouw zodra je ze terugverdiend hebt, maar dat is imho amper relevant voor de vraag of je het zou moeten willen.
Dat idee had ik ook toen ik dit bericht kreeg (zit ook bij hen).quote:Op dinsdag 22 november 2022 11:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of maken ze alles nu expres lekker duur, want de overheid compenseert mensen wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |